Ostaako dieseliä enää kukaan?

sivustaseuraajana

Ostaako dieselautoa enää muut kuin taksit? Onko ureatekniikka vienyt dieselin uskottavuuden ja luoton???

34

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 235453

      Itse en ostaisi edes hiukkassuodattimella varustettua dieseliä, ureasta puhumattakaan. Kalliita DPF öljyjä, tukkeutuneita hiukenhintaisia hiukkassuodattimia, jatkuvia urea lisäyksiä ja monimutkaiset sähköjärjestelmät näille kaikille.

      Päästörajat rajoittavat niin rankasti dieseleitä että niihin pitää lisätä paljon monimutkaisia herkkävikaisia päästöjärjestelmiä

      Bensa parempi valinta tällä hetkellä. Niissäkin hajoamiset lisääntyy pienien turbokoneiden myötä mutta onneksi ainakin joillakin on vielä varmatoimisia vapareita saatavilla.

    • 2plus11

      Tottakai ostaa. Jos ajaa paljon ja tarvitsee varmatoimisen, kestävän ja käyttökuluiltaan kohtuullisen, niin dieselille ei toistaiseksi ainakaan ole tällä hetkellä vaihtoehtoa.
      Johan sekin, että taksit (ja muukin ammattiliikenne) ovat dieseleitä, osoittaa jotain. Taksithan ovat henkilöautoista kaikkein kovimmassa käytössä, joten varmatoimivuus ja luotettavuus ovat keskeisin kriteeri edullisten käyttökulujen lisäksi.

      Heh, päästöthän ovat dieseleissä selvästi vähäisemmät kuin bensoissa. Vain typpioksidin osalta hieman korkeammat vielä toistaiseksi.

      • zhsrhht

        Aika pihalla olet jos luulet että taksit ajaa dieselillä luotettavuuden takia. Kyllä ne käyttökulut ratkaisee täysin miksit paljon ajavat taksit ajaa dieselillä.


      • 2plus11
        zhsrhht kirjoitti:

        Aika pihalla olet jos luulet että taksit ajaa dieselillä luotettavuuden takia. Kyllä ne käyttökulut ratkaisee täysin miksit paljon ajavat taksit ajaa dieselillä.

        Edullisiin käyttökuluihin kuuluu erittäinkin oleellisesti luotettavuus ja varmatoimisuus. Enemmänkin kuin pelkkä polttoaineen saatu.

        Se vasta kallista ammattiautoilijoille on, jos auto seisoo korjaamolla.


      • kilsatratkaisee
        2plus11 kirjoitti:

        Edullisiin käyttökuluihin kuuluu erittäinkin oleellisesti luotettavuus ja varmatoimisuus. Enemmänkin kuin pelkkä polttoaineen saatu.

        Se vasta kallista ammattiautoilijoille on, jos auto seisoo korjaamolla.

        Kyllä ja ei - taksien vuotuisilla kilometreillä säästö polttoainekuluissa on jo sitä luokkaa että sillä kattaa helposti esim. EGR/DPF -remontit ja takseillakin usein on huoltojen/korjausten ajalle sijaisautomahdollisuus. Eli kokonaistaloudellisuus ratkaisee mutta se ei ole sama asia kuin varsinainen tekninen luotettavuus.

        Sitten taas yksityiskäytössä jollain 20-30 tkm/v ajavalla polttoainekuluissa saatu säästö häviää aika nopeasti jos yhtään joutuu tekemään dieselin apulaitteisiin/pakokaasun puhdistusjärjestelmään liittyvää remppaa.


      • sgsrgsr43
        2plus11 kirjoitti:

        Edullisiin käyttökuluihin kuuluu erittäinkin oleellisesti luotettavuus ja varmatoimisuus. Enemmänkin kuin pelkkä polttoaineen saatu.

        Se vasta kallista ammattiautoilijoille on, jos auto seisoo korjaamolla.

        "Edullisiin käyttökuluihin kuuluu erittäinkin oleellisesti luotettavuus ja varmatoimisuus"

        Unohdat nyt että bensa on yhtä luotettava kuin diesel, jopa luotettavampikin kun ei ole monimutkaisia pakokaasunpuhdistusjärjestelmiä. Joten luotettavuus ei sisälly dieselin edullisempiin käyttökuluihin.

        Polttoaineenhinta ja pienempi kulutus jo yksinään ratkaisee sen miksi taksit ajavat dieselillä


      • sgsrgsr43 kirjoitti:

        "Edullisiin käyttökuluihin kuuluu erittäinkin oleellisesti luotettavuus ja varmatoimisuus"

        Unohdat nyt että bensa on yhtä luotettava kuin diesel, jopa luotettavampikin kun ei ole monimutkaisia pakokaasunpuhdistusjärjestelmiä. Joten luotettavuus ei sisälly dieselin edullisempiin käyttökuluihin.

        Polttoaineenhinta ja pienempi kulutus jo yksinään ratkaisee sen miksi taksit ajavat dieselillä

        > Unohdat nyt että bensa on yhtä luotettava kuin diesel

        Sallinet minun nauraa? Bensa-autossa moottori on käytännössä loppu jo 300 - 400 tuhatta ajettuna. On suorastaan harvinaista jos kestää kauemmin...


      • 7plus16
        kilsatratkaisee kirjoitti:

        Kyllä ja ei - taksien vuotuisilla kilometreillä säästö polttoainekuluissa on jo sitä luokkaa että sillä kattaa helposti esim. EGR/DPF -remontit ja takseillakin usein on huoltojen/korjausten ajalle sijaisautomahdollisuus. Eli kokonaistaloudellisuus ratkaisee mutta se ei ole sama asia kuin varsinainen tekninen luotettavuus.

        Sitten taas yksityiskäytössä jollain 20-30 tkm/v ajavalla polttoainekuluissa saatu säästö häviää aika nopeasti jos yhtään joutuu tekemään dieselin apulaitteisiin/pakokaasun puhdistusjärjestelmään liittyvää remppaa.

        "Sitten taas yksityiskäytössä jollain 20-30 tkm/v ajavalla polttoainekuluissa saatu säästö häviää aika nopeasti jos yhtään joutuu tekemään dieselin apulaitteisiin/pakokaasun puhdistusjärjestelmään liittyvää remppaa."

        Kyllä varmaan noinkin. Ei selvästi edullisempi polttoaine korvaa kalliita korjauksia.
        Todennäköisempää kuitenkin on, että dieselin edullisuus tulee vieläkin edullisemmaksi juuri sen vuoksi, että noita kalliita korjauksia dieseleihin tulee huomattavadti harvemmin kuin bensoihin.
        Ja jos sitten vielä huomioi dieselmoottorien selvästi pidemmän elinajan, niin kokonaistaloudellisuus vain kasvaa. Tämä kuitenkaan harvoin tulee ensiostajan hyödyksi, mutta ko auton 'kokonaishyöty' pidemmän elinikänsä vuoksi voi laskea plussaksi.


      • 7plus16 kirjoitti:

        "Sitten taas yksityiskäytössä jollain 20-30 tkm/v ajavalla polttoainekuluissa saatu säästö häviää aika nopeasti jos yhtään joutuu tekemään dieselin apulaitteisiin/pakokaasun puhdistusjärjestelmään liittyvää remppaa."

        Kyllä varmaan noinkin. Ei selvästi edullisempi polttoaine korvaa kalliita korjauksia.
        Todennäköisempää kuitenkin on, että dieselin edullisuus tulee vieläkin edullisemmaksi juuri sen vuoksi, että noita kalliita korjauksia dieseleihin tulee huomattavadti harvemmin kuin bensoihin.
        Ja jos sitten vielä huomioi dieselmoottorien selvästi pidemmän elinajan, niin kokonaistaloudellisuus vain kasvaa. Tämä kuitenkaan harvoin tulee ensiostajan hyödyksi, mutta ko auton 'kokonaishyöty' pidemmän elinikänsä vuoksi voi laskea plussaksi.

        Ensiostajan hyödyksi toisaalta tulee parempi jälleenmyyntihinta. Jos ajaa paljon ja vaihtaa autoa vaikka viiden vuoden välein, on hieman eroa sillä yrittääkö myydä 200 000 ajettua dieseliä vai 200 000 ajettua bensaa.

        Tai kyllä isot bensakoneet kestävät (kunhan ei tehoja ole paljoa otettu ulos). Mutta kuka on niin rikas, että ostaa jotain 4 -litraisia koneita normiajoon noilla kilometreillä?


      • 235643
        TheRat kirjoitti:

        > Unohdat nyt että bensa on yhtä luotettava kuin diesel

        Sallinet minun nauraa? Bensa-autossa moottori on käytännössä loppu jo 300 - 400 tuhatta ajettuna. On suorastaan harvinaista jos kestää kauemmin...

        Sallinet minun nauraa? Dieselkin on loppu 300-400tkm jopa työautoissa. meillä ollut esim useampi transporter ja kyllä niihin 300tkm kohdalla tulee jo kalliimpaa remonttia. Eli naurettava väite että diesel kestäisi kauemmin.


      • 235643 kirjoitti:

        Sallinet minun nauraa? Dieselkin on loppu 300-400tkm jopa työautoissa. meillä ollut esim useampi transporter ja kyllä niihin 300tkm kohdalla tulee jo kalliimpaa remonttia. Eli naurettava väite että diesel kestäisi kauemmin.

        Itsellä on kolme dieselautoa mennyt 300 000 päälle. Naapurin Mersussa on 650 000. Tiedän pari muutakin puoli miljoonaa ylittänyttä.

        Pisimmälle bensa-autoista pääsin kaksilitraisella vaparilla, jossa oli 350 000 mittarissa ja vain yksi koneremppa tehty. Tosin sen jälkeen se ei sitten käynnistynytkään. Mitään muuta bensa-autoa en ole viitsinyt edes yrittää ajaa yli 300 000 kilsaan. Eivät yksinkertaisesti kestä...

        Onhan niissä dieseleissä pientä rempattavaa, mutta ei mitään kovin kallista moottoripuolella. Joku startti tai jarrupuoli on kalleinta. Tai farkkumersuissa takajousitus. Mutta mikään näistä ei ole polttoaineriippuvaisia.


      • E220_CDI
        235643 kirjoitti:

        Sallinet minun nauraa? Dieselkin on loppu 300-400tkm jopa työautoissa. meillä ollut esim useampi transporter ja kyllä niihin 300tkm kohdalla tulee jo kalliimpaa remonttia. Eli naurettava väite että diesel kestäisi kauemmin.

        Klonkswagenin bensa-tai dieselmoottori ei kelpaa kestävän moottorin esikuvaksi. Niin yksinkertaista tekniikkaa ei olekaan, ettei sitä Wolfsburgissa saada ryssittyä.

        Oman perheen track recordissa bensa-VW hajotti koneensa 98 tkm matkalla, mutta diesel-VW lähti koneremonttiin (ja vaihtoon) 167 tkm jälkeen. Oikein suunniteltujen bensa- enkä dieselmoottorin toimivuudesta ei näistä ainoista koskaan kokemistani moottorivaurioista voi päätellä yhtään mitään, koska toimivat moottorit eivät ole VAG:n keskeistä osaamisaluetta.

        (Vain kerran on tämä automaailman sokea kana löytänyt jyvän: 1.9 TDI)

        Oikein suunniteltu moottori menee puoli miljoonaa ilman suuria remontteja, ja niitä löytyy sekä bensalla että dieselillä käyvinä.


      • Remppaa_pukkaa
        kilsatratkaisee kirjoitti:

        Kyllä ja ei - taksien vuotuisilla kilometreillä säästö polttoainekuluissa on jo sitä luokkaa että sillä kattaa helposti esim. EGR/DPF -remontit ja takseillakin usein on huoltojen/korjausten ajalle sijaisautomahdollisuus. Eli kokonaistaloudellisuus ratkaisee mutta se ei ole sama asia kuin varsinainen tekninen luotettavuus.

        Sitten taas yksityiskäytössä jollain 20-30 tkm/v ajavalla polttoainekuluissa saatu säästö häviää aika nopeasti jos yhtään joutuu tekemään dieselin apulaitteisiin/pakokaasun puhdistusjärjestelmään liittyvää remppaa.

        aivan varmasti ja maksaa paljon. Ikävä tulee vanhaa W124 Mersun dieseliä jossa nykyajan ongelmat olivat vielä täysin tuntemattomia. Hyvin silläkin kerkesi vaikkei tehoja niin hirveästi ollutkaan.


      • E220_CDI
        TheRat kirjoitti:

        Itsellä on kolme dieselautoa mennyt 300 000 päälle. Naapurin Mersussa on 650 000. Tiedän pari muutakin puoli miljoonaa ylittänyttä.

        Pisimmälle bensa-autoista pääsin kaksilitraisella vaparilla, jossa oli 350 000 mittarissa ja vain yksi koneremppa tehty. Tosin sen jälkeen se ei sitten käynnistynytkään. Mitään muuta bensa-autoa en ole viitsinyt edes yrittää ajaa yli 300 000 kilsaan. Eivät yksinkertaisesti kestä...

        Onhan niissä dieseleissä pientä rempattavaa, mutta ei mitään kovin kallista moottoripuolella. Joku startti tai jarrupuoli on kalleinta. Tai farkkumersuissa takajousitus. Mutta mikään näistä ei ole polttoaineriippuvaisia.

        Perheen eniten ajettu bensa-auto nyt 415 tkm ja diesel 430 tkm. Kumpikaan moottori ei kaipaa huoltovälillä öljy-eikä nestelisäyksiä, eikä kumpaakaan olla lähiaikoina vaihtamassa.

        Rohkenen väittää, että moottorin kestävyys riippuu paljon enemmän automallin valinnasta ja auton huollosta kuin polttoaineesta.

        Jos dieselin edustajaksi valitaan joku Klonkswagen tai D4-D, niin huonosti menee. Jos bensamoottoria edustaa ÄÄÄÄÄÄH-TSIiiii ja jääkalikat ahtimen siivissä, menee myös huonosti. Mitä väliä sillä on, kuinka huonoja alan kehnoimmat toteutukset ovat, kun ei sellaista ole pakko itselle ostaa?


      • Missään_länsimaaasa
        TheRat kirjoitti:

        > Unohdat nyt että bensa on yhtä luotettava kuin diesel

        Sallinet minun nauraa? Bensa-autossa moottori on käytännössä loppu jo 300 - 400 tuhatta ajettuna. On suorastaan harvinaista jos kestää kauemmin...

        ei autolla ajeta tuollaisia kilometrejä, ei edes paljon paremmissa olosuhteissakaan. Suomalainen autoilukulttuuri kokonaisuudessaan on kieroontunut pahasti vuosikymmenten aikana ja täällä ajatellaan että on normaalia ostaa 300.000 ajettu käytetty auto. Muualla maailmassa tuonverran ajettu löytyy purkaamolta tai ruuvattuna tumman pojan häkkikaupasta. Suomipoika hakee niitä kun saa "halvalla".


    • normaaliTilanneedelleen

      Kyllä ostaa ja miksi ei ostaisi paljon ajavat, mutta vähän ajavan ei edelleenkään kannata ostaa.

    • EiKoskaanTiisseliä

      Oikein sääliks käy kun joppareilla on pihat puolillaan puolivillasia, parhaat päivänsä nähneitä dieseleitä. Kyllä on vaikee päästä eroon. Joku mersu nyt vielä tekee ajetumpanakin ja vanhempanakin kauppansa, mutta pienemmän kokoluokan dieselit, voi voi...

      • AinaDiisseli

        Niinpä. Jobbareillehan ne autot lopulta päättyvät, kun muualle ne eivät enää kelpaa. Autoliikkeethän myyvät vanhat lähes loppuunajetut vaihdossatulleet autot jobbareille suunnilleen raudan kilohintaan. Diesel painaa yleensä enemmän kuin bensa, joten liikkeet saavat jo tälläkin perusteella dieseleistä paremman hinnan.

        Samanikäiset bensathan ovat olleetkin paalattuina jo pitkään. Eli sen viimeisen omistajan vaikeasti eroonpäästävän bensa-auton osalta sama on tapahtunut jo vuosikausia aikaisemmin.


      • ei_tupaöljylle

        Ja kun autoliikkeille lankeaa vielä myymistään autoista virhevastuun lukuun kaikki korjaukset, niin ne eivät hyvitä aikanaan näistä urea-diiseleistä mitään eivätkä edes huoli vaihdossa. Kyllä nyt on bensa-auton ja bensahybridin markkinat meillä ja muualla Euroopassa. Dieselin kulutusetu on kutistunut reaalielämässä litraan puoleentoista, eli mitättömästi.


      • EiKoskaanTiisseliä

        >>Samanikäiset bensathan ovat olleetkin paalattuina jo pitkään. Eli sen viimeisen omistajan vaikeasti eroonpäästävän bensa-auton osalta sama on tapahtunut jo vuosikausia aikaisemmin. >>

        Heh, kyllä ne taitaa olla vanhat tiisselit, jotka menee paalaukseen ensin. Kyse ei ole auton käyttökelpoisuudesta vaan siitä, ettei ne kelpaa kellekään. Otetaan esimerkiksi 10 vuotias Toyota Corolla tai vastaava japsi. Lähes uuden veroista bensa-autoa löytyy vähillä kilsoilla ja kauppa käy ku siimaa. Vastaava paljon ajettu dieseli jää armotta pölyttyyn jopparin myyntipihan peränurkkaan. Jos sitten mennään selkeesti vanhempiin autoihin, dieseliä saa hakee. Mersutkin jotka säilytetään harraste tai museoautoiksi ovat 90% bensakäyttöisiä. Kuten huomaat, vanha tiisseli ei kelpaa kenellekään = arvo 0.


      • EiKoskaanTiisseliä
        EiKoskaanTiisseliä kirjoitti:

        >>Samanikäiset bensathan ovat olleetkin paalattuina jo pitkään. Eli sen viimeisen omistajan vaikeasti eroonpäästävän bensa-auton osalta sama on tapahtunut jo vuosikausia aikaisemmin. >>

        Heh, kyllä ne taitaa olla vanhat tiisselit, jotka menee paalaukseen ensin. Kyse ei ole auton käyttökelpoisuudesta vaan siitä, ettei ne kelpaa kellekään. Otetaan esimerkiksi 10 vuotias Toyota Corolla tai vastaava japsi. Lähes uuden veroista bensa-autoa löytyy vähillä kilsoilla ja kauppa käy ku siimaa. Vastaava paljon ajettu dieseli jää armotta pölyttyyn jopparin myyntipihan peränurkkaan. Jos sitten mennään selkeesti vanhempiin autoihin, dieseliä saa hakee. Mersutkin jotka säilytetään harraste tai museoautoiksi ovat 90% bensakäyttöisiä. Kuten huomaat, vanha tiisseli ei kelpaa kenellekään = arvo 0.

        Ex-tilastomiehenä katsoin paljonko eri ikäkausien diesel ja bensa Mersuja on myynnissä Nettiautossa. Antaa hyvin kuvan siitä millä syklillä menevät paaliin.

        Myynnissä nettiauto.com:ssa Mercedes-Benz henkilöautot:

        vuosimallit 2000 ja uudemmat

        diesel 3905 kpl
        bensa 1719 kpl

        vuosimallit 1990-1999

        diesel 412 kpl
        bensa 696 kpl

        vuosimallit 1980-1989

        diesel 93 kpl
        bensa 151 kpl

        vuosimallit 1979 ja vanhemmat
        diesel 21 kpl
        bensa 53 kpl


        Kummatkos noista nyt nopeemmin joutuvat sinne paalarille?


      • Semmoista_se
        EiKoskaanTiisseliä kirjoitti:

        Ex-tilastomiehenä katsoin paljonko eri ikäkausien diesel ja bensa Mersuja on myynnissä Nettiautossa. Antaa hyvin kuvan siitä millä syklillä menevät paaliin.

        Myynnissä nettiauto.com:ssa Mercedes-Benz henkilöautot:

        vuosimallit 2000 ja uudemmat

        diesel 3905 kpl
        bensa 1719 kpl

        vuosimallit 1990-1999

        diesel 412 kpl
        bensa 696 kpl

        vuosimallit 1980-1989

        diesel 93 kpl
        bensa 151 kpl

        vuosimallit 1979 ja vanhemmat
        diesel 21 kpl
        bensa 53 kpl


        Kummatkos noista nyt nopeemmin joutuvat sinne paalarille?

        Bensat menevät paalikoneeseen aikaisemmin eli vähemmän ajettuina, koska moottorit eivät kestä niin kauaa kuin dieselit. Tämä on melkoisen luonnollista.

        Tuo tilastosihan kuvaa vain tuon nettiauto.com:n poimintahetken tilannetta myynnissä olevista autoista, jos olet poiminut rehellisesti.
        Se ei kuvaa paalikoneeseen pistettyjä autoja. Se ei myöskään huomioi millään tapaa sitä tosiseikkaa, että dieseleillä ajetaan huomattavasti enemmän kuin bensoilla, todella paljon enemmän.

        Monta muutakin pointtia on nyt ex-tilastomiehellä jäänyt huomaamatta. Oikea tilastomies ei tuollaista tekisi, joten eipä ihme, että oletkin ex-tilastomies.


      • EiKoskaanTiisseliä

        Oletan, että kirjoitit aikaisemmin alla olevan lainauksen, tai ainakin tähän liityi oma kommenttini ja tuo tilasto (huom tilasto, ei tutkimus):

        >> Samanikäiset bensathan ovat olleetkin paalattuina jo pitkään. Eli sen viimeisen omistajan vaikeasti eroonpäästävän bensa-auton osalta sama on tapahtunut jo vuosikausia aikaisemmin. >>

        Ikävuosissa dieselit paalataan nuorempana, näin se vaan on. Osaltaan tietty vaikuttaa ajetut kilometrit mutta osaltaan myös se, että useampi joka hakee 10 - 15 v vanhaa autoa, ajaa aika vähän per vuosi. Ei auta vaikka dieselillä olisi ajettu samat kilometrit kuin bensa-autolla keskimäärin. Luulenpa, että jo noin 12-15 v vanhoja, ehjiä, ajokelpoisia pikkudieseleitä menee paaliin tai muuhun kierrätykseen kun ei löydy ostajaa. Pienet ja keskikokoiset, tuon ikäiset bensa-autot menee kaupaksi hyvin.

        >> Tuo tilastosihan kuvaa vain tuon nettiauto.com:n poimintahetken tilannetta myynnissä olevista autoista, jos olet poiminut rehellisesti.
        Se ei kuvaa paalikoneeseen pistettyjä autoja. >>

        Rehellisyydenhän voi jokainen tarkastaa helposti. Kun laitat oikeat hakuehdot, määrä näkyy heti siinä "Näytä tulokset nappulassa suluissa". Näin ex-tilastomiehenä sanoisin, että Nettiauton tulos on niin murskaava, että aika hyvin se kertoo karun totuuden.


      • Korimätänee
        Semmoista_se kirjoitti:

        Bensat menevät paalikoneeseen aikaisemmin eli vähemmän ajettuina, koska moottorit eivät kestä niin kauaa kuin dieselit. Tämä on melkoisen luonnollista.

        Tuo tilastosihan kuvaa vain tuon nettiauto.com:n poimintahetken tilannetta myynnissä olevista autoista, jos olet poiminut rehellisesti.
        Se ei kuvaa paalikoneeseen pistettyjä autoja. Se ei myöskään huomioi millään tapaa sitä tosiseikkaa, että dieseleillä ajetaan huomattavasti enemmän kuin bensoilla, todella paljon enemmän.

        Monta muutakin pointtia on nyt ex-tilastomiehellä jäänyt huomaamatta. Oikea tilastomies ei tuollaista tekisi, joten eipä ihme, että oletkin ex-tilastomies.

        Aika usein autot poistuvat rekisteristä korin ruostumisen vuoksi, ei siksi että tekniikka olisi ajettu loppuun. Normaaleilla bensa-auton ajomäärillä (15-20 tkm/v) kori ruostuu alta pois ennen kuin moottoria ehtii ajamaan loppuun. Tämä selittää sen miksi esim. 500tkm ajettuja bensoja ei liiemmin löydy kun tuon saavuttaminen vaatisi niin isoja vuotuisia kilometrejä että taas harva bensalla sellaisia ajelee.

        Dieselissä taas kilometrejä tulee jo lähtökohtaisesti enemmän ja siten myös kori saa osakseen enemmän suola/kivisuihkua yms. kulutusta joka ainakin osittain selittää sitä että auto menee vuosissa mitattuna aiemmin romutukseen.

        Vaikka Nettiautoa ei voi absoluuttisena totuutena pitää niin tuon Mersun lisäksi muillekin dieselinä aikanaan yleisille isomman kokoluokan autoille (esim. Volvo 850/V70) tulee samansuuntaisia tuloksia, eli mitä vanhempaan kalustoon mennään sitä selkeämmin bensan osuus kasvaa.

        Eli alkuperäinen väite "Samanikäiset bensathan ovat olleetkin paalattuina jo pitkään" ei kyllä minkään tarjolla olevan faktan perusteella pidä paikkaansa.


    • Jsksksksksk

      No diesel kuluttaa vähemmän ja on mukavampi korkean alaväännön takia. Bensa vie pääsääntösesti aika paljon paitsi uudet turbot kuten mun T5 polestar volvo jossa yli 250heppaa ja vie todellisuudessa sen päälle seiskan tässä kehä 1-kaupunki pyörityksessä. 5,9sekkaa sataseen ja 2 litranen turbo riittää hyvin perustarpeisiin. Pienet päästöt on ja muutenkin pienet kulut. Kyllä kaikki kutoskoneiset ja kasit alkaa olemaan vanhaa aikaa ja ne alkaa olemaan ongelmajätettä. Kävin tänään ajamassa M140i xdrive bemaria jossa 340heppaa ja menee 4,4sekuntia sataseen niin siinäkin keskikulutus n.9litraa satasella..mutta muuten ei kyllä säväyttänyt suorituskyky mitenkään kummemmin kun ei tuolla voi sen kovempaa kuitenkaan ajella.

      • e3553534

        "Kyllä kaikki kutoskoneiset ja kasit alkaa olemaan vanhaa aikaa ja ne alkaa olemaan ongelmajätettä"

        Väärin, tarkoitat ettei köyhillä ole enää asiaa isompiin koneisiin. Kutoset ja veekasit alkavat olla luksusta johon vain hyvätuloisilla on varaa.

        Köyhä joutuu tyytymään 2 litraiseen turboon jotta rahat riittää maksamaan T5 polestarin lainan pois.


      • suora-kuutonen

        Kiitos asiallisesta ja köyhät kyykyttävästä mielipiteestä.


      • saastemääräyksetMäärää
        e3553534 kirjoitti:

        "Kyllä kaikki kutoskoneiset ja kasit alkaa olemaan vanhaa aikaa ja ne alkaa olemaan ongelmajätettä"

        Väärin, tarkoitat ettei köyhillä ole enää asiaa isompiin koneisiin. Kutoset ja veekasit alkavat olla luksusta johon vain hyvätuloisilla on varaa.

        Köyhä joutuu tyytymään 2 litraiseen turboon jotta rahat riittää maksamaan T5 polestarin lainan pois.

        Noita v8 ei vaan juurikaan kohta kukaan enää valmista ja jopa superautotkin tehdään 4-6 pyttyisinä, tosin hiukan tehokkaimpina kuin v8:t.
        Erikoisautot on sitten erikseen, mutta niistä ei voi kuin haaveilla ja edes lottovoitto ei riitä ostoon.


    • en-osta

      ajan 15tkm vuodessa, ei mitään järkeä ostaa dieseliä, eikä halua

      • entäpäsitten

        olet oikeassa. Tuon nyt tajuaa ja tietää tyhmempikin.


      • vaikkapa.nämä

        Ajan n. 13000km vuodessa ja on tulossa uusi kulkupeli ja tietysti diesel.
        Syy, halvempi hankinta hinta, mukavampi ajaa reilusti suuremman vääntönsä ansiota.


    • Moi, minä ostin dieselin, jälleen kerran.

      Aloitin autoilun dieselillä vuonna 2006, v.2012 vaihdoin bensa-Corollaan, sitten isompaan bensa Toyotaan, ja nyt on taas diesel alla.

      Aloituksessa kysytään varmaan uutta autoa, mutta koska en usko sellaista voivani koskaan hankkia, niin kerron vanhemmasta dieselistä.

      Minä ostin 2000-luvun alkupuolelta diesel pick upin, Japanilaista merkkiä
      neliveto niinkuin tuollaiset yleensä on, ja ilmastointi (manuaalinen)

      Halusin vaihtaa nykyauton tuollaiseen koska uusissa autoissa on todella kalliita vikoja, sähköt ja tietokoneet pahimpia, eikä nykymoottoreiden kesto vakuuta, oli bensa tai diesel.

      Kun ajaa paljon, niin tämmöinen vanha diesel pääsee tasoihin nykybensan kanssa dieselin halvemman tankkauksen takia, veroista huolimatta,
      ja pieni ihme on se että vanha turbo diesel on vääntönsä ansiosta mukavampi ajaa kuin vapari bensa.

      Lähes varmasti 2,5 l työkone diesel kestää enemmän kuin 1,8 bensa,
      ja vähän ajetussa 1 omistajan pick upissa ei ole mitään hienouksia mitkä voisi hajota.

      Nyt takana 3 kuukautta pick upilla ja 13000km ongelmitta.

    • dieselit_kieltoon

      Valtio julkaisi juuri energiapoliittisen selonteon, joka annetaan eduskunnalle päätettäväksi 30.11.16. Selonteko-strategia sisältää vuoteen 2030 mennessä sähköautot ja polttomoottoriautojen hävittämisen. Öljyn tuonti puolittuu joten rajoituksia tulee käytössä vielä oleville polttomoottoriautoille. Myös käyttövoimaan sidotut tietullit tulee kaupunkeihin sekä ajokiellot -ajokielto koskenee maassamme dieseleitä Saksan ja Ranskan tapaan. Jos nyt ostat uuden dieselauton, et saa siitä vaihdossa mitään, siis euroakaan, muutaman vuoden päästä. Maamme päättäjät ovat aikoneet nyt tappaa koko kansan autoilun ja sallia sen vain rikkaille joilla on varaa Teslaan.

    • 46347734

      Mazdan uusissa dieseleissä ei ole ureaa vaikka täyttävät Euro6 normin. Mazda onkin kaikista osaavimpia moottorivalmistajia, osaavat tehdä Euro6 dieseleitä ilman ureaa ja esim Mazda6 vaparibensa sai HS testissä täydet pisteet alhaisesta kulutuksesta ainoana ylemmän keskiluokan autona, siis ilman herkästi hajoava pikkuturbokonetta.

      Osaamattomat valmistajat joutuu turvautumaan ureaan ja herkästi hajoaviin pikkuturboihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe