Raamattu tukee hylkäämistä ja omien sukulaisten

Jessehaluuolykkönen

vihaamista.

luuk 14

26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

Luuk. 8:

20 Niin hänelle ilmoitettiin: "Sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat nähdä sinua".
21 Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Minun äitini ja veljeni ovat nämä, jotka kuulevat Jumalan sanan ja sen mukaan tekevät".

Eli samalla kun raamattu tukee karttamista, se tukee myös oman perheensä vihaamista. Jeesus ja hänen missionsa menee kaiken edelle, tarvittaessa oma perhe on hylättävä.

Kai te kaikki, jotka kovasti arvostatte raamattua olette lukeneet nämä Jeesuksen omat sanat? Se jumaluus jonka te olette Jeesuksen ympärille rakentaneet, ei vastaa sitä mitä raamattu asiasta ja henkilöstä kertoo.

18

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apulaislehtoori

      Tuo ei ole pelkästään lahkon argumentointitapa, yksittäiset yhteyksistään irrotetut jakeet, vaan koko vartiotorniuskonto perustuu semmoiseen menettelyyn.

      Raamattu on alkuaan esitetty suullisesti, yhtenäisinä opettavaisina kertomuksina, joista kuulijat ovat sen viisauden omaksuneet. Sikäli Raamattu välttämätön, ja se luetaan kokonaisuuksina kuin se on tarkoitettukin.

      Nythän täällä on "karttamisesta" ollut puhe, ja se on perusteltu vartiotorniuskonnossa harhaanjohtavasti Raamatun yksittäistä jaetta lainaten, oikeasti ei näissä luvuissa ole mitään "karttamisen oppia" kuten vartiotorni jäseniltään vaatii ja opettaa.

      Kuten vitsi osoittaa, ei jaepoiminta ole oikein eikä viittaa kuin epärehellisyyteen:
      Mitä Juudas teki: Meni ja hirtti itsensä.
      Luepa tämä jae: Mene ja tee sinä samoin.

      • hyvinyllättävää

        Jäivätkö Jeesuksen omat sanat sinulle jotenkin epäselväksi?


    • karttakaajehovia

      Ja nythän on niin että Jehovan todistajat eivät oikein pidä Jeesus-missiosta. Esim. Matt.26:27 Jeesus sanoi että ehtoollisen leipää ja viiniä tulee nauttia kaikkien hänen seuraajansa. Ei vain näyttää niitä ja tuumata:" tässä tätä olis mutta kuka uskaltaa koskea".
      Joh. 2:9-11 sanoo myös: "joka lisää jotain Jeesuksen sanoihin, sillä ei ole Jumalaa". Jehovan todistajat ovat lisänneet: "älä ota leipää ja viiniä".
      Koska näin on, pitää noudattaa 2 Joh. jakeita 10 ja 11 ja karttaa Jehovan todistajia. Heille ei saa sanoa edes päivää.

      • olisejessesemmonen

        Juu, ja Jesse sano paljon muutakin: Minä menen takaisin isäni ja teidän isänne minun jumalani ja teidän jumalanne luo. Jotain syystä kolminaisuuden kannattajat eivät huomaa tuota lainkaan vaan mieluummin uskovat ihmisen epäselvää ja monitulkintaista lausahdusta omien mieltymystensä mukaan kuin sitä mitä heidän jumalansa sanoo itse.


    • MietipätarkemminJookos

      Vihata-termi tarkoittaa Raamatussa monia asioita ja yksi niistä on "rakastaa vähemmän".

      Vastaavaa alkukielen vihata-sanaa (joka käännetään usein suomeksi esim hylkiä tms) käytetään merkityksessä ’rakastaa vähemmän’ esim seuraavissa kohdissa: 1.Mo 29:31, 33 ja 5.Mo 21:15, 16. Jeesus ei tietenkään tarkoittanut, että hänen seuraajiensa tulisi tuntea vihamielisyyttä perhettään ja itseään kohtaan. Eihän se ei olisi edes sopusoinnussa Raamatun kokonaissisällön kanssa. Vertaa Markus 12:29–31 ja Ef 5:28, 29, 33.

      En nyt sitten itse ole helluntalainen, mutta huomasinpa , että esim tässäkin blogikirjoituksessa asia on selitetty lyhyesti ja ytimekkäästi:

      https://www.kangasalanhelluntaiseurakunta.fi/koti/blogit/252-pitaako-vihata-isaa-ja-aitia

      Ja ei Raamattu tuo esiin, että uskovan pitää hylätä perheensä. Se tuo esiin sen, että perhe voi hylätä uskovaksi kääntyvän ihmisen.

      Esim puolisoni Jt-vanhemmat todellakin hylkäsivät puolisoni , kun hän kääntyi Jehovan todistajasta uskovaksi kristityksi.

      Jt-tyylinen ex-seurakuntalaistensa karttaminen/hylkääminen on vastoin Raamatun opetusta kuten tällä palstalla on jo useaan otteeseen todistettu Raamatulla. Mutta sehän ei mene Jehovan todistaja-propaganda- jyrän alla mankeloituihin mieliin kovin helposti perille, ei vaikka joiltakin näiltä ex-todistajilta olisi mennyt jo uskokin Jumalan olemassaoloon. Silti vaan monet Jt-valheellisuudet näyttävät istuvan kiinni kuin liimattuina.

      • narsisistinentapausko

        Karttaminen on raamattuun perustuvaa kuten täällä on lukuisia kertoja jo osoitettu eikä suinkaan yksin Jehovan todistajien harjoittamaa toimintaa.

        Mitä taas tulee Jeesuksen sanoihin, niin sinä selittelet hänen sanomisiaan. Jos katsotaan mitä Jeesus sanoo ennen tuota vihakommenttiaan, niin siitä tulee hyvin esiin se, että Jeesus on asetettava kaikessa ykköseksi

        18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
        19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
        20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'.

        24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'."

        26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

        Jeesus siis suuttuu kun hänen sanomaansa ei oteta vastaan!! Tuloksena on varsin kärjekäs heitto siitä, ettei sellainen joka vihaa omaisiaan voi olla hänen seuraajansa!


      • hakeesotilaita
        narsisistinentapausko kirjoitti:

        Karttaminen on raamattuun perustuvaa kuten täällä on lukuisia kertoja jo osoitettu eikä suinkaan yksin Jehovan todistajien harjoittamaa toimintaa.

        Mitä taas tulee Jeesuksen sanoihin, niin sinä selittelet hänen sanomisiaan. Jos katsotaan mitä Jeesus sanoo ennen tuota vihakommenttiaan, niin siitä tulee hyvin esiin se, että Jeesus on asetettava kaikessa ykköseksi

        18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
        19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
        20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'.

        24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'."

        26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

        Jeesus siis suuttuu kun hänen sanomaansa ei oteta vastaan!! Tuloksena on varsin kärjekäs heitto siitä, ettei sellainen joka vihaa omaisiaan voi olla hänen seuraajansa!

        Ja muuten, Jeesus kutsuu tuossa VAIN MIEHIÄ!!! Ei naisia.


      • luopumusJessenvuoksi

        Tuossa muuten on 1992 laitoksen käännös:

        26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

        Se on siis kirkkoraamatun käännös, ei mikään todistajien käännös.


      • NäinhänAsiaMenee
        luopumusJessenvuoksi kirjoitti:

        Tuossa muuten on 1992 laitoksen käännös:

        26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

        Se on siis kirkkoraamatun käännös, ei mikään todistajien käännös.

        Niinpä sitä joutuu usein LUOPUMAAN (EIKÄ SUINKAAN HYLKÄÄMÄÄN) läheisistään , jos haluaa seurata Jeesusta. Jt-suku on usein ja yleensä nimenomaan hylännyt Jt-lahkosta eronneen läheisensä, joka lähtee seuramaan Jeesusta eroten Jt-lahkosta ja kääntyen kristityksi.

        Lahkosta lähtijä ei ole hylännyt sen sijaan Jt-sukuaan , vaan on joutunut LUOPUMAAN näitten seurasta, koska nämä alkoivat karttamaan kristityksi kääntynyttä entistä Jehovan todistaja-läheistään.

        Samoin muslimitkin joutuvat usein luopumaan muslimiperheensä läheisyydestä, kun he kääntyvät kristityiksi. Joskus tilanne on nimittäin se, että jopa jotkut sukulaiset saattavat uhata henkeäkin, jos muslimi kääntyy kristityksi. Jos oma muslimiperhe sen sijaan suvaitsee kristityksi kääntynyttä perheenjäsentä, yhteydenpito voi jatkua.

        Vainoissa kristitty voi joutua jopa luopumaan omasta elämästääkin, jos vainooja sanoo tappavansa ellei uskova luovu uskostaan. Näinhän on tapahtunutkin varmaan tuhansia ellei jopa miljoonia kertoja, kun kristittyjä on vainottu ympäri maailmaa.


      • gölpölplöp
        NäinhänAsiaMenee kirjoitti:

        Niinpä sitä joutuu usein LUOPUMAAN (EIKÄ SUINKAAN HYLKÄÄMÄÄN) läheisistään , jos haluaa seurata Jeesusta. Jt-suku on usein ja yleensä nimenomaan hylännyt Jt-lahkosta eronneen läheisensä, joka lähtee seuramaan Jeesusta eroten Jt-lahkosta ja kääntyen kristityksi.

        Lahkosta lähtijä ei ole hylännyt sen sijaan Jt-sukuaan , vaan on joutunut LUOPUMAAN näitten seurasta, koska nämä alkoivat karttamaan kristityksi kääntynyttä entistä Jehovan todistaja-läheistään.

        Samoin muslimitkin joutuvat usein luopumaan muslimiperheensä läheisyydestä, kun he kääntyvät kristityiksi. Joskus tilanne on nimittäin se, että jopa jotkut sukulaiset saattavat uhata henkeäkin, jos muslimi kääntyy kristityksi. Jos oma muslimiperhe sen sijaan suvaitsee kristityksi kääntynyttä perheenjäsentä, yhteydenpito voi jatkua.

        Vainoissa kristitty voi joutua jopa luopumaan omasta elämästääkin, jos vainooja sanoo tappavansa ellei uskova luovu uskostaan. Näinhän on tapahtunutkin varmaan tuhansia ellei jopa miljoonia kertoja, kun kristittyjä on vainottu ympäri maailmaa.

        No se on vain kauniimpi muoto sanasta "abandon"

        26"If people come to me and are not ready to abandon their fathers, mothers, wives, children, brothers, and sisters, as well as their own lives, they cannot be my disciples. [GOD'S WORD® Translation]

        Mitäs jos nyt luettaisiin sitä raamattua niin kuin se on. Mutta vaikka kyse ei olisi edes valmiudesta hylätä omaisiaan, niin silti se että joku asettaa jonkun kuolleen miehen ykköseksi ennen kaikkia muita, on kova juttu. Ei ihan tervettä, ei myöskään tervettä vaatia sellaista toisilta ihmisiltä. Tuollaista antautumista ei vaadita normaalilta ihmiseltä eikä normaaleissa olosuhteissa. Kaiken pahan lisäksi, jos ei ole tuollaiseen valmis, on tuomittu "pitojen" ulkopuolelle. Tuotako oikeasti kutsutaan armoksi ja rakkaudeksi ja siksi, että "usko riittää"?

        Karttaminen pohjautuu raamattuun ja muutkin kuin todistajat tulkitsevat sitä varsin tiukasti. Toisilla on siitä virallinen ohjeistus, toisilla ei.

        Kyllä Jeesus myös sanoi, ettei ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan, riitaa perheen sisälle jne.

        Jos koetat esittää etteivät kristityt vainoa muita, niin olet varmaankin tietämätön asiasta. Kristityt ovat erinomaisen hyviä vainoamaan toisinajattelijoita. Näkyy tälläkin palstalla.


      • Ropootti

        Jeesus käveli kiukuttelevien somettajien seuraan ja sanoi, että toi on sun siskos ja toi sun veljes, ja lopettakaa toi kirjoitusten lukeminen, kyllä te sydämessä tiedätte, mikä on oikein. Lisäsi siihen vielä, että Jumala kyllä tietää, rakastaa, nauraa, hyväksyy ja antaa anteeksi.


    • rändäja

      Tukee kyllä, mutta isoisäni joka oli ainut isäni ei hyljännyt, vaan auttoi kaikin tavoin, sekä aineellisesti että hengellisesti ja kaikin tavoin. Syynä minun erot. oli rakkaus, jota en mitenkään saanut.
      Jos olisin ollut varakas ja hyvä titteli, niin asia toinen. En tahdo ketäään loukata en Jumalaa varsinkaan, mutta niin ne asiat käyvät.
      Nyt maallinen vaimo joka rakastaa ehdoitta.
      Sen olisi voinut tehdä jopa ennemmin mutta vanhimmat panivat panivat kapuloita rattaisiin ja ovat iloisia ja vihamielisiä minulle. Mitä Paavali kirjoittikaan???

      • jaa.aa.aa

        Paavali kirjoitti paljonkin, mitä tarkoitat?


    • Tutkittavaa

      Mutta mitä kirjoittaakaan Herätkää! lehti siitä, tuleeko vanhempien hylätä lapsensa, jos lapsi käyttää valinnanvapauttaan uskonnollisessa vakaumuksessaan.

      Herätkää 22.9.2002 s.20-22
      Nuoret kysyvät:
      Miksi vanhempani ei rakasta minua?
      Harva asia haavoittaa enemmän kuin se, että tulee oman isän tai äidin torjumaksi. ”Se sai minut tuntemaan itseni ei-toivotuksi ja laiminlyödyksi”, sanoo Karen. - -
      Ensinnäkin sinulla on oikeus odottaa vanhempiesi rakastavan sinua. Vanhempien rakkaus lapseen tulisi olla yhtä luonnollista ja luotettavaa kuin auringon nousu. Jumala odottaa heidän osoittavan lapsilleen tällaista rakkautta (Kolossalaisille 3:21; Titukselle 2:4). - -
      Ei ole epäilystäkään siitä, että isän tai äidin rakkauden puuttuminen voi aiheuttaa tuskaa.

      Herätkää! 22.10.1985 s.11
      1600-luvulla elänyt hollantilainen filosofi Spinoza sanoi, että rauha ei ole ”sodan puuttumista” vaan jotakin paljon laajakantoisempaa. Hän totesi: ”Se on hyve, mielentila, mieltymys hyvyyteen, luottamukseen, oikeudenmukaisuuteen.” Se voidaan saavuttaa ainoastaan kouluttamalla ihmisiä rakkauteen ja yhteisymmärrykseen eikä vihaan ja erimielisyyteen.

      Herätkää! Heinäkuu 2009 s.28
      RAAMATUN NÄKÖKANTA
      Onko väärin vaihtaa uskontoa?
      Ketään ei saisi pakottaa palvomaan tavalla, jota hän itse ei voi hyväksyä, tai valitsemaan uskonnon ja perheen välillä.

      Herätkää! 22.11.1998 s.8,10,13
      Ympäri maailmaa on miljoonia ihmisiä, jotka eivät voi sivuuttaa ihmisoikeusloukkauksia. He ovat edelleenkin päivittäisessä ahdingossa syrjinnän, - - vuoksi. - -
      Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen. (18.artikla) - -
      Yleismaailmallisen julistuksen mukaan ihmisillä on oikeuksia, koska ”heille on annettu järki ja omatunto”. Eräässä YK:n julkaisussa selitetään: ”Koska ihminen on järjellinen ja moraalinen olento, hän eroaa muista maapallolla elävistä olennoista, ja siksi hänelle kuuluu tiettyjä oikeuksia ja vapauksia, joita muilla olennoilla ei ole.” Ihmisoikeudet kuuluvat ihmiselle siis sillä perusteella, että hänellä on järki ja omatunto. Koska näin on, ihmisoikeudet ovat peräisin samasta lähteestä kuin ihmisen järki ja omatunto.

    • Tutkittavaa

      Jehovan todistajien tulisi tämän Johanneksen kirjeen mukaan karttaa ja olla jopa tervehtimättä kaikkia muita ihmisiä, koska heidän mukaansa nämä muut eivät ole pysyneet "Kristuksen opetuksessa" eivätkä opeta Jehovan todistajien tavalla sitä totuutta, jonka Jumala on vain heille paljastanut.

      Toinen Johanneksen kirje 1:9-11 KR92
      9 Jokainen, joka ei pysy Kristuksen opetuksessa vaan tuo siihen jotakin lisää, on vailla Jumalaa. Jokaisella, joka tässä opetuksessa pysyy, on sekä Isä että Poika.
      10 Jos joku tulee teidän luoksenne eikä opeta tällä tavoin, älkää ottako häntä kotiinne älkääkä edes tervehtikö häntä.
      11 Se, joka lausuu hänet tervetulleeksi, osallistuu hänen pahoihin tekoihinsa.

      Miksi tämä kohta sovelletaan vain Jehovan todistajista erotettuihin tai eronneisiin?

      Tässä Johanneksen kirjeen kohdassa tarkoitetaan aivan ilmeisesti silloisen seurakunnan sisäpuolella olevia, jotka eivät pysyneet "Kristuksen opetuksessa", eikä suinkaan kaikkia muita ihmisiä.

      • NiinpäNiins

        Hyviä pointteja! Alkuseurakunnan aikoihinhan hengelliset tilaisuudet olivat yleensä kotikokouksia seurakuntalaisten kodeissa ja tietenkään näihin kokouksiin ei saanut ottaa oman seurakunnan väkeä, joka olisi halunnut opettaa vastoin Kristuksen oppia puheissaan.

        Jos jotkut jatkoivat seurakunnan sisällä harhaoppien levittämistä tms, heidät voitiin erottaa. sitten heitä ei enää laskettukaan veljiksi vaan maailman ihmisiksi kuten pakanat ovat.

        eihän kaikkia ihmisiä, jotka ovat pakanoita tms tule Raamatun mukaan karttaa vaan olla ihan asiallisissa väleissä, vaikkakin omien uskonveljien kanssa ollaan tietenkin eniten ja rennoimmin.

        Varsinainen tilapäinen karttamismenetelmä oli osoitukseksi oman seurakunnan uskosta luopumassa oleville ja harhaantuneille harhaopin levittäjille, että semmoinen meno pitäisi lopettaa tai henkilö voidaan erottaa, koska ei noudata seurakunnan sääntöjä.

        Sitten kun joku on erotettu tai itse eronnut, hän on kuin pakana seurakuntalaisille. Mutta kuten Jeesuksen esimerkki opettaa, kuitenkin pakanoita kuuluu kohdella ihan hyvin, vaikka jatkuvasti ei kannata epäuskoisten kanssa yhtä läheisesti hengata kuin uskovien. Mutta voi jutella ja syödäkin jne. kuten Jeesuskin teki pakanoiden ja publikaanien kanssa.

        (Tietenkään ketään pakanaa tai vastaavaa ei kuitenkaan otettaisi seurakunnan hengellisen tilaisuuden puhujaksi/opettajaksi, vaikka tämä itse tyrkyttäytyisi. )


      • mitäväliä
        NiinpäNiins kirjoitti:

        Hyviä pointteja! Alkuseurakunnan aikoihinhan hengelliset tilaisuudet olivat yleensä kotikokouksia seurakuntalaisten kodeissa ja tietenkään näihin kokouksiin ei saanut ottaa oman seurakunnan väkeä, joka olisi halunnut opettaa vastoin Kristuksen oppia puheissaan.

        Jos jotkut jatkoivat seurakunnan sisällä harhaoppien levittämistä tms, heidät voitiin erottaa. sitten heitä ei enää laskettukaan veljiksi vaan maailman ihmisiksi kuten pakanat ovat.

        eihän kaikkia ihmisiä, jotka ovat pakanoita tms tule Raamatun mukaan karttaa vaan olla ihan asiallisissa väleissä, vaikkakin omien uskonveljien kanssa ollaan tietenkin eniten ja rennoimmin.

        Varsinainen tilapäinen karttamismenetelmä oli osoitukseksi oman seurakunnan uskosta luopumassa oleville ja harhaantuneille harhaopin levittäjille, että semmoinen meno pitäisi lopettaa tai henkilö voidaan erottaa, koska ei noudata seurakunnan sääntöjä.

        Sitten kun joku on erotettu tai itse eronnut, hän on kuin pakana seurakuntalaisille. Mutta kuten Jeesuksen esimerkki opettaa, kuitenkin pakanoita kuuluu kohdella ihan hyvin, vaikka jatkuvasti ei kannata epäuskoisten kanssa yhtä läheisesti hengata kuin uskovien. Mutta voi jutella ja syödäkin jne. kuten Jeesuskin teki pakanoiden ja publikaanien kanssa.

        (Tietenkään ketään pakanaa tai vastaavaa ei kuitenkaan otettaisi seurakunnan hengellisen tilaisuuden puhujaksi/opettajaksi, vaikka tämä itse tyrkyttäytyisi. )

        Karttamisesta on erilaisia tulkintoja, tulkinta riippuu kuppikunnasta. Jehovan todistajilla olisi sama mahdollisuus tulkita lievästi kuin muillakin. Tai lievemmin ainakin. Sinun tulkintasi ei ole ainoa oikea.

        Raamatullisuudella taas ei ole merkitystä tässä asiassa, tulkinnasta riippumatta, koska raamatullisuus ei oikeasti ole peruste millekään. Tervetuloa raamatullisuuskeskusteluun:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14718888/raamatullisuudesta


    • kaupankäyntiä

      Eikös kaikkien kristittyjen tulisi olla valmiita uhraamaan omat lapsens, kuten Aabraham teki. Tämä on perua vanhoista tavoista joilla ihminen lupasi jumalalle jotain vastineeksi haluamastaan, esim Jeftan tytär toisena esimerkkinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe