Tennismaila

Tennistäalottava

Heips

Oon tossa elokuussa alottelemassa tennistä ja mietiskelin, että mikä maila mahtais olla tälläselle 17-vuotiaalle miehenalulle hyvä tennismaila.

Tennistä oon pelannut lapsesta saakka taloyhtiön omalla tenniskentällä, joten ihan säkki en ole. Hintaluokka alle 200e ja vielä mieluiten alle 170e.

Mailan ominaisuuksista en oikein tiedä ja siksi pistänkin tähän vähän linkkejä ja kysymyksiä:

http://www.tennissaitti.fi/cat/product_details.php?p=14

Siinä yksiesimerkki ja alkuun pari kysymystä: Mitä meinaa voimantuotto? Sitäkö paljonko itse maila helpottaa voiman tuottamisessa? Mikä olisi hyvä voimantuotto tälläiselle kaverille joka tykkää takakenttäpelistä ja voimaakin löytyy suhteellisen hyvin?

Ja balanssikohdassa sama juttu, mikä sopii kuvailemaani pelityyliin parhaiten?

Tämän enempää en oikein alkuun keksi mutta kiitän etukäteen jo hyvistä vastauksista joita toivon mukaan saan :)

Hyvää kesää ja lisäkysymyksiä saa ja pitää kysyä jos jokin jäi epäselväksi :)

25

3854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja

      Ja ihan kisaamisesta olen kiinnostunut siis

      • kaksoisvirhe

        mailoja kannattaa kokeilla. ei kannata ostaa summassa. mailoja saa kokeiluun
        tenniskeskuksista ja isommista liikkeistä. itsellä on tuollainen babolat pure drive
        ja olen siitä tykännyt, maila on suhteellisen jäykkä maila


    • WILSONNN

      Itse ostaisin Wilson K Factor Six One Tour 90, se "Federerin maila".

      Vaikeahko pelata, mutta näkeepähän omat virheensä kun ei maila auta juuri yhtään!

      • ST Vincent - Petri

        Ehdoton mailavalinta on mielestäni:

        WILSON ORIGINAL PRO STAFF 6.0 85 MID SIZE St. Vincent

        Mailaa voi olla vaikea läytää ja se maksanee yli 300€, mikä saattaa kuulostaa suurelta summalta käytetystä 20 vuotta vanhasta mailasta, tosin joka euron arvoinen se on jos jostain läytää.


      • %&/"
        ST Vincent - Petri kirjoitti:

        Ehdoton mailavalinta on mielestäni:

        WILSON ORIGINAL PRO STAFF 6.0 85 MID SIZE St. Vincent

        Mailaa voi olla vaikea läytää ja se maksanee yli 300€, mikä saattaa kuulostaa suurelta summalta käytetystä 20 vuotta vanhasta mailasta, tosin joka euron arvoinen se on jos jostain läytää.

        Tällaista museokapistusta ei pelaamiseen kannata harkitakaan. Sampras jo luopui tästä ja kehuu uutta mailaansa paljon paremmaksi kuin vanhaa. Courier ja Federer pelasivat tämän mailan Kiinassa valmistetulla versiolla, mutta ovat jo siirtyneet modernimpaan kalustoon.

        Kaivoin vanhan mailan uteliaisuutta esiin ja kyllä kehitys on todella kulkenut eteenpäin!


      • pelailija)
        %&/" kirjoitti:

        Tällaista museokapistusta ei pelaamiseen kannata harkitakaan. Sampras jo luopui tästä ja kehuu uutta mailaansa paljon paremmaksi kuin vanhaa. Courier ja Federer pelasivat tämän mailan Kiinassa valmistetulla versiolla, mutta ovat jo siirtyneet modernimpaan kalustoon.

        Kaivoin vanhan mailan uteliaisuutta esiin ja kyllä kehitys on todella kulkenut eteenpäin!

        Itse tein saman testin, kaivoin vanhan pro staff 85 midsizeni (made in St. Vincent) esiin ja pelasin sillä tunnin ja heti toisen tunnin perään uudenkarhealla six one tourilla, ja voin sanoa että kehitys ei todellakaan ole mennyt harppauksittain eteenpäin, hyvin samalta tuntuvat molemmat mailat: 85 virheherkempi mutta tarkempi erityisesti syötössä, 90 koon Kfaktori antaa enemmän kierrettä mutta ei avan yhtä tarkka (tosin jokseenkin helpompi pelata muuten). Yhteenvetona voisin todeta että koossa on pääasiassa eroa.

        Uudet babolatit, wilsonit ym., ja yleisesti 98 koon mailat on tosiaan hyviä jos pelaamaan aloittelee.


    • Connors

      Itse kokeileminen olisi hyvä juttu, vaikka kokeilumailoissa yksi merkittävä asia voi olla itselle epäsopiva, eli jännitys pielessä.

      Ehdottamasi Babolat on varmasti ihan ok, paino ja balanssi ilmeisesti aika lähellä sopivaa. Kärkipainoisilla mailoilla takakentältä saa palloon helposti vauhtia, mutta lentopelissä ja syöttäessä ovat hankalia. Toi 32 cm on melko yleinen painopisteen paikka 300 g:n painoisissa mailoissa. Babolatin Cortex systeemi ei tosin toimi (maila tärisee) ja muut mainostekstit voit myös jättää lukematta. Vanhat (=fyysisesti heikot) pelaajat ja huonolla tekniikalla lyövät tarvitsevat mailan apua voiman tuottoon. Hyville pelaajille voimantuotto saa olla alhainen, koska he saavat palloon vauhtia ihan muutenkin. Eli aloittelijat yrittävät saada palloon vauhtia ja hyvät pelaajat yrittävät saada pallon lentämään haluttuun paikkaan.

      Kaikilta valmistajilta löytynee sopivia maila. Tässä kenties yksi mahdollisuus;
      http://www.tennistukku.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/tennis/Products/84/SubProducts/84-0001

      Samasta nettikaupasta löytyy kyllä paljon muutakin.

      • Aloittaja

        Tunnut tietävän varsin paljon mailoista ja vastasit myös paljon luonnon jänne kyselyyni, siksi kiinnostaisikin saada sähköpostiosoitetta tai voin myös antaa omani, koska olisi muutamia kysymyksiä kysyttävänä ja tää on aika hidasta tälleen suomi24 :)


      • Connors
        Aloittaja kirjoitti:

        Tunnut tietävän varsin paljon mailoista ja vastasit myös paljon luonnon jänne kyselyyni, siksi kiinnostaisikin saada sähköpostiosoitetta tai voin myös antaa omani, koska olisi muutamia kysymyksiä kysyttävänä ja tää on aika hidasta tälleen suomi24 :)

        Viralliseksi tennisguruksi minusta ei taida olla. Kannattaisi mennä tenniskurssille, jossa oppii oikean tekniikan ja oppii pelaamaan. Samalla voi löytää sopivia pelikavereita. Mailat. jänteet, pallot, gripit ym. nippelitiedot eivät kentällä paljon auta, jos on aivan "kädetön".

        Kuitenkin: jone-N(ät)wippies.fi
        (Nyt alkaa roskapostia varmasti tulemaan)


      • Aloittaja
        Connors kirjoitti:

        Viralliseksi tennisguruksi minusta ei taida olla. Kannattaisi mennä tenniskurssille, jossa oppii oikean tekniikan ja oppii pelaamaan. Samalla voi löytää sopivia pelikavereita. Mailat. jänteet, pallot, gripit ym. nippelitiedot eivät kentällä paljon auta, jos on aivan "kädetön".

        Kuitenkin: jone-N(ät)wippies.fi
        (Nyt alkaa roskapostia varmasti tulemaan)

        Kyselen tätä nippelitietoa vaan sen varalta ettei käy niinkuin viimeksi mailan oston kanssa, eli toisin sanoen ihan reisilleen. Ja tenkiikatkin hallitsen kutakuinkin kun tenniksessä kilpaillut tuttu on vähän opettanut, joten aivan käsi en ole. Syyskuussa osallistun kylläkin valmennukseen :).


      • resis
        Aloittaja kirjoitti:

        Kyselen tätä nippelitietoa vaan sen varalta ettei käy niinkuin viimeksi mailan oston kanssa, eli toisin sanoen ihan reisilleen. Ja tenkiikatkin hallitsen kutakuinkin kun tenniksessä kilpaillut tuttu on vähän opettanut, joten aivan käsi en ole. Syyskuussa osallistun kylläkin valmennukseen :).

        kuins meni mailavalinta reisille aiemmin?


      • Aloittaja
        resis kirjoitti:

        kuins meni mailavalinta reisille aiemmin?

        Koska maila on aikuisten pitunen mutta muuten se on melkeempä kuin lapsille suunnattu. Maila antaa itsessään ihan liikaa voimaa ison head-sizen, kärkipainotteisen painopisteensä ja löysien jänteiden vuoksi.


      • tosif
        Aloittaja kirjoitti:

        Koska maila on aikuisten pitunen mutta muuten se on melkeempä kuin lapsille suunnattu. Maila antaa itsessään ihan liikaa voimaa ison head-sizen, kärkipainotteisen painopisteensä ja löysien jänteiden vuoksi.

        Kerro vielä mistä merkistä / mallista on kyse..?


      • Aloittaja
        tosif kirjoitti:

        Kerro vielä mistä merkistä / mallista on kyse..?

        Juu


      • tosif
        Aloittaja kirjoitti:

        Juu

        Ok,

        en tuota mailaa silti roskiinkaan heittäisi, ihan hyvä mailahan tuo on kenen tahansa pelata. Jos lyöt agressiivisesti palloa ja sinulla on voimaa, ja tekniikkaa käyttää voimaasi niin sitten kannattaa vaihtaa esim. siihen Babolatin "Nadalin mailaan" tai "Roddicin mailaan", tai itse valitsisin johonkin Wilsonin 98 koon headlightimmän mailan. Tuo 90 six-one touri on tod näk. vähän turhan vaikea. Ei muutakun testaamaan eri mailoja. Muista kuitenkin, että harvoin pelitaidot mailasta ovat lähtöisin... :)


      • Aloittaja
        tosif kirjoitti:

        Ok,

        en tuota mailaa silti roskiinkaan heittäisi, ihan hyvä mailahan tuo on kenen tahansa pelata. Jos lyöt agressiivisesti palloa ja sinulla on voimaa, ja tekniikkaa käyttää voimaasi niin sitten kannattaa vaihtaa esim. siihen Babolatin "Nadalin mailaan" tai "Roddicin mailaan", tai itse valitsisin johonkin Wilsonin 98 koon headlightimmän mailan. Tuo 90 six-one touri on tod näk. vähän turhan vaikea. Ei muutakun testaamaan eri mailoja. Muista kuitenkin, että harvoin pelitaidot mailasta ovat lähtöisin... :)

        Eipä ne ookkaan mutta haluisin silti, että voisin lyödä lujempaa yläkierrettä ilman, että pallo lähtee menemään. Ja koska maila on kaikin osin niin trampoliini niin ei saa vedettyä luonnollisia lyöntejä


      • peli/(mies
        Aloittaja kirjoitti:

        Eipä ne ookkaan mutta haluisin silti, että voisin lyödä lujempaa yläkierrettä ilman, että pallo lähtee menemään. Ja koska maila on kaikin osin niin trampoliini niin ei saa vedettyä luonnollisia lyöntejä

        Vihjeenä voin sanoa että nykyisellä mailallasikin yläkierre lähtee mukavasti kun lyöt palloa reilusti eteenpäin, harjaat sitä yläkierrettä, ja ja

        muista että maila ei saa olla auki ylöspäin, silloin se pallo karkaa

        Mene ihmeessä tennistunnille, siis oikealle asiantuntevalle opettajalle, niin alkaa yläkierteet ja muutkin kierteet toimimaan kunnolla :) tsemppiä tennisharrastukseesi

        ps. jos mailassasi on yhä kaupan alkup. jänteet, vaihtaisin ne ohuempiin ja kiloja noin 23 massalle, nopeammalle alustalle 24. Kysy kiloista mailan jännittäjältä, ne tietää.


      • Connors
        peli/(mies kirjoitti:

        Vihjeenä voin sanoa että nykyisellä mailallasikin yläkierre lähtee mukavasti kun lyöt palloa reilusti eteenpäin, harjaat sitä yläkierrettä, ja ja

        muista että maila ei saa olla auki ylöspäin, silloin se pallo karkaa

        Mene ihmeessä tennistunnille, siis oikealle asiantuntevalle opettajalle, niin alkaa yläkierteet ja muutkin kierteet toimimaan kunnolla :) tsemppiä tennisharrastukseesi

        ps. jos mailassasi on yhä kaupan alkup. jänteet, vaihtaisin ne ohuempiin ja kiloja noin 23 massalle, nopeammalle alustalle 24. Kysy kiloista mailan jännittäjältä, ne tietää.

        Wilson Ncode N6 mailasta on kahta versiota; Mid ja Oversize. Jos maila tosiaan on Oversize malli (110 sq.in lapa), on 23...24 kp mielestäni hieman alakanttiin jännityksen kireytenä. Liian löysä jännitys tekee mailasta juuri tällaisen trampoliinin. Mielestäni jännityksen kireyden pitäisi tämän kokoisella mailalla olla jotain luokkaa 27...29 kp, jotta palloa saisi vähän lyödäkin. Polyesterijänteillä ehkä hieman vähemmän.

        Wilson N6 Oversize on pappamaila, joka on kevyt ja viheliäisen kärkipainoinen (ainakin speksien mukaan). Pituudeltaan se on lisäksi ylimittainen (korostaa kärkipainoisen mailan hankaluutta). Fysiikaltaan hyvälle nuorelle pelaajalle tämä ei ehkä ole sopivin maila kuitenkaan.

        Ei muuta kuin pelaamaan!


      • Aloittaja
        Connors kirjoitti:

        Wilson Ncode N6 mailasta on kahta versiota; Mid ja Oversize. Jos maila tosiaan on Oversize malli (110 sq.in lapa), on 23...24 kp mielestäni hieman alakanttiin jännityksen kireytenä. Liian löysä jännitys tekee mailasta juuri tällaisen trampoliinin. Mielestäni jännityksen kireyden pitäisi tämän kokoisella mailalla olla jotain luokkaa 27...29 kp, jotta palloa saisi vähän lyödäkin. Polyesterijänteillä ehkä hieman vähemmän.

        Wilson N6 Oversize on pappamaila, joka on kevyt ja viheliäisen kärkipainoinen (ainakin speksien mukaan). Pituudeltaan se on lisäksi ylimittainen (korostaa kärkipainoisen mailan hankaluutta). Fysiikaltaan hyvälle nuorelle pelaajalle tämä ei ehkä ole sopivin maila kuitenkaan.

        Ei muuta kuin pelaamaan!

        Jepulis ja sain myytyä tämän kyseisen pappamailan kaverille ja nyt olen hommaamassa jo uutta mailaa :)


      • Aloittaja
        Aloittaja kirjoitti:

        Jepulis ja sain myytyä tämän kyseisen pappamailan kaverille ja nyt olen hommaamassa jo uutta mailaa :)

        Olin tossa esport centerissä testaamas eri mailoja kentäl ja kotiin lähti tälläne maila http://www.tennistukku.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/tennis/Products/464/SubProducts/464-0001 elikkäs princeltä. Täytyy sanoo kyl et oma pelitaso nous vähintää sadal prosentilla. Alotukset paljon tarkempia ja kovempia ja yläkierteet lähtee niin lujaa ja pysyy viel sisäl. Täytyy kyl sanoo viel et ero tohon mun edellisee mailaa on niin suuri etten ikinä vaihtais takas


      • Connors
        Aloittaja kirjoitti:

        Olin tossa esport centerissä testaamas eri mailoja kentäl ja kotiin lähti tälläne maila http://www.tennistukku.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/tennis/Products/464/SubProducts/464-0001 elikkäs princeltä. Täytyy sanoo kyl et oma pelitaso nous vähintää sadal prosentilla. Alotukset paljon tarkempia ja kovempia ja yläkierteet lähtee niin lujaa ja pysyy viel sisäl. Täytyy kyl sanoo viel et ero tohon mun edellisee mailaa on niin suuri etten ikinä vaihtais takas

        Pelasin alkuvuodesta kokeeksi tunnin tuollaisella kuparin värisellä Princellä. Tuntuma oli tosi hyvä, maila tuntui hyvältä kädessä, eikä tärissyt pahasti. Maila on melko painava, mutta koska painopiste on kahvan päässä, paino ei tunnu mitenkään hankalalta. Varmasti hyvä valinta. Menestystä peleissä!


      • JGS55
        Aloittaja kirjoitti:

        Olin tossa esport centerissä testaamas eri mailoja kentäl ja kotiin lähti tälläne maila http://www.tennistukku.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/tennis/Products/464/SubProducts/464-0001 elikkäs princeltä. Täytyy sanoo kyl et oma pelitaso nous vähintää sadal prosentilla. Alotukset paljon tarkempia ja kovempia ja yläkierteet lähtee niin lujaa ja pysyy viel sisäl. Täytyy kyl sanoo viel et ero tohon mun edellisee mailaa on niin suuri etten ikinä vaihtais takas

        Milä jänteillä / kiloilla pelaat?


      • Aloittaja
        JGS55 kirjoitti:

        Milä jänteillä / kiloilla pelaat?

        26kg gamman jänteillä aivan kuten testerissä ja kova on :)), suosittelen


    • Erber

      Mites Aloittajalla pelit menneet?! Lisäisin keskusteluun, että mailan kahvan koko myös todella tärkeä. Voi olla, että täällä pelataan jopa liian isoilla grip sizeillä. Miehikkä kolmonen yleisin ja kakkostakin yllättävän paljon. Liian paksu kahva overgrippeineen ei tee hyvää mailatuntumalle.

      Jänteet toinen tärkeä asia. Testaamalla löytää sopivan kireät siimat.

    • Pelaa

      BABOLAT AEROPRO DRIVE :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      566
      3430
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      40
      1495
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      51
      1321
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      34
      1304
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      169
      1265
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      1214
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      103
      1053
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      982
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      932
    10. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      834
    Aihe