Sattuuko etuhampaiden paikkaus?

reikiä 2

Kertokaa ystävät rehellisesti sattuko etuhampaiden paikkaus? itsellä aika ensi viikolla ko. hampaita paikkauttamaan (ylhäällä 2 reikää) Itse arvelen, että sattuu...olenko väärässä? Yks tyttökaveri oli lekurissa ja häneltä paikattiin etuhampaat ja oli sattunut, vaikka oli puudutettukin.

14

8273

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sattuu aikalailla

      Kyllä se näin on, jos rehellisiä ollaan. Itselläni paikattiin pienet reiät, mutta sattui kuin olisi olleet isommatkin. Luulin jo että porattiin hermoon, mutta kuuleemma oli vain normaalikokoinen paikka tai paikat.

    • Koo

      No ei se satu. Itselläni on pari vuotta sitten paikattu juuri toinen etuhammas. Sain puudutteen, ja en todella paikkauksen aikana tuntenut mitään. Nyt on toisessa etuhampaassa reikä, ja ensiviikolla menen paikkaukseen..Ja ei jännitä se kyllä yhtään. Ei muutakun tsemii, ja muista pyytää puudute, vaikka hammaslääkäri sanoisi reiän esim.olevan pieni...Ihan vaan varmuudeksi.

    • niina

      niin saat olla ihan rauhassa koko paikkauksen ajan. Tosin, puudutus voi tuntua ehkä enemmän edessä, kuin poskihampaita puudutettaessa.
      Johtuu siitä, että hermoja on siinä enemmän. Mutta kuten sanoin,hetkellisen piston kun kestät, niin paikkauksen ajan saat olla ihan rauhassa kivulta. Ei syytä pelätä.

    • reikiä 2

      Itsellä on 2 reikää siis ylhäällä etuhampaiden takana tai oikeastaan välissä molemmissa keskietuhampaissa. Ne löydettiin kun olin tarkastuksessa keväällä ja kannatta vissiin paikata pian ettei pääse turhaan kasvamaan.

      • sattunut

        Multa paikattiin joskus kymmenen vuotta sitten yks reikä etuhampaasta puudutuksen kanssa. Poraus ei tuntunut miltään, mutta se puudutus (kitalakeen) sattui tosi paljon - en sitten tiedä, että johtuiko puudutustekniikasta vai mistä. Sen koommin en ole puudutusta paikkausta varten ottanut.

        Nelisen vuotta sitten paikattiin yläetuhampaista kaks reikää. Olin etukäteen aika paniikissa ja suunnittelin, että pyydän puudutuksen. Mutta kun lääkäri ei sitä kysynyt, niin en saanut aikaiseksi. Ja voin ihan tosissani ja rehellisesti sanoa, ettei poraus sattunut melkein ollenkaan. Eli se puudutuksen pistäminen ois saattanut sattua enemmän...

        Mutta joo, toi on siis vaan mun kokemus. Kivun tunteminen on henkilökohtaista eli ei voi yleistää. Pyydä puudutus, jos siltä tuntuu. Tai sovi lääkärin kanssa, että puudutetaan sitten, jos sattuu liikaa.


    • paikatut hampaat

      Mulla sattui aivan kamalasti..ja luulin, ettei satu kun oli hammaslääkärin mukaan "pienet" reiät juuri hampaiden välissä keskellä lähellä ienrajaa kielenpuolella. Pyysin puudutuksen ja sainkin sen...silti sattui ja kamalasti varsinkin siinä porauksen loppuvaiheessa ennenkuin alettiin tehdä paikkaa. Hyvät paikat siitä sitten tuli ja täysin huomaamattomat kun ovat kielenpuolella eikä tarvinnu etupuolelta porata ollenkaan...huh.

    • annika

      Onko muita, joilla on etuhampaat paikattu amalgaamilla? Mulle tuli...muodostui aikoinaan reiät tai reiänalut etuhampaiden kielen puoleiselle puolelle näkyvältä puolelta katsottuna piiloon. Kun menin hammaslääkäriin niitä paikkauttamaan laittoi hammaslääkäri niihin amalgaamipaikat kysymättä asiaa minulta! Jos olisin tiennyt että hampaat värjäytyy olisin vaatinut muovipaikkoja ehdottomasti etualueelle vaikkakin ovat kielenpuolella näkymättömissä.
      Olin silloin 14v ja se oli vuosi -80. Aluksi meni vuosia ihan ok ja unohdin koko jutun, mutta ollessani parikymppinen alkoivat hampaat tummeneen ja ennenkaikkea juuresta, eli siltä kohtaa minkä takana paikat ovat. onko ketään muuta kohtalotoveria ja mitä asialle voi tehdä? auttaako vaihtaa muovipaikkoja enää vai pitääkö värjäytyneet etuhampaat ottaa pois ja laittaa tilalle jotain muuta....sako amalgaamin värjäämää hammasta kuntoon.

      • sama vika

        Amalgaamin värjäämistä hampaista "värjäys" ei lähde pois. Pitäis paikat vaihtaa ennenkuin värjäymää tulee.
        Mulla oli sama juttu, oon laittanut nastakruunut, mutta myös hampaiden päällystäminen muovilla/laminaateilla onnistuu!


      • annika
        sama vika kirjoitti:

        Amalgaamin värjäämistä hampaista "värjäys" ei lähde pois. Pitäis paikat vaihtaa ennenkuin värjäymää tulee.
        Mulla oli sama juttu, oon laittanut nastakruunut, mutta myös hampaiden päällystäminen muovilla/laminaateilla onnistuu!

        Kuinka kauan sulla oli amalgaamit etuhampaissa ja minkä ikäinen olit kun ne laitettiin? mä olin 14v mulla on ne vieläkin ja oon nyt 37. Molemmat etuhampaat ovat kyllä aika pahan näköiset (tummenneet juuresta ja ienrajasta sinertävät)

        oliko sulla kans molemmissa hampaissa reiät kuten mullakin.


      • Sama vika
        annika kirjoitti:

        Kuinka kauan sulla oli amalgaamit etuhampaissa ja minkä ikäinen olit kun ne laitettiin? mä olin 14v mulla on ne vieläkin ja oon nyt 37. Molemmat etuhampaat ovat kyllä aika pahan näköiset (tummenneet juuresta ja ienrajasta sinertävät)

        oliko sulla kans molemmissa hampaissa reiät kuten mullakin.

        Mulle laitettiin 15v. ja laitoin nastakruunut kun olin 28v. eli noin 12v. oli paikat. Toinen etuhammas ja viereinen hammas, takaa paikatut amalgaamilla.

        Ei niitä kyllä enää saa valkoisiksi, muutakuin laittamalla laminaatit tai muovipäällysteet koko hampaaseen.

        Itse laitoin nastakruunut, koska tällöin saatiin toinen etuhampaista samalla suoristettua, kun se oli vähän vinksallaan.


      • annika
        Sama vika kirjoitti:

        Mulle laitettiin 15v. ja laitoin nastakruunut kun olin 28v. eli noin 12v. oli paikat. Toinen etuhammas ja viereinen hammas, takaa paikatut amalgaamilla.

        Ei niitä kyllä enää saa valkoisiksi, muutakuin laittamalla laminaatit tai muovipäällysteet koko hampaaseen.

        Itse laitoin nastakruunut, koska tällöin saatiin toinen etuhampaista samalla suoristettua, kun se oli vähän vinksallaan.

        Juu....luin kommenttisi ja pahalta näyttää mulla. En tiedä saako pinnoittamallakaan väriä pois vai tuleeko pinnoitteen läpikin? 2/3 hampaista kuultaa oudosti sellaista hiukan sinertävää väriä ja voimakkaimmin ienrajassa. Sulla oli paikat ollut 12v, mulla on ollut jo 22v. Kun sulla laitettiin, sanoiko hammaslääkäri sulle, että laitettaisiinko amalgaamit vai laittoiko vain kuten mulle teki? Tää on kauheeta...pilataan ihmisten hampaat jo lapsena näin ja vieläpä etuhampaat!, jotka ovat aina näkyvissä ja vaikuttavat merkittävästi ulkonäköön...ei kehtaa hymyillä suu auki jokapaikassa.

        ps. kun sulla paikattiin silloin sattuiko pahasti...mulla sattui ja luulempa, että tarvisivat juurihoitoakin nyt kaikenpäälle..mietin kannattaisiko poistaa kokonaan ja laittaa tilalle jotain muuta?


      • Sama vika
        annika kirjoitti:

        Juu....luin kommenttisi ja pahalta näyttää mulla. En tiedä saako pinnoittamallakaan väriä pois vai tuleeko pinnoitteen läpikin? 2/3 hampaista kuultaa oudosti sellaista hiukan sinertävää väriä ja voimakkaimmin ienrajassa. Sulla oli paikat ollut 12v, mulla on ollut jo 22v. Kun sulla laitettiin, sanoiko hammaslääkäri sulle, että laitettaisiinko amalgaamit vai laittoiko vain kuten mulle teki? Tää on kauheeta...pilataan ihmisten hampaat jo lapsena näin ja vieläpä etuhampaat!, jotka ovat aina näkyvissä ja vaikuttavat merkittävästi ulkonäköön...ei kehtaa hymyillä suu auki jokapaikassa.

        ps. kun sulla paikattiin silloin sattuiko pahasti...mulla sattui ja luulempa, että tarvisivat juurihoitoakin nyt kaikenpäälle..mietin kannattaisiko poistaa kokonaan ja laittaa tilalle jotain muuta?

        Ei kysytty paikka-aineesta mitään, suoraan vain amalgaamit paikoilleen!

        Tosi on, että kauhealta tuntuu kun pilataan tällä tavalla ja vieläpä etuhampaat! Eihän ne tietenkään itse siitä välitä, kun väri muuttuu, aattelevat vaan että onhan hampaat tallella, mitä ne valittaa! Kivuliasta oli touhu myös mulla.

        Mun mielestä kannattais harkita nastakruunujen laittoa, tai laminaatteja. Mä olisin ottanut laminaatit, mut sitten toista hammasta, joka oli vähän vinossa, ei oltais saatu suoraan, nastakruunuilla suoristui. Ei niitä missään nimessä kokonaan kannata poistaa, sitten joutuu tekeen implantit (leikkaus siinä mua ainakin hirvittää, kun on aralla alueella), jos ne vain muuten on hyväkuntoiset.
        Tietysti osaproteesikin, mutta taitaa olla hankala, en tiedä kyllä, kun ei oo kokemusta.

        Eri vaihtoehtoja kannattaa kysyä. Mene protetiikkaan erikoistuneelle lääkärille, osaa neuvoa mikä on paras vaihtoehto.

        Mäkin vetkuttelin liian kauan, kärsin kun ei voinut hymyillä. Yks päivä vaan sitten varasin ajan protetiikan erikoishammaslääkärille ja siitä kaikki alkoi ja on kannattanut!


      • Anna40

        Mulle laitettiin myös amalgaamipaikkoja paljon kun olin lapsi ja nuori.Kaikki paikat mitkä ei tulleet näkyvälle puolen tehtiin amalgaamista. Ollessani jotain 12-14v laitettiin molempien yläetuhampaideni taakse amalgaamipaikat, koska väitettiin, että silloin ei olisi muka ollut mitään muuta kestävää paikka-ainetta ja kun kerran paikat ovat hampaiden takapinnalla on amalgaami paras vaihtoehto hampaillesi.Myös mulla poraus oli aika kivulias varsinkin kun se oli lähellä loppua. Varmasti joutuivat porata pois paljon enemmän hammasta mitä olisi tarvinnut porata jos olisi tehty vaikka silikaatista paikka. Yritin toivoa sitä, mutta en saanut muuta kuin amalgaamia. 10v:n kuluttua alkoi myös minulla hampaat sinertää ja kun kysyin asiasta hammaslääkäriltä oli vastaus, että amalgaami aiheuttaa em. haittoja. Ollessani 24v vaihdatin amalgaamit pois, mutta muovipaikkojen kanssa oli aluksi vaikeaa, koska amalgaamit oli kuin olikin porattu tosi syvälle! Itse sain värjäytymän pois laittamalla laminaatit, mutta olisin päässyt varmaan helpommalla, kun olisivt uskoneet ja laittaneet valkoiset paikat amalgaamien sijaan.

        Ps. onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?


      • nelikymppinen+
        Anna40 kirjoitti:

        Mulle laitettiin myös amalgaamipaikkoja paljon kun olin lapsi ja nuori.Kaikki paikat mitkä ei tulleet näkyvälle puolen tehtiin amalgaamista. Ollessani jotain 12-14v laitettiin molempien yläetuhampaideni taakse amalgaamipaikat, koska väitettiin, että silloin ei olisi muka ollut mitään muuta kestävää paikka-ainetta ja kun kerran paikat ovat hampaiden takapinnalla on amalgaami paras vaihtoehto hampaillesi.Myös mulla poraus oli aika kivulias varsinkin kun se oli lähellä loppua. Varmasti joutuivat porata pois paljon enemmän hammasta mitä olisi tarvinnut porata jos olisi tehty vaikka silikaatista paikka. Yritin toivoa sitä, mutta en saanut muuta kuin amalgaamia. 10v:n kuluttua alkoi myös minulla hampaat sinertää ja kun kysyin asiasta hammaslääkäriltä oli vastaus, että amalgaami aiheuttaa em. haittoja. Ollessani 24v vaihdatin amalgaamit pois, mutta muovipaikkojen kanssa oli aluksi vaikeaa, koska amalgaamit oli kuin olikin porattu tosi syvälle! Itse sain värjäytymän pois laittamalla laminaatit, mutta olisin päässyt varmaan helpommalla, kun olisivt uskoneet ja laittaneet valkoiset paikat amalgaamien sijaan.

        Ps. onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?

        Juu, mulla ne etuhampaat 2 kpl. Sinerrystä tuli ja sitähän ei pois saa enää hampaan pinnalta. Vaan hammas on yksinkertaisesti pilalla.
        Minä laitoin nastakruunut, sain samalla oikaistua vähän vinossa olevaa toista hammasta.
        Amalgaamit oli tosiaan niin syvällä, että juurikanavat "imeneet" värin koko hampaaseen.

        Oli todella ihan kiusantekoa hammaslääkäriltä pilata etuhampaat.

        Mahtaakohan ky. hammaslääkäri olla nyt estetiikan puolella laittamassa laminaatteja/kruunuja tilalle amalgaamilla paikkaamisiinsa etualueen purukalustoihin????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1625
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1312
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1049
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      887
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      815
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      729
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      711
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      684
    Aihe