Pitääkö taiteilijan olla narsisti

Lueskelin jotain vanhaa kirjaa 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alusta suurista nimistä. Lähes poikkeuksetta kaikki taiteilijat tuntuivat olevan hyvin narsistisia persoonia.

Eikö ole outoa, että arvostamme taiteilijoina ihmisiä, jotka nykylääketiede luokittelee likimain sairaiksi (narsistinen persoonallisuushäiriö)? Vai onko niin, että päästäkseen näkyviin kovassa kilpailussa, pitää olla sellaista henkilökohtaista pyrkyryyttä, jota narsismi ruokkii?

Pitääkö taiteilijan mielestänne olla narsisti, jotta hänellä olisi edes jotain toivoa elää taiteellaan?

39

2207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkisin

      Mutta julkisuudessa viihtymisesta on varmaankin etua jos haluaa tienata.

      Narsismi ei muuten ole sama asia kuin narsistinen persoonallisuushäiriö.

      • "Narsismi ei muuten ole sama asia kuin narsistinen persoonallisuushäiriö."

        ...mutta raja on häilyvä. Saman asian eri vahvuuksia kumminkin, toista vain pidetään normaalina.


    • minäite...

      Täytyy olla pahimman luokan narsisti. Muutkin luonnehäiriöt ovat eduksi.

    • BARE

      Keitä nämä 1800 ja 1900-l suuret nimet sitten olivat. Jos puhut pikassoista, moneista dela mösösööstä ja muista hulluista, niin varmasti löytyy muutamat skitsofreniat ja nasismit.

      En sitten tiedä esim. Geromesta, Barguesta, Meissonierista jne. tämän päivän ja 1800-l OIKEISTA mestareista.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jean-Léon_Gérôme
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jean-Louis-Ernest_Meissonier
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Charles_Bargue

      Monesti "nykytaiteilijat" tuntuvat olevan jotain ihme eliitin leikkikaluja, jotka saavat sitten sekoilla miten haluavat, ja sitä kautta antavat lisää ponnetta sellaseen hypetykseen jolla heistä tehdään taiteilijoita. Esim. joku Jorma Uotinen, Teemu Mäki tai vaikkapa Ansver Oksanen, jotka tunnetaan lähinnä juuri sekoilusta eikä taiteesta.

      Heidän taide itsessään ei ole minkään arvoista vaan se "status" mikä siihen liitetään, esim. juuri "taiteilijathan on tosi omalaatusia hulluja, se omalaatuisuus mikä heistä tulee on paljon parempaa kuin se "omalaatuisuus" kuin mikä jokaisesta kadun tallaajasta löytyy". Oikeastihan omaperäisyys ei ole edes mikään taiteellinen arvo. Kauneus ehkäpä saattaisi olla, katsokaa vaikkapa juuri noita Meissonierin, Geromen ja Barguen maalauksia, kuinka uskollisesti näetylle kauneudelle ne esittävät hienon yksinkertaisesti ne on toteutettu.

      Kauneus ei välttämättä tarkoita sitä että siinä taulussa olisi jotain enkeleitä, madonnia ja fauneja tanssimassa kukkaiskedolla. Ne ovat ehkäpä kauniiksi mielettyjä symbooleja. Mun mielestä myös esim. joku Meissonierin todella maskuliininen ja "voimakas" aihe voi olla kaunis, kunhan se on esitetty kauniisti. Tai ehkäpä sitä vois sanoa enemmän joskuks voimakkaaks tai merkityksellinen emt...

      ...

      Toisaalta jos miettii miten taiteilijoita kohdellaan, tai siis miten nitä "homogenisoidaan" (jos toi nyt on edes mikään oikea sana) niin voi tajuta millaselta tuntuu olla itse taiteilija, ja minkä takia monet muuttuu nopeasti aika itsekkäiksi ja eristäytyneiksi.

      Monesti yhdistetään kaikki taiteilijat samaksi porukaksi, ja kysytään joltain kymmenen vuotta eläväämallia treenanneelta muotokuvamaalarilta että "tuleeks sul niit inspiksii ja haluaisiks maalata valokuvasta mun koirasta portretin" niin yksinkertasesti ei varmaan vaan jaksa ruveta selittämään jostain kukista je mehiläisistä lähtien että asiat ei vaan mene noin, vaan mielummin tuhahtaa jotain ylimielistä kuin jaksaa ruveta vääntämään.

      Ihmiset ei näytä tajuavan edes että on oikeasti huonoa taidetta, hyvää taidetta ja jotain siltä väliltäkin kai. Eikä ne tajua että taide ei välttämättä ole jotain sekavaa runoilua, jossa odotellaan inspiksiä tai maalataan jotain mystisiä visioita. Toisaalta "nykytaiteilijat" on kyllä just niitä jotka tekee tällasta paskaa, joten ehkäpä tollanen kohtelu on niille ihan ok. Muuten mun mielestä taidemaalausta vois pitää enemmän käsityönä kylläkin.

      • "Keitä nämä 1800 ja 1900-l suuret nimet sitten olivat"
           
        Goya, Francisco José de
        David, Jacques-Louis
        Blake, William
        Thorvaldsen, Bertel
        Turner, William
        Constable, John
        Ingres, Jean Auguste Dominique
        Corot, Jean Baptiste Camille
        Delacroix, Eugène
        Schwind, Moritz von
        Daumier, Honoré
        Millet, Jean François
        Menzel, Adolph
        Courbet, Gustave
        Chavannes, Pierre Puvis de
        Böcklin, Arnold
        Rossetti, Dante Gabriel
        Meunier, Constantin
        Manet, Édouard
        Burne-Jones, Edward
        Whistler, James
        Degas, Edgar
        Cézanne, Paul
        Rodin, Auguste
        Monet, Claude
        Renoir, Auguste
        Vereshtshagin, Vasilij
        Rousseau, Henri
        Repin, Ilja
        Gauguin, Paul
        Josephson, Ernst
        Gogh, Vincent van
        Werenskiold, Erik
        Seurat, Georges
        Zorn, Anders
        Maillol, Aristide
        Munch, Edvard
        Toulouse-Lautrec, Henri de
        Bonnard, Pierre
        Vigeland, Gustav
        Matisse, Henri
        Rouault, Georges
        Arosenius, Ivar
        Isakson, Karl
        Picasso, Pablo


      • ...edelleen nähdä

        ....edes vilaukselta BARE:n tekemiä töitä, mutta en ole vieläkään nähnyt ainuttakaan.


      • "Ihmiset ei näytä tajuavan edes että on oikeasti huonoa taidetta, hyvää taidetta ja jotain siltä väliltäkin kai."

        Minusta tällä ole merkitystä (aiheen kannalta), jos taiteilija vain suhtautuu vakavasti siihen, mitä pitää oikeana taiteena. Wannabeet erikseen.

        Lähinnä mietin, mikä on se voima, joka saa ihmisen ryhtymään (ammatti)taiteilijaksi, ja narsismi nousi aika korkealle sijalle. Poikkeuksen tekevät ehkä ikonimaalarit, jotka eivät edes signeeraa töitään ja muutamat poikkeusyksilöt, joille itse taide muodostuu pakkomielteeksi (Palsa, Munch)

        Mutta suurin osa taiteilijoista lienee nautii siitä, jos saa itsensä esille. Harvemmassa on ne, joille julkisuus on vain välttämätön paha.


      • BARE
        ...edelleen nähdä kirjoitti:

        ....edes vilaukselta BARE:n tekemiä töitä, mutta en ole vieläkään nähnyt ainuttakaan.

        Et ole vieläkään? Herran jestas... tähän asti edetty ja kukaan ei ole tullut näyttämään sulle niitä töitä?

        Ei tää threadi koske mun töitä, tää koskee jotain vitun populistista narsismi vammaillua


      • BARE kirjoitti:

        Et ole vieläkään? Herran jestas... tähän asti edetty ja kukaan ei ole tullut näyttämään sulle niitä töitä?

        Ei tää threadi koske mun töitä, tää koskee jotain vitun populistista narsismi vammaillua

        vielä aika lapsi: "Ei tää threadi koske mun töitä, tää koskee jotain vitun populistista narsismi vammaillua"

        Miksi ylipäätään vastaat, jos aihe ei kiinnosta. Eikö kukaan lähipirissäsi jaksa enää kuunnella kiukutteluasi, niin pitää tänne purkaa.

        Kasvahan aikuiseksi, niin löydät varmasti taiteestakin uusia kiehtovia puolia, paljon enemmän kuin vain käsityötaidon.


      • BARE
        EliasK kirjoitti:

        vielä aika lapsi: "Ei tää threadi koske mun töitä, tää koskee jotain vitun populistista narsismi vammaillua"

        Miksi ylipäätään vastaat, jos aihe ei kiinnosta. Eikö kukaan lähipirissäsi jaksa enää kuunnella kiukutteluasi, niin pitää tänne purkaa.

        Kasvahan aikuiseksi, niin löydät varmasti taiteestakin uusia kiehtovia puolia, paljon enemmän kuin vain käsityötaidon.

        Joo... Kuulehan lapsukainen... Voi ressukkaa... Aikoinaanhan taide oli....

        En ikinä alennu jollekkin seuraleikki tasolle taiteen kanssa.

        Oletko sinä löytänyt koskaan sitä käsityötaito puolta. Epäilen että et ole. Miten voit tulla sanomaan mulle että sitten vielä joskus "löydät jonkun muun puolen" kun et selvästikkään itse ole "löytänyt" kuin yhden puolen.

        En tiedä ketään suomalaista taiteilijaa joka maalaisi ei esittävää, mutta joskus olisi osannut piirtää ja maalata. Monet yleensä väittävät että joku osasi joskus jotain, mutta sitten kun mennään siihen pisteeseen että pitäisi näyttää niitä hyvin tehtyjä töitä...


      • BARE kirjoitti:

        Joo... Kuulehan lapsukainen... Voi ressukkaa... Aikoinaanhan taide oli....

        En ikinä alennu jollekkin seuraleikki tasolle taiteen kanssa.

        Oletko sinä löytänyt koskaan sitä käsityötaito puolta. Epäilen että et ole. Miten voit tulla sanomaan mulle että sitten vielä joskus "löydät jonkun muun puolen" kun et selvästikkään itse ole "löytänyt" kuin yhden puolen.

        En tiedä ketään suomalaista taiteilijaa joka maalaisi ei esittävää, mutta joskus olisi osannut piirtää ja maalata. Monet yleensä väittävät että joku osasi joskus jotain, mutta sitten kun mennään siihen pisteeseen että pitäisi näyttää niitä hyvin tehtyjä töitä...

        taiteesta montakin puolta, ja siksi varon yleistämästä, että hyvä taide on sitä ja huono tätä. Tuollainen yleistys kertoo lähinnä katsojan kapeakatseisuudesta, ei niinkään itse taiteesta.

        Taiteen voi nähdä itseilmaisuna (Särestöniemi), mystisen alkuvoiman virtana (Paul Klee), yhteiskuntakritiikkinä (Palsa), kauneuden ja jalouden tavoitteluna (Michelangenlo), ajan kuvana (Edelfelt) huippuun vietynä maalaustaitona (von Wright), värileikkinä (Yves Klein, Mari Rantanen), mystiikkana (Simberg) ja monin monin muin tavoin.

        On varsin luonnollista, ettei kukaan, jota realistinen taide kiinnosta, ei käytä aikaansa huipputasoisen piirtämisen opetteluun. Tosin on taiteilijoita, joiden ura on aluksi lähtenyt realismiin, mutta kääntynyt sitten muualle, esimerkkinä nyt vaikka van Gogh tai Särestöniemi.


      • BARE
        EliasK kirjoitti:

        taiteesta montakin puolta, ja siksi varon yleistämästä, että hyvä taide on sitä ja huono tätä. Tuollainen yleistys kertoo lähinnä katsojan kapeakatseisuudesta, ei niinkään itse taiteesta.

        Taiteen voi nähdä itseilmaisuna (Särestöniemi), mystisen alkuvoiman virtana (Paul Klee), yhteiskuntakritiikkinä (Palsa), kauneuden ja jalouden tavoitteluna (Michelangenlo), ajan kuvana (Edelfelt) huippuun vietynä maalaustaitona (von Wright), värileikkinä (Yves Klein, Mari Rantanen), mystiikkana (Simberg) ja monin monin muin tavoin.

        On varsin luonnollista, ettei kukaan, jota realistinen taide kiinnosta, ei käytä aikaansa huipputasoisen piirtämisen opetteluun. Tosin on taiteilijoita, joiden ura on aluksi lähtenyt realismiin, mutta kääntynyt sitten muualle, esimerkkinä nyt vaikka van Gogh tai Särestöniemi.

        Mitä kapeakatseisuus sun mielestä on? Sitäkö että ei hyväksy kaikkea? Kuinka moni klassista soittava muusikko oikeastaan vihaa jotain Britneytä? Ja kuinka hienosti he silti tekevät oman asiansa.

        Klassinen ja moderni taide on oikeasti kaksi aivan täysin eri asiaa, aivan kuin vertailisi jotain suunistusta ja bodausta. Kummatkin on varmasti urheilua, mutta tuskin filosofioina tai käytännössä mitenkään kauhean samanlaiset. Moderni taide on sellasta pikku hauskoilla ideaoilla pelaamista, tai sitten ihan täysin päättömän puuhailua ja myöhemmin siitä sitten jollain filosofia ja psykologia termeillä kirjottelua, jotta siitä saadaan edes jonkun arvoista yleisön silmissä.

        Just tällanen runoilu tuhoaa klassista taidetta. "Ajan kuvausta" Edelfeltissä, toiko on nyt se minkä näet tossa maalarissa? Sen millasia aiheita se valitsi?

        Se juuri että punnitset klassista taidetta jotenkin jostain modernin taidehistorian kannalta tekee siitä jotain mystistä runoilua, mitä se ei välttämättä tarvitse olla ollenkaan. Ainakaan koulutuksen puolesta.

        Paul Klee, Palsa, Säreistöniemi tai jotkut muut sekoilijat ei oo oikein mitenkään vertailtavissa vaikkapa Edelfelttiin tai Michelangeloon, taiteen tekemisellä oli täysin erilaiset syyt. Palsa ja Säreistöniemi tuskin tiesivät itse mitä tekivät, kunhan kännipäissään sekoilivat jotain tai leikkivät jotain kauhukakaraa ärsyttävillä teoksillaan.

        Edelfelt ja Michaelangelo taas olivat loppuun asti taiteilijoita ja käsityöläisiä, eivätkä alentuneet mihinkään halpamaiseen kikkailuun. Heidän teoksissaan on nimen omaan hienoa se "luonnon
        tulkitseminen" (vammanen ilmasu, kun sitä on käytetty niin väärissä yhteyksissä).


        .....
        Esimerkkinä vaikkapa Van Gogh joka ei ikinä osannut pirtää. Ei se koskaan tehnyt mitään realistista? Kopioi Bargue kurssin ihan päin helvettiä kaks kertaa läpi, käyttäen ehkä puol tuntia aikaa per piirros, ja sitten piirsi patsaita täysin väärällä observointi tavalla ja aivan kieli poskella.

        Sama Säreistöniemi. Ei säreistöniemi osannut koskaan piirtää. Teki sitä samaa vääntynyttä sotkua aina, joskus vähän muka yrittäen jotain, yleensä kuitenkin vaan sotaten sinne sun tänne, kunnes Kekkonen nosti tyypin jalustalle. Muutenhan ei koko tyyppiä tunnettaisi missään, ellei sitä olisi just nimen omaan keinotekoisesti "nostettu jalustalle".

        Jos asiat olivat toisin niin esimerkkejä kehiin.


      • seurata,
        EliasK kirjoitti:

        taiteesta montakin puolta, ja siksi varon yleistämästä, että hyvä taide on sitä ja huono tätä. Tuollainen yleistys kertoo lähinnä katsojan kapeakatseisuudesta, ei niinkään itse taiteesta.

        Taiteen voi nähdä itseilmaisuna (Särestöniemi), mystisen alkuvoiman virtana (Paul Klee), yhteiskuntakritiikkinä (Palsa), kauneuden ja jalouden tavoitteluna (Michelangenlo), ajan kuvana (Edelfelt) huippuun vietynä maalaustaitona (von Wright), värileikkinä (Yves Klein, Mari Rantanen), mystiikkana (Simberg) ja monin monin muin tavoin.

        On varsin luonnollista, ettei kukaan, jota realistinen taide kiinnosta, ei käytä aikaansa huipputasoisen piirtämisen opetteluun. Tosin on taiteilijoita, joiden ura on aluksi lähtenyt realismiin, mutta kääntynyt sitten muualle, esimerkkinä nyt vaikka van Gogh tai Särestöniemi.

        kuinka jokainen tälle palstalle ilmaantuva uusi kirjoittaja aloittaa tämän saman väittelyn tämän saman nimimerkin kanssa.

        Olet lyönyt pääsi karjalan mäntyyn. Jos nautit loputtomasta väittelystä, jatka toki, mutta jos tarkoituksesi on keskustella, ignore.


      • BARE kirjoitti:

        Mitä kapeakatseisuus sun mielestä on? Sitäkö että ei hyväksy kaikkea? Kuinka moni klassista soittava muusikko oikeastaan vihaa jotain Britneytä? Ja kuinka hienosti he silti tekevät oman asiansa.

        Klassinen ja moderni taide on oikeasti kaksi aivan täysin eri asiaa, aivan kuin vertailisi jotain suunistusta ja bodausta. Kummatkin on varmasti urheilua, mutta tuskin filosofioina tai käytännössä mitenkään kauhean samanlaiset. Moderni taide on sellasta pikku hauskoilla ideaoilla pelaamista, tai sitten ihan täysin päättömän puuhailua ja myöhemmin siitä sitten jollain filosofia ja psykologia termeillä kirjottelua, jotta siitä saadaan edes jonkun arvoista yleisön silmissä.

        Just tällanen runoilu tuhoaa klassista taidetta. "Ajan kuvausta" Edelfeltissä, toiko on nyt se minkä näet tossa maalarissa? Sen millasia aiheita se valitsi?

        Se juuri että punnitset klassista taidetta jotenkin jostain modernin taidehistorian kannalta tekee siitä jotain mystistä runoilua, mitä se ei välttämättä tarvitse olla ollenkaan. Ainakaan koulutuksen puolesta.

        Paul Klee, Palsa, Säreistöniemi tai jotkut muut sekoilijat ei oo oikein mitenkään vertailtavissa vaikkapa Edelfelttiin tai Michelangeloon, taiteen tekemisellä oli täysin erilaiset syyt. Palsa ja Säreistöniemi tuskin tiesivät itse mitä tekivät, kunhan kännipäissään sekoilivat jotain tai leikkivät jotain kauhukakaraa ärsyttävillä teoksillaan.

        Edelfelt ja Michaelangelo taas olivat loppuun asti taiteilijoita ja käsityöläisiä, eivätkä alentuneet mihinkään halpamaiseen kikkailuun. Heidän teoksissaan on nimen omaan hienoa se "luonnon
        tulkitseminen" (vammanen ilmasu, kun sitä on käytetty niin väärissä yhteyksissä).


        .....
        Esimerkkinä vaikkapa Van Gogh joka ei ikinä osannut pirtää. Ei se koskaan tehnyt mitään realistista? Kopioi Bargue kurssin ihan päin helvettiä kaks kertaa läpi, käyttäen ehkä puol tuntia aikaa per piirros, ja sitten piirsi patsaita täysin väärällä observointi tavalla ja aivan kieli poskella.

        Sama Säreistöniemi. Ei säreistöniemi osannut koskaan piirtää. Teki sitä samaa vääntynyttä sotkua aina, joskus vähän muka yrittäen jotain, yleensä kuitenkin vaan sotaten sinne sun tänne, kunnes Kekkonen nosti tyypin jalustalle. Muutenhan ei koko tyyppiä tunnettaisi missään, ellei sitä olisi just nimen omaan keinotekoisesti "nostettu jalustalle".

        Jos asiat olivat toisin niin esimerkkejä kehiin.

        tarvitse hyväksyä, ei edes ymmärtää, mutta silti se voi olla hyvää taidetta.

        Sinulle on aika turha kaivaa enempää esimerkkejä, koska lyttäät ne haluamillasi kriteereillä ja kieltäydyt näkemästä sitä, mitä sinulle yritetään näyttää. Se juuri on kapeakatseisuutta.


      • Vinsent
        EliasK kirjoitti:

        "Ihmiset ei näytä tajuavan edes että on oikeasti huonoa taidetta, hyvää taidetta ja jotain siltä väliltäkin kai."

        Minusta tällä ole merkitystä (aiheen kannalta), jos taiteilija vain suhtautuu vakavasti siihen, mitä pitää oikeana taiteena. Wannabeet erikseen.

        Lähinnä mietin, mikä on se voima, joka saa ihmisen ryhtymään (ammatti)taiteilijaksi, ja narsismi nousi aika korkealle sijalle. Poikkeuksen tekevät ehkä ikonimaalarit, jotka eivät edes signeeraa töitään ja muutamat poikkeusyksilöt, joille itse taide muodostuu pakkomielteeksi (Palsa, Munch)

        Mutta suurin osa taiteilijoista lienee nautii siitä, jos saa itsensä esille. Harvemmassa on ne, joille julkisuus on vain välttämätön paha.

        Mistä ne tavalliset ihmiset hyvän ja huonon taiteen erottaa, kun tuntuu ettei tällä foorumillakaan löydy sitä oikeeta tekijää.
        Tavallisille ihmisille riittää kun on hyvä tunnelma ja oikeet värit.

        Meikäläinen pääsi taidekouluun kun ei osannut muuta, ei tarvinnut mitään narsismii. Ja jotenkin on mennyt nämä 25 vuotta.
        Tänä vuonna tuli 6000 € jälkiveroo viime vuoden maalatuista tauluista.
        Taidetta on vaikea luokitella hyväksi tai huonoksi koska kaikki on makukysymyksiä.
        Monet suomalaiset taiteilijat osaavat varmasti piirtää hyvin vaikka tuo Bare muuta väittääkin.
        Hänelle tällä foorumilla väittely on hänen mielenterveydelleen välttämätöntä. Emmekä me siitä saa hänele suuttua.

        Hänen väitteensä Säreistöniemen osaamattomuudesta ei pidä paikkaansa niille jotka ovat tietoisia Säreistöniemen taidekoulutuksesta ja tuotannosta.

        Narsistiset taiteilijat löytyvät varmaan parhaiten julkisuudesta. Turha on syyttää monia hyviä taiteilijoita narsisimista.


      • Vinsent kirjoitti:

        Mistä ne tavalliset ihmiset hyvän ja huonon taiteen erottaa, kun tuntuu ettei tällä foorumillakaan löydy sitä oikeeta tekijää.
        Tavallisille ihmisille riittää kun on hyvä tunnelma ja oikeet värit.

        Meikäläinen pääsi taidekouluun kun ei osannut muuta, ei tarvinnut mitään narsismii. Ja jotenkin on mennyt nämä 25 vuotta.
        Tänä vuonna tuli 6000 € jälkiveroo viime vuoden maalatuista tauluista.
        Taidetta on vaikea luokitella hyväksi tai huonoksi koska kaikki on makukysymyksiä.
        Monet suomalaiset taiteilijat osaavat varmasti piirtää hyvin vaikka tuo Bare muuta väittääkin.
        Hänelle tällä foorumilla väittely on hänen mielenterveydelleen välttämätöntä. Emmekä me siitä saa hänele suuttua.

        Hänen väitteensä Säreistöniemen osaamattomuudesta ei pidä paikkaansa niille jotka ovat tietoisia Säreistöniemen taidekoulutuksesta ja tuotannosta.

        Narsistiset taiteilijat löytyvät varmaan parhaiten julkisuudesta. Turha on syyttää monia hyviä taiteilijoita narsisimista.

        ei ollut syyttää ketään narsismista, vaan enemmänkin herättää keskustelua onko narsismi ikään kuin (ammatti)taiteen välttämätön paha. Taiteessahan juuri nimi ratkaisee, ja vaikka olisi kuinka hyvä piirtäjä tai maalari, niin jos ei tee itsestään "kuuluisaa", niin ei myy.

        Hieman sama ilmiöhän on politiikassa. Edustuselimiin pääsevät ihmiset, jotka sinne eniten pyrkivät, eivätkä suinkaan taidoiltaan parhaat.

        Onko taiteessa myös niin, että parhaat kyvyt jäävät piiloon, jos eivät itse tuo itseään esille?


      • BARE
        Vinsent kirjoitti:

        Mistä ne tavalliset ihmiset hyvän ja huonon taiteen erottaa, kun tuntuu ettei tällä foorumillakaan löydy sitä oikeeta tekijää.
        Tavallisille ihmisille riittää kun on hyvä tunnelma ja oikeet värit.

        Meikäläinen pääsi taidekouluun kun ei osannut muuta, ei tarvinnut mitään narsismii. Ja jotenkin on mennyt nämä 25 vuotta.
        Tänä vuonna tuli 6000 € jälkiveroo viime vuoden maalatuista tauluista.
        Taidetta on vaikea luokitella hyväksi tai huonoksi koska kaikki on makukysymyksiä.
        Monet suomalaiset taiteilijat osaavat varmasti piirtää hyvin vaikka tuo Bare muuta väittääkin.
        Hänelle tällä foorumilla väittely on hänen mielenterveydelleen välttämätöntä. Emmekä me siitä saa hänele suuttua.

        Hänen väitteensä Säreistöniemen osaamattomuudesta ei pidä paikkaansa niille jotka ovat tietoisia Säreistöniemen taidekoulutuksesta ja tuotannosta.

        Narsistiset taiteilijat löytyvät varmaan parhaiten julkisuudesta. Turha on syyttää monia hyviä taiteilijoita narsisimista.

        "Monet suomalaiset taiteilijat osaavat varmasti piirtää hyvin vaikka tuo Bare muuta väittääkin."

        TODISTEITA

        "Hänen väitteensä Säreistöniemen osaamattomuudesta ei pidä paikkaansa niille jotka ovat tietoisia Säreistöniemen taidekoulutuksesta ja tuotannosta. "

        JA TAAS KUVIA PELIIN

        Etpä tietenkään pysty mistään kaivamaan niitä todisteita, eli oikeasti hyvin tehtyjä töitä, koska niitä ei ole olemassa. Vastaat tähän tietenkin jotain että "et ole minun arvoiseni, en voi jatkaa väittelyä" pla pla....

        Totuus on vaan se että muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta suomalaiset taiteilijat on täysin taidottomita, kun niitä verrataan oikeisiin tekijöihin.


      • BARE kirjoitti:

        "Monet suomalaiset taiteilijat osaavat varmasti piirtää hyvin vaikka tuo Bare muuta väittääkin."

        TODISTEITA

        "Hänen väitteensä Säreistöniemen osaamattomuudesta ei pidä paikkaansa niille jotka ovat tietoisia Säreistöniemen taidekoulutuksesta ja tuotannosta. "

        JA TAAS KUVIA PELIIN

        Etpä tietenkään pysty mistään kaivamaan niitä todisteita, eli oikeasti hyvin tehtyjä töitä, koska niitä ei ole olemassa. Vastaat tähän tietenkin jotain että "et ole minun arvoiseni, en voi jatkaa väittelyä" pla pla....

        Totuus on vaan se että muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta suomalaiset taiteilijat on täysin taidottomita, kun niitä verrataan oikeisiin tekijöihin.

        jos sinä nyt todistaisit ensin, että realistinen piirustustaito on juuri sitä hyvää taidetta.

        Mielestäni Särestöniemi teki loistavaa taidetta, ja osasi piirtää aivan riittävästi luodakseen teoksensa. Harva on saanut niin voimakkaita tunteita kankaalle.

        Hän ei alentunut ulkoisille vaatimuksille piirtää "oikein", vaan kulki rohkeasti omaa tietää. Ja jopa menestyi, mikä nyt on tosin enemmän mediajuttu, mutta kumminkin.


      • pittore
        EliasK kirjoitti:

        jos sinä nyt todistaisit ensin, että realistinen piirustustaito on juuri sitä hyvää taidetta.

        Mielestäni Särestöniemi teki loistavaa taidetta, ja osasi piirtää aivan riittävästi luodakseen teoksensa. Harva on saanut niin voimakkaita tunteita kankaalle.

        Hän ei alentunut ulkoisille vaatimuksille piirtää "oikein", vaan kulki rohkeasti omaa tietää. Ja jopa menestyi, mikä nyt on tosin enemmän mediajuttu, mutta kumminkin.

        liioin pidä, että Särestöniemi kävi sekä Ateneumin koulun Helsingissä että opiskeli Repin-instituutissa Leningradissa kolme vuotta. Hän oli taitava sekä maalarina että piirtäjänä, se käy ilmi hänen varhaisista töistä.

        Monen muun suuren taiteilijan tapaan hänkin etsiytyi omille poluilleen koska ei saanut sanottavaansa kyllin selvästi ilmi perinteisellä realismilla. Pientä harmia siitäkin oli sikäli, että hän kokeili runsasti erilaisilla materiaaleilla ja tekotavoilla, joiden jäljiltä teosten kestävyys aikaa vastaan saattoi osoittautua heikoksi. Särestöniemi oli ja pysyy yhtenä taiteemme suurista nimistä.


      • pittore kirjoitti:

        liioin pidä, että Särestöniemi kävi sekä Ateneumin koulun Helsingissä että opiskeli Repin-instituutissa Leningradissa kolme vuotta. Hän oli taitava sekä maalarina että piirtäjänä, se käy ilmi hänen varhaisista töistä.

        Monen muun suuren taiteilijan tapaan hänkin etsiytyi omille poluilleen koska ei saanut sanottavaansa kyllin selvästi ilmi perinteisellä realismilla. Pientä harmia siitäkin oli sikäli, että hän kokeili runsasti erilaisilla materiaaleilla ja tekotavoilla, joiden jäljiltä teosten kestävyys aikaa vastaan saattoi osoittautua heikoksi. Särestöniemi oli ja pysyy yhtenä taiteemme suurista nimistä.

        "hän kokeili runsasti erilaisilla materiaaleilla ja tekotavoilla, joiden jäljiltä teosten kestävyys aikaa vastaan saattoi osoittautua heikoksi."

        ...joku vanha hienostorouva oli soittanut Särestöniemelle, kun taulusta alkoi irrota maalinpalasia. S oli kysynyt, näkyykö signeeraus vielä. Näkyy, oli rouva vastannut. No, sittenhän teillä on yhä se mistä maksoitte!

        Aika hieno piikki taidehienostelijoille.


      • BARE
        EliasK kirjoitti:

        jos sinä nyt todistaisit ensin, että realistinen piirustustaito on juuri sitä hyvää taidetta.

        Mielestäni Särestöniemi teki loistavaa taidetta, ja osasi piirtää aivan riittävästi luodakseen teoksensa. Harva on saanut niin voimakkaita tunteita kankaalle.

        Hän ei alentunut ulkoisille vaatimuksille piirtää "oikein", vaan kulki rohkeasti omaa tietää. Ja jopa menestyi, mikä nyt on tosin enemmän mediajuttu, mutta kumminkin.

        Aika naivia matskua...

        Eli siihen että voit esittää ne hyvin tehdyt työt täytyy mun ensiksi esittää että realistinen piirustustaito on hyvää taidetta.

        Eli vastaus niihin hyvin tehtyihin töihin on, että niitä ei ole olemassa. Sama se missä koulutautuu, ateneumin koulu oli muutenkin tossa vaiheessa ihan tuubaa jo. Leningradista en tiedä.

        Ihan suoraan sanottuna niin nykytaidetta ei koskaan tunnista hyväksi, ellei sitä esitetä jossain kontekstissa. Periaatteessa jos Kekkonen ei olisi osottanut Säreistöniemelle suosiotaan ja kaiken näköset kriitikot olisivat ylistäneet heti sen jälkeen tota sotkua, niin se olis viettänyt loppu elämänsä tuntemattomana spurguna sielä lapissa.


      • BARE kirjoitti:

        Aika naivia matskua...

        Eli siihen että voit esittää ne hyvin tehdyt työt täytyy mun ensiksi esittää että realistinen piirustustaito on hyvää taidetta.

        Eli vastaus niihin hyvin tehtyihin töihin on, että niitä ei ole olemassa. Sama se missä koulutautuu, ateneumin koulu oli muutenkin tossa vaiheessa ihan tuubaa jo. Leningradista en tiedä.

        Ihan suoraan sanottuna niin nykytaidetta ei koskaan tunnista hyväksi, ellei sitä esitetä jossain kontekstissa. Periaatteessa jos Kekkonen ei olisi osottanut Säreistöniemelle suosiotaan ja kaiken näköset kriitikot olisivat ylistäneet heti sen jälkeen tota sotkua, niin se olis viettänyt loppu elämänsä tuntemattomana spurguna sielä lapissa.

        aika lailla turha esittää yhtään mitään, kun pidätät itselläsi oikeuden sanoa mikä on (objektiivisesti) hyvin tehty ja mikä ei. Et tunnu ymmärtävän, että hyvä taide ei ole objektiivinen totuus vaan subjektiivinen kokemus, jota ei voi todistaa oikeaksi.

        Tunnut näkevän teknisen, valokuvatarkan piirustustaidon taiteen ylimpänä olemuksena, mutta tuo on vain sinun kapea näkokulmasi. Minä, niin kuin moni muukin näkee taiteessa monia muita ulottuvuuksia, joita ei voi sinulle todistaa, jos et niitä halua ymmärtää.

        Ja naivia tässä keskustelussa ei ole matsku, vaan sen vastaanottokyky.


      • BARE
        EliasK kirjoitti:

        aika lailla turha esittää yhtään mitään, kun pidätät itselläsi oikeuden sanoa mikä on (objektiivisesti) hyvin tehty ja mikä ei. Et tunnu ymmärtävän, että hyvä taide ei ole objektiivinen totuus vaan subjektiivinen kokemus, jota ei voi todistaa oikeaksi.

        Tunnut näkevän teknisen, valokuvatarkan piirustustaidon taiteen ylimpänä olemuksena, mutta tuo on vain sinun kapea näkokulmasi. Minä, niin kuin moni muukin näkee taiteessa monia muita ulottuvuuksia, joita ei voi sinulle todistaa, jos et niitä halua ymmärtää.

        Ja naivia tässä keskustelussa ei ole matsku, vaan sen vastaanottokyky.

        Niin jos kaikki on subjektiivista, miten me valitsemme ne ketkä saavat apurahoja, ketkä pääsevät kouluihin sisään, keistä kirjotetaan hesarissa jne?

        Miksi meillä on ylipäätänsä mitään seinällä, kun kukaan ei kuitenkaan tajua mitä se esittää, kun se on ollut taiteilijan subjektiivinen näkemys. Tai miksi meillä ei ole sitten saman tien ihan mitä vaan seinällä ja sitten katsoja saa vääntää siitä oman subjektiivisen näkemyksensä?

        Ei ole niin että meillä kaikilla on omat käsityksemme kaikesta. Loppupeleissä se samainen kauneuskäsitys on lähes kaikilla ihmisillä, miksi me muuten osaamme poimia joukosta ne ihmiset joita pidämme kauniina ja miksi esim. muinaisten kulttuurien taide on myötäillyt niitä samoja kauniita luonnon muotoja, vaikka nämä kulttuurit silti elivät erillä toisistaan.

        Aina vedotaan siihen että en ota vastaan mitään tai olen kapeakatseinen. Teidän vastaanottokykynne on lähinnä sitä että myönnän että realistinen taide on turhan päivästä kopiointia ja kaikki nykytaiteilijat osaavat oikeasti piirtää eivät vaan viitsi näyttää sitä, tai jotain yhtä päätöntä. Mun mielestä se mikä sukkaa on juuri se, että te vaihdatte aina puheenaihetta heti kun joku mainitsee siitä että täälä ei voi opiskella klassista kuvataidetta, siitä että nykytaiteilijat eivät osaa piirtää eikä maalata ollenkaan esittävästi tai jostain muusta vastaavasta kysymyksestä.

        Ensiksi koitetaan väittää jotain, sitten kun pyydän todisteita pöytään niin, vaihdetaan puheenaihetta ja annetaan joku 100 sivun taidehistoria pläjäys siitä kuinka "aikoinaan mestarit maalasivat jotain ja pikasso ja van gogh"

        Oikeastaan haistakaa hevon kakka. Menee ihan helvetisti turhaa aikaa kun tulitan tätä foorumia. Pitäis pysyä vaan poissa täältä, kun provosoidun niin helvetin helposti näistä ihme "aikoinaan" palloilijoista keitä täälä pyörii. Tuntuu että se syy miksi täälä on niin helvetin vaikea treenata klassista taidetta on juuri nämä ihme selittäjät jotka ovat sotkeneet koko taidekentän omaksi pikku hiekkalaatikokseen jossa sitten sössötetään milloin mitäkin puolivillasta teoriaa ja opetetaan pitämään kyniä vasemmassa kädessä taidekouluissa.


      • pittore
        BARE kirjoitti:

        Niin jos kaikki on subjektiivista, miten me valitsemme ne ketkä saavat apurahoja, ketkä pääsevät kouluihin sisään, keistä kirjotetaan hesarissa jne?

        Miksi meillä on ylipäätänsä mitään seinällä, kun kukaan ei kuitenkaan tajua mitä se esittää, kun se on ollut taiteilijan subjektiivinen näkemys. Tai miksi meillä ei ole sitten saman tien ihan mitä vaan seinällä ja sitten katsoja saa vääntää siitä oman subjektiivisen näkemyksensä?

        Ei ole niin että meillä kaikilla on omat käsityksemme kaikesta. Loppupeleissä se samainen kauneuskäsitys on lähes kaikilla ihmisillä, miksi me muuten osaamme poimia joukosta ne ihmiset joita pidämme kauniina ja miksi esim. muinaisten kulttuurien taide on myötäillyt niitä samoja kauniita luonnon muotoja, vaikka nämä kulttuurit silti elivät erillä toisistaan.

        Aina vedotaan siihen että en ota vastaan mitään tai olen kapeakatseinen. Teidän vastaanottokykynne on lähinnä sitä että myönnän että realistinen taide on turhan päivästä kopiointia ja kaikki nykytaiteilijat osaavat oikeasti piirtää eivät vaan viitsi näyttää sitä, tai jotain yhtä päätöntä. Mun mielestä se mikä sukkaa on juuri se, että te vaihdatte aina puheenaihetta heti kun joku mainitsee siitä että täälä ei voi opiskella klassista kuvataidetta, siitä että nykytaiteilijat eivät osaa piirtää eikä maalata ollenkaan esittävästi tai jostain muusta vastaavasta kysymyksestä.

        Ensiksi koitetaan väittää jotain, sitten kun pyydän todisteita pöytään niin, vaihdetaan puheenaihetta ja annetaan joku 100 sivun taidehistoria pläjäys siitä kuinka "aikoinaan mestarit maalasivat jotain ja pikasso ja van gogh"

        Oikeastaan haistakaa hevon kakka. Menee ihan helvetisti turhaa aikaa kun tulitan tätä foorumia. Pitäis pysyä vaan poissa täältä, kun provosoidun niin helvetin helposti näistä ihme "aikoinaan" palloilijoista keitä täälä pyörii. Tuntuu että se syy miksi täälä on niin helvetin vaikea treenata klassista taidetta on juuri nämä ihme selittäjät jotka ovat sotkeneet koko taidekentän omaksi pikku hiekkalaatikokseen jossa sitten sössötetään milloin mitäkin puolivillasta teoriaa ja opetetaan pitämään kyniä vasemmassa kädessä taidekouluissa.

        et voisi väärässä olla ja siitä esimerkkinä pari lausettasi:

        "Loppupeleissä se samainen kauneuskäsitys on lähes kaikilla ihmisillä, miksi me muuten osaamme poimia joukosta ne ihmiset joita pidämme kauniina ja miksi esim. muinaisten kulttuurien taide on myötäillyt niitä samoja kauniita luonnon muotoja, vaikka nämä kulttuurit silti elivät erillä toisistaan."

        Jos tutustuisit maailman ihmisiin ja heidän taiteisiinsa, niin häpäisit kommenttiasi. Esimerkiksi eurooppalaiset, kiinalaiset, japanilaiset, mayat, azteekit, arabit, afrikan eri mustat kansakunnat, polynesialaiset jne jne, ovat pitäneet ja pitävät aivan erilaisista kauneuskäsitteistä ja nämä kulttuurit todella ovat eläneet kaukana toisistaan. Kauneus ei ole samanlaista, universaalia, vaan nimenomaan paikkasidonnaista.

        Voisit todella lopetta tuon läpien päähäsi puhumisen, mitä enemmän jauhat tuota lapsellista ajatusmalliasi sitä alkeellisemmaksi osoitat käsityksesi taiteesta ja kauneuskäsitteestä.


      • BARE kirjoitti:

        Niin jos kaikki on subjektiivista, miten me valitsemme ne ketkä saavat apurahoja, ketkä pääsevät kouluihin sisään, keistä kirjotetaan hesarissa jne?

        Miksi meillä on ylipäätänsä mitään seinällä, kun kukaan ei kuitenkaan tajua mitä se esittää, kun se on ollut taiteilijan subjektiivinen näkemys. Tai miksi meillä ei ole sitten saman tien ihan mitä vaan seinällä ja sitten katsoja saa vääntää siitä oman subjektiivisen näkemyksensä?

        Ei ole niin että meillä kaikilla on omat käsityksemme kaikesta. Loppupeleissä se samainen kauneuskäsitys on lähes kaikilla ihmisillä, miksi me muuten osaamme poimia joukosta ne ihmiset joita pidämme kauniina ja miksi esim. muinaisten kulttuurien taide on myötäillyt niitä samoja kauniita luonnon muotoja, vaikka nämä kulttuurit silti elivät erillä toisistaan.

        Aina vedotaan siihen että en ota vastaan mitään tai olen kapeakatseinen. Teidän vastaanottokykynne on lähinnä sitä että myönnän että realistinen taide on turhan päivästä kopiointia ja kaikki nykytaiteilijat osaavat oikeasti piirtää eivät vaan viitsi näyttää sitä, tai jotain yhtä päätöntä. Mun mielestä se mikä sukkaa on juuri se, että te vaihdatte aina puheenaihetta heti kun joku mainitsee siitä että täälä ei voi opiskella klassista kuvataidetta, siitä että nykytaiteilijat eivät osaa piirtää eikä maalata ollenkaan esittävästi tai jostain muusta vastaavasta kysymyksestä.

        Ensiksi koitetaan väittää jotain, sitten kun pyydän todisteita pöytään niin, vaihdetaan puheenaihetta ja annetaan joku 100 sivun taidehistoria pläjäys siitä kuinka "aikoinaan mestarit maalasivat jotain ja pikasso ja van gogh"

        Oikeastaan haistakaa hevon kakka. Menee ihan helvetisti turhaa aikaa kun tulitan tätä foorumia. Pitäis pysyä vaan poissa täältä, kun provosoidun niin helvetin helposti näistä ihme "aikoinaan" palloilijoista keitä täälä pyörii. Tuntuu että se syy miksi täälä on niin helvetin vaikea treenata klassista taidetta on juuri nämä ihme selittäjät jotka ovat sotkeneet koko taidekentän omaksi pikku hiekkalaatikokseen jossa sitten sössötetään milloin mitäkin puolivillasta teoriaa ja opetetaan pitämään kyniä vasemmassa kädessä taidekouluissa.

        Aloitin kirjoittamaan narsismin merkityksestä taiteilijalle, ja sinä (taas) jotenkin käänsit keskustelun siihen, mikä on hyvää ja mikä huonoa taidetta. Ja toit samalla ponnekkaasti esille, että kaikki muu kuin osaavaan piirtämiseen perustuva realistinen maalaus on sontaa.

        Jos et näe taiteena muuta kuin klassisen realismin, niin se on sinun valintasi. Miksi se on niin vaikea ymmärtää, että moni muu näkee taiteessa paljon muutakin, eikä kaikki hyvä taide perustu pilkuntarkkaan piirtämiseen.

        Arvostamasi relistinen taide pyrkii esittämään ulkoisen maailman siten, kun silmät sen näkevät, mutta ei juurikaan tarkastele ihmisen sisäistä maailmaa. Siihen tarvitaan jo paljon enemmän luovuutta, millaisesta Särestöniemi on hyvä esimerkki.

        Niin kauan kun näet taiteen vain valokuvamaisena tapana kuvata maailmaa, et tulle ymmärtämään ei-realisteja.


    • pittore

      olla narsisti mutta ei se pahaksikaan liene, eiköhän jokainen ihminen ole jossakin määrin narsisti. Jokainen kokee olevansa yksilö, joka poikkeaa muista ja omaa jotakin omansalaista.

      Mielestäni on luonnollista, että taiteilija onnistuessaan tuntee mielihyvää siitä. Mitä useammin onnistuu saavuttamaan haluamansa tuloksen, sitä suuremmaksi kasvaa itseluottamus ja terve itsetunto. Sitä kai voi kutsua myös narsismiksi eikä se "kohtuudessa" pysyessään ole mitenkään haitallista. Jos maine ja arvostus kasvavat uran myötä se lienee omiaan vahvistamaan itsetuntoa (tai narsismia, jos niin haluatte)

      Jos haluaa tutustua todella narsistiseen taiteilijaan, joka on oman aikansa ja myöhemmänkin ajan suuri nimi, niin sellainen on Anders Zorn. Hänen omaelämäkertansa Självbiografiska anteckningar on tutustumisen arvoinen teos verraton teos. Paitsi itsensä, tekemisiensä ja taitojensa loputonta ylistystä kirjan jokainen aukeama tarjoaa toisella sivulla erinomaisen värivalokuvan hänen jostakin työstään, joka liittyy tekstiin.

      Taiteilijan narsismista puhuttaessa on hyvä muistaa myös taiteen tekemisen toinen henkinen puoli, ajoittainen tai joskus lähes keskeytymätön epäilys omista taidoista ja onnistumisesta. Jopa tunnetut ja hyvin menestyneet taiteilijat ovat kärsineet noita helvetin tuskia, esimerkkinä vaikkapa niin arvostettu taiteilija kuin Albert Edelfeldt.

      Tiedän mistä puhun, koska omalta vaatimattomalta osaltani olen kokenut kumpaakin, enimmäkseen kuitenkin epäilyä osaamisesta ja onnistumisesta. Syynä saattaa hyvinkin olla riittämättömät narsistiset tuntemukset. Uskon omaan osaamiseen ja kykenemiseen pitää olla todella vahvaa, ja jos se ulos näkyy narsistisena, niin antaa näkyä.

      • Vicious.

        Mielestäni on luonnollista, että taiteilija onnistuessaan tuntee mielihyvää siitä. Mitä useammin onnistuu saavuttamaan haluamansa tuloksen, sitä suuremmaksi kasvaa itseluottamus ja terve itsetunto.

        Kerrankin olen Pittoren kanssa samaa mieltä, juuri näin on käynyt minulle. Tiedän onnistuvani jokaisessa teoksessani, niin usein olen itse onnistunut. Usein sanotaan että virheistä oppii, itse olen sitä mieltä että onnistuminen tuottaa lisää onnistumisia. Virheistä oppii vain miten asioita ei pidä tehdä, niistä ei välttämättä opi tekemään oikein. Kysymys erikseen on tietenkin mikä on kullekin oikein tekemistä.


    • getprint

      pidä olla, mutta aika monesta tulee...

    • Seipi

      Näyttäisi siltä, että henkilökohtainen pyrkyryys todella on eduksi siinä kilpailussa, jossa taiteilijasta joko tulee tunnettu tai sitten ei. En ole lukenut kovinkaan paljon suurten nimien elämänkertoja tms, mutta voihan olla, että vaikka tämä aikamme suosii narsistia aivan erityisesti, niin narsismista ei ole taiteilijalle ollut ainakaan haittaa aiemminkaan.

      Joskus tuntuu, että tämä pyrkyryys, tarve tuoda esille oikeastaan pikemminkin omaa persoonaa kuin töitään, on jopa tärkeämpää tunnetuksi tulemisessa kuin todellinen "lahjakkuus" (mitä se sitten onkaan) tai tarve sanoa tai välittää jotakin tärkeää katsojalle/yhteiskunnalle.

      Minulle on joskus joku sanonut, että minusta tulee varmasti oikein hyvä taiteilija joka tekee hyviä ja tärkeitä töitä, mutta että minusta ei välttämättä koskaan tule MENESTYNYTTÄ taiteilijaa, koska en viihdy parrasvaloissa enkä kaipaa sinne. Johduin miettimään, mitä menestys taiteilijan tapauksessa oikeastaan on. Onko se sitä, että tarpeeksi moni tuntee tai tunnistaa, sitä, että saa elantonsa työstään, sitä, että töistä maksetaan suuria summia, sitä, että sadan vuoden päästä muistetaan..

      Mielestäni menestyksen mittari on taiteilija itse. Jos hän kokee saavuttaneensa töillään asioita, joita on tavoitellut, hän on menestynyt. Itse en ole kiinnostunut julkisuudesta, maineesta tai rahasta, enkä halua lähteä ainakaan ennen kaikkea niitä tavoittelemaan, vaikka toisaalta tunnustan, että niiden kautta olisi helopompi saada esille asioita, joista haluan töilläni kertoa.

      Mielestäni on niin, että jos taiteilijan tavoite on nimenomaan ELÄÄ taiteellaan, on suureksi eduksi, jos hänellä on tätä henkilökohtaista pyrkyryyttä. Jos taiteilija haluaa menestyä siinä mielessä, että hän haluaa kertoa ihmisille jotakin mielestään tärkeää ja olennaista, välittää ajatuksia, tunteita ja kokemuksia, asia on eri. Näin on tietysti myös monella muulla alalla, luovalla ja muillakin.

      Haluaisin laajentaa tätä keskustelua lisäämällä kysymyksen siitä, mitä on taiteilijan menestys ja mitä siihen kuuluu, ja millä tavalla määritellään se, kuinka "tärkeä" taiteilija on ollut, yhteiskunnalle, taidemaailmalle tai yksittäisille ihmisille.

      • pittore

        sisälsi montakin keskustelua kaipaavaa seikkaa mutta puutun aluksi yhteen, jolla sinänsä ei ole tekemistä aiheemme kanssa: sanaan pyrkyryys. Se liittyy mielestäni politiikkaan ja talouselämään, tähän viittaa myös vanha Nykysuomen sanakirja antaessaan pyrkyrille merkitykset "keinoista piittaamaton nousukas, kiipijä".

        Mielestäni jatkuva tapetilla olo ei taiteilijaa juurikaan auta, vain työt puhuvat todella hänen puolestaan. Monet nykyisen keskipolven parhaimmista taiteilijoista esiintyvät julkisuudessa äärimmäisen vähän, kuten Marjatta Tapiola, Lauri Laine, Juhana Blomgvist, Matti Kujasalo ym mutta siitä huolimatta elävät taiteellaan. Sillehän ei mitään voi, että saatuaan nimeä taiteilijan näyttelyt ovat aina "tapauksia", jotka media huomioi ja taportoi niistä. Kysymys ei kuitenkaan ole silloin taiteilijan tyrkylle olosta vaan luonnollisesta mielenkiinnosta.


      • "Haluaisin laajentaa tätä keskustelua lisäämällä kysymyksen siitä, mitä on taiteilijan menestys ja mitä siihen kuuluu"

        Itse tulkitsisin sanan 'menestys' tarkoittamaan lähinnä sitä, että saavuttaa sen mitä yhteiskunnassa sillä hetkellä pidetään yleisesti tavoittelemisen arvoisena. Tällä hetkellä se lienee raha ja kuuluisuus, jolla menestystä voi mitata.

        Mutta taiteen "hyvyys" on jo ihan toinen asia. Hyvä taide ei mielestäni sorru populismiin (mikä usein on menestyksen ehto), vaan on enemmänkin ikuinen vallitsevien arvojen kapinallinen.

        Tavallaan nuo edelliset yhdessä aikaansaavat paradoksin, ettei taide voi koskaan olla menestynyttä. Menestyneestä taiteilijasta tulee helposti viihdyttäjä, joka maalaa sitä, mitä yleisö haluaa (=mikä myy)

        Ja vasta tästä pääsemme itse aiheeseen. Narsismi on mielestäni ehdoton edellytys menestymiselle, mutta ei välttämättä lainkaan taiteen tekemiselle. Tällainen ei-narsistista syistä tehty taide vain saattaa jäädä vaikeasti tavoitettavaksi, se pitää itse jostain löytää.


        "...ja millä tavalla määritellään se, kuinka 'tärkeä' taiteilija on ollut, yhteiskunnalle, taidemaailmalle tai yksittäisille ihmisille."

        Harvoin kai taide yksittäisenä ilmiönä on kovin merkityksellinen, mutta esim. yhteiskunnan murrosaikoina taiteella on paljon vahvistettu kansakunnan tuntoja, vaikka nyt Sibeliuksen musiikilla, Linnan kirjoilla tai Gallen-Kallelan maalauksilla.

        Aiemmin taide hoiti ehkä enemmän myös nykyisen median tehtävää ja nosti epäkohtia esille. Nykyinen taide alkaa olla aika hampaaton yhteiskunnan muita toimijoita vastaan.


      • pittore
        EliasK kirjoitti:

        "Haluaisin laajentaa tätä keskustelua lisäämällä kysymyksen siitä, mitä on taiteilijan menestys ja mitä siihen kuuluu"

        Itse tulkitsisin sanan 'menestys' tarkoittamaan lähinnä sitä, että saavuttaa sen mitä yhteiskunnassa sillä hetkellä pidetään yleisesti tavoittelemisen arvoisena. Tällä hetkellä se lienee raha ja kuuluisuus, jolla menestystä voi mitata.

        Mutta taiteen "hyvyys" on jo ihan toinen asia. Hyvä taide ei mielestäni sorru populismiin (mikä usein on menestyksen ehto), vaan on enemmänkin ikuinen vallitsevien arvojen kapinallinen.

        Tavallaan nuo edelliset yhdessä aikaansaavat paradoksin, ettei taide voi koskaan olla menestynyttä. Menestyneestä taiteilijasta tulee helposti viihdyttäjä, joka maalaa sitä, mitä yleisö haluaa (=mikä myy)

        Ja vasta tästä pääsemme itse aiheeseen. Narsismi on mielestäni ehdoton edellytys menestymiselle, mutta ei välttämättä lainkaan taiteen tekemiselle. Tällainen ei-narsistista syistä tehty taide vain saattaa jäädä vaikeasti tavoitettavaksi, se pitää itse jostain löytää.


        "...ja millä tavalla määritellään se, kuinka 'tärkeä' taiteilija on ollut, yhteiskunnalle, taidemaailmalle tai yksittäisille ihmisille."

        Harvoin kai taide yksittäisenä ilmiönä on kovin merkityksellinen, mutta esim. yhteiskunnan murrosaikoina taiteella on paljon vahvistettu kansakunnan tuntoja, vaikka nyt Sibeliuksen musiikilla, Linnan kirjoilla tai Gallen-Kallelan maalauksilla.

        Aiemmin taide hoiti ehkä enemmän myös nykyisen median tehtävää ja nosti epäkohtia esille. Nykyinen taide alkaa olla aika hampaaton yhteiskunnan muita toimijoita vastaan.

        "itse tulkitsisin sanan 'menestys' tarkoittamaan lähinnä sitä, että saavuttaa sen mitä yhteiskunnassa sillä hetkellä pidetään yleisesti tavoittelemisen arvoisena. Tällä hetkellä se lienee raha ja kuuluisuus, jolla menestystä voi mitata."

        Minulle menestys on pitkälti synonyymi sanoille onnistuminen tekemisissään ja sen mukanaan tuoma toisten tunnustus. Vaikka omasta mielestään on onnistunut, ei se riitä "menestykseen" vaan siihen tarvitaan tuo tunnustus. Useimmiten se tuo mukanaan sekä mainetta, mammonaa että joskus myös vaikutusvaltaa. Menestyksensä voi myös perin helposti menettää, vasta pinnalla pysyminen on todellista mwenestymistä.

        En täysin yhdy näkemykseesi, ettei narsismi olisi välttämätöntä taiteen tekemiselle ja vielä vähemmän taiteen osaan yhteiskunnalliasena julistajana. Taiteilijan pitää pitää taidettaan jollakin tavalla ainutlaatuisena, poikkeuksellisena, olla siitä narsistisesti ylpeä.

        Tyytyminen keskitien kulkijaksi, vallitsevan maun prostituoiduksi ei ole oikea asenne, siinä ei ole sitä munaa, joka tekee taiteesta omansalaista. Taide ei voi polkea paikallaan, se on aina oman aikansa lapsi. On pakko jollakin tavalla erottua, jos haluaa, että juuri minun töitäni ostetaan. Vaikeata onkin osata erottua riittävästi olematta liian erilainen, kapinallinen. Sitäkin saa olla mutta riskinä on aina, että jää ilman tarvittavaa tunnustusta eikä saakaan "lottopottia". Taiteen historia tuntee sekä onnistuneita uusia avauksia että joko vasta myöhässä tulleita, postuumeja tai täysin unohtuneita tapauksia.

        Taiteen osasta yhteiskunnassa on tällä palstalla taitettu peistä aiemminkin ja oma kantani löytyy etsimällä menneistä keskusteluista . Lyhyesti sanottuna se on, että taiteilijan pitää nostaa koipeaan yhteiskunnalliselle vaikuttamiselle. Se ei kuitenkaan poista sitä, että taide siitä huolimatta voi vahvastikin ottaa kantaa asioihin olematta julistavaa. Rinnastuksena olen käyttänyt selvää propgandaa, johon raja on veteen piirretty viiva. On makuasia kummalle puolelle rajaa panee esimerkiksi Linnan Pohjantähden tai Haanpään teokset tai kuvataiteen puolella esim. Mauri Heinosen tai Tapio Tapiovaaran teokset.


      • pittore kirjoitti:

        "itse tulkitsisin sanan 'menestys' tarkoittamaan lähinnä sitä, että saavuttaa sen mitä yhteiskunnassa sillä hetkellä pidetään yleisesti tavoittelemisen arvoisena. Tällä hetkellä se lienee raha ja kuuluisuus, jolla menestystä voi mitata."

        Minulle menestys on pitkälti synonyymi sanoille onnistuminen tekemisissään ja sen mukanaan tuoma toisten tunnustus. Vaikka omasta mielestään on onnistunut, ei se riitä "menestykseen" vaan siihen tarvitaan tuo tunnustus. Useimmiten se tuo mukanaan sekä mainetta, mammonaa että joskus myös vaikutusvaltaa. Menestyksensä voi myös perin helposti menettää, vasta pinnalla pysyminen on todellista mwenestymistä.

        En täysin yhdy näkemykseesi, ettei narsismi olisi välttämätöntä taiteen tekemiselle ja vielä vähemmän taiteen osaan yhteiskunnalliasena julistajana. Taiteilijan pitää pitää taidettaan jollakin tavalla ainutlaatuisena, poikkeuksellisena, olla siitä narsistisesti ylpeä.

        Tyytyminen keskitien kulkijaksi, vallitsevan maun prostituoiduksi ei ole oikea asenne, siinä ei ole sitä munaa, joka tekee taiteesta omansalaista. Taide ei voi polkea paikallaan, se on aina oman aikansa lapsi. On pakko jollakin tavalla erottua, jos haluaa, että juuri minun töitäni ostetaan. Vaikeata onkin osata erottua riittävästi olematta liian erilainen, kapinallinen. Sitäkin saa olla mutta riskinä on aina, että jää ilman tarvittavaa tunnustusta eikä saakaan "lottopottia". Taiteen historia tuntee sekä onnistuneita uusia avauksia että joko vasta myöhässä tulleita, postuumeja tai täysin unohtuneita tapauksia.

        Taiteen osasta yhteiskunnassa on tällä palstalla taitettu peistä aiemminkin ja oma kantani löytyy etsimällä menneistä keskusteluista . Lyhyesti sanottuna se on, että taiteilijan pitää nostaa koipeaan yhteiskunnalliselle vaikuttamiselle. Se ei kuitenkaan poista sitä, että taide siitä huolimatta voi vahvastikin ottaa kantaa asioihin olematta julistavaa. Rinnastuksena olen käyttänyt selvää propgandaa, johon raja on veteen piirretty viiva. On makuasia kummalle puolelle rajaa panee esimerkiksi Linnan Pohjantähden tai Haanpään teokset tai kuvataiteen puolella esim. Mauri Heinosen tai Tapio Tapiovaaran teokset.

        vahvasti taiteen tekemisen (luomisprosessin) ja taiteen myymisen (ammatin). Taiteen luomisen kipinä on kai perimmäiseltä syyltään halua ilmaista itseään ja mielestäni tuo ei ole narsismia. Narsismia on vasta itsensä nostaminen jalustalle ja itsensä näkeminen kauniimpana ja parempana kuin muut.

        Taiteen yhteiskunnallinen kritiikki ei ole sama asia kuin propaganda. Propaganda on julistamista jokin aatteen puolesta, mutta yhteiskuntakritiikki voi olla ihan sisäsyntyistä - kritiikkiä omia huonoja oloja vastaan.

        Esimerkkinä on aiemmin mainitsemani Palsan taiteen. Hän oli voimakkaasti yhteikuntakriittinen taiteilija, mutta hänen töitään ei parhaalla tahdollakaan voi pitää propagandana. Joka tapauksessa ne saavat katsojan ajattelemaan moraalisia kysymyksiä, joten toimivat. Vaikeampi kysymys oliko hän narsisti. Tavallaan oli, koska halusi itselleen suurta menestystä, mutta tavallaan ei, koska piti omaa sanomaansa kuitenkin tärkeämpänä kuin menestystä eikä alentuntu populistisiin keinoihin.


      • pittore
        EliasK kirjoitti:

        vahvasti taiteen tekemisen (luomisprosessin) ja taiteen myymisen (ammatin). Taiteen luomisen kipinä on kai perimmäiseltä syyltään halua ilmaista itseään ja mielestäni tuo ei ole narsismia. Narsismia on vasta itsensä nostaminen jalustalle ja itsensä näkeminen kauniimpana ja parempana kuin muut.

        Taiteen yhteiskunnallinen kritiikki ei ole sama asia kuin propaganda. Propaganda on julistamista jokin aatteen puolesta, mutta yhteiskuntakritiikki voi olla ihan sisäsyntyistä - kritiikkiä omia huonoja oloja vastaan.

        Esimerkkinä on aiemmin mainitsemani Palsan taiteen. Hän oli voimakkaasti yhteikuntakriittinen taiteilija, mutta hänen töitään ei parhaalla tahdollakaan voi pitää propagandana. Joka tapauksessa ne saavat katsojan ajattelemaan moraalisia kysymyksiä, joten toimivat. Vaikeampi kysymys oliko hän narsisti. Tavallaan oli, koska halusi itselleen suurta menestystä, mutta tavallaan ei, koska piti omaa sanomaansa kuitenkin tärkeämpänä kuin menestystä eikä alentuntu populistisiin keinoihin.

        eri mieltä olen Palsasta yhteiskuntakriitikkona. Hän vain purki sisäisiä tuntojaan ja myös omaa pahaa oloaan maalauksiinsa. Propagandisti hän ei missään nimessä ollut, hänen taiteensa ei ollut ohjelmallista eikä julistavaa; sellaisenkin tekijöitä taiteestamme löytyy useita. Itsekukin voi pitää Palsaa minä hyvänsä, myös yhteiskuntakriitikkona sillä esittihän hänen taiteensa valtaosin syrjäytyneen ihmisen tuntoja ja sellaisella tavalla, josta ahdasmielinen ympäristö provosoitui.

        Taiteen politisointi, mitä sen käyttämnen yhteiskuntakritiikkiin on, on taiteen rappion alku. Mikään eikä kukaan ei estä niin tekemästä mutta se merkitsee lähes varmasti marginaaliin asettumista. Jokin museo tai kokoelma saattaa sellaisia töitä ostaa varastoonsa esimerkkinä ajankuvasta; äärimmäisen harvoin niiden taiteellinen taso pystyy nostamaan ne siten, että julistus jää varjoon. Viime vuosisadan kahden suuren ideologian pakkopaidassa ollut taide on siitä vakuuttava osoitus.


      • Jokuvaan2

        Kyllä moni taiteilija on varmasti hyvinkin narsistinen tai, jopa epäterveesti sitä. Mikäli työtä tehdään itseydestä ja itsetutkiskelusta käsin, niin lipsuminen epäterveen narsismin puolelle käy varmaankin hyvinkin helposti. Rakkauden työstä tuo on silloin kaukana, mutta itse teos voi sitten varmaan olla hienokin. Kukaanhan ei näe tuotoksen/ilmaisun taakse, miten kaikki tuo syntyikään.

        Monet taiteilijat hourivat myös jostakin rakkaudesta julkisuudessa, mutta tämä on valtavassa ristiriidassa tämän "pehmo"-alalla käytävän raadollisen kilpailun kanssa. Julkisuudenhakuisuus ja julkinarsismi ovat varmasti kytköksissä, mutta voi narsimia olla ilman sitäkin ja päinvastoin.

        Myös verkostoitumisen paine taiteen alalla on omiaan luomaan narsisteille otollisia näyttämöitä. Monet hissukat, ei niin näyttävät taiteilijat jäävät jalkoihin, vaikka heillä voisi olla paljonkin annettavaa taiteensa kautta.

        Taiteilijamyytin sitkeä ylläpitäminen on omiaan luomaan kentälle tilaa narsisteille. "Kärsivä taiteilija, vaikean ja traumaattisen menneisyytensä kanssa"- voi tulkita myös siten, että lähtökohtaisesti taiteilija toteuttaa, korjaa tms. itsen vaurioita tuottamansa taiteen kautta. Tähän joukkoon mahtuu taatusti sellaisia tarinoita, jossa maaperä epäterveelle, luonnehäiriöiselle narsismille on syntynyt jo hyvin varhaisina vuosina.

        Epäterve narsismi on aina samaa, oli kyseessä arvostettu taiteilija tai ei. Mitään hyvää se ei tuota lähipiiriin.


    • r.artti

      Narsistit maalaavat omia kuviaan, mutta suurista taiteilijoista ei kovin moni ole ollut sellainen.
      Omien mielikuvien maalaaminenkin voi olla narsistinen piirre, mutta suurten taiteilijoiden inspiraatiot olivat erilaisia, silä he sitten toteuttivat tuon inspiraation usein aivan realistisilla esitystavoilla.
      Useimmat suuret taiteilijat eivät voi olla narsisteja, sillä hehän loivat taidetta, jossa heillä ei ollut heidän omia muotokuviaan.

    • eksentrikkoja

      No johan on.
      Omien mielikuvien maalaamisessa ei ole mielestäni mitään narsistista.
      Siis siinä, että omasta lähteestään ammentaa.
      Narsistit vievät toisen lähteestä.

      Muuten sekkoittaako ihmiset narsistit ja eksentrikot, jotka ovat eri asia ?

      • Jokuvaan3

        Ei omakuvissa ole sinänsä mitään narsistista ja eksentrikko on ymmärtääkseni eri asia, kuin narsistinen persoona. Kyllä itseä on tutkiskeltu taiteen kautta aina ja omasta mielestäni se on voi olla parhaimmillaan mitä mainioinkin asia sekä palvella kehitystä usealla tavalla.

        Itsetutkiskelu saattaa lipsua narsismin puolelle siinä kohtaa, kun läheiset ovat vain jonkinlaisen itsetutkiskelun statisteja ja todistajia, vailla tasavertaista ja huomioivaa kohtaamista dialogissa ja arjessa. Samahan pätee monissa muissakin ammateissa.

        Narsistinen taiteilija käyttää toisia itsensä jatkeena. Ei erota toisen erillisyyttä. Ei pyydä lupaa. Ottaa toisesta kauhalla, vaan ei mielellään edes pikarillista itsestään anna.

        Ainakin aiemmin monet taiteilijat käyttivät päihteitä runsaasti. Päihteet johtavat jo sinänsä usein narsistiseen käytökseen. Toisinaan joitakin henkilöhistorioita lukiessaan tulee miettineeksi, että tehtiinkö taidetta enää taiteen vuoksi, vaan päihteiden.


    • realyellocc

      Ei tarvitse olla narsisti, mutta ilman narsismia ei ole taiteellista seuraa, ei mediaa, ei uskottavuutta, vain työntekoa ja hiljaisuutta. Silti nuo kaksi viimeksimainittua ovat taiteilijalle parasta mitä voi olla tässä maailmassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe