autotallin sähköt

Autotalliin pitäsi saada 16a:n kolmivaihe pistorasioita ja 16a:n yksivaiheisia, onko sallittua ottaa nämä yksivaiheisten syötöt kolmivaiheisten yhdeltä vaiheelta? Nykyään pitänee ilmeisesti olla vikavirtasuojat autotallissakin, miten nämä reagoivat tuollaiseen ja miten autotallissa toimivat yleensäkkin? Vai olisiko järkevämpää vetää yksivaiheisille ensin 5x2,5 johto jakorasialle ja siitä haaroittaa esim kolmelle pistorasialle 3x2,5? onko tämä sallittua? ja toimiiko ok?
Ilmianna
Jaa

24 Vastausta


Vikavirta tarvitaan kosteissa sisä -ja ulkotiloissa.
Ei siis todennäköisesti tallissa.
Jakorasialta kaikki erikseen ja valovirtarasiat jaettuna tasan vaiheiden kesken eli yhtä monta jokaiselle.
Jos haluat vikavirran,kytke se jakorasian ja kyseessä olevan pistorasian väliin.
Ilmianna
Jaa
Ja kuis paksua nollajohtoa meinaat vetää?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Eikös nollajohdin riitä myöskin se 2,5mm2?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hemmo kirjoitti:
Eikös nollajohdin riitä myöskin se 2,5mm2?
Eli sulla on kolme 16A:n automaattisulaketta keskuksessa, joilla kaikilla on sama nollajohdin. Jos joka vaiheessa olisi vaikka 15A kuormitus päällä, niin nollassahan kulkee 45A virta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
dffffffff kirjoitti:
Eli sulla on kolme 16A:n automaattisulaketta keskuksessa, joilla kaikilla on sama nollajohdin. Jos joka vaiheessa olisi vaikka 15A kuormitus päällä, niin nollassahan kulkee 45A virta?
Eipä taida kaverilla nollajohdon sulake pysyä päällä, jos noin kytkee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Insinööri nro 1 kirjoitti:
Eipä taida kaverilla nollajohdon sulake pysyä päällä, jos noin kytkee.
Mutta eikös jos kaikissa olisi sama kuormitus vaikka se 16A nii nollajohdossa ei pitäisi kulkea virtaa ollenkaan? Aika monessa syöttökaapelissa olen nähnyt ainakin nollan joka on tarkalleen saman paksuinen kuin kolme vaihejohdinta. Ja eikös sähköpattereita kytketä usein esim 5x2,5 piuhalla ja eri vaiheille juurikin että sulakkeet kestäisi??? voisi joku sähkömies valaista asiaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hemmo kirjoitti:
Mutta eikös jos kaikissa olisi sama kuormitus vaikka se 16A nii nollajohdossa ei pitäisi kulkea virtaa ollenkaan? Aika monessa syöttökaapelissa olen nähnyt ainakin nollan joka on tarkalleen saman paksuinen kuin kolme vaihejohdinta. Ja eikös sähköpattereita kytketä usein esim 5x2,5 piuhalla ja eri vaiheille juurikin että sulakkeet kestäisi??? voisi joku sähkömies valaista asiaa.
Olet oikeassa sähköpatterin osalta, mutta siinä virta tulee toista vaihejohtoa pitkin ja palaa toista vaihejohtoa pitkin (400 V) ja nollaa tarvitaan vain esim. patterin ohjaukseen. Yksivaihe kytkennöissä vaihejohtoa pitkin menevä virta palaa nollajohtoa pitkin. Eli jos haluat pistorasioihisi 230 V niin joudut vetämään joka sulakkeelle oman nolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
dffffffff kirjoitti:
Eli sulla on kolme 16A:n automaattisulaketta keskuksessa, joilla kaikilla on sama nollajohdin. Jos joka vaiheessa olisi vaikka 15A kuormitus päällä, niin nollassahan kulkee 45A virta?
Eikös tuossa tapauksessa jokaisella vaiheella ole symmetrinen kuorma ja jakorasiassa nollajohtojen liittymäkohdassa tähtipiste? Minulla on sellainen mielikuva, ettei nollajohdossa mitään (ainakaan hirveitä virtoja) kulje.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sekaisin 2 kirjoitti:
Olet oikeassa sähköpatterin osalta, mutta siinä virta tulee toista vaihejohtoa pitkin ja palaa toista vaihejohtoa pitkin (400 V) ja nollaa tarvitaan vain esim. patterin ohjaukseen. Yksivaihe kytkennöissä vaihejohtoa pitkin menevä virta palaa nollajohtoa pitkin. Eli jos haluat pistorasioihisi 230 V niin joudut vetämään joka sulakkeelle oman nolla.
mutta miten se patterikytkennässä sitten eroaa muista? esim jos olisi kolme kahden kilowatin rälläkkää pistokkeissa tai saman kokoista patteria niin, sillonko virta on pienempi? Ei jymmärrä... Minusta tässä tapahtuu juurikin se tähtipistehommeli.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
dffffffff kirjoitti:
Eli sulla on kolme 16A:n automaattisulaketta keskuksessa, joilla kaikilla on sama nollajohdin. Jos joka vaiheessa olisi vaikka 15A kuormitus päällä, niin nollassahan kulkee 45A virta?
tällaisia. Joku vielä uskoo näitä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kirjoitelko kirjoitti:
tällaisia. Joku vielä uskoo näitä.
Onko se nyt suuri vahinko, jos joku uskoo nollajohdossa kulkevan 45 ampeerin virran. Pahempi vaihtoehto on jos vaihejohtimessa kulkisi se 45 ampeeria ja joku ei usko sitä ennenkuin kokeilee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kaikki nuo esitetyt tavat ovat sallittuja ja vikavirtasuojat keskukseen jos mahtuvat. Samassa 5x2,5s ryhmässäkin voi olla voimakosketin ja suko pistorasioita. Vikavirtasuoja tulee laittaa silloin, kun oletettavasti roikalla viedään sähköä ulos ao.tilasta, eli autotalli on todennäköisesti tällainen tila.
Ilmianna
Jaa
kolmivaiherasiaan on ympätty kiinni yksivaiheinen rasia. Lienee se laillista.
Ilmianna
Jaa
Pelkästään sen vuoksi, että jos tuollaisia kyselee (ja vielä tältä saitilta, heh), niin kysyjä ei voi olla sähköurakoitsija tai pätevyys- tai kelpoisuustodistuksen haltija, jotka tuollaisia asennuksia ainoastaan saisivat tehdä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
mieltä olen.
Oikea asennustapa olisi vetää autotalliin 5-napainen ja päähän pieni keskus, josta sitten haaroitettaisiin tarvittavat pistorasiat. Samalla voisi olla mahdollista modernisoida muitakin autopaikan sähköistyksiä - laittaa oviautomatiikkaa jne.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
samaa kirjoitti:
mieltä olen.
Oikea asennustapa olisi vetää autotalliin 5-napainen ja päähän pieni keskus, josta sitten haaroitettaisiin tarvittavat pistorasiat. Samalla voisi olla mahdollista modernisoida muitakin autopaikan sähköistyksiä - laittaa oviautomatiikkaa jne.
Se pieni keskus on käytännössä jakorasia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
... on tähänkin ketjuun tullut, ja suurin osa täyttä puppua.

Laita syöttöön 3~vvsk ja ota jakorasialta syötöt 3~ ja 1~ pistorasioille.

Normaalitilanteessa ei nollajohdossa kulje kuin korkeintaan 16A kuorma.

Silloin jos ryhmässä on hakkuripowereita yms. yliaaltoja aiheuttavia kuormia, syntyy nollajohtoon 3. yliaallon aiheuttamaa ylikuormaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Tuo ei jää vain kolmanteen yliaaltoon, mutta tuskinpa vain näissä kotioloissa on merkitystä. Tai ainakaan haittaavaa vaikutusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ja tämä toimii vain, jos käyttää automaattisulaketta mikä katkaisee kaikki vaiheet kerralla. Jos käyttää kolmea yksivaihesulaketta, niin nolla johdon virta nousee liian suureksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdffsfwe kirjoitti:
Ja tämä toimii vain, jos käyttää automaattisulaketta mikä katkaisee kaikki vaiheet kerralla. Jos käyttää kolmea yksivaihesulaketta, niin nolla johdon virta nousee liian suureksi.
Ei kolmivaiheinen johdonsuojakatkaisija ota kantaa sen enempää nollajohdon virtoihin kuin kolme erillistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
_höpö_ kirjoitti:
Ei kolmivaiheinen johdonsuojakatkaisija ota kantaa sen enempää nollajohdon virtoihin kuin kolme erillistä.
Eikö olisi helpompaa ja turvallisempaa ottaa joku ammattilainen suunnittelemaan kohde. Ei kaikkea tarvitse itse tehdä, varsinkin kun ei ole taitoa tuonkaan vertaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
juuuk kirjoitti:
Eikö olisi helpompaa ja turvallisempaa ottaa joku ammattilainen suunnittelemaan kohde. Ei kaikkea tarvitse itse tehdä, varsinkin kun ei ole taitoa tuonkaan vertaa.
no otankin sähkärin kyllä sitten asentelemaan ja muuta, mutta kun sähköt vielä suunnittelu asteella ja mietin noita rasian paikkoja ja piuhan menekkejä niin kyselin. Mutta alkaa oleen jo aika selvillä noi systeemit, minunkaan mielestä ei nollassa voi kulkea kyllä enempää virtaa kuin yhdessä vaiheessa enimmillään, ja jos kaikki vaiheet symmetrisesti kuormitettuja nii nollan virtahan pitäisi olla aika lähellä nollaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muista myös ottaa huomioon asuintalosi pääsulakkeet esim 25A . Tarkoitin jos uusi linja vedetään vanhasta taulusta lisää se pääsaulakkeiden kuormitusta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Terävä havainto. Eiköhän tuo ole selvä asia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

autotallin sähköt

Autotalliin pitäsi saada 16a:n kolmivaihe pistorasioita ja 16a:n yksivaiheisia, onko sallittua ottaa nämä yksivaiheisten syötöt kolmivaiheisten yhdeltä vaiheelta? Nykyään pitänee ilmeisesti olla vikavirtasuojat autotallissakin, miten nämä reagoivat tuollaiseen ja miten autotallissa toimivat yleensäkkin? Vai olisiko järkevämpää vetää yksivaiheisille ensin 5x2,5 johto jakorasialle ja siitä haaroittaa esim kolmelle pistorasialle 3x2,5? onko tämä sallittua? ja toimiiko ok?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta