Alastalon salissa.

jjoutava5

Veikkaanpa että kukaan toinen täällä ei ole lukenut kannestakanteen sitä eeposta.

Mutta minäpäs olen, Öhöm; kannattaa kyllä lukea Volter Kilven kirjoittama kirja.
Jos kykenee lukemaan vanhaa murteellista merenkulkua ja purjelaivan rakennusta käsittelevää teosta.

Vaikeaa sen luku on mutta jos minä siinä onnistuin niin eihän se silloin ylivoimaista ole.

11

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On kirjana,ajatuksia antava..Ei voi lukea,tuosta vaan ,pitää paneutua,kunkin henkilön mielentilaan..
      Kilpailu on kova siitä,kuka on paikkakunnan mahtimiehiä.. Kirjassa on vain yhden päivän tapahtumia,mutta
      siitä saa tarkan kuvan,kuka ottaa ensin kahvia, milloin totia juodaan ja miten piippu sytytetään..ym..
      Kuka saa istua keinutuolissa ja ketkä sivupenkeillä.. Onpa ollut tarkkaa touhua. Naisväellä,ei ollut mitään asiaa,miesten keskuteluihin,kunhan huolehtivat tarjoilusta.. Kyseessä oli yhteinen omistus, Kolmimastoisesta parkista..Siitä puhuttiin pitkään..Pitää varautua siihen,että sitä ei jaksa lukea yhtäjaksoisesti.. Kannattaa pitää vähän taukoa..Kun suhtautuu kirjaan,,sen ajan kuvauksena,niin se on historiallisesti kiinnostava.
      Onhan kysymyksessä 1860-luvulla sattunut tapahtuma..Hienoa,että olet jaksanut lukea sen..Minusta se on, hyvin miehiä kiinnostava teos..Onhan aiheena parkki..ja mahdollinen hyöty,kullekin osakkaalle..
      Siitä on aikaa,kun luin sen.. En varmaan jaksaisi enää.. Oli täysi työ,kun luin Säädyllistä murhenäytelmää ja jatkon, Kadotettua puutarhaa ..Hyvä jjoutava.. Mukavaa,kun on kirjallisuudesta kiinnostuneita täällä..
      Mukavaa iltaa! t.Irkku

      • jjoutava

        Yllätys oli se että sinä olit sen lukenut ja noin seikkaperäiseen vastaukseen kuin sinä, en olisi itse yltänyt jos sinä olisit ollut kysyjänä.
        Odotan mielenkiinnolla kuka olisi vielä sen lukenut, tekstin ymmärtäminen vaati syventymistä mutta kun tiesin kirjan olevan haastava luin sen. Hienoa Irkku.


    • Jossain joku joskus sanoi, että kyseinen kirja on paras suomalainen romaani, ja on minun se kauan jo lukea pitänyt, mutta aina se on jäänyt jäänyt jäänyt. Nyt käväisin täällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Alastalon_salissa ja tuon viimeisen piiiiiitkän virkkeen innoittamana luulen, että pianpa opukseen tarttua taidan. Nyt olen lukemassa Barack Obaman kirjaa Unelma isältäni.

    • mahtavaa !

      löytyypä palstalta yksi kirjallisuuden asiantuntijakin !

      • jjoutava

        oletko sinäkin sattumoisin lukenut k. o. teoksen ?


      • jjoutava kirjoitti:

        oletko sinäkin sattumoisin lukenut k. o. teoksen ?

        että olet jaksanut kahlata sen Alastalon salissa.
        Minä en,aikoinaan kai parikin kertaa yritin,ei käy.
        Joiotakin kirjoja muistuu tässä mieleeni,onhan niitä tietysti useampiakin,mutta myöskään James Joycen Odysseusta en jaksanut enkä sitä kamalaa kauhistusta Amerikan Psykoa.
        On kyllä mielenkiintonen tieto,että Wolter Kilpeä ja James Joycea on verrattu toisiinsa rakenteellisten yhtäläisyyksien vuoksi, onko se tämä yhteenpötköönkirjoittaminen.
        Olihan jännä sattuma minulle,että juuri näitä kirjoja en ole kyennyt lukemaan,että heillä on yhtäläisyyksiä.
        No,aihepiiri ja sisältö kyllä sitten erlaisia aivan ääripäistä.
        Pentti Saarikoskella tietysti oma osuutensa suomennoksessa, vaikea työ varmasti,mutta olihan Saarikoski niin erikoinen persoona itsekin ja tavallaan kielinero.


      • susmorsian kirjoitti:

        että olet jaksanut kahlata sen Alastalon salissa.
        Minä en,aikoinaan kai parikin kertaa yritin,ei käy.
        Joiotakin kirjoja muistuu tässä mieleeni,onhan niitä tietysti useampiakin,mutta myöskään James Joycen Odysseusta en jaksanut enkä sitä kamalaa kauhistusta Amerikan Psykoa.
        On kyllä mielenkiintonen tieto,että Wolter Kilpeä ja James Joycea on verrattu toisiinsa rakenteellisten yhtäläisyyksien vuoksi, onko se tämä yhteenpötköönkirjoittaminen.
        Olihan jännä sattuma minulle,että juuri näitä kirjoja en ole kyennyt lukemaan,että heillä on yhtäläisyyksiä.
        No,aihepiiri ja sisältö kyllä sitten erlaisia aivan ääripäistä.
        Pentti Saarikoskella tietysti oma osuutensa suomennoksessa, vaikea työ varmasti,mutta olihan Saarikoski niin erikoinen persoona itsekin ja tavallaan kielinero.

        jäi minullakin lukematta, tajunnanvirta ei sopinu mun vähän tyhmään päähän.
        Vaikka Saarikoski on mainio suomentaja, ei siltikään.

        Kerran kuulin radiossa sanottavan eräästä miehestä " Hän ei olekaan mikätahansa mies,
        hän on lukenut Alastalon salissa kannesta kanteen.
        Johan minunkin kannattaa tuulettaa sellaista asiaa.
        Kyllä Volter Kilpi kirjoitti kuitenkin niin hyvin että kiinnostuin sitä enemmän mitä pidemmälle luin.
        Alastalon salissa on kai suomen eniten keskenlukemisen jäänyt kirja, se voi pitää paikkansa.


    • Ramoona'

      vietetään joka kesä Volter Kilpi -päiviä, mutta siihen aikaan siellä ei ole tullut käytyä . Alastalon salin sisällä kerrotusta Albatrossin tarinasta on tehty dramatisointi, ja kävin 90-luvulla katsomassa Turussa museolaiva Sigynin kannella esitetyn näytöksen.

      En minäkään jaksa lukea tuollaista tekstiä, yrittänyt kyllä olen. Sitä on verrattu myös Marcel Proustiin, tajunnanvirtaromaanin mestariin. Jos aihepiiri tarpeeksi kiinnostaisi, ehkä Volter Kilven kieltä tottuisi lukemaan, sen mammuttivirkkeitä, joissa sivulauseet seuraavat toistaan, tehden ajatuksen kytkentöjä ja assosiaatioita. Minua kyllä tuollainen vyörytys alkaa ahdistaa. On raskasta lukea myös sellaista kirjaa, jossa on paljon murteellisia vuorosanoja, Päätaloa en jaksa lukea alkuunkaan. Olikos tässä kirjassa takaumia ja monen henkilön näkökulmia , vai kerrottaanko siinä todella yhden päivän tapahtumat ? Monikerroksisuuttahan pidetään useimmiten hienona piirteenä. Joel Lehtosen Putkinotko on paksu teos myös, ja sekin kertoo vain yhdestä elokuisesta hellepäivästä, mutta leppoisan viihdyttävästi ja kesäpäivän autuutta maalaillen, ymmärtäväisen huumorin silmin reppanoita kuvattaviaan kohtaan.

      Olen nyt lukemassa antikvariaatista ostamaani Ilkka Pitkäsen "Soutajaa". Siinä nuori mies soutaa anastamallaan veneellä syksyllä kolmen kuukauden ajan Helsingin itäpuolista saaristoa huvilalta huvilalle, saunoo, syö, yöpyy ja ryösteleekin niistä, miettii syntyjä syviä. Kirja ilmestyi 1987, mutta on taas ajankohtainen nuoren syrjäytyneeen miehen tarina.

      • jjoutava

        on hitausennätys, 82 sivua kuluu kun Kilpi kuvailee mitä kapteenin päässä liikkuu piippuhyllyn erilaisten piippujen joukosta itselleen sopivaa etsiessä, komein piippu on ehkä maaherralle sovelias.
        Siinä kerotaan mistä maailman satamakaupungista hän tietää minkäkin piippun on hankitun ja muuta Härkäniemen päässä liikkuvaa.
        Siitä salista ei lähdetä mihinkään, osallistujien ajatuksia lähinnä on kuvattu siinä Suomen historiaakin on kuvattu.


      • jjoutava kirjoitti:

        on hitausennätys, 82 sivua kuluu kun Kilpi kuvailee mitä kapteenin päässä liikkuu piippuhyllyn erilaisten piippujen joukosta itselleen sopivaa etsiessä, komein piippu on ehkä maaherralle sovelias.
        Siinä kerotaan mistä maailman satamakaupungista hän tietää minkäkin piippun on hankitun ja muuta Härkäniemen päässä liikkuvaa.
        Siitä salista ei lähdetä mihinkään, osallistujien ajatuksia lähinnä on kuvattu siinä Suomen historiaakin on kuvattu.

        mennä lainaamaan uudestaan, tämä kirja "Alastalon salissa" .Nyt,kun ikää on tullut enemmän,osaa enemmän nauttia,värikkäistä ilmaisuista ja kiva seurata,miten ajatus poikii monenmoista,tosiaankin,vaikka piippua valittaessa.. Nautittavaa lukemista..Ei todellakaan voi loikata yhtään yli,kiinnostavaa kerrassaan..
        Minä uskon,että miehet pitävät siitä kirjasta.. Kokeilkaapa.. Mukavaa päivää! t.Irkku


    • jjoutava

      Enhän lukeneisuuttani korostanut vaikka vain Irkku-37 on täällä lisäkseni onnistunut lukemaan loppuun Alastalon salissa teoksen.
      Mutta vain jjoutava tuuletellut tapahtuneella
      Senkin vuoksi kirjoitan kun myös jjoutava on vastaillut itselleen.
      Jopa kolmekin kertaa on nimi ollut peräkkäin tai alekkain , toki se on ärsyttävää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe