Ihmisten hiusten pituuden evolutiivinen historia

mitähyötyä

Mitä evolutiivista hyötyä on ollut ihmiselle pitkistä hiuksista? Lisäsikö pitkähiuksisuus kelpoisuutta?

Ihmisellähän hiukset, jos niitä ei leikata, kasvavat järjettömän pitkiksi. Perseeseen asti tai jopa pidemmiksi. Luulisi että niistä on ollut vain haittaa silloin kun ihminen on ollut metsästäjä-keräilijä, eikä ole vielä ollut hiustenleikkuuvälineitä. Tokihan niitä sutten on voitu nyrhiä lyhyemmiksi, kun opittiin tekemään kivityökaluja. Mutta entä ennen sitä? Vai ovatko hiukset kehittyneet pidemmiksi vasta kivityökalujen käyttöönoton jälkeen?

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen ei ensinnäkään ole välttämättä tarvinnut lisätä kelpoisuutta vaan riittää, että siitä ei ole ollut kohtuutonta haittaa. Sehän voi olla vain sivujuonne jostain muusta piirteestä. Enpä tiedä miten asia on enkä ole lukenut, että tietääkö joku muu.

      Luulisi kuitenkin, että sellainen hillitön luonnollinen locksireuhka voi eristää niin kuumalta kuin kylmältäkin. Voihan sen kunnon paahteella vaikka kastella veteen. Viileässä se taas toimii eristeenä; vaikka kaulahuivina :D

      Niinkin voi tietysti olla, että se on vain tapa esitellä elinkelpoisuuttaan. Tunnetaanhan eliökunnasta erilaisia konsteja, joiden funktio käytännössä on vain osoittaa, ettää "Hei olen terve, eli minulla on hyvä immuniteetti, eli minulla on hyvät geenit."... ja saattaahan se kuontalokin olla jotain tuollaista perua.

      • mitähyötyä

        Niin... Että asiaan liittyisi seksuaalivalintaa. Ehkä niin.


    • jhkjhhkhk

      Suurella osalla hiukset eivät kasva ahteeriin asti. Hiuksia irtoaa jatkuvasti ja yksittäisen hiuksen "elinaika" on rajallinen.

      Kauneus&Terveys:
      "Meiltä kaikilta lähtee hiuksia. Tämä johtuu siitä, että koko ajan n. 15 % hiuksista on telogeeni- eli lepovaiheessa. Tässä vaiheessa hiusten kasvusykliä karvatuppi on siirtynyt lepotilaan, jolloin hius lähtee päästä helposti kipua aiheuttamatta.
      Tätä tapahtuu runsaiten eritoten hiusta pestessä ja harjatessa. Telogeenivaihe kestää noin 1-3 kuukautta. Lepotilan jälkeen karvatuppi laskeutuu takaisin anageeni- eli kasvuvaiheeseen. Tässä vaiheessa on hiuksista kerrallaan keskimäärin 85 %. Tänä aikana hius kasvaa pituutta 2-6 vuotta noin 1 cm kuussa. Jokaisella hiuksella on oma elinkaarensa, minkä aikana hius ei irtoa itsestään. "

      Kuudessa vuodessa hius kasvaa reilu 70cm. Suurimmalla osalla hiukset eivät kasva edes siihen pituuteen.

      • mitähyötyä

        Joo, mutta kyllä ihmisen hiukset ovat huomattavan pitkät muiden eläinten karvoitukseen verrattuna.

        Wiki - Hiukset
        "Ihmisen hiukset voivat kasvaa pidemmäksi kuin mikään muu ihmisen tai muun eläinlajin karvoitus, lukuun ottamatta hevosen häntää ja myskihärän karvoitusta"


    • afroreuhka

      Liittyy jotenkin karvattomuuteen.

      • mitähyötyä

        Miten?

        Voisi tietysti ajatella, että koska ihmisen karvoitus on muuten vähäistä, niin on hyödyllistä olla pitkät hiukset suojaamassa pään lisäksi ylävartaloa auringon uv-säteilyltä.


    • Olisiko sitä seksuaalivalintaa?
      Eikö ole miehistä viehättävää jos naisella on runsas hiuksisto?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe