Perintöriita siskojen kanssa

Marjut----

Hei kaikille! Lähdin kirjoittamaan tänne, kun asia on ollut lähiaikana mediassa esillä.
Kirjoitan omasta perheestäni, jossa välit on meidän sisarusten välillä menneet.

Minä olen 62 -vuotias, pikkusiskoni 58v ja 57v.
Meillä meni välit poikki vuonna -92 kun äitimme kuoli ja siskoni alkoivat tappelemaan perinnöstä. Itse en kuolinpesän rojuille paljoa perustanut, koska tiesin että tulevaisuudessa on odotettavissa iso potti isäni perinnöstä. Jätin siskoni tappelemaan ja keskityin odottamaan isänpuoleista perintöpottia.

Nyt yli kaksikymmentävuotta myöhemmin siskoni palasivat kuvioihin, kun kuulivat isämme olevan saattokodissa. MInä olen hoitanut isääni koko tämän ajan, eikä siskoni ole tehneet yhtikäs mitään! Minusta siskoni ei kuulu saada penniäkään rahoista, jotka kuuluvat minulle ja olen siitä varma. Siskoni saivat äitivainaan rojut ja annoin heille ne avokätisesti.

Olen yrittänyt keksiä keinoja, miten pelata siskot pois minun potistani, mutta en ole löytänyt mitään, millä voisin pelastaa tulevaisuuteni ja muuttoni ulkomaille.
Itse en ole ikinä ollut ahne ihminen, enkä tule olemaan, enkä ole halunnut mitään perintöriitoja koskaan. Olen surullinen että siskoni aloittivat sodan ja yrittävät viedän minun perintöni. Taistelen vaikka raastuvassa, jotta saan pitää perinnön kokonaan!

Minkälaisia tilanteita teillä arvon foorumin lukijoilla on? Arvostan jokaista vastausta ja eniten niitä, joissa olisi vertaistukea ja vinkkejä siihen, miten saan pelattua siskot pois pelistä?

16

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daaba_diiba

      Olipas nokkela kirjoitus. Saitko?

    • vaadimmeparempaa

      Huono provo. Vaadimme parempia provoja!

      • Minäkin-haluan-parempaa

        Samaa mieltä. Uskottavan provon kirjoittaminen on vaikeampaa kuin luulisi; itse asiassa vaatii aikamoista taitoa. Tuosta aloituksesta paistaa epätoivoinen yrittäminen jo kilometrin päähän.


    • bugygy

      "Meillä meni välit poikki vuonna -92 kun äitimme kuoli ja siskoni alkoivat tappelemaan perinnöstä. Itse en kuolinpesän rojuille paljoa perustanut, koska tiesin että tulevaisuudessa on odotettavissa iso potti isäni perinnöstä. Jätin siskoni tappelemaan ja keskityin odottamaan isänpuoleista perintöpottia."

      Äitinne kuoleman aikoihin olitte kaikki reilusti alle nelikymppisiä ja sitä ennen sisarusten välit hyvät, vai kuinka. Arvatenkin äitinne suhteellisen varhainen kuolema on ollut teille kaikille yhtälailla järkytys, mutta oliko hänen poismenonsa myös yllättävä tai sattuiko siinä jotain muuta sellaista, mikä olisi jäänyt selitystä vaille? Näillä asioilla voi olla merkitystä, kun haetaan ratkaisua tulehtuneeseen tilanteeseen, sillä joskus perintöriidoissa on kyse aivan muusta kuin rahanahneudesta.

      • Marjut----

        Kiitos viestistäsi bugygy, äitimme kuolemassa ei ollut mitään epäselvyyksiä, sairaus vei. Tuntuu ettei siskoni ikinä välittäneetkään hänestä, ehkä enemmän välittivät joistain arvottomista arabian kipoista ja kupeista. Vihaan heitä. Itse odotan että isäni vetää viimeisen henkäyksen, jottan saan itselleni kunnon rahapotin ja pääsen muuttamaan pois täältä ahneita ja narsisseja täynnä olevasta suomesta!


      • kippisjaskool
        Marjut---- kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi bugygy, äitimme kuolemassa ei ollut mitään epäselvyyksiä, sairaus vei. Tuntuu ettei siskoni ikinä välittäneetkään hänestä, ehkä enemmän välittivät joistain arvottomista arabian kipoista ja kupeista. Vihaan heitä. Itse odotan että isäni vetää viimeisen henkäyksen, jottan saan itselleni kunnon rahapotin ja pääsen muuttamaan pois täältä ahneita ja narsisseja täynnä olevasta suomesta!

        Perintö ei ole hoito- eikä huolenpitopalkkioasia ollenkaan. Etkö tätä tiennyt?

