"Maailman itsekkäin ihminen" täällä moi

NoNytKylläSuututtaa

En tiedä, onko tämä työpaikkakiusaamista vai mitä, mutta työpaikalla se kuitenkin tapahtuu ja eräänlaiseksi kiusaamiseksi itse sen koen.

Esimieheni on mahdoton. Hän on taantunut 5-vuotiaan tasolle. Hän antaa epäselviä ohjeita, joita muuttelee vielä mielessään sen jälkeen, kun on jo kertonut ne työntekijöille - mm. minulle - ja sitten hän syyttelee ja huutaa kuin hullu, kun asiat on tehty hänen ohjeidensa mukaisesti. Hän kiljuu kurkku suorana, että tein (tai muut tekivät, jos kyse muista) "kaiken taas tahallaan väärin". Hänelle ei saa antaa parannusehdotuksia, tai ehdotuksia ylipäätään, mistään asiasta, sillä jos antaa, hän alkaa savustaa ohjeistajaa ulos firmasta, koska tämä "hyppii silmille eikä tiedä omaa paikkaansa". Työntekijöiden, minun myös, tulisi sietää kaikenlaista halventavaa puhetta ja haukkumista ja kiukuttelua (siis ihan oikeasti 5-vuotiaskin kiukuttelee rakentavammin! Hyvä, ettei tämä esimies vedä itkupotkuraivareita lattioilla!), koska olemme kuulemma "vain työkaluja" työpaikallemme. Meidän tulisi olla kiitollisia, kun ylipäänsä saamme olla töissä hänen yrityksessään, ja kaikenlaiset kehitysideat tai ideoiden heittely ensinkään ovat tulkittavissa "hyökkäykseksi esimiestä vastaan" ja siis päteviä syitä alkaa "pitää silmällä" niiden sanojia. Esimies ulisee pitkin päivää kuinka hänellä on enemmän tekemistä kuin muilla ja kuinka hän "ainoa, joka kantaa vastuuta, kukaan muu ei välitä mistään vitunvertaa", mutta jos joku muu sanoo olevansa vaikka surullinen esimerkiksi vanhempansa kuoleman tähden tms. niin esimies sanoo kylmästi "mitä sitten, se ei saa haitata työntekoa!" Yhtä työntekijää hän esti toistuvasti lähtemästä työajan päättyessä hakemaan lapsia päivähoidosta, sillä "työ on tärkeämpää kuin sinun lapsesi. Piste." Lopulta kyseinen työntekijä irtisanottiin "taloudellisista syistä", vaikka oikeasti syy oli se, että hän "söi työpaikan rahaa" eli lähti ajallaan töistä hakemaan lapsiaan sen sijaan, että olisi jäänyt ylitöihin ilman korvausta.

Esimiehen suosikkipuuhaa (ulos savustamisen ohella) on tietysti työntekijöiden nöyryytys toisten työntekijöiden edessä.

Se muista työntekijöistä. Itse olen kohdannut mm. tällaista: esimies juoksuttaa minua omilla henkilökohtaisilla asioillaan, mm. ruokakaupassa. Hän kertoilee henkilökohtaisia asioitani muille työntekijöille - tai vaikkei hän tiedäkään minusta enää mitään, hän kertoilee sitten keksimiään asioita minusta muille täytenä totuutena. Hän ei anna minun pitää lomia, jotka minulle kuuluvat, eikä suostu maksamaan niitä rahanakaan. Joskus minulla on sovittua menemistä työpäivän jälkeen. Tekeminen ajoittuu aina työajan ulkopuolelle, mutta joskus on vain tärkeää päästä lähtemään _ajallaan_ töistä. Jos esimies saa tietää tällaisesta menosta, hän tekee kaikkensa estääkseen minua lähtemästä, jotten ehdi sovittuun juttuun. Joskus olen vain lähtenyt (olen hoitanut työt niin, että kaikki tuli tehtyä, mitään ei jää koskaan "kesken"). Silloin on esimies soittanut perään, huutanut ja haukkunut puhelimessa "itsekkääksi mulkeroksi", vedoten siihen, että vielä sitä, tätä ja tuota olisi pitänyt tehdä (vaikka ne ovat aina sellaisia asioita, joita EI ole PAKKO tehdä just sinä päivänä, vaan ne ovat kiireellisiä vasta viikon päästä tai jotain, ehtisi hoitaa seuraavanakin päivänä), eikä hän aina ole edes ilmoittanut päivän aikana asioista, jotka hän sitten puhelimessa markkeeraa kiireellisiksi sen kyseisen päivän töiksi. Haukkuminen jatkuu aina seuraavana päivänä heti aamusta.

Hän on usein huutanut minulle, kuinka olen "ilkeä, itsekäs, tyhjäpäinen ja tunteeton mitätön paska". Hän aukoo päätään siitä, ettei ymmärrä, kuinka puolisoni viitsii katsella "noin ilkeää ja vittumaista ihmistä". Samalla hän käskee minun pitää itseään ja yritystään elämäni tärkeimpinä asioina, en saisi laittaa edes puolisoani tärkeämmäksi (eihän se yksikään saanut pistää lapsiaan tärkeämmäksi...). Hän pitää myös kaikkea minun ja muidenkin ihmisten asioita "epätärkeinä ja turhina", korostaen, kuinka vain hänellä ja hänen asioillaan on merkitystä tässä elämässä.

Olen kertonut, että tuntuu pahalta, kun hän vähättelee muita tai minua. Hän toteaa aina "sillä ei ole minulle vitunkaan vertaa väliä, miltä sinusta tuntuu." Nykyään en kerro hänelle yhtään mitään.

Hän myös kitisee siitä, ettei minulle pitäisi maksaa palkkaa ensinkään, ja olen kuulemma itsekäs, kun vaadin palkkaa.

Esimies on siis vanhempani. En pääse eroon hänestä, sillä hän ei anna myydä osuuttani yrityksestä. Välttelen häntä muussa elämässäni ja suhtaudun häneen kuin hän olisi joku muu. En pidä häntä vanhempanani.

[X] Avautuminen, koska vitutus overload.

Jollain muulla vastaavanlaisia esimiehiä?

8

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä.eväät

      Kanna viikko tai kaksi sanelukonetta mukanasi. Hinta n. 90 € (plus miinus jotakin, riippuu mistä ostat) sellaisella, joka kunnolla nauhoittaa.
      Kuuntele "nauhat" ja tee niistä kooste.
      Kolmen neljän viikon päästä sama homma. Tällä saat esiin toistuvuuden.
      Samanlainen kooste tästäkin.
      Ja sitten häirinräilmoitus työnantajalle. Älä tässä vaiheessa paljasta nauhoja. Ilmoitukseen kirjaat päivän tarkkuudella mitä pomo sanoi jne.
      Jos firman johto ei tee mitään, tee häirintäilmoitus (valvontapyyntö) aluehallintovirastolle. Älä paljasta äänityksen olemassa oloa. AVI ei tule tekemään mitään.
      Seuraavaksi voitkin tehdä valituksen AVIn toiminnasta eduskunnan oikeuasiamiehelle. Kerro tekemistäsi ilmoituksista ja siitä, että niiden perusteella ei mitään tapahtunut. Tee äänitteistä litterointi (kirjoitat kaiken). Kova homma, mutta tehokasta luettavaa. Kopioi äänitteet uuteen muistikkuun ja lähetä se samalla kertaa oikeusasiamiehelle.
      Myöhemmin sinulta kysytään mikset ole aikaisemmin puhunut nauhoituksista mitään. Voit vain vastata, että ei kukaan ole sellaisista kysynyt eikä muutenkaan kysynyt mitään tarkentavaa.
      Tällä kaikella saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Koko firma (ei pelkästään pomosi) joutuun huonoon, sille kuuluvaan, valoon. Sen lisäksi AVI, joka ei tee asialle mitään vaikka se on ainut toimija, saa näpäytyksen. Kenties tämä kaikki johtaa johonkin hyvään ja seuraavaa ilmoituksen tekijää kohdellaan asiallisesti.

      • Nonytkylläsuututtaa

        Esimies = työnantaja. x_x Ei ole häntä ylempiä. Toimii itse sekä omistajana että esimiehenä.


      • tässä.eväät

        Aina parempi. Voit tehdä suoraan AVI:lle sen ilmoituksen. Jää yksi turha vaihe pois. Edelliset ohjeet täsmäävät muilta osin. Ja tiedä sekin, että laissa on kielletty "vastatoimet", eli ei voi potkuja antaa sen takia, että teile ilmoituksen.


    • avuliasaatusieg

      Kunnon pikku-hitleri kyseessä. Ehkä teidän pitäs tehdä aina kunnon natsitervehdys kohdatessa. Heil pomo!

      Kyllä se siitä järkiintyy, kun oikein jaksatte jatkaa tervehdyksiänne. Ostatte lahjaksi vielä Mein Kampfin ja kaikenlaista muuta asiaan liittyvää sälää. Työpaikan oven yläpuolelle vielä Arbeit macht frei kyltti ja kyllä se siitä!

      • oliskonarsku

        :DDDDDD Mielikuva natsitervehdyksistä! (Vois muuten kokeilla joskus, kun joku vastaava ihminen alkaa hankalaksi)

        Minusta aloituksessa kuvattu esimies vaikuttaa narsistilta?


    • Näitä.ON

      Äijä on persoonallisuushäiriöinen. Näistä voi vain yrittää hankkiutua siististi eroon. Vaarana on, että yrittävät sabotoida myös myöhempää työuraa ja elämää.

    • nobroblematall

      vaihda työpaikkaa. Sillähän siitä pääset. Oma on vikasi jos tuollaisessa paikassa kidut.

      • lääkäriinmars

        Esimies on hänen vanhempansa ja pitää ilmeisen uhkailu-kiristys-painostus -linjalla työpaikan vaihtamisen poissa laskuista.

        AP, hän on narsisti. Mene lääkärille juttelemaan, jottei narsisti pääse musertamaan mieltäsi! Terveisin toinen narsistivanhemman kanssa paininut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe