Monitasomarkkinointi

Verccomaha

Eli verkostomarkkinointi( vaikka ei ihan sama asia olekaan).
Verkostomarkkinoinnin se ikävämpi muoto, jota pääasiassa kritisoidaan on monitasomarkkinointia.

Suomessa puhutaan yleiskäsitteisesti verkostomarkkinoinnista myös monitasomarkkinoinnin kohdalla. Tämä tulee esille verkostoammattilaisten kirjottamasta kirjasta, että monitasomarkkinoinnista puhuminen on turhaa käsitteiden näpertelyä.
Siksi puhumme verkostomarkkinoinnista, kun suomessa on niin tapana. Tämä myös tiedoksi sille tarkentajalle.

Verkostomarkkinointi toimi laajasti monitasomarkkinointina ennen uuden nimen keksimistä. Verkostomarkkinat keksivät uusia nimiä -intetnetmarkkinointi, suoramarkkinointi, suosittelumarkkinointi tms. Samaa juttua eri nimillä.

Rahankeräyslain esityksessä verkostomarkkinoinnista käytettiin täsmennetysti monitasomarkkinointia puhumatta verkostomarkkinoinnista.


Monitasomarkkinointi määritellään eri tasoisiksi
rakennetuiksi jakelujärjestelmiksi, joissa eri-
laisten tuotteiden myyjä saa taloudellista
hyötyä tuotemyynnistä ja alemmalle tasolle
sijoittuvien uusien myyjien värväyksestä.

Kuluttajansuojanäkökulmasta MLM-
järjestelmiin liittyy tällaisten järjestelmien
lumipallovaikutus ja mahdollinen pyramidi-
vaikutus. Jakelujärjestelmä on rakennettu
voimakkaan kasvun ajatukselle.

38

2085

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      .........

      • Verccomaha

        Nyt ymmärsin miksi teitä kutsutaankin vedättäjäksi.


      • ...................
        Verccomaha kirjoitti:

        Nyt ymmärsin miksi teitä kutsutaankin vedättäjäksi.

        Ja en todellakaan kirjoita äskeisellä tavalla.

        Olen kuitenkin sitä mieltä että verkkomahan "asiantuntemus" on siitä huvittavaa, että ihminen joka ei ole ikinä mitään asiaan liittyvää tehnyt, neuvoo ja leikkii asiantuntijaa.


      • Verccomaha
        ................... kirjoitti:

        Ja en todellakaan kirjoita äskeisellä tavalla.

        Olen kuitenkin sitä mieltä että verkkomahan "asiantuntemus" on siitä huvittavaa, että ihminen joka ei ole ikinä mitään asiaan liittyvää tehnyt, neuvoo ja leikkii asiantuntijaa.

        Mutta asiantuntemukseni on jo niin hyvä, ettei moni verkostoija tiedä alasta sen vertaa. Vaikka siellä on koulutus niin kouluttavat "jos tahdot sä osaat lehtää" tyylin mielenhallinta juttuja.
        Väitän, että tämä harrastus on tehokkaampaa työkokemusta hankkiakseen asiantuntemusta alasta.

        Nyt olet nolosti väärässä ja paljastut tietämättömäksi valhtelijaksi jos et perustele väitettäsi yhtään, elikkä.
        Mikä kohta avauksessa on väärää, kun asiantuntemukseni huvittaa?


      • Murre::::
        Verccomaha kirjoitti:

        Mutta asiantuntemukseni on jo niin hyvä, ettei moni verkostoija tiedä alasta sen vertaa. Vaikka siellä on koulutus niin kouluttavat "jos tahdot sä osaat lehtää" tyylin mielenhallinta juttuja.
        Väitän, että tämä harrastus on tehokkaampaa työkokemusta hankkiakseen asiantuntemusta alasta.

        Nyt olet nolosti väärässä ja paljastut tietämättömäksi valhtelijaksi jos et perustele väitettäsi yhtään, elikkä.
        Mikä kohta avauksessa on väärää, kun asiantuntemukseni huvittaa?

        Olet sen verran monta kertaa nämä väittelyt hävinnyt että turhaa kehut olevasi asiantuntija.

        Tuossa alotustopikissasi on sellaista asiantunetmattomuutta että oikein asiantuntijaa itkettää.


      • sfokapk
        Murre:::: kirjoitti:

        Olet sen verran monta kertaa nämä väittelyt hävinnyt että turhaa kehut olevasi asiantuntija.

        Tuossa alotustopikissasi on sellaista asiantunetmattomuutta että oikein asiantuntijaa itkettää.

        nyt heikki se pää kiinni tai kerro mikä siinä oli vikana äläkä sössötä noita "niin asinstuntematomutsntaa etä ikettää" -juttujasi


      • sinä kirjoittelet?
        sfokapk kirjoitti:

        nyt heikki se pää kiinni tai kerro mikä siinä oli vikana äläkä sössötä noita "niin asinstuntematomutsntaa etä ikettää" -juttujasi

        En satu tuntemaan yhtään. Tuollahan niitä topikissa hyvinki paljo niitä kaipaamiasi oikaisuja.

        Näyttää siltä että kun yllätetään "housut nilkoissa" aletaan kirjoittelemaan nimillä joita ei edes tiedetä kenelle kuuluu.

        Olisi parempi vähän tutustua asioihin ja sitten kirjoitella niin ei tarvitsisi alkaa arvuuttelemaan kirjoittelijoiden nimiä. Eikö se olisi ainakin fiksumpaa.

        Annetaanpa alkuperäinen murrenäyte, sopiiko.

        Missänä oot. Minnenä meet. Mitänä teet.

        Sattuuko ees oikealle murrealueelle? voisit oikeesti vastatakki noihin.


    • anti-pyramid

      Kirjoituksessasi on asiavirhe. Väität että verkostomarkkinointi ja monitasomarkkinointi olisivat eri asioita.

      Verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi. Sana tulee siitä, että markkinoidaan tuotteita verkoston kautta. Monitasomarkkinointi on verkostomarkkinointia kuvaavampi nimitys, koska siinä on mukana sana monitaso, joka erityisesti kuvaa verkostomarkkinoinnin perusmääritelmää, että verkostoija ansaitsee oman myyntinsä lisäksi myös yhtiölle hankkimansa suoramyyjän myynnistä.

      Verkostomarkkinoinnissa / monitasomarkkinoinnissa edustajan ansainta ei koskaan perustu yhtiölle hankittujen edustajien hankinnasta ("alatasoille sijoittuvien edustajien värväyksestä"), vaan se perustuu henkilökohtaisen tuotemyynnin lisäksi yhtiölle hankittujen edustajien tekemään myyntiin.

      Verkostomarkkinointi (eli täsmälleen sama asia kuin monitasomarkkinointi) ehkä perustuu voimakkaan kasvun ajatukselle, aivan kuten kaikki muukin liiketoiminta: on saatava mahdollisimman nopeasti aikaiseksi riittävä liikevaihto jotta myyntikate riittää myös tuloksen tekemiseksi. Tässä on huomioitava, että verkostointi ei kuitenkaan perustu jatkuvan kasvun periaatteelle (pyramidipelit perustuvat), jos edustajamäärä ei kasva, verkostoyhtiö ja sen edustajat jatkavat ansaintaansa perustuen henkilökohtaiseen ja organisaationsa myyntiin.

      • mursis

        Kannattaisikohan lukea uudestaan tuo viesti, johon vastasit? Ota muuten huomioon, että loppuosa on lainausta hyväksytystä lakiesityksestä.


      • oli ihan
        mursis kirjoitti:

        Kannattaisikohan lukea uudestaan tuo viesti, johon vastasit? Ota muuten huomioon, että loppuosa on lainausta hyväksytystä lakiesityksestä.

        oikein kirjoitettu. Vastauksesi vain osoittaa että et tajua asiasta mittää.


      • uutta lakia
        mursis kirjoitti:

        Kannattaisikohan lukea uudestaan tuo viesti, johon vastasit? Ota muuten huomioon, että loppuosa on lainausta hyväksytystä lakiesityksestä.

        löydä kun pitää siteerata vielä lakiesitystä.


      • p.kuikka
        uutta lakia kirjoitti:

        löydä kun pitää siteerata vielä lakiesitystä.

        Mursis taisi luulla, että kaikki tietävät, mikä ero on lailla ja hallituksen esityksellä. Paljon oletettu.

        Lait ovat muutamaan pykälään puristettuja tiiviitä säädöksiä siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Uudessa rahankeräyslaissa on pyramidipelistä vain pari virkettä, joiden tulkitseminen ei ole näköjään ihan helppoa, jollei ole lukenut lainvalmistelun esitöitä.

        Hallituksen esitykseen uudesta laista kirjoitetaan jopa kymmeniä sivuja pitkä selventävä taustoitus, millainen on nykytilanne, mitä ongelmia on, miten asia on EUssa tai muissa maissa hoidettu ja mitä lailla yritetään saada aikaan. Lakiteksti sisältyy hallituksen esitykseen mutta esitys on siis paljon laajempi. Rahankeräyslaki hyväksyttiin Eduskunnassa siten kuin hallitus esitti.

        Esimerkiksi pyramidipeli voidaan lakiin määritellä lyhyesti kun hallituksen esitykseen on kunnolla taustoitettu, mitä on tarkoitus pitää kriminalisoituna. Vaikka näin:

        "Myös viranomaisten kannanottoja pyritään vääristelemään ja esimerkiksi erilaisilla internetin keskustelupalstoilla esitetään hyvin aggressiivisesti kannanottoja toiminnan laillisuuden puolesta. Suomessa, kuten muissakin pohjoismaissa,
        on poliisin tutkinnassa tapauksia, joissa epäillään syyllistytyn pyramidipelin muodossa tehtyihin rahankeräys- ja arpajaisrikoksiin. Tällaiset toiminnot on pääsääntöisesti järjestetty siten, että ne näyttävät osittain tavarakaupalta."


      • anti-pyramid
        mursis kirjoitti:

        Kannattaisikohan lukea uudestaan tuo viesti, johon vastasit? Ota muuten huomioon, että loppuosa on lainausta hyväksytystä lakiesityksestä.

        Luin uudestaan, monta kertaa, mutta en vieläkään tiedä mitä vihjeesi koskee.

        Voisitko siis selventää sen.

        Lisäksi, verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi. Viestiketjun aloittaja väittää niitä eri tai hieman eri asioiksi. Esimerkiksi seuraava lähde (miljoonien joukosta), että verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi:

        FTC:n sivuilta:
        http://www.ftc.gov/bcp/conline/pubs/invest/mlm.pdf
        "Monitasomarkkinointijärjestelmät, jotka tunnetaan myös verkostomarkkinointi- ja matriisimarkkinointijärjestelminä, ovat tapa myydä tuotteita ja palveluita jälleenmyyjien kautta. Nämä järjestelmät tyypillisesti lupaavat että palkkioita maksetaan sekä omasta myynnistä että hankitun jälleenmyyjän tekemästä myynnistä."

        Monitasomarkkinointi on verkostomarkkinoinnin alkuperäinen ja edelleen käytössä oleva nimi, ja sanat tarkoittavat täysin samaa.

        Loppuosa, jota kritisoin onkin mielenkiintoinen: yksikään laillinen verkostomarkkinointiyritys ei maksa palkkioita rekrytoinnista. Hallituksen esityksessä sanotaan: "MLM määritellään eri tasoisiksi rakennetuiksi jakelujärjestelmiksi, joissa erilaisten tuotteiden myyjä saa taloudellista hyötyä tuotemyynnistä ja alemmalle tasolle sijoittuvien uusien myyjien värväyksestä. ... Olennaista näissä toimeenpanotavoissa on, vastaako uusien myyjien värväämisestä saatavaa palkkiota jakelutavalle luonnostaan kuuluva kustannushyöty vai maksavatko sen uudet myyjät. Sellainen maksu voi olla suorassa muodossa osanottaja-, ilmoittautumis- tai liittymismaksu tai vastaava."

        Monitasomarkkinoinnissa, eli verkostomarkkinoinnissa, ei makseta palkkioita värväyksestä. Pyramidipeleissä maksetaan värväyksestä perustuen osallistumismaksuun.

        Hallituksen esitystä laativat eivät ole ihan täysin olleet ajan tasalla, eli jos väittävät monitasomarkkinoinnin olevan toimintaa jossa maksetaan värväyksestä, ovat he siinä täysin vastakkaisella kannalla kuin esimerkiksi Yhdysvaltain, Kanadan ja Australian lainsäädäntö ja sadat verkostomarkkinointiyhtiöt ja DSA jne.


      • Verccomaha
        anti-pyramid kirjoitti:

        Luin uudestaan, monta kertaa, mutta en vieläkään tiedä mitä vihjeesi koskee.

        Voisitko siis selventää sen.

        Lisäksi, verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi. Viestiketjun aloittaja väittää niitä eri tai hieman eri asioiksi. Esimerkiksi seuraava lähde (miljoonien joukosta), että verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi:

        FTC:n sivuilta:
        http://www.ftc.gov/bcp/conline/pubs/invest/mlm.pdf
        "Monitasomarkkinointijärjestelmät, jotka tunnetaan myös verkostomarkkinointi- ja matriisimarkkinointijärjestelminä, ovat tapa myydä tuotteita ja palveluita jälleenmyyjien kautta. Nämä järjestelmät tyypillisesti lupaavat että palkkioita maksetaan sekä omasta myynnistä että hankitun jälleenmyyjän tekemästä myynnistä."

        Monitasomarkkinointi on verkostomarkkinoinnin alkuperäinen ja edelleen käytössä oleva nimi, ja sanat tarkoittavat täysin samaa.

        Loppuosa, jota kritisoin onkin mielenkiintoinen: yksikään laillinen verkostomarkkinointiyritys ei maksa palkkioita rekrytoinnista. Hallituksen esityksessä sanotaan: "MLM määritellään eri tasoisiksi rakennetuiksi jakelujärjestelmiksi, joissa erilaisten tuotteiden myyjä saa taloudellista hyötyä tuotemyynnistä ja alemmalle tasolle sijoittuvien uusien myyjien värväyksestä. ... Olennaista näissä toimeenpanotavoissa on, vastaako uusien myyjien värväämisestä saatavaa palkkiota jakelutavalle luonnostaan kuuluva kustannushyöty vai maksavatko sen uudet myyjät. Sellainen maksu voi olla suorassa muodossa osanottaja-, ilmoittautumis- tai liittymismaksu tai vastaava."

        Monitasomarkkinoinnissa, eli verkostomarkkinoinnissa, ei makseta palkkioita värväyksestä. Pyramidipeleissä maksetaan värväyksestä perustuen osallistumismaksuun.

        Hallituksen esitystä laativat eivät ole ihan täysin olleet ajan tasalla, eli jos väittävät monitasomarkkinoinnin olevan toimintaa jossa maksetaan värväyksestä, ovat he siinä täysin vastakkaisella kannalla kuin esimerkiksi Yhdysvaltain, Kanadan ja Australian lainsäädäntö ja sadat verkostomarkkinointiyhtiöt ja DSA jne.

        Esityksessä on otettu huomioon värväysmaksujen kierto. Jotenkin viestistäsi vaikuttaa, että mielestäsi se ei ole mahdollista. Pidän sinun puolusteluja tässä asiassa naiivina, kun pidät eroa pyramidimarkkinointiin ja monitasomarkkinointiin jyrkkänä. Ihan niinku ei olisi mahdollista naamioida pyramidimarkkinointia. Pyramidimarkkinointi käyttää monitasomarkkinoinnista tuttua organisaatio rakennetta. Siksi on tärkeä sisällyttää esitykseen. Lain tärkeimpiä tarkoituksia oli täsmentää vanhaa lakia.


        Huomautan väärästä huomautteluksi. Aloittaja väitti niitä samaksi asiaksi, kuitenkin sillä varauksella että monitasomarkkinointi ei tarkalleen ottaen tarkoita koko verkostomarkkinoinnin kenttää. Osa verkostomarkkinoinnista ei toimi monitasomarkkinointina. Tuliko selväksi?

        Ongelma tässä on, että verkostomarkkinoijat väittävät nyt mitä sattuu. Minulle on valehdeltu ettei ole verkostomarkkinointia. Joku toinen puolustaa täällä se oli oikein sanottu, se on monitasomarkkinointia ei verkostomarkkinointia, kolmas sanoo se on suosittelumarkkinointia ei verkostomarkkinointia, neljäs VM ja MLM on täsmälleen sama asia. Viides sanoo kaikki verkostoituu. Kuudes kaikki jotka suosittelee jotain kulutustavaraa harrastaa verkostomarkkinoitia. Tuonlainen ristiriitainen päteily on naurettavaa ja haiskahtaa...


      • p.kuikka
        Verccomaha kirjoitti:

        Esityksessä on otettu huomioon värväysmaksujen kierto. Jotenkin viestistäsi vaikuttaa, että mielestäsi se ei ole mahdollista. Pidän sinun puolusteluja tässä asiassa naiivina, kun pidät eroa pyramidimarkkinointiin ja monitasomarkkinointiin jyrkkänä. Ihan niinku ei olisi mahdollista naamioida pyramidimarkkinointia. Pyramidimarkkinointi käyttää monitasomarkkinoinnista tuttua organisaatio rakennetta. Siksi on tärkeä sisällyttää esitykseen. Lain tärkeimpiä tarkoituksia oli täsmentää vanhaa lakia.


        Huomautan väärästä huomautteluksi. Aloittaja väitti niitä samaksi asiaksi, kuitenkin sillä varauksella että monitasomarkkinointi ei tarkalleen ottaen tarkoita koko verkostomarkkinoinnin kenttää. Osa verkostomarkkinoinnista ei toimi monitasomarkkinointina. Tuliko selväksi?

        Ongelma tässä on, että verkostomarkkinoijat väittävät nyt mitä sattuu. Minulle on valehdeltu ettei ole verkostomarkkinointia. Joku toinen puolustaa täällä se oli oikein sanottu, se on monitasomarkkinointia ei verkostomarkkinointia, kolmas sanoo se on suosittelumarkkinointia ei verkostomarkkinointia, neljäs VM ja MLM on täsmälleen sama asia. Viides sanoo kaikki verkostoituu. Kuudes kaikki jotka suosittelee jotain kulutustavaraa harrastaa verkostomarkkinoitia. Tuonlainen ristiriitainen päteily on naurettavaa ja haiskahtaa...

        Esityksessä on ajateltu järjestelmää kokonaisuutena eikä yksittäisiä detaljeja, jotka olisivat kiellettyjä tai sallittuja, koska ne voidaan aina kiertää. Pitää tutkia järjestelyn tarkoituksia ja todellisia rahavirtoja.

        Esityksessä on kuvattu myyjän kaksi ansaintamahdollisuutta, jotka sinänsä ovat laillisia:

        "myyjä saa taloudellista hyötyä tuotemyynnistä ja alemmalle tasolle sijoittuvien uusien myyjien värväyksestä."

        Myyjän saama myyntiprovisio voi tosiasiallisesti ollakin palkkiota värväyksestä ja rahan oikea lähde joko liittymismaksut tai toistuvat aktivointimaksut. Jos provisioina tai poolijärjestelmien (tai mitä kulloinkin keksitään) kautta rullataan rahaa ylöspäin enemmän kuin mitä on mahdollista "jakelutavalle luonnostaan kuuluvana kustannushyötynä", niin kyse on siitä, että pelaajan voitonmahdollisuudet riippuvat myöhemmin liittyvien suorituksista. Sehän on kiellettyä.


      • Tarkennetaan
        anti-pyramid kirjoitti:

        Luin uudestaan, monta kertaa, mutta en vieläkään tiedä mitä vihjeesi koskee.

        Voisitko siis selventää sen.

        Lisäksi, verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi. Viestiketjun aloittaja väittää niitä eri tai hieman eri asioiksi. Esimerkiksi seuraava lähde (miljoonien joukosta), että verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi:

        FTC:n sivuilta:
        http://www.ftc.gov/bcp/conline/pubs/invest/mlm.pdf
        "Monitasomarkkinointijärjestelmät, jotka tunnetaan myös verkostomarkkinointi- ja matriisimarkkinointijärjestelminä, ovat tapa myydä tuotteita ja palveluita jälleenmyyjien kautta. Nämä järjestelmät tyypillisesti lupaavat että palkkioita maksetaan sekä omasta myynnistä että hankitun jälleenmyyjän tekemästä myynnistä."

        Monitasomarkkinointi on verkostomarkkinoinnin alkuperäinen ja edelleen käytössä oleva nimi, ja sanat tarkoittavat täysin samaa.

        Loppuosa, jota kritisoin onkin mielenkiintoinen: yksikään laillinen verkostomarkkinointiyritys ei maksa palkkioita rekrytoinnista. Hallituksen esityksessä sanotaan: "MLM määritellään eri tasoisiksi rakennetuiksi jakelujärjestelmiksi, joissa erilaisten tuotteiden myyjä saa taloudellista hyötyä tuotemyynnistä ja alemmalle tasolle sijoittuvien uusien myyjien värväyksestä. ... Olennaista näissä toimeenpanotavoissa on, vastaako uusien myyjien värväämisestä saatavaa palkkiota jakelutavalle luonnostaan kuuluva kustannushyöty vai maksavatko sen uudet myyjät. Sellainen maksu voi olla suorassa muodossa osanottaja-, ilmoittautumis- tai liittymismaksu tai vastaava."

        Monitasomarkkinoinnissa, eli verkostomarkkinoinnissa, ei makseta palkkioita värväyksestä. Pyramidipeleissä maksetaan värväyksestä perustuen osallistumismaksuun.

        Hallituksen esitystä laativat eivät ole ihan täysin olleet ajan tasalla, eli jos väittävät monitasomarkkinoinnin olevan toimintaa jossa maksetaan värväyksestä, ovat he siinä täysin vastakkaisella kannalla kuin esimerkiksi Yhdysvaltain, Kanadan ja Australian lainsäädäntö ja sadat verkostomarkkinointiyhtiöt ja DSA jne.

        Huijariverkostot naamioivat toimintansa verkostomarkkinoinniksi. Yksi esimerkki on Finalta, joka toimi 10 -vuotta sitten.

        Se esim. markkinoi systeemiä "lähetä bensiinikuittisi meille". Ideaoli, että siitä maksetaan ja myös verkostosta maksetaan. Ilmeisesti kysymys oli siitä, että ko. kuitit myytiin mustille markkinoille vääriksi kuiteiksi.

        Heillä oli myös useita samansuuntaisia ilmeisesti laittomaan toimintaan johtavia systeemejä.

        Verkostomarkkinoinniksi siis voi naamioitua todella erilaisia rikollisiakin järjestelmiä.


      • mutta on
        Verccomaha kirjoitti:

        Esityksessä on otettu huomioon värväysmaksujen kierto. Jotenkin viestistäsi vaikuttaa, että mielestäsi se ei ole mahdollista. Pidän sinun puolusteluja tässä asiassa naiivina, kun pidät eroa pyramidimarkkinointiin ja monitasomarkkinointiin jyrkkänä. Ihan niinku ei olisi mahdollista naamioida pyramidimarkkinointia. Pyramidimarkkinointi käyttää monitasomarkkinoinnista tuttua organisaatio rakennetta. Siksi on tärkeä sisällyttää esitykseen. Lain tärkeimpiä tarkoituksia oli täsmentää vanhaa lakia.


        Huomautan väärästä huomautteluksi. Aloittaja väitti niitä samaksi asiaksi, kuitenkin sillä varauksella että monitasomarkkinointi ei tarkalleen ottaen tarkoita koko verkostomarkkinoinnin kenttää. Osa verkostomarkkinoinnista ei toimi monitasomarkkinointina. Tuliko selväksi?

        Ongelma tässä on, että verkostomarkkinoijat väittävät nyt mitä sattuu. Minulle on valehdeltu ettei ole verkostomarkkinointia. Joku toinen puolustaa täällä se oli oikein sanottu, se on monitasomarkkinointia ei verkostomarkkinointia, kolmas sanoo se on suosittelumarkkinointia ei verkostomarkkinointia, neljäs VM ja MLM on täsmälleen sama asia. Viides sanoo kaikki verkostoituu. Kuudes kaikki jotka suosittelee jotain kulutustavaraa harrastaa verkostomarkkinoitia. Tuonlainen ristiriitainen päteily on naurettavaa ja haiskahtaa...

        silti nisäkäs. MLM ja Pyramid ovat ainakin ulkomailla selvästi eri asioita mutta metsää ei täällä taaskaan nähdä puilta.


      • mursis
        anti-pyramid kirjoitti:

        Luin uudestaan, monta kertaa, mutta en vieläkään tiedä mitä vihjeesi koskee.

        Voisitko siis selventää sen.

        Lisäksi, verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi. Viestiketjun aloittaja väittää niitä eri tai hieman eri asioiksi. Esimerkiksi seuraava lähde (miljoonien joukosta), että verkostomarkkinointi on monitasomarkkinoinnin synonyymi:

        FTC:n sivuilta:
        http://www.ftc.gov/bcp/conline/pubs/invest/mlm.pdf
        "Monitasomarkkinointijärjestelmät, jotka tunnetaan myös verkostomarkkinointi- ja matriisimarkkinointijärjestelminä, ovat tapa myydä tuotteita ja palveluita jälleenmyyjien kautta. Nämä järjestelmät tyypillisesti lupaavat että palkkioita maksetaan sekä omasta myynnistä että hankitun jälleenmyyjän tekemästä myynnistä."

        Monitasomarkkinointi on verkostomarkkinoinnin alkuperäinen ja edelleen käytössä oleva nimi, ja sanat tarkoittavat täysin samaa.

        Loppuosa, jota kritisoin onkin mielenkiintoinen: yksikään laillinen verkostomarkkinointiyritys ei maksa palkkioita rekrytoinnista. Hallituksen esityksessä sanotaan: "MLM määritellään eri tasoisiksi rakennetuiksi jakelujärjestelmiksi, joissa erilaisten tuotteiden myyjä saa taloudellista hyötyä tuotemyynnistä ja alemmalle tasolle sijoittuvien uusien myyjien värväyksestä. ... Olennaista näissä toimeenpanotavoissa on, vastaako uusien myyjien värväämisestä saatavaa palkkiota jakelutavalle luonnostaan kuuluva kustannushyöty vai maksavatko sen uudet myyjät. Sellainen maksu voi olla suorassa muodossa osanottaja-, ilmoittautumis- tai liittymismaksu tai vastaava."

        Monitasomarkkinoinnissa, eli verkostomarkkinoinnissa, ei makseta palkkioita värväyksestä. Pyramidipeleissä maksetaan värväyksestä perustuen osallistumismaksuun.

        Hallituksen esitystä laativat eivät ole ihan täysin olleet ajan tasalla, eli jos väittävät monitasomarkkinoinnin olevan toimintaa jossa maksetaan värväyksestä, ovat he siinä täysin vastakkaisella kannalla kuin esimerkiksi Yhdysvaltain, Kanadan ja Australian lainsäädäntö ja sadat verkostomarkkinointiyhtiöt ja DSA jne.

        Lakiesityksen laatijat ovat olleet täysin ajan tasalla. Tottakai verkostomarkkinoinnissa saa maksaa uusien jälleenmyyjien värväämisestä.

        Tämän herättämä kummastus kertoo vain siitä, miten pyramidirakenteen ajatellaan tosiasiassa tulevan toimeenpannuksi.

        Hyväksytyn HE 102/2005:n verkostomarkkinoinnin ja pyramidipelien kannalta yksi merkityksellisimmistä kappaleista kuuluu:

        "Ketjukirjeen tavoin pyramidipeleinä toimeenpannut rahankeräykset voidaan tulkita jo nykyisellään kielletyiksi. Olennaista näissä toimeenpanotavoissa on, vastaako uusien myyjien värväämisestä saatavaa palkkiota jakelutavalle luonnostaan kuuluva kustannushyöty vai maksavatko sen uudet myyjät. Sellainen maksu voi olla suorassa muodossa osanottaja-, ilmoittautumis- tai liittymismaksu tai vastaava."

        Tässä viitataan siis tilanteeseen ennen lain voimaantuloa 1.7.2006.

        Verkostomarkkinoinnissa on täysin sallittua maksaa palkkiota värväämisestä. Olennaista on se, että värväämisestä maksettavaa palkkiota ei tosiasiassa maksa värvättävä itse (suorassa tai epäsuorassa muodossa).

        Jos uuden jakelijan hankkiminen on verkostoyrityksen kannalta kannattavaa toimintaa, siitä sopii tietysti maksaa palkkio. Jostakin syystä taas kukaan ei olettanut, että värvääminen kannattaisi, ellei värvättävältä saada rahaa. Miksiköhän näin?


      • sekoittelet
        p.kuikka kirjoitti:

        Mursis taisi luulla, että kaikki tietävät, mikä ero on lailla ja hallituksen esityksellä. Paljon oletettu.

        Lait ovat muutamaan pykälään puristettuja tiiviitä säädöksiä siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Uudessa rahankeräyslaissa on pyramidipelistä vain pari virkettä, joiden tulkitseminen ei ole näköjään ihan helppoa, jollei ole lukenut lainvalmistelun esitöitä.

        Hallituksen esitykseen uudesta laista kirjoitetaan jopa kymmeniä sivuja pitkä selventävä taustoitus, millainen on nykytilanne, mitä ongelmia on, miten asia on EUssa tai muissa maissa hoidettu ja mitä lailla yritetään saada aikaan. Lakiteksti sisältyy hallituksen esitykseen mutta esitys on siis paljon laajempi. Rahankeräyslaki hyväksyttiin Eduskunnassa siten kuin hallitus esitti.

        Esimerkiksi pyramidipeli voidaan lakiin määritellä lyhyesti kun hallituksen esitykseen on kunnolla taustoitettu, mitä on tarkoitus pitää kriminalisoituna. Vaikka näin:

        "Myös viranomaisten kannanottoja pyritään vääristelemään ja esimerkiksi erilaisilla internetin keskustelupalstoilla esitetään hyvin aggressiivisesti kannanottoja toiminnan laillisuuden puolesta. Suomessa, kuten muissakin pohjoismaissa,
        on poliisin tutkinnassa tapauksia, joissa epäillään syyllistytyn pyramidipelin muodossa tehtyihin rahankeräys- ja arpajaisrikoksiin. Tällaiset toiminnot on pääsääntöisesti järjestetty siten, että ne näyttävät osittain tavarakaupalta."

        Esitys laiksi on täsmälleen sen muotoinen kuin hallitus esittää sitä hyväksyttäväksi laiksi. Kun esitys käy lausuntokierroksella sen on oltava tulkittavissa juuri samalla lailla kuin valmis laki olisi. Eli sanaakaan siitä ei poisteta eikä muuteta jos sitä ei lausuntokierroksen jälkeen päätetä muuttaa.

        Lopullinen esitys on juuri sama se sanamuodoltaan mikä laiksi halutaan koska eduskunnan pitää myös tietää minkälaista lakia ollaan hyväksymässä ja jos eduskunta lain säätää muuttamatta sen on sisälöltään sanatarkasti niin kuin esitys on.

        Tuolla sinun logiikallasi lain sisältö olsi ohje siitä mitä laki pitäisi sisältää. Mutta laki on sellainen että jos siitä sanakaan muutetaan, lain sisältö muuttu samalla. Eli esitys pitää olla identtinen lopullisen lain kanssa joka sanaa myöten. Jos esitykseen halutaan muutoksia eduskunta palauttaa lain hallitukseen uudelleen valmisteluun.

        Esityksiä saattaa olla montakin mutta vasta eduskunnan hyväksymä esitys tulee olemaan laki. Ja se on lopullisesti hyväksytyn esityksen mukainen.


      • rahankeräys
        Verccomaha kirjoitti:

        Esityksessä on otettu huomioon värväysmaksujen kierto. Jotenkin viestistäsi vaikuttaa, että mielestäsi se ei ole mahdollista. Pidän sinun puolusteluja tässä asiassa naiivina, kun pidät eroa pyramidimarkkinointiin ja monitasomarkkinointiin jyrkkänä. Ihan niinku ei olisi mahdollista naamioida pyramidimarkkinointia. Pyramidimarkkinointi käyttää monitasomarkkinoinnista tuttua organisaatio rakennetta. Siksi on tärkeä sisällyttää esitykseen. Lain tärkeimpiä tarkoituksia oli täsmentää vanhaa lakia.


        Huomautan väärästä huomautteluksi. Aloittaja väitti niitä samaksi asiaksi, kuitenkin sillä varauksella että monitasomarkkinointi ei tarkalleen ottaen tarkoita koko verkostomarkkinoinnin kenttää. Osa verkostomarkkinoinnista ei toimi monitasomarkkinointina. Tuliko selväksi?

        Ongelma tässä on, että verkostomarkkinoijat väittävät nyt mitä sattuu. Minulle on valehdeltu ettei ole verkostomarkkinointia. Joku toinen puolustaa täällä se oli oikein sanottu, se on monitasomarkkinointia ei verkostomarkkinointia, kolmas sanoo se on suosittelumarkkinointia ei verkostomarkkinointia, neljäs VM ja MLM on täsmälleen sama asia. Viides sanoo kaikki verkostoituu. Kuudes kaikki jotka suosittelee jotain kulutustavaraa harrastaa verkostomarkkinoitia. Tuonlainen ristiriitainen päteily on naurettavaa ja haiskahtaa...

        ja verkkostomarkkinointi toisistaan.

        Eli jos yritys maksaa värväyksestä se ei ole verkostomarkkinointia vaan ketjukirjeeseen verrattavisa oleva viritys.

        Eli sinulla kannattaisi vähän opiskella lain logiikkaa ennen kuin vedät niitä johtopäätöksiä. Tuossa laissa ei käsitellä millään muotoa verkostomarkkinointia tuota määritelmää enempää.

        Ihmettelen näissä keskusteluissa sitä että täällä sekotetaan verkostomarkkinonti ja rahankeräys suloiseksi sekamelskaksi. Johtuu siitä että kirjoittajilla ei ole asiantuntemusta siitä mitä verkostomarkkinonti on, ja sitten kun lakia yritetään tulkita ei siihen riitä resurssit(tietotaito).

        Sitten yritetään vielä jollakin esityksellä perustella joka ei välttämättä ole edes hyväksytty laiksi. Silloin kun laki on valmis on parasta hylätä ne esitykset ja keskittyä pelkästään siihen valmiiseen lakiin. Sillä lopullisella lailla on vasta lainvoimaa. Esitykset saattavat muuttua jopa päivittäin.

        Nyt toivon tästä lähtien että täällä viitataan vain siihen lakiin, ei esityksiin. Esityksiin viittaaminen on tahhallista harhaanjohtamista.


      • millä?
        Verccomaha kirjoitti:

        Esityksessä on otettu huomioon värväysmaksujen kierto. Jotenkin viestistäsi vaikuttaa, että mielestäsi se ei ole mahdollista. Pidän sinun puolusteluja tässä asiassa naiivina, kun pidät eroa pyramidimarkkinointiin ja monitasomarkkinointiin jyrkkänä. Ihan niinku ei olisi mahdollista naamioida pyramidimarkkinointia. Pyramidimarkkinointi käyttää monitasomarkkinoinnista tuttua organisaatio rakennetta. Siksi on tärkeä sisällyttää esitykseen. Lain tärkeimpiä tarkoituksia oli täsmentää vanhaa lakia.


        Huomautan väärästä huomautteluksi. Aloittaja väitti niitä samaksi asiaksi, kuitenkin sillä varauksella että monitasomarkkinointi ei tarkalleen ottaen tarkoita koko verkostomarkkinoinnin kenttää. Osa verkostomarkkinoinnista ei toimi monitasomarkkinointina. Tuliko selväksi?

        Ongelma tässä on, että verkostomarkkinoijat väittävät nyt mitä sattuu. Minulle on valehdeltu ettei ole verkostomarkkinointia. Joku toinen puolustaa täällä se oli oikein sanottu, se on monitasomarkkinointia ei verkostomarkkinointia, kolmas sanoo se on suosittelumarkkinointia ei verkostomarkkinointia, neljäs VM ja MLM on täsmälleen sama asia. Viides sanoo kaikki verkostoituu. Kuudes kaikki jotka suosittelee jotain kulutustavaraa harrastaa verkostomarkkinoitia. Tuonlainen ristiriitainen päteily on naurettavaa ja haiskahtaa...

        tavalla se eroaa.

        "Huomautan väärästä huomautteluksi. Aloittaja väitti niitä samaksi asiaksi, kuitenkin sillä varauksella että monitasomarkkinointi ei tarkalleen ottaen tarkoita koko verkostomarkkinoinnin kenttää. Osa verkostomarkkinoinnista ei toimi monitasomarkkinointina. Tuliko selväksi?
        "


      • tarkennetaan vielä
        Tarkennetaan kirjoitti:

        Huijariverkostot naamioivat toimintansa verkostomarkkinoinniksi. Yksi esimerkki on Finalta, joka toimi 10 -vuotta sitten.

        Se esim. markkinoi systeemiä "lähetä bensiinikuittisi meille". Ideaoli, että siitä maksetaan ja myös verkostosta maksetaan. Ilmeisesti kysymys oli siitä, että ko. kuitit myytiin mustille markkinoille vääriksi kuiteiksi.

        Heillä oli myös useita samansuuntaisia ilmeisesti laittomaan toimintaan johtavia systeemejä.

        Verkostomarkkinoinniksi siis voi naamioitua todella erilaisia rikollisiakin järjestelmiä.

        Ne huojaukset ei ole verkostomarkkinointia.

        Sinullakin pitää alkaa erottaa nämä jutut toisitaan.


      • p.kuikka
        sekoittelet kirjoitti:

        Esitys laiksi on täsmälleen sen muotoinen kuin hallitus esittää sitä hyväksyttäväksi laiksi. Kun esitys käy lausuntokierroksella sen on oltava tulkittavissa juuri samalla lailla kuin valmis laki olisi. Eli sanaakaan siitä ei poisteta eikä muuteta jos sitä ei lausuntokierroksen jälkeen päätetä muuttaa.

        Lopullinen esitys on juuri sama se sanamuodoltaan mikä laiksi halutaan koska eduskunnan pitää myös tietää minkälaista lakia ollaan hyväksymässä ja jos eduskunta lain säätää muuttamatta sen on sisälöltään sanatarkasti niin kuin esitys on.

        Tuolla sinun logiikallasi lain sisältö olsi ohje siitä mitä laki pitäisi sisältää. Mutta laki on sellainen että jos siitä sanakaan muutetaan, lain sisältö muuttu samalla. Eli esitys pitää olla identtinen lopullisen lain kanssa joka sanaa myöten. Jos esitykseen halutaan muutoksia eduskunta palauttaa lain hallitukseen uudelleen valmisteluun.

        Esityksiä saattaa olla montakin mutta vasta eduskunnan hyväksymä esitys tulee olemaan laki. Ja se on lopullisesti hyväksytyn esityksen mukainen.

        "Esitys laiksi on täsmälleen sen muotoinen kuin hallitus"

        Hallituksen esitys ja ehdotus laiksi ovat kaksi eri asiaa. HE:een sisältyy asiaa, jota ei ole tarkoitus sisällyttää säädöskokoelmaan, kuten vaikkapa arviot lain taloudellisista vaikutuksista. Jos asia ei ollut esillä peruskoulussasi, voit todeta sen itse printtaamalla kummatkin asiakirjat paperille.

        Hallituksen esitys sisältää ehdotuksen uudeksi laiksi. Ehdotus on pieni osa kokonaisuudesta. Tarkkaan ottaen HE:een sisältyy myös muutosehdotuksia muihinkin lakeihin. Tässä tapauksessa korotetut rangaistussäädökset rikoslakiin. Koko isoa valmisteluasiakirjaa on tapana sanoa hallituksen esitykseksi.

        "Kun esitys käy lausuntokierroksella"

        Lausuntokierroksella käy luonnos hallituksen esitykseksi. Lausuntojen perusteella valmistellaan lopullinen HE. Se taas esitetään Eduskunnassa.

        "Tuolla sinun logiikallasi lain sisältö olsi ohje siitä mitä laki pitäisi sisältää."

        Eih. HE on valmisteluasiakirja joka selittää, mistä ehdotettavassa laissa on kysymys ja mihin yhteyteen se liittyy. Esitys täytyy kirjoittaa niin selväksi että maallikkokansanedustaja voi periaatteessa tajuta, mitä on hväksymässä ja mitä vaikutuksia sillä on.

        Sinänsä yllättävää, että sinulta on mennyt ohi suomalainen lainsäädäntöprosessi ja koko keskustelu uuden rahankeräyslain valmistelusta. Etkö oikeasti koskaan ole halunnut itse selvittää, mistä puhutaan ja mitä niissä asiakirjoissa oikeasti sanotaan?


      • kielletään:
        mursis kirjoitti:

        Lakiesityksen laatijat ovat olleet täysin ajan tasalla. Tottakai verkostomarkkinoinnissa saa maksaa uusien jälleenmyyjien värväämisestä.

        Tämän herättämä kummastus kertoo vain siitä, miten pyramidirakenteen ajatellaan tosiasiassa tulevan toimeenpannuksi.

        Hyväksytyn HE 102/2005:n verkostomarkkinoinnin ja pyramidipelien kannalta yksi merkityksellisimmistä kappaleista kuuluu:

        "Ketjukirjeen tavoin pyramidipeleinä toimeenpannut rahankeräykset voidaan tulkita jo nykyisellään kielletyiksi. Olennaista näissä toimeenpanotavoissa on, vastaako uusien myyjien värväämisestä saatavaa palkkiota jakelutavalle luonnostaan kuuluva kustannushyöty vai maksavatko sen uudet myyjät. Sellainen maksu voi olla suorassa muodossa osanottaja-, ilmoittautumis- tai liittymismaksu tai vastaava."

        Tässä viitataan siis tilanteeseen ennen lain voimaantuloa 1.7.2006.

        Verkostomarkkinoinnissa on täysin sallittua maksaa palkkiota värväämisestä. Olennaista on se, että värväämisestä maksettavaa palkkiota ei tosiasiassa maksa värvättävä itse (suorassa tai epäsuorassa muodossa).

        Jos uuden jakelijan hankkiminen on verkostoyrityksen kannalta kannattavaa toimintaa, siitä sopii tietysti maksaa palkkio. Jostakin syystä taas kukaan ei olettanut, että värvääminen kannattaisi, ellei värvättävältä saada rahaa. Miksiköhän näin?

        värväyksestä maksu yksiselitteiseeti. Liitymismaksusta ei saa maksaa palkkioita.

        Sinulla on ehkä pientä tarkentamisen tarvetta lain tukinnassa ja verkostomarkkinoinnin tuntemuksessa.


      • Verccomaha
        millä? kirjoitti:

        tavalla se eroaa.

        "Huomautan väärästä huomautteluksi. Aloittaja väitti niitä samaksi asiaksi, kuitenkin sillä varauksella että monitasomarkkinointi ei tarkalleen ottaen tarkoita koko verkostomarkkinoinnin kenttää. Osa verkostomarkkinoinnista ei toimi monitasomarkkinointina. Tuliko selväksi?
        "

        ei taida riittää, vaikka avauksessa ja sitä täydentävissä viesteissä on jo selitetty tarpeeksi selkeästi.

        Oootte te hassuja vänkäreitä.


      • Verccomaha
        rahankeräys kirjoitti:

        ja verkkostomarkkinointi toisistaan.

        Eli jos yritys maksaa värväyksestä se ei ole verkostomarkkinointia vaan ketjukirjeeseen verrattavisa oleva viritys.

        Eli sinulla kannattaisi vähän opiskella lain logiikkaa ennen kuin vedät niitä johtopäätöksiä. Tuossa laissa ei käsitellä millään muotoa verkostomarkkinointia tuota määritelmää enempää.

        Ihmettelen näissä keskusteluissa sitä että täällä sekotetaan verkostomarkkinonti ja rahankeräys suloiseksi sekamelskaksi. Johtuu siitä että kirjoittajilla ei ole asiantuntemusta siitä mitä verkostomarkkinonti on, ja sitten kun lakia yritetään tulkita ei siihen riitä resurssit(tietotaito).

        Sitten yritetään vielä jollakin esityksellä perustella joka ei välttämättä ole edes hyväksytty laiksi. Silloin kun laki on valmis on parasta hylätä ne esitykset ja keskittyä pelkästään siihen valmiiseen lakiin. Sillä lopullisella lailla on vasta lainvoimaa. Esitykset saattavat muuttua jopa päivittäin.

        Nyt toivon tästä lähtien että täällä viitataan vain siihen lakiin, ei esityksiin. Esityksiin viittaaminen on tahhallista harhaanjohtamista.

        Lainaan kielikuvaa, jotta olisi edes toivoa, että ymmärtäisit.

        Verkostomarkkinointi on laillista rahankeräystä jossa idiootteja vahdetaan rahaksi.

        Mutta jos niitä idiootteja vaihdetaan liian ahneesti rahaksi niin jossain vaiheessa se lain kipukynnys ylittyy.

        Te väitätte että se raja on selkeä (vain kun värväyksestä maksetaan).
        Minä sanon, että se raja ei ole selkeä ja siksi laki pyrkii täsmentämään rahankeräyksen käsitettä.


      • eroa selittänyt
        Verccomaha kirjoitti:

        ei taida riittää, vaikka avauksessa ja sitä täydentävissä viesteissä on jo selitetty tarpeeksi selkeästi.

        Oootte te hassuja vänkäreitä.

        tietosi siis ei aivan riitä siihen erittelyyn.

        Olet väittänyt mutta et perustellut väitettäsi. Siinä on pikkuisen eroa väittämisellä ja perustellulla tiedolla.


      • valmis laki
        Verccomaha kirjoitti:

        Lainaan kielikuvaa, jotta olisi edes toivoa, että ymmärtäisit.

        Verkostomarkkinointi on laillista rahankeräystä jossa idiootteja vahdetaan rahaksi.

        Mutta jos niitä idiootteja vaihdetaan liian ahneesti rahaksi niin jossain vaiheessa se lain kipukynnys ylittyy.

        Te väitätte että se raja on selkeä (vain kun värväyksestä maksetaan).
        Minä sanon, että se raja ei ole selkeä ja siksi laki pyrkii täsmentämään rahankeräyksen käsitettä.

        näytä missä siinä on se epäselvyys. Minusta verkostomarkinoinnin ammattilaisena raja on ihan kuin siinä olisi kilometrin vahvuinen viiva rajana. Täysin selkeä ero. Jos sinäkin tunnet alan ei siinä sinullakaan pitäisi olla mitään epäselvyyttä. Ei ole ollut vanhan- eikä ole uuden lain mukaan.


      • Verccomaha
        eroa selittänyt kirjoitti:

        tietosi siis ei aivan riitä siihen erittelyyn.

        Olet väittänyt mutta et perustellut väitettäsi. Siinä on pikkuisen eroa väittämisellä ja perustellulla tiedolla.

        Nyt päästää hörönaurun. Hörö höö!!!


        Siinä oli oikean hyvä perusteltu. Turha alkaa mussuttelee alaarvoisesti.
        Perusteltu myös verkostohäiskien omilla opeilla.


        Eritteleppä ite, et vain osaa!

        Hörö höö!!!


      • Verccomaha
        valmis laki kirjoitti:

        näytä missä siinä on se epäselvyys. Minusta verkostomarkinoinnin ammattilaisena raja on ihan kuin siinä olisi kilometrin vahvuinen viiva rajana. Täysin selkeä ero. Jos sinäkin tunnet alan ei siinä sinullakaan pitäisi olla mitään epäselvyyttä. Ei ole ollut vanhan- eikä ole uuden lain mukaan.

        välillä itekin sieltä se selvä raja, ettei mee sun osalta aggressiiviseksi laillisuuden todisteluksi.


      • mursis
        kielletään: kirjoitti:

        värväyksestä maksu yksiselitteiseeti. Liitymismaksusta ei saa maksaa palkkioita.

        Sinulla on ehkä pientä tarkentamisen tarvetta lain tukinnassa ja verkostomarkkinoinnin tuntemuksessa.

        Hienosti perusteltu, kuppis. Seuraavaksi kannattaa lukea tuo viesti, johon vastasit.


    • sekoittelet

      taas soppaasi.

      "Verkostomarkkinointi toimi laajasti monitasomarkkinointina ennen uuden nimen keksimistä. Verkostomarkkinat keksivät uusia nimiä -intetnetmarkkinointi, suoramarkkinointi, suosittelumarkkinointi tms. Samaa juttua eri nimillä."

      Suoramarkkinointi ja suosittelumarkkinointi sisältyvät monitasomarkkinontiin joten ei ne ole mitään kiertoilmaisuja.


      "Rahankeräyslain esityksessä verkostomarkkinoinnista käytettiin täsmennetysti monitasomarkkinointia puhumatta verkostomarkkinoinnista.

      Rahankeräyslaissa ei tarkoiteta ollenkaan verkostomarkkinointia. rahankeräys tarkoittaa "ketjukirjettä", ei varkostomarkkinointia tai monitasomarkkinointia.

      Verkosotmarkknointi ja monitasomarkkinonti tarkoittavat kyllä ihan samaa asiaa Suomessa. Alkuperäisestä kilelestä tarkkana käännöksenä se on monitasomarkkinountia. Mutta Suomen kieleen kääntyy joustavammin verkostomarkkinointi. Amerikassa verkostoituminen on niin hankala juttu kansan luonteesta johtuen että siellä käytetään mileluummin monitasomarkkinointinimikettä. Suomessa verkostoituminen on kansan "geeneissä" olemassa koska se on historiallisesti ollut pakon sanelemaa, suorastaan elinehto. Siksi täällä voidaan puhua verkostoitumisesta, joka on amerikassa melkein kirosana. Jakaa omastaan toisille. Niin näyttää olevan pienelle osalle Suomalaisiakin tämän foorumin juttujen perusteella.

      Isossa Kirjassakinhan sanotaan anna toisille osansa niin saat kaksinverroin takaisin.

    • Tuuli tunturilta

      Oletko, Werccobelly, miettinyt koskaan, mitä nimitystä voitaisiin käyttää työmarkkinatuesta?Monitasotuki olisi varmasti Sinullekin mieluisampi.
      Cansalaispalcca voisi olla ratcaisu, mutta sekin jää pieneksi, vaikka sossu maksaa nettilaskun.

      Mutta koska markkinointi tuntuu hiertävän sukassasi, palataan niihin työmarkkinoihin ja sinne itseään markkinoiviin.
      Olipa taso mikä tahansa, siitä voitaisiin lohkoa jos vaikka millaisia huijaustarinoita:

      Työmarkkinapelle? Olisiko se markkinapelle.
      Työmarkkinatunkki? Olisiko se vaan pelkästään tunkki, josta ei muuhun ole.
      Työmarkkinarajoitteinen? Olisiko ymmärrettävä että henkilö on rajoittamattomasti saatavilla palvelukseen vaiko palveluksesta pois.
      Työmarkkinasopeutus? Olisiko vaan parempi sanoa, että sopeutumaton.
      Markkinoiden tavoittamattomissa?
      Olisiko vaan parasta kutsua tällaista henkilöä nimellä avun tavoittamattomissa.

      Näistä voit löytää itsesi, ellet ole jo markkinoimassa.
      Esittäisit mielipiteesi sellaisella palstalla jossa jo olet kannuksia niittänyt.
      En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka arvostelevat toisia ymmärtämättä itse, miksi.

      Lässytät vuodesta toiseen sellaisia asioita ja sellaisella paatoksella, että uskoisin oksentavani heti suoraan, jos vain sattuisimme samaan kapakkaan ja kuulisin äänesi puhuvan.
      Uskoisin myös kyälääväni, jos sattuisimme sulloutumaan samaan linjuriin.
      Vaikka en ääntäsi ole kuullut tai naamaasi nähnyt, tyyppi on tunnettu.

      Sen verran olet onnistunut vakuuttamaan asiantuntemuksellasi.
      Milloin viimeksi sait?

      • Hmmm..

        Lähinnä huvittaa se, että Movea syytetään täällä pyramidipeliksi vaikka se kaikin tavoin yrittää rakentaa firman, jossa rahan tulo ei perustu rajattomaan organisaation kasvuun. Esim. vitamiineista maksetaan 40 €/vuositilaus ja jos asiakas jatkaa vuoden jälkeen 5 €/kk. Yli neljä viidestä on jatkanut. Ilman, että organisaatio laajenisi yhtään pelkästään vitamiineilla voi tienata 2100€/vko. 2000 aktiivista vitamiiniasiakasta/puoli riittää. Tuo tottakai vaatii sairaasti duunia, mutta kyllä tulotkin on sen arvoiset. Ja pitää muistaa, että Movella on paljon muitakin yhteistyökummpaneita ja koko ajan tulee lisää. Lisäksi internetkaupankäynti kasvaa Suomessakin 60-70% vuodessa. S2E-kehittyy siinä rinnalla.
        Kanta-asiakas-korttikin on mielestäni juuri pyramidipelin vastakohtaa tukeva kapistus. Kun tarpeeksi moni kanta-asiakas ostaa kauppakeskuksesta niin sitäkin kautta tulee provisiota.
        Onneksi huomenna tulee se oikeudenpäätös ja saadaan tämä ikuinen vääntö ainaki lähestulkoon loppuun.

        Ja mitään emme voi.. :)


      • ..............
        Hmmm.. kirjoitti:

        Lähinnä huvittaa se, että Movea syytetään täällä pyramidipeliksi vaikka se kaikin tavoin yrittää rakentaa firman, jossa rahan tulo ei perustu rajattomaan organisaation kasvuun. Esim. vitamiineista maksetaan 40 €/vuositilaus ja jos asiakas jatkaa vuoden jälkeen 5 €/kk. Yli neljä viidestä on jatkanut. Ilman, että organisaatio laajenisi yhtään pelkästään vitamiineilla voi tienata 2100€/vko. 2000 aktiivista vitamiiniasiakasta/puoli riittää. Tuo tottakai vaatii sairaasti duunia, mutta kyllä tulotkin on sen arvoiset. Ja pitää muistaa, että Movella on paljon muitakin yhteistyökummpaneita ja koko ajan tulee lisää. Lisäksi internetkaupankäynti kasvaa Suomessakin 60-70% vuodessa. S2E-kehittyy siinä rinnalla.
        Kanta-asiakas-korttikin on mielestäni juuri pyramidipelin vastakohtaa tukeva kapistus. Kun tarpeeksi moni kanta-asiakas ostaa kauppakeskuksesta niin sitäkin kautta tulee provisiota.
        Onneksi huomenna tulee se oikeudenpäätös ja saadaan tämä ikuinen vääntö ainaki lähestulkoon loppuun.

        Ja mitään emme voi.. :)

        Oikeasti menee jo säälin puolelle, kun teitä kokemattomia "yrittäjiä" viedään kuin pässiä narusta.


        Kanta-asiakaskorttien tekeminen maksaa määrästä riippuen n. 0,05-0,1€ / kpl, edustajat maksavat näistä 1,80€/kpl postikulut!!


        Yrityksen sisäiset "koulutukset" ovat maksullisia, ja näissä "koulutuksissa" ei ole mitään tuotetietoutta, ainoastaan tarinoita jepeistä ja muuta aivopesuhypetystä.


        40€/tilaus ylikalleista vitamiineista?! Myy vaikka toiminimelläsi puhelinliittymiä, niistä saat 50-70€/liittymä ja on varmasti helpompaa!


        "Kanta-asiakkaita" EI KIINNOSTA s2e. Katso vaikka organisaatioprovikoitasi jos et usko. Ei yhtään kanta-asiakasostosta, vaikka kortteja on jaettu tuhansia! Eikö olekin ihmeellistä!?



        Lisäksi vielä eventit, aktivointimaksut....*huoh*


    • Verccomaha

      Hämmästelen saamiani jopa aggressiivisia kannanottoja sinänsä neutraaliin asiaan. Verkostomarkkinoinnin ja monitasomarkkinoinnin käsitteellisiä eroja.

      Ensimmäinen ihmettelyn aihe on se, että varsinainen johtolanka heillä on hukassa. Kirjoitin aloituksen seuraavan väitteen innoittamana.

      """""""""""""
      Itseasiassa
      Kirjoittanut: se ei olekaan 27.3.2007 klo 23.25
      verkostomarkkinointia vaan monitasomarkkinointia.

      Jos se sinua lohduttaa niin käytä vaikka tuota nimitystä. """""""""""""""



      Sitten kun selittää niiden eron. Sanon verkostomarkkinoini on sama kuin monitasomarkkinointi pienin varauksin. Niin sitten väitetäänkin verkostomarkkinointi on täysin sama asia kuin monitasomarkkinointi.
      apahtuu koomisesti 'kuppi nurin' ilmiö.

      Motiivina tuonlaiseen kirtelyyn saattaa olla aggressiivinen laillisuuden puolustelu internetin keskustelupalstoilla.

      Toinen ihmettelyn aihe on, että vastineet tähän aloitukseen ovat täysin verkostomarkkinoinnin tuottaman tietojen vastaisia. Olen saanut tietoni suomenkielisestä verkostomarkkinoinnin tuottamasta aineistosta. Ja otan nyt tähän samat asiat ulkomaalaisesta lähteestä. Samaa asiaa kuin avauksessani.


      Mlmdir.com

      Originally, however, these two titles had very different meanings. Before you decide which business opportunity you'd like to pursue, it's important that you understand the differences and the similarities.

      Although multi-level marketing is often a used in network marketing, it is actually a completely different concept

      -Hyvin erilaiset tarkoitukset. On tärkeää ymmärtää erot ja samankaltaisuuden monitasomarkkinoinnin ja verkostomarkkinoinnin välillä. Monitasomarkkinoitia käytetään verkostomarkkinoinnissa.
      ---
      Herein lies the difference between network marketing and multi-level marketing. Network marketing does not have to be multi-level nor does it have to include building a downline.


      -Verkostomarkkinointi ei tarvitse olla monitasomarkkinointia. Ei tarvitse sisältää alalinjan rakentamista.

      Tuskin verkostomarkkinoinniksi luokiteltu suomen tupperware pitää itseään monitasomarkkinointifirmana. Monitasomarkkinoinnin ongelmien vuoksi tuosta verkostomarkkinoinnista puhutaan 'ettei ole varsinaista verkostomarkkinointia'.

      • Hmm..

        Onko väliä onko se Networks Sales, Network Marketing tai Multi-level marketing?
        Tärkeintä kai nyt on se, ettei uusien värväämisestä makseta suoraa palkkiota ja tuotteet ovat olemassa.

        Ja varasto löytyy ja paketti ei ole ylihintainen.. ;)


      • anti-pyramid

        Timo Ropeen mielestä alunperin verkostomarkkinointi on liittynyt verkostoituneisiin yrityksiin, eikä siis lainkaan suoramyyntiin.

        Verkostomarkkinointia on joskus kuvattu suosittelumarkkinointina ja viidakkorumpumarkkinointina, jossa kukaan ei ole ansainnut mitään, tai on annettu joitain suosittelulahjoja. Tällaisessa merkityksessä sanaa on käytetty lähinnä yhdistämään ja aikaansaamaan ahaa-elämystä "hei, minähän olen tehnyt koko ikäni verkostomarkkinointia mutta en ole tiennyt tekeväni sitä".

        Jo 1990-luvun alusta alkaen suoramyynnissä sekä Suomessa että ulkomailla on monitasomarkkinoinnin synonyyminä käytetty verkostomarkkinointisanaa. Sana yleistyi johtuen monitasomarkkinoinnin väärinkäytösten aikaansaamasta negatiivisesta maineesta.

        Suoramyyntiala käyttää sanaa verkostomarkkinointi ja sen synonyymina sanaa monitasomarkkinointi, sellaisesta suoramyynnistä, jossa suoramyyjä ansaitsee oman myyntinsä lisäksi myös hankkimiensa edustajien myynnistä.

        Kun siis keskustellaan suoramyynnistä, on sanat verkostomarkkinointi ja monitasomarkkinointi täysin samaa asiaa tarkoittavat sanat.

        En tunne Suomen Tupperwaren palkkiojärjestelmää joten en voi ottaa kantaa onko se verkostomarkkinointia.

        Sen sijaan Yhdysvalloissa ja Singaporessa Tupperware toimii verkostomarkkinoinnin keinoin, eli siis monitasomarkkinoinnin keinoin, maksaen palkkioita myös edustajan hankkimien edustajien myynnistä, useiden tasojen organisaatiosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      98
      1940
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1538
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      115
      1072
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      32
      1009
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      919
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      819
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      35
      750
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      741
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      721
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      643
    Aihe