Yksin suhteessa empatiakyvyttömän kanssa?

OnnellinenVaiOnneton

Olemme päälle 30v. lapseton pariskunta, suhdetta takana 5 vuotta ja avoliittoa 3, molemmat työssäkäyviä. Mies on alusta saakka ollut täysin empatiakyvytön ja hän myöntää sen, ettei osaa toista ajatella laisinkaan. On itserakas ja kehuu itseään usein, pitää itsestään muutenkin ääntä ja nauttii huomiosta oli se sitten paheksuvaa tai ihannoivaa. Olen jo alusta saakka oppinut elämään tämän asian kanssa ja usein osaankin sulkea korvat hänen höpinöilleen, välillä jopa naurattaa se itserakkaus ja näenkin sen ihan hauskana piirteenä, en ongelmana. Hän tekee työnsä moitteettomasti, auttaa aina ystäviään ja päällisin puolin suhteemme näyttää siltä, että "vakka kantensa löytänyt" koska pääpiirteittäin ajattelemme samoin ns. tärkeistä asioista. Parhainta miehessä on se, että kaikesta, siis aivan kaikesta, voi puhua suoraan. Juttelemmekin asioista paljon, myös niistä epämiellyttävistä aiheista. Toistemme kanssa vietämme mielestäni sopivasti aikaa, kumpikin antaa toisilleen tilaa eikä kummallakaan ole mustiasukkia.

Itse olen luonteeltani empaattinen, ajattelen aina toista ja mielelläni teen kaikki kotityöt yms. Olen kiltti, mutta nykyään ajottain räjähtelen epätoivoisena tilanteeseen, eikä räjähtely kuulu normaaleihin luonteenpiirteisiini. Mies on tuntunut alusta saakka siltä "puuttuvalta palaselta". Seksiä ei ole ikinä ollut paljon hänen vuokseen (ei kuulema vain tee mieli, mutta luulen sen vain johtuvan täysin erilaisista mieltymyksistämme, jossa itse kuitenkin koitan tulla vastaan niin paljon kuin tuntuu hyvältä, mutta ei sekään tunnu riittävän jotta halumme kohtaisi edes jotenkin), mutta olen oppinut tämänkin kanssa elämään ajan myötä jotenkin vaikka samalla omat haluni on nyt sammutettu ja se on vienyt tietynlaisen rohkeuden, rentouden ja aloitekyvyn minusta. Jos kunnon seksiä haluaa saada, pitäisi olla heti valmiina silloin kun hän haluaa, mihin en enää vain pysty ja mies taas ei halua käyttää liikaa aikaa ja vaivaa minun lämmittämiseen joten kaikki lässähtää siihen. Jos minä ehdotan seksiä, ei oikeastaan ikinä heru. Noin kerran viikossa vielä touhuillaan, mutta joka kerta enemmän se tuntuu vain pakolliselle lauantai-illan pikaiselle pimeässä peiton alla. Asiasta jutellessa ei olla päästy mihinkään ratkaisuun ikinä.

Suhteemme on ajautunut siihen, vai liekö jo alusta saakka ollut tässä pisteessä, että mies pitää minua täysin itsestäänselvyytenä ja tuntuu, ettei edes välitä minun ajatuksista... en edes muista, milloin olisi kysynyt mitä minulle kuuluu tai mitä olen tehnyt. Mies on kotona erittäin hajamielinen, ei välitä minun omaisuudesta pätkän vertaa, ei sitä työnmäärää joka minulla on aina kotona hänen takiaan odottamassa. Jos jotain pyydän vuokseni, ei mitää tule tapahtumaan, en enää jaksa edes pyytää. Kun sanon, että minulla on rankka työpäivä takana, että voisiko vaikka tehdä polttopuut valmiiksi taikka tiskata, aina kaikkeen vastaus on kohta, huomenna, ettei hänen kanssaan ole pakko olla jos ei halua tai ettei hän voi muuttua tai sitten asiat on tehty niin hätäisesti ja huolimattomasti kuin vain pystyy. Koskaan en ole pyytänyt muuttumaan, vain kysynyt, olisiko mahdotonta miettiä joskus myös minun mielipidettä. Hän vain nauraa ja alkaa sama litannia, ettei hänen kanssaan ole pakko olla. Tämän miehen täydellisen välinpitämättömyyden takia olen alkanut miettiä, että onko tässä sittenkään järkeä. Ketään muuta kohtaan en aikaisemmin ole tuntenut näin voimakkaasti, hyvinä hetkinä olen kuin vastarakastunut kun hommat pelaa hyvin, mutta sitten taas seuraavat kolme viikkoa olen kärttyisä, koska kaikki alkaa alusta. Miespuolinen työkaverini on alkanut tuntumaan enemmän puolisolle kuin oikea puolisoni, vaikkei hänen kanssaan olekaan mitään jatkuvaa flirttailua ja välillä illan istujaisia enempää enkä haluakaan. Joskus tekisi mieli näpäyttää jotenkin, treffailla vaikka muita miehiä, olla menossa koko ajan ja heittää täysin hanskat tiskiin kotona kuten mieskin, mutta en ole sen luonteinen.

Monesti tuntuu että vain minun takia meillä edes on suhde, että ainoastaan minä ylläpidän tätä. Mies ei varmaan edes huomaisi, jos tästä lähtisin, saati tule perään kyselemään. Hänen mielestään asiat on hyvin eikä missään mitään ongelmaa, koska mielipiteenihän on merkityksetön niin kuvittelen ongelmat omassa päässäni. Olen miettinyt jotain taukoa, tai että hommaisin oman asunnon. Luulen kuitenkin, että jos niin tekisin, juttumme olisi ohi, enkä kuitenkaan haluaisi luovuttaa. Silti olen henkisesti todella väsynyt aina kun tulen kotiin ja viikonloput ovat nykyään yhtä tuskaa, koska ei pääse töihin edes 8 tunniksi jossa on edes joku joka välittää minunkin sanomisista. Minulla ei siis ole kotona enää hyvä olla. Ainoastaan jos puoliso on poissa, pystyn olemaan rentona. Vaikka pystymme puhumaan kaikesta, silti emme kai saa todellisuudessa puhuttua koska pähkäilen päivittäin, miten ihmeessä olen tässä tilanteessa ja mitä tekisin...

5

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppu-ennen-uuden-alkua

      Ei tee mieli vastata tähän ollenkaan, etkä ehkä kaipaakaan muiden näkökulmia omaan mielentilaasi, tiedät varmasti itse mitä haluat ja tulet tekemään tai et, jne., mutta omakohtaisesti koettuna voin todeta, että kannattaa lopettaa se parisuhde ENNEN kuin alkaa pelleillä jonkun toisen kanssa, koska siitä "kaksinnaimisesta" tulee vaan paska olo itselle ja siks siihen ei yksinkertaisesti kannata alkaa.

      Kun on päätöksien teon aina, ne pitää kans pystyä tekemään, jotta haahuilu vihdoin loppuu. Muuten se vaan jatkuu ja eskaloituu.

      • OnnellinenVaiOnneton

        Tietenkään en ala vispilänkauppaa tekemään toisen kanssa yhtäaikaa, ei vaan ole minun juttu, mutta meille on flirtti toisen kanssa ok ja kavereita saa olla kummastakin sukupuolesta, ihastuminenkin normaalia, mutta rajat pitää tietää. Ja rakastan kuitenkin puolisoani ihan oikeasti, enkä haluaisi luovuttaa vaan olla hänen kanssaan.

        Kaipaan varmaan jotain kokemuksia vastaavissa tilanteissa olleilta, vinkkejä tai jotain. Toisaalta pelkkä kirjoittaminen "ääneen" helpotti oloani.


    • kghg

      Miehesi mielestä kaikki on hyvin, ja niin hänen puolestaan onkin. Hän on myöntänyt olevansa empatiakyvytön, ei osaa (eikä ole HALUA) ottaa sinua huomioon. Olet todellakin suhteessa yksin. Ei ihme että "oirehdit", sehän on normaalia. Sinun on kuitenkin mahdotonta muuttaa miestäsi, varmaan tiedät sen itsekin. Tuossa ei auta muu kuin ero. Jos mies osoittaisi edes jotain kiinnostusta sinuun, arvostaisi yms. olisi juttu toinen.

      • OnnellinenVaiOnneton

        Totta, ilmi on tullut ettei halua ole muuttua enkä sitä voikaan tietenkään vaatia, koska se nyt sattuu olemaan hänen luonteenpiirteensä. Itserakkauden kanssa tulen tosiaan hyvin toimeen, mutta sitten tuo totaalinen empatiakyvyttmömyys on se, joka tekee surulliseksi. Kun on hyviä aikoja niin hänestä paistaa pientä ajattelemisen yritystä taustalla (varmaan siksi juuri onkin sitten hyvät ajat koska minulle riittää jo se yrityskin). Yrittää vähän siirtää kenkävuortaan ulko-oven edestä, saattaa laittaa aamukahvin tai hieroa hartioita. Tavallaan antaa siimaa ajatella, että kyllä sieltä inhimillisyyttä löytyy sittenkin, kunnes minun mielipide unohdetaan täysin. Jos hän kysyy haluanko lähteä syömään tai mitä haluan kaupasta, se on hänen mielestä kuitenkin yleensä riittävästi minua ajateltu. Olen sanonutkin, että hänen pitää itsensä haluta, en voi aina käskytellä koska siitä paistaa jo niin pahasti se käskytys ilmi, kun marttyyrimaisesti sitten pitää kovaan ääneen tehdä pyytämäni asia, kun joskus on pakko joku asia tapahtua (vaikka ne polttopuut).

        Taas tässä on sekin, että tulen asian kanssa toimeen, hyväksynyt sen, mutta rakastamisesta huolimatta olen vähän surullinen. Kommenttisi oli hyvä, ja mieltä avaava, kiitos.


      • TotuusSattuu

        "Totta, ilmi on tullut ettei halua ole muuttua enkä sitä voikaan tietenkään vaatia, koska se nyt sattuu olemaan hänen luonteenpiirteensä. "

        Se on hänen luonteenpiirteensä osoittain myös siksi että sinä mahdollistat sen. Hän voi viettää kohtuullisen mukavaa ja helppoa elämää siksi että sinä otat vastaan kaiken kohtuullisen mukisematta. Moni ei siihen pystyisi. Kyllä sinulla on oikeus myös suhteessa "vaatia" jotakin, siis asioita jotka saavat sinut viihtymään suhteessa ja jotka tekevät sinut onnelliseksi.
        Ei suhde ole siis tila jossa kaikki pitää vain ottaa annettuna ja mitään ei saisi vaatia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe