Uppoamaton vene

helposti!

Uppoamattoman veneen saa helposti tehtyä vanhasta veneestä ruiskuttamalla sopivaa kovettuvaa vaahtoamuovia tai vastaavaa veneen pohjan ja sisäpohjan väliset ontelot täyteen, vai saako?

Onko k.o. menetelmässä ongelmia käytännössä ja mikä olisi sopiva aine k.o. tarkoitukseen?

13

4481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaahdot

      Kaksikomponettinen uretaani.

      Koteloita täytettäessä tulee huomioida mahdollisen kondenssiveden ym. valumavesien esteetön pääsy pilssiin.

      Vaahdotus muuttaa myös rungon jäykkyyttä ja tulee huomioida, että rungon rasitukset eri paikoissa pysyvät hallinnassa.

    • uppoaa

      Kyllä se vene varmaan kelluu, mutta kun moottorin paino vetää sen pohjaan...

    • kokenut

      Jos ostat rautakaupasta ureetaanivaahtoa paine pullossa ja ruiskutat sitä kaksoispohjaan niin ongelma on ensinnäkin se, että uretaani ei tunkeudu tarpeeksi hyvin joka koloon ja jää isoja ilmatiloja. Toisekseen talouretaani ei välttämättä kestäisi muutenkaan veneessä.

      Jos haluaa homman tehdä hyvin niin käy esim. Terpol OY:n kaupassa ja ostaa oikeaa kaksikomponentti vene uretaania, jota käytetään pelastusveneissäkin. Tämä tunkeutuu hyvin sillä sen voi kaataa ihan "litkuna" kaksoispohjaan.
      Täytyy vaan laskea tarkasti kuinka paljon uretaania mahtuu, ettei se turvotessaan hajota koko venettä.

      Olen itse täyttänyt kyseisellä aineella oman veneeni ja onnistui hienosti. Voin antaa emmänkin tietoa ja vinkkejä jos kiinnostaa.

      • kellukkeena

        Eikö kellutus aine pitäisi sijoittaa pää asiassa vesilinjan yläpuolelle? Mikäli aine sijoitetaan pelkästään pohjaan niin vene voi vedellä täyttyessään kaatua ympäri.


      • kokenut
        kellukkeena kirjoitti:

        Eikö kellutus aine pitäisi sijoittaa pää asiassa vesilinjan yläpuolelle? Mikäli aine sijoitetaan pelkästään pohjaan niin vene voi vedellä täyttyessään kaatua ympäri.

        Olet oikeassa on olemassa vaara, että vene voi kaatua jos vene täytyessä vedellä kokonaan. Itse en laittanut uretaania laitoihin ja syynä oli lähinnä aikataulu, sillä vene piti saada veteen heti jäiden lähdön jälkeen ja olisi pitänyt laitoja varten vielä rakentaa lasikuidusta muutama väliseinä.

        Lisäsi laitoin samana talvena veneen pohjan täysin kuntoon poistamalla kaikki aikaisemmat myrkkymaalit ja maalaamalla pohjan topcoaltilla kaksi kertaa, primella n.4 kertaa ja varsiaisella myrkkymaalilla kaksi kertaa. Palataan asiaan...


      • uretaanin
        kokenut kirjoitti:

        Olet oikeassa on olemassa vaara, että vene voi kaatua jos vene täytyessä vedellä kokonaan. Itse en laittanut uretaania laitoihin ja syynä oli lähinnä aikataulu, sillä vene piti saada veteen heti jäiden lähdön jälkeen ja olisi pitänyt laitoja varten vielä rakentaa lasikuidusta muutama väliseinä.

        Lisäsi laitoin samana talvena veneen pohjan täysin kuntoon poistamalla kaikki aikaisemmat myrkkymaalit ja maalaamalla pohjan topcoaltilla kaksi kertaa, primella n.4 kertaa ja varsiaisella myrkkymaalilla kaksi kertaa. Palataan asiaan...

        oikea määrä mitoitetaan, ettei se laajentuessaan riko venettä?


      • kokenut
        uretaanin kirjoitti:

        oikea määrä mitoitetaan, ettei se laajentuessaan riko venettä?

        Minun käyttämäni uretaanin ohjeissa sanottiin, että uretaani turpoaa noin 20-25 kertaiseksi. Täytyy vain yrittää pitoittaa tilaa johon uretaania kaadetaan jokin kepin kanssa. Pieni määrä ylimmäräistä kyllä tulee täyttö aukostakin ulos, mutta muuten se kyllä rikkoo paikat. Myyjä sanoi, että tällä ainella voisi vaikka taloja oikaista heh. ;)

        Sanon vielä muutamia muita huomion arvoisia asioita minun käyttämästäni uretaanista:
        1. Kun aineet on sekoitettu yhteen (uretaani oli siis kakskomponentti) niin työkentely aikaa on noin 45 sekunttia. Tänä aikana siis seokset pitää sekoittaa hyvin (porakoneella) ja saada kaadetuksi täyttö reijästä. Aineiden korkeampi lämpötila nopeuttaa reaktio aikaa ja alhaisempi taas hidastaa sitä.

        2. Raaka aineiden tulee olla kuitenkin 20-25 asteisia. Yli 15 senttimetrin paksuja täyttö kohteite ei suositella lisätäytettävän ennen kuin edellinen on ehtinyt jäähtyä 25 asteeseen.

        3. Ostin uretaanin Terpol OY:stä ja maksoin päälle 100 euroa 11,5 kilosta ainetta, jota siis tuli uretaania noin 200-250 litraa. Tämä hinta siis selittää äänettömien ja laatu veneiden hinnan.

        Voin kyllä suositella tätä Terpollista saatavaa uretaani, sillä se jos mikä on tehty veneisiin soveltuvaksi (käytetään pelastusveneissäkin). Kyllä veneestä tulikin äänettömämpi ja selvesti jämäkämpi vaikka en laittanut kuin vain kaksois pohjaan. Palaillaan...


      • katteella menee
        kokenut kirjoitti:

        Minun käyttämäni uretaanin ohjeissa sanottiin, että uretaani turpoaa noin 20-25 kertaiseksi. Täytyy vain yrittää pitoittaa tilaa johon uretaania kaadetaan jokin kepin kanssa. Pieni määrä ylimmäräistä kyllä tulee täyttö aukostakin ulos, mutta muuten se kyllä rikkoo paikat. Myyjä sanoi, että tällä ainella voisi vaikka taloja oikaista heh. ;)

        Sanon vielä muutamia muita huomion arvoisia asioita minun käyttämästäni uretaanista:
        1. Kun aineet on sekoitettu yhteen (uretaani oli siis kakskomponentti) niin työkentely aikaa on noin 45 sekunttia. Tänä aikana siis seokset pitää sekoittaa hyvin (porakoneella) ja saada kaadetuksi täyttö reijästä. Aineiden korkeampi lämpötila nopeuttaa reaktio aikaa ja alhaisempi taas hidastaa sitä.

        2. Raaka aineiden tulee olla kuitenkin 20-25 asteisia. Yli 15 senttimetrin paksuja täyttö kohteite ei suositella lisätäytettävän ennen kuin edellinen on ehtinyt jäähtyä 25 asteeseen.

        3. Ostin uretaanin Terpol OY:stä ja maksoin päälle 100 euroa 11,5 kilosta ainetta, jota siis tuli uretaania noin 200-250 litraa. Tämä hinta siis selittää äänettömien ja laatu veneiden hinnan.

        Voin kyllä suositella tätä Terpollista saatavaa uretaani, sillä se jos mikä on tehty veneisiin soveltuvaksi (käytetään pelastusveneissäkin). Kyllä veneestä tulikin äänettömämpi ja selvesti jämäkämpi vaikka en laittanut kuin vain kaksois pohjaan. Palaillaan...

        Myyjä tai väliporras ottaa tostakin melko hyvän katteen.

        urtsun kilohinta kun on oikeasti luokkaa 3 egee kilo, että jos enempi käyttää niin kannattaa kysellä vaikka noiden suurkäyttäjiltä.

        Mitään ns. "vene-uretaania" ei ole olemassa ; näissä käytetään yleisesti sellaisia laatuja jotka eivät ime vettä vallan kauhiasti , imeytyminen jää alle 1% urtsun painosta , umpisoluisia vaahtoja.


        Toi lämmön ja kovettumisnopeuden välinen yhteys on likimain sama kaikille hartsisysteemeille ; 10 asteen lämmön nosto tuplaa reaktionopeuden.

        Ja samalla pitää muistaa että hartsien kovettumisreaktio on yleensä eksoterminen, eli kovettumisessa syntyy rutkasti lisää lämpöä .. sopivasti katalyytillä kiihdytetty urtsuvaahtokin käy pitkälti toista sataa astetta kuumana ; jolloin vaarana on että muut materiaalit kovettuvan uretaanin ympäriltä vaurioituvat.

        Aina kun täyttää jonkun tilan urtsuvaahdolla, niin kannattaa ensin mitata tilan tilavuus , sitten testaa vaikka maitopurkissa paljonko 1 dl sekoitettua urtsua paisuu , niin pystyy arvioimaan paljonko pitää sekoittaa ... ei liene sekään ihan hauskaa jos pausiva vaahto tunkee ulos autotallin ovista ja ikkunoista ... no siellä on sitten kamat melko hyvin turvassa, joutuvat ainakin rosmot tekemään töitä.


    • mitoitus

      Vaikeaa koska lämpötila vaikuttaa paljon paisunta määrään ,mutta noin 30 kertaa(tilavuus)on suuntaa antava, joku voi tietää tarkemminkin.

      • säädettävissä

        PU-vaahdon vapaa paisunta on täysin säädettävissä ; kaupallisissa tuotteissa vaahdot yleensä luokkaa 20-600 kg/m^3.

        Vaahdotusaineina käytetään pentaania, CO2, uusia freonin jälkeläisiä jne. mutta myös vettä. Vesi reagoi uretaanin kovetteen kanssa muodostaen CO2 kaasua joka paisuttaa materiaalin. Vesi myös katalysoi reaktiota eli kiihdyttää sitä . Vettä ei kannata lisäillä suin päin , vaan sen lisäminen edellyttää reseptin uudelleen laskemista, mikä taas vaatii jonkin asteista ammattitaitoa.


    • laivakin

      tehtiin ja sen nimi oli s/s TITANIC, mutta kyllä sekin upposi.
      Uppoamaton alus on siis utopiaa.

    • Anonyymi

      30v. kokemuksella

    • Anonyymi

      oho jäi kesken. 30v. kokemuksella mikään uretaani ei sovellu veneeseen. paitti tilaan mikä ei ole veden kanssa kosketuksissa, mikä on tosi hankalaa veneessä. paitti jos vene seisoo tallissa ja sitä ei käytetä! ammattini puolesta olen testannut paljon! ilmapussi tahi ponttooni. mutta ponttooniinki ilmestyy kondensiovettä. ilmapussi sen puoleen että helppo vaihtaa ja halpa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. puukkotappelu-keskella-tieta

      https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      36
      2805
    2. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      165
      1668
    3. Pidätkö kaivattuasi

      Haluttavana? Miksi erityisesti?
      Ikävä
      70
      1233
    4. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      43
      1175
    5. Mitä antaisit nainen ensimmäiseksi?

      Kaipaamallesi miehelle.
      Ikävä
      83
      1084
    6. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      103
      1054
    7. Tiedätkö mikä mulle

      On vaikeaa?
      Ikävä
      44
      990
    8. Koirahyökkäys filpuntiellä.

      Poliisi määräsi koiran lopetettavaksi välittömästi. Kerrankin selkärankaista toimintaa poliisilta. Toivottavasti hoituu
      Pori
      94
      937
    9. Helpottaisi paljon

      jos saisin tietää miten sulla menee.
      Ikävä
      54
      931
    10. Paavi on kuollut

      Suuri humanisti ja kirkollinen johtaja, Paavi Fransiscus on kuollut 88 vuoden iässä. Katolinen maailma (suurin kristill
      70 plus
      138
      901
    Aihe