Entäpä jos tulisitkin kirkkoon takaisin

TakaisinKirkkoon

Paljon täällä yritetään saada ihmisiä eroamaan kirkosta ja saamaan kirkko hajaannuksen tilaan. Mutta entäpä jos tulisitkin kirkkoon takaisin. Epäileväkin ja etsijänä saat tulla. Epäonnistuneena ja uskoltasi vähäisenä.

Mahdollistaisimme yhdessä jatkossakin diakoniatyön jatkumisen ja vähäosaisista huolehtinisen. vanhuksista huolehtimisen ja perhetyön, yksinäisten kohtaamiset ja jumalanpalveluselämän jne. Lisäksi lasten- ja nuortemme kristillisen kasvatuksen, etteivät he jää arvotyhjiöön, eikä heillä pian ole mitään pohjaa millekään. Monet leirit, kerhot ja muu vapaa-ajan toiminta on tärkeää niin pienille kuin vanhemmillekin. Vanhusten tapaamiset ja yhteiset ruokailut. Mieti sitä kaikkea hyvää, mitä kirkko tässä maassa tekee. Haluatko rakentaa vai olla kaatamassa sitä. Se on juuri sitä, missä uskomme tulee näkyväksi. Antaessaan saa ja hyvää tehdessä tulee itsekin onnelliseksi (ei ole siis pelastuskysymys, vaan se, miten usko näkyy arjessa ja hyvä leviää)

Entäpä jos yhdessä mahdollistaisimme useille perheille avun, perhetyön ja perheterapian, auttaisimme lähetystyötä viemään hyvää sanomaa niillekin, joiden ihmisarvo lasketaan aivan jonkin muun perusteella, kuin meidän. Mahdollistaisimme yhdessä sen, että myös Suomessa jatkossakin laki pohjautuisi hyvälle arvopohjalle ja olisi vielä jotain pyhää. Pelkkää arkea ei ihminen ole tehty jaksamaan, mutta pikkuhiljaa pyhä ja lepo viedään pois. Etkö näe tätä!

Ihminen ei jaksa koneena. Lepokin on tärkeä asia. Eikö kirkko ole se, joka puhuu ihmisen puolesta, koska pohjaa Jumalan Sanaan ja Jumalan tahto meitä kohtaan on hyvä.

Isä juoksee jo vastaan. Tuhlaajapoikaa odotetaan.

Entäpä jos... :)

136

956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liittymislinkki
      • Olen kyllä harkinnut jo asiaa.



      • dhgdfgfh

        Miksi kirkosta erotaan? Tästä kirkosta erotaan, koska se mielistelee maallistuneita poliitikkoja, mediaa, ja muita jumalattomia tahoja. Puhut lähetystyöstä, mutta osaatko edes kuvitella, miten iljettävää kohdemaiden ihmisistä on, kun lähetätte HOMOPAREJA 'lähetyssaarnaajiksi'? Oletteko niin itsepetoksenne uhreja ja niin aivopestyjä, että kuvittelette, että teidän homoilunne hyväksytään kristittyjen parissa muissa maissa? Syntiin turtuu. Annatte pahalle pikkusormen ja se vie koko käden. Vai että syntisen pitäisi palata teidän sodomalaisiin helmoihinne! Tehkää parannus, itse kukin kirkon työntekijöistä, niin tämä hengellisesti köyhtynyt kansa tulvii kirkkoihinne kuin ei koskaan ennen. Keskittykää Jumalan sanaan. Alkakaa vaikka lukea Raamattua alusta loppuun asti, joko Jumalan palveluksen yhteydessä tai iltaisin, tai tehkää nettiin videoita. Tulisimme kuulemaan. Tulisimme myös lukemaan ääneen, jos järjestäisitte Raamatun lukutalkootapahtuman, niin kuin David Pawson omassa seurakunnassaan taannoin järjesti.

        Itse etsin seurakuntaa, johon liittyä, mutta en ole löytänyt. Ei mikään ihmisten ryhmä ole täydellinen, mutta en halua liittyä julkijumalattomaan ryhmään, joka kannattaa ekumeniaa, homottamista, lapsikastetta, holtitonta seksiä. Yksin on vaikea kasvaa kristityksi. Pakanallisessa temppelissä se lienee lähes mahdotonta. Kääntykää siis Jumalan puoleen, ja me tulemme takaisin. Elämme lopun aikoja. Jeesus palaa pian, uskon. Tarkkaa aikaa ei tiedä muut kuin Jumala itse, mutta merkkejä on lupa seurata.


      • dhgdfgfh kirjoitti:

        Miksi kirkosta erotaan? Tästä kirkosta erotaan, koska se mielistelee maallistuneita poliitikkoja, mediaa, ja muita jumalattomia tahoja. Puhut lähetystyöstä, mutta osaatko edes kuvitella, miten iljettävää kohdemaiden ihmisistä on, kun lähetätte HOMOPAREJA 'lähetyssaarnaajiksi'? Oletteko niin itsepetoksenne uhreja ja niin aivopestyjä, että kuvittelette, että teidän homoilunne hyväksytään kristittyjen parissa muissa maissa? Syntiin turtuu. Annatte pahalle pikkusormen ja se vie koko käden. Vai että syntisen pitäisi palata teidän sodomalaisiin helmoihinne! Tehkää parannus, itse kukin kirkon työntekijöistä, niin tämä hengellisesti köyhtynyt kansa tulvii kirkkoihinne kuin ei koskaan ennen. Keskittykää Jumalan sanaan. Alkakaa vaikka lukea Raamattua alusta loppuun asti, joko Jumalan palveluksen yhteydessä tai iltaisin, tai tehkää nettiin videoita. Tulisimme kuulemaan. Tulisimme myös lukemaan ääneen, jos järjestäisitte Raamatun lukutalkootapahtuman, niin kuin David Pawson omassa seurakunnassaan taannoin järjesti.

        Itse etsin seurakuntaa, johon liittyä, mutta en ole löytänyt. Ei mikään ihmisten ryhmä ole täydellinen, mutta en halua liittyä julkijumalattomaan ryhmään, joka kannattaa ekumeniaa, homottamista, lapsikastetta, holtitonta seksiä. Yksin on vaikea kasvaa kristityksi. Pakanallisessa temppelissä se lienee lähes mahdotonta. Kääntykää siis Jumalan puoleen, ja me tulemme takaisin. Elämme lopun aikoja. Jeesus palaa pian, uskon. Tarkkaa aikaa ei tiedä muut kuin Jumala itse, mutta merkkejä on lupa seurata.

        "Itse etsin seurakuntaa, johon liittyä, mutta en ole löytänyt."

        Niin, moni etsii sitä oman mielen mukaista yhteisöä. Nykyaikaa lienee, että tarjolla noita on kymmeniä. Jotkut tekevät sitten niin, että perustavat ihan ihka oman seurakunnan.


      • sanallasanoen
        mummomuori kirjoitti:

        "Itse etsin seurakuntaa, johon liittyä, mutta en ole löytänyt."

        Niin, moni etsii sitä oman mielen mukaista yhteisöä. Nykyaikaa lienee, että tarjolla noita on kymmeniä. Jotkut tekevät sitten niin, että perustavat ihan ihka oman seurakunnan.

        Ei aidon seutakunnan tehtävä ole miellyttää ihmistä vaan kasvattaa häntä hengellisesti.


      • sanallasanoen kirjoitti:

        Ei aidon seutakunnan tehtävä ole miellyttää ihmistä vaan kasvattaa häntä hengellisesti.

        Jaa, eikös täällä juuri siksi uhata kirkosta eroamisilla, kun ei kaikki miellytä? Etsitään sitten se mieluisampi yhteisö.


      • mieti.sitä
        mummomuori kirjoitti:

        "Itse etsin seurakuntaa, johon liittyä, mutta en ole löytänyt."

        Niin, moni etsii sitä oman mielen mukaista yhteisöä. Nykyaikaa lienee, että tarjolla noita on kymmeniä. Jotkut tekevät sitten niin, että perustavat ihan ihka oman seurakunnan.

        " Niin, moni etsii sitä oman mielen mukaista yhteisöä. "
        Entäpä, jos hän etsiikin Raamatunopinmukaista seurakuntaa ? Sinnetänne huojuvana sinä tuskin tuota kyllä tajuat mutta sanoin nyt kuitenkin.

        Nyky Ev.lut.kirkko ei elä eikä OPETA Raamatun mukaan elämään. Ja ymmärrän hyvin miksi uskovat lähtevät sieltä.


      • lopunaikaa
        torre12 kirjoitti:

        Olen kyllä harkinnut jo asiaa.

        Just joo tervemenoa.

        " Isä juoksee jo vastaan. Tuhlaajapoikaa odotetaan."

        Paremminkin pappi juoksee vastaan kolehtihaavi kädessään...

        Ei se Jeesus sinne kirkkoon jäänyt, kun joku häneen uskova sieltä erosi, päinvastoin
        Jeesusta ei ole tainnut näkyä kirkossa enää vuosikymmeniin. Ja siksi sieltä erotaan.


      • mieti.sitä kirjoitti:

        " Niin, moni etsii sitä oman mielen mukaista yhteisöä. "
        Entäpä, jos hän etsiikin Raamatunopinmukaista seurakuntaa ? Sinnetänne huojuvana sinä tuskin tuota kyllä tajuat mutta sanoin nyt kuitenkin.

        Nyky Ev.lut.kirkko ei elä eikä OPETA Raamatun mukaan elämään. Ja ymmärrän hyvin miksi uskovat lähtevät sieltä.

        Ev. lut. kirkko kun opettaisi Raamatun mukaan elämään, niin kirkossa olisi varmaan noin 100 000 jäsentä. Raamatun elämä on hyvin brutaalia ja hankalaa nykyajan ihmiselle. On ehkä hyvä, että kirkko on kuten kansakin; kansalaisethan kirkkoa pyörittävätkin.


      • mieti.sitä kirjoitti:

        " Niin, moni etsii sitä oman mielen mukaista yhteisöä. "
        Entäpä, jos hän etsiikin Raamatunopinmukaista seurakuntaa ? Sinnetänne huojuvana sinä tuskin tuota kyllä tajuat mutta sanoin nyt kuitenkin.

        Nyky Ev.lut.kirkko ei elä eikä OPETA Raamatun mukaan elämään. Ja ymmärrän hyvin miksi uskovat lähtevät sieltä.

        Nii in, kuten sanoin, hän etsii sitä minkä itseleen mieluisaksi kokee.


    • Vähäosaisista ja muista avuntarvitsijoista voidaan huolehtia ilmankin kirkkoa. Arvotyhjiön asettaminen kristillisen nuorisokasvatuksen vastakohdaksi on aika kyseenalaista. Ikään kuin ei olisi tai voisikaan olla mitään muita kuin nimenomaan kristillisiä arvoja.

      Samoin nuo lepoon, pyhyyteen, arkeen yms. liittyvät kommentit ovat outoja - ikään kuin mitään muita vastauksia noihin kysymyksiin ei olisi, kuin mitä kirkolla on tarjota. Historiasta ja kulttuurista kuitenkin tunnemme toisin, emmekä me tarvitse edes historiaa ja kulttuuria noiden vastausten toteutumiseen; jokainen on ajattelija (?) itse.

      Nyt on kuitenkin niin, että huomattava osa ihmisistä ei tarvitse kirkkoa avukseen tai muita auttaakseen. Samoin nuo ihmiset osaavat muodostaa arvomaailmansa itse, sekä tarkastella ja kehittää sitä itse tai muissa yhteisöissä kuin kirkossa. Sekulaari rationaalinen humanismi muodostuu valistuksen perinteestä kuin itse. Se ei ole ongelmaton, mutta ongelmattomia eivät ole muutkaan järjestelmät.

      Tämä ei sinänsä ole kirkon vastainen kommentti, vaan tässä on tarkoitus painottaa aloituksen argumentoinnin tietynlaista tyhjyyttä. Kaikki on suhteellista ja nämä asiat ovat subjektiivisia. Ei ole siis mitenkään väärin, että joku kokee juuri aloituksen kolahtavan sillä oikealla tavalla, ja sitten menee ja liittyy ensimmäistä kertaa tai takaisin kirkkoon. Minulla ei ole sitä vastaan mitään, mutta sitä vastaan minulla on jotain, että nuo asiat yritetään esittää ainoina vaihtoehtoina.

      • "Tempaus2016". Nimimerkkisi todistaa sinun luulleen väärin.

        No aikaa on vielä noin 10 tuntia riippuen missä päin maailmaa sattuu asumaan.


      • torre12 kirjoitti:

        "Tempaus2016". Nimimerkkisi todistaa sinun luulleen väärin.

        No aikaa on vielä noin 10 tuntia riippuen missä päin maailmaa sattuu asumaan.

        Sanovat, että don't judge a book by its cover ;)


      • Tempaus2016 kirjoitti:

        Sanovat, että don't judge a book by its cover ;)

        Ja sitten on kirja nimeltä Raamattu....


      • torre12 kirjoitti:

        Ja sitten on kirja nimeltä Raamattu....

        Minulle se kirja on pronssikautisten kamelikuskien nuotiotarinakooste eikä mitään muuta. Sillä on kulttuurihistoriallinen arvonsa, minkä kannalta se siis on mielenkiintoinen. Maailmassa on kuitenkin roppakaupalla paljon kiinnostavampiakin teoksia. Sitä minä tässä oikeastaan ajoin takaa, kun kommentoin miten olisi muitakin kuin kirkollisia tapoja nähdä asioita.

        Ajattelin myös, että ei tarvittaisi mitään ostostelevision "SarcasmoDetector 5000 Ultra" -mallia huomaamaan, että nimimerkkini itse asiassa suinkaan ei viittaa omiin käsityksiini tempauksesta tai sen ajankohdasta. Näin kuitenkin on, että kello käy, ja jutun juju oli indikoida joko sitä, että tähän vuoteen loppuu näiden palstojen selailu meikäläisen osalta... tai sitten päivitetään nimimerkin vuotta ja ollaan kuin ei oltaisi varmoja oltukaan ;)


    • TakaisinKirkkoon

      Tempaus2016

      Jokainen saa liittyä, erota tai olla liittymättä. Halusin vain muistuttaa siitäkin, mitä tapahtuu, jos kaikki lähtisivät tuon propagandan vuoksi kirkosta pois.

      Ja kirkollisverolla meuhkaamisen vastapainoksi haluan muistuttaa, että joissakin srk odotetaan nyt innosta pinkeinä uusia kymmenysten maksajia 1.3 alkaen, sillä kyllä vapaista suunnissakin rahaa kerätään. Kynmenyksinä ja uhrilahjoina.

      Kirkossa sentään kerrotaan ja se on julkista tietoa, mihin se raha menee.

      Jumala kyllä tuomitsee vääryyden kaikissa srk:ssa, se ei ole meidän seurakuntalaisten tehtävä. Ja sillä tavalla uhkailu ja manipulointi on väärin.

      Kumpi on pahempi asia, pysyä vai lähteä. Ja lähteä mihin? Kun lähtee sutta pakoon, voi tulla karhu vastaan.

      • Moni tykkää kirkon rauhallisesta meiningistä, tietää mitä saa. Vapaissa suunnissa meno on hurjaa, ja et voi taata kaiken rehellisyyttä. Itse tunnen hyvin erään Helluntaiseurakunnan asioita, ja siellä huijaaminen on ihan tapa. Sieltä onkin jo irtaantunut nuorisoseurakunta.


      • "Jokainen saa liittyä, erota tai olla liittymättä. Halusin vain muistuttaa siitäkin, mitä tapahtuu, jos kaikki lähtisivät tuon propagandan vuoksi kirkosta pois."

        Liittymisen tai lähtemisen vapaaehtoisuus (täysikäisille kansalaisille) Suomen kaltaisessa sekulaarissa sivistysmaassa on itsestäänselvyys. Mutta mistä propagandasta puhut?

        "Ja kirkollisverolla meuhkaamisen vastapainoksi haluan muistuttaa, että joissakin srk odotetaan nyt innosta pinkeinä uusia kymmenysten maksajia 1.3 alkaen, sillä kyllä vapaista suunnissakin rahaa kerätään. Kynmenyksinä ja uhrilahjoina."

        No minun mielestäni kirkollisvero on mitä mitättömin peruste kuulua tai erota. Pitäisin oleellisimpana sitä, että uskotaanko kyseisen organisaation tarjoama maailmanselitys vai ei.

        "Kirkossa sentään kerrotaan ja se on julkista tietoa, mihin se raha menee."

        Kirkko tuskin on ainoa, joka noin tekee.

        "Jumala kyllä tuomitsee vääryyden kaikissa srk:ssa, se ei ole meidän seurakuntalaisten tehtävä. Ja sillä tavalla uhkailu ja manipulointi on väärin."

        En oikein käsitä, että mistä uhkailusta ja manipuloinnista puhut. Ei sellaisesta mielestäni ollut edes tätä kirjoittaessani puhetta.

        "Kumpi on pahempi asia, pysyä vai lähteä. Ja lähteä mihin? Kun lähtee sutta pakoon, voi tulla karhu vastaan."

        Se riippuu siitä, minkälainen on pysyjän/lähtijän omatunto asiasta. Lähtiessä voi käydä vaikka mitä, mutta mitä nyt tuon vertauksen keinoin kirjoitat, niin mielestäni se näyttääkin itseasiassa uhkailulta ja manipuloinnilta. Siis siltä, että voi käydä huonosti, jos jättää kirkon. Vieläkö siis haluat allekirjoittaa, että uhkailu ja manipulointi olisi väärin?


      • "Kumpi on pahempi asia, pysyä vai lähteä. Ja lähteä mihin? Kun lähtee sutta pakoon, voi tulla karhu vastaan."

        Niinpä.


      • rehellinentorre

        " sillä kyllä vapaista suunnissakin rahaa kerätään. Kynmenyksinä ja uhrilahjoina.
        Kirkossa sentään kerrotaan ja se on julkista tietoa, mihin se raha menee."

        Vapaissa suunnissa jokainen maksaa VAPAEHTOISESTI, ei siellä mitään kirkollisveroa ole. Miksi haluat mustamaalata vapaitasuuntia ?

        Torre : "Itse tunnen hyvin erään Helluntaiseurakunnan asioita, ja siellä huijaaminen on ihan tapa. Sieltä onkin jo irtaantunut nuorisoseurakunta."

        Ja mikähän tämä seurakunta on voinet senkin kertoa jos puhuisit totta ?

        Seinäjoen hellsrk. lähti nuorisotyöntekijä ja vei osan nuoria mukanaan, taustalla ei ollut mitään " huijaamista "vaan nuorten oma halu perustaa oma srk. Sitä ei ole missään kielletty. Se onko se oikein alkup.srk. kohtaan on eri asia, minusta se ei ole. Mutta vapaus vallitkoon ja pääsrk. on nuoria pilvinpimein edelleen. Jos et usko katso " sateeet lähetä" illat you tubesta.

        Itse en kuulu ko.srk:n enkä helluntaikirkkoon, mutta olen käynyt jsk. näissä kokouksissa.


      • rehellinentorre

        Torre : "Itse tunnen hyvin erään Helluntaiseurakunnan asioita, ja siellä huijaaminen on ihan tapa. Sieltä onkin jo irtaantunut nuorisoseurakunta."

        Vastausta odotetaan, mikä tämä HUIJAAVA HELL.SRK ON ?


      • a.gaen
        rehellinentorre kirjoitti:

        Torre : "Itse tunnen hyvin erään Helluntaiseurakunnan asioita, ja siellä huijaaminen on ihan tapa. Sieltä onkin jo irtaantunut nuorisoseurakunta."

        Vastausta odotetaan, mikä tämä HUIJAAVA HELL.SRK ON ?

        Eipä sitä hell.srk. tainnut olla vai miksi vaikenet torre , olethan palstalla 24/7, eli olet varmaan nähnyt tämän viestin jo monet kerrat.


      • a.gaen kirjoitti:

        Eipä sitä hell.srk. tainnut olla vai miksi vaikenet torre , olethan palstalla 24/7, eli olet varmaan nähnyt tämän viestin jo monet kerrat.

        Anteeksi; huomasin tämän vasta nyt.

        Se huijaava Helluntaiseurakunta on Seinäjoella. Huomasin vasta jälkeenpäin, että huijaus ulottui jopa tänne Torreviejaan omalle kohdalleni. Huijaus on siis normaali toimintatapa kyseisessä seurakunnassa.


      • rehellinentorre
        torre12 kirjoitti:

        Anteeksi; huomasin tämän vasta nyt.

        Se huijaava Helluntaiseurakunta on Seinäjoella. Huomasin vasta jälkeenpäin, että huijaus ulottui jopa tänne Torreviejaan omalle kohdalleni. Huijaus on siis normaali toimintatapa kyseisessä seurakunnassa.

        Ja millähän tavalla Seinäjoen Hell.srk.huijjaa ?


      • rehellinentorre kirjoitti:

        Ja millähän tavalla Seinäjoen Hell.srk.huijjaa ?

        Et taida tietää mitään koko seurakunnasta. No en minkään tiedä mitään muista helluntaiseurakunnista kuin Seinäjoesta. Kun jopa oheistoiminnassa on väärinkäytöksiä, niin koko toiminta on läpimätä inhotus.

        Eräskin saarnamies valehteli jopa Valencian säästä, sanoen hänen voivan kulkea aina kesävaatteissa. Ei ole mitenkään mahdollista; tämän alueen pääkaupunki Valencia on talvisin välillä tuulinen ja sateinenkin.


      • rehellinentorre
        torre12 kirjoitti:

        Et taida tietää mitään koko seurakunnasta. No en minkään tiedä mitään muista helluntaiseurakunnista kuin Seinäjoesta. Kun jopa oheistoiminnassa on väärinkäytöksiä, niin koko toiminta on läpimätä inhotus.

        Eräskin saarnamies valehteli jopa Valencian säästä, sanoen hänen voivan kulkea aina kesävaatteissa. Ei ole mitenkään mahdollista; tämän alueen pääkaupunki Valencia on talvisin välillä tuulinen ja sateinenkin.

        " Et taida tietää mitään koko seurakunnasta."
        Sinä väitit , että Seinäjoen hell.srk.huijaa, en minä. Että laita nyt faktaa mitä se huijaa, äläkä puhu pötyä.


      • rehellinentorre kirjoitti:

        " Et taida tietää mitään koko seurakunnasta."
        Sinä väitit , että Seinäjoen hell.srk.huijaa, en minä. Että laita nyt faktaa mitä se huijaa, äläkä puhu pötyä.

        Et siis tunne koko seurakuntaa. Ei se mitään.

        Mutta siellä kovasti "todistettiin" valtavan kokoisesta enkelistä. Todistajan todettiin olleen kokemuksen aikaan Facebookissa kirjoittelemassa niitä näitä.

        Remu Aaltonen tuli todistamaan parantumistaan onnettomuuden jälkeen. Koko tilaisuus oli säälittävän surkuhupaisa. Muutaman päivän kuluttua huomasin MTV3 tekstiteeveestä jutun, jossa kerrottiin Remua haettavan kotoa sairaalaan hoitoihin.

        Tänne arvotiin helluntailaisia todistamaan sanansa ja parantamaan minut. Kaksi heistä lähti matkaan, mutta vähän ennen perille pääsyä kertoivat, ettei "paranemista ole odotettavissa, mutta Jeesuksen luo voimme johdattaa". Jälkeenpäin sain kuulla heidän olleen Seinäjoen Helluntaiseurakunnasta.

        Miten ei edes omatunto kolkuta moisesta ihmisten huiputtamisista?


      • rehelllinentorre
        torre12 kirjoitti:

        Et siis tunne koko seurakuntaa. Ei se mitään.

        Mutta siellä kovasti "todistettiin" valtavan kokoisesta enkelistä. Todistajan todettiin olleen kokemuksen aikaan Facebookissa kirjoittelemassa niitä näitä.

        Remu Aaltonen tuli todistamaan parantumistaan onnettomuuden jälkeen. Koko tilaisuus oli säälittävän surkuhupaisa. Muutaman päivän kuluttua huomasin MTV3 tekstiteeveestä jutun, jossa kerrottiin Remua haettavan kotoa sairaalaan hoitoihin.

        Tänne arvotiin helluntailaisia todistamaan sanansa ja parantamaan minut. Kaksi heistä lähti matkaan, mutta vähän ennen perille pääsyä kertoivat, ettei "paranemista ole odotettavissa, mutta Jeesuksen luo voimme johdattaa". Jälkeenpäin sain kuulla heidän olleen Seinäjoen Helluntaiseurakunnasta.

        Miten ei edes omatunto kolkuta moisesta ihmisten huiputtamisista?

        Sen enkelijutun minäkin kuulin ja on netissäkin, mutta kyse on yksittäisestä ihmisestä, EI SEURAKUNNASTA! Ja mistä tiedät oliko se totta vai ei ?

        Remu itse kertoi parantuneensa oliko se nilkkavaiva jkn.jalkaan kohdistuva kuitenkin. Eli ei sekään SEURAKUNNAN ASIA, ainoa mitä Närhi teki pani Remun todistamaan siitä, joka minustakaan ei ollut oikein eihän Remu ole edes uskova.
        Myöhemmin Remu oli kolarissa ja siksi lääkärissä.

        "Tänne arvotiin helluntailaisia todistamaan sanansa ja parantamaan minut."
        No tuonyt on ihan huuhaata. Eivät helluntailaiset paranna ketään Jumala parantaa, jos parantaa.
        " mutta Jeesuksen luo voimme johdattaa "
        Tuo sensijaan on ihan oikein ! Muutaman yksittäisen ihmisentakia syytät koko SEURAKUNTAA! Onko se sinusta rehellistä , vai vain mustamaalausta ?


      • rehelllinentorre kirjoitti:

        Sen enkelijutun minäkin kuulin ja on netissäkin, mutta kyse on yksittäisestä ihmisestä, EI SEURAKUNNASTA! Ja mistä tiedät oliko se totta vai ei ?

        Remu itse kertoi parantuneensa oliko se nilkkavaiva jkn.jalkaan kohdistuva kuitenkin. Eli ei sekään SEURAKUNNAN ASIA, ainoa mitä Närhi teki pani Remun todistamaan siitä, joka minustakaan ei ollut oikein eihän Remu ole edes uskova.
        Myöhemmin Remu oli kolarissa ja siksi lääkärissä.

        "Tänne arvotiin helluntailaisia todistamaan sanansa ja parantamaan minut."
        No tuonyt on ihan huuhaata. Eivät helluntailaiset paranna ketään Jumala parantaa, jos parantaa.
        " mutta Jeesuksen luo voimme johdattaa "
        Tuo sensijaan on ihan oikein ! Muutaman yksittäisen ihmisentakia syytät koko SEURAKUNTAA! Onko se sinusta rehellistä , vai vain mustamaalausta ?

        Ensinnäkin kukin seurakunta antaa oman vaikutelmansa yksittäisten ihmisten toiminnan kautta.

        Enkelijuttu haiskahti minulle jo heti. Miten on mahdollista, että ilta 10 jälkeen kantatiellä Pohjanmaalla meni vain kuusi autoa puolen tunnin aikana, ja ei yhtään autoa toiseen suuntaan. Kun tuli selville, että nainen oli kirjoitellut samaan aikaan niitä näitä Facebookissa. eikä ollutkaan lainkaan seurannut valtavan suurta enkeliä, niin kaikki loksahti paikalleen: meitä oli huijattu. Myös haastattelussa oli johdattelua.

        Remu oli ollut vain yhdessä onnettomuudessa, ja tuli Seinäjoelle kertomaan kuinka oli parantunut. Minua hävetti Remun puolesta kun näin kuinka vaikea hänen oli liikkua. Seuraavalla viikolla näin tekstiteeveestä, että Remua kuljetetaan kotoa sairaalaan hoitoa saamaan. Myös haastattelussa oli johdattelua.

        Jeesus sanoo, että hänen seuraajansa parantavat sairaat; ei sentään Jumala. Koko Raamatussahan Jumala ei paranna ketään; se on ihmisten hommaa. Minä vaan luin helluntaipalstalta kuinka juuri helluntailaiset kykenevät parantamaan vaikka mitä sairauksia. Se siis oli suuri vale.

        Miksi valehtelet tästä asiasta, ja vähän muustakin, tai ainakin yrität johtaa harhaan? Minä en mustamaalaa, vaan kerron tuttuun tyyliini mitä on tapahtunut.


      • rehellinentorre
        torre12 kirjoitti:

        Ensinnäkin kukin seurakunta antaa oman vaikutelmansa yksittäisten ihmisten toiminnan kautta.

        Enkelijuttu haiskahti minulle jo heti. Miten on mahdollista, että ilta 10 jälkeen kantatiellä Pohjanmaalla meni vain kuusi autoa puolen tunnin aikana, ja ei yhtään autoa toiseen suuntaan. Kun tuli selville, että nainen oli kirjoitellut samaan aikaan niitä näitä Facebookissa. eikä ollutkaan lainkaan seurannut valtavan suurta enkeliä, niin kaikki loksahti paikalleen: meitä oli huijattu. Myös haastattelussa oli johdattelua.

        Remu oli ollut vain yhdessä onnettomuudessa, ja tuli Seinäjoelle kertomaan kuinka oli parantunut. Minua hävetti Remun puolesta kun näin kuinka vaikea hänen oli liikkua. Seuraavalla viikolla näin tekstiteeveestä, että Remua kuljetetaan kotoa sairaalaan hoitoa saamaan. Myös haastattelussa oli johdattelua.

        Jeesus sanoo, että hänen seuraajansa parantavat sairaat; ei sentään Jumala. Koko Raamatussahan Jumala ei paranna ketään; se on ihmisten hommaa. Minä vaan luin helluntaipalstalta kuinka juuri helluntailaiset kykenevät parantamaan vaikka mitä sairauksia. Se siis oli suuri vale.

        Miksi valehtelet tästä asiasta, ja vähän muustakin, tai ainakin yrität johtaa harhaan? Minä en mustamaalaa, vaan kerron tuttuun tyyliini mitä on tapahtunut.

        " ilta 10 jälkeen kantatiellä Pohjanmaalla meni vain kuusi autoa puolen tunnin aikana "
        Perustelusi ovat varsin ontuvat.Oliko se enkeli tavattu Kauhavalla vai missä, mutta on varsin mahdollista että siellä ei ole mitään Helsinginruuhkaa.

        "Remu oli ollut vain yhdessä onnettomuudessa, ja tuli Seinäjoelle kertomaan kuinka oli parantunut. "
        Asutko sinä Remun kanssa jos noin hyvin tiedät muka "faktat" ?
        Muistan median kertoneen, että Remu ajoi liikenneympyrään ja se oli tämä Seinäjoen jutun jälkeen nukahtiko rattiin vai mikä lie oli.

        " Jeesus sanoo, että hänen seuraajansa parantavat sairaat; ei sentään Jumala. "Nimenomaan Jumala parantaa, joillakin on parantamisen armolahja, mutta se tulee Jumalalta ei kukaan ihminen voi ketään parantaa itsessään.

        "Koko Raamatussahan Jumala ei paranna ketään; "

        Jeesus paransi ja Hän on Jumala.!

        "Minä vaan luin helluntaipalstalta"
        Just joo, helluntailaispalsta on keskustelua helluntailaisuudesta ihan kuten tämäkin keskustelua luterilaisuudesta.Varsinaisia helareita siellä 2-3 satunnaista keskustelijaa. Ja kukaa heiustn heistä ei ole koskaa sanonut, että HE PARANTAVAT ketään.Samat pekut sunmuut sielläkin ovat kuten täälläkin. Ja sanoisitko, että tämä palsta on sama, kuin pekunkommentit ?

        "Minä en mustamaalaa, vaan kerron tuttuun tyyliini mitä on tapahtunut."
        Niimpä, että musta on valkoista.

        Miksi tähän paskaläjään ei voi nykyään edes vastata ilman noita typeriä kuvia jotka vaihtuu jatkuvasti, eikö tämä suoli 24 halua tänne keskustejoita ?


    • Kirkonsivu

      Taloudellisen ahdingon korjaamiseksi etsitään yhdessä vaihtoehtoja. Ensisijaisesti apu pyritään löytämään sosiaalitoimen, velkaneuvonnan, ja muiden paikallisten auttajatahojen kautta. Avustusvarat koostuvat diekoniarahastolle kerätyistä kolehdeista, yhteisvastuukeräyksen tuoton osuudesta sekä lahjoituksista.

    • TakaisinKirkkoon

      Tempaus 2016

      Propagandalla tarkoitin juuri samaa, mistä sinäkin kirjoitit. Vaahdotaan niin paljon tuosta kirkollisverosta tai siitä, että maksetaan "turhasta". Siitä olemme samaa mieltä, että kirkollisvero on järjettömän mitätön peruste erota kirkosta. Eri asia erolle on, jos sanoma tökkii. Siinä meillä tosiaan on vapaus valita.


      Kirkonsivu

      Kirkko on alusta saakka ollut vähäosaisten puolella ja toki siis tekee yhdessä työtä maallisen sosiaalityön kanssa.

      • Okei. Mutta en ihmettelisi yhtään, jos kirkollisverosta mussuttaminen mediassa olisi kirkon itsensä tai sen puolustajien toimittama ns. mustan propagandan operaatio, jossa yritettäisiin vedota ihmisten kykyyn havahtua vallitsevaan tai ennemminkin väitettyyn turhamaisuuteen. Heh.

        En aio nyt ryhtyä ruotimaan historiallisessa kontekstissa sitä, että mikä se kirkon asema minkäkin osaisten suhteen itse asiassa on ollut. Mielestäni se on kyllä tätä nykyä enemmän vähäosaisten puolella, joten en aio sen valtaapitävien ja asioita omistavien suhteen olevista kytköksitä sitä soimata, tässä yhteydessä. Eikä varmaan muutenkaan.

        Kirkolla on näytön paikka aina, siinä missä millä tahansa organisaatiolla. Vastaako se kulloisenkin tilanteen asettamia vaatimuksia, vai jakautuuko se tai muutoinko rapistuu käytännössä olemattomiin? No kuten sanottu niin minulle kirkolla ei sinänsä ole mitään annettavaa. Sen mitä itse annan muille, annan muuta kautta kuin kirkon kautta. Tämä ei silti estä minua jossakin tilanteessa antamasta kirkon kautta. Ei ole siis mistään ehdottomuuksista kysymys.

        Ehdottomuudessa minä ihmettelenkin sitä, että miksi jotkut parjaavat kirkkoa niin paljon, vaikka heidän tulisi ymmärtää, että kirkon on taivuttava moneksi jos se meinaa olla olemassa. Jossain menneisyydessä pönöttävään vain kykenevät entiteetit lakkaavat olemasta, tämä on fakta. Toki on pysyviä (tarkemmin sanoen sellaiselta näyttäviä) asioita ja asianhaaroja, mutta eihän se tarkoita sitä, että kannattaisi luottaa pysyvyyteen.

        Minä katson kirkon nykyistä humaania kehitystä hyvällä. Jos tuo jatkuu niin, että se ylittää sekulaarin humanismin jollakin tavalla, niin kyllä minä voin sinne verovaroja tarkoittavan jäsenyyden puolesta liittyä kestolahjoittajaksi.


    • TakaisinKirkkoon

      Tempaus2016

      Uhkailulla ja manipuloinnilla tarkoitin esim. tulevan lakivalmistelun tuomista jatkuvasti esille tässä eroamis asiassa. Jokainen käyttäköön siinäkin omantunnon vapautta. Sanoin sen ehkä vähän huonosti. Vapaissa suunnissa ole kuullut, että tosiuskova ei voi olla seurakunnassa, missä "sitä ja tätä", mutta ei olla aivan viattomia sielläkään suunnalla.

      Tällä kaikella on viime kädessä tarkoitus vain sekoittaa ja sotkea seurakuntaa ja saada riitaa ja epäsopua aikaan. Annetaan tuomiovalta Jumalalle ja yritetään pysyä sovussa. Ainahan kirkossa on ollut eri linjoja ja mutta niin kauan, kun ihmisillä on omantunnon vapaus, tulisi pyrkiä sovintoon eikä se tarkoita sitä että minun pitää hyväksyä kaikki, mitä naapuri ajattelee.

      • Niinpä. Pata kattilaa soimaa ja malka omassa silmässä jne. Sitähän se minkä tahansa organisaation sisäinen kinastelu on. Siinä on niille ensimmäisten kivien heittäjille miettimistä. Onneksi minun ei tarvitse miettiä tuommoista, kun en usko moisiin juttuihin.


    • Voihan sitä kirkkoon liittyä, jos haluaa rahoittaa järjestöä, joka syrjii naisia.

      Tuo naisten syrjintä tuli vaan heti ensimmäisenä mieleen lukuisista epäkohdista.

      • Anteeksi, mutta ei mulle oikein avautunut tuo, että kirkko syrjii naisia.


      • torre12 kirjoitti:

        Anteeksi, mutta ei mulle oikein avautunut tuo, että kirkko syrjii naisia.

        Kirkon voimakkain herätysliike ja pari muutakin kirkon herätysliikettä ei salli naispappeutta, eikä heillä olekaan kuin miespappeja kirkossa.
        Kirkko vaan ei puutu asiaan ja tukee kyseisiä herätysliikkeitä rahallisestikin.

        Lestadiolaisilla on jotain 400 miespappia.
        Heidän pari naispappiaan on saaneet vihat päällensä, eivätkä ole tervetulleita heidän liikkeeseensä.

        Kirkon piirissä on siis satoja pappeja jotka syrjivät naisia kirkon puuttumatta syrjintään.


      • Pe.ku kirjoitti:

        Kirkon voimakkain herätysliike ja pari muutakin kirkon herätysliikettä ei salli naispappeutta, eikä heillä olekaan kuin miespappeja kirkossa.
        Kirkko vaan ei puutu asiaan ja tukee kyseisiä herätysliikkeitä rahallisestikin.

        Lestadiolaisilla on jotain 400 miespappia.
        Heidän pari naispappiaan on saaneet vihat päällensä, eivätkä ole tervetulleita heidän liikkeeseensä.

        Kirkon piirissä on siis satoja pappeja jotka syrjivät naisia kirkon puuttumatta syrjintään.

        No itse ajattelen vain kirkkoa, johon olen itsekin kuulunut. Herätysliikkeet eivät ole olleet mulle mitään kirkkoa eikä muutakaan. Suvussa oli kyllä lestadiolaisuutta.

        Olet kyllä oikeassa että syrjintää on, mutta vähän pienemmissä piireissä kuitenkin?


      • torre12 kirjoitti:

        No itse ajattelen vain kirkkoa, johon olen itsekin kuulunut. Herätysliikkeet eivät ole olleet mulle mitään kirkkoa eikä muutakaan. Suvussa oli kyllä lestadiolaisuutta.

        Olet kyllä oikeassa että syrjintää on, mutta vähän pienemmissä piireissä kuitenkin?

        "Herätysliikkeet eivät ole olleet mulle mitään kirkkoa eikä muutakaan."

        Olet ymmärtänyt täysin väärin.

        Herätysliikkeet ovat kirkon selkäranka ja ne saa syrjiä kirkon sisällä varsinkin naisia.
        Syrjintä tapahtuu kirkossa.

        Pienen Luthersäätiön hommaan kirkko puuttui samassa asiassa, mutta ei tee mitään, kun kyseessä on heidän keskeiset valtaa pitävät tahot.

        Herätysliikkeet käyttävät valta-asemaansa myös kirkon hallintoelimissä aina kirkolliskokouksesta lähtien.
        Ne on kirkossa kuin poliittiset puolueet, mutta paljon tiukemmalla ryhmäkurilla.


      • Pe.ku kirjoitti:

        "Herätysliikkeet eivät ole olleet mulle mitään kirkkoa eikä muutakaan."

        Olet ymmärtänyt täysin väärin.

        Herätysliikkeet ovat kirkon selkäranka ja ne saa syrjiä kirkon sisällä varsinkin naisia.
        Syrjintä tapahtuu kirkossa.

        Pienen Luthersäätiön hommaan kirkko puuttui samassa asiassa, mutta ei tee mitään, kun kyseessä on heidän keskeiset valtaa pitävät tahot.

        Herätysliikkeet käyttävät valta-asemaansa myös kirkon hallintoelimissä aina kirkolliskokouksesta lähtien.
        Ne on kirkossa kuin poliittiset puolueet, mutta paljon tiukemmalla ryhmäkurilla.

        Mutta miten selkäranka syrjii, mutta pääkirkko ei? Loogisuutta etsin nyt.


      • torre12 kirjoitti:

        Mutta miten selkäranka syrjii, mutta pääkirkko ei? Loogisuutta etsin nyt.

        Et ymmärrä yksinkertaista asiaa.
        Kirkko on se syrjijä, koskaa antaa tapahtua kaiken sisällään ja rahoittaakin heitä.

        Muissa yrityksissä on selvät sävelet syrjinnästä.
        Yhdenvertaisuuslaki kieltää työpaikoilla syrjintää ja velvoittaa yrityksiä edistämään syrjimättömyyttä.
        Viime vuonna uutena on tullut se että yli 30:n henkilön työpaikoilla on laadittava yhdenvertaisuussuunnitelma.
        Koskee myös kirkkoa, mutta jotenkin kirkko on vielä näissä asioissa lain ulottumattomissa ja vain pahimpiin tapauksiin on puututtu maallisissa oikeuksissa, kuten esim Luthersäätiön touhuun.


      • fgfghfghgy
        Pe.ku kirjoitti:

        Kirkon voimakkain herätysliike ja pari muutakin kirkon herätysliikettä ei salli naispappeutta, eikä heillä olekaan kuin miespappeja kirkossa.
        Kirkko vaan ei puutu asiaan ja tukee kyseisiä herätysliikkeitä rahallisestikin.

        Lestadiolaisilla on jotain 400 miespappia.
        Heidän pari naispappiaan on saaneet vihat päällensä, eivätkä ole tervetulleita heidän liikkeeseensä.

        Kirkon piirissä on siis satoja pappeja jotka syrjivät naisia kirkon puuttumatta syrjintään.

        Missä seurakunnissa naisten halutaan vaikenevan seurakunnassa, kuten Raamattu määrää? Löytäisinkö sittenkin seurakunnan, johon liittyä? Tosin se ei enää olisi täydellinen seurakunta sen jälkeen, kun minä siihen olisin liittynyt:(


      • Pe.ku kirjoitti:

        Et ymmärrä yksinkertaista asiaa.
        Kirkko on se syrjijä, koskaa antaa tapahtua kaiken sisällään ja rahoittaakin heitä.

        Muissa yrityksissä on selvät sävelet syrjinnästä.
        Yhdenvertaisuuslaki kieltää työpaikoilla syrjintää ja velvoittaa yrityksiä edistämään syrjimättömyyttä.
        Viime vuonna uutena on tullut se että yli 30:n henkilön työpaikoilla on laadittava yhdenvertaisuussuunnitelma.
        Koskee myös kirkkoa, mutta jotenkin kirkko on vielä näissä asioissa lain ulottumattomissa ja vain pahimpiin tapauksiin on puututtu maallisissa oikeuksissa, kuten esim Luthersäätiön touhuun.

        Eli puhutaan kirkon "rönsyistä", joissa tapahtuu jatkuvaa pahaa syrjintää lain vastaisesti, ja kirkko antaa kaiken tapahtua. Tämä kuvio selvä.


      • oikeaa-asiaa
        torre12 kirjoitti:

        Mutta miten selkäranka syrjii, mutta pääkirkko ei? Loogisuutta etsin nyt.

        Aika huvittavaa osallistua keskusteluun tuntematta asiaa. Herätysliikkeet eivät ole kirkon organisoimia liikkeitä, vaan ne ovat täysin yksityisten hallitsemia liikkeitä, joilla kullakin on oma perusviesti ja oma hallintonsa. Toki monet niiden jäsenistä toimivat myös kirkon sisällä yrittäen sitä kautta vaikuttamaan kirkon päätöksiin. Näinhän tekee myös puolueet ja Setakin.


      • eiPalkkapaimenia
        Pe.ku kirjoitti:

        Kirkon voimakkain herätysliike ja pari muutakin kirkon herätysliikettä ei salli naispappeutta, eikä heillä olekaan kuin miespappeja kirkossa.
        Kirkko vaan ei puutu asiaan ja tukee kyseisiä herätysliikkeitä rahallisestikin.

        Lestadiolaisilla on jotain 400 miespappia.
        Heidän pari naispappiaan on saaneet vihat päällensä, eivätkä ole tervetulleita heidän liikkeeseensä.

        Kirkon piirissä on siis satoja pappeja jotka syrjivät naisia kirkon puuttumatta syrjintään.

        Mitä ovat papit armotalouskauden aikana? Vanhan liiton aikaan oli pappeus mutta sitä ei voi enää yhdistää uuden liiton aikaan. Jumala nostaa miehet ja naiset, jotka hän armoittaa palvelutehtäväänsä saarnaamaan totuutta ja auttamaan ihmisiä. Keltään ei tarvitse siihen lupaa kysellä vaan pitää toimia niinkuin Pyhähenki ilmoittaa.


    • 1812

      Diakoniat sun muut ei hyödytä mitään, jos kirkko julistaa väärää evankeliumia, se on kaikesta maallisesta avusta ja näennäisestä pyhyydestä huolimatta paholaisen asialla. Toki maallisiakin asioita tarvitaan, mutta kirkko ei muuta ajattelekaan, kuin tämän maailman asioita. Näin ei saa olla, vaan evankeliumin julistaminen on tärkeintä ja se, että pysytään Raamatussa. Raamatussa sanotaan, että isän rakkaus ei ole siinä, joka rakastaa tätä pahaa maailmaa. Ne "uskovaiset" jotka ajattelevat vain tämän maailman asioita, eivät ole sen parempia kuin ateistit ja saatananpalvojatkaan, he ajattelevat ihan samalla tavalla. Ainoa ero on, että nämä "kirkkouskovaiset" kyllä uskovat Jumalan olemassaoloon ja luulevat uskonnollisuuden, eli kirkon toiminnan heidät pelastavan, mutta todellisuudessa Jeesusta ei voi ottaa vastaan pelastajana, ilman että Jeesus on elämän herra. Täytyy tehdä parannus ja saada siten Pyhä Henki ja Jumalan armo kasvattaa sitten hylkäämään syntiä. Siis kasvattaa hylkäämään, ei anna voimaa hylätä sataprosenttisesti. Kyllä ne Hengen hedelmät tulee tulla uskovaisessa näkyviin ja näissä kirkkouskovaisissa niitä ei kyllä näy, he ovat sielullisia

      Juudaksen kirje 1
      17. Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet,
      18. sanoen teille: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan".
      19. Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole.

      • fgfghjjghj

        Hyvä kommentti.


      • Jonkun on myös tehtävä usko todeksi eikä vain jossain nurkassa rukoiltava, torilla huudeltava ja ajateltava pelkkiä hengellisiä asioita. Ei usko vaadi jatkuvaa näyttämistä ja esillä oloa.


    • TakaisinKirkkoon

      Tempaus 2016

      Minusta sekin on on rehellistä sanoa ettei usko ja ei siinä mitään kummallista ole, osa uskoo Jeesukseen, osa ei. Silti voidaan tulla toimeen toistemme kanssa. Kummallekaan asialle kun ei voi mitään. :D Ei voi väkisin uskoa, mutta ei olla uskomattakaan :D Itse asiassa "ei uskovan" kanssa on usein helpompaa keskustella uskon asioista kuin toisen uskovan.

      Mutta vielä tuohon kirkosta pois lähtemiseen. Ei se ollut uhkailua, vaan ihan mietitty juttu. "Ei uskovalle" se ei ole välttämättä niin iso ongelma, koska jos ei ole käynytkään seurakunnassa tai srk on vain organisaatio ym. niin eihän siinä tavallaan menetä mitään, jos eroaakin.

      Mutta uskovalle seurakuntayhteys on yleensä tärkeä asia. Tarkoitan sitä, että uskovalle lähtö kirkosta tarkoittaa sitä, että todennäköisesti tällainen henkilö haluaa liittyä johonkin toiseen seurakuntaan. Mutta mitä siellä vastassa on, ei aina ole välttämättä parempi vaihtoehto. Enkä halua mollata mitään seurakuntaa, on muitakin hyviä seurakuntia sekä aivan kauheita puoskaripaikkoja ja toivoisi vain, että siinä vaiheessa, kun on juuri seurakuntayhteydestä eronnut ihminen, ei ajautuisi ainakaan sellaiseen puoskariseurakuntaan, mikä repii rikki eroamisen jälkeen toisella tavalla. Tämä kun ei aina heti ole nähtävissä päällepäin. Saattaa tulla iso tyhjyyden tunne ja se mitä odotti, osoittautuukin myöhemmin joksikin aivan muuksi.

    • muutamukavaa

      Jos suomalainen tuhlaajapoika tulee takaisin, tarjotaanko votkaa ja calvadosta sekä mummolle ilmainen asunto ja muuta mukavaa?

    • TakaisinKirkkoon

      1812

      Kirkko ei julista väärää evankeliumia. Kirkossa voi kyllä olla henkilöitä, jotka puhuvat omaa sanomaansa, aivan kuten muissakin seurakunnissa.

      Tuo Juudaksen kirjeen kohta koskee minusta nimenomaan niitä (tai sitä), mikä kaikin tavoin yrittää aiheuttaa kirkossa tai missä tahansa srk. hajaannusta. Tunnistat sen siitä kauheasta vihasta jolla hyökkää kirkkoa vastaan ja yrittää saada aina aikaan sekasortoa ja hajaannusta.

      • 1812

        Suurin ongelmahan on siinä, että kirkko ei julista evankeliumia ollenkaan. Halpaa armoa ja lapsikasteen harhaoppia. Kirkkoa ei ollut olemassakaan, kun tuo Juudaksen kirje kirjoitettiin, miten semmoisessa voi aiheuttaa hajaannusta, mitä ei ole olemassakaan? Seurakunta on ekklesia, mikä tarkoittaa maailmasta erotettu. Kirkko ei erotu mitenkään maailmasta, päinvastoin mukautuu siihen.


      • 1812 kirjoitti:

        Suurin ongelmahan on siinä, että kirkko ei julista evankeliumia ollenkaan. Halpaa armoa ja lapsikasteen harhaoppia. Kirkkoa ei ollut olemassakaan, kun tuo Juudaksen kirje kirjoitettiin, miten semmoisessa voi aiheuttaa hajaannusta, mitä ei ole olemassakaan? Seurakunta on ekklesia, mikä tarkoittaa maailmasta erotettu. Kirkko ei erotu mitenkään maailmasta, päinvastoin mukautuu siihen.

        Minusta julistaa evankeliumia. Olen täällä ollut joissakin kirkon tilaisuuksissa, ja minua on hiukan häirinnyt, että aikuiset papit puhuvat kuin pyhäkoululaisille Jeesuksen pelastavasta voimasta.


      • EvankeliumiEnsin

        Kyllä kirkossa julistetaan evankeliumin sanomaa. Hassuin heitto taas vähään aikaan.

        Taitaa olla taas joko "trulli" tai "tee se itse ratkaisu"-kristitty".


      • 1812 kirjoitti:

        Suurin ongelmahan on siinä, että kirkko ei julista evankeliumia ollenkaan. Halpaa armoa ja lapsikasteen harhaoppia. Kirkkoa ei ollut olemassakaan, kun tuo Juudaksen kirje kirjoitettiin, miten semmoisessa voi aiheuttaa hajaannusta, mitä ei ole olemassakaan? Seurakunta on ekklesia, mikä tarkoittaa maailmasta erotettu. Kirkko ei erotu mitenkään maailmasta, päinvastoin mukautuu siihen.

        "Suurin ongelmahan on siinä, että kirkko ei julista evankeliumia ollenkaan"

        Se että kirkko ei julkista sinun käsitystäsi evankeliumista ei tarkoita että kirkko ei julistaisi evankeliumia.

        Sinun ongelmasi on se että et ymmärrä oman käsityksesi olevan vain yksi monista käsityksistä siitä mitä evankeliumin sanoma on.


    • TakaisinKirkkoon

      Eikä se mitään, jos joku eroaa kirkosta sen vuoksi, että ei koe sanomaa omakseen tai kirkon työtä tärkeäksi, mutta jos erehtyy eroamaan tuon manipuloivan eksytyksen vuoksi, mikä haluaa vain saada aikaan sekasortoa ja hajaannusta, niin silloin varmasti myöhemmin katuu, kun näkee, mistä on ollut kysymys.

    • TulossaTakaisin

      Erosin, kun kirkko avasi ovensa islaminuskoisille rikollisille, elintasopakolaisille, joita meidän on pakko elättää toistaiseksi. Kansa on jakautunut ja kirkko on puolensa valinnut. Palaan kyllä takaisin heti, kun asiat ovat Suomessa taas järjestyksessä. Ev.lut.srk on aina kuulunut elämääni, mutta arkkipiispa Kari Mäkisen kanssa en samaan seurakuntaan mahdu.

    • TakaisinKirkkoon

      1812

      Eipä meidän tarvitse väitellä asiasta. En tiedä mitä ihmettä evankeliumi sinulle voi yleensä merkitä, kun noin sanot. Minulle se on ilosanoma syntien anteeksiantamisesta Jeesuksen sovitustyön kautta ja siten Jumalan pelastussuutelma ihmisten pelastamiseksi kadotustuomion alta taivaan perillisiksi, koska ihminen luonnostaan kapinoi Jumalaa vastaan. Sehän on jokaisen jumalanpalveluksen ydinasia. Mitä se sinulle merkitsee, jos ei tätä?

      Kasteesta ei onneksi myöskään tarvitse kiistellä. Jätetään 1812 siinäkin Jumalalle tuomiovalta, sillä Jumala kyllä kerran tuomitsee kaiken vääryyden ja petoksen. Me emme saa asettua Jumalan paikalle.

      • 1812

        Kukaan ei ole Jumalan paikalle asettautunutkaan. Totuuden sanominen ei ole tuomitsemista.


    • TakaisinKirkkoon

      1812

      Perustelehan se asia hieman perusteellisemmin, että kirkko ei julista evankeliumia ja vastaa siihen, mitä evankeliumi juuri sinulle merkitsee. Palaan ensi vuonna lukemaan mielipiteesi. Siunattua vuoden vaihdetta.

      • 1812

        Evankeliumin julistaminenhan on sitä, että pyydetään ihmisiä tekemään parannus.

        Apostolien teot 1
        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."
        41 Jotka nyt OTTIVAT hänen sanansa VASTAAN, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

        Eli ihmisen tulee ottaa evankeliumi vastaan, ei siitä muuten mitään hyötyä ole. Pappien tulisi antaa myös Hengen ravintoa puhumalla Raamatusta, mutta ei taida monikaan enää uskoa koko Raamattuun, puheet ovat sielullista hapatusta, mikä tyydyttää vain ihmisen lihaa.


      • ghjunlimöp9

        Minä erosin ja käännyin Islamin uskoon.

        Se on uudempi uskonto,ja myös Jumalan viimeinen ilmoitus ihmiskunnalle.


      • sydämenusko
        1812 kirjoitti:

        Evankeliumin julistaminenhan on sitä, että pyydetään ihmisiä tekemään parannus.

        Apostolien teot 1
        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta."
        41 Jotka nyt OTTIVAT hänen sanansa VASTAAN, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

        Eli ihmisen tulee ottaa evankeliumi vastaan, ei siitä muuten mitään hyötyä ole. Pappien tulisi antaa myös Hengen ravintoa puhumalla Raamatusta, mutta ei taida monikaan enää uskoa koko Raamattuun, puheet ovat sielullista hapatusta, mikä tyydyttää vain ihmisen lihaa.

        Parannus tuleekin tehdä synnistä. Ja synti taas on kapinaa Jumalaa vastaan.

        Paavalikin oli julistanut ensin näille evankeliumia ja ja nämä olivat saaneet "piston sydämeen" tekojensa tähden, eli tulivat synnintuntoon.

        Synnin hädässä kysyivät, mitä nyt voimme tehdä. Ja he ottivat siis Paavalin sanat eli opetuksen vastaan. Tätä ennen Jumala oli Pyhän Hengen kautta sytyttänyt heissä synnintunnon ja uskon Jeesukseen, se ei ollut oma päätös. Tosin he olisivat voineet myös torjua tämän. Usko on Jumalan työ ihmisessä. Jumala vetää parannuksen lähteelle.

        Ihminen voi tehdä ainoastaan yhden ratkaisun. Hylätä hänelle annetun uskonlahjan. Jos Pyhä Henki ei avaa ensin sydäntä ymmärtämään omaa syntisyyttä, niin miten voi tehdä "uskon ratkaisun" muuten kuin järjen varassa.

        Usko syntyy kuulemisesta (tässäkin Paavalin julistus alla) ja kuuleminen Jumalan Sanasta. "Uskon oma ratkaisu" ilman tätä Jumalan työtä, on kuin siemen, joka lentää kalliolle ja ei se siitä mihinkään kovin helposti pääse juurtumaan, vaan on irrallaan kallion päällä.


      • sydämenusko

        Siis Pietari eikä Paavali. :)


    • setänasse

      Kirkko on ainoastaan kiinnostunut tuhlaajapoikansa maksamista kirkollisveroista,ja sen takia haluaa hänet takaisin hoteisiinsa.

      • Kerroppase

        Sinulla on kyllä mahdollisuus selvittää, mihin kirkko rahansa käyttää ja mihin rahaa kerätään.

        Mutta mistä voi selvittää esim. se, kun vapaissa suunnissa maksetaan kymmenykset ja uhrit, mihin ne rahat menevät? Uhri saatetaan kerätä useinkin "oman srk työlle"..Se on kyllä aika laaja käsite.


    • "...entäpä jos tulisitkin kirkkoon takaisin. Epäileväkin ja etsijänä saat tulla. Epäonnistuneena ja uskoltasi vähäisenä."


      Toden totta, juuri noin. Kiitos tuo oli hyvä krijoitus.

    • dfsfsfs

      "Erosin, kun kirkko avasi ovensa islaminuskoisille rikollisille, elintasopakolaisille, joita meidän on pakko elättää toistaiseksi. Kansa on jakautunut ja kirkko on puolensa valinnut. Palaan kyllä takaisin heti, kun asiat ovat Suomessa taas järjestyksessä. Ev.lut.srk on aina kuulunut elämääni, mutta arkkipiispa Kari Mäkisen kanssa en samaan seurakuntaan mahdu.

      EROSIN JUURI SAMASTA SYYSTÄ!

    • iphonetedullisesti

      Näillä lähi-idän uskonnoilla on syrjivä, rasistinen, sovinistinen ja välivaltainen perusta, ei kiitos.

    • evita-eikirj

      Kuulun kirkkoon toistaiseksi, mutta jos eroaisin kirkosta ei se kirkollisveron takia tapahtuisi, vaan sen vuoksi, että kirkko on maallistunut se ei anna ihmiselle mitään omaa, vaan toistaa sitä, mitä maailma toistaa. Kristinuskon perussanoma on hävinnyt maailman sanoman alle.
      Toivon uutta herätystä, että kristinuskon perussanoma laki ja evankeliumi pääsisi sille kuuluvalle kunniapaikalle. Ei ihminen ole miksikään muuttunut tänäkään armon vuonna 2017, vaikka sitä kovasti hoetaan, että tulkaa jo tälle vuosituhannelle. Mitä sitten? Jumalan Sana on muuttumaton ajasta aikaan.

      • "Hoetaan, että tulkaa jo tälle vuosituhannelle".

        Tehän olette jo tulleetkin. Vaikka Jumalan Sana on muuttumaton, ei kukaan sentään niiden tuhansien vuosien mukaisen elämän mukaisesti elä; ei edes kuten Daavid tai Paavali.


      • evita-eikirj
        torre12 kirjoitti:

        "Hoetaan, että tulkaa jo tälle vuosituhannelle".

        Tehän olette jo tulleetkin. Vaikka Jumalan Sana on muuttumaton, ei kukaan sentään niiden tuhansien vuosien mukaisen elämän mukaisesti elä; ei edes kuten Daavid tai Paavali.

        Tietenkin ulkonaisesti kaikki muuttuu kun tiede ja kehitys menee eteenpäin. Joskus kyllä taaksekin päin, kuten historia on osoittanut, mutta sisimmältään ihminen on sama. Kykenee hyvään ja pahaan. Maailma muuttuu ja tuo toisenlaiset vitsaukset kuin aikaisemmin.
        Olemmeko osa vitsausta vai löydämmekö keinot niistä selviämiseen.


    • en.tuu.takasi

      Erosin, kun tulin uskoon ja aloin lukea Ramattua josta huomasin aivan eri piirustukset seurakunnan rakentamiseen, kuin mitkä on käytössä lut kirkossa.
      Ja sivusta kirkon tilannetta ja kehitystä seuranneena olen entistä kiitollisempi, että erosin. En halua kuulua sellaiseen porukkaan, joka hyväksyy kaiken ja mielevillä puheilla yrittää peittää totuuden.

      • No, jokainen voi aina sen oman seurakunnan perustaa...


    • ghghjhkjhk

      Minä erosin muutama vuosi sitten, koska kirkko ei merkinnyt minulle mitään ja koska halusin säästää nekin eurot työmarkkinatuesta. Sen jälkeen tulin uskoon. Nyt eroaisin kirkon baabelimaisuuden vuoksi. Etsin raamatullista seurakuntaa. Kyselin babtistiseurakunnasta (koska David Pawson on valinnut sen omaksi seurakunnakseen), mutta vastaus oli kuin virkamieheltä, kalsea ja vastahakoinen. Ja he pitävät kastetta seurakuntaan liittymisriittinä, mitä se mielestäni ei ole. Enkä halua kastettani videoitavan ja laitettavan nettiin. En halua kasteeni olevan kuvaelmaa, jota esitetään alttarin takana samalla, kun seurakunta laulaa laulujaan. Kaste on pyhin ja tärkein toimitus, mitä olemassa on. Ilman sitä emme pelastu. Se on osa uudesti syntymistä. Pitää olla synnintunto, usko Jeesuksen sovitustyöhön, kaste ja Pyhän Hengen kaste. Ilman Pyhää Henkeä maallinen ihminen ei käsittääkseni voi päästä Jumalan luo, koska on aivan eri ulottuvuudessa. Eikä ilman Pyhää Henkeä voi kestää pian tulevissa kristittyjen vainoissa. Kun on saanut Hengen kasteen, ei enää tarvitse pohtia, mitä sanoo pakanoille. Jumala antaa suuhun oikeat sanat, ja voimme olla Hänen aseinaan auttamassa muitakin kääntymykseen. Hengetön virkapappi ei pysty käännyttämään omin voimin ketään.

      • selvennykseksi

        "Kaste on pyhin ja tärkein toimitus, mitä olemassa on. Ilman sitä emme pelastu. "

        Kaste ei ole pelastumisen vaade. Pelastumme siksi, kun uskomme Jeesukseen. Jeesus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden.

        Kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta.


      • Ikävä kyllä ei kaikki ole Jumalasta, mikä suusta ulos tulee. Meillä on aina vastuu siitä itsellämme. On vain itsensä huijausta uskotella ettei itse ole vastuussa.


    • 4000001.jäsen

      Täällähän on mukavaa. Moni ajattelee asiaa.
      Maahanmuuton lisäksi sote-soppa liittyy asiaan. Aikooko evlutkirkko pyörittää hoivayritystä? Olen kuullut ja luullut, että ateistit ja hihhulit kilpailevat näistä markkinoista. Aika harva sotealalla kuuluu kirkkoon.
      Ravintola-alalta saadaan uusia jäseniä.

      • Ei kai kirkko mikään yritys ole? Aina kirkoilla on ollut oma diakoninen tehtävänsä. Mitä huonommin yhteiskunta hoitaa vähäväkiset, sitä enemmän se tietää kirkolle työtä.

        Mistäs sinä "sote" alan tilanteen tiedät?


      • kerrotko.meille
        mummomuori kirjoitti:

        Ei kai kirkko mikään yritys ole? Aina kirkoilla on ollut oma diakoninen tehtävänsä. Mitä huonommin yhteiskunta hoitaa vähäväkiset, sitä enemmän se tietää kirkolle työtä.

        Mistäs sinä "sote" alan tilanteen tiedät?

        Mihin teologiseen ja Raamatulliseen pointtiin perustuu kirkossa perittävä kirkollisvero?


      • sydämenusko

        Alkuseurakunnassa kaikki omaisuus jaettiin, jotta voitaisiin huolehtia kaikista vähäisaisimmistakin. Uskon tulee näkyä teoissa ja tärkeä osa sitä on juuri vähäosaisimmista välittämistä.


      • sydämenusko kirjoitti:

        Alkuseurakunnassa kaikki omaisuus jaettiin, jotta voitaisiin huolehtia kaikista vähäisaisimmistakin. Uskon tulee näkyä teoissa ja tärkeä osa sitä on juuri vähäosaisimmista välittämistä.

        Minulla on kokemusta lähipiiristäni. Uskovat testamenttaavat omaisuutensa uskoville, jopa jo ennestään varakkaille perheille. Köyhistä sukulaisista viis.

        Mutta ei se alkuseurakuntakaan jakanut muuta kuin omien kesken. Muista köyhistä viis.


      • kerrotko.meille kirjoitti:

        Mihin teologiseen ja Raamatulliseen pointtiin perustuu kirkossa perittävä kirkollisvero?

        Jaa, enpä sitä ole ajatellut. Jokainen yhteisö tarvitsee varoja voidakseen olla olemassa. Aiemmin jokainen kaupunki ja kylä piti yllä joko vapaaehtoisesti tai väkisin taloudellisesti eri kirkkoja. Aina se ei ollut rahaa vaan elintarvikkeita tai ehkä ”talkootyötä” kirkon tai pappilan pelloilla tai vaikka rakennustöissä.
        Nykyinen malli, jossa vero peritään, on vuodelta 1923 ja 1959 se liitettiin samaan juttuun kuin muidenkin verojen periminen.

        Ennen siis oli nuo kymmenykset, joita jokaisen toivottiin antavan seurakunnan ylläpitoon. Nykyään luterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa voisi puhua pikemminkin joistakin sadasosista…

        Jokainen kirkko sekä yhteisö joutuu keräämään aina jotain, jotta se ylipäätään kykenee toimimaan .


    • >> Tuhlaajapoikaa odotetaan. <<
      Kun tuhlaajaisä kutsuu tuhlaajapoikaa takaisin kotiin, niin herää kysymys onko isin rahat loppu?

      • pläähsullevaa

        Naurattaa ihan, kun on niin huono provo.


    • 4000001.jäsen

      "Suomessa jatkossakin laki pohjautuisi hyvälle arvopohjalle"

      Klikkailuotsikot lehdistössä ei ota huomioon perinteisen perhemallin näkökulmaa. Media unohtaa, että perheellä on joissain asioissa itsemääräämisoikeus. Jotkut kai ajattelee, että pääsee helpommalla, kun antaa yhteiskunnan hoitaa myös perheelle kuuluvat asiat.
      Kirkon jäsenenä voit myös puhua lespoilustasi luottamuksella. Eihän heterotkaan kerro parisuhdeasioitaan mediassa.

      • torre11

        Eikö Matti Nykänenkään ole koskaan kertonut "parisuhdeasioitaan mediassa"?


      • "Eihän heterotkaan kerro parisuhdeasioitaan mediassa. "

        Jaa. Mielestäni noita ovat lehdet täynnä ja etenkin ne "naisten" lehdet. Aivan kyllästymiseen saakka .


    • Hyvä.idea
      • 1.3.-alkaen näemme ylittyykö tänä vuonna sata, kaksisataa vai peräti kolmesataatuhatta. Oma arvaukseni on, että sadan- ja kahdensadantuhannen välissä se pyörii.

        Se opittiin homoillasta, että some-keskustelut ratkaisee, tuleeko kirkosta eroamisesta isompikin kansanliike. Toivotaan, että ainakin äärikonservatiivit ja fundamentalistit jättää kirkon. Piispa Jari Jolkkonenkin joutaisi erota.


      • kerrotko.meille
        qwertyilija kirjoitti:

        1.3.-alkaen näemme ylittyykö tänä vuonna sata, kaksisataa vai peräti kolmesataatuhatta. Oma arvaukseni on, että sadan- ja kahdensadantuhannen välissä se pyörii.

        Se opittiin homoillasta, että some-keskustelut ratkaisee, tuleeko kirkosta eroamisesta isompikin kansanliike. Toivotaan, että ainakin äärikonservatiivit ja fundamentalistit jättää kirkon. Piispa Jari Jolkkonenkin joutaisi erota.

        Mikä sinusta on kirkon tarkoitus?
        Sinun tarkoituksesi kirkon hajottajana on tullut jo selväksi mutta mikä sinun mielestäsi on kirkon tarkoitus?


      • kerrotko.meille kirjoitti:

        Mikä sinusta on kirkon tarkoitus?
        Sinun tarkoituksesi kirkon hajottajana on tullut jo selväksi mutta mikä sinun mielestäsi on kirkon tarkoitus?

        >> Mikä sinusta on kirkon tarkoitus? <<

        Minua ei kiinnosta kirkon tarkoitus vaan se mitä se on varsinkin aikaisemmin tehnyt ja yhä tekee. Siksi kritisoin kirkkoa.


    • J0NI56

      Liityin kirkkoon 2016, olin 30v erossa. Minulle merkitsee mm. hengellistä kotia. Olen uskossa Jeesukseen Kristukseen, hän sovitti kaikki syntini golgatan keskimmäisellä ristillä. Usko merkitsee myös kuuliaisuutta ja luottamusta.

    • ihmisarvonnosto

      "ihmisarvo lasketaan aivan jonkin muun perusteella, kuin meidän"

      Uskonto pitää yllä biologista kokemusta elämästä. Ateisti siirtää vastuun lähimmäisestä ihmiseltä valtiolle. Uudet lait väheksyvät naisen ja miehen avioliittoa.

      Syntymää ja kuolemaa yritetään rajoittaa uusilla laeilla.

      • Itse olen lakien kannalla tässä. Saan mennä naimisiin halutessani, saan kuolla halutessani parantumattomasti sairaana.

        Mutta eihän nämä tainneet olla mitenkään kirkollisia asioita.


      • ”…siirtää vastuun lähimmäisestä ihmiseltä valtiolle.”

        On asioita joita yhteisvastuullisesti kannattaa tehdä. Valtio olemme me.

        Toisaalta eikös tässä avioliittoasiassa Aa-kerho tee juuri päinvastoin – siirtää vastuuta ”valtiolle” oman moraalikäsityksensä mukaisesti eikä anna ihmisten itsensä päättää, mitä tekevät?


    • lakejavoimuuttaa

      ,,Pelkkää arkea ei ihminen ole tehty jaksamaan, mutta pikkuhiljaa pyhä ja lepo viedään pois. Etkö näe tätä!,,

      Epäonnistuneita lakeja muutetaan ja on muutettu ennenkin.

      Eduskunta äänestää Aitoa Avioliittoa. Äiti, isä ja lapsi on kolmoissidos, jota pitää tukea.

      • >> Eduskunta äänestää Aitoa Avioliittoa. <<

        No sinulla ainakin uskoa omaan asiaasi riittää. Onnittelut siitä.


      • Miksi valtion pitää tukea perheitä sen enempää kuin se on tähän asti tehnyt? Onhan sitä monenlaista yhteiskunnan toimintaa, jossa tukea saa, vaikka joskus sosiaalitoimi ei ole ajan tasalla, ja vanhemmat pääsevät kiduttamaan lapset kuoliaaksi.

        Et voi tietää onko 1.3. voimaan tuleva laki "epäonnistunut". Espanjassa tämä laki on ollut jo kohta 12 vuotta, eikä ole kuulunut sitä pidettävän epäonnistuneena.


    • Armas.Avioton

      Miten on ?

      Teurastatteko lampaan vai vasikan, onko kaikki ovet avoimena saanko perintöosan ja uskoa kuin haluan ?
      Saanko maksuvapauden kaikkeen ja olenko edelleenkin verovapaa kirkolle?
      Niijaavatko mummelit kun astun pyhättöön ja onko minulle ilmainen hautapaikka ?
      Jos nuo edellytykset täyttyvät voisi vaikka harkita. Ai niin ja saanko sitten toivotella nuo vakio-ohjattavat sinne pannuosastolle ja vapaasti morkata noita "vääräuskoisia" ?

    • Kirkko nyt kaiketi ennenkaikkea on yhteisö ja tarjoaa yhteisöllisyyttä. Omalla paikakunnalla esimerkiksi kirkko puuhaa aktiivisesti kaikenlaista muutakin kuin vain jumalanpalveluksia jne.

      Kirkko ei myöskään puutu yksittäisten ihmisten uskoon ja se varmaan onkin se suurin ero verrattuna sitten vaikkapa herätysliikeisiin.

      Tuon kokevatkin sitten fundamenttalistit ongelmalliseksi kun ei kirkosta ylhäältäpäin sanella miten jäsenistön pitää elää. Toisaalta tälläkin palstalla kun katsoo kirjoittelua kirkosta niin enitenhän juuri noita lähteneitä tuntuu kirkon asiat kalvavan ja kiinnostavan . Heidän olisi hyvä muistaa se, että noinkin suureen yhteisöön kuin kirkko ei pysty kyllä ulkokäsin ainakaan vaikuttamaan. Kaikesta huolimatta tämänkin päivän suomessa kirkolla on niin vankka asema, ettei se taivu pienten fundamenttalisti ryhmien edessä , ei vaikka se kuinka aiheuttaisi itkua ja hammastenkiristystä.

      Kirkko tekee omat linjauksesta ja piu paut välittää mitä siihen tuumaa esimerkiksi Patmoksen väki. Jos haluaa yrittää vaikuttaa kirkkoon kannattaisi sitä yrittää nimenoman sisältäkäsin. Eli jos kirkon asiat kiinnostavat niin siihen kannattaisi kuulua, sellaiset kirkkoon kuulumattoman happamat puheet voidaan katsoa eräänlaiseksi puskahuuteluksi jos tilanne on kuitenkin se, että jatkuvasti pitää niitä kirkon asioita vatvoa.

      • "Jos haluaa yrittää vaikuttaa kirkkoon kannattaisi sitä yrittää nimenoman sisältäkäsin."

        Juuri näin. Tähän uuteen evankelikaalisuuteen vain kuuluu perinteisten kirkkojen hajottaminen. Siksi ne, luterilaisen kirkon lisäksi siis muutkin, ovat näiden hampaissa ja käännyttämisen kohteena jatkuvasti.


    • jkhgiyuiuy

      Haluaisin liittyä Torben Sondergaardin kirkkoon, jos hän sellaisen perustaa. Kuunnelkaa hänen 24-osainen Pioneer School -sarjansa youtubesta. Davidit Wilkerson ja Pawson puhuvat myös Raamatusta, mutta Torbendilla vaikuttaa olevan vielä käytännöllisempi asenne kuin heillä. Hän saa uudet käännynnäiset oitis ottamaan kasteen, täyttymään Pyhällä Hengellä ja alkamaan parantaa toisia ja todistaa Jeesuksesta. Hän selittää tuon opetussarjansa ensimmäisessä puheessa, miten valtakirkot eksyivät apostolien teiltä. En ole koskaan aikaisemmin kuullut parempaa ja tarkemmin Raamattuun pitäytyvää opetusta. Jospa hän on yksi heitä, joiden avulla maailmaan tulee se viimeinen suuri herätys. Hänkin oli ennen luterilainen, tanskalainen kun on. Luterilaisella kirkolla olisi paljon opittavaa Raamatusta.

      • Onko tuo Söndergård ajamassa kuolemantuomioita takaisin, tai edes UT:ssa uusittua vanhempansa kiroavien lasten surmaamista?

        Vai onko hänenkin opetus vähän epätarkkaa, eikä pitäydy Raamattuun kuin soveltuvilta osin?


      • nbmjher
        torre12 kirjoitti:

        Onko tuo Söndergård ajamassa kuolemantuomioita takaisin, tai edes UT:ssa uusittua vanhempansa kiroavien lasten surmaamista?

        Vai onko hänenkin opetus vähän epätarkkaa, eikä pitäydy Raamattuun kuin soveltuvilta osin?

        En ymmärrä mitä sanot. Kuuntele Torbenia. Tee parannus. Mikä demoni saa sinut mäyhkäämään kristittyjen palstalla, jos et pidä sitä minään?


      • nbmvbmy
        nbmjher kirjoitti:

        En ymmärrä mitä sanot. Kuuntele Torbenia. Tee parannus. Mikä demoni saa sinut mäyhkäämään kristittyjen palstalla, jos et pidä sitä minään?

        Piti siis kirjoittaa: Et ymmärrä...


      • nbmjher kirjoitti:

        En ymmärrä mitä sanot. Kuuntele Torbenia. Tee parannus. Mikä demoni saa sinut mäyhkäämään kristittyjen palstalla, jos et pidä sitä minään?

        "En ole koskaan aikaisemmin kuullut parempaa ja tarkemmin Raamattuun pitäytyvää opetusta"- kirjoitit.

        Se sisältää ajatuksen kuolemantuomioiden palauttamisesta Suomeenkin; tai ainakin vanhempansa kiroavien lasten surmaamisen, sillä se on määräyksensä sekä VT- että UT:ssa.

        Vai meneekö tuokin tarkempi Raamatun oppi vähän epätarkaksi ja tulkinnaksi?


    • >> Mieti sitä kaikkea... mitä kirkko tässä maassa tekee. <<

      Kirkko opettaa yhteisöllisyyttä, se opettaa rivimiestä uskomaan, että koti uskonto ja isänmaa ovat ne asiat, joiden puolesta rivimiehen tulee olla valmis vaikka kuolemaan.

      Hänen, joka omistaa vain oman henkensä, tulisi siis olla valmis puolustamaan tämän maan maaomaisuutta, tehtaita, infrastruktuuria ja muita maallisia rikkauksia sillä ainoalla omaisuudella joka hänellä on. Eli hengellään.

      >> Haluatko rakentaa vai olla kaatamassa sitä. <<

      Paas arvaten.

      • Taitaa olla menneiden aikojen opetusta? :)


      • mummomuori kirjoitti:

        Taitaa olla menneiden aikojen opetusta? :)

        Onko kirkon virallisessa linjassa tapahtunut mitään muutosta liberaalimpaan suuntaan sitten naispappeuden. Ei tietääkseni.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Onko kirkon virallisessa linjassa tapahtunut mitään muutosta liberaalimpaan suuntaan sitten naispappeuden. Ei tietääkseni.

        No, kyllähän siellä on muutosta tapahtunut. Ei tuollaisi enää kuule.


      • mummomuori kirjoitti:

        No, kyllähän siellä on muutosta tapahtunut. Ei tuollaisi enää kuule.

        Pappien saarnat kyllä, kirkon virallinen linja ei.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Pappien saarnat kyllä, kirkon virallinen linja ei.

        No, olen kyllä huomannut virallisessakin linjassa paljon muutoksia. Tosin vertaankin noin 40 takaisiin asioihin. :)


    • jalaa1

      Sitä ihmettä ei tule tapahtumaan, että takaisin liittyisin. Pääasiallinen syy omaan erooni oli raha, keksin sille muutakin käyttöä. Toinen oli se, että tuli oltua muutama vuosi eräällä seurakunnalla duunissa, ja tuli nähtyä mitä se touhu on. Seurakunnan puolelle mua ei enää töihin saisi. Palkka on huono, osa ihmisistä täysiä kusipäitä, esimiehiltä puuttuvat johtamisen taidot. Porukkaa palkataan suhteiden kautta, vaikka ammattitaitoa tehtävään ei olisikaan. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

    • HIVstäAIDSiin

      Jos kirkko kannattaisi irtosuhteita ateistien ja homojen kanssa

      • HIVstäAIDSiin

        Ja eläimiin sekaantumista, niin tältä palstalta jäseniksi liittyisivät, kuka ehtii ensimmäisenä?


    • annasmunnauraa

      Aloittaja puhuu hulluja. Kukas nyt takaisin tulisi homokirkkoon ? Hahhahhaaa........

      • Hah hah.

        Suomen ev.lut kirkossa kaikki ovat valtaosin heteroja, joten on viisaampaa puhua heterokirkosta. Ei muutama homo jossakin tee siitä homopaikkaa.


      • Ei tuollaista ole olemassakaan.


    • ei.kiitos.evlkirkkoa

      Ennen kirkko siunasi Israelia nyt se siunaa homoja!

    • setänasse

      Kipin kapin kirkkoon takaisin,koska se tarvitsee kirkollisveronsa(vrt.anekauppa).

      • Jos haluat olla vaikuttamassa kirkkoon, se tapahtuu parhaiten täältä sisältäpäin.


      • kerrohan
        mummomuori kirjoitti:

        Jos haluat olla vaikuttamassa kirkkoon, se tapahtuu parhaiten täältä sisältäpäin.

        Miksi pitäisi maksaa siitä, että vaikuttaa?
        Missä Raamatussa on käsky/lupa/malli tuo veron perimisestä kirkolle?


      • kerrohan kirjoitti:

        Miksi pitäisi maksaa siitä, että vaikuttaa?
        Missä Raamatussa on käsky/lupa/malli tuo veron perimisestä kirkolle?

        Jokainen kirkko ja uskonnollinen yhteisö tarvitsee varoja voidakseen toimia.


      • kerrohan-
        mummomuori kirjoitti:

        Jokainen kirkko ja uskonnollinen yhteisö tarvitsee varoja voidakseen toimia.

        Miksi sitten kritisöit Patmoksen vapaaehtoisten varojen keruuta mutta kirkon pakkovero sopii sinulle?

        Missä Raamatussa on käsky/lupa/malli tuo veron perimisestä kirkolle?


    • kerrohan

      Miksi pitäisi maksaa siitä, että vaikuttaa?
      Missä Raamatussa on käsky/lupa/malli tuo veron perimisestä kirkolle?

      • Yleensä on jäsenmaksut jopa yhdistystahollakin. Ilman jäsenyttä voi vain huudella ulkopuolelta. Toki kritiikkiä saa aina esittää.

        Samalla tavalla pitää maksaa uskonnollisissa yhdyskunnissa sekä muissa kirkoissa (helluntai, vapaa.kirkko jne.) jäsenmaksu ennenkuin voi vaikuttaa.


      • kerrohan-
        mummomuori kirjoitti:

        Yleensä on jäsenmaksut jopa yhdistystahollakin. Ilman jäsenyttä voi vain huudella ulkopuolelta. Toki kritiikkiä saa aina esittää.

        Samalla tavalla pitää maksaa uskonnollisissa yhdyskunnissa sekä muissa kirkoissa (helluntai, vapaa.kirkko jne.) jäsenmaksu ennenkuin voi vaikuttaa.

        Jopa valehtelet törkeästi!
        Hellareissa eikä missään vapaissasuunnissa ei todellakaan ole mitään jäsenmaksuja eikä pakkoverija.


      • kerrohan- kirjoitti:

        Jopa valehtelet törkeästi!
        Hellareissa eikä missään vapaissasuunnissa ei todellakaan ole mitään jäsenmaksuja eikä pakkoverija.

        Eivät nuokana ilman rahaa toimi. :D


    • ggfhgjghj

      Erosin homottajakirkosta virkamiespappeineen ja liityin maailman kristittyjen yhteisöön. Ei tarvita prameita kirkkoja, kokoontua voi toistensa kodeissa. Ei tarvita pappeja, piispoja eikä arkkipiispoja, seurakunnan ainut pää on Jeesus. Ei tarvita jäsenmaksuja, vaan kukin auttaa toinen toisiaan. On vaikea olla kristitty ihan yksinään, ja jonkinlainen rakenne kai helposti kehittyy. Siinä on hyviäkin puolia, luulen. Ei pääse niin helposti opetukseen mukaan vääriä oppeja, jos ollaan jonkinlainen ryhmä.

      • o-o-

        "Ei pääse niin helposti opetukseen mukaan vääriä oppeja, jos ollaan jonkinlainen ryhmä."

        Siellähän sitä vasta pääseekin. Ei tarvita kuin yksi megalomaaninen paskanpuhuja niin koko jengi aamentaa.


      • o-o- kirjoitti:

        "Ei pääse niin helposti opetukseen mukaan vääriä oppeja, jos ollaan jonkinlainen ryhmä."

        Siellähän sitä vasta pääseekin. Ei tarvita kuin yksi megalomaaninen paskanpuhuja niin koko jengi aamentaa.

        Vaikka vähän ilkeästi kommentoitkin niin olet kyllä oikeassa. Jos uskonsa meinaa säilyttää ehdottoman puhtaana niin sitten täytyy pysyä vaan itsensä kanssa . Kaikki ulkopuolinen vaikute on riski.


      • Aivan, jokainen voi halutessaa perustaa vaikka ihan oman uskonnollisen yhteisön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe