Tietoa vai humpuukia?

Hiljakkoin USA:ssa tehdyn tutkimuksen mukaan monet ihmiset luottavat tieteeseen ainoastaan jos se vahvistaa jo ennestään hankittua maailmankuvaa, ja ovat erittäin hitaita ja vastahakoisia hyväksymään uusien tutkimusten tuloksia Epäillään tutkijoilla olevan oma agenda, olevan jonkun vallan/mahdin/rahoittajan salaisella palkkalistalla ja vaikka asioista olisi selvää tieteellistä näyttöä niin takerrutaan johonkin teoriaan joka mukamas kieltäisi tieteellisen faktan.
(Esimerkiksi ne jotka kieltävät ilmastonmuutoksen).
Aina silloin tällöin tulee mediassa esille listoja jotka kieltävät koko joukon vanhoja uskomuksia humpuukina: myytti vai totuus-nimikkeillä. Pitävätkö nekään sitten paikkansa, ihmettelen. Vanhaa kansantietoa romutetaan oikein roppakaupalla ja tarjotaan jotain uuden tutkimuksen tulosta todistuksena. Esimerkkejä: tumma leipä on terveellisempää kuin vaalea. Salama ei koskaan iske kahdesti samaan paikkaan. Märällä tukalla ei saa mennä ulos pakkaseen koska voi sairastua.
Mitä muita vanhoja uskomuksia jotka nykytiede on kumonnut(???) tiedät?

Asiasta lisää tässä:
http://www.hs.fi/tiede/art-2000005180311.html

130

1215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YLE.fi

      Budjetti-päällikkö Erkki "Leuka" Virtanen evp.
      "usko on luja luottamus siihen, mitä toivoo."

      H.

      • Tuo lausahdus on hieno.
        Minä uskon siihen täysin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Tuo lausahdus on hieno.
        Minä uskon siihen täysin.

        H.

        On se varmaan noin, mutta mitä tapahtuu kun tiede osoittaa että uskomuksesi ovat olleet pelkkiä myyttejä? Menetätkö silloin myös toivosi?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        On se varmaan noin, mutta mitä tapahtuu kun tiede osoittaa että uskomuksesi ovat olleet pelkkiä myyttejä? Menetätkö silloin myös toivosi?

        "Paloma.se.co"

        Minulla on niin vähän noita uskoja...
        Eniten taidan uskoa tuohon lausahdukseen. :)
        -
        Nii(ei kirvir), ja Jesseen tietysti.
        Hän kun on niin liki.
        Ja ihmettelee sen Jeesuksen tarinaa, kuten minäkin aina ihmettelen.
        -
        Uskoa ei voi koskaan korvata tieteellä.
        On sanottu että Vatikaanissa on salaisuuksia elämästä, joita ei julkaista koska...
        On myös sanottu että NASA tietää paljon UFO:teista.
        Joita ei julkaista koska...
        -
        Miten tahansa, minusta on hyvä että tiede etenee omia latujaan, eikä teeveen teitä, pieniä vihreitä Perunoita etsien.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Tuo lausahdus on hieno.
        Minä uskon siihen täysin.

        H.

        Uskokaa pois.
        Tuo lausahdus on hieno.
        Minä uskon siihen täysin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Uskokaa pois.
        Tuo lausahdus on hieno.
        Minä uskon siihen täysin.

        H.

        Älkää ny viittikö hei
        Lopettakaa turha lässytys.
        Tuo lausahdus on hieno.
        Minä uskon siihen täysin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Minulla on niin vähän noita uskoja...
        Eniten taidan uskoa tuohon lausahdukseen. :)
        -
        Nii(ei kirvir), ja Jesseen tietysti.
        Hän kun on niin liki.
        Ja ihmettelee sen Jeesuksen tarinaa, kuten minäkin aina ihmettelen.
        -
        Uskoa ei voi koskaan korvata tieteellä.
        On sanottu että Vatikaanissa on salaisuuksia elämästä, joita ei julkaista koska...
        On myös sanottu että NASA tietää paljon UFO:teista.
        Joita ei julkaista koska...
        -
        Miten tahansa, minusta on hyvä että tiede etenee omia latujaan, eikä teeveen teitä, pieniä vihreitä Perunoita etsien.

        H.

        Käsittääkseni usko ja uskomus ovat hieman eri asioita. Minä haluaisin keskustella enemmän uskomuksista, luuloista ja totena pidetyistä myyteistä tai päinvastaisesti myyttejä jotka tiede on osoittanut todeksi.
        Usko ja epäusko ovat sitten se sivuraide eli jos se tuntuu kiinnostavammalta niin sinne vaan, valo on vihreä.
        Jessestä ja Maddesta en lähde keskustelemaan. Ne ovat minulla samalla osastolla kuin Jon Snow ja Morgaine Le Fay.


      • hunksz kirjoitti:

        Älkää ny viittikö hei
        Lopettakaa turha lässytys.
        Tuo lausahdus on hieno.
        Minä uskon siihen täysin.

        H.

        Uskotaan, uskotaan koitapa rauhoittua.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Käsittääkseni usko ja uskomus ovat hieman eri asioita. Minä haluaisin keskustella enemmän uskomuksista, luuloista ja totena pidetyistä myyteistä tai päinvastaisesti myyttejä jotka tiede on osoittanut todeksi.
        Usko ja epäusko ovat sitten se sivuraide eli jos se tuntuu kiinnostavammalta niin sinne vaan, valo on vihreä.
        Jessestä ja Maddesta en lähde keskustelemaan. Ne ovat minulla samalla osastolla kuin Jon Snow ja Morgaine Le Fay.

        "Paloma.se.co"

        Kuten lausahdus kertoo.
        Uskomus vaatii uskoa.
        Usko taas vaatii uskomuksia.
        -
        Miten noihin tiede voisi vaikuttaa?
        -
        Noh, yritin sentään selventää sinulle.
        Uskomukset kertovat, että tiede ei anna aina kaikkea ilmi.
        Etenkin jos tieto kumoaa laaja-mittaiset uskomukset.
        Teillähän on yhä laajentuva islamismi siellä Ruotsissa.
        Ettehän te halua kauheaa kansan-nousua tieteeseen uskovia väärä-uskoisia vastaan?
        Nehän tappavat silloin sinutkin.
        Mikä pahinta, Lutusenkin, syyttömän poika-paran :)
        -
        Jaa...
        Sinullako on Jessestäkin oma uskomus?

        H.


      • Syysleimukukka kirjoitti:

        Uskotaan, uskotaan koitapa rauhoittua.

        "Syysleimukukka"

        No kun kaikenlaista pashaa jankuttavat omissa aloituksissaan.
        Yrittäen epä-toivoisesti jättää tämän fiksun aloituksen ripuliensa jalkoihin.
        Ihan kuin joku kökkö-kakka-musa-aloitus-kopiokin tekee.

        H.


      • ö-Öö
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Käsittääkseni usko ja uskomus ovat hieman eri asioita. Minä haluaisin keskustella enemmän uskomuksista, luuloista ja totena pidetyistä myyteistä tai päinvastaisesti myyttejä jotka tiede on osoittanut todeksi.
        Usko ja epäusko ovat sitten se sivuraide eli jos se tuntuu kiinnostavammalta niin sinne vaan, valo on vihreä.
        Jessestä ja Maddesta en lähde keskustelemaan. Ne ovat minulla samalla osastolla kuin Jon Snow ja Morgaine Le Fay.

        Sivusta

        Luonnontieteet selittäneet ja todistaneet monia uskomuksiksikin luokiteltavia asioita tosiksi, myös päinvastoin. Uskonnot siitä kiintoisia uskomuksia, että niitä ei ole ikinä voitu todistaa mitenkään tosiksi. Uskonnot uskomuksia puhtaimmillaan, siis nimenoamaan asioiden ydintä.

        Kulunut fraasi, mutta kai jokainen suomalainen käveli vetten päällä viime talvenakin, erittäin vähän ketään julistautunut ihmeiden tekijöiksi.

        =DW=


      • Raamatussa on paljon hyviä lausahduksia.

        Paavalin kirje heprealaisille 11:1
        " Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy."


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        On se varmaan noin, mutta mitä tapahtuu kun tiede osoittaa että uskomuksesi ovat olleet pelkkiä myyttejä? Menetätkö silloin myös toivosi?

        Mitä tapahtuu, kun tiede todistaakin ihan päinvastaiseksi jonkun asian (montakin), mitkä se on aikaisemmin todistanut varmaksi todeksi.

        Ainakin minulla tapahtuu se, etten usko niihin tieteen totuuksiin aivan ensi kättelyssä enää.


      • New-age
        hunksz kirjoitti:

        "Syysleimukukka"

        No kun kaikenlaista pashaa jankuttavat omissa aloituksissaan.
        Yrittäen epä-toivoisesti jättää tämän fiksun aloituksen ripuliensa jalkoihin.
        Ihan kuin joku kökkö-kakka-musa-aloitus-kopiokin tekee.

        H.

        Pyrsk


      • Tellukka kirjoitti:

        Mitä tapahtuu, kun tiede todistaakin ihan päinvastaiseksi jonkun asian (montakin), mitkä se on aikaisemmin todistanut varmaksi todeksi.

        Ainakin minulla tapahtuu se, etten usko niihin tieteen totuuksiin aivan ensi kättelyssä enää.

        Tässä juuri se ongelma piileekin. On osattava erottaa tiede pseudotieteestä, joka taas on osa populäärikulttuuria ja jota oikeat tiedemiehet/naiset eivät ota vakavasti. Lähdekritiikki on tärkeää.


    • ö-Öö

      Kaikki uskonnot

      Sillä tavalla hauskasti, mitään jumalia tms. ei ole pystytty todistamaan olevassa oleviksi, sen sijaan valtavasti uskisten väittämistä todistettu lööperiksi.

      Tähän perustuen perustettu tietoisesti parikin uutta uskontokuntaa, Russelin teekannulaiset:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Russellin_teekannu

      Sekä siitä kehittynyt Pastafarismi:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Lentävä_spagettihirviö

      Kuin myös Vaaleanpunainen yksisarvislaisuus:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Näkymätön_vaaleanpunainen_yksisarvinen


      Noita ei kaikkialla, suomessakaan ole myönnetty virallisesti uskonnoiksi. Kuitenkin useammassakin maassa Pastafaraitten on sallittu ediintyä pasikuvissa uskontosymbolinen asuste, pastasiivilä päässä.

      Niinno, meitsi skeptikko, skepsiksen jäsenkin, kuitenkin olen vakuuttunut, tiede ei ole voinut todistaa mitään linkittämistäni "uskonnoista" sen epätodemmiksi, tai todemmiksi, kuin mitään muitakaan :D

      =DW=

      • ö-Öö

        Pari linkkiä poikki, kandee copypeistata, kiintoisaa luettavaa.

        =DW=


    • Älkää ny viittikö hei
      Tuo lausahdus on hieno.
      Minä uskon siihen täysin.

      H.

      • Hei, me uskotaan että sä uskot. Nyt voit siirtyä eteenpäin aiheessa jos jaksat.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Hei, me uskotaan että sä uskot. Nyt voit siirtyä eteenpäin aiheessa jos jaksat.

        "Paloma.se.co"

        No kun kaikenlaista pashaa jankuttavat omissa aloituksissaan.
        Yrittäen epä-toivoisesti jättää tämän fiksun aloituksen ripuliensa jalkoihin.
        Ihan kuin joku kökkö-kakka-musa-aloitus-kopiokin tekee.

        H.


      • New-age

        Pyrsk


    • "usko on luja luottamus siihen, mitä toivoo."

      Kun kuolen pääsen "taivaaseen".

      "Uskomus on yleiskielessä uskoon, luuloon pohjautuva käsitys, erityisesti käsitys jostakin yliluonnollisesta."

      Etiäiset...telepatia esim.

      • Kiitos kun selvensit uskon ja uskomuksen välistä eroa. Näin minäkin sen käsitin, mutta en tainnut löytää oikeita sanoja.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiitos kun selvensit uskon ja uskomuksen välistä eroa. Näin minäkin sen käsitin, mutta en tainnut löytää oikeita sanoja.

        "Paloma.se.co"

        Korppis turhaan vänkyröi.
        Ja sinä sitten myötäilet jotta sinun EI VAAN tarvitsisi tunnustaa minun kuvanneen asiat oikein.
        Taas kerran.
        -
        Lue nyt uudelleen minut ja lue sitten tuo korppiksen väännös.

        H.


    • TottaJaTarua

      Tottakai ilmastonmuutos on tosiasia, mutta se onko se meidän ihmisten aikaansaama onkin sitten vähemmän varmasti tosi. Kautta maapallon olemassaolon on täällä ollut suuria ilmastonmuutoksia, viimeksi meillä täällä taisi olla Veiksel. Me ihmiset ollaan niin pieniä muurahaisia tässä maailmankaikkeudessa ettei tekemisillämme kokonaisuuteen ole hyttysen pissan vertaa vaikutusta. Enemmänkin pitäisi olla huolissaan maapallomme liikakansoituksesta, maan, ilman ja vesien saastuttamisesta, uhkanamme on hukkua paskaan, ihmisen tuottamaan.

      Parasta mitä voisi tapahtua olisi geenimutaatio joka estäisi lisääntymisen.

      • ö-Öö

        Lisääntymisasiassa täysin samaa mieltä.

        Mun mielestä täysin yksiselitteisesti ja monipuolisesti todistettu, ilmastonmuutos nyt täysin ihmisen omaa aikaanaannosta. Johtuu nimenomaan ihmisen pitkään jatkuneesta, holtittomassta lisääntymisestä. Toki ollut ties mitä jääkausia ennenkin. Vaan mikä osuus lie niihin sitten yleensä eläinkunnan kehityksellä, sitä ei olla täysin saatu selvitettyä.

        Lisäksi olemassa todisteita ja teorioita esim suuresta meteoriitista, joka ehkä aiheuttanut jonkin vedenpaisumuksen. Uskiksethan ketovat tarua just vedenpaisumuksesta, sen taustalla voi olla perinnetietoa todellisesta tapahtumasta. Niin vanhojen asioiden tutkiminen hankalaa, niitä tutkitaan kyllä, hyvä tulevaisuuden tapahtumia miettiessä.

        Muuten, äsken oli uutisointia, suomi kuluttanut jo maaliskuulla kaiken tämän vuoden uusiutuvista luonnonvaroista. Viime vuonna koko maapallon uusoutuvat luonnonvarat oli kulutettu jo elokuussa loppuun. Noitten kulutusten takan nimenomaan kyse ihmisen toimista.

        Pakollinen linkki näistä keskustellessa. Synkkää seurattavaa:

        http://www.worldometers.info/fi/

        =DW=


      • """Parasta mitä voisi tapahtua olisi geenimutaatio joka estäisi lisääntymisen."""

        Eikös se hyvää vauhtia siihen ole menossakin. Eihän samaa sukupuolta olevat pysty lisääntymään keskenään.


      • Kyllä minä ainakin uskon vuorenvarmasti että tiede ja tutkimukset ovat esittäneet tarpeeksi todisteita siitä että nyt meneillään oleva erittäin nopea ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa. Sykliset ilamstonmuutokset joita maapallo on käynyt läpi historiansa aikana ovat olleet aivan toisenluontoisia ja niiden dynamiikka on ollut erillainen. Mahdollinen meteorin osuman aikaansaanut akselin muutos ja sen aiheuttama äkillinen ilmastonmuutos on myös eri asia ja on ilmastollinen onnettomuus.
        Kuka muistaa kun joskus meidän nuoruudessa sanottiin että paras ehkäisyväline oli television hankinta perheeseen?
        Olen edelleen sitä mieltä että aineellinen kehitys ja köyhyyden väheneminen pienentää lapsilukua perheissä. Elintason nouseminen pienentää lapsilukua kehitysmaissakin siitä hyvä esimerkki monet latinalaisen amerikan maat, joissa kansantalouden parannus on pienentänyt demografista kasvua. Esimerkki maasta jonka tilanteesta tiedän enemmän: Kolumbiass oli vielä 60-luvulla tavallista että perheessä oli 7-15 lasta. Elintaso on noussut siitä ja köyhyys vähentynyt ja perheissä on nykyisin 2-3 lasta.
        Elikkä ei siinä mitään geenimutaatioita eikä ebolaa eikä maailmansotaa tarvita: ainoastaan parempi gini-indeksi ja tulojen oikeudenmukainen jakaantuminen nin että kehitysmaatkin saisivat oikean ja reilun hinnan tuotteistaan ja työstään.


      • ö-Öö
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin uskon vuorenvarmasti että tiede ja tutkimukset ovat esittäneet tarpeeksi todisteita siitä että nyt meneillään oleva erittäin nopea ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa. Sykliset ilamstonmuutokset joita maapallo on käynyt läpi historiansa aikana ovat olleet aivan toisenluontoisia ja niiden dynamiikka on ollut erillainen. Mahdollinen meteorin osuman aikaansaanut akselin muutos ja sen aiheuttama äkillinen ilmastonmuutos on myös eri asia ja on ilmastollinen onnettomuus.
        Kuka muistaa kun joskus meidän nuoruudessa sanottiin että paras ehkäisyväline oli television hankinta perheeseen?
        Olen edelleen sitä mieltä että aineellinen kehitys ja köyhyyden väheneminen pienentää lapsilukua perheissä. Elintason nouseminen pienentää lapsilukua kehitysmaissakin siitä hyvä esimerkki monet latinalaisen amerikan maat, joissa kansantalouden parannus on pienentänyt demografista kasvua. Esimerkki maasta jonka tilanteesta tiedän enemmän: Kolumbiass oli vielä 60-luvulla tavallista että perheessä oli 7-15 lasta. Elintaso on noussut siitä ja köyhyys vähentynyt ja perheissä on nykyisin 2-3 lasta.
        Elikkä ei siinä mitään geenimutaatioita eikä ebolaa eikä maailmansotaa tarvita: ainoastaan parempi gini-indeksi ja tulojen oikeudenmukainen jakaantuminen nin että kehitysmaatkin saisivat oikean ja reilun hinnan tuotteistaan ja työstään.

        Lääketieteen kehittyminen

        Se syö pohjaa tolta väittämältä. Ennen oli suuret lapsikuolleisuudet, nyt ehkä jossain syntyy piennepi pääluku lapsia, mutta ne elävät vanhemmiksi. Suomessa syntyvyys pienentynyt myös, mutta odotettu elinikä kasvaa jatkuvasti. Kiinassa oli pitkään tiukka syntyvyydensääntely, alettiin tekemään "pimeit" lapsia ja touhu meni hallitsemattomaksi.

        Liittyy tavallaan aiheeseen. Aikanaan Gystaf Hägglund antoi hienon kommentin koskien Karjalan palauttamista suomeen: "Kuka maksaa sitten niille vipuhanat?". Tarkoitan, elintasoa voi mitata monilla tavoin. Kandee miettiä elämisen laatua, tällä menolla elintaso voi nousta hetkellisesti, mutta ihmiskunnan elämisenmahdollisuudet ovat käymässä vähiin.

        =DW=


      • kiinnostaatietää
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin uskon vuorenvarmasti että tiede ja tutkimukset ovat esittäneet tarpeeksi todisteita siitä että nyt meneillään oleva erittäin nopea ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa. Sykliset ilamstonmuutokset joita maapallo on käynyt läpi historiansa aikana ovat olleet aivan toisenluontoisia ja niiden dynamiikka on ollut erillainen. Mahdollinen meteorin osuman aikaansaanut akselin muutos ja sen aiheuttama äkillinen ilmastonmuutos on myös eri asia ja on ilmastollinen onnettomuus.
        Kuka muistaa kun joskus meidän nuoruudessa sanottiin että paras ehkäisyväline oli television hankinta perheeseen?
        Olen edelleen sitä mieltä että aineellinen kehitys ja köyhyyden väheneminen pienentää lapsilukua perheissä. Elintason nouseminen pienentää lapsilukua kehitysmaissakin siitä hyvä esimerkki monet latinalaisen amerikan maat, joissa kansantalouden parannus on pienentänyt demografista kasvua. Esimerkki maasta jonka tilanteesta tiedän enemmän: Kolumbiass oli vielä 60-luvulla tavallista että perheessä oli 7-15 lasta. Elintaso on noussut siitä ja köyhyys vähentynyt ja perheissä on nykyisin 2-3 lasta.
        Elikkä ei siinä mitään geenimutaatioita eikä ebolaa eikä maailmansotaa tarvita: ainoastaan parempi gini-indeksi ja tulojen oikeudenmukainen jakaantuminen nin että kehitysmaatkin saisivat oikean ja reilun hinnan tuotteistaan ja työstään.

        mitäköhän siitä seuraisi
        jos elintaso nousisi kaikissa alikehittyneissä maissa
        niin että jokainen tahtoisi hankkia oman auton tai edes mopon?

        väistämätön seuraus elintason noususta on saasteen lisääntyminen.


      • kiinnostaatietää kirjoitti:

        mitäköhän siitä seuraisi
        jos elintaso nousisi kaikissa alikehittyneissä maissa
        niin että jokainen tahtoisi hankkia oman auton tai edes mopon?

        väistämätön seuraus elintason noususta on saasteen lisääntyminen.

        Katselin juuri eilen jotain ohjelmaa missä maahanmuuttajanaisia opetaaan ajaan polkupyörällä. Nuori syyrialainen pakolaisnainen, toimittaja ammatiltaan, nauroi onnellisena yrittäen tasapainotella polkupyöränselässä, ruotsalainen nainen piti tarakasta kiinni. Syyrialainen oli onnellinen koska heille naisille oli tällainen kiellettyä aikaisemmin, samoin ratsastaminen ,

        Uusia horisosntteja saastekysymykseenkin löytyy, jos riittää poliitista tahtoa siihen.
        Ei kaikki välttämättä omaa mopoa tai autoa tarvitse tai edes haluakaan jos heidät on pienestä kasvatettu tietoisuuteen miten saasteet vaikuttavat esim. terveyteen. Valistusta tarvitaan ja ympäristösaasteet ovat nyt jo kehitysmaiden suuri ongelma. Mutta sielläkin ne satsaa massaliikenteeseen ja ympäristönsuojelu ei ole vain meidän kehitysmaiden ihmisten tietoisuutta askarruttava asia. Toisaalta he ovat siinä etuoikeutetussa asemassa että voivat ottaa opiksi meidän virheistämme ja suunnitelle esim. massaliikenteen infrastruktuurin miljööystävällisemmälle pohjalle.


      • fantasiaavaan
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Katselin juuri eilen jotain ohjelmaa missä maahanmuuttajanaisia opetaaan ajaan polkupyörällä. Nuori syyrialainen pakolaisnainen, toimittaja ammatiltaan, nauroi onnellisena yrittäen tasapainotella polkupyöränselässä, ruotsalainen nainen piti tarakasta kiinni. Syyrialainen oli onnellinen koska heille naisille oli tällainen kiellettyä aikaisemmin, samoin ratsastaminen ,

        Uusia horisosntteja saastekysymykseenkin löytyy, jos riittää poliitista tahtoa siihen.
        Ei kaikki välttämättä omaa mopoa tai autoa tarvitse tai edes haluakaan jos heidät on pienestä kasvatettu tietoisuuteen miten saasteet vaikuttavat esim. terveyteen. Valistusta tarvitaan ja ympäristösaasteet ovat nyt jo kehitysmaiden suuri ongelma. Mutta sielläkin ne satsaa massaliikenteeseen ja ympäristönsuojelu ei ole vain meidän kehitysmaiden ihmisten tietoisuutta askarruttava asia. Toisaalta he ovat siinä etuoikeutetussa asemassa että voivat ottaa opiksi meidän virheistämme ja suunnitelle esim. massaliikenteen infrastruktuurin miljööystävällisemmälle pohjalle.

        no huhhuh, mikä mielikuvitus ... muutaman kuukauden kiertomatka esim. Intiassa voisi avartaa ajatusta siitä mitä seuraisi jos elintaso nousisi, ei riitä muutama sukupolvi muutosta tekemään, ja silloin on jo myöhäistä


      • fantasiaavaan kirjoitti:

        no huhhuh, mikä mielikuvitus ... muutaman kuukauden kiertomatka esim. Intiassa voisi avartaa ajatusta siitä mitä seuraisi jos elintaso nousisi, ei riitä muutama sukupolvi muutosta tekemään, ja silloin on jo myöhäistä

        Jokainen maailmankolkka ei ole kuin Intia. Osassa kehittyvää maailmaa ollaan tietoisia ongelmasta. Intiassakin, luulen. Elintason nousu nostaa myös koulutuksen tasoa ja ihmiset eivät ole idiootteja kehitysmaissakaan.


      • ö-Öö
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Jokainen maailmankolkka ei ole kuin Intia. Osassa kehittyvää maailmaa ollaan tietoisia ongelmasta. Intiassakin, luulen. Elintason nousu nostaa myös koulutuksen tasoa ja ihmiset eivät ole idiootteja kehitysmaissakaan.

        Eivätkö muka?

        Näissä meidän kehittyneissäkin maissa suurin osa ihmisiä on täydelisiä idiootteja, miks kehitysmaat ois muka erilaisia....

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Eivätkö muka?

        Näissä meidän kehittyneissäkin maissa suurin osa ihmisiä on täydelisiä idiootteja, miks kehitysmaat ois muka erilaisia....

        =DW=

        Siksi koska jos haluaa selviytyä elävänä hautaan saakka on oltava kekseliäs ja osattava käyttää saatavilla olevia resursseja silleen että niistä on optimaalinen hyöty. Pullamössökansan ei tarvi osata ajatella eikä yrittää, kunhan osaa ojennella kättään ja ottaa vastaan mulle kaikki ja nyt heti, koska olen etuoikeutettu ja kaikkeen oikeutettu pieni lumihiutale.


      • näinhänsemenee
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Siksi koska jos haluaa selviytyä elävänä hautaan saakka on oltava kekseliäs ja osattava käyttää saatavilla olevia resursseja silleen että niistä on optimaalinen hyöty. Pullamössökansan ei tarvi osata ajatella eikä yrittää, kunhan osaa ojennella kättään ja ottaa vastaan mulle kaikki ja nyt heti, koska olen etuoikeutettu ja kaikkeen oikeutettu pieni lumihiutale.

        Juu, kun on oikein kekseliäs ja odottaa mitään tekemättömänä, niin kukkahattutädit kantavat täydet riisikipot käteen.


    • Kovin kauaa ei tarvitse odottaa kun pallollamme on saastetta tarpeeksi.
      Silloin on aika murehtia saasteen-suojeluun tuhlattuja rahoja.
      On aika alkaa selviytyä, aika antaa enemmistön kuolta.
      Koska muuta emme voi.
      -
      Tämä on tällainen uskomus :)
      Vaan raamattua ei se ole.
      Vaikka joskus Harmagedon mainitsenkin.

      H.

      • Kovin on musta tulevaisuudennäkymäsi.
        Onneksi kaikki eivät ajattele yhtä negatiivisesti kuin sinä.


      • ö-Öö

        Heinäsirkkametodi

        Ihminen tottunut taistelemaan, valtaamaan itelleen reviiriä toisilta ihmisiltä ja muulta luonnolta. Maapallo käynut jo nyt liian ahtaaksi, mutta ihminen ei sopeudu ajatukseen tietenkään. Siks haahuiltu avaruuteen, toisille planeetoille vuosikymmenet. Pitäis saada lisää elintilaa, nykyinen ei enää riitä. Maapallosta tulossa kertakäyttöplaneetta tällä meiningillä. Ollut tutkimusmatkailijoita jne aina ihminen on koitanut levittäytyä ja lisääntyä holtittomasti.

        Scifissä asiaa käsitelty varsin runsaasti ja sillä asiallahan tähtitieteilijät, insinöörit jne on. Jos homman saa ajoissa pelittämään, ihmisrotu ehkäpä pelastuu tuhoutumiselta, maapallolle nyt voi käydä, miten tahansa.

        Mä en ole kova pelaamaan pelejä. Yks tietokonepeli oli kiintoisa, Age of empires. Se oli sotastrategiapeli, jäin siihen vähän koukkuun ja pelailin sitä joskus. Idea oli just sotiminen, sivilisaation kehittäminen, laajentuminen. Sijoittui ajallisesti ihmiskunnan alkuaikoihin. Oli kiintoisa hokata, kun oli pelannut pelin läpi, ei ollut enää mitään valloitettavaa, ei ollut elintilaa, ruokakin loppui.

        Jokin kovanluokan kulkutauti vois ihmisrodun säilyttää, sekä maapallon ihmielle asuinkelpoisena. Juujuu, hiviltä odotin paljon, samaten lintuflunssalta, hullunlehmäntudilta, lääketiede veti pitemmän korren. Valitettavasti.

        Vaan, eipä tuo maapallon loppuminen satu mun elinaikana, joten itsestä ei huolta, ihmii vaan tulevat sukupolvet, ei ehkä elo ole kovin auvoista heillä, se heidän onglmansa. Sekin valitettavasti.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Heinäsirkkametodi

        Ihminen tottunut taistelemaan, valtaamaan itelleen reviiriä toisilta ihmisiltä ja muulta luonnolta. Maapallo käynut jo nyt liian ahtaaksi, mutta ihminen ei sopeudu ajatukseen tietenkään. Siks haahuiltu avaruuteen, toisille planeetoille vuosikymmenet. Pitäis saada lisää elintilaa, nykyinen ei enää riitä. Maapallosta tulossa kertakäyttöplaneetta tällä meiningillä. Ollut tutkimusmatkailijoita jne aina ihminen on koitanut levittäytyä ja lisääntyä holtittomasti.

        Scifissä asiaa käsitelty varsin runsaasti ja sillä asiallahan tähtitieteilijät, insinöörit jne on. Jos homman saa ajoissa pelittämään, ihmisrotu ehkäpä pelastuu tuhoutumiselta, maapallolle nyt voi käydä, miten tahansa.

        Mä en ole kova pelaamaan pelejä. Yks tietokonepeli oli kiintoisa, Age of empires. Se oli sotastrategiapeli, jäin siihen vähän koukkuun ja pelailin sitä joskus. Idea oli just sotiminen, sivilisaation kehittäminen, laajentuminen. Sijoittui ajallisesti ihmiskunnan alkuaikoihin. Oli kiintoisa hokata, kun oli pelannut pelin läpi, ei ollut enää mitään valloitettavaa, ei ollut elintilaa, ruokakin loppui.

        Jokin kovanluokan kulkutauti vois ihmisrodun säilyttää, sekä maapallon ihmielle asuinkelpoisena. Juujuu, hiviltä odotin paljon, samaten lintuflunssalta, hullunlehmäntudilta, lääketiede veti pitemmän korren. Valitettavasti.

        Vaan, eipä tuo maapallon loppuminen satu mun elinaikana, joten itsestä ei huolta, ihmii vaan tulevat sukupolvet, ei ehkä elo ole kovin auvoista heillä, se heidän onglmansa. Sekin valitettavasti.

        =DW=

        Oletsä hyvä Age of Empiressa?
        Missä versiossa?
        Millä nopeudella pelaat?
        Ja kun ruoka ja metsät ja kalavedet ja kaivokset oli käytetty loppuun niin silloin voi alkaa viljelemään maata ja käymään kauppaa jne. Yleensä jos pelaa tietokonetta vastaan niin siltä loppuu ideat kun resurssit loppuvat. Mutta ihmisaivot keksivät lisää vaihtoehtoja ja selviytyvät voittoon pienilläkin resursseilla.


      • ö-Öö

        En muista

        Vuosituhannen vaihteessa hankin jonkun version silloisee koneelle. En ole mitenkään hyvä pelailemaan, en pelaa juuri ollenkaan. Sinniä kuitenkin. Mulla meni ajallisesti kolmisen vuotta kahlata Leisuresuit Larry2 läpi. Taukoja oli paljon, mutta sinnikkäästi jaksoin pelailla.

        Tollaset räiskintä- tahi urheilupelit ei oikein iske, pitääpi olla jotain mietittävää.

        Vuosikausiin ei ole koneella ollut mitään pelejä, muut asiat kiinnostaa enenpi. Mutta pelaamisessa puolensa, siis hyvät. Itseaiassa oli aikoinaan yritystä päästä päästä johonkin pelifirmaan duuniin, niissä hommissa kiintoisia hommia ja net kokoajan kasvava ala. Joku Supershell tekee enenpi kv-liikevaihtoa, mitä koko suomen elintarvikevienti on.

        Yleensä pelaamisesta, itse kiinnostunut seuraamaan satunnaisesti golfia, bilistä tai jäätanssia. mitään noista en itse harrasta :D

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        En muista

        Vuosituhannen vaihteessa hankin jonkun version silloisee koneelle. En ole mitenkään hyvä pelailemaan, en pelaa juuri ollenkaan. Sinniä kuitenkin. Mulla meni ajallisesti kolmisen vuotta kahlata Leisuresuit Larry2 läpi. Taukoja oli paljon, mutta sinnikkäästi jaksoin pelailla.

        Tollaset räiskintä- tahi urheilupelit ei oikein iske, pitääpi olla jotain mietittävää.

        Vuosikausiin ei ole koneella ollut mitään pelejä, muut asiat kiinnostaa enenpi. Mutta pelaamisessa puolensa, siis hyvät. Itseaiassa oli aikoinaan yritystä päästä päästä johonkin pelifirmaan duuniin, niissä hommissa kiintoisia hommia ja net kokoajan kasvava ala. Joku Supershell tekee enenpi kv-liikevaihtoa, mitä koko suomen elintarvikevienti on.

        Yleensä pelaamisesta, itse kiinnostunut seuraamaan satunnaisesti golfia, bilistä tai jäätanssia. mitään noista en itse harrasta :D

        =DW=

        "teevee"

        Ralli ei ole rallattelua tieto-koneellakaan.
        Esim. Dirt.
        Siinä on suunniteltava polkunsa, valittava sopivat autot eri juttuihin.
        On säädettävä alusta ja muut dil-be-höörit.
        Vakaa uskoni on myös se, että olen ajanut oikeata autoa aina vaan paremmin tässä vuosien mittaan.
        Ainakin reagoin vielä herkästi.
        Osaan myös ennakoida jotensakin hyvin.
        Liian vanha tuohon leluun?
        Noh, vanhenevatko posti-merkit joillekin liikaa...


        H.


    • Aika paljon on tällä-hetkellä pullistuneita tuli-vuoria.
      Siellä sun täällä paineista maat halkeilevat ja alkavat vuotaa.
      Siperian saloilla ovat virva-tulet alkaneet leikkiä.
      Porot kuolevat kaasu-kammioihin.
      Pitkos-puiden tarve alkaa lisääntyä.
      Iki-metsät alkavat siis kaatumaan. :)

      H.

    • Kohta alamme ymmärtää mitä vanha sanan-lasku todella tarkoitti.
      "Kun routa sulaa alkaa soilla jalka pulaa"
      -
      Mastodontit nousevat haudoistaan.
      Vanhat muumioituneet nuorukaiset alkavat levittää muinaisia tautejaan.
      Lääke-tieteeltä romahtavat kädet voimattomina ristiin.
      Vanhatkin papit tuntevat taas nuortuvansa.
      Kirkkojen täyttyessä.
      -
      Kuoleman esi-rippu nousee auringon eteen.
      Pian elää vain Juolukka, Lakka ja Kanerva.
      Lammet täyttyvät nuija-päistä.
      Kalat kuolevat yli-lihavuuteen.

      H.

    • Hunkszilla on paha päivä tänään.
      Viikonloppu oli kait tylsä.

      • "Paloma.se.co"

        Päin-vastoin lemmikkini.
        Muutaman päivän nollaus maalais-maisemassa on saanut minut entistäkin iloisemmaksi.
        Jotkut saavat ilosta puhe-ripulin.
        Toiset taas toisen-laisen :)

        H.


      • New-age

        Mä kuvittelin, et hän ois ollut aitiolla hiekkarannalla kuunyelemassa seireenien ujellusta mutta
        Paatosta jaloa ja al
        Aloituksesta sanoisin, että ns. kehityksen myötä ihmiset ovat unohtaneet taitoja esim. ravintoa luonnosta, tosin uutta kiinnostusta on.
        Samoin vanhat rohdot luonnosta ovat jääneet.
        Asioilla on puolensa: koostumus, epäpuhtaudet, mitkä voivat vaurioittaa esim. maksaa. Jostain esim. lääketiede alkoi. Ihmiskokeilla.
        No kukas se Pisan tornista tiputteli esineitä.
        Kirkko on jarruttanut tiedettä. Pää napsahti poikki vaikeiden kysymysten asettelijoille.
        Mä kuitenkin pidän nykyihmistä ennakkoluulottomana.
        Kirkko määräsi, mikä oli ok. Onko maapallo pallo vai littana. Määräily takasi myös valtaa.
        Toedämme toki tilaustutkimukset, kun halutaan runnoa jokin asia väkisin lävitse. Maahan kutsutaan juuri sopivia taloustieteilijöitä kas kummaa.
        Tendenssi. Taivuttelu. Aivopesu?


    • Palatakseni hetkeksi aloituksen varsinaiseen asiaan, lainaan artikkelia:
      "Pitkään tutkijat uskoivat, että tieteellisten tosiasioiden torjunta johtuu tiedon puutteesta. Ajateltiin, että mitä enemmän suuri yleisö saisi lukea yleistajuisia tiedejuttuja ja -kirjoja, katsoa dokumenttielokuvia ja vierailla tiedemuseoissa, sitä laajemmin ihmiset omaksuisivat tieteelliset selitykset.

      Tietämyksen taso ei kuitenkaan varmasti ennusta ihmisen suhtautumista vaikkapa evoluutioteoriaan tai ilmastonmuutostutkimukseen, kertovat Yhdysvalloissa tehdyt tutkimukset.

      Tieteen tulosten hyväksymisessä ei ole kyse puhtaasta järkeilystä vaan siitä, sopiiko uusi tieto ihmisen aiempiin uskomuksiin ja arvoihin."

      Tällaista asenteellisuutta olen nähnyt paljon täälläkin palstalla ja yleensäkin erityisesti oman ikäluokkamme keskuudessa.

      • "Paloma.se.co"

        Kuten lausahdus kertoo.
        Uskomus vaatii uskoa.
        Usko taas vaatii uskomuksia.
        -
        Miten noihin tiede voisi vaikuttaa?
        -
        Noh, yritin sentään selventää sinulle.
        Uskomukset kertovat, että tiede ei anna aina kaikkea ilmi.
        Etenkin jos tieto kumoaa laaja-mittaiset uskomukset.
        Teillähän on yhä laajentuva islamismi siellä Ruotsissa.
        Ettehän te halua kauheaa kansan-nousua tieteeseen uskovia väärä-uskoisia vastaan?
        Nehän tappavat silloin sinutkin.
        Mikä pahinta, Lutusenkin, syyttömän poika-paran :)
        -
        Jaa...
        Sinullako on Jessestäkin oma uskomus?

        H.


      • eiyhtäänmitään

        On täällä tyhmää porukkaa kun sinä olet aina ainoana oikeassa ja tiedät yksin miten asiat oikeasti ovat, mitä Suomi on menettänytkään sinussa!


      • New-age

        Siis pitääkö nyt uskoa artikkelia, tutkijoita, tieteen tuloksia? Päättäisitkö jo.
        Kuten kirjoitin, minusta tutkimusten suhteen olemme ennakkoluulottomia.
        Mutta se mihin sitä/niitä käytetään onkin asia, mihin tulee suhtautua varauksella.
        Sisältö- muoto- käyttötarkoitus. Ei se aina ole t i e t o, mitä haetaan.
        Toistan: tendenssi, taivuttelu, aivopesu - pahimmillaan tutkimus on tilaustyö,
        kun halutaan hallintokoneistoissa jokin case väkisin lävitse.
        Minusta aloittaja yrittää jotakin lyönitiä "tutkimusajatusten" avulla ja tuossahan se tuli: ..."tätä asenteellisuutta olen nähnyt paljon tällä palstalla".
        Jospas nyt aloittaja katsoisi peiliin ja kertoisi, missä asenteellisuutta on?
        Mä tiedän oikean vastauksen, entä muut?


      • New-age kirjoitti:

        Siis pitääkö nyt uskoa artikkelia, tutkijoita, tieteen tuloksia? Päättäisitkö jo.
        Kuten kirjoitin, minusta tutkimusten suhteen olemme ennakkoluulottomia.
        Mutta se mihin sitä/niitä käytetään onkin asia, mihin tulee suhtautua varauksella.
        Sisältö- muoto- käyttötarkoitus. Ei se aina ole t i e t o, mitä haetaan.
        Toistan: tendenssi, taivuttelu, aivopesu - pahimmillaan tutkimus on tilaustyö,
        kun halutaan hallintokoneistoissa jokin case väkisin lävitse.
        Minusta aloittaja yrittää jotakin lyönitiä "tutkimusajatusten" avulla ja tuossahan se tuli: ..."tätä asenteellisuutta olen nähnyt paljon tällä palstalla".
        Jospas nyt aloittaja katsoisi peiliin ja kertoisi, missä asenteellisuutta on?
        Mä tiedän oikean vastauksen, entä muut?

        Juuri tuo ennakkoluuloisuus, epäily että tiede jotenkin aina välttämättä palvelisi jotain suurempaa mahtia on tyypillistä ikäpolvessamme ja siitä saa hyvän kuvan kun lukee palstan kommentteja. Hyökkäys on paras puolustus-periaatteella mennään, kun ollaan eri mieltä. Omia huomioitaan ikätovereidensa asenteellisuudesta ei saisi tuoda julki ja jos niin tekee niin kommenttiä käytetään lyömäaseena. Sweet!
        Onhan tosin tutkimustakin joka palvelee jotain tiettyä instanssia, mutta sekään ei ole läheskään yhtä korruptoitua kuin mitä ikäpolvemme ihminen luulee. Tieteen ja tieteellisen tutkimuksen halveksiminen ja epäileminen kuuluu aikamme keppihevosiin; yleismaailmallinen ilmiö josta mekään emme säästy. Tietty määrä skepsistä on toki terveellistä, mutta liian paljon sitä on suorastaan vahingollista.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Kuten lausahdus kertoo.
        Uskomus vaatii uskoa.
        Usko taas vaatii uskomuksia.
        -
        Miten noihin tiede voisi vaikuttaa?
        -
        Noh, yritin sentään selventää sinulle.
        Uskomukset kertovat, että tiede ei anna aina kaikkea ilmi.
        Etenkin jos tieto kumoaa laaja-mittaiset uskomukset.
        Teillähän on yhä laajentuva islamismi siellä Ruotsissa.
        Ettehän te halua kauheaa kansan-nousua tieteeseen uskovia väärä-uskoisia vastaan?
        Nehän tappavat silloin sinutkin.
        Mikä pahinta, Lutusenkin, syyttömän poika-paran :)
        -
        Jaa...
        Sinullako on Jessestäkin oma uskomus?

        H.

        Miten niin "uskomus vaatii uskoa" ? Ja miksei muka tiede voisi vaikuttaa uskomuksiin?

        Olen aivan varma siitä, että omat uskomukseni johtuvat tiedosta ja tieteistä.


      • bessie-
        New-age kirjoitti:

        Siis pitääkö nyt uskoa artikkelia, tutkijoita, tieteen tuloksia? Päättäisitkö jo.
        Kuten kirjoitin, minusta tutkimusten suhteen olemme ennakkoluulottomia.
        Mutta se mihin sitä/niitä käytetään onkin asia, mihin tulee suhtautua varauksella.
        Sisältö- muoto- käyttötarkoitus. Ei se aina ole t i e t o, mitä haetaan.
        Toistan: tendenssi, taivuttelu, aivopesu - pahimmillaan tutkimus on tilaustyö,
        kun halutaan hallintokoneistoissa jokin case väkisin lävitse.
        Minusta aloittaja yrittää jotakin lyönitiä "tutkimusajatusten" avulla ja tuossahan se tuli: ..."tätä asenteellisuutta olen nähnyt paljon tällä palstalla".
        Jospas nyt aloittaja katsoisi peiliin ja kertoisi, missä asenteellisuutta on?
        Mä tiedän oikean vastauksen, entä muut?

        Tosiasiahan on, että tällä palstalla hyvin yleisesti suhtaudutaan ennakkoluuloisesti ja ylimielisen pilkallisesti tieteisiin ja tutkimuksiin, jopa 'sivistykseen' ylipäätään, ei siis vain selvästi tarkoitushakuisiin 'tilaustöihin'. Ne taas saattavat mennä täydestä kuin väärä raha, samoin erilaiset salaliittoteoriat ja 'helppo' huuhaa.

        Kun johtavat päättäjät jopa yksissä tuumin vaikkakin jokainen omaa asiaansa ajaakseen/mokiaan peitelläkseen/tyhmyyttään tai muuten vain hämmentääkseen kyseenalaistavat tai suhtautuvat vähättelevästi korkeasti koulutettujen, kenties alallaan maailman huippujen tietämiseen ja osaamiseen (pääministerikin puhuu kaiken maailman dosenteista!), niin siinä lannoitetaan tehokkaasti halvan populismin valmiiksi muokkaamaa maaperää. Se vähän koulutettu ja yksipuolisen suppeasti asiat näkevä porukka joka kiusaantumatta ja vähättelevien lausuntojen osoittamaa arvostuksen puutetta kyseenalaistamatta tällaisen ottaa vastaan ei edes halua nähdä kokonaisuutta tai kritisoida, jos nyt pystyykään.


      • New-age
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Juuri tuo ennakkoluuloisuus, epäily että tiede jotenkin aina välttämättä palvelisi jotain suurempaa mahtia on tyypillistä ikäpolvessamme ja siitä saa hyvän kuvan kun lukee palstan kommentteja. Hyökkäys on paras puolustus-periaatteella mennään, kun ollaan eri mieltä. Omia huomioitaan ikätovereidensa asenteellisuudesta ei saisi tuoda julki ja jos niin tekee niin kommenttiä käytetään lyömäaseena. Sweet!
        Onhan tosin tutkimustakin joka palvelee jotain tiettyä instanssia, mutta sekään ei ole läheskään yhtä korruptoitua kuin mitä ikäpolvemme ihminen luulee. Tieteen ja tieteellisen tutkimuksen halveksiminen ja epäileminen kuuluu aikamme keppihevosiin; yleismaailmallinen ilmiö josta mekään emme säästy. Tietty määrä skepsistä on toki terveellistä, mutta liian paljon sitä on suorastaan vahingollista.

        Kyllähän Himasen tutkimuksesta voitaisiin väitellä vaikka loppuviikko.
        Tilaaja loikkasi muuanne. Kuka sitä nyt käyttää?
        Rahoilla olisi palkannut toistakymmentä tutkijaa yliopistolle vuodeksi.
        "Onhan todin tutkimustakin, joka palvelee jotain tiettyä instanssia". Haloo.
        Mikä tutkimus ei palvele jotain instanssia. Pelle Peloton ja Spede.
        Bessien kommenttia komppaan.


      • bessie- kirjoitti:

        Miten niin "uskomus vaatii uskoa" ? Ja miksei muka tiede voisi vaikuttaa uskomuksiin?

        Olen aivan varma siitä, että omat uskomukseni johtuvat tiedosta ja tieteistä.

        "bessie-"

        YLE.fi

        Budjetti-päällikkö Erkki "Leuka" Virtanen evp.
        "usko on luja luottamus siihen, mitä toivoo."
        -
        Kuten lausahdus kertoo.
        Uskomus vaatii uskoa.
        Usko taas vaatii uskomuksia.
        -
        Miten noihin tiede voisi vaikuttaa?
        Täytyyhän tieteeseenkin uskoa.
        -
        Näytit tuossa NA-vastauksessasi ymmärtäneen minua hyvin.
        Etenkin tämän kirjoitukseni:
        Uskomukset kertovat, että tiede ei anna aina kaikkea ilmi.
        Etenkin jos tieto kumoaa laaja-mittaiset uskomukset.


        H.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "bessie-"

        YLE.fi

        Budjetti-päällikkö Erkki "Leuka" Virtanen evp.
        "usko on luja luottamus siihen, mitä toivoo."
        -
        Kuten lausahdus kertoo.
        Uskomus vaatii uskoa.
        Usko taas vaatii uskomuksia.
        -
        Miten noihin tiede voisi vaikuttaa?
        Täytyyhän tieteeseenkin uskoa.
        -
        Näytit tuossa NA-vastauksessasi ymmärtäneen minua hyvin.
        Etenkin tämän kirjoitukseni:
        Uskomukset kertovat, että tiede ei anna aina kaikkea ilmi.
        Etenkin jos tieto kumoaa laaja-mittaiset uskomukset.


        H.

        Tuo "uskomus vaatii uskoa" ja "usko taas vaati uskomuksia" on minun mielestäni vain tyhjää sanojen pyörittelyä jo vain kerrankin kirjoitettuna, saati monistettuna.

        Juu, kyllä minä uskon ymmärtäväni sinua melko hyvin. Tämä uskomukseni perustuu omaan päättelyyni, eli pohjimmiltaan tietoon. Päätelmiä tehdessäni yhdistelen (automaattisesti) aiempia, todellisessa elämässä saatuja todellisia kokemuksia ja vuosien mittaan karttunutta ja jatkuvasti päivittyvää tietämystäni (ei kuviteltua vaan todellista) ja kuin itsestään niistä muodostuu tietty kuva. Kuvassa ei varmasti ole joka pala paikallaan, mutta saattaa se aika kohdallaan olla. Senkin ymmärrän, ettet tarkoittanut tällaista ymmärtämistä.

        "Täytyyhän tieteeseenkin uskoa."
        Jaa, ei minun vaan ole pakko uskoa. Minulla on tieteellinen maailmankuva. Siinä missä sinä uskot, minä teen realistisen tilannearvion.

        "Uskomukset kertovat, että tiede ei anna aina kaikkea ilmi."
        Yksinkertaista hölynpölyä. Uskomukset voivat kestää tieteellisenkin tarkastelun tai sitten eivät alkuunkaan tai sekä että.


      • New-age
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Juuri tuo ennakkoluuloisuus, epäily että tiede jotenkin aina välttämättä palvelisi jotain suurempaa mahtia on tyypillistä ikäpolvessamme ja siitä saa hyvän kuvan kun lukee palstan kommentteja. Hyökkäys on paras puolustus-periaatteella mennään, kun ollaan eri mieltä. Omia huomioitaan ikätovereidensa asenteellisuudesta ei saisi tuoda julki ja jos niin tekee niin kommenttiä käytetään lyömäaseena. Sweet!
        Onhan tosin tutkimustakin joka palvelee jotain tiettyä instanssia, mutta sekään ei ole läheskään yhtä korruptoitua kuin mitä ikäpolvemme ihminen luulee. Tieteen ja tieteellisen tutkimuksen halveksiminen ja epäileminen kuuluu aikamme keppihevosiin; yleismaailmallinen ilmiö josta mekään emme säästy. Tietty määrä skepsistä on toki terveellistä, mutta liian paljon sitä on suorastaan vahingollista.

        No herätys. Skepsismiä tänne vuodat päivittäin. Ihan kuin me oltaisiin jotain dorkia täällä pikkurapakon takana. Jos kertoisit asioista vain mielipiteesi ja perustelusi, ilman että sohit ilmaan sokkona kohti muita, kirjoittajiakin -> jäisi lukijan kouraan paljon enemmän, se oleellinen.
        Millaisella mittarilla mitataan skepsismin sopiva määrä? Mielestäni käyttötarkoitus karistaa epäluuloja; jokin motiivi, funktio, ei pelkkä lopputulema, koottu tieto riitä. Kootut tiedot vanhenevat samantien, kun julkaistaan. Julkaisupäivä = parasta ennen...


      • bessie- kirjoitti:

        Tuo "uskomus vaatii uskoa" ja "usko taas vaati uskomuksia" on minun mielestäni vain tyhjää sanojen pyörittelyä jo vain kerrankin kirjoitettuna, saati monistettuna.

        Juu, kyllä minä uskon ymmärtäväni sinua melko hyvin. Tämä uskomukseni perustuu omaan päättelyyni, eli pohjimmiltaan tietoon. Päätelmiä tehdessäni yhdistelen (automaattisesti) aiempia, todellisessa elämässä saatuja todellisia kokemuksia ja vuosien mittaan karttunutta ja jatkuvasti päivittyvää tietämystäni (ei kuviteltua vaan todellista) ja kuin itsestään niistä muodostuu tietty kuva. Kuvassa ei varmasti ole joka pala paikallaan, mutta saattaa se aika kohdallaan olla. Senkin ymmärrän, ettet tarkoittanut tällaista ymmärtämistä.

        "Täytyyhän tieteeseenkin uskoa."
        Jaa, ei minun vaan ole pakko uskoa. Minulla on tieteellinen maailmankuva. Siinä missä sinä uskot, minä teen realistisen tilannearvion.

        "Uskomukset kertovat, että tiede ei anna aina kaikkea ilmi."
        Yksinkertaista hölynpölyä. Uskomukset voivat kestää tieteellisenkin tarkastelun tai sitten eivät alkuunkaan tai sekä että.

        "bessie-"

        Kaikki mikä vaatii uskoa on aina sanojen pyörittelyä.
        Etenkin silloin, kun sanoilla tuntee alkavan olevan merkitys.
        Tuo kehitys on pikku-lapsille tuttu.
        Sinäkin elät nyt lapsuutesi perustalla.
        Mitä nyt vanhemmiten et oikein usko toisten lasten juttuihin.
        Ja siten aikuisuutesi siirtyy vanhusten jankutukseksi.
        EOC

        H.


    • 760927u

      Päivä on mennyt joillakin jankutuksen parissa.

    • Jasså, puskaterroristitkin ovat heränneet :))
      Ja unet ovat olleet katkeranmakuisia ja tiedettä vastustavia?

      • New-age

        Kun et saa vakuuttuneeksi, kaivoit salaisen? aseesi nimittelyn ja muun alhaisen käytöksesi. Osaat muutenkin puolustaa ajatuksiasi, joten eläpäs sorru tuohon.


    • "Suomalaisten luottamus tieteeseen on hiukan kasvanut tällä vuosituhannella, kertovat kolmen vuoden välein toteutettavat tiedebarometrit. Samalla on vähentynyt usko homeopatiaan ja horoskooppeihin." (samasta hesarin artikkelista)
      Homeopatiasta en ole kuullut pitkään aikaan puhuttavan mitään. Onko täällä ketään joka vielä uskoo homeopatiaan?

    • Myöhäisiltaa@

      Aloitin kolme päivää sitten tieteellisen tutkimusprojektin, aiheena kehoni hyvinvointi.

      Vertailukohteena P.

      P.llä ei ole lääkityksiä ja hän on hyvässä kunnossa.

      Lopetin kaikki lääkkeet yhtä lukuunottamatta ja se on kilpirauhasen vajaatoimintaa säätelevä Tyroxin.

      Rehellinen väliarvio.

      Uskomukset lääkkeiden parantavan kipuja on, no joo uskon asia.
      Kipulääkkeiden käyttö on turhaa kehon myrkyttämistä.

      Samoin D-vitamiinit, kalsiumit ja muu hömppä eivät ole välttämättömiä.
      Jos jalkaa vetää suonella lenkin jälkeen, pikku lusikallinen pöytäsuolaa auttaa, eli esim. magnesiumin syönti on turhaa.

      Päivällä riittävästi ulkoilua. Illalla ennen nukkamaan menoa ei enää jääkaaoulla ahmintaa eikä täällä keskusteluissa riitelyä vaan esim. pasianssin peluuta tietokoneella se rauhoittaa.

      Nyt alkaa olla sopiva aika sulkea kone.

      Hyvää yötä.

      Tieteellinen tutkimusmatkani kehin- ja sielun syövereihin jatkuu.

      😪

      • Minä syön periaatteessa vain reseptilääkkeitä ja niitä en kyllä uskalla lopettaa ilman lääkärin määräystä, sen verran ikävät sairaudet taustalla.
        Jokunen särkylääke tulee joskus otettua, varsinkin kun selkä alkaa aristaa tai kyynärpää väsyy liiasta kirjoittelusta ;)
        Vitamiineja en yleensä syö...syön paljon hedelmiä ja marjoja, kotimaisia ja ulkomaisia, pestyjä ja pesemättömiä (kuorittuja) ja muutenkin meillä sapuskat ovat hyviä ja ravitsevia niin saan kaiken tarvitsemani ravinnon ruuasta. Ulkoilua ja treenausta saisi olla enemmän, mutta nytkin sataa kädenkokoisia valkoisia märkiä rättejä taivaalta. (ne on tulossa muuten suoraan meiltä sinne teille korpeen joten älä vie kurpitsantaimia vielä ulos!!!)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä syön periaatteessa vain reseptilääkkeitä ja niitä en kyllä uskalla lopettaa ilman lääkärin määräystä, sen verran ikävät sairaudet taustalla.
        Jokunen särkylääke tulee joskus otettua, varsinkin kun selkä alkaa aristaa tai kyynärpää väsyy liiasta kirjoittelusta ;)
        Vitamiineja en yleensä syö...syön paljon hedelmiä ja marjoja, kotimaisia ja ulkomaisia, pestyjä ja pesemättömiä (kuorittuja) ja muutenkin meillä sapuskat ovat hyviä ja ravitsevia niin saan kaiken tarvitsemani ravinnon ruuasta. Ulkoilua ja treenausta saisi olla enemmän, mutta nytkin sataa kädenkokoisia valkoisia märkiä rättejä taivaalta. (ne on tulossa muuten suoraan meiltä sinne teille korpeen joten älä vie kurpitsantaimia vielä ulos!!!)

        Korpeen en ole vielä palannut. Meri ilmasto tekee nyt tepposia, väliin sataa ja väliin paistaa ja kuten nyt molempia. Ensi viikolla lämpenee, jo on aikakin. Olemme lenkkeilleet päivittäin ja hedelmäinen ruokavalio jatkuu.

        Ihminen on siitä omituinen, että syö lääkkeitä ikään kuin varuiksi. On tietty sairauksia, jotka vaativat lääkitystä.

        Ehkä kuulun niihin ihmisiin, että napsin joskus lääkkeitä varuiksi, mutta onneksi olen paras kehoni asiantuntija ja jos saan merkin kuten nyt lääkeihottuma läiskän iholleni se kertoi siitä, että joku lääke tuottaa ongelmia.

        Ostin näet luontaistuotteita, paikallisia kalsium- ja vitamiinivalmisteita sillä apteekki täällä ei myynyt ilman reseptiä Suomesta ostamiani valmisteita.

        Nyt mennään näillä ja seurataan miten keho reakoi lääkkeettömyyteen.

        Tänään minulla on aikavaraus hartia- selkähierontaan fysioterapiaystävällemme.


      • RealistiN

        Kalaa 2-3 kertaa viikossa, paljon marjoja ja vihanneksia (kotipihasta) ei punaista lihaa ja hiilihydraatteja kohtuudella, ravintolisänä magnesium ja d-vitamiini sekä sopivasti päivittäistä liikuntaa sekä positiivinen mieli.

        Näillä eväillä on pärjätty ilman mitään mainittavia vaivoja ja lääkityksiä tänne eläkeikään asti ja toivottavasti vielä pitkään.


      • RealistiN kirjoitti:

        Kalaa 2-3 kertaa viikossa, paljon marjoja ja vihanneksia (kotipihasta) ei punaista lihaa ja hiilihydraatteja kohtuudella, ravintolisänä magnesium ja d-vitamiini sekä sopivasti päivittäistä liikuntaa sekä positiivinen mieli.

        Näillä eväillä on pärjätty ilman mitään mainittavia vaivoja ja lääkityksiä tänne eläkeikään asti ja toivottavasti vielä pitkään.

        Ennen eläkeikää minulla oli vain tuo thyroxin. Sain sen 52-vuotiaana kilpirauhasen vajaatoimintaan. Kävin myöhemmin läpi rintasyövän, joten KalsiumD tuli kuvioihin, estrogeenilääkityksen oheislääkkeenä. Glucosaminia söin polvieni takia, pitkät koivet kun ovat tapaturma alttiit, tällä ikää 😊

        Magnesium on tietty hyvä lihaskunnolle, mutta nyt pidän paussin ja kun palaan Suomeen katsotaan miten kehoni voi.


      • tahtoo.tietää
        korppis kirjoitti:

        Ennen eläkeikää minulla oli vain tuo thyroxin. Sain sen 52-vuotiaana kilpirauhasen vajaatoimintaan. Kävin myöhemmin läpi rintasyövän, joten KalsiumD tuli kuvioihin, estrogeenilääkityksen oheislääkkeenä. Glucosaminia söin polvieni takia, pitkät koivet kun ovat tapaturma alttiit, tällä ikää 😊

        Magnesium on tietty hyvä lihaskunnolle, mutta nyt pidän paussin ja kun palaan Suomeen katsotaan miten kehoni voi.

        Miten tuo KalsiumD liittyy hormonilääkitykseen? Onko se jokin suositus että pitäisi syödä kalsiumia lääkityksen aikana vai ihan lääkärin määräys?

        Itse syön Tamofenia ja ihan sillä kyselen.


      • tahtoo.tietää kirjoitti:

        Miten tuo KalsiumD liittyy hormonilääkitykseen? Onko se jokin suositus että pitäisi syödä kalsiumia lääkityksen aikana vai ihan lääkärin määräys?

        Itse syön Tamofenia ja ihan sillä kyselen.

        KalsiumD lääkitys palvelee luustoa on siis osteoporoosia ehkäisevää.

        Lääkärin määräämä. Nyt tosi on kulunut pian kolme vuotta kun estrogeenihormoonia kehostani poistava lääkitys lopetettiin.

        Syöpäni oli näet hormooniperäinen ja johtui hormoonikorvaushoidosta jota pöljyyttäni söin noin viitisen vuotta ennen sairastumistani.


      • tahtoo.tietää
        korppis kirjoitti:

        KalsiumD lääkitys palvelee luustoa on siis osteoporoosia ehkäisevää.

        Lääkärin määräämä. Nyt tosi on kulunut pian kolme vuotta kun estrogeenihormoonia kehostani poistava lääkitys lopetettiin.

        Syöpäni oli näet hormooniperäinen ja johtui hormoonikorvaushoidosta jota pöljyyttäni söin noin viitisen vuotta ennen sairastumistani.

        Itselläni on vielä kolme vuotta lääkettä syötävä. Kiitos vastauksestasi ja hyvää vointia.


      • ei.väitellyt
        tahtoo.tietää kirjoitti:

        Itselläni on vielä kolme vuotta lääkettä syötävä. Kiitos vastauksestasi ja hyvää vointia.

        Jos olet saanut sädehoitoa, niin D-vitamiini ja kalsium -kombinaatti on suositeltavaa, koska sädehoito "hapertaa" luita.


    • Katselen juuri samalla aikaa aamutv-ohjelmaa pilleri-Ruotsista, jossa Malou haastattelee pari psykologia mielialalääkkeistä ja depression hoitamisesta. Syömme (kuulemma) aivan liian paljon pillereitä. Minulla on vahva usko(mus) luonnon ja ihmisen symbioosista kumpuavaan hyvinvointiin ja paras mielialalääke on pitkä kävelylenkki metsäpolulla ja veden äärellä. Luonnonelementtiterapia auttaa löytämään tasapainon ja harmonian arkipäivän normaalissa rytmissä ja vähentää stressiä ja avaa luovuuden portit. Kroppa voi myös hyvin liikunnasta ja varsinkin liikunnasta ulkoilmassa että niin kauan kuin jalat kantavat ja tasapaino toimii niin päivittäiset kävelyt luonnossa ovat parempi vaihtoehto mielialalääkitykseen etenkin jos serotoniinin tuotanto ei ole aivan minimaalista. Vaikeammissa masennuksissa ja mielialan häiriöissä on toki haettava lääkäriltä apua, mutta silloinkin liikunta ja luonto kompletoivat terapiaa.

      • mummimammi

        "ja paras mielialalääke on pitkä kävelylenkki metsäpolulla"

        Tuohon uskomukseen voin kyllä luottaa, kun ajattelen isovanhempiani ja omianikin, jotka olivat maanviljelijöitä.

        Aina ulkona, vaikka harvemmin ehtivät kävellä metsäpoluilla muuta, kuin äiti karjaa hakemassa kesäisin lypsylle. Isällä oli omat liikuntansa kalastellessa perheelle ruokaa ja tietenkin maatalon työt, joissa koko perhe auttoi.

        Kukaan ei varmasti tiennyt siihen aikaan, että jotain pillereitä tarvitaan johonkin masennukseen, koska kukaan ei ehtinyt masentua.

        Sitäkin olen miettinyt, että lapsuudesta en muista ketään muistisairasta olleen, joten olisikohan joku syy noilla nykyisillä "elämänkohottaja pillereillä" jotain osuutta asiaan?


      • heliumia

        Aina ei osu siihen yhteisöön missä missä muistisairaus muhii.
        En minä mitätöimään "elämänkohottaja pillereitä", tosin en tuota sanontaa käyttäisikään.
        Nykyisin on elämän haasteet aivan toiset kuin agraaliyhteiskunnan aikoihin.
        Me eläkeläiset voimme toki voimaannuttaa itsemme metsälenkeillä, mutta kaikilla ei ole aikaa eikä mahdollisuuttakaan. Urbalisoituminen ja kiire ovat valitettavasti nykyaikaa ja joskus mielialalääkkeet ovat paikallaan vaikkei vakavaa masennusta olisikaan. Ennaltaehkäisevänäkin lääkityksenä lievän masennuksen aikaan.
        Dopamiinia ei sovi unohtaa serotoniinin ohella.


    • Autoni alla ovat nyt ihka-uudet Green-kakkoset SF.
      Voin siis laulattaa niillä kesä-kumi-biisiä.
      Mukana sain lappusen Hakka-takuusta.
      -
      Minä siis EN tarvitse muita mieli-ala-lääkkeitä.
      Tulisipa Paloma kyytiin joskus, niin ei hänkään tarvitsisi enenpää pillereitä kun...
      Sikäli kun...
      -
      End Of This Blog.
      For This Time.

      H.

    • Tappamista kuvaava kolikko pantiin jäihin.
      Muuten kyllä hellitään tappajia vastaan-otto-keskuksissa.
      P.Orpo on pahoillaan.
      Pres.evp. T.Halonen aamulla kuitenkin kertoi lapsille kielten opiskelujen tärkeydestä.
      Hi Hi!
      -
      Kanta-Suomalaisena minä tulen vaatimaan tuon kolikon itselleni.


      H.

      • ö-Öö

        Työtapaturma

        Siis, että idea meni läpi. Taiteilija tehnyt työnsä, tilaaja hyväksynyt. Taiteilija kyllä saa palkkionsa, rutkasti medianäkyvyyttä kaupan päälle. Kolikkohommeli jäihin, ei se paljoa pelasta, lisää kuluja ja pirun kehnoa pr-hommelia suomelle.

        Tässä vastuu on tilaajalla. Kyllä rahapajalla jne täytyy olla töissä ja päättämäsä asioista asiansa ymmärtävää porukkaa. Nyt joko ei ollut, tai sitten kyseessä sabotaasi. Taiteilija kuitenkin tekee tilatun työn, annettujen briiffausten mukaisesti. Hankala keksiä, kenen intresseissä ollut tilata sisällisodan arpia auki repivästä aiheesta juhlaraha. Historiaa se toki on, ajoitus ja perusajatus meni sitten perseelleen.

        Sarjassa oli toinen, vielä kyseenalaisempi aihe, hukkunut ihminen. Se itse asiassa vielä oudompi keissi. Perusjuttu, nyt kyse suomen juhlavuodesta, ei kv- politiikan tämän hetkisestä tilanteesta. Erittäin provokatiivinen käsittely globalisaatiosta ja periaatteessa nyt suomesta virallinen poliittinen kannaotto asioihin, jotka ei kuulu koko rahan perusideaan.

        Rahojen taiteellisista arvoista jokaisella oma mielipiteensä. Näissä kolikoissa kuitenkin kyse aivan muusta. Perusidean piti olla ylpeänrakentava, lopputulos päinvastainen. Kyseessä sen verran suuri kardinaalitöppäys, ministerin tuoli voi heilua.

        Mä ite en välttämättä laittais kaikkea taiteilijan piikkiin, tilaaja tässä töppäs.

        Itelle nimittäin kävi aikoinaan päinvastoin. Erittäinkin iso asia, ei tosin ollenkaan noin näkyvä, nimitän sitä kuitenkin päätyökseni, edelleen. Tein ison duunin, hommeli meni jakeluun. Ite oli tyytyväinen, tilaaja oli tyytyväinen, kohderyhmä oli tyytyväinen, menestys, omalla tavallaan.

        Sitten yks ulkopuolinen hokasi yhden sommitteluun liittyvän jutun, joka oli täysi emämunaus. Siis meitsi oli sommitellut juttuun täysin vahingossa aivan asiaankuulumattoman piilomerkityksen. Siis sisältö oli mielessä, ine, tollainen ei ollut tullut itteni mieleen lainkaan. Eikä kenenkään muunkaan, Odottelin kymmenen vuotta, ennenkuin uskalsin kertoa siitä kenellekkään. Vituttaa vieläkin, mutta, se oli perusduuniin sivutuotteena ja täysin sommittelun ja värimaailman näkökulmasta tullut paha moka. Noh, se hyvä asia, ei sitä kyllä aikanaan hokannut, kuin se yks ihminen.

        Se tosiaan oli mulle henkilökohtaisesti tärkeä duuni ja muutenkin. Onnistuminen, loistava menestys jne. Mutta siitä jäi ikuinen vitutus tekijälle, elikkäs mulle. Ristiruutainen fiilis vieläkin, toisaalta ylpeä, toisaalta itseensä vittuuntunut.

        Toi mitalli sai niin valtavan huomion, saapi näkee, miten taiteilija itse asiaan pitemmän päälle suhtautuu. Historiallinen mokaus, se ja sama, kenen syy. Sopineen tapauksena suomen nykymeininkiin ja jää historian kirjoihin, melko moneenkin. Jos suomi vielä juhlii syntymäpäiviä joskus, mun mielestä pitäis lyödä kolikko Juha Sipilästä, toisella puolen Orpo. Noin niinkuin ajankuvana.

        =DW=


      • zlatt

        Lahtarit haluaisi unohtaa historian tapahtumat.....


      • ö-Öö kirjoitti:

        Työtapaturma

        Siis, että idea meni läpi. Taiteilija tehnyt työnsä, tilaaja hyväksynyt. Taiteilija kyllä saa palkkionsa, rutkasti medianäkyvyyttä kaupan päälle. Kolikkohommeli jäihin, ei se paljoa pelasta, lisää kuluja ja pirun kehnoa pr-hommelia suomelle.

        Tässä vastuu on tilaajalla. Kyllä rahapajalla jne täytyy olla töissä ja päättämäsä asioista asiansa ymmärtävää porukkaa. Nyt joko ei ollut, tai sitten kyseessä sabotaasi. Taiteilija kuitenkin tekee tilatun työn, annettujen briiffausten mukaisesti. Hankala keksiä, kenen intresseissä ollut tilata sisällisodan arpia auki repivästä aiheesta juhlaraha. Historiaa se toki on, ajoitus ja perusajatus meni sitten perseelleen.

        Sarjassa oli toinen, vielä kyseenalaisempi aihe, hukkunut ihminen. Se itse asiassa vielä oudompi keissi. Perusjuttu, nyt kyse suomen juhlavuodesta, ei kv- politiikan tämän hetkisestä tilanteesta. Erittäin provokatiivinen käsittely globalisaatiosta ja periaatteessa nyt suomesta virallinen poliittinen kannaotto asioihin, jotka ei kuulu koko rahan perusideaan.

        Rahojen taiteellisista arvoista jokaisella oma mielipiteensä. Näissä kolikoissa kuitenkin kyse aivan muusta. Perusidean piti olla ylpeänrakentava, lopputulos päinvastainen. Kyseessä sen verran suuri kardinaalitöppäys, ministerin tuoli voi heilua.

        Mä ite en välttämättä laittais kaikkea taiteilijan piikkiin, tilaaja tässä töppäs.

        Itelle nimittäin kävi aikoinaan päinvastoin. Erittäinkin iso asia, ei tosin ollenkaan noin näkyvä, nimitän sitä kuitenkin päätyökseni, edelleen. Tein ison duunin, hommeli meni jakeluun. Ite oli tyytyväinen, tilaaja oli tyytyväinen, kohderyhmä oli tyytyväinen, menestys, omalla tavallaan.

        Sitten yks ulkopuolinen hokasi yhden sommitteluun liittyvän jutun, joka oli täysi emämunaus. Siis meitsi oli sommitellut juttuun täysin vahingossa aivan asiaankuulumattoman piilomerkityksen. Siis sisältö oli mielessä, ine, tollainen ei ollut tullut itteni mieleen lainkaan. Eikä kenenkään muunkaan, Odottelin kymmenen vuotta, ennenkuin uskalsin kertoa siitä kenellekkään. Vituttaa vieläkin, mutta, se oli perusduuniin sivutuotteena ja täysin sommittelun ja värimaailman näkökulmasta tullut paha moka. Noh, se hyvä asia, ei sitä kyllä aikanaan hokannut, kuin se yks ihminen.

        Se tosiaan oli mulle henkilökohtaisesti tärkeä duuni ja muutenkin. Onnistuminen, loistava menestys jne. Mutta siitä jäi ikuinen vitutus tekijälle, elikkäs mulle. Ristiruutainen fiilis vieläkin, toisaalta ylpeä, toisaalta itseensä vittuuntunut.

        Toi mitalli sai niin valtavan huomion, saapi näkee, miten taiteilija itse asiaan pitemmän päälle suhtautuu. Historiallinen mokaus, se ja sama, kenen syy. Sopineen tapauksena suomen nykymeininkiin ja jää historian kirjoihin, melko moneenkin. Jos suomi vielä juhlii syntymäpäiviä joskus, mun mielestä pitäis lyödä kolikko Juha Sipilästä, toisella puolen Orpo. Noin niinkuin ajankuvana.

        =DW=

        "teevee"

        Uskoisin sinun ymmärtävän että alkaa olla viimeinen aika kertoa.
        Kertoa kolikolla nuorille miksi tappo on joskus pakko.
        -
        Melkein vannoisin kyseessä olleen haaste Kanta-Suomalaista poliitikkoa vastaan.
        -
        Kanta-Suomalaisuus alkaa kuolla.
        Euro -Vapaa-vuori ei paljoa Suomesta enää pelasta.

        H.


      • ö-Öö
        hunksz kirjoitti:

        "teevee"

        Uskoisin sinun ymmärtävän että alkaa olla viimeinen aika kertoa.
        Kertoa kolikolla nuorille miksi tappo on joskus pakko.
        -
        Melkein vannoisin kyseessä olleen haaste Kanta-Suomalaista poliitikkoa vastaan.
        -
        Kanta-Suomalaisuus alkaa kuolla.
        Euro -Vapaa-vuori ei paljoa Suomesta enää pelasta.

        H.

        Kyllä sisällissota on esillä näissä pileissä.

        Telkkarissa, muussa mediassa, leffaa dokkaria jne. Samaten muistakin sodista. Kyllä suomi osaa sotiakin.

        Sotia pitää muistaa historiassa, nytkin. Tottakai. Aiheen käsittely erittäin hankala-asia. Nyt meni kolikot perssiilleen. Ei kannattaisi nostattaa riitoja, ei nostattaa kv-huomiota noin.

        Siis mun nopee mielipide, suora kuva kehno idea. Vaikka nyt olikin photoshopattu. Asiaa olisi pitänyt lähestyä symbolisesti. Tässä kolikkosarjassa muutenkin vika, se perustuu aivan liikaa suoraan kuvaan. Just toi kuolleen lapsenkuva, se oli pohjanoteerau. Koliko koko aihe oli s kuva. Haloo, tekijänoikeuksien alaista materiaalia, liekö ollut lupaa, siitä voi tulla isokin oikeusjuttu jatkossa.

        Pitäis lähestyä aihetta paljon symbolisemmin, Miten, älä nyt multa kysy, ei toi ollut mun duuni.

        Nopeesti muuten tsekkailin taiteilijan muuta tuotantoa. Kundi enenpi muotoilija, kuin taiteilija. Varmasti miettii jne taiteellisia asioita, kuitenkin lähestymistapa insinöörimäinen. Jollekin tuolille tai kattolampulle hankala miettiä kovin filosofisia tai ajatuksia herättäviä sisältöjä. Niissä mennään tekniikan ja ulkoasun ehdoilla. Taide aina lähtee miettimisestä jne. Nyt ainakin mietokset oli jääneet liian vähälle huomiolle.

        Sen marmatan. Kopsailemalla ja photoshoppailemalla muitten kuvia ei tehdä taidetta. Paitsi ehkä joku Warholl.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Kyllä sisällissota on esillä näissä pileissä.

        Telkkarissa, muussa mediassa, leffaa dokkaria jne. Samaten muistakin sodista. Kyllä suomi osaa sotiakin.

        Sotia pitää muistaa historiassa, nytkin. Tottakai. Aiheen käsittely erittäin hankala-asia. Nyt meni kolikot perssiilleen. Ei kannattaisi nostattaa riitoja, ei nostattaa kv-huomiota noin.

        Siis mun nopee mielipide, suora kuva kehno idea. Vaikka nyt olikin photoshopattu. Asiaa olisi pitänyt lähestyä symbolisesti. Tässä kolikkosarjassa muutenkin vika, se perustuu aivan liikaa suoraan kuvaan. Just toi kuolleen lapsenkuva, se oli pohjanoteerau. Koliko koko aihe oli s kuva. Haloo, tekijänoikeuksien alaista materiaalia, liekö ollut lupaa, siitä voi tulla isokin oikeusjuttu jatkossa.

        Pitäis lähestyä aihetta paljon symbolisemmin, Miten, älä nyt multa kysy, ei toi ollut mun duuni.

        Nopeesti muuten tsekkailin taiteilijan muuta tuotantoa. Kundi enenpi muotoilija, kuin taiteilija. Varmasti miettii jne taiteellisia asioita, kuitenkin lähestymistapa insinöörimäinen. Jollekin tuolille tai kattolampulle hankala miettiä kovin filosofisia tai ajatuksia herättäviä sisältöjä. Niissä mennään tekniikan ja ulkoasun ehdoilla. Taide aina lähtee miettimisestä jne. Nyt ainakin mietokset oli jääneet liian vähälle huomiolle.

        Sen marmatan. Kopsailemalla ja photoshoppailemalla muitten kuvia ei tehdä taidetta. Paitsi ehkä joku Warholl.

        =DW=

        "Pitäis lähestyä aihetta paljon symbolisemmin,
        Miten, älä nyt multa kysy, ei toi ollut mun duuni. "

        Voisihan siihen kolikon motiivin miettimiseen jokainen suomalainen näppinsä pistää, vaikkei sitä duunina tekisikään.
        Olisikin aika mielenkiintoista kuulla esimerkiksi mitä aiheita 60 moiseen kolikkoon ehdottaisivat.
        Varmasti joka ikäpolvella olisi ihan erilainen idea. Jos siitä jokamies miettiä saisi, tulisi mokoma kolikko tutummaksi. Ei siitä joka miehen kolikkoa tule kuitenkaan, keräilijät haalivat omiin kokoelmiinsa.


      • New-age

        Tuleepa mieleen Goyan toukokuun 3. 1808 tai Sven Dufva ja Koljonvirran taistelut ja jne jne jne.
        Kuka tai mikä raati on valinnut kolikon? Perusteet?


      • kuinmestaruusmitalit

        Nyt vaan nämä hylätyt laatat myyntiin ja rahoiks.


      • ö-Öö
        rosaliiin kirjoitti:

        "Pitäis lähestyä aihetta paljon symbolisemmin,
        Miten, älä nyt multa kysy, ei toi ollut mun duuni. "

        Voisihan siihen kolikon motiivin miettimiseen jokainen suomalainen näppinsä pistää, vaikkei sitä duunina tekisikään.
        Olisikin aika mielenkiintoista kuulla esimerkiksi mitä aiheita 60 moiseen kolikkoon ehdottaisivat.
        Varmasti joka ikäpolvella olisi ihan erilainen idea. Jos siitä jokamies miettiä saisi, tulisi mokoma kolikko tutummaksi. Ei siitä joka miehen kolikkoa tule kuitenkaan, keräilijät haalivat omiin kokoelmiinsa.

        Kyse ei aiheesta

        Kyse aiheen käsittelemisestä. Ei historiaa saa "ideoida" uudelleen. Vaikka ainahan niin on tehty. Suomen sodat, kaikki tärkeitä osia maan historiassa. Historia tosin lyhyt, siitä syystä oikeastaan erityisenkin tärkeä.

        Ei perusideassa mitään vikaa, toteutus meni persiilleen.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Kyse ei aiheesta

        Kyse aiheen käsittelemisestä. Ei historiaa saa "ideoida" uudelleen. Vaikka ainahan niin on tehty. Suomen sodat, kaikki tärkeitä osia maan historiassa. Historia tosin lyhyt, siitä syystä oikeastaan erityisenkin tärkeä.

        Ei perusideassa mitään vikaa, toteutus meni persiilleen.

        =DW=

        Kyllä mä niin mielelläni jonkin kauniin ja hauskan kaikkia suomalaisia yhdistävän aiheen
        (tosin täytyy tunnustaa etten ole seurannut paljon toimeksiantoja tai muuta sellaista)

        tuollaisessa satavuosismitalissa näkisin.
        Itsenäisyys on hyvä ja iloinen asia, kait semmoisia kuvakulmia historiastakin löytyisi.


      • bessie-
        rosaliiin kirjoitti:

        Kyllä mä niin mielelläni jonkin kauniin ja hauskan kaikkia suomalaisia yhdistävän aiheen
        (tosin täytyy tunnustaa etten ole seurannut paljon toimeksiantoja tai muuta sellaista)

        tuollaisessa satavuosismitalissa näkisin.
        Itsenäisyys on hyvä ja iloinen asia, kait semmoisia kuvakulmia historiastakin löytyisi.

        100 vuotta itsenäisyyttä, sata kolikkoa. Eiköhän siihen määrään jo mahdu yhteisiäkin aiheita. Veljessota aiheinen kolikko ilman muuta kuuluu asiaan. Ihme pelleilyä sen hylkääminen ja "mauttomaksi" julistaminen. Jos kuka ei sitä kokoelmaansa kelpuuta, niin jättää hankkimatta ja hankkii 'nyt sitä lähtään, silmien väliin ryssiä tähtään' kolikon. Voi keskittyä olympiavoittajiin, kirjailijoihin, suuriin suomalaisiin keksintöihin, pressoihin, Suomen maailmankartalle vieneisiin tapahtumiin jne. jne. .


    • Uskon moniin uskomuksiin ja vanhoihin sananlaskuihin, niin kuin nyt tähänkin...

      "Itselleen sika kiusaa tekee, kun kaukalonsa kaataa."
      Sopii hyvin juuri ympäristöasioihin,
      ei maailmasta vesi lopu vaan humus. Eläköön humus.
      Elämäni aikana on humus maapallolta vähentynyt vaarallisen vikkelästi.

      Lopulta saadaan vesiviljelyyn siirtyä ja myrkkyjä vielä enemmän käyttää
      palstamme rakastamat potunviljelijätkin. Eläköön siis humus.

      • ö-Öö

        Ei vesi lopu

        Se vaan muuttuu kemiallisesti. Muuttuu juomakelvottomaksi, ja sitten ollaan kummallisessa tilanteessa. Janoon ei ehkä voi kuolla, vedestä johtuviin asioihin kyllä. Tämä siis koskee ihmisen lisäksi kaikkia muita elikoita ja kasvejakin.

        Maapallo käytännössä suljettu ekosysteemi. Ei humus tavallaan lopu, se muuttaa olomuotoaan, joksikin muuksi. Sama kaikkien muittenkin nykyluontoon vielä kuuluvien asioiden kanssa. Ja koko sopan kehitellyt yks elukkarotu, ihminen. Ihminen tehokas, tuhonnut melkein koko planeetan muutamassa sadassa vuodessa. Luonto kyllä hoitaa itsensä, se taas voi viedä järkyttävästi aikaa. Kun nykyinen tasapaino kaikessa elämää ylläpitävässä materiassa muuttuu, pitää kaiken elämän muuttua mukana. Tai sitten planeetta muuttuu elottomaksi.

        Ihmisen kannalta ydinjuttu, ihminen itse tuhoaa oman rotunsa elinolosuhteet. Ei ihminen itsessään kehity sen nopeampaa, kuin mukään muukaan luontokappale. Vaatii julmetusti teknikkaa jne, että saadaan rotu pidettyä elossa muutamia tuhansia vuosia. Maapallon ihmiselle sopivaksi palauttaminen lienee jo mahdotonta, madoista huolimatta.

        Niinjuu. pottua kasvatetaan kyllä jo nyt ravintoliuoksessa, kokeilumielessä. Toimii juu. Mutta mitäs sitten, jos liuokseen ei tahdo löytää ihmiselle kelpoista vettä? Humukselle se ja sama.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Ei vesi lopu

        Se vaan muuttuu kemiallisesti. Muuttuu juomakelvottomaksi, ja sitten ollaan kummallisessa tilanteessa. Janoon ei ehkä voi kuolla, vedestä johtuviin asioihin kyllä. Tämä siis koskee ihmisen lisäksi kaikkia muita elikoita ja kasvejakin.

        Maapallo käytännössä suljettu ekosysteemi. Ei humus tavallaan lopu, se muuttaa olomuotoaan, joksikin muuksi. Sama kaikkien muittenkin nykyluontoon vielä kuuluvien asioiden kanssa. Ja koko sopan kehitellyt yks elukkarotu, ihminen. Ihminen tehokas, tuhonnut melkein koko planeetan muutamassa sadassa vuodessa. Luonto kyllä hoitaa itsensä, se taas voi viedä järkyttävästi aikaa. Kun nykyinen tasapaino kaikessa elämää ylläpitävässä materiassa muuttuu, pitää kaiken elämän muuttua mukana. Tai sitten planeetta muuttuu elottomaksi.

        Ihmisen kannalta ydinjuttu, ihminen itse tuhoaa oman rotunsa elinolosuhteet. Ei ihminen itsessään kehity sen nopeampaa, kuin mukään muukaan luontokappale. Vaatii julmetusti teknikkaa jne, että saadaan rotu pidettyä elossa muutamia tuhansia vuosia. Maapallon ihmiselle sopivaksi palauttaminen lienee jo mahdotonta, madoista huolimatta.

        Niinjuu. pottua kasvatetaan kyllä jo nyt ravintoliuoksessa, kokeilumielessä. Toimii juu. Mutta mitäs sitten, jos liuokseen ei tahdo löytää ihmiselle kelpoista vettä? Humukselle se ja sama.

        =DW=

        Maapallon suljettuun ekosysteemiin kuuluu ilmakehäkin ja sinne se haihtuva vähenevä humuskin katoaa, hiilidioksidina. Se haihdunta ja lisäksi tehomaanviljelyn typpikuormat oksideiksi muuttunina lisäävät sitä vaan ja otsonikerroskin poloinen on koetuksella.
        Ilmastokokouksissa herrat pohtivat ilmaa ja hiilinieluja, puhuisivat joskus isoon ääneen myös maasta ja humuksesta., nekin sitä hiilikuormaa lisäävät.

        Jospa osakin siitä elinaikanani ilmaan haihtuneesta humuksesta saataisiin takaisin, niin ilmakehänkin hiilidioksidi määrä vähenisi.
        Äsh, enkä osaa kun yhden näpertelysanan tähän kohtaan sanoa eli luomu, oi,oi ja voi voi.

        Ajatus joka sopii tähän yhteyteen tosi hyvin on "Niin makaat kuin petaat".


    • Seurasin keskustelua muistorahasta ja onhan se nyt hieman brutaali mutta ajat oli aika brutaalit myös. Osa Suomen historiaa; turha sitä on hymistellä.
      Se toinen raha joka oli suunnitteilla jossa kuvataan sitä pakolaispoikaa joka hukkui Välimereen ei mielestäni kuulu silleen Suomen historiaan ja perustelukin on vähän kaukaa haettu.

      • onkopelimmeohi

        ehkä se hukkuneen pojan kuva kertoo siitä kuinka me vapaaehtoisesti nyt luovutamme pois 100 vuoden itsenäisyytemme


      • onkopelimmeohi kirjoitti:

        ehkä se hukkuneen pojan kuva kertoo siitä kuinka me vapaaehtoisesti nyt luovutamme pois 100 vuoden itsenäisyytemme

        Tai siitä miten 100 vuotta ottaa ennekuin Suomi tulee osaksi maailmaa, jossa perhosen siiven isku Filippiineillä saa aikaan pyörremyrskyn New Foundlandin rannalla. Miten tarvitaan tällainen maailmaakattava media ja reaaliajassa tapahtuva kuvien ja ajatusten siirto joka pakottaa meidätkin osaksi globaalista todellisuutta. Lintukodon aika on ohi.


      • Ohi-on
        onkopelimmeohi kirjoitti:

        ehkä se hukkuneen pojan kuva kertoo siitä kuinka me vapaaehtoisesti nyt luovutamme pois 100 vuoden itsenäisyytemme

        Piilokuvilla ja -viesteillä on ennenkin taiteilijat välittäneet asioita joista ei saa puhua ääneen. Surun ja menetyksen juhlaksi on muuttunut 100vuoden itsenäisyytemme.


      • Ohi-on kirjoitti:

        Piilokuvilla ja -viesteillä on ennenkin taiteilijat välittäneet asioita joista ei saa puhua ääneen. Surun ja menetyksen juhlaksi on muuttunut 100vuoden itsenäisyytemme.

        Sataan vuotta itsenäisyyttä mahtuu sekä surua ja menetystä että iloa ja saavutusta. Mitalin kaksi puolta. Idea on hyvä: kuvata mitalin toisella puolella saavutuksiamme ja toisella puolella hintaa minkä olemme niistä maksaneet. Erittäin symbolista.


      • symboolistajuu
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sataan vuotta itsenäisyyttä mahtuu sekä surua ja menetystä että iloa ja saavutusta. Mitalin kaksi puolta. Idea on hyvä: kuvata mitalin toisella puolella saavutuksiamme ja toisella puolella hintaa minkä olemme niistä maksaneet. Erittäin symbolista.

        juu, viimeiseen mitaliin voidaankin sitten laittaa joukko kasvonsa peittäneitä isis-taistelijoita ja toiselle puolelle kunnon räjähdys


    • Mitalin toinen puoli eli laulut ja laulujen lunnaat....
      eihän se muistorahasarja tarvi olla pelkkää retostelua että hyvä Suomi ja näin me olemme pärjänneet, vaan ihan oikein ajateltu että se pärjääminen on hyvä laittaa perspektiiviin. Mitä se on meille maksanut jne. Sodat, suomettuminen, talouskriisit... ehdotan mitalla jos on Suomen naisten äänioikeus toisella puolella ja vanha, hampaaton romanialainen kerjäläisnainen kuppeineen ruokakaupan edessä, tuulessa ja tuiskussa, tai Tarja Halonen, ensimmäinen naispresidenttimme toisella puolella ja kaavutettu ja hunnutettu somalinainen joka työntää lastenvaunua ja blokeeraa Lidlin sisäänkäynnin Kajaanissa toisella puolella ta suomalaisia teinityttöjä vappuyönä bilettämässä kaupungilla Saudi_arabialineb sheikki päättämässä naisten asioista YK:n naistenasioiden komiteassa.

      • mites.olis

        Tai mites olis jos rahan toisella puolella olis mamuterroristi ajamassa kuorma-autoa ja ruumiita lojumassa kadulla. Toisella puolella vois olla teksti "tervetuloa maahamme, kyllä me maksamme"


      • mites.olis kirjoitti:

        Tai mites olis jos rahan toisella puolella olis mamuterroristi ajamassa kuorma-autoa ja ruumiita lojumassa kadulla. Toisella puolella vois olla teksti "tervetuloa maahamme, kyllä me maksamme"

        Ja tää sun ehdotuksesi liittyy miten Suomen itsenäisyyden 100-vuotiseen historiaan? Maahanmuuttokriittiset keskustelut tarvitsevat oman aloituksen, turhaa tulla sabotoimaan tätä.


      • näin-se-liittyy
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ja tää sun ehdotuksesi liittyy miten Suomen itsenäisyyden 100-vuotiseen historiaan? Maahanmuuttokriittiset keskustelut tarvitsevat oman aloituksen, turhaa tulla sabotoimaan tätä.

        Hallitsematon maahanmuutto on piste itsenäisyydellemme.


      • näin-se-liittyy kirjoitti:

        Hallitsematon maahanmuutto on piste itsenäisyydellemme.

        Mä teen nyt tavoistani poiketen hunkszit ja toistan itseäni:
        "Tiedon taso laskee ja totuuden ja tarun rajat ovat pahasti hämärtyneet. Kiitos somen, alternatiivimedian ja ihmisten kriteerittömän keksittyjen juttujen uskomisen."


      • näin-se-liittyy
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mä teen nyt tavoistani poiketen hunkszit ja toistan itseäni:
        "Tiedon taso laskee ja totuuden ja tarun rajat ovat pahasti hämärtyneet. Kiitos somen, alternatiivimedian ja ihmisten kriteerittömän keksittyjen juttujen uskomisen."

        Palataan asiaan kymmenen vuoden kuluttua, ellei olla jouduttu terrori-iskun uhreiksi jo sitä ennen.


      • soksok
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mä teen nyt tavoistani poiketen hunkszit ja toistan itseäni:
        "Tiedon taso laskee ja totuuden ja tarun rajat ovat pahasti hämärtyneet. Kiitos somen, alternatiivimedian ja ihmisten kriteerittömän keksittyjen juttujen uskomisen."

        Elätkö niin pahasti puna-vihreään kuplaan sulkeutuneena, että kehtaat väittää Tukholman mamutappajan iskun olleen "keksittyjen juttujen uskomista"

        Sääliksi käy sokeuttasi.


      • Paloma.se.co
        soksok kirjoitti:

        Elätkö niin pahasti puna-vihreään kuplaan sulkeutuneena, että kehtaat väittää Tukholman mamutappajan iskun olleen "keksittyjen juttujen uskomista"

        Sääliksi käy sokeuttasi.

        Puurot ja vellit.
        Kysymys on Suomen historiasta.


    • Luettuani päivän mitali-uutiset, mieli-piteeni on edelleen vahvistunut.
      Kasvattamamme nuoriso käyttää nyt valtaansa väärin meidän kannaltamme.
      Toivokaamme oikein heidän kannaltaan.
      -
      Suomalaisuuden ylpeyden-aiheet on alettu himmentämään globaalisuuden tieltä pois.
      Samasta syystä Palomakin on palstallamme aktivoitunut.
      Globalisuuden trolli :)
      -
      Kaupunkini, Stadi on alettu muuttaa pikku-Tukholmaksi.
      Kala-Satamaan pykäävät muutaman pienen WTC-tornin.
      Siksi tuhoavat myös historiallisen Malmin lento-kentän.
      Ettei satu tahallisia tai vahinkoja.
      Toivokaamme siis että tuleva uusi ja uljas maa-kunta-hallinto pystyy pitämään Suomalaisuuden puolta riittävin voimin.
      Ainakin niin, ettei historiaamme paineta lika-viemäreihin.
      Maa-seudun viher-vassarit kusivat vaaleissa omaan päähänsä.
      Miten voivatkaan maalla isät ja äidit epä-onnistua noin pahoin kasvatuksessaan.

      H.

    • "Samasta syystä Palomakin on palstallamme aktivoitunut."
      Minä odottelen vain että räntäsade loppuu ja yöpakkaset hellittävät että pääsen taas kasvimaalle ja puutarhaan kuluttamaan aikaani.
      Sitäpaitsi, en ole kauheesti globaalisuudesta edes innostunut. Etenkään toi globaalinen ekonomia ei ole mun juttuni.
      Asiasta toiseen, täällä nuoriso on alkanut uskoa kaikkeen alternatiivimediahumpuukiin ja lopettanut vastuullisten uutistoimistojen ja ammatitaitoisten journalistien kirjoittamien artikkelien lukemisen. Tiedon taso laskee ja totuuden ja tarun rajat ovat pahasti hämärtyneet. Kiitos somen, alternatiivimedian ja ihmisten kriteerittömän keksittyjen juttujen uskomisen.
      Onneksi mun jälkikasvuni osaavat suhtautua kriittisesti kaikkeen lukemaansa ja kuulemaansa....

      • Nuorisoko, miten on Uuninpankopoikablogin lukeminen? Uskotko ?


      • korppis kirjoitti:

        Nuorisoko, miten on Uuninpankopoikablogin lukeminen? Uskotko ?

        "korppis"

        Vilkaisehan uutta profiili-kuvaani.
        Se kertoo minusta vähän :)
        Vaan ei ihan kaikkea, ei, ei, ei!

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Vilkaisehan uutta profiili-kuvaani.
        Se kertoo minusta vähän :)
        Vaan ei ihan kaikkea, ei, ei, ei!

        H.

        Paljon mahdollista, että kertookin, en tiedä.

        En usko itse satuihin, vaikka joku joskus on väittänyt minua satutädiksi. Olen realisti.


      • korppis kirjoitti:

        Nuorisoko, miten on Uuninpankopoikablogin lukeminen? Uskotko ?

        Ei se mikään raamattu ole sekään. Luen aina välillä kun se tulee FB-sivulleni. Mielenkiintoisia, tosin kärjistettyjä ja joskus tahallaan provosoivia mielipiteitä. On avartavaa lukea blogeja jotka valottavat eri näkökulmia. Minäkin olen realisti.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Vilkaisehan uutta profiili-kuvaani.
        Se kertoo minusta vähän :)
        Vaan ei ihan kaikkea, ei, ei, ei!

        H.

        Vilkaisin, mutta ei aavistustakaan mitä se esittää.


      • Paloma.se.co

        Katsoin lukulaseilla...siis Rogue One?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Katsoin lukulaseilla...siis Rogue One?

        Yes.

        KukLoota Han Solo

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Yes.

        KukLoota Han Solo

        H.

        Ei tarvi googlettaa. Meidän jengissä Han Solo on arkikieltä.


    • reppuriika

      On olemassa asioita joista voidaan sanoa pienellä maalaisjärkeilyllä ja myös tieteen kriteereillä että se on niin ja muuksi ei muutu. 2 2 = 4.

      On paljon sellaista joihin tieteen näpin eivät pysty. Historia on täynnä asioita joita ei voi vedenpitävästi todistaa onko niitä ollut vai ei. Ennen ei pietty kirjaa ihmisistä ja luetteloista, saattaa löytyä joitain johtolankoja muistitietoa, yksittäisen ihmisen arkistosta asiakirjoja että on ollut sellaista ja tällaista, mutta tarkkaa lopputulosta on mahdotonta tehdä.

      Jumalan olemassaoloa ei voi tiede todistaa mutta ei myös kumota, samoin henkimaailmaa, kun siinä pätee täysin erilaiset lait. Meille ei ole annettu työkaluja tutkia henkimaailmaa.
      Samoin on fyysisessäkin todellisuudessa, nestettä ja sen koostumusta ei voi mitata metrinmitalla. Toivottavasti ymmärrät mitä yritän sanoa.

      Tieteen tutkimuksen tulisi olla puolueetonta ja irti tutkijan arvomaailmasta, mutta valitettavasti ei aina niin ole. Aina vakaumus ja arvomaailma vaikuttaa: ateisti päätyy helposti tulokseen joka tukee hänen uskomuksiaan ja vastaavasti myös uskovaisen tulos voi vääristyä omaan suuntaan. Ja voi olla että ei halua eikä edes haluta tutkia siihen suuntaan joka viittaisi itselle vastakkaiseen arvomaailmaan.
      Moni uskova tutkija on sanonut, että ateistinen tiede ei anna edes määrärahoja, puitteita tai mentoreita joka on vastoin jumalatonta tiedemaailmaa.

      Tieteen parissa on ihminen ja tieteen toimintaa pyörittää paljolti inhimilliset voimat ja tahot: valtion poliittiset kulttuurilliset voimat, kupallinen ja ennen kaikkea rahan mahti, uskonto, kunnia, arvovalta, ym.

      Riippuu myös asiasta mitä tutkitaan 2 2 = 4, mutta ilmaston muutos ja sen vaikutus pitkällä aikavälillä on jo vaikeampi tutkia ja näyttää toteen.

      Ja miten paljon on tutkittu ihmisen ravitsemusta ja sen vaikutusta terveyteen ja sairauksiin ja eri tieteen koulukunnat taistelevat keskenään.

      Käytän järkeä suhtautumisessa tieteeseen ja sen tuloksiin.

    • eppu2

      Tiedehän ei seiso paikallaan, vaan kun koko ajan tutkitaan lisää, tieto kumuloituu.
      Tieteessä todistetaan teorioita oikeaksi tai vääräksi. Tiede elää koko ajan.
      Mielestäni on väärin sanoa, että ihminen on aiheuttanut ilmastonmuutoksen.
      Ilmasto muuttuu aina ja on aina muuttunut. Nähdäkseni nyt on kysymys siitä, että ihminen toiminnallaan on lisännyt ilmaston lämpenemistä ja kenties nopetuttanut.
      Amerikassahan näitä tutkimuksia on, esim. ravitsemus- ja lääketieteen alalla isot yhtiöt maksaneet itselleen suosiolliseksi.
      Kyllä myös paljon on kokemuspohjaista tietoa todistettu oikeaksi. C-vitamiini/keripukki, pihkasalva, noin esimerkiksi.

    • Luonnollisesti tiede kulkee aina eteenpäin, toisin kuin taikausko. Minun mielestäni ei ole pienintäkään epäilyä siitä etteikö tämä nykyinen hirmuisen nopea ilmastonmuutos olisi ihmisen aiheuttamaa. Maapallon ilmasto on aina ollut sykslista ja jääkausia ovat seuranneet lämpimät ajat jne. mutta ei koskaan (lukuunottamatta ehkä mahdollista kosmista onnettomuutta, jos meteoriitin maahan törmäys olisi keikauttanut akselia aiheuttaen äkillisen muutoksen ilmastossa) näin nopeassa tahdissa. Pohjoisnapa tulee olemaan jäistä vapaa jo meidän elinaikanamme jos kehitys jatkuu samaan tapaan. E-Amerikassa rankkasateet, tulvat, mutavyöryt ja kuivuus ovat vuorotelleet tämänkin vuoden aikana tuottaen paljon tuhoa ja kärsimystä asukkaille; kaikissa maanosissa ja ilmastoissa on todettu myrskyjen, tuulisuuden jne lisääntymistä, lämpötila nousee asteen pari vuosikymmenessä trooppisissa kaupungeissa, Pohjois-Afrikka kuyivuu entisestään ja nälänhätä tulee pahenemaan suuresti lähivuosina alueella. Kaikki nää ilmastonmuutokset ovat tieteellisesti todistettavissa eivätkä kuulu tilaustyönä tehtyjen tutkimusten piiriin.

    • munaa-vai-ei

      Outo tämä sään lämpeneminen kun täällä eteläisessä Suomessakin huhtiikuun lopulla pyryttää lunta ja on halvatun kylmä, mikäköhän tieteellinen selitys tälle löytyy tänään, huomennahan kaikki voi olla taas toisin. Entisvanhaan moottoripyöräilykausi alkoi aprillista.
      Montakohan kertaa kahvi on vaihtunut terveellisestä epäterveelliseksi ja päin vastoin?

      • eppu2

        Juuri tuo horjuttaa ihmisten uskoa tutkimuksiin, kun ruuasta tapellaan alituiseen.
        Yksi on ´´myrkkyä´´ yhtenä päivänä ja toinen toisena.
        Lunta on tullut roppakaupalla ja pari astetta lämmintä, keski-Suomessa.
        Kertoivat kuitenkin vuosittaisesta keskilämpötilan noususta.
        Maaliskuu oli epätavallisen lämmin, ennen sanottiin, että jos talvi on lämmin, jossain se sen takaisin ottaa.
        Taisi olla noiden astrofyysikkojen laskelma sellainen, oliko se nyt 10 miljardin vuoden päästä täällä on 2000 astetta kuumuutta.


      • bessie-
        eppu2 kirjoitti:

        Juuri tuo horjuttaa ihmisten uskoa tutkimuksiin, kun ruuasta tapellaan alituiseen.
        Yksi on ´´myrkkyä´´ yhtenä päivänä ja toinen toisena.
        Lunta on tullut roppakaupalla ja pari astetta lämmintä, keski-Suomessa.
        Kertoivat kuitenkin vuosittaisesta keskilämpötilan noususta.
        Maaliskuu oli epätavallisen lämmin, ennen sanottiin, että jos talvi on lämmin, jossain se sen takaisin ottaa.
        Taisi olla noiden astrofyysikkojen laskelma sellainen, oliko se nyt 10 miljardin vuoden päästä täällä on 2000 astetta kuumuutta.

        Nehän ne juuri tappelevat ja raivoavat, joilla on omia uskomuksia ruoasta/yksittäisestä ruoka-aineesta/'luontaistuotteesta'/ynnämuusta. Tiedeyhteisö ei tappele (kansalaisten kanssa), vaan esittää viimeisimpiin tutkimuksiin perustuvia lausuntojaan ja kommenttejaan maltillisesti suositellen ja neuvoen. Jos jostain varoittelevat, niin varoittelevat ihan asiasta, sehän on heidän velvollisuutensakin.
        Tieteiden edustaja ei myöskään sano yhtenä päivänä yhtä ja toisena päivänä toista esim. sellaisesta asiasta kuin kahvin terveellisyys. On sitäpaitsi erittäin epätodennäköistä, että hän olisi koskaan sanonutkaan, että kahvi on terveellistä.


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        Nehän ne juuri tappelevat ja raivoavat, joilla on omia uskomuksia ruoasta/yksittäisestä ruoka-aineesta/'luontaistuotteesta'/ynnämuusta. Tiedeyhteisö ei tappele (kansalaisten kanssa), vaan esittää viimeisimpiin tutkimuksiin perustuvia lausuntojaan ja kommenttejaan maltillisesti suositellen ja neuvoen. Jos jostain varoittelevat, niin varoittelevat ihan asiasta, sehän on heidän velvollisuutensakin.
        Tieteiden edustaja ei myöskään sano yhtenä päivänä yhtä ja toisena päivänä toista esim. sellaisesta asiasta kuin kahvin terveellisyys. On sitäpaitsi erittäin epätodennäköistä, että hän olisi koskaan sanonutkaan, että kahvi on terveellistä.

        Tutkimuksiin nämä ruokasotijat juuri vetoavatkin. Keskenään ne ovat erimielisiä.
        Onhan tuo nyt jo ihan yleistietoa, joka tuutistahan sitä tulee.
        Jokaisesta suuhunpantavasta aineesta löytyy varmaan hyviä ja haittallisia vaikutuksia.
        Riippuu mitä intressiä haetaan ja kuka hakee.


      • bessie-
        eppu2 kirjoitti:

        Tutkimuksiin nämä ruokasotijat juuri vetoavatkin. Keskenään ne ovat erimielisiä.
        Onhan tuo nyt jo ihan yleistietoa, joka tuutistahan sitä tulee.
        Jokaisesta suuhunpantavasta aineesta löytyy varmaan hyviä ja haittallisia vaikutuksia.
        Riippuu mitä intressiä haetaan ja kuka hakee.

        Aloituksen aiheena mm. ihmisten uskomukset (muistaakseni, en viitsi nyt kiivetä ylös, vilauksessa ei enää mene koska aloitin tämän kommentin). Olen vähän sitä mieltä että nykyihmisellä taitaa olla eniten ruokaan/ruokavalioihin ja niiden terveellisyyteen liittyviä uskomuksia.
        Osa aivan järjettömiä, jopa terveydelle vaarallisia huuhaauskomuksia. Osa taas todellisuudesta, tiedosta, alkunsa saaneita, mutta mielestäni silti vain uskomuksia, mutua, ellei yksilö pysty perustelemaan niitä täsmällisillä faktoilla. Uskontojen ikivanhat ruokia koskevat määräykset ja kiellot esimerkiksi, oikeastaan ajattelen että monia niistä on edeltänyt aika kattava 'tieteellinen tutkimus', ei kai niitä ihan fiilispohjalta ole puhtaiksi tai epäpuhtaiksi tai neutraaleiksi luokiteltu.

        Luotan siihen, etteivät Terveyden ja hyvinvoinnin laitokset intressit ole millään tavalla ristiriidassa minun intressieni kanssa. Luotan THL:n tutkijoihin ja asiantuntijoihin enemmän kuin kaiken maailman hyvinvointikonsultteihin ja kauppiaisiin, ja luotan myös itseeni ja omaan arvostelukykyyni.


    • Innostuin aiheeseen hieman noista joka puolella maailmaa järjestetyistä tiedemarsseista joissa tieteen ihmiset protestoivat Trumpin ääliömäisiä suunnitelmia ja sitten tietenkin tuo hesarin artikkeli mihin viittasin. Populistit ovat harvoin tieteen ystäviä.
      ***
      Ruokaan liittyviä uskomuksia ja tutkimuksia ...monet niistä liittyvät populäärikulttuuriin ja pseudotieteeseen, mutta eivät kaikki. Uutta faktaa tulee esille ja vanhoja kumotaan. Osa tutkimusta on tarkoitushakuista, mutta ei kaikki. On nykyaikaa ja tiedonsiirron salamannopeutta ja jokaisen pulliaisen oikeus jakaa väärääkin infoa vapaasti esim. netissä ja blogeissa, mutta ennen kakkea vastuuttoman median lööppien ja skuuppien jahtaamista nostaa kaikkia tutkimuksia ja niiden tuloksia otsikoihin ennenkuin ne on edes todistettu oikeiksi.
      ***
      Noi superfoodit esmeks täyttä markkinointihumpuukia. Ja me uskotaan :))

      • "Paloma.se.co"

        Päätetään tähän kommenttiini, jooko?
        Älytöntä on jankuttaa älyttömän pitkiä ketjuja.
        Etenkin kun mitää uutta ei ole sanottavana.

        "Yksin-kertaisesti sitten:

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
        Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
        Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
        Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa"

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Päätetään tähän kommenttiini, jooko?
        Älytöntä on jankuttaa älyttömän pitkiä ketjuja.
        Etenkin kun mitää uutta ei ole sanottavana.

        "Yksin-kertaisesti sitten:

        Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
        300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
        10-12 kpl. Broilerin paisti-leikkeitä 800gr.SF
        Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
        Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
        Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
        Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
        Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
        Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
        Viikon eväs.
        Maksaa mitä maksaa"

        H.

        Asia on niin laaja että voisimme kirjoittaa siitä ainakin juhannukseen saakka..
        "It ain't over before the fat lady sings"


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Asia on niin laaja että voisimme kirjoittaa siitä ainakin juhannukseen saakka..
        "It ain't over before the fat lady sings"

        "Paloma.se.co"

        Kuten yritin saada sinut ymmärtämään...
        "Mitään uutta ei enää ole sanottavana"
        -
        Kaikki mitä tänään olet kirjoittanut alkaa olla iki-vanhaa hapanta huttua.
        Tolkutonta toistoa.
        Urputtavaa uusintaa.
        Jurputtavaa jankkua.
        Lehtijuttujen yksinään-kopiointi ei oikein mene keskustelusta.

        H.


      • eppu2

        Tänään lueskelin teksti-TV:tä, kun käänsin pois, oli meneillään amerikkalainen lääkäriohjelma, jota hyvin harvoin katson.
        Nyt tarttui korviini jotain mielenkiintoista.
        Lääkeyhtiö, jonka eräs lääke maksoi 13,50 dollaria, nosti lääkkeen hinnan 750 d. Kohtuullinen voitto oli tuossa pienemmäsin hinnassa.
        Nimittäin jotkut opiskelijat kehittivät saman lääkkeen 2 dollarin hintaan.
        Lääketehtaan johtaja kommentoi twitterissä: minkä tahansa lääkkeen voi valmistaa halvalla.
        Siksihän luonnonlääkintää lääketehtaat vähättelee ja vastustaa, kun kasveja ei voi patentoida.


    • Esimerkiksi tää, tämän päivän iltasanomista:

      "Keskivartalolihavuuteen liittyvä insuliiniresistenssi ennustaa heikompaa kielellistä sujuvuutta, mikä taas saattaa ennakoida muistisairauden kehittymistä. Havainnon tekivät Turun yliopiston ja THL:n tutkijat 11 vuoden seurannassa.

      Insuliiniresistenssi on keskivartalolihavuuteen liittyvä tila, jossa elimistön rasva- ja lihassolut lakkaavat reagoimasta normaalisti insuliiniin. Usein se on piilevä merkki lähestyvästä tyypin 2 diabeteksesta.

      Jo entuudestaan on ollut tiedossa, että tyypin 2 diabetes on itsenäinen riskitekijä muistin heikkenemiselle ja Alzheimerin taudin kehittymiselle."

      Havainto ja lausunto, mutta ei johtopäätös. Asiaa tosin raportoidaan niin kuin se olisi jo todistettu.

      (Mahdollisesti tietoa, ei humpuukia. Nyt ulos lenkille jokainen joilla jalat vielä kantavat. Itselläni on insuliiniresistenssiä ihan riittävästi ja mammalla alzheimer. Juuri eilen kommentoin poikani kanssa miten kielellinen sujuvuuteni on selvästi heikentynyt, nimenomaan koodinvaihto hidastunut.)

      • elänyttä

        Pääasia on että itse on tyytyväinen elämään sillä ajassa on elämä lyhyt ex katso vanhoja mustavalkoisia kuvia, ehkä olet niin nuori et ole mukana?


    • hyvätti

      Kairauksissa on tullut esille että pohjoisessa on kasvanut banaaneja. Ilmasto on aina muuttunut maapallolla aikojen kuluessa.

      Nyt mukana on raha ilmastossa ja kauppa käy. Jotkut ovat nollia viisaat sekä uunot.

      Ihminen ei muuta ilmastoa suuressa suhteessa, mutta on tosin hyvä kun suuret teollisuudet sen tekevät ja ihmisten elämän paremmaksi.

      Tieto on hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe