Nettikeskusteluissa on kyselty paljon ko.vaunun saatavuutta.-Miten on, jos tunnettu kotimainen valmistaja tekisi Suomessa ihan laillisesti (=tuoteoikeudet ostaen)ko.vaunuja, olisiko tosiostajia?? Kiitokset kommenteista jo etukäteen.
SORA-MARA
10
6052
Vastaukset
- sillä vanhasta
yleisperävaunusta saa mattokuljettimen etupäähän lisäämällä nopeasti kelpo sorastusvaunun vähempään käyttöön. Voihan sen maton tietty laittaa takapäähänkin. Myös venäläiset "kalkinlevitysvaunut" saa helposti muokattua sorastusvaunuksi....
Ammattiojurit taas vaativat eriluokan vaunuja, heillä hinta ei ole ratkaiseva tekijä, mutta vaunuja menee vuodessa vain kourallinen.
Eli, jos 4-6 tonnilla pystyt tekemään sorastusvaunun, menee niitä hyvin kaupaksi, mutta jos se maksaa 25-30 tonnia, ei niitä juuri kukaan osta. - Kokeilija luonne
Joitakin vuosia sitten tein itselleni "sora-maran", kun käytettynä sellaisen löytyminen kohtuu kuntoisena oli aika toivoton.
Soravaununi on lähes "klooni" mitoiltaan soramaran kanssa, mutta hydrauliikka on minimoitu ainoastaan kuljettimen nosto tapahtuu mehulla ja kuljetinhihnan pyöritys tapahtuu ketjulla ja kierukan suunnanvaihto tapahtuu auton vaihteistolla. Pyörät ovat käytetyt traktorin takapyörät tarvike navoilla (IKH), kaikki laakerit halpoja, kaiketi kiinalaisia. Näin tehtynä vaununi hinnaksi muodostui tarvikkeista n. 1000e, joka varmaan olisi sarjatuotannosa nykyään samaa luokkaa kustannusten kohoamisen vuoksi, vaikka tarvikkeita voisikin hankkia edullisemmin. Suomessa työ on kallista, että arvioni vaunun lopullisesta hinnasta liikkuisi kaiketi alimmillaan 8500e. - masinistit
Soramara kloonilla ei taida olla valtavaa kysyntää.
Miten olis jos perusrakenne olis kippikärry saranat kärrynä taakse.
sala-oja soran levitys sarantappi takaa irti ja siirto eteen, edessä säädettävä suppilo.
Ver1
ajetaan keskeltä ojaa - säätö joko kippauskulma tai lisäksi hydaalinen " etulauta " Työ olisi lisäsorastus johon voisi käyttää huonelaatuisempaa soraa vaikka filleriä ( joka ei mene soramarasta läpi ) tai muuta täyte ainetta
Ver2
Kippaus eteen kuten edellä mutta hihnalla ajo sala-oja konneen sivulla
Säädettävä suppilo( suuri aukko on tarpeen ettei suodatus aine mitä se sitten onkin holvaannu )
Ver3
kiinitetään normaali etu ja taka lauta niin meillä on kippikärry normaali ajoon kun ei ole sala-ojitusta
tuoteoikeudet olisi ilmaiset ellei joku tämän luettuaan ehtinyt ensin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyödyllisyysmalli
Bonus ( hiukan vaikeampi toteuttaa)
Kippaus taakse tuhkan levitys metsään talvella - kahdella levitys lautasella joihin voima hydaalimoottorilla ( aikaisemmat keskipako sovellukset - lannotteen keskipakolevitin - kalkin levityskärry )
Tuhkahan on jätettä kaatopaikallekin sitä ajetaan, tiedä vaikka joku TE keskus antais rahaa tuollaisen vempeleen tekoon kun ympäristö paranee ja hiili päästöt sitoutuu metsiin.
http://www.metsakeskus.fi/web/fin/uutiset/2006_uutiset/maaliskuu/
" Tuhkan käytön etuja ovat vähintään 30 vuoden vaikutusaika, väkilannoitetta vähäisempi fosforin huuhtoutuminen ja luonnon¬mukainen ravintosisältö. Runsastyppisissä suometsissä puutuhkalla on saavutettu jopa 2-4 m³/ha/v kasvulisä, kun levitysmäärä on ollut 4 tonnia kuiva-ainetta hehtaarille. "
3 m³ x 30v= 90 m³x35€ = 3150€/ha en kyllä vetoalöisi tuon puolesta , mutta sinne päin kumminkin
Niin ja onhan tuo teiden hiekoitus. - tekijät
Miksi näin vaikeasti, ruudin keksimistä uudestaan?
Salaojakoneen tai oheispalikoita saa varmasti alkuperäisiltä kätevimmin, tosin pieni sarja pitäis saada tilauksia (14kpl?)aikaiseksi...
-Nyt vois intoa olla pienempäänkin, kun rakennuspuolen koneita menee vähemmän.- tr-aura
mikä firma tekee soravaunuja?
- ojamies86
tr-aura kirjoitti:
mikä firma tekee soravaunuja?
tällä hetkellä ei taida oman tietoni mukaan tehdä suomessa maroja. kurppa teki aikanaan mutta lopettanut tekemisen. urakoitsijoilta kannattaa kysellä jos on vanhoja jääne nurkkiin..itseltäni voi myös jossain vaiheessa vapautua 1 kurppalainen ja 1 täysikopio kurppalaisesta (hieman järeämpi).
- Loimaalla edelleen
Loimaalla ruvetaan jälleen tekemään Sora-Maroja!
Agrosa Oy on ostanut oikeudet ja Okrassa pitäis olla ensimmäinen uusi Sora-Mara näytillä. Tilavuudeksi tulossa 5-6 kuutiota ja teli.
Vanhoihin kärryihin on tulossa yleisimmät varaosat (ruuvit, matot, vaihteet jne..)- Kokeilija luonne
Täytyypä seurata ihan mielenkiinnosta, että millainen tulos on. Oma omavalmiste "sora-mara" on toiminut hyvin nämä vuodet, mitä nyt hihnakuljettimen ajoin kaivinkoneen kauhaan kiinni ja kuljetin hieman vääntyi... Vanhoihin kärryihin ruuveja on hitsailtu tässä itse ja mattoja on ostettu kumipalvelusta, vaan hyvä että alkaa osiakin saamaan.
- Kuningas sorastaja
Kamoon
Eihän 8500€ saa uutena edes minkäänlaista "kunnollista" maansiirtovaunua.
Eikä rimpuloilla mitään tee kun töitä tehdään. - aurakoneella
meillä käytössä 2.telivetoista kippivaunua ja 1.kurppalainen joka modifioitu vetäväksi.vetämättömät vehkeet on harrasteliota varten.maran matto ja ruuvi pyöritys systeemi on -60 luvulta!öljyllä sujuu helpommin.maran teho ei riitä auran tarpeisiin joten kippivaunut välttämättömät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2952183Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi2102099Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano461315- 871251
- 1011193
- 821191
Millainen ihminen linda brandt-ahde on
Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta431175Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose1611121- 1171060
- 60954