Ladattava Prius Plug-in Hybrid yleistyy nopeasti

MuutRomuksi

68

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eauto

      Sähköautot yleistyvät vauhdilla ja kaikki Toyotan joutavat Kuusakoskelle kierrätykseen. Hybridi on vain siirtymäajan auto ennen sähköautoa.

      • fdfdffdf

        Taitaa ladattavien hybridien suosion nousu johtua siitä, että muilta merkeiltä löytyy niitä myös ja niitä myydään enenmän kuin onnetonta priusta.


    • Onnetonprius

      Toyota on ladattavissa hybrideissä täysin sivustakatsoja.

      • Eiolesenjälkeen

        Ei ole sen jälkeen kun nämä tehdyt tilaukset saadaan toimitettua.


      • Niro_plugin
        Eiolesenjälkeen kirjoitti:

        Ei ole sen jälkeen kun nämä tehdyt tilaukset saadaan toimitettua.

        Muutama tilattu plugin Prius ei muuta asetelmaa miksikään. Vasta Hyundain ja Kian lataushybridit räjäyttävät potin.


      • Ei_kiitos_eix
        Eiolesenjälkeen kirjoitti:

        Ei ole sen jälkeen kun nämä tehdyt tilaukset saadaan toimitettua.

        USAssa vuosi 2012 oli priuksen familyn parasvuosi 236.655 kpl, sen jälkeen on alamäki ollut tasainen. Viime vuonna 136.629 kpl - eli 100.000 vähemmän kuin parhaana vuonna. Tämä vuosi on alkanut huonommin kuin edellinen....eli huonolta näyttää.

        Plug-in malleilla ei mene kuin prosenteissa hyvin, kappalemäärät ovat onnettomia. Vuonna 2016 2471kpl on liki naurettava. Tämän alkuvuoden luvut noin 6000kpl, jotain kertoo se, että pelkästään BMW X1:stä myytiin viime kuussa noin 7.700 kpl - kuukauden aikana, ei alkuvuoden.

        Lähdetiedot: http://carsalesbase.com/car-sales-us/


    • ToyotaOnVanha

      Valitettavasti Toyota putosi kelkasta ja Lexus ei ehtinyt edes junaan. Ladattavat hybridit tulevat viemään markkinat ennen siirtymistä sähköautoihin, Perus hybridit ovat menneen talven lumia.
      Mersu, BMV, Volvo, Hyundai, Nissan, Rellu ja jopa VW pesevät Toyotan hybridit - ei ole kahta sanaa asiasta.

    • Kohti_Hybridiä

      Oli merkki mikä tahansa niin suunta kuitenkin oikea. Hintapaine on vaan kova, pitäisi saada tuonne 20k-30k€ luokkaan niin yleistyisivät kunnolla.
      Näin artikkelin, jossa Israelissa olivat kehittäneet langattoman latauksen autoille, ja ovat tekemässä 20km koetietä sille. Homma oli toiminut ok 100m koeradalla. Tässä voi olla mallia tulevaisuudelle.

    • dinosaurus.sukupuuttoon

      Tojon ei-ladattavat-hybridit jäävät pois aika nopeasti. Muut valmistajat eivät koskaan lähteneet eivätkä koskaan lähde tuolle polulle. Ladattavat autot ovat tulevaisuus, samoin 48V KERS-ratkaisut niissä autoissa missä ei ole latausmahdollisuutta.
      Näiden väliin ei jää Tojon mukahybridien menevää aukkoa.

      • SakuKusettaa

        48V systeemit kuuluvat siihen päästökikkailuiden luokkaan.


    • saas.nähdä

      Yleistyy niin kauan kuin ostajalla on oma latauspaikka ja vielä halpa sellainen. Kun omasta autopaikasta pitää maksaa 20000 euroa tai yli, vähenee ladattavien ja sähköautojen myynti. Ei lataus voi jäädä kauppakeskusten ja työpaikkojen varaan, siitä tulee kallis business

      • fakta_homma

        Täyden veroedun saa, vaikkei autoa lataisi koskaan. Siihen tämä koko homma perustuu. Harva jaksaa pulata sen latausjohdon kanssa joka päivä. Vain ne ekoilijat, jotka pelastavat maailmaa ja viimeisen euron venyttäjät.


      • todellisuus.on.toinen
        fakta_homma kirjoitti:

        Täyden veroedun saa, vaikkei autoa lataisi koskaan. Siihen tämä koko homma perustuu. Harva jaksaa pulata sen latausjohdon kanssa joka päivä. Vain ne ekoilijat, jotka pelastavat maailmaa ja viimeisen euron venyttäjät.

        Aika pihalla olet todellisuudesta. Suomalaiset ovat puljanneet lohkolämmittimien johtojen kanssa joka ilta ja aamu jo vuosikymmeniä. Ja siitä on kuitenkin paljon pienempi hyöty kuin sähköllä ajamisesta.
        Ihmeellinen väite


      • fakta_homma
        todellisuus.on.toinen kirjoitti:

        Aika pihalla olet todellisuudesta. Suomalaiset ovat puljanneet lohkolämmittimien johtojen kanssa joka ilta ja aamu jo vuosikymmeniä. Ja siitä on kuitenkin paljon pienempi hyöty kuin sähköllä ajamisesta.
        Ihmeellinen väite

        Lohkolämmittimen kanssa jaksaa touhuta talvella, jos ei olisi Webastoa. Kesällä en käytä kumpaakaan. Miksi siis viitsisin latailla autoakaan päivittäin muutaman euron tähden.


      • yksinkertaista.psykolog
        fakta_homma kirjoitti:

        Lohkolämmittimen kanssa jaksaa touhuta talvella, jos ei olisi Webastoa. Kesällä en käytä kumpaakaan. Miksi siis viitsisin latailla autoakaan päivittäin muutaman euron tähden.

        Ei kyse ollut sinusta vaan Suomen kansasta. Sinun tekemiset ei kiinnosta ketään.
        Kun jokainen jaksaa kiinnittää sen lohkolämmittimen niin kyllä ne samat ihmiset jaksavat kiinnittää kaapelin myös lataamista varten. Täytyy olla typerä jos muuta uskoo.


      • fakta_homma
        yksinkertaista.psykolog kirjoitti:

        Ei kyse ollut sinusta vaan Suomen kansasta. Sinun tekemiset ei kiinnosta ketään.
        Kun jokainen jaksaa kiinnittää sen lohkolämmittimen niin kyllä ne samat ihmiset jaksavat kiinnittää kaapelin myös lataamista varten. Täytyy olla typerä jos muuta uskoo.

        Uskoo kun näkee. Näillä sanomisilla en kyllä usko. Ihminen on laiska luonnostaan, enkä usko tuohon päivittäin johdon kanssa puljaamiseen. Volvolla on muuten aivan päteviä ladattavia hybridifarkkuja. Eikä hintakaan ole paha V60 sarjalla, otti sitten kumman moottorin tahansa. tietenkin dieselinä.


      • GTE.rules
        fakta_homma kirjoitti:

        Uskoo kun näkee. Näillä sanomisilla en kyllä usko. Ihminen on laiska luonnostaan, enkä usko tuohon päivittäin johdon kanssa puljaamiseen. Volvolla on muuten aivan päteviä ladattavia hybridifarkkuja. Eikä hintakaan ole paha V60 sarjalla, otti sitten kumman moottorin tahansa. tietenkin dieselinä.

        "Ihminen on laiska luonnostaan, enkä usko tuohon päivittäin johdon kanssa puljaamiseen. "

        Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei tässä ole mistään uskosta kysymys. Mene katsomaan talvella talojen pihoille ja firmojen parkkipaikoille niin näet että sähköjohdon kytkeminen autoon on arkipäivää suomalaisille. Kaikki osaavat sen jo. Ei tarvitse opetella mitään uutta.


    • Maksaajosmaksaa

      "Kun omasta autopaikasta pitää maksaa 20000 euroa tai yli" mistä vedit tämän hauskan luvun? Omalla pihalla on latauspistoke, hintaa tuli noin 1500€. Autopaikka ei maksa mitään...kuuluu tonttiin.

      • totuus.vaietaan

        Sinulla on se oma halpa latauspaikka, siinä se juju. Paljonko luulet kerrostalon useiden autojen latausjärjestelmän tulevan oikeasti maksamaan? Jo yksi 22 kW latauspiste tarvitsee 3x32 A sulakkeet. Ei se lasku ole pelkkä latauspisteiden hinta, kun talon sähköverkko joudutaan liittymäjohdosta alkaen uusimaan. Vaihtoon menee liittymäjohdot, muuntaja, pääsulakkeet, pääkeskus, alakeskukset, ryhmäjohdot ja itse latauspisteet. Jo pelkästä pääsulakkeiden suurentamisesta joudutaan maksamaan lisäliittymämaksua jopa 5-numeroisia lukuja. Kaikkien asukkaiden sähkönhinta nousee. Haluavatko naapurit maksaa sähköautoilijoiden halvat lataussähköt vastikkeissaan, epäilen.


      • sähköautolla.kaupungissa

      • hyödynnettävä.tsänssi
        totuus.vaietaan kirjoitti:

        Sinulla on se oma halpa latauspaikka, siinä se juju. Paljonko luulet kerrostalon useiden autojen latausjärjestelmän tulevan oikeasti maksamaan? Jo yksi 22 kW latauspiste tarvitsee 3x32 A sulakkeet. Ei se lasku ole pelkkä latauspisteiden hinta, kun talon sähköverkko joudutaan liittymäjohdosta alkaen uusimaan. Vaihtoon menee liittymäjohdot, muuntaja, pääsulakkeet, pääkeskus, alakeskukset, ryhmäjohdot ja itse latauspisteet. Jo pelkästä pääsulakkeiden suurentamisesta joudutaan maksamaan lisäliittymämaksua jopa 5-numeroisia lukuja. Kaikkien asukkaiden sähkönhinta nousee. Haluavatko naapurit maksaa sähköautoilijoiden halvat lataussähköt vastikkeissaan, epäilen.

        Ei ladattavien autojen läpilyönti edellytä sitä että kaikilla poitäisi olla latausmahdollisuus. Ei edes sitä että valtaosalla pitäisi olla latausmahdollisuus.
        Jos katsoo asiaa toisinpäin: Laske kuinka monella kuluttajalla on jo nyt mahdollisuus ladata oma autonsa. Tästä saa paremman kuvan kuinka paljon kasvupotentiaalia on ilman penninkään sijoittamista infraan.


