Täyssähkö kattaa vain samat tarpeet kuin julkinen

sähköDI

Monet perustelevat täyssähkön valintaa sillä että normaalissa arkiajossa (80% ajosta) päivän lataus riittää ja voi yöksi laittaa tepselin kiinni. Tämä voi hyvinkin olla totta, mutta toisaalta myös julkinen liikenne kattaa usein 80% ajotarpeista jos asuu keskikokoisella tai suuremmalla kaupunkialueella (maaseudulla taas matkat niin pitkät ettei lataus riitä). Miksi siis ostaa oma täyssähkö-auto jos julkisella liikenteellä pääsee yhtä hyvin? Mielestäni oma auto ostetaan siksi että se kattaisi 100% ajotarpeista, muutenhan voi yhtä hyvin kulkea julkisilla.

Itsellä ei ole mitään täyssähköjä vastaan, mielelläni vaihtaisin polttomoottorin paljon paremman hyötysuhteen ja luotettavuuteen omaavaan täyssähköön. Mutta jos sillä haluaisi kattaa läheskään kaikkia ajotarpeita, se vaatisi vuosisadan teknologialäpimurroksen akkutekniikassa jotta latauksen saisi edes lähelle yhtä nopeaksi kuin tankkauksen. Siksi ei tänä päivänä ole mitään järkeä ostaa täyssähköä, julkisilla saa katettua useimmissa tapauksissa ihan saman osuuden ajotarpeista. Ne ajotarpeet jotka julkiset ei kata, ei useimmin myöskään täyssähkö kata.

Eli polttomoottorilla/hybridillä mennään ehdottomasti jos oman auton ostaa, sitä päivää odotellessa kun sähköautojen ylivoimaisesti suurinta ongelmaa eli latauksen kestoa saadaan lähellekkään polttomoottorin tankkausaikaa. Valitettavasti ei ole näkyvissä merkkejä tästä, varmasti useampi vuosikymmen menee ennen kuin sähköautojen lataus saadaan niin nopeaksi että katttaisi lähellekkään 100% ajotarpeista. Siihen asti polttomoottori tai julkinen liikenne on ehdoton valinta. Ei mitään järkeä ostaa oma auto joka kattaa vain samat ajotarpeet kuin julkinen liikenne.

55

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 235643634

      Onhan se vähän hassua kun täyssähkön omistaja kehuskelee että kattaa esim tuon 80% ajotarpeista pitkästä latauksesta huolimatta. Yhtä hyvin julkisten käyttäjät voisi kehuskella että bussikin kattaa 80% ajotarpeista jos se 80% on vaikka työmatka jonka voi kulkea bussilla.

      Itsekin ostan auton jotta se kattaisi 100% ajotarpeista, siksi polttomoottori on pakollinen niin kauan kuin lataus kestää paljon kaeummin kuin tankkaus. Ja tämähän ei edes riitä että lataus saadaan nopeaksi, se vaatii myös latausverkoston joka erittäin todennäköisesti vaatii jotain suurteho latauspisteitä. Tässäkin mennään vuosikymmeniä tulevaisuuteen ennen kuin sen voi edes kuvitella toteutuvan, jos siis ylipäätänsä saadaan kohtuuhintaisia akkujärjestelmiä jotka voi ladata nopeasti suurteholatauksella. Ja entäs hinta suureteholatauspisteillä? Ei varmasti ole yhtä halpaa kuin perus kotisähkö.

    • Patteri-Paavo

      Tämähän se on sähköautoillun dilemma. Parhaiten sähköauto nykytekniikalla sopinee pientaloissa asuvien toiseksi autoksi. Toisena on sitten polttomoottoriauto, jolla ajetaan pitemmät matkat, vedetään peräkärryä ja kuljetetaan suksiboksia tai muuta kattokuormaa. Kakkosautoksi sähköautot ovat vaan toistaiseksi aivan liian kalliita.

      Myyntimääräthän sen kertovat, että ei sähköautoista jokamiehen ajopelejä vielä ihan heti tule. Eihän niitä ole tarjollakaan kuin vasta muutama hassu malli.

    • 15vuottaruuhkissa

      Täytyy muistaa että teknisen härpäkkeen ei tarvitse täyttää kaikkien kuluttajien kaikkia tarpeita ollakseen toimiva ratkaisu. Jos sähköauto täyttää esimerkiksi joka viidennen ihmisen tarpeet 100% niin kyseessä on merkittävä markkina. Itse kuulun tuohon ryhmään jolle sähköauto täyttää kaikki liikkumistarpeet.

      Vertaus julkisiin on mielestäni hyvin ontuva. Omalla autolla mennään omia reittejä ja oman aikataulun mukaan. Kaksi eri maailmaa. Ei sillä että minulla olisi mitään julkisia vastaan, päinvastoin pidän työmatkastani junalla paljon enemmän kuin kehä ykkösen ruuhkissa seisomisen.

      • kaha53

        Ei sähköautolla menä omia reittejä, koska latauspisteitä ei ole joka "polun" varressa. Aika harvalle sähköauto vielä sopii, jos katsoo myyntilukuja. Tammi-kesäkuussa myytiin 272 kpl sähköautoa ja niistä puolet oli 100 000€ Tesloja. Kaukana on vielä se, että joka viides ostaisi sähköauton...


      • historian.havinaa
        kaha53 kirjoitti:

        Ei sähköautolla menä omia reittejä, koska latauspisteitä ei ole joka "polun" varressa. Aika harvalle sähköauto vielä sopii, jos katsoo myyntilukuja. Tammi-kesäkuussa myytiin 272 kpl sähköautoa ja niistä puolet oli 100 000€ Tesloja. Kaukana on vielä se, että joka viides ostaisi sähköauton...

        Tässäpä taas on iloisesti puurot ja vellit sekaisin. Kaksi aivan perusjuttua:
        Sähköauton toimintasäde on 200-300 kilometriä. Kuinka usein on tarvetta tuota pidemmille ajomatkoille yhdeltä istumalta? On varmaan ihmisiä jotka ajavat paljon, mutta suuri osa kuluttajista ei koskaan aja pitkiä matkoja. Esimerkiksi VW tarjoaa eGolfin omistajille sijaisauton veloituksetta noille pitkänmatkan päiville. Kätevää,

        Ja myyntiluvuista. On totta että sähköautojen myynti ei ole vielä kovin suurta. On kuitenkin väärä johtopäätös että sähköauto jää kauppaan koska se ei täyttäisi kuluttajan tarpeita 100%. Myyntiluvut määrittävät kuluttajien tottumukset ja sähköautojen korkea hinta.

        Sähköautojen aika on vielä edessäpäin johtuen maailman hitaudesta uusiin asioihin. Itse tuote on kuitenkin jo täysin valmis ja toimiva. Sähkäauto on itseasiassa hyvin vanha keksintö. Esimerkiksi 100kmh/h rikottiin ensimmäisenä sähköautolla.


      • JuunasJoonas

        Sähköauton omistajana olen kyllä täysin eri mieltä.

        Tuote on täysin toimiva kaupunki- ja työmatka-ajoon kaupunkilaiselle, joka omistaa omakotitalon.

        Kun nämä ehdot eivät täyty, sähköauto on huono valinta.


      • Volttimiess

        Juuri tästä on puhuttu. Sähköauto ei sovi kaikille, mutta täyttää monen autoilutarpeet.. Ja jokainen kuluttaja tekee valintansa omien tarpeiden mukaan. Hyvin yksinkertaista


      • 23543253

        "Jos sähköauto täyttää esimerkiksi joka viidennen ihmisen tarpeet 100% niin kyseessä on merkittävä markkina"

        Mutta useinhan bussikin täyttää nämä samat tarpeet, miksi siis ostaa autoa ylipäätänsä silloin. Meinaan jos täyssähkö täyttää 100% ajotarpeista, sitten puhutaan lähinnä säännöllisestä työmatkasta jne. jotka pääsee bussillakin. Heti kun tulee epäsäännöllistä ajoa, esim yölläkin pitää päästä eikä voi ladata, pitempi matka jne niin täyssähköllä ollaan ongelmissa, samoin bussillakin ollaan ongelmissa näissä tilanteissa.

        Eli kyllä, varmasti on ihmisiä joiden tarpeet täyssähkö täyttää 100%, mutta hyvin usein juuri nämä samat tarpeet tällaisissa tapauksissa täyttää bussikin 100%.


      • Zyz
        23543253 kirjoitti:

        "Jos sähköauto täyttää esimerkiksi joka viidennen ihmisen tarpeet 100% niin kyseessä on merkittävä markkina"

        Mutta useinhan bussikin täyttää nämä samat tarpeet, miksi siis ostaa autoa ylipäätänsä silloin. Meinaan jos täyssähkö täyttää 100% ajotarpeista, sitten puhutaan lähinnä säännöllisestä työmatkasta jne. jotka pääsee bussillakin. Heti kun tulee epäsäännöllistä ajoa, esim yölläkin pitää päästä eikä voi ladata, pitempi matka jne niin täyssähköllä ollaan ongelmissa, samoin bussillakin ollaan ongelmissa näissä tilanteissa.

        Eli kyllä, varmasti on ihmisiä joiden tarpeet täyssähkö täyttää 100%, mutta hyvin usein juuri nämä samat tarpeet tällaisissa tapauksissa täyttää bussikin 100%.

        "Eli kyllä, varmasti on ihmisiä joiden tarpeet täyssähkö täyttää 100%, mutta hyvin usein juuri nämä samat tarpeet tällaisissa tapauksissa täyttää bussikin 100%"

        Huomaa että olet maalta, et tiedä kaupunki/taajama-asumisesta tai elämisestä mitään.
        Harvalle työmatkat esim. pääkaupunkiseudulla onnistuu jouhevasti julkisilla. Esim. 10 km.n matka julkisilla yli tunti suuntaansa vaihtoineen ja kävelyineen, autolla 15 min.


      • 54675754
        Zyz kirjoitti:

        "Eli kyllä, varmasti on ihmisiä joiden tarpeet täyssähkö täyttää 100%, mutta hyvin usein juuri nämä samat tarpeet tällaisissa tapauksissa täyttää bussikin 100%"

        Huomaa että olet maalta, et tiedä kaupunki/taajama-asumisesta tai elämisestä mitään.
        Harvalle työmatkat esim. pääkaupunkiseudulla onnistuu jouhevasti julkisilla. Esim. 10 km.n matka julkisilla yli tunti suuntaansa vaihtoineen ja kävelyineen, autolla 15 min.

        Olen maalta kyllä, mutta matkustan erittäin usein pääkaupunkiseudulle töiden takia. Siellä pääsee julkisilla kätevästi aina kaikkialle enkä ainakaan minä ole ikinä kohdannut ongelmia julkisilla. Jos asuisin siellä, julkiset täyttäisi ainakin 80% ajoterpeistani, eli suunnilleen sama kuin täytssähkö. Ne ajotarpeet mitä julkinen ei täytä, ei myöskään täyssähkö täyttäisi. En nyt ala luettelemaan niitä mutta liittyy ennen kaikkea siihen ettei ehdi ladata ilman suuria viivästyksiä.


      • ilmastovanhempi
        historian.havinaa kirjoitti:

        Tässäpä taas on iloisesti puurot ja vellit sekaisin. Kaksi aivan perusjuttua:
        Sähköauton toimintasäde on 200-300 kilometriä. Kuinka usein on tarvetta tuota pidemmille ajomatkoille yhdeltä istumalta? On varmaan ihmisiä jotka ajavat paljon, mutta suuri osa kuluttajista ei koskaan aja pitkiä matkoja. Esimerkiksi VW tarjoaa eGolfin omistajille sijaisauton veloituksetta noille pitkänmatkan päiville. Kätevää,

        Ja myyntiluvuista. On totta että sähköautojen myynti ei ole vielä kovin suurta. On kuitenkin väärä johtopäätös että sähköauto jää kauppaan koska se ei täyttäisi kuluttajan tarpeita 100%. Myyntiluvut määrittävät kuluttajien tottumukset ja sähköautojen korkea hinta.

        Sähköautojen aika on vielä edessäpäin johtuen maailman hitaudesta uusiin asioihin. Itse tuote on kuitenkin jo täysin valmis ja toimiva. Sähkäauto on itseasiassa hyvin vanha keksintö. Esimerkiksi 100kmh/h rikottiin ensimmäisenä sähköautolla.

        Esim. Renaultin uuden sähköautomallin toimintasäde on vain rapiat 100km -15 asteen pakkasella. Renaultin sivulla on laskuri. Annan pienen matikkapähkinän vielä: montako laturia tarvitaan Hki-Tampere välille jos yli puolet Suomen autoista olisi sähköautoja?
        Lisäksi autojen käyttämä sähkö on ylimääräistä kulutusta joka tuotetaan Venäjällä hyvin kyseenalaisin menetelmin.


    • Koomikkomikko

      "Heti kun tulee epäsäännöllistä ajoa, esim yölläkin pitää päästä eikä voi ladata, pitempi matka jne niin täyssähköllä ollaan ongelmissa"

      Nyt mennään jo komiikan puolelle. Kenen tarvitsee ajaa yhtäkkiä yöllä yli 300 km? Voi olla että tällaisia ihmisiä on, mutta me muut pärjäämme hienosti sähköautolla. Ja se iso pointti on edelleen se että sähköauton ei tarvitse täyttää kaikien ihmisten kaikkia tarpeita ollaksen hyvä valinta osalle kuluttajista.

      • kaha53

        Jos sähköauton toimintamatka on vaikka se 300km, niin jos päätepisteessä ei ole latausmahdollisuutta, niin matka, missä voi ilman latausta käydä, on vain 150 km. Monellako sähköautolla on toimintamatka kelissä kuin kelissä 300 km, jos jätetään 100 000€ Tesla laskuista? 150-200 km toimintamatka latauksella on kait realismia muilla kuin Teslalla, joten se määränpää voi olla vain n. 70-100 km päässä, jos siellä ei voi ladata. Sellainen matka voi tulla yhtäkkiä yölläkin syrjäseudulla vaikka ensiapuun.
        Sähköauton puolustajat vetoavat aina tuohon yli 100 000€ Teslaan. Aika harva yksityishenkilö ostaa 100 000€ auton.


      • Zyz
        kaha53 kirjoitti:

        Jos sähköauton toimintamatka on vaikka se 300km, niin jos päätepisteessä ei ole latausmahdollisuutta, niin matka, missä voi ilman latausta käydä, on vain 150 km. Monellako sähköautolla on toimintamatka kelissä kuin kelissä 300 km, jos jätetään 100 000€ Tesla laskuista? 150-200 km toimintamatka latauksella on kait realismia muilla kuin Teslalla, joten se määränpää voi olla vain n. 70-100 km päässä, jos siellä ei voi ladata. Sellainen matka voi tulla yhtäkkiä yölläkin syrjäseudulla vaikka ensiapuun.
        Sähköauton puolustajat vetoavat aina tuohon yli 100 000€ Teslaan. Aika harva yksityishenkilö ostaa 100 000€ auton.

        Sähköauton puolustajat vetoavat aina tuohon yli 100 000€ Teslaan. Aika harva yksityishenkilö ostaa 100 000€ auton

        Herra? kaha53 on näköjään niin yksinkertainen ettei ymmärrä että sähköautot ovat vasta tiensä alussa. Tänään valmistetaan ensimmäinen Tesla 3 jolla on kantamaa reilusti ja samoissa hinnoissa kuin vertailu polttomoottoriauto BMW 3. Tosin Tesla kiihtyy nopeammin ja tekniikka autopilotteineen parempi.
        Myös muilta merkeiltä on tulossa sähköautoja, sille et voi mitään. Bensa ja etenkin dieselautot ennenpitkää häviävät tuotannosta kitiset mitä kitiset.
        Toistaiseksi valmistuksen hitaus myös rajoittaa sähköauton ostamista eli suomennettuna uusia sähköautoja ei saa heti kauppaan kävelemällä.

        Kaikille ei sähköauto vielä käy, se on selvää. Kaikille ei käy 2 paikkainen urheiluauto koska tarvitsee 8 paikkaisen tila-auton jne. Onko vaikeaa?


      • kaha53
        Zyz kirjoitti:

        Sähköauton puolustajat vetoavat aina tuohon yli 100 000€ Teslaan. Aika harva yksityishenkilö ostaa 100 000€ auton

        Herra? kaha53 on näköjään niin yksinkertainen ettei ymmärrä että sähköautot ovat vasta tiensä alussa. Tänään valmistetaan ensimmäinen Tesla 3 jolla on kantamaa reilusti ja samoissa hinnoissa kuin vertailu polttomoottoriauto BMW 3. Tosin Tesla kiihtyy nopeammin ja tekniikka autopilotteineen parempi.
        Myös muilta merkeiltä on tulossa sähköautoja, sille et voi mitään. Bensa ja etenkin dieselautot ennenpitkää häviävät tuotannosta kitiset mitä kitiset.
        Toistaiseksi valmistuksen hitaus myös rajoittaa sähköauton ostamista eli suomennettuna uusia sähköautoja ei saa heti kauppaan kävelemällä.

        Kaikille ei sähköauto vielä käy, se on selvää. Kaikille ei käy 2 paikkainen urheiluauto koska tarvitsee 8 paikkaisen tila-auton jne. Onko vaikeaa?

        Sähköautoja oli ennen polttomoottoriautoja. Mitään isompaa kehitystä ei ole tapahtunut, toimintasäde ja lataamisen hitaus edelleen sähköauton ongelmia.
        Jotta sähköauto olisi kiinnostava, sen täytyisi olla monella tapaa parempi kuin polttomoottoriauto. Aika harva ostaa auton pelkän kiihtyvyyden perusteella...
        Syrjäseuduilla joutuu joskus ajamaan yllättäen (esim. lapsi sairastuu) 100-150 km , vaikka sinne ensiapuun ja apteekkiin ja tähän ei sähköauto välttämättä pysty, koska työpäivän jälkeen akku ei ole täysin ladattu.


      • voi.hyvänenaika
        kaha53 kirjoitti:

        Sähköautoja oli ennen polttomoottoriautoja. Mitään isompaa kehitystä ei ole tapahtunut, toimintasäde ja lataamisen hitaus edelleen sähköauton ongelmia.
        Jotta sähköauto olisi kiinnostava, sen täytyisi olla monella tapaa parempi kuin polttomoottoriauto. Aika harva ostaa auton pelkän kiihtyvyyden perusteella...
        Syrjäseuduilla joutuu joskus ajamaan yllättäen (esim. lapsi sairastuu) 100-150 km , vaikka sinne ensiapuun ja apteekkiin ja tähän ei sähköauto välttämättä pysty, koska työpäivän jälkeen akku ei ole täysin ladattu.

        Vi...ako asut siellä jumalanseläntakana! Sulle ei sitten sähköauto käy! Mitä itket?


      • kaha53
        voi.hyvänenaika kirjoitti:

        Vi...ako asut siellä jumalanseläntakana! Sulle ei sitten sähköauto käy! Mitä itket?

        Pikkuinen osaa haukkua, muttei osaa kommentoida. Kumma tapa nykynuorilla, kun ei ole yhtään tietoa eikä omaa mielipidettä keskustelussa olevaan asiaan, niin täytyy haukkua tuntemattomia. Eikö voisi olla vain hiljaa, niin ei munaisi itseään.


      • Sähköllä
        kaha53 kirjoitti:

        Pikkuinen osaa haukkua, muttei osaa kommentoida. Kumma tapa nykynuorilla, kun ei ole yhtään tietoa eikä omaa mielipidettä keskustelussa olevaan asiaan, niin täytyy haukkua tuntemattomia. Eikö voisi olla vain hiljaa, niin ei munaisi itseään.

        "Eikö voisi olla vain hiljaa, niin ei munaisi itseään. "

        Tuo sopii hyvin sinulle itsellesi!
        Jos kuka niin sinä olet munannut itsesi täällä joka kerta kun olet jotain kirjoittanut.


      • kaha53
        Sähköllä kirjoitti:

        "Eikö voisi olla vain hiljaa, niin ei munaisi itseään. "

        Tuo sopii hyvin sinulle itsellesi!
        Jos kuka niin sinä olet munannut itsesi täällä joka kerta kun olet jotain kirjoittanut.

        Taaskaan ei sulla ole muuta kommentoitavaa, kuin toisen haukkuminen...
        Tee joskus poikkeus ja yllätä ja kommentoi puheena olevaa asiaa.


    • sähköpolttomoottori

      Niin, sähköauto täyttää ehkä 80% ajotarpeista, mutta maksaa 180% polttomoottoriauton hinnasta. Siinä syy miksi niitä ei rynnätä ostamaan. Jos sähköautoja saisi selvästi halvemmalla kuin polttomoottoriautoja, kelpuutettaisi ne helpommin rajallisine käyttöominaisuuksineen.

      Toinen syy on tietysti se, että eihän niitä vielä ole oikein myynnissäkään. Mallivalikoima on muutama auto ja toimitusajat kovallakin hinnalla pitkiä.

    • jokumuu_

      Hämmentävää tämä into todistaa että jos joku ratkaisu ei ole hyvä itselle, ei se voi olla sitä myös kenellekään toiselle.

      Itselleni osui viimeisen vuoden ajalle tasan yksi reissu jota ei olisi voinut hoitaa esimerkiksi Ioniqilla ilman välilatausta. Tuolloinkin latauspisteitä kyllä sattui reitille ja olisin ihan hyvin voinut pysähtyä latauksen ajaksi syömään tai kahville. Perheessä olisi myös ollut toinen auto jolla tuon yhden rundin olisi voinut tarvittaessa hoitaa, joten ongelmaa en tästäkään keikasta saa keksittyä oikein mitenkään.

      En asu kaupungissa, ajan omalla autollani hyvinkin keskimääräiset 20 tuhatta vuodessa. Julkinen liikenne ei palvele mitenkään päin jo ihan sen vuoksi että ajoittain tarvitsen autoa työssäni ja lyhyellä varoitusajalla. Lisäksi ainakin lasten päivähoito olisi aika lailla vaikeampi järjestää jos menemiset pitäisi sovitella bussiaikataulujen mukaan. Lienevät melko keskinkertaisia tarpeita kuitenkin?

      • kaha53

        Yhtä hämmentävää on into todistaa, että jos joku ratkaisu sopii minulle, niin sen pitäisi sopia muillekin.
        Sähköauto sopii sinunlaisillesi, jotka eivät juuri koskaan käy missään kauenpana kotoa. Ionigilla et pääsekunnolla Hesasta Tampereelle moottoritietä (120 km/h) ilman latausta välillä. Jos tekee 280 kmin mökkimatkan Ionigilla, niin meneekin aikaa jo 4 h. (kts. sähköautoileva motoristi blogi). Ionig maksaa kuitenkin pitkästi yli 30 000€. Suurin osa suomalaisista ajelee alle 10 000€ autolla.


      • jokumuu_

        Koska keskustelussa, jossa työnnetään sanoja toisen suuhun, ei ole mitään järkeä, saa tämä jäädä puolestani tähän.

        Heitän silti tärpiksi omaa pohdiskelua varten: Minkä hintaisia ovat olleet uutena ne autot joilla suomalaiset nyt ajavat, ja miten autoilun kokonaiskustannukset muodostuvat?


      • kaha53
        jokumuu_ kirjoitti:

        Koska keskustelussa, jossa työnnetään sanoja toisen suuhun, ei ole mitään järkeä, saa tämä jäädä puolestani tähän.

        Heitän silti tärpiksi omaa pohdiskelua varten: Minkä hintaisia ovat olleet uutena ne autot joilla suomalaiset nyt ajavat, ja miten autoilun kokonaiskustannukset muodostuvat?

        Kuka sulle on työntänyt sanoja suuhun?
        Mediaani hinta uudelle autolle, jonk a suomalainen ostaa on n. 25 000€.


    • KaksiAutoa

      Niinhän se on Norjassakin tukien ja maksuvapautusten takia sähköautoja ostetaan kaupunki- ja työmatka-ajoon. Mökille mennessä pitää olla toinen auto.

    • E220_CDI

      Jos vain yksi auto pitäisi valita, se olisi tuo omani. Kun mukava, tilava ja taloudellinen auto kulkee tuhat mailia tankillisella, ei pidemmälle eikä lyhemmälle matkalle muuta tarvi.

      Mutta kun perheessä kuitenkin tarvitaan useampia autoja, voi yksi niistä ihan hyvin olla sähköauto.

      • ex.C180K

        Maantieajoon tulossa kaasuauto. Kaupunkipyöritystä harrastetaan bensa-hybridillä. Sähkö voisi hyvin tulla kysymykseen lähivuosina. Dieseleitä ja perus-bensoja ei tähän talouteen enää tule.


      • E220_CDI

        Sehän on hyvä, että löysit mieleisesi. Saanko minä silti ostaa sähköauton, jos se tuntuu sopivan minun perheeni käyttöön?


      • ex.C180K
        E220_CDI kirjoitti:

        Sehän on hyvä, että löysit mieleisesi. Saanko minä silti ostaa sähköauton, jos se tuntuu sopivan minun perheeni käyttöön?

        Anna mennä vaan. Houkuttavan edullisia vähän ajetut sähköautot Euroopan suunnalla....


    • 534234

      Eihän kaikki polttomoottoriautotkaan sovi kaikille. Mikä ihme tässä nyt oikein on että pitää kaikesta kinata.
      2-paikkainen urheilubiili on ehkä kaikkein vähiten yleissopiva kulkine, voimajärjestelmästä riippumatta.

    • logiikan.häväistys

      Tässä ketjussa on taas koettu puusilmäisyyden juhlaa. Jos sähköauto ei sovi juuri minun kaikkiin tarpeisiin niin silloin sellainen ei voi sopia kenellekään.
      Kuinka tyhmä ihminen voi olla?
      Ja sitten tällaiset kommenmtit että lapsi pitää saada sairaalaan 300 km päähän keskellä yötä ja omalla autolla ei pääse. Soita V***u 112 ja tilaa ambulanssi,
      Ja julkinen liikenne on aivan turha sekoittaa sähköautoon. Ei mitään korrelaatiota.

      • E220_CDI

        Hyvin kiteytetty. Mutta minkäs teet, kun ollaan yhden totuuden Suomessa.


      • kaha53

        Pikkusen matikkaa. Jos sähköauton toimintamatka on 300km, et voi viedä sillä lasta ensiapuun 300 kmn päähän, koska jäät sinne ensiapuun sillä autolla akku tyhjänä. Ei tule ambulanssi viemään lastasi vaikka korvakivun takia päivystykseen.
        Sähköauto on hyvä, muttei sovi kaikille.


      • ex.C180K
        kaha53 kirjoitti:

        Pikkusen matikkaa. Jos sähköauton toimintamatka on 300km, et voi viedä sillä lasta ensiapuun 300 kmn päähän, koska jäät sinne ensiapuun sillä autolla akku tyhjänä. Ei tule ambulanssi viemään lastasi vaikka korvakivun takia päivystykseen.
        Sähköauto on hyvä, muttei sovi kaikille.

        Lapsiperhe jolla on lääkäriin matkaa 300km on aika teoreettinen tapaus. Näitä taitaa Suomessa olla kahden käden sormin laskettava määrä.


      • 1.monista
        kaha53 kirjoitti:

        Pikkusen matikkaa. Jos sähköauton toimintamatka on 300km, et voi viedä sillä lasta ensiapuun 300 kmn päähän, koska jäät sinne ensiapuun sillä autolla akku tyhjänä. Ei tule ambulanssi viemään lastasi vaikka korvakivun takia päivystykseen.
        Sähköauto on hyvä, muttei sovi kaikille.

        Ei kukaan ole väittänytkään että sähköauto sopii kaikille. Ei sellaista autoa ole olemassakaan joka sopisi kaikille.
        On olemssa kuitenkin suuri joukko ihmisiä joille sähkösuto voi(si) ajaa kaikki ajot ja joilla on mahdollista ladata kotona. Kuulun itsekin tuohon joukkoon.


      • kaha53
        ex.C180K kirjoitti:

        Lapsiperhe jolla on lääkäriin matkaa 300km on aika teoreettinen tapaus. Näitä taitaa Suomessa olla kahden käden sormin laskettava määrä.

        Kun tulee esim. töistä sillä sähköautolla = akku vajaana ja pitäisi sitten illalla lähteä viemään lasta päivystykseen, niin nykyisillä sähköautoilla se ei haja-asutusalueilla ole mahdolista, koska monesti sinne päivystykseen on matkaa 80-100 km.
        Älä koimmentoi tähän, että 150 000 € Teslalla pääsee....


      • kaha53
        1.monista kirjoitti:

        Ei kukaan ole väittänytkään että sähköauto sopii kaikille. Ei sellaista autoa ole olemassakaan joka sopisi kaikille.
        On olemssa kuitenkin suuri joukko ihmisiä joille sähkösuto voi(si) ajaa kaikki ajot ja joilla on mahdollista ladata kotona. Kuulun itsekin tuohon joukkoon.

        Varmastikin sähköauto sopii jo monelle. Henkilöautoja rekisteröitiin kesäkuussa
        11 000 kpl, joista sähköautoja n. 60 kpl.


      • Onko_mukavaa
        E220_CDI kirjoitti:

        Hyvin kiteytetty. Mutta minkäs teet, kun ollaan yhden totuuden Suomessa.

        kommentoida itselleen omia oksennuksiaan tukien, Tojota-palstan trollipoju?


    • SuihS

      Ostakaa Ampera tai Volt. Siinä on täyssähköauto jossa tulee generaattori mukana paikkavapaan välilatauksen tekemiseksi.

      Paras sähköautokonsepti tähän mennessä. BMW i3:seen tuon generaattorin saa tehdas lisävarusteena, mutta muut ei vielä ole tuota ymmärtäneet.

      • 2nd-gen-volt

        Toisen sukupolven Volt olisi täydellinen hybridi, mutta GM ryssi tilaisuuden Opel-sekoilullaan niin pahasti, että uuta Voltia ei Suomessa nähdä. Valitettavasti.


    • Ajatusharjoituksia

      "Monet perustelevat täyssähkön valintaa sillä että normaalissa arkiajossa (80% ajosta) päivän lataus riittää ja voi yöksi laittaa tepselin kiinni. Tämä voi hyvinkin olla totta, mutta toisaalta myös julkinen liikenne kattaa usein 80% ajotarpeista jos asuu keskikokoisella tai suuremmalla kaupunkialueella (maaseudulla taas matkat niin pitkät ettei lataus riitä). "

      Tässä taas sotketaan prosenttilukuja ilman järkevää ajaitusta. On usein sanottu että sähköauto riittää 80% ajosuoritteista. Ja kun ymmärtää mitä tarkoittaa niin siitä on helpompi tehdä oikeita johtopäätöksiä.
      Vinkiksi voin antaa sen että se 20% ajosuoritteista jota ei sähköauto ei kata keskittyy tietyille kuluttajille, kun taas toisessa päässä on iso joukko ihmisisiä joiden kaikki ajosuoritteet mahtuvat sähköauton toimintasäteesseen.
      Ei vaikea ymmärtää jos vähänkin käyttää maalaisjärkeä. Vertaus joukkoliikenteeseen on todella ontuva ja epälooginen.

      • 34564664

        "Vinkiksi voin antaa sen että se 20% ajosuoritteista jota ei sähköauto ei kata keskittyy tietyille kuluttajille, kun taas toisessa päässä on iso joukko ihmisisiä joiden kaikki ajosuoritteet mahtuvat sähköauton toimintasäteesseen."

        Kyllä se menee enemmän niin päin että on vain pieni ryhmä jonka ajotarpeet täyssähkö kattaa 80%, lopulle täyssähkö kattaa ehkä vain 50-70% ajotarpeista. Lähes kaikki autoilijat ajelevat joskus pitkiä matkoja tai useamman kerran samana vuorokautena (päivä/ilta/yö) joten ovat kyllä erittäin harvassa ne joiden tarpeet täyssähkö kattaisi 100%.


      • ex.C180K
        34564664 kirjoitti:

        "Vinkiksi voin antaa sen että se 20% ajosuoritteista jota ei sähköauto ei kata keskittyy tietyille kuluttajille, kun taas toisessa päässä on iso joukko ihmisisiä joiden kaikki ajosuoritteet mahtuvat sähköauton toimintasäteesseen."

        Kyllä se menee enemmän niin päin että on vain pieni ryhmä jonka ajotarpeet täyssähkö kattaa 80%, lopulle täyssähkö kattaa ehkä vain 50-70% ajotarpeista. Lähes kaikki autoilijat ajelevat joskus pitkiä matkoja tai useamman kerran samana vuorokautena (päivä/ilta/yö) joten ovat kyllä erittäin harvassa ne joiden tarpeet täyssähkö kattaisi 100%.

        No meidän taloudessa on kaksi autoa. Sähköauto kattaisi toisen käyttöprofiilin niistä 100%. Lisäksi toisen auton kilometreistä varmaan 10-20% olisi mahdollista ajaa sähköllä.


      • Cityelämää
        34564664 kirjoitti:

        "Vinkiksi voin antaa sen että se 20% ajosuoritteista jota ei sähköauto ei kata keskittyy tietyille kuluttajille, kun taas toisessa päässä on iso joukko ihmisisiä joiden kaikki ajosuoritteet mahtuvat sähköauton toimintasäteesseen."

        Kyllä se menee enemmän niin päin että on vain pieni ryhmä jonka ajotarpeet täyssähkö kattaa 80%, lopulle täyssähkö kattaa ehkä vain 50-70% ajotarpeista. Lähes kaikki autoilijat ajelevat joskus pitkiä matkoja tai useamman kerran samana vuorokautena (päivä/ilta/yö) joten ovat kyllä erittäin harvassa ne joiden tarpeet täyssähkö kattaisi 100%.

        Taidat asua jossain syrjäkylillä. Esim kehä-3:n sisäpuolella asuu kymmeniätuhansia ihmisiä joilla ei ole tarvetta ylittää susirajaa autolla oikeastaan koskaan. Itse en muista milloin olisin ajanut yli 300 km yhden päivän aikana.


      • kaha53
        Cityelämää kirjoitti:

        Taidat asua jossain syrjäkylillä. Esim kehä-3:n sisäpuolella asuu kymmeniätuhansia ihmisiä joilla ei ole tarvetta ylittää susirajaa autolla oikeastaan koskaan. Itse en muista milloin olisin ajanut yli 300 km yhden päivän aikana.

        Et siis käy missään. Aika moni käy esim. Tampereella, eri festareissa, hiihtämässä jne. Etkö mökkihöperry sinne pääkaupunkiseudulle?


      • Jonottaminen.tyhmille

        Kehä3n sisältä löytyy kaikki mitä ihminen tarvitsee. Tampereelle pääsisi sähköautolla helposti jos siellä olisi jotain mielenkiintoista. Festareille toki en koskaan menisi omalla autolla. Parkkipaikan etsimisen ja ruuhkat jätän muille.


      • 43643
        Cityelämää kirjoitti:

        Taidat asua jossain syrjäkylillä. Esim kehä-3:n sisäpuolella asuu kymmeniätuhansia ihmisiä joilla ei ole tarvetta ylittää susirajaa autolla oikeastaan koskaan. Itse en muista milloin olisin ajanut yli 300 km yhden päivän aikana.

        Nythän itse todistat että aloitus on oikeassa, kerrot että kehä3 siäpuolella asuu ihmisiä joiden tarpeet sähköauto kattaa jopa 100%. Luulis sinun siellä asuvana myös tietävän että siellä on suomen paras julkinen liikenne joka käytännössä myös kattaa 100% liikkumistarpeista.

        Eli tavallaan todistit nyt itsekin että täyssähkö kattaa vain samat tarpeet kuin julkinen liikenne.


      • stadinhemmo
        43643 kirjoitti:

        Nythän itse todistat että aloitus on oikeassa, kerrot että kehä3 siäpuolella asuu ihmisiä joiden tarpeet sähköauto kattaa jopa 100%. Luulis sinun siellä asuvana myös tietävän että siellä on suomen paras julkinen liikenne joka käytännössä myös kattaa 100% liikkumistarpeista.

        Eli tavallaan todistit nyt itsekin että täyssähkö kattaa vain samat tarpeet kuin julkinen liikenne.

        Kehä III sisäpuolella asuvana voin maalaiselle kertoa että yli puolelle täällä asuvalle eivät julkiset käy työmatkoille ym. liikkumiseen. 15 km.n yhdensuuntaiseen työmatkaan voi julkisilla mennä helposti yli tunti kävelyineen ja vaihtojen odotteluineen, omalla autolla 15min.
        Myös lasten hoitopaikat voivat olla 5-10 km.n päässä kotoa ym.


      • Kehäkolmosen
        Jonottaminen.tyhmille kirjoitti:

        Kehä3n sisältä löytyy kaikki mitä ihminen tarvitsee. Tampereelle pääsisi sähköautolla helposti jos siellä olisi jotain mielenkiintoista. Festareille toki en koskaan menisi omalla autolla. Parkkipaikan etsimisen ja ruuhkat jätän muille.

        sisällä elämähän on pelkkää jonottamista ja ruuhkassa ajoa joka päivä. Sähkö on toki hyvä vaihtoehto sen jälkeen kun ajomatkasta ja lataukseen kuluvasta ajasta ei tarvitse stressata. Siihen saakka minä ajan hybridillä ilman mitään latausmahdollisuutta. Huolettomuuteensa puolesta tällä hetkellä ylivoimaisesti paras vaihtoehto mikäli auto on Toyota tai Lexus.


    • Typerä.avaus

      "Luulis sinun siellä asuvana myös tietävän että siellä on suomen paras julkinen liikenne joka käytännössä myös kattaa 100% liikkumistarpeista."

      Voi näitä maalaisten juttuja. Ymmärrys pääkaupunkiseudun julkisista ja sähköautoista on tasan samslls erittäin matalalls tasolla.
      Näkee sadan kilsan päähän että kokemusta kummastakaan ei ole pätkän vertaa. Typerä avaus ilman mitään logiikkaa kaikenkaikkiaan. Sähköautoilun rajoitus on toimintasäde. Julkisen liikenteen rajoitukset ovat aivan toiset.

    • kallistataitaaolla

      Miten sitten onnistuu kun kaikilla on töpselit seinissä. Minkälaiset sulakkeet pitää taloyhtiössä olla ja paljonko maksaa sähkölasku hmmm.

      • Zyz

        Nyt jo taloyhtiöiden parkkipaikat ovat sähkötolppia täynnä autojen lämmityksiä varten, eli samat sulakkeet käy, varsin pienillä muutoksilla nuo tolpat muutetaan ns. älytolpiksi missä voi säätää virran käyttöä tarpeen / sähköverkon kapasiteetin mukaiseksi. Pakkasaamuna kaikista tolpista otetaan nytkin virtaa moottorin ja sisätilan lämmittämiseen, joten mikään ei varsinaisesti muutu.
        Sähköauton kuluttama sähkö maksaa noin kymmenesosan bensa-auton kuluttamaan bensan hintaan nähden.


      • kaha53
        Zyz kirjoitti:

        Nyt jo taloyhtiöiden parkkipaikat ovat sähkötolppia täynnä autojen lämmityksiä varten, eli samat sulakkeet käy, varsin pienillä muutoksilla nuo tolpat muutetaan ns. älytolpiksi missä voi säätää virran käyttöä tarpeen / sähköverkon kapasiteetin mukaiseksi. Pakkasaamuna kaikista tolpista otetaan nytkin virtaa moottorin ja sisätilan lämmittämiseen, joten mikään ei varsinaisesti muutu.
        Sähköauton kuluttama sähkö maksaa noin kymmenesosan bensa-auton kuluttamaan bensan hintaan nähden.

        Suurimmassa osassa taloyhtiöiden parkkipaikkoja ei ole lämmitystolppia ja isossa osassa sisätilan lämmitin kielletty/ tai sulake 10A kahdelle autolle. Isossa osassa kaupunkien kerrostaloja ei ole edes parkkipaikkaa kaikille asukkaille.


      • Monta.vuotta.aikaa
        kaha53 kirjoitti:

        Suurimmassa osassa taloyhtiöiden parkkipaikkoja ei ole lämmitystolppia ja isossa osassa sisätilan lämmitin kielletty/ tai sulake 10A kahdelle autolle. Isossa osassa kaupunkien kerrostaloja ei ole edes parkkipaikkaa kaikille asukkaille.

        Se on tullut helvetin selväksi ettei kaikilla ole mahdollista ladata autoaan . Sitä ei ole kukaan kiistänyt.
        Kuitenkin todella monella on. Aivan aluksi voidaan laskea esimerkiksi Suomen reilut miljoona omakotitaloa. Siinä menee hetken aikaa ennenkuin tuo väestönosa saadaan sähköautoilijoiksi. Samassa ajassa saadaan lisää sähköä päällekkäin asuvillekin.


      • Zyz
        kaha53 kirjoitti:

        Suurimmassa osassa taloyhtiöiden parkkipaikkoja ei ole lämmitystolppia ja isossa osassa sisätilan lämmitin kielletty/ tai sulake 10A kahdelle autolle. Isossa osassa kaupunkien kerrostaloja ei ole edes parkkipaikkaa kaikille asukkaille.

        Onko Sinulla kaha53 joku tarve vastata asiaan kuin asiaan asian vierestä? Osoitat tuolla vain...


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe