moottorisahan säädöt

säätöruuvit L ja H kummasta säädetään kumpaa siis pienet kierrokset ja isot kierrosket
Ilmianna
Jaa

12 Vastausta


niinkun taidetta se säätö, se pitää iskostaa korvien väliin ja sama kun lusikalla söisi. Niitä ruuveja ei kannata ihan summassa pyöritellä jos meinaa useamman vuoden sahailla, rikkaan puoleisella säädöllä ei tee niin pahaa vahinkoa kun laihalle säädetyllä. Mutta se L on matala kierros säätö ja sen yhteydessä säädetään myös sitä T. H on sitten se tehosäätö maksimikierros puolella. Joissain on T paikalla myös S jolla säädetään suoraan kaasuläpän vipua.
Ilmianna
Jaa
L(=laiska)säätää sitä, kuinka hyvin kiihtyy
H (=hurja) säätää sitä, kuinka paljon ottaa kierroksia kaasu pohjassa
T (=tyhjäkäynti)säätää kierrokset tyhjäkäynnillä.
Perussäätö; L ja H yksi kierros auki, T siten, että pysyy käynnissä, mutta terä ei pyöri.
Ja sen ilmanputsarin on sitten oltava puhdas!
Ilmianna
Jaa
suuttimet varovasti pohjaan ja kierros auki H ja L .
esin säädetään L ,pyöritä L ruuvia ja kuuntele korvalla milloin
koneen tyhjäkäynti on suurimillaan ja siitä suurimman
tyhjäkäynnin kohdalla käännä suutin hieman vastapäivään 1/4 kierrosta , jos koneen terä pyöriin pienennä T suutinta että terä ei pyöri ,ja sen jälkeen säädä H ,käytä konetta kaasupohjassa vähän aikaa noin 10 sekuntia ,kone ei saa ulvoa vaan äänen pitää hieman nelistää ,säädä tarpeen mukaa .
Ilmianna
Jaa
sitten ihmettele jos ei meinaa kiihtyä ja ottaa kierroksia. Monissa vehkeissä joutuu sitä L- suutinta avaamaan 1,5 jopa lähelle 2 kierrosta ennenkuin alkaa kiihtyä kunnolla. Muutenkin on koneelle parempi jos L suutin on vähän reilummin auki eikä se karstotakkaan liikaa jos käytät kunnon öljyä etkä tee yli 2,5% seosta. Yksilöissäkin on eroja, saman mallin kone voi pelittää 1 kierroksella, toinen kone voi vaatia sen 1,5 kierrosta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kiitos kaikille vastanneille!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
mä vaan kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille!!
2-3 tankillista kun sahailee pikku ruuvimeisseli hampaitten välissä ja aina välillä ruuvvaa,alkaa säädöt olla kohillaan......;)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Yli kierroksen on täytynyt säätää-L-suutinta auki, vähintään 1,5. Ei parane säikkyä, jos niin täytyy tehdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
muista lämmittää moottori kunnolla,esim sahaamalla noin 10 minuuttia.Sahaa ei saa huudattaa pitkää aikaa ilman kuormitusta(max 10 sek.)
Ilmianna
Jaa
HELPPO NAKKI L RUUVI= LEPO ELIKÄ TYHJÄKÄYNTI RUUVI JOSTA SÄÄDETÄÄN TYHJÄKÄYNTI ON LÄHEMPÄNÄ MÄNTÄÄ

H RUUVI ON TYÖKÄYNTI RUUVI ELIKÄ KUN KAASUTTELET H RUUVIN KATTA MENEE LISÄPOLTTOAINE MÄNNÄN PÄÄLLE SAMALLA VOITELEE MÄNNÄN JA MÄNNÄN RENKAAN PAREMMIN
Ilmianna
Jaa
Konevelholla on sahan säätäminen hallussa, juuri noin pitää saha säätää. lisään tuohon vielä kuitenkin että säädöt on hyvä aina tehdä sahan ollessa lämmin, jos säädöt tehään kylmänä niin saha ei kuumana käy tyhjäkäynnillä vaan tahtoo sammua.
Ilmianna
Jaa
Mistä johtuu kun saha tukehtuu kun antaa kaasua? Ja sammuu siihen. Käynnistyy aika huonosti sitten.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos tämä johtuu siis kaasuttimen säädöistä niin tyhjäkäynti voii olla liijan pienellä tai L suuttimella säädettävät matalat kierokset liijan alhaalla eikä saha jaksa käydä, eikä myöskään saha ota kierroksia.

Mutta käynti ongelmiin vaikuttaa myös millasessa kunnossa kaasuttimessa on kalvot, tai onko kaasuttimessa roskia.

Saha ei yleensä reakoi kaasuttimen säätöön mitenkään, jos vika johtuu esim. Huonokuntosista Kampiakselin stefoista tai jos sylinterin tiiviste vuotaa. Varsinkin jos mangneeton puolen stefa vuotaa niin saha on todella vaivaloinen lähteen käymään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

moottorisahan säädöt

säätöruuvit L ja H kummasta säädetään kumpaa siis pienet kierrokset ja isot kierrosket

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta