Valikko
Etsi

Akku vai starttimoottori rikki???

Autossani on sellainen vika että se starttaa välillä avaimella ja välillä ei. Autoa ei saa käyntiin käynnistyskaapeleilla vaikka sitä yritin kahden eri autoiljan kanssa kaksilla eri kaapeleilla. Kaapelit oli varmasti oikein. Onko vika siis starttimoottorissa vai akussa? Olemme saaneet auton tarvittaessa työntämällä käyntiin.

Akun hyytymisen puolesta puhuu se, että ekalla kerralla auton varastuksenestolaite ei ollut toiminnassa vaikka sen olin aktivoinut kun autolta lähdin.

Voiko vika olla starttimoottorissa, koska saan auton välillä ihan normaalisti startattua avaimella? Voiko starttimoottori olla sillä tavalla rikki, että välillä se toimii ja välillä ei?

Kiitokset etukäteen neuvoista!

Tämä keskustelu on suljettu
Ilmianna
Jaa

31 Vastausta



kaapeleilla käyntiin, startti kaipaa huoltoa. Hiilien vaihto auttaa mahdollisesti mutta itse käyttäisin koko startin autosähkökorjaamolla joka tekee tarvittavat temput. Kotokylän sähkökorjaamolla teetetty starttiremontti on yleensä edullisempi kuin varaosaliikkeestä haettu vaihto-osa, ja samat temput on laitteisiin kuitenkin tehty.

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

VIKA VOI OLLA MYÖS VIRTALUKON POHJASSA.

Ilmianna
Jaa

AUDI A4 vm 01 hyytyi, saa bensaa ja kone pyörii mut ei käynnisty....mis vika?

Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:

Jakohihna poikki tai hampaat irronneet tai hihnan kiristin rikki ja jako seonnut

Käynnistyksenestossa vikaa

Sytytysvehkeissä vikaa

Jotakin muuta

Ilmianna
Jaa

Tarkasta virranjakajan kansi ja pyörijän toiminta. Myös tulpat ja niiden johdot. Vika voi tietysti olla myös ajotietokoneen puolella.

Ilmianna
Jaa

rundari kun starttaat, nouseeko viisari?

Jos ei liiku voi olla kammen tai nokan asentoanturi

Ilmianna
Jaa

tekeepi kirjoitti:

rundari kun starttaat, nouseeko viisari?

Jos ei liiku voi olla kammen tai nokan asentoanturi

Show more

..eli tarkasta ensin akun napojen kontaktit, hapettumat saattavat aiheuttaa juuri em. ajoittaisia käynnistysongelmia.Mikäli hapettumaa -> kuumaa vettä/manual puhdistus;+suojaksi öljyä. Lisäksi tarkasta starttimoottoriin menevä pienempi johto ja sen liitin (ns.herätevirta). ps. Toivottavasti alkaa pelittää!!

Tarjolla apuva_

Ilmianna
Jaa


solenoidinkärjet kuluneet.

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

mitkä on solenoidin kärjet

Ilmianna
Jaa

Kyllä mä veikkaan tuota virtalukon pohjaa!!!!!

Uskoppas ny vaan

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Helpoin mitata tuleeko virtaa startille + maadottaako startti! Sen jälkeen yleismittarilla mittaa herätejohtoa, ja toinen starttaa. Jos sinne potkua tulee niin saa laskea ainakin kaikki sähköviat pois.

Ilmianna
Jaa

On kaksi vaihtoehtoa,joko virtalukon pohja tai sitten starttimoottori.Starttimoottori on helppo testata koska silloin kun auto ei käynnisty avaimesta niin kaveri koputtelemaan starttia ja itse kääntämään avaimesta.

Ilmianna
Jaa


Vika voi olla starttimoottorissa ja on joissain merkeissä (esim. toyota) jopa yleinen. Siis startin solenoidin koskettimet on hitsautuneet käytössä piloille eikä siis joka starttauksella kosketusta synny. Myös jos startin hiilet ovat kuluneet on oireet samat. Eniten tapaus tosin kuulostaa siltä, että vika olisi virtalukon pohjassa. Siis siinä moni napaisessa liittimessä joka tulee virtalukon lukkopesään kiinni.

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Kyseessä on selvä solenoidin kosketuspintojen likaantuminen/kuluminen. Solenoidi on starttimoottorissa oleva "starttimoottorin näköinen mötikkä mutta pienempi" magneetti kytkin jota ohjataan virtaavaimella. Väännettäessä virtaavaimesta solenoidi kytkeytyy ja yhdistää virran starttimoottorille. Nyt kun solenoidi on likaantunut, niin virta ei yhdistykkään jokakerta. Korjaustoimenpiteeksi riittää solrnoidin kosketuspintojen puhdistus hiomapaperilla, eikä maksa muutakuin irroituksen ja puhdistuksen vaivan. "Tunnin homma"

Ilmianna
Jaa

startin hiilet, jotka jää vähän kantamaan, jos sartatessa mittari valot palaa edelleen kirkkaasta niin solenidin nastat tai startin hiilet, voi myös olla virtalukon pohjassa sanomista.

Ilmianna
Jaa

Tarkistappa virtalukon pohja ja siitä solenoidille menevän johtimen kunto. Nyt, kun sulla on siellä käynnistyksen estoa sun muuta krääsää, tarkastettavien kohteiden ja liitosten määrä moninkertaistuu.

Yleensä ei kannata etsiä vikaa sieltä, missä sitä ei ole, se on loputon suo. koska startti joskus pyörittää, ei silloin vika yleensä oo startissa jos solenoidi naksahtaa, jos ei, silloin voi alkaa solenoidia syyttämään. Asiantuntijan on helppo kokeilla, toimiiko startin osuus, mut nykyaikaisesta autosta ei tilanahtauden vuoksi tahdo päästä osiin käsiksi. Nykyautoissa (alle 15 vuotta) voi vain pissata pellin alle, viedä korjaamolle ja "päivettää" reilusti lompakon sisustaa. Muuten kysymyksestäsi puuttuu olennaisin, autosi merkki ja vuosimalli.

Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:

Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.

Ilmianna
Jaa

Tietäiskö joku kirjoitti:

Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.

Show more

Kun nyt kerran starttimoottorikin meni tyhjäksi, on toisesta autosta otettava starttimoottori, jos se vielä on osittain täynnä. Virran ottaminen ei auta tyhjäksi menneeseen moottoriin.

Ilmianna
Jaa

Tietäiskö joku kirjoitti:

Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.

Show more

vaikka tiepalveluun, mutta täältä ei varmaan todellista apua ja oikeita neuvoja löydy.

Ilmianna
Jaa

Pieni Sielu. kirjoitti:

Kun nyt kerran starttimoottorikin meni tyhjäksi, on toisesta autosta otettava starttimoottori, jos se vielä on osittain täynnä. Virran ottaminen ei auta tyhjäksi menneeseen moottoriin.

Show more

Itsellä tässä oli samalta vaikuttava tilanne. Aluksi luulin, että akku oli mennyt tyhjiin, mutta arvio oli väärä. Ei auttanut virran ottaminen toisesta autosta. Se sitten auttoi, että kaveri tuli jeesimään ja saatiin auto hinaamalla käyntiin. Toki, aina ei voi olettaa että joku tulee hinaamaan auton käyntiin, mutta kyllä se ainakin siinä auttoi, että sai sen auton ajettua suoraan huoltoon.

Ilmianna
Jaa

Tietäiskö joku kirjoitti:

Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.

Show more

Kovilla pakkasilla kannattaa varsinkin lyhyessä ajossa aldata akkua ulkopuolisella laturilla.

Mulla samanlainen Camry ja siinä tuntui olevan mukavasti latausta, kun jo 1,5 tunnin kuluttua laturi siirtyi ylläpitolataukseen. Laturina oli melko pieni eli 3,6 A:n C-tek ja tietysti lumihiutaleasento.

Auto käynnistyy vain jos startti pyörittää kunnolla eli silloin ei jännite valahda liian alas.

Kannattaa tarkastaa kaikki sähkölaitteiden liitokset akunkengistä starttimoottorin napoihin.

Ilmianna
Jaa


Huomasine et täs on tosta virtalukon pohjasta keskustelua nii aatelin kysästä ku oon kusessa autoni kanssa!

Siis mun auton on ford sierra -92 doch 2.0l

Elikkäs:

Perjantaina auto toimi ihan moiteettomasti sit ajoin sen perjantai iltana kotiin. Sit launtai aaamuna auto ei tuntut lähtevän käyntiin ei sitten millään! Ei ees luvannut! Starttas kyllä mutta ei käynnisty :o Missä vika :O Koitettii antaa apuvirtaaki ja laitettii bensaa tankkii jne mut ei nii ei. Mul on ollu ennen tuo virtalukon pohja paskana. Epäilen et se voisi olla se :o koska mul on ollu se jo pitempään rikki kun valot ei meinaa sammua heti kun virrat kääntää pois. Tosin nyt menee kyllä valot ja muut virrat päälle jne ettää hmmm. :D Täällä yks vähemmän kokemusta omaava sierra kuski tarttis neuvoja? Kertokaas viisaammaat.

Kiitos vastauksista näin etu käteen!

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Pakkasella ei sähkövempaamet meinaa toimia, meillä esim -90 datsun nissan sunnys ei ajovalot, mittarivalot jne meinaa aluks toimia!!!!

Ilmianna
Jaa

Ja sellanen lisäys vielä että auton kanssa ei ole ollut ennen moista ongelmaa! on lähtenyt aina ihan hyvin käyntiin vaikka ois viikon seissy! Ekaa kertaa jotakin tälläistä :o

Ilmianna
Jaa

muuten mitenkäs autoon pystyis tekemään sellaisen esto laitteen että moottorin käynnissä ollessa tosta avaimesta startti asentoon kääntäessa joku rele estäis starttimoottorin käyttämisen moottorin käynnissä ollessa onko kaikissa autiossa tollainen estin vai pystyiskö tollasen tekemään

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

Joissakin on (= oli jo vuonna 1968), joissakin se on jätetty kuskin murheeksi.

Mitään idioottivarmaa laitetta ei pystytä rakentamaan, koska idiootit kyllä saa kaiken rikki.

Jokohan muuten se alkuperäisen kysyjän probleema on ratkennut vai vieläkö vikaa ilmenee? Aikaahan on kulunut vasta 4 vuotta...

Ilmianna
Jaa


Pitäis tehdä semmoinen estin,joka kieltäis sinua

starttaamasta olleenkaan?

Simppis 92,Todella mielenkiintoista,kai pitää jo alkaa

näitä huumorilla ottaa? :w

Ilmianna
Jaa

Meiilä oli citikas startti moottoripaskana, lämpimänä ei käyntii paitsi työntämällä, eli piti antaa vähän jäähtyä kun oli jokku johot sulanu yhtee!!!! Tosin se on nyt vaihettu ettei oo enää kyseistä ongelmaa!!

Ilmianna
Jaa

Mulla akkukenkä oli halki eikä pimeässä huomannut.

Ilmianna
Jaa

Mulla vaihdettiin virtalukon pohja ja viikon toimi kuin unelma, mutta sen jälkeen taas avaimesta ei virtoja päälle. Joskus tulee virrat, joskus ei. Mitä pitäs tehdä? Virtalukon pohja on vaihdettu nyt kahdesti vuoden aikana ja toisella kerralla toimi 8 kk ja nyt siis viikon ajan.

Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:

pohja varmaan taas sitten paskana kun vaihtamalla kerta korjaantuu. vaihda uusi pohja kai siinä joku takuu on.

onhan siellä releet käytössä ettei kulje kaikki virta virtalukon pohjan läpi.

Ilmianna
Jaa

Tämä keskustelu on suljettu

Voit yhä lukea viestiketjua, tykätä kommenteista ja ilmiantaa asiattomuuksia. Halutessasi voit aloittaa uuden keskustelun samasta aiheesta.

Aloita uusi keskustelu