        On eri asia jos siskosi itse haluavat palkita sinut isän huolenpidosta. Tämä olisi pitänyt sopia heidän kanssaan ennenkuin edes aloitit hoitaa häntä oletettua tulevaa perintöä vastaan.

        Hommaa rikas mies jostain ja kokeile sitä kautta saada rahaa ja päästä ulkomaille.

        Tai rupea tekemään töitä, perusta yritys tai mitä muuta tahansa järkevää tekemistä tuollaisen asemasta.

        Jätä isäsi hoito ammattilaisten asiaksi ja jätä hänet rauhaan.

        Onko käynyt mielessä, että toisen kuolemaa odotellessai saatat itsekin sairastua ja kupsahtaa.

        Kirjoitin kaikki nuo ylläolevat asiat sinulle ikään kuin tarinasi olisi uskottava.
        Ilmeisesti olet kuitenkin vain venkoilemassa ja provoilemassa täällä jostain syystä, jonka toki itse tiedät.


      • Narcissos

        Provohan tuo taitaa olla.
        Ja jokainen ihminen, joka ei pidä narsisseista, on vähintäänkin epäilyttävä.
        Narsissi on oikein kaunis kukka.


      • bugygy
        Marjut---- kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi bugygy, äitimme kuolemassa ei ollut mitään epäselvyyksiä, sairaus vei. Tuntuu ettei siskoni ikinä välittäneetkään hänestä, ehkä enemmän välittivät joistain arvottomista arabian kipoista ja kupeista. Vihaan heitä. Itse odotan että isäni vetää viimeisen henkäyksen, jottan saan itselleni kunnon rahapotin ja pääsen muuttamaan pois täältä ahneita ja narsisseja täynnä olevasta suomesta!

        Kovin on hutera tämä stoori, mutta siitä huolimatta, kuka vaati jakoa ja mistä syystä, jos kerta äidilläsi ei ollut mainittavasti omaisuutta? Oliko vanhemmillasi kenties avioehto vai miten on selitettävissä isäsi suurempi omaisuus? Ja millätavoin se jako äitisi jälkeen sitten tehtiin, jos kysyjä on ollut siinä avokätinen sisarilleen, ja sovitteko kenties jotain jo silloin isäsi perinnöstä?


    • ei.holhokki

      Isäsi perintö jaetaan perintökaaren mukaisesti kuolinpesän osakkaille omana oikeustoimenaan. Siinä ei huomioida äitisi perintöä eikä isäsi hoitoa mitenkään, eikä mitään muutakaan ennen tapahtunutta.

      • hyvitys

        8 LUKU

        Avustuksesta ja hyvityksestä
        "5 §

        Jos perillinen on 18 vuotta täytettyään jatkuvasti työllään avustanut perittävää tämän elinkeinon tai ammatin harjoittamisessa taikka taloudessa saamatta siitä kohtuullista korvausta, on hän oikeutettu vaadittaessa saamaan jäämistöstä hyvityksen, vaikka työn tekeminen ei ole perustunut osapuolten väliseen sopimukseen.

        Hyvitystä voidaan vaatia yhteensä enintään viideltä vuodelta, ei kuitenkaan työstä, joka on tehty aikaisemmin kuin kymmenen vuotta ennen perittävän kuolemaa.

        Hyvityksen määrää harkittaessa on otettava huomioon jäämistön varat, tehdyn työn laatu ja määrä, työn suorittajan ammattitaito, hänen perittävältä luontoissuorituksena tai muutoin saamansa vastike sekä muut erityiset asianhaarat. Hyvityksen antamisella ei kuitenkaan saa loukata perillisen oikeutta lakiosaan."

        perintökaari
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040


    • Marjut----

      Kiitän vastauksista, tosin kaipaisin edelleenkin niitä neuvoja, joilla pelaan siskoni pois isäni perinnöstä, jonka jättää minulle. Isäni on edelleen hengissä, mutta ei pysty muuttamaan enää testamenttiaan. Voinko minä muuttaa testamenttia hänen puolestaan?

      • Happiloppuu

        Hmmm... Mietitäänpä.
        Pidättele sinä henkeä odotellessasi vastausta.


      • hyyyyyi

        Marjut = rahan ahne hirviö.


    • JuristiNi

      Voit, kirjoita mieleisesi testamenttti ja allekirjoitukseksi Isäni puolesta Marjut. Sitten jäät vain odottamaan sitä isoa pottia.

    • Hoomoilaine

      Olipas hauska ja viihdyttävä ketju😁

    • Ghkllöl

      Aloittaja saisi opetella provoileen! 😂

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe