Mikä tekee vuokratyöstä laillista?

japasjopasjoo

Mikä tekee siitä laillista että vuokratyötä välittävä firma voi ottaa ihmisiä töihin olemattomalla irtisanomissuojalla ja muutenkin huonoilla ehdoilla laillisesti, mutta vaikka ruokakauppa ei voi?

Esim. pääfirma omistaa tehtaan ja vuokratyö firman. Tehdas ostaa vuokratyö firmalta halpaa ja helppoa työvoimaa. Vuokratyöfirman ei tarvitse vetää välistä välttämättä juuri mitään koska omistaja on kumminkin itse tehdas ja henkilöstöfirmaa pyörittää vaikka tehtaan henkilöstöpäällikko joten sinne ei tarvise palkata ketään uutta. Eikös tälläin tehtaasta saisi helposti yksikön jota ei turhat henkilöstökulut paina kun aina voi heittää ulos ja ottaa sisään miten tahtoo.

111

7113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työtönkö?

Eikös sitä tähän suuntaan olla menossa? Esim. ravintola-alalla.

• näistä vuokratyö

on vain välimarkkinoita, siinä missä ilmaistyö on tulevaisuuden trendi. Tai no, saahan siitä 8 euroa ruokarahaa.

• Nuori yrittäjä
        näistä vuokratyö kirjoitti:

on vain välimarkkinoita, siinä missä ilmaistyö on tulevaisuuden trendi. Tai no, saahan siitä 8 euroa ruokarahaa.

Vuokratyö lisää työpaikkoja. Meidän firmassa on kahdessa kaupungissa työtä vain sen takia, koska hankimme sitä vuokratyötoimiston kautta. Asiakkaita ei ole riittävästi, jotta työnantaminen olisi kannattavaa kokopäiväisesti. Nyt pystymme tarjoamaan edes jotain työtä vain siksi, että käytämme vuokratyövoimaa. Maksamme kuitenkin näille tekijöille ihan kohtuullisesti ja toinen kaupunki tekee -nollaa. Kuitenkaan emme lopeta sielläkään, koska on tärkeää tarjota nuorille edes jotain töitä.

Kannatatteko sitä, että lopetamme töiden tarjoamisen nuorille siksi, koska pystymme tarjoamaan sitä tappioitta vain vuokratyövoiman kautta?

• huomauttelija
        näistä vuokratyö kirjoitti:

8 ekee ruokaan, 2 x 15km tuntuu vitun pitkältä ainaki talvella kävellen.......

• pecca k
        Nuori yrittäjä kirjoitti:

Vuokratyö lisää työpaikkoja. Meidän firmassa on kahdessa kaupungissa työtä vain sen takia, koska hankimme sitä vuokratyötoimiston kautta. Asiakkaita ei ole riittävästi, jotta työnantaminen olisi kannattavaa kokopäiväisesti. Nyt pystymme tarjoamaan edes jotain työtä vain siksi, että käytämme vuokratyövoimaa. Maksamme kuitenkin näille tekijöille ihan kohtuullisesti ja toinen kaupunki tekee -nollaa. Kuitenkaan emme lopeta sielläkään, koska on tärkeää tarjota nuorille edes jotain töitä.

Kannatatteko sitä, että lopetamme töiden tarjoamisen nuorille siksi, koska pystymme tarjoamaan sitä tappioitta vain vuokratyövoiman kautta?

Hoidatte "firmaa" vain sen takia että voitte tarjota työtä nuorille vuokratyöfirman kautta????? No haloo et usko tuota itsekään. On se vaan kummallista, että vuokratyöfirmalle on varaa maksaa toinen tuntiliksa, mutta työntekijälle ei voi nostaa liksaa edes 50 senttii tunnille.

• assss

ainakaan työntekijäö mitään, jos palkalla ei elä.
        Työnantajahan kyllä osaa hyödyntää tuollaiset talkootyötkin. Sille on aina hyötyä.

• ei kiitos todellakaan

Niin ja sen puuttuvan erotuksen maksaa sitten kunta asumistuen ja mahdollisesti jonkin harkinnanvaraisen sosiaalituen muodossa, eli summasummaarum se on niin, että työnantaja saa käyttöönsä puoli-ilmaisen työsuorituksen ja osan palkasta maksavat veronmaksajat eli jopa osaltaan ne muut työntekijät siinä samassa yrityksessä (kunnallisvero). Missään muussa maassa tällainen hölmölänhomma ei edes menisi läpi kuin Suomessa, vai kuka kehtaa ilmoittaa yrittäjien lisäksi kannattavansa tätä meininkiä?

Paras juttu tässä on vielä se, että tottahan toki veroilla maksettu ilmainen työvoima työnantajille paremmin kelpaa kuin kallis, joten näitä oikeaa työtä ilmaiseksi tekeviä löytyy tästä maasta kymmeniä ellei peräti satoja tuhansia. Montakohan työpaikkaa siinäkin meni ja kun tipahtaa työttömäksi, saattaa joutua itsekin erinäisten viranomaisten kikkailujen kautta samaan kastiin, eli tämä "apparaatti" on itseään ruokkiva ja joukko senkun kasvaa.

Huomatkaapa vielä sellainen pieni juttu, että Suomen BKT on kaksinkertaistunut sitten 80-luvun. Yristysten tuottavuus on ollut vuosikymmeniä nousujohteinen; syy tähän ilmaistöihin ei ole raha vaan se, että että tyhmyys ja tietämättömyys kukoistaa sellaisella volyymillä että oikein hirvittää. Töitä ei ole koskaan tehty työn vuoksi, vaan siksi, että sillä eletään. Harrastustoiminta on sitten erikseen ja sitä tehdään vapaa-ajalla. Haluatteko tosiaan Suomalaiset tänne Kiinan mallin???

• ennenwanhaa
        pecca k kirjoitti:

Hoidatte "firmaa" vain sen takia että voitte tarjota työtä nuorille vuokratyöfirman kautta????? No haloo et usko tuota itsekään. On se vaan kummallista, että vuokratyöfirmalle on varaa maksaa toinen tuntiliksa, mutta työntekijälle ei voi nostaa liksaa edes 50 senttii tunnille.

vuokraajan ei tartte maksaa tellejä ja lellejä eikä muita kuluja mut kaikkein eniten noi pankit ottaa pattii ne vasta rosvoja on (VALTION JÄLKEE)maksat siitä että viet liksan sinne enstex maksu5euroo eli 30markaa ja maksat viel siitä vittu et haet omia rahoja kohta ne keksii jonkun prosentin mitä joutuumaksaa siitä summasta mitä on tilillä sen takia haluun palkan puhtaana käteen koska sosiaali virasto maksaa vain 10 euroo päivälle kuukauden pitäis pärjätä niin ei meitsillä oo varaa pidellä rahoja pankissa

• oikein tiedä

en kyl oikein tiedä :(

• oikein tiedä

• tietämätön...
        oikein tiedä kirjoitti:

kun oikein kahteen kertaan pitää asia tuoda esille :)

• Yksi mikrosiru
        assss kirjoitti:

ainakaan työntekijäö mitään, jos palkalla ei elä.
        Työnantajahan kyllä osaa hyödyntää tuollaiset talkootyötkin. Sille on aina hyötyä.

Neljän tunnin palkalla ei kukaan elä. Sellaisia duuneja tarjotaan esim. koulujen keittiöihin. Poliitikot ovat luvanneet ilmaiset ruokailut. Niin kenelle on kenelle ei. Työntekijä sen tuntee nahoissan.

• itsellä vastuu

Yksittäisten työntekijöiden tulisi vastata tilanteeseen samalla mitalla, e. mennä töihin silloin kun sopii, hidastella, tehdä inhimillisiä virheitä ja erehdyksiä, jne. vain mielikuvitus rajana.
      Olisiko mahdollista perustaa yhden henkilön vuokratyö firma? Myy itsesi ja laadi itsellesi omat työehdot palkat lomat yms. Kun viimeksi kilpailutin itseni työnanatajalle, en yksinkertaisesti suostunut siihen mitä tarjottiin. Kyllä sitä kuvetta kaivataan, jos joku henkilö todella halutaan palkata.
      Harmittaa useiden työntekijöiden asenne, mennään millä hinnalla, työolosuhteilla, yms. tahansa. Ihme että ei olla vielä maaorjia tai kymmentuntiset työpäivät ja seitsemän päivää viikossa, jne.
      Katsokaa peiliin - muutoksen avaimet on siellä.

• mieltä samaa olen

Totta! Ei auta valittaa! Meidän ihmisten pitää itse muuttaa asiat mieluisaksi ja se vaatii ratkaisuja. Aina ei voi odottaa, että asiat muuttuvat ja suostua kaikkeen, mitä tarjotaan.

Työ ei ole kaikki kaikessa, vaan ONNELLISUUS ja huonosti kohdeltuna on hyvin vaikeaa olla onnellinen. Muistakaa itsenne.

• tyttönen*

Tuli mieleen eräs maahantuojafirma. Kolme kirjainta mihin ei voi luottaa siis SGN! "Moni kakku päältä kaunis, mut sisältä p*****

• työtön.
        mieltä samaa olen kirjoitti:

Totta! Ei auta valittaa! Meidän ihmisten pitää itse muuttaa asiat mieluisaksi ja se vaatii ratkaisuja. Aina ei voi odottaa, että asiat muuttuvat ja suostua kaikkeen, mitä tarjotaan.

Työ ei ole kaikki kaikessa, vaan ONNELLISUUS ja huonosti kohdeltuna on hyvin vaikeaa olla onnellinen. Muistakaa itsenne.

> Vuokratyöläisille saisi olla oma liitto.Joka hoitaisi vain ja ainoastaan vuokratyöläisen etuja,myös luottamusmies olisi puolueeton taho eikä mikään työnantajan nuolija!!!!.Liian pehmeillä luottamusmiehillä hävitään aivan liikaa työpaikkoja.

• Kokemusta on

Puhut asiaa. Minä olenkin tätä varten pitänyt itselläni
        sen periaatteen että en palaa samaan työpaikkaan josta
        on irtisanottu tai olen itse joutunut huonojen työolojen
        vuoksi lähtemään ja se periaate on pitänyt.
        Toivoisin että muutkin ottaisivat tämä periaatten käyttöön
        niin se panee ainakin miettimään että onko irtisanominen
        aivan välttämätöntä ja tulee se joskus työvoima pula
        niin silloin voi vai voivotella kun sinne haluta palata töihin.
        ja muutenkin en suosittele vuokrafirmoja työpaikaksi
        koska se heikentää työoloja ja palkkoja lomista ym
        puhumattakaan.

• dulcineafin

Sitä kutsutaan yksityisyrittäjäksi ja siihen nyt ollaan pyrkimässä, että mahdollisimman moni toimisi ennakkoverokirjalla. Ei mitään turvaa huomisesta, rahaa tulee jos/kun jaksaa tehdä tehdä töitä. Itsellä juuri 5v. täyteen, tosin kyllä en enää menisi toiselle töihin.

• oma liitto
        työtön. kirjoitti:

> Vuokratyöläisille saisi olla oma liitto.Joka hoitaisi vain ja ainoastaan vuokratyöläisen etuja,myös luottamusmies olisi puolueeton taho eikä mikään työnantajan nuolija!!!!.Liian pehmeillä luottamusmiehillä hävitään aivan liikaa työpaikkoja.

liitto http://www.erto.fi/liity-jaseneksi/vuokratyo tai
        http://www.pam.fi/tyoelama/vuokratyo/

ja opas http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/00_julkaisut/vuokratyoopas.pdf

• Kukkuu
        dulcineafin kirjoitti:

Sitä kutsutaan yksityisyrittäjäksi ja siihen nyt ollaan pyrkimässä, että mahdollisimman moni toimisi ennakkoverokirjalla. Ei mitään turvaa huomisesta, rahaa tulee jos/kun jaksaa tehdä tehdä töitä. Itsellä juuri 5v. täyteen, tosin kyllä en enää menisi toiselle töihin.

Laitonta on vuokrata itse itseään työvoimaksi. Eri asia on jos sinulla on omat työkalut tms. mutta jos teet töitä "työnantajan" välineillä niin katsotaan että sinulla kuuluisi olla tavallinen palkkasuhde työnantajaan. Jos tuosta jää kiinni niin työnantaja joutuu maksamaan sinun sosiaali ym. maksut jälkikäteen. Vastaavista tapauksista on olemassa useita käräjäoikeuden päätöksiä. Sinä saat kyllä ottaa työntekijän ja vuokrata häntä, koska hänellä on työsuhde sinun kanssa ja sinä hoidat asiaan kuuluvat maksut ja vakuutukset.

Eli ei tule yleistymään kuvailemasi "yrittäjyys".

• amanda¤
        työtön. kirjoitti:

Kyllä vuokratyöntekijöillä pitäisi olla oma liitto, vuokratoimistot lukevat kyllä sääntöjä nuorille.. mutta kun menevät sinne ohjattuun työpaikkaan niin säännöt muuttuu.. ruokatauosta ei makseta, eli töitä vaan tekeen, vähennetään joka palkasta vaikkas työntekijä ei ole pitänyt kyseisiä taukoja, kun työnantaja on sanonut että siitä ei makseta. työ sopimuksista ei pidetä kiinni.. jos työ sopimuksessa lukee että töitä ainakin siihen ja siihen päivään asti... menet työpaikalle ja sieltä sanotaankin että nyt ei tarvita kun tuli toi lumi, että jos sit viikon tai kahden päästä.. ja olet maksanut julkisen liikenteen matkaliput kyseiseen paikkaan... kyllä muuten poikaani otti päähän. tunti laput pitäisi allekirjoittaa joka päivä esimiehellä, miten sen teet kun päivän päättyessä ei esimiehiä ole mailla eikä halmeilla.... että tälläinenkin voi olla työpaikka tänä päivänä nuorille.

• ...rupiPerse
        Kokemusta on kirjoitti:

Puhut asiaa. Minä olenkin tätä varten pitänyt itselläni
        sen periaatteen että en palaa samaan työpaikkaan josta
        on irtisanottu tai olen itse joutunut huonojen työolojen
        vuoksi lähtemään ja se periaate on pitänyt.
        Toivoisin että muutkin ottaisivat tämä periaatten käyttöön
        niin se panee ainakin miettimään että onko irtisanominen
        aivan välttämätöntä ja tulee se joskus työvoima pula
        niin silloin voi vai voivotella kun sinne haluta palata töihin.
        ja muutenkin en suosittele vuokrafirmoja työpaikaksi
        koska se heikentää työoloja ja palkkoja lomista ym
        puhumattakaan.

PräääääTTTTTT sano Peräsmies.

Yhdy sanat pitäisi multinikinkin osata , vaikka asiaaa puhuukin . Hik, örk.

• eri asia
        Kukkuu kirjoitti:

Laitonta on vuokrata itse itseään työvoimaksi. Eri asia on jos sinulla on omat työkalut tms. mutta jos teet töitä "työnantajan" välineillä niin katsotaan että sinulla kuuluisi olla tavallinen palkkasuhde työnantajaan. Jos tuosta jää kiinni niin työnantaja joutuu maksamaan sinun sosiaali ym. maksut jälkikäteen. Vastaavista tapauksista on olemassa useita käräjäoikeuden päätöksiä. Sinä saat kyllä ottaa työntekijän ja vuokrata häntä, koska hänellä on työsuhde sinun kanssa ja sinä hoidat asiaan kuuluvat maksut ja vakuutukset.

Eli ei tule yleistymään kuvailemasi "yrittäjyys".

Nyt sotket asioita. Yksityisyrittäjähän maksaa itse eläkemaksunsa sun muut. Se on hyvin yleinen tapa "vuokrata" , jos nyt niin halutaan sanoa, omaa työtään ja laillinen. Mutta yrittäjänä se työttömyysturva onkin sitten kinkkisempi juttu. Siinä se ero, sekä myös riskissä. Työttömiltä ajoilta ei tule mistään mitään ellei lopeta koko touhua. Yksi mahdollisuus on liittyä työosuuskuntaan. Se onkin aika hyvä tapa aloittaa, sitten voi edetä vaikka yrittäjäksi.

• uusi Suomi

vuokratyöfirma on outu juttu,olen yrittäjä ja en koskaan halua sitä kautta ottaa ihmisiä töihin koska se on moraalitonta.

• koskaan .....

tule olemaan minkään ison yrityksen toimistusjoihtajana tai omistaja, koska vain repimällä raha ja kate muiden selkänahasta, tullaan asemaan jossa nuo muutamat kansallisesti ja glopaalisesti pärjäävät yritykset ovat.

• just ok
        koskaan ..... kirjoitti:

tule olemaan minkään ison yrityksen toimistusjoihtajana tai omistaja, koska vain repimällä raha ja kate muiden selkänahasta, tullaan asemaan jossa nuo muutamat kansallisesti ja glopaalisesti pärjäävät yritykset ovat.

No ihan kuinka haluat,vai että ilman vuokratyövoimaa en pärjää,taisin sitten katsoa tilini väärin kun kaupan jälkeen vilkaisin tiliäni ja palkkojen jälkeen näytti olevan ihan mukavalla mallilla.

• verokarhu.
        just ok kirjoitti:

No ihan kuinka haluat,vai että ilman vuokratyövoimaa en pärjää,taisin sitten katsoa tilini väärin kun kaupan jälkeen vilkaisin tiliäni ja palkkojen jälkeen näytti olevan ihan mukavalla mallilla.

Älä unohda muita maksuja palkan päälle.

• työnantaja

Miksi ihmiset menee vuokra firmaan töihin??Ja sit valittaa kaikesta.Minä en ikinä ottaisi töihin vuokra firmaa/sen työn tekijöitä,ei ole kuin huonoja kokemuksia....
      Ja työkkärissäkin vaan sellasia ketkä ei töihin lähde-.....On se kumma kun timpurit ja muurarit yms ammattiryhmät luulee et ne on korvaamattomia ja pitää hintansa korkeana....ennemmin otan viron poikia ja virofirmoja töihin niin puolet halvempia ja ei mene hanskat naulaan kun kello lyö neljä vaan tekee tarvittaessa tunnin kaks ylitöitäkin,mitä suomi juntit ei tee...Kannattais suomalaisten pikkusen katsoa peiliin.Varsinkin tälläisenä aikana.Töitä varmasti olisi jos pikkusen tinkii hinnasta.
      ennen meilläkin oli 40€ alv laskutus mutta nyt 30€ alv....jos työn antaja joustaa niin voi työn tekijäkin joustaa vähän.....että pääsee tämän laman yli...niin se menee.....

• palveluksessa..

"Miksi ihmiset menee vuokra firmaan töihin??Ja sit valittaa kaikesta.Minä en ikinä ottaisi töihin vuokra firmaa/sen työn tekijöitä,ei ole kuin huonoja kokemuksia.."

Pakkohan niitä hommia on jostai ottaa. Olen yrittänyt mahdottomia määriä päästä ulos vuokrafirman palveluksesta, mutta nykyään ei haeta työntekijöitä muutaku näiden firmojen kautta. Työnantajan maksavat firmoille isoja summia työntekijöistä, mutta pääsevät helposti eroon myös näistä työntekijöistä. Heidän ei tarvitse maksaa sairasloma korvauksia eikä muitakaa ylimääräsiä maksuja. Heidän ei tarvitse tarjota työntekijälle täysiä työtunteja, vaan pystyvät palkkaamaan työntekijän sillointällöin töihin. Itse kärsin ja menetäs suuret rahat koska olen joutunut tähän tilanteeseen. En saa ansaittua kesälomaa, sairaslomat on pakko unohtaa ja 49 h/ 3 viikkoa ei ole kenellekkään suuri palkka. Tuskin saan vuokraani maksettua puhumattakaan laskuista.

• "orja"
        palveluksessa.. kirjoitti:

"Miksi ihmiset menee vuokra firmaan töihin??Ja sit valittaa kaikesta.Minä en ikinä ottaisi töihin vuokra firmaa/sen työn tekijöitä,ei ole kuin huonoja kokemuksia.."

Pakkohan niitä hommia on jostai ottaa. Olen yrittänyt mahdottomia määriä päästä ulos vuokrafirman palveluksesta, mutta nykyään ei haeta työntekijöitä muutaku näiden firmojen kautta. Työnantajan maksavat firmoille isoja summia työntekijöistä, mutta pääsevät helposti eroon myös näistä työntekijöistä. Heidän ei tarvitse maksaa sairasloma korvauksia eikä muitakaa ylimääräsiä maksuja. Heidän ei tarvitse tarjota työntekijälle täysiä työtunteja, vaan pystyvät palkkaamaan työntekijän sillointällöin töihin. Itse kärsin ja menetäs suuret rahat koska olen joutunut tähän tilanteeseen. En saa ansaittua kesälomaa, sairaslomat on pakko unohtaa ja 49 h/ 3 viikkoa ei ole kenellekkään suuri palkka. Tuskin saan vuokraani maksettua puhumattakaan laskuista.

Minä olen myös vuokrafirmalla töissä eikä ole valittamista. Töitä on runsaasti ja ansiot sen mukaiset. Olen hyvä ammatissani ja teen kaikkeni jotta työn tulos on myös hyvä. Minusta on mukava kun paikat vaihtelevat, kiva ajatella jos sattuu tylsä paikka ettei tarvitse jäädä pitempään. Otan vastaan sen mitä haluan ja pidän lomaa jos siltä tuntuu. Joskus sattuu pahansuopia ihmisiä työkavereiksi, niistä pääsee pian eroon eikä tarvitse miettiä sen enempää heitä. Kaikeksi onneksi en ole sairastellut ollenkaan, vakituinen paikka ei kiinnosta pätkääkään tällähetkellä.

• sentään

Kyllä mä ainakin tekisin vaikka 5e tunti töitä jos sillä pystys maksaan vuokran, asumisen ym autokulut(tarvitsen työssä) jne, EI ME DUUNARIT OLLA HINTATASOJA, SÄHKÖÄ, ÖLJYÄ YM NOSTETTU TÄLLE TASOLLE ETTÄ MITKÄÄN TULOT EI TAHDO RIITTÄÄ!!! ite ainakin koko elämäni vastustanut korkeita hintoja, turha sitä duunarin piikkiin on pistää että palkkakulut niin isot että ei voi maksaa, saatana, jos vitosella tunti eläs, en valittas pätkääkään, jumankauta, joka firman mentävä pörssiin ja osakeyhtiöksi ja tulosta vaaditaan osakkailta, eli hintoja ylös jne, ne pörssit ja osakeyhtiöt ne hinnat kattoon nostaa, ei duunarit!! mutta, kokoomus hallitus niin porvarin elkeet maassamme!

• Viva70

Sanot, että suomalaisten kannattaisi katsoa peiliin ja samalla kerrot kuinka palkkaat Viron poikia halvalla. Todellista sortoa pahimmillaan. Aivan sama kuin siirretään yrityksiä kolmannen maailman valtioihin koska ihmiset siellä tekevät lähes ilmaiseksi 12 tuntisia päiviä. Onneksi olkoon...riistokapitalismi kunniaan.

Kyllä yritysten on pitänyt laskea katteitaan tänäpäivänä jos haluavat jatkaa yritystoiminnassa. Kirjoitat aiheesta hieman mustavalkoisesti.

Sulla on huonoja kokemuksia vuokrahenkilöstöstä. Tiedän monta yritystä, joilla on huonoja kokemuksia Viron pojista. Tuliko puun takaa?

• epätoivoisiin tekoihin

"Miksi ihmiset menee vuokra firmaan töihin??"

Epätoivo ajaa ihmisiä epätoivoisiin tekoihin. Kuten vuokratyönvälitysfirmojen listoille.

Katoppas ny mol.fi sivuilta, ja totea: siellä ei kohta OLE enää muunlaisia työpaikkoja paitsi vuokratyönvälitysfirmojen perverssejä orjanvälityspaikkoja.

Epätoivoinen ihminen juoksee helposti täysin tyhjien lupausten perässä. Vuokrafirmojen lupaukset kaikenlaisista olemattomista vakipaikoista, säännöllisistä työajoista sun muista työelämässä etenemismahdollisuuksista vetävät epätoivoisia ihmisiä puoleensa. Vain siksi koska heillä ei todella ole muuta vaihtoehtoa. Paitsi pitkäaikaistyöttömyys.

Se miksi ihmiset suostuvat moiseen riistoon kertoo enemmän ihmisten epätoivosta ja siitä etteivät monet edes haaveile enää mistään normaalista peristeisesta työsuhdemallista, kuin heidän tyhmyydestään. Monilla ei ole minkäänlaista kokemusta edes normaalista työsuhteesta. Sellaista ei osaa kaivata mistä ei ole kokemuksia. Tääl on kuulkaa jumalaton määrä nuoria työkykyisiä ihmisiä joiden elämällä pelleillään, ja joita käytetään häikäilemättömästi hyväksi.

Heitä joiden pitäisi kyetä rakentamaan tulevaisuuttaan ja suomea.

Suurin ongelma ovat itsekkäät ja ahneet työnantajat jotka käyttävät mieluummin vuokrafirmojen orjia kuin sitoutuvat itse työntekijöihinsä ja luovat heihin oikean työsuhteen.

• blöö.

Kokeileppas reippaana poikana mennä joksikin aikaa itse vuokrafirman listoille! :) Sä kun olet niin ahkera muutenkin. Koita elää sillä työllä jota ehkä huomenna saat kolmeksi tunniksi toiselta puolelta kaupunkia ja ensi viikolla toisena päivänä kahdeksi tunniksi ihan toiselta kaupunginlaidalta.

Valkenisikohan viisastelijalle jokin oleellinen seikka suureen kysymykseensä siitä, että vuokrafirmojen orjat eivät välttämättä ole yhtä motivoituneita työntekijöitä kuin vakkarit.

Vittu teitä mulkkkuja riittää!!!

• Vanha timpuri
        blöö. kirjoitti:

Kokeileppas reippaana poikana mennä joksikin aikaa itse vuokrafirman listoille! :) Sä kun olet niin ahkera muutenkin. Koita elää sillä työllä jota ehkä huomenna saat kolmeksi tunniksi toiselta puolelta kaupunkia ja ensi viikolla toisena päivänä kahdeksi tunniksi ihan toiselta kaupunginlaidalta.

Valkenisikohan viisastelijalle jokin oleellinen seikka suureen kysymykseensä siitä, että vuokrafirmojen orjat eivät välttämättä ole yhtä motivoituneita työntekijöitä kuin vakkarit.

Vittu teitä mulkkkuja riittää!!!

Olen työskennellyt rakennusalalla 4 vuotta vuokrafirman palveluksessa ja minulla ei ole mitään moittimista sitä vastaan.Töitä on ollut joka päivälle mitä olen halunnut ja palkka on ollut sen mitä olen vaatinut.Kaikki toimi aivan sopimuksen mukaan ja en ammattimiehenä todellakaan tee töitä ilmaiseksi enkä huonolla palkalla.Kyllä se on paljon omasta asenteesta kiinni kuinka toimii.Valitettavasti suomessa ei juurikaan ole ihmisiä jotka olisivat ammattiylpeitä ja tekisivät työnsä niin hyvin kuin osaavat,kaiken maailman itkijöitä kyllä riittää.Onneksi kohta pääsen eläkkeelle ettei tarvitse katsella ja kuunnella noita itkijöitä.Minä olen aina valinnut työkaverini sen mukaan mitä he osaavat ja jos eivät osaa niin en ole huolinut heitä ja myös sen sanonut suoraan.Menkääpä työntekijät myös joskus peilin eteen.

• maksaa
        palveluksessa.. kirjoitti:

Kyllä vuokrafirmojen täytyy maksaa sairaslomapalkat, antaa vuosilomat ja maksaa vuosilomapalkat ym. ihan niin kuin muutkin työnantajat. Vahinko vaan, että työntekijät eivät vaadi itselleen näitä etuja. Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti, että vuokratyöntekijöillä pitäisi olla oma ammattiliittonsa joka huolehtisi heidän edustaan. Olen samaa mieltä, myt eri ammattiliittoihin (suurin osa vielä Lopimaan kassaan) kuuluvista ei saa tukea sitä tarvitessaan. Ymmärrän, että ihemiset eivät uskalla lähteä peräämään oikeuksiaan, kun eivät saa tukea ja apua mistään. Olisi muuten aika iso ja vahva ammattiliitto, jos sellainen perustettaisiin, taitaisi jäädä PAM ja Metalli ja muut reilusti jäsenmäärältään taakse.

• otan viron poikia

Onpas härskiä tekstiä. Työnantaja julkisesti tunnustaa, että syrjii ulkomaalaisia työntekijöitä. Suomen lain mukaan Suomessa on kohdeltava kaikkia työntekijöitä samanarvoisesti, olivat ne sitten suomalaisia tai ulkomaalaisia. Ei riitä, että tässä syrjitään virolaisia työntekijöitä, työnantaja näin tehdessään vääristää vielä alan kilpailua

• ihmetellä
        epätoivoisiin tekoihin kirjoitti:

"Miksi ihmiset menee vuokra firmaan töihin??"

Epätoivo ajaa ihmisiä epätoivoisiin tekoihin. Kuten vuokratyönvälitysfirmojen listoille.

Katoppas ny mol.fi sivuilta, ja totea: siellä ei kohta OLE enää muunlaisia työpaikkoja paitsi vuokratyönvälitysfirmojen perverssejä orjanvälityspaikkoja.

Epätoivoinen ihminen juoksee helposti täysin tyhjien lupausten perässä. Vuokrafirmojen lupaukset kaikenlaisista olemattomista vakipaikoista, säännöllisistä työajoista sun muista työelämässä etenemismahdollisuuksista vetävät epätoivoisia ihmisiä puoleensa. Vain siksi koska heillä ei todella ole muuta vaihtoehtoa. Paitsi pitkäaikaistyöttömyys.

Se miksi ihmiset suostuvat moiseen riistoon kertoo enemmän ihmisten epätoivosta ja siitä etteivät monet edes haaveile enää mistään normaalista peristeisesta työsuhdemallista, kuin heidän tyhmyydestään. Monilla ei ole minkäänlaista kokemusta edes normaalista työsuhteesta. Sellaista ei osaa kaivata mistä ei ole kokemuksia. Tääl on kuulkaa jumalaton määrä nuoria työkykyisiä ihmisiä joiden elämällä pelleillään, ja joita käytetään häikäilemättömästi hyväksi.

Heitä joiden pitäisi kyetä rakentamaan tulevaisuuttaan ja suomea.

Suurin ongelma ovat itsekkäät ja ahneet työnantajat jotka käyttävät mieluummin vuokrafirmojen orjia kuin sitoutuvat itse työntekijöihinsä ja luovat heihin oikean työsuhteen.

vain näitä kommentteja! Olisinko mielummin työttömänä ja saisin mitätöntä korvausta kun voin saada kunnon palkkaa ja parempaa vielä mitä vakituisessa työssä ollessani. Ei ole ihme että Suomessa on työttömiä on niin paljon kun ajatukset ovat tälläisiä. Onko se muka oikein että toiset vetelehtivät ja hakevat sossusta puuttuvat ansiot? Kukas ne maksaa? Tietysti vakituisessa työssä olevat, juu sehän on tietysti parempi juttu. Vuokrafirma tekee bisnestä niin kuin muutkin yritykset, pitäisi kieltää samalla kaikkien toiminta. Eikä ihme että tälläinen asenne näkyy joskus työpaikoilla, täältä pesee takaisin kun uskallan sanoa. Eräässäkin paikassa olikin ääni kellossa muuttunut kun seuraavan kerran menin, olisivat saaneetkin tehdä keskenään hommansa muuten.

• Ehkä jotku ei saa töitä kuin sen kautta... ja mitä niihin viron halpoihin kavereihin timpureina tulee.. niin espoon asuntomessuille ne kasasi monia korjattavia taloja... käyttivät vatupassia sorkkarautana... pistivät lämpöputket tuuletusikkunoiden eteen...ajoivat iltaisin pimeää taksia... ryyppäsivät työmaalla ja hanskat ei menneet naulaan klo neljä... ne tippui siihen tilaan. mutta ei se työn jälki haitannut kun oli halpaa työvoimaa. laatu maksaa. ja siitä työstä maksettiin sama raha kuin ennenkin.. sossu ja eläkemaksut vähennettynä.. se oli erittäin huvittavaa kun eräs "halvempi" tippui rapuista... vuokramiesten käyttäjät keräsi kolehdin ja kaveri yksityiselle lääkärille että ei tule puheita ja ettei paljastu työmaan laiminlyönnit...
        no sanontahan menee että ahneella on....
        itse tein 10-12 tuntisia päiviä ja myönnän että olin juntti kun suostuin siihen niin huonolla palkalla, viikossa 48 tuntia mutta päiväraha maksettiin vain 4.. joskus 3 päivästä. samaan aikaan konttorissa istunut tj otti täyden päivärahan itselleen sekä 400km/päivä kilometrikorvauksia.. ajamatta enempää kuin 15km senkin paikalliseen kahvilaan. kyllä suomalainen työmies on juntti kun ei ymmärrä että pomon status tarvitsee taloudellista tukea... enkä ollut vuokratyömies.

• Valittaja no: 11
        sentään kirjoitti:

Kyllä mä ainakin tekisin vaikka 5e tunti töitä jos sillä pystys maksaan vuokran, asumisen ym autokulut(tarvitsen työssä) jne, EI ME DUUNARIT OLLA HINTATASOJA, SÄHKÖÄ, ÖLJYÄ YM NOSTETTU TÄLLE TASOLLE ETTÄ MITKÄÄN TULOT EI TAHDO RIITTÄÄ!!! ite ainakin koko elämäni vastustanut korkeita hintoja, turha sitä duunarin piikkiin on pistää että palkkakulut niin isot että ei voi maksaa, saatana, jos vitosella tunti eläs, en valittas pätkääkään, jumankauta, joka firman mentävä pörssiin ja osakeyhtiöksi ja tulosta vaaditaan osakkailta, eli hintoja ylös jne, ne pörssit ja osakeyhtiöt ne hinnat kattoon nostaa, ei duunarit!! mutta, kokoomus hallitus niin porvarin elkeet maassamme!

Mullo käteistä heti 125710

• Aikaisemmin
        sentään kirjoitti:

sain 20 eurolla viikon ruuat.

Nyt sillä summalla saa ruokaa pöytään vain neljäksi päiväksi ja loppuaika syödään kynsiään.

Palkka pysynyt samana ja hinnat vaan nousee.

• KOKENUT2
        krive1977 kirjoitti:

Ehkä jotku ei saa töitä kuin sen kautta... ja mitä niihin viron halpoihin kavereihin timpureina tulee.. niin espoon asuntomessuille ne kasasi monia korjattavia taloja... käyttivät vatupassia sorkkarautana... pistivät lämpöputket tuuletusikkunoiden eteen...ajoivat iltaisin pimeää taksia... ryyppäsivät työmaalla ja hanskat ei menneet naulaan klo neljä... ne tippui siihen tilaan. mutta ei se työn jälki haitannut kun oli halpaa työvoimaa. laatu maksaa. ja siitä työstä maksettiin sama raha kuin ennenkin.. sossu ja eläkemaksut vähennettynä.. se oli erittäin huvittavaa kun eräs "halvempi" tippui rapuista... vuokramiesten käyttäjät keräsi kolehdin ja kaveri yksityiselle lääkärille että ei tule puheita ja ettei paljastu työmaan laiminlyönnit...
        no sanontahan menee että ahneella on....
        itse tein 10-12 tuntisia päiviä ja myönnän että olin juntti kun suostuin siihen niin huonolla palkalla, viikossa 48 tuntia mutta päiväraha maksettiin vain 4.. joskus 3 päivästä. samaan aikaan konttorissa istunut tj otti täyden päivärahan itselleen sekä 400km/päivä kilometrikorvauksia.. ajamatta enempää kuin 15km senkin paikalliseen kahvilaan. kyllä suomalainen työmies on juntti kun ei ymmärrä että pomon status tarvitsee taloudellista tukea... enkä ollut vuokratyömies.

Etkö ponjaa?virolaiset eivät suurinosa ole koulutettuja.Tekevät osittain surkeata työtä,suomalaiset korjaa.Urakoita ei anneta,virolaiset tekee halvalla,pilalle meni suomipoika saa sen urakan,mutta myös kaksinkertaisen homman.Kannattaako tämä?Miksi lama on?mitä enemmän ulkolaisia otetaan töihin,sitä syvemmälle lama menee.Osa ei maksa edes veroja suomeen,saamillaan tuloilla he asuvat hyvin omassa maassaan.Suomalainen ammattitaito kunniaan,lamakin muuttaa muotoaan.VAI MITÄ?Monella työmaalla on suomalaisia lomautettu.tilalle otettu vuokravirmojen työntekiöitä,yleensä ulkolaisia.MITÄ SUMUTUSTA.EN ole rasisti,mutta kuitenkin.Leipä lähtee suomalaisten suusta.

• multinikki,,,,

örk hik.

• stadinguppe
        Vanha timpuri kirjoitti:

Olen työskennellyt rakennusalalla 4 vuotta vuokrafirman palveluksessa ja minulla ei ole mitään moittimista sitä vastaan.Töitä on ollut joka päivälle mitä olen halunnut ja palkka on ollut sen mitä olen vaatinut.Kaikki toimi aivan sopimuksen mukaan ja en ammattimiehenä todellakaan tee töitä ilmaiseksi enkä huonolla palkalla.Kyllä se on paljon omasta asenteesta kiinni kuinka toimii.Valitettavasti suomessa ei juurikaan ole ihmisiä jotka olisivat ammattiylpeitä ja tekisivät työnsä niin hyvin kuin osaavat,kaiken maailman itkijöitä kyllä riittää.Onneksi kohta pääsen eläkkeelle ettei tarvitse katsella ja kuunnella noita itkijöitä.Minä olen aina valinnut työkaverini sen mukaan mitä he osaavat ja jos eivät osaa niin en ole huolinut heitä ja myös sen sanonut suoraan.Menkääpä työntekijät myös joskus peilin eteen.

ole ammatiltani ammatti mies. ja olen käynnyt kursini ja luvat on okei mut, kumminkin pitäis tehä 9.75h. ja kyseinen työ on joskus pidetty arvossaan ,vaarallisuuden takia on näkymätön tappaja jos väärin teetsen. mut tänäpäivänä viron pojat käyvät sutasemassa. sen kummempia seuraamuksia et tälleemeil suomes toimii nää systeemit. ja tiedän mikä näilläkin työn antajilla on syy tai ne vetoo siihen et kilpailu on kovaa paskat sanon mä kaikkihan on itestä kiinni miten myy yritystään joe teet huonoo jälkee tuskinpa tarttee kysellä toistakertaa mut kun on ammatti miehet joista kannattaa maksaakin niin sana levii nopeest sisäpiireis mainekkin siinä mukana kokemusta on

• tasajalkaa

pieseek töihin lapioin vaikka sontaa tai ihan mit vaan kuhan töihin piesis työ narkomaani eikä pelkää pimmeetä kuhan sovitaan päivä tai 2 aikaistaa et ei ite sovi mittee tyhmöö tuolla palkalla hyppii vaik tasa jalkaa koko päivän jo ilost

• mie vaan
        Valittaja no: 11 kirjoitti:

Mullo käteistä heti 125710

taidat jauhaa paskaa... taisit tarkottaa että sulla on kädessä 1,25710 cm mätää lihaa housuistas!

• ------------------------

Minulla ei ole todellakaan valittamista vuokrafirmaa kohtaan..3-vuotta sitten ennen tämä nykyista,vakituista työpaikkaa,olin vuokrafirman palveluksessa.Ilman sitä en olsi saanut vakituista työpaikkaa,en edes määräaikaista.Lisäksi paremmat palkat,oli ainakin mulla! ja lisäbonuksiakin sain.Vuokrafirma on vaan nyt vaihtanut nimeään.Tosi hyvä että noita on olemassa!!! mitä huonoa siinä voi olla??

• 207

niis ei o mitää hyvää.ja välitysfirmassa on aina huonompi palkka,ku se firma vetää siit välistä,sillä se pyörii.huh,huh...

VÄLITYSFIRMAT PITÄISI KIELTÄÄ!!!!!

• tällästä tietoa?
        207 kirjoitti:

niis ei o mitää hyvää.ja välitysfirmassa on aina huonompi palkka,ku se firma vetää siit välistä,sillä se pyörii.huh,huh...

VÄLITYSFIRMAT PITÄISI KIELTÄÄ!!!!!

Ainakin se,jossa olin,oli loistava! Muista en tiedä.Itse sain parempaa palkkaa,mitä nyt vakituisessa työssä! Nyt olen ollut kolmisen vuotta vakituisena,nyt vasta se palkka ylittynyt jota sain alkuaikana vuokrafirmasta.Eli,voin sanoa,että annettiin jo lähtöpalkaksi reilu taksa.Siihen aikaan oli välttämätöntä saada työläisiä.Siksi se ehkä selittyykin...

• multinikki,,,,,,
        tällästä tietoa? kirjoitti:

Ainakin se,jossa olin,oli loistava! Muista en tiedä.Itse sain parempaa palkkaa,mitä nyt vakituisessa työssä! Nyt olen ollut kolmisen vuotta vakituisena,nyt vasta se palkka ylittynyt jota sain alkuaikana vuokrafirmasta.Eli,voin sanoa,että annettiin jo lähtöpalkaksi reilu taksa.Siihen aikaan oli välttämätöntä saada työläisiä.Siksi se ehkä selittyykin...

hik örk.

Väärin käytön välttämiseksi useiden viestien lähettämistä lyhyen ajan sisällä on rajoitettu. Pilven vai viinan väärin käyttöäkö ?

• paskaaa

Täysin rikollista ja ihmisarvoa alentavaa toimintaa, hyväksikäyttöä (lukuunottamatta joitakin yhtiöitä) Työvoimaviranomaiset mukana vielä näissä konsulttien kusetustoimissa. Yli puolet mollin tarjotuista töistä on joidenkin (välikäsien) pilipalikonsulttien tarjoamia töitä. Miten työvoimaviranomaiset voivat olla mukana tällaisessa touhussa?? Henkilöstövuokrausfirmat kaatuisivat jos sitä kautta kukaan ei menisi töihin. Ja ne puheet jostain helvetin innovaatioista ynnä muista turhuuksista voisi lopettaa myös. Hankkisivat pellet oikeita töitä eivätkä eläisi toisten kustannuksella syömällä kuormasta. Onhan siellä kavallettu veronmaksajien rahojakin. Toivottavasti työ- ja elinkeinoministeriö ei tue näitä firmoja rahallisesti??? Vai tukeeko??? kyllä niitä ainakin näyttää olevan enemmän kuin matoja maan pinnalla sateen jälkeen. Tyhmyys on joidenkin rikkaus.

• Janis Petke

Se on kuin rahanpesua laskuttaa firmaa 35 euroa tunti ja maksaa 7 euroa tunti kylläpä siitä jotenkin kertyy.

• Viva70

Oletetaan, että työntekijä ansaitsee 9 euroa tunnissa. Henkilöstöpalvelu asettaa tähän päälle kertoimen 1,7 joka on alalla melko keskitasoa. Työnantaja maksaa henkilöstöpalvelulle siis 15,3 euroa plus ALV. Mistä ihmeestä repäisit tuon 7 euroa ja 35 euroa?

Ei kannata puhua paskaa asioista, joista ei tiedä. Näin lisääntyy ainoastaan vain väärinkäsitykset.

• D uunari

Vuokratyö duunari maksaa firmalle joka palvelua käyttää 30% mitä maksaa firman oma duunari. Tuon 30% osuuden siis ottaa vuokrafirma itselle.

• Viva70
        D uunari kirjoitti:

Vuokratyö duunari maksaa firmalle joka palvelua käyttää 30% mitä maksaa firman oma duunari. Tuon 30% osuuden siis ottaa vuokrafirma itselle.

No mietihän nyt sitten miksi yritykset maksavat tämän 30% henkilöstöfirmoille jos saisi työntekijän halvemmalla palkkaamalla tämän suoraan.

• kuka se on
        Viva70 kirjoitti:

Oletetaan, että työntekijä ansaitsee 9 euroa tunnissa. Henkilöstöpalvelu asettaa tähän päälle kertoimen 1,7 joka on alalla melko keskitasoa. Työnantaja maksaa henkilöstöpalvelulle siis 15,3 euroa plus ALV. Mistä ihmeestä repäisit tuon 7 euroa ja 35 euroa?

Ei kannata puhua paskaa asioista, joista ei tiedä. Näin lisääntyy ainoastaan vain väärinkäsitykset.

ihan tosi vihreenä.

• kuka se on
        Viva70 kirjoitti:

ihan tosi vihreenä.

• pölllöt
        kuka se on kirjoitti:

ihan tosi vihreenä.

Otta työ pöllöjä käet taskussa.

• Vielä työelämässä

Minusta tämän vuokratyövoiman käytölle tulisi laittaa piste.

Tämä koskee alaa kuin alaa.

Seuranneena työntekijöiden käyttöä tällä tavoin tunnen tämän
      varsin hyvin. Järjestelmä on tullut kuin takaovesta työmarkkinoille.
      Perusteena tietysti opiskelijat tai muut lyhyitä työsuhteita etsivät.
      Tämän käyttö on vaan paisunut liikaa ja tulee paisumaan, jollei
      asialle laiteta pistettä. Ihmisten motivaatiot, tulevaisuus, perheiden
      perustaminen, mielenterveydet, haaveet, tavoitteet ja kaikki yksilöille
      tärkeät elämän kulmakivet karitstuvat tässä järjestelmässä. Jos joku
      sanoo, että järjestelmä on hyvä - tulee se omaan nilkkaan ja kärsijöitä
      on ihmiset, yritykset sekä yhteiskunta. Perusteita on turha tässä
      kirjoittaa enemmän, että miksi henkilökohtaisesti vastustan tätä
      vuokratyövoiman käyttöä. Jokainen sen varmasti tietää.

Toivonkin, että joku/jotkut päättäjä(t) tutkisivat tätä asiaa. Toivon, että
      asia otetaan vakavasti pohdintaan joka sektorilla. Kaikista hienointa olisi,
      jos tämä kielettäsiin lain ja asetusten puitteissakin.

Minusta tämä asia kuuluu siihen tärkeisiin akuuttisiin, jota ei kannattaisi
      ohittaa tai siirtää tuonnemmaksi.

Olisiko Sinussa Päättäjä ottaa asia esille?

• Viva70

Itse välitän vuokratyövoimaa eräässä keskisuuressa alan yrityksessä...kohteena pääasiassa ravintolat ja hoivakodit. Maksamme työntekijöille TESsin mukaista palkkaa jossa huomioidaan tietenkin kokemusvuodet jne. Me maksamme palkan, pakolliset sosiaalimaksut, palkanlaskennan sekä vakuutukset.

Yksinkertaisesti on vain yrityksiä, joilla ei ole resursseja palkata työvoimaa koska työn laatu on esim. kausiluontoista. Ideahan on loistava. Valitettavasti markkinoilla on paljon tällaisia yrityksiä ja toiminnan laatu vaihtelee täten paljonkin.

On puhuttu, että olemme huijareita ja revimme kovat rahat työntekijän selkänahasta. Right:) Pitää muistaa, että myös työnantaja puolella tapahtuu erittäin paljon ja laajasti väärinkäytöksiä. Me sentään pidämme huolen siitä, että työntekijä saa Suomen lain määräämän palkan työstään johon huomioidaan lain asettamat lisät. Monissa yrityksissä ei edes tiedetä minkä työehtosopimuksen mukaista palkkaa ihmisille pitäisi maksaa. Esimerkiksi siistimisalalla maksetaan vieläkin alle 7 euron tuntipalkkaa työntekijöille. Kyse on suorasta työsuhteesta ilman henkilöstönpalvelun välissä oloa. Tämäkö sitten on hyväksyttävämpää?

Mikä tässä kaikessa on Teille epäselvää? Esitä vaikka perusteltu vaihtoehto siihen, miten työvoiman saanti voidaan järjestää kun tarjolla on kymmenen työtunnin viikko epäsäännöllisesti. Tietenkin niin ettei välissä ole henkilöstöpalvelua. Kiinnostaisi tietää.

• vielä työelämässä
        Viva70 kirjoitti:

Itse välitän vuokratyövoimaa eräässä keskisuuressa alan yrityksessä...kohteena pääasiassa ravintolat ja hoivakodit. Maksamme työntekijöille TESsin mukaista palkkaa jossa huomioidaan tietenkin kokemusvuodet jne. Me maksamme palkan, pakolliset sosiaalimaksut, palkanlaskennan sekä vakuutukset.

Yksinkertaisesti on vain yrityksiä, joilla ei ole resursseja palkata työvoimaa koska työn laatu on esim. kausiluontoista. Ideahan on loistava. Valitettavasti markkinoilla on paljon tällaisia yrityksiä ja toiminnan laatu vaihtelee täten paljonkin.

On puhuttu, että olemme huijareita ja revimme kovat rahat työntekijän selkänahasta. Right:) Pitää muistaa, että myös työnantaja puolella tapahtuu erittäin paljon ja laajasti väärinkäytöksiä. Me sentään pidämme huolen siitä, että työntekijä saa Suomen lain määräämän palkan työstään johon huomioidaan lain asettamat lisät. Monissa yrityksissä ei edes tiedetä minkä työehtosopimuksen mukaista palkkaa ihmisille pitäisi maksaa. Esimerkiksi siistimisalalla maksetaan vieläkin alle 7 euron tuntipalkkaa työntekijöille. Kyse on suorasta työsuhteesta ilman henkilöstönpalvelun välissä oloa. Tämäkö sitten on hyväksyttävämpää?

Mikä tässä kaikessa on Teille epäselvää? Esitä vaikka perusteltu vaihtoehto siihen, miten työvoiman saanti voidaan järjestää kun tarjolla on kymmenen työtunnin viikko epäsäännöllisesti. Tietenkin niin ettei välissä ole henkilöstöpalvelua. Kiinnostaisi tietää.

Viimeiseen kappaleesi vastaus:

Samalla tavalla kuin ennen aikaa työvuokravälitysliikkeitä.

Tekijöitä löytyy aina! Välissä ei saa olla ko. porrasta. Kyllähän Sinä
        tiedät, että katteen ottaa vuokratyövoiman välitysyrityskin. Sehän
        tavoittelee myös voittoa liiketoiminnalle.

Itseasiassa vuokratyövoiman käyttö yrityksissä on liian häikäilemätöntä.
        Ajattelehan....henkilöä, joka on työsuhteessa vuokravälityksen kautta.
        Aamulla hän menee töihin...tekee ja puhkii..tietysti motiivilla...toivoakseen,
        että hänellä on mahdollisuus työllistyä suoraan ko. yritykseen. Viittä vaille,
        kun työpäivä päättyy..hänelle sanotaan, että ei tarvitse tulla huomenna.
        No....kuitenkin seuraavana tai sitä seuraavana päivänä paikka taas
        täytetään uudella vuokratyövoimalla.

Tämän vuokratyövoiman käyttö tulee yritykselle tietämättään kalliiksi.

Niin monelta suunnalta ajateltuna vuokratyövoiman käyttö on käsittämätöntä.

Tämän takia vetoan vieläkin päättäjiin ja keskustelua asiasta !

Työnvälitystoimintaa varmasti pystytään kehittämään muullakin tavoin,
        ilman väliportaita. Mietintämyssyt vaan esiin....varmasti löytyy asialle
        ratkaisu.

• E_O_N
        Viva70 kirjoitti:

Ihmettelen mitä työnantaja maksaa vuokrafirmalle, työntekijästä, jos se saa sen
        tessin mukaisin palkoin suoraakin palkattua. Eikö se maksa yli hintaa vuokrafirmalle. Ei mene jakeluun.

• Työtönkö?

Hyvä ja ytimekäs kommentti. Sen voisit suoraan lähettää Esim. kansanedustajallesi eduskuntaan. Eduskunta.fi. Sieltä löytyy kaikki kansanedustajat ja heidän sähköpostinsa. hyvä edustaja vastaa viestiisi. Samaa tietoa voisi myös välittää SAK lle! Niillä rintamilla näitä asioita hoidetaan.

• D uunari
        E_O_N kirjoitti:

Ihmettelen mitä työnantaja maksaa vuokrafirmalle, työntekijästä, jos se saa sen
        tessin mukaisin palkoin suoraakin palkattua. Eikö se maksa yli hintaa vuokrafirmalle. Ei mene jakeluun.

Firma tarvitsee hetkeksi työntekijän esim. kausi kiireiden syystä, mutta työt vähenevät reilusti sesongin jälkeen joten helpompi lopettaa työsuhde heti eikä irtisanomisajan jälkeen.
        Sairasaikaakaan ei ole joten välittäjä firma takaa tilalle aina tekijän!

Ostaisitko itsellesi matka-auton vain viikoloppua tai viikkoa varten, vaikka sen saa vuokratakkin? Kaikkea ei kannata haalia itselle jos tarvitsee siitä vain hetken!

• Demarien vika.
        vielä työelämässä kirjoitti:

Viimeiseen kappaleesi vastaus:

Samalla tavalla kuin ennen aikaa työvuokravälitysliikkeitä.

Tekijöitä löytyy aina! Välissä ei saa olla ko. porrasta. Kyllähän Sinä
        tiedät, että katteen ottaa vuokratyövoiman välitysyrityskin. Sehän
        tavoittelee myös voittoa liiketoiminnalle.

Itseasiassa vuokratyövoiman käyttö yrityksissä on liian häikäilemätöntä.
        Ajattelehan....henkilöä, joka on työsuhteessa vuokravälityksen kautta.
        Aamulla hän menee töihin...tekee ja puhkii..tietysti motiivilla...toivoakseen,
        että hänellä on mahdollisuus työllistyä suoraan ko. yritykseen. Viittä vaille,
        kun työpäivä päättyy..hänelle sanotaan, että ei tarvitse tulla huomenna.
        No....kuitenkin seuraavana tai sitä seuraavana päivänä paikka taas
        täytetään uudella vuokratyövoimalla.

Tämän vuokratyövoiman käyttö tulee yritykselle tietämättään kalliiksi.

Niin monelta suunnalta ajateltuna vuokratyövoiman käyttö on käsittämätöntä.

Tämän takia vetoan vieläkin päättäjiin ja keskustelua asiasta !

Työnvälitystoimintaa varmasti pystytään kehittämään muullakin tavoin,
        ilman väliportaita. Mietintämyssyt vaan esiin....varmasti löytyy asialle
        ratkaisu.

perintätoimistojen kanssa, ja kehittelyssä täysillä aikoinaan mukana SDP ka KOK!

Viimeisen köyden työttömälle jakoi filatov, sanoohan tuo nimikin jo jotain!

PS. KOK jatkaa SDP kiristysrosvous -linjaa!

• paskaaa

Kirjoitetaanpas lisää kun on niin kiva aihe. Joo, missä olisi byrokratian tasolla oleva henkilö joka saisi tämän ihmisoikeuksien polkemisen loppumaan, tai joku järjestö jolla olisi munaa puuttua asiaan. Olen itsekin tähän aiheeseen perehtynyt ja suoraansanottuna vituttaa sunnattomasti. Ihmisviha kasvaa sisälläni, ainakin viha "parempaa" kastia kohtaan. Tehän perkele jaatte tämän yhteiskunnan kahtia, mutta ette tajua mihin pakkotoimiin laitatte tulevat sukupolvet. Luulisi teidän viisaina miehinä ja naisina edes jotenkin tuntevan suomen historiaa. Vai onko EU vienyt huomionne muualle??Ihmisten pitäisi ottaa pää pois perseestä ja lopettaa se lampaana oleminen NYT. Vaikka eihän sille mitään voi että tämä valtio köyhtyy ja kuolee pois. Itsekkin erilaisissa pätkätöissä olleena voin sanoa että jokainen ihminen tarvitsee järjissä pysyäkseen työtä,ruokaa ja asunnon. Kehtaako joku vielä haukkua suomalaista työntekijää ahneeksi jos minimipalkkatoiveena olisi se 1500 e/kk. Yhteiskunta ei pysy kasassa halpatyövoimalla ainakaan maassa jossa on korkea verotusaste, kalliit elintarvikkeet, energia ja asuminen. Suomalaisille töitä ensin ja sitten niille muille.
      Kiitos että on edes yksi poliittinen ryhmittymä joka välittää oman maan kansalaisista ja kiitos Timo Soini että jaksat toimia rationaalisen ajattelun pohjalta, vaikka itse en kannata enää koko parlamentarismia, enkä sen ainuttakaan puoluetta. Miksi yleensäkään mitään lakeja ja sääntöjä on laadittu yhteiskuntarauhan ylläpitämiseksi jos lainlaatijakaan ei laatimiaan lakeja noudata, sunnatonta tekopyhyyttä ja kaksinaamaisuutta.

• eikä ihme11

Joo, niin se vaan menee. Tuo oli kyllä virheellinen tieto, että vuokratyö olisi halpaa. Ei se halpaa ole, mutta helppoa se on. Meillä on ollut pitkään nousukausi ja työnantajilla on pitkään ollut varaa maksaa työvoimastaan enemmän kuin olisi tarpeen. Siihen saumaan tuli sitten työvoimanvuokraus. Ylimääräinen välistävetäjä eli vuokraaja on saanut elintilaa, koska työnantajat ovat olleet hyvissä varoissa, mutta ovat olleet haluttomia riskeeraamaan ja ottamaan työntekijöitä omille palkkalistoilleen, vaikka se pitkässä juoksussa olisikin halvempaa. Toinen syy on, että töissä on nykyään paljon vain hetken kestäviä ruuhkahuippuja ja tilapäisen työvoiman saaminen nopeasti ilman vuokrausta on lähes mahdotonta. Tärkeä syy on tietysti joustamattomat työmarkkinat ja riski joutua oikeuteen jatkuvista pätkäsuhteista, jota vuokraamalla ei ole. Naisen palkkaaminenhan esimerkiksi tuo työnanatajlle sosiaalisen vastuun huolehtia naisen perheestä rahallisesti, jos hän tulee raskaaksi, vaikka vakituisia työpäiviä olisi ollut vain yksi. Siihen on moni pieni firma kaatunut. Vuokraamalla työnantaja säästyy paljosta. Se on keino kiertää monia asioita ja samalla keino luoda surkeita työmarkkinoita työntekijöille.

Huvittavaa on, että näiden suurtyöttömien ja päähänpotkittujen nuorten pitäisi maksaa suurten ikäluokkien eläkkeet, kun nämä suuret luokat ovat hyvin etuoikeutettuja ja ovat saaneet vakaita työsuhteita ja nykyiseen verrattuna suuria palkkoja ja ovat siis oikeutettuja suuriin eläkkeisiin.

Kaikenkaikkiaan vuokraus on hieman halveksittavaa verenimemistä, mutta jos se nyt jotakin lohduttaa, niin lama osuu ensimmäisenä ja voimakkaimmin juuri työvoimavuokraukseen. Vuokraus on voimissaan nimenomaan silloin, kun löysää rahaa ja ahneutta on paljon liikkellä.

• paskaaa

Joo, no vieläpä kommentoin sen verran että tuolla halpatyövoimalla tarkoitin näitä Eu:n sisällä liikkuvia ulkomaalaisia työntekijöitä. Ja mihin he sitten yleensä veronsa maksavat, sekin on mielenkiintoista. Ja suuret ikäluokat saavat minun puolestani hukkua omaan paskaansa. Ketä kiinnostaa vaippojen vaihto sellasilla liksoilla joilla tulee hädin tuskin toimeen, mutta eipä niitä palkkoja voi edelleenkään maksaa jos ei oo mistä maksaa. Vai pitäiskö niitä vanhuksia ryhtyä riistämään, pääoman laki..

• 207

en mee ikinä enää.oon ennemmin työtön.olen oppinut kantapään kautta.
      ei ole mitään oikeuksia eikä turvaa,ja työt voi loppua koska vaan.ja firmassa missä
      on töissä niin o ihan ylimääräinen heittopusi,"vuokra-jätkä".ei ole edes oikeaa nimeä.liksakin on euroja pienempi kuin vakituisilla ja teetetään kaikki paska duunit.
      NÄIN SE VAA ON,KU OON SEN KOKENUT!!!

• ex-vuokratyöntekijä

Olin 2 vuotta vuokratyöntekijänä samassa paikassa, täysiaikaisena. Isossa firmassa vakiokäytäntö, että omat työntekijät ja heidän jälkikasvunsa saivat vakkaripaikat, ulkopuolelta oli sisään todella vaikea päästä. Sinä aikana kun minä olin töissä siellä, ketään ulkopuolista ei palkattu firman omille listoille.

Sitten tuli tämä "iso lama" ja eräänä päivänä sanottiin että voit lähteä heti kotiin eikä tartte enää huomenna tulla uudestaan. Siis kahden vuoden työrupeaman jälkeen, joten en voinut olla ainakaan huono työntekijä kun niin kauan pitivät. Pakko oli kuulemma jostain supistaa ja minä tietysti osuin siihen saumaan.

Kyllähän se veetutti, mutta tämä firma oli sentään sen verran minun puolellani, että maksoivat kahden viikon palkan siihen päälle tietysti koko täyden kesäloman, mikä oli ehtinyt kertyä. Lomailin siis pari viikkoa palkallisesti ja etsin uuden työn, jossa nyt olen. Virallisesti ehdin olla 2 päivää työttömänä. Uuden työn perässä jouduin muuttaa 300km ja jättämään kaiken tutun ja turvallisen ja myös omistusasunnon taakseni (se ei mennyt kaupaksi joten siellä asuu nyt vuokralainen).

Mutta päätin, että vuokratyöntekijäksi en enää ikinä lähde. Enkä mene siihen halpaan, että lähtisin enää "no aluksi otetaan vuokratyöntekijäksi koeajan mitalle ja sitten vakinaistetaan asiakasyritykseen" -paskaan. Muutenhan homma olisikin ihan ok, jos alalle saataisiin normaalit irtisanomisajat myös työnantajan puolelle. Työntekijällähän on automaattisesti ne lainmukaiset irtisanomisajat mutta työnantajalla ei mitään...

• seuraus

Epäonnistuneesta lainsäädännöstä!

Kyseessä on tosiaankin puhdas orjakauppa.
      Vuokrafirma kun saa jonkun myytyä johonkin töihin, niin silloin raha juoksee.
      Mitä hitaampi työntekijä on, sen enemmän tulee tunteja ja enemmän rahaa orjakauppiaalle.

Tämä johtaa työn arvostuksen täydelliseen romahtamiseen.

Kyse on puhtaasta bisneksestä.

Työvoimatoimiston ilmoituksista valtaosa on erilaisten orjakauppiaiden hakuja!
      Kerätään nimiä valmiiksi listoille, jos vaikka saisi jonkun myytyä johonkin.
      Todellisia työpaikkoja ei välttämättä ole ollenkaan. (huhuja, että voi olla tulossa)

Itseasiassa en ymmärrä, miksi valtion pitää tukea moista toimintaa... (mol:in palvelut)
      - saisi olla joku suodatin, että työpaikat ovat edes olemassa... Ja sinne palkataan oikeasti jokul

• jkujhykm

Olen ollut vuokrafirmassa. Sanelin ehtoni 4 euroa tessin sopimusta korkeammaksi työn pätkäluontoisuuden vuoksi. En tosin saanu töitä. Olisin kuitenkin mennyt jos olisin saanut töitä.

• YksDuunariTeejii

Asioihin on aina monta kuvakulmaa. Työntekijä haluaa tehdä työtä. Se työ pitää vaan ensiksi saada hankittua (myytyä) tehtäväksi. Toisinaan työtä on tarjolla vain kausiluonteisesti. Jos kahden kuukauden päähän ei ole töitä tiedossa, eikä niitä saada. Niin silloin ei ole kaikille töitä. Ja palkka pitäisi saada maksettua, tyhjää työkuormaa vasten. Ei niitä palkkarahoja puiden oksilta poimita. Oma kuvakulmani on se, ettei ole tarvinnut vakituisia lomauttaa tai irtisanoa. Koska sen henkinen vaikutus ei ole yleensäkään positiivinen. Hetkellisessä suuremmassa työkuormassa voi auttaa esim. virolainen, jos se ei suomalaiselle kelpaa. Niin ei tarvitse palkata vakituisia, lomauttaa vakituisia, irtisanoa vakituisia. Ja paremman työkuorman aikana saadaan kassan pohjalle jotakin, millä maksetaan niitä huonommankin hetken palkkoja. Nimimerkillä koko alkuvuosi on rahaa kulunut enemmän kuin tullut.

• Myy se
        YksDuunariTeejii kirjoitti:

Asioihin on aina monta kuvakulmaa. Työntekijä haluaa tehdä työtä. Se työ pitää vaan ensiksi saada hankittua (myytyä) tehtäväksi. Toisinaan työtä on tarjolla vain kausiluonteisesti. Jos kahden kuukauden päähän ei ole töitä tiedossa, eikä niitä saada. Niin silloin ei ole kaikille töitä. Ja palkka pitäisi saada maksettua, tyhjää työkuormaa vasten. Ei niitä palkkarahoja puiden oksilta poimita. Oma kuvakulmani on se, ettei ole tarvinnut vakituisia lomauttaa tai irtisanoa. Koska sen henkinen vaikutus ei ole yleensäkään positiivinen. Hetkellisessä suuremmassa työkuormassa voi auttaa esim. virolainen, jos se ei suomalaiselle kelpaa. Niin ei tarvitse palkata vakituisia, lomauttaa vakituisia, irtisanoa vakituisia. Ja paremman työkuorman aikana saadaan kassan pohjalle jotakin, millä maksetaan niitä huonommankin hetken palkkoja. Nimimerkillä koko alkuvuosi on rahaa kulunut enemmän kuin tullut.

Lexus pois.

• lupauksia

joo vuokrafirmat on lailisttettuja orjafirmoja ulkomaalaiset tekee 7-10 h ja sossu maksaaloput mut suomalainen ku tekee tolla hinnalla niin ei saa mitään avustusta päättäjät on paskan puhujii ja turhan päisii lupaajii niinkuin katainen ei uskalla sanooite vaan käskee varmaankin taas vanhasen ottaa syytniskoileen

• Ei vuokratyöläinen

Tehdään vuokratyövoimayrityksille suuri palvelus....

Kaikki te jotka olette vielä pätkätyösuhteissa vuokratyövoimayrityksissä, niin irtisanokaa kaikki nyt itsenne. Koska kyllä niitä oikeitakin töitäkin löytyy, jos vain on oikeat suhteet.

Esim. yöllä työtä tekevä postinjakaja tienaa n. 2500 EUR brutto/kk ja tuokin liksa on verrattuna näihin riistovuokratyövoimapalveluihin melkein tuplapalkka siitä mitä nämä kusettajayritykset maksavat heidän työntekijöilleen ja se osoittaa täysin sen, kuinka paljon vuokratyönvälitysfirmat ja heidän asiakasyrityksensä välittävät näistä vuokratyöntekijöistään = Ei paskan vertaa, sekä pitävät heitä täysin orjan asemassa.

• Mielipide...

Voi hemmetti, mitä sontaa tuo edellinen oli.

... niin irtisanokaa kaikki nyt itsenne.....

Ja saatte karenssin ja rahaa ei tipu mistään.

....Koska kyllä niitä oikeitakin töitäkin löytyy, jos vain on oikeat suhteet....

Nimen omaa, jos on oikeat SUHTEET. Jos niitä ei ole, niin kuin useimmilla ei ole, niin tänä päivänä on hieman vaikeaa niitä töitä löytää.

....n. 2500 EUR brutto/kk ja tuokin liksa on verrattuna näihin riistovuokratyövoimapalveluihin melkein tuplapalkka....

Miten selität minun palkkani, joka on rapiat päälle 2800€/kk puhelinetu ateriaetu. Olen vuokrafirman kautta eräässä suuressa IT-talossa. Ollut jo yli kaksi vuotta.

... Ei paskan vertaa, sekä pitävät heitä täysin orjan asemassa.....

En ainakaan itse tunne olevani orjan asemassa. Palkka ja muut edut hyvät ja kohtelu asiakasyrityksessä täysin sama kuin talon vakinaisellakin väellä. Myös edut täysin samat.

• työtä on muutakin kun IT
        Mielipide... kirjoitti:

....Koska kyllä niitä oikeitakin töitäkin löytyy, jos vain on oikeat suhteet....

Nimen omaa, jos on oikeat SUHTEET. Jos niitä ei ole, niin kuin useimmilla ei ole, niin tänä päivänä on hieman vaikeaa niitä töitä löytää.

....n. 2500 EUR brutto/kk ja tuokin liksa on verrattuna näihin riistovuokratyövoimapalveluihin melkein tuplapalkka....

Miten selität minun palkkani, joka on rapiat päälle 2800€/kk puhelinetu ateriaetu. Olen vuokrafirman kautta eräässä suuressa IT-talossa. Ollut jo yli kaksi vuotta.

En ainakaan itse tunne olevani orjan asemassa. Palkka ja muut edut hyvät ja kohtelu asiakasyrityksessä täysin sama kuin talon vakinaisellakin väellä. Myös edut täysin samat.

No kannattaa nyt muistaa että jotkut tekee niitä oikeitakin töitä eikä istu jossain toimistoissa koneen ääressä.
        Niissä oikeissa töissä on vaan ne palkat reilun tonnin pienemmät yleensä kuin
        2800€/kk. Olisit vaan tyytyväinen. Monella kun ei ole sitä mahdollisuutta siellä lapion varressa tms.

• firmassa työt vähenee...
        Mielipide... kirjoitti:

Arvaa kuka lähtee ilman irtisanomisajan palkkaa : )

Kun taas toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella oleva työkaveris saa yt neuvottelujen jälkeen 6kkn palkan kotiin.

Silloin valkenee ketä on kusetettu. Vitun tonttu.

• Mielipide...
        firmassa työt vähenee... kirjoitti:

Arvaa kuka lähtee ilman irtisanomisajan palkkaa : )

Kun taas toistaiseksi voimassaolevalla työsopimuksella oleva työkaveris saa yt neuvottelujen jälkeen 6kkn palkan kotiin.

Silloin valkenee ketä on kusetettu. Vitun tonttu.

Tuotan sinulle pettymyksen.
        Minulla nimittäin lukee työsopimuksessa, että noudatetaan ihan normaaleja irtisanomisaikoja.

....Arvaa kuka lähtee ilman irtisanomisajan palkkaa.....

Mistäs tuollaisen repäisit?
        Jos sinä et osaa pitää puoliasi, etkä vaadi sopimuksiisi irtisanomista koskevia pykäliä tai mainintoja, niin se on sinun murheesi, ei minun.

• on samanlaista

kuin teollisuus työssä muutenkin. Vedätetään, kusetetaan, keksitään, ja käytetään laittomia sääntöjä, eikä muutenkaan työpaikoissa kehumista ole.

Herrat ovat kyllä yhdessä asiassa oikeassa, Suomessa tulee todellakin olemaan työntekijä pula, sillä eihän kukaan kohta suostu menemään teollisuuteen töihin, jotka alkavat muistuttamaan aina vain enemmän keskitysleirien työleirejä, vain numero tatuointi puuttuu.

Työntekijän oikeudet rahan ahneiden pomo paskiaisten aikana ovat todella vähäiset, eikä niitä oikeuksia kukaan valvo.

Omalta kohdaltanikin olen päättänyt jättää lopullisesti teollisuuden työt lopullisesti. Hakekoon jonku toisen päähän potkittavan tilalleni, joka suostuu laittomiin sääntöihin, ja työ oloihin, minua ne eivät enää kiinnosta!

• on samanlaista

kuin teollisuus työssä muutenkin. Vedätetään, kusetetaan, keksitään, ja käytetään laittomia sääntöjä, eikä muutenkaan työpaikoissa kehumista ole.

Herrat ovat kyllä yhdessä asiassa oikeassa, Suomessa tulee todellakin olemaan työntekijä pula, sillä eihän kukaan kohta suostu menemään teollisuuteen töihin, jotka alkavat muistuttamaan aina vain enemmän keskitysleirien työleirejä, vain numero tatuointi puuttuu.

Työntekijän oikeudet rahan ahneiden pomo paskiaisten aikana ovat todella vähäiset, eikä niitä oikeuksia kukaan valvo.

Omalta kohdaltanikin olen päättänyt jättää lopullisesti teollisuuden työt lopullisesti. Hakekoon jonku toisen päähän potkittavan tilalleni, joka suostuu laittomiin sääntöihin, ja työ oloihin, minua ne eivät enää kiinnosta!

• Santeri X

Työntekijöitten ottaminen palkkalistoille vakituiseen työsuhteeseen ja varsinkin erottaminen on Suomessa tehty yrittäjälle niin hankalaksi että mielummin käytetään vuokraduunareita, vaikka niistä iso lasku pöytään paukahtaakin.

Tästä saadaan kiittää lainsäädäntöä, lailla on hyvä tarkoitus mutta se ei vain toimi.

• kaarle K.

Hyvää työntekijää? Mä vähän veikaan että tämäkin on vuokrafirmojen markkinointikikka myydä työvoimaansa. Kyllä yrittäjällä on oikeus erottaa työntekijä joka laiminlyö työtehtäviään ja toiseksi on olemassa 4 kuukauden koeaika jolloin työntekijä näyttää mihin pystyy. Kyllä orjakauppiaat keksivät kaikkea että voisivat rahastaa firmoja.

• Santeri X
        kaarle K. kirjoitti:

Hyvää työntekijää? Mä vähän veikaan että tämäkin on vuokrafirmojen markkinointikikka myydä työvoimaansa. Kyllä yrittäjällä on oikeus erottaa työntekijä joka laiminlyö työtehtäviään ja toiseksi on olemassa 4 kuukauden koeaika jolloin työntekijä näyttää mihin pystyy. Kyllä orjakauppiaat keksivät kaikkea että voisivat rahastaa firmoja.

Lue tollo ensin juridiikkaa ja esittele "näkemykses" vasta sitten. Juridiikka ja terve järki ei kulje käsi kädessä.
        Mikäli joku työntekijä heittäytyy hankalaksi ja käyttää siihen juridisia työkaluja, työnantajan työkalut on varsin rajalliset. Onneksi suurin osa ei niitä käytä vaan poistuu kun hommat ei suju...mutta ne jotka nuo kikkansa käyttävät, tulevat sitten saatanan kalliiks rasitteeks ja pitkäksi ajaksi.

• ja ne lapset elättää?
        Santeri X kirjoitti:

Lue tollo ensin juridiikkaa ja esittele "näkemykses" vasta sitten. Juridiikka ja terve järki ei kulje käsi kädessä.
        Mikäli joku työntekijä heittäytyy hankalaksi ja käyttää siihen juridisia työkaluja, työnantajan työkalut on varsin rajalliset. Onneksi suurin osa ei niitä käytä vaan poistuu kun hommat ei suju...mutta ne jotka nuo kikkansa käyttävät, tulevat sitten saatanan kalliiks rasitteeks ja pitkäksi ajaksi.

Suomessa on erittäin helppo erottaa työntekijä; tämä tuotannollisista ja taloudellisista syistä - mantra on monelle työntekijälle tuttu juttu. Mitään muuta ei tarvitse selittää. Englantilainen The Economist -lehti teki vuosi, pari taakse päin selvityksen EU:n sisällä vallitsevista käytännöistä ja niissä nousi esille sama fakta; Suomi oli kärkipäätä työntekijöiden irtisanomisen helppouden suhteen.

Toki meillä ei ole (vielä) amerikkalaista systeemiä, jossa voitaisiin sanoa vielä saman päivän aikana, että keräähän luusi ja häivy täältä. Sitä varten meillä on työvoimanvuokraus. Monessa asiakasyrityksessä on käynyt niin, että turvamies tulee työntekijän vierelle antamaan apua tavaroiden kokoonhaalimisessa, hoidetaan muodollisuudet, kuten kulkulupien mitätöinti kuntoon, parissa tunnissa, ja sitten työntekijä onkin vapaalla jalalla keskipäivään mennessä ja työnantajalla ehkä jo uusi työntekijä seuraavana aamuna samassa pisteessä. Siksi työvoimanvuokrauksesta kannattaakin maksaa.

Sen sijaan työpaikkaa ei välttämättä löydykään niin nopeasti ja virastojen luukuilta rahaa kerjätessä voi mennä viikkokausia. Milläs ruokit siinä lapset? Vähän veikkaan, että ne nuoret, jotka ovat nähneet tämän todellisuuden omin silmin (ja nälkäisin vatsoin), harkitsevat toisen jos kolmennenkin kerran, jos tänne enää lapsia tekevät. Tunnen monta lapsetonta perhettä ja syy on yksinkertainen - kun ei ole rahaa edes kunnolla omaan elämiseen - kaikki on niin epävarmaa - ja lapset tekevät tilanteesta vielä epätoivoisemman.

Nyt kun puhutaan USA:sta vielä, niin siellähän aloitetaan lasten päiväkotiin, kouluun ja yliopistoon säästäminen jopa ennen lasten syntymää. Siellä ei tipu lantin lanttia lapsille, vaan vanhempien oletetaan itse kykenevän päättelemään onko heillä (koskaan?) mahdollisuutta elättää mitään lapsikatrasta. Näin ollen suomalaiset toimivat täysin rationaalisesti lastenhankinnan kanssa, kuten myös työnantajat työvoiman vuokrauksen kanssa. Ikävää tietysti tässä on se, että homma kusee lopulta kintuille, koska yhden tahon ahneus pilaa lopulta kaikilta yhteisen hyvän. Onnitelkaapahan vain itseänne.

• paskaaa

http://www.youtube.com/watch?v=OMJCI2PcoAA
      vitut tästä saatanan paskasta, älkää ihmiset sulkeko silmiänne..
      älkää heittäkö kirvestä kaivoon, älkää pelätkö naapurianne, älkää hylätkö ihmistä..
      painukaa dresmannit vittuun...

• tp

Suomen valtio tuosta vuokratyöpaskasta tekee mahdollista. Käy erittäin paljon sääliksi nuoria jotka valmistuu esim ammattikoulusta hyvillä papereilla nii kas kummaa mikäs niitä odottaa. Joko työkkärin luukku tai joku vuokrafirman paskatyö jossa huomisen täistä ei ole mitään takuita. Voidaan jopa tuntia ennen päivän päättymistä sanoa että huomenna ei tarvi tulla enää. Miten nuoret voi tässä tilanteessa suunnitella tulevaisuutta tai perustaa perheitä jne. Ja miten se oli..eikö se tulevaisuus pitäny nuorissa olla?

• Santeri X
        tp kirjoitti:

Suomen valtio tuosta vuokratyöpaskasta tekee mahdollista. Käy erittäin paljon sääliksi nuoria jotka valmistuu esim ammattikoulusta hyvillä papereilla nii kas kummaa mikäs niitä odottaa. Joko työkkärin luukku tai joku vuokrafirman paskatyö jossa huomisen täistä ei ole mitään takuita. Voidaan jopa tuntia ennen päivän päättymistä sanoa että huomenna ei tarvi tulla enää. Miten nuoret voi tässä tilanteessa suunnitella tulevaisuutta tai perustaa perheitä jne. Ja miten se oli..eikö se tulevaisuus pitäny nuorissa olla?

Mitä hevon helvettiä perheen perustaminen ja työpaikka toisiinsa kuuluu ?
        Tuo on niin neandertaalinen ajatusmalli että oksettaa, mistä helvetistä näitä dinosauruksia löytyy ?
        Jotain positiivistakin löytyy, tää dinosaurus osaa auttavasti kirjoittaa...pisteet siitä.

• ne lapset elättää?
        Santeri X kirjoitti:

Tuo on niin neandertaalinen ajatusmalli että oksettaa, mistä helvetistä näitä dinosauruksia löytyy ?
        Jotain positiivistakin löytyy, tää dinosaurus osaa auttavasti kirjoittaa...pisteet siitä.

Mitenhän meinaat muuten elättää ne lapsesi? Veikkaan, että ilman työtä ja työttömyyden pitempään jatkuessa se on erittäin hankalaa. PIenenä vinkkinä, että joissain kunnissa jopa lasten lapsilisät vaikuttavat sosiaaliviraston myöntämään perustoimeentulotukeen. Siinähän sitten elät lasten kanssa 400 e/kk ja huonompaan suuntaan mennään koko ajan. Sen sijaan, että Santeri puhuu neandertalilaisista, voisi kysyä, mistä näitä asioista tietämättömiä nuoria sikiää?

• Kaarle K.
        Santeri X kirjoitti:

Et ole tainut vielä elämää kokea oikealla tavalla. Kaikki on ollut ilmeisesti sinnepäin liian helppoa. Totta hemmetissä perheen perustaminen ja elinkeinon hankkiminen liittyvät hyvin läheisesti toisiinsa. Yritykset ja työpaikat on pelkästään tehty ihmisen elannon hankkimiseen ja ihmisen hyvinvoinnin edistämiseen. Taidat kuulua siihen osaa porukkaa jolle työpaikka= sama kun virka ja jotakin ihme peliä pääomilla ja ihmiset pelinappuloita. Tämäntapainen pinnallinen ajattelutapa sokeuttaa hyvin monet. Kyllä jokainen tekee työtä elääkseen.

• rötös herrat kiikki

Huamattavaa täs on et entisen hallituksen työministeri kuului työvoimaa vuokraavan firman hallitukseen ja oli demari poliitikko sais ihminen hävetä.Surettaa ammattiyhristyksen voimattomuus, johtuneeko siitä et arkadian mäellä ei kunnioiteta niitä jota antavat sen mandaatain edustaa itseään siellä.

• Kirjoittanut:kokenut

Olen itse työskennellyt vakinaisessa työssä sekä vuokravirmoissa.Kokemukseni ovat hyviä että huonoja.Vakinaisessa työssä ollessani kävin alaan liittyviä kursseja,hyvällä menestyksellä.Kuulun liittoon.Ammattitutkinnon suorittaneena,palkani muodostui sen mukaisesti,liiton säädöksiä noudattaen.Yleiskorotokset huomioitiin lain mukaisesti.Ensimmäinen virma maksoi minulle oikeanpalkan,toinen ei.olen nainen.Pojat ja miehet kahdehtivat minua,palkkani vuoksi.Työnantajani pudotti palkkaani toisten tasolle.Työtehoni laski.Yritin selittää heille,koulutukseni ansiosta saavuttamastani palkkatasosta.Minua ei pahemmin kuunneltu,joten lähdin virmasta pois pettyneenä.Tilalleni oli otettu vuokratyöntekijä minimipalkalla.Hänellä ei ollut minkäänlaista koulutusta,eikä kuulunut liittoon joten hän ei voinut palkastaan valittaakkaan.
      Vuokratyövirmassa työskennellessäni minulle maksettiin asianmukainen palkka.Vuokravirma kuitenkin sai minusta tuplahinnan vähintään.Kannattaako pääurakoitsijan käyttää vuokravirma työntekijöitä?minusta ei,koska näin tulemme heille kalliimaksi.Itse olin pitemmässä määräaikaisessa työsuhteessa.Vuokravirma sai minusta hyvän korvauksen tililleen.Pääurakoitsija olisi lainmukaan voinut ottaa minut määräaikaiseen työsuhteeseen kirjoille.Sopimuksen loputtua heillä ei olisi ollut mitään velvotteita minua kohtaan.Koulutus ja kurssitus kannattaa sekä liittoon kuuluminen.Varokaa hämärä työnantajia jokasuhteessa.Liitoista,niitten lehdistä sekä työkkäristä saa tietoa tälläisistä virmoista.T:onnellisesti työssä oleva nainen.

• kumma Magnum Lautatuuri

PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

• Työntekijä..

Henkilöstövuokraus firmojen kautta työllistyminen on yksi kanava saada töitä. Se on täysin vapaaehtoista ja perustuu työlainsäädäntöön. On jokaisen oma asia haluaako päästä firman listoille ja siä kautta saada mahdollisia työtarjouksia. Vuokratyöt eivät ole välityömarkkinoita, niitä ovat työvoivatoimiston erilaiset tuetut työt tai harjoittelut.

VUokratyöstä näyttää olevan vaikka minkälaista käsitystä ja kokemusta. Jotkut pikkufirmat vetävätkin välistä eivätkä noudata lakia mutta isoimmat ja tunnetuimmat ovat erittäin hyvä kanava työhaluiselle työllistymiseen.

• millikkä123

No miuta nuorena (21v.) vuokratyöntekijänä harmittaa se että vaikka firmalla olis jatkuva ja vakituinen työntekijän tarve, pidetään se työntekijä silti vuokrafirman kautta. En siis voi olla varma onko minulla huomenna töitä vaikka yli vuoden nyt onkin ollut samassa toimipaikassa täyspäivästä hommaa. En tosiaan aina ihan tajua motiiveja tälläiseen hommaan. Ymmärrän kausiluontoiset työvoiman tarpeet mutta että jatkuva?
      En myöskään saa pankista minkäännäköstä lainaa koska minulla ei ole vakituista työpaikkaa. Harmittaa koska haluaisin kovasti ostaa oman asunnon.. noh, ehkä joskus.
      Niin ja vuokratyöntekijällä on aivan varmasti huonompi työmotivaatia ja firma uskollisuus kuin vakkarilla. Itsekin koko ajan katselen "parempia" töitä ihan vaan taloudellisista syistä jotta minullakin sitten eläkkeellä olisi oma asunto-osake ja pieni kesämökki :)

• paskaaa

Niin, miksi siinä työlaissa on sellaisia porsaanreikiä edelleen että se mahdollistaa kaiken helvetin kusetuksen?? työantaja voi toimia miten lystää ja jos työntekijä puolustaa oikeuksiaan niin sanotaan että mene kilometritehtaalle ja siihen tilalle otetaan joku ääliö joka tekee ne työt huonoilla ehdoilla pakon edessä tai asioista tietämättömänä. HYVÄKSIKÄYTTÖÄ!!
      Itse olen ainakin huomannut sen että noita henkilöstörekrytointiin "erikoistuneita" yhtiöitä tulee vaan koko ajan lisää. Varamiespalvelu yms muut firmat varmaan toimivat ihan lain puitteissa, mutta entäs sitten se työnantaja?? kuka näitä valvoo yleensäkään?? lait on säädetty puolueellisiksi...mikä helvetin laki se sellanen on, ei se ole mikään helvetin laki, miks ihmisten pitäs yleensäkään sitten mitään lakeja noudattaa?? taidan itsekkin perustaa kohta jonkun turhanpäiväisen firman..
      loistavaa vielä jos siihen saa tukia jostain EU:sta...
      voi vittu mitä pässejä...

• kunhan aikaa kuluu

Vuokratyövoiman salliva laki tuli voimaan vuonna 1996, jolloin se kattoi lähinnä yritysten "huutavan" tarpeen ruuhkahuippuja paikkaamaan. Sen jälkeen sitä on hiljokseen laajennettu, kunnes siitä on tullut miljardibisnestä.

Jos tähän hullunmyllyyn halutaan puuttua, looginen päätepiste olisi puuttua em. lakipykälään, mutta jotta sinne asti päästäisiin, se merkitsisi sellaisten tahojen äänestämistä vaaleissa valtaan, joilla on mahdollisuus ja ennen kaikkea HALU muuttaa tuota pykälää. Tämänpäiväisissä vaaleissa vasemmisto sai alle 25% äänistä ja porvaristo eteni ruhtinaallisesti, joten eiköhän vuokratyövoiman käyttö ole sitten tullut jäädäkseen.

• paskaaa

No ei tasan varmasti tehdä halvemmalla, Ammattitaitoisena työntekijänä en varmasti mene alle 10 euron tuntipalkalla töihin, mielummin menen sossuun saatana, mä tarviin vaan duunin ja liksan. Ja jos hinnat nousee niin samalla nousee myös palkkavaatimukseni.. Ei ole kyse enää poliittisesta vakaumuksesta, vaan ennemminkin voi jo puhua IHMISOIKEUKSIEN sorrosta.
      Työntekijöistäkin kun löytyy varmaan vasemmistolaisia ja oikeistolasia ja jne..
      Itse en usko koko parlamentarismiin enää..en edusta mitään poliittista ryhmittymää..mulle on ihan vitun sama, tämä on yhteinen asia perkele..

ELI KAIKKI TE JOITA VITUTTAA TÄMÄ HOMMA NIIN TEHKÄÄ KANTELU OIKEUSMINISTERIÖÖN, OIKEUSMINISTERILLE TAI OIKEUSASIAMIEHELLE..
      KANNELKAA MYÖS EU:N VASTAAVIIN ELIMIIN, TÄMÄ PASKA LOPPUU NYT, JOS EI LOPU NIIN TULEVAISUUS EI OLE KAUNIS, TÄMÄ EI OLE UHKAUS , VAAN FAKTA..

Kohta palaa talot ja autot, kyllä te tiedätte mitä ranskassa tapahtuu, makasiineilla oli vähän liian iso kokko, ettekö te tajua??
      NUORISSA EI OLE TULEVAISUUS, NUORISSA ON MUUTOS!!!!

• paskaaa

Vai voiko tällasesta mielipiteenkirjoittamisesta saada syytteen
      "kiihottamisesta omaa kansanryhmää kohtaan" ??
      Tyhmyys vituttaa..
      VALLANPITÄJÄ EI VALLASTA LUOVU VAIKKA AINOA PYSYVÄ ASIA ON MUUTOS..

• tyrell

Täällä on vastaus tähän työvoimaan ja lakiin osa 2. käsittelee tätä aihetta.

Tämän pitäisi jokaisen sivistyneen Suomalaisen katsoa. Dokkari on Irlantilaisten tekemä. EU Parlamentin jäsenet kertovat omin sanoin, mitä saatte.

jaksoja on 13 ja tätä työasiaa valotetaan osassa 2. ja muut osat kertovat muuta
      veret seisauttavia asioita.

Tässä Dokkari (tekstitys suomeksi)
      http://www.youtube.com/watch?v=xIvCZzRTjSA&feature=PlayList&p=427891A3EF8DB28F&index=0

• jerkku1

Kyllä se niin on että valtio ajaa suomee konkurssiin.. Ottakaas ny ihan oikeesti selvää miks henkilöstön välitys firmoja on!
      Tällä hetkellä palkkakerroin saadaan laittaa x2 eli maksan 10e/h niin sen saa heti muistaa että se välitön kulu on 20e/per h.
      Vaatetus työkalut kuluvat materiaalit päälle kesälomia varten pitäs säästää yrittäjän.
      Henkilöstönvälityksestä saa miehiä/naisia alkaen 16e/h joten raaputtaa taas päätään.. Kuka ja miten eikös tässä kohdata minimipalkan alitus mahdollisesti.
      Mielestäni ei henkilöstönvälitys firmoja saisi ollenkaan olla,työvoimatoimisto jakaa kans tätä positiivista kuvaa näistä firmoista jotka vääristää kilpailukykyä ja polkee työnteikijöitä. Sama koskee virolaistakin henkilöstöö, en itse käytä ollenkaan kyseisiä kansalaisia kuten en käytä henkilöstön vuokraus firmojakaan.
      Teen mielummin si vähemmän ja työllistän vähemmän.
      Olis mahdollista työllistää 4-9 hlö mutta pitäs maksaa paskaa palkkaa.

• töissä laillisesti

ei ole pakko mennä töihin ihan millä palkalla tahansa , täytyy tuntea jonkunlaista omaa ylpeyttä ja aina täytyy pyytää ainaski tessin ehdot ja mustaa valkoiselle .SIITÄ SE LÄHTEE.

• halvin

Tämä suunta tullut jäädäkseen.. Eli tehdään vain pätkätöitä eli jatketaan määräaikaisopimuksia vuodesta toiseen. Ammattiliitot ei puutu koska se saattaisi johtaa kyseisen henkilön kohdalla työsuhteen katkeamiseen ja tätä työnantajat käyttää hyväkseen ja voivat sopia palkat mielensämukaan..tietty sopimuspalkkoja noudatetaan ainakin paperilla mutta mikä estää tekemästä muuta jos ainut konsti on säilyttää työpaikkansa..halvin tarjous monesti ratkaisee..

• tp

Kuten tuossa aijemmin mainitsin että todella sääliksi käy kun nuorille ei tarjota muuta vaihtoehtoa työksi kuin vuokratyötä. Jos joku pystyy sanomaan rehellisesti hyvällä omalla tunnolla onko se ihmisen elämää käydä töissä minimipalkalla vailla minkäänlaisia kunnon työehtoja ja jatkuva pelko huomisesta nii ihmettelen suuresti! Nuoria sumutetaan erittäin paljon näissä jutuissa. Kuten: "pääset talon kirjoille kun olet ollut tietyn ajan" =paskapuhetta "palkkaluokka nousee kun olet ollut tietyn ajan" =paskapuhetta "saat vakisopimuksen kun olet ollut tietyn ajan" =täyttä paskapuhetta :D Eihän se mulle tietysti kuulu mutta mukavat naurut näistä aina saa kun uusi työntekiä tulee kirkkain silmin kertomaan mitä hänelle luvattiin. :) Ja liitothan tosiaan mainitsee että vuoratyövoimaa saa käyttää ruuhkahuippujen tasaukseen. Miksi vuokratyöläisiä on sitten ympäri vuoden töissä. :O

• paskaaa

Ei tässä voi oikeen muuta enää sanoo kuin sen että avatkaa ihmiset silmänne.
      Työperäinen maahanmuutto romuttaa koko helvetin järjästelmän.
      Siinä kärsii duunarit,eläkeläiset,opiskelijat, pienyrittäjät jne..
      Siitä ei hyödy kukaan muu kuin virkamieseliitti.................................

Turha on puhua enää mistään demokratiasta, työvoimapulasta tai jostain rakennemuutoksesta, Vois suoraan sanoa että helvettiin ollaan menossa..............

Katsokaa tuo end of nations Ja ryhtykää toimimaan paremman huomisen puolesta.....
      Kannelkaa, nostakaa tämä keskustelu päivälehtiin, lyökää ne kapulat sinne rattaisiin, jos sitä kautta ei näihin asioihin voi vaikuttaa, niin sitten sitten on tehtävä jotain muuta, Kauanko te annatte joidenkin helvetin ääliöiden potkia teitä päähän??? Lopettakaa se helvetin nöyristely..........

Hyvää ja aurinkoista päivänjatkoa vaan kaikille! Kohta on varmaan jotkut kytät kimpussa...että terveisiä vaan sinne supolle, täällä yks hippi huutelee vaan....peace!!

• Hanttu1954

Nämä firmat täytys jotenkin saada jonkun lain alle.Itse palkkasin vakituisen työntekinjän sitä kautta,ylltys oli suuri,kun paukahti 1400euron lasku,kyseltyäni mistä moinen summa,niin seltettiin,että oli tehneet monenlaisia testejä,mm.soveltuvuustesti.Tämä työntekijä sanoi,ettei moisia oltu tehty,vain yksi puhelinsoitto hänelle,minun yhteystiedot vain annettu.Onneksi on kuluttajalaki olemassa,sitä kautta saattaa saada jotain takaisin.Älkää hyvä.työnantajat palkatko näiltä firmoilta työvoimaa,saattapa tulla kalliiksi

• Minut palkattiin viime vuoden lopussa vakinaiseksi työntekijäksi, työn piti alkaa 2.1.2009. Olin siis henkilöstönvuokrausfirman palkkalistoilla. Heidän käyttäjäyrityksensä oli ja on mätä, eivätkä raukat edes saaneet työtiloja kuntoon siksi, kun työn tuli alkaa.

No okei, vittuunnuin ja irtisanoin itseni, koska keikkatyötä tyrkytettiin niin paljon, että puhelimessa juorutessa meni lähes virastoaika päivittäin. Olin vaan turhan hätäinen. Hankin itselleni asianajajan, jonka mielestä asia on työoikeudellisesti täysin selvää pässinlihaa, eli työnantajani on velvollinen korvaamaan työsuhteen perusteettomasta päättämisestä 3-24 kk palkan. Näin se työsopimuslaki sanoo. Nyt asia on etenemässä oikeuteen. Kyllä sitä asianajajani ja vastapuolen asiamiesten kanssa soviteltiin, mutta tyydyttävää ratkaisua ei saatu aikaiseksi.

Kun olin irtisanonut itseni, työllistyin samantien. Olin jo aiemmin ollut samassa firmassa, johon uudelleen menin töihin. Tyytyväinen keikkatyöläinen olen. Koska perhetilanteeni ja ammattini (palkan) vuoksi olen tälläkin hetkellä toimeentulotukea saava yh, on minulle oikeastaan sama, minkälainen palkka on. Jotenkin sitä tuloja ja menoja tasataan toimeentulotuen, asumistuen, elatustukien ja lapsilisien kanssa. Palkka on mielestäni ihan ok, vaikkakin vain hitusen yli 10 euroa/tunti.

Kun taas syksyllä jatkan työskentelyä samassa firmassa, menen sinne oikein mielelläni. Em. tulojen tasauksista johtuen työ on minulle enemmänkin terapeuttista ajankulua ja saan muutakin ajateltavaa ja tekemistä, kuin kotityöt ym. arkiaskareet. Keikkatyön puolesta halusin tuoda esille sen, että kyllä hyviäkin firmoja löytyy!

Paskaa tässä keskustelussa on se, että lähdetään politisoimaan vuokratyötä, sen syntyä jne. Itse en lähde kovin korkealentoiseen ajatusten heittelyyn, koska se ei johda mihinkään muuhun, kuin loputtomaan väittelyyn. Vuokratyö on olemassa oleva asia Suomessa, eikä täältä lähde. Joko sitä tekee tai sitten jotain muuta. Jokainen voi valita, lähteäkö vuokratyötä tekemään. Työpaikkansa voi valita palkan, työolojen, työsopimusehtojen ym. mukaan, jos niin haluaa. Turhaksi urputtamiseksi menee, kun valitetaan huonoista palkoista, ei kai kukaan sitä liikaa saa, vai?

Ei sinne huonoon ja huonoa palkkaa maksavaan vuokratyöfirmaan kukaan väkisin kävelytä. Elämä on valintoja täynnä. Tee omasi ja pidä turpasi kiinni.

• se vaan on

Vuokratyö firmoissa toi palkkaus ei pidä paikkaansa, se mitä toimistossa sovitaan on ihan jotain muuta tiliselvityksessä. Esim. Varamiespalvelu....

• puiskis

Jotkut tämän asian tajuaa ja jotkut ei, jotakin valvontaa tuohon touhuun pitäisi kuitenkin saada. Kusetusta se silti on sellainen touhu jossa työnantajat rikkovat lakeja ja työvoimaviranomaiset ovat touhussa mukana, eikä kukaan valvo ketään. Kaikki on vaan pelko perseessä ja pitävät turpansa kiinni, kunhan vaan jotenkin kituuttavat hengissä. Kaikki pitäisi saada mahdollisimman halvalla, terveen ja loogisen markkinatalouden tilalle on tullut ahneus ja riisto. Ostovoima kohta kaikilla muilla kuin pikkuporvareilla nollassa, vaikka olevinaan saatte "hyvää palkkaa" :). Veronmaksajien rahat menee jonnekkin aivan muualle kuin kansalaisten hyvinvointiin. Siivellä eläjiä joka kastissa,täysin järjetön systeemi.
      Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, Kestävää kehitystäkö se sellainen on??
      Satoja tuhansia maksetaan EU:sta jotain tukia sellaisille ihmisille jotka eivät niitä edes tarvitse. Vanhukset ja opiskelijät ynnä muut yh:t ja yksineläjät elävät köyhyysrajalla :), Maahanmuuttajat elävät sossun rahoilla ja saavat parempaa kohtelua kuin oman maan kansalaiset. En ole rasisti mutta on kyllä hyvin aivopestyä sakkia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      326
      2599
    2. Veriteko Kajaanissa.

Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.
      Kajaani
      28
      1821
    3. Anna vihje jonka vain te tiedätte

Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e
      Ikävä
      124
      1558
    4. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      51
      1417
    5. Olet kamalin ihminen mitä tiedän M

Toivottavasti ei ikinä nähdä enää.
      Ikävä
      68
      919
    6. Mitä sanoisit jos uskaltaisin

Avautua IRL ihan oikeasti? Mietin keinoja siihen koska en vain enää jaksa että meidän välit jatkuu näin. Tiedän ettet ha
      Ikävä
      69
      894
    7. Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat

Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko
      Sinkut
      156
      887
    8. Mikä sai sut

Rakastumaan häneen ja miten pitkään siinä meni? Mikä nyt on tilanne?
      Ikävä
      55
      820
    9. Taitaa olla kaikki ohi

Meidän väliltä.
      Ikävä
      61
      792
    10. Farmi Suomi: Ari Koivunen tekee "ongelmallisen" päätöksen eläimille - Lloyd Libiso kieltää jyrkästi!

Oho, heti “kriisiä” pukkaa Farmilla! Uusi kausi starttaa tv:ssä torstaina. Jaksaako Farmi Suomi kiinnostaa? Lue lisää,
      Tv-sarjat
      14
      789
    Aihe