Kömpelö jo nyt, 66 ?

pyrtti

Miten kummassa olen muuttunut kömpelöksi. Yritin mennä voimistelemaan lattialle. Muutama vuosi sitten ei mitään ongelmaa, nyt on hankala mennä lattialle ja kömpelöä muutenkin. Sienimetsassä myös on niin kovin varottava.
Ihanko oma syy kun köntys ?

42

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäjopainaa

      Ikä tekee tehtävänsä. Olen myös huomannut ettei jumpan jälkeen kannata jäädä selälleen lattialle huilaamaan, sillä siitä hetken päästä ylös nouseminen on hankalaa.

    • Moni päälle kuusikymppinen on jopa lopettanut pyöräilyn, eivät kuulemma uskalla ajaa enää kun pelkäävät kaatuvansa.
      Minulle pyöräily on niin tärkeä asia että olisi suuri menetys jos en siihen enää pystyisi.
      Lattialle menokaan ei vielä tuota vaikeuksia, treenaan polvillani lattialla sellaisella kädensijallisella pyörällä, jotkut ovat varpaidensa varassa samalla vehkeellä en ole kokeillut. Eihän sitä enää kolmekymppinen ole vaan kuka sellaista vaatisikaan.

      • pyrtti

        Pyöräily on minulta ja monelta muultakin jäänyt siksi, että maaseudulla ei ole pyöräteitä. Kun kapealla tiellä rekat kovalla vauhdilla pyyhältävät ohi, voit lentää ojaan pyörinesi. Vanhat luut murtuvat siinä rytäkässä.
        Liikuntaa voi muutenkin harrastaa ja kotitöissä tulee luonnostaan. Jos kolaat suuren pihan, kyllä siinä hiki tulee. Kesällä nurmien leikkuu kelaleikkurilla. Sauvakävelyt ym. tietenkin.


      • pyrtti kirjoitti:

        Pyöräily on minulta ja monelta muultakin jäänyt siksi, että maaseudulla ei ole pyöräteitä. Kun kapealla tiellä rekat kovalla vauhdilla pyyhältävät ohi, voit lentää ojaan pyörinesi. Vanhat luut murtuvat siinä rytäkässä.
        Liikuntaa voi muutenkin harrastaa ja kotitöissä tulee luonnostaan. Jos kolaat suuren pihan, kyllä siinä hiki tulee. Kesällä nurmien leikkuu kelaleikkurilla. Sauvakävelyt ym. tietenkin.

        Täällä on onneksi paljon pyöräteitä.
        Lumenkolausta kartan viimeiseen asti, kaveri sen homman yleensä tekeekin. Nurmikkoa leikkaan bensakäyttöisellä ruohonleikkurilla ja akku trimmerillä. Sitäkin tekee kaveri enemmän.
        Jos ei ole lumenluojaa en kolaa kuin auton kokoisen alueen pihaan. Onneksi tie on lähellä joka pidetään auki ainakin sen verran että pystyy ajamaan autolla perille ympäri vuoden. Kylillä on helppoa, auto on tallissa ja talkkari hoitaa lumityöt.
        Sauvakävelyä en ole oppinut, olen kyllä yrittänyt.


      • Pulp-fictio
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Täällä on onneksi paljon pyöräteitä.
        Lumenkolausta kartan viimeiseen asti, kaveri sen homman yleensä tekeekin. Nurmikkoa leikkaan bensakäyttöisellä ruohonleikkurilla ja akku trimmerillä. Sitäkin tekee kaveri enemmän.
        Jos ei ole lumenluojaa en kolaa kuin auton kokoisen alueen pihaan. Onneksi tie on lähellä joka pidetään auki ainakin sen verran että pystyy ajamaan autolla perille ympäri vuoden. Kylillä on helppoa, auto on tallissa ja talkkari hoitaa lumityöt.
        Sauvakävelyä en ole oppinut, olen kyllä yrittänyt.

        Katsopa teleskooppi sauvoja kaupasta. Tosin mulla on kumiset päät, joten jäisellä tiellä ei ole pitoa. Joku voisi neuvoa merkin telesk., missä olisi irrotettavat tupet.
        Mun malli on kevyet ja tosiaan saa "kasaan". Mä tykkään niistä.


      • suvenelli1
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Katsopa teleskooppi sauvoja kaupasta. Tosin mulla on kumiset päät, joten jäisellä tiellä ei ole pitoa. Joku voisi neuvoa merkin telesk., missä olisi irrotettavat tupet.
        Mun malli on kevyet ja tosiaan saa "kasaan". Mä tykkään niistä.

        Mulla on Nordicin kävelysauvat, ainakin 15 v. vanhat. Irroitettavat tassut asfalttiteille. Niitä tassuja saa muuten ostaa erikseenkin.


    • flegmaatti

      Ikääntyessä kimmoisuus ja liikkuvuus heikkenevät huolimatta niiden ylläpitämisyrityksistä.

      Muuttaessamme tähän nykyiseen asuntoomme 13 vuotta sitten, hyppäsin tasajalkaa ylöspäin 5 rappukäytävän askelmaa. Nyt, 73v, en uskalla yrittää kolmeakaan.
      Samaan aikaan pystyin menemään lattialle istumaan suoraan ilman polvien käyttöä ja pääsin ylös samoin, polvia tai käsiä läyttämättä.
      Nykyään pääsen ylös auttamatta käsillä mutta toisen polven kautta.

      Vatsan 3:n repimisen jälkeiset makuukuukaudet tuhosivat myös yläraajojen motoriikan. Vaimoni väittää kuulevansa kolinasta missäpäin liikun.
      Yhden jalan maastavedossapainot on täytynyt puolittaa tasapanovaikeuksien vuoksi.
      Ja kaikkea muuta yhtä lohdutonta.

      • En uskalla yrittää ainakaan tänään, söin äsken :)


      • suvenelli1

        Kiitos linkistä! Minäkin kokeilen huomenna. Tulin just 7 v. synttäreiltä, söin juustokakkua.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        En uskalla yrittää ainakaan tänään, söin äsken :)

        Kuolenkohan heti. Kuinkahan moni läpäisi tuon testin täysillä pisteillä, en minä ainakaan.
        Ylösnouseminen ei onnistunut käsiä käyttämättä.


      • flegmaatti

        9:llä pinnalla pitäisi siis elää yli 6 vuotta. Toivottavasti vatsavaltimoni on samaa mieltä.
        Romupolveni aiheuttaa tuon yhden pisteen menetyksen.


      • kyykkyyn

        Voi hiivatti, ei hyvältä näytä. Miten aloitan treenin pystyäkseni parempaan? Haluaisin elää vielä monta vuotta, koska elämä on niin mukavaa.


    • 1eero

      Sitä köntistyy, ainoa mitä voit tehdä on päivittäinen liikunta kukin tarpeen mukaan, suurin este on laiskuus.

      • pyrtti

        Tuleppa tekemään hommani ja puhu sitten laiskuudesta.


      • 1eero

        Hiihtämässä oon pyrkinyt useimman kerran viikossa mielummin jäällä koska hirvittää mäet tuolla metässä, soutulaiteella väliin nii kyllä kehtuuttaa mukavasti mikälie.


      • Pulp-fictio
        pyrtti kirjoitti:

        Tuleppa tekemään hommani ja puhu sitten laiskuudesta.

        Oletko käynyt uimassa, vesijumpassa? Voisit saada liikkuvuutta takaisin, jotta voit jatkaa kotivoimistelua.
        Kyllähän me hapristutaan, mutta jotenkin, jos löytää sen oman "lajin", mistä pitää, auttaisi asiaa.
        Onko sulla mitään jumppavempaimia kotona? Ei kunnon tarvitse kohisten palata - pikkuhiljaa.
        Olen huomannut, että kun jääkelin takia liikkuu vähemmän se vaikuttaa ketteryyteen.
        On niitä tuoliliikkeitäkin, joita vois löytyä netistä.


      • pyrtti

        Joskus muinoin kävin. Nykyisinhän maaseudulla ei ole julkista liikennettä. Jos vesijumpparyhmä sattuisi noille määrätunneille jona kutsuauto kulkee, siis kerran viikossa, joutuisit uinnin jälkeen tai ennen sitä norkoilemaan tunteja jossain. Kaupoissa kuljettaisit uintivarusteet muun ohessa.
        Kauppoihin pitäisi muuten laittaa kunnolliset säilytystilat tavaroille, harvassa on. Ei ole kovin mukava kuljettaa muualta ostettuja toisen liikkeen kärryssä. Kun oli oma auto käytössä, ei ollut näitä ongelmia.

        No, kaikki on hyvin niin kauan kuin on suht terve.


      • Pulp-fictio
        pyrtti kirjoitti:

        Joskus muinoin kävin. Nykyisinhän maaseudulla ei ole julkista liikennettä. Jos vesijumpparyhmä sattuisi noille määrätunneille jona kutsuauto kulkee, siis kerran viikossa, joutuisit uinnin jälkeen tai ennen sitä norkoilemaan tunteja jossain. Kaupoissa kuljettaisit uintivarusteet muun ohessa.
        Kauppoihin pitäisi muuten laittaa kunnolliset säilytystilat tavaroille, harvassa on. Ei ole kovin mukava kuljettaa muualta ostettuja toisen liikkeen kärryssä. Kun oli oma auto käytössä, ei ollut näitä ongelmia.

        No, kaikki on hyvin niin kauan kuin on suht terve.

        No, etkö voisi lääkärintodistuksella saada muutaman taksilapun Kelalta tms.
        Kyllä ihmiset ovat sitten eriarvoisessa asemassa. Hesassa voi saada kahdenlaisia lappusia (Kela/inv.) peräti yli 30, joissa ei ole edes kuntarajoja. Toki on omavastuutakin. En kiistä sitä, etteikö ole perustetta noille lappusille, mutta jos ikääntyvä toisaalla ei voi pitää edes kunnostaan huolta, palauttaa liikkuvuutta, onhan se vähän väärin?. Toisilla mahdollisuus hupailuun toisilla ei.Ja onhan tässä sosiaalinenkin (seura) puoli kuntoutujalle.
        Pienissä kunnissa, joissa on jo korkea verotus, ei sitten saakaan palveluja vastineeksi: edelle menee päiväkoti, koulu, terveyskeskus.
        Entä sitten? Ei mitäänkö?
        Jos rahoittajan osalta olen väärässä, saa oikaista.


      • pyrtti

        Tuskinpa näin terve taksilippuja saisi. Saan sentään suorilta jaloilta kumartuen kämmenet lattiaan. Kömpelyyttä on rappusia alas mennessä tai hankalassa metsässä liikkuessa. Kiitos vinkistä kuitenkin !


      • Pulp-fictio
        pyrtti kirjoitti:

        Tuskinpa näin terve taksilippuja saisi. Saan sentään suorilta jaloilta kumartuen kämmenet lattiaan. Kömpelyyttä on rappusia alas mennessä tai hankalassa metsässä liikkuessa. Kiitos vinkistä kuitenkin !

        No, jos olet jossain eläkeläisryhmässä, voisitko ajatella, että tekisitte aloitteen, josko kutsuauto kiertäisikin kerran useammin ja lisäksi kokoaisitte jonkun uimaporukan, jolloin kustannukset saisi jaettua.
        Noissa kaikenlaisissa ryhmissä voi olla enstisiä valtuutettuja, joilla on kanavia aloitteen eteenpäin viemiseen. Sellaista hiljaidta maailmanparannusta.


      • pyrtti kirjoitti:

        Tuskinpa näin terve taksilippuja saisi. Saan sentään suorilta jaloilta kumartuen kämmenet lattiaan. Kömpelyyttä on rappusia alas mennessä tai hankalassa metsässä liikkuessa. Kiitos vinkistä kuitenkin !

        Sama status minullakin, aloittaja. Kädet menevät lattiaan ja kroppa taipuu hyvin, mutta epävarmuutta tulee, kun pitää liikkua epätasaisessa maastossa, vaikka siellä sienimetsässä.
        Tuolla torpanäijä katsoi, että kroppa jäykistyy aika pienessä (?) ajassa, ellei sitä huolla. Näin on ilmeisesti käynyt minullekin. Toisessa ketjussa esitettiin tuo testi lattialle menosta ja yläösnoususta ilman käsien tai jalkojen apua. Ei onnistunut minulta. Tukea piti ottaa. Laiska minä...


      • pyrtti

        Kuvittelisin olevan ihan normaalia, että iän myötä ei ole enää yhtä vetreä kuin nuorena. Kai nyt sentään käsillä saa auttaa lattialle mennessä.
        Tuo tuommoinen yhdistys- tai kerhotouhu ei myöskään enää vedä. Aikoinaan kävin Kansalaisopistossa ja jossain harrastuskerhossa, en enää. Ei nykypäivänä tarvitse välttämättä yhteydenpitoon lähteä johonkin kun on sähköposti, puhelin ja skype.
        Joku ehdotti pyytää lisävuoroja Paliin. Ei se noin vain käy, tiedän kun siitä jotkut valittivat syksyllä.

        Pääasia ettei elämä tunnu synkälle ja ykstoikkoselle. Hyppään bussireissulle johonkin jos alkaa tuntua. Hyvää viikonloppua itse kullekkin !


      • eppu2
        pyrtti kirjoitti:

        Tuskinpa näin terve taksilippuja saisi. Saan sentään suorilta jaloilta kumartuen kämmenet lattiaan. Kömpelyyttä on rappusia alas mennessä tai hankalassa metsässä liikkuessa. Kiitos vinkistä kuitenkin !

        Olen juuri ruvennut harjoittelamaan tuota suorilta jaloilta käsi lattiaan, en saa edes sormenpäitä (vielä), sen sijaan liikkuminen on helppoa.
        Olen tottunut liikkumaan metsässä, kivikoissa, risukoissa.
        Jossain oli, että yhden askelman nouseminen vastaa kymmentä kävelyaskelta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Olen juuri ruvennut harjoittelamaan tuota suorilta jaloilta käsi lattiaan, en saa edes sormenpäitä (vielä), sen sijaan liikkuminen on helppoa.
        Olen tottunut liikkumaan metsässä, kivikoissa, risukoissa.
        Jossain oli, että yhden askelman nouseminen vastaa kymmentä kävelyaskelta.

        Heh, eppu2, minä esittelinkin nyt vain tämän parhaan puoleni, liikkuvuuden..)) Lihaskunto ja tasapaino ovat yhtä tärkeitä ja niissä riittää askarreltavaa.
        Täytyisi varmasti hyväksyä tuo aloittajan toteamus: ei olla vetreitä enää.
        Minulla vain sattuu olemaan liian kovat peesaajat: veli patistaa, että sama toimintakyky täytyy säilyttää ja sen säilyttää kun treenaa enemmän kuin nuorempana...


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, eppu2, minä esittelinkin nyt vain tämän parhaan puoleni, liikkuvuuden..)) Lihaskunto ja tasapaino ovat yhtä tärkeitä ja niissä riittää askarreltavaa.
        Täytyisi varmasti hyväksyä tuo aloittajan toteamus: ei olla vetreitä enää.
        Minulla vain sattuu olemaan liian kovat peesaajat: veli patistaa, että sama toimintakyky täytyy säilyttää ja sen säilyttää kun treenaa enemmän kuin nuorempana...

        Kesäisin, kun ollaan mökillä, poika aina hokee, äite tu nyt jeesaan, nyt tehdään sitä ja sitä jne...
        Sitten, kun valitan, että älä aina mua tyyraa joka paikkaan anna mun olla.
        Vastaus kuuluu; että pysyt vetreenä ja elät vielä monta vuotta.
        Kyllä minä keväällä aina huomaankin, tämän laiskan talven jälkeen, ettei ole ihan yhtä hyvät lihasvoimat, kun on syksyisin.


    • panzer

      Talvipyöräily testaa motoriikkaa ja koordinaatiota sekä pitää niitä yllä. MTB kesättalvet!

      • Pulp-fictio

        En uskaltaisi. Olisin lähimmässä puskassa. Suosiolla olen maasturini laittanut talviteloille.
        Olet ilmeisesti fillaroinut useita vuosia?


    • 60plus

      Kotijumppaa kannattaa harjoittaa säännöllisesti ja sen lisäksi kävellä ja jotain muutakin. Itse menin kansalaisopiston kuntosalille harjoittamaan lihaskuntoa.

      Vihaan liikuntaa kaikissa sen muodoissa, mutta yritän liikkua huomaamattani. Kotitöitä en tee, joten se liikunta on pois laskuista, sen sijaan talossa ei ole hissiä.

      Millä mä jaksaisin hyppiä puolta nuorempien kanssa teatteriharrasteissa, jos en pitäisi itseäni jonkinmoisessa kunnossa???

      • Pulp-fictio

        Tuleeko teille mainoksia tänne oheen: "Pompi pöhö pois trampoliinilla".
        Just joo. Trampoliini keskelle pihaa ja mummo pomppinaan taivas rajana....jihuu


      • lautaliikkuentulevi

        En salli minkään ulkopuolisen (mainoksen) enkä muunkaan (hunkszin) hyppiä sivuillani.


      • Pulp-fictio
        lautaliikkuentulevi kirjoitti:

        En salli minkään ulkopuolisen (mainoksen) enkä muunkaan (hunkszin) hyppiä sivuillani.

        Hmmmm. Uskoiskohan tuota? Hmmmm👣


    • Tuntuu siltä että olen parissa-kolmessa kuukaudessa kangistunut , tämä on mennyt aikalailla paikallaanolemiseksi. Ikää ei ole kuin 62, ei sen vielä pitäisi kiusata.
      Kesällä kun töitä riitti niin pysyi kuntokin parempana. Ja niin, nyt kun yksin olen niin taidan syödä paljen enemmän.

      Täytyy alkaa jotain tekemään, ei tästä hyvää seuraa.

      • "torpanäijä"

        Kunhan et mene niin pitkälle kuin flegmaatti.
        Hän kertoo olevansa 70 hauis-mies.
        Mutta täällä tykkää näytellä nuorekkaanpaa. :)
        -
        Ajatteles jos 50 alkavat sinulle hihittelemään.

        H.


    • reppuriika

      Iän myötä kömpelöityy. Nyt alat pikkuhiljaa pyöritellä niveliä ja raajoja ja tehdä säännöllisesti liikkeitä. Minulla oli käsi kipsattuna mutkalliseen asentoon ja piti alussa tehdä töitä että käden sai suoraksi ja nivelet liikkuvaksi.
      Kun et ole pitkään aikaan tehnyt määrättyjä liikkeitä jäsenet jäykistyvät ja iän myötä kömpelyys tulee vielä nopeammin.
      Nyt vain liikettä roppaan, niin liikkuvuus vielä palautuu, mutta varovasti edeten.

      • oiskoon

        Kröhh... tuota, anteeks uteliaisuuteni, mutta mahdatko olla erään Wempun uus naisystävä? Komennat tottuneesti... sitä minä vaan


    • pallollaistuja

      Tunnin verran televisionkatseluajastani vietän jumppapallon kanssa. Se on hyvä tuoli missä voi samalla vetreyttää lihaksiaan. Varsinkin selälle sen kanssa vetkuilu tekee hyvää.

      • Kissa puhkaisi jumppapalloni. En sitä kovin usein käyttänytkään.


      • suvenelli1

        Tulipas mieleeni vesijumpan sauna. Siellä me kaksi "pitkäaikaissaunojaa" istuksimme lauteilla ja yhtäkkiä arviolta pikkasen alle 80 v rouva hyppäsi hakemaan vettä ämpärillä. En voinut kuin ihailla hänen jäntevää liikehdintää (en ole lesbo). Hän on aiemmin kertonut harrastavansa pyöräilyä ja odottavansa kovasti pyöräilykelejä. Talvisin käy 3-4 kertaa viikossa vesijuoksemassa.

        Mutta mutta, siis, mehän olemme fyysisesti erilaisia, jotkut köntyksellisempiä jo lapsena. Muistan erään tytön alakoulusta, joka ei millään oppinut kuperkeikkaa. Toiset ovat joustavampi kuin toiset. Antakee armoo itsellenne :)


    • Kokeillumonia

      Vastaus kävelysauvakävelijälle: Teleskooppikävelysauvoja ei kannata hankkia jos ei halua niitä lentomatkalle mukaan. Mulla on kahdet normaalikävelysauvat, eli piikkisauvat ja kumitutilla ni ei tarvii repiä ja kiinnittää kelin mukaan. Suomessa on ongelma kun on välillä sulaa ja jäätä, ei oikein käy mitkään sauvat. Sama koskee piikkikenkiä, kun alusta vaihtuu ainakin kaupungin reiteillä.

    • Tuota expimotin linkin koetta en ole uskaltanut vielä tehdä. Ehkä huomenna?

      Eilen Puoli seitsemän -ohjelmassa oli kyykkyharjoituksia. Niitä olen itsekin yrittänyt tehdä varsinkin yöllä eteisen peilin edessä kun olen herännyt enkä kuiteskaan saa heti taas unta. Sun muita kiertoja ja taivutuksia ja puntteja yms. Nyt lähden iltalenkille sauvojen kanssa.

      Tässä jalkatreeniä, vassokuu: http://selkakanava.fi/jalkajumppa

    • Pulp-fictio

      Katsoin myös. Taitaa olla jokin kykkimisbuumi. No toiseen ketjuun viitaten, voikin olla hyvää treeniä, jos haluaa olla kaikin tavoin kaukaa viisas.
      Asahi on hyvää treeniä meidän ikäisille. Taisin olla kuopus viime kesänä. Kuopus. Joten siinä liikunnassa on jotain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe