Dispensationalismi ja koko Israelin pelastuminen

Kesäkuun seurakunta lehdessä oli pari hyvää artekkelia liittyen lopunaikoihin. Toinen oli Ioannis Giantzaklidis: Pelastuuko koko Israel? I osa: Dispensationalismi, Raamatullisia näkökulmia salaiseen tempaamiseen ja Israelin asemaan

Monet kristityt uskovat Raamatun profetioiden osoittavan, että ennen kuin Jeesus tulee takaisin, Israel kansakuntana katuu ja vastaanottaa hänet Messiaana. He uskovat, että pelastussuunnitelma on jaettu moneen dispensaatioon eli armotalouskauteen ja että seurakunnan dispensaatiota seuraa uudestaan Israelin dispensaatio. Sana dispensaatio viittaa jakamiseen tai antamiseen, ei aikakauteen. Opin perusnäkemys on se, että Jumala valitsee jakaa pelastusta eri tavoin historian eri aikakausina. Teoriasta on useita muotoja, eivätkä monet kannattajat tiedä, että heidän alkuperäisen oppinsa ytimessä on usko salaiseen tempaamiseen. Dispensationalismin alkuperäinen teoria väittää, että seurakunta temmataan salaisesti pois, ja sen jälkeen Israelia koskevat Vanhan testamentin profetiat täyttyvät. Kausien lukumäärästä ei ole yhtenäistä käsitystä. Jotkut erottavat seitsemän dispensaatiota, kun taas teorian isänä pidetty John N. Darby luettelee vain kuusi kautta. Eräs koulukunta jakaa historian neljään dispensaatioon, ja osa opin kannattajista vain kolmeen. Suuri määrä erilaisia tulkintoja osoittaa, ettei oppi perustu Raamattuun, vaan se on ihmisten kehittämä keinotekoinen teoria Raamatun tulkitsemiseksi. Raamattu kyllä tekee eron patriarkaalisen ja seurakunnan aikakauden välillä. Raamattu ei kuitenkaan esitä näitä kahta aikakautta erillisinä osina järjestelmässä, jonka Jumala laati armoaan jakaakseen. Tosiasiat osoittavat päinvastaista. Raamattu kertoo yhtenäisestä pelastusmetodista. Raamatun mukaan ainoastaan Jeesus antaa pelastuksen, jonka me saamme uskon kautta. Vaikka dispensationalistit puhuvat lain ajasta, jolloin ihmiset saivat pelastuksen noudattamalla lakia, Paavali on korostetusti eri mieltä julistaessaan, "ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää" (Gal.3:11). Tämä raamatunjae on merkityksellinen, koska sen yhteydessä puhutaan Abrahamista ja siitä, kuinka hän sai pelastuksen (kts.Gal.3:6). Jakeessa 11 lainataan lisäksi Habakukin kirjan 2. luvun jaetta 4, jossa todetaan, että ihmisten oli määrä elää uskosta aikana, jonka dispensationalistit väittävät olleen lain aikaa.
Paavali vakuuttaa: "Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. (Room.3:22-24) Paavali jatkaa ottaen jälleen Abrahamin esimerkiksi osoittamaan, että myös Vanhan testamentin ajan ihmiset pelastuvat uskosta (katso Room. 4: 2-5), ja lisää Daavidin sanat osoittaakseen "autuaaksi"(sellaisen ihmisen), jonka Jumala katsoo vanhurskaaksi hänen teoistaan riippumatta" (Room.4:6). Paavalin mielessä ei ole epäilyksen häivää;
kaikki ihmiset kaikkina aikakausina pelastuvat uskosta. "Säännöt" eivät muuttuneet, joten mitään erilaisia armotalouskausia ei ole olemassa. Johannes välittää Ilmestyskirjassa saman totuuden puhuessaan Jeesuksesta teurastettuna Karitsana maailman luomisesta alkaen. Jeesuksen uhri ei ollut vain niitä varten, jotka seurasivat häntä, vaan se oli uhri kaikkien aikojen kaikkien uskovien puolesta "maailman luomisesta alkaen"(Ilm.13:8) Johtopäätös on väistämättä tämä: dispensationalismin lähtökohta on väärä. Ihmiset ovat aina pelastuneet ja tulevat aina pelastumaan Jeesuksen Kristuksen ja hänen kautta. Mitään muuta tapaa pelastua ei ole olemassa. Mikään laki tai mikään oppi ei voi pelastaa ketään. Osa väärinymmärryksestä juontaa juurensa siitä tosiasiasta, että Jumala tuomitsee ihmiset eri tavoin. Ihmiset tuomitaan sen mukaan, minkälaista tietoa heillä on. Paavali ilmaisee asian selvästi ja vakuuttavasti: "Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla." (Room.2:12) Myöhemmin hän selittää, että pakanoillekin, jotka eivät tunne lakia, Jumala antoi omantunnon toimimaan lakina (Room.2:14, 15). Vaikka lain ja omantunnon tarkoitus on paljastaa Jumalan suunnitelma ihmisten käyttäytymiseksi oikein, lain tarkoitus rajoittuu siihen, koska se ei voi pelastaa ketään. Laki ei voi julistaa ketään vanhurskaaksi. "Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on" (Room.3:20). Seuraavissa jakeissa Paavali jatkaa kertomalla ainoasta pelastuksen välikappaleesta, joka ei ole kukaan muu kuin Jeesus ja hänen armonsa (Room.3:21-24).

37

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meidät saatetaan tuomita eri tavoin ja sen mukaan, minkälaista tietoa meillä on, mutta pelastus annetaan meille yksin armosta Kristuksen kautta riippumatta siitä, millä aikakaudella me elämme ja mitä tiedämme. Ei siis ole olemassa erilaisia pelastuksen dispensaatioita. Vain armo johtaa pelastukseen.
      Käsite salaisesta tempaamisesta, joka liittyy läheisesti dispensationalismiin, on myös väärä. Jeesuksen noustessa taivaaseen kaksi enkeliä lupasi opetuslapsille, että Jeesus tulisi samalla tavalla, ei salaisesti:"Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän". (Apt.1:11) Johannes kertoo Ilmestyskirjassa, että kaikki kansat vaikeroivat nähdessään Jeesuksen tulevan (Ilm.1:7). Paavali vakuuttaa, että Jeesuksen takaisintulo on kaikkialla maailmassa kuultava tapahtuma (1 Tess.4:16), ja Jeesus itse sanoo tulemisensa olevan yhtä näkyvä kuin salaman leimahdus idästä länteen asti (Matt.24:27). Kaikissa mainituissa jakeissa kuvaillaan toista tulemista todellisena, näkyvänä ja kuuluvana tapahtumana, joka merkitsee maailmanhistorian päättymistä, kuolleiden pyhien ylösnousemusta ja elävien uskovien tempaamista taivaaseen. Tähän tapahtumaan ei sanota liittyvän mitään salamyhkäistä. Kannattaa panna myös merkille, että uskovat viedään taivaaseen toisen tulemisen myötä (kts.1 Tess.14:16, 17), ei sitä ennen kuten salaiseen tempaamiseen uskovat olettavat.
      Ikävä kyllä monet, jotka myöntävät salaisen tempaamisen virheellisyyden, eivät onnistu tunnistamaan virhettä teorian toisessa osassa eli siinä, että Jumala olisi jakanut pelastussuunnitelman dispensaatioihin, joissa hän pelastaa ihmiset eri perustein. Tässä kohdin lienee tärkeää huomauttaa, että salainen tempaaminen on hyvin keskeinen osa oppia, jonka mukaan koko Israel pelastuu. Tämä johtuu siitä, että dispensationalismin mukaan salainen tempaaminen poistaa seurakunnan maan päältä, ja sen jälkeen Israel ottaa sen paikan. Jos siis salaisen tempaamisen teologia on virheellinen, silloin oppi, joka sanoo koko Israelin pelastuvan kansakuntana, jotta se voisi saarnata maailmalle, on tarpeeton. Seurakunta tulee olemaan maan päällä ajan loppuun asti, ja sen pyhä tehtävä on julistaa evankeliumia maailmalle.

    • yehoshua

      Ei se ketään pelasta, että sattuu syntymään Israelin kansaan. Suurin osa israelilaisista on joutunut ja joutuu kadotukseen, koska eivät ole olleet uskollisia Jumalalle ja ovat hylänneet messiaan Jeshuan.

      • fda

        Eivätpä moista ole koskaan hyväksyneetkään messiaaksi, juutalaisilla on tiukat kriteerit messiaalle joista eivät tingi.


    • Huomannut

      Eikös sapatinviettäjä adventistit olekaan enää se oikea Israel nykyisin? Nyt Ellu kääntyy haudassaan.

      • yehoshua

        Ei se ketään pelasta, että kuuluu adventisteihin. Kristuksen ruumiin jäseniä on siellä sun täällä hajallaan nimeltään kristityssä maailmassa.


      • Huomannut
        yehoshua kirjoitti:

        Ei se ketään pelasta, että kuuluu adventisteihin. Kristuksen ruumiin jäseniä on siellä sun täällä hajallaan nimeltään kristityssä maailmassa.

        Sunnuntainviettäjät saavat pedonmerkin ja tuomitaan kadotukseen. Kysy vaikka Ellulta.


      • yehoshua

        Ei se ketään pelasta, jos "viettää sapattia". Ei sapattiin suhtautumisesta erota sitä, kuka on Kristuksen ruumiin jäsen ja kuka ei. Se kertoo kuitenkin jotakin, miten ihminen suhtautuu lähimmäisiinsä ja etenkin veljiinsä muihin kristittyihin.


      • yehoshua
        Huomannut kirjoitti:

        Sunnuntainviettäjät saavat pedonmerkin ja tuomitaan kadotukseen. Kysy vaikka Ellulta.

        Pedon merkki?

        "Ei ole muuta jumalaa kuin Allah ja Muhammad on hänen profeettansa."

        Suurin käsky laissa?

        "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi."

        Mitä pedon merkin ottaneet tekevät niille, jotka eivät suostu kumartamaan petoa ja ottamaan sen merkkiä?

        He tappavat vääräuskoiset tai estävät heitä käymästä kauppaa hallitsemillaan alueilla ja tekevät elämän kaikin puolin vaikeaksi (vääräuskoiset islamin alueella).

        Mitä Jumalan lapset tekevät niille, jotka eivät suostu kumartamaan meidän Jumalaamme ja tunnustamaan uskoaan häneen?

        He siunaavat heitä ja rukoilevat heidän puolestaan, tekevät vihollisilleen kaikkea hyvää.

        Mitä tekemistä sapatilla tai sunnuntailla on tämän asian kanssa?


      • Adv.sapatti.pelastus
        yehoshua kirjoitti:

        Ei se ketään pelasta, jos "viettää sapattia". Ei sapattiin suhtautumisesta erota sitä, kuka on Kristuksen ruumiin jäsen ja kuka ei. Se kertoo kuitenkin jotakin, miten ihminen suhtautuu lähimmäisiinsä ja etenkin veljiinsä muihin kristittyihin.

        No johan nyt jotakin! Kyllä tällä palstalla vaikka nimim. 1234567 alias kolma.enkeli ym. Kovasti paasaavat sen puolesta, että spaatin pito on pelastuskysymys. Ja pastori Flink kirjoittaa, että jos et sapattia pidä, niin taivaaseen ei ole pääsyä, koska silloin Jeesus "ei tunne" kristittyä.


      • mikätaasmättää
        Adv.sapatti.pelastus kirjoitti:

        No johan nyt jotakin! Kyllä tällä palstalla vaikka nimim. 1234567 alias kolma.enkeli ym. Kovasti paasaavat sen puolesta, että spaatin pito on pelastuskysymys. Ja pastori Flink kirjoittaa, että jos et sapattia pidä, niin taivaaseen ei ole pääsyä, koska silloin Jeesus "ei tunne" kristittyä.

        Mikä teitä vaivaa? Flink ei ole tuollaista kirjoittanut.


      • Adv.sapatti.pelastus
        mikätaasmättää kirjoitti:

        Mikä teitä vaivaa? Flink ei ole tuollaista kirjoittanut.

        Onpas! On sanonut palstalla, että joka ei sapattia pidä, sille Jeesus on sanova viimeisellä tuomiolla: "Menkää pois, en tunne teitä!" Tässä hän kyllä vääristelee Raamattua, koska ko. raamatunkohta puhuu siitä, että jotkut vain hokevat "Herra, Herra", mutta eivät osoita armeliaisuutta köyhille, sairaille ja vangituille. Sapattiin tuo raamatunpaikka ei liity millään tavoin. Flink puhuu, että kristikunta tulee jakautumaan nimenomaan sapatin vuoksi, ja jotka eivät sitä pidä, niiltä taivaan ovi suljetaan.


      • Lut.Sunnuntai.Pelastus

        Sunnuntai on Herran päivä ja kristillinen pyhäpäivä! Lahkolaisjudaistit eivät pelastu, vaan korkeintaan pelästyvät!


      • yehoshua
        Adv.sapatti.pelastus kirjoitti:

        Onpas! On sanonut palstalla, että joka ei sapattia pidä, sille Jeesus on sanova viimeisellä tuomiolla: "Menkää pois, en tunne teitä!" Tässä hän kyllä vääristelee Raamattua, koska ko. raamatunkohta puhuu siitä, että jotkut vain hokevat "Herra, Herra", mutta eivät osoita armeliaisuutta köyhille, sairaille ja vangituille. Sapattiin tuo raamatunpaikka ei liity millään tavoin. Flink puhuu, että kristikunta tulee jakautumaan nimenomaan sapatin vuoksi, ja jotka eivät sitä pidä, niiltä taivaan ovi suljetaan.

        Eikö olekin mielenkiintoista, miten ihmisiä jaetaan opillisen ymmärtämisen mukaan Kristuksen ruumiiseen kuuluviksi ja sen ulkopuolella oleviksi? Jumala tuntee omat lapsensa. Vain osa heistä on adventisteja eivätkä kaikki adventistit ole Jumalan lapsia, vaikka niin luulevat. Jokaisessa ryhmässä on niitä, jotka pelastuvat ja jotka joutuvat kadotukseen. Oli jo Jeesuksen ja apostolien aikana.


      • yehoshua
        Lut.Sunnuntai.Pelastus kirjoitti:

        Sunnuntai on Herran päivä ja kristillinen pyhäpäivä! Lahkolaisjudaistit eivät pelastu, vaan korkeintaan pelästyvät!

        Mahtavaa tuomitsemista! Tällaista tämä näillä foorumeilla aina on. Pitäisi olla kristittyjen foorumeita, mutta eipä täällä paljon Kristus tuoksu. Mädännyt liha sitäkin enemmän.


      • pyhpyhjapyh
        Lut.Sunnuntai.Pelastus kirjoitti:

        Sunnuntai on Herran päivä ja kristillinen pyhäpäivä! Lahkolaisjudaistit eivät pelastu, vaan korkeintaan pelästyvät!

        Sunnuntai ei ole koskaan ollut Herran päivä eikä tule koskaan olemaan. Vain sapatti on Herran päivä.


      • mikätaasmättää
        Adv.sapatti.pelastus kirjoitti:

        Onpas! On sanonut palstalla, että joka ei sapattia pidä, sille Jeesus on sanova viimeisellä tuomiolla: "Menkää pois, en tunne teitä!" Tässä hän kyllä vääristelee Raamattua, koska ko. raamatunkohta puhuu siitä, että jotkut vain hokevat "Herra, Herra", mutta eivät osoita armeliaisuutta köyhille, sairaille ja vangituille. Sapattiin tuo raamatunpaikka ei liity millään tavoin. Flink puhuu, että kristikunta tulee jakautumaan nimenomaan sapatin vuoksi, ja jotka eivät sitä pidä, niiltä taivaan ovi suljetaan.

        No nyt vaihdoit aikamuotoa nykyhetkestä tulevaisuuteen. Se mitä nyt on ja mitä joskus tulee on kuule kaksi eri asiaa. Mikä mättää?


      • pyhpyhjapyh
        Adv.sapatti.pelastus kirjoitti:

        Onpas! On sanonut palstalla, että joka ei sapattia pidä, sille Jeesus on sanova viimeisellä tuomiolla: "Menkää pois, en tunne teitä!" Tässä hän kyllä vääristelee Raamattua, koska ko. raamatunkohta puhuu siitä, että jotkut vain hokevat "Herra, Herra", mutta eivät osoita armeliaisuutta köyhille, sairaille ja vangituille. Sapattiin tuo raamatunpaikka ei liity millään tavoin. Flink puhuu, että kristikunta tulee jakautumaan nimenomaan sapatin vuoksi, ja jotka eivät sitä pidä, niiltä taivaan ovi suljetaan.

        Lueppa kuule se raamatunteksti uudestaan.


      • kassellaan.asiaa
        Adv.sapatti.pelastus kirjoitti:

        Onpas! On sanonut palstalla, että joka ei sapattia pidä, sille Jeesus on sanova viimeisellä tuomiolla: "Menkää pois, en tunne teitä!" Tässä hän kyllä vääristelee Raamattua, koska ko. raamatunkohta puhuu siitä, että jotkut vain hokevat "Herra, Herra", mutta eivät osoita armeliaisuutta köyhille, sairaille ja vangituille. Sapattiin tuo raamatunpaikka ei liity millään tavoin. Flink puhuu, että kristikunta tulee jakautumaan nimenomaan sapatin vuoksi, ja jotka eivät sitä pidä, niiltä taivaan ovi suljetaan.

        Niinhän se raamattu sanoo, ja varsinkin kun jätät osan pois, se tuntuu viestin sisältö aivan omanäköiseltäsi.

        lainaan. "Menkää pois, en tunne teitä!" Tässä hän kyllä vääristelee Raamattua, koska ko. raamatunkohta puhuu siitä, että jotkut vain hokevat "Herra, Herra", laina päättyy.

        Ompa sinulla omalla suolalla maustettu keitto, ilman raamatun totuutta.

        Mutta, mitä raamattu sanoo meille jokaiselle, sillä Sanahan meidät tuomitsee.

        "Menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät"
        Siinä se on syy käskylle, siis laittomuus on kylmentänyt rakkauden.
        Lain päämäärä on rakkaus. Siis yhtälö.. Heillä on se Herra, Herra.

        Turhaa siinä pyykkiä pesee Johsuanit, että kun nyrkkinsä panee pyykkiastiaan kuuluu johsua joshua joshua ja on niin paitapyykillä.

        Ei auta ei. Nämä joshuanit ovat aika herra, herra, miehiä. Ehkä samallatavalla, kun helluntalaisuuden identtiteetti Ap.t.2 luvusta ja kielilläpuhumisen merkki.
        Tosin raamattu puhuu kielilläpuhumisesta hieman erinäköisesti, kun tuossa helluntaissa minullekin opetettiin.
        Siis klosso- kielestä on kyse. No sitä saa kyllä puhua siellä rukouskammioissaan, mutta turhaa sitä on tulla selittelemään torienkulmille ja sanoa, että jos ei puhu kielillä, ei ole Hengellä täytetty. No tavallaan selitellään sen herra, herra opin suhteen.
        Koska helluntaissa pastori julistaa pöntöstä, että meille kuuluu 9 käskysanaa, mutta 1 on kumottu ja se on sapatti.
        Taitaa joshu- pyykissä olevan tämänäköinen henki.

        Sapatti kuuluu luomiseen. Kun kaikki oli sangen hyvää ja Herra päätti, sekä siunasi, erotti sapatin, se oli täydellistä.
        Siksi se on annettu Aadamille aikain loppuun asti.
        Herra on Pyhittäjä ja pelastaja.
        Tavallaan kuin Herran kuoleman muistojuhla, on sapattikin siinä PYHÄ- koska se julistaa Herran täydellisyyttä luomisessa.

        No joshupaidanpesijä ei ehkä näin ajattele asiaa, vaan on napannut isien perinnäispaidan päälle ja liputtaa housunkauluksen päällä ylösnousemuspäivää.
        Todettakoon, että lippu oli puolitangossa, eikä edusta Jumalan erottamaa päivää. Toinen oli Luomisen täydellisyys ja Pyhyys Jumalantyö.
        Se sunnuntai oli revitty irti asiayhteydestään ja alettiin perinneoppi

        Henkilökohtaisesti viestän ylösnousemuspäivää Herran kuoleman muistojuhlassa. Syön sen leivän ja ehtoollisen maljan ja se julistaa Herran kuolemaa, sekä ylösnousemusta. Se on kokonaisuus.
        Siksi en liputa puolinaisen tankon liputusta.

        Sapatilla on oma viesti ja pääsiäisen tapahtumasta omansa.

        Toisessa on Herran oma pyhyys ja toisessa se herra, herra oppi.


      • Adv.sapatti.pelastus
        kassellaan.asiaa kirjoitti:

        Niinhän se raamattu sanoo, ja varsinkin kun jätät osan pois, se tuntuu viestin sisältö aivan omanäköiseltäsi.

        lainaan. "Menkää pois, en tunne teitä!" Tässä hän kyllä vääristelee Raamattua, koska ko. raamatunkohta puhuu siitä, että jotkut vain hokevat "Herra, Herra", laina päättyy.

        Ompa sinulla omalla suolalla maustettu keitto, ilman raamatun totuutta.

        Mutta, mitä raamattu sanoo meille jokaiselle, sillä Sanahan meidät tuomitsee.

        "Menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät"
        Siinä se on syy käskylle, siis laittomuus on kylmentänyt rakkauden.
        Lain päämäärä on rakkaus. Siis yhtälö.. Heillä on se Herra, Herra.

        Turhaa siinä pyykkiä pesee Johsuanit, että kun nyrkkinsä panee pyykkiastiaan kuuluu johsua joshua joshua ja on niin paitapyykillä.

        Ei auta ei. Nämä joshuanit ovat aika herra, herra, miehiä. Ehkä samallatavalla, kun helluntalaisuuden identtiteetti Ap.t.2 luvusta ja kielilläpuhumisen merkki.
        Tosin raamattu puhuu kielilläpuhumisesta hieman erinäköisesti, kun tuossa helluntaissa minullekin opetettiin.
        Siis klosso- kielestä on kyse. No sitä saa kyllä puhua siellä rukouskammioissaan, mutta turhaa sitä on tulla selittelemään torienkulmille ja sanoa, että jos ei puhu kielillä, ei ole Hengellä täytetty. No tavallaan selitellään sen herra, herra opin suhteen.
        Koska helluntaissa pastori julistaa pöntöstä, että meille kuuluu 9 käskysanaa, mutta 1 on kumottu ja se on sapatti.
        Taitaa joshu- pyykissä olevan tämänäköinen henki.

        Sapatti kuuluu luomiseen. Kun kaikki oli sangen hyvää ja Herra päätti, sekä siunasi, erotti sapatin, se oli täydellistä.
        Siksi se on annettu Aadamille aikain loppuun asti.
        Herra on Pyhittäjä ja pelastaja.
        Tavallaan kuin Herran kuoleman muistojuhla, on sapattikin siinä PYHÄ- koska se julistaa Herran täydellisyyttä luomisessa.

        No joshupaidanpesijä ei ehkä näin ajattele asiaa, vaan on napannut isien perinnäispaidan päälle ja liputtaa housunkauluksen päällä ylösnousemuspäivää.
        Todettakoon, että lippu oli puolitangossa, eikä edusta Jumalan erottamaa päivää. Toinen oli Luomisen täydellisyys ja Pyhyys Jumalantyö.
        Se sunnuntai oli revitty irti asiayhteydestään ja alettiin perinneoppi

        Henkilökohtaisesti viestän ylösnousemuspäivää Herran kuoleman muistojuhlassa. Syön sen leivän ja ehtoollisen maljan ja se julistaa Herran kuolemaa, sekä ylösnousemusta. Se on kokonaisuus.
        Siksi en liputa puolinaisen tankon liputusta.

        Sapatilla on oma viesti ja pääsiäisen tapahtumasta omansa.

        Toisessa on Herran oma pyhyys ja toisessa se herra, herra oppi.

        Se nyt on vaan niin, että adventismissa sapatin pitämisestä tehdään pelastuskysymys ts. elämän ja kuoleman kysymys ja näillä linjoilla Timo Flink myös saarnaa. Vaikka Raamatun mukaan näin EI OLE.

        Ja sitten se on myöskin niin, etten ole helluntailainen enkä ole koskaan ollutkaan enkä aio siksi tulla. Joten tuo helluntailaisten morkkaaminen ei osunut, turhaan energiaasi tuhlasit.

        Mitä tuo pyykinpesu - paita - liputus-horinasi oli tarkoittavinaan??? Ei tuossa ole mitään tolkkua. Ei ilmeisesti ollut tarkoituskaan olla.


    • Exap

      Jos haluat, voimme mielellään keskustella asiasta ihan hyvässä tahdossa. Tarkoitan sitä, että voin opettaa sinut ymmärtämään niitä jotka uskovat dispensaatioihin, mutta en kuitenkaan yritä väittää että dispensationalismi olisi sinänsä "ehdoton oikea oppi".

      Olet saanut infoa joka perustuu dispensationalismin kieltävään ja tuomitsevaan tahoon, minkä vuoksi kirjoituksesi tuomitsee dispensationalismin sinänsä vääräksi ajatteluksi, joten korjaan tässä pari niin päästään alkuun.

      " He uskovat, että pelastussuunnitelma on jaettu moneen dispensaatioon eli armotalouskauteen ja että seurakunnan dispensaatiota seuraa uudestaan Israelin dispensaatio."
      Termi armotalouskausi on hieman huono, mutta se pitää sisällään tuon "kausi" -sanan, joten armotalouskausi eli dispensaatio tässä yhteydessä todellakin tarkoittaa aikakautta, joka alkaa jonkin liiton solmimisesta ja päättyy liiton ehtojen muutokseen. Siksi sinun tulee kokonaan unohtaa tuo väärä käsitys, eli "Sana dispensaatio viittaa jakamiseen tai antamiseen, ei aikakauteen. "
      Se nimittäin nimenomaan viittaa nimenomaan tiettyyn kauteen, tarkalleen sanoen, tiettyyn liittoon.

      " Opin perusnäkemys on se, että Jumala valitsee jakaa pelastusta eri tavoin historian eri aikakausina."
      Kaikkina armotalouskausina armo tulee Jumalalta, ja koska kyseessä on armo, kyseessä on aina lahjana saatu pelastus. Näin Jumala jakaa pelastusta prikuulleen samalla tavalla. Sen sijaan erona on se, mikä on milläkin armotalouskaudella voimassa oleva koodeksi eli säännöstö, eli mitä Jumala odottaa ihmisten tekevän. Ihan esimerkkinä, Ennen Aabrahamia ei ympärileikkausta tarvittu, mutta Aabrahamin jälkeen se oli ehdoton. Luepa miten Jumala oli jopa surmata Mooseksen joka ei ympärileikannut lastaan kahdeksantena päivänä !!! Siinä näet että koodeksi oli aivan erilainen.

      "Kausien lukumäärästä ei ole yhtenäistä käsitystä. Jotkut erottavat seitsemän dispensaatiota, ... John N. Darby luettelee vain kuusi kautta. Eräs koulukunta ... neljään dispensaatioon, ja osa ...vain kolmeen. Suuri määrä erilaisia tulkintoja osoittaa, ettei oppi perustu Raamattuun, vaan se on ihmisten kehittämä keinotekoinen teoria Raamatun tulkitsemiseksi."

      Ei suinkaan. Dispensaatioiden määrä ei ole oleellinen asia. Niiden erottaminen toisistaan voidaan tehdä eri perustein, mutta on aivan päivänselvää että kaikki seitsemän löytyvät Raamatusta. Se on vain tulkintakysymys, haluaako nähdä vain kuusi. Mutta mietipä asiaa hieman uudelleen: Aivan satavarmasti kristityillä ja Mooseksen lain alaisilla on eri säännöstö, jonka mukaan ihmisen pitää elää voidakseen saada vanhurskauden lahjaksi. Nimittäin, kristittyjen ei ole pakko antaa syntiuhria tai viettää pääsiäistä, noudattaa puhtaussäännöksiä eikä olla ympärileikattu kuuluakseen Jumalan pyhiin. Mooseksen lain aikana tällainen ihminen olisi osoittanut ettei halua seurata Jumalaa eikä tehdä Hänen tahtoaan.

      Joten meillä on todistetusti kaksi eri dispensaatiota jonka aikana Jumalalla on eri koodeksi jonka mukaan Hän valitse ne jotka pelastuvat.

      Jos nyt vertaat kahta edellistä Aabrahamista Lain antamiseen olevaan armotalouskauteen, niin huomaat että ympärileikkaus on Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen voimassa ja ehdoton sääntö, mikä erottaa sen kristittyjen armotalouskaudesta, mutta samat asiat jotka erottavat kristityt Mooseksen lain alaisista erottavat myös Aabrahamin ajan Mooseksen ajasta. Näin siis tuo Mooseksen laki selkeästi erottaa Aabrahamin ajan omaksi armotalouskaudekseen.

      Ennen Aabrahamia ei taas ympärileikkausta ollut, joten vuorenvarmasti pelastuksen saavuttaminen oli mahdollista ennen Aabrahamia ilman ympärileikkausta, joten siitä pääsemmekin seuraavaan armotalouskauteen joka oli Nooasta Abramiin.

      Tässä nyt on selkeästi neljä armotalouskautta. Voimme toki lopettaa Moosekseenkin ja todeta että Aadamista Moosekseen elettiin ilman Mooseksen lakia joka sääteli monet elämän asiat, joten tuossa on nyt kolme armotalouskautta.

      Onko yllä oleva tekstini siis Raamatunvastainen, koska voit aivan hyvin laskea kaksi, kolme tai neljä armotalouskautta ? No ei suinkaan. Kyse on vain siitä mihin laitat rajaviivan.

      ... ja nyt ei vielä ole puhuttukaan tempauksesta ja Israelista...

      • pyhpyhjapyh

        Dispensationalismi on puhdas valhe. Mitään muuta siitä ei tarvitse tietää.


      • pyhpyhjapyh

        Puhut täyttä valhetta kahdesta dispensaatiosta ja kahdesta eri pelastustiestä. Olet harhaopettaja ja valehtelija. On vain yksi pelastustie.


      • Onkos exapilla tyyli muuttunut, kun nyt noin kohteliaaksi heittäytyy? Ehkä osittain tämä kirjoitus oli "jyrkän" tuntuinen, kun se oli seurakuntalehdestä eikä lähetyslehdestä otettu. Eli oli lähinnä adventisteille tarkoitettu. Tosin nykyisin on nykyaika onlinessa artikkeleita molemmista lehdistä, joten jako ei taida olla enää niin jyrkkä. (Siis ennen vanhaan termit olivat viikkolehti ja kuukausinumero, mutta nythän ne taitavat tulla vuorokuukausin). Nyt on siis hyvä mahdollisuus kommentoida tätä artikkelia, etenkin kun se on advareille vieraampaa tulkintaa ja oikaista myös mahdolliset termivirheet. Eli kerran erehdyin käyttämään tuota "salainen tempaaminen" termiä, jota nähtävästi muut kirkkokunnat eivät käytä, eräälle karismaatikkokristitylle ja hänen kommenttinsa oli lähinnä, että onpas adventistit keksineet hyvän herjausnimen tälle asialle. Siis asioista pitäisi aina puhua niin, että muutkin ymmärtää. Kirjoituksessasi vilahti myös laki, joka karismaatikoille ja yleensäkin "armotalouskausi" uskoville on kuin punainen vaate härälle, erään jo edesmenneen veljemme sanonnan mukaan. Joten tässä eräs taulukko, en enää muista mistä kirjoittelin sen aikaan ylös, mutta on siis advareitten tekemä ja siinä erottuu seremonialaki eli Mooseksen laki ja siveyslaki eli 10 käskyä keskenään. Joten, jos vielä jatkat keskustelua armotalouskausi opetuksesta, niin sitten voit käydä lakiasiat samalla lävitse, niin saataisiin virallisesti lukea, miksi enemmistö haluaa uskoa niin kuin uskoo?

        Mikä laki esikuvasi Jeesuksen uhria ja palvelusta hyväksemme? Seremonialaki (Mooseksen laki) vai 10 käskyä?
        Seremonialain kautta silloiset ihmiset saattoivat uskoa anteeksiantoon ja sovitukseen synneistään. He katsoivat Kristukseen uskossa eteenpäin, kun taas tämän päivän kristityt katsovat uskossa taaksepäin Golgatalle. Mooseksen lain merkitys päättyi Jeesuksen kuollessa ristillä. Siitä osoituksena temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia (Luuk.23:45, 46).

        SIVEYSLAKI 10 KÄSKYÄ:

        Herra itse puhui kansalle (2. Moos. 20:1-22; 5 Moos.4:12,13; 5:6-22)
        Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2 Moos.24:12; 31:18; 32:16; 5 Moos.9:10; 10:1-4)
        Säilytettiin liitonarkissa ( 5 Moos.10:1-5).
        Täydellinen laki (Ps19:8; Jaak.1:25)
        Vapauden laki, josta on iloa (Jaak.2:11,12; Ps 119:47,77; Room.7:22)
        Hengellinen (Room.7:14)
        Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8; Luuk.16:17)
        Osoittaa synnin (Room.3:20; 7:7)
        Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12)
        Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17, 18; Room.3:31).

        SEREMONIALAKI:

        Mooses opetti kansalle (2.Moos.24:3; 5 Moos. 5:31)
        Mooses kirjoitti kirjaan (2 Moos. 24:4; 5. Moos.31:9)
        Säilytettiin liitonarkin sivulla (5 Moos. 31:24-26)
        Varjolaki (Hebr.10:1-4)
        Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10)
        Lihallinen (Hebr.7:16)
        Väliaikainen (Hebr.7:12,18)
        Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3 Moos. 4 ja 5 luku; Hebr.10:1-4)
        Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17)
        Kristuksen kuollessa poistettu käytännöstä (Ef.2:15; Matt.27:51; Hebr.10:8-14)


      • Exap
        Stork7 kirjoitti:

        Onkos exapilla tyyli muuttunut, kun nyt noin kohteliaaksi heittäytyy? Ehkä osittain tämä kirjoitus oli "jyrkän" tuntuinen, kun se oli seurakuntalehdestä eikä lähetyslehdestä otettu. Eli oli lähinnä adventisteille tarkoitettu. Tosin nykyisin on nykyaika onlinessa artikkeleita molemmista lehdistä, joten jako ei taida olla enää niin jyrkkä. (Siis ennen vanhaan termit olivat viikkolehti ja kuukausinumero, mutta nythän ne taitavat tulla vuorokuukausin). Nyt on siis hyvä mahdollisuus kommentoida tätä artikkelia, etenkin kun se on advareille vieraampaa tulkintaa ja oikaista myös mahdolliset termivirheet. Eli kerran erehdyin käyttämään tuota "salainen tempaaminen" termiä, jota nähtävästi muut kirkkokunnat eivät käytä, eräälle karismaatikkokristitylle ja hänen kommenttinsa oli lähinnä, että onpas adventistit keksineet hyvän herjausnimen tälle asialle. Siis asioista pitäisi aina puhua niin, että muutkin ymmärtää. Kirjoituksessasi vilahti myös laki, joka karismaatikoille ja yleensäkin "armotalouskausi" uskoville on kuin punainen vaate härälle, erään jo edesmenneen veljemme sanonnan mukaan. Joten tässä eräs taulukko, en enää muista mistä kirjoittelin sen aikaan ylös, mutta on siis advareitten tekemä ja siinä erottuu seremonialaki eli Mooseksen laki ja siveyslaki eli 10 käskyä keskenään. Joten, jos vielä jatkat keskustelua armotalouskausi opetuksesta, niin sitten voit käydä lakiasiat samalla lävitse, niin saataisiin virallisesti lukea, miksi enemmistö haluaa uskoa niin kuin uskoo?

        Mikä laki esikuvasi Jeesuksen uhria ja palvelusta hyväksemme? Seremonialaki (Mooseksen laki) vai 10 käskyä?
        Seremonialain kautta silloiset ihmiset saattoivat uskoa anteeksiantoon ja sovitukseen synneistään. He katsoivat Kristukseen uskossa eteenpäin, kun taas tämän päivän kristityt katsovat uskossa taaksepäin Golgatalle. Mooseksen lain merkitys päättyi Jeesuksen kuollessa ristillä. Siitä osoituksena temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia (Luuk.23:45, 46).

        SIVEYSLAKI 10 KÄSKYÄ:

        Herra itse puhui kansalle (2. Moos. 20:1-22; 5 Moos.4:12,13; 5:6-22)
        Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2 Moos.24:12; 31:18; 32:16; 5 Moos.9:10; 10:1-4)
        Säilytettiin liitonarkissa ( 5 Moos.10:1-5).
        Täydellinen laki (Ps19:8; Jaak.1:25)
        Vapauden laki, josta on iloa (Jaak.2:11,12; Ps 119:47,77; Room.7:22)
        Hengellinen (Room.7:14)
        Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8; Luuk.16:17)
        Osoittaa synnin (Room.3:20; 7:7)
        Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12)
        Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17, 18; Room.3:31).

        SEREMONIALAKI:

        Mooses opetti kansalle (2.Moos.24:3; 5 Moos. 5:31)
        Mooses kirjoitti kirjaan (2 Moos. 24:4; 5. Moos.31:9)
        Säilytettiin liitonarkin sivulla (5 Moos. 31:24-26)
        Varjolaki (Hebr.10:1-4)
        Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10)
        Lihallinen (Hebr.7:16)
        Väliaikainen (Hebr.7:12,18)
        Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3 Moos. 4 ja 5 luku; Hebr.10:1-4)
        Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17)
        Kristuksen kuollessa poistettu käytännöstä (Ef.2:15; Matt.27:51; Hebr.10:8-14)

        "Joten tässä eräs taulukko, en enää muista mistä kirjoittelin sen aikaan ylös, mutta on siis advareitten tekemä ja siinä erottuu seremonialaki eli Mooseksen laki ja siveyslaki eli 10 käskyä keskenään."

        Tämä erottelu on täysin teennäinen. Raamattu ei tunne kahta erillistä lakia, vaan ainoastaan Mooseksen kautta tulleen lain, joka minimissään katsottiin tarkoittavan pentateukkia - ja johon sisältyy niin dekalogi kuin muukin osa laista. Sen sijaan UT:n termit vapauden laki tms. ovat sellaisia joista voidaan keskustella erikseen. Mutta se ei liity aiheeseen, joten avaa siitä oma ketjunsa jos haluat siitä enemmän keskustella.

        Riittänee, että totean että Raamatussa on selviä kohtia joista näemme että termi "käskyt" tarkoittivat usein sekä dekalogia että muuta lakia, ja kohtia joista näemme että myös "laki" tarkoitti dekalogia ja muuta lakia. Raamatussa dekalogia erikseen tarkoittamaan käytetään mm. ilmaisua "kymmenen käskysanaa".

        "Kirjoituksessasi vilahti myös laki, joka karismaatikoille ja yleensäkin "armotalouskausi" uskoville on kuin punainen vaate härälle, erään jo edesmenneen veljemme sanonnan mukaan."

        Jos se on jollekin punainen vaate niin en todellakaan tiedä miksi. Laki ei koskenut Aabrahamia, se nyt on ihan selviö. Ja se on ero näiden armotalouskausien välillä.
        "Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi."


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        "Joten tässä eräs taulukko, en enää muista mistä kirjoittelin sen aikaan ylös, mutta on siis advareitten tekemä ja siinä erottuu seremonialaki eli Mooseksen laki ja siveyslaki eli 10 käskyä keskenään."

        Tämä erottelu on täysin teennäinen. Raamattu ei tunne kahta erillistä lakia, vaan ainoastaan Mooseksen kautta tulleen lain, joka minimissään katsottiin tarkoittavan pentateukkia - ja johon sisältyy niin dekalogi kuin muukin osa laista. Sen sijaan UT:n termit vapauden laki tms. ovat sellaisia joista voidaan keskustella erikseen. Mutta se ei liity aiheeseen, joten avaa siitä oma ketjunsa jos haluat siitä enemmän keskustella.

        Riittänee, että totean että Raamatussa on selviä kohtia joista näemme että termi "käskyt" tarkoittivat usein sekä dekalogia että muuta lakia, ja kohtia joista näemme että myös "laki" tarkoitti dekalogia ja muuta lakia. Raamatussa dekalogia erikseen tarkoittamaan käytetään mm. ilmaisua "kymmenen käskysanaa".

        "Kirjoituksessasi vilahti myös laki, joka karismaatikoille ja yleensäkin "armotalouskausi" uskoville on kuin punainen vaate härälle, erään jo edesmenneen veljemme sanonnan mukaan."

        Jos se on jollekin punainen vaate niin en todellakaan tiedä miksi. Laki ei koskenut Aabrahamia, se nyt on ihan selviö. Ja se on ero näiden armotalouskausien välillä.
        "Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi."

        Taas sinä valehtelet. Vai ei laki koskenut Aabharamia?

        1. Moos. 26:5 "sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani." = TOORA


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        "Joten tässä eräs taulukko, en enää muista mistä kirjoittelin sen aikaan ylös, mutta on siis advareitten tekemä ja siinä erottuu seremonialaki eli Mooseksen laki ja siveyslaki eli 10 käskyä keskenään."

        Tämä erottelu on täysin teennäinen. Raamattu ei tunne kahta erillistä lakia, vaan ainoastaan Mooseksen kautta tulleen lain, joka minimissään katsottiin tarkoittavan pentateukkia - ja johon sisältyy niin dekalogi kuin muukin osa laista. Sen sijaan UT:n termit vapauden laki tms. ovat sellaisia joista voidaan keskustella erikseen. Mutta se ei liity aiheeseen, joten avaa siitä oma ketjunsa jos haluat siitä enemmän keskustella.

        Riittänee, että totean että Raamatussa on selviä kohtia joista näemme että termi "käskyt" tarkoittivat usein sekä dekalogia että muuta lakia, ja kohtia joista näemme että myös "laki" tarkoitti dekalogia ja muuta lakia. Raamatussa dekalogia erikseen tarkoittamaan käytetään mm. ilmaisua "kymmenen käskysanaa".

        "Kirjoituksessasi vilahti myös laki, joka karismaatikoille ja yleensäkin "armotalouskausi" uskoville on kuin punainen vaate härälle, erään jo edesmenneen veljemme sanonnan mukaan."

        Jos se on jollekin punainen vaate niin en todellakaan tiedä miksi. Laki ei koskenut Aabrahamia, se nyt on ihan selviö. Ja se on ero näiden armotalouskausien välillä.
        "Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi."

        Ei se ole mikään keinotekoinen jako. Kyllä se on Raamatussa itsessään. Sinä vain vastustat sapattia ja haluat siitä eroon keinoja kaihtamatta.


      • pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Taas sinä valehtelet. Vai ei laki koskenut Aabharamia?

        1. Moos. 26:5 "sentähden että Aabraham kuuli minua ja noudatti, mitä minä noudatettavaksi annoin, minun käskyjäni, säädöksiäni ja opetuksiani." = TOORA

        Pyhpyh miettii tätä.... Luettiinko Aabraham vanhurskaaksi (= syyttömäksi julistettu) uskosta vai lain teoista ?!

        Vrt. Room 4:1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?

        4:2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.

        4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham USKOI Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".

        4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,

        4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;


    • Exap

      Entä sitten tuo tempaus, johon aiemmin viittasin ? No, se on vrsin yksinkertainen asia: siihen uskovat kaikki jotka ovat Raamattunsa lukeneet ja uskoneet mitä se sanoo.

      "Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, TEMMATAAN yhdessä heidän kanssaan pilvissä HERRAA VASTAAN YLÄILMOIHIN; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa."

      Eli, temmataan Herraa vastaan tarkoittaa suomeksi sanottuna sitä ettei Jeesus ole vielä ennen tempausta astunut maan päälle. Tämä ei ole toisin tulkittavissa.

      Tempaus siis tapahtuu ennen Jeesuksen paluuta maan päälle. Nyt voi tietysti mietiskellä, kuinka pitkä aika on seurakunnan tempauksesta siihen hetkeen jolloin Jeesus tulee maan päälle. Toki siihen voi kulua 7 sekuntia, 7 tuntia, 7 kuukautta tai 7 vuotta. Tässä on turha pohtia tuota aikakysymystä - se on taas oma kokonaisuutensa.

      Mutta ei olisi mitään järkeä siinä että seuraamme Herraa yläilmoista taas takaisin maan päälle samalla sekunnilla. Kuitenkin monessa kohdassa sanotaan että Jeesus tulee nimenomaan yhdessä pyhiensä kanssa... joten on varsin loogista ajatella ettei Jeesus astu maan päälle pari sekuntia sen jälkeen kun meidät on Häntä vastaan yläilmoihin temmattu, eikö vain ?
      "... kun hän tulee KAIKKIEN pyhiensä KANSSA."
      "14 Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra TULEE tuhannen tuhansine PYHINENSÄ
      15 tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet"."

      Ja kun Herra tulee pyhinensä tuomitsemaan, silloin toteutuu tämä sana:
      "Vai ettekö tiedä, että PYHÄT tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos TE TUOMITSETTE MAAILMAN, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita? Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?"

      Nämä kohdat antavat selkeän kuvan siitä mitä tulee tapahtumaan. Uskovat temmataan, ja vasta joskus sen jälkeen Jeesus tulee maan päälle pyhiensä kanssa ja pyhät tuomitsevat ja hallitsevat.

      Jotkut uskovat, että pyhät temmataan ja saman tien kaikki ei-uskovat tapetaan. Mutta Jeesus kiistää tämän harhaopin Matt 24:ssä "toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään." - EI siis: toinen otetaan, toinen tapetaan ! Aivan samaa Hän opettaa myös vertauksessa 10 neitsyestä, jossa tempauksessa 5 neitsyttä menee sisälle ja 5 tyhmää pysyvät edelleen elossa, pystyvät jopa hakemaan öljyä (puhuu Pyhästä Hengestä), mutta he eivät ehtineet tempaukseen.

      Tempauksen jälkeen kuluu siis Jeesuksen omien sanojen mukaisesti aivan selvästi aikaa, ennen kuin Jeesus palaa maan päälle kaikkien pyhiensä kanssa.

      Tempaus ei siis ole epäraamatullinen asia - ja tempaus ei tosiaankaan ole salainen - joskin sen AJANKOHTA on salaisuus kaikille meille. Ainoa avoin keskustelunaihe onkin, kuinka kauan tempauksesta kuluu ennen Jeesuksen paluuta maan päälle.

    • Exap

      Entä sitten se Israelin herääminen tai kääntymys Herran puoleen ? En tunne kaikkia versioita tästä ja jotkut niistä saattavat olla hyvinkin tulkinnanvaraisia, mutta kyllä Raamattu aivan selkeästi vahvistaa sen, että aivan aikojen lopussa tulee hetki jolloin Israelissa tapahtuu erityinen kääntyminen. Tässä kohdassa se jopa osoitetaan tapahtuvaksi nimenomaan tempauksen jälkeen:
      "Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on OSAKSI KOHDANNUT PAATUMUS - hamaan SIIHEN ASTI, KUNNES PAKANAIN TÄYSI LUKU ON SISÄLLE TULLUT,"

      Tämä ei jätä mitään epäselväksi. 10 neitsyen vertauksessakin puhutaan häätaloon sisälle pääsemisestä. Pakanain täysi luku on sisälle tullut, kun yksikään pakana ei enää tule sisälle - ja vasta sen jälkeen Israelia kohdannut paatumus päättyy. Itse asiassa, saman voit lukea myös Ilm 7 luvusta, jossa suuri joukko kaikista kansoista on päässyt sisälle, kun Israelilaisia vasta ollaan lähdössä sinetöimään. Aivan sama asia.

      Ja kuten Ilmestyskirja kertoo, tuota sinetöintiä sitten tapahtuu vaikeina aikoina. Dan 9 "... Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
      27 Ja hän tekee LIITON raskaaksi monille YHDEN VUOSIVIIKON ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
      Loppuun asti on oleva sota. Puhutaan siis sodasta joka päättyy vasta Jeesuksen tullessa. Tämä vuosiviikko loppuu siis vasta kun hävittäjän - eli ilmestyskirjan pedon - ylitse vuodatetaan tuomio. Eli teksti on täysin yhtenevä Ilmestyskirjan kanssa, joka puhuu 42 kuukaudesta, 3.5 vuodesta käännekohtana vaivanajan puolessa välissä.

      Dan 7: "... Ja heidän jälkeensä nousee eräs muu, ja hän on erilainen kuin edelliset, ja hän kukistaa kolme kuningasta.
      25 Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.
      26 Sitten oikeus istuu tuomiolle, ja hänen valtansa otetaan pois ja hävitetään ja tuhotaan loppuun asti.
      27 Ja valtakunta ja valta ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle."
      Huomaa erityisesti, että tuossa on siis kyse jälkimmäisestä 3.5v osasta vaivanaikaa, jonka jälkeen oikeus istuu tuomiolle, valta annetaan Korkeimman pyhien kansalle, eli Jeesus tuomitsee yhdessä pyhiensä kanssa, kuten Raamattu sanookin, ja pedon valta otetaan pois. (Peto ja väärä profeettahan heitetään tuolloin tuliseen järveen)

      Dan 12: " Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat."
      "Ahdistuksen aika", eli Ilmestyskirjan vaivan aika, on se aika juuri ennen Jeesuksen paluuta jolloin Miikael nousee Israelin suojaksi. Tässä näemme Ilm 7 sinetöinnin alkavan, pyhät ovat taivaassa, Israelin herätys tapahtuu, ja TÄSSÄ vaiheessa pelastetaan Danielin kansa, Israel.

      Ei ajatuksessa Israelin heräämisestä aivan viimeisenä aikana juuri ennen Jeesuksen tuloa ole mitään epäraamatullista, päinvastoin sille on ihan selkeä Raamatun tuki. Jopa seitsemän vuotta ilmenee selkeästi ahdistuksen ajan pituudeksi, eli tempauksesta = siitä kun pakanain luku on sisälle tullut, siihen kun Jeesus saapuu ja pedon valta otetaan pois ja annetaan korkeimman pyhien kansalle, joka hallitsee yhdessä Jeesuksen kanssa tuhannen vuotta.

      • Kiitos exapille, että selvitit dispensationalistien Raamatuntulkintaa salaisesta tempaamisesta ja Israelin asemasta lopunaikana. Itselläni on sukulaisia ja tuttavia niin hellareissa kuin vapiksessa ja nyt pystyy ymmärtämään taas paremmin heidän ajatuksenjuoksuaan näissä asioissa, vaikka itse olen aivan eri mieltä. Outoa, jos karismaatikot eivät ole vielä sinua imuroineet joukkoihinsa? Oppierot eivät ainakaan ole syynä. Vihjasin alussa, että kesäkuun lehdessä oli kaksi hyvää artikkelia. Ja toivottavasti tuo toinen (tai molemmat) tulisivat nykyaika onlineen. Se olisi Steve Wohlbergin "Suuri ahdinko - pääseekö Jumalan seurakunta sitä pakoon? Poistaako "salainen tempaaminen" Jumalan omat maailmasta juuri ennen koetuksen hetkeä?"


      • Exap
        Stork7 kirjoitti:

        Kiitos exapille, että selvitit dispensationalistien Raamatuntulkintaa salaisesta tempaamisesta ja Israelin asemasta lopunaikana. Itselläni on sukulaisia ja tuttavia niin hellareissa kuin vapiksessa ja nyt pystyy ymmärtämään taas paremmin heidän ajatuksenjuoksuaan näissä asioissa, vaikka itse olen aivan eri mieltä. Outoa, jos karismaatikot eivät ole vielä sinua imuroineet joukkoihinsa? Oppierot eivät ainakaan ole syynä. Vihjasin alussa, että kesäkuun lehdessä oli kaksi hyvää artikkelia. Ja toivottavasti tuo toinen (tai molemmat) tulisivat nykyaika onlineen. Se olisi Steve Wohlbergin "Suuri ahdinko - pääseekö Jumalan seurakunta sitä pakoon? Poistaako "salainen tempaaminen" Jumalan omat maailmasta juuri ennen koetuksen hetkeä?"

        Meidän tulisi kaikkien oppia kunnioittamaan toisen uskoa, mutta voimme toki auttaa muita erottamaan niitä asioita jotka eivät perustu Raamattuun niistä jotka perustuvat. Jotkin asiat taas ovat aivan suoraan Raamatun sanaa vastaan ja sellaista opetusta meidän ei pidä hyväksyä lainkaan. Kymmenysasia on eräs näistä, enkä edes halua säästellä sanojani koskien niitä jotka asiasta väärin opettavat - kun taas en halua tuomita niitä jotka kymmenyksiä omasta halustaan maksavat.

        Kristikunta on täynnä pieniä eroja siinä mitä opetetaan, mutta oleellista on uskomme alkaja ja täyttäjä, johon kaikki laitamme toivomme omien tekojen sijaan. Aivan samoin, olen täälläkin kirjoitellut sen puolesta että ihmiset hyväksyvät nekin, jotka haluavat kunnioittaa Jeesuksen ylösnousemuspäivää lepopäivänään; he nimittäin eivät tee sitä pakosta vaan sydämen halusta. Se on paljon parempi motiivi kuin pitää sapattia siksi koska se on käsky. Itse pidän sapattia tapani mukaan - olenhan ollut adventisti todella kauan, mutta kunnioitan niitä jotka valitsevat sunnuntain. Ja on myös ollut tilanteita jolloin olen ollut estynyt pitämästä sapattia ja olen levännyt sunnuntaina.

        Mutta yksi mielenkiintoinen asia tulee ilmi myös tempaukseen liittyen, ja se on se, että ne jotka uskovat tempaukseen ja sen jälkeiseen vaivan aikaan jolloin vasta myös Ilmestyskirjan kauheudet, pedon merkit ja muut tapahtuvat, he todellakin odottavat jeesusta palaavaksi aivan minä hetkenä hyvänsä. Se on sikäli erilaista, että esimerkiksi jotkut jotka odottavat vaikkapa sunnuntailakeja tai pedon merkkiä ilmaantuvan ENNEN tempaamista, helposti lohduttautuvat siihen että ajan merkit täyttyisivät meidän nähtemme ennen tuota hetkeä.

        Se taas johtaa ihmisen helposti kuvittelemaan, että aikaa on... voi vielä nukkua... kuten 5 tyhmää neitsyttä joiden öljy paloi loppuun.

        Se on yksi syy miksi näen että sen ei-niin-salaisen mutta "odottamattomalla hetkellä tapahtuvan" tempauksen jatkuva odottaminen hetkenä minä hyvänsä on aivan upea asia joka usein puuttuu monelta jotka vain odottelevat Ilmestyskirjan kauhujen toteutumia ja toteavat ettei koko juttu ole vielä edes alkanut. Mutta jos luet Ilmestyskirjan alusta loppuun, huomaat ettei seurakuntaa näy maan päällä missään kohdassa 4. luvun jälkeen Jeesuksen tuloon asti.
        Sen sijaan taivaassa näkyy.


      • 3-sammakkoa
        Exap kirjoitti:

        Meidän tulisi kaikkien oppia kunnioittamaan toisen uskoa, mutta voimme toki auttaa muita erottamaan niitä asioita jotka eivät perustu Raamattuun niistä jotka perustuvat. Jotkin asiat taas ovat aivan suoraan Raamatun sanaa vastaan ja sellaista opetusta meidän ei pidä hyväksyä lainkaan. Kymmenysasia on eräs näistä, enkä edes halua säästellä sanojani koskien niitä jotka asiasta väärin opettavat - kun taas en halua tuomita niitä jotka kymmenyksiä omasta halustaan maksavat.

        Kristikunta on täynnä pieniä eroja siinä mitä opetetaan, mutta oleellista on uskomme alkaja ja täyttäjä, johon kaikki laitamme toivomme omien tekojen sijaan. Aivan samoin, olen täälläkin kirjoitellut sen puolesta että ihmiset hyväksyvät nekin, jotka haluavat kunnioittaa Jeesuksen ylösnousemuspäivää lepopäivänään; he nimittäin eivät tee sitä pakosta vaan sydämen halusta. Se on paljon parempi motiivi kuin pitää sapattia siksi koska se on käsky. Itse pidän sapattia tapani mukaan - olenhan ollut adventisti todella kauan, mutta kunnioitan niitä jotka valitsevat sunnuntain. Ja on myös ollut tilanteita jolloin olen ollut estynyt pitämästä sapattia ja olen levännyt sunnuntaina.

        Mutta yksi mielenkiintoinen asia tulee ilmi myös tempaukseen liittyen, ja se on se, että ne jotka uskovat tempaukseen ja sen jälkeiseen vaivan aikaan jolloin vasta myös Ilmestyskirjan kauheudet, pedon merkit ja muut tapahtuvat, he todellakin odottavat jeesusta palaavaksi aivan minä hetkenä hyvänsä. Se on sikäli erilaista, että esimerkiksi jotkut jotka odottavat vaikkapa sunnuntailakeja tai pedon merkkiä ilmaantuvan ENNEN tempaamista, helposti lohduttautuvat siihen että ajan merkit täyttyisivät meidän nähtemme ennen tuota hetkeä.

        Se taas johtaa ihmisen helposti kuvittelemaan, että aikaa on... voi vielä nukkua... kuten 5 tyhmää neitsyttä joiden öljy paloi loppuun.

        Se on yksi syy miksi näen että sen ei-niin-salaisen mutta "odottamattomalla hetkellä tapahtuvan" tempauksen jatkuva odottaminen hetkenä minä hyvänsä on aivan upea asia joka usein puuttuu monelta jotka vain odottelevat Ilmestyskirjan kauhujen toteutumia ja toteavat ettei koko juttu ole vielä edes alkanut. Mutta jos luet Ilmestyskirjan alusta loppuun, huomaat ettei seurakuntaa näy maan päällä missään kohdassa 4. luvun jälkeen Jeesuksen tuloon asti.
        Sen sijaan taivaassa näkyy.

        Eikö laittomuuden ihmisen pidä kuitenkin ilmestyä ennen kuin Kristus saapuu? 2Tess 2

        Luulisi Jumalan lasten huomaavan, kun hän on ilmestynyt, vai onko sekin salainen asia, jopa niin salainen, että vain valitut huomaavat "antikristuksen" jo ilmestyneen?

        Sitten keskellä antikristuksen palvontaa seurakunta temmataan silmänräpäyksessä pilviin herraa vastaan ja vain antikristusta palvovat nimeltään kristityt jäävät maan päälle muiden uskontojen kannattajien ja uskonnottomien kanssa?


      • onjonähty

        Paavikunta on tuo laittomuuden ihminen.


      • pyhpyhjapyh
        Exap kirjoitti:

        Meidän tulisi kaikkien oppia kunnioittamaan toisen uskoa, mutta voimme toki auttaa muita erottamaan niitä asioita jotka eivät perustu Raamattuun niistä jotka perustuvat. Jotkin asiat taas ovat aivan suoraan Raamatun sanaa vastaan ja sellaista opetusta meidän ei pidä hyväksyä lainkaan. Kymmenysasia on eräs näistä, enkä edes halua säästellä sanojani koskien niitä jotka asiasta väärin opettavat - kun taas en halua tuomita niitä jotka kymmenyksiä omasta halustaan maksavat.

        Kristikunta on täynnä pieniä eroja siinä mitä opetetaan, mutta oleellista on uskomme alkaja ja täyttäjä, johon kaikki laitamme toivomme omien tekojen sijaan. Aivan samoin, olen täälläkin kirjoitellut sen puolesta että ihmiset hyväksyvät nekin, jotka haluavat kunnioittaa Jeesuksen ylösnousemuspäivää lepopäivänään; he nimittäin eivät tee sitä pakosta vaan sydämen halusta. Se on paljon parempi motiivi kuin pitää sapattia siksi koska se on käsky. Itse pidän sapattia tapani mukaan - olenhan ollut adventisti todella kauan, mutta kunnioitan niitä jotka valitsevat sunnuntain. Ja on myös ollut tilanteita jolloin olen ollut estynyt pitämästä sapattia ja olen levännyt sunnuntaina.

        Mutta yksi mielenkiintoinen asia tulee ilmi myös tempaukseen liittyen, ja se on se, että ne jotka uskovat tempaukseen ja sen jälkeiseen vaivan aikaan jolloin vasta myös Ilmestyskirjan kauheudet, pedon merkit ja muut tapahtuvat, he todellakin odottavat jeesusta palaavaksi aivan minä hetkenä hyvänsä. Se on sikäli erilaista, että esimerkiksi jotkut jotka odottavat vaikkapa sunnuntailakeja tai pedon merkkiä ilmaantuvan ENNEN tempaamista, helposti lohduttautuvat siihen että ajan merkit täyttyisivät meidän nähtemme ennen tuota hetkeä.

        Se taas johtaa ihmisen helposti kuvittelemaan, että aikaa on... voi vielä nukkua... kuten 5 tyhmää neitsyttä joiden öljy paloi loppuun.

        Se on yksi syy miksi näen että sen ei-niin-salaisen mutta "odottamattomalla hetkellä tapahtuvan" tempauksen jatkuva odottaminen hetkenä minä hyvänsä on aivan upea asia joka usein puuttuu monelta jotka vain odottelevat Ilmestyskirjan kauhujen toteutumia ja toteavat ettei koko juttu ole vielä edes alkanut. Mutta jos luet Ilmestyskirjan alusta loppuun, huomaat ettei seurakuntaa näy maan päällä missään kohdassa 4. luvun jälkeen Jeesuksen tuloon asti.
        Sen sijaan taivaassa näkyy.

        Ei ole mitään syytä kunnioittaa harhaoppejasi.


      • Exap kirjoitti:

        Meidän tulisi kaikkien oppia kunnioittamaan toisen uskoa, mutta voimme toki auttaa muita erottamaan niitä asioita jotka eivät perustu Raamattuun niistä jotka perustuvat. Jotkin asiat taas ovat aivan suoraan Raamatun sanaa vastaan ja sellaista opetusta meidän ei pidä hyväksyä lainkaan. Kymmenysasia on eräs näistä, enkä edes halua säästellä sanojani koskien niitä jotka asiasta väärin opettavat - kun taas en halua tuomita niitä jotka kymmenyksiä omasta halustaan maksavat.

        Kristikunta on täynnä pieniä eroja siinä mitä opetetaan, mutta oleellista on uskomme alkaja ja täyttäjä, johon kaikki laitamme toivomme omien tekojen sijaan. Aivan samoin, olen täälläkin kirjoitellut sen puolesta että ihmiset hyväksyvät nekin, jotka haluavat kunnioittaa Jeesuksen ylösnousemuspäivää lepopäivänään; he nimittäin eivät tee sitä pakosta vaan sydämen halusta. Se on paljon parempi motiivi kuin pitää sapattia siksi koska se on käsky. Itse pidän sapattia tapani mukaan - olenhan ollut adventisti todella kauan, mutta kunnioitan niitä jotka valitsevat sunnuntain. Ja on myös ollut tilanteita jolloin olen ollut estynyt pitämästä sapattia ja olen levännyt sunnuntaina.

        Mutta yksi mielenkiintoinen asia tulee ilmi myös tempaukseen liittyen, ja se on se, että ne jotka uskovat tempaukseen ja sen jälkeiseen vaivan aikaan jolloin vasta myös Ilmestyskirjan kauheudet, pedon merkit ja muut tapahtuvat, he todellakin odottavat jeesusta palaavaksi aivan minä hetkenä hyvänsä. Se on sikäli erilaista, että esimerkiksi jotkut jotka odottavat vaikkapa sunnuntailakeja tai pedon merkkiä ilmaantuvan ENNEN tempaamista, helposti lohduttautuvat siihen että ajan merkit täyttyisivät meidän nähtemme ennen tuota hetkeä.

        Se taas johtaa ihmisen helposti kuvittelemaan, että aikaa on... voi vielä nukkua... kuten 5 tyhmää neitsyttä joiden öljy paloi loppuun.

        Se on yksi syy miksi näen että sen ei-niin-salaisen mutta "odottamattomalla hetkellä tapahtuvan" tempauksen jatkuva odottaminen hetkenä minä hyvänsä on aivan upea asia joka usein puuttuu monelta jotka vain odottelevat Ilmestyskirjan kauhujen toteutumia ja toteavat ettei koko juttu ole vielä edes alkanut. Mutta jos luet Ilmestyskirjan alusta loppuun, huomaat ettei seurakuntaa näy maan päällä missään kohdassa 4. luvun jälkeen Jeesuksen tuloon asti.
        Sen sijaan taivaassa näkyy.

        " Mutta jos luet Ilmestyskirjan alusta loppuun, huomaat ettei seurakuntaa näy maan päällä missään kohdassa 4. luvun jälkeen Jeesuksen tuloon asti.
        Sen sijaan taivaassa näkyy."

        Tässä Ilmestyskirjan luku 4 (33/38 käännöksen mukaan):

        1. Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: "Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva".
        2. Ja kohta minä olin hengessä. Ja katso, taivaassa oli valtaistuin, ja valtaistuimella oli istuja.
        3. Ja istuja oli näöltänsä jaspis- ja sardionkiven kaltainen; ja valtaistuimen ympärillä oli taivaankaari, näöltänsä smaragdin kaltainen.
        4. Ja valtaistuimen ympärillä oli kaksikymmentä neljä valtaistuinta, ja niillä valtaistuimilla istui kaksikymmentä neljä vanhinta, puettuina valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli päässänsä kultaiset kruunut.
        5. Ja valtaistuimesta lähti salamoita ja ääniä ja ukkosen jylinää; ja valtaistuimen edessä paloi seitsemän tulisoihtua, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä.
        6. Ja valtaistuimen edessä oli ikäänkuin lasinen meri, kristallin näköinen; ja valtaistuimen keskellä ja valtaistuimen ympärillä oli neljä olentoa, edestä ja takaa silmiä täynnä.
        7. Ja ensimmäinen olento oli leijonan näköinen, ja toinen olento nuoren härän näköinen, ja kolmannella olennolla oli ikäänkuin ihmisen kasvot, ja neljäs olento oli lentävän kotkan näköinen.
        8. Ja niillä neljällä olennolla oli kullakin kuusi siipeä, ja ne olivat yltympäri ja sisältä silmiä täynnä. Ja ne sanoivat lakkaamatta yötä päivää: "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on".
        9. Ja niin usein kuin olennot antavat ylistyksen, kunnian ja kiitoksen hänelle, joka valtaistuimella istuu, joka elää aina ja iankaikkisesti,
        10. lankeavat ne kaksikymmentä neljä vanhinta hänen eteensä, joka valtaistuimella istuu, ja kumartaen rukoilevat häntä, joka elää aina ja iankaikkisesti, ja heittävät kruununsa valtaistuimen eteen sanoen:
        11. "Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut".

        "nouse ylös tänne" kehoituksen sai kylläkin Johannes, eikä seurakunta, ja hänkin näkytilassa (hengessä). Ilmestyskirja käyttää termiä "pyhät" vielä luvun 4 jälkeenkin. Ja samaa termiä käytti myös Paavali esim. 1 Kor.14:33, jossa mainitaan pyhien seurakunnat, eli Jumalan pyhät ovat siellä missä seurakuntakin on. Ilm.13:7 peto käy taisteluun pyhiä vastaan, pari jaetta myöhemmin on pyhien usko ja advareille tutussa luvussa 14 mainitaan pyhien usko. Jos joku haluaa uskoa, että lukujen 13 ja 14 tapahtumat tulevat tapahtumaan taivaassa, ei kai kukaan sitä uskomusta estä? Olen kyllä kuullut aiemminkin, että karismaatikkojen Ilmestyskirjaan kuuluu 4 lukua: 1-3 ja luku 22, muut luvut kuuluvat kuulema lihalliselle Israelille ja niille ei olisi muille seurakunnille mitään merkitystä.


      • AntikristusIslamista
        onjonähty kirjoitti:

        Paavikunta on tuo laittomuuden ihminen.

        Millä tavoin paavi vainoaa kristittyjä?


    • USAmuuttajat

      Kamalia, pitkiä tarinoita, joita ei todella jaksa lukea. Israel pelastuu jos muuttaa USAhan, sinne se kuuluu eikä toisten maille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9616
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2817
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      160
      2574
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1429
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe