Rikkooko imurointi koneen?

pölymies

Eli rikkooko tuo imurointi sillä staattisellä sähköllä koneen jos siinä on virta pois ja johto irti seinästä?

16

7588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on huono tapa

      kuitenkin kone putsataan n 2 kertaa vuodessa niin kantsii sijoittaa n 8 € paineilmapulloon ja päästellä sillä. meinaan tulee sisuskalut ihan uuden näköiseksi.
      siinä imurileikissä on kyllä suuret mahkut rikkoa jotain.

      • tosiaan kannata

        imuroida, koska sisällä on tosi herkästi irtoavia komponentteja ja kyllä staattinen kipinäkin voi tuhota jotakin, se voi myös lähteä sormen päästäkin, joten kannattaa käpälöidä kotelon metallikuoria ensin. Varovasti pienellä paineella paineilmalla vaan. Kannattaa huomioida ilman mukana tuleva kosteus, joka kuivuu oman aikansa.


      • ....
        tosiaan kannata kirjoitti:

        imuroida, koska sisällä on tosi herkästi irtoavia komponentteja ja kyllä staattinen kipinäkin voi tuhota jotakin, se voi myös lähteä sormen päästäkin, joten kannattaa käpälöidä kotelon metallikuoria ensin. Varovasti pienellä paineella paineilmalla vaan. Kannattaa huomioida ilman mukana tuleva kosteus, joka kuivuu oman aikansa.

        ...puhaltelun olevan sen järkevämpää, työntää vain pöly syvemälle esim. virtalähteeseen.

        Tietsikka pois verkosta ja imuriin muovisuulake niin eipä siinä juuri vaaraa ole, eikä kosketa mihinkään suulakkeella. Mitään irtoavia osia ei ehjässä koneessa pitäisi olla ja imutehoa saa säädettyä.

        Laittaa vaikkapa ranteeseen sähköpiuhan ja toisen pään vaikkapa patteriin niin siinä on maadoitusta, tai koneen rungosta.


      • pussu kollo
        .... kirjoitti:

        ...puhaltelun olevan sen järkevämpää, työntää vain pöly syvemälle esim. virtalähteeseen.

        Tietsikka pois verkosta ja imuriin muovisuulake niin eipä siinä juuri vaaraa ole, eikä kosketa mihinkään suulakkeella. Mitään irtoavia osia ei ehjässä koneessa pitäisi olla ja imutehoa saa säädettyä.

        Laittaa vaikkapa ranteeseen sähköpiuhan ja toisen pään vaikkapa patteriin niin siinä on maadoitusta, tai koneen rungosta.

        ei mun koneissa ole yhtään osaa joka helposti sieltä irti lähtis :-), samoin sillä imurilla ei ole tarkoitus takoa kaikkea mihin vaan voi osua vaan sitä pidetään harkitun varovasti imien. Elektroniikkapaineilmapulloissa ei ole kosteutta, osta ens kerralla sitä jos pullos räkii vettä eli kosteutta. Vai käytitkö vahingossa deodoranttisprayta??


    • ...............

      Itse olen imuroinut pitkällä muovisuulakkeella varovasti tietokoneen sisältä ja välttänyt koskettamalla suulakkeella mihinkään.

      "TIETOKONEEN PUHDISTUS

      Imuroi tietokone säännöllisesti. Tietokoneen kotelo on parilla ruuvilla tai pikaliittimillä kiinni, joten se on helppo avata. Ennen imurointia muista irrottaa virtajohto. Imurointi suoritetaan erittäin varovasti, etteivät tietokoneen komponentit vaurioidu. Varo, ettei imurin suulake osu mihinkään."
      Lainaus: http://www.mikroagentti.com/sivut/huolto.htm

    • Muistipiirien hajoamiseen on suuri riski. En suosittele.

    • DigiJussi

      Jos imuroit puhaltimia lukitsematta propelleja niin kierrokset saattaa käydä niin korkealla että laakerit vinkuu lopun ikänsä muistoksi, ja katsothan
      ettet töki mitään lukitusvipuja ja nippeleitä paikaltaan, älä käytä keinokuituisia harjaksia tomutukseen. Hankaussähkösuojaukseen ei voi koskaan mennä luottamaan liikaa, älä käytä mitään kemikaaleja epäpuhtaalle pinnalle etenkään. Imuvirta teoriassa synnyttää myös hankaussähkövirtaa esim. pölyhiukkasten virtaus/hankausvaikutuksena mutta eipä ne siihen hajoo. Ihan piirilevyyn imurilla ei kannata mennä
      kumminkaan kiinni. Pölyn sitoma lämpö ja kitkaamat tuulettimet ainakin rikkoo koneita.

      • kävi niin

        Imuroin 4v sitten Powerin ulkopuolelta tuuletinta ja tuuletin alkoi huutamaan käytössä sen jälkeen kuin viimeistä päivää. Hommasin jo varapowerinkin. Ajan mittaan meteli loppui ja tuuletin on toimii edelleenkinmoitteettomasti. Ko. imuroinnin yhteydessä kone oli jo yli 3v vanha.

        Toiselle koneelle olen tehnyt saman aiemmin, mutta tuuletin ei ole siitä "närkästynyt"...


      • tuulettimesta

        P**ke*e! Onnistuin juuri paineilmalla rikkomaan tuulettimen kannettavasta. Yritin saada pölyjä ilmanotosta suihkuttamalla ilmaa tuulettimen kautta, en tajunnut lukita propelleja, kierrokset kävi vissiinkin aika korkealla ja nyt sen sijaan että kuuntelen tasaista hurinaa, saan nauttia tuulettimen ihan s**t*n*n rasittavasta vinkumisesta. Olkaa varovaisia kun puhdistelette näitä koneita.


    • Välttämättä vahinkoa ei tapahdu. Staattisen sähköpurkauksen vaara on kuitenkin suuri ja myös fyysisen kontaktivahingon. Viimeksi alkukeväänä oli tapahtunut erään tietotekniikka-alan asiakkaalle imuroinnista johtuva käynnistysongelma. Olin silloin itse työharjoittelussa kunnan kouluilla ja olin käymässä tarvikehakureissulla kyseisessä liikkeessä kun asiakas tuli kertomaan ongelmastaan myös minun kuullen.
      Kertoi rehellisesti imuroineensa pölyjä keskusyksikön sisältä ja sen jälkeen ei kone enään käynnistynyt. Koneen kohtalosta en ole sen koommin kuullut.

      Itse olen putsannut satoja koneita ja aina puhtaalla paineilmalla ja sopivan alhaisella paineella. Varmasti tulee puhdasta.
      Seuraavassa esimerkki yhdestä puhdistamastani koneesta.
      Ennen puhdistusta:
      http://koti.mbnet.fi/rauno2/todiste/ennen.jpg

      Ja tässä puhdistuksen jälkeen:
      http://koti.mbnet.fi/rauno2/todiste/jalk.jpg

      Käytössäni on myös kätevä kannettava kompressori.
      http://koti.mbnet.fi/rauno2/todiste/kompres.jpg

      • jfakjfsalaf

      • huonoa se
        jfakjfsalaf kirjoitti:

        Toi kompressori ei välttämättä oo paras ratkasu ellei siin oo kunnon suodattimia, muuten ilman seas voipi lentää öljyä/rasvaa..

        Varmin ratkasu on ostaa paineilmapullo, vaikkapa;
        http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=80_391&products_id=5136

        että se on kallis siihen nähden, että tyhjenee aika nopeasti. Itse olen kaksi pulloa käyttänyt ja pari kertaa pullolla koneen putsaa jos ei turhaan puhaltele mihinkään.


      • huonoa se kirjoitti:

        että se on kallis siihen nähden, että tyhjenee aika nopeasti. Itse olen kaksi pulloa käyttänyt ja pari kertaa pullolla koneen putsaa jos ei turhaan puhaltele mihinkään.

        "että se on kallis siihen nähden, että tyhjenee aika nopeasti"

        Joku tyhjä ketsuppipurkki mihin teippailee jonkun mehupillin kiinni ajaa saman asian. Sitä kun puristelee niin pölyt lentää.


      • .........

        Itse käytän melkein vastaavaa systeemiä. Joskus kokeilin pelkällä imurilla. Vaikka tehokas imuri olikin, ei sillä saanut kaikkia pois. Esim. nykyiset näytönohjaimet ovat niin suljettuja, että niihin toimii parhaiten juurikin paineilma, pullosta tai kompurasta. Samoin, kun joskus putsaa konetta, jota ei ole siivottu vuosiin, on prossun siilissä paksu pöly suht sitkeässä.

        Laiska kun olen, en viitsi konetta kannella talliin putsattavaksi. Puhaltelen kompuralla puhtaaksi ja pidän kohteen lähellä imurin putkea, jolla imen pois pölyt jotka muuten lentäisivät huoneilmaan.

        Kompurana käytän maaliruiskuille tarkoitettua öljytöntä mallia, josta tulee varmasti puhdasta ilmaa. Ilmantuotto on sillä hilkulla, mutta sopivalla supistajalla sekin on hanskassa.

        Puhdasta tulee ja on tarpeeksi hellävarainen laitteille. Tuollainen kompura maksoi kolmen paineilmapullon verran. Sillä on myös muutakin käyttöä ja tulee selvästi halvemmaksi kuin pulloilma.


    • pölymies

      Taidankin sitten lähteä biltemaan ostamaan paineilmapullon. Mutta eikö olisi juuri parasta tehdä silleen, että vaikk toiselta puolelta virtalähdettä imuroi ja toiselta puhaltaa( imuri ei teitenkään osuisi mihinkään :D )

    • olen aina...

      puhdistanut tietokoneitani. Kun on tosiaan varovainen eikä osu suulakkeen päällä mihinkään, eikä imu ole liian isolla.

      Kerran taisin putsata paineilmalla, kun sain sellaisen pullon ilmaiseksi. Sitä taisin käyttää enemmänkin näppiksien putsaamiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      35
      2299
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1579
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1505
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      1320
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1199
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      924
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      880
    8. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      296
      832
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      815
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      69
      744
    Aihe