Jarrunesteen vaihdosta

Osaako joku tietävä kertoa mitä tarkoitetaan jarrunesteen vaihdolla.
Vaihdetaanko se neste vaan siitä säiliöstä kirkkaammaksi asiakkaan lumoamiseksi, vai myös itse jarrusylintereistä renkaiden juuresta, kuten voisi asian ehkä olettaa?
Olen ihmetellyt nyt vuosien saatossa kolmen eri merkkihuollon toimintaa, kun ei ilmaruuveihin ole edes koskettu, niin kuinka se on pystytty suorittamaan. Ja yhden kohdalla oli ilmaruuvi poikki, eikä siitä edes kukaan ilmoittanut tai kertonut että se jotenkin haittaisia kyseisen työn suorittamista ilman lisätyötä.
Muutaman kympin ne on maksanut kuitenkin laskussa, muistaakseni 50-70 euroa.
Ilmianna
Jaa

18 Vastausta


Olet tullut huijatuksi jos ei ilmausruuveista ole laskettu ulos vanhaa nestettä. Ensin säiliön neste imetään pois ja kaadetaan uutta. Sitten sitä uutta nestettä lasketaan jarruputkiin avaamalla ilmausruuvit ja pumppaamalla muutaman kerran jokaisen renkaan kohdalla kunnes tulee uutta kirkasta sen vanhan sijaan. Ja juuri jarruputkissa on tärkeintä että se neste on uutta niin ei putket ja jarrumännät ruostu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Älä nyt viitsi kun et osaa etkä tiedä. Opettelisit edes vähän auton tekniikkaa, ettei sinun tarvitse aina itseäsi nolata.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vanha.autoteknikko kirjoitti:
Älä nyt viitsi kun et osaa etkä tiedä. Opettelisit edes vähän auton tekniikkaa, ettei sinun tarvitse aina itseäsi nolata.
Taas tän vanhan jäärän kommentteja joka hermostuu heti kun joku pitää huolta autostaan. Ilmeisesti itse niin pelkää että oman auton jarruputket ruostuu kun on liian laiska tai köyhä tekemään mitään huoltoja niin pitää aina muka "vanhana automekaanikkona" kommentoida kuinka kaikki huollot on turhia...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdfggggg kirjoitti:
Taas tän vanhan jäärän kommentteja joka hermostuu heti kun joku pitää huolta autostaan. Ilmeisesti itse niin pelkää että oman auton jarruputket ruostuu kun on liian laiska tai köyhä tekemään mitään huoltoja niin pitää aina muka "vanhana automekaanikkona" kommentoida kuinka kaikki huollot on turhia...
Se koira älähtää jne. Koskee myös teinejä, oli lippalakki miten päin tahansa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
On myös kylmästi vain vaihdettu vain säiliön neste joten tarkkana.
Ilmianna
Jaa
Se on maan tapa. Jos et katso vieressä, niin kusetetaan.
Ilmianna
Jaa
Jos jarrunesteen haluaisi vaihtaa itse ihan sieltä pyörän ilmausruuveista niin onko näissä uusissa ABS jarrullisessa + hätäjarrutustehostin systeemissä mitään eroa perinteiseen järjestelmään jarrunesteen vaihdon kannalta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Koko jarrunestejärjestelmä pitää poistaa vettä imemästä ja koko systeemiä pilaamasta.
Tilalle sähkömekaaninen ABS ja muu ajonhallinta. Viimeinkin bitit käyttöön umpivanhoillisessa autonteossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Eikö voida kehittää sellaista jarrunestettä joka ei ime vettä itseensä?
Sähkömoottorit kääntelemässä jarrumekanismeja ei kuulosta ollenkaan luotettavalta yhtään pidemmän päälle, ne on heti jumissa, pakkasella eivät edes toimi, johdot on aina poikki, ohjauselektroniikka on aina sekaisin.
Sähköiset käsijarrutkin pitäisi kieltää hetipaikalla ja määrätä mekaaninen vaijerikäyttöinen, muusta jarrujärjestelmästä erillään oleva käsijarru ainoaksi sallituksi käsijarruksi autoihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Miksi sähköinen käsijarru pitäisi kieltää? Se toimii vähintään yhtä luotettavasti, kuin vaijerivetoinen. Lisäksi sen saa toimimaan automaattisesti. Menee päälle, kun sammuttaa moottorin, ja irrottaa, kun lähtee liikkeelle. Toimii toki myös manuaalisesti nappulasta. Toki minäkin olen lukenut näistä Toyotan viritelmistä, jotka eivät toimi pidempään, mutta pakkoko sitä on ostaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ja_toimii kirjoitti:
Miksi sähköinen käsijarru pitäisi kieltää? Se toimii vähintään yhtä luotettavasti, kuin vaijerivetoinen. Lisäksi sen saa toimimaan automaattisesti. Menee päälle, kun sammuttaa moottorin, ja irrottaa, kun lähtee liikkeelle. Toimii toki myös manuaalisesti nappulasta. Toki minäkin olen lukenut näistä Toyotan viritelmistä, jotka eivät toimi pidempään, mutta pakkoko sitä on ostaa.
Entäs sitten jos alle sattuukin perinteisellä käsijarrulla varustettu auto ja sinä olet tottunut automaattiseen toimintaan etkä muista vetää käsijarrua päälle ja auto karkaa jonkun ihmisen päälle?
Käsijarru on niin oleellinen turvalaite että siihen ei pitäisi suhtautua kevytmielisesti tai ottaa jollain automatiikalla kuljettajalta kontrollia yhtään pois. Automatiikka toimii jos toimii, sähköisestä käsijarrusta ei voi mitenkään tietää että onko se nyt kunnolla kiristynyt päälle vai ei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Saako sähköisen käsijarrun automaattisen toiminnon valikosta pois? Kestäminen huolestuttaa ja levyn sekä palan ollessa märät tulee pakkasaamu niin jäässä ovat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Kyllä sen saa. Minulla on sähköinen käsijarru toiminut jo 6 vuotta ilman ongelmia tai jäätymistä. Se alkaa olla jo enemmän, mitä vaijerivetoiset ovat ikinä toimineet ilman huoltoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Käsijarru kun käyttää aina, niin eipä ole mitään ongelmia. Käyttämättömyys niitä ongelmia aiheuttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
" sähköinen käsijarru toiminut jo 6 vuotta ilman ongelmia tai jäätymistä."

Ei sitten palat jäädy levyihin kiinni? Tai jämähdä ruostumalla, jos seisoo pitempään?

Tuo edellyttää melkoisen suojattua rakennetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Saa melkoista ikijäätä olla että jarrupalan kiinnijäätyminen levyyn aiheuttaa ongelmia.
Kyllä se tosiaan niin on että mitä enemmän käsijarrua käyttää sen vähemmän ongelmia tulee. Olettaen tietenkin että puhutaan ehjästä käsijarrusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pesin auton syksyllä, ajoin hieman kuivatakseni jarrut. Sitten auto seisoi kolme kuukautta ja joka pyörän jarru niin jumissa ettei uskaltanut moottorilla revittää liikkeelle. Oli palat kiinni levyissä. Jäässä vai ruosteessa?

ABS lienee sähköinen systeemi ja pysyy toimintakunnossa. Kai päärarrutkin samalla systeemillä?

Kaikki auton nesteet ottavat vettä ja ne on siksi vaihdettava tiheään. Syylärin vesi kyllä hylkii itseään koska sitä on lisättävä joskus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Jarrunesteen vaihdosta

Osaako joku tietävä kertoa mitä tarkoitetaan jarrunesteen vaihdolla.
Vaihdetaanko se neste vaan siitä säiliöstä kirkkaammaksi asiakkaan lumoamiseksi, vai myös itse jarrusylintereistä renkaiden juuresta, kuten voisi asian ehkä olettaa?
Olen ihmetellyt nyt vuosien saatossa kolmen eri merkkihuollon toimintaa, kun ei ilmaruuveihin ole edes koskettu, niin kuinka se on pystytty suorittamaan. Ja yhden kohdalla oli ilmaruuvi poikki, eikä siitä edes kukaan ilmoittanut tai kertonut että se jotenkin haittaisia kyseisen työn suorittamista ilman lisätyötä.
Muutaman kympin ne on maksanut kuitenkin laskussa, muistaakseni 50-70 euroa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta