Otsonointilaitteista

Cessi

Hei!

Mistä saisi vuokrattua hyvät otsonointilaitteet ja paljonkohan mahtaa maksaa?
Onko jollain tietoa siitä miten tehokkaasti poistaa home ym. mikrobit huoneilmasta?

21

6257

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttu:

Tiedote 12.10.2006:

Otsonin käyttö asunnossa saattaa aiheuttaa terveysvaaran
      OTSONAATTOREITA EI SAA MARKKINOIDA SISÄILMAN PUHDISTAMISEEN TERVEYSVÄITTÄMIN

Otsonaattoreita ei tule käyttää sisäilman puhdistamiseen asunnoissa ja julkisissa tiloissa, kuten päiväkodeissa ja kouluissa. Laitteita ei saa myöskään markkinoida viittaamalla otsonin tuottamiin terveysvaikutuksiin, toteaa sosiaali- ja terveysministeriö (STM) lausunnossaan otsonaattoreiden epäasiallisesta markkinoinnista. Luvattujen terveyshyötyjen sijasta laitteiden käyttö saattaa aiheuttaa terveysvaaran.

Asumisterveysliitto Aste ry, Allergia- ja Astmaliitto ry ja Hengitysliitto Heli ry jättivät selvityspyynnön ministeriölle Suomessa myynnissä olevien, otsonia tarkoituksellisesti sisäilmaan tuottavien ilmanpuhdistimien ja muiden otsonaattoreiden markkinoinnissa käytetyistä terveysväittämistä. Markkinoinnin kohderyhmänä ovat olleet erityisesti kosteus- ja homevaurioituneiden kiinteistöjen omistajat, joille laitetta on markkinoitu sisäilman epäpuhtauksien ja hajujen poistamiseen.

Sisäilman mikrobit tai homeitiöt eivät tuhoudu ihmisille turvallisilla otsonipitoisuuksilla, sillä otsoni estää mikrobien kasvua vasta 5−10 kertaa ihmisille haitalliseksi tiedettyjä suurempina pitoisuuksina. Lisäksi otsoni ei vaikuta lainkaan huokoisten materiaalien sisältämiin mikrobeihin, kuten topattuihin kodin tekstiileihin ja huonekaluihin sekä pehmoleluihin.

Otsoni reagoi kemiallisesti sisäilman epäpuhtauksien kanssa, mutta näiden reaktioiden tuloksena sisäilma ei puhdistu, vaan reaktiotuotteet ovat usein alkuperäisiä sisäilman puhtauksia selvästi haitallisempia. Otsonointi ei poista ilmasta hiukkasia, kuten allergisoivia pölyjä eikä esimerkiksi formaldehydiä. Otsonointi voi myös lisätä sisäilman aldehydipitoisuutta ja pienhiukkasten määrää. Pienhiukkaset vaikuttavat hyvin syvällä keuhkoissa ja ne voivat imeytyä verenkiertoon.

Otsonaattorin tuottaman otsonin määrä saattaa nousta sisäilmassa huomattavan korkeaksi. Korkeat otsonipitoisuudet tuottavat sisäilmaan ärsyttäviä ja terveydelle haitallisia yhdisteitä, jos huoneessa on kaasumaisia orgaanisia aineita, kuten limoneeni ja terpeeni, tai reaktiivisia pintamateriaaleja, kuten laminaattilattioita ja erilaisia muoveja. Otsonin aiheuttamia terveyshaittoja ovat muun muassa kurkun ärsytys, yskä, rintakipu, hengenahdistus, astman oireiden paheneminen, keuhkojen puhallusarvojen heikkeneminen, tulehdusmuutokset keuhkokudoksessa ja hengitysinfektioiden yleistyminen. Joidenkin tuntien otsonialtistus lisää keuhkojen reaktiivisuutta useiden päivien ajaksi.

STM pyysi asiasta lausunnon myös Kansanterveyslaitokselta (KTL), joka pitää otsonia tuottavien laitteiden markkinointia kuluttajille harhaanjohtavana, koska niiden käyttö saattaa aiheuttaa kuluttajille terveysvaaran tuottamatta mitään tunnettua terveyshyötyä. KTL:n mielestä olisi jopa syytä selvittää mahdollisuudet laitteiden markkinoinnin ja myynnin kieltämiseksi kokonaan.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja, sertifioitu rakennusterveysasiantuntija Hannele Rämö, Asumisterveysliitto Aste ry puh. 044 551 8542 ja sp: [email protected] tai ylilääkäri Tuula Putus, STM, puh. (09) 1607 4123 ja sp: [email protected] tai asiantuntijapalvelujen johtaja, tekniikan tohtori Risto Ruotsalainen, Allergia- ja Astmaliitto ry, puh 050 524 9596, [email protected]

• Homeherkkä

Kostuneet rakenteet muodostavat kasvualustan niin home-, hiiva- kuin sädesienillekin ja parhaassa tapauksessa vielä varastopunkeillekin.
      Kosteusvauriomikrobiperheen proteiinit ovat allergeenejä siinä missä muutkin allergeenit ja pikkiriikkisinä ne leviävät orgaanisena pölynä huoneilmaan kasvupaikoiltaan laskeutuen irtaimiston pinnoille ja tunkeutuen pehmeisiin materiaaleihin.

Niiden "tappaminen" otsonoinnilla ei auta asiaa.
      Niiden proteiinit ovat yhtä allergisoivia olkoonpa niiden kantaja elävä tai kuollut organismi.

Vanha hyvä konsti poistaa orgaaninen pöly huoneilmasta on pitää ikkunoita auki.

• kjkjhl

eikös otsonaattori juuri tuhoa ne proteiinit molekyyleiksi? näin mä oon kyllä aina käsittäny

• Homeherkkä
        kjkjhl kirjoitti:

eikös otsonaattori juuri tuhoa ne proteiinit molekyyleiksi? näin mä oon kyllä aina käsittäny

No enpä ole kuullut, että otsonointi muuttaisi allergisoivat proteiinit molekyyleiksi.
        Mikrobien tappamiseen ja hajunpoistoon olen kuullut otsonoinnin tehoavan.

Olen kyllä kuullut väitettävän, että otsonoinnilla voidaan poistaa sisäilma-allergeenit.
        On olemassa meidän herkkien homeallergikkojen lisäksi myös tosiherkkiä eläinallergikkoja.
        Käytännössä tuo väittämä tarkoittaisi heidän kohdallaan sitä, että eläimen poiston jälkeen suoritetusta sisätilojen otsonoinnista olisi seurauksena, että sisätiloissa vieraileva herkkä koira-allergikko ei enää oireilisi.
        Ja jos niin kävisi, niin vasta sitten uskoisin otsonointiin allergeenin poistajana.

Kun vesi on otsonoinnin jälkeen puhdasta juotavaksi, niin käsittääkseni elintarvikkeisiinkin kohdistuvan otsonoinnin jälkeen elitarvike on syötäväksi kelpaavaa.
        Uskoisin otsonointiin allergeenituhoojana vasta sitten, kun pähkinäallergikko pystyisi syömään pähkinöitä otsonoinnin jälkeen, ja minä juomaan maitoa ja käyttämään maitotuotteita otsonoinnin jälkeen.

Niin. Mitä mieltä olet? Muutuisivatko maidossa olevat, minua ja muita allergisoivat proteiinit otsonoinnin seurauksena luulemiksesi ei-allergisoiviksi molekyyleiksi niin, että sietäisimme maitoa ja maitotuotteita?

• huonekalunsa menettännyt
        Homeherkkä kirjoitti:

No enpä ole kuullut, että otsonointi muuttaisi allergisoivat proteiinit molekyyleiksi.

Olen kyllä kuullut väitettävän, että otsonoinnilla voidaan poistaa sisäilma-allergeenit.
        On olemassa meidän herkkien homeallergikkojen lisäksi myös tosiherkkiä eläinallergikkoja.
        Käytännössä tuo väittämä tarkoittaisi heidän kohdallaan sitä, että eläimen poiston jälkeen suoritetusta sisätilojen otsonoinnista olisi seurauksena, että sisätiloissa vieraileva herkkä koira-allergikko ei enää oireilisi.
        Ja jos niin kävisi, niin vasta sitten uskoisin otsonointiin allergeenin poistajana.

Kun vesi on otsonoinnin jälkeen puhdasta juotavaksi, niin käsittääkseni elintarvikkeisiinkin kohdistuvan otsonoinnin jälkeen elitarvike on syötäväksi kelpaavaa.
        Uskoisin otsonointiin allergeenituhoojana vasta sitten, kun pähkinäallergikko pystyisi syömään pähkinöitä otsonoinnin jälkeen, ja minä juomaan maitoa ja käyttämään maitotuotteita otsonoinnin jälkeen.

Niin. Mitä mieltä olet? Muutuisivatko maidossa olevat, minua ja muita allergisoivat proteiinit otsonoinnin seurauksena luulemiksesi ei-allergisoiviksi molekyyleiksi niin, että sietäisimme maitoa ja maitotuotteita?

En todellakaan voi suositella otsonointia. Kotini otsonoitiin sisäilmaongelmien vuoksi (ei homeita, vaan muita hiukkaspäästöjä) ja sitä olen ainoastaan ja vain katunut. Otsonointi ei auttanut ilmanlaatuun vaan pahensi sitä niin, että menetin kotini lopullisesti. Puolen vuoden kuluttua otsonoinnista huonekaluni ja tavarani olivat yhä niin otsonoituja, että uuteen oireettomaan asuntoon ne tuodessani sain niistä oireita jo muuttomatkalla. Niinpä suurimman osan niistä siirsinkin välittömästi muualle varastoon, ja silti niiden lyhyt käyminen uudessa asunnossani aiheuttaa yhä oireita, pääasiassa hengenahdistusta. Joten ei kannata leikkiä. On todellakin mahdollista menettää koko omaisuutensa kirjaimellisesti - ja lisäksi terveytensä. Tietysti oireet riippuvat yksilöstä, en tiedä miten täysin terve-keuhkoiset ja oireettomat ihmiset reagoivat otsonointiin mutta toisaalta, jollei entisestä asunnosta saisi jotain oireita, kukapa edes harkitsisi otsonointia..joten parempi välttää, sanon minä.

• huonekalunsa menettännyt kirjoitti:

En todellakaan voi suositella otsonointia. Kotini otsonoitiin sisäilmaongelmien vuoksi (ei homeita, vaan muita hiukkaspäästöjä) ja sitä olen ainoastaan ja vain katunut. Otsonointi ei auttanut ilmanlaatuun vaan pahensi sitä niin, että menetin kotini lopullisesti. Puolen vuoden kuluttua otsonoinnista huonekaluni ja tavarani olivat yhä niin otsonoituja, että uuteen oireettomaan asuntoon ne tuodessani sain niistä oireita jo muuttomatkalla. Niinpä suurimman osan niistä siirsinkin välittömästi muualle varastoon, ja silti niiden lyhyt käyminen uudessa asunnossani aiheuttaa yhä oireita, pääasiassa hengenahdistusta. Joten ei kannata leikkiä. On todellakin mahdollista menettää koko omaisuutensa kirjaimellisesti - ja lisäksi terveytensä. Tietysti oireet riippuvat yksilöstä, en tiedä miten täysin terve-keuhkoiset ja oireettomat ihmiset reagoivat otsonointiin mutta toisaalta, jollei entisestä asunnosta saisi jotain oireita, kukapa edes harkitsisi otsonointia..joten parempi välttää, sanon minä.

Otsoni on sellainen molekyyli, että reagoi miltei kaiken mahdollisen kanssa. Sehän siitä tekee terveydellekin vaarallisen.Otsoni ei ole pitkäikäistä huoneilmassa.

Otsoni koostuu happiatomeista, on siis hapen toisenlainen muoto. Voimakkaan hajuista se on. Otsonia tuotetaan voimakkaan sähkökentän, korkean jännitteen avulla ilman hapesta. Myös lasertulostimien rummuissa on korkea jännite, ja otsonia tulee. Hajun tuntee, kun tulostelee paljon. Osaltaan siis tulostinkin, kuten tuokin tuossa lattialla puhdistaa huoneilmaa.

Mahtaakohan huonekaluissasi siis olla niitä alkuperäisiä "hiukkasia", vai onkohan ne mahtaneet hapettua joksikin myrkyllisiksi tai voimakkaan hajuisiksi aineiksi? Otsonia niissä ei voi enää olla.

Mistä hiukkaspäästöistä oli kysymys?? Ehkä ongelmaa voisi pohtia sen perusteella.

Itse uskaltaisin otsonointia kotona käyttää juuri siksi ettei otsoni ole pitkäikäistä. Jatkuvasti sitä ei voi huoneilmaan syytää (liekö se noiden ilmanpuhdistimien periaate) Eräs autoni joskus otsonointiin tupakin hajun takia.

• huonekalunsa menettänyt
        harsa82 kirjoitti:

Otsoni on sellainen molekyyli, että reagoi miltei kaiken mahdollisen kanssa. Sehän siitä tekee terveydellekin vaarallisen.Otsoni ei ole pitkäikäistä huoneilmassa.

Otsoni koostuu happiatomeista, on siis hapen toisenlainen muoto. Voimakkaan hajuista se on. Otsonia tuotetaan voimakkaan sähkökentän, korkean jännitteen avulla ilman hapesta. Myös lasertulostimien rummuissa on korkea jännite, ja otsonia tulee. Hajun tuntee, kun tulostelee paljon. Osaltaan siis tulostinkin, kuten tuokin tuossa lattialla puhdistaa huoneilmaa.

Mahtaakohan huonekaluissasi siis olla niitä alkuperäisiä "hiukkasia", vai onkohan ne mahtaneet hapettua joksikin myrkyllisiksi tai voimakkaan hajuisiksi aineiksi? Otsonia niissä ei voi enää olla.

Mistä hiukkaspäästöistä oli kysymys?? Ehkä ongelmaa voisi pohtia sen perusteella.

Itse uskaltaisin otsonointia kotona käyttää juuri siksi ettei otsoni ole pitkäikäistä. Jatkuvasti sitä ei voi huoneilmaan syytää (liekö se noiden ilmanpuhdistimien periaate) Eräs autoni joskus otsonointiin tupakin hajun takia.

Voihan niissä huonakaluissa olla niitä muita hiukkasia/päästöjä/kemikaaleja, en tiedä mitä, mutta otsoniksi ajattelen samanlaisen hajun takia. Otsoni tosiaan haisee voimakkaasti ja kun itse kävin tuulettamassa taloa otsonoinnin jäljiltä, vedin aina keuhkot täyteen ja juoksin avaamaan ikkunat ja ovet hengittämättä - ja silti oireilin siitä, koska avoimista ovista haju tulvi naapurin pihalle asti. Koska silloin haistamani hajun olen oppinut yhdistämään otsoniin, kutsun sitä otsoninhajuksi, mutta voihan se olla joku sivutuote yms. Talosta ei koskaan ole otettu mitään mittauksia (paitsi että kosteutta ei ole), enkä niin ollen tiedä, mille ainesosalle/rakennusmateriaalille yms tulin yliherkäksi. Mutta muuttaa täytyi nopeasti, ja nyttemmin luopua tavaroistakin..
        t. edelleenkin "otsoni"hengenahdistuksesta kärsivä

• huonekalunsa menettänyt kirjoitti:

Voihan niissä huonakaluissa olla niitä muita hiukkasia/päästöjä/kemikaaleja, en tiedä mitä, mutta otsoniksi ajattelen samanlaisen hajun takia. Otsoni tosiaan haisee voimakkaasti ja kun itse kävin tuulettamassa taloa otsonoinnin jäljiltä, vedin aina keuhkot täyteen ja juoksin avaamaan ikkunat ja ovet hengittämättä - ja silti oireilin siitä, koska avoimista ovista haju tulvi naapurin pihalle asti. Koska silloin haistamani hajun olen oppinut yhdistämään otsoniin, kutsun sitä otsoninhajuksi, mutta voihan se olla joku sivutuote yms. Talosta ei koskaan ole otettu mitään mittauksia (paitsi että kosteutta ei ole), enkä niin ollen tiedä, mille ainesosalle/rakennusmateriaalille yms tulin yliherkäksi. Mutta muuttaa täytyi nopeasti, ja nyttemmin luopua tavaroistakin..
        t. edelleenkin "otsoni"hengenahdistuksesta kärsivä

En vaan millään jaksa uskoa, että otsoni kaasumaisena ja helposti reagoivana aineena noin kauan huonekaluissa viihtyisi. Voi olla, että otsoni on reagoinut jonkin aineen kanssa, jota huonekaluissa on, tai sitten jonkin aineen haju muisuttaa sitä. Otsonin hajuhan on hieman klooria tai typen oksideja muistuttava. Voisi sanoa, että hieman sellainen haju, mikä ulkona on ukkoskuuron jälkeen. Itse asiassa aika moni aine haisee vähän sinne suuntaan...

Olet jo tavarat myynyt, eikä sille enää voi mitään, mutta mihinkä se haju liittyi, Rakentamiseen / remonttiinko?

• Uupe
        Homeherkkä kirjoitti:

Tutkimusten mukaan aminohappojen sivuketjut tuhoutuvat hyvin korkealla otsonipitoisuudella. Varsinaiset pääketjut eivät tuhoudu. Sivuketjujen tuhoutuminen muuttaa molekyylirakennetta niin paljon, että kokemusten mukaan allergiaoireet joko vähenevät tai poistuvat kokonaan. Aminohappojen sivuketjujen vaikutuksesta aineen allergisoivuuteen en ole löytänyt luotettavaa tietoa.

Jos tilassa on ollut koira, on tila siivottava perusteellisesti ennen otsonointia. Vasta sen jälkeen allergisoivia proteiineja on jäljellä niin vähän, että allergisoivuus voidaan poistaa/vähentää jollakin järjellisellä otsonimäärällä. 100% teho ei kuitenkaan ole, sillä aina jää joitain allergeeneja, joita otsoni ei jostain syystä tavoita. Minulta kuitenkin häipyvät kaikki allergiaoireet tällaisella käsittelyllä.

Otsonia käytetään elintarvikkeiden desinfiointiin ja veden puhdistukseen. Veden puhdistuksen jälkeen otsoni poistetaan vedestä. Otsonin puoliintumisaika huoneenlämmössä on muistaakseni 17 tuntia. Usein otsoni hajoaa kuitenkin sitä ennen hapettamalla muita aineita.

Pähkinöiden otsonointi ei auta, koska yhden pähkinän otsonointiin tarvittaisiin suuri määrä otsonia. Lisäksi otsoni ei pääse tunkeutumaan pähkinän sisään, joten allergeenit jäävät sinne joka tapauksessa.

Tuo maidon otsonointi-idea on virkeä ja hauska. Voisi kokeilla ensin, miten maidon maku muuttuu otsonoinnissa. En ole allerginen maidolle, joten sitä en voi testata.

...ja vielä: Jatkuva, matala otsonipitoisuus on yleensä enemmän haitallista kuin hyödyllistä. Ns. ilmanpuhdistuskäytössä pelkkä otsoni lisää ilman pienhiukkaspitoisuutta. STM:n lausunto tarkoittaa nimenomaan otsonointilaitteita, jotka tuottavat otsonia pieniä määriä ilmaan silloinkin, kun ihmisiä oleskelee tilassa.

• otsonaattorit
        Uupe kirjoitti:

Tutkimusten mukaan aminohappojen sivuketjut tuhoutuvat hyvin korkealla otsonipitoisuudella. Varsinaiset pääketjut eivät tuhoudu. Sivuketjujen tuhoutuminen muuttaa molekyylirakennetta niin paljon, että kokemusten mukaan allergiaoireet joko vähenevät tai poistuvat kokonaan. Aminohappojen sivuketjujen vaikutuksesta aineen allergisoivuuteen en ole löytänyt luotettavaa tietoa.

Jos tilassa on ollut koira, on tila siivottava perusteellisesti ennen otsonointia. Vasta sen jälkeen allergisoivia proteiineja on jäljellä niin vähän, että allergisoivuus voidaan poistaa/vähentää jollakin järjellisellä otsonimäärällä. 100% teho ei kuitenkaan ole, sillä aina jää joitain allergeeneja, joita otsoni ei jostain syystä tavoita. Minulta kuitenkin häipyvät kaikki allergiaoireet tällaisella käsittelyllä.

Otsonia käytetään elintarvikkeiden desinfiointiin ja veden puhdistukseen. Veden puhdistuksen jälkeen otsoni poistetaan vedestä. Otsonin puoliintumisaika huoneenlämmössä on muistaakseni 17 tuntia. Usein otsoni hajoaa kuitenkin sitä ennen hapettamalla muita aineita.

Pähkinöiden otsonointi ei auta, koska yhden pähkinän otsonointiin tarvittaisiin suuri määrä otsonia. Lisäksi otsoni ei pääse tunkeutumaan pähkinän sisään, joten allergeenit jäävät sinne joka tapauksessa.

Tuo maidon otsonointi-idea on virkeä ja hauska. Voisi kokeilla ensin, miten maidon maku muuttuu otsonoinnissa. En ole allerginen maidolle, joten sitä en voi testata.

...ja vielä: Jatkuva, matala otsonipitoisuus on yleensä enemmän haitallista kuin hyödyllistä. Ns. ilmanpuhdistuskäytössä pelkkä otsoni lisää ilman pienhiukkaspitoisuutta. STM:n lausunto tarkoittaa nimenomaan otsonointilaitteita, jotka tuottavat otsonia pieniä määriä ilmaan silloinkin, kun ihmisiä oleskelee tilassa.

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1562

• huonekalunsa menettänyt
        harsa82 kirjoitti:

En vaan millään jaksa uskoa, että otsoni kaasumaisena ja helposti reagoivana aineena noin kauan huonekaluissa viihtyisi. Voi olla, että otsoni on reagoinut jonkin aineen kanssa, jota huonekaluissa on, tai sitten jonkin aineen haju muisuttaa sitä. Otsonin hajuhan on hieman klooria tai typen oksideja muistuttava. Voisi sanoa, että hieman sellainen haju, mikä ulkona on ukkoskuuron jälkeen. Itse asiassa aika moni aine haisee vähän sinne suuntaan...

Olet jo tavarat myynyt, eikä sille enää voi mitään, mutta mihinkä se haju liittyi, Rakentamiseen / remonttiinko?

ei haju liity rakentamiseen tai remonttiin, ei siinä asunnossa mitään ole tehty ainakaan minun aikanani. otsonoinnin jälkeen tavarat vain olivat asunnossa useita kuukausia (runsaassa tuuletuksessa). En tiedä, mutta tänään satuin avaamaan yhden vanhalta asunnolta tuodun muovipussin, ja kas: vaikka haju oli lähes olematon, sain siitä ilosta yskänpuuskan. Johtuipa se nyt sitten mistä tahansa.

• Uupe
        otsonaattorit kirjoitti:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1562

Kiitos, kun laitoit tämän linkin kaikkien käytettäväksi.

Kuningaskuluttajan artikkelissa on tarkemmin ns. ilmanpuhdistimena markkinoitavista otsonointilaitteista kuin edellisen viestini viimeisessä kappaleessa kirjoitin. Kuningaskuluttajan artikkeli on oikein asiallinen ja sisältää oikeaa tietoa. Huomioikaa kuitenkin, että kirjoitin edellisessä viestissäni hyvin voimakkaasta otsonipitoisuudesta = otsonipitoisuudesta, joka on ihmiselle jopa hengenvaarallinen.

• viitsi
        huonekalunsa menettännyt kirjoitti:

Otsonin elinikä on vain 20-30 minuuttia, tämän takia otsinia ei voida lainkaan varastoida vaan se on tuotettava aina käyttökohteessaan. Puolenvuoden jälkeen ei otsonia takuulla enään löydy, syy on joku muu aine.

• laitteita

ei Hannele Rämökään vastusta, eikä tietenkään Kuningaskuluttaja.

Kosteusvaurioremontin jälkeen tulisi käyttää aina näitä järeitä laitteita tilojen otsonointiin.

• otsonifirman
        laitteita kirjoitti:

ei Hannele Rämökään vastusta, eikä tietenkään Kuningaskuluttaja.

Kosteusvaurioremontin jälkeen tulisi käyttää aina näitä järeitä laitteita tilojen otsonointiin.

omia juttuja nää. Ei kukaan asiantuntija suosittele tyhjienkään tilojen otsonointia. Niihinkin jää vaikka mitä jäämiä. Otsonointi sopii vain veden puhdistamiseen.

• se on

• Ilma
        otsonifirman kirjoitti:

omia juttuja nää. Ei kukaan asiantuntija suosittele tyhjienkään tilojen otsonointia. Niihinkin jää vaikka mitä jäämiä. Otsonointi sopii vain veden puhdistamiseen.

Tää on sinänsä mielenkiintoista, ilmaa puhdistaessa nämä mikrobit sun muut muuttuvat vaarallisiksi, kun ovat joutuneet otsonin kanssa tekemisiin. Mutta mites sitte vedessä olevat mikrobit ja muut ei tervetulleet osaset, mites niille käy, niistäkö ei jää jäämiä?

• Vesi
        Ilma kirjoitti:

Tää on sinänsä mielenkiintoista, ilmaa puhdistaessa nämä mikrobit sun muut muuttuvat vaarallisiksi, kun ovat joutuneet otsonin kanssa tekemisiin. Mutta mites sitte vedessä olevat mikrobit ja muut ei tervetulleet osaset, mites niille käy, niistäkö ei jää jäämiä?

Otsonin reaktiot ilmassa ja vedessä poikkeavat täysin toisistaan. Vedessä molekyylit ovat lähekkäin, "kiinni toisissaan", ja reaktiot etenevät loppuun asti hyvin lyhyessä ajassa. Ilmatilassa (esim. huoneessa) samaan lopputulokseen pääseminen veisi vuosikausia. Juuri siksi nämä kemialliset reaktiot jäävät ilmatilassa kesken ja tuloksena on sattumanvaraisia ja arvaamattomia yhdisteitä, jotka voivat olla itse otsoniakin vaarallisempia.

Esimerkiksi uima-altaiden vesi otsonoidaan suljetussa tilassa ja ennen kuin vesi päästetään altaaseen, ylijäämäotsoni poistetaan siitä.

Itse otsoni on vaarallista nimenomaan hengitettynä.

• tane

Laitetta joka korvaisi rakenneongelmat,EI ole. Vain saastuneiden materiaalien vaihto on toimivaa. Lievää apua pölyn ym. epäpuhtauksien poistajista on mutta ei sillä homeremonttia korvata. Laitteiden huolto on ensiarvoisen tärkeää! Firmoja löytyy eri puolilta Suomea(alueellisia organisaatioita) Netistä löytyy!

• tane

Tässä kai oli tarkoitus käyttää laitetta homekorjauksen yhteydessä. Ei kai kukaan enää yritä korvata korjaustoimia jollakin laitteella.

Edellä on jo laitettu linkki kuningaskuluttajan sivuille, josta saa lisätietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      115
      2628
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      85
      2264
    3. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      65
      1790
    4. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      56
      1767
    5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      165
      1690
    6. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      158
      1546
    7. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1546
    8. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      122
      1342
    9. Paraneeko ilmapiiri nyt?

Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      28
      1249
    10. Jokainen suomalainen on velvollinen puolustamaan Suomea

Kaikilla Suomen kansalaisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli velvollisuus osallistua Suomen puolustamiseen. Miesten m
      NATO
      357
      1234
    Aihe