Karheat tiet renkaitten surma

Ajolinjat

10

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KeskittymisenArvostus

      Tuo ajouran vieressä ajaminen vaatii keskittymistä. Voiko sitä odottaa...

      Joo, tuo ajouran vieressä ajo kannattaa. Ne sivussa ajajat joutuu 0,1% enemmän keskittymään ajamiseen, mutta hyvä olla ajan tasalla liikenteessä ja seurata myös tienpinnan kuntoa. Talvella jos pystyy ajamaan vain uran karhealla osalla, niin on äkkiä pulassa, kun joutuu liukkaammalle pinnalle -- kannatan ajatusta myös talvella ajaa uran vieressä. Saa säästöä niin kesä kuin talvirenkaissa :)

      • cruzeideri

        Siis jos talvella ajaa uran vieressä eli lumella tai jäällä, niin eiköhän se lisää bensankulutusta, mikä taas syönee ne rengassäästöt? Lisäksi siinä uran vieressä on töyssyisempää, mikä heikentää mukavuutta ja syö iskunvaimenusta.


      • skodahop
        cruzeideri kirjoitti:

        Siis jos talvella ajaa uran vieressä eli lumella tai jäällä, niin eiköhän se lisää bensankulutusta, mikä taas syönee ne rengassäästöt? Lisäksi siinä uran vieressä on töyssyisempää, mikä heikentää mukavuutta ja syö iskunvaimenusta.

        Sulla on vain niin surkea auto, että siinä tuntuvat töyssyt. Osta oikea auto äläkä mitää skodaa.


      • kusetusko
        skodahop kirjoitti:

        Sulla on vain niin surkea auto, että siinä tuntuvat töyssyt. Osta oikea auto äläkä mitää skodaa.

        "töyssyt" tosin kun uusi asfaltti on jo karkeaa eli..........................


      • tuskakusi
        kusetusko kirjoitti:

        "töyssyt" tosin kun uusi asfaltti on jo karkeaa eli..........................

        töyssyt karkeaa "tosin" kun uusi asfaltti jo on eli........?


      • KeskittymisenArvostus
        cruzeideri kirjoitti:

        Siis jos talvella ajaa uran vieressä eli lumella tai jäällä, niin eiköhän se lisää bensankulutusta, mikä taas syönee ne rengassäästöt? Lisäksi siinä uran vieressä on töyssyisempää, mikä heikentää mukavuutta ja syö iskunvaimenusta.

        Joo, silloin harvoin kun on "umpihanki", niin voi harkita urassa ajoa. Umpihangessa ajo jo hiukan nostaa polttoaineen kulutusta. Se sitten kuinka usein se on tilanteena onkin toinen (sivuteillä ajajilla useammin kuin pääteillä). Kaikkia sääntöjä ei tarvitse niin viimeisen päälle ottaa. Silti suosittelen talvella ajamaan jäisellä osalla (on usein tasaista myös). Jos ei sitä liukkautta kestä, niin kannattaa miettiä missä uskaltaa ajaa ääritilanteissa.

        Hyvä suosian leveämmillä ajourilla ajoa -- teitä ei ehkä tarvitse päällystää niin usein. Tuo tulee oman säästön lisäksi.


      • cruzeideri
        KeskittymisenArvostus kirjoitti:

        Joo, silloin harvoin kun on "umpihanki", niin voi harkita urassa ajoa. Umpihangessa ajo jo hiukan nostaa polttoaineen kulutusta. Se sitten kuinka usein se on tilanteena onkin toinen (sivuteillä ajajilla useammin kuin pääteillä). Kaikkia sääntöjä ei tarvitse niin viimeisen päälle ottaa. Silti suosittelen talvella ajamaan jäisellä osalla (on usein tasaista myös). Jos ei sitä liukkautta kestä, niin kannattaa miettiä missä uskaltaa ajaa ääritilanteissa.

        Hyvä suosian leveämmillä ajourilla ajoa -- teitä ei ehkä tarvitse päällystää niin usein. Tuo tulee oman säästön lisäksi.

        Liukkaus kasvattaa aina riskiä, vaikka mikä Vatanen olisit. Ääritilanteita on syytä vältellä, ei pyrkiä niihin.

        Minusta se jäinen tai tamppaantunut lumikin on aina epätasaisempaa kuin se paljaaksi hinkattu ura asfaltilla. Ja jos se on epätasaisempaa, niin että sen ihan tuntee, niin kyllä sillä joku vaikutuksensa on iskareihin ja bensankulutukseenkin, turvallisuudesta puhumattakaan. Voihan sitä tietenkin ajaa siinä jäällä 30km/h hitaammin kuin ajaisi asfalttiurassa, jos nyt välttämättä haluaa jostain syystä?

        Itse siis jatkan ajamista siinä kohtaa, missä se parhaiten sujuu. Eli asfaltilla niin paljon kuin mahdollista, ja kesällä asfaltin sileimmässä ja kuivimmassa kohdassa eli yleensä poissa urasta.
        En usko, että saisin säästöjä sinun tavallasi, vaikka renkaiden pintaa se saattaisikin säästää. Tämäkin vähän epävarmaa, koska se epätasaisuus saattaa syödä rengasta, vaikka lumi ja jää tietenkin asfalttia pehmeämpää onkin.

        Se on kyllä totta, että tiestölle voisi olla etua siitä, etteivät kaikki ajaisi kiskoilla. Toisaalta se paljas asfalttiura taas antaa anteeksi pidemmät auraus ja suolausvälit, kun siinä riittää pitoa, vaikkei tietä olisikaan aurattu vähään aikaan.

        Risteyksiä lähestyttäessä tai muuten vauhtia hidastaessa usein siirryn ajamaan siihen asfalttiuran viereen lumelle / jäälle, koska silloin tosiaan on tarve hidastaa eli on hyväkin, ettei siinä rullaa niin hyvin, ääritilanteiden riski minimissään ja saapa samalla kulutettua sitä lumipintaa siitä pois, jolloin tie paljastuu kuivaksi muille autoilijoille nopeammin.


      • KeskittymisenArvostus
        cruzeideri kirjoitti:

        Liukkaus kasvattaa aina riskiä, vaikka mikä Vatanen olisit. Ääritilanteita on syytä vältellä, ei pyrkiä niihin.

        Minusta se jäinen tai tamppaantunut lumikin on aina epätasaisempaa kuin se paljaaksi hinkattu ura asfaltilla. Ja jos se on epätasaisempaa, niin että sen ihan tuntee, niin kyllä sillä joku vaikutuksensa on iskareihin ja bensankulutukseenkin, turvallisuudesta puhumattakaan. Voihan sitä tietenkin ajaa siinä jäällä 30km/h hitaammin kuin ajaisi asfalttiurassa, jos nyt välttämättä haluaa jostain syystä?

        Itse siis jatkan ajamista siinä kohtaa, missä se parhaiten sujuu. Eli asfaltilla niin paljon kuin mahdollista, ja kesällä asfaltin sileimmässä ja kuivimmassa kohdassa eli yleensä poissa urasta.
        En usko, että saisin säästöjä sinun tavallasi, vaikka renkaiden pintaa se saattaisikin säästää. Tämäkin vähän epävarmaa, koska se epätasaisuus saattaa syödä rengasta, vaikka lumi ja jää tietenkin asfalttia pehmeämpää onkin.

        Se on kyllä totta, että tiestölle voisi olla etua siitä, etteivät kaikki ajaisi kiskoilla. Toisaalta se paljas asfalttiura taas antaa anteeksi pidemmät auraus ja suolausvälit, kun siinä riittää pitoa, vaikkei tietä olisikaan aurattu vähään aikaan.

        Risteyksiä lähestyttäessä tai muuten vauhtia hidastaessa usein siirryn ajamaan siihen asfalttiuran viereen lumelle / jäälle, koska silloin tosiaan on tarve hidastaa eli on hyväkin, ettei siinä rullaa niin hyvin, ääritilanteiden riski minimissään ja saapa samalla kulutettua sitä lumipintaa siitä pois, jolloin tie paljastuu kuivaksi muille autoilijoille nopeammin.

        Tilanteet vaihtelee merkittävästi talvella. Välillä se vähemmän ajettu uran vieressä oleva osuus on nahkeampaa, kun ei ole kiillottunut renkaista. Parempi kun ei yritä sanoa missä talvella on varminta ajaa. Enemmän tuntuu, että olisi hyvä tuntea etukäteen millaista pito on ajourassa tai sen vieressä. Osaisi ennakoida koko tien leveyden pidon.

        Se epätasainen alusta syö myös alustan niveliä että ei siellä möykkyisimmässä pitkään viitsi ajaa. Karhuttu jää ajouran vieressä ehkä yleensä on hyvä pinta uran vieressä ajoon. Siinä epätasaisuus ei korostu liikaa pito on kohtalaisen hyvä.

        Toistaiseksi ei ole ollut helteitä ja heinäkuun alussakin taitaa silein osa löytyä ajouran vierestä. Loppukesästä sitten vasta ajourat on sileimpiä. Erot on niin pieniä että koko kesän voi ajaa ajouran vieressä jos tykkää.

        Oikeat rengaspaineet muu mukaan kun renkaiden ikää miettii.


      • Kestäähyvin
        KeskittymisenArvostus kirjoitti:

        Tilanteet vaihtelee merkittävästi talvella. Välillä se vähemmän ajettu uran vieressä oleva osuus on nahkeampaa, kun ei ole kiillottunut renkaista. Parempi kun ei yritä sanoa missä talvella on varminta ajaa. Enemmän tuntuu, että olisi hyvä tuntea etukäteen millaista pito on ajourassa tai sen vieressä. Osaisi ennakoida koko tien leveyden pidon.

        Se epätasainen alusta syö myös alustan niveliä että ei siellä möykkyisimmässä pitkään viitsi ajaa. Karhuttu jää ajouran vieressä ehkä yleensä on hyvä pinta uran vieressä ajoon. Siinä epätasaisuus ei korostu liikaa pito on kohtalaisen hyvä.

        Toistaiseksi ei ole ollut helteitä ja heinäkuun alussakin taitaa silein osa löytyä ajouran vierestä. Loppukesästä sitten vasta ajourat on sileimpiä. Erot on niin pieniä että koko kesän voi ajaa ajouran vieressä jos tykkää.

        Oikeat rengaspaineet muu mukaan kun renkaiden ikää miettii.

        Riippuu autosta miten kuluttaa niveliä. Datsiassa ei raidetangonpäät kestä pakkasta edes. Itse osti 2008 uuden auton, nykyinen kakkos auto, tammikuussa 2017 215tkm vaihdettiin vasta ensimmäiset alustan nivelet, ns. Koiran luut.


    • kusetusko

      Tosin kun päätiet ja kaikki muutkin suolataan et se kesäkeli.........................

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe