Työkokeiluunko

valohiipuu

Olen pian 34-vuotias nainen. Minulla on 8-9 vuotta työkokemusta opetustyöstä alakouluissa sekä nyt hieman työkokemusta nuorisotyöstä. Olen KM (ei luokanopettaja) ja sosionomi (AMK). Tällä hetkellä opiskelen opettajan pedagogisia opintoja ansiosidonnaisella (omaehtoinen opiskelu) ja laitoin jo ison summan omaa rahaa maksulliseen koulutukseen, valmistun NLP-Practitioneriksi.

Pian olen siis myös ammatillinen opettaja, mutta tuskin työllistyn siihenkään: ammattikorkeakouluun pitäisi olla työkokemusta esim. lastensuojelusta tai varhaiskasvatuksesta kolme vuotta, jotta voisi toimia ammattiaineiden opettajana. Sama pätee todennäköisesti myös ammatilliseen koulutukseen ja siellähän opettajien määrää nyt vähennetään.

Koulutusta minulla on vaikka muille jakaa ja osaamistakin löytyy, mutta töitä en vain saa - siis niitä mitä haluaisin tehdä. Tämä on tietysti todellisuutta monelle ihmiselle. Hain esimerkiksi juuri unelmatyötä (ainakin luulisin niin) kansalaisopiston sihteerinä, mutta en päässyt edes haastatteluun. Hakijoita oli yli sata. Tämän ikäisenä ihmisenä sitä haluaisi jo tehdä jotain, mistä oikeasti innostuu ja missä kokee olevansa hyvä ja voisi vieläpä kehittyä.

Oma tarinani menee niin, että olen tehnyt luokanopettajan töitä pakosta tuon 8-9 vuotta; vihaten kyseistä työtä ja työyhteisöjä. Vakava uupumuskin on asian tiimoilta kärsitty. Se ei vain sovi minulle, mutta sitä nyt olen tehnyt osin opintojen ohella ja useita vuosia kokopäiväisesti. Enää en vain taida siihen pystyä, edes pakolla. Tämän hetkinen osa-aikainen nuoriso-ohjaajan työ tuskin jatkuu, säästöjä on tulossa.