tietoa sillinkalastuksesta?

laiturivaari

lähihistoriamme liittyen kiinnostaa 1920-70 -lukujen kotimainen sillikalastus islannin vesillä.. eritoten Nordströmin laivaston osuus.

mahtaako jollain olla tietoa, vinkkejä tms.
tästä aihepiiristä?

kiitos etukäteen.

22

3430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällainen kirja löytyy ja siinä on aika hyvin kerrottu myös taustat sillinkalastuksesta. Julkaisija Loviisan merenkulkuhistorian säätiö:

      "Loviisalaisen perhevarustamon historia 1926-1970
      jääkärieverstiluutnantti Ragnar Nordström ja hänen laivansa"

      • laiturivaari

        kiitos, täytyy hankkia tuo opus

        myös nordströmin pojan kirjoittamassa isänsä elämänkerrassa sivutaan hieman aihetta muiden tapahtumien joukossa.

        pari muutakin kirjaa olen onnistunut jo hankkimaan:

        helge heikkinen: hopeaparvien perässä islannin vesillä, länsi-savo 1981 - oiva kokonaisesitys aiheesta tilastoineen
        sekä
        ernst lampen: sillien kimpussa islannin vesillä,
        otava 1931 - keskittyy elfvingin s/s petsamon
        pyyntimatkaan kesällä -31.

        erityisesti etsin tietoa suomen kalastus oy:n aluksesta raimo- ragnar, joka kesällä -46, oltuaan hietalahdessa korjattavana, lähti päälaivueen perään myöhässä telakalla olleen korpilakon seurauksena.


      • H2O-Heikki
        laiturivaari kirjoitti:

        kiitos, täytyy hankkia tuo opus

        myös nordströmin pojan kirjoittamassa isänsä elämänkerrassa sivutaan hieman aihetta muiden tapahtumien joukossa.

        pari muutakin kirjaa olen onnistunut jo hankkimaan:

        helge heikkinen: hopeaparvien perässä islannin vesillä, länsi-savo 1981 - oiva kokonaisesitys aiheesta tilastoineen
        sekä
        ernst lampen: sillien kimpussa islannin vesillä,
        otava 1931 - keskittyy elfvingin s/s petsamon
        pyyntimatkaan kesällä -31.

        erityisesti etsin tietoa suomen kalastus oy:n aluksesta raimo- ragnar, joka kesällä -46, oltuaan hietalahdessa korjattavana, lähti päälaivueen perään myöhässä telakalla olleen korpilakon seurauksena.

        Aihetta sivuten.
        Tapasin 70- luvulla vanhan skönärin, joka oli ollut Saukon sillilaivoissa Pohjanmerellä muutmana vuonna sodan jälkeen. Hän väitti että oikea Islannin Silli oli jo silloin kalatettu loppuun ja se mitä sieltä tuotiin oli Isalnnin silakkaa.
        Onko näin, vai onko kyseessä sama kala?


      • ja silli
        H2O-Heikki kirjoitti:

        Aihetta sivuten.
        Tapasin 70- luvulla vanhan skönärin, joka oli ollut Saukon sillilaivoissa Pohjanmerellä muutmana vuonna sodan jälkeen. Hän väitti että oikea Islannin Silli oli jo silloin kalatettu loppuun ja se mitä sieltä tuotiin oli Isalnnin silakkaa.
        Onko näin, vai onko kyseessä sama kala?

        ovat tismalleen sama kala - vain ravinnonsaanti tekee eroa. Täkäläiset sillit ovat pieniä juuri ravinnon saannista johtuen.


      • laiturivaari
        ja silli kirjoitti:

        ovat tismalleen sama kala - vain ravinnonsaanti tekee eroa. Täkäläiset sillit ovat pieniä juuri ravinnon saannista johtuen.

        "pieniä ovat silakat..."
        -juotaisiko sanonta juurensa tästä yhteydestä?

        pyyntimäärät vaihtelivat vuositasolla voimakkaasti johtuen myös osallistuneiden alusten määrästä.
        kullekin vuosikymmenelle osui matalasuhdanteita, joiden takana osin saattoi hyvinkin olla aiempi kova pyynti.

        islannin sillikalastuksen merkitystä maallemme voi lyhyesti luonnehtia esim. seuraavasti:

        29- aloitus elfving in toimesta.
        tuonti oli n. 80 000 tynnyriä/vuosi ja saalis n. 3900 tynnyriä.

        30- luvulla erityistä merkitystä elintarvikehuoltoon talouslaman aikana. säästi ulkomaan valuuttaa ja kokonaisketju työllisti.
        hankolaisen elfvingin teknologinen kokeiluinnovaatio oli myös hyödyntää vesitasoa silliparvien jäljittämisessä(s/s petsamo, bremer,-31). nordström aloittaa loviisasta käsin ja jo -36 yhdistyvät e:n ja n:n yhtiöt suomen kalastus oy ksi (hki).

        saalismäärän ka. n 4 000 000 kg (45 000) kaudessa. tätä on mielenkiintoista vertailla esim kokonaispopulaatioon ja yksittäisen hlön elintavikekulutukseen vuositasolla.

        40-45 ei pyyntiä, pyyntialuskanta pieneni.
        45- valuutansäästö, elintarvikehuolto. vuosikymmenen lopussa jo useampia muita toimijoita.
        n. 1 000 000kg/ kausi.

        50- luvulla jo enemmänkin ravintolisä?, tosin tuontihuiputkin ajoittuvat vuosikymmenelle.
        (ka. n. 10 000 000 kg/vuosi)
        muutoksia kalstusaluevesirajoihin ja -55 SK Oy osallistui viimeisen kerran pyyntiin.
        länsi- suomalaiset, rymättylän säilyke oy/saukko, jalostajan kalastus oy jne jatkoivat.
        n. 730 000kg/kausi.

        60-70-luvuilla toimintaa jatkettiin muutamien alusten voimin per pyyntikausi. välinekehityksen edistystä kuvannee etteivät vuosittaiset saalismäärät kuitenkaan sanottavasti muuttuneet vaihdellen n. 600 000- 1 250 000 kg:n välillä. kuitenkin 50- luvun alussa oli, ennen aluevesirajojen muutoksia, lähes kaikkina vuosina ylitetty miljoonan saaliskilon rajapyykki.
        myös uusien pyytäjien mm. ddr, brd, cccp jne. ilmaantuminen näkyi kiristyneenä kilpailuna ja kaudella -69/160000kg/fin puhuttiinkin euroopassa "mystisestä" sillikadosta.
        ( -68/1233000kg/fin).
        siirryttiin shetlandin vesille ja tulokset paranivat väliaikaisesti.
        1975 "III:s, turskasota" eli islannin yksipuolinen 200mpk kalastusraja. viimeinen toimija rymättylän säilyke oy /saukko- laivat.
        ks. http://www.boyfood.fi/index.php?3

        1977 ei pyyntiin enää päästy EEC:n yms. sillikantaa suojelevien rajoitusten astuttua voimaan.
        60- 780 000kg/kausi
        70-76 785 000kg/kausi
        lähde: helge heikkinen

        kokonaisuudessaan maamme valtamerikalastuksen kehityksen voi nähdä oireellisena koko elinkeinon myöhemmälle, näihin päiviin asti jatkuneelle, laskevalle suuntaukselle.
        voikin vain luottaa ja uskoa kotimaisen ammattimaisen kalastuselinkeinon vielä elpyvän nykytilastaan.
        edellytysten minimaalisen heikot signaalit orastavat jo pienimuotoisina.
        tällä viittaan mm. kasvavaan ruoka- trendiin, joka suosii "kotimaisia lähiraaka-aineita".
        muutokset sukupolvien välisissä kulutustottumuksissa ja muussa, esim. vaikkapa luonnonoloihin liittyvässä, kehityksessä näyttelevätkin merkittävää osaa tulevassa.

        matka elintarvikehuoltomme kannalta entisenlaiseen merkityksellisyyteen on kuitenkin nykyoloissa pitkä.

        näin lyhyesti.
        toivottavasti joku muukin kokee mielenkiintoisena tämän pienen, mutta merkityksellisen, osan merenkulun historiaamme..

        laiturivaari


      • H2O-Heikki
        laiturivaari kirjoitti:

        "pieniä ovat silakat..."
        -juotaisiko sanonta juurensa tästä yhteydestä?

        pyyntimäärät vaihtelivat vuositasolla voimakkaasti johtuen myös osallistuneiden alusten määrästä.
        kullekin vuosikymmenelle osui matalasuhdanteita, joiden takana osin saattoi hyvinkin olla aiempi kova pyynti.

        islannin sillikalastuksen merkitystä maallemme voi lyhyesti luonnehtia esim. seuraavasti:

        29- aloitus elfving in toimesta.
        tuonti oli n. 80 000 tynnyriä/vuosi ja saalis n. 3900 tynnyriä.

        30- luvulla erityistä merkitystä elintarvikehuoltoon talouslaman aikana. säästi ulkomaan valuuttaa ja kokonaisketju työllisti.
        hankolaisen elfvingin teknologinen kokeiluinnovaatio oli myös hyödyntää vesitasoa silliparvien jäljittämisessä(s/s petsamo, bremer,-31). nordström aloittaa loviisasta käsin ja jo -36 yhdistyvät e:n ja n:n yhtiöt suomen kalastus oy ksi (hki).

        saalismäärän ka. n 4 000 000 kg (45 000) kaudessa. tätä on mielenkiintoista vertailla esim kokonaispopulaatioon ja yksittäisen hlön elintavikekulutukseen vuositasolla.

        40-45 ei pyyntiä, pyyntialuskanta pieneni.
        45- valuutansäästö, elintarvikehuolto. vuosikymmenen lopussa jo useampia muita toimijoita.
        n. 1 000 000kg/ kausi.

        50- luvulla jo enemmänkin ravintolisä?, tosin tuontihuiputkin ajoittuvat vuosikymmenelle.
        (ka. n. 10 000 000 kg/vuosi)
        muutoksia kalstusaluevesirajoihin ja -55 SK Oy osallistui viimeisen kerran pyyntiin.
        länsi- suomalaiset, rymättylän säilyke oy/saukko, jalostajan kalastus oy jne jatkoivat.
        n. 730 000kg/kausi.

        60-70-luvuilla toimintaa jatkettiin muutamien alusten voimin per pyyntikausi. välinekehityksen edistystä kuvannee etteivät vuosittaiset saalismäärät kuitenkaan sanottavasti muuttuneet vaihdellen n. 600 000- 1 250 000 kg:n välillä. kuitenkin 50- luvun alussa oli, ennen aluevesirajojen muutoksia, lähes kaikkina vuosina ylitetty miljoonan saaliskilon rajapyykki.
        myös uusien pyytäjien mm. ddr, brd, cccp jne. ilmaantuminen näkyi kiristyneenä kilpailuna ja kaudella -69/160000kg/fin puhuttiinkin euroopassa "mystisestä" sillikadosta.
        ( -68/1233000kg/fin).
        siirryttiin shetlandin vesille ja tulokset paranivat väliaikaisesti.
        1975 "III:s, turskasota" eli islannin yksipuolinen 200mpk kalastusraja. viimeinen toimija rymättylän säilyke oy /saukko- laivat.
        ks. http://www.boyfood.fi/index.php?3

        1977 ei pyyntiin enää päästy EEC:n yms. sillikantaa suojelevien rajoitusten astuttua voimaan.
        60- 780 000kg/kausi
        70-76 785 000kg/kausi
        lähde: helge heikkinen

        kokonaisuudessaan maamme valtamerikalastuksen kehityksen voi nähdä oireellisena koko elinkeinon myöhemmälle, näihin päiviin asti jatkuneelle, laskevalle suuntaukselle.
        voikin vain luottaa ja uskoa kotimaisen ammattimaisen kalastuselinkeinon vielä elpyvän nykytilastaan.
        edellytysten minimaalisen heikot signaalit orastavat jo pienimuotoisina.
        tällä viittaan mm. kasvavaan ruoka- trendiin, joka suosii "kotimaisia lähiraaka-aineita".
        muutokset sukupolvien välisissä kulutustottumuksissa ja muussa, esim. vaikkapa luonnonoloihin liittyvässä, kehityksessä näyttelevätkin merkittävää osaa tulevassa.

        matka elintarvikehuoltomme kannalta entisenlaiseen merkityksellisyyteen on kuitenkin nykyoloissa pitkä.

        näin lyhyesti.
        toivottavasti joku muukin kokee mielenkiintoisena tämän pienen, mutta merkityksellisen, osan merenkulun historiaamme..

        laiturivaari

        >toivottavasti joku muukin kokee mielenkiintoisena tämän pienen, mutta merkityksellisen, osan merenkulun historiaamme..



        Kyllä vaan, kiitos vaivannäöstäsi. Sillilaivojen saapuminen Suomeen oli merkittävä tapahtuma vielä ainakin 50- luvulla


      • Päivä nÄ
        laiturivaari kirjoitti:

        "pieniä ovat silakat..."
        -juotaisiko sanonta juurensa tästä yhteydestä?

        pyyntimäärät vaihtelivat vuositasolla voimakkaasti johtuen myös osallistuneiden alusten määrästä.
        kullekin vuosikymmenelle osui matalasuhdanteita, joiden takana osin saattoi hyvinkin olla aiempi kova pyynti.

        islannin sillikalastuksen merkitystä maallemme voi lyhyesti luonnehtia esim. seuraavasti:

        29- aloitus elfving in toimesta.
        tuonti oli n. 80 000 tynnyriä/vuosi ja saalis n. 3900 tynnyriä.

        30- luvulla erityistä merkitystä elintarvikehuoltoon talouslaman aikana. säästi ulkomaan valuuttaa ja kokonaisketju työllisti.
        hankolaisen elfvingin teknologinen kokeiluinnovaatio oli myös hyödyntää vesitasoa silliparvien jäljittämisessä(s/s petsamo, bremer,-31). nordström aloittaa loviisasta käsin ja jo -36 yhdistyvät e:n ja n:n yhtiöt suomen kalastus oy ksi (hki).

        saalismäärän ka. n 4 000 000 kg (45 000) kaudessa. tätä on mielenkiintoista vertailla esim kokonaispopulaatioon ja yksittäisen hlön elintavikekulutukseen vuositasolla.

        40-45 ei pyyntiä, pyyntialuskanta pieneni.
        45- valuutansäästö, elintarvikehuolto. vuosikymmenen lopussa jo useampia muita toimijoita.
        n. 1 000 000kg/ kausi.

        50- luvulla jo enemmänkin ravintolisä?, tosin tuontihuiputkin ajoittuvat vuosikymmenelle.
        (ka. n. 10 000 000 kg/vuosi)
        muutoksia kalstusaluevesirajoihin ja -55 SK Oy osallistui viimeisen kerran pyyntiin.
        länsi- suomalaiset, rymättylän säilyke oy/saukko, jalostajan kalastus oy jne jatkoivat.
        n. 730 000kg/kausi.

        60-70-luvuilla toimintaa jatkettiin muutamien alusten voimin per pyyntikausi. välinekehityksen edistystä kuvannee etteivät vuosittaiset saalismäärät kuitenkaan sanottavasti muuttuneet vaihdellen n. 600 000- 1 250 000 kg:n välillä. kuitenkin 50- luvun alussa oli, ennen aluevesirajojen muutoksia, lähes kaikkina vuosina ylitetty miljoonan saaliskilon rajapyykki.
        myös uusien pyytäjien mm. ddr, brd, cccp jne. ilmaantuminen näkyi kiristyneenä kilpailuna ja kaudella -69/160000kg/fin puhuttiinkin euroopassa "mystisestä" sillikadosta.
        ( -68/1233000kg/fin).
        siirryttiin shetlandin vesille ja tulokset paranivat väliaikaisesti.
        1975 "III:s, turskasota" eli islannin yksipuolinen 200mpk kalastusraja. viimeinen toimija rymättylän säilyke oy /saukko- laivat.
        ks. http://www.boyfood.fi/index.php?3

        1977 ei pyyntiin enää päästy EEC:n yms. sillikantaa suojelevien rajoitusten astuttua voimaan.
        60- 780 000kg/kausi
        70-76 785 000kg/kausi
        lähde: helge heikkinen

        kokonaisuudessaan maamme valtamerikalastuksen kehityksen voi nähdä oireellisena koko elinkeinon myöhemmälle, näihin päiviin asti jatkuneelle, laskevalle suuntaukselle.
        voikin vain luottaa ja uskoa kotimaisen ammattimaisen kalastuselinkeinon vielä elpyvän nykytilastaan.
        edellytysten minimaalisen heikot signaalit orastavat jo pienimuotoisina.
        tällä viittaan mm. kasvavaan ruoka- trendiin, joka suosii "kotimaisia lähiraaka-aineita".
        muutokset sukupolvien välisissä kulutustottumuksissa ja muussa, esim. vaikkapa luonnonoloihin liittyvässä, kehityksessä näyttelevätkin merkittävää osaa tulevassa.

        matka elintarvikehuoltomme kannalta entisenlaiseen merkityksellisyyteen on kuitenkin nykyoloissa pitkä.

        näin lyhyesti.
        toivottavasti joku muukin kokee mielenkiintoisena tämän pienen, mutta merkityksellisen, osan merenkulun historiaamme..

        laiturivaari

        Harmittavasti vain Suomenlahti ja itämeri sekä järvet on niin paskasia ettei kalaa suositella syötäväksi kovin suuria määriä viikossa.


      • Raimon kaveri
        laiturivaari kirjoitti:

        kiitos, täytyy hankkia tuo opus

        myös nordströmin pojan kirjoittamassa isänsä elämänkerrassa sivutaan hieman aihetta muiden tapahtumien joukossa.

        pari muutakin kirjaa olen onnistunut jo hankkimaan:

        helge heikkinen: hopeaparvien perässä islannin vesillä, länsi-savo 1981 - oiva kokonaisesitys aiheesta tilastoineen
        sekä
        ernst lampen: sillien kimpussa islannin vesillä,
        otava 1931 - keskittyy elfvingin s/s petsamon
        pyyntimatkaan kesällä -31.

        erityisesti etsin tietoa suomen kalastus oy:n aluksesta raimo- ragnar, joka kesällä -46, oltuaan hietalahdessa korjattavana, lähti päälaivueen perään myöhässä telakalla olleen korpilakon seurauksena.

        meren pohjassa Porvoon Pellingin edustalla http://www.hylyt.net/hylky.jsp?id=raimo_ragnar
        ja toimii loistavana sukellus kohteena.


      • Raimon kaveri kirjoitti:

        meren pohjassa Porvoon Pellingin edustalla http://www.hylyt.net/hylky.jsp?id=raimo_ragnar
        ja toimii loistavana sukellus kohteena.

        ..Pellingissä meren pohjassa. Kuitenkaan se Raimo-Ragnar ei ole sama, joka ostettiin vuonna -46 ja oli sillinpyynnissä Islannin vesillä aina romuttamiseensa asti (-52). Kolmas Raimo-Ragnar valmistui -55 ja oli sittemmin nimeltään Finnstar.


      • kångååå

    • alan kirja

      kirjoitti kirjan, joka oli painettu vuonna 1950.Kirjan nimi on Saaliin jaossa Islannin vesillä. Kirjailija on ollut kyseisen kalastus aluksen mukana. Erittäin mielenkiintoinen kirja!

      • alan kirjasta

        Eino oli emälaiva Britan mukana kyseisellä reissulla,josta kirja on kirjoitettu!


      • laiturivaari
        alan kirjasta kirjoitti:

        Eino oli emälaiva Britan mukana kyseisellä reissulla,josta kirja on kirjoitettu!

        joka sodan aikana jäi pommituksessa uponneena hampurin satamaan, nostettiin ja korjattiin turussa (rek.-47).

        kertooko koivistoinen potkurivika- reissusta -49, jolloin myös radiokuuntelu näytteli omaa rooliaan saaliin paikallistamisessa vai aiemmista matkoista -47- 48?

        kiitos, jo toinen kirja hommattavaksi.

        laiturivaari


      • kirja tietoa
        laiturivaari kirjoitti:

        joka sodan aikana jäi pommituksessa uponneena hampurin satamaan, nostettiin ja korjattiin turussa (rek.-47).

        kertooko koivistoinen potkurivika- reissusta -49, jolloin myös radiokuuntelu näytteli omaa rooliaan saaliin paikallistamisessa vai aiemmista matkoista -47- 48?

        kiitos, jo toinen kirja hommattavaksi.

        laiturivaari

        potkurivika-reissusta.Meno matkalla laiva pysähtyi Skotlannin Methiliin ,jonka satamassa oli saman varustamon Immo-Ragnar laiva!


      • laiturivaari
        kirja tietoa kirjoitti:

        potkurivika-reissusta.Meno matkalla laiva pysähtyi Skotlannin Methiliin ,jonka satamassa oli saman varustamon Immo-Ragnar laiva!

        täytyy hommata tuo opus luottavaksi


    • Simon.

      Kuunari Koivistolla. Eka Lainion kirja Kuunari Koivisto 1989 OTAVA. Kertoo ko. aluksen olleen myös sillinpyynnissä vuosina 1955-1963 Jalostaja I, nimisenä ja tehneen seitsemän matkaa sillinpyyntialueille. Toki mielenkiintoinen kirja muutenkin ja näilläkin sivuilla ko. laivan kohtaloa repusteltu aivan riittämiin, tosin tätä silliosuutta ei vielä?

      • Laiturivaari

        helge heikkisen teos käsittelee myös aika seikkaperäisesti Jalostaja I: pyyntimatkoja 55-61
        sekä Merilokki- nimisenä vielä -62-63.
        tällöin alus myytiin Portugaliin.
        samoin heikkinen kuvaa lyhyesti aluksen lyhyen, mutta värikkään historian "varsovan laulun"
        sekä laivaston parissa ennen tätä sillinpyynti-jaksoa.

        ottamatta laajemmin kantaa Kuunari Koivisto- keskusteluihin, en kuitenkaan voi olla toteamatta
        että, mielestäni heikkisen kuvauksesta huokuu vaikutelma ettei alus olisi
        "löytänyt paikkaansa" tuona ajanjaksona 1949- 63, vaan joutui alituisesti erilaisten
        omistussuhteiden vaihtumisten ja niitä seuranneiden muutostöiden kohteeksi.

        vai onko tuo vain aluksen myöhemmästä
        julkisesta historiasta pintapuolisesti selvilläolevan lukijan tulkintaa lukemastaan?

        Kiitos avustasi, tutkailen tuonkin kirjan.

        laiturivaari


    • ent 17 v - kalastaja

      Tervehdys laiturivaari!
      Olin mukana 1957 Jalostaja 1:llä Färsaarilla ja Islannissa. Kalastus onnistui hyvin - täyslasti. Laiva toimi kohtuullisen hyvin - hieman kytkinongelmia - pakilla Färsaarten Klaksvikiin. Hieno reissu!
      Olin mukana mielenkiinnosta Kuunari Koivist-projektissa heti alkuunsa, mutta näytti siltä, että kantapäät olivat hieman irti maasta ja enkä ollut halukas henkilökohtaisiin taloudellisiin takauksiin.
      Ko laivan loppu saattoi olla viimeisen uuden omistajan tekemät kansirakenne - muutokset, jotka eivät soveltuneet vanhan laivan rungon puurakenteisiin.
      Matkallamme alussa Gotlannin itäpuolella ukkosmyrskyssä laiva vuoti laudoituksen raoista keinuessaan niin voimakkaasti, että jouduimme surraamaan reelingit vaijereilla ja käyttämään myös käsipumppua.

    • Aika hyvä opus

      Samuli Parosen romaani "Laiva" kertoo kokemusperäisesti suomal. sillinpyytäjistä.

    • koneoppilas

      Saukkolaivoista. Itse olin pari kesää silliä kalastamassa, möys viimeisen kesän kun sitä Saukot kalastivat. Ensi kesänä tulee hyvä määrä kuvia ko. hommasta kunhan täältä Etelä-Amerikasta ehtii kotiin.
      Venäläisillä oli lukuisia uivia kalatehtaita Shetlantin vesillä ja kaikki kelpasi. Norjalaiset vetivät kalat putkella suoraan ruumaan, me härmäläiset teimme käsitöitä, vaikka koneet perkasivat.

      • Laiturivaari

        Luulenpa että moni on kiinnostunut kuvasaaliistasi.
        Ilmoittele kun/jos ehdit laittamaan ne näytille.

        Tervetuloa kohta puoleen kesäiseen kotimaahan


      • koneoppilas
        Laiturivaari kirjoitti:

        Luulenpa että moni on kiinnostunut kuvasaaliistasi.
        Ilmoittele kun/jos ehdit laittamaan ne näytille.

        Tervetuloa kohta puoleen kesäiseen kotimaahan

        Tulen Suomeen juhannuksen tienoilla ja sitten etsin kuvat, ovat dioina mutta ne saa hyvin digimuotoon ja tulevat "merimieskuvia" sivuille viimeistään heinäkuussa.
        Samalla vähän muitakin kuvia.
        Kiitos, mielellään tullaan kotimaahan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      261
      2651
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1735
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      79
      1563
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1363
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1259
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1202
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1116
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      88
      1053
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      113
      1021
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      962
    Aihe