kotipalvelu

Milla

Voitko kertoa minkälaiselta on tuntunut työskennellä kotipalvelussa? Minulle soitettiin äsken ja kysyttiin olisinko kiinostunut sellaisesta vaihtoehdosta. Tottakai se kiinnstaa, mutta olisi kiva saada tietoa ensin asiasta jonkun muun "kokeneen" kautta :)
Onko palkka millainen??
Olen lähihoitajaksi valmistuva.
kevät 2004

12

1979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

      Mä valmistuin lähihoitajaksi v.1999 jouluna. Sain vakituisen työpaikan kotipalvelusta. Itse olen tykännyt. Kai se palkka ja työnkuva riippuu, missä paikkakunnalla asuu.

      Täällä siivoukset ja ruuanlaitot hoitaa yksityiset. Meidän työnkuvaan kuuluu ulkoilu, ruuan lämmitys, verinäytteenotto,pistot, verenpaineen-, verensokerin ja painon/turvotusten tarkkailu,haavahoidot,lehden luku yms. Täällä kotipalvelu on kotihoitoyksikkö.

      Ilman kokemuslisiä ym.lisiä peruspalkka on n.
      1500e. Lisäksi tulee lisiä viikonloppu ja iltavuoroista.

    • Kotihoitsu

      Ihan mun juttu!!
      En voisi ajatella olevani pitkää aikaa jossain osastolla (jonkun aikaa ehkäpä...)

      Kotihoito on vastuullista ja itsenäistä. Toisaalta kukaan ei ole hönkimässä niskaan, toisaalta on pystyttävä tekemään itsenäisiä päätöksiä. Maalaisjärki on erittäin hyvä olla olemassa kotihoitotyössä(kin)!

      Työskentelytilat ja -asennot voivat joskus olla melkoisen hankalia, koteja kun ei ole suunniteltu hoitotyötä ajatellen...

      Työ on pitkälti päivittäisissä toimissa avustamista, lääkehoidosta ja pyykkihuollosta huolehtimista, asiointia kaupassa, apteekissa, kelassa ym. Joskus on haavahoitoa, avannepotilaita ym. Verenpaineet ja -sokerit mittaillaan, seurataan asiakkaiden terveydentilaa, autetaan pesuissa jne jne...

      Mahdottoman monipuolista ja mielenkiintoista työtä! Kannattaa ainakin kokeilla =)

      • Kipsu

        Tai tarkemmin sanottuna sosiaalipiian! Yksinkertaisille naisille tarkoitettu homma, jotka ei pysty työkseen tekemään sen kummempia hommia, kun näitä kotiduuneja.


      • Kotihoitsu
        Kipsu kirjoitti:

        Tai tarkemmin sanottuna sosiaalipiian! Yksinkertaisille naisille tarkoitettu homma, jotka ei pysty työkseen tekemään sen kummempia hommia, kun näitä kotiduuneja.

        No voihan se olla niinkin, mutta me muuhun työhän kykenemättömät, yksinkertaiset sosiaalipiiat kuitenkin mahdollistamme monen vanhuksen kotona asumisen mahdollisimman pitkään. Jopa kuolemaan saakka.

        Mietipä viettäisitkö vanhuutesi mieluummin omassa kodissasi kotihoidon turvin, vai laitoksessa, jolloin elämääsi rytmittää täysin osaston päivittäiset ja viikottaiset rutiinit.

        Me teemme arvokasta työtä, sanokoon muut mitä tykkää! =)


      • lähihoitaja
        Kipsu kirjoitti:

        Tai tarkemmin sanottuna sosiaalipiian! Yksinkertaisille naisille tarkoitettu homma, jotka ei pysty työkseen tekemään sen kummempia hommia, kun näitä kotiduuneja.

        Kotihoidossa olevat lähihoitajat hoitavat haavoja, mittaavat verenpainetta, verensokeria ja kaupungista riippuen, ottavat myös verinäytteitä. Meillä myös turvapuhelin hälyytykset tulevat kotipalveluun, jolloin asiakkaalla voi olla kaatumisesta johtuva haava, rintakipua yms.

        Ruokia ei valmistella, eikä siivouskaan enää kuulu kotipalvelun työntekijöille (riippuu kai kaupungista).

        Aika vastuullista piian hommaa =)


      • Verni
        lähihoitaja kirjoitti:

        Kotihoidossa olevat lähihoitajat hoitavat haavoja, mittaavat verenpainetta, verensokeria ja kaupungista riippuen, ottavat myös verinäytteitä. Meillä myös turvapuhelin hälyytykset tulevat kotipalveluun, jolloin asiakkaalla voi olla kaatumisesta johtuva haava, rintakipua yms.

        Ruokia ei valmistella, eikä siivouskaan enää kuulu kotipalvelun työntekijöille (riippuu kai kaupungista).

        Aika vastuullista piian hommaa =)

        Ja vastuustahan tunnetusti maksetaan,joten palkkanne varmaan on sitten tosi hyvä! Kertokaahan rehellisesti, kotityöläiset, saatteko te jotain tyydytystä siitä, kun hoette olevanne kovinkin vastuullisessa työssä, mutta homman ARVOSTUS on tässä yhteiskunnassa täys nolla .


      • lähihoitaja
        Verni kirjoitti:

        Ja vastuustahan tunnetusti maksetaan,joten palkkanne varmaan on sitten tosi hyvä! Kertokaahan rehellisesti, kotityöläiset, saatteko te jotain tyydytystä siitä, kun hoette olevanne kovinkin vastuullisessa työssä, mutta homman ARVOSTUS on tässä yhteiskunnassa täys nolla .

        Viimeksi palkkaa jäi käteen yli 1500e, jolla pärjään hyvin. Rahaa on vielä tilillä uuden tilipäivän koittaessa. Palkka parempi kuin kiinteistöhuollossa, siivousalalla, kaupan kassalla jne.

        Arvostan työtäni ja uskon, että kaikki ne jotka apuani tarvitsevat ja heidän lähiomaiset, arvostavat myös. Ihan sama arvostaako joku diblomi-insinööri työtäni vai ei.


      • Verni
        lähihoitaja kirjoitti:

        Viimeksi palkkaa jäi käteen yli 1500e, jolla pärjään hyvin. Rahaa on vielä tilillä uuden tilipäivän koittaessa. Palkka parempi kuin kiinteistöhuollossa, siivousalalla, kaupan kassalla jne.

        Arvostan työtäni ja uskon, että kaikki ne jotka apuani tarvitsevat ja heidän lähiomaiset, arvostavat myös. Ihan sama arvostaako joku diblomi-insinööri työtäni vai ei.

        Ei tainnut olla veroprosenttisi ihan kohdillaan, jos noin paljon muka käteen jäi. Varaudu mätkyihin! Tietojeni mukaan kotipiialle jää verojen jälkeen käteen noin tonni kuussa, että revi siitä, piika!

        Se on kiva, että alemman sosiaaliluokan ystävä- ja sukulaispiirisi arvostaa työtäsi - yhteiskunta ei!


      • Kotihoitsu
        Verni kirjoitti:

        Ei tainnut olla veroprosenttisi ihan kohdillaan, jos noin paljon muka käteen jäi. Varaudu mätkyihin! Tietojeni mukaan kotipiialle jää verojen jälkeen käteen noin tonni kuussa, että revi siitä, piika!

        Se on kiva, että alemman sosiaaliluokan ystävä- ja sukulaispiirisi arvostaa työtäsi - yhteiskunta ei!

        Voi voi sinua Verni... Mahdat olla köyhä ihminen (huom! nyt en tarkoita taloudellisesti köyhää).

        Pääasia on, että itse arvostaa omaa työtään. Olen kyllä kokeillut muitakin hommia, joista olisi voinut tienata rahaa paljon paremmin kuin hoitotyöstä koskaan. Mutta mistään en saa henkistä tyydytystä niin paljon kuin vanhusten hoitotyöstä ja nimenomaan kotona!

        Kaikkea kun ei voi mitata rahassa...!


      • lähihoitaja
        Verni kirjoitti:

        Ei tainnut olla veroprosenttisi ihan kohdillaan, jos noin paljon muka käteen jäi. Varaudu mätkyihin! Tietojeni mukaan kotipiialle jää verojen jälkeen käteen noin tonni kuussa, että revi siitä, piika!

        Se on kiva, että alemman sosiaaliluokan ystävä- ja sukulaispiirisi arvostaa työtäsi - yhteiskunta ei!

        Tuntipalkka 1496.72, 9.18 tuntipalkka. Teen pelkkää yötä ( 40%), lisäksi viikonloppuja, joista tulee lisät. Teen useamman yön peräkkäin, jonka jälkeen nautin pidemmästä vapaasta.

        En tee ollenkaan päivävuoroja, koska olen yöhoitaja. Työvuoro 10h, josta ensimmäiseltä tunnilta tulee iltalisä, 9h tulee yölisä.

        Suurennutan aina veroprosentin itse (kumulat.)...näin viimeksi sain takaisin 700e, joten aika kohdillaan veroprosenttini on.

        Nautin yötyöstä ja palkka riittää hyvin kuukaudeksi.


      • lähihoitaja
        lähihoitaja kirjoitti:

        Tuntipalkka 1496.72, 9.18 tuntipalkka. Teen pelkkää yötä ( 40%), lisäksi viikonloppuja, joista tulee lisät. Teen useamman yön peräkkäin, jonka jälkeen nautin pidemmästä vapaasta.

        En tee ollenkaan päivävuoroja, koska olen yöhoitaja. Työvuoro 10h, josta ensimmäiseltä tunnilta tulee iltalisä, 9h tulee yölisä.

        Suurennutan aina veroprosentin itse (kumulat.)...näin viimeksi sain takaisin 700e, joten aika kohdillaan veroprosenttini on.

        Nautin yötyöstä ja palkka riittää hyvin kuukaudeksi.

        Työstäni...liikumme autolla ympäri kaupunkia. Hoidamme kotona asuvia ja muutaman palvelutalon asukkaat öiseen aikaan. Lisäksi lähdemme turvapuhelin hälyytyksiin ja tarvittaessa kutsumme paikalle ampparin. Jokainen yö on erilainen, joku kiireinen, joskus on hiljaisempaa. Työtä tehdään kahdestaan ja yötyökaverini ovat hyviä kavereita...huumorintajuisia ja mukavia. Nuorin on 22wee ja vanhin taitaa olla 35wee.

        Nautin tästä työstä. Kiitoksia saadaan asiakkailta ja asiakkaiden luona vierailevilta omaisilta. Ja ihan sama mulle, jos joku ei työtäni arvosta...saan palkkaa vakituisesta työstä. Työn sain 1/2 valmistumisen jälkeen ja halusin nimenomaan yöhoitajaksi.

        Ja...kun joku kuulee, että hoidan vanhuksia, niin eipä kukaan ole nauruun purskahtanut. Moni on sanonut arvostavansa meidän hoitajien työtä.

        Kotihoito mahdollistaa asiakkaan kotona asumisen, joten tärkeää tää työ on.

        Huomaan kyllä, ettet sinä kuuluu siihen joukkoon, joka arvostaa lähihoitajien työtä, mutta usko tai älä, en masennu siitä =)


      • lähihoitaja
        Verni kirjoitti:

        Ei tainnut olla veroprosenttisi ihan kohdillaan, jos noin paljon muka käteen jäi. Varaudu mätkyihin! Tietojeni mukaan kotipiialle jää verojen jälkeen käteen noin tonni kuussa, että revi siitä, piika!

        Se on kiva, että alemman sosiaaliluokan ystävä- ja sukulaispiirisi arvostaa työtäsi - yhteiskunta ei!

        Alemman sosiaaliluokan ystävät? Kuules Verni, noi luokkajaot taitaa kuulua historiaan =)
        Kukaan ei ihmisenä ole toista arvokkaampi.

        Kun olet vanha ja ryppyinen, hoitajat vaihtavat vaippasi. On aivan sama, oletko ollut talonmies vai insinööri...yhtä hyvän hoidon saat =)

        Ystäväpiirini on hyvin laaja ja siihen kuuluu hyvin erilaisia ihmisiä. En anna ammatin vaikuttaa suhteisiini, vaan itse ihminen ja ystävyys tekee sillan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      170
      29882
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      219
      19193
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      396
      10075
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6445
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      20
      4359
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3883
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      60
      3100
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1527
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1309
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      62
      1306
    Aihe