      • hyödynnettävä.tsänssi
        totuus.vaietaan kirjoitti:

        Sinulla on se oma halpa latauspaikka, siinä se juju. Paljonko luulet kerrostalon useiden autojen latausjärjestelmän tulevan oikeasti maksamaan? Jo yksi 22 kW latauspiste tarvitsee 3x32 A sulakkeet. Ei se lasku ole pelkkä latauspisteiden hinta, kun talon sähköverkko joudutaan liittymäjohdosta alkaen uusimaan. Vaihtoon menee liittymäjohdot, muuntaja, pääsulakkeet, pääkeskus, alakeskukset, ryhmäjohdot ja itse latauspisteet. Jo pelkästä pääsulakkeiden suurentamisesta joudutaan maksamaan lisäliittymämaksua jopa 5-numeroisia lukuja. Kaikkien asukkaiden sähkönhinta nousee. Haluavatko naapurit maksaa sähköautoilijoiden halvat lataussähköt vastikkeissaan, epäilen.

        Ei ladattavien autojen läpilyönti edellytä sitä että kaikilla poitäisi olla latausmahdollisuus. Ei edes sitä että valtaosalla pitäisi olla latausmahdollisuus.
        Jos katsoo asiaa toisinpäin: Laske kuinka monella kuluttajalla on jo nyt mahdollisuus ladata oma autonsa. Tästä saa paremman kuvan kuinka paljon kasvupotentiaalia on ilman penninkään sijoittamista infraan.


      • mahdollisuus.ei.riitä
        hyödynnettävä.tsänssi kirjoitti:

        Ei ladattavien autojen läpilyönti edellytä sitä että kaikilla poitäisi olla latausmahdollisuus. Ei edes sitä että valtaosalla pitäisi olla latausmahdollisuus.
        Jos katsoo asiaa toisinpäin: Laske kuinka monella kuluttajalla on jo nyt mahdollisuus ladata oma autonsa. Tästä saa paremman kuvan kuinka paljon kasvupotentiaalia on ilman penninkään sijoittamista infraan.

        Jos haluan ajaa ladattavalla kotoa töihin ja takaisin sähköllä, niin miksi pitäisi poiketa aina matkalla tunniksi pariksi lataamaan autoa ja vielä jonottamaan latausta? Rasittavaa pidemmän päälle.


      • outo.postaus
        mahdollisuus.ei.riitä kirjoitti:

        Jos haluan ajaa ladattavalla kotoa töihin ja takaisin sähköllä, niin miksi pitäisi poiketa aina matkalla tunniksi pariksi lataamaan autoa ja vielä jonottamaan latausta? Rasittavaa pidemmän päälle.

        Täh? Mistä sä nyt puhut?
        Auto ladataan tietenkin kotipihassa yön aikana.


      • mahdollisuus.ei.riitä
        outo.postaus kirjoitti:

        Täh? Mistä sä nyt puhut?
        Auto ladataan tietenkin kotipihassa yön aikana.

        Kerropa osoite, niin tiedän mihin tulla lataamaan. Pääseekö julkisilla kotiin stadin keskustaan yöksi?


      • entinen.rööperiläinen

        Jos auton lataus kotona ei onnistu sulle, niin se kiinnostaa vain sinua. Ei paljon ketään muuta.

        Suomessa on tilastojen mukaan reilu miljoona pientä erillistaloa ja 380.000 rivaria siihen päälle. Ja kun katson omaa naapuristoani niin aika useassa pihassa seisoo kaksikin autoa. Ladattavien autojen suuri läpimurto ei edellytä että sinulla tai kaltaisillasi olisi mahdollista ladata autoa. Meitä sähköistettyjä on aivan riittävä määrä.

        Ps. "Stadin keskusta" on niin hesalaisen junantuoman käyttämä termi etten voi olla viisastelematta.


      • sopuisaa.väkeä
        entinen.rööperiläinen kirjoitti:

        Jos auton lataus kotona ei onnistu sulle, niin se kiinnostaa vain sinua. Ei paljon ketään muuta.

        Suomessa on tilastojen mukaan reilu miljoona pientä erillistaloa ja 380.000 rivaria siihen päälle. Ja kun katson omaa naapuristoani niin aika useassa pihassa seisoo kaksikin autoa. Ladattavien autojen suuri läpimurto ei edellytä että sinulla tai kaltaisillasi olisi mahdollista ladata autoa. Meitä sähköistettyjä on aivan riittävä määrä.

        Ps. "Stadin keskusta" on niin hesalaisen junantuoman käyttämä termi etten voi olla viisastelematta.

        Rakentakaa siihen rivarinpätkään kaikille autoille kunnon latauspisteet, ei mitään 6-10A latureita, mutta kuka ne teille maksaa, kun koko rivarin sähköliittymät ja keskukset menevät uusiksi ja kaikkien asukkaiden sähkönhinta ja vastikkeet nousevat. Muutostöiden yhteydessä täytyy rakennuksen sähköt rakentaa aina uusien määräysten mukaisiksi, mitä ei paljon huudella


      • potentiaalia.on
        entinen.rööperiläinen kirjoitti:

        Jos auton lataus kotona ei onnistu sulle, niin se kiinnostaa vain sinua. Ei paljon ketään muuta.

        Suomessa on tilastojen mukaan reilu miljoona pientä erillistaloa ja 380.000 rivaria siihen päälle. Ja kun katson omaa naapuristoani niin aika useassa pihassa seisoo kaksikin autoa. Ladattavien autojen suuri läpimurto ei edellytä että sinulla tai kaltaisillasi olisi mahdollista ladata autoa. Meitä sähköistettyjä on aivan riittävä määrä.

        Ps. "Stadin keskusta" on niin hesalaisen junantuoman käyttämä termi etten voi olla viisastelematta.

        Vaihtuvatko Pohjois-Karjalan aikamiespoikien yli 18 vuotiaat Corollat nyt uusiin Priuksiin :D


      • entinen.rööperiläinen
        sopuisaa.väkeä kirjoitti:

        Rakentakaa siihen rivarinpätkään kaikille autoille kunnon latauspisteet, ei mitään 6-10A latureita, mutta kuka ne teille maksaa, kun koko rivarin sähköliittymät ja keskukset menevät uusiksi ja kaikkien asukkaiden sähkönhinta ja vastikkeet nousevat. Muutostöiden yhteydessä täytyy rakennuksen sähköt rakentaa aina uusien määräysten mukaisiksi, mitä ei paljon huudella

        Mulla on oma talo joten ei ole olemassa mitään yhteistä kassaa. Siinä mielessä hyvin yksinkertaista omakotiasukkaalle, koska kaikki menee aina omasta pussista. Mutta eipä tarvitse paljon kysellä keneltäkään jos tuntuu että tarvitsee paksumpia kaapeleita tontille.

        Kuten sanoin tällaisia kiinteistöjä on Suomessa useita satoja tuhansia. Jos meistä vaikka 10% siirtyisi ladattaviin autoihin niin olisi sekin jo melkoinen muutos suomalaiseen autoiluun.


      • LiittymäPerusmaksut
        entinen.rööperiläinen kirjoitti:

        Mulla on oma talo joten ei ole olemassa mitään yhteistä kassaa. Siinä mielessä hyvin yksinkertaista omakotiasukkaalle, koska kaikki menee aina omasta pussista. Mutta eipä tarvitse paljon kysellä keneltäkään jos tuntuu että tarvitsee paksumpia kaapeleita tontille.

        Kuten sanoin tällaisia kiinteistöjä on Suomessa useita satoja tuhansia. Jos meistä vaikka 10% siirtyisi ladattaviin autoihin niin olisi sekin jo melkoinen muutos suomalaiseen autoiluun.

        Pitää sun kysyä niitä paksumpia kaapeleita tontillesi paikalliselta sähköyhtiöltä, eikä se ole ilmaista.


      • virtaa.riittää
        LiittymäPerusmaksut kirjoitti:

        Pitää sun kysyä niitä paksumpia kaapeleita tontillesi paikalliselta sähköyhtiöltä, eikä se ole ilmaista.

        Tollo. Kyseessä oli kielikuva. Nykyiset kaapelit riittävät vallan mainiosti.


      • rivariasukas
        sopuisaa.väkeä kirjoitti:

        Rakentakaa siihen rivarinpätkään kaikille autoille kunnon latauspisteet, ei mitään 6-10A latureita, mutta kuka ne teille maksaa, kun koko rivarin sähköliittymät ja keskukset menevät uusiksi ja kaikkien asukkaiden sähkönhinta ja vastikkeet nousevat. Muutostöiden yhteydessä täytyy rakennuksen sähköt rakentaa aina uusien määräysten mukaisiksi, mitä ei paljon huudella

        Me tietysti maksamme sen itse. Aivan samoin, kuin siirtymiset maalämpöön ja muutkin korjaukset ja ylläpidot. Tehdään laskelmat ja päätetään yhtiökokouksessa, tehdäänkö tai ei. Omassa yhtiössä osakkaat päättävät, mitä tehdään. Vuokrataloissa taas, voi voi.


      • kaikki_maksaa
        LiittymäPerusmaksut kirjoitti:

        Pitää sun kysyä niitä paksumpia kaapeleita tontillesi paikalliselta sähköyhtiöltä, eikä se ole ilmaista.

        Sähkölaitos hoitaa kyllä kaapelit ja suuremman liittymän, kun tilataan. Eikä se tietenkään ole ilmaista. Kuka näin kuvittelee?


      • mistä.puhutaan
        kaikki_maksaa kirjoitti:

        Sähkölaitos hoitaa kyllä kaapelit ja suuremman liittymän, kun tilataan. Eikä se tietenkään ole ilmaista. Kuka näin kuvittelee?

        On eri asia tehdä latauspisteitä muutamalle ladattavalle Priukselle kuin oikeille sähköautoille. Jälkimmäiseen ei rivarin nykyinen sähköverkko taatusti käy. Jos nyt tehtäisiin uudistus vain ensinmainittuja ajatellen, se vanhenisi jo parissa vuodessa


      • pahin.este
        mistä.puhutaan kirjoitti:

        On eri asia tehdä latauspisteitä muutamalle ladattavalle Priukselle kuin oikeille sähköautoille. Jälkimmäiseen ei rivarin nykyinen sähköverkko taatusti käy. Jos nyt tehtäisiin uudistus vain ensinmainittuja ajatellen, se vanhenisi jo parissa vuodessa

        Jos taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja halutaan muuntaa sähköautojen lataamiseen sopiviksi taloyhtiön varoin, tämä investointi edellyttää kaikkien osakkeenomistajien
        suostumusta.


      • NoPlugNoDeal
        sopuisaa.väkeä kirjoitti:

        Rakentakaa siihen rivarinpätkään kaikille autoille kunnon latauspisteet, ei mitään 6-10A latureita, mutta kuka ne teille maksaa, kun koko rivarin sähköliittymät ja keskukset menevät uusiksi ja kaikkien asukkaiden sähkönhinta ja vastikkeet nousevat. Muutostöiden yhteydessä täytyy rakennuksen sähköt rakentaa aina uusien määräysten mukaisiksi, mitä ei paljon huudella

        10A laturi riittää kotikäytössä 12 tunnin latauksella reiluun 100km myös talvella eli ei mitään ongelmaa. Keskimääräinen autoilija ajaa alle 50km/päivä.

        Pikalatureita tarvitaan siellä matkan varrella ei kotona. Toisaalta tässä nyt keskustellaan plug-in hybrideistä eikä niissä ole kuin max. 16A lataus edes mahdollista ja akussakin alle 100km matkaan kapasiteettia tällä hetkellä.


      • ei.aivan.noin
        pahin.este kirjoitti:

        Jos taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja halutaan muuntaa sähköautojen lataamiseen sopiviksi taloyhtiön varoin, tämä investointi edellyttää kaikkien osakkeenomistajien
        suostumusta.

        Jos kaikki paikat muutetaan niin enemmistö riittää.


      • pahin.este
        ei.aivan.noin kirjoitti:

        Jos kaikki paikat muutetaan niin enemmistö riittää.

        Väärässä olet. Sähköautojen latauspaikkojen rakentaminen yhtiön varoin on ainakin vielä toistaiseksi sellainen hanke, johon vaaditaan kaikkien suostumus. Hanke on myös aika kallis, sillä laki vaatii kaikille latauspisteille oman kaapeloinnin keskukselta eikä latauspisteitä saa ketjuttaa ja lisäksi mitoituksessa ei saa käyttää tasauskertoimia kuten 2 h lämmitystolppien tapauksessa. Tämä johtaa helposti järeisiin sulakemitoituksiin ja kaapeleihin.
        Hanke voidaan tosin toteuttaa myös vähemmistöosakkaiden kesken mutta silloin maksajina ovat vain ne osakkaat, jotka haluavat itselleen sen latausmahdollisuuden.
        Lisäksi yhtiön hallinnassa olevan parkkipaikan käyttämisestä tietyn osakasporukan
        sähköautohankkeeseen päätetään yhtiökokouksessa 2/3-enemmistöllä.


      • selvää.tekstiä
        pahin.este kirjoitti:

        Väärässä olet. Sähköautojen latauspaikkojen rakentaminen yhtiön varoin on ainakin vielä toistaiseksi sellainen hanke, johon vaaditaan kaikkien suostumus. Hanke on myös aika kallis, sillä laki vaatii kaikille latauspisteille oman kaapeloinnin keskukselta eikä latauspisteitä saa ketjuttaa ja lisäksi mitoituksessa ei saa käyttää tasauskertoimia kuten 2 h lämmitystolppien tapauksessa. Tämä johtaa helposti järeisiin sulakemitoituksiin ja kaapeleihin.
        Hanke voidaan tosin toteuttaa myös vähemmistöosakkaiden kesken mutta silloin maksajina ovat vain ne osakkaat, jotka haluavat itselleen sen latausmahdollisuuden.
        Lisäksi yhtiön hallinnassa olevan parkkipaikan käyttämisestä tietyn osakasporukan
        sähköautohankkeeseen päätetään yhtiökokouksessa 2/3-enemmistöllä.

        Ja höpöhöpö.
        Asunto-osakeyhtiölaissa ei ole mitään tuollaista. Niinkauan kuin yhdenvertaisuutta ei rikota niin normaali enemmistö riittää. Tällaisissa hankkeissa "kohtuuttoman ankaraksi" ei missään nimessä toteudu.

        31 §
        Päätös kaikkien osakkeenomistajien rahoittamasta uudistuksesta
        Yhtiökokous päättää uudistuksesta, joka on laajakantoinen taikka vaikuttaa olennaisesti asumiseen tai asumiskustannuksiin.
        Yhtiökokous päättää uudistuksesta 26 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä, jos osakkeenomistajan maksuvelvollisuus ei muodostu kohtuuttoman ankaraksi ja:
        1) kiinteistö tai rakennus saatetaan vastaamaan kunkin ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia;
        2) kiinteistön tai rakennuksen käyttämiseen liittyvän hyödykkeen vastikerahoitteinen yhteishankinta on tavanmukaista;
        3) toimenpiteestä määrätään yhtiöjärjestyksessä; tai
        4) toimenpide on muuten yhtiöjärjestyksessä määrätyn toiminnan mukainen.

        26 §

        Enemmistöpäätös
        Yhtiökokouksen päätökseksi tulee ehdotus, jota on kannattanut yli puolet annetuista äänistä, jollei tässä laissa säädetä toisin. Vaalissa tulee valituksi eniten ääniä saanut. Yhtiökokous voi ennen vaalia päättää, että valitaan se, joka saa yli puolet annetuista äänistä. Äänten mennessä tasan vaali ratkaistaan arvalla ja muu äänestys puheenjohtajan äänellä, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
        Yhtiöjärjestyksen määräyksellä enemmistövaatimusta voidaan lieventää vain vaalien osalta.

        10 §

        Osakkeenomistajien yhdenvertaisuus
        Kaikki osakkeet tuottavat yhtiössä yhtäläiset oikeudet, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Yhtiökokous, hallitus tai isännöitsijä ei saa tehdä päätöstä tai ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.


      • Kohti_Hybridiä
        pahin.este kirjoitti:

        Väärässä olet. Sähköautojen latauspaikkojen rakentaminen yhtiön varoin on ainakin vielä toistaiseksi sellainen hanke, johon vaaditaan kaikkien suostumus. Hanke on myös aika kallis, sillä laki vaatii kaikille latauspisteille oman kaapeloinnin keskukselta eikä latauspisteitä saa ketjuttaa ja lisäksi mitoituksessa ei saa käyttää tasauskertoimia kuten 2 h lämmitystolppien tapauksessa. Tämä johtaa helposti järeisiin sulakemitoituksiin ja kaapeleihin.
        Hanke voidaan tosin toteuttaa myös vähemmistöosakkaiden kesken mutta silloin maksajina ovat vain ne osakkaat, jotka haluavat itselleen sen latausmahdollisuuden.
        Lisäksi yhtiön hallinnassa olevan parkkipaikan käyttämisestä tietyn osakasporukan
        sähköautohankkeeseen päätetään yhtiökokouksessa 2/3-enemmistöllä.

        Kuten jo mainittiin, niin olet väärässä. Päätökseen riittää yhtiökokouksen osake-enemmistön päätös. Terveisin Hallituksen puheenjohtaja


      • pahin.este
        Kohti_Hybridiä kirjoitti:

        Kuten jo mainittiin, niin olet väärässä. Päätökseen riittää yhtiökokouksen osake-enemmistön päätös. Terveisin Hallituksen puheenjohtaja

        Väärässä olette. Nyt puhutaan oikeista sähköautojen latauspaikoista, ei hybridien jatkuvan syötön 16 A pistorasioista. Sähköautojen latauspaikat eivät ole vielä tavanomaisia parannuksia ja nykyaikaistamisia, jotka joutuvat enemmistöpäätöksillä.


      • tyhjä.sana
        pahin.este kirjoitti:

        Väärässä olette. Nyt puhutaan oikeista sähköautojen latauspaikoista, ei hybridien jatkuvan syötön 16 A pistorasioista. Sähköautojen latauspaikat eivät ole vielä tavanomaisia parannuksia ja nykyaikaistamisia, jotka joutuvat enemmistöpäätöksillä.

        Ilman perusteluja tuo on vain sinun mielipiteesi.
        Lakiteksti on jo ketjussa esillä. Nyt diaarinumeroa esiin jos tästä asiasta on tehty joku päätös oikeusistuimessa.


      • pahin.este
        tyhjä.sana kirjoitti:

        Ilman perusteluja tuo on vain sinun mielipiteesi.
        Lakiteksti on jo ketjussa esillä. Nyt diaarinumeroa esiin jos tästä asiasta on tehty joku päätös oikeusistuimessa.

        Niin tai näin mutta, jos sähköverkon nykyinen kapasiteetti ei riitä, kapasiteetin kasvattaminen pelkästään latauspisteiden rakentamisen vuoksi vaatii taloyhtiön muiden osakkaiden suostumuksen. Usko huviksesi, jos joku taloyhtiössä on hanketta vastaan.


      • Mikä.momentti
        pahin.este kirjoitti:

        Niin tai näin mutta, jos sähköverkon nykyinen kapasiteetti ei riitä, kapasiteetin kasvattaminen pelkästään latauspisteiden rakentamisen vuoksi vaatii taloyhtiön muiden osakkaiden suostumuksen. Usko huviksesi, jos joku taloyhtiössä on hanketta vastaan.

        Tällaiset asiat määritellään kahdessa paikassa. Laissa ja yhtiöjärjestyksessä. Ei näitä ratkaista netissä inttämällä. Toistaiseksi sulla ei ole ollut mitään perusteita väitteeksi pohjaksi. Pelkkä väite.
        Jos nyt vaikka ensimmäiseksi kertoisit missä kohtaa laissa mainitaan sähköverkon kapasiteetin kasvattaminen tai kohta jota kapasiteetin kasvattamisessa pitäisi soveltaa.
        Keskustelu ei etene mihinkään jos sinä vain jankkaat väitettäsi ilman mitään perusteluja.


      • että.sillai
        Mikä.momentti kirjoitti:

        Tällaiset asiat määritellään kahdessa paikassa. Laissa ja yhtiöjärjestyksessä. Ei näitä ratkaista netissä inttämällä. Toistaiseksi sulla ei ole ollut mitään perusteita väitteeksi pohjaksi. Pelkkä väite.
        Jos nyt vaikka ensimmäiseksi kertoisit missä kohtaa laissa mainitaan sähköverkon kapasiteetin kasvattaminen tai kohta jota kapasiteetin kasvattamisessa pitäisi soveltaa.
        Keskustelu ei etene mihinkään jos sinä vain jankkaat väitettäsi ilman mitään perusteluja.

        As. Oy-laki ei tunne vielä sähköautojen latauspisteitä. Lue tuo ohje nyt vaikka ensimmäiseksi.
        https://www.motiva.fi/koti_ja_asuminen/taloyhtiot/sahkoautojen_latauspisteet


      • oppailla.vesilintua

        Motivan oppailla voi pyyhkiä persettään niin yhtiökokouksessa kuin lakituvassakin.
        laki ja yhtiöjärjestys ovat as-oy:n päätöksenteon perusta.


      • sama.mulle
        oppailla.vesilintua kirjoitti:

        Motivan oppailla voi pyyhkiä persettään niin yhtiökokouksessa kuin lakituvassakin.
        laki ja yhtiöjärjestys ovat as-oy:n päätöksenteon perusta.

        Ihan sama mulle, jos yhtiölainaa tarvitaan taas kerran lisää 20000 -30000 per asunto. Olkaa iloisia maksajia vaikka ilman autoa.


      • Eisentäänlennä
        oppailla.vesilintua kirjoitti:

        Motivan oppailla voi pyyhkiä persettään niin yhtiökokouksessa kuin lakituvassakin.
        laki ja yhtiöjärjestys ovat as-oy:n päätöksenteon perusta.

        Määräenenmmistö riittää, ei tarvita kaikkien suostumusta. Kokemusta on, yksi ärripurri ei voi estää hanketta. Meilläkin yksi yritti estää kattojen uusinnan epämääräisillä vaatimuksilla - äänestys pidettiin ja katot uusittiin yhden osakkaan vastustuksesta huolimatta. Sama hemmo yritti estää lukkojen uusinnat, ei onnistunut lukot vaihdetaan kesällä.


      • Haloo.maa
        Eisentäänlennä kirjoitti:

        Määräenenmmistö riittää, ei tarvita kaikkien suostumusta. Kokemusta on, yksi ärripurri ei voi estää hanketta. Meilläkin yksi yritti estää kattojen uusinnan epämääräisillä vaatimuksilla - äänestys pidettiin ja katot uusittiin yhden osakkaan vastustuksesta huolimatta. Sama hemmo yritti estää lukkojen uusinnat, ei onnistunut lukot vaihdetaan kesällä.

        Katon ja lukkojen uusiminen on täysin eri juttu kuin sähköauton latauspisteiden rakentaminen yhtiön varoilla.


      • ei.speciaalia
        Haloo.maa kirjoitti:

        Katon ja lukkojen uusiminen on täysin eri juttu kuin sähköauton latauspisteiden rakentaminen yhtiön varoilla.

        Miksi olisi? Kaikki nuo ovat investointeja. Ei sähkötyöt ole mitenkään erilaisessa asemassa muihin investointeihin nähden.

        "Yhtiökokous päättää uudistuksesta 26 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä, jos osakkeenomistajan maksuvelvollisuus ei muodostu kohtuuttoman ankaraksi ja:
        1) kiinteistö tai rakennus saatetaan vastaamaan kunkin ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia;"

        Ei latauspisteet ole mitään noituutta vaan normaali-elämää vuonna 2017.


      • turha.spekuloida
        ei.speciaalia kirjoitti:

        Miksi olisi? Kaikki nuo ovat investointeja. Ei sähkötyöt ole mitenkään erilaisessa asemassa muihin investointeihin nähden.

        "Yhtiökokous päättää uudistuksesta 26 §:ssä tarkoitetulla enemmistöllä, jos osakkeenomistajan maksuvelvollisuus ei muodostu kohtuuttoman ankaraksi ja:
        1) kiinteistö tai rakennus saatetaan vastaamaan kunkin ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia;"

        Ei latauspisteet ole mitään noituutta vaan normaali-elämää vuonna 2017.

        Eikä 22 kW latauspistettä tarvitseva asu missään kuppaisessa jonohimassa.


    • miksi.pilasivat

      Ladattava hybridit on hyvä valinta vielä pitkään mutta Toyota Priuksen epäkäytännöllistä muotoilua en ymmärrä. Nopeudet ovat sentään yleensä alle 100 km/h, ei siinä mitään Le Mans 24h-autojen muotoja tarvita.

      • 135kmh

        Yleensä alle...
        Kesärajoituksilla minimi on maantiellä se satanen, ellei muu liikenne hidasta.


    • realiteetitKuseeEdelleen

      Edelleen lataus noin yleisessä mielessä on se ongelma joka pitää ratkaista enne kuin lataus-hybrid ja varsinkin sähköauto yleistyy. Kuinkahan Vaarit ja mummot äänestävät yhtiökokouksissa kun taloyhtiön pitää investoida kymmeniä tuhansia sellaiseen mikä ei paranna heidän olemistaan ja asumistaan mitenkään kun toinen jalka on jo montussa muutenkin.
      Lehdistössä ns."asiantuntijat" on valjastettu lobbaamaan asian puolesta kertomaan kuinka nopeasti kaikki muuttuu ja kaikki käy ilman tuskaa ja kustannuksia, mutta karu totuus iskee kun olet ostanut lataus-auton ja huomaat ettei sitä saakaan ladattua missään muualla kuin niissä kahdessa pisteessä kaupungin keskustan parkkihallissa, johon on matkaa vain muutaman kymmentä kilsaa kotoa ja työpaikalta.

    • helppo.nyrkkisääntö

      "– Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos taloyhtiössä ei ole kielletty sisätilalämmittimien käyttöä ja niitä on käytetty ongelmitta, järjestelmä kestää useamman sähköauton. Sisätilalämmitin ottaa reilun kahden kilowatin tehon ja moottorinlämmitin 500 wattia. Itse asiassa sähköauto kuormittaa tolppaa vähemmän kuin nämä lämmittimet yhdessä. "

      http://www.kiinteistolehti.fi/sahkoauto-tuo-taloyhtioille-pohdittavaa/

      • saa.sitä.ohitella

        "Jos lämmitystolpassa on kellokytkin, kellon voi ohittaa tai vaihtaa tavalliseen ulkopistorasiaan."
        Väärä neuvo, jos kyseessä on useampi lämmitystolppa, sillä ryhmäsulakkeet on mitoitettu käyttäen pieniä tasoituskertoimia sillä oletuksella, että autoja lämmitetään eri aikoina sillä 2 h ajastuksella.


      • typerä.neuvo
        saa.sitä.ohitella kirjoitti:

        "Jos lämmitystolpassa on kellokytkin, kellon voi ohittaa tai vaihtaa tavalliseen ulkopistorasiaan."
        Väärä neuvo, jos kyseessä on useampi lämmitystolppa, sillä ryhmäsulakkeet on mitoitettu käyttäen pieniä tasoituskertoimia sillä oletuksella, että autoja lämmitetään eri aikoina sillä 2 h ajastuksella.

        Ei missään nimessä tavalliseen ulkotilan pistorasiaan sillä niissä vaaditaan aina vikavirtasuoja.


    • KylläMuutenOn
    • Tpiuhat.turhia

      St1 Mika Anttonen Aamulehdessä:
      - Saksassa ladattavien plug-in-hybridiautojen omistajista vain viisi prosenttia käyttää piuhaa eli siis todella ajaa sähköllä. Loput ottavat osto- ja veroedut ja jatkavat ajamista bensiinimoottorilla kuten ennenkin.

      • eikannataminulle

        Miksi ei Saksalainen ottaisi kun se on kannattavaa. Itse yritin laskea ja en millään saa hommaa kannattavaksi. Maksa noin 11.000€ enemmän autosta ja säästän polttoaineessa (jos ilmaiset sähköt) 840€ vuodessa. Nykyinen auto kuluttaa noin 600 litraa vuodessa. Käyttömaksu noin 185€. Huolto on plug-in hybridissa kalliimpi ja pakollinen jos haluaa säilyttää akkutakuun.
        Vaihdan auton 3 vuoden välein - ensimmäisen katsastuksen jälkeen.


      • Priuksessa

        tolpasta lataamisella vaikutus ei olekaan mikään järisyttävä koska autohan toimii myös perinteisen hybridin tyyliin ladaten itse itseään. Ero Vw-systeemiin tulee kulutuksessa kun Prius kuluttaa normaalissa ajossa 4.5 - 5 l/100km ja Golf GTE noin 7 l/100km. Varsinainen ero noiden välillä on kuitenkin kestävyydessä ja yleisessä luotettavuudessa.


      • bensa.ja.bensa
        Priuksessa kirjoitti:

        tolpasta lataamisella vaikutus ei olekaan mikään järisyttävä koska autohan toimii myös perinteisen hybridin tyyliin ladaten itse itseään. Ero Vw-systeemiin tulee kulutuksessa kun Prius kuluttaa normaalissa ajossa 4.5 - 5 l/100km ja Golf GTE noin 7 l/100km. Varsinainen ero noiden välillä on kuitenkin kestävyydessä ja yleisessä luotettavuudessa.

        Ja tavallinen 12 ke vähemmän maksanut 115 kW bensaturboni vie sen 6 litraa ja kulkee mukavammin ja ripeämmin kuin yksikään Prius. Voi vielä olla, että seuraavilla omistajilla 10 vuotiaana autoni on arvokkaampi kuin yksikään hybridi- tai sähkölaitetakuunsa menettänyt ladattava.


      • etanapuikula
        Priuksessa kirjoitti:

        tolpasta lataamisella vaikutus ei olekaan mikään järisyttävä koska autohan toimii myös perinteisen hybridin tyyliin ladaten itse itseään. Ero Vw-systeemiin tulee kulutuksessa kun Prius kuluttaa normaalissa ajossa 4.5 - 5 l/100km ja Golf GTE noin 7 l/100km. Varsinainen ero noiden välillä on kuitenkin kestävyydessä ja yleisessä luotettavuudessa.

        "Varsinainen ero noiden välillä on kuitenkin kestävyydessä ja yleisessä luotettavuudessa."

        Varsinainen ero on siinä että Prius Prime on nelipaikkainen ahdas meluisa puikula joka ei kulje minnekään.
        GTE on 7,5 sekunnin viisipaikkainen perheauto jossa on iso ja monikäyttöinen tavaratila.

        Spritmonitorin mukaan käytännön elämän kulutuksessa Prius on 0,4 litraa pihimpi. Huraaa [sarkasmivaroitin]

        Ei pitäisi olla kauhean vaikeaa ymmärtää että nämä kaksi autoa on suunnattu täysin eri kohderyhmälle vaikka molemmat ovatkin plugineja.


    • apinaaKoijataanJälleen

      Taas kerran vaareja kusetetaan pienen kulutuksen lupauksella vaarithan menevät tuohon täkyyn varmasti. Tosin vaari joutuu maksamaan välirahaa min. 10ke jotta pääsee säästämään bensassa kokonaisen 200 euroa vuodessa.

      • noin.se.menee

        Pitäähän sitä säästää maailma ja luonto lastenlapsille :D


      • juuri.näin
        noin.se.menee kirjoitti:

        Pitäähän sitä säästää maailma ja luonto lastenlapsille :D

        Voi hyvin mielin käydä kerran vuodessa Thaimaassa, Kreikassa, Kanarialla ja Espanjassa, lentäen.


    • Tämä.unohtui

      Nyt olen keksinyt että voin ilmoittaa asiattomaksi kaikki viestit jotka on koottu solvauksistani. Ovathan ne tehokkaampia koottuina oksennuksina koska antavat paremman kuvan todellisesta noloudestani, lapsellisuudestani ja olemattomasta moraalistani nykyisten räkänokkien ja vinkujien tapaan. Asiahan on niin että minä saan ja voin kirjoittaa palstoille mitä tahansa valheita ja paskaa mutta minua ei saa arvostella tai kerron ylläpidolle ja yh-äipälleni. Trollaukseni maksajakin on yrittänyt vähän minua hillitä mutta trollaan ja solvaan silti mielelläni normaalin 18 h/vrk. Eikä meidän peräkammarissa tunneta pyhäpäiviä lomista puhumattakaan. Minä vapisen ja raivoan itseni kanssa erimielisten edessä mutten anna periksi sillä olen haavoittumaton omassa skitsofrenian kuplassani.

    • laittakaaturbokuntoon

      Lentäen Toyo priuksella kreikkaan kevyesti ja takaisin .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe