Työkokeiluunko

valohiipuu

Olen pian 34-vuotias nainen. Minulla on 8-9 vuotta työkokemusta opetustyöstä alakouluissa sekä nyt hieman työkokemusta nuorisotyöstä. Olen KM (ei luokanopettaja) ja sosionomi (AMK). Tällä hetkellä opiskelen opettajan pedagogisia opintoja ansiosidonnaisella (omaehtoinen opiskelu) ja laitoin jo ison summan omaa rahaa maksulliseen koulutukseen, valmistun NLP-Practitioneriksi.

Pian olen siis myös ammatillinen opettaja, mutta tuskin työllistyn siihenkään: ammattikorkeakouluun pitäisi olla työkokemusta esim. lastensuojelusta tai varhaiskasvatuksesta kolme vuotta, jotta voisi toimia ammattiaineiden opettajana. Sama pätee todennäköisesti myös ammatilliseen koulutukseen ja siellähän opettajien määrää nyt vähennetään.

Koulutusta minulla on vaikka muille jakaa ja osaamistakin löytyy, mutta töitä en vain saa - siis niitä mitä haluaisin tehdä. Tämä on tietysti todellisuutta monelle ihmiselle. Hain esimerkiksi juuri unelmatyötä (ainakin luulisin niin) kansalaisopiston sihteerinä, mutta en päässyt edes haastatteluun. Hakijoita oli yli sata. Tämän ikäisenä ihmisenä sitä haluaisi jo tehdä jotain, mistä oikeasti innostuu ja missä kokee olevansa hyvä ja voisi vieläpä kehittyä.

Oma tarinani menee niin, että olen tehnyt luokanopettajan töitä pakosta tuon 8-9 vuotta; vihaten kyseistä työtä ja työyhteisöjä. Vakava uupumuskin on asian tiimoilta kärsitty. Se ei vain sovi minulle, mutta sitä nyt olen tehnyt osin opintojen ohella ja useita vuosia kokopäiväisesti. Enää en vain taida siihen pystyä, edes pakolla. Tämän hetkinen osa-aikainen nuoriso-ohjaajan työ tuskin jatkuu, säästöjä on tulossa.

Alun perin hain yliopistoon, sillä halusin työskennellä koulutussuunnittelun jne tehtävissä. Päivääkään en ole vielä päässyt näitä töitä tekemään. Uskoni siihen, että joskus näihin tehtäviin pääsisin, on jo hiipunut olemattomiin. Työpaikkoja ei näissä tehtävissä ole montaa tarjolla per vuosi, ja jos on, hakijoita on 100-200 ja työhön valitaan tradenomeja ja luonnontieteen kandidaatteja tai muuten vain tuttuja tyyppejä.

"Työurani" tässä vaiheessa huomaan myös, että olen introverttina sellainen luonne/ihminen, että kaikkein parhaiten sovellun työhön, jossa ihmiskontakteja ei ole ympärilläni niin valtavasti..

Muutenkin häviän työnhaussa huomattavasti vähemmän koulutetuille. Ymmärrän toki sen, että työnantaja ei maksa koulutuksesta, vaan osaamisesta. Katson kuitenkin, että minulla - ja toki monella muullakin - on paljon hyvää osaamista.

Tämän pitkähkön vuodatuksen jälkeen pääsen siihen, että olen ajatellut mennä elokuusta alkaen työkokeiluun, yhteen tai useampaan paikkaan. Tavallaan en hyväksy koko systeemiä, ilmaista työvoimaa ja epätodennäköisiä mahdollisuuksia työllistyä, mutta sitten toisaalta: tulen hulluksi kotona eikä osaamiseni ainakaan täällä kartu.

Millaisiin paikkoihin kannattaa hakeutua työkokeiluun? Yrityksiin? Tavallaan haluaisin mahdollisimman "korkealle" - AMK:t, yliopistot - jotta saisin sellaista työkokemusta, joka auttaisi minua pääsemään koulutussuunnittelun tehtäviin. Mutta sitten taas.. onko toiveeni työllistyä näihin tehtäviin "ikinä" jo aivan epärealistinen..?

Mietin kyllä usein, miksi juuri minä olen tässä tilanteessa. Oma vikaa on varmasti se, etten ole osannut verkostoitua, joten kontakteja ei ole. Jotenkin sitä ajatteli, että hyvä opintomenestys ja se, että on aina hoitanut työnsä hyvin, auttavat eteenpäin.

Onko muita, jotka ovat samassa tilanteessa kuin minä? Mitä suunnitelmia sinulla on? Miten suhtaudut tilanteeseen? Oletko ollut työkokeilussa tms?

5

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sj123

      Koulutussektorille on haasteellista työllistyä, koska siellä tunnetusti nykyään säästetään kaikesta. Ylipäätään kannattaa hakea (http://bit.ly/duunihaku) vain sellaista, mikä sopii itselle, ei mitään inhotyötä edes rahan takia, eihän sellaista jaksa kukaan. Aikuiskouluttajaksi yksityiselle sektorille voi kokeilla, nehän on sellaisia projektiluonteisia töitä. Siinä hommassa voi erityisesti olla eduksi jos voi tehdä freelancerina, ryhtyy siis ammatinharjoittajaksi (http://bit.ly/yritysinfoa). Monenlaista mahdollisuutta siis on, mutta tärkeintä on säilyttää myönteinen ajattelu ja asenne, koska vain siten pääsee eteenpäin (http://bit.ly/tyo-opas) ja löytää itselleen sopivia ratkaisuja.

      • valohiipuu

        Kiitos vastauksesta! Tuo on aivan totta, että pitäisi hakea vain sellaista työtä, mikä todella sopii itselle. Ongelma on vain se, että näitä paikkoja ei juurikaan ole tarjolla, ja kuten kirjoititkin, koulutussektorille on haasteellista työllistyä.

        Parhaiten sovellun työhön, jossa saan tehdä työtä melko itsenäisesti. Pidän kirjoittamisesta, suunnittelusta jne. Tarkoitan sitä, että haluaisin työskennellä asioiden parissa, ei välttämättä ihmisten kanssa - jolla taasen viittaan siihen, etten välttämättä ole paras opetus- tai asiakastyöhön. Mieluiten olisin siellä ns. kulissien takana.

        Luonnollisesti jo tämän ikäisenä ja näillä koulutuksilla haluaisin tehdä asiantuntijatyötä koulutuksen parissa. Tätä työkokemusta minulla ei kuitenkaan ole päivääkään ja tästä syystä olen pohtinut työkokeilua - haluaisin esim. projektiosaamista tms, jonka avulla voisin paremmin työllistyä, ja myös tehdä edes muutaman kuukauden elämässäni työtä, jossa viihtyisin ja kokisin olevani hyvä.

        Ihmisten parissa olen tähän astisen työurani tehnyt, ja koen yksinkertaisesti olevani siinä huono. Toisaalta saamani palaute on kuitenkin päinvastaista kuin omat kokemukseni. Ehkä vaadin itseltäni liikaa.

        Yrittäjyyttä en uskalla ajatella. Menettäisin ansiopäivärahan jne.


    • tulevaisuusontassa

      Introverteille on nykyään aika vähän töitä tarjolla. Kaikessa vaaditaan extremeextroverttiyttä.
      Introverttikin hoitelee jonkun aikaa työtä missä joutuu olemaan ekstrovertti, mutta totuus on, että työ silloin kuormittaa kohtuuttomasti, eikä aikaa jää enää millekään muulle elämälle. Loppuunpalaminen tulee jos ei työhön tule ajoissa muutosta, ja yhteiskuntahan sen ainakin vielä toistaiseksi maksaa kun ihminen loppuunpalaa. Tosin nyt näyttää, että ollaan ajamassa terveydenhuoltoa siihen suuntaan, että jatkossa ihminen on ihan vain itse vastuussa loppuunpalamisistaan ja muista ongelmistaan joten hakekaan apua vielä kun voitte.

    • Jartsa1111

      Sihteeriksi olet aivan liian pätevä (maisteri) ja toisaalta et ole juuri siihen tehtävään kouluttautunut. Sihteeriksi valitaan lähinnä merkonomeja, tradenomeja sekä sihteerin ammattitutkinnon suorittaneita. Jokaiseen sihteerin paikkaan on n. 80-300 hakijaa useimmiten. On ollut jo ainakin viimeiset 10 vuotta. Lisäksi osa sihteerin töistä on asiakaspalvelupainotteisia.

      Opetustyö ei sinulle todellakaan sovi jos et nauti ihmisten kanssa olemisesta vaan haluaisit pakertaa työasioita yksin. Koulutussuunnittelijan töitä on todella vähän, joten tavoitteesi on melko epärealistinen.

      • valohiipuu

        Se on totta, etten ole sihteeriksi opiskellut eikä minulla ole siitä kokemusta. Olen kuitenkin paria sihteerin paikkaa hakenut, sillä olen ajatellut, että soveltuisin hyvin työhön ja toiseksi, nämä paikat ovat olleet "omalla alallani" eli koulutuksen jne parissa. Mutta jatkossa en näitäkään hae, sillä mitään mahdollisuuksia minulla ei niihin ole.

        Tottahan toki minä nautin ihmisten kanssa olemisesta. Olen saattanut kirjoittaa tänne negatiivisemmin itsestäni kuin mitä oikeasti olen. Jatkuvat hylkäykset työnhaun suhteen, pian alkava työttömyys ja aiemmat kokemukseni luokanopettajan työn raskaudesta ovat varmasti jo alkaneet vaikuttaa siihen miten näen itseni. Huonona.

        Opetustyö tai mikä tahansa työ on kivaa, jos opiskelijat/asiakkaat ja työtoverit ovat mukavia. Olen hyvin ystävällinen ja sosiaalinen introvertti. Sisälläni on kuitenkin kaipuu itsenäiseen työhön ja mielelläni vetäydyn sivuun tarkkailemaan ja seurailemaan. Se kyllä on totta, että aineenopettajana tai luokanopettajana en pystyisi olemaan. Sen sijaan voisin hyvin toimia opettajana AMK:ssa. Nythän saan ammatillisen opettajan pätevyyden. Töitä ei vain ole ja minulta puuttuu työkokemusta vaadittavilta ammattialoilta, jotta voisin näitä opettaa.

        Sekin on totta, että "tavoitteeni" esim. koulutussuunnittelijan työstä on varmasti aivan täysin epärealistinen. Niin tuntuu olevan kaikki muukin, mihinkään en pääse. Lienee turha yrittää edes työkokeilun kautta.

        Olen varmaan siinä pisteessä, että pitää unohtaa olevansa maisteri, sosionomi ja opettaja. En vain enää tiedä mitä voisin tehdä. Mielestäni olen jo opintoni opiskellut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe