Paras koulu

Kaupunkiin muuttaja

Hei!

Olemme muuttamassa Hyvinkäälle, mutta emme tunne kaupunkia paljonkaan. Lapset haluttaisiin kuitenkin saada hyvään kouluun. Niinpä kyselen, josko joku kertoisi, mikä/mitkä ala-asteet ovat maineeltaan parhaimpia.

Ihan kauhealta tuntuu tällaista kysyä, mutta tietysti joka kaupungissa ovat ne parhaat ja ei-niin-parhaat koulut. Vaikka siis ei mitään kehnoja kouluja edes kaupungista löytyisikään!

Juttuja eri kouluista kuulee viimeistään sitten, kun siellä asutaan... mutta mielellään juttuja kuulisi jo nyt, ennen kuin muutamme...

Laittakaapa vielä siitäki jotain, miksi ko. koulu/koulut ovat maineeltaan hyviä. Kiitokset!

126

19533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuire123

      Olen ymmärtänyt, että ainakin Martin ja Tapainlinnan koulut ovat ns. hyviä kouluja. Oma lapseni ei tosin ole vielä koulussa, eli omakohtaista kokemusta ei ole. Paavolassa ei kai ole hurraamista, näin olen ymmärtänyt.

      • sinde79

        oma lapseni on menossa syksyllä paavolan kouluun mun mielestäni se hyvä koulu. olet ymmärtäny vääriin


      • kissakävelee
        sinde79 kirjoitti:

        oma lapseni on menossa syksyllä paavolan kouluun mun mielestäni se hyvä koulu. olet ymmärtäny vääriin

        Hämis - eli Hämenkadun koulu. Sieltä ovat tulleet Hyvinkään taitajat moneen juttuun. SE on ollut niin kasvattajana, opettajana kuin uria eteenpäin viejänä numero 10


      • moppi36
        kissakävelee kirjoitti:

        Hämis - eli Hämenkadun koulu. Sieltä ovat tulleet Hyvinkään taitajat moneen juttuun. SE on ollut niin kasvattajana, opettajana kuin uria eteenpäin viejänä numero 10

        itse olen kuullu Hämeenkadun koulusta pelkkää huonoa. Koulukiusausta, opettajien tehoton puuttuminen asiaan yms.
        Itse olen ollut tyytyväinen Martin kouluun, Tapainlinnan kouluun sekä Hakalan kouluun. Kaikista on lapsieni kautta omakohtaista kokemusta.
        Martin koulun rehtori pitää hyvässä ojennuksessa ison koulun siellä on lapsilla hyvät ja selkeät säännöt. Hakalan koulu on taas pieni koulu joka on hyvin lämmin ja viihtyisä.
        Ja Tapainlinnan koulu on myös hyvä. Sielläkin isoa koulua johdetaan tiukalla mutta reilulla tavalla. Koulukiusaukseenkin on puututtu mielestäni tehokkaasti ja koulukiusaus on myös ainakin meidän kohdalta saatu loppumaan.
        Tietenkin tänä päivänä koulut kärsii Hyvinkään päättäjien typeristä säästöistä. Kummallista miten vastaikkain laitetaan aina vanhukset ja lapset. Miksei lämmitettävä nurmikko ja lapsien koulutus tms.
        Olen sitä mieltä että kesä lajeja pelataan kesällä ja talvi lajeja talvella. Ja hoidetaan kenttiä vuoden aikojen vaatimalla tavalla.
        Tätä ei jaksa kuin aina ihmetellä, päättäjillä on jotenkin jalat irti tavallisesta arjesta.


      • SatamaJätkänPoika
        moppi36 kirjoitti:

        itse olen kuullu Hämeenkadun koulusta pelkkää huonoa. Koulukiusausta, opettajien tehoton puuttuminen asiaan yms.
        Itse olen ollut tyytyväinen Martin kouluun, Tapainlinnan kouluun sekä Hakalan kouluun. Kaikista on lapsieni kautta omakohtaista kokemusta.
        Martin koulun rehtori pitää hyvässä ojennuksessa ison koulun siellä on lapsilla hyvät ja selkeät säännöt. Hakalan koulu on taas pieni koulu joka on hyvin lämmin ja viihtyisä.
        Ja Tapainlinnan koulu on myös hyvä. Sielläkin isoa koulua johdetaan tiukalla mutta reilulla tavalla. Koulukiusaukseenkin on puututtu mielestäni tehokkaasti ja koulukiusaus on myös ainakin meidän kohdalta saatu loppumaan.
        Tietenkin tänä päivänä koulut kärsii Hyvinkään päättäjien typeristä säästöistä. Kummallista miten vastaikkain laitetaan aina vanhukset ja lapset. Miksei lämmitettävä nurmikko ja lapsien koulutus tms.
        Olen sitä mieltä että kesä lajeja pelataan kesällä ja talvi lajeja talvella. Ja hoidetaan kenttiä vuoden aikojen vaatimalla tavalla.
        Tätä ei jaksa kuin aina ihmetellä, päättäjillä on jotenkin jalat irti tavallisesta arjesta.

        Hämis on persiistä siellä ei opettajat puutu mihinkään,siellä saa harrastaa koulu kiusausta onneksi minä selvisin siitä paska paikasta,älkää missään tapauksessa laittako lastanne sinne, opettajat tekevät myös niin sanottua kiusausta kenenkään puuttumatta asiaan.Siellä on lellikki systeemi eli heikoimpia kiusataan, joudut olemaan iso ja vahva että pärjäät siellä.


      • Ope forever
        SatamaJätkänPoika kirjoitti:

        Hämis on persiistä siellä ei opettajat puutu mihinkään,siellä saa harrastaa koulu kiusausta onneksi minä selvisin siitä paska paikasta,älkää missään tapauksessa laittako lastanne sinne, opettajat tekevät myös niin sanottua kiusausta kenenkään puuttumatta asiaan.Siellä on lellikki systeemi eli heikoimpia kiusataan, joudut olemaan iso ja vahva että pärjäät siellä.

        Satamajätkän poika puhuu täyttä paskaa. taisit olla Hämiksellä täysi kusipää


      • wamic

        Meillä poika aloittaa Martin koulussa lokakuun 4:s päivä, joten toivotaan, että on hyvä koulu.


      • Satamajätkänpoika
        Ope forever kirjoitti:

        Satamajätkän poika puhuu täyttä paskaa. taisit olla Hämiksellä täysi kusipää

        no etpä ollut näkemässä en viitti nimiä tänne heitellä ketkä oli niitä kusipää opettajajia, edelleen Hämis on edelleen paska paikka kyllä kiertäsin sen paikan todella kaukaa. Monen tutun lapset ovat olleet siellä miksihän joutuvat vaihtamaan koulua missä vika?


      • KokemustaOn55

        Lapsi menossa kouluun hyvinkäällä? Otan osaa....helvetti on siis vasta teillä edessä..kadutte vielä lasten tekoa moneen kertaan..


      • Anonyymi
        sinde79 kirjoitti:

        oma lapseni on menossa syksyllä paavolan kouluun mun mielestäni se hyvä koulu. olet ymmärtäny vääriin

        Ei ole kauhean hyvä koska siellä ei kuulemma lapseni mukaan tehdä kiusaamiselle mitään


    • Toooooooooos

      Itse lähtisin purkamaan tätä asiaa siten, että katsoisin mitkä koulut ovat omakoti- tai rivitaloalueiden lähettyvillä.

      Tämä siitä syystä, että omakoti- ja rivitaloissa asuu yleensä sivistyneempää ja varakkaampaa väkeä, joden lasten voisi olettaa olevan vähän fiksumpia, kuin kaupugin vuokrataloissa asuvien vähäosaisten.

      Asian tässä valossa esimerkiksi Hyvinkäänkylän ja Puolimatkan koulut saattaisivat tulla kysymykseen.

      Asia on joka tapauksessa niin, että siellä missä asuu varakkaampia, siellä on myös laadukkaammat koulut.

      • Alan Mies

        Kyllähän on taas esitetty hölmöjä mielikuvia Hyvinkään kouluista. Kaikissa kouluissa on kiusaamista, hyviä opettajia ja ei-niin-hyviä opettajia. Tässä ketjussa esitetyt mielipiteet ovat todennäköisesti muodostuneet jonkun hölmön yksittäistapauksen tai kuvitelman johdosta.

        Tuo viimeisin ehkä huvittavin, varakkaiden lapset fiksumpia, höpöhöpö.


      • Kaupunkiin muuttaja
        Alan Mies kirjoitti:

        Kyllähän on taas esitetty hölmöjä mielikuvia Hyvinkään kouluista. Kaikissa kouluissa on kiusaamista, hyviä opettajia ja ei-niin-hyviä opettajia. Tässä ketjussa esitetyt mielipiteet ovat todennäköisesti muodostuneet jonkun hölmön yksittäistapauksen tai kuvitelman johdosta.

        Tuo viimeisin ehkä huvittavin, varakkaiden lapset fiksumpia, höpöhöpö.

        ... tämä aihe! :o)

        Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille! Mielenkiintoista kuulla vielä lisää tätä kommentointia, jatketaan siis vaan.

        Mitä kokemuksia muilla on asiasta?


      • Hakala on pop
        Kaupunkiin muuttaja kirjoitti:

        ... tämä aihe! :o)

        Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille! Mielenkiintoista kuulla vielä lisää tätä kommentointia, jatketaan siis vaan.

        Mitä kokemuksia muilla on asiasta?

        Hyvinkää on jaettu koulualueisiin, eikä rajan ylittämisiä ainakaan viime syksynä hyväksytty. Osa kouluista on niin täynnä, että omankin alueen oppilaat hädin tuskin mahtuvat. En tiedä tulevasta. Joten käsitykseni on, että koulu määräytyy tulevan osoitteenne mukaan. Eiköhän kuitenkin kaikissa kouluissa ole hyvää, jos sitä huonoakin, nykyisillä säästölinjoilla.


      • Kaupunkiin muuttaja
        Hakala on pop kirjoitti:

        Hyvinkää on jaettu koulualueisiin, eikä rajan ylittämisiä ainakaan viime syksynä hyväksytty. Osa kouluista on niin täynnä, että omankin alueen oppilaat hädin tuskin mahtuvat. En tiedä tulevasta. Joten käsitykseni on, että koulu määräytyy tulevan osoitteenne mukaan. Eiköhän kuitenkin kaikissa kouluissa ole hyvää, jos sitä huonoakin, nykyisillä säästölinjoilla.

        Emme siis ole vielä ostaneet taloa, ja olemme valmiit kyllä valitsemaan tulevat kotikulmamme koulun ja muiden lasten kannalta tärkeiden asioiden mukaan.

        Siitä on jotenkin helppoa ja konkreettista lähteä eteenpäin tässä muuttoasiassa...


      • kahden koululaisen äiti
        Kaupunkiin muuttaja kirjoitti:

        Emme siis ole vielä ostaneet taloa, ja olemme valmiit kyllä valitsemaan tulevat kotikulmamme koulun ja muiden lasten kannalta tärkeiden asioiden mukaan.

        Siitä on jotenkin helppoa ja konkreettista lähteä eteenpäin tässä muuttoasiassa...

        eri koulut painottavat opetuksessaan hieman eri asioita (Asema musiikki, Martti ympäristö...), mutta minun tietämykseni mukaan opetuksen tasossa ei ole suuria eroja.Paavolassakin monikulttuurisuus on käännetty rikkaudeksi,ei vastukseksi. Osa kouluista on uusia tai melko uusia (Martti,Tapainlinna),osa remonttiin menossa (Hämis), osa remontoitu (Puolimatka).Nyt puhun siis alakouluista.Pohjoispuistossa (yläkoulu) alkaa pian iso remontti,nythän talo on alkuperäisessä kuosissaan (-61). omat lapseni käyvät Martin koulua, enkä voi kuin kehua sekä koulua että koko asuinaluetta.vanhempaintoiminta on siellä(kin) vireää ja yhteistyötä tehdään niin koulun kuin alueen asukasyhdistyksen kanssa. Martissa on paljon sellaista vanhan ajan kylähenkeä, että muuallakin kuin koulussa katsotaan niin omien kuin muittenkin lasten perään.suosittelen!


      • Kaupunkiin muuttaja
        kahden koululaisen äiti kirjoitti:

        eri koulut painottavat opetuksessaan hieman eri asioita (Asema musiikki, Martti ympäristö...), mutta minun tietämykseni mukaan opetuksen tasossa ei ole suuria eroja.Paavolassakin monikulttuurisuus on käännetty rikkaudeksi,ei vastukseksi. Osa kouluista on uusia tai melko uusia (Martti,Tapainlinna),osa remonttiin menossa (Hämis), osa remontoitu (Puolimatka).Nyt puhun siis alakouluista.Pohjoispuistossa (yläkoulu) alkaa pian iso remontti,nythän talo on alkuperäisessä kuosissaan (-61). omat lapseni käyvät Martin koulua, enkä voi kuin kehua sekä koulua että koko asuinaluetta.vanhempaintoiminta on siellä(kin) vireää ja yhteistyötä tehdään niin koulun kuin alueen asukasyhdistyksen kanssa. Martissa on paljon sellaista vanhan ajan kylähenkeä, että muuallakin kuin koulussa katsotaan niin omien kuin muittenkin lasten perään.suosittelen!

        Olipa kiva kuulla, että kyläyhteisöllisyyttäkin löytyy vielä! Meille tuo Martin alue on jäänyt aika vieraaksi (jos nyt mitään aluetta vielä Hyvinkäällä tunnemmekaan!). Tullaan enemmällä ajalla piipahtamaan sielläkin ensi kerralla. LÖytykös sieltä kauppaa? Kirjasto taitaa ainakin olla. Onko neuvolaa, leikkipuistoa, tms?

        Arvokasta tietoa myös nuo koulujen remonttiasiat. Olisi tylsää, jos oma lähikoulu olisikin sitten remontin takia suljettuna jonkin aikaa. No, tai ainakin remontista on kiva tietää etukäteen.


      • Triinaliina
        Kaupunkiin muuttaja kirjoitti:

        Olipa kiva kuulla, että kyläyhteisöllisyyttäkin löytyy vielä! Meille tuo Martin alue on jäänyt aika vieraaksi (jos nyt mitään aluetta vielä Hyvinkäällä tunnemmekaan!). Tullaan enemmällä ajalla piipahtamaan sielläkin ensi kerralla. LÖytykös sieltä kauppaa? Kirjasto taitaa ainakin olla. Onko neuvolaa, leikkipuistoa, tms?

        Arvokasta tietoa myös nuo koulujen remonttiasiat. Olisi tylsää, jos oma lähikoulu olisikin sitten remontin takia suljettuna jonkin aikaa. No, tai ainakin remontista on kiva tietää etukäteen.

        Martissa ei ole omaa kirjastoa, mutta pääkirjastoon on matkaa ehkä noin 3km. Siwa, R-kioski, koulu ja päiväkoti löytyy. Neuvolaa ei ainakaan vielä. Bussilinja on, joka kulkee Martin ja keskustan väliä. Leikkipuistoja on pari. Yksi Martin koulun takana ja toinen ns. teletappipuisto lähellä R-kioskia. Tosi kiva paikka asua.


      • Pikkuperhe
        Triinaliina kirjoitti:

        Martissa ei ole omaa kirjastoa, mutta pääkirjastoon on matkaa ehkä noin 3km. Siwa, R-kioski, koulu ja päiväkoti löytyy. Neuvolaa ei ainakaan vielä. Bussilinja on, joka kulkee Martin ja keskustan väliä. Leikkipuistoja on pari. Yksi Martin koulun takana ja toinen ns. teletappipuisto lähellä R-kioskia. Tosi kiva paikka asua.

        Ollaan asuttu Martissa kohta 2 vuotta ja tykätty tosi paljon. Lähellä keskustaa, rauhallinen, oma kauppa ja kiva luonto, ei känniläisiä ja vasta eilen näin ensimmäisen mustalaisen. Kait täällä on kaupungin taloja, mutta ei sitä huomaa! Tapainlinnassa käy lapsi koulua ja numerolla on noussut melkein kaikki numerot. Mukava koulu ja asiansa osaavat, välittävät opettajat. Asioihin puututaan, mutta ollaan reiluja, ei mitään tyranneja.
        Ollaan asuttu lähes joka puolella Hyvinkäätä, mutta tänne Marttiin me jäädään!


      • lowlifescum
        Pikkuperhe kirjoitti:

        Ollaan asuttu Martissa kohta 2 vuotta ja tykätty tosi paljon. Lähellä keskustaa, rauhallinen, oma kauppa ja kiva luonto, ei känniläisiä ja vasta eilen näin ensimmäisen mustalaisen. Kait täällä on kaupungin taloja, mutta ei sitä huomaa! Tapainlinnassa käy lapsi koulua ja numerolla on noussut melkein kaikki numerot. Mukava koulu ja asiansa osaavat, välittävät opettajat. Asioihin puututaan, mutta ollaan reiluja, ei mitään tyranneja.
        Ollaan asuttu lähes joka puolella Hyvinkäätä, mutta tänne Marttiin me jäädään!

        ..."vasta eilen näin ensimmäisen mustalaisen"...

        Että kehtääkin ihminen kirjoittaa moisen kommentin! Toivottavasti olet jo tämän parin vuoden aikana sivistynyt ja kasvanut. Ei voi kuin päivitellä yksinkertaista umpimielisyyttäsi..


      • ninniminni
        Alan Mies kirjoitti:

        Kyllähän on taas esitetty hölmöjä mielikuvia Hyvinkään kouluista. Kaikissa kouluissa on kiusaamista, hyviä opettajia ja ei-niin-hyviä opettajia. Tässä ketjussa esitetyt mielipiteet ovat todennäköisesti muodostuneet jonkun hölmön yksittäistapauksen tai kuvitelman johdosta.

        Tuo viimeisin ehkä huvittavin, varakkaiden lapset fiksumpia, höpöhöpö.

        jep,naurettavaa.usein rikkaiden lapset juuri taantuneita ja huonoja käytökseltään,saavat kaiken paitsi käytöstavat ja aikaa vanhemmilta... omaa lastani on kiusattu Hyvinkään kylän koulussa mm. vaatteista ,olemme köyhä yh perhe ja tässä koulussa paljon "fiksuja " rikkaitten penskoja.


      • sivisivi

        .....sivistyneempää väkeä.....anna mun kaikki kestää vielä vuonna 2016 !


    • Kovakoulu

      Mielestäni hyviä kouluja ovat mm. Hakala (itse kävin), Martti, Taipainlinna (sisarenpoika käy), Puolimatka ja Aseman koulu

      Kehottaisin välttämään: Härkävehmaa, Paavola

      Hyvinkäänkylän ja Hämeenkadun kouluista ei ole tietoa, koska kukaan kavereistani tai muista tutuista ei ole niissä käynyt. Ja tosiaan lapsenne koulu riippuu paljolti siitä, minne päin Hyvinkäätä muutatte.

      • Kaupunkiin muuttaja

        Onpa hyvä tietää, ettei noista aluerajoista siis juuri poiketa.

        Mikä siellä Härkävehmaan koulussa on sellaista, että opinahjoa kannattaa välttää?


      • Tuttu koulu
        Kaupunkiin muuttaja kirjoitti:

        Onpa hyvä tietää, ettei noista aluerajoista siis juuri poiketa.

        Mikä siellä Härkävehmaan koulussa on sellaista, että opinahjoa kannattaa välttää?

        Härkävehmaa = huono koulu, ei pidä paikkansa.
        Härkävehmaan koulussa ei ole 1-2 luokkaa vaan oppilaat tulevat Härkävehmaaseen pääasiassa Talvisillan ala-koulusta jossa siis vain 1-2 luokat.
        Härkisessä on sitten vain 1 kpl 3,4,5 ja 6 luokkia eli erittäin pieni ala-koulu, mutta tiivis yhteistyö eri luokkien kesken.
        Yläkoulu on tässä samassa rakennuksessa, vain seinä erotta ja eri koulupiha.
        Yläkouluun siirtyminen helppoa kun ympäristö ja opettajat tuttuja. Yläkoulussa vain kolme rinnakkaisluokkaa joista yksi ns. luonnontiede painotteinen. Ainakin omat lapseni ovat olleet tyytyväisiä lt-luokkaan ja sen opetukseen nenkä ole kyllä kuullut valituksia ns. normaaliluokiltakaan.


      • mui
        Tuttu koulu kirjoitti:

        Härkävehmaa = huono koulu, ei pidä paikkansa.
        Härkävehmaan koulussa ei ole 1-2 luokkaa vaan oppilaat tulevat Härkävehmaaseen pääasiassa Talvisillan ala-koulusta jossa siis vain 1-2 luokat.
        Härkisessä on sitten vain 1 kpl 3,4,5 ja 6 luokkia eli erittäin pieni ala-koulu, mutta tiivis yhteistyö eri luokkien kesken.
        Yläkoulu on tässä samassa rakennuksessa, vain seinä erotta ja eri koulupiha.
        Yläkouluun siirtyminen helppoa kun ympäristö ja opettajat tuttuja. Yläkoulussa vain kolme rinnakkaisluokkaa joista yksi ns. luonnontiede painotteinen. Ainakin omat lapseni ovat olleet tyytyväisiä lt-luokkaan ja sen opetukseen nenkä ole kyllä kuullut valituksia ns. normaaliluokiltakaan.

        härkävehmaalla on luonnontiedeluokka 7lk eteenpäin. se hyvä!!


      • Entinen koululainen
        Kaupunkiin muuttaja kirjoitti:

        Onpa hyvä tietää, ettei noista aluerajoista siis juuri poiketa.

        Mikä siellä Härkävehmaan koulussa on sellaista, että opinahjoa kannattaa välttää?

        Härkis on huono! Paljon kiusaamista, "paavolan pahikset" menee sinne, johtuu varmaan siitä, opettajat ei puutu asiaan.
        Opetuksen taso oli aika heikko, opettajat eivät puuttuneet myöskään heihin kohdistuneeseen huuteluun ja vattuiluun (Lukuunottamatta silloista pitkätukkaista englannin opettajaa, oli ainoa koko talossa kellä mitään auktoriteettia).
        Poissaoloja ei huomattu. Itse seitsemänellä luokalla onnistuin pitämään yli 8 keskiarvon ja lintsaamaan, jos en päivittäin, niin viikoittain. Siksi se koulu onkin oppilaiden suosiossa, ei tarvitse olla paikalla ja kukaan ei kysele mitään, jos et kesken tunnin poistu.
        Näin ainakin joskun ja harvemmin asiat muuttuu, kuulemma oli tuollaista joa äitini yläasteaikoina, niin miksi olisi nytkään muutamassa voudessa muuttunut?

        Onko aseman puukoulun puolella vielä jotain tunteja? Jos on niin ei sinne ainakaan! Se on niin homeessa ollut jo vuosia, että hyvä kun on oppilaat enää edes hengissä. Ystäväni sai siellä varmaan 4 astmakohtausta ja aina silloin, kun puukoulun puolella piti pidempään olla. Koulusta pois päästyään ei ole saanut yhtään. En ymmärrä miksi jotkut maisema- ja historiahihhulit ei antanut sitä purkaa. Olisi ollut eri asia jos rakennus ei olisi korjauskelvottomasti homeessa ja sairastuttaisi meidän tulevaisuuden toivoja.


      • Paraskouluminkätiedän

        Itse käyn aseman koulua ja puukoulussa ei ole hometta ja siellä on iltapäivä kerho ja englannin luokat ja tiedän asian olen tällä hetkellä vielä 5 luokalla en tullut haukkumaan niinkuin kovat pojat tekee tulin vain kertomaan asiaa


      • nuorensuusta

        aseman koulun puukoulussa on kylläkin hometta, itse kävin aseman koulun ala-asteella ja puukoulu in aina haissut homeelta ja muutenkin aseman koukun kellarissa on asbestia mutta ei siitä paljon puhuta. aseman koulua alettiin kylläkin remontoimaan kun pääsin kutosluokalta. pidän koulusta todella paljon ja opettajat ovat todella mukavia ja ammattitaitoisia. hämeenkadun koulua en suosittele, siellä kiusaamista johon ei puututa ollenkaan... yläasteella siirryin härkävehmaan kouluun ja en ymmärrä miksi sitä haukutaan niin paljon!! oma kokemuksenti mukaan koulu on todella lämminhenkinen ja sopivan pieni. tietenkin siellä on joitakin opettajia joiden kanssa ei tule toimeen mutta näinhän on aina jokaisessa koulussa. pohjoispuiston koululla (yläaste) on nykyään huono maine (huumeet, jatkuva lintsaaminen, alkoholi). sitä koulua en kyllä suosittele!


    • astro girl

      kävi pari vuotta hämeenkadunkoulua ja siellä oli kiusaamista.tuli vielä tosi huono todistus sieltä kun pojat touhusivat muuta ku opiskelivat.opettajat eivät saa siellä mitään kuria aikaiseksi.

      nyt vuosi takana paavolan koulussa ja todistus täynnä 8 ja 9 numeroa eikä koulukiusaamisesta tietoakaan.kavereita on ihan reilusti ja niiden kanssa leikitään eikä tehdä pahoja.

      kävin itse aikoinaan ala-asteen paavolassa ja sillon koulu oli mitä oli...olin itsekkin hulivili lapsi silloin.nyt on kyllä parempaan suuntaan asiat menneet paavolan suunnassa ja rauhallisin mielin kyllä asumme täällä.

      • koulussa ja

        minulla oli tosi hyvä todistus kun sieltä yläasteelle pääsin. siellä oli hyvät opettajat, ja yleensä mukavaa. tarkkisluokka tosin oli häiriötekijä siinä miljöössä. ne lapset oli aika ylivilkkaita. kiusaamista oli, mutta siihen kyllä puututtiin ajoissa.


      • Viestintä
        koulussa ja kirjoitti:

        minulla oli tosi hyvä todistus kun sieltä yläasteelle pääsin. siellä oli hyvät opettajat, ja yleensä mukavaa. tarkkisluokka tosin oli häiriötekijä siinä miljöössä. ne lapset oli aika ylivilkkaita. kiusaamista oli, mutta siihen kyllä puututtiin ajoissa.

        Hakalan koulu oli edelläkävijä monissa asioissa joskus ennen, en tiedä miten nyt...
        Kaikki eivät tykänneet, mutta minun lapselleni se oli juuri oikea koulu. Oppivat etsimään tietoa omatoimisesti (ennen nettiä) kirjastosta, tekemään tutkielmia, leirikoulut (onkohan niitäkään enää) myyntitempauksineen olivat kivoja. Itse olin milloin myymässä vessapaperia, milloin tekemässä piparkakkutaloja. Koulu oli silloin viestinnän kokeilukoulukin.
        Ikävää vaan, että "tylsääkin tylsempi" yläaste oli askel taaksepäin monellakin tapaa.
        Silloin jo haaveiltiin, että joskus Hakalan yhteydessä olisi yläastekin.
        Paljonhan juttuja liikkui, miten hassua on kun lapset ovat yötä koulussa, koulussa on kukkia, mattoja ja muutenkin viihtyisää. Luulen, että monet koulut ovat seuranneet perässä.
        Olisi kiva kuulla, onko Hakala edelleen edelläkävijä-koulu vai onko se latistettu samaan ruotuun.
        Minun lapseni sai mahtavat eväät, jotka ovat kantaneet pitkälle. Kanssakäyminen opettajien kanssa oli mutkatonta, toisin kuin yläasteella.
        Kiitos ope ja reksi..=)


      • moppi36
        Viestintä kirjoitti:

        Hakalan koulu oli edelläkävijä monissa asioissa joskus ennen, en tiedä miten nyt...
        Kaikki eivät tykänneet, mutta minun lapselleni se oli juuri oikea koulu. Oppivat etsimään tietoa omatoimisesti (ennen nettiä) kirjastosta, tekemään tutkielmia, leirikoulut (onkohan niitäkään enää) myyntitempauksineen olivat kivoja. Itse olin milloin myymässä vessapaperia, milloin tekemässä piparkakkutaloja. Koulu oli silloin viestinnän kokeilukoulukin.
        Ikävää vaan, että "tylsääkin tylsempi" yläaste oli askel taaksepäin monellakin tapaa.
        Silloin jo haaveiltiin, että joskus Hakalan yhteydessä olisi yläastekin.
        Paljonhan juttuja liikkui, miten hassua on kun lapset ovat yötä koulussa, koulussa on kukkia, mattoja ja muutenkin viihtyisää. Luulen, että monet koulut ovat seuranneet perässä.
        Olisi kiva kuulla, onko Hakala edelleen edelläkävijä-koulu vai onko se latistettu samaan ruotuun.
        Minun lapseni sai mahtavat eväät, jotka ovat kantaneet pitkälle. Kanssakäyminen opettajien kanssa oli mutkatonta, toisin kuin yläasteella.
        Kiitos ope ja reksi..=)

        on valitettavasti latistettu samaan muottiin kuin muutkin.
        Säästökuuri opetuksessa ei salli mitään poikkeavaa opetusohjelmasta.


      • Kokenut olen
        koulussa ja kirjoitti:

        minulla oli tosi hyvä todistus kun sieltä yläasteelle pääsin. siellä oli hyvät opettajat, ja yleensä mukavaa. tarkkisluokka tosin oli häiriötekijä siinä miljöössä. ne lapset oli aika ylivilkkaita. kiusaamista oli, mutta siihen kyllä puututtiin ajoissa.

        Ai että puututaan koulukiusaamiseen?! Ha haa, sanon minä. Tiedän porukan 12-14-vuotiaita, jotka oikein hivuttaa pienempiään olan takaa, eikä opettajat puutu. Ei kuulu heille, sanovat.


      • SatamaJätkänPoika
        Kokenut olen kirjoitti:

        Ai että puututaan koulukiusaamiseen?! Ha haa, sanon minä. Tiedän porukan 12-14-vuotiaita, jotka oikein hivuttaa pienempiään olan takaa, eikä opettajat puutu. Ei kuulu heille, sanovat.

        Jos kiusaaminen ei lopu, teet kolusta rikosilmoituksen, näin opettjien on pakko puuttua.


      • huihuihui

        Eikös se poikien touhuilu sitte ollu niitten poikien vika eikä koulun??


      • Näin on nyt asiat...
        Viestintä kirjoitti:

        Hakalan koulu oli edelläkävijä monissa asioissa joskus ennen, en tiedä miten nyt...
        Kaikki eivät tykänneet, mutta minun lapselleni se oli juuri oikea koulu. Oppivat etsimään tietoa omatoimisesti (ennen nettiä) kirjastosta, tekemään tutkielmia, leirikoulut (onkohan niitäkään enää) myyntitempauksineen olivat kivoja. Itse olin milloin myymässä vessapaperia, milloin tekemässä piparkakkutaloja. Koulu oli silloin viestinnän kokeilukoulukin.
        Ikävää vaan, että "tylsääkin tylsempi" yläaste oli askel taaksepäin monellakin tapaa.
        Silloin jo haaveiltiin, että joskus Hakalan yhteydessä olisi yläastekin.
        Paljonhan juttuja liikkui, miten hassua on kun lapset ovat yötä koulussa, koulussa on kukkia, mattoja ja muutenkin viihtyisää. Luulen, että monet koulut ovat seuranneet perässä.
        Olisi kiva kuulla, onko Hakala edelleen edelläkävijä-koulu vai onko se latistettu samaan ruotuun.
        Minun lapseni sai mahtavat eväät, jotka ovat kantaneet pitkälle. Kanssakäyminen opettajien kanssa oli mutkatonta, toisin kuin yläasteella.
        Kiitos ope ja reksi..=)

        Itse opiskelen tällä hetkellä viimeistä vuotta Hakalassa ja olen ollut erittäin pettynyt opetukseen. Olen opiskellut 3 vuotta ranskaa enkä osaa suoraan sanottuna mitään. Emme käy kielen tunneilla kappaleita ja kielioppia kunnolla läpi. Koenumerot laskevat huimaavauhtia vaikka arvostelu on todella löysää. Olen varma etten tule ylä-asteella pärjäämään musiikissa kun ei Hakalassa opetella teoriaa lainkaan vaan lauleskellaan vain. Puolimatkassa on kitaran soittokokeet eikä Hakalassa olla koskettukkaan kitaraan. Harva osaa soittaa rummuilla edes peruskomppia. Ilmapiiri on kyllä ihan kiva mutta opetustasossa ei ole kehumista. Itse suosittelen Puolimatkan koulua. Ensimmäiset kaksi vuotta siellä opiskelin ja nyt kadun sitä että vaihdoin Hakalaan.


      • Hakala on paras!!
        Näin on nyt asiat... kirjoitti:

        Itse opiskelen tällä hetkellä viimeistä vuotta Hakalassa ja olen ollut erittäin pettynyt opetukseen. Olen opiskellut 3 vuotta ranskaa enkä osaa suoraan sanottuna mitään. Emme käy kielen tunneilla kappaleita ja kielioppia kunnolla läpi. Koenumerot laskevat huimaavauhtia vaikka arvostelu on todella löysää. Olen varma etten tule ylä-asteella pärjäämään musiikissa kun ei Hakalassa opetella teoriaa lainkaan vaan lauleskellaan vain. Puolimatkassa on kitaran soittokokeet eikä Hakalassa olla koskettukkaan kitaraan. Harva osaa soittaa rummuilla edes peruskomppia. Ilmapiiri on kyllä ihan kiva mutta opetustasossa ei ole kehumista. Itse suosittelen Puolimatkan koulua. Ensimmäiset kaksi vuotta siellä opiskelin ja nyt kadun sitä että vaihdoin Hakalaan.

        Ootko nyt seiskalla meinaan jos oot nyt seiskalla olit viime vuonna Merja Vannisen luokalla


      • Josjokutänlukee

        No jaa... alkuperäisen kyselijän lapset taitavat olla jo koulunsa käyneet, mutta kommentoinpa minäkin.

        Tosiaan, joka koulussa on kiusaamista. Ala-asteeni kävin Aseman koulussa ja eipä ole yhtäkään mukavaa muistoa jäänyt. Muutimme paikkakunnalle kesken ala-asteen ja rehtori vakuutteli että heidän koulussaan on nollatoleranssi kiusaamiselle. Vaan toisin kävi. Minua ja sisaruksiani kiusattiin koko ala-asteen ajan, ja vaivaa pahasti vieläkin.

        Ylä-aste tuli vietettyä Pohjoispuistossa ja siellä oli minusta mahtavaa olla. Toki, kiusaamista oli varmasti sielläkin, mutta siihen puututtiin mielestäni näkyvästi. Aseman koulussa kun ei asioita selvitetty. Pohjoispuistossa oli myös hyvin viihtyisät ja siistit, sekä hyvin suunnitellut tilat ja mahdottoman mukavia opettajia. Toki, oli siellä muutamia täysin taidottomiakin. Henki oli opettajien ja oppilaiden välillä kuitenkin hyvä, ja yhteistyötä oli paljon.

        Sen halusin vielä sanoa että mitään huumeita ei ole Pohjiksessa minun aikanani liikkunut. Tupakoijia oli.

        En voi muista kouluista sanoa paljon mitään, sillä en ole kyseisissä kouluissa ollut. Härkävehmaalla kyllä on hometta, se todettiin jo pari vuotta sitten ja koulua ollaan purkamassa pian. Että turhaan sen kaikki kiisti. Minusta Härkävehmas näytti kuitenkin mukavalta koululta ja sijaitsi hienolla paikalla. Tapainlinnasta olen kuullut että siellä on aivan liikaa oppilaita. En kuitenkaan itse voi tätä kommentoida kuin yhden käynnin pohjalta. Joka koululla on hyviä ja huonoja puoliaan.


    • olla höpö ja

      aika yksinkertainen kun tuommoisia mietit tämän kokoisesta kaupungista? Mistäköhän oiken muutat.
      Hyvinkäällä on aika vähän kouluja, eikä mikään koulu saa opettajia/resursseja eli rahaa sijaintinsa perusteella.
      Jos lapsesi ovat suuntautuneita esim. taiteisiin tai musiikkiin tai liikuntaan, voisit selvitellä Hyvinkään kaupungin sivuilta koulujen muuta tarjontaa ja vieraiden kielten opiskelumahdollisuuksia. Mutta sekään ei ole esteenä, tämä on niin pieni paikka että matka johonkin toisen koulun aktiviteetteihin on lyhyt.
      Tervetuloa Hyvinkäälle. Mielestäni Hyvinkää on erittäin aktiivinen kaupunki perusopetuksen alalla ja lasten harrastusmahdollisuuksia on paljon. Kaikki koulut ovat hyviä. Oli lapsesi sitten missä tahansa koulussa, se ei estä lapsesi mahdollisuuksia kehittyä sinua fiksummaksi.

      • Kaupunkiin muuttaja

        Kiitokset taas kaikille vastanneille...

        Minua höpöksi luuleva ystävä kallis, tällainen kommentointihan on sitä parasta inside-tietoa, mitä verkkosivuilta ja kaupungin esitteistä ei koskaan saa. Mielestäni on nimittäin vähän höpöä ja yksinkertaista uskoa tuosta vaan sinisilmäisenä, mitä verkossa ko. koulujen kohdalla kirjoitetaan. Koulun ulkoinen viestintä & markkinointipuheet vs. todellisuus eivät välttämättä aina kulje käsi kädessä. Ja kirjoitettaisiinko sinne koskaan mitään siitä, että koulussa on todellakin parempi ilmapiiri ja opettajat kuin naapurikoulussa? Entä lukisiko sivustoilla, että koulussa esiintyy kiusaamista, jota ei ole saatu kuriin..? Voi mutta, että viitsinkin vastata sinulle, joka kirjoitit keskustelun ensimmäisen viestin, josta kuulsi läpi ymmärtämättömyys keskustelun tarkoitukseen.

        Noh, pääsin jo tästä yli. ;o)

        Jatketaan siis vaan vielä...

        Hakala, Martti ja Tapainlinna ovat saaneet pointseja. Paavola on joutunut vähän puolustelulinjalle, ehkä suotta, tiedä sitä. Hämeenkatu sai osakseen kiitosta ja varoituksia. Muita kouluja en muista nyt ulkoa, kun en keskustelun kulkua tällä hetkellä näe.

        Aseman koulu on iso, mutta aiheuttaako se ongelmia, onko kokemuksia? Ainakin siellä on musiikkiluokat, se kuulostaa mukavalle.


      • meiänäiti

        ... ihan asiallisiin mietteisiin, vaan aina sitä mahtuu joukkoon niitä, jotka voisivat tarkistaa omaa fiksuuttaan sen vessanpeilin välityksellä. Onneksi tuollaiset voi jättää omaan arvoonsa.

        Itse muutimme noin kolme vuotta sitten Hyvinkäälle ja ihan samoin miettein lähestyin ihmisiä joiden kanssa olin tekemisissä. Meille koulupaikaksi määräytyi yläasteikäiselle Pohjoispuiston koulu, johon kävimme kevään lopulla tutustumassa seuraavaa syksyä varten. Ensi reaktio oli tyrmäävän vastenmielinen. Hirmu iso koulu täynnä murkkuainesta koostuen 7-9 luokkalaisista ja vaikutti lähinnä keskitysleiriltä. Eihän se sitä tietenkään ole, mutta luotan aika vahvasti ensivaikutelmaan muissakin asioissa. Kokemani perusteella selvitin mahdollisuuksia muihin kouluihin ja lopulta paikka löytyikin Härkävehmaan koulusta. Kiva koulu ja mahtava opettaja osui ainakin meidän kohdallemme. Olin tosi tyytyväinen, että oli mahdollisuus itse vaikuttaa koulun valintaan.

        Nuorempi lapsistani meni Martin kouluun ja on tätänykyä uudessa Tapainlinnan koulussa. Hänenkin kohdallaan olen ollut tyytyväinen, eikä mitään pahaa sanottavaa ole kummastakaan koulusta.

        Hyvinkäällä on lasten ja nuorten kuvataidekoulu, Villa Arttu, sekä musiikkiopisto soittamisesta kiinnostuneille. Liikuntaharrastuksia löytyy myös varmasti niistä tykkäävälle.

        Tervetuloa Hyvinkäälle!


      • Alan Mies
        Kaupunkiin muuttaja kirjoitti:

        Kiitokset taas kaikille vastanneille...

        Minua höpöksi luuleva ystävä kallis, tällainen kommentointihan on sitä parasta inside-tietoa, mitä verkkosivuilta ja kaupungin esitteistä ei koskaan saa. Mielestäni on nimittäin vähän höpöä ja yksinkertaista uskoa tuosta vaan sinisilmäisenä, mitä verkossa ko. koulujen kohdalla kirjoitetaan. Koulun ulkoinen viestintä & markkinointipuheet vs. todellisuus eivät välttämättä aina kulje käsi kädessä. Ja kirjoitettaisiinko sinne koskaan mitään siitä, että koulussa on todellakin parempi ilmapiiri ja opettajat kuin naapurikoulussa? Entä lukisiko sivustoilla, että koulussa esiintyy kiusaamista, jota ei ole saatu kuriin..? Voi mutta, että viitsinkin vastata sinulle, joka kirjoitit keskustelun ensimmäisen viestin, josta kuulsi läpi ymmärtämättömyys keskustelun tarkoitukseen.

        Noh, pääsin jo tästä yli. ;o)

        Jatketaan siis vaan vielä...

        Hakala, Martti ja Tapainlinna ovat saaneet pointseja. Paavola on joutunut vähän puolustelulinjalle, ehkä suotta, tiedä sitä. Hämeenkatu sai osakseen kiitosta ja varoituksia. Muita kouluja en muista nyt ulkoa, kun en keskustelun kulkua tällä hetkellä näe.

        Aseman koulu on iso, mutta aiheuttaako se ongelmia, onko kokemuksia? Ainakin siellä on musiikkiluokat, se kuulostaa mukavalle.

        Ensinäkin kuten jo aiemmin kerroin, kaikissa kouluissa esiintyy kiusaamista. Kiusaamista esiintyisi aikuistenkin keskuudessa, jos 400 aikuista laitettaisiin moneksi vuodeksi samaan rakennukseen.

        Tuo Paavolan dissaus on vuosikymmeniä kestänyt trendi Hyvinkäällä. Ns. parempi porukka sitä aina pilkkaa, huono maine on täysin aiheeton. Oikeasti Paavola on tosi viihtyisä kaupunginosa hyvillä palveluilla ja harrastusmahdollisuuksilla, omakotitalojakin on paljon. Paavolassahan on mm. jäähalli ja Perttulan jalkapallonurmet, myös Sveitsin ulkoilumaastot ovat aivan vieressä. Lisäksi löytyy mm. kirjasto, asiamiesposti, kauppa, grilli ja lounasravintola.


      • pläjäys
        Alan Mies kirjoitti:

        Ensinäkin kuten jo aiemmin kerroin, kaikissa kouluissa esiintyy kiusaamista. Kiusaamista esiintyisi aikuistenkin keskuudessa, jos 400 aikuista laitettaisiin moneksi vuodeksi samaan rakennukseen.

        Tuo Paavolan dissaus on vuosikymmeniä kestänyt trendi Hyvinkäällä. Ns. parempi porukka sitä aina pilkkaa, huono maine on täysin aiheeton. Oikeasti Paavola on tosi viihtyisä kaupunginosa hyvillä palveluilla ja harrastusmahdollisuuksilla, omakotitalojakin on paljon. Paavolassahan on mm. jäähalli ja Perttulan jalkapallonurmet, myös Sveitsin ulkoilumaastot ovat aivan vieressä. Lisäksi löytyy mm. kirjasto, asiamiesposti, kauppa, grilli ja lounasravintola.

        voi voi sentään.. jos olisi yhtään mahdollista en muuttaisi hyvinkäälle ollenkaan jos kouluikäisiä lapsia olisi.. tässä kaupungissa menee lasten peruskoulutus alamäkeä niin että vinku kuuluu vaan. hyvinkäällä käytetään yli 800e lasta kohden vähenmän rahaa kuin muissa kunnissa yleensä. jotkut sen tietostaa.. toiset taas ei kun ei parenmasta edes tiedetä mitään. koulusta ei niinkään väliä.. suurin pointti olisi se opettaja.. hyvä ope tässä kaupungissa on lottovoitto ja rehtorin kyky tulla toimeen erilaisten asioiden ja ihmisten kanssa. Esim hakalanmäki.... tuleva 3.luokka.. hei haloo 33 oppilasta samaa luokkaan.. toivottavasti pulpetit ei lopu keskes. paavola taas... hmmm... hyvin kansainvälinen ja muuhanmuuttajat menevät ongelmatilanteissa aina suomalaisten edelle joka asiassa.. saakohan siellä laulaa nykyään edes suvivirttä ettei se loukkaisi ketään. juttuja kyllä löytyisi.. mutta... onnea teille kovasti...


      • Kaupunkiin muuttaja
        meiänäiti kirjoitti:

        ... ihan asiallisiin mietteisiin, vaan aina sitä mahtuu joukkoon niitä, jotka voisivat tarkistaa omaa fiksuuttaan sen vessanpeilin välityksellä. Onneksi tuollaiset voi jättää omaan arvoonsa.

        Itse muutimme noin kolme vuotta sitten Hyvinkäälle ja ihan samoin miettein lähestyin ihmisiä joiden kanssa olin tekemisissä. Meille koulupaikaksi määräytyi yläasteikäiselle Pohjoispuiston koulu, johon kävimme kevään lopulla tutustumassa seuraavaa syksyä varten. Ensi reaktio oli tyrmäävän vastenmielinen. Hirmu iso koulu täynnä murkkuainesta koostuen 7-9 luokkalaisista ja vaikutti lähinnä keskitysleiriltä. Eihän se sitä tietenkään ole, mutta luotan aika vahvasti ensivaikutelmaan muissakin asioissa. Kokemani perusteella selvitin mahdollisuuksia muihin kouluihin ja lopulta paikka löytyikin Härkävehmaan koulusta. Kiva koulu ja mahtava opettaja osui ainakin meidän kohdallemme. Olin tosi tyytyväinen, että oli mahdollisuus itse vaikuttaa koulun valintaan.

        Nuorempi lapsistani meni Martin kouluun ja on tätänykyä uudessa Tapainlinnan koulussa. Hänenkin kohdallaan olen ollut tyytyväinen, eikä mitään pahaa sanottavaa ole kummastakaan koulusta.

        Hyvinkäällä on lasten ja nuorten kuvataidekoulu, Villa Arttu, sekä musiikkiopisto soittamisesta kiinnostuneille. Liikuntaharrastuksia löytyy myös varmasti niistä tykkäävälle.

        Tervetuloa Hyvinkäälle!

        Hei taas...

        Kiva, että keskustelu jatkuu mukavaan sävyyn. Kiitokset ”meiänäidille” harrastusvinkeistä. Kaupungin verkkosivuilta olemme myös juuri noita mahdollisuuksia katselleet. Ja se, että kaupungista löytyy sinfoniaorkesteri, on aina vaan plussaa! Niin, ja Sveitsin ulkoilumaastot houkuttelevat lenkille. Ei ihan joka kaupungissa ole metsää noin lähellä keskustaa.

        Ymmärrän kyllä hyvin paavolalaisia, jotka haluavat päästä ikävistä puheista. Jostain liikkeelle lähteneestä levottoman alueen maineesta on tuhannesti vaikeampi päästä eroon kuin rauhallisen alueen maineesta… Siis vaikka huhut olisivatkin perättömiä ja todellinen nykytilanne olisi ihan toisenlainen. Itsekin olen kuullut muutamalta aikaisemmin suurin piirtein tällaista: ”Se on se Hyvinkään rauhattomin paikka… tai oli ainakin ennen.” Mitä väliä sillä oikeastaan on, millaista siellä ennen oli, jos nyt on mukavaa ja kodikasta ja palvelutkin toimivat! (Satuin muuten huomaamaan, että Paavolan kirjastotäti sai jossain täällä Suomi24:ssa kehuja ja kiitosta paikalliselta perheenäidiltä. :o) Mutta silti, näin kauempaa kun katsoo, niin ikävästi muutamatkin negatiiviset lauseet alueesta mieleen jäävät. Paavolan okt-alue täytyy kyllä itse kokea seuraavan kerran, kun sinne päin suuntaamme (johonkin taloesittelyyn luultavasti, taas).

        Tästä voisi melkein aloittaa uuden aiheenkin, mutta onko kenelläkään asiallista käsitystä siitä, miksi Hyvinkäällä niin kovin säästökuuri on kouluihin iskenyt? Kaikkiallahan sitä säästetään, näinhän se on. Sosiaalimenot kasvavat (mm. vanhusten- ja yleinen terveydenhoito) ja useissa uusmaalaisissa kaupungeissa väkiluku kasvaa sitä tahtia, ettei palveluja pystytäkään riittävässä mittakaavassa yhtäkkiä järjestämään. Ja sitten täytyy säästää tärkeistäkin kohteista, esim. koulutuksesta. Näinkös se menee Hyvinkäälläkin, vai miten?


      • koululainen
        pläjäys kirjoitti:

        voi voi sentään.. jos olisi yhtään mahdollista en muuttaisi hyvinkäälle ollenkaan jos kouluikäisiä lapsia olisi.. tässä kaupungissa menee lasten peruskoulutus alamäkeä niin että vinku kuuluu vaan. hyvinkäällä käytetään yli 800e lasta kohden vähenmän rahaa kuin muissa kunnissa yleensä. jotkut sen tietostaa.. toiset taas ei kun ei parenmasta edes tiedetä mitään. koulusta ei niinkään väliä.. suurin pointti olisi se opettaja.. hyvä ope tässä kaupungissa on lottovoitto ja rehtorin kyky tulla toimeen erilaisten asioiden ja ihmisten kanssa. Esim hakalanmäki.... tuleva 3.luokka.. hei haloo 33 oppilasta samaa luokkaan.. toivottavasti pulpetit ei lopu keskes. paavola taas... hmmm... hyvin kansainvälinen ja muuhanmuuttajat menevät ongelmatilanteissa aina suomalaisten edelle joka asiassa.. saakohan siellä laulaa nykyään edes suvivirttä ettei se loukkaisi ketään. juttuja kyllä löytyisi.. mutta... onnea teille kovasti...

        Olen kuules 11v mutta todella kypsä ikäisekseni. Ja sen voin nyt sanoa että viestisi on aivan asiaton! Hyvinkäällä kouluissa on todella mukavaa. Peruskoulutukseen joudutaan käyttää vähemmän rahaa sillä kaikki Hyvinkään koulut ovat täynnä ja joudutaan säästämään jotta saataisiin uusia kouluja joihin sitten mahtuisi oppilaita.


    • Kaupunkiin muuttaja

      Keskustelu lopahti - ehkä päällimmäiset tuli jo sanottua. Jonkinlaisen yleiskuvan koulutilanteesta sainkin, kiitokset.

      Juhannusaika ja loma alkaa, joten toivotan kaikille oikein mukavaa ja aurinkoista (no, nyt kyllä sataa vettä) kesän jatkoa!

      Kommentointia saa toki vielä jatkaa, itse asiassa tuo kysymys Hyvinkään koulujen säästökuurista jäi vielä vaille vastauksia...

    • 11v koululainen

      Olen ollut itse ainakin 2 koulussa hyvinkäällä. Hämeenkadunkoulussa ja Tapainlinnan koulussa. Vaikkein muissa ole ollutkaan olen saanut käsityksen että Tapainlinna olisi paras. Tällä hetkellä käsitykseni pitää paikkansa, kai... Joten tapikseen kannattaisi tulla. Tosin pääsy voi olla hankalaa sillä kovin monet haluavat Tapikseen joten se on täynnä. Olen iloinen jos osasin auttaa!

    • ex tapis oppilas

      Itse olen opiskellut Tapainlinnassa. Voin taata, että se on varma valinta lapsillesi. Uudessa koulussa pidetään säännöt kurissa ja koulukiusaukseen puututaan hyvin herkästi. En väitä, että muissa kouluissa olisi vikaa sen enempää, mutta Tapiksessa kaikki toimii. Tapiksella on myös mainetta, ja se on Hyvinkään kouluista se joka pääsee osallistumaan erilaisiin asioihin. Tapiksessa opiskelun lisäksi järjestetään paljon urheiluseurajuttuja koulun jälkeen, ja myös erilaisia teemapäiviä jne. Siellä opiskelusta ei varmasti tule tylsää. Tukiopetukseen on myös panostettu rahallisesti

    • opiskelija martista

      Itse käyn Martin koulua 5 luokalla. Ihan hyvä koulu, ei moittimista, ja rehtori todella mukava. Olen tosiaan ollut martin kouluusa ekasta luokasta lähtien. Muutenkin asuinalueena todella hyvä, ja olen asunut kohta jo 7 vuotta martissa. Koko ikäni hyvinkäällä.

      Suosittelen todella kovasti!

      • Ansku -96

        Olen nyt seiskaluokkalainen ja kävin ala-asteeni Hämeenkadun koulussa. Meillä oli reilu luokka ja todella mukava opettaja. Kuitenkin monesta opettajasta on jäänyt huonoja kokemuksia, varsinkin kielten opettajista (osasta kieltenopettajista). Jos nyt vertaa alakoulua ja yläkoulua, niin ehdottomasti yläkoulu voittaa. Mutta Hämis oli toissaalta erittäin mukava koulu jossa oli kiva olla. Hämiksessähän syötiin silloin vielä luokissa, mutta nyt sinne on kuulemma tulossa ruokalakin. Pientä palautetta koululle, että liikaa oli liikunnassa pesäpalloa, kaikki eivät siitä pidä (nyt kun vertaa seiskaluokkaa, niin nyt on PALJON monipuolisempaa liikkaa).


      • jouois
        Ansku -96 kirjoitti:

        Olen nyt seiskaluokkalainen ja kävin ala-asteeni Hämeenkadun koulussa. Meillä oli reilu luokka ja todella mukava opettaja. Kuitenkin monesta opettajasta on jäänyt huonoja kokemuksia, varsinkin kielten opettajista (osasta kieltenopettajista). Jos nyt vertaa alakoulua ja yläkoulua, niin ehdottomasti yläkoulu voittaa. Mutta Hämis oli toissaalta erittäin mukava koulu jossa oli kiva olla. Hämiksessähän syötiin silloin vielä luokissa, mutta nyt sinne on kuulemma tulossa ruokalakin. Pientä palautetta koululle, että liikaa oli liikunnassa pesäpalloa, kaikki eivät siitä pidä (nyt kun vertaa seiskaluokkaa, niin nyt on PALJON monipuolisempaa liikkaa).

        Martti ja Tapainlinna ehdoton top 1. Mukava ja avoin henkilökunta. Kiva koulu-tiimi, eli koulukiusausta ei suvaita ollenkaan. Asianmukaiset tilat oppilaille ja mitä parasta mukavat opet, oppilaita lainaten:)


      • Että tällei
        jouois kirjoitti:

        Martti ja Tapainlinna ehdoton top 1. Mukava ja avoin henkilökunta. Kiva koulu-tiimi, eli koulukiusausta ei suvaita ollenkaan. Asianmukaiset tilat oppilaille ja mitä parasta mukavat opet, oppilaita lainaten:)

        Mä oon itte ollu tapikses ala-asteen ja nyt oon Pohjoikses, nii ku se tapis on tavallaa aik uus, ni ei siellä oo kaikki nii kondikses ku esim, Pohjikses. :) Mut toisaalt, kaikki koulut on oman lailla tosi kivoi, kaikist löytyy myös huonot puolensa. :) Kannatan kyllä sitä, ettei dissattais jotai kouluu, vaa kerrottais siit "omast" koulusta hyvät ja huonot puolet. :))


      • *_*
        Että tällei kirjoitti:

        Mä oon itte ollu tapikses ala-asteen ja nyt oon Pohjoikses, nii ku se tapis on tavallaa aik uus, ni ei siellä oo kaikki nii kondikses ku esim, Pohjikses. :) Mut toisaalt, kaikki koulut on oman lailla tosi kivoi, kaikist löytyy myös huonot puolensa. :) Kannatan kyllä sitä, ettei dissattais jotai kouluu, vaa kerrottais siit "omast" koulusta hyvät ja huonot puolet. :))

        Pieni. Ihanat opettajat. Jokainen ope tuntee lähestulkoon jokaisen lapsen.
        Ei juurikaan kiusaamista. Tilat ahtaat, mutta fiilis minusta erittäin kannustava ja ilmapiiri hyvä.


      • LÅL
        *_* kirjoitti:

        Pieni. Ihanat opettajat. Jokainen ope tuntee lähestulkoon jokaisen lapsen.
        Ei juurikaan kiusaamista. Tilat ahtaat, mutta fiilis minusta erittäin kannustava ja ilmapiiri hyvä.

        Nopon koulu :D Haista vittu! :D


    • Asema on paras!!

      Joo, ase on kyl paras koulu just lähen 6lk pois tänä vuon..

      • Asema on paras!!

        Joo, ase on kyl paras koulu just lähen 6lk pois tänä vuon.
        Joo, ase on kyl paras koulu just lähen 6lk pois tänä vuon.!!!!
        Kirjotus Virhe pitäis lukee :
        Joo, asema on kyl paras koulu just lähen 6lk pois tänä vuon.

        Sori ny vaan mut oon tarkka :D


      • nutiskaaaa
        Asema on paras!! kirjoitti:

        Joo, ase on kyl paras koulu just lähen 6lk pois tänä vuon.
        Joo, ase on kyl paras koulu just lähen 6lk pois tänä vuon.!!!!
        Kirjotus Virhe pitäis lukee :
        Joo, asema on kyl paras koulu just lähen 6lk pois tänä vuon.

        Sori ny vaan mut oon tarkka :D

        ihan turha jonkun vanhan oppilaan puhua mikä OLI hyvä koulu...ajat muuttuu. opet vaihtuu jne...mistä pirusta te nykyhetken tiedätte...häh....tai kun minun lapset kävivät sitä ja sitä koulua vuonna se ja se niin olipa hyvä koulu...KÄÄK...........................ja jos lehmällä olisi pyörät niin se olisi......maitoauto.....


      • fo boneheads!
        nutiskaaaa kirjoitti:

        ihan turha jonkun vanhan oppilaan puhua mikä OLI hyvä koulu...ajat muuttuu. opet vaihtuu jne...mistä pirusta te nykyhetken tiedätte...häh....tai kun minun lapset kävivät sitä ja sitä koulua vuonna se ja se niin olipa hyvä koulu...KÄÄK...........................ja jos lehmällä olisi pyörät niin se olisi......maitoauto.....

        No joskus käy niin onnellisesti, että hyvä henki ja opetustapa säilyy vuosien ajan, mitä sinun ilmeisesti on vaikea tajuta? Siksi on ihan asiallista kertoa kouluista omia kokemuksia, vanhempiakin.
        Aina täällä suolessa on joka ketjussa joku viisastelija, no kai sinä olet oppinut pätemään juuri tuolla tavoin jos et muuten pysty? Missä koulussa muuten olit itse.....;)


    • 1965

      eli Ruotsalainen koulu on paras :) ...tietenkin vaan täytyy olla riittävä ruotsinkielen taito että sinne voi hakea kouluun. Mutta ehdottomasti olen ollut tyytyväinen opetukseen ja myös kurinpitoon; kun koulu on niin pieni että kaikki oppilaat ensimmäiseltä kuudenteen luokkaan tuntevat toisensa, niin järjestystäkin on helpompi pitää yllä.

      • vekki ;D

        Kannattaa tulla aseman kouluun! Hyvä koulu!


      • ennen oli ennen
        vekki ;D kirjoitti:

        Kannattaa tulla aseman kouluun! Hyvä koulu!

        Kummallinen keskustelun aihe. Ennen mentiin siihen kouluun, mikä oli lähinnä ja sillä sipuli. Aika hyvin piti perustella, jos halusi muuhun kouluun.


      • obo))7
        ennen oli ennen kirjoitti:

        Kummallinen keskustelun aihe. Ennen mentiin siihen kouluun, mikä oli lähinnä ja sillä sipuli. Aika hyvin piti perustella, jos halusi muuhun kouluun.

        anteeksi kun tämä ei liity aiheeseen, mutta olen menossa härkävehmaan kouluu ja haluaisin tietää että mitä siellä on niin kauheaa kun olen kuullut juttuja tämmöisestä? tiedän kyllä että siellä on koulukiusausta mutta onko siellä muuta huonoa??


      • jounijou
        obo))7 kirjoitti:

        anteeksi kun tämä ei liity aiheeseen, mutta olen menossa härkävehmaan kouluu ja haluaisin tietää että mitä siellä on niin kauheaa kun olen kuullut juttuja tämmöisestä? tiedän kyllä että siellä on koulukiusausta mutta onko siellä muuta huonoa??

        Millainen se härkis nyt sitten on, ku oot siellä jo muutaman päivän ehtinyt olla. Kerros kokemuksistas. Mikä susta on siellä kivaa ja mikä kurjaa?


    • AnnskuJau^

      Olen itse tapainlinnan koulussa 9. luokalla. Se on hyvä koulu siksi, koska siellä on vaan niin hauskaa, eikä siellä sallita kiusaamista. Jos kiusaaja jää kiinni, siitä saa aika pahat sanktiot. Opettajatkin ovat ihan parhaita.

      • Niblick

        Tapainlinnassa koulukiusaamiseen ei puututa.

        Noin yleisellä tasolla - Hyvinkäälle muuttajan kannattaa kouluvirastossa kysyä, onko koulun rehtori tai vaikkapa joku opettajista saanur rikosoikeudllisen tuomion. Esim. pienissä kyläkouluissa näin on tilanne. Palopuroa kannattaa varoa jo pelkästään tämä yltiölestadiolaisen opetussuuntauksen vuoksi. Uudessakylässä opetukselliset hommat "hanskataan"


    • SannaJärveläinen

      Vaikka aloitusviesti onkin vanha, ajattelin nyt kuitenkin ilmoittaa, että Martin kouluun en ainakaan lapsiani koskaan enää laita. Olen erittäin pettynyt rehtorin ja opettajien käytökseen. Martin koulussa on TODELLA paljon kiusaamista, ja olen itse vanhempana huomannut, että kiusaamista ei oteta alkuunkaan vakavasti. Yritin monta kertaa järjestää opettajan ja rehtorin kanssa keskustelua, mutta aina tuntui olevan kiirettä. Wilman kautta kun yritin viestiä laittaa, niin vastausta sai odottaa ainakin viikon, tai vastausta ei tullut ollenkaan. Lopulta soitin opettajalle, ja niinä harvoina kertoina jolloin hän vaivautui vastaamaan, keskustelu oli opettajan puolelta erittäin asiatonta. Rehtorilla oli hirveä tarve puolustaa opettajaa, ja laittaa syyt oppilaan niskoille. Kerta kaikkiaan älytöntä touhua!

      • suomutunturi

        Ei pidä paikkaansa, katso peiliin


    • jokuvaaaaa

      Ehdottaisin itse mieluiten alakouluna Aseman koulua tai Hämeenkadun koulua.
      Hämiksessä tosin on tälle hetkellä remppa käynissä. Yläkouluna suosittelen Pohjoispuiston koulua(:

      • *_*

        MInäkin annan pisteet Nopolle. Meillä kolme lasta käynyt Nopon koulua ja tykkäävät ja minä tykkään. Vastuullisia opettajia. Kiva pihapiiri.

        Minä en laittaisi lastani Hakalaan enkä Paavolaan.


    • Jouumään

      Meillä meni koko ala-aste kiusamisen merkeissä ja nyt ollaan jo niin kovanahkaisia ja päättäväisiä ettei tunnu enää missään, jos nyt sitten vaikka tulisi koulukiusausta meidän lapsen kohdalle. Konstit on monet ja ne me tiedetään =)
      Nyt ollaan Härkkiksessä ja homma toimii ihan kuten pitääkin. Keskiarvo näillänäkymin tulee olemaan 8 ja 9 välillä jos mitään odottamatonta ei satu.

      Ai niin, pakko vielä sanoa se, että sivistys ei todella mene asuintavan mukaan =)

      • Kiinnostavaa

        Olette ilmeisesti hienosti selvinneet lapsiinne kohdistuneista kiusaamisista. Kertokaa meille muille nämä monet konstit!


    • KQB

      Hyvinkäänkylä ja Puolimatka ovat ihan hyviä molemmat... Hyvinkäänkylä on pienehkö, ja Puolimatka ihan suht. uusi. Tapainlinna on uusi, mutta täynnä. Yläkouluista, Vehkoja ja Pohjoispuisto on remontoitu juuri, Tapainlinna on mitä on (eli täynnä). Puolimatkakin suht. uusi. Härkävehmaa taas on vanhin yläkoulu.

    • thenoppolainen

      Noppoa minäkin suosittelen, todella mukavia opettajia jotka tuntevat lähes kaikki oppilaat ja vanhempiinkin tutustuvat nopeasti ja ovat yhteydessä heti kotiin jos ongelmia alkaa ilmetä.
      Nykyään sielläkin vain todella ahtaat tilat, liikuntasali naurettavan pieni ja luokatkin tulevat ahtaiksi! Laajennusta pitänyt tulla viimeiset 5 vuotta mutta aina kaupunki lykkää, ja mistäköhän syystä?
      Lisäksi koulun tunnelma on aina ollut mukava, tosin nykyään tuntuu että sielläkin oppilaat ovat entistä hankalampia.

    • 13v 7D uotsolan yläa

      uotsolan yläaste on paras yhen opettajan tunnilla saa hosua ja jos sanoo huora tai vittu sanan se vaav sanoo shhhh!!!!....
      yks päivä yks pikku poika löi yhtä hommoo kaulaan ja häijäässä yhet käytti vähän spray maaleja seinään ja yhtiä 8 luokkalaisia epäiltiin huumeiden käytöstä

      voin sanoo että uotsolan koulussa kannattaa hankkii asemansa hyvin tarkasti muuten hakataan

      • jeee!!!!

        mouhijärvellä ei oo nii vammasta väkeee kuin vammalassa tääl on in vammalassa old people and small


    • Minä vaan....

      Minusta Puolimatkan koulu on paras sillä olin siellä 1-6 lk ja se oli minusta todella hyvä koulu. En suosittele vehkojaa, härkkistä enkä paavolankoulua sillä siellä ilmenee usein koulukiusausta jne. ja olen myös kuullut että härkävehmaan koulu puretaan sillä siellä on hometta. ://

    • samaa mittivä

      Hei,

      Vaikka on vanha ketju, niin laittaa vaan edelleen kouluista tietoja. Erityisesti kiinnostaisi Pohjois-puiston yläkoulu, josta en ole kuullut kovin hyvää, vaikka joku sitä kehui. Myöskin Puolimatkan koulusta olisi kiva kuulla.

    • frtrftft

      Koulun tasoon vaikuttaa huomattavasti sen hetkinen rehtori ja opettajat. Siksi koulu joka joskus oli hyvä, ei välttämättä sitä enää ole. Toisaalta asia on niinkin, että kaikissa kouluissa on varmasti koulukiusausta ja löytyy sekä hyviä että huonoja opettajia. Minä laittaisin lapseni siihen lähimpään kouluun ja mikäli se jostain syystä osoittautuisi huonoksi, sitten toiseen. Ei täällä mitään suuria eroja missään pitäisi olla. Paitsi ehkä siinä, mikäli joku koulu on erikoistunut vaikka luonnontieteisiin.

      Ehkä enemmän voisi katsoa niitä mahdollisten valinnaisten määrää, onko kerhoja tai muuta ekstraa ja minkälaisessa ympäristössä koulu sijaitsee.

    • apuope

      Martin koulu ja Tapainlinna, ehdottomasti ykkösiä !!!

    • hhahaha

      wehkojan coompton

    • Ex-opiskelija

      Tapainlinna ehdottomasti paras !

    • Onnikkaa

      Niin kaikki on

    • En ollut ihminen

      Tapainlinna vaikuttaa sellaiselta koululta, jossa ei kiusata tai siihen ainakin puututaan heti. Vaan eipä pidä paikkaansa. Vietin siellä elämäni kolme kamalinta vuotta, minua ja paria (=ainoaa) ystävääni kiusattiin. Kiusaaminen ei ollut fyysistä tai muuta sellaista, rankkaa syrjintää "vain". Ja kaikkia syrjittiin, jotka eivät mahtuneet tiettyyn muottiin. Eikä kiusaaminen rajoittunut pelkästään oppilaisiin, vaan myös opettajia tylytettiin. Opettajat olivat kyllä mukavia ja osaavia. Oppilaat vain pilasivat muuten niin hienon paikan. Toivottavasti tulevat ikäluokat ovat järkevämpiä.

    • nina2

      Nopon koulussa kiusattiin poikiani.Soittelivat kesken koulupäivän,kun isommat hakkasivat,kusivat hanskoille ym.kukaan ei voinut tilanteelle mitään.Syynä nimenomaan pieni koulu ja "reppukuntia" sekä yhdistyksiä missä kiusaajien vanhemmat mukana.Ongelma kun siis että kaikki tuntevat toisensa eikä silloin ole helppo puuttua ns.kavereiden lasten tekemisiin.Nyt lapset Hyvinkäänkylässä ja paljon kavereita eikä kiusaamista.Mitä pienempi koulu sitä pahempi. Aina selvittiin anteeksi pyynnöllä joka sitten menetti jo merkityksensä. Kaikki loppui siihen vuoden jälkeen,kun sanoin itse hakevani kiusaajat koulusta auton kyytiin ja heittäväni pienen lenkin Hyvinkään ympäri:/

    • älä itse peukuta

      Ihmettelen näitä kirjoittajia, jotka aina peukuttavat omaa kirjotustaan.
      Eikö se peukun anto ole muiden hommaa ? Menee uskottavuus koko kirjotukselta, kun tulee ketjuun uusi kirjoitus, jossa heti yläpeukku. Minä poistin kyllä sen yläpeukun tuosta nina2:n kirjotuksesta.

    • minä

      Olen nina2:n kanssa samaa mieltä! Mitä pienempi koulu, sitä pahempi. Itsekin olin nopon koulussa, ja minua kiusattiin siellä. Opettajalle kerroin kiusaamisesta mutta ei se mitään auttanut... kiusaamisen vuoksi sairastuin masennukseen...

    • Sverige skola :)

      Ruotsin kielinen koulu on paras :)

    • böbi

      Asiallinen kysymys sinällään, mutta tässä asiassa on mielipiteitä yhtä monta kuin kommentoijaakin. Vedäppä näistä jotain johtopäätöksiä. Ite kuljin hämiksen kautta pohjoispuistoon (yläaste lukio) ja hyvin meni kaikissa kouluissa kaikinpuolin. Elettiin tosin 70 - 80 lukuja, jolloin maailma oli vähän erilainen muutenkin...

    • Home

      Oliko sisäilmaongelmia jossain näistä?

    • Get the hell out

      Kuulkaas Paavolan ns. kovat jätkät nos esitätte vaan härkkiksen tomi koskimies tulee ja laittaa kuriin taikka jarkko hemminki joten paavolan kovat pojat ei tule näkemään päivänvaloa ekan ylä-aste päivä jälkee (:

      • Anonyymi

        Jes Hemminki


    • Aseman koulu

      Nykyäänkin Aseman Koulu on todella mukava, opetus asiallista ja kiusaamiseen puututaan. Ja tosiaan, Asemasta löytyy myös musiikkiluokat, joille pyritään 2-lk ikäisenä.

      Uudet oppilaat otetaan hyvin vastaan, ja nuoremmille on myös kummioppilas toimintaa. Eli 6-luokkalaiset saavat "hoidettavakseen" 1-luokkalaisen halutessaan.

      Opettajat myös mukavia, mutta pitävät järjestystä yllä. Koulussa on säännöt kunnossa, ja niitä noudatetaan.

      Ja vielä, Aseman Koulussa on uutena asiana englanninkieliset luokat, joille tietääkseni ennen ensimmäistä luokkaa haetaan.

      Suosittelen Aseman Koulua kaikin puolin!

    • huononkää

      Hyvinkäällä on myös voimakas poliittinen akseli yhteiskuntaluokkien suhteen.

      Omistavalla luokalla ei ole mitään asiaa vasemmistolaisten miehittämään musiikkiopistoon.

      Hyvinkään musiikkiopiston tuotokset eivät olekaan joitakin sattumia lukuunottamatta saavuttaneet tunnetussa historiassa kunniaa kylälleen siitä yksinkertaisesta syystä että eivät osaa.

    • Hyvä huomioida

      Paras koulu on säilytettävä koulu.Kaupungilla on ehkä jokin lakkautuslista kouluista olemassa kun etsivät "säästöjä". Todellisuudessa etsivät keikkoja koulutaksiyrittäjille jotka ovat puoluetovereita.Lakkautukset kannattaa huomioida asuinpaikkaa valitessa jos on kouluikäisiä perheessä.

    • minävainnnn

      Heh nyt rupesi itseä oikeen kunnolla ärsyttäämään. Menen huomenna seiskaluokalle hyvinkäällle uutena (muutamme siis sinne). Olen entisessä koulussa ottanu 5 luokalla a2 kieleksi ruotsin (a1 on enkku) ja hyvinkääällä ei ole mahdollisuutta jatkaa sitä. Sinne joukkoon sitten vaan ketkä ei osaa varmaan laskea edes sataan. Jee.

    • oohkl

      Meidän lapset on Aseman koulussa ja ollaan tykätty siitä paljon. Ymmärsin että se on lopetusuhan alla?? Sääli jos näin on. Sinne on tullut hyvin paljon vaihdokkaita Hämeenkadun koulusta koulukiusaamisen takia.
      Tapainlinnasta olen kuullut muuten pelkkää hyvää, paitsi että henkilökunta johtotasolla nääntyy suhteettoman suuren työmäärän alle.

    • oppi-67

      Jotkut hyvinkääläiset varmaan muistavat sen entisen HUYK:n ja rehtorinsa PK:n.
      Silloin 1960-1970-luvulla yhtä tunnettua hyvinkääläispoikaa, silloista lukiolaista,
      yksi kiukkuinen opettaja hakkasi ja Hannu Karpo kävi tekemässä TV-dokumentin.
      Rehtorikin oli joku kasvatustiet.tri, ei kyllä olisi uskonut, istui koulupäivinä virkahuoneessaan kuin diktaattori kaikki valta hallussaan.Taisi olla tärkeätä kurittaa, rankaista ja nolata oppilaita...Opettajatkin vaihtuivat melko tiheään, mistähän syystä.
      Jokunen kuuluisuuskin on siitä koulusta maailmalle lähtenyt; tohtori Saarinen,
      koripalloilija Taponen, unohtamatta niitä kymmentä itsemurhan tehnyttä entistä oppilasta ja paria kohtalaisen mainiota kirjailijaa. Äidinkielen ja maantiedon opetusmetodit ja opettajat olivat ammattiatitoisia. Pöyhöselle ja Autiolle kiitokset.

      • Toivon, ettei enää

        Yhteiskoulun yläasteella oli todellakin aikoinaan diktatuuri, rehtori ei mm. suvainnut vanhempien yhteydenottoja kouluun. Itse en tosin edes olisi hänen kanssaan yrittänytkään keskustella. Muutama iäkäs opettaja, joilla ei haluakaan ymmärtää murrosikäisiä. Kaiken lisäksi leimasivat ikävästi tietyltä ala-asteelta tuohon mausoleumiin siirtyneet oppilaat - varmaankin siksi, kun tuolla ala-asteella yritettiin opettaa nykyaikaisesti, kannustavasti, ja oppilaat huomioiden. Ei nuttura kireällä kiljuen.

        Pettymykseksenne näistä oppilaista tulikin jotain, vaikka muuta vakuutitte.


    • Ex-puolimatkalainen

      Itse haluaisin kommentoida Puolimatkan koulun tilaa. Valitettavasti koulun maine on mennyt huonompaan suuntaan. Rakennus on toki hyvä, kun melko uusi ja peruskorjattu on, mutta opettajat ja rehtori eivät niinkään. Rehtori on melko saamaton, ei saa pidettyä asioita järjestyksessä. Kielten opettajat ovat tällä hetkellä melko huonoja, sekä ala- että yläkoulun puolella. Kaikki luovempi toiminta ja vaihtoehdot opetuksessa kielletään haparoiviin syihin vedoten. Koulutupa on ainut joka nostaa Puolimatkan koulun profiilia, mukavan tiivis yhteisö ja huomaa kuinka lapsista välitetään! Harmi vain että ilmeisesti koulun puolella ei koulutuvasta pidetä, liekö syynä kateus vai mikä. Lyhyesti siis, Puolimatkan koulu on tiloiltaan mukava, mutta rehtorin ja opettajien aiheuttama huono henki on todella raskas.

    • Kaljaa...

      Oliko Asemankoulussa vielä apukoulu? Sieltä lähti 80-luvulla monta eri kuuluisuutta..

    • Hemmonki

      Varokaa Hemminkiä

    • Kokemustaon

      Muutama vuosi sitten eräs Vehkojan koulun opettaja kirjoitti Helsingin Sanomien mielipidesivuilla pysäyttävän kuvauksen nykypäivän ongelmaoppilaiden käytöksestä. Sääli etten silloin leikannut juttua talteen.

      Vehkojan koulun oppilaat ovat ongelma sekä opettajille että lähialueen asukkaille. Asuinaluetta valittaessa kannattaa varmistaa, ettei kovin lähellä ole yläastetta, mitä nykyään kai kutsutaan yläkouluksi. Niiden pihoilla riittää nuorisoa iltaisin ja öisin, ja asuinalueella on jatkuvaa ilkivaltaa.

    • Uudempaa

      Hei!

      Olemme muuttamassa Hyvinkäälle. Lapset menossa Hämeenkadun ja Pohjoispuiston kouluihin. Haluaisin "tämän päivän" kokemuksia. Minua ei siis kiinnosta, mitä tapahtui viisi vuotta sitten, vaan millaisia kokemuksia kouluista on lähivuosina.

    • Koulu555555

      Kertokaapa tosiaan lisää.

      Miten näitä kouluja käyneet ovat sijoittuneet työelämään?

    • assalainen

      Itse olen ollut Aseman koulussa (3lk - 6lk) ja ihan hyvä on ollut. Opettajia on mukavia ja sitten ei-niin-mukavia. Mutta ei mukavia on vain muutama (ja käytökseni on tietenkin vaikuttanut myös opettajien suhtautumiseen minua kohden). Kuri on yleensä aika hyvä, eikä kiusaajia ole hirveästi. Muutamia kiusaajia on, mutta opettajat hoitavat tilaneteen aika hyvin. Arvosanana ehkä 7/10

      • Usealtakuultu

        Aseman koulun musiikkiluokan taso ja opetus on laskenut paljon epäpätevän opettajan vuoksi valitettavasti!


    • jaakkokusipää

      Asemankoulun jaakko ope on perseest

    • Karttakeppiäkynsille

      Huonon kotikasvatuksen saaneet lapsetkin pääsevät kommentoimaan...

    • SurkeaPaikka

      Hyvinkään amis todella surkea...

    • Anonyymi

      Puolimatkan Koulu on parhain vaihtoehto. Olen kuullut että Tapainlinnassa kiusaamisesta saa syyt niskoille Kiusaamisen uhri ja hänen vanhempansa

    • JoonKan

      Itse olen Hyvinkäällä Pohjoispuistossa käynyt, ja voin sanoa että jos sinne pistää lapsen ei ainakaan kiusatuksi joudu (jos kaveriporukkaa on), mutta vähän voi joku 9-luokkalainen poika härnätä jos oppilas vaikuttaa ns.outsiderilta ja yksin laahustaa käytävällä. Ei lähivuosina ole kiusausta näkynyt, kaikilla on omat porukkansa jossa halutessaan pysyvät ja tutustuvat myös muihin. Suosittelen hankkia kavereita ensimmäisenä kun aloittaa koulun eikä pistää itseään muiden yläpuolelle. Jos oppilaiden kannalta sanoisin, Pohjoispuistossa nuoret näyttäät arvostavan sellaisia down to earth- ihmisiä jotka osaavat vitsailla eikä hirveitä tuittupäitä jotka aina vetävät ponnari tiukalla tunneilla ja joka tauolla tekevät tehtäviä. Hyviä ja huonoja puolia opettajilla, ihan sama kuin muissakin kouluissa, mutta hyvin osaavat kaikki opettaa eri aineita ja osallistuvat oppilaiden kanssa keskusteluihin ja oppivat tuntemaan oppilaat. Tuntimerkintöjä satelee myöhästymisistä aktiivisiin osallistumisiin monelta jos ei kaikilta opettajilta.

    • Että_näin

      Ymmärtääkseni Tapainlinnan koulu on ihan hyvä.

      • Että_ei_näin

        Sinulla on ymmärryksessä ongelma.


    • havebeenthere

      Kaikki Hyvinkään ja Suomen koulut ovat aivan kelvollisia. Kyllä niissä ahkera, hyvää kotikasvatusta nauttiva lapsi pärjää.

      • Youhavenotbeenthere

        Ei pidä paikkaansa, senkin valehtelija.


    • VinkkiNro1

      Jos kämpän katsanta on vielä kesken, niin kannattaa ennen tarjousta vaatia HOMEKOIRAT tekemään tarkastuksen. Kuntotarkastajat pintamittareineen eivät löydä mitään.

    • Jormaperkele

      Mitä ikinä teetkään vältä härkistä ja paavolaa

    • Anonyymi

      Älä MISSÄÄN NIMESSÄÄN laita paavolaan, surkea koulu, laita hämeenkadun kouluun HYVÄ KOULU

    • Anonyymi

      Paavolan koulu suljetaan hyvinkäältä ehkä viikon päästä korona viruksen leviämisen takia.

      • Anonyymi

        Jännää että Paavolan koulu ainoastaan suljetaan. Hyvinkäällä on monta muutakin koulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännää että Paavolan koulu ainoastaan suljetaan. Hyvinkäällä on monta muutakin koulua.

        Tuli ihan muuten vaan mieleen näistä kouluista....itse kävin härkiksessä yläasteen 97-99 ja täytyy sanoa, että muutamilla kavereilla oli meno melkoista siellä : )
        Vaikka mitä temppuja tekivät ja poliisitkin oli tuttu näky siellä siihen aikaan. Taisivat silti kaikki päästä pois luokalle jäämättä, kumma kylläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli ihan muuten vaan mieleen näistä kouluista....itse kävin härkiksessä yläasteen 97-99 ja täytyy sanoa, että muutamilla kavereilla oli meno melkoista siellä : )
        Vaikka mitä temppuja tekivät ja poliisitkin oli tuttu näky siellä siihen aikaan. Taisivat silti kaikki päästä pois luokalle jäämättä, kumma kylläkin.

        Itsekkin olin siellä noihin aikoihin ja kyllähän siellä muutamat pojat melkoista ohjelmaa järjestivät. Oi niitä aikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekkin olin siellä noihin aikoihin ja kyllähän siellä muutamat pojat melkoista ohjelmaa järjestivät. Oi niitä aikoja.

        Mihinkähän kouluun tuo ketjun aloittaja lapsensa sijoitti? Siitä on nyt 14 vuotta. Nythän he ovat mahdollisesti jo yli parikymppisiä, eli opiskelevat yliopistoissa tai muualla. Miten meni, onnistuiko "kouluvalinta", tuliko peruskoulussa päähän älliä tai lukiosta päätöspaperiin niitä.
        Kertokaa.


    • Anonyymi

      Itse kävin vehkojankoulua 3 vuotta
      Ja itse en suosittele
      Opettajat ei kiinnitänyt mitään huomiota kiusaamiseen jota minua kohtaan oli eikä laittanut tukiopetukseen ennen 6lk eli vikaa vuotta jolloin olin siellä
      Rehtorin mielestä kiusaaminen olisi ollut enemmän toiseen henkilöön kohdistuvaa eli minä olin ainoastaan kiusaaja
      Jatkuvasti menee yläkoululaiset ja jopa alakoululaiset lähellä olevaan s marketiin kun on viellä koulua eikä siihen puututa tarpeeksi eikä he yleensä jää edes kiinni asiasta
      Ja ruoka on ihan hirveetä
      Tänä vuonna aloitan 7lk syksyllä ja vaihdan koulua ja en jää hyvinkäälle. En siis suosittele
      Ehkä joillekin jotka luulee olevansa maailman napa
      Mene siihen kouluun/ laita lapsesi jos haluat että sinun/lapsesi koulumenestys tulee olemaan surkeaa. Tiedän että tyypistä joka aloitti keskustelun on jo tosi pitkä aika

      • Anonyymi

        Ainiin ja ei opelt kiinnittänyt mitään huomiota siihenkään että mun luokkalaiset pojat haukku mua joka päivä ja heitti musta kaikenlaista läppää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1183
    Aihe