KEKSIKÄÄ JOTAIN UUTTA...

pliide...

Suomen arkkitehtuurissa näyttää olevan selkeä linja: on joko naurettava punainen maalaistlojäljitelmä tai moderni tasakattoinen, lasiseinäinen betonimöhkäle. Keksikää jotain uutta. Luulisi, ettei tässä voi olla kaikki, mitä on jo keksitty. Määritelläänkö SAFA:ssa aina niin, että joo, et 70-luku on niin muodikas nyt, tasakatot kunniaan, vai miten tämä ylipäätänsä on kehittynyt tämä käsitys tästä aikaamme kuuluvasta arkkitehtuurista? Miksei voitaisi pohtia vaikka uusia kattomuotoja (tasakatto tai pulpetti ei ole uutta), tuoda ulkoasuun jotain uutta monimuotoisuutta, käyttää materiaaleja uudella tavalla tms? Siis jotain persoonallista kustannuksien ja olosuhteiden luomissa puitteissa? Nykyäänk, kun suunnitellaan jopa niin tylsiä taloja - suorastaan kolkkoja. Uuden luominen ei tarkoita sitä, että kaikki vanhat jutut pitäisi kokonaan hylätä, muttei myöskään sitä, että suunnitellaan vängällä kummajaisia ja kustannustehottomia mahdottomuuksia tavalliselle tallaajalle.

13

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se Leena

      No sinähän sen keksit! Jotain uutta! Voi hyvät hykkyrät.

    • Jonees

      Olen miettinyt samaa. Mutta en ehkä ole kanssasi samaa mieltä siitä etteikö suomessa rakennettaisi myös hienoja taloja, kylläkin vähän. Mielestäni uutta pitää kehitellä pikkuhiljaa ja maltillisesti, sellainen on kestävää.

    • mitä tilaa
      • Kotitarvearkkitehti

        Jos ja kun tuonkaltaisia esimerkkejä löytyy lisääkin niin älä herran tähden laita kuitenkaan...
        Pidetään ihan vaan kodit ja kuntoutuskeskukset erillään. Jooko?


      • Ark 2
        Kotitarvearkkitehti kirjoitti:

        Jos ja kun tuonkaltaisia esimerkkejä löytyy lisääkin niin älä herran tähden laita kuitenkaan...
        Pidetään ihan vaan kodit ja kuntoutuskeskukset erillään. Jooko?

        Kuntoutuskeskukset???? Olen käynyt noista toisessa (Into) sisällä, ja on todella sympaattinen ja sopivan pienimittakaavainen ja kodikas rakennus. Sisällä paljon puupintoja, mukava tunnelma, ei tosiaan mikään pröystäilevä. Kuvissa näyttää paljon suuremmalta kuin onkaan, ehkä jolle kulle tulee niistä julkinen rakennus mieleen?

        Muuten, miksei arkkitehtuuri-palstalle saisi laittaa kuvia ainakin ammattilaisten mielestä hyvästä arkkitehtuurista? – Olen muuten huomannut, että kun ei-ammattilaisten kanssa käy katsomassa joitain hyviä kohteita, niin he ovat kyllä paikan päällä hiffanneet ja innostuneetkin niistä taloista ihan eri tavalla kuin kuvien perusteella. (Ammattilainenkaan ei aina saa pelkistä valokuvista oikeaa käsitystä mittakaavasta ja tunnelmasta, kuvauskulmat ym. olosuhteet vaikuttavat niin paljon.)


      • heppulis
        Ark 2 kirjoitti:

        Kuntoutuskeskukset???? Olen käynyt noista toisessa (Into) sisällä, ja on todella sympaattinen ja sopivan pienimittakaavainen ja kodikas rakennus. Sisällä paljon puupintoja, mukava tunnelma, ei tosiaan mikään pröystäilevä. Kuvissa näyttää paljon suuremmalta kuin onkaan, ehkä jolle kulle tulee niistä julkinen rakennus mieleen?

        Muuten, miksei arkkitehtuuri-palstalle saisi laittaa kuvia ainakin ammattilaisten mielestä hyvästä arkkitehtuurista? – Olen muuten huomannut, että kun ei-ammattilaisten kanssa käy katsomassa joitain hyviä kohteita, niin he ovat kyllä paikan päällä hiffanneet ja innostuneetkin niistä taloista ihan eri tavalla kuin kuvien perusteella. (Ammattilainenkaan ei aina saa pelkistä valokuvista oikeaa käsitystä mittakaavasta ja tunnelmasta, kuvauskulmat ym. olosuhteet vaikuttavat niin paljon.)

        Kun minä näen kuvan tai suunnitelman huomaan siitä heti muutamia asioita. Kun yritän niitä sitten kaverille selittää se ei tajua ennen kuin näkee käytännössä.


      • ...
        Kotitarvearkkitehti kirjoitti:

        Jos ja kun tuonkaltaisia esimerkkejä löytyy lisääkin niin älä herran tähden laita kuitenkaan...
        Pidetään ihan vaan kodit ja kuntoutuskeskukset erillään. Jooko?

        jos näitä kotitarvearkkitehteja alkaa ahistamaan niin en laita enempää... helmiä sioille näköjään.


      • Kotitarvearkkitehti
        ... kirjoitti:

        jos näitä kotitarvearkkitehteja alkaa ahistamaan niin en laita enempää... helmiä sioille näköjään.

        Ei millään pahalla. En vain voi sille mitään, että minulle noista ei syntynyt lainkaan kodikasta tunnelmaa. Joo siellä ylempänä, minulle tuli vahva vaikutelma julkisesta rakennuksesta. Tosin sellaiseksi olisi varsin mukiinmenevä. Tai työpaikaksi. Mutta ei kodiksi. Niin no, onhan se modernia yhteensulattaa koti ja työ esimerkiksi. Itse olen rankasti ja ankarasti sellaista vastaan.
        Muut saavat toki tehdä mitä haluttaa.
        Ja edelleen puunlämpö on melkoinen tae kodikkuudelle. Mutta eihän näissä sellaista ollut. Massiivisena ainakaan. Ehkä hiukan kolhiintuvaa ja nuhjaantuvaa pintaa vain. Kuvien perusteella.


      • Ark 2
        Kotitarvearkkitehti kirjoitti:

        Ei millään pahalla. En vain voi sille mitään, että minulle noista ei syntynyt lainkaan kodikasta tunnelmaa. Joo siellä ylempänä, minulle tuli vahva vaikutelma julkisesta rakennuksesta. Tosin sellaiseksi olisi varsin mukiinmenevä. Tai työpaikaksi. Mutta ei kodiksi. Niin no, onhan se modernia yhteensulattaa koti ja työ esimerkiksi. Itse olen rankasti ja ankarasti sellaista vastaan.
        Muut saavat toki tehdä mitä haluttaa.
        Ja edelleen puunlämpö on melkoinen tae kodikkuudelle. Mutta eihän näissä sellaista ollut. Massiivisena ainakaan. Ehkä hiukan kolhiintuvaa ja nuhjaantuvaa pintaa vain. Kuvien perusteella.

        Talo Into on kyllä melkein kokonaan vaneripintainen sisältä, edellä ollut siäsäkuvalinkki ei sitä näyttänyt. Katsoo enemmän eteiseen päin… (Iso) kuva talo Inton portaikosta www.mfa.fi/files/mfa/nayttelykuvat/HouseInto.jpg, kyllä puupintaa riittää. Lisää kuvia www.n-r-t.fi/into.htm. Toinen esimerkki eli Moby Dick on kyllä terästalo, joskin lattioissa ja sisäkatoissa myöskin puuta. www.n-r-t.fi/moby.htm#

        Olen kyllä nähnyt hyvin säilyneitä 1950-luvun vaneriseiniä kodeissa (sekä muutamassa säilyneessä ravintolassa) – ovat vanhentuneet todella kauniisti, eivät ne miltään nuhjuisilta ja kolhiintuneilta ole näyttäneet. Itse asiassa lapuuden kodissani (rak.1950-l. alussa) oli koko eteisaula vanerista, siis periaatteessa erittäin kovan kulutuksen alla. Mutta oli silti erittäin hyvän näköinen, ei siinä mahdolliset naarmut vieläkään mitenkään erotu.

        Mutta kuten sanottu, vaikka yksi kuva voi vastata tuhatta sanaa, paikan päällä pitäisi päästä käymään. Trust me.

        – Muuten, itse kukin voisi miettiä, miten hyviä valokuvia saisi omasta kodistaan – voi olla, ettei useinkaan omasta mielestä ihana, kotoisa tunnelma oikein välity muille, muista mahd. positiivisista ominaisuuksista puhumattakaan ;-)

        Vielä siitä "julkisen rakennuksen tyylistä": kyllä tilojen mittakaava vaikuttaa siis hyvin paljon asiaan. Ja sitä siis on vaikea valokuvista aina päätellä.

        Toki jos kodikkuuden *ensisijainen* merkki on jonkun mielestä *joka* huoneessa pienet ikkunat ja vähäinen luonnonvalo, niin sellaista kotia ei välttämättä kannata ainakaan kovin hienolle maisemapaikalle rakentaa. Kuten talo Into, jonka maisemaikkunoista näkyy meri (mikä sekään ei tietty valokuvissa välity).


      • ...
        Kotitarvearkkitehti kirjoitti:

        Ei millään pahalla. En vain voi sille mitään, että minulle noista ei syntynyt lainkaan kodikasta tunnelmaa. Joo siellä ylempänä, minulle tuli vahva vaikutelma julkisesta rakennuksesta. Tosin sellaiseksi olisi varsin mukiinmenevä. Tai työpaikaksi. Mutta ei kodiksi. Niin no, onhan se modernia yhteensulattaa koti ja työ esimerkiksi. Itse olen rankasti ja ankarasti sellaista vastaan.
        Muut saavat toki tehdä mitä haluttaa.
        Ja edelleen puunlämpö on melkoinen tae kodikkuudelle. Mutta eihän näissä sellaista ollut. Massiivisena ainakaan. Ehkä hiukan kolhiintuvaa ja nuhjaantuvaa pintaa vain. Kuvien perusteella.

        puuta kyllä käytetään modernissakin arkkitehtuurissa ja pientaloissa.

        spirit of wood nature -palkinnon voittaneiden nimiä kun googlettaa niin löytää kuvia. näitä voittajia ainakin

        kengo kuma, renzo piano (ei taida paljoa pientaloja olla), richard leplastier (todella sympaattista arkkitehtuuria), john murcutt...


        se kodinoimaisuuden tuntu ei synny arkkitehtuurista - eikä pidä syntyäkään. kodin luo kaikki henkilökohtainen mikä LIITTYY rakennukseen tai ympäristöön: esineet, muistot, mielleyhtymät.


      • possutin
        Kotitarvearkkitehti kirjoitti:

        Ei millään pahalla. En vain voi sille mitään, että minulle noista ei syntynyt lainkaan kodikasta tunnelmaa. Joo siellä ylempänä, minulle tuli vahva vaikutelma julkisesta rakennuksesta. Tosin sellaiseksi olisi varsin mukiinmenevä. Tai työpaikaksi. Mutta ei kodiksi. Niin no, onhan se modernia yhteensulattaa koti ja työ esimerkiksi. Itse olen rankasti ja ankarasti sellaista vastaan.
        Muut saavat toki tehdä mitä haluttaa.
        Ja edelleen puunlämpö on melkoinen tae kodikkuudelle. Mutta eihän näissä sellaista ollut. Massiivisena ainakaan. Ehkä hiukan kolhiintuvaa ja nuhjaantuvaa pintaa vain. Kuvien perusteella.

        "Ja edelleen puunlämpö on melkoinen tae kodikkuudelle. Mutta eihän näissä sellaista ollut. Massiivisena ainakaan."

        Onko puukuvioinen muovi(laminaatti) tai ohut puuviilu jotenkin vähemmän "lämmin"/"kodikas" kuin massiivipuu? Huomaako sika edes eroa? Huomaatko itsekään eroa onko esim. seinässä 1mm vai 10cm paksu puu.


      • sika helmiä pullollaan
        possutin kirjoitti:

        "Ja edelleen puunlämpö on melkoinen tae kodikkuudelle. Mutta eihän näissä sellaista ollut. Massiivisena ainakaan."

        Onko puukuvioinen muovi(laminaatti) tai ohut puuviilu jotenkin vähemmän "lämmin"/"kodikas" kuin massiivipuu? Huomaako sika edes eroa? Huomaatko itsekään eroa onko esim. seinässä 1mm vai 10cm paksu puu.

        Myönnän, osin kyse on mielikuvista.
        Ei ole kaikissa sovelluksissa helppo erottaa.

        Tosin ajansaatossa aina helpompi ja helpompi ;)


    • kädentaitaja

      Minä olen rakentanut itselleni uutta ja erilaista. Oikeastaan aika monta kertaa. Vaikka vierailijat pitävät ideoitani toimivina, he eivät uskalla tilata itselleen samanlaista. On paljon turvallisempaa tilata piparkakkutalo tai ristoamattiratian disainia.

      Olen muuten saanut arkkitehdeillekin vakuutella että minä oikeasti haluan erilaisen kuin muut. Heillä lienee karvaita kokemuksia rohkeista puheista ja rohkeuden puutteesta, kun pitäisi tilata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      262
      2561
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1642
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1424
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1149
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      223
      1016
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      720
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      719
    Aihe