Fysiikkaa on hallinnut 1900-luvulta lähtien positivistinen tieteenfilosofia, jonka lähtökohtaoletukset ovat läsnä esimerkiksi yleisessä suhteellisuusteoriassa ja kvanttifysiikassa. Positivismi korostaa mittaustuloksia perustana tulkinnoille: tulkintojen on perustuttava mittaustilanteeseen. Ellei positivismia olisi, yleistä suhteellisuusteoriaakin voitaisiin pitää järjestelmällisenä mittausvirheenä ja pitää kiinni tavanomaisesta tilan ja ajan käsityksistä — koska sellaiset edustavat mittaustilanteen kannalta ylimääräistä oletusta, ne on karsittava.
Albert Einsteinin ja Niels Bohrin vastakkainasettelu Kööpenhaminan konferenssissa tiivistyi siihen, että Einstein epäjohdonmukaisesti ei halunnut hyväksyä positivismia kvanttifysiikassa, vaikka hyväksyi sen yleisessä suhteellisuusteoriassa — voiton kiistassa vei Bohrin komplementarismi. Kvanttifysiikan ongelmana pidetään usein, että mikro- ja makrofysikaalista maailmaa ei voida sovittaa keskenään. Kuitenkin Planckin vakio on tarkimpana myös universaali vakio.
»Schrödingerin kissa« on ajatuskoe, joka osoittaa, että mikrofysikaalisilla tapahtumilla on myös makrofysikaalisia seurauksia. Makrofysikaalinen maailma on mikrofysikaalinen. Kuinka Kuu kuitenkin kiertää melko tasaisesti radallaan? Planckin vakio on pieni, eikä Kuu valtavana kappaleena ole riippuvainen yksittäisen atomiytimen hajoamisesta.
Silti: Planckin vakio on »universaali« vakio, mutta on mahdotonta mitata koko Kuuta mikrofysikaalisesti. Mihin perustuu makrofysikaalisen mikrofysikaalisuus? Se perustuu ajatukseen siitä, että kaikkea fysikaalista »kyetään« mittaamaan Planckin vakion tarkkuudella.
Kun kvanttifysiikan komplementarismissa asiat täytyy määrittää mittaustilanteen ja mittalaitteen mukaisesti, »kykeneminen« on riippuvaista mittalaitteiden tilanteesta. Vastaavasti ei ole esimerkiksi mittalaitetta, joka kykenisi ylittämään aalto-hiukkas-dualismin, eli mittalaitteen valinnan vaikutuksen havaittuun ilmiöön.
Kun huomioidaan mittalaitteiden suorituskyky optimaalisestikin, esimerkiksi Kuuta ei ole mitään syytä pitää mikrofysikaalisista yksiköistä koostuvana makrofysikaalisena kappaleena, joka voitaisiin redusoida Planckin vakion tarkkuudella tapahtuviin mittauksiin. Kun Kuu määritetään mittalaitteiden »kykyjen« perusteella, se ei ole kokoelma mikrofysikaalisia tapahtumia — on ainoastaan johdonmukaista, että reduktionismista luovutaan samalla positivistisella perusteella, jota käytetään muutenkin.
Kuten Kuuta on mahdotonta mitata mikrofysikaalisesti kaukoputkella, ei myöskään esimerkiksi ihmisen toimintaa voida mitata kokonaisuudessaan reduktionistisesti fysiikan mittalaitteilla — mittalaitteet eivät kykene sellaiseen tarkkuuteen ja koska mittalaitteet määrittävät fysiikan todellisuuden, fysiikan todellisuus loppuu siellä missä se ei kykene mittaamaan. Jotta ymmärrettäisiin kuinka suuresta metafyysisestä harppauksesta on kysymys: vaikka koko maailmankaikkeus muutettaisiin superitietokoneeksi, ei teoreettisestikaan olisi mahdollista laskea ihmisen toimintaa atomitarkkuudella.
Ihmisen toiminta ei siten ole pelkästään mikrofysikaalista, mutta ylijäävä osa ei ole pelkästään makrofysikaalistakaan — kaukoputkista tms. ei ole hyötyä vaikkapa psykologiassa, vaan varhaiskehityksen teoriasta, jonka tutkiminen on kuitenkin empiiristä, kokeellista ja tilastollista.
On ehkä ongelmallista yrittää soveltaa positivismia tieteeseen ihmisestä, mutta psykologian, antropologian, jne. tutkimustulokset ovat omanlaisensa »komplementarismin« mukaisesti fysiikan kanssa yhteensopivia, vaikka eivät redusoidu fysiikkaan.
Ihminen on siten välttämättä enemmän kuin fysikaalinen olento, vaikka hän ei ole silti ristiriidassa mikro- tai makrofysikaalisten tulosten kanssa — ihminen vain on enemmän. Ihminen voidaan määrittää, kuten luonto fysiikassa, ihmistä koskevien tieteiden mittaustulosten kokonaisuudeksi — mihin kuuluu ihmistieteissä myös esimerkiksi runsaampi tulkinnanvaraisuus.
Tieteessä tiedot ovat näkökulmia, joiden lisäksi ei ole mitään »asiaa itsessään«, johon olisi pääsy tieteiden ulkopuolelta. Kuitenkin tieteiden ulkopuolella on sellaisia asioita, kuten esimerkiksi matemaattinen ajatus on olemassa, vaikka se ei kuuluisi yhdenkään tieteen mittaustuloksiin — kuten on matemaattisesti mahdollinen n-ulottuvuus, jollainen fysikaalisesti mitattava maailma ei ole. Kun matemaattisesti todistettua n-ulottuvuutta on mahdotonta havaita neurologisesti aivokuvantamisen menetelmällä, n-ulottuvuutta ei positivistisen tieteenfilosofian perusteella myöskään sijaitse aivoissa — se sijaitsee ihmisen mielessä, mutta mieli ei sijaitse ainakaan kokonaan aivoissa, koska sitä ei voida redusoida aivoihin neurologisten mittaustulosten kokonaisuutena.
Sikäli kun kristinuskon kolminaisen Jumalan Isään on yhteyttä, täytyy huomioida tieteiden ja sen ulkopuolisen olemassaolon moninaisuus — Isän ei tarvitse olla mikrofysikaalinen, aivojen »sisällä«, tms.?
Fysiikka ja kristinuskon Jumala?
15
206
Vastaukset
- jhuuiiioooop
Ilman Jumalan säätämiä luonnolakeja tieteen tutkimukset eivät olisi mahdollista.
- jumalaaeiole
Näyttöä sanomallesi ei ole. Fysiikka tai muutakaan tieteet ole löytäneet Jumalasta tai vastaavista olennoista mitään jälkeä, vaikka moni tutkijakin kuumeisesti tätä yrittää etsiä. Tuloksetta.
- mhgfdsdfyu
jumalaaeiole kirjoitti:
Näyttöä sanomallesi ei ole. Fysiikka tai muutakaan tieteet ole löytäneet Jumalasta tai vastaavista olennoista mitään jälkeä, vaikka moni tutkijakin kuumeisesti tätä yrittää etsiä. Tuloksetta.
Olet oikeassa.
Tiede ei voi koskaan todistaa Jumalan olemassaoloa, sitä ei kannata edes yrittää missään muodossa.
Jumalan voiman saa kokea uskossa.
Silloin kun minä sain kokea ensimmäisen kerran Jumalan voiman, olin täydessä shokissa lähes loppupäivän, ennenkuin tajusin, että olin saanut n. 3 vk yrittämisen jälkeen kokea sen todeksi.
Sitä ennen olin ollut lähes 20 vuotta ateisti.
Miten sain kokea tämän:
Päätin mielessäni (viimeisen kerran) kokeilla ottaa yhteyttä Jumalaan rukouksen
avulla muutaman kk ajan ja jos en saisi, niin antaisin uskonasioitten olla lopullisesti omalta osaltani.
Se kannatti, kuten sanoin jo aiemmin 3 vk päästä sain kokea sen erittäin voimallisesti.
Ateistit tehkää perässä, ette pety, jos olette TOSISSAAN.
Loppuu tuo ainainen väittämä, että Jumalaa ei ole!!!!!!!! jumalaaeiole kirjoitti:
Näyttöä sanomallesi ei ole. Fysiikka tai muutakaan tieteet ole löytäneet Jumalasta tai vastaavista olennoista mitään jälkeä, vaikka moni tutkijakin kuumeisesti tätä yrittää etsiä. Tuloksetta.
"Näyttöä sanomallesi ei ole. Fysiikka tai muutakaan tieteet ole löytäneet Jumalasta tai vastaavista olennoista mitään jälkeä, vaikka moni tutkijakin kuumeisesti tätä yrittää etsiä. Tuloksetta. "
Ilman Jumalaa ei voi olla näyttöä mistään muustakaan.- hgfdfyuiop
Mark5 kirjoitti:
"Näyttöä sanomallesi ei ole. Fysiikka tai muutakaan tieteet ole löytäneet Jumalasta tai vastaavista olennoista mitään jälkeä, vaikka moni tutkijakin kuumeisesti tätä yrittää etsiä. Tuloksetta. "
Ilman Jumalaa ei voi olla näyttöä mistään muustakaan.Totta!
- M.Ustatuntuu
No kato usko ja fysiikka ovat ortogonaalisia, eli niillä ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Siksi siis voi uskoa tai olla uskomatta kun tutkii fysiikkaa. Yhdentekevää. Hyyttysen pierullaki on suurempi vaikutus fysiikan mittaustuloksiin kuin uskolla. Toki tämä ei sano,että uskoa ei voi olla tai että se on väärin, sillä fysiikka ei ota kantaa asiaan.
- trivia
Jälleen yksi kreationismin sumutus yrittää todistaa tieteen avulla jumalan olemassaolo ja vielä että jumaluus olisi nimenomaan Jeesus niminen kolmijakautunut jumala.
Tiede on tiedettä ja tutkii ympäristöä sellaisena kuin se on. Toki tieteilijät esittävät hypoteesejä ja jopa valistuneita arvauksiakin mitä tiedon rajan tuolla puolen vastaan tulee. Tiede ei voi sanoa että siellä olisi jumaluuksia.
Tiede tutkii materiaalista maailmaa ja joka on ainoa mahdollinen tutkimuskohde. Uskonto esittää ilman todistuspohjaa kaikenlaista ja se elää niin kauan kuin johonkin oppiin uskovia riittää.
Tieteen tulos, esim. painovoima, tai yhteen- ja vähennyslasku pysyvät aina.
Seuraava tutkimuskohde kosmologiassa on mistä ja miten univesumin massat ja energia saapuivat eli aikaa ennen universumin syntymishetkeä.
Eri asia on kykeneekö ihmiskunta saamaan tietoa.- joi8u79876
Tutkikaa ateisti sitä mitä jumala on luonnut, se paljastaa, että mahdottomuus on tyhjästä tulla se mitä kaikkea on luotu.
hyvä esim. on PERHONEN, jonka syntymä on kaksvaiheinen.
Lue Raamattua niin miten se on kirjoitettu, perusasiat on ilmoitettu YKSINKERTAISESTI, ei voi mennä harhaan missään vaiheessa. - mhgfghuiop
Toteutat itseäsi väärällä tavalla.
Se missä seurassa liikut, on ongelmasi! - sanopase777
Miten tutkia jotain mitä ei ole kuten jumalan luomisia?
- efioerfuiefuh
Tuollaista kukaan jaksa pilkkoa. Esitä väitteesi OMIN sanoin lyhyemmin ja yksi kerrallaan niin katsotaan ja pistetään pillun päreiks.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 616113
- 615542
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1194208- 543842
- 143775
- 323199
- 632951
- 592826
- 682558
- 471940