Talvinopeudet...

Ja nytten on sitten taas se aika perkele kun niitä helvetin talvinopeuksia aletaan perkele laittaa teille vaikka eihän jumalauta siellä one helvetti vieköön viellä edes lunta vaan tiet on saatana paljaat mutta niin vaan saatana tulee matalat rajotukset vaikka hyvin voisi ajaa nopeanmin perkele ! On se jumalauta väärin että ne paska pää pyrokraatit voi tällä tavalla äkyykyttää tavallisia ihmisiä helvetti jotka vaan haluaa liikkua saatana paikasta toiseen sujuvasti ! Sitten on taas rekka perseessä ja on niin helvetin turvallista ajaa ! Mikä järki tässä hommassa muka on ? Joku hinttari varmasti taas puollustelee ja selittelee mutta ei varmana onnistu sanomaan että mikä järki tässä on perkele !

79

633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko tietoinen, että esim. aamuisin saattaa olla jo aika liukasta ja moni menee aamulla töihin? Ihan perusteltua mielestäni vaihtaa nuo talvirajoitukset.

      Ja mitä perässä ajaviin rekkoihin tulee, niin kyllä rekkakuskeillakin olisi velvollisuus noudattaa turvavälejä. Et voi perustella kesänopeuksien säilyttämistä asioilla, joihin ihminen voi vaikuttaa. Rekkakuskit ovat ihmisiä, joten heidän käyttäytymiseensä on helpompi vaikuttaa, kuin säähän.

      • kieltola

        Autolla ajetaan olosuhteiden mukaan ei nopeusrajouts siihen vaikuta. Enemmän tulee vaan tukkeita teille kun 90% läpi talven on loistava ajokeli.


      • kieltola kirjoitti:

        Autolla ajetaan olosuhteiden mukaan ei nopeusrajouts siihen vaikuta. Enemmän tulee vaan tukkeita teille kun 90% läpi talven on loistava ajokeli.

        Millä perusteella nopeusrajoitus ei muka vaikuta siihen miten kovaa autolla ajetaan? Nopeusrajoituksethan ovat ihan perusteltuja ja on typerää ajaa kovempaa, kuin nopeusrajoitus kertoo.

        Liikennevirasto sanoo talvinopeusrajoituksista seuraavaa:

        "Talven ja pimeän ajan takia nopeusrajoituksia alennetaan aina talven kynnyksellä. Näin pienennetään onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen."

        Eli pimeäkin vaikuttaa noihin rajoituksiin, oli keli mikä tahansa. Ja väittäisin kyllä, että liukastakin on enemmän kuin tuo sinun jäljelle jäävä 10% huono ajokeli.


      • EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Millä perusteella nopeusrajoitus ei muka vaikuta siihen miten kovaa autolla ajetaan? Nopeusrajoituksethan ovat ihan perusteltuja ja on typerää ajaa kovempaa, kuin nopeusrajoitus kertoo.

        Liikennevirasto sanoo talvinopeusrajoituksista seuraavaa:

        "Talven ja pimeän ajan takia nopeusrajoituksia alennetaan aina talven kynnyksellä. Näin pienennetään onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen."

        Eli pimeäkin vaikuttaa noihin rajoituksiin, oli keli mikä tahansa. Ja väittäisin kyllä, että liukastakin on enemmän kuin tuo sinun jäljelle jäävä 10% huono ajokeli.

        Kerrotko, missä pimeä vaikuttaa rajoituksiin? Tarkoitan lähinnä sitä, että edes muuttuvat rajoitukset eivät reagoi valon määrään...

        Tämä on trollauslaarisi aatelia...


      • Logiikkaa
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Millä perusteella nopeusrajoitus ei muka vaikuta siihen miten kovaa autolla ajetaan? Nopeusrajoituksethan ovat ihan perusteltuja ja on typerää ajaa kovempaa, kuin nopeusrajoitus kertoo.

        Liikennevirasto sanoo talvinopeusrajoituksista seuraavaa:

        "Talven ja pimeän ajan takia nopeusrajoituksia alennetaan aina talven kynnyksellä. Näin pienennetään onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen."

        Eli pimeäkin vaikuttaa noihin rajoituksiin, oli keli mikä tahansa. Ja väittäisin kyllä, että liukastakin on enemmän kuin tuo sinun jäljelle jäävä 10% huono ajokeli.

        Jos pimeä on niin vaarallista, eteläeuroopassa pitäisi olla puolet vuorokaudesta alennetut nopeusrajoitukset, kun siellä on säkkipimeät yöt kesälläkin n. 12 h.


      • klo1516

        Talvirajoitukset pois ei niitä tarvita. Jokainen osaa kelin mukaan valita nopeuden.


      • TheRat kirjoitti:

        Kerrotko, missä pimeä vaikuttaa rajoituksiin? Tarkoitan lähinnä sitä, että edes muuttuvat rajoitukset eivät reagoi valon määrään...

        Tämä on trollauslaarisi aatelia...

        "Kerrotko, missä pimeä vaikuttaa rajoituksiin?"
        Ilmeisesti täällä Suomessa, koska liikennevirasto niin kertoo.


      • Logiikkaa kirjoitti:

        Jos pimeä on niin vaarallista, eteläeuroopassa pitäisi olla puolet vuorokaudesta alennetut nopeusrajoitukset, kun siellä on säkkipimeät yöt kesälläkin n. 12 h.

        "Jos pimeä on niin vaarallista, eteläeuroopassa pitäisi olla puolet vuorokaudesta alennetut nopeusrajoitukset, kun siellä on säkkipimeät yöt kesälläkin n. 12 h."
        Olen samaa mieltä kanssasi.


      • klo1516 kirjoitti:

        Talvirajoitukset pois ei niitä tarvita. Jokainen osaa kelin mukaan valita nopeuden.

        Olen kyllä sitä mieltä, että jokainen ei osaa valita nopeuttaan kelin mukaan itsenäisesti, koska esimerkiksi ylinopeutta ajavia löytyy kyllä kelillä, kuin kelillä.


      • EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        "Kerrotko, missä pimeä vaikuttaa rajoituksiin?"
        Ilmeisesti täällä Suomessa, koska liikennevirasto niin kertoo.

        Epäilin jo aiemmin, että täysin huumorilla olit vain kirkasotsaisesti uskovinasi kaiken, mitä viranomaistahot kertovat. Nyt olen varma.

        Hienosti pelattu tähän asti kuitenkin. Monta päivää pärjäsit, ennen kuin varmistuin luonteestasi puhtaana trollina.


      • TheRat kirjoitti:

        Epäilin jo aiemmin, että täysin huumorilla olit vain kirkasotsaisesti uskovinasi kaiken, mitä viranomaistahot kertovat. Nyt olen varma.

        Hienosti pelattu tähän asti kuitenkin. Monta päivää pärjäsit, ennen kuin varmistuin luonteestasi puhtaana trollina.

        Miten muka on trollaamista olla huolissaan liikenneturvallisuudesta? Mielestäni liikenteen turvallisuus on ihan korrekti puheenaihe nykyään ja liikenteessä tapahtuvien hölmöyksien kritisoinnin pitäisi myös olla täysin ymmärrettävää. Näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole, koska liikennesääntöjen noudattaminen vaikuttaa olevan jopa pelottavan monelle yhdentekevä asia. Esim. jo pelkkä maininta siitä, että noudatan itse nopeusrajoituksia tuntuu olevan monelle suoranainen kirosana. Mikä ihmisiä vaivaa? Eihän kukaan normaali ihminen oikeasti voi ajatella,että liikennesäännöt ovat joku vitsi?

        Liikenteessä voi käydä onnettomuuden sattuessa todella huonosti, joten minun mielestäni on parempi pelata varman päälle ja noudattaa liikennesääntöjä, jotka mahdollistaisivat turvallisemman liikenteen kaikille, jos kaikki vaan noudattaisivat niitä.

        Mielestäni viranomaistahot ovat täysin uskottavia tahoja varsinkin liikenteestä puhuttaessa. Mitä motiiveja viranomaistahoilla olisi valehdella liikenneturvallisuudesta? Miksi viranomaiset tahallaan hidastaisivat liikennettä talvinopeusrajoituksilla, jos niistä mukamas on pelkkää haittaa? Onhan se ihan päivänselvää, että liukkaus ja pimeys kohottavat onnettomuuden riskiä.

        Liukas tie -> huonompi pito
        Pimeä -> huonompi näkyvyys

        Miten nämä eivät vaikuttaisi turvallisuuteen?


      • Ratin_ja_penkin_välissä
        TheRat kirjoitti:

        Kerrotko, missä pimeä vaikuttaa rajoituksiin? Tarkoitan lähinnä sitä, että edes muuttuvat rajoitukset eivät reagoi valon määrään...

        Tämä on trollauslaarisi aatelia...

        Ei silti, että muutakaan huomaisit, mutta niissä vaihtuvissa rajoituksissa juuri näkyy pimeyden, sateen, jäisen tien ym. vaikutukset. Katselepa ympärillesi, jos vielä jossain tien päällä liikut. Tietokonepöydän takaa näitä muutoksia ja olosuhteita ei näe...


      • Ratin_ja_penkin_välissä kirjoitti:

        Ei silti, että muutakaan huomaisit, mutta niissä vaihtuvissa rajoituksissa juuri näkyy pimeyden, sateen, jäisen tien ym. vaikutukset. Katselepa ympärillesi, jos vielä jossain tien päällä liikut. Tietokonepöydän takaa näitä muutoksia ja olosuhteita ei näe...

        Millä muulla tapaa pienentäisit talvella kohoavaa liukkaudesta ja pimeydestä johtuvaa onnettomuusriskiä, kuin alentamalla nopeusrajoituksia?


      • Ratin_ja_penkin_välissä kirjoitti:

        Ei silti, että muutakaan huomaisit, mutta niissä vaihtuvissa rajoituksissa juuri näkyy pimeyden, sateen, jäisen tien ym. vaikutukset. Katselepa ympärillesi, jos vielä jossain tien päällä liikut. Tietokonepöydän takaa näitä muutoksia ja olosuhteita ei näe...

        Näkyykö? Ejelen päivittäin vaihtuvarajoitteisella tiellä, eikä siinä rajoituksessa näy sen paremmin näkyvyyden, liukkauden kuin ruuhkien vaikutuskaan. Kellonajan vaikutus näkyy, joskus jopa säätiedotuksen. Jos onnettomuus tapahtuu, niin tunnin jälkien siivouksen jälkeen rajoitus laskee...


      • TekniikkaaSeVaan
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Millä muulla tapaa pienentäisit talvella kohoavaa liukkaudesta ja pimeydestä johtuvaa onnettomuusriskiä, kuin alentamalla nopeusrajoituksia?

        Paremmilla valoilla? Niitä on tiiätkö jo keksitty. Kohta tulee laservalotkin kaikkiin uusiin autoihin. Niillä näkee kuulemma hyvin noin puolen kilometrin päähän. Siinä ehtii jarrutella ainakin ihmisiä moneen kertaan nopeissakin vauhdessa. Sitten on vielä ihan oma lukunsa nuo kameratekniikat.

        Liukkauteenkin auttaa hyvät renkaat, mutta sitä ei ole vielä taidettu kattavasti keksiä, että miten vuoden tai parin vanhat renkaat saisi pitämään kuin uutena.


      • TekniikkaaSeVaan kirjoitti:

        Paremmilla valoilla? Niitä on tiiätkö jo keksitty. Kohta tulee laservalotkin kaikkiin uusiin autoihin. Niillä näkee kuulemma hyvin noin puolen kilometrin päähän. Siinä ehtii jarrutella ainakin ihmisiä moneen kertaan nopeissakin vauhdessa. Sitten on vielä ihan oma lukunsa nuo kameratekniikat.

        Liukkauteenkin auttaa hyvät renkaat, mutta sitä ei ole vielä taidettu kattavasti keksiä, että miten vuoden tai parin vanhat renkaat saisi pitämään kuin uutena.

        "Kohta tulee laservalotkin kaikkiin uusiin autoihin."

        "Kohta tulee" - eli ei ole vielä tullut?

        "Uusiin autoihin" - Luuletko, että kaikki ostavat tai edes suurin osa ihmisistä ostaisi heti uuden laservaloilla varustetun auton, kun tämä on mahdollista?

        Ja ei noita kameratekniikoitakaan ihan heti suurimmalla osalla autoista tule olemaan. Ja renkaitakin pitäisi vielä kehittää.

        Eli eiköhän noiden turvallisuusasioiden kanssa kannata mennä olemassa olevilla konsteilla ja ottaa huomioon se mitä suurimmalla osalla ihmisistä on autoissaan, jotta saadaan tiet pysymään mahdollisimman turvallisina? Tietysti siinä vaiheessa kun tekniikka on jo kehittynyt tarpeeksi voidaan alkaa miettimään tällaisia, mutta sen hetki ei varmastikkaan ole vielä, koska esimerkiksi nämä mainitsemasi asiat eivät ole vielä kovin yleisiä/tarpeeksi kehittyneitä.


      • Ratin_ja_penkin_välissä
        EiVoiMuutaKuinIhmetellä kirjoitti:

        Millä muulla tapaa pienentäisit talvella kohoavaa liukkaudesta ja pimeydestä johtuvaa onnettomuusriskiä, kuin alentamalla nopeusrajoituksia?

        Siihen olisi olemassa moniakin keinoja. Teitä esim. aurataan, suolataan, hiekoitetaan ja niin edelleen. Tämän tarkoitus on pitää pinnat kuljettavina huonoista säistä huolimatta.

        Toinen keino on valistaa ihmisiä. Millään tien hoidolla ei pystytä muuttamaan fysiikan lakeja, joten kuljettajan pitää itse sopeuttaa ajotapansa olosuhteisiin.

        Kolmas keino olisi kouluttaa toimittajia. Eilenkin iltasanomissa luki, että Lahdentiellä on nähty edellisinä vuosina lumisateen ja huonon näkyvyyden aiheuttamia onnettomuuksia. Kuvassa oli kuljettaja syvälle penkkaan ajamansa auton vieressä ihmettelemässä, kuinka tässä nyt näin kävi. Yksittäisen ulosajon aiheuttaja on _aina_ ratin ja penkin välissä.

        Muitakin keinoja löytyy. Yhteiskunnalla on aika kovat vaatimukset pitää jäsenensä hengissä ja kunnossa riippumatta heidän töppäilyjensä vakavuudesta.


      • Erkkolan..Oy
        Ratin_ja_penkin_välissä kirjoitti:

        Siihen olisi olemassa moniakin keinoja. Teitä esim. aurataan, suolataan, hiekoitetaan ja niin edelleen. Tämän tarkoitus on pitää pinnat kuljettavina huonoista säistä huolimatta.

        Toinen keino on valistaa ihmisiä. Millään tien hoidolla ei pystytä muuttamaan fysiikan lakeja, joten kuljettajan pitää itse sopeuttaa ajotapansa olosuhteisiin.

        Kolmas keino olisi kouluttaa toimittajia. Eilenkin iltasanomissa luki, että Lahdentiellä on nähty edellisinä vuosina lumisateen ja huonon näkyvyyden aiheuttamia onnettomuuksia. Kuvassa oli kuljettaja syvälle penkkaan ajamansa auton vieressä ihmettelemässä, kuinka tässä nyt näin kävi. Yksittäisen ulosajon aiheuttaja on _aina_ ratin ja penkin välissä.

        Muitakin keinoja löytyy. Yhteiskunnalla on aika kovat vaatimukset pitää jäsenensä hengissä ja kunnossa riippumatta heidän töppäilyjensä vakavuudesta.

        Ootappas kun kohta Bussissa/1516-nimimerkki tulee suoltamaan paskaansa että kaikki tiet voidaan lämmityksellä saada suliksi ja liukkaus pois. Eikä maksa juuri mitään.


    • hypermiler

      Minulla on jo talvirenkaat alla jo kylmien kelienkin vuoksi, eivätkä ne ole yhtä hyvät kuin kesärenkaat. Helppo oli vaihtaa ajoissa kun ovat niin hiljaisetkin. Pimeääkin on aamulla, joten kesänopeudet eivät ole ehkä fiksuja jos moni ajaa vain niiden kylttilukemien vuoksi hyvälle kesäkelillekin rajattua suurinta sallittua nopeutta pidentämättä turvavälejä yms.

      Ajansäästöä saa siitä että ei tarvitse tankata yhtä usein kun kulutus laskee kun ajovauhti hidastuu sen 20 %.

      • Mielenkiintoinen pointti tuo ajansäästö tankkauksissa.

        Pitääpä oikein laskea.

        Heitetäänpä muutama koulutettu arvaus:
        Jos ajan 120 km/h nopeudella, on kulutus noin 6 l/100
        Nopeudella 100 km/h kulutus on noin 5,5 l/100
        Tankkaukseen kuluu maksutapahtumineen ja huoltoaseman pihassa pyörimisineen noin viisi minuttia.
        Polttoainetankin tilavuus on 75 litraa.

        20 000 kilometriä (puolet vuodesta) talvinopeudella kuluttaa 1100 litraa polttoainetta
        20 000 kilometriä kesänopeudella kuluttaa 1200 litraa polttoainetta

        Talvessa tulee siis noin kaksi tankkauskertaa vähemmän laskeneen nopeuden ansiosta. 10 minuttia.

        Aikaa taas kuluu satakunta tuntia enemmän laskeneesta rajoituksesta johtuen.


      • hypermiler
        TheRat kirjoitti:

        Mielenkiintoinen pointti tuo ajansäästö tankkauksissa.

        Pitääpä oikein laskea.

        Heitetäänpä muutama koulutettu arvaus:
        Jos ajan 120 km/h nopeudella, on kulutus noin 6 l/100
        Nopeudella 100 km/h kulutus on noin 5,5 l/100
        Tankkaukseen kuluu maksutapahtumineen ja huoltoaseman pihassa pyörimisineen noin viisi minuttia.
        Polttoainetankin tilavuus on 75 litraa.

        20 000 kilometriä (puolet vuodesta) talvinopeudella kuluttaa 1100 litraa polttoainetta
        20 000 kilometriä kesänopeudella kuluttaa 1200 litraa polttoainetta

        Talvessa tulee siis noin kaksi tankkauskertaa vähemmän laskeneen nopeuden ansiosta. 10 minuttia.

        Aikaa taas kuluu satakunta tuntia enemmän laskeneesta rajoituksesta johtuen.

        Autoissa on eroa, kaikki esimerkit eivät toimi kaikilla samalla tavalla. Autosi kulutus 100 km/h nopeudella on korkea, 120 km/h nopeudella tavanomainen, ja toisaalta polttoainetankin koko on valtava.

        Vaan kaksi tankkauskertaa dieseliä maksaa 2 x 1,20 € x 75 litraa =180 €. Minun autossani tuolla kuittaisi puolet dieselverosta. Tai ajaisi 1750 km maantieajoa kauemmaksi.

        Satakunta tuntia puolessa vuodessa voi olla paljon tai vähän riippuen siitä mihin sen käyttää. Moni käyttää paljon enemmän aikaa kun kulkee julkisilla töihin, joten kaikki on suhteellista. Lyhytkin työmatka voi kestää yllättävän kauan jos aikataulut edellyttävät odottamista ja pysäkit kävelemistä.


      • hypermiler kirjoitti:

        Autoissa on eroa, kaikki esimerkit eivät toimi kaikilla samalla tavalla. Autosi kulutus 100 km/h nopeudella on korkea, 120 km/h nopeudella tavanomainen, ja toisaalta polttoainetankin koko on valtava.

        Vaan kaksi tankkauskertaa dieseliä maksaa 2 x 1,20 € x 75 litraa =180 €. Minun autossani tuolla kuittaisi puolet dieselverosta. Tai ajaisi 1750 km maantieajoa kauemmaksi.

        Satakunta tuntia puolessa vuodessa voi olla paljon tai vähän riippuen siitä mihin sen käyttää. Moni käyttää paljon enemmän aikaa kun kulkee julkisilla töihin, joten kaikki on suhteellista. Lyhytkin työmatka voi kestää yllättävän kauan jos aikataulut edellyttävät odottamista ja pysäkit kävelemistä.

        Talous on eri asia. Totta hemmetissä on helposti ajateltuna halvempaa ajaa hiljempaa. Toisaalta, eivät kesänopeudet estä tätä säätöä.

        Sinusta en kuitenkaan tiedä, Minun aikana maksaa about 20 euroa tunnilta. Polttoaineen kulutus on aika sivuseikka siinä.


      • TheRat kirjoitti:

        Mielenkiintoinen pointti tuo ajansäästö tankkauksissa.

        Pitääpä oikein laskea.

        Heitetäänpä muutama koulutettu arvaus:
        Jos ajan 120 km/h nopeudella, on kulutus noin 6 l/100
        Nopeudella 100 km/h kulutus on noin 5,5 l/100
        Tankkaukseen kuluu maksutapahtumineen ja huoltoaseman pihassa pyörimisineen noin viisi minuttia.
        Polttoainetankin tilavuus on 75 litraa.

        20 000 kilometriä (puolet vuodesta) talvinopeudella kuluttaa 1100 litraa polttoainetta
        20 000 kilometriä kesänopeudella kuluttaa 1200 litraa polttoainetta

        Talvessa tulee siis noin kaksi tankkauskertaa vähemmän laskeneen nopeuden ansiosta. 10 minuttia.

        Aikaa taas kuluu satakunta tuntia enemmän laskeneesta rajoituksesta johtuen.

        Onko rotalle tuttu sellainen asia kuin keskituntinopeus? Omalla 43km työmatkallani ei talvirajoitukset hidasta ku pari minuuttia. Keskituntinopeus laskee n.4 km/h. Riippuu tietenkin että millaisia teitä kukin ajaa.


      • diaspar kirjoitti:

        Onko rotalle tuttu sellainen asia kuin keskituntinopeus? Omalla 43km työmatkallani ei talvirajoitukset hidasta ku pari minuuttia. Keskituntinopeus laskee n.4 km/h. Riippuu tietenkin että millaisia teitä kukin ajaa.

        Kuten henkilö, jolle vastasin, kirjoitti:
        > ajovauhti hidastuu sen 20 %.


      • Mitä_faktoista
        TheRat kirjoitti:

        Mielenkiintoinen pointti tuo ajansäästö tankkauksissa.

        Pitääpä oikein laskea.

        Heitetäänpä muutama koulutettu arvaus:
        Jos ajan 120 km/h nopeudella, on kulutus noin 6 l/100
        Nopeudella 100 km/h kulutus on noin 5,5 l/100
        Tankkaukseen kuluu maksutapahtumineen ja huoltoaseman pihassa pyörimisineen noin viisi minuttia.
        Polttoainetankin tilavuus on 75 litraa.

        20 000 kilometriä (puolet vuodesta) talvinopeudella kuluttaa 1100 litraa polttoainetta
        20 000 kilometriä kesänopeudella kuluttaa 1200 litraa polttoainetta

        Talvessa tulee siis noin kaksi tankkauskertaa vähemmän laskeneen nopeuden ansiosta. 10 minuttia.

        Aikaa taas kuluu satakunta tuntia enemmän laskeneesta rajoituksesta johtuen.

        "Aikaa taas kuluu satakunta tuntia enemmän laskeneesta rajoituksesta johtuen."

        Miten mun laskujen mukaan 20000 km ajettuna 100 km/h vie noin 43 tuntia enemmän? Tosin tämä ero ei ole relevantti, koska talvella ei kuitenkaan saa ajaa kuin 100 km/h. Jos nollaa vertaa kymmeneen minuuttiin, on säästöä tullut. ;-)


      • Mitä_faktoista kirjoitti:

        "Aikaa taas kuluu satakunta tuntia enemmän laskeneesta rajoituksesta johtuen."

        Miten mun laskujen mukaan 20000 km ajettuna 100 km/h vie noin 43 tuntia enemmän? Tosin tämä ero ei ole relevantti, koska talvella ei kuitenkaan saa ajaa kuin 100 km/h. Jos nollaa vertaa kymmeneen minuuttiin, on säästöä tullut. ;-)

        Juu, laskuvirhe jossain. Eipä tuolla ole merkitystä. ~50 tuntia vs. 10 minuttia...


      • Mitä_faktoista
        TheRat kirjoitti:

        Juu, laskuvirhe jossain. Eipä tuolla ole merkitystä. ~50 tuntia vs. 10 minuttia...

        Eli et taaskaan ymmärtänyt pääviestiä. Tuota säästöä ei voi saavuttaa, koska talvella ei kuitenkaan saa ajaa kuin satasta.

        Tietysti voi yrittää, jos on varaa sijoittaa muutaman tankkauksen verran sitten ylinopeusseuraamuksiin.


      • Mitä_faktoista kirjoitti:

        Eli et taaskaan ymmärtänyt pääviestiä. Tuota säästöä ei voi saavuttaa, koska talvella ei kuitenkaan saa ajaa kuin satasta.

        Tietysti voi yrittää, jos on varaa sijoittaa muutaman tankkauksen verran sitten ylinopeusseuraamuksiin.

        Väärin. Tuon verran tulee takkiin, jos talvinopeusrajoitukset tiputtavat tuon verran nopeutta.


    • EiMitäänHyötyäMulle

      Nopeusrajoitus tippui 100:sta 80km/h tunnissa. Lähden töihin samaan aikaan, kuin kesärajoituksillakin. Matkaa on 30km/suunta. Olen perillä puoli minuuttia myöhemmin. En keksinyt kesälläkään tuolle puoliminuuttiselle mitään järkevää käyttöä, joten tuskin menetän mitään talvellakaan, vaikka tulen sen puoliminuuttia myöhemmin töihin. En ole kellokorttityöntekijä......

      • EiEhkäSulle

        Öö? Siis tarkoitat varmaan 4,5 minuuttia myöhemmin? 9 minuuttia mikäli puhutaan koko edestakaisin. Laitapa tuohon vielä sitten vähän lisää pituutta, niin johan alkaa aikaa kulumaan. Ja kyllä aloittaja on oikeassa, että ihan vitun turhaan.


      • EiEhkäSulle kirjoitti:

        Öö? Siis tarkoitat varmaan 4,5 minuuttia myöhemmin? 9 minuuttia mikäli puhutaan koko edestakaisin. Laitapa tuohon vielä sitten vähän lisää pituutta, niin johan alkaa aikaa kulumaan. Ja kyllä aloittaja on oikeassa, että ihan vitun turhaan.

        Jos kyseessä on ns. tasanopeustampio. Nopeus tiukka 90 km/h (mittari) rajoituksesta riippumatta...

        Eipä niillä talvinopeusrajoitukset niin haittaa.

        Omalla työmatkalla mentiin ihan samoja nopeuksia kuin viime kuukaudet muutenkin. Rajoitusten mukaan siis.


    • enevpk1

      Eräässä nopeusmittauspisteessä kesäaikaan 100 km/h nopeusrajoituksella mitattiin koko liikennevirran keskinopeudeksi 92 km/h. Talvella 80 km/h rajoitusaikana vastaava lukema oli 90 km/h. Tämä kuvannee suomalaisen asennetta talvinopeusrajoitusten suhteen.

      • öllölä_

        Kuvaa yleisesti käytössä olevaa idioottimaista tyyliä, että satasen alueella ajetaan järjestään alle rajoituksen mutta esim. 60 ja 80 alueilla mennäään sen 10-15km/h yli.


    • kameraautonsauma

      Motareilla kaahataan,kuin kesällä.. Ei näy nopeuksissa!

    • RunkkaahanHajisItsekin

      Mitä vittua? Alkaako Hajiksen ote lipsua? Kiroilua oli entiseen tapaan mutta kertaakaan ei maininnut runkkaamista eikä homoja. No hinttari-sana löytyi repertuaarista tälläkin kertaa mutta ei homottelua kertaakaan. Hinttari ei ole yhtä tehokas sana kuin homo. Homot ja runkkaus on kyseisen kirjoittajan sanavalinnoissa etusijoilla ollut aina. Nyt vain kerran. Ihmeellistä. Eihän Suomi24:lle voi kirjoittaa mitään ilman homoja ja runkkailuja. Hajiksen kaltainen neron ja fiksun kaverin ei todellakaan pidä kirjoittaa mitään ilman että nimittelisi lukijoita tai muita homoiksi tai runkkareiksi. Siinähän saisi ihan normikaverin vaikutuksen muiden silmissä.

      • kiitosta

        Nyt me tiedetään, mitä asioita sinä ajattelet eniten. Ei tosin oltaisi haluttu tietää.


    • Äidinkieleopettajatar

      Jos kiroilee ja ei osaa suomea kirjottaa niin olisi parempi pysyä perunakellarissa eikä tulla tänne kirjottelemaan .

      • sulle.neuvo

        Työnnä se peruna perseeseesi.


      • MuttaÄäneenOnPäästävä
        sulle.neuvo kirjoitti:

        Työnnä se peruna perseeseesi.

        Todella järkevän kaverin todella älykäs kommentti.


    • Ufot

      Joo talvinopeudet on tosiaan sieltä. Siksi kun teillä liikuu kaikenmaailman papparaisia ja akkoja, jotka sitten varmuuden vuoksi köröttelee kuuttakymppiä, kun on niin kauhee keli. Ihan lunta on metsissä.

      • Sitä ajetaan vaikka 20km/h jos keliolosuhteet niin vaativat.


      • ööooookk
        delfin84 kirjoitti:

        Sitä ajetaan vaikka 20km/h jos keliolosuhteet niin vaativat.

        just niin.....!


    • EiOoVaikeeta

      "Eräässä nopeusmittauspisteessä kesäaikaan 100 km/h nopeusrajoituksella mitattiin koko liikennevirran keskinopeudeksi 92 km/h. Talvella 80 km/h rajoitusaikana vastaava lukema oli 90 km/h. Tämä kuvannee suomalaisen asennetta talvinopeusrajoitusten suhteen. "

      Ei kerro pelkästä asenteesta, vaan myös siitä kuinka liikennevirta oikeasti etenee. Vaikka rajoitus olisikin 100km/h, putoaa se käytännössä sen alle. Tämä johtuu tietenkin siitä, etteivät kaikki liikennevirrassa liikuvat laitteet edes saavuta 100 km/h nopeutta. Eivätkä saisi sitä ajaa, vaikka saavuttaisivatkin. Siksi se talvinopeusrajoitus on tavallaan oikeampi, eikä rajoituksen pudottaminen näy vauhdissa.

      10 km/h ylitys on puolestaan jopa virkamiestasolla täysin hyväksyttävää. Varsinkin siellä, missä automaattivalvontaa ei ole. Rekat ylittävät oman rajoituksensa ympäri vuoden. 90 km/h on hyvä rajoitus, jota ei näe Suomessa missään. Eikä sitä tarvitsisi vaihdella talven ja kesän välillä. Mutta Suomi onkin jääräpäämaa kaikkine kellon siirtoineen ja muine turhuksineen. Suomi on maa jossa merkityksettömillä tai lähes sellaisilla asioilla on iso rooli. Sen näkee tästäkin keskustelusta.

      • tättärääpippijuu

        "Mutta Suomi onkin jääräpäämaa kaikkine kellon siirtoineen ja muine turhuksineen. "
        Tuo on sinun mielipiteesi, kellojen siirto on EU-komission päätös, johon Suomi ei yksin pysty mitenkään vaikuttamaan.


      • EiOoVaikeeta

        Esimerkiksi juuri tuolla kellojen siirtämisellä ei ole mitään tekemistä EU:n tai komission kanssa. Kyseessä on aivan ikioma turhake. Sama koskee näitä nopeusrajoitusten veivaamisia.


      • EttäMitenSeMenikään
        EiOoVaikeeta kirjoitti:

        Esimerkiksi juuri tuolla kellojen siirtämisellä ei ole mitään tekemistä EU:n tai komission kanssa. Kyseessä on aivan ikioma turhake. Sama koskee näitä nopeusrajoitusten veivaamisia.

        " Kesäajastakin on direktiivi
        Euroopan unionin pysyvä kesäaikadirektiivi (2000/84/EY) tuli voimaan vuonna 2002.
        Direktiivissä on annettu kesäaikasäännökset määrittämättömäksi ajaksi. Direktiivi sitoo Suomea unionin jäsenvaltiona. Euroopan komission on julkaistava joka viides vuosi tiedonanto, jossa todetaan kesäajan alkamisen ja päättymisen kalenteripäivämäärä seuraavaksi viisivuotisjaksoksi.


      • EiOoVaikeeta
        EttäMitenSeMenikään kirjoitti:

        " Kesäajastakin on direktiivi
        Euroopan unionin pysyvä kesäaikadirektiivi (2000/84/EY) tuli voimaan vuonna 2002.
        Direktiivissä on annettu kesäaikasäännökset määrittämättömäksi ajaksi. Direktiivi sitoo Suomea unionin jäsenvaltiona. Euroopan komission on julkaistava joka viides vuosi tiedonanto, jossa todetaan kesäajan alkamisen ja päättymisen kalenteripäivämäärä seuraavaksi viisivuotisjaksoksi.

        No perhanan perhana sitä EU:ta. Kohta joku varmaan pläjäyttää esiin direktiivin, jossa sanotaan että talvi- ja kesänopeusrajoitukset on oltava erikseen.

        On ilmeisesti liikaa aikaa viime Viron reisustakin, koska muistelin etteivät he noudata tätä kesäaikapelleilyä. He ovat luopuneet siitä kellon veivaamisesta 1999 mutta ilmeisesti palasivat siihen kuitenkin takaisin.


      • tättärääpippijuu
        EiOoVaikeeta kirjoitti:

        No perhanan perhana sitä EU:ta. Kohta joku varmaan pläjäyttää esiin direktiivin, jossa sanotaan että talvi- ja kesänopeusrajoitukset on oltava erikseen.

        On ilmeisesti liikaa aikaa viime Viron reisustakin, koska muistelin etteivät he noudata tätä kesäaikapelleilyä. He ovat luopuneet siitä kellon veivaamisesta 1999 mutta ilmeisesti palasivat siihen kuitenkin takaisin.

        Et kai ole unohtanut, että Viro liittyi EU:hun 1.5.2004. On siitä Virossa käynnistäsi siis yli 12 vuotta. Sellaisessa ajassa ehtii tapahtua paljon.


    • hulluille.lääkkeitä

      Mitä se Hjallis taas höpisee. Ropinasta päätellen ainakin pk-seudulla on talvi.

      • korjasta

        Ei se oo Hjallis. Se on Hajis. Tarkoittaa, että kerran se sai Bemarin ja sen jälkee on remppaa riittänyt hajonneiden osien, hajonneen kuskin ja hajonneiden unelmien kanssa.


    • muuta_venäjälle

      Jos systeemi ei miellytä, ota yhteyttä kansanedustajaasi. Siellä näitä juttuja säädellään.

      Toisaalta, vastaanotosta ei kannata odottaa kovin lämmintä. Yhteiskunnan kun pitäisi edes yrittää pitää sinunlaisekikin hengissä. Pakko sitä menoa siellä tien päällä on jotenkin rajoittaa, kun selvästi eräiden oma pää ei riittävästi ohjaa...

    • kitkat2000lukua

      Knn paljon ajaa ja kaikilla teillä erilaiseen aikaan niin huomaa talvinopeuden turhuuden , kelien mukaan ajetaan kuitenkin alinopeutta ,sulalla tiellä , hyvällä näkyvyydellä, autojen tekniikan huomioon ottaen kilpailukyvytöntä ajan tuhlausta talviaika että nopeudet.

      • enevpk1

        Talvinopeusrajoitukset on valtiovallan viimeisiä keinoja yrittää autoritaarisesti kyykyttää kansaa.


      • Turhuus vielä, mutta eilen pääsi näkemään talvinopeusrajoitusten vaarallisuuden. Ja varsinkin näillä muuttuvarajoituksellisilla tieosuuksilla.

        Ihmiset tuntuvat oikeasti kuvittelevan, että se tikkari siinä tienvieressä jotenkin maagisesti osaa kertoa oikean nopeuden. Sehän on matalampi talvella. Eilen oli moottoritiellä oikea nopeus noin 60-80 km/h, vähän kohdasta riippuen. Vaihtuvassa rajoitusmerkissä luki 100 km/h ja moni sitä ajelikin. Muutama ajeli sitten metsään/muiden perään...

        Parempi olisi opettaa ihmiset hidastamaan tarvittaessa ja antaa ajaa ripeästi silloin kun keli on hyvä.


    • Latua888

      Lahden moottoritietä nopeampien kaistalla 60 jyystävät... Menkää BUSSILLA. Pysykää poissa ratin takaa. Tänään kun parit hiutaleet leijaili tielle, ajettiin rekkojen kanssa kilpaa nopeampien kaistalla näiden jonovetureiden ohi.

      POIS liikenteestä, pelotatte muita kun näytätte että ette selvästi hallitse autoanne.

      HUOM. TURVALLISUUS ei ole sitä että edessäsi ei ole yhtään autoa mutta TAKANASI on 2 kilometrin jono. Nysvät:Painakaa kaasua että pääsette mahdollisimman nopeasti seuraavasta rampista alas ja muut saavat ajaa edes sitä tikkarinopeutta.

      • KelinMukaan

        Mikä on nopeampien kaista moottoritiellä?

        Ainakin ennen niillä oli ihan sama rajoitus molemmilla. Ja moottoritiellähän ei tunnetusti saa ohittaa oikealta. Näillä keleillä jotkut vaan ajavat hitaammin, koita kestää.


    • Hallithoihei

      80 on niiiin suaataanaallisen hiiiiiiddasta että siinä ehtii kelata kaikki maailman asiat mennen tullen. En tajua miten suomalaisista on tullut arkoja, pelokkaita, nynnyjä, talvikelejä pelkääviä, turvallisuususkovaisia toopeja. Joo, toinen suomalainen on suurin uhka tiellä mutta ei liikenteen vuoksi vaan pelokkuutensa takia. Jarrua painetaan äkkiseltään aina kun ajatus uhasta välähtää mielessä. Pelätään sitä ja tätä. Pelko yleisesti ottaen ohjaa käyttäytymistä. Halleluuja!

    • Lisaahanaaalajannita

      Se pelko omasta turvallisuudesta on saanut hysterian piirteet. Nopeusrajoitukset jopa 30 kmh. Polkupyöränopeus... Nyt kaavaillaan talvirenkaista luopumista koska ollaan päästy siihen että 600 000 tonnia suolaa per vuosi pitää takuulla tiet sulana 24/7. Mitä sitten et köyhien autot ruostuu ja jarrut jumii. Pääasia et on turvallista tai niin uskotellaan.
      Alinopeutta ajaville tuntuvat sakot...

    • Ja mikähän perkele siinä on että ei ole noita helvetin talvi nopeuksia poistettu saatana vieläkään ! Kuulemma koko maassa siirrytään kesä nopeuksiin samaan aikaan voi jumalauta sentään miten typerää !! Luulisi jo kaikkein tyhmimpien runkkujenkin tajuavan että ei ne perkele ole turvallisuutta vaan kyykytystä varten saatana !

      • BimmerilläTaivaaseen

        Onko Hajiksen pili jo kasvanut? Onko kyrvänjatkeella ajaminen tuottanut tulosta? Kovasti on kuitenkin halu päästä suuremmilla nopeuksilla vielä korostamaan omaa kuviteltua suuremmuutta.


      • BimmerilläTaivaaseen kirjoitti:

        Onko Hajiksen pili jo kasvanut? Onko kyrvänjatkeella ajaminen tuottanut tulosta? Kovasti on kuitenkin halu päästä suuremmilla nopeuksilla vielä korostamaan omaa kuviteltua suuremmuutta.

        Mene sinä homopetteri vittuun runkkaamaan! Anna meidän maanteiden kuninkaiden ajaa kuten haluamme. Tunge nopeusrajoitukset perseeseesi. Meillä bemarimiehillä kaikki on paremmin kuin sinulla. Meille sinä olet vain rasite ja hidaste tiellä. Minulla on housuissakin jotain suurta. Jo Auto-Anterokin piti siitä.


      • Suurta vain omasta mielestäsi, mutta muuta suurta sinussa ei liene olevan kuin typeryyksiä suoltava suu.
        Ei ole meidän tunnollisten kuljettajien murhe, ellet kykene edes yhteisiä pelisääntöjä noudattamaan.
        Ai niin ja kas kummaa.. Jostain syystä BMW -ajoneuvot kuljettajineen ovat onnettomuustilastoken kärjessä. Mistähän se johtuisi? Osaako arvon suurisuu siihen vastata ja järkevästi mieluiten.


    • Kui_täh

      Tähän on olemassa helppo ratkaisu. Jätetään muuttamatta. Ne on nyt ihan hyvin. Mitä sitä turhaan kaksi kertaa vuodessa käyttää veronmaksajien rahoja kun näilläkin nopeuksilla pääsee perille. Ja turvallisesti.

    • Ja taas se typeryys on alkanut perkele !

      • HajisOnLieväMopo

        Kirjoituksistasi herää epäilys että riittääkö ajotaitosi edes nyt voimassa oleviin talvinopeuksiin.


      • Mopopa_hyvinkin
        HajisOnLieväMopo kirjoitti:

        Kirjoituksistasi herää epäilys että riittääkö ajotaitosi edes nyt voimassa oleviin talvinopeuksiin.

        Ei se riitäkään. Tässä kolarisumauutinen tiistailta Helsingistä, tosin paikasta jossa ei nopeusrajoitusta laskettu ollenkaan. Hienosti nousi Hiace kaiteen päälle (eikä muuten ollut ylinopeutta...).

        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005880870.html


      • Mopopa_hyvinkin kirjoitti:

        Ei se riitäkään. Tässä kolarisumauutinen tiistailta Helsingistä, tosin paikasta jossa ei nopeusrajoitusta laskettu ollenkaan. Hienosti nousi Hiace kaiteen päälle (eikä muuten ollut ylinopeutta...).

        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005880870.html

        No voi perse sun kanssa luuletko idiootti että mä tuon romun tuonne ajoin ?


      • BimmeriPojuaAhdistaaTaas
        330d-ja-hajis kirjoitti:

        No voi perse sun kanssa luuletko idiootti että mä tuon romun tuonne ajoin ?

        Olet potentiaalinen ehdokas kuitenkin.


    • viisaudensana

      Mikä teitä joitakin vastarannan kiiskejä vaivaa, kun pitää jatkuvasti urputtaa nopeusrajoituksista ja valvontakameroista. Minusta on hemmetin mukavaa, kun nopeusrajoituksia laitetaan teille. Myös siitä tykkään, kun nopeusvalvonta kameroita laitetaan lisää. Onko täällä ketään muuta samanlaista kuin minä, jotka tykätään siitä, kun nopeuksia hillitään ja rajoitetaan.
      Parasta aikaa pohjois-suomessa on hemmetin liukasta ja sehän tietää sitä, että sankari kaaharit ajelee penkkaan ja autojaan ympäri ja kolaroi kaikilla muillakin tavoilla.
      Järki ei pelaa liikenteessä kaikilla ollenkaan. Syy ei koskaan ole tien liukkaus, vaan ainoastaan siinä ratin ja penkin välissä. Ajelin tänään 40 -50 km.n vauhtia, kun oli niin liukasta, mutta kaikki muut paineli edelle. uutisissa on paljon näitä kolareihin päätyneitä, jotka eivät luovu vauhdin hurmasta milloinkaan.

      • näinhän.se.on

        "Järki ei pelaa liikenteessä kaikilla ollenkaan."
        Ja parhaan esimerkin tästä näet kun katsot peiliin.
        Tai siis kohdallasi on paremminkin kyse siitä seniilille vanhukselle tyypillisestä
        toimintojen vakavasta heikkenemisestä,
        kuten kirjoituksessasi "Ajelin tänään 40 -50 km.n vauhtia," ilmenee.
        Tämä siis 80 km/h rajoituksella ja sulalla tiellä valoisaan aikaan eikö niin?
        (Se liukkaus oli vaan sinun korvien välissä, ei tienpinnassa)
        Ei ne yksikään ohitsesi painelleet mitään "vauhdinhurmaa" kokeneet tai tavoitelleet, vaan ajoivat niinkuin terve ajo, huomio- ja reaktiokyvyiltään taantumaton kuski, olosuhteen huomioon ottaen, ajaa.

        PS. Etkö tosiaan noista kokemuksistasi tajua/ymmärrä, että olet suuri vaara ja riski liikenteessä?
        Miksi et tekisi ajamisestasi sitä ainoaa ja oikeaa johtopäätöstä, että olet ajokyvyiltäsi siihen pisteeseen taantunut, että olet liikenteeseen täysin sopimaton, joten ajo-oikeudestasi, kaikkien turvallisuuden nimissä luopuisit.


    • tietääkö.kukaan

      Mitähän sille alkuperäiselle 330d ja hajikselle kuuluu?

      • Kui_

        Näkyyhän tuo taas kömpineen kolostaan. Viimeisin viesti tässä ketjussa eiliseltä.


    • eläkeukko

      Nyt on mukava körötellä 75::tä ei oo kiirettä mihinkään.

      • siis.miksi

        Miksi haluat muita häritä perusteella, että sinusta on mukavaa körötellä?


    • Poisrajoitukset

      On tosiaan ahdistavaa täysin kuivalla,autiolla, suoralla tiellä madella 80 km/h nopeudella. En näe tässä mitään järkeä. Pitäisi olla jokin harkinnanvarainen nopeus ja luottaa enemmän ajajien arvostelukykyyn. Tosi urpoa antaa se viesti autolijalle, ettei hän itse ole itse kykenevä arvioimaan nopeuttaan. Siipä nopeus rajoitukset pois. Vain taajamissa joku 40-60 on ok. Poikkeus on alkuillan pimeys syksyisin. Silloin saa olla tarkkana peurojen kanssa ja säätää oma noepus alakanttiin eli n 80 ja varoa muutenkin. Hyppivät tielle ihan miten sattuu ja ihme ettei kolareita eläinten kanssa ole enemmänkin.

      • EläUnelmaasiRauhassa

        Kun edes nykyisillä nopeuksilla emme pysty ajamaan ilman onnettomuuksia niin miten se onnistuisi vapailla nopeuksilla? Sehän olisi todella turvallista kun motarillakin rekat ajaisi edelleen nykyistä 80-90km/h ja osa 120km/h, sitten olisi vielä porukkaa jotka ajaisivat parimarkkaa lasissa ja moottoripyörät kesäisin osa jopa lähemmäs 300km/h. Hitaimman ja nopeimman nopeusero olisi luokkaa 220km/h! Vain todella typerä ihminen kuvittelee että tällaiset nopeudet olisivat turvallisia. Nopeuden lisääminen lisää aina onnettouämuusriskiä, pidentää pysähtymismatkaa, kasvattaa törmäysenergiaa. Kukaan tuskin haluaa Saksasta tuttuja kymmenien autojen ketjukolareita Suomeen sen takia että joidenkinon saatava ajaa kovempaa. Kun kukaan ei valvo ajonopeuksia seuraukset oli nähtävissä vielä 70-luvun alussa.


    • täys.kesäkeli

      YIT oli ainakin meilläpäin kääntämässä tikkareita jo toista viikkoa sitten (25.10), jospa niillä on kalenteriin merkattu kääntöpäivät. Oli sitten kesä tai talvi.

    • Euvttuu

      Kuinka monta miljardia tämäkin joka vuotinen hulluus maksaa. Kesänopeusrajaoitukset ympärivuotisiksi koko EU:hun.

      • Borgepeäskä

        On se tosiaan hölmöä körötellä nykyautoilla 80:ä, kun junat kulkevat 200:a. Annettais olla samat rajoitukset ympäri vuoden; eihän rajoitusmerkki näytä miniminopeutta ja ainahan on otettava keli huomioon. Esim: viime keväänä 6 tie oli sula , kuiva ja suora, ei muuta liikennettä. Ei kun kamera räpsähti, tuli huomautus; 84km/h. Ei mitään järkeä!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe