Jarrunesteen vaihdosta

Maallikkokyselee

Osaako joku tietävä kertoa mitä tarkoitetaan jarrunesteen vaihdolla.
Vaihdetaanko se neste vaan siitä säiliöstä kirkkaammaksi asiakkaan lumoamiseksi, vai myös itse jarrusylintereistä renkaiden juuresta, kuten voisi asian ehkä olettaa?
Olen ihmetellyt nyt vuosien saatossa kolmen eri merkkihuollon toimintaa, kun ei ilmaruuveihin ole edes koskettu, niin kuinka se on pystytty suorittamaan. Ja yhden kohdalla oli ilmaruuvi poikki, eikä siitä edes kukaan ilmoittanut tai kertonut että se jotenkin haittaisia kyseisen työn suorittamista ilman lisätyötä.
Muutaman kympin ne on maksanut kuitenkin laskussa, muistaakseni 50-70 euroa.

18

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 346346345

      Olet tullut huijatuksi jos ei ilmausruuveista ole laskettu ulos vanhaa nestettä. Ensin säiliön neste imetään pois ja kaadetaan uutta. Sitten sitä uutta nestettä lasketaan jarruputkiin avaamalla ilmausruuvit ja pumppaamalla muutaman kerran jokaisen renkaan kohdalla kunnes tulee uutta kirkasta sen vanhan sijaan. Ja juuri jarruputkissa on tärkeintä että se neste on uutta niin ei putket ja jarrumännät ruostu.

      • Vanha.autoteknikko

        Älä nyt viitsi kun et osaa etkä tiedä. Opettelisit edes vähän auton tekniikkaa, ettei sinun tarvitse aina itseäsi nolata.


      • sdfggggg
        Vanha.autoteknikko kirjoitti:

        Älä nyt viitsi kun et osaa etkä tiedä. Opettelisit edes vähän auton tekniikkaa, ettei sinun tarvitse aina itseäsi nolata.

        Taas tän vanhan jäärän kommentteja joka hermostuu heti kun joku pitää huolta autostaan. Ilmeisesti itse niin pelkää että oman auton jarruputket ruostuu kun on liian laiska tai köyhä tekemään mitään huoltoja niin pitää aina muka "vanhana automekaanikkona" kommentoida kuinka kaikki huollot on turhia...


      • Wanha.Jääärä
        sdfggggg kirjoitti:

        Taas tän vanhan jäärän kommentteja joka hermostuu heti kun joku pitää huolta autostaan. Ilmeisesti itse niin pelkää että oman auton jarruputket ruostuu kun on liian laiska tai köyhä tekemään mitään huoltoja niin pitää aina muka "vanhana automekaanikkona" kommentoida kuinka kaikki huollot on turhia...

        Se koira älähtää jne. Koskee myös teinejä, oli lippalakki miten päin tahansa.


    • jfjfhjfhhjfdg

      On myös kylmästi vain vaihdettu vain säiliön neste joten tarkkana.

    • taitaakaikkitehdäniin

      Se on maan tapa. Jos et katso vieressä, niin kusetetaan.

    • samallalaillako.vaan

      Jos jarrunesteen haluaisi vaihtaa itse ihan sieltä pyörän ilmausruuveista niin onko näissä uusissa ABS jarrullisessa hätäjarrutustehostin systeemissä mitään eroa perinteiseen järjestelmään jarrunesteen vaihdon kannalta?

      • samalleen

        Ei.


    • HuutoMuinaisuudesta

      Koko jarrunestejärjestelmä pitää poistaa vettä imemästä ja koko systeemiä pilaamasta.
      Tilalle sähkömekaaninen ABS ja muu ajonhallinta. Viimeinkin bitit käyttöön umpivanhoillisessa autonteossa.

      • elektroniikkapaskaaa

        Eikö voida kehittää sellaista jarrunestettä joka ei ime vettä itseensä?
        Sähkömoottorit kääntelemässä jarrumekanismeja ei kuulosta ollenkaan luotettavalta yhtään pidemmän päälle, ne on heti jumissa, pakkasella eivät edes toimi, johdot on aina poikki, ohjauselektroniikka on aina sekaisin.
        Sähköiset käsijarrutkin pitäisi kieltää hetipaikalla ja määrätä mekaaninen vaijerikäyttöinen, muusta jarrujärjestelmästä erillään oleva käsijarru ainoaksi sallituksi käsijarruksi autoihin.


      • Ja_toimii

        Miksi sähköinen käsijarru pitäisi kieltää? Se toimii vähintään yhtä luotettavasti, kuin vaijerivetoinen. Lisäksi sen saa toimimaan automaattisesti. Menee päälle, kun sammuttaa moottorin, ja irrottaa, kun lähtee liikkeelle. Toimii toki myös manuaalisesti nappulasta. Toki minäkin olen lukenut näistä Toyotan viritelmistä, jotka eivät toimi pidempään, mutta pakkoko sitä on ostaa.


      • paskoja.systeemeitä
        Ja_toimii kirjoitti:

        Miksi sähköinen käsijarru pitäisi kieltää? Se toimii vähintään yhtä luotettavasti, kuin vaijerivetoinen. Lisäksi sen saa toimimaan automaattisesti. Menee päälle, kun sammuttaa moottorin, ja irrottaa, kun lähtee liikkeelle. Toimii toki myös manuaalisesti nappulasta. Toki minäkin olen lukenut näistä Toyotan viritelmistä, jotka eivät toimi pidempään, mutta pakkoko sitä on ostaa.

        Entäs sitten jos alle sattuukin perinteisellä käsijarrulla varustettu auto ja sinä olet tottunut automaattiseen toimintaan etkä muista vetää käsijarrua päälle ja auto karkaa jonkun ihmisen päälle?
        Käsijarru on niin oleellinen turvalaite että siihen ei pitäisi suhtautua kevytmielisesti tai ottaa jollain automatiikalla kuljettajalta kontrollia yhtään pois. Automatiikka toimii jos toimii, sähköisestä käsijarrusta ei voi mitenkään tietää että onko se nyt kunnolla kiristynyt päälle vai ei.


    • MjaB

      Saako sähköisen käsijarrun automaattisen toiminnon valikosta pois? Kestäminen huolestuttaa ja levyn sekä palan ollessa märät tulee pakkasaamu niin jäässä ovat.

      • Ja_toimii

        Kyllä sen saa. Minulla on sähköinen käsijarru toiminut jo 6 vuotta ilman ongelmia tai jäätymistä. Se alkaa olla jo enemmän, mitä vaijerivetoiset ovat ikinä toimineet ilman huoltoa.


      • eiJäädyKoskaan

        Käsijarru kun käyttää aina, niin eipä ole mitään ongelmia. Käyttämättömyys niitä ongelmia aiheuttaa.


      • MjaB

        " sähköinen käsijarru toiminut jo 6 vuotta ilman ongelmia tai jäätymistä."

        Ei sitten palat jäädy levyihin kiinni? Tai jämähdä ruostumalla, jos seisoo pitempään?

        Tuo edellyttää melkoisen suojattua rakennetta.


      • AS2

        Saa melkoista ikijäätä olla että jarrupalan kiinnijäätyminen levyyn aiheuttaa ongelmia.
        Kyllä se tosiaan niin on että mitä enemmän käsijarrua käyttää sen vähemmän ongelmia tulee. Olettaen tietenkin että puhutaan ehjästä käsijarrusta.


      • Hylki

        Pesin auton syksyllä, ajoin hieman kuivatakseni jarrut. Sitten auto seisoi kolme kuukautta ja joka pyörän jarru niin jumissa ettei uskaltanut moottorilla revittää liikkeelle. Oli palat kiinni levyissä. Jäässä vai ruosteessa?

        ABS lienee sähköinen systeemi ja pysyy toimintakunnossa. Kai päärarrutkin samalla systeemillä?

        Kaikki auton nesteet ottavat vettä ja ne on siksi vaihdettava tiheään. Syylärin vesi kyllä hylkii itseään koska sitä on lisättävä joskus.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe