"Mekaanikolle" =)

kalle

Kun kerran olet ammattimiehiä niin kerrotkos vähän että miten kaasaria säädetään??

Eli mikä vaikuttaa millekkin kaasun alueelle??

10

2368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Majesty

      Kaasarilla on vakioasetukset!
      Ruuvaa sitä ilmaruuvia puoli kierrosta kiinni niin ottaa enemmän kierroksia ja kulkee huomaat kyllä!!!

      • Eki.Hyvinkää

        Mulla on zoneri ja tietty siinäkin on satulan alla se luukku mistä pääsee kaasariin käsiksi, mitään muuta säätöruuvia ei kaasaria avamatta ainakaan näy kuin tyhjäkäynti ruuvi, elikäs mitä pitäisi purkaa että moinen ruuvi löytyy mistä saa säädettyä vaikkapa se ilman saanti, elikä noin puoli kierrosta pienemmälle? Hienoa jos joku viitsii oikeesti vastata, hän ken tietää, ettei tee turhia avaamisia siellä osastolla! :)


      • Eki.Hyvinkää
        Eki.Hyvinkää kirjoitti:

        Mulla on zoneri ja tietty siinäkin on satulan alla se luukku mistä pääsee kaasariin käsiksi, mitään muuta säätöruuvia ei kaasaria avamatta ainakaan näy kuin tyhjäkäynti ruuvi, elikäs mitä pitäisi purkaa että moinen ruuvi löytyy mistä saa säädettyä vaikkapa se ilman saanti, elikä noin puoli kierrosta pienemmälle? Hienoa jos joku viitsii oikeesti vastata, hän ken tietää, ettei tee turhia avaamisia siellä osastolla! :)

        Löytyihän sieltä zonerista pari ruuvia kaasarin ulkopuolelta, elikä alimmainen oli kierretty pohjaan ja ylimmäistä kiertämällä puoli kierrosta kiinni (ilma ruuviko) ei nopeus noussut tippaakaan, ainoa mitä nyt saattoi huomata voi olla että se vaikutti tyhjäkäyntiin huonontavasti vaikkei tyhjäkäynti ruuvi ollutkaan, nämä molemmat ruuvit sijaitsevat kaasarin vasemmalla puolen jos katsotaan niin että tyhjäkäyntiruuvi on vastakkaisella puolella!

        Enempää en arvannut edes kokeilla, täytyisi olla asiantuntija että olisi jotain järkeä lähteä edes säätämään, mutta suurin osa näitä ohjeita ovat yhtä tyhjän kanssa, onkohan heitelty ihan lonkalta huvikseen vaan juuri meitä "tyhmiä" varten, mulla ei ole nopeuden nosto tässä tarkoitus, eipä tosin haittaakkaan vaikka hieman nousisikin, mutta kaasu pohjassa tuo röpötyksen poisto!


      • zonerrrrr
        Eki.Hyvinkää kirjoitti:

        Löytyihän sieltä zonerista pari ruuvia kaasarin ulkopuolelta, elikä alimmainen oli kierretty pohjaan ja ylimmäistä kiertämällä puoli kierrosta kiinni (ilma ruuviko) ei nopeus noussut tippaakaan, ainoa mitä nyt saattoi huomata voi olla että se vaikutti tyhjäkäyntiin huonontavasti vaikkei tyhjäkäynti ruuvi ollutkaan, nämä molemmat ruuvit sijaitsevat kaasarin vasemmalla puolen jos katsotaan niin että tyhjäkäyntiruuvi on vastakkaisella puolella!

        Enempää en arvannut edes kokeilla, täytyisi olla asiantuntija että olisi jotain järkeä lähteä edes säätämään, mutta suurin osa näitä ohjeita ovat yhtä tyhjän kanssa, onkohan heitelty ihan lonkalta huvikseen vaan juuri meitä "tyhmiä" varten, mulla ei ole nopeuden nosto tässä tarkoitus, eipä tosin haittaakkaan vaikka hieman nousisikin, mutta kaasu pohjassa tuo röpötyksen poisto!

        Itse olen nähnyt kaksi kappaletta säätöruuveja Zonerin kaasuttimessa ja eipä se muuta tarvikkaan.

        Toinen on tyhjäkäynti ja toinen seos ruuvi. Tyhjäkäyntiruuvi on se iso joka on kiinni kaasuvivussa. Tätä voi säädellä haluamallaan tavalla. Se ei vaikuta muuhun kuin pelkästään tyhjäkäyntiin. Ei kule lujempaa eikä hiljempaa vaikka ruuvin kääntää sisään tai ulos.

        Ja sitten se toinen on seosruuvi(kaasarin vasemmalla puolella messinkinen ruuvi). Tämä vaikuttaa bensa/ilma seokseen. Zonerin ohjekirja kertoo että ohjearvo on 2.5kierrosta - 0.5 kierrosta. Eli Jos sen kääntää ensin kiinni ja sitten 2 kiekkaa auki, ollaan aika lähellä oikeaa. Siitä kun sitten lähtee sitä säätämään niin kiinnipäin tarkoittaa lisää ilmaa ja auki lisää bensaa (?) Muistaakseni näin.

        Omassa zoonerissa ruuvi oli kolme kierrosta auki ja säädin sen vajaan 2 kierrosta auki. Toimii hyvin. Ei röpötä (saa liikaa bensaa suhteessa ilmamääräään) eikä mooaa(saa liian vähän bensaa)


      • "mekaanikko" =)
        Eki.Hyvinkää kirjoitti:

        Löytyihän sieltä zonerista pari ruuvia kaasarin ulkopuolelta, elikä alimmainen oli kierretty pohjaan ja ylimmäistä kiertämällä puoli kierrosta kiinni (ilma ruuviko) ei nopeus noussut tippaakaan, ainoa mitä nyt saattoi huomata voi olla että se vaikutti tyhjäkäyntiin huonontavasti vaikkei tyhjäkäynti ruuvi ollutkaan, nämä molemmat ruuvit sijaitsevat kaasarin vasemmalla puolen jos katsotaan niin että tyhjäkäyntiruuvi on vastakkaisella puolella!

        Enempää en arvannut edes kokeilla, täytyisi olla asiantuntija että olisi jotain järkeä lähteä edes säätämään, mutta suurin osa näitä ohjeita ovat yhtä tyhjän kanssa, onkohan heitelty ihan lonkalta huvikseen vaan juuri meitä "tyhmiä" varten, mulla ei ole nopeuden nosto tässä tarkoitus, eipä tosin haittaakkaan vaikka hieman nousisikin, mutta kaasu pohjassa tuo röpötyksen poisto!

        Joo ei se seos ruuvi vaikuta nopeuteen oikeastaan millään tavalla... sen vaikutus on jo niin olematon täys kaasulla.


    • "mekaanikko" =)

      Vakio mopoon vakiosäädöt on sopivahkot. Tosin koneen ikääntymisen myötä (kone väljistyy) saattaa joutua säätämään kaasarin uudelleen optimaalisen säädön saavuttamiseksi.

      Koetan nyt selittää selkeästi...

      Jaetaan kaasu neljään osaan

      - Tyhjäkäyntiin ja pintakaasuun(0/4-1/4) vaikuttaa tyhjäkäyntisuutin (jos on) ja seosruuvi (seos ruuvi vaikuttaa minimaalisesti koko alueelle) Niin ja tietysti tyhjäkäynnin säätöön tarkoitettu ruuvi joka nostaa ja laskee luistia.

      Tyhjäkäynnin saa yleensä hyväksi pelkällä tyhjäkäyntiruuvvilla ja seosruuvilla...

      - 1/4-3/4 kaasun ollessa auki vaikuttaa parina neula ja seosputki. Tämän alueen säätöön riittää yleensä pelkän neulan säätö.

      Neulaa säädetään sen yläpäässä olevalla säätö prikalla. Kun prikkaa laskee niin neula nousee ja seos rikastuu tällä alueella. Ja kun taas prikkaa nostaa niin neula laskee ja seos laihenee. Joihinkin kaasuttimiin on olemassa vielä eri tyvikoon omaavia neuloja jotta varmasti saadaan kaasutin säätöihin (yleensä pärjää ihan vakio neulalla)

      Jos Neulalle on tehty kaikki mahdollinen mutta Kone tarvitsee tälle alueelle vieläkin rikkaamman seoksen pitää seosputkea vaihtaa. Isompi = rikkaampi.

      Tämän alueen yläpäässä alkaa pääsuutinkin jo vaikuttaa.

      - 3/4 - 4/4 alueella vaikuttaa pääsuutin. Oikeastaan tämä on kaikista yksin kertaisin säätö...

      Jos seos on liian laiha tällä alueella (kone "booaaa") Niin isompaa suutinta vaan.

      Jos seos liian rikas (kone "röpöttää") niin pienempää suutinta.

      Joskus olen kuullut myös Teho suuttimesta joka toimii parina pääsuuttimen kanssa... Itselleni ei ole moista vastaan tullut joten jätetään tämä omaan arvoonsa...

      Toivottavasti ymmärrät... olen vähän huono tälleen kirjoittamalla selittämään... :)

      • Kalle

        Juuri tätä hain.

        Ostin meinaan peugeot trrekkeriin 17.5mm kaasarin ja nyt tarvis saada säätöihin...

        Eipä sitä millään seosruuvilla saada... hahahhahah


      • "mekaanikko" =)
        Kalle kirjoitti:

        Juuri tätä hain.

        Ostin meinaan peugeot trrekkeriin 17.5mm kaasarin ja nyt tarvis saada säätöihin...

        Eipä sitä millään seosruuvilla saada... hahahhahah

        Se on lähinnä tyhäkäynnin ja pintakaasun hienosäätöön... toki se vaikuttaa minimaalisesti koko alueella... eli vain hienosäätöön...


    • jkukka

      Ettekö tiiä vitun paskat

    • mulattimouhijärveltä

      jkukka on ainakin ajan hermolla 11 vuotta vaan myöhässä,soon hyvä että ääliöpoijaat on tarkkana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe