Harmittaakohan taksiyrittäjiä

Mietityttäätämmä

Jotka ovat juuri investoineet uuteen V90? Vuoden ehtii ajella. Taitaa saada kohta Volvoa aika hyvin käytettynä ja vähän ajettuna.

83

1641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eienäämersua

      Selvää on se ettei taksit tule kohta suomessa olemaan uusia autoja vaan vanhoja ritsoja kuten ulkomailla.

    • Eino.Eläkeläinen

      Asiakkaat tulevaisuudessa varmaan tykkää. Täälläkin ovat marmattaneet, että taksit ajelee liian hienoilla autoilla. Tulevaisuudessa sinua saatetaan kyydi mopoautolla, lain mukaanhan se on sitten mahdollista. Ei ole enää luxuskyytejja, saat sellaisen auton, mitä olet aina toivonut. Lisäksi kyydin hinta voi olla mitä nnsa saa nyt, mitä kansa haluaa.

      Voi olla, että tulevaisuudessa asiakkaita harmittaa eniten.

      • maailmanparannus

        Uskon kyllä että nykyinenkin hieno autokalustokin säilyy myös tulevaisuuden valikoimassa, sillä monet varakkaat ovat varmasti valmiit maksamaan riittävästi kunnon kyydistä.

        Sen sijaan köyhän varattoman rutiköyhän kansalaisen on saatava tarvittaessa taksimatka hyvin halvalla , vanhalla lähes loppuunajetulla pikkuautolla jonka kuljettajan ei tarvitse mielistellä ketään eikä palvella mitenkään esimerkiksi kantamusten nostamisessa. eikä tuhlata aikaansa ja energiaansa sellaisiin turhanpäivaisiin asioihin kuten autonpesuun.


    • Verovapaataksi

      Kaupunkeihin tulee autot taxissa olemaan tyyliin hyundai gezzhz, renault clio, dacia kaikki mallit, tsukitsuki ja saattaa sinne "paremmiksi" takseiksi muutama itäauto skooda faabiokin päätyä? Mutta selvää on se että kun veroja ei kohta maksella(ainakaa ulkolaiset) ja hinnat tulee tippumaan niin kalliita takseja yli 30 tonnia ei tulie enää näkymään. Kalustosta joudutaan väkisinkin tinkimään kun hinnat laskee. Taksiyritykselle semmonen 15 tuhannen auto on halvempi ostaa osamaksulla kun 50ke mersu tai joku vielä kalliimpi.

      • taaxi

        Katsastettu auto riittää ei pääsääntöisesti 15-30min kyydit tarvitse mitään luxusta!


    • kahdeneuronn

      Sanonpahan vaan aloittajalle,joka hekumoi ajatuksella,että taksit "Vapautetaan" Ei muuten vapauteta.

      • Jännääää

        Tiiätkö sä jotain mitä me muut ei?


    • Taksiinnn

      Taksit vapautettiin jo. Hyundai getzh ja dacia lodgy kauppiaat hierovat jo käsiään. Kumman sinä valitset? Onhan ne hyviä autoja jos ajaa paljon. Daciassakin pitkä takuu aattele.

    • Verovapaataksi

      Tulee olemaan taksit korkeintaan 15 tonnin arvoisia jatkossa joten tuo dacia on liian kallis taksiksi. Luulen. Että alle 10 tonnilla saa hyvä vähän ajetun auton taksikäyttöön jatkossa. Hinnat kun poljetaan ja alan uudet yrittäjät ei kaikki olekkaan tottuneet maksamaan veroja.

    • Mitävalitset
      • Hyväautoon

        Kyllähän tuolla jo ajelee. Kun hinnat. Tippuu niin tuo on siitä parhaasta päästä. Monet afrikkalaiset tyytyvät varmasti vauriokorjattuihin hieman tuota rellua halvempiin malleihin.


    • Sami1970

      Voi hinnat pudotakkin, mutta se taas johtuu vero ja muista kikkailuista.
      Auton hinta vaikuttaa kyydin hintaan hyvin vähän.

      • Pimeätaksikuski

        Kyllä 5 tonnin auton lyhennykset on aika paljon vähemmän kun 60 tonnin mersun. Ellei ole jopa 5 tonnia käteistä niin ei lyhennyksiä ollenkaan. Ja kun kohta vedetään osa pimeenä ulkomaalaisten toimesta niin on selvä että hinta on eri kun veron kanssa.


      • Uuuuuuuuuuuu

        Unohdat että kilpailutilanne ja kyytien dynamiikka muuttuvat myös. Se on suoraan sun rahoista pois jos ajat liian hyvällä autolla.

        60k€ vs 10k€ auto tarkottaa että se 50k€ on sulta pois. Miksi oot valmis maksamaan 60k€ autosta?


      • Johannes22

        Unohdat että kilpailutilanne ja kyytien dynamiikka muuttuvat myös. Se on suoraan sun rahoista pois jos ajat liian hyvällä autolla.

        Eikö se muka nykyisin ole suoraan sun rahoista pois jos ajat "liian hyvällä" autolla?


      • Nönnönöönnönönö
        Johannes22 kirjoitti:

        Unohdat että kilpailutilanne ja kyytien dynamiikka muuttuvat myös. Se on suoraan sun rahoista pois jos ajat liian hyvällä autolla.

        Eikö se muka nykyisin ole suoraan sun rahoista pois jos ajat "liian hyvällä" autolla?

        On mut jostain syystä se on joku juttu täällä ettei voi ajaa vanhalla autolla. Kai se liittyy jotenkin peniksen kokoon.

        Mietin vain, kuka kuski haluaa esim maksaa Lähitaksilla ajamisesta 50k€ (että on just se musta mese) enemmän kun voi ajaa vanhalla paskalla Uberia?


      • Johannes22

        "On mut jostain syystä se on joku juttu täällä ettei voi ajaa vanhalla autolla."

        Voisiko se olla vaikka kustannuskysymys?


      • Buhhuuhhuju
        Johannes22 kirjoitti:

        "On mut jostain syystä se on joku juttu täällä ettei voi ajaa vanhalla autolla."

        Voisiko se olla vaikka kustannuskysymys?

        Epäilen kyllä enemmän sitä, että laskukoneen käyttö on vierasta ja olematonta.


      • kokemusta_piisaa
        Nönnönöönnönönö kirjoitti:

        On mut jostain syystä se on joku juttu täällä ettei voi ajaa vanhalla autolla. Kai se liittyy jotenkin peniksen kokoon.

        Mietin vain, kuka kuski haluaa esim maksaa Lähitaksilla ajamisesta 50k€ (että on just se musta mese) enemmän kun voi ajaa vanhalla paskalla Uberia?

        Kalliix se uuberilla ajelu tulee; rahat ja auto valtiolle sakot päälle kaikki tuet uudelleenharkintaan ei mahdollisuutta ammattiajolupaan muutamaan vuoteen ... onko sen arvoista?


      • 3rkki
        Uuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        Unohdat että kilpailutilanne ja kyytien dynamiikka muuttuvat myös. Se on suoraan sun rahoista pois jos ajat liian hyvällä autolla.

        60k€ vs 10k€ auto tarkottaa että se 50k€ on sulta pois. Miksi oot valmis maksamaan 60k€ autosta?

        Mulla on kaikki firman autot velattomia. Ennen maksoin ennakkoveroja 1000€/kk ja nyt 3800€/kk. Jos ajaa sillä halvalla ritsalla niin silloin maksaa enemmän veroja. Joku ottaa aina löysät pois- joko autokauppias tai verottaja. Kyllä yrittäminen vaatii jonkinlaista pelailua poistojen kanssa. Jatkossa ajattelin taas päivittää kalustoa koska ennemmin ajan uudella autolla ja maksan vähemmän veroja kuin toisinpäin.


      • Näinsemeneee
        3rkki kirjoitti:

        Mulla on kaikki firman autot velattomia. Ennen maksoin ennakkoveroja 1000€/kk ja nyt 3800€/kk. Jos ajaa sillä halvalla ritsalla niin silloin maksaa enemmän veroja. Joku ottaa aina löysät pois- joko autokauppias tai verottaja. Kyllä yrittäminen vaatii jonkinlaista pelailua poistojen kanssa. Jatkossa ajattelin taas päivittää kalustoa koska ennemmin ajan uudella autolla ja maksan vähemmän veroja kuin toisinpäin.

        Kiitos tästä! Hyvä pointti.

        Ruotsissa ajelevat vielä aika laajasti V70 2012-2014 malleilla. Ehkä siitä saa osviittaa.

        On muuten hyvä ja luotettava taksi ruotissa. Ajoin itse siellä taksilla eikä kusetettu. Esimerkkihinta oli ikkunassa.


      • Maailmaparemmaksi
        3rkki kirjoitti:

        Mulla on kaikki firman autot velattomia. Ennen maksoin ennakkoveroja 1000€/kk ja nyt 3800€/kk. Jos ajaa sillä halvalla ritsalla niin silloin maksaa enemmän veroja. Joku ottaa aina löysät pois- joko autokauppias tai verottaja. Kyllä yrittäminen vaatii jonkinlaista pelailua poistojen kanssa. Jatkossa ajattelin taas päivittää kalustoa koska ennemmin ajan uudella autolla ja maksan vähemmän veroja kuin toisinpäin.

        Mutta tulevaisuudessa myös monet asiakkaat pyrkii ottamaan löysät pois, niin että verottaja tai autokauppiaskaan ei enää välttämättä pysty repimään löysää rahaa kassaan


    • Monopolit.nurin

      Suomessa, jossa autokanta on Euroopan vanhinta, niin taksikanta taas on nuorinta ja kalleinta. Vain monopolihinnoittelussa se on mahdollista. Maansiirtoalakaan ei ole mitään monopolihommaa mutta kalusto näyttää olevan silti aivan asiallista Suomessa. Onkohan siellä paremmat yrittäjät?
      Ammattitaitoa ainakin tarvitaan enemmän kuin taksiauton ratin takana. Kaikista tulee autokuski, mutta kaikista ei välttämättä kaivinkonekuskia.

    • rajansa.tässäkin

      Jos minä käytän taksia alle 5 kertaa vuodessa, niin en minä mihinkään romuun/haisevan kuskin kyytiin suostu menemään.

      • Markkinat.toimii.näin

        Silloin otat sen uuden taksimersun ja maksat pyydetyn hinnan markkinataloudessa!
        Miksi pitäisi mennä haisevien kuskien romuautoihin kun on valinnanvapaus. Ei ne muuallakaan ole mitään haisevia kuskeja vaikka ei se mersu ihan uusi olisikaan. Markkinataloudessa ei taksin tarvitse olla aina uusi Mersu tai Volvo. Paljon enemmän on maailmassa muun merkkisiä takseja.
        Hintataso vaan voi olla puolet monopolihinnoistamme.


      • iulghilugh

        " Hintataso vaan voi olla puolet monopolihinnoistamme. "

        EI MUUTEN VOI ... Ainakaan jos kaikista lakisääteisistä velvoitteista huolehditaan.
        Oletko vai esitätkö tyhmää ?


      • Näinsemennnee
        iulghilugh kirjoitti:

        " Hintataso vaan voi olla puolet monopolihinnoistamme. "

        EI MUUTEN VOI ... Ainakaan jos kaikista lakisääteisistä velvoitteista huolehditaan.
        Oletko vai esitätkö tyhmää ?

        Todellakin voi olla. Tiedätkö miksi? Koska taksareilla on VARAA palkata renkejä.

        Nimenomaan tästä se säästö saadaan. Kun tiputetaan välistä LÄSKI-ISÄNTÄ joka vetää välistä. Se on tämän muutoksen isoin etu. Kaikki taksiautot ajavat siis itselleen jatkossa.

        Sen sijaan että maksat 30% rengille, ajat itse ja leikkaat tuo 30% hinnasta.

        Hintaan sitten tietysti vaikuttaa esim. kysyntä ja kilpailu joten kokonaisvaikutus voi olla asiakkaan kannalta jopa negatiivinen.


      • Mulkeroinen

        Sieltä se viisaus tulikin ulos :DD Mistä rahoista se isäntä oman ajopalkkansa nostaa, kun palkan osuus leikataan hinnasta pois??


      • 3rkki
        Markkinat.toimii.näin kirjoitti:

        Silloin otat sen uuden taksimersun ja maksat pyydetyn hinnan markkinataloudessa!
        Miksi pitäisi mennä haisevien kuskien romuautoihin kun on valinnanvapaus. Ei ne muuallakaan ole mitään haisevia kuskeja vaikka ei se mersu ihan uusi olisikaan. Markkinataloudessa ei taksin tarvitse olla aina uusi Mersu tai Volvo. Paljon enemmän on maailmassa muun merkkisiä takseja.
        Hintataso vaan voi olla puolet monopolihinnoistamme.

        Jos hintataso on puolet, niin otan sut viikoksi meidän talon eteen odotusmaksulla 22,95€/h odottelemaan että jos saan vaikka jonkun idean lähteä johonkin. Voit käyttää sen ajan räpelöimällä puhelimella facebookkia, tai tehdä kannattavuuslaskelmia taksiliikenteestä. Muista että siitä odotusmaksusta pitää ensin tilittää alv, maksaa verot, lyhentää työkalu, vakuutukset, yel.. voit itse jatkaa listaa.


      • 3rkki

        Lisään nyt vielä, vaikka en itseäni rasistina pidäkään- tulevaisuudessa taksin ajo ei ole valkoisen miehen työtä. Sehän on kaikkein helpoin tapa maahanmuuttajille yms. työllistyä kun oikeastaan mitään ei enää vaadita. Matalapalkkalaiset tulevat valtaamaan alan ja ovat erittäin tyytyväisiä että saavat edes jotain työtä tehdä.


      • Buahahahaha
        Mulkeroinen kirjoitti:

        Sieltä se viisaus tulikin ulos :DD Mistä rahoista se isäntä oman ajopalkkansa nostaa, kun palkan osuus leikataan hinnasta pois??

        "Sieltä se viisaus tulikin ulos :DD Mistä rahoista se isäntä oman ajopalkkansa nostaa, kun palkan osuus leikataan hinnasta pois??"

        Ennen kuin vitsailee viisauksista, voisi edes yrittää ymmärtää lukemaansa tekstiä.


      • Hsoe84mgo
        Näinsemennnee kirjoitti:

        Todellakin voi olla. Tiedätkö miksi? Koska taksareilla on VARAA palkata renkejä.

        Nimenomaan tästä se säästö saadaan. Kun tiputetaan välistä LÄSKI-ISÄNTÄ joka vetää välistä. Se on tämän muutoksen isoin etu. Kaikki taksiautot ajavat siis itselleen jatkossa.

        Sen sijaan että maksat 30% rengille, ajat itse ja leikkaat tuo 30% hinnasta.

        Hintaan sitten tietysti vaikuttaa esim. kysyntä ja kilpailu joten kokonaisvaikutus voi olla asiakkaan kannalta jopa negatiivinen.

        Voi hyvä luoja. Ei koskaan eikä ikinä missään yksikään "isäntä" ole tullut toimeen tekemättä itse töitä. Jotkut ajavat itse omaa taksiaan palkatun kuljettajan kanssa kimpassa, jotkut tekevät muuta duunia ja taksi on lisäansio. Yksi auto tuottaa vuodessa voittoa max 15000-verot jos autoilija ei itse aja. Laske nyt siitä että paljonko sillä lihoo. Ja tuo 15000 tarkoittaa sitä että täytyy olla todella hyvät kuskit eikä yhtään kolaria.


      • 14kuukauttavielä
        Näinsemennnee kirjoitti:

        Todellakin voi olla. Tiedätkö miksi? Koska taksareilla on VARAA palkata renkejä.

        Nimenomaan tästä se säästö saadaan. Kun tiputetaan välistä LÄSKI-ISÄNTÄ joka vetää välistä. Se on tämän muutoksen isoin etu. Kaikki taksiautot ajavat siis itselleen jatkossa.

        Sen sijaan että maksat 30% rengille, ajat itse ja leikkaat tuo 30% hinnasta.

        Hintaan sitten tietysti vaikuttaa esim. kysyntä ja kilpailu joten kokonaisvaikutus voi olla asiakkaan kannalta jopa negatiivinen.

        Eli siis kaikki yrittäjät joka palkkaavat"renkejä"tienaavat liikaa? Nyky järjetelmässä on pakko käyttää kuljettajia, vaikka varaa ei olisikaan ,kun on katsokaas päivystysvelvollisuus.Aivan yksin kun ei ajovuorolistan 320tuntia kuukaudessa aina jaksa ajaa.On sen verran vetovoimaa taksialassa ,että kuljettajista varsinkin suomalaisista on kokoajan ollut pulaa.Ei muuta kun tervetuloa kokeilemaan ,minäkin lähden tästä taas 13tunniksi eurosateeseen, johan sitä kahdeksan tuntia vietettiin vapaa-aikaa.


    • Dasioita-Taksiin

      Takseja halutaan lisää kun parina pikkujoulu viikonloppuna takseista on pulaa, saa nähdä mitenkähän niillä ajoja riittää muulloin? Veljeni on taksi yrittäjä voin kyllä sanoa ettei taksinajolla rikastuta.

    • 624624

      UUSI halapa lada niva diesel taksii ja kyttyrä katolle

    • PaskatTaksit

      Takseilta voi ottaa liksaa 60% pois...tienaa liikaa istumisesta ja hymyilystä vammasille...

      • OletSairas

        Olet sairas.


      • Ratin_takaa

        Okei, en hymyile sulle ensi kerralla.


    • pienisanaväliin

      kun kadehditte taksien autoja. Pääosin taksit hankitaan ja varustetaan sellaisiksi että niillä on mielekäs, joustava ja tarkoituksenmukainen mahdollisuus hoitaa niillä suoritettavaa tehtävää. Sinne ei kannata hankkia mitään yltiöhienoja ja -kalliita autoja ja sisustuksia mahdollisten sotkeutumisten takia, vaan helppohoitoisia ratkaisuja.

      Tuskin mittakirvesmieskään tekee kaikkia töitänsä alelaareista ostetuilla työkaluilla, vaan tietty hinta/laatusuhde-ajattelu kaikessa.

      • Monopolit.murtuu

        Suomessa se ala on niin paljon vaativampaa kuin muualla maailmassa että pitää olla luksus ja premiumiautot alla ja taksat sen mukaisia. Monopolissa onnistuu kun ei kukaan kilpaile ja asiakkaat maksaa kuin alkossa!


      • frytrt

        Saksassa ainakin taksit ovat uusia / uudehkoja mersuja pääosin, kun siellä kävin viime kesänä.


      • Käytäjärkeäpoika
        frytrt kirjoitti:

        Saksassa ainakin taksit ovat uusia / uudehkoja mersuja pääosin, kun siellä kävin viime kesänä.

        Kun vertailee eri maita joissa on täysin eri hintataso, pitäisi se ottaa huomioon eikä vain laukoa täyttä paskaa ilman ajattelua.


      • Kannatan

        siksipä juuri pois monopolista,niin tarve ja hintataso tervehtyy. Markkinat tulevat määrittelemään hintatason ja käyttöasteen kun monopoli ei rajoita. Tosi upeeta


      • Maailmaparemmaksi

        Niinpä niin, mitä tarkoituksenmukaisempi sen kalliinpi.

        Mutta taksialan vapautus pinteestä tarkoittaa toivottavasti myös sitä että joku uusi uudistusmielinen yrittäjä saa mahdollisuuden painaa kustannuksia alaspäin edullisen ja vaatimattoman sekä vähäkulutteisen kaluston avulla.

        Tällä hetkellä taksialalta puuttuu halpis vaihtoehto aivan täysin.
        Halpahintataksi saisi luultavasti monet luopumaan omasta autostaan, ja siirtymään joukkoliikenteeseen hyötyliikuntaan sekä satunnaiseen taksinkäyttöön.

        Elämme mielenkiintoisia aikoja


    • taaxi

      Katsastettu auto riittää pääsääntöisesti 15-30min taxi matkat ei tarvitse mitään luxusta!

    • perjantaipullo

      Minä ainakin mielummin maksaan 20 e mersun kyydissä kuin 18 e samasta matkasta jonkun vanhan nissanin kyydissä.

    • TervetuloaTaksiksi

      Kirjoituksissa on huomattavissa että kirjottajat eivät ainakaan ymmärrä mistä taksa muodostuu ei Mersu ole kuin 8-9% kuluista . Verot, vakuutukset yms kulut nostavat taksan kovaksi eli suomennettuna valtio!

      • Hähpistätarkemmin

        Niin 8-9% minä aikana? Kolmen vuoden aikana vai? Eikös tuo ole aika järkyttävä summa pienyrittäjälle?


    • TervetuloaTaksiksi

      tilikauden aikana? voi hyvänen aika teitä.....

    • TervetuloaTaksiksi

      Ja kannattaa tutkia kalustonpoistoa yritysverotuksessa ja luuletko että se edellinen auto on arvoton vaihdossa? näin kalustossa oleva pääoma on pieni. Muut maksut kuormittaa ei kalusto usko pois olen tehnyt tätä aika kauan....

      • Tarkkapoika

        Mutta jos kalusto on vaatimatonta niin kyllähän muutkin maksut vähenee . Kai kaskokin on mahdollista jättää pois jollei autolla ole paljoa arvoa ja ottaa varovaisen ajotyylin. ja kun oma palkka laskee niin verotkin laskee
        Huollot sekä remontit on mahdollista tehdä pitkälti itse. Auton varusteet voi vähentää minimiin työvaatteista ja auton ulkopesusta voi mun mielestä luopua, kuluneista talvirenkaista kannattaa nastat repiä irti ja käyttää kesärenkaina loppuun. Mun mielestä taksin ei ole pakko palvella asiakasta mitenkään vaan voi käyttää senkin ajan vaikka tulevien autoremonttitarpeiden fundeeraamiseen

        Ja nythän tietotekniikka mahdollistaa auton optimaalisen kulun asiakkaalta toiselle , Ja yleensäkkin rauhallinen ja tarkka autonpito pidentää auton käyttöikää huomattavast. Kuluvien osien vaihdolla ja huolellisella korin ruostesuojauksella voidaan saavutta pikä ikä autolle.

        Täytyy muistaa että suomessa osa rautateiden yhä käytössä olevasta veturikalustostakin on 60 luvulla valmistettua.


    • kokemusta_piisaa

      Huomenna saadaan eka V90. Ei vielä tiedä, harmittaako vai ei.

    • kokemusta_piisaa

      Aloittajalle; ei vielä kaduta muu kuin että olis sittenkin riittänyt vähemmän varusteltu versio. Ajoasento runsaiden säätöjen ansiosta erinomainen ja uskoakseni asiakkaidemme kokemukset samansuuntaiset. Lue loput vaikka autolehdistä.

      • AutoOnTyökalu

        Kävin pyörittelemässä V90, jätin ostamatta. Mese nyt vaan on aina Mese. Paras tila kuskille, asiakkaille ja tavaroille. Myös Bemu menee V90 edelle kuljettajan vinkkelistä.. Nää on kuiteski pitkälti makuasioita, Saksassa osataan tehdään hyviä työkaluja. Seuraavan auton ostolaskelmat on iso kysymysmerkki.


      • TapioTourss

        Mulla on myös 525d mutta tää eka V90 on jotenkin "kiva". Saa tulla kokeilemaan...


    • kokemusta_piisaa

      Kumma juttu, mesessä (2 kpl E) ahdasta. 90-volvoissa tilaa ja mukavuutta kaikille.

      • V90Paras

        Uusi Volvo V 90 on loistava valinta. Asiakkaat tykkää. Kuski tykkää. takaloota sais olla hieman isompi mutta hakkaa Mesen mennetullen.


    • Ei.mersua

      "Mersu ole kuin 8-9% kuluista . Verot, vakuutukset yms kulut nostavat taksan kovaksi eli suomennettuna valtio!"

      Totuus vaan tässäkin asiassa on tarua ihmeellisempi. Valtio ei tietääkseni omista vakuutusyhtiötä eikä aseta takseille muitakaan ylimääräisiä kuluja. Päinvastoin antaa takseille reilunpuoleisen alennuksen autoverosta. Eli autoveron palautuksella kompensoidaan suuri osa arvonlaskusta.
      Muut auton omistajat sen sijaan maksavat aivan kaiken. Miksi näin yhtä ammattikuntaa pitää paapota, en ymmärrä. Jos saastuttamiseen perustuva verotus olisi oikeudenmukainen niin takseilla se olisi ainakin kymmenkertainen normaaliin yksityisautoiluun verrattuna vuotuiseen ajomatkaan perustuen. Matkailuautolla maksan n. 700 euroa vuodessa ajettuani noin 10.000 km.
      Paljonko taksi maksaa samassa ajassa ajettuaan noin kymmenkertaisen matkan? Kumpikohan on enemmän saastuttanut ja kumpikohan maksaa enemmän valtiolle. Tuloveroja maksavat kumpikin tulojensa mukaan. Takslla saattaa osa siitäkin mennä omaan taskuun. Ja kaiken kukkuraksi taksi toimii yksityisessä monopolissa ja muut yrittäjät kilpailevassa markkinataloudessa.

      • 78yjuf

        Kannattaisi ottaa edes hieman asioista selvää, ennen kuin tekee itsestään pellen.


      • epätietoiset
        78yjuf kirjoitti:

        Kannattaisi ottaa edes hieman asioista selvää, ennen kuin tekee itsestään pellen.

        Avaisitko vähän, mikä ei mennyt noin?


      • asiatontako

        Olisiko mitenkään mahdollista ettei tiedä mistään mitään? Jos ikämies - Ok. Mutta jos kolli, häipynee nurkan taakse jos tapaamme taikka kaveri painaa namiskaa. Noita on muutenkin kiva taputella ....


      • monopolimafiako

        Artikuloinnin taso on hämmästyttävän palveluystävällinen. Pitäisi olla palveluammatissa??


      • Bjfdoj
        epätietoiset kirjoitti:

        Avaisitko vähän, mikä ei mennyt noin?

        No oli siinä suurin osa yhdyssanoista kirjoitettu oikein. Kaikki muu sitten olikin väärin. Taksi on ainoa henkilöliikenteen muoto, joka maksaa autoveroa. Bussit ja kuorma-autot ovat TÄYSIN verovapaita. Esim vw transporter 1 8 paikkaisena taksina=henkilöautona maksaa aika monta tonnia enemmän kuin 1 9 paikkaisena=bussina. Jos taksi vaihdetaan uuteen ennenkuin 3 vuotta on kulunut, joudutaan autoveroetua palauttamaan. Bussiyrittäjä sen sijaan voi vaihdella autoaan koska huvittaa menettämättä veroetuaan. No siinä olet oikeassa ettei valtiolla ole mitään tekemistä vakuutuksien kanssa.


      • tarkennusta
        Bjfdoj kirjoitti:

        No oli siinä suurin osa yhdyssanoista kirjoitettu oikein. Kaikki muu sitten olikin väärin. Taksi on ainoa henkilöliikenteen muoto, joka maksaa autoveroa. Bussit ja kuorma-autot ovat TÄYSIN verovapaita. Esim vw transporter 1 8 paikkaisena taksina=henkilöautona maksaa aika monta tonnia enemmän kuin 1 9 paikkaisena=bussina. Jos taksi vaihdetaan uuteen ennenkuin 3 vuotta on kulunut, joudutaan autoveroetua palauttamaan. Bussiyrittäjä sen sijaan voi vaihdella autoaan koska huvittaa menettämättä veroetuaan. No siinä olet oikeassa ettei valtiolla ole mitään tekemistä vakuutuksien kanssa.

        Mitä tekemistä yhdyssanojen oikein tai väärinkirjoittamisen kanssa on tässä asiassa?
        Taksi on ainoa kuljetusyrittäjä jolle henkilöauton käytöstä palautetaan aika iso osa autoverosta. Toisinsanoen Valtio eli veronmaksajat avustavat jokaista taksimersun ostoa yli neljällä tuhannella eurolla käytännössä joka kolmas vuosi. Taksimatkojen hinnoissa ei kylläkään näy mitenkään. Bussiyrittäjät toimivat markkinataloudessa kun taas taksit ovat monopolissa ilman kilpailua. Siinä on se merkittävin ero. Jos käyttää henkilöautoa johonkin muuhun yritystoimintaan kuin taksiin niin kaikki verot on maksettava viimeistä senttiä myöden. Henkilöautoa työkalunaan käyttävä, vain taksi on oikeutettu veroetuun. Kuka saa ansiotonta hyötyä? Ydinkysymyshän kuitenkin on koko taksiliikenteen tervhdyttäminen ja vapauttaminen kilpailulle ilman järjetöntä tarveharkintaa ja holhousta. Järkevin uudistus vuosikymmeniin, jossa tulee olemaan pääosin vain voittajia. Niin ja mikä "kaikki muu siinä oli väärin?"


      • TaksiEiOleMonopoli
        tarkennusta kirjoitti:

        Mitä tekemistä yhdyssanojen oikein tai väärinkirjoittamisen kanssa on tässä asiassa?
        Taksi on ainoa kuljetusyrittäjä jolle henkilöauton käytöstä palautetaan aika iso osa autoverosta. Toisinsanoen Valtio eli veronmaksajat avustavat jokaista taksimersun ostoa yli neljällä tuhannella eurolla käytännössä joka kolmas vuosi. Taksimatkojen hinnoissa ei kylläkään näy mitenkään. Bussiyrittäjät toimivat markkinataloudessa kun taas taksit ovat monopolissa ilman kilpailua. Siinä on se merkittävin ero. Jos käyttää henkilöautoa johonkin muuhun yritystoimintaan kuin taksiin niin kaikki verot on maksettava viimeistä senttiä myöden. Henkilöautoa työkalunaan käyttävä, vain taksi on oikeutettu veroetuun. Kuka saa ansiotonta hyötyä? Ydinkysymyshän kuitenkin on koko taksiliikenteen tervhdyttäminen ja vapauttaminen kilpailulle ilman järjetöntä tarveharkintaa ja holhousta. Järkevin uudistus vuosikymmeniin, jossa tulee olemaan pääosin vain voittajia. Niin ja mikä "kaikki muu siinä oli väärin?"

        Monopoli? On sulla termit hukassa. Hukassa olet muutenkin.


      • 765uftry
        tarkennusta kirjoitti:

        Mitä tekemistä yhdyssanojen oikein tai väärinkirjoittamisen kanssa on tässä asiassa?
        Taksi on ainoa kuljetusyrittäjä jolle henkilöauton käytöstä palautetaan aika iso osa autoverosta. Toisinsanoen Valtio eli veronmaksajat avustavat jokaista taksimersun ostoa yli neljällä tuhannella eurolla käytännössä joka kolmas vuosi. Taksimatkojen hinnoissa ei kylläkään näy mitenkään. Bussiyrittäjät toimivat markkinataloudessa kun taas taksit ovat monopolissa ilman kilpailua. Siinä on se merkittävin ero. Jos käyttää henkilöautoa johonkin muuhun yritystoimintaan kuin taksiin niin kaikki verot on maksettava viimeistä senttiä myöden. Henkilöautoa työkalunaan käyttävä, vain taksi on oikeutettu veroetuun. Kuka saa ansiotonta hyötyä? Ydinkysymyshän kuitenkin on koko taksiliikenteen tervhdyttäminen ja vapauttaminen kilpailulle ilman järjetöntä tarveharkintaa ja holhousta. Järkevin uudistus vuosikymmeniin, jossa tulee olemaan pääosin vain voittajia. Niin ja mikä "kaikki muu siinä oli väärin?"

        Lopeta jo toi lässytys. Ota asioista selvää, äläkä puhu paskaa.


      • tarkkaansuojeltu
        TaksiEiOleMonopoli kirjoitti:

        Monopoli? On sulla termit hukassa. Hukassa olet muutenkin.

        Monopoli on markkinatalouden vastakohta suljetussa toimintaympäristössä johon ulkopuolisilla ei ole asiaa. Kumpi on taksin toimintaympäristö ? Kyllä se on yksityinen monopoli johon ulkopuolisilla ei ole asiaa ennen kuin ensi syksynä.


      • KunEtTiedäNiinEt
        tarkkaansuojeltu kirjoitti:

        Monopoli on markkinatalouden vastakohta suljetussa toimintaympäristössä johon ulkopuolisilla ei ole asiaa. Kumpi on taksin toimintaympäristö ? Kyllä se on yksityinen monopoli johon ulkopuolisilla ei ole asiaa ennen kuin ensi syksynä.

        Kotimainen taksiala ei ole KARTELLI, vaan reilun 8000 erilaisen yrittäjän toimiala. Kokonaisuudessaan alalla työskentelee reilusti yli 20 000 henkilöä. Se, että alalla vallitsee määräsäännelty kiintiöjärjestelmä ja valtioneuvoston asettama enimmäishinta kuluttajahinnoille, ei tarkoita samaa kuin KARTELLI tai MONOPOLI. Ei ole olemassa foorumia, jossa alan yrittäjät sopisivat yhdessä hinnoista ja estäisivät uusien yrittäjien alalle tulon. Lupakiintiöistä vastaavat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset eivät taksiyrittäjät. Lisäksi hinnoilla kilpaillaan jo vahvasti esimerkiksi yhteiskunnan ostamissa kuljetuspalveluissa (koulukyydit, vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset jne.) Näistä kuljetuksista taksit kilpailevat jatkuvasti esimerkiksi linja-autoyrittäjien kanssa.


      • ymmä
        tarkennusta kirjoitti:

        Mitä tekemistä yhdyssanojen oikein tai väärinkirjoittamisen kanssa on tässä asiassa?
        Taksi on ainoa kuljetusyrittäjä jolle henkilöauton käytöstä palautetaan aika iso osa autoverosta. Toisinsanoen Valtio eli veronmaksajat avustavat jokaista taksimersun ostoa yli neljällä tuhannella eurolla käytännössä joka kolmas vuosi. Taksimatkojen hinnoissa ei kylläkään näy mitenkään. Bussiyrittäjät toimivat markkinataloudessa kun taas taksit ovat monopolissa ilman kilpailua. Siinä on se merkittävin ero. Jos käyttää henkilöautoa johonkin muuhun yritystoimintaan kuin taksiin niin kaikki verot on maksettava viimeistä senttiä myöden. Henkilöautoa työkalunaan käyttävä, vain taksi on oikeutettu veroetuun. Kuka saa ansiotonta hyötyä? Ydinkysymyshän kuitenkin on koko taksiliikenteen tervhdyttäminen ja vapauttaminen kilpailulle ilman järjetöntä tarveharkintaa ja holhousta. Järkevin uudistus vuosikymmeniin, jossa tulee olemaan pääosin vain voittajia. Niin ja mikä "kaikki muu siinä oli väärin?"

        Onko niitä henkilöautoa työkalunaan käyttäviä yrittäjiä taksin lisäksi paljonkin? Itselle tulee nyt lähinnä mieleen ruumisautot onko niitä enää?) ambulanssit farkkuversiona.


      • Farmarilääkäri

        Eläinlääkärit myös ja niiden ei tartte maksaa jeniäkään autoveroa ja senpä takia ne yleensä ajeleekin vimpanpäälle varustellulla lantikoilla sekä mersuilla.
        Itkekää nyt siitäkin.


    • sähkövolovoo

      Kaljataksi v 95 volovo paljon maksaa mäyris..?

    • saunataksi

      Entäs nykyisten oikeistohallitsijoiden ihannemaan yhdysvaltojen taksit??
      Suurin osa aivan kamalia ihanne maan omavalmisteita ja kuskeina mamuja.

      • JapsejaNeOn

        Viimeksi kun olin Nykissä suurin osa takseista oli kyllä Japanin pojan tekemiä. Tämä kuukausi sitten.


    • verovelvollinen

      "Onko niitä henkilöautoa työkalunaan käyttäviä yrittäjiä taksin lisäksi paljonkin?" Kaikki kaupan edustajat, eläinlääkärit kiinteistövälittäjät ym liikkuvissa ammateiissa työskentelevät, Onhan niitä vaikka kuinka paljon. Kaikki kuitenkin maksavat autoveron kokonaan.

      • faktat_peliin

        Ei se auto ole millekään noista työväline. Apuväline voi olla, mutta kaikkia noita mainitsemiasi asioita voi tehdä ilman henkilöautoa. Se miten hankalaa se on, onkin toinen juttu, mutta oikeasti taksi ja ruumisauto on ainoat joissa et voi tehdä sitä hommaa ilman autoa. No..ehkä jos sulla on autovuokraamo, et voi tehdä sitä ilman autoa..


      • lähtömaksu
        faktat_peliin kirjoitti:

        Ei se auto ole millekään noista työväline. Apuväline voi olla, mutta kaikkia noita mainitsemiasi asioita voi tehdä ilman henkilöautoa. Se miten hankalaa se on, onkin toinen juttu, mutta oikeasti taksi ja ruumisauto on ainoat joissa et voi tehdä sitä hommaa ilman autoa. No..ehkä jos sulla on autovuokraamo, et voi tehdä sitä ilman autoa..

        Noin se voi olla vain Helsingistä katsottuna, mutta ei muualta Suomesta kun täällä ei Suomi pääty kehäkolmoseen.


      • jarmo582
        lähtömaksu kirjoitti:

        Noin se voi olla vain Helsingistä katsottuna, mutta ei muualta Suomesta kun täällä ei Suomi pääty kehäkolmoseen.

        Noin se on ihan verolakien mukaan. Ei se että toimii kehäkolmosen ulkopuolella, ole mitenkään relevanttia tässä asiassa. Voihan tästä kinata vaikka maailman tappiin mutta eei se eläinlääkäri sillä autollaan hoida niitä eläimiä mutta taksiautoilija "hoitaa"asiakkaat sillä henkilöautolla ja koska muu ammattiliikenne saa ajoneuvonsa ilman autoveroa , on katsottu kohtuulliseksi ettei taksinkaan sitä tarvitse ihan kokonaan maksaa. Ymmärrän kyllä että se kiukuttaa tavalista tallaajaa joka ei ehkä koskaan saa ostettua sitä Mersua mutta kannattaa pitää mielessä että jo se luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröinti aiheuttaa vakuutusmaksuissa sellaisen nousun että nykyinen 4800 euron veroalennus on syöty.


    • Märssumies

      Aloittajan kysymykseen, eiköhän jokainen V90 ostanut pirssimies tiennyt jo, mitä tuleman pitää. Kerkiäväthän eniten ajavat keräämään mittariin 200-300000 km, eli ajamaan autonsa jo vaihto/myyntikypsäksi 1.8.2018 mennessä. Toisekseen, jos lopettavat, jäähän mainio auto sitten privaattipeliksi. Vero-osuus, jota takaisin joutuu maksamaan, jää pariin tonniin, paljonkos tuo sitten on? Saahan tuon myös myydä, eikö vaan?

      • ilonpilaaja2

        Saa sen myydä, mutta auton kirjanpitoarvo lisätään sun tilikauden tulokseen, eli maksat sit siltä vuodelta enemmän veroja, sekä tulovero että alv. Ja pari tonnia saadusta autoveroalennuksestasta vielä takas valtiolle, niin tulee siitä jonkinmoinen maksulappu kuiteskin. Niitä on sit kiva maksella työttömän ,entisen taksiautoilijan laihalta pankkitililtä.


      • Märssumies
        ilonpilaaja2 kirjoitti:

        Saa sen myydä, mutta auton kirjanpitoarvo lisätään sun tilikauden tulokseen, eli maksat sit siltä vuodelta enemmän veroja, sekä tulovero että alv. Ja pari tonnia saadusta autoveroalennuksestasta vielä takas valtiolle, niin tulee siitä jonkinmoinen maksulappu kuiteskin. Niitä on sit kiva maksella työttömän ,entisen taksiautoilijan laihalta pankkitililtä.

        Jos autoilijalle jää entinen taksiauto privaattiautoksi, tottakai auton arvo on autoilijalle merkattava tuloksi. Auto arvioidaan, tosi kuitenkin on, etttei tuollaisen 300.000 ajetun taksin vaihtoarvo kummonen ole. Myin itse 360.000 ajetun kolmivuotiaan V70 Volvon hintaan 12.000€. Täällä monet luulevat, että vanhasta pirssistä saa maltaita myydessä/vaihtaessa, vaan totuus on toinen. En usko, että kukaan, joka aikoo lopettaa ennen eläkeikää, ostaisi itelleen vielä taksiin V90 Volvoa, eläkeautoksi moni sen jättää, nin minäkin tekisin. Vaan oli jo Märssu, en tarvinnut enää Volvoa.

        Olen itse entinen taksiautoilija, tosin eläkkeellä, eikä mun pankkitilini ole mitenkään laiha.... :) Katsos, sanotaan, ettei ne suuret tulot vaan ne helevetin pienet menot, velattomana on helevetin helppo hengittää.... ;)


    • Taksikeisari

      Olisi voinut tuon autoverovähennyksen lopettaa ja laittaa kilometritaksaan parikymmentä senttiä lisää, niin ei tarvitsisi katkerien kiukutella. Asiakkaan etuhan tuo vähennys on, eikä autoilijan.

      • aivanvarmastiko

        Tuohon et usko itsekkään, että on asiakkaan etu! Ei todellakaan kyllä se valuu sataprosenttisesti taksin omaan pussiin.


    • r5teyh555556yh

      Pittöö myytä pois uusi v90, tilalle tulee 2001 mallinen s40 volvo :) niitä saa 2000 eurolla 2 ja kolmannen kaupan päälle. Jos hajoaa niin soittaa vaan jollekkin romujopparille että hakee pois ja tuo samalla vaikka toisen tilalle taas reserviin. Hinausautokin voi heittää keikan vielä sillä lavalla olevalla autolla heh

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe