Puhun sinun kanssasi nyt

jutustellaan

Ei ole väliä millainen olet. Puhutaan mistä hyvänsä.

Täällä sää vaihtelee hetkessä lumisateesta kirkkaampaan. Lintuja on yhä ruokinnalla runsaasti, muuttajiakin, koska maa ei ole sulanut kuin paikoittain.

Nykyään keskustelut ovat usein kovin äärilaitoihin meneviä. Voitaisko puhua laajemmin ajatellen jos on tarvis puhua yhteiskunnasta ja politiikasta ?

102

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rupattelija_

      Täällä paistaa aurinko. Kolmisen tuntia sitten tuli lumihiutaleita, jotka sulivat samantien.
      Eilen pitkällä lenkillä bongasin joutsenparin, mustarastaan ja sinivuokkoja.
      Luulin, että tänään näin pääskysen menevän räystään alle. Yritin killittää josko olisi lentänyt takaisin, että olisin varmistunut, mutta en nähnyt. Västäräkkejäkään en ole nähnyt vielä, joten tuskin olisi pääskynen.

      • rupattelija_

        Ai niin, yhteiskunnallisista asioista on täällä monella parempaa tietoa, joten siihen aiheen en osallistu, mutta katsotaan mitä kehittyy.


      • eppu2

        No täälläkin paistaa aurinko ja 100km päässä satoi 5cm lunta, etelämpänä.
        Sinivuokkoja näin jo viikko sitten, tosin 150km päästä täältä vähän lännenpänä.
        Olen Pirkanmaalla. Missä Sinä?


      • rupattelija_

        Minä olen Uudellamaalla, aloittajaa varmaankin tarkoitit.
        Onnea Pirkanmaalle uudesta miljonääristä, toivottavasti kuluttaa myös paikkakunnallaan :)


      • eppu2
        rupattelija_ kirjoitti:

        Minä olen Uudellamaalla, aloittajaa varmaankin tarkoitit.
        Onnea Pirkanmaalle uudesta miljonääristä, toivottavasti kuluttaa myös paikkakunnallaan :)

        Samoin toivotan onnea hänelle ja toivon, että viisaasti käyttää onnensa.
        Tälläisissä asioissa olen sitä mieltä, että ken tälläisen saa, on jotain, että hän sen myös ansainnut on.
        Kyllä tarkoitin Sinua rupattelija, kun kysyin.


      • rupattelija_
        eppu2 kirjoitti:

        Samoin toivotan onnea hänelle ja toivon, että viisaasti käyttää onnensa.
        Tälläisissä asioissa olen sitä mieltä, että ken tälläisen saa, on jotain, että hän sen myös ansainnut on.
        Kyllä tarkoitin Sinua rupattelija, kun kysyin.

        Viisautta ja "kylmäpäisyyttä" hän tulee tarvitsemaan.
        Enpä tiedä olisiko oma pää tarpeeksi kestävä ja pysyisikö viileänä käsittelemään ja käsittämään jos omalle kohdalle osuisi.


    • bessie-

      Ai minun kanssa vai?

      "Puhutaan mistä hyvänsä" yhdessä ja samassa ketjussa on minun mielestäni kulunut eikä kovinkaan houkutteleva 'keskustelun' aihe.

      Mitä tarkoittaa ehdotuksesi "voitaisko puhua laajemmin ajatellen jos on tarvis puhua yhteiskunnasta ja politiikasta"? Kuulostat kovin vaativalta?

      • Siilenä

        Samaa aattelin, ensin saa puhua mistä tahansa mut sitten toisessa kipaleesa vaatimus\ toivomus yhteiskunnasta tai politiikasta. Laajoja aiheita, voiskos pikkasen sitten rajata?


    • Kerros sitten onks pumtsi pumis ja yhteiskunnas jotain yhtenevää?

      • Sitähän minäkin ,jonninjoutava höpöttäjä luppaa ensin just mulle vastauksen ja kui sit kävikää?
        Unohretaa koko juttu ja orotellaa aamun valkenemist.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Sitähän minäkin ,jonninjoutava höpöttäjä luppaa ensin just mulle vastauksen ja kui sit kävikää?
        Unohretaa koko juttu ja orotellaa aamun valkenemist.

        Sinä kyselet liian vaikeita.

        Paljonko mahtavat maksaa uudet kumit polkupyörän renkaisiin?
        16" lapsen pyörään ja sitten minun Jupiteriin, siinä on isommat pyörät?


      • Ancelina kirjoitti:

        Sinä kyselet liian vaikeita.

        Paljonko mahtavat maksaa uudet kumit polkupyörän renkaisiin?
        16" lapsen pyörään ja sitten minun Jupiteriin, siinä on isommat pyörät?

        Juu, ei täällä vastata :)


      • Ancelina kirjoitti:

        Sinä kyselet liian vaikeita.

        Paljonko mahtavat maksaa uudet kumit polkupyörän renkaisiin?
        16" lapsen pyörään ja sitten minun Jupiteriin, siinä on isommat pyörät?

        Tervehrys sinulle rohkea joka vielä uskallat vastata.
        Tulin juuri lenkiltä ,olen syönyt ja nauttinut 3palaa tummaa suklaata jälkkäriksi joten mieliala on korkealla.
        Aamuhämärään lumisateesen työnnyin pyörineni ,olin maantien kuninkas ypöyksin ilman alamaisia.
        Kyllä semmonen 80km lenkki herättää pikku pakkasesa .
        Fillarin kumit on hirveen leveässä haitarissa eri käyttötarkotuksista ja laaduista riippuen mutta veikkaisin ostostesi olevan 20/ 40e haitarissa


      • piikkiö kirjoitti:

        Tervehrys sinulle rohkea joka vielä uskallat vastata.
        Tulin juuri lenkiltä ,olen syönyt ja nauttinut 3palaa tummaa suklaata jälkkäriksi joten mieliala on korkealla.
        Aamuhämärään lumisateesen työnnyin pyörineni ,olin maantien kuninkas ypöyksin ilman alamaisia.
        Kyllä semmonen 80km lenkki herättää pikku pakkasesa .
        Fillarin kumit on hirveen leveässä haitarissa eri käyttötarkotuksista ja laaduista riippuen mutta veikkaisin ostostesi olevan 20/ 40e haitarissa

        Tervehdys sinulle, rohkea ja reipas!

        Tässä teen uloslähtöä, yhden sain puettua ja ovesta saatettua.
        Tyttärenpoika lupasi minulle potkupyöränsä, kun aloittaa oikealla pyörällä ajamisen.
        Kunhan äitinsä pikkupyörään uusitaan renkaat.
        Poika sanoi että mummo on ainakin viisi vuotta ja saa ajaa potkupyörällä.


    • Eliittikermaa

      Politiikka politiikot yhteiskunta on per.seestä.
      Mistä muusta haluaisit keskustella.
      Tunnetko Hunkszin?
      Entä onko Jaajo kivempi kuin Lassi Lehtinen?
      Ostaisitko vokaalin vai konso lantin?

      • eppu2

        Miten yhteiskunta voi olla perseestä.Yhteiskuntahan olemme me. Sinäkin.
        Oletko mistä?????


      • Eliittikermaa
        ? -"Politiikka poliitikot yhteiskunta on per.seestä."?!
        Poliitikot ovat meidän edustajiamme hoitamassa yhteisiä asioitamme, kunta-. valtion ja EU-alueella. -----
        --- ----------
        On kyse meistä kaikista ja kuntavaaleissa äänesti vain 58.8%- jos et äänestänyt-annoit muille valtuuden päättää kuka hoitaa sinua koskevia asioita paikallistasolla.
        En ihan noin kevyesti kyseenalaistaisi - suurta vastuuta - jota nuo ed. mainitut ihmiset puolestamme kantavat. Arvostan demokraattista yhteiskuntaamme tässä kovasti kriisiytyvässä, epävarmuuksia lisäävässä maailmassa.
        Nyt nukkumaan huomenna pääsiäislounaalle läheisten luokse, jossa mukana 100v veteraani isäni-
        Jutusteluni koski siis suuria arvoja-(aloitukseen )


      • Ugh_

        Tällaisessa tilanteessa olisi syytä, että digitalisaation ja robotiikan nimissä, pudotetaan eduskunnan edustajien lukumäärä 60 hlöön. Avustajien määrää karsitaan. Töitä Suomen edestä tekee edelleen tulosvastuulliset virkamiehet. Heidän määräänsä ei lisätä, mutta tulosvastuu lisätään.


      • SieltäköVaiTuoltako
        eppu2 kirjoitti:

        Miten yhteiskunta voi olla perseestä.Yhteiskuntahan olemme me. Sinäkin.
        Oletko mistä?????

        No mistä itse olet tullut maailmaan?


      • New-age

        Huomenta. Miten muöhäiseen tai pitäisikö sanoa aikaiseen kukutte täällä.
        Pikkuveijari eilen piti niin liikkeellä, että kun heidän lähdettyä katsoin yhteiskunnallisesti erittäin merkittävää ohjelmaa femmalta siis Euroviisuretostelua ja sippasin kesken. En kuullut en nähnyt, mitä sanoivat Blackbirdistä. Parhaat pisteet se sai. En tiedä mitään niin typerää kuin tv-nuokkuja, mutta pikku-unoset kesken kaiken. Thrillereissäkin voi käydä, että kuka murhas, kuka uhri, kuka avusti jne. Politiikka pitää hereillä, jos aihe akuutti. Tämä sote on vatuloinnin huippi ja jos pääministeri ei kuuntele asiantuntijoita, saa minun puolestani mennä. Jossain markkinaraadissa valittiin Pihlajalinna 4:n osakkeen ryhmään, kun on ollut mukana vahvasti sote -uudistuksessa. Kuulinko oikein? Kyllä vahvasti mukana sote-uudistuksessa. Eurojackpotin voittajan kannattaisi sijoittaa Pihlajalinnaan, saisi meistä aikanaan vaivasukoista ja akoista osinkoja. Lumehoitoja kannattaa tehdä. Parempi tuotto. Päiväkodeista kandee tehdä Oy Vekaratalo Ab. Sanottaisiinko sieltä irti villit vekarat, koska flegmaattiset ei aiheuta menoeriä ja pienellä henkilökunnalla pärjää. Kaikki hoivaa tarvitsevat siteillä kiinni kalusteisiin ja kestokatedrit. Hullunhelppoa bisnestä. Koulu Oy Ab ei edellytä rskennuksia. Kotona töllön ääressä vain tekemään kaikki tehtävät. Taukojumppaa töllöstä. Eläköön tynnyrissä kasvavat. Mitä niillä vuorovaikutustaidoilla. Turhaa hälinää yhteiskunnassa. Muutama juppi hoitamaan kansainvälisiä suhteita ja lopulle väkeä mielialalääkitys päälle.
        Yksi suunta yhteiskunnassa. Hullunhelppoa hallintoa.
        Ja ravintotieteilijät kehittävät kapselin, että lounastaukoja ei tarvita ja kestokatedrit työmaalle. Verovähennyskelpoista kapaa. Poistot voi tehdä.
        Uusiokäyttö ja kierrätys, jos joku delaa. Mieluummin liian vähän ruokaa työpaikoilla. Nälkäinen kansa tekee hullunlailla töitä ja ostavat hullunlailla illalla lähikaupasta ruokaa, kun vapautuvat ikéestä. Koska väitetään, että kylläisenä tehdään järkevämpiä ostoksia. Pääsiäinen tulee olemaan keidas kaiken hiostuksen keskellä. Joulu toinen. Juhannushan on jo väkisin siirretty.
        Voitaisiin Suomessakin viettää Suure Jaanin päivää, niin pyhä menisi paikoilleen? Söin eilen yllätysmunan. Siitä putkahti tämä paatos ja sarkasmi, etten sanoisi pääsiäisnovelli. En osaa ennustaa, mitä mämmi tuo tullessaan.
        Nähdään sitten. Oikeinkirjoitusvirheitä ajatuskoukuista kirjoittamattakaan tuli taatusti. Kynä ei aina toimi. Hih.
        Heräsikö aloittaja tästä. Annas vastakaikua. Hih. Nov-elli.


      • pir.elli

        Huomenta!
        Kaunis kaunis sininen taivas on auringon säteiden taustalla.
        Minulla on kaksi kissaa kaksi yötä yökylässä.
        Katselin eilen Wallanderia. Silittelin kissoja, sanotaan kissojen silityksen tekevän silittäjälle hyvää.
        Maailman menoa uutisvirrasta seurattuani tekisi mieleni levittää käteni ja ottaa suojeluun kaikki rakkaimpani.


      • New-age kirjoitti:

        Huomenta. Miten muöhäiseen tai pitäisikö sanoa aikaiseen kukutte täällä.
        Pikkuveijari eilen piti niin liikkeellä, että kun heidän lähdettyä katsoin yhteiskunnallisesti erittäin merkittävää ohjelmaa femmalta siis Euroviisuretostelua ja sippasin kesken. En kuullut en nähnyt, mitä sanoivat Blackbirdistä. Parhaat pisteet se sai. En tiedä mitään niin typerää kuin tv-nuokkuja, mutta pikku-unoset kesken kaiken. Thrillereissäkin voi käydä, että kuka murhas, kuka uhri, kuka avusti jne. Politiikka pitää hereillä, jos aihe akuutti. Tämä sote on vatuloinnin huippi ja jos pääministeri ei kuuntele asiantuntijoita, saa minun puolestani mennä. Jossain markkinaraadissa valittiin Pihlajalinna 4:n osakkeen ryhmään, kun on ollut mukana vahvasti sote -uudistuksessa. Kuulinko oikein? Kyllä vahvasti mukana sote-uudistuksessa. Eurojackpotin voittajan kannattaisi sijoittaa Pihlajalinnaan, saisi meistä aikanaan vaivasukoista ja akoista osinkoja. Lumehoitoja kannattaa tehdä. Parempi tuotto. Päiväkodeista kandee tehdä Oy Vekaratalo Ab. Sanottaisiinko sieltä irti villit vekarat, koska flegmaattiset ei aiheuta menoeriä ja pienellä henkilökunnalla pärjää. Kaikki hoivaa tarvitsevat siteillä kiinni kalusteisiin ja kestokatedrit. Hullunhelppoa bisnestä. Koulu Oy Ab ei edellytä rskennuksia. Kotona töllön ääressä vain tekemään kaikki tehtävät. Taukojumppaa töllöstä. Eläköön tynnyrissä kasvavat. Mitä niillä vuorovaikutustaidoilla. Turhaa hälinää yhteiskunnassa. Muutama juppi hoitamaan kansainvälisiä suhteita ja lopulle väkeä mielialalääkitys päälle.
        Yksi suunta yhteiskunnassa. Hullunhelppoa hallintoa.
        Ja ravintotieteilijät kehittävät kapselin, että lounastaukoja ei tarvita ja kestokatedrit työmaalle. Verovähennyskelpoista kapaa. Poistot voi tehdä.
        Uusiokäyttö ja kierrätys, jos joku delaa. Mieluummin liian vähän ruokaa työpaikoilla. Nälkäinen kansa tekee hullunlailla töitä ja ostavat hullunlailla illalla lähikaupasta ruokaa, kun vapautuvat ikéestä. Koska väitetään, että kylläisenä tehdään järkevämpiä ostoksia. Pääsiäinen tulee olemaan keidas kaiken hiostuksen keskellä. Joulu toinen. Juhannushan on jo väkisin siirretty.
        Voitaisiin Suomessakin viettää Suure Jaanin päivää, niin pyhä menisi paikoilleen? Söin eilen yllätysmunan. Siitä putkahti tämä paatos ja sarkasmi, etten sanoisi pääsiäisnovelli. En osaa ennustaa, mitä mämmi tuo tullessaan.
        Nähdään sitten. Oikeinkirjoitusvirheitä ajatuskoukuista kirjoittamattakaan tuli taatusti. Kynä ei aina toimi. Hih.
        Heräsikö aloittaja tästä. Annas vastakaikua. Hih. Nov-elli.

        Ei paha, nov-elli. :)


      • eppu2
        SieltäköVaiTuoltako kirjoitti:

        No mistä itse olet tullut maailmaan?

        En muista, olin niin pieni.


      • New-age

        Pitäisiköhän kuitenkin taivastella säätä. Ihan sama näkyykö sinistä tai ei, koska ulkona on kuin jääkarhun jossain. Kävin kaupassa ja oi, menasin jäätyä
        Eli ilmoja on pidellyt. Olen todella herännyt. Eilen satoi luminöyhtää. Ei voi mennä hiekkiksellekään, kun ei voi tehdä hyviä kakkuja.
        Missä aloittaja piileskelee? No comments?


      • eppu2
        New-age kirjoitti:

        Huomenta. Miten muöhäiseen tai pitäisikö sanoa aikaiseen kukutte täällä.
        Pikkuveijari eilen piti niin liikkeellä, että kun heidän lähdettyä katsoin yhteiskunnallisesti erittäin merkittävää ohjelmaa femmalta siis Euroviisuretostelua ja sippasin kesken. En kuullut en nähnyt, mitä sanoivat Blackbirdistä. Parhaat pisteet se sai. En tiedä mitään niin typerää kuin tv-nuokkuja, mutta pikku-unoset kesken kaiken. Thrillereissäkin voi käydä, että kuka murhas, kuka uhri, kuka avusti jne. Politiikka pitää hereillä, jos aihe akuutti. Tämä sote on vatuloinnin huippi ja jos pääministeri ei kuuntele asiantuntijoita, saa minun puolestani mennä. Jossain markkinaraadissa valittiin Pihlajalinna 4:n osakkeen ryhmään, kun on ollut mukana vahvasti sote -uudistuksessa. Kuulinko oikein? Kyllä vahvasti mukana sote-uudistuksessa. Eurojackpotin voittajan kannattaisi sijoittaa Pihlajalinnaan, saisi meistä aikanaan vaivasukoista ja akoista osinkoja. Lumehoitoja kannattaa tehdä. Parempi tuotto. Päiväkodeista kandee tehdä Oy Vekaratalo Ab. Sanottaisiinko sieltä irti villit vekarat, koska flegmaattiset ei aiheuta menoeriä ja pienellä henkilökunnalla pärjää. Kaikki hoivaa tarvitsevat siteillä kiinni kalusteisiin ja kestokatedrit. Hullunhelppoa bisnestä. Koulu Oy Ab ei edellytä rskennuksia. Kotona töllön ääressä vain tekemään kaikki tehtävät. Taukojumppaa töllöstä. Eläköön tynnyrissä kasvavat. Mitä niillä vuorovaikutustaidoilla. Turhaa hälinää yhteiskunnassa. Muutama juppi hoitamaan kansainvälisiä suhteita ja lopulle väkeä mielialalääkitys päälle.
        Yksi suunta yhteiskunnassa. Hullunhelppoa hallintoa.
        Ja ravintotieteilijät kehittävät kapselin, että lounastaukoja ei tarvita ja kestokatedrit työmaalle. Verovähennyskelpoista kapaa. Poistot voi tehdä.
        Uusiokäyttö ja kierrätys, jos joku delaa. Mieluummin liian vähän ruokaa työpaikoilla. Nälkäinen kansa tekee hullunlailla töitä ja ostavat hullunlailla illalla lähikaupasta ruokaa, kun vapautuvat ikéestä. Koska väitetään, että kylläisenä tehdään järkevämpiä ostoksia. Pääsiäinen tulee olemaan keidas kaiken hiostuksen keskellä. Joulu toinen. Juhannushan on jo väkisin siirretty.
        Voitaisiin Suomessakin viettää Suure Jaanin päivää, niin pyhä menisi paikoilleen? Söin eilen yllätysmunan. Siitä putkahti tämä paatos ja sarkasmi, etten sanoisi pääsiäisnovelli. En osaa ennustaa, mitä mämmi tuo tullessaan.
        Nähdään sitten. Oikeinkirjoitusvirheitä ajatuskoukuista kirjoittamattakaan tuli taatusti. Kynä ei aina toimi. Hih.
        Heräsikö aloittaja tästä. Annas vastakaikua. Hih. Nov-elli.

        Luin nyt tuon maratoonisi.
        Aikamoisen salaatin teit, heit aamutuimaan. Minä olin tuohonaikaan vielä nahkat silmillä.
        Ei sen puoleen, hyvä juttu tuo on.


    • iltauninen

      Kävin pienen ulkoululenkin. Kovinpa oli hiljaista, vain yksi lintuaura lensi ylitseni. En tiedä mikä kun ainut äännähdys ei ollut joutsenen, vaaleita, mutta vähän pienempiä. Ilmeisesti väki nukkuu kun mitään liikettä ei ollut. Täällä kevät ei näy vielä muuten kuin pieninä sulaneina laikkuina.

      Uutiset ovat myös ilman hälyttävämpää sisältöä. Ohjus rysähti, toivottavasti oli ainut.

    • reppuriika

      Aurinko paistaa ja on ollut pakkasyö. Lunta on paksuin nietoksin. Seinien vieruksilla jossain etelän puolella on sulaa. Kun ilma lämpenee, niin äkkiä ja kohisten hanget sulavat. Pyhä aamun rauha hiljaa huokuilee, laulettiin joskus koulussa ja fiilis pitänee jälleen paikkansa. Pitkänä perjantaina kävin kirkossa ja nyt seuraa jumalanpalvelusta radiosta ja katson Uskotv:n lähetyksen Helsingin Saalemista.
      Voisi vielä hyvin käydä vaikka hiihtämässä järven jäällä iltapäivällä. Meikäläinen ei saa itseään helposti aamusta ulos jos ei ole sitten vain mentävä jonnekin.
      Mukava asua pikkukaupungissa kun on palvelut läsnä mutta luonto silti askeleen päässä.

      • New-age
        Ihan kelpoisia pointteja kirjoitat- tosin oma näkemykseni poikkeaa aikalailla.

        Kaunista ulkona- kevään odotuksen hengessä- maalle lähden.
        Mukavaa päivää kaikille- --


    • mitä-mieltä-on-alottaja

      Väsyttää,
      pitäisi mennä kauppaa,
      maito on lopussa,
      vanhuus pelottaa,
      muisti voi kadota,
      voi yhtäkkiä seota
      niin ettei tajua missä on
      ja mihin on menossa,
      se pelottaa,
      vanhuus on vaivani
      kuka auttaa
      milloin auttaa
      kukaan ei löydä
      vanhaa yksin jäänyttä
      puolison poistuessa pilviin,
      mitä sanot tähän huoleen
      alottaja,

    • jutustellaan

      Minulla on viime aikoina ollut semmoisia oireita, että aamuyöllä saattaa olla mukluamista rinnassa. Tänään oli pitkään myös päivällä. Sydänkö se mukluaa ?
      Nyt vähennän noita toisinaan pieniä nautiskeluja, lenkkeilen enemmän jne. Katumusviikot.
      Niin, edelliselle kirjoittajalle sanoisin, että äidiltäni meni lähimuisti tyystin viimeisinä vuosina. Saattaa siis mennä minultakin.

      • eppu2

        Aamuyöllähän ne sydänjutut usein vaivaa.
        Kehottaisin poikkeamaan lääkärillä.


    • Vilo-Sohvainen

      Jokainen katumus on kirouksen uüsi naula arkkuusi.

      • jutustellaan

        No, en kadu sitten. Oikeastaan en mitään rappioelämää ole viettänytkään.
        Nyt valoisana aikana ei aamulla nukuta, nyt pyhinä kun voisi. Aikaisin nukkumaan menen nyt ikäihmisenä.

        Tuolla aloituksessa kirjoittamaani joku kommentoi. Muut saavat puhua asiantuntevasti politiikasta ym. Minulla ei ole kanttia kovin pitkälle. Olen uutisfriikki, aina pitää katsoa uutiset ja lehti lukea, mutta siihen jää tietämykseni. Tämä ihmettelijöille !
        Noin ylipäänsä EI takerruta asioihin liikaa.


      • rupattelija_

        Minua kyllä kaduttaa vähän, kun iskin muutaman katumusnaulan. Ensin ihan kiltisti kävelylle, sen jälkeen ihan terveellistä ruokaa, mutta sitten... sitten se karkkipussi osui käteeni. Ikään kuin joku olisi johdattanut sinne kaapille. 1/4 pussillista lehmäkarkkeja. Niitä toffeisia jotka hajoavat suussa. Ensin yksi, sitten toinen, nyt on pussi tyhjä. Maha on ja huono omatunto. Ei niiden kalorien takia, ne poltan kyllä helposti, mutta kolesterolin :(


      • Syön-jotenkin

        Anteeksi mutta...
        Tähän ikään mennessä minulle ei ole auennut sana terveellinen ruoka?
        Onko vaan yksi patentoitu lakisääteinen terveellinen ja kaikki muu epäterveellistä?
        Itse olen syönyt läpi elämäni hengissäpysymisruokia, eineksiäkin kuin myös tappavia jälkiruokia kuten jäätelöt, karkit, suklaat... ja tupakka. Miten helkutissa on mahdollista että henki (eli elämä) vaan kukkuu ja kukkuu?
        Onko taulukkoja, että kun syöt näin, elät sen ikäiseksi, mutta jos syöt noin, elät vain /tai / peräti sen ikäiseksi?


      • rupattelija-
        Syön-jotenkin kirjoitti:

        Anteeksi mutta...
        Tähän ikään mennessä minulle ei ole auennut sana terveellinen ruoka?
        Onko vaan yksi patentoitu lakisääteinen terveellinen ja kaikki muu epäterveellistä?
        Itse olen syönyt läpi elämäni hengissäpysymisruokia, eineksiäkin kuin myös tappavia jälkiruokia kuten jäätelöt, karkit, suklaat... ja tupakka. Miten helkutissa on mahdollista että henki (eli elämä) vaan kukkuu ja kukkuu?
        Onko taulukkoja, että kun syöt näin, elät sen ikäiseksi, mutta jos syöt noin, elät vain /tai / peräti sen ikäiseksi?

        Minulla on geeniperimänä familaarinen hyperkolesterolemia. Vanhempani kuolivat 73 ja 75 -vuotiaina. Yritän välttää kovia rasvoja ja liikkua. On minulla lääkitys myös.
        Saas nähdä mihin ikään pääsen.

        Hienoa että voit syödä mitä vain. Olet onnekas.


    • Sain Karibian matkallani himon tuoreista hedelmistä tehtyihin salaatteihin. Valmistan nyt joka päivä hedelmäsataattia, banaaneista, mandariineista, kivistä, viinirypäleistä, ananaksesta, melooneista sekä mansikoista.
      Vatsa kiittää.

      • hedelminen-diagnoosi

        Minä sain Karibian matkaltani hyppy kupan, kolmiloikka tippurin ja hedelmäisen klamydian puhumattakaan korva-nenä-huuli herpeksistä. Taisi joku sankkerikin lukea matkaohjeissa.
        Yksityinen lääkäriasema kiittää, olisipa meillä enemmänkin noin monitautisia potilaita.
        Tartuntaa ei olisi tullut jos olisin syönyt hedelmäsalaattia tai läskisoossia.


      • Tollasen sekotuksen jälkeen torvi raikais meikäläisellä. En itte valmistais .


      • hedelminen-diagnoosi kirjoitti:

        Minä sain Karibian matkaltani hyppy kupan, kolmiloikka tippurin ja hedelmäisen klamydian puhumattakaan korva-nenä-huuli herpeksistä. Taisi joku sankkerikin lukea matkaohjeissa.
        Yksityinen lääkäriasema kiittää, olisipa meillä enemmänkin noin monitautisia potilaita.
        Tartuntaa ei olisi tullut jos olisin syönyt hedelmäsalaattia tai läskisoossia.

        Sinulla oli tosi riemukas lomamatka, mutta miten onnistuit satamassa olojen aikana saamaan kaikki nuo sairaudet. Risteilijällä se tuskin olisi onnistunut. Kävit varmaan pikapanoilla satahuorien hökkeleissä.

        Tehtiinko analyysit terveydentilastasi risteilijän lääkäriasemalla? Ei varmaan sillä olisit joutunut siellä karenssiin.

        Risteilijämme poikkeaminen reitiltä ja potilaan kuljetus Caymansaarelle leikkaukseen maksoi 15000 taalaa potilaalle. Ei siis kantsi sairastella kun lähtee matkaan. Itselläni on aina kaiken kattava matkavakuutus. Suosittelen seuraavalle matkallesi.

        Et todellakaan olisi tartuntaa saanut jos olisit pysynyt paatissa. Niin ja jos nuo taudit olivat jo muhimassa ennen Amerikan mantereelle astumistasi olisi matkasi tyssännyt tullin maahanmuuttoselvittelyyn. Sinut olisi käännytetty takaisin Helsingin kautta Lievastuoren terveysasemalle. Siellä tosin ei tarjoilla tuorehedelmäsalaattia vaan purkkihedelmiä ja hernesoppaa.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Tollasen sekotuksen jälkeen torvi raikais meikäläisellä. En itte valmistais .

        Sinun torvesi pelittää hyvin, meidänkin torvet nyt tosi hyvin 😃


      • kylmätotuus

        Minä teen kotimaisista marjoista sekoituksia päivittäin. Tuontihedelmät saavat jäädä kauppoihin.

        Kroppa ja kukkaro kiittävät.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Minä teen kotimaisista marjoista sekoituksia päivittäin. Tuontihedelmät saavat jäädä kauppoihin.

        Kroppa ja kukkaro kiittävät.

        Muistathan höyrystää marjat ennen syömistä. "Kikelokokit" elävät koirien ja kettujen sekä metsähiirien kakoissa, joista siirtyvät marjoihin ja suolistoosi..

        Kotimaisten hedelmien saanti on mahdotonta ei siis onnistu. Banaani-, ananas-, melonipuut yms. eivät menesty ilmastossamme. Kai tiesit?

        Omat viinimarjani jalostuvat, joka vuosi kotiviiniksi.

        Metsässä en kyyki ja marjoja ostan jos teen esim. marjahyytelökakun.

        Jos ihminen elää öisin ja nukkuu päivisin, miten sellainen elämä vaikuttaa kroppaa. Olimme lauantaina viihteellä myöhään. Sunnuntai meni maatessa.


      • kylmätotuus
        korppis kirjoitti:

        Muistathan höyrystää marjat ennen syömistä. "Kikelokokit" elävät koirien ja kettujen sekä metsähiirien kakoissa, joista siirtyvät marjoihin ja suolistoosi..

        Kotimaisten hedelmien saanti on mahdotonta ei siis onnistu. Banaani-, ananas-, melonipuut yms. eivät menesty ilmastossamme. Kai tiesit?

        Omat viinimarjani jalostuvat, joka vuosi kotiviiniksi.

        Metsässä en kyyki ja marjoja ostan jos teen esim. marjahyytelökakun.

        Jos ihminen elää öisin ja nukkuu päivisin, miten sellainen elämä vaikuttaa kroppaa. Olimme lauantaina viihteellä myöhään. Sunnuntai meni maatessa.

        En höyrystä marjoja, enkä ole koskaan niin tehnytkään.
        Mitään pöpöjä en ole saanut kotimaisista marjoista, vaikka olen niitä koko ikäni syönyt.

        Poimimistani viinimarjoista haluan hyödyntää myös kuidut, joten miksipä valmistaisin niistä viiniä?
        Ne muutamat viinipullot, jotka vuodessa käytän, voin ostaa Alkosta.

        Jokainen tyylillään.

        Kiittääköhän maksasi juomastasi kotiviinistä?
        Tapaturma-alttiuttakin liika viinin lipittämiinen lisää.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        En höyrystä marjoja, enkä ole koskaan niin tehnytkään.
        Mitään pöpöjä en ole saanut kotimaisista marjoista, vaikka olen niitä koko ikäni syönyt.

        Poimimistani viinimarjoista haluan hyödyntää myös kuidut, joten miksipä valmistaisin niistä viiniä?
        Ne muutamat viinipullot, jotka vuodessa käytän, voin ostaa Alkosta.

        Jokainen tyylillään.

        Kiittääköhän maksasi juomastasi kotiviinistä?
        Tapaturma-alttiuttakin liika viinin lipittämiinen lisää.

        Katos olet hereillä.


      • kylmätotuus

        Olen edelleenkin hereillä, mutta ei minulla ole vieläkään tarvetta tai pienintäkään aikomusta tehdä aloitusta mistään aiheesta.


    • odotan-sua

      Alotukseen :

      no puhu mulle,
      mistä haluat puhua,

    • Pieniäkauneuksia

      Hieno, raikas ilma ulkona. Tähdet tuijottavat ikkunasta sisälle.

      • siitä-on-on-kauan

        ai jaa onko, sehän on kiva, tuikiiko niiku ennen ,
        muistat kai sen ajan vielä,


      • ajasta_aikaan
        siitä-on-on-kauan kirjoitti:

        ai jaa onko, sehän on kiva, tuikiiko niiku ennen ,
        muistat kai sen ajan vielä,

        varmaan samalla tavalla kuin aikojen alusta ovat tuikkineet, koko sukupolvien ketjun.


      • mä-muistan-vielä
        ajasta_aikaan kirjoitti:

        varmaan samalla tavalla kuin aikojen alusta ovat tuikkineet, koko sukupolvien ketjun.

        muistatko nuoruuden, ensi rakkauden kuulaan yön ja suomalaisen heinäladon,


      • sillänäetnimittäin

        Jos totta puhutaan, niin en muista. Olen nähnyt heinäladon vaan auton ikkunasta. Lähinnä ajattelin, että on se jännittävää, kun samaa tähtitaivasta katson ja näen kuin muinaiset hirmuliskotkin.


      • maalais-mummo-
        sillänäetnimittäin kirjoitti:

        Jos totta puhutaan, niin en muista. Olen nähnyt heinäladon vaan auton ikkunasta. Lähinnä ajattelin, että on se jännittävää, kun samaa tähtitaivasta katson ja näen kuin muinaiset hirmuliskotkin.

        Höh, ei ne ole hirmuliskoja,
        ne on lehmiä laitumella,
        lapseni aikoinaan ensikertaa autossa maalle mennessään näki yllättäin jotain outoa laitumella,
        huusi innoissaan " katsokaa sarvikuonoja " heh,
        ne oli sarvipäisiä lehmiä laitumella,
        joten voin sua rauhotella,
        ei ne ole hirmuliskoja ne on aivan viattomia maidontuottajia lehmä lemmikkejämme,


    • Jännää.aikaa

      En ole lukenut koko ketjua että onko joku muu ottanut tähän asiaan kantaa, mutta pääsiäisen iloisin yllätys on ollut Pohjois-Korean ammuksen tussahdus muutaman sekunnin kuluttua. Joten Trumppi ei nyt vielä päässyt sotimaan Pohjois-Korean kanssa.

    • kaunis.kevätpäivä

      Puhu pois vaan. Ei täällä leukasaranat kulu.

      Mistä puhuttaisiin?

      • Psykoterapeutitar

        Puhutaan vaikka siitä, kun olen luvannut mennä huomenna ostamaan kirpputorilta joulukoristeita, joita yksi keräilijä vie sinne myytäväksi. Kirjastoon olen lupautunut haastateltavaksi opiskelijalle, joka tekee jotain tutkimusta iäkkäämpien kirjaston käytöstä. Olin jossain seniori-infossa kirjastossa ja siellä jutteli kanssani. Vaikka olen liian "nuori" senioriksi, kun seniori on vasta 63v., enkä ihan vielä ole! Olen vielä "työikäinen", vaikka en edes muista koskaan töissä olleeni. Haastattelu kirjaston käytöstäkin on kohdaltani aika koominen, kun en kirjastossa käy!

        Kaikenlaiseen sitä uteliaisuuttaan menee!


      • kaunis.kevätpäivä
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Puhutaan vaikka siitä, kun olen luvannut mennä huomenna ostamaan kirpputorilta joulukoristeita, joita yksi keräilijä vie sinne myytäväksi. Kirjastoon olen lupautunut haastateltavaksi opiskelijalle, joka tekee jotain tutkimusta iäkkäämpien kirjaston käytöstä. Olin jossain seniori-infossa kirjastossa ja siellä jutteli kanssani. Vaikka olen liian "nuori" senioriksi, kun seniori on vasta 63v., enkä ihan vielä ole! Olen vielä "työikäinen", vaikka en edes muista koskaan töissä olleeni. Haastattelu kirjaston käytöstäkin on kohdaltani aika koominen, kun en kirjastossa käy!

        Kaikenlaiseen sitä uteliaisuuttaan menee!

        Jäi puhuminen lyhyeksi S24:n pätkimisen takia. Lähdin ulos.

        Ihana hankikeli kesti kävelijän metsässä. Kävelin siellä useita tunteja viimassa. Tyynemmillä paikoilla aurinko lämmitti kasvoja ja koko olemusta.

        Jääpuikkojen päistä tippuivat vesipisarat, joten ei ainakaan seinän vierustoilla kovin kylmää ollut.

        Tänä aamuna punatulkkupari "pussaili" pihlajan oksalla aamuauringon noustessa. Vieläkin pakkasen puolella mittarissa. Lintusia paljon ruokintapaikalla.

        Keitin aamukahvit jo ennen klo viittä.


    • torkkuhuopa

      Radion Luonto-Suomi on aina leppoisaa kuunneltavaa. Ei joudu kevät nopsaan Etelä-Suomessakaan.

      Tänne kirjoittelu on hankalaa kun noita testauksia tulee ennen lähetystä kymmenkunta. Turhuuksien tähden noin tarkkaa vai onko turhien kirjoittelijoiden ehkäisyä ?

    • Papaya, tuore ananas, mango, passionhedelmä (maracuyá), curuba, pitahaya, chontaduro, kookospähkinä, nispero, physalis (uchuva), lulo, tomate arbol (tamarillo), guava, guanabana caimo ...mustikat ja puolukat kaikki kunnia, mutta pohjoiset metsämme ja suomme tuottavat vain hyvin rajoitetun määrän marjoja (kerään itse puolukoita, mustikoita , hyvinä kesinä hieman lakkoja ja mustaa viinimarjaa hyytelöksi tai mehuksi) ja niitä ei ravintoarvossa edes verrata trooppisten hedelmien runsauteen, väriloistoon tai ravintoarvoon. Valitettavasti etelän hedelmät kestävät huonosti viileät säilytystilat talven aikana ja pitkät kuljetukset eivät paranna ulkonäköä tai makua mitenkään.
      Minä fanitan kaikkia hedelmiä ja marjoja, kotimaisia ja ulkomaisia (ruotsalaiset omenat ja mansikat ovat parhaita) ja ei tulisi mieleenikään mennä pilaamaan niitä kuumentamalla tai keittämällä kuten jotkut lidl-ketjussa tekevät.
      Kahdentoista vuoden ajan ostin hedelmäni täältä ja olen edelleen hengissä.
      http://www.feelsky.co.uk/i/74/dsc05696.jpg
      http://www.feelsky.co.uk/i/74/dsc05675.jpg

      • Ovatko nuo niitä Lidlin pakaste-marjoja, mistä nyt keskustellaan?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Ovatko nuo niitä Lidlin pakaste-marjoja, mistä nyt keskustellaan?

        H.

        Minä luin juuri korppiksen kommentin risteilyaluksen hedelmäaamiaisesta.. On minulla kommentti Lidlin marja-aloitukseen myös.
        Älä sohlaa asioita. Kuka nyt jaksaisi puhua samasta asiasta koko aikaa?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä luin juuri korppiksen kommentin risteilyaluksen hedelmäaamiaisesta.. On minulla kommentti Lidlin marja-aloitukseen myös.
        Älä sohlaa asioita. Kuka nyt jaksaisi puhua samasta asiasta koko aikaa?

        "Paloma.se.co"

        Korppis?

        Hali

        H.


    • https://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g297475-d9697410-Reviews-Galeria_Alameda-Cali_Valle_del_Cauca_Department.html#photos;geo=297475&detail=9697410&ff=220654376&albumViewMode=hero&albumid=103&baseMediaId=220654376&thumbnailMinWidth=50&cnt=30&offset=-1&filter=7
      Uskokaa tai älkää, niin täällä jotkut myyjät vielä muistavat minut!
      Tummaihoisesta appelsiinkauppiaasta joka kantoi mun hedelmätkorit aina autoon saakka on tullut harmaahapsinen vanha setä joka tervehti minua iloisesti huikaten "No mutta NEiti (ne sanoo rannikolla kaikkia naisia neideiksi, señorita" taas takaisin täällä joko ne pienet valkotukat ovat isoja ja naimisissa ja lapsenlapsia? En ollut uskoa, mutta ukkeli muisti jopa automme merkin :))
      Hyvä olivat appelsiininsakin; ostin aina viisi tusinaa tasamaan mehuappelsiineja joista sitten puristettiin aamiaselle tuoremehu viikon ajan.

      • Katsokaa ihmeessä kuvagalleria, se on tripadvisorin luotettava linkki. Hieno kokoelma lehmänkieliä, oikein laitettuna suurta herkkua Nami.


    • Heikunkeikku

      Mistä hyvänsä puhuminen passaa minulle nyt tällä hetkellä.
      Koirankakka
      Pimeässä hohtava räkä
      Pierupilli
      Sormen läpi menevä naula verisen sideharsotupun kera
      Lyijykynä joka sekin sormen läpi sujahtaa
      Hiirenloukusti käyttäytyvä purkkapakkaus. Kivaa tarjottavaa jollekin
      Sormus, jonka "silmästä" pruiskahtaa vettä jonkun naamaan.

      Tommosia. Samas pakkauksessa. Meen pian käärimään pakettiin.

      JA sitten vielä NIIIN iso saippuakupla"kone", jolla saa isompia kuplia, kuin ihmisen koko.

      JA pari muuta lahjaa lisäksi.

      Joo ja kolme semmosta sprayputkiloa. Voi sihdata suuttimella suuhun. Kyse karkista.

      Saa nähdä, mitä tänään 9 vuotta täyttävä poika noista tykkää.

      Lihanvinkale on uunissa ollut kolme tuntia ja risat. Jahka perunat kypsyy, niin pääsen heiluttamaan haarukkaa ja veistä. Nams.

      Mun Ruusupavut, 8 ruukullista, jokaisessa 5 papua tökätty, ovat kasvaneet NIIN nopiaa, että melkeen niitä pelkää. Laitoin ne akvaarioon, että saavat valoa, mutta oli pakko ottaa pois, kun metrisiksi pukkasivat pituuden ja aina vaan lisää pukkaa. Noin 5 senttiä päivässä. APUA.
      Mihin joudun niiden kanssa, ennen pihalle laittamista.

      Ulkona on nyt 1,1 astetta lämmintä ja viheliäisen inhottavan yli-kova tuuli. Luuni ja ytimeni olivat vihaisia minulle, kun vein ne lenkille. Korvaläpyskätkin klapaji äänekkäästi, samammoisesti, ku ennen vanhaan laitettiin pahviklipare pyykkipojalla pyörän pinnaan kiinni. Läps, läps, läps....

      Puhuin teidän Kaikkien kanssa.

      • Taisit Heikunkeikku laittaa ruusupavut liian aikaisin multiin, olet vielä oikeasti pulassa niiden kanssa.
        Valloittavat koko kämpän :)

        Laskin juuri pienet somat samettikukkasteni taimet ja niitä on yli kolmekymmentä.
        Tänä keväänä siemenet itivätkin hyvin.


      • New-age

        Vassilikos Vassilis on kirjoittanut trilogian "Lehti, kaivo enkeli" ja mulle tuli sun ruusupapujen riehaantumisesta mieleen tuo Lehti...kreikkalainen kirjailija..


      • Heikunkeikku
        Ancelina kirjoitti:

        Taisit Heikunkeikku laittaa ruusupavut liian aikaisin multiin, olet vielä oikeasti pulassa niiden kanssa.
        Valloittavat koko kämpän :)

        Laskin juuri pienet somat samettikukkasteni taimet ja niitä on yli kolmekymmentä.
        Tänä keväänä siemenet itivätkin hyvin.

        Joo, tiedän tiedän, että pulassa ollaan jo nyt, saati sitten hetken kuluttua, kun ruusupavut kasvavat vieläkin enemmän.
        Joskus muinoin, tosi muinoin, laitoin kerran liian aikaisin ruusupavut multaan. Nehän kietoutuivat toisiinsa ja kun oli ulos istuttamisen aika, niin oli vaikeaa niitä ruveta erottelemaan toisistaan. Iso osa varsista katkesivat.
        Ekan epäonnistumisen jälkeen ymmärsin, että liian aikaisin niitä ei voi ruveta edes ajattelemaan.
        Nyt kun kekkasin hyödyntää akvaariota, ajattelin, että ruusupapujen varret eivät kasva niin rytinällä, kun akvaariolamppu on siinä likillä loistettaan luomassa. Oletin niiden tulevan paksuvartisiksi ei niin pitkiksi, kun ei tarvitse kavuta kohti valoa.
        Paskaksi meni. Saattaa olla, että noi menee pilalle ja joudun uudet pavut multaan lykkäämään.

        Samettikukat ovat minulla itäneet hyvin. Ruukkuja on olisko niitä 16 muistaakseni ja jokaiseen ruukkuun laitoin 7-8 siementä. En siis kouluta niitä, vaan ruukkuun tulee sopivasti trusa taimia, jotka sitten tökkään ulos.

        Paljon muitakin on tulollaan. Kellokukkia on useampi ruukku, mutta vain yhdessä ruukussa on yks pieni alku. En tiedä itävätkö ollenkaan, kun noin kauan aikaa kestää. Tai sitten noi on semmosia hidassytytyksellisiä tyyppejä.:)


      • Heikunkeikku
        New-age kirjoitti:

        Vassilikos Vassilis on kirjoittanut trilogian "Lehti, kaivo enkeli" ja mulle tuli sun ruusupapujen riehaantumisesta mieleen tuo Lehti...kreikkalainen kirjailija..

        Oi ei New-age, on hyvin vaarallista jutella mun kanssa kirjoista, kun saan pian jonkun hepulikohtauksen, että on PAKKO hankkia kirja.
        Ostin vähän aikaa sitten viisi kirjaa (halvalla kirjastosta) ja nyt toka kirja menossa. Eka kirja oli NIIN mielenkiintoinen, että en edes osaa sanoa. Kiikutin sen toissapäivänä kaverille lainaksi, kun menin hänen luokseen ruokakylään. Saa nähdä koska saa aikaiseksi lukea. Malttamattomana odotan, että voitaisiin sitten keskustella siitä kirjasta.
        Nyt oon aloittanut toisen myöskin erittäin mielenkiintoisen kirjan ( myöskin muistelmakirja, kuten se edellinenkin).
        Viime yönä knapsasin puoli kolmen jälkeen yölampun sammuksiin. En meinannut malttaa, mutta kun tarttee pikkusen nukkuakin, niin oli pakko lakata lukemasta.


      • New-age

        Mun yrttillaatikossa tilli, persilja, salaatti näyttää savannilta. Kinder-leijonan vois laittaa sinne. Suihkutinko liian usein. Ovat sellaisia hujoppeja olkkarin ikkunalaudalla kannen alla. Voisikohan laatikon laittaa terassille, vai paleltuvatko sitten.
        Apua. Ei yhtään vihreyttä peukaloissa. Maahan ei voi varmaan vielä istuttaa....


      • New-age
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Oi ei New-age, on hyvin vaarallista jutella mun kanssa kirjoista, kun saan pian jonkun hepulikohtauksen, että on PAKKO hankkia kirja.
        Ostin vähän aikaa sitten viisi kirjaa (halvalla kirjastosta) ja nyt toka kirja menossa. Eka kirja oli NIIN mielenkiintoinen, että en edes osaa sanoa. Kiikutin sen toissapäivänä kaverille lainaksi, kun menin hänen luokseen ruokakylään. Saa nähdä koska saa aikaiseksi lukea. Malttamattomana odotan, että voitaisiin sitten keskustella siitä kirjasta.
        Nyt oon aloittanut toisen myöskin erittäin mielenkiintoisen kirjan ( myöskin muistelmakirja, kuten se edellinenkin).
        Viime yönä knapsasin puoli kolmen jälkeen yölampun sammuksiin. En meinannut malttaa, mutta kun tarttee pikkusen nukkuakin, niin oli pakko lakata lukemasta.

        Ottaisitko riskin ja kertoisit, mitä aarteita kirjastosta hankit. Mulla on kaikenmaailman näyttelijöiden omaelämäkertoja ja muutaman taiteilijankin ym.
        Pitäisi varmaan lukea useampia kirjoja limittäin.
        Virpi Hämeen-Anttilan käärmeitten kesä on mulla meneillään. Waltarimaisuutta, Dekkari.
        Paljon on kirjailija tehnyt työtä saadakseen 20-luvun fìiliksen välittymään, ihan asuntojen sisustuksia myöten. Samoin sanojen ääntämys=kirjoitus, elämäntyyli jne.
        Aika on lähellä, muttei meidän aikaamme.


    • Kaikkloppuuaik

      Minä alan keskittymään oikeeseen elämään. Katsotaan, mitä se tuo

    • körryyttelin

      Kaapungissa rytyäminen otti tuas niin voemille, siis päeväkäänti ihan. Mualaisella ei kothommat ollenkaa samalla laella ryttyytä.
      Mukava kuitennii kun paestaa tuo Aarinko.

      • Ristijärven kirkollako rytysit vai ihanko Kajaanissa asti poikkesit?


      • mutkan.kautta.suoraan
        korppis kirjoitti:

        Ristijärven kirkollako rytysit vai ihanko Kajaanissa asti poikkesit?

        Savvoahan tuo kirjottelloo. Ristijärvi kuuluu Kaenuuseen.

        Jospa Hän ryttyytteli Sotkamon kautta Ristijärvelle ja siitä Kajaaniin.


      • mutkan.kautta.suoraan kirjoitti:

        Savvoahan tuo kirjottelloo. Ristijärvi kuuluu Kaenuuseen.

        Jospa Hän ryttyytteli Sotkamon kautta Ristijärvelle ja siitä Kajaaniin.

        En ole ikinä osannut murteita, Lounais-Suomen murretta en pysty edes lukemaan saati tajuamaan 🤑. Hirveän rumia murteita, savon, kainuun ja turunmurre.


      • heitä.hiekkoo.aaton.alle
        korppis kirjoitti:

        En ole ikinä osannut murteita, Lounais-Suomen murretta en pysty edes lukemaan saati tajuamaan 🤑. Hirveän rumia murteita, savon, kainuun ja turunmurre.

        Saahan sitä monta kertaa ihmetellä mitä kukin tarkoittanee murteilla puhuessaan.


      • korppis kirjoitti:

        En ole ikinä osannut murteita, Lounais-Suomen murretta en pysty edes lukemaan saati tajuamaan 🤑. Hirveän rumia murteita, savon, kainuun ja turunmurre.

        Tul maar iha nörkö olo ku tommottis taas haukutti , kyl mä murttekki ymmärrä mut ittiäs hianommiks tekevi ihmissi en yhtä ymmär .
        Vääntäkkä iha rauhas kunnet sano turkkusse .


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Tul maar iha nörkö olo ku tommottis taas haukutti , kyl mä murttekki ymmärrä mut ittiäs hianommiks tekevi ihmissi en yhtä ymmär .
        Vääntäkkä iha rauhas kunnet sano turkkusse .

        Tiedätkö mitä tarkoittaa rambutan?


      • kylmätotuus
        korppis kirjoitti:

        Tiedätkö mitä tarkoittaa rambutan?

        Suanko minnäe arvuutella?

        Oeskoo se jokkii vast´ikkää löyvetty kotmaene mehtämarja?
        Mikkää suomalaene murresana se ei aenakaa ou. Siitä laetan vaekka piän pantiks.


      • korppis kirjoitti:

        Tiedätkö mitä tarkoittaa rambutan?

        Hyvä heitto hetalt , me olla varma molema semmossi ramputaanei , karvassi pinnalt ja oikke makkioi sisält ko maltta kraaputta pikkase .


      • niittokoneella
        korppis kirjoitti:

        En ole ikinä osannut murteita, Lounais-Suomen murretta en pysty edes lukemaan saati tajuamaan 🤑. Hirveän rumia murteita, savon, kainuun ja turunmurre.

        Minnuu ärsyttää se, kun naeset ovat kasvattanneet pitkän ohtatukan. Sitten se ohtatukka tarttuu irtoripsiin. Helekutisti minnuu kiusoo tuommonen assii.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Hyvä heitto hetalt , me olla varma molema semmossi ramputaanei , karvassi pinnalt ja oikke makkioi sisält ko maltta kraaputta pikkase .

        Huomenta@ Risteilijän tarjoilija huomasi kiinnostukseni erilaisiin hedelmiin. Hän toi minulle mustan karvaisen palleron, ranbutanhedelmän, jota katselin hämmentyneenä. Hän avasi hedelmän minulle, nostin pikkulusikalla pyöreän hyvän makuisen helelmälihan suuhuni. Nammmm...

        Ihmeellisesti hedelmät suojautuvat ulkoisesti hyökkääjiä vastaan. Luulin aluksi tarjoilijan pelleilleen kanssani ja tuoneen jonkun omituisen ötökän pöytääni.

        Paljon on maailmassa hedelmiä, joten ei kun suu auki ja kita kohti uutuuksia.


      • niittokoneella kirjoitti:

        Minnuu ärsyttää se, kun naeset ovat kasvattanneet pitkän ohtatukan. Sitten se ohtatukka tarttuu irtoripsiin. Helekutisti minnuu kiusoo tuommonen assii.

        Minä en voi sietää hiuksia silmilläni, en roikkumassa niskassani. Minulla on pitkä tukka jonka sidon huithaipelinutturalle tai teen letin, jonka kiinnitän ylös. Muut saavat kulkea tukka silmillä jos haluavat.


      • korppis kirjoitti:

        Huomenta@ Risteilijän tarjoilija huomasi kiinnostukseni erilaisiin hedelmiin. Hän toi minulle mustan karvaisen palleron, ranbutanhedelmän, jota katselin hämmentyneenä. Hän avasi hedelmän minulle, nostin pikkulusikalla pyöreän hyvän makuisen helelmälihan suuhuni. Nammmm...

        Ihmeellisesti hedelmät suojautuvat ulkoisesti hyökkääjiä vastaan. Luulin aluksi tarjoilijan pelleilleen kanssani ja tuoneen jonkun omituisen ötökän pöytääni.

        Paljon on maailmassa hedelmiä, joten ei kun suu auki ja kita kohti uutuuksia.

        "korppis"

        Nuorena äitini pyysi hakemaan kellarista jonkun purkin vasemmalta.
        Ahaalta laskien toiselta hyllyltä.
        Joskus avatessa oli kaikkea karvaista sisällä.
        Karvan alla oli hilloa.
        -
        Noh, minä kuorin hillon ja hyvältä se maistui.
        Ei kuori, vaan hillo.
        -
        Joten varokaa tyhjästä kehumistanne.
        Tehkää ensin itse karvanne.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Nuorena äitini pyysi hakemaan kellarista jonkun purkin vasemmalta.
        Ahaalta laskien toiselta hyllyltä.
        Joskus avatessa oli kaikkea karvaista sisällä.
        Karvan alla oli hilloa.
        -
        Noh, minä kuorin hillon ja hyvältä se maistui.
        Ei kuori, vaan hillo.
        -
        Joten varokaa tyhjästä kehumistanne.
        Tehkää ensin itse karvanne.

        H.

        Meillä ei äiti syöttänyt meille lapsille homeisia hilloja.


      • korppis kirjoitti:

        Meillä ei äiti syöttänyt meille lapsille homeisia hilloja.

        "korppis"

        Minulla on edelleenkin hyvä vastustus-kyky ja tulehduksia tosi harvoin.
        Kovin paljon en enää voi hanpaitani näyttää Susillekaan.
        Alkavat nauraa kuin Hyeenat.
        Kunnes tartun lasiini...
        Ymmärrän kyllä, että äitini uskoi tekevänsä parhaansa.
        Olihan koko perheemme hammas-lääkärin uskollisia ystäviä.
        Nuorena ei ollut Pekka Puskaa hammas-hilloille.


        H.


      • körryyttelin
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Tul maar iha nörkö olo ku tommottis taas haukutti , kyl mä murttekki ymmärrä mut ittiäs hianommiks tekevi ihmissi en yhtä ymmär .
        Vääntäkkä iha rauhas kunnet sano turkkusse .

        Kiitoksia vuan, minusta on mukava välillä huastoo murretta. Vanahemmin aena vuan mukavampi. Alempoo oon kun olitta arvellu, ee Kaenuussa asti vuan eehän tuo kaakana oo. Pohjois-Karjalassa huastaavat kans melekein Savvoo. Minnoon meleko keskeltä Suomee.

        On niin paljo hommoo ja kävijätäkii ettee kerkii nyt huastoo. Eepä kyllä tähellistä oiskaa.


      • eivoiverratakkaa

        Mie ko käin arvuuttelemmaan erlaisia hetelmiä ja marjoja. Miten miulle juolahti mieleen litsi. Emmie tuota rumbuuttania alakanu ehtimmään kuuklesta. Ohan niit kärsimyshetelmäkkii.
        Vua vuapukka suap miun suun nappasemmaa.


    • New-age kiitos kirjoituksistasi. Kansainvälinen ja maitten talous ovat mieli aiheita.

      Juuri tänään alkaa talous pyöriä. Suomen talous on nousussa vanhan aseveljenavulla siis Hitrelin, toivottavasti kansa muistaa.

      Ruotsissa on talous nousussa mutta muuttajilla on nollaa työttömyys vain kasvaa ja rikollisuus----Ruotsissa syntyneillä ei ole tavallaan työttömyyttä.

      Nykyisessä uutisissa oli poliisi kansanmielestä hyvä, minun mielestä nolla, koska varoitus oli tullut paljon aikaisemmin.

      Ruotsissa voi olla joku putkassa kauan aikaa ei siihen ole, luultavasti ainut maailmassa.

      mvh.

      • Suomalaisiin kohdistuneet oikeusasiat ovat tulleet esille, tämä hyvä.


      • New-age. Suomi24 sen johto on apinan tasolla, poistun.


    • kaunis.kevätpäivä

      Minäpäs kävelin päivällä hankea pitkin metsiä, soita ja järven jäällä. Aurinko paistoi jo lämpimämmin kuin eilen. Jääpuikotkin tipahtelivat alas räystäiltä. Sanovat että mitä pidemmät jääpuikot, sitä pidempi kevät.
      Pelakuun taimet ovat jo kasvaneet hyvin ja koulutin jo asterin taimiakin. Hyvällä alulla näyttävät olevan.
      Kauniisti punaisena ilta-aurinko laskeutuu järven taakse.

      • Pelakuun taimet.......?


    • säpinääkaukalossa

      Mie tulin vuan sanomaan jotta hyvä kun KalPa voitti.

      • Kalpa on paljon parempi kuin muuan tappura.
        Hyvä kun voitti eka pelin, peukkuja muihinkin peleihin


    • Puhupukille

      Jälleen, taas aloitus vailla päätä ja häntää.

    • niin.moni.kärsii

      Tulin vaan sanomaan, että oli koskettava dokumentti Pohjantähden alla. Aihe oli lastensuojelu.

    • ollaan-vaan-

      alottajalle : älä puhu, en jaksa,

      • toiste

        Voi Sinua ressua ! EI Sinun tarvitse näitä lukea ja ääntähän ei tule, joten en ymmärrä väsymystäsi.
        Menen jatkamaan ulkotöitä joten en tee nyt viestiäkään kiusaksesi.


    • Mielelläni puhelen juuri sinun kanssasi, hyvä kun ei ole niin väliä mimmoinen olen, sillä olen aika laiska avaamaan täällä suutani.
      Listataanpas jonkun mieleen juolahtavanaiheen mistä voisi ajan kuluksi niitä näitä haastella...

      -Mahtaakohan kesä olla todella kaksi viikkoa myöhässä,
      -Onko sulla joitain hyviä konsteja, joista kesän tulon ennustat, pitäisi kesälomaa suunnitella. että osuisi sitten poutapäiviin.
      -Oletkos muuten käynyt jo Anu Pentikin näyttelyssä, onko hyvä näyttely, pitäisi kohta junaan hypätä ja seikkailla sinne kiviä ja kukkia kattelee.

      -Tapaatkos usein muinaisia koulu tai opiskelukavereitasi. Se on kivaa, löytää sen ystävyys takaisin. Monet ovat jo niin kauaksi kadonneet mutteivat kuitenkaan unohtuneet. Me kohta tavataan ja muistellaan yhdessä yhden opiskeluvaiheen tapahtumia ja kerromme toisillemme kuinka elämä on oikein itse kutakin riepotellut.
      - Nykyään nuo ostoskeskukset on niin valtavia, että kun viikko-ostoksensa tekee niin samalla tulee päivänkävelyt käveltyä, autolla ensin parkkihalliin ja sitten vain käytäviä paseeraamaan, kahville ja sitten ulos.
      -Joskus joku sana kuulostaa omituiselta, niin kuin tänäänkin tuo h i i p p a piti oikein kuuklettaa.
      Aikamoista hiippailua senkin sanan ympärillä lakista läppään.
      Nytpä taidan hiippailla peiton alle, jatketaan juttuja huomenna, jos nimittäin puhuttaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe