Olkaa tarkkoina käytetyn dieselin kanssa.

Huoltoneuvoja

Ostajan ja vaihdossa ottavan autoliikkeen kannattaa olla tarkkana uudehkon käytetyn diesel henkilöauton kanssa.

Asiakas toi vasta ostamansa auton huoltoon(merkkihuolto), auto oli ostettu merkkiliikkeestä, juuri takuuajan ylittänyt, hyvin kohtuullisin kilometrein.
Asentaja huoltoa tehdessään huomasi, että DPF-pöntössä on hitsaussauma, eli varmasti avattu ja tyhjennetty. Testerillä tutki tarkasti auton tietoja, niin ohjelmallisesti olikin DPF, sekä EGR blokattu pois toimimasta.
Soitto asiakkaalle, että oliko itse teettänyt homman, niin kertoi juuri ostaneensa auton merkkiliikkeestä, eikä muutoksista ollut kerrottu mitään. Muutoksien johdostahan auto ei ollut laillisesti tieliikennekelpoinen.

Asiakasta kehoitettiin ottamaan yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen. Liike joutunee korjaamaan auton asetusten mukaiseen kuntoon ja se ei ole ihan halpa homma. Kyseisen auton DPF ei ole sieltä halvimmasta päästä ja mahdollisesti EGR-venttiili voi olla karstoittunut jumiin käyttämättömyyttään.

Liikkeiden kannattaisi vaatia asiakkailta allekirjoitus todistukseen, jossa takaavat vaihdossa tuomansa dieselauton olevan tieliikenneasetusten mukaisessa kunnossa.

41

7526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghrhhrtg

      Eikö tuota huomaa katsastuksessa? Mietin että mitä järkeä on tehdä hankalia hitsaushommia ja ohjelmointia jos kuitenkin jää kiinni katsastuksessa? Jos taas ei huomaa katsastuksessa niin sitten itse olisin ainakin iloinen saadessani uuden dieselin ilman DPF ja EGR järjestelmiä.

      • Ingolstadtin_Rinkula

        Ei huomaa katsastuksessa mitään jos hyvin ohjelmoitu. Jos ei tunne viherpiipertäjän tuskaa niin saa olla tyytyväinen, koska autossa ei tule olemaan ongelmia ja se kuluttaa vähemmän.


      • E220_CDI
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        Ei huomaa katsastuksessa mitään jos hyvin ohjelmoitu. Jos ei tunne viherpiipertäjän tuskaa niin saa olla tyytyväinen, koska autossa ei tule olemaan ongelmia ja se kuluttaa vähemmän.

        Huomaa toki, kun puhutaan uudehkosta autosta.

        Katsastusnormit sallivat niin holtittoman savutuksen, että leiman saa vaikka millä hiukkaskiihdyttimellä, mutta kyllä se mittausarvo silti kertoo toimiiko hiukkassuodatin vai ei. Jos K-arvo on sama riippumatta siitä onko moottori käynnissä vai ei, on kohtuullista odottaa suodattimen olevan kunnossa.


      • Ingolstadtin_Rinkula
        E220_CDI kirjoitti:

        Huomaa toki, kun puhutaan uudehkosta autosta.

        Katsastusnormit sallivat niin holtittoman savutuksen, että leiman saa vaikka millä hiukkaskiihdyttimellä, mutta kyllä se mittausarvo silti kertoo toimiiko hiukkassuodatin vai ei. Jos K-arvo on sama riippumatta siitä onko moottori käynnissä vai ei, on kohtuullista odottaa suodattimen olevan kunnossa.

        No en tiedä mikä on uudehko auto sun mielestä mutta EU 4 plus standardi menee katsastuksesta läpi heittämällä ilman suodatinta tai egr:ää. Kilpiarvo savutukselle on 0,5 ja riippuen katsastuskonttorin laitteista mittaustulos 0-0,3.
        Mikäli auto menee katsastuksesta läpi, on se silloin lainmukainen ja tieliikennekelpoinen, päästöarvot lain määräämissä puitteissa.


      • Katsastus.tiukentuu
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        No en tiedä mikä on uudehko auto sun mielestä mutta EU 4 plus standardi menee katsastuksesta läpi heittämällä ilman suodatinta tai egr:ää. Kilpiarvo savutukselle on 0,5 ja riippuen katsastuskonttorin laitteista mittaustulos 0-0,3.
        Mikäli auto menee katsastuksesta läpi, on se silloin lainmukainen ja tieliikennekelpoinen, päästöarvot lain määräämissä puitteissa.

        Eipä muuten ole, kun sitä on laittomasti muuteltu.


      • E220_CDI
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        No en tiedä mikä on uudehko auto sun mielestä mutta EU 4 plus standardi menee katsastuksesta läpi heittämällä ilman suodatinta tai egr:ää. Kilpiarvo savutukselle on 0,5 ja riippuen katsastuskonttorin laitteista mittaustulos 0-0,3.
        Mikäli auto menee katsastuksesta läpi, on se silloin lainmukainen ja tieliikennekelpoinen, päästöarvot lain määräämissä puitteissa.

        juuri näin. Kelpaa nykyisellä katsastustavalla. Mutta suodattimen poisto näkyy silti savutusmittauksessa kohonneena k-arvona. Siitä näkee minkä autojen suodattimien hitsaussaumoja kannattaa vilkaista vähän tarkemmin.


      • Ingolstadtin_Rinkula
        Katsastus.tiukentuu kirjoitti:

        Eipä muuten ole, kun sitä on laittomasti muuteltu.

        No joo, oikeassahan sä olet. Jos autoa teknisesti muutettu se pitäisi muutoskatsastaa, hankkia päästötodistukset ym. Umpiot, rst-putkistot, äänenvaimentimet, katit ym. osat pitää lain mukaan olla e-tyypitettyjä, jos aletaan pilkuttamaan. Periaatteessa kaikki missä alkuperäisosassa on e-tyypitys.
        Mä en koe tunnontuskia jos auto alittaa valmistajan ilmoittamat päästöarvot ilman kaikkia hajoavia tilpehöörejä.


      • Ingolstadtin_Rinkula
        E220_CDI kirjoitti:

        juuri näin. Kelpaa nykyisellä katsastustavalla. Mutta suodattimen poisto näkyy silti savutusmittauksessa kohonneena k-arvona. Siitä näkee minkä autojen suodattimien hitsaussaumoja kannattaa vilkaista vähän tarkemmin.

        Jos valmistaja ilmoittaa kilpiarvon ja mittaus alittaa sen niin miksi ihmeessä katsastusmiehen pitäisi alkaa penkomaan konehuonetta sen enempää? Sitä paitsi hitsaussaumat tehdään niin ettei niitä näe purkamatta autoa (huolelliset tekevät näin).


      • Katsastus.tiukentuu
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        No joo, oikeassahan sä olet. Jos autoa teknisesti muutettu se pitäisi muutoskatsastaa, hankkia päästötodistukset ym. Umpiot, rst-putkistot, äänenvaimentimet, katit ym. osat pitää lain mukaan olla e-tyypitettyjä, jos aletaan pilkuttamaan. Periaatteessa kaikki missä alkuperäisosassa on e-tyypitys.
        Mä en koe tunnontuskia jos auto alittaa valmistajan ilmoittamat päästöarvot ilman kaikkia hajoavia tilpehöörejä.

        En minäkään tunne siitä mitään, mutta ajattelinkin vaan auton laillisuutta. Sitten onkin toinen juttu, jos muutoksista "kärähtää"


      • E220_CDI
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        Jos valmistaja ilmoittaa kilpiarvon ja mittaus alittaa sen niin miksi ihmeessä katsastusmiehen pitäisi alkaa penkomaan konehuonetta sen enempää? Sitä paitsi hitsaussaumat tehdään niin ettei niitä näe purkamatta autoa (huolelliset tekevät näin).

        Näissä hitsaussaumoissa se tekijämiehen ja teoreetikon ero näkyykin. Mulla on paksu alustamassa harrasteauton pohjassa. Itse hitsasin pohjatyöt, ja uskoisin että kestää kasassa? Mutta jälkeä ei ammattimiehelle kehtaa näyttää, joten "huolellinen" massaus on tarpeen :-)


      • Anonyymi

        Ja hengität iloisesti dieselhiukkasia sitten varmaan mielummin. Sivusta.


      • Anonyymi
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        Ei huomaa katsastuksessa mitään jos hyvin ohjelmoitu. Jos ei tunne viherpiipertäjän tuskaa niin saa olla tyytyväinen, koska autossa ei tule olemaan ongelmia ja se kuluttaa vähemmän.

        Sinunkin hengitysilmasta on myös kyse jos ja kun et omaa parastasi tajua etkä myös toisten niin se täytyy näköjään sulle sanoa sitten. Sivusta.


    • voihanTerppanaa

      Juu tarkkana pitää olla, mutta ei vainoharhainen.
      Tuskin kovin yleinen viritys.

      • Ei.näy.leimalla

        On muuten todella yleistä toimintaa blokata kalliit saastelaitteet pois toiminnasta, koska ovat vikaherkkiä ja saattaa tehokin kasvaa etenkin ohjelmoinnin yhteydessä.


    • E220_CDI

      Itsellä on vähän hukassa suodattimen hitsailun ja EGR tulppaamisen ideologia?

      Ellei MIG kuulu normaaleihin kotitaloustyökaluihin ja joutuu maksamaan jollekin hiukkassuodattimen irrottamisesta, auki rälläköimisestä, tyhjennyksestä ja takaisin kiinni hitsaamisesta, niin työtunteihin palaa se vajaa kolme sataa, mitä ehjästä suodattimesta joutuu maksamaan paikassa nimeltä ebay.de.

      Edellistä viime vuosikymmenen autoa kokeilin vuoden EGR pois kytkettynä, ei tietenkään poranteriä eikä ruuveja letkuun, vaan elegantisti huoltotesterillä EGR-kontrollerille 0% sekoitussuhde komennettuna. Meni vaan nollasummapeliksi, kun kesällä säästetty polttoaine hupeni talvella moottorin hitaampaan lämpenemiseen ja sähkölämmityksen pidempään käyntijaksoon, joten palautettiin hänet sitten tehtaan asetuksiin. Nykyinen saa olla tehtaan säädöissä, kun kulutus näkyy olevan Priuksen luokkaa muutenkin.

      Jos nyt joku hönö on jaksanut dieselinsä tahallaan rikkoa, niin senhän kyllä selvittää käden käänteessä. Katsastuksen päästömittaus kertoo jo aika paljon. Nykyauton K-arvon pitää olla aika tarkkaan 0.00. Savustimenkin saa katsastetuksi, mutta jos lukemat poikkeavat merkittävästi nollasta, on EU5 diesel rikki.

      EGR:n ohjelmointi pois päältä paljastuu tökkäämällä parinkympin ELM327 bluetooth-lähetin OBD porttiin koeajon ajaksi ja katsomalla vaikka matkapuhelinapplikaatiolla millaista EGR sekoitussuhdetta auto oikeasti käyttää.

      • Kärähdit_taas

        ja paljastit olevasi Toyota-palstan oma trollipoju. Skitsofrenia eli suomalaisittain jakomielitauti teettää kaikenlaista. Yksi potilaan sivupersoona on näennäisen asiallinen ja sata muuta täyshulluja Toyotaa solvaavia sekopäitä. Sellainen on Toyota-palstan oma trollipoju. En muuten usko mihinkään Mersuusikaan. Ei 18 h/vrk palstalla sekoilevalla hörhöllä mitään Mersua voi olla, korkeintaan yh-äipän ostama Helkama Raisu.


      • Ingolstadtin_Rinkula

        En usko, että kukaan menee noihin koskemaan jos ne pelaa ok. Siinä vaiheessa kun DPF tulee tiensä päähän ja kallis vaihto edessä, tuota moni harkitsee ja sen tien myös valitsee, varsinkin kun auto jatkossa tehokkaampi ja kuluttaa vähemmän. Moottorin hyötysuhde paranee (palotilaan vain puhdasta ilmaa pakokaasun sijaan) ja pakokaasujen virtaus helpottuu.
        Tilanne on nykyään toinen, kuten kerroit niin ebay:sta saa noita muutamalla sadalla eurolla, näin ei ollut vielä pari vuotta sitten. Silloin puhuttiin 1-2k€ keikasta.
        Iso diesel vaatii talvella muutenkin viimasuojan, joten ei lämpeäminen mikään ongelma ole. Lämmitysvastusta käytetään sisätilan lämmittämiseen, ei moottorin.


      • E220_CDI
        Kärähdit_taas kirjoitti:

        ja paljastit olevasi Toyota-palstan oma trollipoju. Skitsofrenia eli suomalaisittain jakomielitauti teettää kaikenlaista. Yksi potilaan sivupersoona on näennäisen asiallinen ja sata muuta täyshulluja Toyotaa solvaavia sekopäitä. Sellainen on Toyota-palstan oma trollipoju. En muuten usko mihinkään Mersuusikaan. Ei 18 h/vrk palstalla sekoilevalla hörhöllä mitään Mersua voi olla, korkeintaan yh-äipän ostama Helkama Raisu.

        No hyvää ILTAA sinne Koti-Suomeenkin!

        Arvaanko oikein, että Finnair Plus korttisi ei ole Platinum-tasolla, kun oletat kaikkien muiden(kin) kirjoittavan pelkästään Suomen aikavyöhykkeestä?


      • E220_CDI
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        En usko, että kukaan menee noihin koskemaan jos ne pelaa ok. Siinä vaiheessa kun DPF tulee tiensä päähän ja kallis vaihto edessä, tuota moni harkitsee ja sen tien myös valitsee, varsinkin kun auto jatkossa tehokkaampi ja kuluttaa vähemmän. Moottorin hyötysuhde paranee (palotilaan vain puhdasta ilmaa pakokaasun sijaan) ja pakokaasujen virtaus helpottuu.
        Tilanne on nykyään toinen, kuten kerroit niin ebay:sta saa noita muutamalla sadalla eurolla, näin ei ollut vielä pari vuotta sitten. Silloin puhuttiin 1-2k€ keikasta.
        Iso diesel vaatii talvella muutenkin viimasuojan, joten ei lämpeäminen mikään ongelma ole. Lämmitysvastusta käytetään sisätilan lämmittämiseen, ei moottorin.

        Etenkin suoraruiskudiesel lämpenee ilman viimasuojaa hitaammin, koska suuri osa sen hyötysuhteen ylivoimasta etukammiodieseliin verrattuna perustuu kannen pienempiin lämpöhäviöihin.

        Oma vertailuni ei tietenkään täytä tieteellisen kokeen toistettavuuden periaatetta, ja muuttujia on varmasti muitakin kuin EGR päällä / pois. Mutta omassa käytössäni en vuoden kokeilujaksolla huomannut mitään etua EGR:n pois kytkemisestä, joten palautin auton tehtaan asetuksiin yhden vuoden kokeilun jälkeen. Ja viimasuoja tosiaan oli sama molempina talvina. Ainakaan tässä tapauksessa siis pelkkä EGR ei juurikaan vaikuttanut kulutukseen. Moottorinohjauksen uudelleenohjelmointi varmaan yhdessä EGR:n ja suotimen poiston kanssa vaikuttaisikin?

        Mersu asensi aiemmin lämmitysvastukset kennoon, mikä välillisesti lämmittää koko nestekiertoa. Kenties juuri siitä syystä homma ei oikein tahtonut toimiakaan, ja ensimmäiset CDI:t ovat varsin kylmiä talviautoja. Mutta en tosiaan itsekään tarkoittanut tätä, kiitos täsmennyksestä, jos asia jäi jollekin epäselväksi.

        Viimeisen 10 vuoden ajan ne PTC vastukset ovat olleet ilmakanavissa, kuten sanotkin. Mutta jos moottorin lämpeneminen hidastuu mistä syystä tahansa, silloin sähkövastuksilla pitää tehdä lämpöä enemmän. Rauhallisella matkanopeudella iso laturi nimellistehollaan toimiessaan lisää moottorin tehopyyntöä noin 20 - 30%, joten kilowatin lämpövastusten tehonkulutus näkyy polttoainelaskussa. Talvikulutus alkaa kylmien aamujen sähkölämmityksen vuoksi nousta jo ennen lunta ja talvirenkaille vaihtoa. Ja me puhumme tosiaan samasta asiasta, eli matkustamon lämmityksestä autoon integroiduilla vastuksilla.


      • Ingolstadtin_Rinkula
        E220_CDI kirjoitti:

        Etenkin suoraruiskudiesel lämpenee ilman viimasuojaa hitaammin, koska suuri osa sen hyötysuhteen ylivoimasta etukammiodieseliin verrattuna perustuu kannen pienempiin lämpöhäviöihin.

        Oma vertailuni ei tietenkään täytä tieteellisen kokeen toistettavuuden periaatetta, ja muuttujia on varmasti muitakin kuin EGR päällä / pois. Mutta omassa käytössäni en vuoden kokeilujaksolla huomannut mitään etua EGR:n pois kytkemisestä, joten palautin auton tehtaan asetuksiin yhden vuoden kokeilun jälkeen. Ja viimasuoja tosiaan oli sama molempina talvina. Ainakaan tässä tapauksessa siis pelkkä EGR ei juurikaan vaikuttanut kulutukseen. Moottorinohjauksen uudelleenohjelmointi varmaan yhdessä EGR:n ja suotimen poiston kanssa vaikuttaisikin?

        Mersu asensi aiemmin lämmitysvastukset kennoon, mikä välillisesti lämmittää koko nestekiertoa. Kenties juuri siitä syystä homma ei oikein tahtonut toimiakaan, ja ensimmäiset CDI:t ovat varsin kylmiä talviautoja. Mutta en tosiaan itsekään tarkoittanut tätä, kiitos täsmennyksestä, jos asia jäi jollekin epäselväksi.

        Viimeisen 10 vuoden ajan ne PTC vastukset ovat olleet ilmakanavissa, kuten sanotkin. Mutta jos moottorin lämpeneminen hidastuu mistä syystä tahansa, silloin sähkövastuksilla pitää tehdä lämpöä enemmän. Rauhallisella matkanopeudella iso laturi nimellistehollaan toimiessaan lisää moottorin tehopyyntöä noin 20 - 30%, joten kilowatin lämpövastusten tehonkulutus näkyy polttoainelaskussa. Talvikulutus alkaa kylmien aamujen sähkölämmityksen vuoksi nousta jo ennen lunta ja talvirenkaille vaihtoa. Ja me puhumme tosiaan samasta asiasta, eli matkustamon lämmityksestä autoon integroiduilla vastuksilla.

        EGR poistetaan yleensä käytöstä sen vikaherkkyyden takia, en usko että kukaan sillä varsinaisesti lisäpotkua tai polttoainesäästöä hakee. Yleensä kun näitä lähetään muuttamaan niin pääsyy on tukkeutunut DPF. Jos sen haluaa poistaa käytöstä ilman typeriä poppaskonsteja vaaditaan ohjelmamuutos koneeseen. Siinä samalla moni poistaa tuon EGR:än myös kun siitä ei tule lisäkustannuksia. Ohjelmamuutoksen mukana säädetään myös yleensä noita ruiskutuskarttoja paremmiksi huomioiden nyt parempi virtaus pakopuolella. Tästä tulee hienoinen, noin 0,5l/100km polttoainesäästö. Moni tosin innostuu kiihdyttelemään autolla sitten enemmän joten tulos kääntyy päälaelleen...


    • TosiSeOn

      Juurihan oli mediassa juttu, kuinka Trafi vihjaili, että katsastuksissa alkaa piakkoin käry käymään noille laittomille diesel-autoille. Jutussa eivät suostuneet sen tarkemmin kuvailemaan, millaisesta uudesta tekniikasta on kyse, minkä avulla paljastavat poistetut DPF:t ja EGR:t.

      • E220_CDI

        Suodattimen poiston mahdollistaa se, että uusi tarkemmin polttava tietokoneohjattu ruiskutus selviää ilman hiukkassuodatintakin mittaustavasta, joka on mitoitettu karsimaan törkeästi liikaa savuttamaan ruuvattu etukammiodiesel museoauto! Siksi nykyisillä katsastusohjeilla ei suodattimen poistajille tule uudehkolle autolle hylkyä katsastuksessa.

        Siitä huolimatta savutusmittauksen tulosta ehjään autoon vertaamalla näkee selvästi, toimiiko DPF vai ei. Karkea periaate on, että auto on rikki, jos EU5 dieselin mittaustulos poikkeaa merkittävästi nollasta.

        Nykydieselien EGR on tietokoneohjattu, joten se disabloidaan helpoimmin komentamalla EGR venttiiliä ohjaavalle kontrollerille 0% sekoitussuhde. Moottori käyntiin ja lyhyt kaasun painallus kertoo suoraan OBD-portin kautta tekeekö kontrolleri tehtävänsä vai ei. EGR lisää kierrätystä ahtoa lisättäessä ja kääntää venttiilin kiinni moottorijarrutuksella ja tyhjäkäynnillä, jolloin ahtoa ei ole, eikä siten NOxejakaan haitaksi asti, joten EGR-kontrollerin livedata kertoo suoraan onko asetuksia peukaloitu.

        Putkia voi tietenkin fyysisesti tukkia, joten lopullisen tuomion EGR:n toimivuudesta saa vain pakokaasumittauksesta.


      • Ingolstadtin_Rinkula

        Katsastuskonttorit oheistettiin jo käyttämään auton kilpiarvoja katsastuksessa mutta ei tuolla mitään vaikutusta ole hyvin muokattuihin autoihin. Hajonneet ja paskaviritteiset nokilekat tuolla saadaan vain kiinni.


      • E220_CDI
        Ingolstadtin_Rinkula kirjoitti:

        Katsastuskonttorit oheistettiin jo käyttämään auton kilpiarvoja katsastuksessa mutta ei tuolla mitään vaikutusta ole hyvin muokattuihin autoihin. Hajonneet ja paskaviritteiset nokilekat tuolla saadaan vain kiinni.

        Hyvä pointti! Kirjoitin periaatteen nojalla, ja oletan edelleenkin jokaisella automallilla olevan mallille tyypillinen ehjän auton K-arvo. Mutta sitä en tosiaan ole katsonut, kuinka paljon valmistajat ovat vedättäneet headroomia tuon tyypillisen arvon ja tyyppikilpeen kirjatun maksimiarvon välille?

        Kuulostat sanovan, että aika paljon?

        PItääpä tarkistaa, kun pääsen samalle mantereelle, missä perheen autotkin ovat.


      • Kohti_Hybridiä
        E220_CDI kirjoitti:

        Hyvä pointti! Kirjoitin periaatteen nojalla, ja oletan edelleenkin jokaisella automallilla olevan mallille tyypillinen ehjän auton K-arvo. Mutta sitä en tosiaan ole katsonut, kuinka paljon valmistajat ovat vedättäneet headroomia tuon tyypillisen arvon ja tyyppikilpeen kirjatun maksimiarvon välille?

        Kuulostat sanovan, että aika paljon?

        PItääpä tarkistaa, kun pääsen samalle mantereelle, missä perheen autotkin ovat.

        Mulla kilpiarvo on 0,5, mittaustulos viimeksi puhdas 0, ja sitä edellisellä kerralla 0,3. Ja autossa siis dpf/egr disabled. Mittaustuloksiin varmasti vaikuttaa mittauslaitteisto, mittaustapa (vaikka pitäisi varmasti olla kaikkialla sama) ja moottorin lämpötila.


      • Kohti_Hybridiä
        Kohti_Hybridiä kirjoitti:

        Mulla kilpiarvo on 0,5, mittaustulos viimeksi puhdas 0, ja sitä edellisellä kerralla 0,3. Ja autossa siis dpf/egr disabled. Mittaustuloksiin varmasti vaikuttaa mittauslaitteisto, mittaustapa (vaikka pitäisi varmasti olla kaikkialla sama) ja moottorin lämpötila.

        Heh, nyt selvisi varmasti että olen myös ko. auton myynnyt eteenpäin ja ostanyt hybrin tilalle :) Mun auto ei mennyt merkkiliikkeeseen, joten ei topicin auto.


    • PetoksenJäljetAsiakkaan

      Sen minkä taakseen jättää, edestään vielä löytää.

      "Liike joutunee korjaamaan auton asetusten mukaiseen kuntoon ja se ei ole ihan halpa homma."

      =>Ehei, vaan auton VAIHDOSSA PETOLLISESTI TUONUT joutuu maksumieheksi.

      http://www.hs.fi/autot/art-2000002795768.html
      "Autoliike voi karhuta rahat takaisin, jos se pystyy todistamaan, että asiakas on toiminut petos mielessään. Muutamista tapauksista on tehty rikosilmoitus."

      • YksinkertainenJobbari

        Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole. Jobbariliikkeen retku on vaan yksinkertainen.


      • PetoksenJäljetAsiakkaan
        YksinkertainenJobbari kirjoitti:

        Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole. Jobbariliikkeen retku on vaan yksinkertainen.

        Ai?
        Kyllä se nyt vaan noin yksinkertaista on Suomen lain mukaan toimiminen. Petos on helppo todistaa tässäkin esitetyssä tapauksessa jo tapahtuneen edellisen omistajan aikana ja vastuuseenhan siitä joutuu tuo auton vaihdossa tuonut, eikä täysin syytön myyjäliike. Todella helppoa, ei ainakaan yhtään vaikeaa, kuten väität.


      • mahtitappio
        PetoksenJäljetAsiakkaan kirjoitti:

        Ai?
        Kyllä se nyt vaan noin yksinkertaista on Suomen lain mukaan toimiminen. Petos on helppo todistaa tässäkin esitetyssä tapauksessa jo tapahtuneen edellisen omistajan aikana ja vastuuseenhan siitä joutuu tuo auton vaihdossa tuonut, eikä täysin syytön myyjäliike. Todella helppoa, ei ainakaan yhtään vaikeaa, kuten väität.

        Et sinä ressukka niin vaan todista, että just edellinen omistaja on syyllinen. Voisit luuserijobbari pysytellä vain sillä jo pilaamallasi autoliikepalstalla.


      • PetoksenJäljetAsiakkaan
        mahtitappio kirjoitti:

        Et sinä ressukka niin vaan todista, että just edellinen omistaja on syyllinen. Voisit luuserijobbari pysytellä vain sillä jo pilaamallasi autoliikepalstalla.

        ...mutta kun asiasta myyjäliike tekee rikosilmoituksen, ei silloin liikettäkään voida leimata suoraan korvausvelvolliseksi vaan asiaa käsitellään oikeusteitse.
        Sinänsä on se ja sama, kyetäänkö loppujen lopuksi juuri edellistä omistajaa todistelemaan petoksen tehneeksi, kunhan vaan kyetään toteen näyttämään, ettei ainakaan myyjäliike ole petoksellista "kunnostusta" autolle tehnyt.
        Edellinen vaihdossa tuoja voi sitten jäljittää aiempia omistajia vaikka maailman tappiin asti, petoksen tekijä on joku edellisistä.
        Lopputulos: Ei myyjäliikkeen velvollisuuksia korjata eikä korvata, kun ei syyllinenkään petoksen tekoon ole.

        Näin se yksinkertaisimmillaan laki toimii.


      • näyttöratkaisee
        PetoksenJäljetAsiakkaan kirjoitti:

        ...mutta kun asiasta myyjäliike tekee rikosilmoituksen, ei silloin liikettäkään voida leimata suoraan korvausvelvolliseksi vaan asiaa käsitellään oikeusteitse.
        Sinänsä on se ja sama, kyetäänkö loppujen lopuksi juuri edellistä omistajaa todistelemaan petoksen tehneeksi, kunhan vaan kyetään toteen näyttämään, ettei ainakaan myyjäliike ole petoksellista "kunnostusta" autolle tehnyt.
        Edellinen vaihdossa tuoja voi sitten jäljittää aiempia omistajia vaikka maailman tappiin asti, petoksen tekijä on joku edellisistä.
        Lopputulos: Ei myyjäliikkeen velvollisuuksia korjata eikä korvata, kun ei syyllinenkään petoksen tekoon ole.

        Näin se yksinkertaisimmillaan laki toimii.

        Ei se vaan ihan noinkaan mene. Auton ostaneen suuntaan liike on korvausvelvollinen ja sitten jos liike haluaa karhuta saataviaan edelliseltä omistajalta niin liikkeen pitää pystyä todistamaan että edellinen omistaja on tietoisesti salannut vian. Sillä ei ole merkitystä vaikka liike kuinka todistelisi ettei ole itse "kunnostusta" tehnyt. Jos tekijää ei pystytä riittävän varmasti todentamaan ei oikeudestakaan voi tuomiota tulla.


      • vessojenkuningas
        näyttöratkaisee kirjoitti:

        Ei se vaan ihan noinkaan mene. Auton ostaneen suuntaan liike on korvausvelvollinen ja sitten jos liike haluaa karhuta saataviaan edelliseltä omistajalta niin liikkeen pitää pystyä todistamaan että edellinen omistaja on tietoisesti salannut vian. Sillä ei ole merkitystä vaikka liike kuinka todistelisi ettei ole itse "kunnostusta" tehnyt. Jos tekijää ei pystytä riittävän varmasti todentamaan ei oikeudestakaan voi tuomiota tulla.

        Antaa tarrajobbarin elää luuloissaan.


    • Käytettyeioleuusi

      Kai nyt tarkkana pitää olla aina käytetyn auton ostajan. Miksipä dieselin osalta olisi ollut poikkeus ennenkään.
      Aina on mahdollista laittomat viritykset ja muut viat. Näinhän on aina ollut.

      Mikä oikeastaan olikaan aloittajan pointti? Sekö, että on löytänyt auton, jossa on hänen kuvaamansa laittomuus tehty? No onhan sekin toki ihan hyvä, mitta ei suinkaan ainoa eikä varmasti edes yleisin ongelma käytettyjen autojen ongelmista.

      • Kohti_Hybridiä

        Jep, juuri näin. Miksi tehdä tuosta ylipäätään ongelma, jos se ei ole ongelma katsastuksessa (eli läpäisee päästötestit). Auto on todennäköisesti huomattavasti huoltovapaampi kuin ei muutettu, olisi iloinen. Merkkihuolto teki asiasta numeron, koska haluavat tehdä businesta hintavilla varaosilla. Ulkomaantuonti on kyykäyttänyt marmorien varaosamyynnit.


      • Anonyymi
        Kohti_Hybridiä kirjoitti:

        Jep, juuri näin. Miksi tehdä tuosta ylipäätään ongelma, jos se ei ole ongelma katsastuksessa (eli läpäisee päästötestit). Auto on todennäköisesti huomattavasti huoltovapaampi kuin ei muutettu, olisi iloinen. Merkkihuolto teki asiasta numeron, koska haluavat tehdä businesta hintavilla varaosilla. Ulkomaantuonti on kyykäyttänyt marmorien varaosamyynnit.

        Katsastukseen mentäessä,
        puoli litraa dieselin lisäainetta tankkiin, ns lentokonepetroolia.


    • Anonyymi

      Ja tässä tää egr juuri tulpattu ja ohjelmallisesti ennen leimaa ja koko höskä pois. A kerää imusarjaan paskaa, mikä huijaa tehoaluetta ja varsinkin mitä 1/3 osa on egr vikasia ( auki ) 1/3 tulpattu ja mm pumppusuutin axr 1.9TDI on harvinainen 1 katalysaattorinen ja sen johdosta ahdin kestää 500-1miljoona kilometriä ja dbf, mikä hyvä veron laskija ainakin 2007 pakollinen niin esim iso 2.5-3.0 tdi auto on n600€ ja pelkällä egr ainakin espanjan tuontiautoissa ja skodassa 180tkm ahdin rikki, syynä ahtimen pieni koko ja tukkeutuva lisäkatti (audissa meni kansi, räjähti kilo paskaa ympäristöön egr tuomaa ahtoputkesta ja tutkittiin niin lukuisat ahtovuodot johtuu egr ja poisto meinaa sit laipat jokapaikkaan niin laillinen koska suoraputki (äänenvaimennin katalysaattorin koodit ja väriä lämmöllä ja nostaa luonnolliset tehot ja sen saa kylllä näkymään että on siellä. Katalysaattori ei suomessa vaikuta ollenkaan dieselin päästökokeeseen vaan ainakin mm pelastin D5 volvon ja siinä dbf näköinen mutta 2002 auto niin egr tehostava ja 400tkm kohdalla rikkoi kun pakolämmöt ihan saatanalliset niin turbon kun egr hajosi off asentoon. Lisäkatalysaattori. Sen kanssa ajaa skodakuskit ja ahdin vaihtoon 130hp laitteessa 180tkm, DBF myös jollet regeneroi= jälkipolta paskat pois eli ei vähennä mitään niin sit avaat peset ja kierrätät veden ja takasin. Itse tuollasen puhelun saadessani sanoisin. Ainakin auto on ns täystehonen ja sellainen mihin suunniteltu. Suora putki sis hämäys pönttöä niin haisee mutta leima tulee ja vapaalla kun ei sähköauton painajaista lyö ja ihmettelen vaggilaisessa on lyhennetty kattia ja sen paikkaa siirretty ja egr pois, 220ohm vastus ja 100hp autoon ihan hyvin lisää vääntöä muttei savuta. D5 volvo mikä vaatii egr ja pakoputken etuosa vaihtoon 40€, etuääänenvaimentimeen, eli katalysaattori suoralla reikäputkella ja villat kerää 5min hiukkasia niin alavääntö muuttuu jos pitää sen selllasena niin kytkin on hyvä, ei stögää ja eka egr pakoputki pois ja pakosarjan hitsaa kiinni, Putki aikakin jos heti pönttö turbon jälkeen niin edes se pois kun 1 katti riittää. Sen verran paljon jos kaikki musta jää niin vw katin koodit ylös, rälläkkä käteen, pönttö veks ja bilteman e-hyväksyntä 2vaimennin niin käsittely lämpöä ettei inssi epäile ja kaiverrus. Diesel veron makselee sillä katin sisälllöllä. Takavaimennin monesti suoraan niin alavääntö paranee sit axr kone 2006 on hyvä kun päästöt rajattu vain 550€ verolliseksi että käy laihallla ja syöttöjä nostamalla mahdollistaa minun penkki on 128hp ja 220ohm 5w vastus eli syötöt niin kuin pitää,.takavaimennin 3" kammio mutta tehty 600hp asti. Taitaa kun uusi pakoputki näköjään niin tuo keräävän nokea niin ennen kuin rikkoo jtn alkuputki irti ja 1 keskivaimenjan voisi ja lyhyempi vaimenninkatti, sit.,200€, 300€, on katteja ja taivas mustenee takaa. Veikkaan kun imusarja,.ahdin paitsi pakopesä, mikä vaihtuu kun mahtuu rekan vaikka niin no hieman isompi esim 2.5-3.0tdin ja jos ajaa nätisti.ja suoralla putkellakin voimasavu vähenee kun imusarja alkaa olemaan puhdas ja vie aikaa. Kuullut että 3/4osa jyrsitty platinaa että ei nää vaan läpi ja ettei ns painetta tuo niin sama mitä putkittaa mutta melkeen siihen 2cm paksuun eli minimiin platinaa putki mihin vaikka 10 hyvin pientä reikää että virtaa myös kaiken läpi. Dbf ja egr vie ,tonneja ja joko putsailet niitä tai annat runtua ettei dbf tukkeudu. Siinä taas kun ns lastutettu diisseli on vähäpäästösin matkaajossa ja kulutus. 1 katin ymmärrän vielä mut nykyhinnat 2.30€/L Diesel niin mikä minulle tulee halvaksi ja riippuu asuinalueesta mutta esim bmw diesel vakiokin johtanut tutulla keskisormien näyttöön. Takalasin pesuletkuja sitten vääntämään. Nykymailmassa ei autot ole haitta vaan ihan jokin muu ja 20-30v yleiset dieselin lastuttajat eivät elä 1000vuotta millon ilmastonmuutos voisi jo vaikuttaa ja kiinan tehtaat eikä autot, sodat ni mitä nyt ei kannata myydä diisseliä vaan nimenomaan tehdä pitkäikäinen siitä ja mahd kaksoismassakytkin vaihtaa jos on ja egr aukosta saa ahtimen karstat putkenavausaineella pois. Itse odotan postista 5tähden ahtopaineen ja poltttoaineen syöttö boxia ja ainakin ahtojen alkamisaikaa saa muutettua mut niiden nosto kotikonstein jos pumppusuutin ei ole vaikeaa. Commonrail eli hiukkassuodattimella ainakin niin älkää missään nimessä laittako mitään 13€ ebayn oikea hinta huonolaatuiselle juuri axr vag koneen boxia 5johtoa menee sen kautta ja mm Boxikauppa.fi myy 300€ ja liittimet autoon kuin autoon( turbodieseliin) En tiedä kun pa lämpötila anturin johto vedetään esim hyviä palautteita saaneeseen PD analog Chiptuningbox ja ahtopaineen liitin siihen tulee, Boxit erikseen jokaiselle moottorille ja palautteita niin ja kaverilla on vuosia ollut ja sen säädät low ja high kohdilleen ja jos eri tehoalueita haluat niin moottorinvikavalon saa kun evryn kytkee päälle ja taitaa myös egr aiheuttaa mutta 100€ obd nollaaja ja ilmoitus esim 130 asteinen polttoaine mikä nostaa vag syötöt ja 500€ "Tehoboxia" EI

      • Anonyymi

        Mitä tuossa luki?


    • Anonyymi

      Ja sitten nuo päästövehkeitään amputoivat "kiisselimiehet" vielä valittaa, kun autoliikkeet ei enää huoli dieseleitä vaihdossa, vaikka ihan itse ovat sitä pyytäneet!

      • Anonyymi

        Eikö olekin outoa ja kummallista, että heidän omakin hengitysilmansa ja terveytensä siinä samalla myös kärsii dieselhiukkasista. Sivusta.


    • Anonyymi

      No sait auton mikä läpäisee katsastuspäästöt paremmin kun vakio, Katalysaattorinkin voi poistaa, ei näy kun hajuna ja mahd suorituskyvyn nousuna. Sait hyvän auton kaupunkiin ja ei ole kriminalisoitua/todistettavissa jos kopauttaa pönttöä niin sano että miksi sieltä ruostetta etit, se on vissiim kaksoiskatti :). Leima tulee, auto toimii pienellä kulutuksella ja vuodessa jos vielä taajamassa ajat huomaat eron. Terv 1kk dbf kiinni ja niin turha, syö turboja, nostaa kulutusta, saa regenerointi ajoja ja öljyt vaihtoon 4x useammin. Ecoteko ajaaa ilman nätisti ko kuluta ja softa oikein ei savuttele. Haisee 2006 mm mk4 1.9tdi golfille ,missä egr tulpattu tietty ja katti. Egr tulppaat teräslaipalla niin paranee, kone saa kylmää ilmaa mitä tarvii palamisprosessin maximointiin, sillon päästöt vähenee kun polttaa kaiken. Ei tule juurikaan mustaa. Dbf huollot tuhoo ympäristöä enemmän kuin se että ostat autoos ylim turboja, öljyjä, 1l/100km kulutus korkeampi dbf &egr kanssa. Jos miettii et egr olisi käytössä ja ehkä hiukkasia vie sun imusarjaan ja sen putsailut kyllä moni huolto viskoo roskiin ja aika myrkkyä, toinen dbf+egr tekee et palamatonta naftaa menee egr lämmöstä dbf ja joku tapa sillä kyllä hajut poistaa. Regeneroinnissa (aja 50km 1vaihde esim 4 kierroksilla 100km/h ja jälkikäytä) Menee polttoainetta ja saasteet lentää ulos, lisäksi joudut moottoriöljyt vaihtamaan sen jälkeen. Se ei ole ympäristölle hyvä ostella uusia komponentteja, öljyjä ja diesel on tehty kestään yli 1 miljoonan ja mm volvo v70 2.5tdi 98 egr ei toimi vaan joskus pakopaine avaa sen. 800tkm mulla ollut mittarissa ja katin poisto toi puuttuvan puhdin. Hidas lämpeneminen tulee kun egr&dbf poistetaan,mutta se yksi syy miksi diesel on miljoona auto. Itte en ole mikään itsekäs roskaaja dbf ja egr ja katti pois kun sekin tukkeutuu ajanmyötä ja putki ja katin kuoret niin leima tulee. Päästöt on pienet jollet revitä koska kulutus laskee väännön noususta ja voit sitten tankata muutakin kun fossiilista polttoainetta. Vag golf 2.0tdi 08 4motion ohjkirjassa ehdoton kielto biodieselille dbf takia?? Tuo siis siirtää myrkyt viemäreihin ja maantiellä pois tai turhaa et autos on loppu 500tkm, et nopeat pakolämmön nousut ja laskut jollet jälkikäytä, mikä johtaa dbf nopeampaan tukkeutumiseen mutta ehkäsee turbon yms lämpölaajenemisen nopeasti tai kylmenemisen. Oikein softa säätöön, kattia ei pakko ja ei juurikaan eroa kun käy ja mukava ajaa. Hihnat, öljyt vaan, ahdin 300-600tkm riippuu mite pidetty. Muuten 100tkm ahdin ja on jakopäärempan ja dieseliin yhtää järkeä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe