Mikä on Pyhän Hengen kaste

JeesusKutsuuSeuraamaan

Ymmärtääksemme mistä nk. Pyhän Hengen kasteessa on kysymys, tulee ensin ymmärtää Jumalan evankeliumi. Kuka Jeesus oli ja On, mitä Hän saarnasi. Mm. tältä foorumilta, kaiketi vasemmistoliittolaisen, ateistisen moderaation toimesta sensuroitu Markuksen evankeliumi-ketjun alku antaisi vastauksen juuri tähänkin kysymykseen. (Siksi se kai olikin liikaa paholaiselle.)

Markus 1:14-18
14 Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".
16 Ja kulkiessaan Galilean järven rantaa hän näki Simonin ja Andreaan, Simonin veljen, heittävän verkkoa järveen; sillä he olivat kalastajia.
17 Ja Jeesus sanoi heille: "Seuratkaa minua, niin minä teen teistä ihmisten kalastajia".
18 Kohta he jättivät verkot ja seurasivat häntä.

"Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi! Seuratkaa minua." Näin Jeesus Itse kutsuu jokaista ihmisyksilöä, minua ja sinua.

Tässä, Jeesuksen meissä, Pyhän Hengen kautta vaikuttamassa sovitustyössä ja lahjavanhurskautuksessa, kasteen kautta me voimme uudestisyntyä. Pyhä Henki ei laskeudu asumaan nk. vanhaan ihmiseen, vaan vaatii asunnokseen uudestisyntyneen, parannuksenarmossa elävän kristityn. Siis: Pyhä Henki jo asuu ja vaikuttaa uudestisyntyneessä kristityssä, mutta tämä saattaa kuitenkin vielä olla vailla nk. voimakokemusta.

Apostolien teot:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ap. t. 1:1&rnd=1490094804918 :

Apt.t.2:1-4
1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

*

43

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JeesusAinoaTie

      Siinä sitten painostat ihmisiä, että teidän pitää vielä saada tämä "voimakokemus". Monia ihmisiä kiinnostaa nykyään vain kaikki mahtavat kokemukset, ei Jeesus riitä. Minua on pakotettu puhumaan kielillä ja puhuttu sitä ja tätä valhetta, että pitää vielä erikseen tapahtua se ja tämä kokemus, ja vasta sitten on oikealla tiellä.

      Kun ihminen ottaa Jeesuksen vastaan henkilökohtaisesti Vapahtajanaan ja Herranaan, hän saa Pyhän Hengen, uskosta. Hän saa tällöin KOKO Pyhän Hengen. Eli Jeesus tulee häneen Henkensä kautta. Sitten tietysti on tärkeä pysyä uskossa ja seurata Jeesusta.

      Mutta nämä erilaisten "voimakokemusten" etsinnät ja opetukset vievät harhaan. Monet uskovat ovat TODELLA ahdistuneita kun heitä pakotetaan vielä esim. puhumaan kielillä ikäänkuin merkiksi että he ovat uskossa. Mitä Raamattu sanoo? Kaikki EIVÄT puhu kielillä!

      Älkäämme eksykö vääriin oppeihin.

      • JeesusKutsuuSeuraamaan

        Minä en ole painostanut ketään.

        Tuo sana "voimakokemus" tuli itselleni eräänlaisena selventävänä sanana sille, mitä nk. Pyhän Hengen kasteessa monet nimenomaan "kokevat". Se on voimakas tapahtuma, kuten Apt.tekojen 2 luvussa luemme. Se ei kertakaikkiaan tapahdu salassa.

        Ja kuten kirjoitan edellä, jokaisessa uudestisyntyneessä jo asuu ja vaikuttaa Jumalan Pyhä Henki.

        Tästä "PH:n kasteesta" ei pidä tehdä itselleen mitään "rimaa". Se ei ole uskovan oma ansio. On miljoonia kristittyjä joilta puuttuu tällainen erilliskokemus, joka sisältää nk. armolahjat.

        Kirjoitan sen ymmärryksen ja tiedon mukaan kuin minulla asiasta on. Tämä on keskustelufoorumi, jossa monenlaiset ihmiset, myös nk. tavalliset kristityt kirjoittelevat ja keskustelevat. Oma tarkoitukseni on pyrkiä keskustelemaan suoraan asiasta eikä asian vierestä, eli evankeliumista.

        Pyhän Hengen kasteesta puhumista ei pidä karttaa siksi, että se loukkaisi joitain kristittyjä joilla ei vastaavaa kokemusta ole. PH:n kaste kuuluu osana evankeliumia ja on ollut todellisuutta nimenomaan helluntailaisuudessa, josta nimitys "helluntailaiset" alkujaan tulikin. "Helluntailaiset" saarnasivat Helluntaita!

        Yritetään suvaita toisiamme ja uskoamme. Itsehän tässä jokunen aika sitten laitoin tänne aloituksen "Tehdään parannus!" ja tämä evankelioinnin tarve kaiketi on tuon hartaan aikeen hedelmää.
        .


      • >>>Mitä Raamattu sanoo? Kaikki EIVÄT puhu kielillä!

        Älkäämme eksykö vääriin oppeihin.<<<

        Paavali tekee ikävän toteamuksen etteivät kaikki puhu kielillä. Se ei ole Jumalan tahdon toteaminen ikään kuin kaikille ei olisi annettu kielilläpuhumisen armolahjaa ja että Jumala tahtoisi etteivät kaikki puhu kielillä.

        Raamatun mukaan kielilläpuhuva rakentaa itseään. Kuka voi väittää ettei Jumalan tahdo hänen rakentavan itsenään? Paavali ja Jeesus tahtovat että kaikki uskovat puhuisivat kielillä ja profetoisivat.

        Jumala jakaa armolahjoja tahtonsa mukaan. Hän tahtoo että uskovat pyrkivät saamaan ja saavat runsaasti armolahjoja. Toisin sanoen, että uskovat ottavat vastaan runsaasti Kristuksessa olevia armolahjoja. Uskova kykenee ottamaan vastaan Jumalan tarjoamia armolahjoja sen mukaan kuin hänelle on näistä asioista opetettu ja hän ymmärtää tätä asiaa. Tieto on siis edellytys armolahjojen runsaaseen vastaan ottamiseen (1 Kor 1:4-7). Jumalan puolelta asiassa ei ole ongelmaa. Tästä armolahja-asiasta 1 Kor 12 - 14. luvuissa.


      • tekopyhyyttä
        JeesusKutsuuSeuraamaan kirjoitti:

        Minä en ole painostanut ketään.

        Tuo sana "voimakokemus" tuli itselleni eräänlaisena selventävänä sanana sille, mitä nk. Pyhän Hengen kasteessa monet nimenomaan "kokevat". Se on voimakas tapahtuma, kuten Apt.tekojen 2 luvussa luemme. Se ei kertakaikkiaan tapahdu salassa.

        Ja kuten kirjoitan edellä, jokaisessa uudestisyntyneessä jo asuu ja vaikuttaa Jumalan Pyhä Henki.

        Tästä "PH:n kasteesta" ei pidä tehdä itselleen mitään "rimaa". Se ei ole uskovan oma ansio. On miljoonia kristittyjä joilta puuttuu tällainen erilliskokemus, joka sisältää nk. armolahjat.

        Kirjoitan sen ymmärryksen ja tiedon mukaan kuin minulla asiasta on. Tämä on keskustelufoorumi, jossa monenlaiset ihmiset, myös nk. tavalliset kristityt kirjoittelevat ja keskustelevat. Oma tarkoitukseni on pyrkiä keskustelemaan suoraan asiasta eikä asian vierestä, eli evankeliumista.

        Pyhän Hengen kasteesta puhumista ei pidä karttaa siksi, että se loukkaisi joitain kristittyjä joilla ei vastaavaa kokemusta ole. PH:n kaste kuuluu osana evankeliumia ja on ollut todellisuutta nimenomaan helluntailaisuudessa, josta nimitys "helluntailaiset" alkujaan tulikin. "Helluntailaiset" saarnasivat Helluntaita!

        Yritetään suvaita toisiamme ja uskoamme. Itsehän tässä jokunen aika sitten laitoin tänne aloituksen "Tehdään parannus!" ja tämä evankelioinnin tarve kaiketi on tuon hartaan aikeen hedelmää.
        .

        "On miljoonia kristittyjä joilta puuttuu tällainen erilliskokemus, joka sisältää nk. armolahjat."

        Kuules nyt, Jumalan Sana ei sano, että jossain yhdessä kokemuksessa uskova saa "armolahjat". Tämä on helluntaiopin hapatusta. Jumala jakaa armolahjoja kuten Hän tahtoo. Ja kaikki eivät saa kaikkia armolahjoja. Kaikki eivät esim. puhu kielillä. Ne, jotka kertovat ihmisille, että teiltä puuttuu sitä ja tätä, tulee Jumala osoittamaan tekopyhiksi itsensä korottajiksi ennemmin tai myöhemmin. Jeesus ei tosiaan riitä sinulle.


      • Publikaanitar
        tekopyhyyttä kirjoitti:

        "On miljoonia kristittyjä joilta puuttuu tällainen erilliskokemus, joka sisältää nk. armolahjat."

        Kuules nyt, Jumalan Sana ei sano, että jossain yhdessä kokemuksessa uskova saa "armolahjat". Tämä on helluntaiopin hapatusta. Jumala jakaa armolahjoja kuten Hän tahtoo. Ja kaikki eivät saa kaikkia armolahjoja. Kaikki eivät esim. puhu kielillä. Ne, jotka kertovat ihmisille, että teiltä puuttuu sitä ja tätä, tulee Jumala osoittamaan tekopyhiksi itsensä korottajiksi ennemmin tai myöhemmin. Jeesus ei tosiaan riitä sinulle.

        Tämä on nimenomaan juuri helluntaihapanopille tarkoitettu foorumi.
        .


      • jaikaliii91
        tekopyhyyttä kirjoitti:

        "On miljoonia kristittyjä joilta puuttuu tällainen erilliskokemus, joka sisältää nk. armolahjat."

        Kuules nyt, Jumalan Sana ei sano, että jossain yhdessä kokemuksessa uskova saa "armolahjat". Tämä on helluntaiopin hapatusta. Jumala jakaa armolahjoja kuten Hän tahtoo. Ja kaikki eivät saa kaikkia armolahjoja. Kaikki eivät esim. puhu kielillä. Ne, jotka kertovat ihmisille, että teiltä puuttuu sitä ja tätä, tulee Jumala osoittamaan tekopyhiksi itsensä korottajiksi ennemmin tai myöhemmin. Jeesus ei tosiaan riitä sinulle.

        Pelastus Jeesuksessa Kristuksessa on Jumalan tarjous ihmiskunnalle ja yksilöihmiselle. Pyhä Henki on Jumalan tarjous pelastuksen vastaan ottaneille ihmisille. Armolahjat ovat myös Jumalan tarjous uskoville.

        Mitään näistä Jumalan lahjoista ja tarjouksista ihmisen ei ole pakko ottaa vastaan. Mutta nämä vastaan otettuaan hän elää erilaista elämää kuin jos hän ei olisi ottanut näistä mitään vastaan. Uskova, joka ei ota vastaan Pyhän Hengen lahjaa elää erilaista uskon elämää kuin se uskova joka on ottanut vastaan Jumalan tarjouksen Pyhästä Hengestä ja Hengen täyteyden. Myös sellainen uskova joka ei ota vastaan Jumalan tarjouksia armolahjosta elää erilaista uskon elämää kuin se uskova joka on ottanut vastaan armolahjoja runsaasti.

        Jumala tahtoo antaa ihmisille nämä kaikki edellä mainitut asiat. Oletko ottanut vastaan nämä kaikki? Jos et ole vielä ottanut vastaan kaikkea mitä Jumala sinulle tarjoaa Sanassaan, sinun kohdallasi Hänen tahtonsa ei ole vielä toteutunut niin kuin Hän on tarkoittanut sinun elämäsi.


      • EiHelponTienKulkija
        jaikaliii91 kirjoitti:

        Pelastus Jeesuksessa Kristuksessa on Jumalan tarjous ihmiskunnalle ja yksilöihmiselle. Pyhä Henki on Jumalan tarjous pelastuksen vastaan ottaneille ihmisille. Armolahjat ovat myös Jumalan tarjous uskoville.

        Mitään näistä Jumalan lahjoista ja tarjouksista ihmisen ei ole pakko ottaa vastaan. Mutta nämä vastaan otettuaan hän elää erilaista elämää kuin jos hän ei olisi ottanut näistä mitään vastaan. Uskova, joka ei ota vastaan Pyhän Hengen lahjaa elää erilaista uskon elämää kuin se uskova joka on ottanut vastaan Jumalan tarjouksen Pyhästä Hengestä ja Hengen täyteyden. Myös sellainen uskova joka ei ota vastaan Jumalan tarjouksia armolahjosta elää erilaista uskon elämää kuin se uskova joka on ottanut vastaan armolahjoja runsaasti.

        Jumala tahtoo antaa ihmisille nämä kaikki edellä mainitut asiat. Oletko ottanut vastaan nämä kaikki? Jos et ole vielä ottanut vastaan kaikkea mitä Jumala sinulle tarjoaa Sanassaan, sinun kohdallasi Hänen tahtonsa ei ole vielä toteutunut niin kuin Hän on tarkoittanut sinun elämäsi.

        Ymmärrän uskovia jotka saattavat ahdistua tästä aiheesta, sillä tällainen nk. henkikaste ei välttämättä tule joka uskovallekaan kuin Manulle illallinen. Jotkut rukoilevat vuosikausia tätä ihmeellistä "kokemusta", riutuen itsesyytöksissä, vaipuen epätoivoon, jopa lähelle epäuskoa. "Miksi KAIKKI MUUT saa PH:n kasteen, mutta en minä?! Mikä minussa on vikana? Enkö kelpaa Jumalalle?!"

        Itse olin ollut päivälleen 14 vuotta uskossa, kunnes tämä ihme sitten eräässä seurakunnan takahuoneen rukoustilaisuudessa tapahtui. Kun sanon "uskossa", tarkoitan uskoa, en ulkonaista elämääni, joka ailahteli seurakunnan ja maailman väliä, sisältäen lukemattomia uusia "jättäytymisiä", "uskoontuloja", mutta voimaa elää uskovaisen elämää ei ollut. Monesti istuin surullisena seurakunnan takapenkissä kuunnellen ihmekertomuksia kuinka joku oli uskoontullessaan noin vain vapautunut alkoholista. Mutisin itsekseni että joo, toisia Jumala näyttää auttavan, mutta minua ei. Olisin voinut potkaista mokomaa kehuskelijaa!

        Kyllä se oli itkun ja vaivan takana! "Kaikki muut" jo puhuivat kielillä, mutten minä! Olin jo lyödä hanskat tiskiin kun tämä voimallinen kokemus siinä esirukouskokouksessa sitten tapahtui! Tuli kuin jonkinlainen "pilvi" ympärille ja siinä sitten alkoi myös moninainen kielilläpuhe.
        .


      • jaikaliii91
        EiHelponTienKulkija kirjoitti:

        Ymmärrän uskovia jotka saattavat ahdistua tästä aiheesta, sillä tällainen nk. henkikaste ei välttämättä tule joka uskovallekaan kuin Manulle illallinen. Jotkut rukoilevat vuosikausia tätä ihmeellistä "kokemusta", riutuen itsesyytöksissä, vaipuen epätoivoon, jopa lähelle epäuskoa. "Miksi KAIKKI MUUT saa PH:n kasteen, mutta en minä?! Mikä minussa on vikana? Enkö kelpaa Jumalalle?!"

        Itse olin ollut päivälleen 14 vuotta uskossa, kunnes tämä ihme sitten eräässä seurakunnan takahuoneen rukoustilaisuudessa tapahtui. Kun sanon "uskossa", tarkoitan uskoa, en ulkonaista elämääni, joka ailahteli seurakunnan ja maailman väliä, sisältäen lukemattomia uusia "jättäytymisiä", "uskoontuloja", mutta voimaa elää uskovaisen elämää ei ollut. Monesti istuin surullisena seurakunnan takapenkissä kuunnellen ihmekertomuksia kuinka joku oli uskoontullessaan noin vain vapautunut alkoholista. Mutisin itsekseni että joo, toisia Jumala näyttää auttavan, mutta minua ei. Olisin voinut potkaista mokomaa kehuskelijaa!

        Kyllä se oli itkun ja vaivan takana! "Kaikki muut" jo puhuivat kielillä, mutten minä! Olin jo lyödä hanskat tiskiin kun tämä voimallinen kokemus siinä esirukouskokouksessa sitten tapahtui! Tuli kuin jonkinlainen "pilvi" ympärille ja siinä sitten alkoi myös moninainen kielilläpuhe.
        .

        Tämä on monille ihmisille vaikea asia. Mutta se ei ole sellainen asia joka voitaisiin hylätä jotta kukaan ihminen ei vain tästä stressaannu ja pety ja saa vatsanpuruja kun en täyty ja muut täyttyvät. Näistä tulee puhua sitä enemmän mitä enemmän on uskovia jotka eivät ole saaneet kastetta Pyhässä Hengessä.

        Jeesuksessa Kristuksessa meillä on nämä kaikki täysin valmiina. Ja Jeesus on Jumalan Sana. Jeesus on Jumalan salaisuus johon Jumala on kätkenyt kaikki TIEDON ja viisauden aarteet. Paavali julisti Kristusta ja Hänessä olevia aarteita kansalle. Miksi hän sen teki? Hän julisti näitä asioita koska Jumala toimii Sanassa ja Sanan kautta. Niin kuin seurakuntaa ja yksilöuskovaa opetetaan, niin Jumala toimii seurakunnassa ja yksilön kohdalla mikäli hän ottaa vastaan Jumalan Sanan opetetusta asiasta. Sanajulistuksen kautta Jumala tulee näiden asioiden kanssa ihmisen eteen ja tarjoaa lahjojaan: ensin pelastusta, sitten Pyhää Henkeä ja armolahjoja. Lue 1 Kor 1:4-7.

        Näistä asioista tulee opettaa seurakunnissa jotta Jumala pääsee ilmestymään Sanan kautta yksilöuskovan elämässä. Vihollinen ei tahdo tietenkään että näistä asioista puhuttaisiin uskoville. Ei hän tahdo että mitään Jumalan asiaa ja tahtoa opetetaan ihmisille.


      • jaikaliii91
        EiHelponTienKulkija kirjoitti:

        Ymmärrän uskovia jotka saattavat ahdistua tästä aiheesta, sillä tällainen nk. henkikaste ei välttämättä tule joka uskovallekaan kuin Manulle illallinen. Jotkut rukoilevat vuosikausia tätä ihmeellistä "kokemusta", riutuen itsesyytöksissä, vaipuen epätoivoon, jopa lähelle epäuskoa. "Miksi KAIKKI MUUT saa PH:n kasteen, mutta en minä?! Mikä minussa on vikana? Enkö kelpaa Jumalalle?!"

        Itse olin ollut päivälleen 14 vuotta uskossa, kunnes tämä ihme sitten eräässä seurakunnan takahuoneen rukoustilaisuudessa tapahtui. Kun sanon "uskossa", tarkoitan uskoa, en ulkonaista elämääni, joka ailahteli seurakunnan ja maailman väliä, sisältäen lukemattomia uusia "jättäytymisiä", "uskoontuloja", mutta voimaa elää uskovaisen elämää ei ollut. Monesti istuin surullisena seurakunnan takapenkissä kuunnellen ihmekertomuksia kuinka joku oli uskoontullessaan noin vain vapautunut alkoholista. Mutisin itsekseni että joo, toisia Jumala näyttää auttavan, mutta minua ei. Olisin voinut potkaista mokomaa kehuskelijaa!

        Kyllä se oli itkun ja vaivan takana! "Kaikki muut" jo puhuivat kielillä, mutten minä! Olin jo lyödä hanskat tiskiin kun tämä voimallinen kokemus siinä esirukouskokouksessa sitten tapahtui! Tuli kuin jonkinlainen "pilvi" ympärille ja siinä sitten alkoi myös moninainen kielilläpuhe.
        .

        >>>Kun sanon "uskossa", tarkoitan uskoa, en ulkonaista elämääni, joka ailahteli seurakunnan ja maailman väliä, sisältäen lukemattomia uusia "jättäytymisiä", "uskoontuloja", mutta voimaa elää uskovaisen elämää ei ollut.<<<

        Sinä tässä kerrot osasyitä siihen miksi Pyhästä Hengestä tulee puhua seurakunnissa. Me ihmiset olemme luonnostamme itsekeskeisiä. Ja usein syntikeskeisiä. Se on oman lihan ja sen vanhan aatun itsekeskeisyyttä ja myös vihollisen taktiikka saada ihmisen huomio muualle mutta ei Kristukseen Jumalan Sanaan. Pyhä Henki esittelee meille Jeesusta Kristusta ja kaikkea sitä mitä Hänessä on ja mitä Hän meille tarjoaa. Jotta vihollinen voisi estää meitä saamasta Jumalan lahjoja, hänen on välttämättä saatava ihmisen huomio muualle. Ja mikä sen helpompaa kuin saada uskova keskittymään itseensä ja omiin heikkouksiinsa ja jopa synteihin. Niin uskova sitten luulee etten ole tarpeeksi onnistunut, en ole tarpeeksi hyvä uskova ja siksi Jumala ei minulle......

        Uskosta osattomien huomion kiinnittäminen muihin asioihin on viholliselle erittäin helppoa. Jotkut täällä kertovatkin jo näistä asioista. Raha on yksi asia jota vihollinen osoittaa ja kertoo uskosta osattomille että uskovat ovat sinun ja muiden ihmisten rahojen perässä rahankeruuhommissa. Ja he uskovat sen helposti. Tässä vain yksi esimerkki vihollisen juonista uskosta osattomien kohdalla.

        Uskoon tulleen ihmisen tulee kiinnittää huomionsa Jumalan Sanaan, mitä Sana sanoo ja mitä Sana tahtoo minusta.


    • jaikaliii91

      >>>Pyhä Henki jo asuu ja vaikuttaa uudestisyntyneessä kristityssä, mutta tämä saattaa kuitenkin vielä olla vailla nk. voimakokemusta.<<<

      Pyhän Hengen kaste ei ole pelkkä voimakokemus. Uskova kastetaan Pyhässä Hengessä Jumalan rakkaudessa ja rakkauteen Jumalan (rakkauden) läsnäoloon.

      Jumala on rakkaus. Pyhä Henki on Jumala ja rakkaus. Jeesus tuli heittämään tulta. Tuli Raamatussa symboloi Jumalaa ja Hänen läsnäoloaan ja rakkauttaan. Jumala tahtoo että me eläisimme Hänen, Jeesuksen, kautta. Se voi tapahtua ainoastaan Pyhässä Hengessä ja Jumalan rakkaudessa. "En enää elä minä vaan Kristus elää minussa".

      Kun uskova kastetaan Pyhässä Hengessä, hän saa kokea Jumalan rakkauden itseään kohtaan. Hän saa kokea Jumalan rakkauden myös Jeesusta kohtaan ja Jumalan lapsia, seurakuntaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan.

      Jumalan rakkauden voiman vaikutuksesta Jeesus tuli maailmaan antamaan itsensä meidän edestämme ristille. Ilman Jumalan rakkautta ihmisiä kohtaan Jeesus ei olisi antanut itseään meidän edestämme. Näin se on myös meidän ihmisten kohdalla. Ilman Jumalan rakkautta ja sen kokemista emme välitä ihmisten ikuisuuskohtalosta. Olemme sen verran itsekkäitä ja omaan napaan ja omaan etuun tuijottavia yksilöitä. Siksi ...

      Jumalan rakkaus vie uskovan antamaan itsensä ensin Jumalalle ja sitten ihmisille heidän hyväkseen. Jumalan rakkaus vie meidät todistamaan Jeesuksesta Kristuksesta. Ei voi olla niin että ihminen, jonka Jumalan rakkaus valtaa, pysyy hiljaa, ei puhu eikä pukahda kokemastaan. Hän ei varsinkaan suhtaudu välinpitämättömästi lähimmäistensä pelastukseen. Hän saa tuskan sydämeensä lähimmäisistään ja heidän pelastuksestaan. Tämä Jumalan vaikuttama ja antama tuska vie hänet evankeliumin työhön. Jos se ei vie saarnaamaan ihmisille evankeliumia, se vie hänet rukoilemaan Jumalan vaikutuksesta ihmisten pelastumisen puolesta.

      Pyhä Henki ja Hänen rakkautensa vie uskovan myös pyhityselämään. Jumalan rakkauden Hengen valtaama ihminen inhoaa kaikkea syntiä eikä hän saata elää synnin harjoittajana. Siksi Pyhä Henki on voimakkain ase taistelussa syntiä vastaan. Siksikin Jumala on tarkoittanut Pyhän Hengen ihan jokaiselle omalleen.

      Ymmärrämmekö nyt miksi Saatana ei tahdo että yksikään Jumalan lapsi kastetaan Pyhässä Hengessä? Ymmärrämmekö miksi Jumala on antanut Pyhän Hengen jokaiselle uskovalle.

      • HengenVoimaHelluntain

        Oikein kirjoitat. Älkää välittäkö tuosta käyttämästäni vajavaisesta sanasta "voimakokemus". Se oli vain yksi sana. Se kuitenkin ajatuksissani kuvasi kaikkea tuota mitä jaikaliii91 edellä kirjoittaa.

        Miksi kummassa netistä ei löydy youtubeilta näitä vanhoja helluntailauluja kuten "Se Hengen voima Helluntain ja tulimerkkikin, mi vuoti joukkoon oottavain Jerusalemin, se voima ompi iäinen, ei muutu, kiitos Jeesuksen!"

        Kaikenlaista liirumilaarumi ylistysmantraa kyllä löytyy, mutta ei kunnollista helluntaivoimaa, joka esim. telttakokouksissa nk. herätti kuolleetkin!
        .


      • jaikaliii91
        HengenVoimaHelluntain kirjoitti:

        Oikein kirjoitat. Älkää välittäkö tuosta käyttämästäni vajavaisesta sanasta "voimakokemus". Se oli vain yksi sana. Se kuitenkin ajatuksissani kuvasi kaikkea tuota mitä jaikaliii91 edellä kirjoittaa.

        Miksi kummassa netistä ei löydy youtubeilta näitä vanhoja helluntailauluja kuten "Se Hengen voima Helluntain ja tulimerkkikin, mi vuoti joukkoon oottavain Jerusalemin, se voima ompi iäinen, ei muutu, kiitos Jeesuksen!"

        Kaikenlaista liirumilaarumi ylistysmantraa kyllä löytyy, mutta ei kunnollista helluntaivoimaa, joka esim. telttakokouksissa nk. herätti kuolleetkin!
        .

        Minä koin että et tarkoittanut että Pyhä Henki olisi vain voimakokemus. En kirjoittanutkaan tekstiäni sinun tähtesi vaan lukijoiden tähden. Koin että minun tulee ottaa esille mistä Pyhän Hengen kasteessa on kysymys niin kuin minä tämän asian olen ymmärtänyt ja myös osaksi kokenut. Tämä asia ei siis ole teoreettinen asia. Pyhä Henki on todellista ja Hänet voidaan kokea ja kohdata.


      • jaikaliii91

        Tähän tulee vielä lisätä yksi erittäin tärkeä Pyhän Hengen tehtävä uskovassa ja seurakunnassa. Pyhä Henki on Opettaja. Jeesus sanoi että kun Pyhä Henki tulee, Hän opettaa uskoville hengellisiä asioita ja johdattaa uskovan kaikkeen totuuteen ja avaa Kirjoituksia.

        Pyhä Henki on siis ratkaisevassa asemassa jotta uskova oppii tuntemaan Jumalaa ja Jumalan tahtoa ja voisi seurata Jeesusta Kristusta Jumalan tahtomalla tavalla. Ilman Pyhää Henkeä ja Hänen antamaa opetusta ymmärryksemme Jumalasta ja Hänen asioistaan jää kovin vähäiseksi.


      • teacheri
        jaikaliii91 kirjoitti:

        Tähän tulee vielä lisätä yksi erittäin tärkeä Pyhän Hengen tehtävä uskovassa ja seurakunnassa. Pyhä Henki on Opettaja. Jeesus sanoi että kun Pyhä Henki tulee, Hän opettaa uskoville hengellisiä asioita ja johdattaa uskovan kaikkeen totuuteen ja avaa Kirjoituksia.

        Pyhä Henki on siis ratkaisevassa asemassa jotta uskova oppii tuntemaan Jumalaa ja Jumalan tahtoa ja voisi seurata Jeesusta Kristusta Jumalan tahtomalla tavalla. Ilman Pyhää Henkeä ja Hänen antamaa opetusta ymmärryksemme Jumalasta ja Hänen asioistaan jää kovin vähäiseksi.

        Pyhä Henki opettaa, mutta kenen kautta? Ei ainakaan jaikalin kautta joka pitää itseään opettajana vaikka Pyhää Henkeä hänessä ei ole.


    • Tulimerkki
    • näinsemeneee

      Monet evankelistat huutavat teille sekä Pyhän Hengen että tulen kastetta. Ne ovat itse asiassa eri käsitteitä. Raamattu kertoo, että tulen kaste on synnin tuhoamista helvetin tulessa. Pyhän Hengen kaste on päivänvastaista siunausta totuuteen. Kiinnittäkää erityistä huomiota jakeeseen 12, koska se selittää tulta, jossa ruumenet poltetaan.

      Matt. 3: 11 "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. 12 Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu."

      • TultaTultaTaivahan

        Anteeksi! Perinnehelluntailainen opetus Pyhän Hengen tulesta oli se, että tässä kasteessa tuli aloittaa puhdistustyönsä kristityssä heti tämän saatua tämän tulikasteen.

        Ei siis odota Helvettiä, vaan aloittaa, itse voisin nimittää: "kiirastulen" jo tässä elämässä. Nimenomaan tästä Pyhän Hengen polttavasta tulesta helluntailaisuus on opettanut: "Polta kaikki tuhkaksi, omavoimamme!"

        https://www.youtube.com/watch?v=8KoHJux0VE0
        .


      • näinsemeneee
        TultaTultaTaivahan kirjoitti:

        Anteeksi! Perinnehelluntailainen opetus Pyhän Hengen tulesta oli se, että tässä kasteessa tuli aloittaa puhdistustyönsä kristityssä heti tämän saatua tämän tulikasteen.

        Ei siis odota Helvettiä, vaan aloittaa, itse voisin nimittää: "kiirastulen" jo tässä elämässä. Nimenomaan tästä Pyhän Hengen polttavasta tulesta helluntailaisuus on opettanut: "Polta kaikki tuhkaksi, omavoimamme!"

        https://www.youtube.com/watch?v=8KoHJux0VE0
        .

        Jae 12 selittää asian oikein. Tuli on helvetin tulta, joka ei koskaan sammu. Ikuinen tuli kertoo, että kyseessä on helvetin tuli.

        On totta, että ihmisen erämaataival on poisoppimista synnin tekemisestä. On siis paljon muuta joka opettaa ihmistä, mutta em. Raamatun katkelma puhuu helvetin tulesta ja sen vastakohtana olevasta Pyhän Hengen kasteesta.


    • RealSana

      Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

      • näinsemeneee

        On totta, että tuossa yhteydessä oli näkyvissä kieliä. Mutta jos puhutaan tulikasteesta, niin se tarkoittaa sitten muuta. Kyse on siitä mitä Matteus ja Apostolien tekojen kirjan jakeet tarkoittavat asiayhteys huomioiden.


      • RealSana
        näinsemeneee kirjoitti:

        On totta, että tuossa yhteydessä oli näkyvissä kieliä. Mutta jos puhutaan tulikasteesta, niin se tarkoittaa sitten muuta. Kyse on siitä mitä Matteus ja Apostolien tekojen kirjan jakeet tarkoittavat asiayhteys huomioiden.

        Jumalan Sanassa puhutaan myös Pyhästä Hengestä tulena, Sanan kaikki tuli ei ole helvetin tulta.
        Jeesus sanoi: Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Helluntaipäivänä Jeesus lähetti Pyhän Hengen kuin tulen maan päälle.
        Vanhan Liiton kirjoituksista löytyy esimerkiksi kuvaus siitä miten Pyhä Henki on kuin pilvi ja kuin tulen hohde. Sillä Herran pilvi oli päivällä asumuksen päällä, ja yöllä oli pilvessä tulen hohde kaikkien israelilaisten silmien edessä; näin oli koko heidän vaelluksensa ajan.


      • näinsemeneee
        RealSana kirjoitti:

        Jumalan Sanassa puhutaan myös Pyhästä Hengestä tulena, Sanan kaikki tuli ei ole helvetin tulta.
        Jeesus sanoi: Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Helluntaipäivänä Jeesus lähetti Pyhän Hengen kuin tulen maan päälle.
        Vanhan Liiton kirjoituksista löytyy esimerkiksi kuvaus siitä miten Pyhä Henki on kuin pilvi ja kuin tulen hohde. Sillä Herran pilvi oli päivällä asumuksen päällä, ja yöllä oli pilvessä tulen hohde kaikkien israelilaisten silmien edessä; näin oli koko heidän vaelluksensa ajan.

        Aivan. Kyse on asiayhteydestä. Mutta jos puhutaan Matt. 3:11,12 sanoilla, niin asiayhteys on eri. Jos pastori huutaa yleisölle tulta tulta tulta ja tarkoittaa tulen kastetta, niin hän itse asiassa ei ole ymmärtänyt ihan oikein asiaa.

        Pyhän Hengen kasteesta on parhaita kohtia tämä:

        Ap.t 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.


    • jaikalin.hapatusta

      On kai aika alkaa purkaa näitä Jaikalin hapatuksia, jotka hän on vanhimmilta herätysliikkeissä omaksunut, niitä kuitenkaan itse tutkimatta kunnolla Raamatusta ja Raamatun opetuksilla.

      Jaikali kirjoittaa:

      " Pelastus Jeesuksessa Kristuksessa on Jumalan tarjous ihmiskunnalle ja yksilöihmiselle. Pyhä Henki on Jumalan tarjous pelastuksen vastaan ottaneille ihmisille. Armolahjat ovat myös Jumalan tarjous uskoville. "

      Tässä näkyy Jaikalin perus ongelman ydin !

      Hän erottaa pelastuksen, Pyhän Hengen vastaanottamisesta !

      Siis ero one se, että kuten hän kirjoittaa pelastus on siis uudestisyntymättömille.

      Mutta Pyhä Henki on vasta uudestisyntyneille !

      Asia on taitavasti piilotettu, mutta tuo Armolahjat kohta, tämän asian selvästi paljastaa.

      Oikeasti Pelastus JA Pyhä Henki ovat Jumalan tarjous uskosta osattomalle !

      Siis uudestisyntymässä Jumala synnyttää Uskon, eli sydämen varmuuden pelastuksesta !

      Siinä samassa uudestisyntymisessä Jeesus kastaa eli TÄYTTÄÄ uskoontulevan Pyhällä Hengellä, nämä eivät tapahdu erillään !

      Uudestisyntymän jälkeen Raamattu kehoittaa täyttymään hengellä yhä uudestaan ja uudestaan, mutta ensimmäinen TÄYTTYMINEN tapahtuu siis uudestisyntymässä !

      Siis ihminen ei ole uudestisyntynyt, jos ei Jeesus ole häntä kastanut eli TÄYTTÄNYT sitä Jumalan temppeliä eli ihmistä Pyhällä Hengellä !

      1. Kor. 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

      Sitten toinen perus asia, joka on totaalisesti Jaikalilla pielessä, eli Pyhä Henki kun asuu uskovassa, niin sitä kautta uskovassa ovat kaikki armolahjat jo.

      Siis Pyhällä Hengellä on KAIKKI armolahjat, ja Hän jakaa niitä kullekkin käyttöön tahtonsa mukaan, eikä se lahjojen jakaminen vaadi mitään Hengellä täyttymistä !

      Siis Henki voi tarpeen mukaan jakaa niitä lahjoja milloin vain, se ei todellakaan tarvitse mitään Hengellä täyttymistä toteutuakseen !

      Jos Jaikali ja tai joku muu on saanut jonkun lahjan Hengellä täyttyessään, olen sitä minäkin, mutta silti olen saanut Armolahjoja ILMAN erityistä täyttymistä.

      Eli omasta kokemuksesta ei tule rakentaa oppeja, vaan asioita tulee tutkia Raamatusta ja muutenkin laajemmin.

      Lisäksi kaikki lahjat eivät näy, kuten joku kielillä puhuminen, mutta ei se tarkoita sitä, että niitä ei olisi uskovilla, vaan ne toimivat tarvittaessa !

      Siis ei esim. profetian armolahjan omaavan tule kaiken aikaa olla äänessä, vaan silloin kun Henki siihen kehoittaa.

      Henkien armolahjakin toimii tarvittaessa, ei sekään ole koko ajan päällä.

      Armolahjoja on paljon, mutta nämä niitä himoitsevat ja niillä kemuilevat keskittyvät vain näkyviin, ja arvostavat uskovaa sen näkyvyyden perusteella !

      Eli ihan samaa vääristymää on herätys liikkaissä, kuin oli Korinton seurakunnassa.

      Sama väärä sydämen asenne, eli ylpeys ja paisuneisuus, jossa kuvitellaan itsensä olevan joku oikein erityis voideltu ja kaikkien muiden opettaja:

      1. Kor. 14:36 Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?

      • jaikalin.hapatusta

        Piti kirjoittamani:

        " Henkien erottamisen armolahjakin toimii tarvittaessa, ei sekään ole koko ajan päällä. "


      • raamatunmukaan

        Apostolien teoissa ne ovat kyllä eri asioita, tilanteesta riippuen.


    • SeHengenVoimaHelluntain

      Minä en havaitse ainakaan tässä ketjussa jaikaliiin kirjoituksissa mitään perinnehelluntailaisesta opetuksesta poikkeavaa.

      Nythän on niin, että helluntaikirkkolaisuus, vaikka käyttääkin helluntailaisuuden nimeä, ei ole aitohelluntailaisuutta, vaan jotain muuta oppia ja jonka opin sekavuuden voi näilläkin palstoilla lukea. Viimeisin villitys ja sen ainoa evankeliumi näyttää olevan nimeltään "sapattitotuus".

      Pyhän Hengen toiminnasta ja Hänen kasteestaan ei pidä tehdä liian teologista ongelmaa. Pyhä Henki on Yhden Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan Henki ja toimii Itse aivan selkeästi ja suoraviivaisesti. Hän voi eri ihmisten kohdalla toimia eri tavoin, sillä Hän on hienotunteinen. Mutta Raamatun / apostolien opetuksen mukaisesti Hänellä kyllä on tietty toimintakaava ja Hänen tekonsa ja armolahjansa toimivat ja ilmenevät Raamatun sanan mukaisesti. Tähän asti ainakin KR 33/38 on ollut raamatunkäännös, jossa on ollut Henki mukana. Jotkut tunnustautuvat Biblian lukijoiksi. KR 92:ta ei voi suositella.

      Itse yritin ymmärtämääni asiaa edellä selvittää, mahdollisimman helppotajuisesti.

      Tiettekö, silloin Ennen Wanhaan, kun istuttiin telttakokouksissa, siellä edessä seisoi jokunen laulava evankelista rämpyttämässä kitaraa, tai haitaria ja kertomassa evankeliumia. "Julistaa" kuulostaa liian hienolta sanalta. Oli kertomassa evankeliumia. Kuuntelimme silmät kirkkaina joka sanaa. Kaikki painui syvälle mieliin. Sitten sinne saattoi teltan etualalle tulla esim. joku rouvashenkilö, itkien "todistamaan Herrasta". Ja toinen ja kolmas todistaja. Välillä laulettiin vanhasta Herramme Tulee-kirjasta, paukuteltiin käsiä reippaan musiikin tahdissa, evankelista vetäisi haitarilla kunnon helluntaipolkat. Sitten rukoiltiin hartaasti päät kumarassa, kädet ristissä, jotkut menivät itkien polvilleen penkkiä vasten, siihen hiekkaiseen heinikkoon, missä teltta sattui seisomaan. Sitten laulava evankelista saattoi aloittaa kovaäänisen rukouksen ja esitti kuulijoille kutsun antaa elämä Jeesukselle. Nyt nyyhki teltassa moni hissukseen hihaansa ja käsiä nousi ylös. Sitten rohkeasti kävellen etupenkkiin rukoiltavaksi. Alkoi kova meteli. Evankelista huusi ja rukoiltava itki ja joku toinen, kolmas ja neljäs samaten. Yhtäkkiä alkoi etupenkistä kuulua kovaäänistä kielilläpuhetta.

      Siellä joku alkoholisti oli löytänyt Jeesuksen. Näin Helluntaiherätys keräsi kaikkiaan n. 50 000 uudestisyntynyttä uskovaa. Ei uskonnollismielisiä käännynnäisiä, vaan uudestisyntyneitä kristittyjä.

      Mutta sitten tuli hienohelmainen Helluntaikirkko omituisine oppeineen ja käytäntöineen. "Jumalanpalvelukset" kuin Seinäjoen tangomarkkinat, väristyksellä, tai ilman.

      Yksinkertaista evankeliumia ei voita mikään.

      Ilm. 3:11-13
      11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.
      12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
      13 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'
      .

      • jaikalin.hapatusta

        Kirjoitit:

        " Minä en havaitse ainakaan tässä ketjussa jaikaliiin kirjoituksissa mitään perinnehelluntailaisesta opetuksesta poikkeavaa. "

        Niinpä, mutta tuo perinne helluntailainen oppi on jo vääristynyt, eli kuten Korinton seurakunnassa, nyky herätys liikkeissä on tärkeää vain lahjat, ei sen antaja !

        Himoitaan siis vain lahjoja kuten pieni lapsi, eikä osata arvostaa lahjojen antajaa.

        Lisäksi tuo varsinkin hellutailaisuudessa oleva "erityis hengellä täyttymis oppi" jonka allekirjoittaja Jaikalikin on, tekee seurakuntaan eriarvoisuuden, eli sen mukaan on syntynyt 2 kastia !

        On uudestisyntyneet, joita Jaikali ja kaltaisensa eivät pidä Hengellä täytettyinä, siis jos ja kun ei ole jotain näkyvää uudestisyntyvälle tapahtunut esim. kielillä puhumista.

        Nämä ovat alempi kasti, joilta Jaikali, hänen omien sanojensa mukaan ei ota opetusta/kehoitusta vastaan ollenkaan.

        Jaikali ottaa siis vastaan opetusta/kehoitusta/Sanaa Herralta vain niiltä jotka ovat hänen mukaansa erityisiä "Hengellä täytettyjä", eli ovat kokeneet jonkun tunnekuohun tai vastaavan kokemuksen ja joilla kai pitää kielillä puhumisen armolahja vähintäänkin olla.

        Eli tämä on se "eliitti" joka nykyään keikkuu seurakunnissa edessä esiintymässä, noiden alempi arvoisten istuessa penkissä hiljaa, kun eihä heillä ole Jaikalin kaltaisille paisuneille mukamas mitään todellista annettavaa.

        Siis vääristynyt oppi aikaansaa AINA vääristyneen toiminnan, sen Jaikalin tapauksesta ja ja hänen sydämen asenteestaan selvästi näemme.

        Siis ei turhaan tässäkin ketjussa eräs kirjoittaja sanonut kärsineensä siitä, että ei ollut kokenut tunnekuohua ja saanut näkyviä Pyhän Hengen antamia armo lahjoja .

        Eli uskovia erotellaan ja arvostetaan jonkun ulkoisen ja näkyvän kokemuksen mukaan eikä sen mukaan, että se uskova, jonka armolahjat eivät näy päälle päin, on uudestisyntynyt uskova ja siksi yhtä tärkeä osa Kristuksen ruumista, eikä eriarvoisuutta tulisi olla eikä kenenkään sellaisesta kärsiä seurakunnassa !

        2. Kor. 5:12 Emme nyt taas suosittele itseämme teille, vaan tahdomme antaa teille aihetta kerskata meistä, että teillä olisi mitä vastata niille, jotka kerskaavat siitä, mikä silmään näkyy, eikä siitä, mikä sydämessä on.

        Siis ei tule arvostaa ja eriarvottaa uskovia sen mukaan mikä silmään näkyy !!!

        Mutta tuo hellareidenkin "hengellä täyttymis oppi" siis vie selvästi eriarvoisuuteen ja sen pitäisi herätellä jo tutkimaan sitä, että mikä on pahasti pielessä siinä.

        Mutta eihän se, joka kuuluu puolueeseen kuten hellarit, voi millään kyseenalaistaa saati arvostella sen puolueensa oppia, vaan kenen joukoissa olet sen lauluja laulat !

        Surullista vaan on se, että uskovat eivä ole sen vertaa aikuistuneet ja kasvaneet, että alkaisivat kyseenalaistaa näkemäänsä väärää toimintaa perheessään eli seurakunnassaan ja siten pyrkisivät olemaan itse toimimatta samalla tavalla väärin !

        Sinulle joka kirjoitit kärsineesi asiasta, haluan sanoa, että tutki tämä asia kunnolla, että et ole itse satuttamassa samalla väärällä toiminnalla muita, jolla sinua itseäsi on satutettu.

        Jumalan siunaukset ja armolahjat ovat anomisen päässä, eikä tarkoitus ole löytää/saavuttaa niitä turhien kärsimyksien kautta.

        Joh. 16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.

        1. Kor. 12:31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.

        1. Kor. 14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.

        1. Kor. 14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

        Mutta tuossa on hyvä huomata, että miksi niitä tarvitaan, eli Seurakunnan rakennukseksi, ei siis meidän oman kemuiluun, eikä siksi että saavuttaisimme korkeamman aseman tai ihmisten arvostuksen.

        Eli Pyhä Henki ei jaa lahjojaan niille, jotka niitä väärin käyttäisivät jo lähtökohtaisesti, eli ei himoon.

        Jaak. 4:3 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.

        Lahjojen pitää tuoda kunnia sille jolle se kuuluu, eli Jumalalle, eikä ihmiselle !

        Mutta Herra ei lahjojaan myöskään kadu, eli vaikka moni uskova toimiikin väärin lahjojensa kanssa, ei Herra niitä pois ota, vaan toivoo lapsensa tekevän parannuksen vääristä touhuistaan !

        Room. 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.


      • RauhanMinäJätänTeille
        jaikalin.hapatusta kirjoitti:

        Kirjoitit:

        " Minä en havaitse ainakaan tässä ketjussa jaikaliiin kirjoituksissa mitään perinnehelluntailaisesta opetuksesta poikkeavaa. "

        Niinpä, mutta tuo perinne helluntailainen oppi on jo vääristynyt, eli kuten Korinton seurakunnassa, nyky herätys liikkeissä on tärkeää vain lahjat, ei sen antaja !

        Himoitaan siis vain lahjoja kuten pieni lapsi, eikä osata arvostaa lahjojen antajaa.

        Lisäksi tuo varsinkin hellutailaisuudessa oleva "erityis hengellä täyttymis oppi" jonka allekirjoittaja Jaikalikin on, tekee seurakuntaan eriarvoisuuden, eli sen mukaan on syntynyt 2 kastia !

        On uudestisyntyneet, joita Jaikali ja kaltaisensa eivät pidä Hengellä täytettyinä, siis jos ja kun ei ole jotain näkyvää uudestisyntyvälle tapahtunut esim. kielillä puhumista.

        Nämä ovat alempi kasti, joilta Jaikali, hänen omien sanojensa mukaan ei ota opetusta/kehoitusta vastaan ollenkaan.

        Jaikali ottaa siis vastaan opetusta/kehoitusta/Sanaa Herralta vain niiltä jotka ovat hänen mukaansa erityisiä "Hengellä täytettyjä", eli ovat kokeneet jonkun tunnekuohun tai vastaavan kokemuksen ja joilla kai pitää kielillä puhumisen armolahja vähintäänkin olla.

        Eli tämä on se "eliitti" joka nykyään keikkuu seurakunnissa edessä esiintymässä, noiden alempi arvoisten istuessa penkissä hiljaa, kun eihä heillä ole Jaikalin kaltaisille paisuneille mukamas mitään todellista annettavaa.

        Siis vääristynyt oppi aikaansaa AINA vääristyneen toiminnan, sen Jaikalin tapauksesta ja ja hänen sydämen asenteestaan selvästi näemme.

        Siis ei turhaan tässäkin ketjussa eräs kirjoittaja sanonut kärsineensä siitä, että ei ollut kokenut tunnekuohua ja saanut näkyviä Pyhän Hengen antamia armo lahjoja .

        Eli uskovia erotellaan ja arvostetaan jonkun ulkoisen ja näkyvän kokemuksen mukaan eikä sen mukaan, että se uskova, jonka armolahjat eivät näy päälle päin, on uudestisyntynyt uskova ja siksi yhtä tärkeä osa Kristuksen ruumista, eikä eriarvoisuutta tulisi olla eikä kenenkään sellaisesta kärsiä seurakunnassa !

        2. Kor. 5:12 Emme nyt taas suosittele itseämme teille, vaan tahdomme antaa teille aihetta kerskata meistä, että teillä olisi mitä vastata niille, jotka kerskaavat siitä, mikä silmään näkyy, eikä siitä, mikä sydämessä on.

        Siis ei tule arvostaa ja eriarvottaa uskovia sen mukaan mikä silmään näkyy !!!

        Mutta tuo hellareidenkin "hengellä täyttymis oppi" siis vie selvästi eriarvoisuuteen ja sen pitäisi herätellä jo tutkimaan sitä, että mikä on pahasti pielessä siinä.

        Mutta eihän se, joka kuuluu puolueeseen kuten hellarit, voi millään kyseenalaistaa saati arvostella sen puolueensa oppia, vaan kenen joukoissa olet sen lauluja laulat !

        Surullista vaan on se, että uskovat eivä ole sen vertaa aikuistuneet ja kasvaneet, että alkaisivat kyseenalaistaa näkemäänsä väärää toimintaa perheessään eli seurakunnassaan ja siten pyrkisivät olemaan itse toimimatta samalla tavalla väärin !

        Sinulle joka kirjoitit kärsineesi asiasta, haluan sanoa, että tutki tämä asia kunnolla, että et ole itse satuttamassa samalla väärällä toiminnalla muita, jolla sinua itseäsi on satutettu.

        Jumalan siunaukset ja armolahjat ovat anomisen päässä, eikä tarkoitus ole löytää/saavuttaa niitä turhien kärsimyksien kautta.

        Joh. 16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.

        1. Kor. 12:31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.

        1. Kor. 14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.

        1. Kor. 14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

        Mutta tuossa on hyvä huomata, että miksi niitä tarvitaan, eli Seurakunnan rakennukseksi, ei siis meidän oman kemuiluun, eikä siksi että saavuttaisimme korkeamman aseman tai ihmisten arvostuksen.

        Eli Pyhä Henki ei jaa lahjojaan niille, jotka niitä väärin käyttäisivät jo lähtökohtaisesti, eli ei himoon.

        Jaak. 4:3 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.

        Lahjojen pitää tuoda kunnia sille jolle se kuuluu, eli Jumalalle, eikä ihmiselle !

        Mutta Herra ei lahjojaan myöskään kadu, eli vaikka moni uskova toimiikin väärin lahjojensa kanssa, ei Herra niitä pois ota, vaan toivoo lapsensa tekevän parannuksen vääristä touhuistaan !

        Room. 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

        Periaatteessa ihan oikein kirjoitat sinäkin. Tietenkään armolahjoista ei saa tulla kerskailun ja itsensä korottamisen aihe ja sellaiset, jotka ovat tällaisen erilliskokemuksen saaneet, heidän / meidän tulee olla hienotunteisia myös niitä kohtaan jotka eivät ole tällaista kokeneet.

        Hengellisen seurakunnan rakennukseksihan tässä tarkoitetaan olla. Tosiaankin, koska siitä on jo pitkähkö tovi kun viimeksi kävin helluntaiseurakunnassa ja ainoat tietolähteeni ovat satunnaiset, en tarkalleen tiedä käytäntöä, eli ihmisten nykyistä käyttäytymistä siellä. Täällä netissä olen kyllä saanut kokemukseni helluntailaisista.
        .


      • jaikalin.hapatusta
        RauhanMinäJätänTeille kirjoitti:

        Periaatteessa ihan oikein kirjoitat sinäkin. Tietenkään armolahjoista ei saa tulla kerskailun ja itsensä korottamisen aihe ja sellaiset, jotka ovat tällaisen erilliskokemuksen saaneet, heidän / meidän tulee olla hienotunteisia myös niitä kohtaan jotka eivät ole tällaista kokeneet.

        Hengellisen seurakunnan rakennukseksihan tässä tarkoitetaan olla. Tosiaankin, koska siitä on jo pitkähkö tovi kun viimeksi kävin helluntaiseurakunnassa ja ainoat tietolähteeni ovat satunnaiset, en tarkalleen tiedä käytäntöä, eli ihmisten nykyistä käyttäytymistä siellä. Täällä netissä olen kyllä saanut kokemukseni helluntailaisista.
        .

        Minä olen käynyt tutustumassa ja pettymässä.

        Teidoksesi, että nykyään herätysliikeissä on vallalla sellainen seurakuntapalvelus, jossa vain muutama puhuu tai vain muutamalla on lupa puhua ja muut kuuntelevat hiljaa penkissä, eli on lähennytty kirkkokuntien toimintamallia.

        Enää ei siis rakennuta yhdessä, siten että kaikki voisivat jakaa Herralta saamansa Hengelliset eväät:

        1. Kor. 14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on JOKAISELLA jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.

        Tämän sijaan tuo "kerma" vain esiintyy ja kerää omaa kunniaa, vaikka se verhotaankin Jumalalle kuuluvaksi sanoilla, mutta sydän ja toiminta ja hedelmät kertovat ihan muuta.

        Lisäksi olen tutkinut näitä "Jaikaleita" täällä ja muualla, ja oppivääristymät vievät aina vääristymään toiminnassa ja sydämen asenteessa.

        Rankkaa on katsoa, kun kaikki on niin pahasti pielessä !

        Tulee vain aina paha mieli ja suru. :(


      • jaikaliii91
        jaikalin.hapatusta kirjoitti:

        Minä olen käynyt tutustumassa ja pettymässä.

        Teidoksesi, että nykyään herätysliikeissä on vallalla sellainen seurakuntapalvelus, jossa vain muutama puhuu tai vain muutamalla on lupa puhua ja muut kuuntelevat hiljaa penkissä, eli on lähennytty kirkkokuntien toimintamallia.

        Enää ei siis rakennuta yhdessä, siten että kaikki voisivat jakaa Herralta saamansa Hengelliset eväät:

        1. Kor. 14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on JOKAISELLA jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.

        Tämän sijaan tuo "kerma" vain esiintyy ja kerää omaa kunniaa, vaikka se verhotaankin Jumalalle kuuluvaksi sanoilla, mutta sydän ja toiminta ja hedelmät kertovat ihan muuta.

        Lisäksi olen tutkinut näitä "Jaikaleita" täällä ja muualla, ja oppivääristymät vievät aina vääristymään toiminnassa ja sydämen asenteessa.

        Rankkaa on katsoa, kun kaikki on niin pahasti pielessä !

        Tulee vain aina paha mieli ja suru. :(

        Erikoinen piirre uskovissa että jotkut uskovat kokevat Jumalan lahjat ja tarjoukset vaatimuksina ja pahoina asioina joihin loukkaannutaan. Ja jos ei loukkaannuta Jumalaan, joka lahjoja tarjoaa, loukkaannutaan siihen että joku toinen uskova on "osannut ottaa vastaan" ja on ottanut vastaan Jumalan tarjoamia ilmaisia lahjoja ja että ne toimivat sen toisen kautta. Mikä se sellaisen loukkaantumisen ja surun vaikuttaa???

        Tuleeko sinulle suru jos luoksesi tulee ystävä joka kunnioittaa ja rakastaa sinua ja perhettäsi syvästi ja tarjoaa sinulle arvokkaita lahjoja rakkaudesta sinuun ja perheeseesi koska hän näkee että lahjat hyödyttävät perhettäsi ja sinua yksilönä ja että sinä tarvitset niitä? (Ef 2:19). Jos sinulle tulee suru tämän asian tähden, niin miksi? Siksikö että sinä et kuitenkaan usko saavasi lahjoja koska et ole ennenkään saanut niitä tai et katso olevasi sen arvoinen että voisit ottaa vastaan niin arvokkaita lahjoja? Vai siksi että lahjan antaja rakastaa sinua kelvotonta niin paljon?

        Kyllä minä olen itkenyt Jumalan edessä kun olen kokenut Jumalan ansiotonta rakkautta itseäni ja joskus toisia ihmisiä kohtaan. Olen ymmärtänyt että en ansaitse Hänen rakkauttaan mutta kuitenkin Hän rakastaa.

        Koska Hän rakastaa ja on hyvä Jumala ja hyvä Paimen, hän tahtoo seurakunnassa vaikuttaa sinussa ja minussa seurakunnan hyväksi. Tässä tullaan armolahjoihin koska Jumalan työ etenee Hänen vaikutuksestaan ja Hänen kvyillään.

        "Se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta".

        "Voimavaikutuksia on erilaisia, mutta Jumala, joka kaiken kaikissa vaikuttaa, on sama".

        "Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo".

        Tarvitsemme armolahjoja seurakunnan ja itsemme rakentamisessa. Jumala tahtoo että me rakennamme itseämme ja seurakuntaa armolahjojen avulla.
        Kielillä puhuva rakentaa myös seurakuntaa koska hän rakentaa itseään joka on osa seurakuntaa. Mutta tätä näkökulmaa ei kovin moni ota huomioon.

        Jumala ei tarjoa mitään tarpeetonta, Kun Hän tarjoaa uskovalle kielilläpuhumisen armolahjaa, ja muita armolahjoja, me tarvitsemme niitä ja niillä on suuri merkitys meidän itsemme ja seurakunnan hengelliselle kehitykselle. Emme voi jättää pois armolahjoja tarpeettomina.

        Niin, Jumala jakaa armolahjoja tahtonsa mukaan! Mikä on Jumalan tahto tässä asiassa?

        "Tahtoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä mutta vielä mieluummin tahtoisin teidän profetoivan" (1 Kor 14:5). "Te voitte näet kaikki profetoidea vuorollanne" ( 1 Kor 14:31). Näin Jumala tahtoo että sinä ja minä puhumme kielillä ja profetoimme. Eikä vain sinä ja minä, vaan kaikki uskovat.

        "Koska siis tavoittelette innokkaasti henkilahjoja, prkikää saamaan niitä runsaasti seurakunnan rakentumiseksi" (1 Kor 14:12). Henkilahjojen innokas tavoitteleminen on Jumalan tahto ja suunnitelmayksilöuskovalle ja seurakunnalle ja Hän antaa anovalle.

        "Veljet, tavoitelkaa innokkasti profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista. Kaikki tapahtukoon kuitenkin arvokkaasti ja järjestyksessä" (1 Kor 14:39-40).


      • jaikaliii91
        jaikalin.hapatusta kirjoitti:

        Kirjoitit:

        " Minä en havaitse ainakaan tässä ketjussa jaikaliiin kirjoituksissa mitään perinnehelluntailaisesta opetuksesta poikkeavaa. "

        Niinpä, mutta tuo perinne helluntailainen oppi on jo vääristynyt, eli kuten Korinton seurakunnassa, nyky herätys liikkeissä on tärkeää vain lahjat, ei sen antaja !

        Himoitaan siis vain lahjoja kuten pieni lapsi, eikä osata arvostaa lahjojen antajaa.

        Lisäksi tuo varsinkin hellutailaisuudessa oleva "erityis hengellä täyttymis oppi" jonka allekirjoittaja Jaikalikin on, tekee seurakuntaan eriarvoisuuden, eli sen mukaan on syntynyt 2 kastia !

        On uudestisyntyneet, joita Jaikali ja kaltaisensa eivät pidä Hengellä täytettyinä, siis jos ja kun ei ole jotain näkyvää uudestisyntyvälle tapahtunut esim. kielillä puhumista.

        Nämä ovat alempi kasti, joilta Jaikali, hänen omien sanojensa mukaan ei ota opetusta/kehoitusta vastaan ollenkaan.

        Jaikali ottaa siis vastaan opetusta/kehoitusta/Sanaa Herralta vain niiltä jotka ovat hänen mukaansa erityisiä "Hengellä täytettyjä", eli ovat kokeneet jonkun tunnekuohun tai vastaavan kokemuksen ja joilla kai pitää kielillä puhumisen armolahja vähintäänkin olla.

        Eli tämä on se "eliitti" joka nykyään keikkuu seurakunnissa edessä esiintymässä, noiden alempi arvoisten istuessa penkissä hiljaa, kun eihä heillä ole Jaikalin kaltaisille paisuneille mukamas mitään todellista annettavaa.

        Siis vääristynyt oppi aikaansaa AINA vääristyneen toiminnan, sen Jaikalin tapauksesta ja ja hänen sydämen asenteestaan selvästi näemme.

        Siis ei turhaan tässäkin ketjussa eräs kirjoittaja sanonut kärsineensä siitä, että ei ollut kokenut tunnekuohua ja saanut näkyviä Pyhän Hengen antamia armo lahjoja .

        Eli uskovia erotellaan ja arvostetaan jonkun ulkoisen ja näkyvän kokemuksen mukaan eikä sen mukaan, että se uskova, jonka armolahjat eivät näy päälle päin, on uudestisyntynyt uskova ja siksi yhtä tärkeä osa Kristuksen ruumista, eikä eriarvoisuutta tulisi olla eikä kenenkään sellaisesta kärsiä seurakunnassa !

        2. Kor. 5:12 Emme nyt taas suosittele itseämme teille, vaan tahdomme antaa teille aihetta kerskata meistä, että teillä olisi mitä vastata niille, jotka kerskaavat siitä, mikä silmään näkyy, eikä siitä, mikä sydämessä on.

        Siis ei tule arvostaa ja eriarvottaa uskovia sen mukaan mikä silmään näkyy !!!

        Mutta tuo hellareidenkin "hengellä täyttymis oppi" siis vie selvästi eriarvoisuuteen ja sen pitäisi herätellä jo tutkimaan sitä, että mikä on pahasti pielessä siinä.

        Mutta eihän se, joka kuuluu puolueeseen kuten hellarit, voi millään kyseenalaistaa saati arvostella sen puolueensa oppia, vaan kenen joukoissa olet sen lauluja laulat !

        Surullista vaan on se, että uskovat eivä ole sen vertaa aikuistuneet ja kasvaneet, että alkaisivat kyseenalaistaa näkemäänsä väärää toimintaa perheessään eli seurakunnassaan ja siten pyrkisivät olemaan itse toimimatta samalla tavalla väärin !

        Sinulle joka kirjoitit kärsineesi asiasta, haluan sanoa, että tutki tämä asia kunnolla, että et ole itse satuttamassa samalla väärällä toiminnalla muita, jolla sinua itseäsi on satutettu.

        Jumalan siunaukset ja armolahjat ovat anomisen päässä, eikä tarkoitus ole löytää/saavuttaa niitä turhien kärsimyksien kautta.

        Joh. 16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.

        1. Kor. 12:31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.

        1. Kor. 14:1 Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.

        1. Kor. 14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

        Mutta tuossa on hyvä huomata, että miksi niitä tarvitaan, eli Seurakunnan rakennukseksi, ei siis meidän oman kemuiluun, eikä siksi että saavuttaisimme korkeamman aseman tai ihmisten arvostuksen.

        Eli Pyhä Henki ei jaa lahjojaan niille, jotka niitä väärin käyttäisivät jo lähtökohtaisesti, eli ei himoon.

        Jaak. 4:3 Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.

        Lahjojen pitää tuoda kunnia sille jolle se kuuluu, eli Jumalalle, eikä ihmiselle !

        Mutta Herra ei lahjojaan myöskään kadu, eli vaikka moni uskova toimiikin väärin lahjojensa kanssa, ei Herra niitä pois ota, vaan toivoo lapsensa tekevän parannuksen vääristä touhuistaan !

        Room. 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

        Koska sinä katsot olevasi minua viisaampi ja tietävämpi hengellisissä asioissa ja Raamatun tuntemisessasi ja pyrit opettamaan ja nuhtelemaan kaikkia kirjoittajia jotka mielestäsi poikkeavat Raamatun Sanasta, pysy itse kirjoitetussa Sanassa.

        Missään helluntaiseurakunnassa ei opeteta mitään kastijakoa Hengellä täyttyneisiin ja Hengellä täyttymättömiin uskoviin. Missään helluntaiseurakunnassa ei halveksita ketään Hengellä täyttymätöntä tai kielillä puhumatonta uskovaa. Uskoville pyritään opettamaan näistä asioista jotta ne toteutuisivat jokaisen uskovan kohdalla. Silloin kunnioitetaan jokaista uskovaa koska heille jaetaan Jumalan Sanaa joka heille kuuluu ja johon heillä on oikeus.

        Kun sinä väität että helluntaiseurakunnissa on kastijakoa ja uskovien halveksuntaa, sinä panettelet Jumalan seurakuntaa ja sen palvelijoita ja valehtelet.

        Väittämäsi kastijako on sinun omasta päästäsi eikä se ole Jumalan Sanasta. Sanaa opettavalta vaaditaan sitä että hän pysyy luotettavassa Raamatun Sanassa. Meidän tulee puhua/kirjoittaa Sanasta nousevia Jumalan Sanan ilmoituksia, mikäli tahdomme opettaa sanaa toisille.

        Pysy siis Sanassa ja kerro mitä Raamatussa sanotaan näistä asioista. Sinäkin joudut kerran vastuuseen jokaisesta sanasta mitä tänne olet kirjoittanut. Pysy siis Raamatussa.


      • jaikalin.hapatusta
        jaikaliii91 kirjoitti:

        Koska sinä katsot olevasi minua viisaampi ja tietävämpi hengellisissä asioissa ja Raamatun tuntemisessasi ja pyrit opettamaan ja nuhtelemaan kaikkia kirjoittajia jotka mielestäsi poikkeavat Raamatun Sanasta, pysy itse kirjoitetussa Sanassa.

        Missään helluntaiseurakunnassa ei opeteta mitään kastijakoa Hengellä täyttyneisiin ja Hengellä täyttymättömiin uskoviin. Missään helluntaiseurakunnassa ei halveksita ketään Hengellä täyttymätöntä tai kielillä puhumatonta uskovaa. Uskoville pyritään opettamaan näistä asioista jotta ne toteutuisivat jokaisen uskovan kohdalla. Silloin kunnioitetaan jokaista uskovaa koska heille jaetaan Jumalan Sanaa joka heille kuuluu ja johon heillä on oikeus.

        Kun sinä väität että helluntaiseurakunnissa on kastijakoa ja uskovien halveksuntaa, sinä panettelet Jumalan seurakuntaa ja sen palvelijoita ja valehtelet.

        Väittämäsi kastijako on sinun omasta päästäsi eikä se ole Jumalan Sanasta. Sanaa opettavalta vaaditaan sitä että hän pysyy luotettavassa Raamatun Sanassa. Meidän tulee puhua/kirjoittaa Sanasta nousevia Jumalan Sanan ilmoituksia, mikäli tahdomme opettaa sanaa toisille.

        Pysy siis Sanassa ja kerro mitä Raamatussa sanotaan näistä asioista. Sinäkin joudut kerran vastuuseen jokaisesta sanasta mitä tänne olet kirjoittanut. Pysy siis Raamatussa.

        Oletko oikeasti noin ymmärtämätön/tyhmä vai heittäännytkö vain tyhmäksi ?

        Oletko todella noin sokea omalle väärälle toiminnallesi ja väärälle sydämen asenteellesi ???

        Siis sinä ITSE OMALLA TOIMINNALLASI teet sellaisen kastijaon !

        Siis kun vielä selvästi sanoit, että et ota "hengellä täyttymättömältä" sanaa vastaan, niin silloin sinä loit itse sen kastijaon, eli ne jotka ovat sen arvoisia, joilta otat sanaa vastaan ja sitten ne alemman kastin huonommat uskovat joilta sinä taas et ota sanaa vastaan !

        Siis sinä omilla sanoillasi ja toiminnallasi luot sen kastijaon ja halveksit niitä jotka eivät mielestäsi ole niitä ns. "hengellä täytettyjä !!!

        Sinä siis OMILLA SANOILLASI HALVEKSIT heitä !

        Siis ihan oikeasti, oletko noin ymmärtämätön/tyhmä vai heittäännytkö vain sellaiseksi ?

        Varmaan moni muu ymmärtää hyvin mistä kirjoitan, sillä siitä sinun ja kaltaistesi ylepydestä ja paisuneisuudesta ja "hengellä täyttymättömien" halveksinnasta ovat monet seurakunnissa JO kärsineet ja tässäkin ketjussa on asiasta jo henk koht todistuksia !

        Se EI OLE panettelua, jos kertoo Totuuden teidän vääristä toimistanne ja väärästä sydämen asenteestanne !

        Se on vain Totuuden kertomista, eikä varmasti mitään valehtelua !

        Sinunkin halveksivat sanasi olen parikin kertaa saanut lukea, ja olen vain lainannut sinun omia sanojasi !

        Tyhmempikin ihminen tajuaa kyllä sen miten sanoillasi ja toimillasi halveksit niitä, joita et pidä "hengellä täytettyinä" !

        Sydämesi väärä asenne siis paljastuu sanoistasi ja teoistasi hyvin selvästi.

        En oikeasti voi uskoa, että olisit noin tyhmä, kuin mitä nyt esität !

        Mene jo vihdoin itseesi ja tutki edes hetki omia toimiasi ja sydämesi asennetta uskon veljiäsi kohtaan !


      • jaikalin.hapatusta
        jaikaliii91 kirjoitti:

        Erikoinen piirre uskovissa että jotkut uskovat kokevat Jumalan lahjat ja tarjoukset vaatimuksina ja pahoina asioina joihin loukkaannutaan. Ja jos ei loukkaannuta Jumalaan, joka lahjoja tarjoaa, loukkaannutaan siihen että joku toinen uskova on "osannut ottaa vastaan" ja on ottanut vastaan Jumalan tarjoamia ilmaisia lahjoja ja että ne toimivat sen toisen kautta. Mikä se sellaisen loukkaantumisen ja surun vaikuttaa???

        Tuleeko sinulle suru jos luoksesi tulee ystävä joka kunnioittaa ja rakastaa sinua ja perhettäsi syvästi ja tarjoaa sinulle arvokkaita lahjoja rakkaudesta sinuun ja perheeseesi koska hän näkee että lahjat hyödyttävät perhettäsi ja sinua yksilönä ja että sinä tarvitset niitä? (Ef 2:19). Jos sinulle tulee suru tämän asian tähden, niin miksi? Siksikö että sinä et kuitenkaan usko saavasi lahjoja koska et ole ennenkään saanut niitä tai et katso olevasi sen arvoinen että voisit ottaa vastaan niin arvokkaita lahjoja? Vai siksi että lahjan antaja rakastaa sinua kelvotonta niin paljon?

        Kyllä minä olen itkenyt Jumalan edessä kun olen kokenut Jumalan ansiotonta rakkautta itseäni ja joskus toisia ihmisiä kohtaan. Olen ymmärtänyt että en ansaitse Hänen rakkauttaan mutta kuitenkin Hän rakastaa.

        Koska Hän rakastaa ja on hyvä Jumala ja hyvä Paimen, hän tahtoo seurakunnassa vaikuttaa sinussa ja minussa seurakunnan hyväksi. Tässä tullaan armolahjoihin koska Jumalan työ etenee Hänen vaikutuksestaan ja Hänen kvyillään.

        "Se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta".

        "Voimavaikutuksia on erilaisia, mutta Jumala, joka kaiken kaikissa vaikuttaa, on sama".

        "Kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin erikseen niin kuin tahtoo".

        Tarvitsemme armolahjoja seurakunnan ja itsemme rakentamisessa. Jumala tahtoo että me rakennamme itseämme ja seurakuntaa armolahjojen avulla.
        Kielillä puhuva rakentaa myös seurakuntaa koska hän rakentaa itseään joka on osa seurakuntaa. Mutta tätä näkökulmaa ei kovin moni ota huomioon.

        Jumala ei tarjoa mitään tarpeetonta, Kun Hän tarjoaa uskovalle kielilläpuhumisen armolahjaa, ja muita armolahjoja, me tarvitsemme niitä ja niillä on suuri merkitys meidän itsemme ja seurakunnan hengelliselle kehitykselle. Emme voi jättää pois armolahjoja tarpeettomina.

        Niin, Jumala jakaa armolahjoja tahtonsa mukaan! Mikä on Jumalan tahto tässä asiassa?

        "Tahtoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä mutta vielä mieluummin tahtoisin teidän profetoivan" (1 Kor 14:5). "Te voitte näet kaikki profetoidea vuorollanne" ( 1 Kor 14:31). Näin Jumala tahtoo että sinä ja minä puhumme kielillä ja profetoimme. Eikä vain sinä ja minä, vaan kaikki uskovat.

        "Koska siis tavoittelette innokkaasti henkilahjoja, prkikää saamaan niitä runsaasti seurakunnan rakentumiseksi" (1 Kor 14:12). Henkilahjojen innokas tavoitteleminen on Jumalan tahto ja suunnitelmayksilöuskovalle ja seurakunnalle ja Hän antaa anovalle.

        "Veljet, tavoitelkaa innokkasti profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista. Kaikki tapahtukoon kuitenkin arvokkaasti ja järjestyksessä" (1 Kor 14:39-40).

        Tässä näkyy taas sinun ymmärtämättömyytesi Hengellisistä asioista Jaikali !

        Olet kovasti tietävinäsi asioista, mutta kirjoituksesi paljastaa syvän ymmärtämättömyytesi.

        Et kykene käsittämään edes sitä, että miten armolahjoja otetaan vastaan tai oikeammin sanottuna miten niitä vastaanotetaan.

        Siis armolahja ei ole konkreettinen asia/ esine, vaan näkymätön lahja, eikä sitä voi toiselle tuputtaa tai sanoa, että ota nyt vaan vastaan.

        Kaikki Jumalan lahjat ja lupaukset otetaan vastaan USKON kautta ja avulla !!!

        Eli aina ensin pitää syntyä Usko siihen asiaan tai lahjaan ja sen omistamiseen itselle, eli jos ei ole eikä synny Uskoa asiaan, ei voi saavuttaa lahjaakaan !!!

        Usko taas tulee kuulemisesta ja kuuleminen Raamatun Sanasta, eli jos halutaan auttaa jotakin uskovaa vastaanottamaan Jumalan lahja, niin silloin se asia pitää näyttää Raamatusta niin selvästi toiselle uskovalle, että lopulta se lahjan vastaanottamiseen tarvittava Usko syntyy.

        Mutta se Usko ei synny, jollei Pyhä Henki avaa sitä Sanaa ja sen Sanan lupausta ja sanomaa uskovalle Eläväksi Sanaksi, ja vain sen kautta lopulta voidaan vastaanottaa se Jumalan lahja / anti !

        Eli tuossa ensimmäisessä virkkeessä, jossa puhut loukkaantumisesta paljastat vain oman tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi ja syytät niitä uskovia, joille ei ole opetettu näitä asioita ja joita ei ole kyetty auttamaan uskomaan lupauksiin.

        Eli syy ei ole siinä joka on ilman, vaan niissä jotka eivät ole kyenneet auttamaan sitä tarvitsevaa saavuttamaan haluamansa !

        Mutta sinä siis syytät sitä joka on SINUN ja muiden kaltaistesi ymmärtämättömien vuoksi ilman !

        Ja samassa virkkeessä vielä kehut siitä, kuinka SINÄ olet osannut ottaa vastaan !

        SINÄ siis olet niin ymmärtäväinen ja taitava ottamaan vastaan, mutta muita et näköjään osaa yhtään auttaa !

        Huh huh Jaikali, en käy nyt enää enempää tuota viestiäsi läpi, ehkäpä huomenna lisää, sillä se viestisi on taas kerran täys virheitä ja virhe tulkintoja !

        Eli aina näitä kirjoituksiasi JOUTUU korjailemaan, etkä sinä ota opiksesi sittenkään, ylpistynyt ja paisunut kun olet, etkä kykene nöyrästi menemään edes Herran eteen kysymään Hänen arviotaan !

        Niin ja kuitenkin sinä väität itsensä Jumalan asettaneen sinut opettajaksi !

        Voi syväsokeutta !


      • Eenokki12
        jaikalin.hapatusta kirjoitti:

        Oletko oikeasti noin ymmärtämätön/tyhmä vai heittäännytkö vain tyhmäksi ?

        Oletko todella noin sokea omalle väärälle toiminnallesi ja väärälle sydämen asenteellesi ???

        Siis sinä ITSE OMALLA TOIMINNALLASI teet sellaisen kastijaon !

        Siis kun vielä selvästi sanoit, että et ota "hengellä täyttymättömältä" sanaa vastaan, niin silloin sinä loit itse sen kastijaon, eli ne jotka ovat sen arvoisia, joilta otat sanaa vastaan ja sitten ne alemman kastin huonommat uskovat joilta sinä taas et ota sanaa vastaan !

        Siis sinä omilla sanoillasi ja toiminnallasi luot sen kastijaon ja halveksit niitä jotka eivät mielestäsi ole niitä ns. "hengellä täytettyjä !!!

        Sinä siis OMILLA SANOILLASI HALVEKSIT heitä !

        Siis ihan oikeasti, oletko noin ymmärtämätön/tyhmä vai heittäännytkö vain sellaiseksi ?

        Varmaan moni muu ymmärtää hyvin mistä kirjoitan, sillä siitä sinun ja kaltaistesi ylepydestä ja paisuneisuudesta ja "hengellä täyttymättömien" halveksinnasta ovat monet seurakunnissa JO kärsineet ja tässäkin ketjussa on asiasta jo henk koht todistuksia !

        Se EI OLE panettelua, jos kertoo Totuuden teidän vääristä toimistanne ja väärästä sydämen asenteestanne !

        Se on vain Totuuden kertomista, eikä varmasti mitään valehtelua !

        Sinunkin halveksivat sanasi olen parikin kertaa saanut lukea, ja olen vain lainannut sinun omia sanojasi !

        Tyhmempikin ihminen tajuaa kyllä sen miten sanoillasi ja toimillasi halveksit niitä, joita et pidä "hengellä täytettyinä" !

        Sydämesi väärä asenne siis paljastuu sanoistasi ja teoistasi hyvin selvästi.

        En oikeasti voi uskoa, että olisit noin tyhmä, kuin mitä nyt esität !

        Mene jo vihdoin itseesi ja tutki edes hetki omia toimiasi ja sydämesi asennetta uskon veljiäsi kohtaan !

        jaikali opettaa itsevarmana omiaan, ettei hän itsekään tiedä mitä on puhunut? jaikali on ihastunut kirjoituksiinsa ja pitää itseään harhaoppisten opettajana, mutta laihat ovat jaikalin eväät, kuten mies itsekin.


      • Paavalilainen
        Eenokki12 kirjoitti:

        jaikali opettaa itsevarmana omiaan, ettei hän itsekään tiedä mitä on puhunut? jaikali on ihastunut kirjoituksiinsa ja pitää itseään harhaoppisten opettajana, mutta laihat ovat jaikalin eväät, kuten mies itsekin.

        No, itse en jaikalia tunne, ei ole tullut sillä silmällä seulottua juuri hänen kirjoituksiaan, kun muutoinkin harvoin täällä käyn, että onko nimenomainen harhaopettaja.

        Katos Eenokki, kun Lutherkaan ei nimitellyt joka toisinajattelijaa nimenomaiseksi harhaopettajaksi. Ainakaan tämän ketjun jaikaleissa en havaitse huolestuttavaa harhaoppia, ellei nyt ehkä tahatonta pelagiolaisuutta. On kaikessa otettava huomioon myös se, että jos kirjoittajat yleensäkään eivät ole teologeja ja ovat vilpittömästi uskoneet jonkin opinkappaleen, silloin on ymmärrettävä, että tällaisessa jaikalissa on kyseessä nk. toisen "uskonsuunnan" vilpitön opetus.

        Jailkali ei käsittääkseni opeta "omiaan", vaan hän on oppinut nk. helluntailaisen opetuksen, joita tosin on erilaisia, voi valita kuin hattuhyllyltä omansa, tämä on aina ollut jo perinnehelluntailaisuuden puute. Raamatulliset väärinkäsitykset voidaan kuitenkin oikoa, sillä rehellinen helluntailainenkin voi oikean opin kuullessaan sanoa sille "halleluja!"

        Jos taas jaikali nimenomaisesti hyökkäisi suoraan Raamatun oppia, eli Isää, Kristusta ja Pyhää Henkeä vastaan, tämä olisi huolestuttavampaa. Näin jaikaliii ei kuitenkaan käsittääkseni ole tehnyt.

        Hän ei liene areiolainenkaan, joka sentään on suoraan Jumalan tosiolemuksen kieltävä saatanallinen oppi, eikä Kristuksen kieltävä lainopettaja, joiden ainoa pelastus ja evankeliumi tuntuu Kristuksen ylösnousemuksesta iloitsemisen sijasta kohdistuvan vain siihen, pitääkö pyhäpäivänään lauantaita, vai ei ja josta asiasta jopa pyhä Paavali aikoinaan opetti.
        .


      • HallelujaSoiSulleLauluni
        jaikalin.hapatusta kirjoitti:

        Minä olen käynyt tutustumassa ja pettymässä.

        Teidoksesi, että nykyään herätysliikeissä on vallalla sellainen seurakuntapalvelus, jossa vain muutama puhuu tai vain muutamalla on lupa puhua ja muut kuuntelevat hiljaa penkissä, eli on lähennytty kirkkokuntien toimintamallia.

        Enää ei siis rakennuta yhdessä, siten että kaikki voisivat jakaa Herralta saamansa Hengelliset eväät:

        1. Kor. 14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on JOKAISELLA jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.

        Tämän sijaan tuo "kerma" vain esiintyy ja kerää omaa kunniaa, vaikka se verhotaankin Jumalalle kuuluvaksi sanoilla, mutta sydän ja toiminta ja hedelmät kertovat ihan muuta.

        Lisäksi olen tutkinut näitä "Jaikaleita" täällä ja muualla, ja oppivääristymät vievät aina vääristymään toiminnassa ja sydämen asenteessa.

        Rankkaa on katsoa, kun kaikki on niin pahasti pielessä !

        Tulee vain aina paha mieli ja suru. :(

        No... yritetään me kaikki yhdessä rakentua edes täällä netissä. Olihan alkuseurakunnankin aikana monenlaisia kokoontumisia. Rooman kristityt kokoontuivat, eli asuivat piilossa katakombeissa ja ne katakombit olivatkin todella hieno järjestelmä. Oli kerran telkkarissa dokumenttia tästä aiheesta.

        Katakombit olivat yksittäisiä soluja, luolastoja, joihin pääsi toisesta luolasta toiseen, oli eräänlaisia maanalaisia valtateitä ja polkuja. Varoitusjärjestelmä toimi ja kristityillä oli systeemit kuinka sulkea vihollisen pääsy tiettyihin luolastoihin. Ruoka- ja vesikuljetus oli organisoitua. Näistä katakombeista muodostui ilm. satojen kilometrien verkosto.

        Olen kauan sitten piipahtanut Roomassa ja Vatikaanissa, mutta katakombeissa ei tullut käytyä.

        Eihän tässä maailma lopu, vaikka Helluntaikirkko hävittikin herätysliikkeen. Herätys itse elää! Meitä vanhoja hellureitä alkaa hiipiä paikanpäälle ja mehän voimme pitää tässä ihan herätyskokouksenkin. Edellä löytyy Niilo Yli-Vainion saarna aiheesta Pyhä Henki. Pari iloista lauluakin kuunneltavissa. Ja Raamatun lukua.

        Tässä aito helluntaihenkinen lauluesitys:
        https://www.youtube.com/watch?v=vTJQsMA1qdk
        .


    • eiväthän.kaikki

      Joku kirjoitti, että kaikki eivät puhu kielillä !

      Vetosi varmaan tähän Raamatun kohtaan:

      28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
      29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
      30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
      31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista.

      Huomatkaa nuo kysymys merkit, eli "eiväthän?" !

      Se tarkoittaa sitä, että kaikilla uudestisyntyneillä uskovilla on Pyhä Henki ja Pyhällä Hengellä on KAIKKI lahjat ja Pyhä Henki voi jakaa kelle vaan tahtonsa mukaan lahjoja käyttöön.

      Eli lopussa tuo kehoitus pyrkiä osalliseksi parhaimmistakin armolahjoista tarkoittaa sitä, että ne ovat kaikkien ulottuvilla, eli tavoittelemmeko niitä vain emme, ja miten se tapahtuu ja miten se voi omalla kohdalla onnistua ?

      Siis vaikka joku ei ole opettaja, niin silti Sana sanoo myös:

      Hepr. 5:12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.

      Eli se riippuu siis uskovan omasta Hengellisestä kasvusta, että saavuttaako uskova opettajuuden ja siihen tarvittavan tietomäärän.

      Eli kasvammeko Jumalan antamaa kasvua, vai olemmeko sen omalla toiminnallamme estäneet, kuten tuossa Paavali nuhteli noita taantuneita !

      No, jos kasvamme Jumalan antamaa kasvua ja meistä Herra saa valmistettua vaikkapa opettajan, niin toki siinä kohtaa Pyhä Henki varustaa sen opettajan tarvittavilla armolahjoilla, jotta se opettaja kykenee sen hommansa hyvin hoitamaan.

      Siis kaikilla on mahdollisuus saavuttaa nuo tehtävät, vaikka toki Herra sen päättää ja tietää mihin kustakin on, ja samoin Herra tietää mitä lahjoja tarvitsemme tehtävässämme Kristuksen ruumiin yhtenä jäsenenä ja mitä lahjoja se seurakunta siis tarvitsee rakentuakseen.

      Mutta on siis väärin sanoa, että kaikille ei olisi kaikki, eli lahjat ja tehtävät sinäänsä mahdollisia !

      Yhden asian haluan vielä jakaa, jotta tajuttaisiin Pyhän Hengen suvereenisuus näissä asioissa selvemmin !

      Siis vaikka minulla itselläni ei olisikaan vaikkapa parantamisen armolahjaa toiminnassa, niin minussa oleva Pyhä Henki voi, jossain yksittäis tapauksessa kuitenkin vaikuttaa niin että sairas paranee, eli Henki voi toimia tarpeen mukaan oman tahtonsa mukaan !

      Siis vaikka minun tehtäväni ei seurakunnassa olisikaan ulkoinen, eikä olla evankelioimassa ja siten mahdollisesti se sairaiden parantamisen lahja ei kuuluisi tehtävääni, niin Pyhä Henki jolla kaikki lahjat ovat, ja joka siis asuu minussa, voi parantumistakin minun kauttani vaikuttaa, kunhan vain tottelen Hengen ääntä siinä hetkessä kun Henki haluaa toimia !

      Siis vielä haluan kertoa sen perus asian selvästi, että uudestisyntyneellä uskovalla on Pyhä Henki, ja Hengellä kaikki lahjat, joten me olemme Kristuksessa jo saaneet kaiken:

      Ef. 1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa KAIKELLA hengellisellä siunauksella Kristuksessa,

      Eli me omistamme ne KAIKKI jo, Pyhän Hengen kautta, joka meissä on, mutta sitten on eri asia se, mitä lahjoja Henki jakaa KÄYTTÖÖMME !

      Siis me tavallaan jo omistamme ne kaikki lahjat Kristukessa ja ne olemma saaneet Pyhän Hengen meissä asumisen kautta, mutta ovatko ne KÄYTÖSSÄ, se on eri asia, mutta niitä voi siis tavoitella, mutta ei siis väärin oman himomme vuoksi, vaan todellakin täysin puhtaasti vain Seurakunnan avuksi ja Jumalan kunniaksi eikä oman kunnian pönkittämiseksi.

      Eli kukin tutkikoon sydäntään ja miettiköön erittäin tarkasti motiivejaan, lahjoja anoessaan.

    • mitä.ihmettä

      Minkälaista tuskaa te tuotattekaan vasta uskoon tulleille tai jo pidempään uskossa olleille uskoville, kun annatte ymmärtää, että tarvitaan voimakokemuksia. Kävin yhdessä kielillä puhumista korostavassa seurakunnassa kasteella - jäänyt mieleen todella ahdistavana kun kaksi miestä pakottaa puhumaan kielillä: "ala nyt puhumaan vaan kielillä!". Mietin jälkeenpäin miksi en kyseenalaistanut - tällainenko on Hyvä Paimen Jeesus, että Hänen tahtonsa olisi että toiset uskovat pakottavat toista puhumaan kielillä. Edelleen käsittelen traumoja tuosta kokemuksesta. Jälkeenpäin Raamatun sanasta viisastuneena ymmärrän, että vaikka monilla on tämä armolahja, ja käyttävät sitä oikein (eli vain jos se on Pyhä Henki, joka alkaa puhua kielillä, ei ihmisen omasta aloitteesta jne), että suuri osa puhuu paljon kielillä lihallisesti. Yksi pastorikin sanoi, jolla siis on kielillä puhumisen armolahja, että Jeesus oli ottanut hänet kiinni lihallisesta puhumisesta. Eihän kaikilla edes tule ikinä olemaan tätä armolahjaa. Mikä ihme siinä on, että uskovat eivät ole tyytyväisiä jos eivät ole saaneet samoja armolahjoja kuin muut. Missä silloin on fokus? Ei ainakaan Jeesuksen tahtoon tyytymisessä. Luulisin, että Hän on murheissaan, kun monet uskovat eivät halua tuntea Häntä vaan haluavat aina suurempia kokemuksia. Ei ihmekään, että sitten eksytään kaikenlaiseen väärään oppiin. Kukaan uskova ei ole toista parempi tai jollain edistyneemmällä tasolla. Jos näin uskoo, ei ymmärrä, että kaikessa on kyse Jeesuksesta. Hän on vanhurskaus, totuus, tie, pelastaja, Herra. Ihminen ei ikinä pääse Jeesuksen edelle.

      • VaikkaTieOnKaita

        Yritämmekin tässä keskustella terveestä, maltillisesta opetuksesta ja toiminnasta mitä tulee nk. Pyhän Hengen kasteeseen. Mielestäni tässä on ollut kaikki hyviä kirjoituksia. Jos esim. sinua on kaltoinkohdeltu jossain seurakunnassa, olet voinut traumatisoitua juuri sen seurakunnan ja niiden seurakuntalaisten väärästä Pyhän Hengen opetuksesta. Pyhän Hengen ei ole tarkoitus tuottaa tuskaa vilpittömille uskoville.

        Myöskään kaikki, monet valheellisesti "helluntailaisuuden" nimeä kantavat seurakunnat ja yksilöt eivät kuitenkaan välttämättä ole sitä mitä itse tarkoitan kun puhun perinnehelluntailaisuudesta. Esim. Livets ord, tai Nokiamissio eivät tätä varmasti ole olleet.

        Toisaalta, ei myöskään ole oikein kieltää sellaisia ihmisiä puhumasta Pyhän Hengen nk. kasteesta, jossa kristitty saa hengellisen voiman ja Jumalan armolahjoja, vain siksi, että jotkut muut loukkaantuvat kun heillä ei ole samaa kokemusta! On kuitenkin kysymys Jumalan Oman Hengen toiminnasta ja myös tällaisten kristittyjen oikeudesta kertoa uskostaan.

        Ei ole tarkoitus korostaa "voimakokemuksia", tuo kokemus-sana on huono, mutten parempaakaan keksinyt kuvaamaan hetkeä ja tilannetta, jossa Pyhä Henki voimakkaasti koskettaa.

        Itse en ole minkäänlainen hengellisyydellä fiilistelijä ja voimakkaiden kokemusten etsijä. Kammoan "karismaatikkoja". Itse kirjoitan aivan toisesta asiasta ja Pyhän Hengen toiminnasta kuin mitä selvästikin on tämän päivän nk. karismaattinen liike ja jonka kanssa en ole ollut tekemisissä kuin mitä nyt pinnallisesti olen jossain, tai esim. televisossa nähnyt.

        Ihan normaalissa, maltillisessa rukouksessaan voi "kokea" Jumalan pyhyyden läsnäoloa, sisäisesti kuulla Jumalan ääntä. Tämän Pyhä Henki vaikuttaa. Tällaisen "kokeminen" voi tuntua jopa pelottavalta, kun Pyhä Jumala lähestyy syntistä ihmistä. Ymmärrän hyvin Aatamin ja Eevan fiiliksiä kun kuulivat Jumalan lähestyvän. Äkkiä kivien taa piiloon! Sieltä oli syntisten "turvallista" kurkistella ja kuunnella Jumalan puhetta.

        Jos nyt joku on lukenut minun tekstejäni näillä foorumeilla, tietää kuinka syvästi traumatisoitunut itse olen. Olen kutsunut itseäni helluntaiuskonnon uhriksi! Olenkin, juuri sellaisten epäraittiisti, törkeästi ja väkivaltaisesti toimineiden "helluntaiuskovien" uhri. Joten, ymmärrän kuinka tällaisista asioista puhuminen voi tuottaa tuskaa joillekin. Minulle on tuottanut tuskaa olla näillä foorumeilla edes missään määrin kohtelias, vaan olen yleensä huitaissut suoraan jo heti kättelyssä. Tässä jokunen päivä sitten päätin kuitenkin taas yrittää "parannusta" tässäkin asiassa, hengittää syvään ja rauhallisesti ja yrittää lähestyä entistä uskonsuuntaani ystävyydellä ja rauhassa, mikäli se minusta riippuu.

        Itse tunnustaudun noin yleisesti ottaen luterilaisen opin kannattajaksi, mutta osin myöskin nk. vanhahelluntailaisen opetuksen, voisi sanoa "helluntaikansalaiseksi", erityisesti mitä tulee opetukseen Pyhästä Hengestä ja Hänen toiminnastaan, mitä se on ja mitä se ei ole! Tosin en tunne tämänpäivän helluntaikansalaisia, enkä mielestäni ole myöskään kovin "ahdasmielinen".

        Toisaalta kaita Ristintie on melkoisen kapea ja isokivikkoinen kinttupolku, Tie, jota meidän olisi määrä kulkea.

        Luin lapsena kirjan Pikkukristityn vaellus (lasten versio kirjasta "Kristityn vaellus") ja se myös osaltaan muokkasi käsityksiäni uskonelämästä ja Ristitiestä.
        .


    • Onjoannettu

      "Voima" ? Lisää "voimaa"? ... "..evankeliumi... on Jumalan voima.."

      Room.1:16.".. Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle. 17. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta"..."

      1.Kor.1:22.".. koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, 23. me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, 24. mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus...." ( Siis evankeliumi ---"saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta "..... "...on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.. )

      Laki ei anna "voimaa" synnin ylitse .Lain kautta tulee synnin tunto ... Room.3:19.".. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; 20. sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. 21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, 22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. 23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, 25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen..."

      "..Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta,.."

      2.Piet.1: 2."... Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. 3. Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään, 4. joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee, 5. niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä, 6. ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta, 7. jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta. 8. Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa. 9. Jolla sitävastoin ei niitä ole, se on sokea, likinäköinen, on unhottanut puhdistuneensa entisistä synneistänsä..."

      ".. pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja....Jolla sitävastoin ei niitä ole, se on sokea, likinäköinen, on unhottanut puhdistuneensa entisistä synneistänsä..."

    • Oi.Sielu.Kulje.Polvillas

      OI, HERRA, ANNA TULTASI ! (Niilo Heimonen)

      Katinalan Raamattuopiston kuoro:
      https://www.youtube.com/watch?v=ADTiBqTajWc

      Oi, Herra anna tultasi, ja puhdista sun kultasi;
      Polta kaikki kuona pois, ett' sinun kuvas ' meissä ois';
      Oi, älä anna sammua, vaan lisää yhä enemmän
      tulta meidän sydämiin, alttarille palaamaan;

      :,: Tulta, tulta kaipaamme, tulta taivahan.
      Sieluja me voitamme, Hengen voimalla
      Isä anna tultasi, sydämihimme
      Polta kaikki tuhkaksi oma voimamme.:,:

      Oi, käsky kuuluu: "Oottakaa, nyt tulta teille annetaan"
      Voiman saatte ylhäältä, Hän kastaa teidät tulella.
      Oi, kuka uskoo Sanahan, Saa tulen voiman kokea.
      Tulta tulta taivahan, alttarille palaamaan.

      Oi sielu, kulje polvillas' ja ole yläsalissas'.
      Liekki taivaan lankeaa ja kielen siteet aukeaa.
      Saat uusin kielin ylistää, sä taivaallista ystävää.
      Sullekkin, oi, lahjanaan, tuli taivaan annetaan.

      Oi, Herra, Herra Elian, Sä olet tulen Jumala.
      Tulta anna ylhäältä, se kirkastaa Sun nimeäs.
      Me emme elä savussa, Vaan tulta sydän halajaa.
      Tulta, tulta enemmän, Syttyköön se palamaan.
      ***

      Minua, joka en ole mikään karismaattinen ylistys-fiilistelijä, - kammoan kaikkea moista - minua tämä vanha helluntailaulu koskettaa niin, että saan suorastaan hillitä itseni, jotten ala tässä paikassa kädet ylhäällä hyppimään ja kielillä huutamaan...

      Ihan itku tulee.
      Antaa mennä, kun on mennäkseen. Hyvä on.

      Nyt Tuli leviää, levitköön se myös tälle foorumille tämän ihanan ja syvällisen laulun kautta!

      Otetaan vastaan PYHÄN HENGEN TULI! Aamen!

      .

      • RealSana

        Vaan kyllä se "”Tuo henki helluntain, jo saapui päälle maan, toi voiman.." on minun mieleiseni.
        Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille. Meinaan sitä Pyhän Hengen viiniä...


      • OnTullutLohduttaja
        RealSana kirjoitti:

        Vaan kyllä se "”Tuo henki helluntain, jo saapui päälle maan, toi voiman.." on minun mieleiseni.
        Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille. Meinaan sitä Pyhän Hengen viiniä...

        En löytänyt tuota laulua suomeksi ja tämäkin on ilman sanoja, mutta...

        https://www.youtube.com/watch?v=tZVm8NRoX4g

        Tämän voi laulaa englanniksi mukana:
        https://www.youtube.com/watch?v=DwFXJn-OE2s

        Kaunis. Muistan lapsuudesta.
        .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe