Kun olen hankkimassa mersua lapselle, niin kumpaa korimallia suosittelisitta C vaiko E
Bensavehjettä opiskelijalle ajattelin veron takia. Tuollaista 1999 - 2003 vuosien väistä nersua etsiskelen. Ilmeisestikkin C-malli kulkee hieman pienemällä bensankulutuksella pienemmän painon vuoksi, muttta onko mitään suuria eroja noiden kahden välillä. Onko tuollainen c180 millainen kestävyydeltään. Jos mieleen tulee mitä tahansa mersusta, niin kerro ihmeessä, kun itsellä ei ole koskaan mersua ollut.
Mercedes-Benz C vai E
24
815
Vastaukset
- ostoksill
Onko kyseessä isokokoinen lapsi. Isolle E ja pienelle C. Koolla on väliä monessa asiassa. Mitä jos ostaisit uudemman ja turvallisemman malliversion lapselle?
- 19o7
Ei köyhällä ole varaa kalliinpaan,mutta noita mersuja näyttää nettiautossa riittänän. Itte olen köyhä eläkkeellä oleva ukko, joten kykyni mukaan kaikkia kakaroita koetan auttaa.
- Välisukupolvea
Meillä kävi tavallaan toisin päin: Mersuihin mieltynyt, merkin harrastajaporukoissa pyörivä poika osti muutama talvi sitten isälleen (eli minulle) joululahjaksi mustan villapipon, jonka otsassa olevassa mustassa nahkakokardissa on kolmisakaraisen tähden kuva.
Viime vuonna onnistuin lopulta ottamaan vihjeestä vaarin ja tilaamaan itselleni pipon kanssa yhteensopivan ajopelin.
Takavetoisen, tietty! Kokoa ei kuitenkaan tarvinnut paljoa miettiä. Luokka C (S205) istuu kuin hansikas enkä kaipaa yhtään enempää peltiä ympärilleni. Maksamistakin tuli ihan riittämiin – oman lisäksi piti rikkoa kartanlukijankin säästöpossu. Suostui sentään, päästäkseen itsekin mersuilemaan vuorollaan (eläköitymisen myötä olemme siirtyneet yhden auton politiikkaan).
Sukupolviaukkokin täyttyi. Saadessani ajokortin 1969 oli isälläni M-B 220 D (W115), jolla pääsin silloin tällöin mesettelemään itsekin. Tätä ensimmäistä omaa piti odottaa 46 vuotta, mutta taisihan tuo olla odottamisen arvoinenkin. - Riskitonisot
Lähes 20 vuotta vanha auto voi pahimmillaan tarkoittaa kuskin vammautumista tai jopa kuolemaa. Vanha auto on riski ja noin vanhat autot pitäs kieltää ainakin nuorilta kuskeilta.
- C-Mercedes-Bentz
Kerroppa pitäisikö nuoren kulkea kävellen tai polkupyörällä, jos ei ole varaa kalliimpaan ajoneuvoon. Kaikilla ei ole varakkaita vanhempia, jotka ostaa lapsilleen kaiken mitä he haluavat. Mielestäni on hyvä asia, että pienituloinen eläkelläinen auttaa jälkikasvuaan kykyjensä mukaan.
- Eikannata
En suosittele vanhaa bensa mersua koska kulutus noissa vanhemmissa on melko suuri. Itselläni oli c mersun kulutus 14 litraa satasella kaupunki ajossa. Toinen huomioitava seikka on, että jos mahdollisia korjauksia ei osaa tai halua tehdä itse niin niihin menee rahaa. Itselläni meni muutoma satku per katsastus. Kolmas seikka on, että takavetoinen saattaa olla talvella haasteellinen ajaa, eli näiden omakohtaisten kokemusten pohjalta en suosittele vanhempia Mersuja.
- Mieluummin_C
Halvempi ylläpitää, on näes vähemmän kalliisti korjattavaa sähköhärveliä ym blingblingiä. E sitten kun opiskelu ohi ja enemmän rahaa ylläpitoon.
Takavetomersu on ihan ok ajettava talvikelissä, ei ole niin kevytperäinen kuin 70-80 -lukujen Corollat yms. - Ollil1
Unohda ne vanhat koslat,suurin osa noista on jo läpilahoja. Osta uudempi, turvallisempi ja taloudellisempi.
- C-Mercedes-Bentz
Kerroppa miksi nuoren pitäisi kulkea kävellen tai polkupyörällä, jos ei ole varaa kalliimpaan ajoneuvoon. Kaikilla ei ole varakkaita vanhempia, jotka ostaa lapsilleen kaiken mitä he haluavat. Mielestäni on hyvä asia, että pienituloinen eläkelläinen auttaa jälkikasvuaan kykyjensä mukaan.
- Tuon_ikäluokan
Mersuissa on vakava ruosteriski. Osa niistä on maalattu jo moneen kertaan eikä ruostuminen siltikään lopu. Ihan vaan vinkkinä. Nuo vuodet -97 - 04 olivat juuri niitä Mersun "huonoja" vuosia, etenkin maalauksen ja ruostumisen kannalta.
- knjggty
mersu laatu romahtanut elkää koskeko nyky mersuhin täysiä susia.vikoja vikoja.ja vielä kerran VIKOJA.
Mersu on oiva peli ei kukaan tosissaan tuollaisia kysele...ihan sama onko e vai c.. jos on varaa ostaa märssy on varaa ostaa vielä bensatkin.
- asianvierestä
Ei lapsille minkäänlaista Mersua. Mersu on miesten henkilöauto. -Sitäpaitsi, autokoulu viisvuotiseksi ja kortin saannin alaraja 30 vuotta. Loppuu se vouhotus liikenteessä.
- etuveto_
Eikös opiskelijalle olisi kätevämpi ja turvallisempi jokin etuvetoinen Ford Fiestan kokoluokkaa oleva menopeli.
Suhteellisen kokemattoman kuskin takavetoisella autolla talvikeliin lähettäminen ei ole erityisen vastuullista.
Lisäksi ihan arjessa tuo takavetoinen C tai E on tavella jo hyvin vaatimattomissakin paikossa jumissa parkkipaikoilla jne., josta jokin Golf / Fiesta selviää kuin tyhjää. Tämä ihna omasta kokemeuksesta.
Avaajan olisi ollut hyvä laittaa budjettinsa esille ja olla kuulolla muillekin vaihtoehdoille.- Välisukupolvea
>Lisäksi ihan arjessa tuo takavetoinen C tai E on tavella jo hyvin
>vaatimattomissakin paikossa jumissa parkkipaikoilla jne., josta
>jokin Golf / Fiesta selviää kuin tyhjää.
Olen ajanut takavetoisella C:lläni vasta yhden talven. Talvirenkaina Continental kitkat kokoa 205/60 R 16. Ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia kotipuolessa Kehä I:n ja Kehä III:n välimailla sen enempää kuin pohjoisen tunturiseudullakaan (eikä näiden välisillä moottoritie-/maantietaipaleilla). Jumiinjäänti ei käväissyt kertaakaan lähelläkään. - 19o7
Budjetti on max 3000€ ja ihan pikkukinneriä en halua lapselleni laittaa, jo pelkän turvallisuuden vuoksi. Etuvetoisella kyllä pääsee yhtä huonoon paikkaan kuin takatuupparillakin, mutta takavetoisellä pääsee sieltä poiskin. Mukulani on ajanut BMW takavedolla jo jonkin verran, ja ei ole kertaakaan moittinut takavetoa.
Mihin "etuveto" perustat näkemyksesi pienen etuvedon turvallisuuteen? Kyllähän suurenpi massa on turvallisempi kuin pieni, oli vetotapa mikä tahansa. En myöskään ymmärrä näkemystäsi takavetoisen ajamiseen vastuuttomuuteen. Eikös nuo kalliimmat ja suuremmat loistoautotkin ole lähes kaikki takavetoisia? - etuveto_
Välisukupolvea kirjoitti:
>Lisäksi ihan arjessa tuo takavetoinen C tai E on tavella jo hyvin
>vaatimattomissakin paikossa jumissa parkkipaikoilla jne., josta
>jokin Golf / Fiesta selviää kuin tyhjää.
Olen ajanut takavetoisella C:lläni vasta yhden talven. Talvirenkaina Continental kitkat kokoa 205/60 R 16. Ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia kotipuolessa Kehä I:n ja Kehä III:n välimailla sen enempää kuin pohjoisen tunturiseudullakaan (eikä näiden välisillä moottoritie-/maantietaipaleilla). Jumiinjäänti ei käväissyt kertaakaan lähelläkään." Ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia kotipuolessa Kehä I:n ja Kehä III:n välimailla sen enempää kuin pohjoisen tunturiseudullakaan (eikä näiden välisillä moottoritie-/maantietaipaleilla). Jumiinjäänti ei käväissyt kertaakaan lähelläkään."
Hienosti olet onnistunut välttämään monet takavetosia jumittavat tilanteet. Vaikkapa kadunvarren ahtaahkoon riviparkkiin ja sieltä pois tilanteessa jossa sinne ja sieltä pois on tultava aurauslumivallin läpi, eikä "limivallin" tarvitse isokaan olla. Etuvetoisella samasta tilanteesta selviää paljon helpommin.
Takavetoisessa tulisi aina olla todella hyvässä tikissä olevat talivirenkaat. Molemmilla on tullut ajettua ja nyt viimeisin takavetoinen ollut alla noin 15-vuotta. - etuveto_
19o7 kirjoitti:
Budjetti on max 3000€ ja ihan pikkukinneriä en halua lapselleni laittaa, jo pelkän turvallisuuden vuoksi. Etuvetoisella kyllä pääsee yhtä huonoon paikkaan kuin takatuupparillakin, mutta takavetoisellä pääsee sieltä poiskin. Mukulani on ajanut BMW takavedolla jo jonkin verran, ja ei ole kertaakaan moittinut takavetoa.
Mihin "etuveto" perustat näkemyksesi pienen etuvedon turvallisuuteen? Kyllähän suurenpi massa on turvallisempi kuin pieni, oli vetotapa mikä tahansa. En myöskään ymmärrä näkemystäsi takavetoisen ajamiseen vastuuttomuuteen. Eikös nuo kalliimmat ja suuremmat loistoautotkin ole lähes kaikki takavetoisia?"Budjetti on max 3000€ ja ihan pikkukinneriä en halua lapselleni laittaa, jo pelkän turvallisuuden vuoksi."
Tietysti massasta on etua, mutta kannattaa myös katsoa koriturvallisuutta. Vanhat MB:tkään eivät ole sen suhteen kaksisia joissa paino ja visuaalinen koko harhauttaa. Automaattisesti se pienempi ei ole turvattomampi, vaikka sitä voi ollakin.
"Etuvetoisella kyllä pääsee yhtä huonoon paikkaan kuin takatuupparillakin, mutta takavetoisellä pääsee sieltä poiskin."
Varsin yllättävä logiikka. Nimeonmaan etuvetoisella pääsee paremmin arkisista "vaikeista" tilateista pois, koska moottorin paino on vetävillä pyörillä. Vastaavssa paikassa takavetoinen herkäsi sutii tyhjää kun vetävillä pyörillä ei ole paljoa painoa.
"Mihin "etuveto" perustat näkemyksesi pienen etuvedon turvallisuuteen? Kyllähän suurenpi massa on turvallisempi kuin pieni, oli vetotapa mikä tahansa. En myöskään ymmärrä näkemystäsi takavetoisen ajamiseen vastuuttomuuteen. Eikös nuo kalliimmat ja suuremmat loistoautotkin ole lähes kaikki takavetoisia?"
Tuossa hieman sekoitat kommenttini ajatussisältöä. Fiesta/ Focus / Golf ymv. kokoluokkaa tarkoitin opiskelijalle kätevänä arjessa, ellei sitten ole perheellinen opiskelija. Mutta tokihan pykälää isompikin toimii ja varsinkin kun Suomessa ei ole tiiviisti asuttujen ruuhkamaiden ainaista joka paikan stressaavaa ahtautta.
Sitten se etuveto (pienempi tai isompi automalli) on talvikelissaä kokonaisuudessaan turvallisempi, varsikin kuin tuon ikäluokan autoissa ei liene ole niitä erinäsiä luistonestoja & Co ajon vakauttajia vakauttamassa menoa.
Ajatellaan vaikkapa ohitustilannetta talvikelissä (se perinteinen rekan ohitus) jossa tulee mennä keskivallin läpi vastakkaiselle kaistalle, joka on vielä ojaan päin hieman kalteva kaista ja sitten palata omalle kaistalle jälleen tuon lumivallin lävitse ja puhumattakaan jos on kyse hieman liukkaammista keliolosuhteista. Takavetoisella tuo ohitus on huomattavasti kiikkerämpi / kriittisempi / epävakaampi toteuttaa kuin tasaisella vedolla vakaammin vallien läpi menevällä etuvetoisella.
Tämän vuoksi pidän enempi "vastuuttomana" takavetoisen hankkimista nuorelle kuin etuvetoisen, auton koosta riippumatta.
Ne kalliit ja suuret takavetoiset nykyautot ovat varustettuina erinäisin ajon vakautuksin, eli ovat eri aivan luokkaa takavetoisina kuin vanhat vastaavat.
Itse ajan vanhalla takavetoisella ja kyllä tämä on liukkaissa oloissa huomattavasti hankalempi ja enempi 'kieli keskellä suuta' ja vähemmän rento ajettava kuin aiemmat etuvetoiset joita on ollut pienestä suurempaan.
Sitten on avoin kysymys milalisia kiinnostavia vaihtoehtoja on saatavilla kolmella tonnilla, jos lähtee liikkeelle puhtanlta pöyydältä.
Tuon ikäisissä korjauksien ja vaihtoa kaipaavien osien hinnat painavat myös vaa-assa. Malleista riippuen osia voi olla helpommin saatavilla ei-marmoritiskinkin kautta tai käytettyinäkin. - Mersusetä
etuveto_ kirjoitti:
"Budjetti on max 3000€ ja ihan pikkukinneriä en halua lapselleni laittaa, jo pelkän turvallisuuden vuoksi."
Tietysti massasta on etua, mutta kannattaa myös katsoa koriturvallisuutta. Vanhat MB:tkään eivät ole sen suhteen kaksisia joissa paino ja visuaalinen koko harhauttaa. Automaattisesti se pienempi ei ole turvattomampi, vaikka sitä voi ollakin.
"Etuvetoisella kyllä pääsee yhtä huonoon paikkaan kuin takatuupparillakin, mutta takavetoisellä pääsee sieltä poiskin."
Varsin yllättävä logiikka. Nimeonmaan etuvetoisella pääsee paremmin arkisista "vaikeista" tilateista pois, koska moottorin paino on vetävillä pyörillä. Vastaavssa paikassa takavetoinen herkäsi sutii tyhjää kun vetävillä pyörillä ei ole paljoa painoa.
"Mihin "etuveto" perustat näkemyksesi pienen etuvedon turvallisuuteen? Kyllähän suurenpi massa on turvallisempi kuin pieni, oli vetotapa mikä tahansa. En myöskään ymmärrä näkemystäsi takavetoisen ajamiseen vastuuttomuuteen. Eikös nuo kalliimmat ja suuremmat loistoautotkin ole lähes kaikki takavetoisia?"
Tuossa hieman sekoitat kommenttini ajatussisältöä. Fiesta/ Focus / Golf ymv. kokoluokkaa tarkoitin opiskelijalle kätevänä arjessa, ellei sitten ole perheellinen opiskelija. Mutta tokihan pykälää isompikin toimii ja varsinkin kun Suomessa ei ole tiiviisti asuttujen ruuhkamaiden ainaista joka paikan stressaavaa ahtautta.
Sitten se etuveto (pienempi tai isompi automalli) on talvikelissaä kokonaisuudessaan turvallisempi, varsikin kuin tuon ikäluokan autoissa ei liene ole niitä erinäsiä luistonestoja & Co ajon vakauttajia vakauttamassa menoa.
Ajatellaan vaikkapa ohitustilannetta talvikelissä (se perinteinen rekan ohitus) jossa tulee mennä keskivallin läpi vastakkaiselle kaistalle, joka on vielä ojaan päin hieman kalteva kaista ja sitten palata omalle kaistalle jälleen tuon lumivallin lävitse ja puhumattakaan jos on kyse hieman liukkaammista keliolosuhteista. Takavetoisella tuo ohitus on huomattavasti kiikkerämpi / kriittisempi / epävakaampi toteuttaa kuin tasaisella vedolla vakaammin vallien läpi menevällä etuvetoisella.
Tämän vuoksi pidän enempi "vastuuttomana" takavetoisen hankkimista nuorelle kuin etuvetoisen, auton koosta riippumatta.
Ne kalliit ja suuret takavetoiset nykyautot ovat varustettuina erinäisin ajon vakautuksin, eli ovat eri aivan luokkaa takavetoisina kuin vanhat vastaavat.
Itse ajan vanhalla takavetoisella ja kyllä tämä on liukkaissa oloissa huomattavasti hankalempi ja enempi 'kieli keskellä suuta' ja vähemmän rento ajettava kuin aiemmat etuvetoiset joita on ollut pienestä suurempaan.
Sitten on avoin kysymys milalisia kiinnostavia vaihtoehtoja on saatavilla kolmella tonnilla, jos lähtee liikkeelle puhtanlta pöyydältä.
Tuon ikäisissä korjauksien ja vaihtoa kaipaavien osien hinnat painavat myös vaa-assa. Malleista riippuen osia voi olla helpommin saatavilla ei-marmoritiskinkin kautta tai käytettyinäkin.Mielipiteitä tuntuu olevan monia, mutta kerron omani. Olen ajanut monilla eri autoilla yli 30 vuotta. On ollut etuvetoa, on ollut nelivetoinen ja tietenkin takavetojakin. Yksi parhaista ajettavista on ollut BMW 520i, mutta eniten olen tykännyt Mercedes-Benz E 2.1 siitä ei ajettavuus juurikaan parane. Skoda superB oli ihan hyvä, mutta kun pidän enempi takavetoisesta vaihdoin takaisin mersuun. En kuitenkaan ymmärrä miksi etuveto on talvikelissä turvallisempi, kyllä mersu menee kuin juna, ei siinä keskivalli tunnu missään. Jos taas keli ja tie on huonossa kunnossa, ei kai kukaan täysjärkinen lähde ohittelemaan. Etuvetoinen kun lähtee liukaassa kelissä puskemaan, ei sitä pidä tiellä kuin Mikko Hirvonen.
- 19o7
etuveto_ kirjoitti:
"Budjetti on max 3000€ ja ihan pikkukinneriä en halua lapselleni laittaa, jo pelkän turvallisuuden vuoksi."
Tietysti massasta on etua, mutta kannattaa myös katsoa koriturvallisuutta. Vanhat MB:tkään eivät ole sen suhteen kaksisia joissa paino ja visuaalinen koko harhauttaa. Automaattisesti se pienempi ei ole turvattomampi, vaikka sitä voi ollakin.
"Etuvetoisella kyllä pääsee yhtä huonoon paikkaan kuin takatuupparillakin, mutta takavetoisellä pääsee sieltä poiskin."
Varsin yllättävä logiikka. Nimeonmaan etuvetoisella pääsee paremmin arkisista "vaikeista" tilateista pois, koska moottorin paino on vetävillä pyörillä. Vastaavssa paikassa takavetoinen herkäsi sutii tyhjää kun vetävillä pyörillä ei ole paljoa painoa.
"Mihin "etuveto" perustat näkemyksesi pienen etuvedon turvallisuuteen? Kyllähän suurenpi massa on turvallisempi kuin pieni, oli vetotapa mikä tahansa. En myöskään ymmärrä näkemystäsi takavetoisen ajamiseen vastuuttomuuteen. Eikös nuo kalliimmat ja suuremmat loistoautotkin ole lähes kaikki takavetoisia?"
Tuossa hieman sekoitat kommenttini ajatussisältöä. Fiesta/ Focus / Golf ymv. kokoluokkaa tarkoitin opiskelijalle kätevänä arjessa, ellei sitten ole perheellinen opiskelija. Mutta tokihan pykälää isompikin toimii ja varsinkin kun Suomessa ei ole tiiviisti asuttujen ruuhkamaiden ainaista joka paikan stressaavaa ahtautta.
Sitten se etuveto (pienempi tai isompi automalli) on talvikelissaä kokonaisuudessaan turvallisempi, varsikin kuin tuon ikäluokan autoissa ei liene ole niitä erinäsiä luistonestoja & Co ajon vakauttajia vakauttamassa menoa.
Ajatellaan vaikkapa ohitustilannetta talvikelissä (se perinteinen rekan ohitus) jossa tulee mennä keskivallin läpi vastakkaiselle kaistalle, joka on vielä ojaan päin hieman kalteva kaista ja sitten palata omalle kaistalle jälleen tuon lumivallin lävitse ja puhumattakaan jos on kyse hieman liukkaammista keliolosuhteista. Takavetoisella tuo ohitus on huomattavasti kiikkerämpi / kriittisempi / epävakaampi toteuttaa kuin tasaisella vedolla vakaammin vallien läpi menevällä etuvetoisella.
Tämän vuoksi pidän enempi "vastuuttomana" takavetoisen hankkimista nuorelle kuin etuvetoisen, auton koosta riippumatta.
Ne kalliit ja suuret takavetoiset nykyautot ovat varustettuina erinäisin ajon vakautuksin, eli ovat eri aivan luokkaa takavetoisina kuin vanhat vastaavat.
Itse ajan vanhalla takavetoisella ja kyllä tämä on liukkaissa oloissa huomattavasti hankalempi ja enempi 'kieli keskellä suuta' ja vähemmän rento ajettava kuin aiemmat etuvetoiset joita on ollut pienestä suurempaan.
Sitten on avoin kysymys milalisia kiinnostavia vaihtoehtoja on saatavilla kolmella tonnilla, jos lähtee liikkeelle puhtanlta pöyydältä.
Tuon ikäisissä korjauksien ja vaihtoa kaipaavien osien hinnat painavat myös vaa-assa. Malleista riippuen osia voi olla helpommin saatavilla ei-marmoritiskinkin kautta tai käytettyinäkin." Fiesta/ Focus / Golf ymv. kokoluokkaa tarkoitin opiskelijalle kätevänä arjessa"
Ei se C mersu ole juurikaan golfia isompi.
Tuossa on nettiauton listaa mahdollisista, mutta ranskalaiset, fiatit, ladat, eikä moni muukaan kelpaa. Lähinnä vaihtoehdot ovat mersu, toyota, wv, skoda ja bmw. - 19o7
19o7 kirjoitti:
" Fiesta/ Focus / Golf ymv. kokoluokkaa tarkoitin opiskelijalle kätevänä arjessa"
Ei se C mersu ole juurikaan golfia isompi.
Tuossa on nettiauton listaa mahdollisista, mutta ranskalaiset, fiatit, ladat, eikä moni muukaan kelpaa. Lähinnä vaihtoehdot ovat mersu, toyota, wv, skoda ja bmw. - Ollil1
19o7 kirjoitti:
Budjetti on max 3000€ ja ihan pikkukinneriä en halua lapselleni laittaa, jo pelkän turvallisuuden vuoksi. Etuvetoisella kyllä pääsee yhtä huonoon paikkaan kuin takatuupparillakin, mutta takavetoisellä pääsee sieltä poiskin. Mukulani on ajanut BMW takavedolla jo jonkin verran, ja ei ole kertaakaan moittinut takavetoa.
Mihin "etuveto" perustat näkemyksesi pienen etuvedon turvallisuuteen? Kyllähän suurenpi massa on turvallisempi kuin pieni, oli vetotapa mikä tahansa. En myöskään ymmärrä näkemystäsi takavetoisen ajamiseen vastuuttomuuteen. Eikös nuo kalliimmat ja suuremmat loistoautotkin ole lähes kaikki takavetoisia?Valitettavasti 3 tonnilla ei saa kunnollista autoa, sillä saa todennäköisesti ongelmavyyhdin. Vanhan auton ylläpito voi tulla yllättävän kalliiksi. Kumpiko kustantaa korjaukset joita on edessä satavarmasti, luultavasti sinä (ketjun aloittaja). Mutta jos auton tarve on todellinen niin kantsii etsiä auto joka on hyvin huollettu ja se kantsii tutkituttaa autotohtorilla.
- Ollil1
19o7 kirjoitti:
Budjetti on max 3000€ ja ihan pikkukinneriä en halua lapselleni laittaa, jo pelkän turvallisuuden vuoksi. Etuvetoisella kyllä pääsee yhtä huonoon paikkaan kuin takatuupparillakin, mutta takavetoisellä pääsee sieltä poiskin. Mukulani on ajanut BMW takavedolla jo jonkin verran, ja ei ole kertaakaan moittinut takavetoa.
Mihin "etuveto" perustat näkemyksesi pienen etuvedon turvallisuuteen? Kyllähän suurenpi massa on turvallisempi kuin pieni, oli vetotapa mikä tahansa. En myöskään ymmärrä näkemystäsi takavetoisen ajamiseen vastuuttomuuteen. Eikös nuo kalliimmat ja suuremmat loistoautotkin ole lähes kaikki takavetoisia?http://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/mercedes-benz/c-class/15464
Kuten törmäystesti todistaa niin vabha c- malli on turvallisuudeltaan varsin kehno, massasta huolimatta. Seuraava korimalli on jo parempi. Massalla ei oikeasti ole koriturvallisuuden kanssa mitään tekemistä, maalaisjärki ei toimi tässä asiassa. Korinturvallisuus aikaansaadaan jäykkää matkustamoa ympäroivillä kokoonpainuvilla törmäysvyöhykkeillä, keulassa ja perässä. Tässäkin maalaisjärki pettää, uusia autoja usein pidetään löyhinä kun niiden pellit rutistuvat herkästi mutta se on siis tarkoituskin. - etuveto_
19o7 kirjoitti:
" Fiesta/ Focus / Golf ymv. kokoluokkaa tarkoitin opiskelijalle kätevänä arjessa"
Ei se C mersu ole juurikaan golfia isompi.
Tuossa on nettiauton listaa mahdollisista, mutta ranskalaiset, fiatit, ladat, eikä moni muukaan kelpaa. Lähinnä vaihtoehdot ovat mersu, toyota, wv, skoda ja bmw."Ei se C mersu ole juurikaan golfia isompi."
Ilmeisesti silloin kyse on siitä "töpöhäntä" C:stä ;-)
"Tuossa on nettiauton listaa mahdollisista, mutta ranskalaiset, fiatit, ladat, eikä moni muukaan kelpaa. Lähinnä vaihtoehdot ovat mersu, toyota, wv, skoda ja bmw."
Yep, totta tuokin. Kun tietyllä pienehköllä budjetilla alkaa katsella saatavilla olevia vaihtoehtoja, niin osa merkeistä putoaa pois listalta, varsinkin kun ovat jo melkoisen paljon ajettuja, joista tulisi se hyvin pidetty ja huollettu helmi löytää.
Paljon ajetuissa kestävä perusmekaniikka painaa entistäkin enempi ja silti kaikenlaista kuluvaa mm. alustan osaa ja puslaa ymv. saa vaihtaa, eli iästä johtuvaa huoltorumbaa saattaa olla tiedossa.
*
Itselläkin on pieni dilemma. Seuraava käytetty auto tulisi olla jokin SUV:n istuinkorkeudella oleva, vaikka tila-autokin (saisi nakattua fillarinkin kyytiin) ja sen tulisi olla _perinteisellä automaatilla_, eikä yli 60 tkm ajettu, sekä varmuus aidosta mittrailukemasta.
Sitten alkaa aivan ensin karsinta automaatin kestävyysmaineen perusteella, joka kaventaa ehdokkaita ja sen jälkeen tulisi seuloa se muulta mekaniikaltaan perus-hyvämaineninen vaihtoehto, hyvin pidettynä.
Auton tulisi olla alustaltaan mieluummin mukavuuspainotteinen kuin kuivan kovahko reki, joka sekin taas kaventaa ehdokkaita. Rattaan tulisi sitten vielä mielyttää omaa silmääkin.
Mieluummin etu- kuin takaveto, joskaan ei tuo takavetokaan ole kokonaan pois suljettu vaihtoehto tai sitten vaikka SUV 4x4, mutta vaikkapa Qashqainkin takapaksi on melko pieni, eli ei sinne se fillari (kopaktimpi taittopyöräkään) ja matkapakaasi niin helposti vilahda.
Tsemppia hakuun kuitenkin ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän412184Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p501714Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,351537- 421508
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.21456Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k71450Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis31417Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin21351Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä41275Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta71243