Pitkän linjan rokkari ja kovan linjan kommunisti Kari Peitsamo on tullut uskoon ja omaksunut evankelisen herätysliikkeen uskonkäsityksen. Ensimmäinen gospellevykin on jo tehtynä. Kaikkea sitä sattuukin, tuosta velmusta nyt olisi viimeksi uskonut...
http://www.sana.fi/etusivu/ajassa/kari_peitsamo_kristus_on_paani_/?session=96069369
Kari Peitsamo tuli uskoon.
66
1069
Vastaukset
- entäs sitten
En ole Peitsamon touhuja koskaan digannut ja häntä taloudellisesti tukenut
- Halleluja!
Kiitos Jumalalle!
- Wäsynyt lutu
Halleluja! kirjoitti:
Kiitos Jumalalle!
Taitaa tuo kaveri olla vähän kateellinen kun noin pahantuulisesti kommentoi Peitsamon uskoontulosta. Vai haittasiko aloittajan maininta evankelisesta liikkeestä? Peitsamo itse kehuu kyllä kirkkoakin.
Olisit sinä voinut paremminkin siitä uskoontulosta Jumalaa kiitellä. - Gospelilla tienaa
Wäsynyt lutu kirjoitti:
Taitaa tuo kaveri olla vähän kateellinen kun noin pahantuulisesti kommentoi Peitsamon uskoontulosta. Vai haittasiko aloittajan maininta evankelisesta liikkeestä? Peitsamo itse kehuu kyllä kirkkoakin.
Olisit sinä voinut paremminkin siitä uskoontulosta Jumalaa kiitellä.Kari alkaa nyt varmaan tehdä yhden nuotin gospel-kitarakappaleita.
- kuule...
Gospelilla tienaa kirjoitti:
Kari alkaa nyt varmaan tehdä yhden nuotin gospel-kitarakappaleita.
sen gospelartistin tai bändin nimi, joka on päässyt tienaamaan tekemällä tuota marginaalimusiikkiaan? Mitäs luulet, miksi Pekka Ruuska, Heikki Silvennoinen, Anssi Kela, Juha Tapio, Mikko Kuustonen ja muut gospelartistit ovat siirtyneet maalliseen musiikkiin? Leipä on aika kuivaa järsiä, jos sen päälle ei ole varaa ostaa voita.
- On luonnollista,että
kuule... kirjoitti:
sen gospelartistin tai bändin nimi, joka on päässyt tienaamaan tekemällä tuota marginaalimusiikkiaan? Mitäs luulet, miksi Pekka Ruuska, Heikki Silvennoinen, Anssi Kela, Juha Tapio, Mikko Kuustonen ja muut gospelartistit ovat siirtyneet maalliseen musiikkiin? Leipä on aika kuivaa järsiä, jos sen päälle ei ole varaa ostaa voita.
tietty nuoruuden uskonnollinen fundamentalismi ja uho laantuu viihdyttäjiltä kokemuksen ja ammattitaidon karttuessa.
Luterilainen kirkko käytti 5% yli miljardin euron liikevaihdostaan musiikkiin.
http://195.236.185.50:8080/EVLfi.nsf/Documents/42F4A1E240018523C2257384003CF0AD?openDocument&yp=y&lang=FI - Kuka.Seuraa.Ketäkin
Saahan sitä Peitsamo sanoa mitä sanoo mutta itse en ole hänen touhuissaan mitään apostolis-raamatullista kristillisyyttä havainnut. Mitä mieltä muut ovat kun ei kaveria juuri tule seurattua kun täytyy seurata Jeesusta.
- kommarimikäkommari
Wäsynyt lutu kirjoitti:
Olisit sinä voinut paremminkin siitä uskoontulosta Jumalaa kiitellä.No mihinkähän uskoon se Peitsamo on tullut, kun Jeesustakaan ei ole kuulemma ollut olemassakaan?
Niinhän sanoi viimeiksi sunnuntain Arto Nybergin ohjelmassa. Mutta kommunistiset arvot ovat edelleen hänellä.
- sami_kukka
Fantastista ! Kari Peitsamo on mielestäni kaikkien aikojen paras suomalainen rock-lyyrikko. Kristus on tehnyt hienon nurkanvaltauksen.
- juhygt
Ei se musiikki ole Jumalasta vaan saatanasta. Sitä nyt työntää kirkkoon kiusatakseen ihmisiä. Luopukoon äijä paskamusiikista.
- peri kaitsamo
Mujuten ok, mutta miksi juuri evankelinen liike, tuo naisvastainen jäärien kuppikunta?
- Bisnestä tekee
Hyvä bisnes.
- näin on.
'uskoon tuleminen' ja 'evankelisen liikkeen uskonkäsityksen omaksuminen' ovat toinen toisensa poissulkevia asioita.
evankelinen liike Suomessa opettaa 'uskonoppia autuuteen', mikä käytännössä tarkoittaa sitä että lapsikaste pelastaa ihmiset ja kaikki lapsena kastetut ovat uskovia. Mitään erillistä uskoon tulemista ei silloin tietenkään voi tapahtua. Et voi mennä huoneeseen, jos olet jo siellä.
Uuden testamentin mukaan sen sijaan uudestisyntyminen, mitä uskoon tulemiseksi usein sanotaan on kasteesta erillinen tapahtuma. Siinä ihminen kokee saaneensa syntinsä anteeksi. Tällöin hän myös saa vakuudeksi uskon lahjasta Pyhän Hengen sisimpäänsä vakuudeksi ja 'sinetiksi'.
Tällöin ihminen tulee siirretyksi Jumalan Valtakunnan kansalaiseksi. Hän siirtyy pimeyden vallasta Jumalan rakkaan Pojan (eli Jeesuksen) valtakuntaan.
Kaste yksinään ei ketän ihmistä pelasta vaan niin kuin Raamattu sanoo: 'Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Mutta joka ei usko tuomitaan kadotukseen.- hygtfr
....ei kokee vaan uskoo syntinsä anteeksi saaduksi.
Kari Peitsamo kertoi tänään uskostaan Arto Nybergin ohjelmassa. Hän ei usko Jeesuksen olleen historiallinen henkilö, vaan hän uskoo esoteeriseen Kristukseen, jota Paavalikin hänen mukaansa saarnasi ja Paavalin kirjeet ovat vanhin kristillinen lähde. Evankeliumikertomukset kyhättiin hänen mukaansa jälkikäteen tukemaan esoteerisen "Kristus Meissä" -käsitteen löytämistä.
- räisäsläistä.harhaa
Ja mihin Peitsamo perusti uskonsa?
Minä uskon Jeesukeen ja Raamattuun en Peitsamoon :D - esoteerikko
Hyvä kun ei hurahtanut palvomaan esoteerista allahia ja muhamedia.
- sekavaaoliselitykset
Ei ole Peitsamo tullut Jeesukseen uskovaksi, ehkä jonkinlaiseen itse kyhäiltyyn ja oman päänsä sisällä kehiteltyyn, mutta ei kyllä Raamatun ilmoittamaan Jeesukseen.
Katsoin ohjelman ja heti miehestä huomasi, että ei ole oikealla tiellä.- juuri.näin
Samoin, katsoin ohjelman ja Peitsamon usko ei ole kristinuskoa, vaan oma kehitelmä siitä, näitä ihmisiä aikaajoin ilmaantuu, ei mitään uutta.
Aiheuttanut tiedekunnassakin hämmennystä selityksillään.
- Pelkäävämies
Uskoontulleilla muuttuu silmien ilme, katse mukavammaksi.
Ainakin itselläni muuttui. Alussa säikähdin eroa, mutta nyt : I love it! - Olkaalujat
ILOUUTINEN!
On aika ilakoida!
Hallelu, halleluja, hallelu, halleluja!
" Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen." Luukas 15:10
Kyllä me ihmisetkin voimme tässä iloita Kari Peitsamon Jumalan kutsuun "kyllä kiitos, Jeesus"- vastauksesta kera enkeleiden =)
* karkeloi suu ja sydän hymyssä *- Olkaalujat
Jaa, liberalismiinko hän alkoikin uskomaan? Vai, että esoteeriseen Jeesukseen =(
- Tästä.kysymys
Meneekö kalloon?
https://www.youtube.com/watch?v=xtNC62RVBa4 - että.semmosta
Katsoin juuri Arto Nybergin, jossa Peitsamo oli haastateltavana. Ei ole tullut kristilliseen uskoon.
Petri Paavolalla ja Kari Peitsamolla oli tuossa taannoin jonkinlainen selvittely välillään, kun Paavola oli vissiin jossain yhteydessä epäillyt, että Peitsamo ei olisi tullut oikeasti uskoon Jeesukseen. Peitsamo kiisti tämän ja sanoi uskovansa Jeesukseen, ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen tms. Paavola vastasi, että ok, olen sitten erehtynyt tms.
Ajattelin tuosta selvittelystä luettuani netistä, että kappas vaan, taitaa Peitsamo oikeasti olla nykyään uskovainen kristitty, mutta viimeistään tuon Nybergin haastattelun perusteella voin sanoa, että ei ole. Hän väitti että Jeesusta ei koskaan ole ihmisenä täällä maailmassa ollut olemassakaan, että Paavalin tekstit ovat Raamatun tekstien vanhimpia, että Paavali ei itse koskaan uskonut Jeesus-nimiseen mieheen eikä tiennyt, että tulevaisuudessa tullaan myyttisiä satuja sellaisesta olennosta keksimään, että Paavali ei puhunut kenestäkään miehestä puhuessaan Jeesuksesta Kristuksesta, vaan hengellisestä kokemuksesta ja taivaallisesta visiosta, jota kutsui Kristukseksi ja että ihminen pelastuu sillä, että tajuaa olevansa päätön.
Kuulostaa New Agelta.
Pettymys sinänsä.- älä.eksytä
Tämä on hyvä esimerkki miten valheellisesti itseään yksi sun toinen nimittää itseään uskovaksi :(
älä.eksytä kirjoitti:
Tämä on hyvä esimerkki miten valheellisesti itseään yksi sun toinen nimittää itseään uskovaksi :(
No ainakin Peitsamo oli rehellinen kuten aina. Ei kannata hyssytellä ketään.
Mutta että "uskoon tullut", se on liioittelua. Jeesukseen nyt ainakin pitäisi uskoa. Uskoon tulleita tulee enää kai vain niistä, joilla ei ole omia aivoja.- voikokirkostatullapäätön
Hehheh. Siis mitä? Pelastuu olemalla päätön. Onko miesparka juonut paljonkin, se tuhoaa aivot. Opiskelee teologisessa, tuleeko hänestä pappi? Ei hänestä tarvitse tulla päätöntä, hän näemmä on jo päätön...
Toki kirkkomme jotkut tahot haluavat päättömiksi, joten jos hän innostuu vielä papiksikin, niin ties vaikka saisimme ensimmäisen julkisen esoteerikkopappimme. Vasta ateisteja, agnostikkoja tai muita epäileviä on esiintynyt melko päättömine juttuineen, mutta tämä on kyllä jo ihan päätöntä. >Hän väitti ... että Paavalin tekstit ovat Raamatun tekstien vanhimpia,
Äläpäs valehtele.
- peitsamon.biisi
Peitsamon biisi:
https://www.youtube.com/watch?v=xtNC62RVBa4 - Oma.usko.ei.pelasta
Itseasiassa oppi "uskoontulosta" ei kuulu luterilaiseen uskoon, ei klassiseen kristinuskoon ollenkaan. Kyseessä on varsin uusi oppi, tämäkin anabaptistien, eli uudelleenkastajien luoma. He ovat lähes kaikessa kristillisten kirkkojen opetuksia vastaan. Mutta ovelasti he "uskonveljinä" ovat hiipineet sisälle kristinuskoon, levittämään lustettaan, yhtä vapaamuurareiden luomaa, ihmiskeskeistä uskoaan, joka itse asiassa on luciferismia.
Kyseessä on helluntailainen oppi, joka on siis vaivihkaa ujutettu myös Ev.lut.kirkkoon ja se on niin yleistä, että sitä pidetään lähes luonnollisena oppina.
"Uskoontulo" kuitenkin kumoaa kirkon opin, se tarjoaa muun tavan pelastukseen, kuin mitä kirkko on opettanut. Näin kristitty ohjataan luottamaan omaan uskoonsa, mittaamaan pelastustaan oman uskonsa perusteella. Uskosta on tehty epäjumala, johon tämä harhaoppinen katsoo ja luottaa, ohi Jeesuksen. Tuollainen ei ole kristillisen kirkon oppi.
Me uskomme Jeesukseen, mutta uskon kohteemme on nimenomaan Jeesus, uskon kohteemme ei saa oma uskomme. Katse Jeesukseen kumoaa kaiken sen mitä itse olemme. Meidän ei ensin pidä pelastaa itse itseämme, kelvataksemme siten Kolmiyhteiselle Jumalalle: Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle, vaan Pelastaja on Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumala Itse. Vapaamuurari-helluntailaisuus opettaa tuota, muka itse itsensä ensin kelvolliseksi tekemistä, erilaisten "askelten" kautta.
Tässä on ero, jota moni eksytetty ei ymmärrä. "Uskoontulon" korostaminen ei siis välttämättä johdakaan pelastukseen, sillä todellisuudessa nk. "uskoontullut" palvoo siinä itseään. Se tie ei vie Taivaaseen.
Tämä saattaa tulla monelle ylpeälle sielulle kerran yllätyksenä.- pstt
Kari Peitsamo sanoi tänään tv:ssä Arto Nybergin ohjelmassa, ettei Jeesusta historiallisena henkilönä ole ollut olemassakaan. Kukaan ei siis ratsastanut aasilla Jerusalemiin, vaan todellisuudessa kysymyksessä olisikin juutalaisen mithras-kirjallisuuden helmi, joka käsittelee pelastavaa Jumalan sanaa, Logosta: " Joka kuulee minun sanani ja tekee niiden mukaan..."
- miten_kirkossa_pelastuu
"Oma.usko.ei.pelasta" kirjoitti:
""Uskoontulo" kuitenkin kumoaa kirkon opin, se tarjoaa muun tavan pelastukseen, kuin mitä kirkko on opettanut."
Kuinkas se ihminen sitten kirkossa pelastuu ellei uskomalla Jeesukseen eli tulemalla uskoon?
Kerros mikä on kirkon tapa pelastaa kadotukseen matkalla olevatk kun ei kerran Raamatun ilmoittama usko ole oikea tie.
- KTS--
Kari Peitsamo - Meille Jeesus syntynyt on
https://www.youtube.com/watch?v=B6vIMSC0aEQ - PeriKaitsamo
Taas yksi omien ihmisoppien keksijä lisää, joka "uskoo, mutta ei niin kuin kirkko opettaa". No, mitään uuttahan tässä ei ole, järjetöntä ylpeyden syntiä kylläkin. Miten ihmeessä omat aivoitukseni voisivat mennä Jumalan sanan, kirkon tradition ja kaikkien ennen minua eläneiden kirkkoisien opetuksen yli? Mi oikeudella joku ensimmäisen tai toisen vuoden teologian ylioppilas uskaltaa kyseenalaistaa kirkon opetuksen? Ei, kyllä yksittäisen kristityn kuuluu todellakin pyrkiä kaikin voimin uskomaan juuri niin kuin kirkko opettaa, niin kuin se on aina opettanut. Jos oma uskonkäsitys on noin pahasti ristiriidassa kirkon opetuksen kanssa, olisi syytä kumartaa päänsä ja tarkistaa käsityksensä.
Varsin värikäs mies tämä Peitsamo. En juuri hänen juttujaan ole seurannut eikä musiikkikaan oikein iske. Mutta räväkkää ajattelua.
Peitsamo pitää itseään kristittynä ja kommunistina.
”– Alkuseurakunta oli kommunistinen yhteisö, eikä meidän tule tinkiä jakamisen ihanteesta. Jeesus kaatoi rahanvaihtajien ja pörssimeklarien pöydät.”
Sitten tuo pääjuttu, joka jäi aika hämäräksi.
””Jumala valaisi” hänelle yhden Raamatun jakeen (Matt. 6: 22): ”Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu.”
– Kristus aukaisi mulle todellisen olemukseni. Hän on nyt pääni ja ’silmäni on yksi’.”
Prosessistaan hän kertoo siten, että luulisi sen tyydyttävät näitä eräitä uskovia myös.
”– Myönteisenä asiana seurasi muun muassa synnintunto. Kaikkihan me olemme synnin orjia. Armon myötä uskalsin kohdata syntini ja lain.”
”Kaikki muut uskonnot perustuvat jonkin sortin tekniikoihin, lakeihin ja säädöksiin – pätemiseen siis – , jotka pitää täyttää. JC ei tullut kumoamaan lakia, mutta kylläkin täyttämään sen hengen.2
http://www.sana.fi/sana/viihde/arkisto/kari_peitsamo_kristus_on_paani
No, jos hän useammin esiintyy tai kirjoittaa, täytyypä seurailla.- huvinsa.kullakin
Niin kivahan kommarin on toisen kommarin kirjoituksia seurailla.
huvinsa.kullakin kirjoitti:
Niin kivahan kommarin on toisen kommarin kirjoituksia seurailla.
Niin, sinäkin varmaan tykkäät. Mutta aika hyvin Peitsamo on oivaltanut.
- huvinsa.kullakin
mummomuori kirjoitti:
Niin, sinäkin varmaan tykkäät. Mutta aika hyvin Peitsamo on oivaltanut.
En tykkää minä en todellakaan tykkää teistä kommareista!
Jaa. No ei tarttekaan tykätä. Enkä minäkään niin Peitsamosta tykkää mutta ei sitä tiedä, kunhan tuossa hengellisyydessään kasvaa.
- huvinsa.kullakin
mummomuori kirjoitti:
Jaa. No ei tarttekaan tykätä. Enkä minäkään niin Peitsamosta tykkää mutta ei sitä tiedä, kunhan tuossa hengellisyydessään kasvaa.
Tuossa hengelisyydessään menee vain enemmän ja enemmän metsään jos vielä siinä kasvaa. Etkö sinä itse ole siitä hyvä esimerkki?
mummomuori kirjoitti:
Äskettäin Peitsamo sanoi, että ei usko Jeesuksen olleen todellinen henkilö.
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1444444097463- JoRyskyinSortuPakkovalta
Hyvänen aika. Ja minä kun luulin, että papit harjoittavat toisinajattelevien poliittista vainoa vain uskojaelämä-foorumilla.
Luulisi nyt edes S24:llä saavan olla persu ja / tai kommari, vaikka yhtä aikaa? huvinsa.kullakin kirjoitti:
Tuossa hengelisyydessään menee vain enemmän ja enemmän metsään jos vielä siinä kasvaa. Etkö sinä itse ole siitä hyvä esimerkki?
Ei kai kukaan pakolla usko? Mitä on sellainen usko, jota ei ole saanut koetella tai siihen hiljalleen kasvaa? Eikö silloin ole vaarana, että ulkopäin painostaminen synnyttää pelkän uskovaisen kuoren?
Jokaisella on oma tiensä emmekä me voi tietää, kuka mihinkin päin menee. Joten, annetaan kaikille mahdollisuus.- JumalaOmpiLinnamme
mummomuori kirjoitti:
Ei kai kukaan pakolla usko? Mitä on sellainen usko, jota ei ole saanut koetella tai siihen hiljalleen kasvaa? Eikö silloin ole vaarana, että ulkopäin painostaminen synnyttää pelkän uskovaisen kuoren?
Jokaisella on oma tiensä emmekä me voi tietää, kuka mihinkin päin menee. Joten, annetaan kaikille mahdollisuus.mummomuori on oikeassa. Uskoon ja uskossaan voi myös kasvaa. Usko voi syntyä myös hiljaa Jumalan tekona. Usko vaihtelee, joskus on epäuskoa, joskus lujempaa luottamusta. Usko vaikuttaa muuttavasti myös koko ihmisen olemukseen, henkeen.
Kun puhutaan uskosta, puhutaan uskomisesta, Jumalaan / Jeesukseen luottamisesta, hänen tahdossaan elämään pyrkimisestä, Raamatun sanan ja Pyhän Hengen kautta.
Ei jostain suggestiivisesta, psykoottisesta tilasta, "olla uskossa".
Vaan Jumalan kanssa elämisestä. JumalaOmpiLinnamme kirjoitti:
mummomuori on oikeassa. Uskoon ja uskossaan voi myös kasvaa. Usko voi syntyä myös hiljaa Jumalan tekona. Usko vaihtelee, joskus on epäuskoa, joskus lujempaa luottamusta. Usko vaikuttaa muuttavasti myös koko ihmisen olemukseen, henkeen.
Kun puhutaan uskosta, puhutaan uskomisesta, Jumalaan / Jeesukseen luottamisesta, hänen tahdossaan elämään pyrkimisestä, Raamatun sanan ja Pyhän Hengen kautta.
Ei jostain suggestiivisesta, psykoottisesta tilasta, "olla uskossa".
Vaan Jumalan kanssa elämisestä.Tuo oli kyllä hyvin sanottu!
Wikipedia:
"Peitsamosta tuli omien sanojensa mukaan kommunisti ja uskovainen vuonna 2000, jota ennen hän "ei ymmärtänyt mistään mitään"."
Ei siis koskaan ole ollut kommunisti Peitsamoa, joka olisi myöhemmin tullut uskoon. Kovasta linjasta nyt puhumattakaan.- etsivä-xx
On tainnut käydä kuten monelle. Helsingin teologiseen tiedekuntaan menee moni opiskelemaan teologiaa ja palaa ilman uskoa Kristukseen.
Tästä kirjoittaa Kari Kuula
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/tiede-soi-uskon-jumalaan/1005991- sivumennensanoen
Tämä kommentti on muuten ihan suoraan hänen kirjastaan Kotona kristinuskossa, jota juuri satuin lueskelemaan.
- hilperttian
Hienoa, Jeesus elää!
- Rapanhapakko
Minulla ei ole Kari Peitsamon levyjä enkä ole livenäkään nähnyt, vain TV:ssä. Mutta sen tiedän, että on tehnyt juurevaa bluesrockia vähän CCR:n ja Fogartyn tyyliin. Siksi vähän huolestuin, josko Peitsamokin on hurahtanut huuhaahihhuliksi. No ei sentään. Evoluutionkin ymmärtää.
Tyyppi on kuitenkin aika latvalaho. Esimerkiksi sanoi jossain, että kaikki täysi-ikäiset tietävät, että kuulennot olivat huijausta. No, siitä alasta tiedän jopa enemmän kuin Raamatusta, ja todellakin miehitetyt kuulennot tehtiin.
Nybergin ohjelmassa teologian opiskelija Peitsamo esitti faktana, että Jeesusta ei ole ollut olemassakaan. Toki se on yksi nykyinen hypoteesi teologiassa ja historiantutkimuksessa. Puolustajanaan mm. Richard Carrier. Mutta eihän se ole tieteen valtavirtaa. Yleisemmästä tieteen käsityksestä eivät hihhulit pidä siitäkään. Sen mukaan kun Jeesus luultavasti oli olemassa, mutta tarinat hänestä ovat suuresti vääristeltyä varhaisen kristinuskon propagandaa.
Senhän näkee maallikkokin jos yhtään oikeasti kiinnnostaisi. Sen kaiken epähistoriallisuuden ja UT:n sisäiset ristiriidat. Kuten että Jeesuksen syntynävuosi heittää kymmenen vuotta Luukkaan ja Matteuksen välillä. Että Vanhassa testamentissa EI oikeasti ole profetioita Jeesuksesta. Että evankeliumien kuvaukset Jeesuksen ylösnousemuksesta kumoavat toisensa. Sen, että evankeliumit poikkeavat muiltakin tapahtumiltaan ja teologialtaan niin, että on mahdotonta tietää mitä Jeesus oikeasti sanoi ja teki.
"Uudestisyntynyt" "uskoon tullut hihhuli ehkä väittää tietävänsä nämä kutakuinkin yliluonnollisesti, koska hänellä mukamas on "Pyhä Henki" jne. Sellainen uskovainen valehtelee härskisti. Sen näkee siitä, että sulkevat silmänsä ongelmilta ja vastauksia ei sitä kautta tulekaan. Vain oman uskonsuuntauksensa ihan ihmisten opettamaa "kaanaankieltä"-
Mutta siis valtavirta tieteessä ja minunkin oletukseni on, että esikuva Jeesuslegendoille oli olemassa. Peitsamo edustaa modernia tieteen vähemmistöä, ja on vain hypoteesi olettaa, että Jeesusta ei ollut olemassa. Sen ja Richard Carrierin suunnan mukaan kristinusko liittyy sen ajan muuhun kansallisia uskontoja ja hellenististä filosofiaa yhdistelevään tyyliin. Kaikissa niissä silloin muodikkaissa mysteeriuskonnoissa oli kuolevia ja henkiin herääviä jumalia tai puolijumalia. Yksi niistä eli kristinusko liittyi juutalaiseen mytologiaan. Peitsamo ja Carrier esittävät, että Paavalikin käsitti kristinuskon vain hengellisenä eikä fyysisenä Jeesuksena. Tietämättä itse Jeesuksesta paljon mitään. Ja koska evankeliumit kirjoitettiin paljon Paavalia myöhemmin, ne olivat yritys laittaa lihaa luiden päälle siihen myyttiin.
Perustelu sille, että Jeesus olisi ollut vain myytti, ovat minusta vähän väkisin väännettyjä. Mutta se on siis selvää, että evankeliumeista suuren osan täytyy olla palturia.
Muuten Peitsamon jutut ovat minusta hämäriä. Kuulostavat paremminkin halvalta ja huonosti kommunikoidulta versiolta sellaisesta zen-buddahalaisuudesta, joka ei esitä yliluonnollisia oletuksia.
Mksi kummassa Peitsamo, joka ei Jeesuksen olemassaoloon edes usko, haluaa käyttää kristillisen mytologian sanastoa kuten "Kristus" (Eli alunperin juutalaisten messias, jota Jeesus ei ollut eikä Peitsamon mukaan edes ollut olemassaoleva ihminen) tai sanaa "pelastuminen"?
Saattaa Peitsamolla joku fiksukin oivallus siinä olla. Mutta taitaa olla niin autistinen, että kuvitteleen omien PÄÄNsisäisten oivallustensa olevan kerrottavissa muille tuolla hassulla henkilökohtaisella mytologiakielellä. Mikä kumman tarve on juuttua sellaiseen?- KTS--
Kyse on käsitteiden "Kristus Meissä" ja "Kristus Meidän Puolestamme" välisestä jännitteestä. Molemmat löytyvät Raamatausta ja ne voidaan nähdä vastakkaisina mutta myös toisiaan tukevina. Kyse on näkökulmasta joka filosofian maailmassa voi laajeta ääriin arvaamattomiin.
- juurevaa
Rapanhapakko: "Siksi vähän huolestuin"
Siis miksi? - Rapanhapakko
juurevaa kirjoitti:
Rapanhapakko: "Siksi vähän huolestuin"
Siis miksi?Huolestuin, että aikas hyvää musaa tekevä jatkä onkin pahantahtoseen hellari- tai vapaasuuntakulttiin hurahtava hölmö. Höperö kyllä on, mutta ei ihan niin kaheli sentäs.
KTS: sinä puhut vain Raamatun tai siis oman suuntasi raamatuntulkinnan asioista. Tai hei sori et sinä ehkä omastasi, vaan kuvailet asiaa. Miksi se Raamattu olisi mikään todellinen tiedon lähde, se luonnontieteellisesti ja historiallisesti epätosi ja sisäisesti ristiriitainen ei kirja, vaan kirjaKOKOELMA, yhden sen ajan New Age uskonnon kokoama..
Peitsamossa ihmetyttää, että miksi yleensä puhua moisen mytologian kautta. Johon ei itsekään terveesti ihan oikeasti usko. Sanoisi sitten, että taidettahan tuokin eikä faktaa. Taide on tarpeen ja mytologiat, mutta eri asia kuin faktatieto. - Pahantahtoateismissa
Rapanhapakko kirjoitti:
Huolestuin, että aikas hyvää musaa tekevä jatkä onkin pahantahtoseen hellari- tai vapaasuuntakulttiin hurahtava hölmö. Höperö kyllä on, mutta ei ihan niin kaheli sentäs.
KTS: sinä puhut vain Raamatun tai siis oman suuntasi raamatuntulkinnan asioista. Tai hei sori et sinä ehkä omastasi, vaan kuvailet asiaa. Miksi se Raamattu olisi mikään todellinen tiedon lähde, se luonnontieteellisesti ja historiallisesti epätosi ja sisäisesti ristiriitainen ei kirja, vaan kirjaKOKOELMA, yhden sen ajan New Age uskonnon kokoama..
Peitsamossa ihmetyttää, että miksi yleensä puhua moisen mytologian kautta. Johon ei itsekään terveesti ihan oikeasti usko. Sanoisi sitten, että taidettahan tuokin eikä faktaa. Taide on tarpeen ja mytologiat, mutta eri asia kuin faktatieto.Raamatussa on paljon faktaa. Suurin osa profetioista, ennustuksista on toteutunut, jotka ovat kirjattu Raamattuun.
Viimeisellä tuomiolla todisteet lienevät mukana, ja syytetty ymmärtänee syyllisyytensä totuuden kieltämiseen.
Raamatussa kerrotaan faktatieto, eikä Raamattu ole mytologiaa. Ensimmäistäkään valhetta Jumala ei ole Raamatussa ilmoittanut. Et ole tutustunut todisteaineistoon tai sitten olet tehnyt päätöksen olla uskomatta Raamattuun vaikka et ole sieltä yhtään valhetta löytänyt sinäkään.
Jos olet niin jaa se kanssamme niin saamme nauraa. Mutta et sinä löydä sieltä valhetta. Etkös sinä ole sanonut olevasi liberaali? Kuitenkin kommenttisi kuulostavat ateistisilta ilman teeskentelyä liberalismisuudesta. - Rapanhapakko
Pahantahtoateismissa kirjoitti:
Raamatussa on paljon faktaa. Suurin osa profetioista, ennustuksista on toteutunut, jotka ovat kirjattu Raamattuun.
Viimeisellä tuomiolla todisteet lienevät mukana, ja syytetty ymmärtänee syyllisyytensä totuuden kieltämiseen.
Raamatussa kerrotaan faktatieto, eikä Raamattu ole mytologiaa. Ensimmäistäkään valhetta Jumala ei ole Raamatussa ilmoittanut. Et ole tutustunut todisteaineistoon tai sitten olet tehnyt päätöksen olla uskomatta Raamattuun vaikka et ole sieltä yhtään valhetta löytänyt sinäkään.
Jos olet niin jaa se kanssamme niin saamme nauraa. Mutta et sinä löydä sieltä valhetta. Etkös sinä ole sanonut olevasi liberaali? Kuitenkin kommenttisi kuulostavat ateistisilta ilman teeskentelyä liberalismisuudesta.Pahantahtoateismissa:
>>>Raamatussa on paljon faktaa. Suurin osa profetioista, ennustuksista on toteutunut, jotka ovat kirjattu Raamattuun. >>>>
Sinua ei Raamattu kiinnosta sen vertaa, että huomaisit ilmiselvän, että Raamatussa ei ole "toteutuneita profetioita" varsinkaan VT.ssä ei ole profetioita Jeesuksesta. Vaivautuisit itse lukemaan ne UT.ssa viitatut VT:n kohdat, niin näkisit, että UT:n korjoittajat huijasivat.
Minua ihmetyttää teidän uskovaisten silmien sulkemisenne ja pahantahtoisuutenne. Minkä ilon saatte edes halutessanne noin pahaa ja ahdasta maailmanselitystä? Pahantahtoateismissa kirjoitti:
Raamatussa on paljon faktaa. Suurin osa profetioista, ennustuksista on toteutunut, jotka ovat kirjattu Raamattuun.
Jos olet niin jaa se kanssamme niin saamme nauraa. Mutta et sinä löydä sieltä valhetta. Etkös sinä ole sanonut olevasi liberaali? Kuitenkin kommenttisi kuulostavat ateistisilta ilman teeskentelyä liberalismisuudesta.>Jos olet niin jaa se kanssamme niin saamme nauraa. Mutta et sinä löydä sieltä valhetta.
Naurakaa sitten vaikka vedenpaisumukselle, jota vastaan on murskaava tieteellinen näyttö. Se on siis (kirjaimellisesti otettuna) valhetta.
- rtgrteew
Todella hienoa ja onnittelut jos näin vain on. Nybergin ohjelmaa ei tullut katsottua ja muutenkaan ole asiasta kuullut, kuin kertonut tulleensa uskoon.
Kolikon nurja puolihan on tietysti se että saattaa olla jokin eksyttäjä. Tällaista aikaa kun elämme.- Rapahapakko
Koko kristinusko on "eksytystä" kuten kaikki muutkin uskonnot ja uskot. Sinä varmaan luulet ja siis valehtelet, että sinun uskosi on just se oikea, ja muut eksytystä? Ei niin, vaan sinua ei vaan kiinnosta ottaa selvää ihan yleistiedosta, miten teennäistä ja usein pahantahtoista huuhaata se koko kristinusko on kaikissa muodoissaan ja juutalaisuus sen perustana on.
Ei välttämättä ns. salaliitonomaisesti ja suunnitellen. Muuten kuin osittain. Mutta paha, sairas kultti, joka perustuu silmien sulkemiseen ja valehteluun. Ihmisille jotka osaisivat, muta eivät halua tutkia mitä roskaa oikeasti uskovat. Koska siitä tulee heille niiiiin hyvä olo.
Peitsamosta vielä, että kun sanoo seuraavansa Paavalia. Kun Peitsamo kerran ei tieteenkin vähemmistönä usko Jeesuksen olleen edes olemassa.... niin eikö Paavalin pitäisi olla hänelle feikki huuhaaukko, kuin scientologian tekaissut L. Ron Hubbard tai mormonien Joseph Smith? Samanlaista huijausta se koko kristinuskokin on, saati muut uskonnot. Kunhan on keskimääräistä vanhempaa ja vakiintuneempaa. - Weikkohyvä
Todellakin lopunajan eksytyksiä.
- Yksinkertaisuus
Mummo tuntuu pitävän väärin hengelliset asiat epäymmärtävistä. Kieroutunut linjaus näkyy, hän tuntuu nauttivan eksytyksestä ja muistanko oikein että on osallistunut siihen. Mitä mummon viestejä olen katsonut niin tosi usein huomannut hänen toistavan liberalismin valheen linjausta.
Jos joku naispappi puhuisi asioista jotnkin toiste niin mummo toistelisi sitten ne samat syntihyväjsyvät asiat hyvinä asioina esittäen.
Mummo totesi : Hyvin on Kari ymmärtänyt tämän Jeesus asian. Eki mm. sen ettei Jeesusta ole koskaan ollut Peitsamon mielestä olemassa .En koe tarvetta toisella kenenkään sanoja (opetuksia?) sellaisenaan. Aika outoa se olisikin.
Mitä noita Peitsamon ajatuksia luin niin hän uskoo kyllä Jeesukseen mutta ei usko Häneen historiallisena ihmisenä.
Viittasin kyllä tähän kirjoittaessani että hyvin on Peitsamo oivaltanut.
”Kaikki muut uskonnot perustuvat jonkin sortin tekniikoihin, lakeihin ja säädöksiin – pätemiseen siis – , jotka pitää täyttää. JC ei tullut kumoamaan lakia, mutta kylläkin täyttämään sen hengen.”
- jffgbhghdngh
Höpö-kpmmarista uskovainen? Yhtä vahvasti kuin parlamentaarikko. Tuulella käyvä huu-haa? Ikuinen itsensä etsijä. HUOMIOTA, sitähän tuo on!
- Elävässä_uskossa
Näin Peitsamossa mahdollisuuden kehittyä sananjulistajaksi, joka muuttaa veden viiniksi ja siirtää vuoria. Mutta tämä viimeisin kehitys hänen uskonelämässään on tuottanut pettymyksen. Tottakai Jeesus on ollut ja on tuleva takaisin. Jos Peitsamo jatkaa eksytyksen tiellä, niin Jeesuksen takaisin tullessa häntä ei temmatakaan ylös taivaisiin vaan hän jää yksin muiden harhaanjohdettujen kanssa odottamaan viimeistä tuomiota ja helvetin tulilieskoja. Muutaman keikan ehtii toki heittää ennen tuomiopäivää.
- Hullut.kirkkonarsistit
Miksi pintajulkkiksista ja muista puoliunohdetuista hörhöistä pitäisi tulla "sananjulistajia"? Saavat vain saarnatuolista käsin julistaa omaa, pienisieluista narsismiaan, jossa, saarnassa he itse esiintyvät päätähtinä.
Eivät koskaan kykene mitään todella hengellistä antamaan, vain muilta ottamaan, anastamaan huomion itselleen jopa ristiinnaulitulta Kristukselta, Jumalaa pelkäämättä ja kunnioittamatta, keinoja kaihtamatta!
Kun muu yleisö on jo idiootin hylännyt, keksitään saarnatuoli, jossa esittää tähtiosaa. Tällaistakin hullun narsismia on kirkossa viimeaikoina esiintynyt.
- tässä.asiaa
Näin emerituspiispa Peitsamolle;
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/piispa-peitsamolle-puhut-paskaa/ - martinhei
Voiko ajatella, jos ei ole päätä, vai pitääkö tyytyä pelkkään laskemiseen?:
http://www.areiopagi.fi/2015/10/tulisiko-tieteen-ajatella/
"”Kluft” eli kuilu laskennan ja varsinaisen pohdiskelevan ajattelun välillä on itse asiassa niin valtava, että jälkimmäisen näkökulmasta laskenta tuskin on edes luokiteltavissa ajatteluksi."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....1529255Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.3277024Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?1016010- 1583939
Maahanmuuton vastustajat ovat vajakkeja
Jokainen täysijärkinen suomalainen tietää, että Suomi ei pärjää ilman ulkomaalaisvahvistuksia.873315Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.343291- 1832719
Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu632607On asioita joita kadun
Yksi niistä on eräs J mies. Olen vasta hiljattain tajunnut. Kuinka väärin tein. Tulit sydän tarjottimella.. mutta tässä171866Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht701733