Mistä aloitan?

turkoosi

Ahaa -elämyksen partaalla kirjoittelen, vihdoin tiedän mikä mua saattaisi vaivata!!
Mistä aloitan, eli minne pitäisi mennä tutkimuksiin, mitä kokeita pitäisi ottaa näin alkuvaiheessa ja mitäköhän ne maksais?
Siis löysin tuon oiremäärityslistan ja valitettavasti löysin sieltä ne mysteerisimmätkin oireet, korvakäytävän kutinan, iho-oireet ja minikuumeen sekä ns. "mielenterveys" oireet.
Tiedän että työpaikallani on hometta, olen ollut samassa talossa 8 v. ja loma-aikaan (yllättäen) oireet ovat laantuneet. Työpaikalla tehtiin mittauksia, mutta puhtaita kuulemma olivat. Tosin työterveyshoitaja, joka ajoi voimakkaasti tätä home-asiaa, vaiettiin hiljaiseksi ja lopulta muihin työtehtäviin, toiselle puolelle kaupunkia. Tulee liian kalliiksi uusia rakenteita jne. Pelottaa huimasti mitä oireille tapahtuu, kun tulossa on remontti muualle päin taloa ja ilmanvaihtoputket yhteydessä toisiinsa.. Lisäksi ko. teollinen tuotantolaitos, jossa käytetään paljon vettä ja höyryä. (minä olen töissä konttorin puolella)

33

5485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inhere

      Tulosta ensin paperille oirelistan hännillä oleva luettelo. Alleviivaa tai ruksaa siihen ne oireet, jotka itsessäsi tunnistat. Varaa aika ainakin ensiksi terveyskeskuksen lääkärinvastaanotolle ja ota oirelista mukaan sinne mennessäsi. Vaadi, että lista arkistoidaan terveyskeskuksen asiakastietokansioosi, ja vaadi kirjaamaan sairaskertomukseesi lääkärin arvio siitä, onko mahdollista, että oireet voivat johtua homeista.

      Äläkä luovuta, ennen kuin kaikki edellä mainittu on tapahtunut. Monin eri selityksin perusteltua vastustusta terveydenhuollon virkamiesten taholta voit joutua kohtaamaan.

      Tässä toimintaohjeita aluksi. Niistä päästään taas eteenpäin aikanaan.


      **************


      Onko sinulla hyvin voimakkaita kipuja raajoissa polvien ja nilkan alueilla ja niiden välissä? Meitä oli 12 ihmistä jokainen eri perheestä, jotka asuivat hyvin pahasti ja monimuotoisesti saastuneissa hometaloissa. Meistä 8 ihmistä poti ajoittain erittäin voimakkaita sääriluun ja -lihasten kipuja. Ne ovat kuin reumaa. Ajoittain kipu oli niin voimakasta meillä kaikilla, että se rajoitti jo liikkumista. Oireita oli yhtä lailla alle parikymppisillä kuin myös 40-50-vuotiailla hometalojen asukkailla.

      • inhere

        ... niin ja pane alkuperäisen listan kopio tai nettiosoite sähköpostilla tiedoksi muillekin, jotka mahdollisesti kärsivät samantyyppisistä homeongelmista. Yhdessä toimien voitte helpommin välttyä somatisaatiohäiriödiagnoosilta ja muilta mielentilaongelma-diagnooseilta (primääriongelmana). Ne tuskin iskevät useampaan ihmiseen yhtä aikaa.


      • kipuilija
        inhere kirjoitti:

        ... niin ja pane alkuperäisen listan kopio tai nettiosoite sähköpostilla tiedoksi muillekin, jotka mahdollisesti kärsivät samantyyppisistä homeongelmista. Yhdessä toimien voitte helpommin välttyä somatisaatiohäiriödiagnoosilta ja muilta mielentilaongelma-diagnooseilta (primääriongelmana). Ne tuskin iskevät useampaan ihmiseen yhtä aikaa.

        Hei!
        Taas uusi kipu, joka on omakohtausesti tuttu. Osaatko sanoa, mistä tuo mainitsemasi kipu johtuu?


      • turkoosi

        on aika terveyskeskuslääkärille korvan hilseilyn takia. Ajattelin tosiaan ottaa listan mukaani. Lähinnä eniten minua kiusaa minikuume ja jatkuva väsymys. Ja nuo polvet! Luulin tähän asti että polvisäryt johtuvat nuoruusiän balettiharrastuksesta, polvi on kuvattukin, muttei siinä mitään mineraalista vaivaa nähty, joten sitä ei sitten tutkittu enempää.
        Aristaa vaan vähän etukäteen edessä oleva mahdollinen taistelu.
        Ongelmana tässä on, että luulen olevani ainoa joka oireilee työpaikallani. Ainakaan en ole kuullut että muut olisivat koko ajan vähän huonossa kunnossa. Ehkä olen sitten vain herkempi.
        Kiitos vinkeistä kuitenkin, maanantaina se nähdään kuinka muijan käy! =)


      • inhere
        kipuilija kirjoitti:

        Hei!
        Taas uusi kipu, joka on omakohtausesti tuttu. Osaatko sanoa, mistä tuo mainitsemasi kipu johtuu?

        Ainakin Phoma-sieni aiheuttaa nivel- ja lihassärkyjä. Muitakin lienee olemassa. Taitaa olla 2000-luvun puolen tutkimustietoa, että homeet ja reuma kuuluvat yhteen. Onpa jopa esitetty, että reumaan ei olekaan olemassa perinnöllistä taipumusta siinä määrin kuin on uskottu, vaan yksi suurimpia syitä reumaan ovat homeet. Yhteysn on löytynyt työpaikkojen homesairauksia tilastoitaessa - homataloissa oli ihimisllä myös reumakipuja yli kaikkien odotusarvojen.

        Asiaa on tutkittu mm. Kansanterveyslaitoksella Kuopiossa, ja lienee siitä teemasta tietoa myös Kuopion Aluetyöterveyslaitoksen tutkijoilla.

        Yhteystietoja yllä mainittuihin:

        TUTKIMUSKESKUS NEULANEN, 017 - 201 211, keskus,
        jossa toimii sekä Kansanterveyslaitos että Aluetyöterveyslaitos; molemmissa yksiköissä selvitellään homeita ja niiden aiheuttamia ongelmia varsin monmipuolisesti

        Kansanterveyslaitos, Kansanterveyslaitos ympäristönterveyden osasto, Kuopio, 017 - 201 211, keskus
        - Aino Nevalainen, laboratorionjohtaja ("homelabran johtaja")
        - Tuula Husman, nykyinen Putus, hometutkija-lääkär, asiantuntija homeet ja sairaudet -asiayhteyksissä
        - Teija Meklin, "kosteusvaurio- ja hometutkija"
        - Anne Hyvärinen, fil.tri., (Meklin ja Hyvärinen ovat tutkineet monin tavoin homeoireita ja teemaa "mikrobit sisäilman epäpuhtauksina").

        Aluetyöterveyslaitos, Kuopio, 017 - 201 211 keskus
        - Marjut Reiman, erikoisala rakennusten kosteusvauriot
        - Markku Seuri, ylilääkäri


        NIMETYT HENKILÖT ovat julkaisseet paljon tutkimuksia homeista ja niihin liittyvistä terveydellisistä ja rekennusteknisistä ongelmista. Monet niistä löytyvät netistä Googlelle hakemalla (haku: koko nimi hakusanakenttään lainausmerkkien sisään kirjoitettuna)


      • inhere
        kipuilija kirjoitti:

        Hei!
        Taas uusi kipu, joka on omakohtausesti tuttu. Osaatko sanoa, mistä tuo mainitsemasi kipu johtuu?

        Homemyrkyt, erityisesti niiden aiheuttamat aineenvaihduntatuotteet ja mahdollisesti eri mikrobien ristikkäisvaikutuksena syntyvät kemikaalit, ovat rasvaliukoisia. Ne menevät soluseinien läpi ja aiheuttavat tuhojaan syvällä ihon pinnan alla.

        Rasvaliukoisuudesta johtuu mm. se, että ne imeytyvät jopa muoveihin ja saastuttavat siten kodin tavaroita tehokkaasti.


      • inhere
        turkoosi kirjoitti:

        on aika terveyskeskuslääkärille korvan hilseilyn takia. Ajattelin tosiaan ottaa listan mukaani. Lähinnä eniten minua kiusaa minikuume ja jatkuva väsymys. Ja nuo polvet! Luulin tähän asti että polvisäryt johtuvat nuoruusiän balettiharrastuksesta, polvi on kuvattukin, muttei siinä mitään mineraalista vaivaa nähty, joten sitä ei sitten tutkittu enempää.
        Aristaa vaan vähän etukäteen edessä oleva mahdollinen taistelu.
        Ongelmana tässä on, että luulen olevani ainoa joka oireilee työpaikallani. Ainakaan en ole kuullut että muut olisivat koko ajan vähän huonossa kunnossa. Ehkä olen sitten vain herkempi.
        Kiitos vinkeistä kuitenkin, maanantaina se nähdään kuinka muijan käy! =)

        Olisi mielenkiintoista kuulla jonkin asiantuntijan suusta, onko olemassa mitään muuta syytä toistuvaan minikuumeeseen kuin homeet ja muut mikrobit. On tutkijoita, joitden mielestä toistuva minikuume on 100-prosenttinen näyttö huoneilman mikrobirasitteista.


      • home sweet home

        Voi itkut! Miten kuvittelet , että kukaan, lääkäri tai muu ammatti-ihiminen pystyy TODISTAMAAN, että oireet johtuu HOMEESTA?????

        Jos jonkun asian pystyy todistamaan, syy-seuraussuhteen pitää olla vähintäänkin helposti TODISTETTAVISSA!!!

        Lämpöilyä ja kaikenmoisia muita oireita voi ihmisellä olla vaikka mistä syistä; miten muka sen voi TODISTAA, että ne johtuu homeesta????

        Älkää hyvät ihmiset niitä listoja terkkarilääkärille kuljetelko, niillä on ihan oikeesti-sairaidenkin kanssa ihan tarpeeksi tekemistä.


      • ohhei
        home sweet home kirjoitti:

        Voi itkut! Miten kuvittelet , että kukaan, lääkäri tai muu ammatti-ihiminen pystyy TODISTAMAAN, että oireet johtuu HOMEESTA?????

        Jos jonkun asian pystyy todistamaan, syy-seuraussuhteen pitää olla vähintäänkin helposti TODISTETTAVISSA!!!

        Lämpöilyä ja kaikenmoisia muita oireita voi ihmisellä olla vaikka mistä syistä; miten muka sen voi TODISTAA, että ne johtuu homeesta????

        Älkää hyvät ihmiset niitä listoja terkkarilääkärille kuljetelko, niillä on ihan oikeesti-sairaidenkin kanssa ihan tarpeeksi tekemistä.

        odottaa, että sairastuu astmaan, syöpään tms. "oikeaan" sairauteen?? Jotenkin vielä tähän mennessä luulin, että terveydenhuollon pääpaino on ennaltaehkäisyssä.
        Et ole tainnut tavata ketään homeesta sairastunutta? Jatkuva vähän kipeenä olo ei taatusti ole kivaa ja väsymys, joka ei lähde nukkumalla...
        Mutta eikö olisi mukavaa että ne ylityöllistetyt lääkärit tunnustaisivat että homeesta voi sairastua, osaisivat diagnosoida oireet kitkattomasti ja kaikki epämääräisiä oireita valittavat saataisiin nopeasti apua, niin että OIKEASTI sairaille jäisi enemmän aikaa??

        Sitä syy-yhteyttähän tässä haetaan, eikä se itse asiassa ole niinkään vaikea todistaa. Vaikeampaa on saada esim. työnantaja tai isännöitsijä ottamaan näytteet huoneilmasta.

        Hyvä että on mielipiteitä, mutta pitäisköhän HIEMAN ottaa asioista selvää ensin...?


      • altistunut ja sairas!
        ohhei kirjoitti:

        odottaa, että sairastuu astmaan, syöpään tms. "oikeaan" sairauteen?? Jotenkin vielä tähän mennessä luulin, että terveydenhuollon pääpaino on ennaltaehkäisyssä.
        Et ole tainnut tavata ketään homeesta sairastunutta? Jatkuva vähän kipeenä olo ei taatusti ole kivaa ja väsymys, joka ei lähde nukkumalla...
        Mutta eikö olisi mukavaa että ne ylityöllistetyt lääkärit tunnustaisivat että homeesta voi sairastua, osaisivat diagnosoida oireet kitkattomasti ja kaikki epämääräisiä oireita valittavat saataisiin nopeasti apua, niin että OIKEASTI sairaille jäisi enemmän aikaa??

        Sitä syy-yhteyttähän tässä haetaan, eikä se itse asiassa ole niinkään vaikea todistaa. Vaikeampaa on saada esim. työnantaja tai isännöitsijä ottamaan näytteet huoneilmasta.

        Hyvä että on mielipiteitä, mutta pitäisköhän HIEMAN ottaa asioista selvää ensin...?

        Minikuume"kuume alkoi heinäkuussa ja yhä on.joka ikinen päivä.antibiootti jatkuva kuuri ja estolääkitys alkoi elokuussa kuten cortison.kuten sairaalassa annettava tiputushoito.kuten jatkuva sairasloma heinäkuusta nyt heinäkuuhun asti.ja meillä ei ole hometta?kosteusvaurio tosin huippuluokkaa.remontti kyllä alkaa.mutta kyllä jos olisin ajoissa saannut ehkä tietoa tai oikeata hoitoa niin voisin olla paremmassakin kunnossa.jatkuva kuume ja sairaudet ovatkin vienneet 30..plus ihmisen työkyvöttömäksi,jopa ulkona ei voi liikkua kun ei kuumeessa jaksa,ei käydä kaupassa tms.
        sinä joka altistuneet tuomitset lääkärissä ruikuttaviksi"niin kyllä tämä sairastaminen on suaraan sanottuna helvettiä ja se on tämä äidin sairaus lapsille aika kovaa.
        se on niin että oireiluiden jälkeen tulee monella iso pam.eli sairaus saa hyvinkin rajut käänteet,sitten ollaan sairaaloissa tiputuksissa,astmalääkkeillä ynm.kyllä on saatava apua ja hoitoa heti!
        (totta lääkärin vaikea tunnistaa?niin kyllähän vaan pitäisi heidänkin alkaa paneutua asiaan.ja vaatiikiin suunnatonta taistelua saada hoitoa ja tutkimuksia.mutta muuten ne ajat joita me käytämme turhaan?niin tiedätkö minä oikeasti olisinkin iloinen tavallisesta flunsassata,anginaasta jne.saisin lääkkeet ja ne auttaisi,kyllä tämän piinan vaihtaisin tavallisiin sairauksiin.


      • turkoosi
        turkoosi kirjoitti:

        on aika terveyskeskuslääkärille korvan hilseilyn takia. Ajattelin tosiaan ottaa listan mukaani. Lähinnä eniten minua kiusaa minikuume ja jatkuva väsymys. Ja nuo polvet! Luulin tähän asti että polvisäryt johtuvat nuoruusiän balettiharrastuksesta, polvi on kuvattukin, muttei siinä mitään mineraalista vaivaa nähty, joten sitä ei sitten tutkittu enempää.
        Aristaa vaan vähän etukäteen edessä oleva mahdollinen taistelu.
        Ongelmana tässä on, että luulen olevani ainoa joka oireilee työpaikallani. Ainakaan en ole kuullut että muut olisivat koko ajan vähän huonossa kunnossa. Ehkä olen sitten vain herkempi.
        Kiitos vinkeistä kuitenkin, maanantaina se nähdään kuinka muijan käy! =)

        .. lääkärillä tuli sitten käytyä. Ainakin tämä kuunteli mun oireet, mutta siihen se sitten jäikin. Homeoireet niputettiin nätisti samaan amalgaamipaikoista syntyneeseen kohuun. Ja mun valittamaa väsymystä ei näköjään kukaan ota vakavasti!!! Kerta kaikkiaan!
        Huomenna on labra ja kaikennäköistä musta tutkitaan, IgA, keliakia, reuma, jne. jne. Mutta tuo IgA:han ei kai kerro sitä homealtistusta...?
        Ja lähete ihotautilääkärille, mikäli labroista ei löydy mitään. Keliakiaa hän epäili eniten, sepä tästä vielä puuttuisikin.
        Missä niitä asiallisia lääkäreitä olikaan? =)


      • Homentikko
        home sweet home kirjoitti:

        Voi itkut! Miten kuvittelet , että kukaan, lääkäri tai muu ammatti-ihiminen pystyy TODISTAMAAN, että oireet johtuu HOMEESTA?????

        Jos jonkun asian pystyy todistamaan, syy-seuraussuhteen pitää olla vähintäänkin helposti TODISTETTAVISSA!!!

        Lämpöilyä ja kaikenmoisia muita oireita voi ihmisellä olla vaikka mistä syistä; miten muka sen voi TODISTAA, että ne johtuu homeesta????

        Älkää hyvät ihmiset niitä listoja terkkarilääkärille kuljetelko, niillä on ihan oikeesti-sairaidenkin kanssa ihan tarpeeksi tekemistä.

        Kuka lääkäriparka kirjoitti, ettei homesairas ole "oikeasti sairas". Minäkin olin kuolla työpaikkani homeista syksyllä 1999. Olin "ihan oikeasti sairas".

        Työterveyslääkäri lähetti kiireellisenä päivystykseen ja siellä monet tulevat lääkärit kävivät ihmettelemässä keuhkojeni astmakonserttia. Oikea lääkäri (siis jo valmistunut lääkäri) käski opiskelevia lääkäreitä kuuntelemaan keuhkojani:"Tällaista ette usein kuulekaan, tulkaa pian kuuntelemaan" - ja niitä nuoria kävi minun keuhkojani ihmettelemässä.

        Työpaikalta löytyi sekä kosteus-, että homevaurioita. Kotona aina paranin sairauslomalla.
        Eikö siinä ole jo todistus homeen aiheuttamasta vaikeasta keuhkotulehduksesta "voi lääkäri-paralle". Liian kauan vain jahkailtiin, niin että sain pysyvän vaurion, joka johti työkyvyttömyyteen ja eläkkeelle joutumiseen.Sain jopa ammattitautidiagnoosin ja sitäkään ei helposti saa. Tulin myös erittäin sairaaksi ammattitautitutkimuksista, homeista hengittämisestä, joten eikö sekin todista "oikean sairauden" olemassaolosta.

        Tympäisee tuollaiset asiantuntijana esiintyvien "lääkäri-parkojen" kirjoitukset.
        Kannattaisi varmaan opiskella hieman lisää tuonkin "voi lääkäri-paran".


      • asiaa
        inhere kirjoitti:

        Homemyrkyt, erityisesti niiden aiheuttamat aineenvaihduntatuotteet ja mahdollisesti eri mikrobien ristikkäisvaikutuksena syntyvät kemikaalit, ovat rasvaliukoisia. Ne menevät soluseinien läpi ja aiheuttavat tuhojaan syvällä ihon pinnan alla.

        Rasvaliukoisuudesta johtuu mm. se, että ne imeytyvät jopa muoveihin ja saastuttavat siten kodin tavaroita tehokkaasti.

        Homemyrkkyjen rasvaliukoisuudesta,yritin etsiä tietoa netistä, mutta en löytänyt/tai osannut etsiä oikeasta paikasta.
        Onko jotain tutkimustuloksia tai julkaisuja mistä saisi tietoa?
        Voisiko ajatella,että jos käyttää rasvahappovalmisteita ruan lisänä,että nämä neutraloisivat homemyrkkyjä kehossa??? Mitenkä tätä pitäisi ajatella?
        Olen itse tutkinut vitamiinien vaikutuksia tämän homesairauden aikana itseeni ja olisin kiitollinen jos löytyisi tämän tiimoilta tietoa tai kokemuksia.


      • inhere
        asiaa kirjoitti:

        Homemyrkkyjen rasvaliukoisuudesta,yritin etsiä tietoa netistä, mutta en löytänyt/tai osannut etsiä oikeasta paikasta.
        Onko jotain tutkimustuloksia tai julkaisuja mistä saisi tietoa?
        Voisiko ajatella,että jos käyttää rasvahappovalmisteita ruan lisänä,että nämä neutraloisivat homemyrkkyjä kehossa??? Mitenkä tätä pitäisi ajatella?
        Olen itse tutkinut vitamiinien vaikutuksia tämän homesairauden aikana itseeni ja olisin kiitollinen jos löytyisi tämän tiimoilta tietoa tai kokemuksia.

        Hakusanalla "Myrkylliset mikrobit sisätiloissa" saat Googlella monenmoista mielenkiintoista myös rasvaliukoisia mikrobeja koskevaa tekstiä.

        Hanki myös Salkinoja-Salosen (ja muiden) kirjoittama samannimimen teos vaikka kirjastosta.

        Näillä tiedoilla se löytyy:

        Andersson Maria, Koljalg Urmas, Mikkola Raimo, Peltola Joanna, Vuorio Riitta & Salkinoja-Salonen Mirja: Myrkylliset mikrobit sisätiloissa, Loppuraportti Työsuojelurahaston hankkeesta 94281, Mikrobiologian julkaisuja 45/1999, Helsingin yliopisto, Soveltavan kemian ja mikrobiologian laitos, 260 sivua, ISBN 951-45-8031-1.


    • oireita

      Hei! Oireitani ei terkkarilääkäri ottanut vakavasti; ei ollut kuulemma mitään selvää astmaan tai allergiaan viittaavaa. Kirjotti pyytäessäni todistuksen, jossa sanottiin, että ei voida vetää johtopäätöksiä oireiden ja mahdollisen homesairauden yhteydestä .

      Hometutkimuksissa ei talossa tai töissä ole mitään todettu.

      Mutta pientä oiretta on kuitenkin, aavistus lämpöilyä, huonoa oloa...

      On tehty astma-tutkimukset ja verestä jotain allergiatasoja määritetty, ihotestit homeille ja perusihotestit.

      Homevasta-aineet ei kuulemma kerro mitään altistuksesta, kun kaikki on homeille jossain (esim ulkona) altistuneet, ja homeita ei siis löytynyt töissä tai kotona, jotta voisi verrata.
      Lääkäri sanoi, että vasta-ainemittauksia tehdään, jos töissä moni oireilee ja löytyy hometta työpaikalta.

      Eli mitä seuraavaksi???

      • inhere

        Lekurisi kiersi asian ytimen aika ovelasti, mutta ei mitenkään harvinaisella tavalla. Varsinkaan alkuvaiheessa tutkimuksia oireista ei todellakaan voi sanoa, että NE JOHTUVAT homeista.

        Syy-seuraussuhteen 100-prosenttisella varmuudella leikkiminen on keino olla ottamatta kantaa asiaan ja haudata asian jatkotutkimukset. Lääketiede lienee valtasääntöisesti enemmän tilastotiedettä kuin 100-prosenttista kausaalisuhdetta.

        Lääkärisi harhautti sinua, koska KYSE ON HOMEISTA - kai 99 prosentin varmuudella.


        Siis, kysymys, johon vastaus on saatava, on: "Sopivatko oireet homeiden aiheuttamiksi?"
        Tai "Onko mahdollista, että oireet ovat homeiden aiheuttamia?". Puhutaan siis jonkinnäköisestä todennäköisyydestä, kuten monen muunkin taudin syy-ja-seuraussuhteen alkuvaiheen diagnostiikassa.

        Todennäköisyydellä on erilaisia vahvuusasteita. On myös jotain tämäntapaista: "oireet sopivat hyvin homeen aiheuttamiksi" jne.

        Vertaa asiaa oikeudenkäyntiä varten annettuun yleisesti käytettyyn lääkärinlausuntoon: "...oireet sopivat tylpällä astalolla aiheutetuiksi". Ei siinäkään tilanteessa lausuntoa jätetty antamatta, koska on mahdollisuus, että potilas juoksi tahallaan heinäseipääseen, jonka hän itse oli kiinnittänyt vaakasuoraan talonsa nurkkarakenteisiin, jotta voisi juosta sitä päin. 100-prosenttinen todistettu varmuus syy-ja-seuraussuhteesta ei siis tässäkään tapauksessa ole lääkärin tiedossa, mutta kyllä hän sen lausuntonsa kirjoittaa ihan just silleen kuin oikeudenkäyntiä varten on tapana.

        Pane se lekuri vastaamaan kysyttyyn asiaan eikä asian vierestä.


      • inhere

        Terveydensuojelulaki, työsuojelulaki ja huoneenvuokralaki käyttävät selkokielisiä ilmaisuja, joiden mukaan ihmisasunnoissa ja työpaikoilla ei saa olla edes sairastumisen riskiä aiheuttavia mikrobeja.

        Sairastumista ei ole lain kirjaimen mukaan pakko edes todistaa - riittää, kun on todistanut sairastumisen mahdollisuuden ko. tiloissa! Siihen todisteluketjuun kuuluu myös mm. sen oirekirjon toteaminen, "joka todennäköisesti on homeiden aiheuttama".

        Jos oireilu on sen laatuista, että oireet sopivat mikrobien aiheuttamiksi, niin esim. terveydensuojeluviranomaisten tai työsuojeluviranomaisten on ryhdyttävä toimiin.

        Lääkärisi on ottanut itselleen taloudellispoliittisen päätöksenteon asiassa, joka hänelle ei kuulu ja johon hänellä ei ole virkansa suomaa oikeutta. Hän siis asettuu Suomen lain yläpuolelle.

        Olihan Oulussakin aikoinaan useampikin sairaala, jossa lääkärit (muuan kussakin sairaalassa) kieltäytyivät antamasta lääkärintodistusta lapsen pahoinpitelyvammoista, joiden vuoksi lapsia heidän vastaanotolleen tuli. Perustelivat lääkärintodistuksen antamisesta kieltäytymistään sillä, että eiväthän he tiedä, mihin todistusta käytetään. Ei heidän tulekaan tietää. Periaatteessa heillä ei ole oikeutta edes vaatia tietoa siitä, mihin lääkärintodistusta käytetään.

        Niin vain nekin Oulun lääkärit, jokainen, joutuivat lopulta lausuntonsa kirjoittamaan ja potilaalle luovuttamaan, kuten laki määrää. Kotimainen lääketiede on joskus myös melkoista juridiikkaa, ja joskus asioita on hoidettava lekurillakin lakikirjan kanssa.

        HUOM! Oireselvitys on lakiin perustuva menetelmä huonetilojen homerasituksen todistamiseksi. Se on lainvoimaisen Asumisterveysohje -säädöksen mukainen työtapa MIKROBIHAITAN TODENNÄKÖISYYDEN OSOITTAMISEKSI.

        Lääkärisi on noudatettava suomalaisia säädöksiä tai asia voidaan viedä esim. kanteluna lääninhallitukseen tai muuhun valitusasteeseen.

        Kyllä sinä vielä sellaisenkin lääkärin tästä maasta löydät, joka toimii ihan lain kirjaimen ja jopa lain hengen mukaisesti.


      • Homentikko

        Mene infektiolääkäriin tai allergologian erikoislääkäriin tai keuhkolääkäriin.
        Jokainen asiaan perehtynyt lääkäri TIETÄÄ, etteivät oireet suinkaan aina perustu allergiaan.
        Vain alle 5 % homeoireilijoista /-sairastuneista ovat allergisia homeille.

        Sinulta tulisi ottaa ECP-tutkimus, jos keuhkosi oireilevat. Myös IgE ja IgG-homevasta-aineet voisi ottaa. Jos haluat satsata rahaa tutkimuksiisi, voit otattaa ne itsekin.

        Mene nyt kuitenkin OIKEALLE lääkärille jos terveyskeskuslääkäri ei suostu (osaa??) Sinua tutkia. On niitä tullut viime vuonnakin uusia tutkimusmenetelmiä, mutta varmaan erikoislääkärisi kertoo niistä enemmän. Älä luovuta. Kosteusvauriomikrobit OVAT VAARALLISIA terveydelle. Minäkin menetin terveyteni ja työkykyni täysin. En kestä hetkeäkään hometiloissa edes voimakkaiden lääkkeiden ja kortisonin "suojassa".

        Kerroppas tällä palstalla miten Sinun asiasi etenee. Meitä kohtalotovereita ja asioista selvää ottaneita on aika paljon näilläkin palstoilla.

        Kiitos "inhere" ja "nisuiisu" "stp" ja monet muut neuvoistanne. Autetaan yhdessä toinen toisiamme eteenpäin. Terveisin Homentikko


      • oireita
        Homentikko kirjoitti:

        Mene infektiolääkäriin tai allergologian erikoislääkäriin tai keuhkolääkäriin.
        Jokainen asiaan perehtynyt lääkäri TIETÄÄ, etteivät oireet suinkaan aina perustu allergiaan.
        Vain alle 5 % homeoireilijoista /-sairastuneista ovat allergisia homeille.

        Sinulta tulisi ottaa ECP-tutkimus, jos keuhkosi oireilevat. Myös IgE ja IgG-homevasta-aineet voisi ottaa. Jos haluat satsata rahaa tutkimuksiisi, voit otattaa ne itsekin.

        Mene nyt kuitenkin OIKEALLE lääkärille jos terveyskeskuslääkäri ei suostu (osaa??) Sinua tutkia. On niitä tullut viime vuonnakin uusia tutkimusmenetelmiä, mutta varmaan erikoislääkärisi kertoo niistä enemmän. Älä luovuta. Kosteusvauriomikrobit OVAT VAARALLISIA terveydelle. Minäkin menetin terveyteni ja työkykyni täysin. En kestä hetkeäkään hometiloissa edes voimakkaiden lääkkeiden ja kortisonin "suojassa".

        Kerroppas tällä palstalla miten Sinun asiasi etenee. Meitä kohtalotovereita ja asioista selvää ottaneita on aika paljon näilläkin palstoilla.

        Kiitos "inhere" ja "nisuiisu" "stp" ja monet muut neuvoistanne. Autetaan yhdessä toinen toisiamme eteenpäin. Terveisin Homentikko

        Mun terkkarilääkäri kyllä vaikutti muuten ihan pätevältä. ECP otettiin terkkarissa, se oli normaali. IgE-vasta-aineet oli myös normaalit.

        Mutta kun ei ole mitään homeita kotoa tai työpaikalta löytynyt, niin en oikein tiedä, vieläkö jatkais tutkimusrumbaa...

        Se terkkarilääkäri muuten soitti silloin vastaanotolla ollessani jollekin keuhkolääkärille keskussairaalaan, ja sen sairaalalääärin ohjeiden mukaan se terkkarilääkäri sitten ilmeisesti toimi, ainakin noita tutkimuksia silloin otetttiin lisää. Joten ei se minun lääkäri nyt ihan toope tuntunut olevan...


      • Homentikko
        oireita kirjoitti:

        Mun terkkarilääkäri kyllä vaikutti muuten ihan pätevältä. ECP otettiin terkkarissa, se oli normaali. IgE-vasta-aineet oli myös normaalit.

        Mutta kun ei ole mitään homeita kotoa tai työpaikalta löytynyt, niin en oikein tiedä, vieläkö jatkais tutkimusrumbaa...

        Se terkkarilääkäri muuten soitti silloin vastaanotolla ollessani jollekin keuhkolääkärille keskussairaalaan, ja sen sairaalalääärin ohjeiden mukaan se terkkarilääkäri sitten ilmeisesti toimi, ainakin noita tutkimuksia silloin otetttiin lisää. Joten ei se minun lääkäri nyt ihan toope tuntunut olevan...

        Kyllä niitä viisaita lääkäreitäkin löytyy.
        ECP on silloin nousussa kun keuhkosi ovat huonossa kunnossa. Jos olet homealtistuksessa, niin neljäntenä paivänä JOS keuhkot alkavat tulehtumaan, ECP näkyy verikokeissa.

        Hyvähän se on jos mitään hälyyttävää ei löydy, mutta jos oireilet niin mene infektiolääkäriin.

        Kokemuksesta tiedän, ettei työpaikalla aina "löydy" homeita, mutta siellä tehdään "muuten vaan" remonttia, eikä remontin aikana "tarvitse" ottaa mitään näytteitä.


    • turkoosi

      Noniin, aiemmin mainistemani labratulokset tulivat eilen. Mitään normaalista poikkeavaa ei löytynyt, ei edes kohonneita arvoja. Keliakiaahan terveyskeskuslääkäri haki ja kun sitä ei löytynyt, niin suivaantuneena tyrkkäsi minut ihotautilekurille. Aika sinne on ensi viikolla. Kaipa se tyrnämpi kortisonivoide hetkeksi auttaa - kutina on helvetillistä..
      Mutta KUKAAN ei tunnu ottavan vakavasti väsymytä, kuumeilua ja alavireisyyttä. Minusta EI ole normaalia, että parhaassa työiässä (34) oleva perheetön nainen ei JAKSA tehdä muutakuin olla töissä 8h / pvä. Ja silloinkaan ei työnjälki ole parasta mahdollista..

      Soittelin kakkosmielipidettä terkkarin toiselta lekurilta. Hänen mielestään oireet olivat taas AIVAN selviä työpaikkaperäisiä ja täyttivat huonon sisäilman oireilun määritteet. MUTTA, hän kehoitti pommittamaan työterveyslääkäriä, joka on siis yksityinen meillä, eikä TODELLAKAAN tunnu kuuntelevan. Ainakaan minua. Eli kunnallinen terveydenhuolto on aikas hampaaton.. Seuraavaksi taidan kilauttaa työsuojelupiiriin.
      Turhauttaava!! Kun kukaan ei edes suostu otatuttamaan homevasta-ainekokeita! Tässä tarvitsee sitä lepolomaa kohta jo ihan tän tappelun takia.. =)

      • Lain mukaan

        Jos työpaikkasi sisäilma aiheuttaa sinulle terveyshaittaa tai terveysuhkaa, voit lain mukaan pidättäytyä tekemästä työtäsi siihen asti kunnes työnantaja on poistanut terveyshaitan tai terveysuhan.


      • Atoopikko

        Turkoosi, sinun vaivasi kuulostaa niin tutulta. Minulla tuo ihon kutina esiintyy toisessa muodossa eli mm. nenän limakalvojen kuivumisena. Minullekaan tuota diagnooosia ei meinannut saada kirveelläkään. Kaikki arvot olivat hyvät, tosin IgE oli aika lailla ylärajoilla. No yksi erikoistunut nenä ja kurkkulääkäri totesi sitten vuosien selvittelyn jälkeen, että oireet johtuvat atopiasta (joka on jonkinlaista yliherkkyyttä mm. ilmansaasteille jne.) Hän antoi reseptiksi liikunnan ja avantouinnin. Liikunta pitää aloittaa kevyesti ja vähitellen koska kunto on helpostikin päässyt "sairastellessa" todella huonoksi. Käytän ilmausta "sairastellessa", koska en osaa enää pitää sitä sairautena. Väsymyksestä ei pääse kokonaan eroon, mutta liikunta ja avantouinti erittävät kehoon endorfiineja jotka saavat olon tuntumaan paremmalta. Ja hyväkuntoisena jaksaa muutenkin paremmin. Ja yksi juttu; saunominen on atoopikolle myrkkyä niin kuin muutenkin lämpimät paikat, ne saavat olon todella väsyneeksi - viimeistään seuraavana päivänä. Ja kun se "kuume" on kuitenkin n. 36.8 - 37.2 , niin pukeutumisessa pitää huomioida, että keho saa riittävästi jäähdytystä...

        Sitten noista homeista. Olen muuttanut vuodenvaihteessa vuokralle OK-taloon ja epäilen vahvasti, että siellä on hometta. Minulla oireet ovat seuraavat: aamulla silmät ovat kuivat ja punoittavat, nenänielu on turvoksissa ja ärtyneen tuntuinen ja olo on räkäinen. Keuhkoputki on myös jatkuvasti hieman ärtynyt. Että sellaista...


      • Homentikko
        Atoopikko kirjoitti:

        Turkoosi, sinun vaivasi kuulostaa niin tutulta. Minulla tuo ihon kutina esiintyy toisessa muodossa eli mm. nenän limakalvojen kuivumisena. Minullekaan tuota diagnooosia ei meinannut saada kirveelläkään. Kaikki arvot olivat hyvät, tosin IgE oli aika lailla ylärajoilla. No yksi erikoistunut nenä ja kurkkulääkäri totesi sitten vuosien selvittelyn jälkeen, että oireet johtuvat atopiasta (joka on jonkinlaista yliherkkyyttä mm. ilmansaasteille jne.) Hän antoi reseptiksi liikunnan ja avantouinnin. Liikunta pitää aloittaa kevyesti ja vähitellen koska kunto on helpostikin päässyt "sairastellessa" todella huonoksi. Käytän ilmausta "sairastellessa", koska en osaa enää pitää sitä sairautena. Väsymyksestä ei pääse kokonaan eroon, mutta liikunta ja avantouinti erittävät kehoon endorfiineja jotka saavat olon tuntumaan paremmalta. Ja hyväkuntoisena jaksaa muutenkin paremmin. Ja yksi juttu; saunominen on atoopikolle myrkkyä niin kuin muutenkin lämpimät paikat, ne saavat olon todella väsyneeksi - viimeistään seuraavana päivänä. Ja kun se "kuume" on kuitenkin n. 36.8 - 37.2 , niin pukeutumisessa pitää huomioida, että keho saa riittävästi jäähdytystä...

        Sitten noista homeista. Olen muuttanut vuodenvaihteessa vuokralle OK-taloon ja epäilen vahvasti, että siellä on hometta. Minulla oireet ovat seuraavat: aamulla silmät ovat kuivat ja punoittavat, nenänielu on turvoksissa ja ärtyneen tuntuinen ja olo on räkäinen. Keuhkoputki on myös jatkuvasti hieman ärtynyt. Että sellaista...

        Jos olet muuttanut hometaloon ja et ole varma onko siellä hometta, niin pyydä talon omistajaa teettämään tutkimukset. Sano vuokranantajalle, että nyt tulee halvemmaksi korjata vauriot kuin maksaa sinulle ja perheellesi mahdolliset lääkärinkulut ja homesairaudesta aiheutuvat kulut (palkanmenetys, krooninen sairaus ym.)
        Älä missään tapauksessa jää odottelemaan, että oireet itsekseen häviävät. Onko mahdollista saada jostain homeeton asunto ? Homesairaus on hirvittävä sairaus ja se on sinulla loppuelämäsi rajoittaen koko elämääsi kaikella tavalla, JOS sairastut siihen.


      • Atoopikko
        Homentikko kirjoitti:

        Jos olet muuttanut hometaloon ja et ole varma onko siellä hometta, niin pyydä talon omistajaa teettämään tutkimukset. Sano vuokranantajalle, että nyt tulee halvemmaksi korjata vauriot kuin maksaa sinulle ja perheellesi mahdolliset lääkärinkulut ja homesairaudesta aiheutuvat kulut (palkanmenetys, krooninen sairaus ym.)
        Älä missään tapauksessa jää odottelemaan, että oireet itsekseen häviävät. Onko mahdollista saada jostain homeeton asunto ? Homesairaus on hirvittävä sairaus ja se on sinulla loppuelämäsi rajoittaen koko elämääsi kaikella tavalla, JOS sairastut siihen.

        Olin tuosta yhteydessä jo terveystarkastajaan, mutta hän totesi, että homemittauksia voi tehdä vain jäisen maan aikaan!? Onko tuo todella totta? Kyllä se asunnon vaihto on ollut mielessä, mutta kun kaverilla ei ole ollut ollenkaan oireita... ja työpaikkaa vaihdoin samaan aikaan kuin asuntoakin, joten en voi olla aivan varma, että se johtuu tuosta asunnosta.


      • Liisa
        Atoopikko kirjoitti:

        Olin tuosta yhteydessä jo terveystarkastajaan, mutta hän totesi, että homemittauksia voi tehdä vain jäisen maan aikaan!? Onko tuo todella totta? Kyllä se asunnon vaihto on ollut mielessä, mutta kun kaverilla ei ole ollut ollenkaan oireita... ja työpaikkaa vaihdoin samaan aikaan kuin asuntoakin, joten en voi olla aivan varma, että se johtuu tuosta asunnosta.

        Terveystarkastaja tarkoitti varmaan ilmanäytteitä. Kyllä niitä voi ottaa kesälläkin, mutta silloin täytyy ottaa samalla myös vertailunäyte ulkoilmasta.

        Ilmanäytteet ovat epäluotettavia. Jos yksittäisestä näytteestä ei löydy mitään, se ei tarkoita, etteikö ongelmia ole. Näytteitä pitäisi ottaa lukuisia eri aikoina. Yksittäisestä näytteestä on hyötyä siinä tapauksessa, että siinä sattuisi näkymään indikaattorilajeja tai huomattavan suuria määriä muita lajeja.

        Luotettavampi tapa on tutkia materiaalinäytteitä, mutta sitä terveystarkastajat eivät yleensä harrasta.


    • turkoosi

      Jos nyt jotain kiinnostaa, jatkan näitä päivityksiä, itse tunnun tarvitsevan jonkun puhina-väylän..

      Nyt sain 3 päivää levähdystaukoa työpaikalta ja arvatenkin 2 päivää on mennyt nukkuessa, olen nukkunut näin paljon viimeksi vauvana varmaankin. Niinhän siinä kävi, terveyskeskuslääkärit pesivät kätensä ja käskivät siis pommittamaan työterveyslääkäriä, joka ei ottanut kuuleviin korviinkaan väsymystäni (pysyin tuskin hereillä) eikä muitakaan oireita. Hän kuittasi mikrobiepäilyni tyyliin, että aina näin suuressa talossa on jotain. Meille on siis tehty ilmanäytekokeet työpaikalle, mutta mystisesti tulokset ovat kadonneet... Ja tasan tarkkaan tiedän, etten ole ainoa oireilija.

      Ensi viikolla sitten pitäisi jotenkin jaksaa olla töissä ja samalla juosta erilaisilla lekureilla. Ihotauti- ja sisätautilääkäri on tiistaina ja psykiatri perjantaina. Kai sekin pitää saada selville onko päässä pipi, vai miksi vaan väsyttää..
      Toivottavasti sisätautilääkäri tietää homeista ja kosteusmikrobeista ettei tarvitse turhaan laittaa omia rahojaan.

      Ja se työstä kieltäytyminen.. Hieno, upea ajatus ja täysin toteutuskelvoton ainakin minun kohdallani, minähän en saa pahaa astmakohtausta työpaikalla, vaikka muuten kyllä olo onkin kurja. Toisaalta, turha on lähteä tappelulinjalle kun ei vielä ole diagnoosia kätösessä. Rahvaan osa on joskus rankka.. =] Toivotonta tuntuu olevan, voimat alkaa huveta (ne vähäisetkin)..

      • Homentikko

        Kerro vain miten asiasi etenevät. Et todellakaan ole ensimmäinen, jonka työpaikan homemittaus tulokset ovat mysteerisesti "kadonneet". Siitä jo melkein voi päätellä, että siellä on paljon ja pahoja homeita (kosteusvauriomikrobeja). Jos ne säilytettäisiin, voisi työnantajasi joutua syytteeseen työsuojelurikoksesta jos pitää teitä työssä, eikä korjaa vaurioita.

        Ilmoittelehan itsestäsi. Terveisin Homentikko


      • inhere

        Tilaa Tammer-Tutkan Maljat Oy:ltä Tampereelta, puh. 03 - 2122 725, halkaisijaltaan 9 cm mallasuuteagarimaljoja 5 kappaletta (homeille) ja ja TSA-maljoja 5 kpl (bakteereille). Pidä ne tiukasti tarkoin suljetuissa muovipusseissa, esim. puolen litran minigrip-pusseissa kukin erikseen.

        Vie ne työpaikalle ja asettele niitä pareittan, mallasuutemalja ja TSA-malja rinnakkain, sinne tänne avattuina tunniksi tai pariksi. Asettele niitä lähelle epäilyttäviä paikkoja, esim. valskaavien ikkunanpuitteiden lähelle, mustan pölyn tummentamien ilmanvaihtokanavien liepeille tai vaikka ilmanvaihtokanavaan ja harmaata töhnää keräävien hyllyjen päälle.

        Sen jälkeen sulje maljat niiden kansilla ja teippaa vielä kannet kiinni niin, että taatusti mistään muualta matkan varrelta ei pääse pöpöjä maljarasioiden sisään. Pidä maljoja siitä eteenpäin siten, että pohjapuoli on ylöspäin, mikä vähentää ulkopuolisten pöpöjen pääsyä agareille.

        Kirjoita jokaisen maljan päälle liimattuun maalarinteippiin paikka tai oma paikkakoodi, mistä se on otettu, ja maininta, onko kyseessä laskeumamalja vai "istuintestimalja", josta kerron enemmän muutamaa kappaletta myöhemmin.

        Nämä hommat voit tehdä työpaikalla myös salaa, jos se vain on mahdollista.


        Sen jälkeen lähetä maljat mikrobien kasvattamiseksi ja analysoimiseksi johonkin seuraavista vaihtoehtoisista paikoista; ihan suositeltavia paikkoja jokainen mainituista:

        1) Oulun Sisäilmatutkimus Oulu, puh. 08 - 556 3640

        2) Kansanterveyslaitos, Kuopio, puh. 017 - 154, Ulla Lignell tai 017 - 201 383, Juho Halla-Aho

        3) HUS, Allergiasairaala, Helsinki, 09 - 4718 6253, Pirkko Koukila-Kähkölä

        4) Turun yliopisto, Aerobiologian laitos, 02 - 333 6065.

        Ilmoitan vain puhelinnumerot, koska näytteiden postittamisessa ja muissa järjestelyissä on yksityiskohtia, jotka on syytä sopia valitsemasi näyteanalyysin tekijän kanssa ennen näytemaljojen käsittelyä. Esim. näytteet eivät saa kuljetuksen aikana joutua pakkaseen, mitä ei postilähetyksenä voida taata, mutta esim. Matkahuollon kautta lähetyksen pysyminen plus-lämpötilassa voidaan taata.

        Kun saat analyysitulokset, ja jos niissä jotain ilmenee, niin "vastapuolen" on todistettava tutkimukset väärin tehdyiksi tai sen on todistettava huonetilat puhtaiksi, mikä ei tietenkään onnistu. Kunnan terveystarkastajan tai työsuojelupiirin tulee silloin toimia, jos isäntä ei oma-aloitteisesti tee johtopäätöksiä tuloksista.

        Ja ainakin sinulla on silloin laillinen peruste työstä kieltäytymiseen, jos näytteistä todisteita mikrobeista löytyy. Työpaikoilla kun ei kerta kaikkiaan saa olla terveyttä vaarantavia määriä mikrobeja, kuten ei myöskään asunnoissa. Sitä ennen tarkista "terveyttä vaarantava" -käsitteen sisältöä esim. Kuopion Kansanterveyslaitoksen ihmisiltä.

        Kullakin homesuvulla / homelajilla on oma "vaarallisen määrän" raja-arvo, jonka voi tarkistaa esim. Kansanterveyslaitokselta Kuopoista. Älä yritäkään selvittää "vaarallisen määrän" rajaa oman kunnan terveystarkastajalta. Jokseenkin melkoisella varmuudella heiltä et saa vastausta ollenkaan tai siihen ei ole luottamista.

        Jokseenkin yleinen paikallisen terveystarkastajan vastaus on muotoa, että mikään määrä homeita ei ole varmuudella vaarallinen tai sitten selitellään, että ainoastaan Stachyborus Atra on vaarallinen mutta muista ei tarvitse välittää. Tai selitetään, että se on "vain penisilliiniä", tai "tavallista täplähometta" tai että koko "homejuttu on pelkkää muotia ja ylireagointia", josta ei kannata välittää. Kaikki nämä vastaukset ovat silkkkaa ammattitaidottomuutta ja tietämättämyydestä pullistuvia uskomuksia, SAMMAKOITA, JOITA TERVEYSTARKASTAJAN EI SAISI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SUUSTAAN TIPUTELLA.


        Laskeumamaljatekniikka on karkea menetelmä, jolla saatujen löydösten perusteella ei voida tehdä vertailuja muihin/yleisiin hometasoihin. Se on ON-EI-testi, joka ei anna tietoa homeiden suhteellisesta määrästä muulla tai muina aikoina tehtyihin testeihin verrattuna.

        Laskeumalajoilla todettu mikrobirasitus huoneessa on kuitenkin NÄYTTÖ, että ongelma on olemassa ja se on selvitettävä kunnolla esim. materiaalinäytteillä tai "teippitekniikalla" otetuilla näytteillä.


        Ja sitten asiaa istuintestistä:
        Pehmustetuista tuoleista voidaan kalastaa homenäytteet agarimaljalla näin: Avaa rasia ja ota se avattuna alassuin käteen rasian pohja kämmentä vasten. Tömäyttele avointa maljaa kunnon läimäyksillä tuolin istuinosan pehmusteita vasten, niin että tuolista pöllähtevä pöly - siis myös pehmusteisiin ahneesti asettuneet homeet - leviävät maljan agarin eli kasvatusaineen pinnalle. Kasvatusaine maljassa/rasiassa pysyy kyllä paikallaan, vaikka avointa maljaa alassuin kovistaallaankin reippain ottein tuolia vasten.

        Kaiken aikaa on muistettava se, että minkään kerran tehdyn näyteanalyysin tulos, olkoon se tehty millä menetelmällä tahansa, ei ole varma näyttö "puhtaista" tiloista, vaikka tulos olisikin nolla eli näyte olisi puhdas. Yhden näytteenottokerran nollatulos (= viljellyssä näytteessä ei ole homeita eikä bakteereita merkittäviä määriä) ei ole vielä todiste terveellisestä ympäristöstä.

        Oireet ja etenkin jatkuva muutaman kymmenyksen kuume tai huoneilman haju ovat varmempi näyttö homeista kuin mikään satunnaisella hetkellä otettu ilmanäyte tai satunnaisesta paikasta otettu materiaalinäyte.

        Yksinkertaisuudestaan ja edullisuudestaan huolimatta laskeumamalja-analyysi on käyttökelpoinen. Jos sillä saadaan näyttöä homeista, niin niitä sitten varmuudella on.

        Jos näytemaljoille ei homeita/bakteereita kasva, niin kyseinen huonetila ei välttämättä ole homeeton. Esim. sädesienet (jotka tosiasiassa ovat bakteereita) ovat aika lailla pienellä todennäköisyydellä löydettävissä millään ilmanäytteellä.

        Homeviljelyn ja -analyysin hinta lienee vajaa sata euroa tai hieman yli. Soita yllä kirjattuihin puhelinnumeroihin ja tarkista.

        [email protected]


      • Homentikko
        inhere kirjoitti:

        Tilaa Tammer-Tutkan Maljat Oy:ltä Tampereelta, puh. 03 - 2122 725, halkaisijaltaan 9 cm mallasuuteagarimaljoja 5 kappaletta (homeille) ja ja TSA-maljoja 5 kpl (bakteereille). Pidä ne tiukasti tarkoin suljetuissa muovipusseissa, esim. puolen litran minigrip-pusseissa kukin erikseen.

        Vie ne työpaikalle ja asettele niitä pareittan, mallasuutemalja ja TSA-malja rinnakkain, sinne tänne avattuina tunniksi tai pariksi. Asettele niitä lähelle epäilyttäviä paikkoja, esim. valskaavien ikkunanpuitteiden lähelle, mustan pölyn tummentamien ilmanvaihtokanavien liepeille tai vaikka ilmanvaihtokanavaan ja harmaata töhnää keräävien hyllyjen päälle.

        Sen jälkeen sulje maljat niiden kansilla ja teippaa vielä kannet kiinni niin, että taatusti mistään muualta matkan varrelta ei pääse pöpöjä maljarasioiden sisään. Pidä maljoja siitä eteenpäin siten, että pohjapuoli on ylöspäin, mikä vähentää ulkopuolisten pöpöjen pääsyä agareille.

        Kirjoita jokaisen maljan päälle liimattuun maalarinteippiin paikka tai oma paikkakoodi, mistä se on otettu, ja maininta, onko kyseessä laskeumamalja vai "istuintestimalja", josta kerron enemmän muutamaa kappaletta myöhemmin.

        Nämä hommat voit tehdä työpaikalla myös salaa, jos se vain on mahdollista.


        Sen jälkeen lähetä maljat mikrobien kasvattamiseksi ja analysoimiseksi johonkin seuraavista vaihtoehtoisista paikoista; ihan suositeltavia paikkoja jokainen mainituista:

        1) Oulun Sisäilmatutkimus Oulu, puh. 08 - 556 3640

        2) Kansanterveyslaitos, Kuopio, puh. 017 - 154, Ulla Lignell tai 017 - 201 383, Juho Halla-Aho

        3) HUS, Allergiasairaala, Helsinki, 09 - 4718 6253, Pirkko Koukila-Kähkölä

        4) Turun yliopisto, Aerobiologian laitos, 02 - 333 6065.

        Ilmoitan vain puhelinnumerot, koska näytteiden postittamisessa ja muissa järjestelyissä on yksityiskohtia, jotka on syytä sopia valitsemasi näyteanalyysin tekijän kanssa ennen näytemaljojen käsittelyä. Esim. näytteet eivät saa kuljetuksen aikana joutua pakkaseen, mitä ei postilähetyksenä voida taata, mutta esim. Matkahuollon kautta lähetyksen pysyminen plus-lämpötilassa voidaan taata.

        Kun saat analyysitulokset, ja jos niissä jotain ilmenee, niin "vastapuolen" on todistettava tutkimukset väärin tehdyiksi tai sen on todistettava huonetilat puhtaiksi, mikä ei tietenkään onnistu. Kunnan terveystarkastajan tai työsuojelupiirin tulee silloin toimia, jos isäntä ei oma-aloitteisesti tee johtopäätöksiä tuloksista.

        Ja ainakin sinulla on silloin laillinen peruste työstä kieltäytymiseen, jos näytteistä todisteita mikrobeista löytyy. Työpaikoilla kun ei kerta kaikkiaan saa olla terveyttä vaarantavia määriä mikrobeja, kuten ei myöskään asunnoissa. Sitä ennen tarkista "terveyttä vaarantava" -käsitteen sisältöä esim. Kuopion Kansanterveyslaitoksen ihmisiltä.

        Kullakin homesuvulla / homelajilla on oma "vaarallisen määrän" raja-arvo, jonka voi tarkistaa esim. Kansanterveyslaitokselta Kuopoista. Älä yritäkään selvittää "vaarallisen määrän" rajaa oman kunnan terveystarkastajalta. Jokseenkin melkoisella varmuudella heiltä et saa vastausta ollenkaan tai siihen ei ole luottamista.

        Jokseenkin yleinen paikallisen terveystarkastajan vastaus on muotoa, että mikään määrä homeita ei ole varmuudella vaarallinen tai sitten selitellään, että ainoastaan Stachyborus Atra on vaarallinen mutta muista ei tarvitse välittää. Tai selitetään, että se on "vain penisilliiniä", tai "tavallista täplähometta" tai että koko "homejuttu on pelkkää muotia ja ylireagointia", josta ei kannata välittää. Kaikki nämä vastaukset ovat silkkkaa ammattitaidottomuutta ja tietämättämyydestä pullistuvia uskomuksia, SAMMAKOITA, JOITA TERVEYSTARKASTAJAN EI SAISI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SUUSTAAN TIPUTELLA.


        Laskeumamaljatekniikka on karkea menetelmä, jolla saatujen löydösten perusteella ei voida tehdä vertailuja muihin/yleisiin hometasoihin. Se on ON-EI-testi, joka ei anna tietoa homeiden suhteellisesta määrästä muulla tai muina aikoina tehtyihin testeihin verrattuna.

        Laskeumalajoilla todettu mikrobirasitus huoneessa on kuitenkin NÄYTTÖ, että ongelma on olemassa ja se on selvitettävä kunnolla esim. materiaalinäytteillä tai "teippitekniikalla" otetuilla näytteillä.


        Ja sitten asiaa istuintestistä:
        Pehmustetuista tuoleista voidaan kalastaa homenäytteet agarimaljalla näin: Avaa rasia ja ota se avattuna alassuin käteen rasian pohja kämmentä vasten. Tömäyttele avointa maljaa kunnon läimäyksillä tuolin istuinosan pehmusteita vasten, niin että tuolista pöllähtevä pöly - siis myös pehmusteisiin ahneesti asettuneet homeet - leviävät maljan agarin eli kasvatusaineen pinnalle. Kasvatusaine maljassa/rasiassa pysyy kyllä paikallaan, vaikka avointa maljaa alassuin kovistaallaankin reippain ottein tuolia vasten.

        Kaiken aikaa on muistettava se, että minkään kerran tehdyn näyteanalyysin tulos, olkoon se tehty millä menetelmällä tahansa, ei ole varma näyttö "puhtaista" tiloista, vaikka tulos olisikin nolla eli näyte olisi puhdas. Yhden näytteenottokerran nollatulos (= viljellyssä näytteessä ei ole homeita eikä bakteereita merkittäviä määriä) ei ole vielä todiste terveellisestä ympäristöstä.

        Oireet ja etenkin jatkuva muutaman kymmenyksen kuume tai huoneilman haju ovat varmempi näyttö homeista kuin mikään satunnaisella hetkellä otettu ilmanäyte tai satunnaisesta paikasta otettu materiaalinäyte.

        Yksinkertaisuudestaan ja edullisuudestaan huolimatta laskeumamalja-analyysi on käyttökelpoinen. Jos sillä saadaan näyttöä homeista, niin niitä sitten varmuudella on.

        Jos näytemaljoille ei homeita/bakteereita kasva, niin kyseinen huonetila ei välttämättä ole homeeton. Esim. sädesienet (jotka tosiasiassa ovat bakteereita) ovat aika lailla pienellä todennäköisyydellä löydettävissä millään ilmanäytteellä.

        Homeviljelyn ja -analyysin hinta lienee vajaa sata euroa tai hieman yli. Soita yllä kirjattuihin puhelinnumeroihin ja tarkista.

        [email protected]

        Kiitos inhere, kun olet ottanut selvää. Olisipa minulla ollut tällaiset tiedot työssä ollessani, niin en olisi sairastunut näin vakavasti työpaikallani. Kun valitin homeen hajusta ja yskimisestäni, meillä heti työssä sanottiin: "Ei meillä muutkaan oireile". Työpaikaltani löytyneestä ihan märästä seinästä, joka haisi ihan homeelle, "ei tarvinnut ottaa näytettä", Mietin vain tällä nykyisellä tietämykselläni, että kukahan senkin tarpeen määritteli. Jos minulta olisi kysytty, niin minun mielestäni siitä olisi pitänyt ottaa näyte.

        Toinenkin ihan mustan, haisevan, karvaisen homeen peitossa oleva paloposti kaappi pikaisesti puhdistettiin ja työsuojelupäällikkö ja toinen työsuojelu"ihminen"-ukko katsoa tillottivat minua silmiin ja sanoivat: "Ei siitä voinut ottaa näytettä" (valehtelivat !)

        Työpaikkani kiertelystä, kaarteluista ja valheista huolimatta sain ammattitautidiagnoosin. Olisinpa silloin itse tiennyt tuon minkä nyt kerroit "inhere", niin ehkä en olisi menettänyt kokonaan terveyttäni ja työkykyäni.

        Olkaa rohkeita työpaikallanne, älkääkä uskoko kaikkea mitä pomot valehtelevat. Toivon, ettei kukaan sairastuisi työpaikallaan tällaiseen homesairauteen, jota kannan mukanani koko elämäni.


    • turkoosi

      Olen nyt viikon verran ollut kotosalla lepäilemässä, ensi viikko on vielä ihan virallista sairaslomaa. Diagnoosina lievä masennus ja burn-out. Kuten arvata saattaa. Aika myötämielisiä lääkärit ovat heti kun asia ei ns. kosketa heitä, eli eivät joudu tekemisiin työnantajan kanssa. Tuo burn-out ei ehkä ollutkaan niin kaukaa tempaistu, koska nyt kun on aikaa ajatella, niin kaikenlaista on noussut mieleen. Unohdettujakin asioita ja mietteitä parilta viime vuodelta.
      Ja ne oireet...? Niin, kuume on mennyttä, iho parantunut (sain kyllä hyvän lääkkeen siihen), päätä ei särje, silmää ei särje.. Väsy on ja keskittymiskyky muisti on vielä hieman kateissa, mutta ne taitavat liittyä myös tuohon burnikseen.
      Elämää on siis myös työpaikkani ulkopuolella...? Sitä on niin viimeisillä voimilla raahautunut velvollisuuden tuntoisena paikalle, että nyt vasta tajua kuinka väsynyt olinkaan. Eihän mulle ollut tullu mieleenkään että onhan noita vaihtoehtoja, uralle ja vaikka asuinpaikalle...
      Allergiapanelit on vielä ottamatta, kun odotan aluesairaalan lähetettä. Tosin voi olla että odotan vielä ensi talvenakin. Uusia työpaikkoja on jo muutamaa haettu ja opiskelupaikkaa. Eiköhän se tästä lähde johonkin suuntaan.
      Palaan taas, kun on jotain uutta.

      • inhere

        Sitä on niin viimeisillä voimilla raahautunut velvollisuuden tuntoisena paikalle...

        Sanot.

        Se on tuo liika velvollisuudentunne homesairaalle paha tauti sekin. Pidä järki valinnoissa äläkä anna liiallisen velvollisuudentunteen estää sinua pelastmasta itseäsi.

        On olemassa vain kaksi vaihtoehtoa - kohti parempaa tai sieltä pois. Reagoimatta ja paikalla pysymällä et ainakaan löydä suuntaa parempaan.

        Ei meistä kukaan ole korvaamaton siellä työpaikalla, vaikka jotenkin sellainen korvaamattomuuden tunne mieltä lempeästi kutittelee.


    • Turkoosi

      Heivaan!
      Lepolomaa on venytetty ja pitäisi palata töihin ensi viikon keskiviikkona. Katotaan nyt...
      Täytyy myöntää, että kotona oleilu on ollut mielenkiintoinen kokemus. Vointi on kohtalainen (asunnossa saattaa olla myös jotain kosteusvauriota) huomattavasti parempi kuin kuukausi sitten. Tosin, sinne duunipaikalle ei sitten tosiaan huvita mennä. Kun rauhassa saa olla ja puntaroida elämäänsä, tulee ihan uusia ajatuksia ja virtaa jostain! =)
      Homeallergian ja kosteuvaurioiden selvittely ei ole edennyt, edelleen odottelen kutsua sairaalaan.. Iho oireilee uudelleen eikä se minikuume sitten IHAN ohi ollutkaan. Tosin, nyt on ollut hieman sateista pari päivää.

      Ihan pienenä kuriositeettina, psyk. polilta minut lykättiin kotiin pilleripurkin ja lomalapun kanssa - ei keskusteluaikoja resurssipulan takia. Lääkäri vielä loppukaneettina sanoi että on niitä sairaampiakin. Todennäköisesti! Ilmeisesti olisi pitänyt odottaa niin kauan että isopyörä todella olisi vinksahtanut!!?? Olisi kiva tietää miten mielialalääkkeet vaikuttavat tuon "homeallergian" kanssa yhdessä? (hipsuissa tuo allergia, multahan sitä ei virallisesti ole tutkittu) Onko jollakin kokemuksia/tietoa?

      Uutta työtä olen hakenut sen mitä väsyltäni jaksan, mutta hirvittää sen vastaanottaminen ennenkuin elimistö on edes jotenkin normalisoitunut. Kuinkakohan kauan siihenkin menee?
      Näitä miettii Turkoosi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      239
      2095
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      153
      1355
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1246
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      639
    Aihe