Liitovarjoilua

Liitäjäksi haluava

Liitovarjon hankkiminen olisi mielessä ja olen kiinnostunut kyseisestä lajista. mahtaakohan kyseistä liitovarjoa saada käytettynä mistää edullisesti.

88

6868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skywalk

      SIIS.. Tarkoitatko VARJOLIITOA. Käytetyn siiven saa alle tonnilla,,sitten siihen vielä valjaat(penkki) 200-500e käytettynä. ja tietenkin VL-kurssi pitää käydä.

      • varjoliitoilua

        No en taatusti aio käydä mitään kursseja. Ihan rahastusta nuo kurssit. Sitä pystyy lentämään ilman opetustakin, jos on vähänkin tietoa asiasta. MItään järkeä maksaa 1500 euroa jolleki joka vaan näyttää, että miten sillä varjolla lennetään.


      • gtfdvc
        varjoliitoilua kirjoitti:

        No en taatusti aio käydä mitään kursseja. Ihan rahastusta nuo kurssit. Sitä pystyy lentämään ilman opetustakin, jos on vähänkin tietoa asiasta. MItään järkeä maksaa 1500 euroa jolleki joka vaan näyttää, että miten sillä varjolla lennetään.

        keskenkasvuinen pelle kotiin kasvamaan ja karvoittumaan vielä muutamaksi vuodeksi.

        Sen jälkeen, jos aihe vielä kiinnostaa, hanki asianmukainen koulutus niin et ole vaaraksi itsellesi ja mikä tärkeintä muille ilmailijoille.

        Niin, jos et tiennyt, varjoliito lasketaan ilmailuksi ja sitä säätelee koko joukko lakeja ja viranomaisen määräyksiä. Se ei todellakaan ole mikään leikkikenttä itse"oppineille" koheltajille.

        Onneksi yhdellekään lentopaikalle koheltamaan ei ole asiaa kouluttamattomilla asennevammaisilla apinoilla.


      • Liitäväksi haluava
        gtfdvc kirjoitti:

        keskenkasvuinen pelle kotiin kasvamaan ja karvoittumaan vielä muutamaksi vuodeksi.

        Sen jälkeen, jos aihe vielä kiinnostaa, hanki asianmukainen koulutus niin et ole vaaraksi itsellesi ja mikä tärkeintä muille ilmailijoille.

        Niin, jos et tiennyt, varjoliito lasketaan ilmailuksi ja sitä säätelee koko joukko lakeja ja viranomaisen määräyksiä. Se ei todellakaan ole mikään leikkikenttä itse"oppineille" koheltajille.

        Onneksi yhdellekään lentopaikalle koheltamaan ei ole asiaa kouluttamattomilla asennevammaisilla apinoilla.

        Hei...jos sen on oppinut joku muukin ilman kouluttajaa, niin mitä vittu a sinä tulet tänne saenevammasta jauhamaan. Luuletko,että ensimmäisillä lentäjillä on ollut minkäälaisia opettajia tai kouluttajia.??!! Sen vo opetella itsekin jos haluaa. Taidat itse olla melkoinen apina!


      • 5y4tgf
        Liitäväksi haluava kirjoitti:

        Hei...jos sen on oppinut joku muukin ilman kouluttajaa, niin mitä vittu a sinä tulet tänne saenevammasta jauhamaan. Luuletko,että ensimmäisillä lentäjillä on ollut minkäälaisia opettajia tai kouluttajia.??!! Sen vo opetella itsekin jos haluaa. Taidat itse olla melkoinen apina!

        lentäjien jälkeen tuonne ilmatilaan on tullut muutama muukin käyttäjä ja koko joukko kaikkia sitovia pelisääntöjä on sovittu sen jälkeen. Itsekin liikun siellä samassa ilmatilassa toisenlaisella lentolaitteella ja olen kovin tyytyväinen, että ne muutkin tuntevat samat säännöt ja ovat taidoiltaan sitä luokkaa, että ei tarvitse suuremmin pelätä hölmöilijöitä.
        Vai meinaatko, että koska ensimmäisten autojen tullessa ei kenenkään tarvinnut suorittaa mitään ajokoulutusta niin nykyäänkin voi läheä liikenteen sekaan ajelemaan kunhan joku kaveri vähän vinkkaa, että mikä on kaasu ja mikä jarru?
        Ensimmäiset lentolaitteetkin olivat tietysti suorituskyvyltään ihan samaa luokkaa kuin tämänpäiväiset ihan kuten ensimmäiset autotkin liikkuivat ihan samalla tavalla kuin nykyautot?
        Tosissasiko vertaat lentämisen alkuaikojen pioneerien oloja tämänpäivän ilmailuun? Olet vieläkin typerämpi kuin alkuun vaikutti.
        Tiedätkö muuten mikä on ollut onnettomuusprosentti noilla ihailemillasi "ensimmäisillä lentäjillä, jotka eivät tarvinneet kenenkään opastusta"? Ei päättynyt kovin moni lento onnelliseen laskeutumiseen lentolaite ja lentäjä ehjänä.
        Ei sillä nyt tietysti sinällään suoranaisesti ole väliä jos sinä hölmöilet itsesi rikki, mutta välillisiä vaikutuksia kuten esimerkiksi veroeurojen hukkaamista siitä tulee.

        Kerrohan muuten sitten kun olet ensilentosi lentänyt että mistä löysit sen tarpeeksi typerän liitäjän, joka sinua opetti vaadittavien koulutusorganisaatioiden ja -ohjelmien ulkopuolella. Pidetään huoli, että menettää itse lupakirjansa.


      • "Bussikuski"
        Liitäväksi haluava kirjoitti:

        Hei...jos sen on oppinut joku muukin ilman kouluttajaa, niin mitä vittu a sinä tulet tänne saenevammasta jauhamaan. Luuletko,että ensimmäisillä lentäjillä on ollut minkäälaisia opettajia tai kouluttajia.??!! Sen vo opetella itsekin jos haluaa. Taidat itse olla melkoinen apina!

        Kun ei kerran mene päähän asiallisella tekstillä, niin sitten...

        Pidä mukanasi mahdollisimman vähän metallia että minimoidaan moottorin vauriot kun koheltaessasi ilmatilassa menet bussin turbiinin läpi!


      • Varjoliitoilua
        "Bussikuski" kirjoitti:

        Kun ei kerran mene päähän asiallisella tekstillä, niin sitten...

        Pidä mukanasi mahdollisimman vähän metallia että minimoidaan moottorin vauriot kun koheltaessasi ilmatilassa menet bussin turbiinin läpi!

        Jumalauta jos jostain rinteestä haluaa itsenäisesti kokeilla kiitämistä, niin olenm sen verran oma-aloitteinen ja älykäs, etten tarvitse alkeellisia neuvoja. Itse ehkä olet tarvinnut opetusta varjoliidossa, jos olet niin vajaavainen.


      • gredfc
        Varjoliitoilua kirjoitti:

        Jumalauta jos jostain rinteestä haluaa itsenäisesti kokeilla kiitämistä, niin olenm sen verran oma-aloitteinen ja älykäs, etten tarvitse alkeellisia neuvoja. Itse ehkä olet tarvinnut opetusta varjoliidossa, jos olet niin vajaavainen.

        yli-ihminen. Noin älykkääksi ja kykeneväiseksi ihmiseksi esität täällä varsin menestyksekkäästi asennevammaista ja tyhmää ihmistä, joka ei ymmärrä lukemaansa.

        Esimerkiksi käyköön:
        Minä:
        "Itsekin liikun siellä samassa ilmatilassa toisenlaisella lentolaitteella"
        Sinä:
        "Itse ehkä olet tarvinnut opetusta varjoliidossa, jos olet niin vajaavainen. "
        Hienosti teet johtopäätöksiäsi.

        Mitä tulee oma-aloitteisuuteesi ja älykkyyteesi, niin ottaisit nyt hyvä ihminen edes selvää minkälaisesta lajista on kysymys ja miten sitä Suomessa harrastetaan, mitä kaikkea siinä tulee tekniikan ja motoristen taitojen lisäksi tietää ja osata ja mitkä kaikki lait ja määräykset säätelevät kyseistä lajia ja sen parissa tapahtuvaa koulutusta.

        Aloita vaikka täältä
        http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/riippuliito_ja_varjoliito
        lue ja ymmärrä.


      • trfdc
        gredfc kirjoitti:

        yli-ihminen. Noin älykkääksi ja kykeneväiseksi ihmiseksi esität täällä varsin menestyksekkäästi asennevammaista ja tyhmää ihmistä, joka ei ymmärrä lukemaansa.

        Esimerkiksi käyköön:
        Minä:
        "Itsekin liikun siellä samassa ilmatilassa toisenlaisella lentolaitteella"
        Sinä:
        "Itse ehkä olet tarvinnut opetusta varjoliidossa, jos olet niin vajaavainen. "
        Hienosti teet johtopäätöksiäsi.

        Mitä tulee oma-aloitteisuuteesi ja älykkyyteesi, niin ottaisit nyt hyvä ihminen edes selvää minkälaisesta lajista on kysymys ja miten sitä Suomessa harrastetaan, mitä kaikkea siinä tulee tekniikan ja motoristen taitojen lisäksi tietää ja osata ja mitkä kaikki lait ja määräykset säätelevät kyseistä lajia ja sen parissa tapahtuvaa koulutusta.

        Aloita vaikka täältä
        http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/riippuliito_ja_varjoliito
        lue ja ymmärrä.

        Aloitit:
        "mahtaakohan kyseistä liitovarjoa saada käytettynä mistää edullisesti. "

        Kukaan täysipäinen liitäjä ei myy täysin kouluttamattomalle ummikolle, jolla on aikomuksena kokeilla lajia täysin ominpäin välittämättä vähääkään muista ilmailijoista, minkäänlaista käytettyäkään lentolaitetta.

        Ei sitä tietysti mikään laki varsinaisesti kiellä, mutta ilmailijat yleensäottaen ovat sen verran vastuuntuntoista porukkaa, että katsovat kenen käsiin tällaisia vehkeitä päätyy.

        Lisäksi kukaan täysipäinen liitäjä ei opeta sinulle alkeitakaan liitovarjoilusta virallisen koulutusorganisaation ja koulutusohjelman ulkopuolella osittain samasta syystä kuin eivät myy sinulle varusteita, mutta myös siksi, että tällainen "kouluttaja" menettää samantien omankin lupakirjansa kun jää asiasta kiinni.

        Joutuisit siis hankkimaan varusteet ulkomailta saakka melko lailla kelpottelemalla (kuviot enemmän tai vähemmän samat kansainvälisesti), ja kokeilemaan lajia täysin ominpäin ilman opastusta ja lisäksi viranomaisia (ja vähääkään ilmailun päälle ymmärtäviä, erottavat kyllä opetusta saaneen oppilaan kaltaisestasi tunarista) vältellen.

        Mieti nyt vielä.


      • "Bussikuski"
        Varjoliitoilua kirjoitti:

        Jumalauta jos jostain rinteestä haluaa itsenäisesti kokeilla kiitämistä, niin olenm sen verran oma-aloitteinen ja älykäs, etten tarvitse alkeellisia neuvoja. Itse ehkä olet tarvinnut opetusta varjoliidossa, jos olet niin vajaavainen.

        Hei vain sinä yli-ihminen joka kuvittelet oppivasi varjoliidon tuosta noin vain ilman mitään koulutusta. Ohessa pari, tosin jo vanhaa juttua luettavaksi, koska onneksi koulutus ym. järjestelmät kehittyneet ja nykyisin onnettomuudet harvinaisia.

        Katso varsinkin kohdat joissa todetaan lentäjänä olleen henkilön koulutus/tietotaito varjoliitoon!
        (Ennuste hommasi onnistumiseen näyttää meidän muiden ilmailijoiden kannalta "hyvältä"!)

        http://lib.tkk.fi/Dipl/2006/urn007532.pdf

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/hlx5g.pdf


      • "Bussikuski"
        "Bussikuski" kirjoitti:

        Hei vain sinä yli-ihminen joka kuvittelet oppivasi varjoliidon tuosta noin vain ilman mitään koulutusta. Ohessa pari, tosin jo vanhaa juttua luettavaksi, koska onneksi koulutus ym. järjestelmät kehittyneet ja nykyisin onnettomuudet harvinaisia.

        Katso varsinkin kohdat joissa todetaan lentäjänä olleen henkilön koulutus/tietotaito varjoliitoon!
        (Ennuste hommasi onnistumiseen näyttää meidän muiden ilmailijoiden kannalta "hyvältä"!)

        http://lib.tkk.fi/Dipl/2006/urn007532.pdf

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/hlx5g.pdf

        Hitsi tätä Suomi24:n linkkaushommaa, kun kaivaa jostain vanhoja linkkejä mukaan.

        ELI toinen noista linkeistä piti olla tuo:

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/11qf1.pdf


      • 18+14
        Varjoliitoilua kirjoitti:

        Jumalauta jos jostain rinteestä haluaa itsenäisesti kokeilla kiitämistä, niin olenm sen verran oma-aloitteinen ja älykäs, etten tarvitse alkeellisia neuvoja. Itse ehkä olet tarvinnut opetusta varjoliidossa, jos olet niin vajaavainen.

        Tässä vielä lisää opettavaista asiaa !

        Ai niin, ethän sinä tarvinut opastusta mutta lue vaikka ajankuluksesi ja ota oppia ettet tee samoja virheitä vaan voit keksiä ihan itse uusia !!!


      • 18+14
        18+14 kirjoitti:

        Tässä vielä lisää opettavaista asiaa !

        Ai niin, ethän sinä tarvinut opastusta mutta lue vaikka ajankuluksesi ja ota oppia ettet tee samoja virheitä vaan voit keksiä ihan itse uusia !!!

        Opastukseksi... http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/vde5j.pdf


      • g54rtefd
        18+14 kirjoitti:

        Opastukseksi... http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/vde5j.pdf

        mitä idiootteja maailmasta löytyy...
        Hienoja esimerkkejä tähän keskusteluun.
        Jos aloittaja ei näistä tajua lopettaa pelleilyään heti alkuunsa hän liittyy varmasti näiden tapausten jatkoksi.


      • Liitäjäksi haluava
        g54rtefd kirjoitti:

        mitä idiootteja maailmasta löytyy...
        Hienoja esimerkkejä tähän keskusteluun.
        Jos aloittaja ei näistä tajua lopettaa pelleilyään heti alkuunsa hän liittyy varmasti näiden tapausten jatkoksi.

        Kertoo van siitä,että olen hieman itsenäisempi oppimaan tämän lajin. En ole taatusti tulossa "teidän" ilmatilaanne. JOs käyn muutamissa rinteissä, en käytä moottoria, enkä lähde minnekään alpeile, kuten jotkut tämän lajin harrastajat vaivautuvat lähtemään, niin olisi todella typerää satsata 1500 euroa johonkin varjoliito kurssiin. Saman asian voi opetella itse ja on paljon mielenkiintoisempaa kuin jonkun opettajan valvonnassa. TIedän montakin tapausta, jossa varjoliitäjä on kuollut ja on ollut todella "hyvien" opettajien opissa. Se siitä.


      • varjoliitäjäksi halu
        "Bussikuski" kirjoitti:

        Hei vain sinä yli-ihminen joka kuvittelet oppivasi varjoliidon tuosta noin vain ilman mitään koulutusta. Ohessa pari, tosin jo vanhaa juttua luettavaksi, koska onneksi koulutus ym. järjestelmät kehittyneet ja nykyisin onnettomuudet harvinaisia.

        Katso varsinkin kohdat joissa todetaan lentäjänä olleen henkilön koulutus/tietotaito varjoliitoon!
        (Ennuste hommasi onnistumiseen näyttää meidän muiden ilmailijoiden kannalta "hyvältä"!)

        http://lib.tkk.fi/Dipl/2006/urn007532.pdf

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/hlx5g.pdf

        En ole yli-ihminen, mutta kenties sinua parempi. Ihmisiä tuntuu harmittava se, että joku tekee asian niin, että tutkii sen itse. Se on minusta paljon hienompaa ja palkitsevampaa.


      • varjoliitäjäksi halu
        5y4tgf kirjoitti:

        lentäjien jälkeen tuonne ilmatilaan on tullut muutama muukin käyttäjä ja koko joukko kaikkia sitovia pelisääntöjä on sovittu sen jälkeen. Itsekin liikun siellä samassa ilmatilassa toisenlaisella lentolaitteella ja olen kovin tyytyväinen, että ne muutkin tuntevat samat säännöt ja ovat taidoiltaan sitä luokkaa, että ei tarvitse suuremmin pelätä hölmöilijöitä.
        Vai meinaatko, että koska ensimmäisten autojen tullessa ei kenenkään tarvinnut suorittaa mitään ajokoulutusta niin nykyäänkin voi läheä liikenteen sekaan ajelemaan kunhan joku kaveri vähän vinkkaa, että mikä on kaasu ja mikä jarru?
        Ensimmäiset lentolaitteetkin olivat tietysti suorituskyvyltään ihan samaa luokkaa kuin tämänpäiväiset ihan kuten ensimmäiset autotkin liikkuivat ihan samalla tavalla kuin nykyautot?
        Tosissasiko vertaat lentämisen alkuaikojen pioneerien oloja tämänpäivän ilmailuun? Olet vieläkin typerämpi kuin alkuun vaikutti.
        Tiedätkö muuten mikä on ollut onnettomuusprosentti noilla ihailemillasi "ensimmäisillä lentäjillä, jotka eivät tarvinneet kenenkään opastusta"? Ei päättynyt kovin moni lento onnelliseen laskeutumiseen lentolaite ja lentäjä ehjänä.
        Ei sillä nyt tietysti sinällään suoranaisesti ole väliä jos sinä hölmöilet itsesi rikki, mutta välillisiä vaikutuksia kuten esimerkiksi veroeurojen hukkaamista siitä tulee.

        Kerrohan muuten sitten kun olet ensilentosi lentänyt että mistä löysit sen tarpeeksi typerän liitäjän, joka sinua opetti vaadittavien koulutusorganisaatioiden ja -ohjelmien ulkopuolella. Pidetään huoli, että menettää itse lupakirjansa.

        Taidat olla koko organisaatiossa kiinni ja lopullisesti. Eikö itsenäinen harrastus olisi paljon parempi vaihtoehto, kuin toimia jonkun joukon jatkona? Voin mainita mm. esimerkin: on vuorikiipeilijöitä/kalliokiipeilijöitä (extremelaji), jotka eivät ole mukana missään organisaatiossa. Itseoppineita kavereita ja todella ammattitaitoista väkeä. Se, mikä tekee tästä asiasta niin tulenaran on se, että olet satsannyt varjoliitokurssiin tuhansia euroja, kuns en olisi voinut tehdä paljon edullisemminkin, jos vain on siihen rohkeutta ja uskoa. Hyvää jatko sinulle!


      • 9+10 ei 19 ?
        varjoliitäjäksi halu kirjoitti:

        En ole yli-ihminen, mutta kenties sinua parempi. Ihmisiä tuntuu harmittava se, että joku tekee asian niin, että tutkii sen itse. Se on minusta paljon hienompaa ja palkitsevampaa.

        Mutta kukin tekee tyylillään. Toivottavasti ensilentojesi aikana huomaat että joitakin asioita vain on opiskeltava eikä kaikkea ole mielekästä opetella kantapään kautta.

        Toivottavasti sitten kun tapahtuu niin tapahtuu kunnolla ettet jää yhteiskunnan hoidettavaksi kun ei kerran järki päätä pakota!


      • grtweghf
        varjoliitäjäksi halu kirjoitti:

        En ole yli-ihminen, mutta kenties sinua parempi. Ihmisiä tuntuu harmittava se, että joku tekee asian niin, että tutkii sen itse. Se on minusta paljon hienompaa ja palkitsevampaa.

        harmita, jos joku on niin kyvykäs tai onnekas, että selviää tuollaisista kokeiluista.
        Todennäköisempää kuitenkin on se, että et ole niin kyvykäs tai onnekas kuin luulet. Harva itseään noin ylistävä on sanojensa veroinen.

        Se mikä harmittaa oikeasti on se, että kun se todennäköisempi, eli se, että kyvykkyytesi tai onnesi ei kuitenkaan riitä, tapahtuu siitä seuraa monenlaista harmia.
        1. Suoria kuluja, yhteiskunnalle=veronmaksajille, koska sinulla ei voi olla mitään vakuutusta, joka kattaisi kuluja tuollaisessa tapauksessa.
        2. Turhaa työtä pelastuslaitokselle, sairaankuljetukselle ja poliisille (joka tutkii onnettomuuden) ja mahdollisesti sairaalapaikan vieminen ehkä joltakulta, joka tarvitsisi sitä ilman omaa tyhmyyttään.
        3. Mahdollisia pitkäaikaisia kustannuksia samoille veronmaksajille koska on suuri mahdollisuus, että vammaudut pysyvästi tai kuolet. Verotulojen menetystä, hukkaan mennyttä koulutusta, hoitokuluja, keksi loput itse.
        4. Turhaa huonoa mainetta asialliselle ja turvalliselle ilmailulle, koska suurin osa ihmisistä, jotka tällaisista onnettomuuksista keltaisesta lehdistöstä lukevat, eivät kuitenkaan osaa erottaa kaltaisiasi asennevammaisia oikeasti vastuullisista ilmailijoista saati, että lehdistö edes siitä osaisi oikein uutisoida.

        Nämä ovat niitä asioita, jotka potentiaalisesti harmittavat. Ei se, että ehkä saattaisit olla onnekas ja selviytyä eikä myöskään se (jos unohdetaan nuo siitä seuraavat haittavaikutukset), että sinä loukkaannut tai kuolet.


      • 4tredf
        Liitäjäksi haluava kirjoitti:

        Kertoo van siitä,että olen hieman itsenäisempi oppimaan tämän lajin. En ole taatusti tulossa "teidän" ilmatilaanne. JOs käyn muutamissa rinteissä, en käytä moottoria, enkä lähde minnekään alpeile, kuten jotkut tämän lajin harrastajat vaivautuvat lähtemään, niin olisi todella typerää satsata 1500 euroa johonkin varjoliito kurssiin. Saman asian voi opetella itse ja on paljon mielenkiintoisempaa kuin jonkun opettajan valvonnassa. TIedän montakin tapausta, jossa varjoliitäjä on kuollut ja on ollut todella "hyvien" opettajien opissa. Se siitä.

        "Kertoo van siitä,että olen hieman itsenäisempi oppimaan tämän lajin"

        Joo, aivan taatusti. Niin nämäkin linkkien takana olevat ihmiset kuvittelivat olevansa.
        Eihän se nyt niin vaikeata voi olla... Ihan turhaanhan sitä ilmailuviranomaiset vaativat tuntien koulutusta ja valvottuja lentoja ennen lupakirjaa.

        Kaltaisesi ihminen varmaan kuvittelee esimerkiksi laskuvarjohyppäämisenkin olevan vain sitä, että pudottaudutaan lentokoneesta ja muistetaan vetää kahvasta.
        Kas kun et ole sitä keksinyt kokeilla ominpäin... Noh, onneksi se olisi vielä paljon vaikeampaa toteuttaa kuin nämä tämän ketjun aivopierusi.


      • 5tgref
        varjoliitäjäksi halu kirjoitti:

        Taidat olla koko organisaatiossa kiinni ja lopullisesti. Eikö itsenäinen harrastus olisi paljon parempi vaihtoehto, kuin toimia jonkun joukon jatkona? Voin mainita mm. esimerkin: on vuorikiipeilijöitä/kalliokiipeilijöitä (extremelaji), jotka eivät ole mukana missään organisaatiossa. Itseoppineita kavereita ja todella ammattitaitoista väkeä. Se, mikä tekee tästä asiasta niin tulenaran on se, että olet satsannyt varjoliitokurssiin tuhansia euroja, kuns en olisi voinut tehdä paljon edullisemminkin, jos vain on siihen rohkeutta ja uskoa. Hyvää jatko sinulle!

        ymmärrä lukemaasi ollenkaan.
        Noh, ei se millään tavalla kyllä yllätä.

        "Se, mikä tekee tästä asiasta niin tulenaran on se, että olet satsannyt varjoliitokurssiin tuhansia euroja"
        Ei, en ole. Kuten ensimmäisessä viestissäni jo ilmaisin, liikun ilmassa toisenlaisella välineellä. Joko se nyt menisi perille? Minulla ei ole mitään sen kummallisempia sidoksia varjoliitoporukoihin kuin mitä yleensä ilmailijoilla on toisiinsa lajien välillä.

        "Taidat olla koko organisaatiossa kiinni ja lopullisesti. "
        Olet todellinen järjen jättiläinen. Selvennettäköön: Miksi ihmeessä se sitoo sinua tai minua lopullisesti kiinni mihinkään jos hankit asianmukaisen koulutuksen ensin.
        Suomessa on paljon itsenäisiä ilmailijoita, jotka harrastavat omilla välineillään, mutta he ovatkin saaneet koulutuksen ensin asianmukaiselta taholta.

        Kerroppa sitten seuraavaksi ne viranomaismääräykset, jotka säätelevät kallio/vuorikiipeilyä vaikkapa nyt alkuun Suomessa. Oikein, et löydä yhtään. Vertauksesi ontuu heti alkuun.
        Mitä tulee noihin mainitsemiisi itseoppineisiin ammattilaisiin niin olet taas väärässä.
        Et varmasti löydä yhtäkään kovan tason kiipeilijää sen paremmin kallio- kuin vuoripuoleltakaan, joka ei olisi alkuun saanut opastusta lajille ominaselta asianmukaiselta taholta.
        Määräykset ovat kyseisen lajin kohdalla huomattavasti väljemmät kuin ilmailussa (ensimmäistäkään lakia ei löydy, valvovaa viranomaista ei löydy ja kattojärjestökin on vain tavallinen RY), mikä tarkoittaa sitä, että mitään virallista koulutusorganisaatiota ei välttämättä tarvita. Kuitenkin kaikki Nallet, Veikat, Samulit ja muut kovat kallio- ja vuorikiipeilijät ovat saaneet opastusta lajia osaavilta kollegoiltaan eivätkä takuulla ole lähteneet kokeilemaan ominpäin.


      • liitelijä vain
        4tredf kirjoitti:

        "Kertoo van siitä,että olen hieman itsenäisempi oppimaan tämän lajin"

        Joo, aivan taatusti. Niin nämäkin linkkien takana olevat ihmiset kuvittelivat olevansa.
        Eihän se nyt niin vaikeata voi olla... Ihan turhaanhan sitä ilmailuviranomaiset vaativat tuntien koulutusta ja valvottuja lentoja ennen lupakirjaa.

        Kaltaisesi ihminen varmaan kuvittelee esimerkiksi laskuvarjohyppäämisenkin olevan vain sitä, että pudottaudutaan lentokoneesta ja muistetaan vetää kahvasta.
        Kas kun et ole sitä keksinyt kokeilla ominpäin... Noh, onneksi se olisi vielä paljon vaikeampaa toteuttaa kuin nämä tämän ketjun aivopierusi.

        Ei kukaan ole niin tyhmä, että hyppää lentokoneesta luottaen reppuun, joka on selässä. Sinä taidat kyllä olla valitettavasti.


      • t5rgdf
        liitelijä vain kirjoitti:

        Ei kukaan ole niin tyhmä, että hyppää lentokoneesta luottaen reppuun, joka on selässä. Sinä taidat kyllä olla valitettavasti.

        olet liitelijä jos olet tuota mieltä.

        Oikeat varjoliitäjät tietävät asioista paremmin ollakseen laukomatta moisia sammakoita.


      • o87tu
        varjoliitoilua kirjoitti:

        No en taatusti aio käydä mitään kursseja. Ihan rahastusta nuo kurssit. Sitä pystyy lentämään ilman opetustakin, jos on vähänkin tietoa asiasta. MItään järkeä maksaa 1500 euroa jolleki joka vaan näyttää, että miten sillä varjolla lennetään.

        mulla olis tossa sulle halpa riippuliidin/moyes, 2kankainen, mastollinen ja trimmi löytyy. valjaita en myy. mutta ethän sä niillä mitään ku siitä riiputaan/roikutaan.ajelet vaan se katolla katos tonne alpeille, sieltä löytyy hyviä ramppeja. otat kunnon juoksun rampilta ja hyppäät siihen kolmion päälle sillee niinku ohjailee ja lentelet sitten sillä. sillee ne äijjät ennen vanhaan lens. voit tulla hakee siiven tästä krunikasta, maksat sitten omantunnon mukaan, ok?


      • 13+9
        o87tu kirjoitti:

        mulla olis tossa sulle halpa riippuliidin/moyes, 2kankainen, mastollinen ja trimmi löytyy. valjaita en myy. mutta ethän sä niillä mitään ku siitä riiputaan/roikutaan.ajelet vaan se katolla katos tonne alpeille, sieltä löytyy hyviä ramppeja. otat kunnon juoksun rampilta ja hyppäät siihen kolmion päälle sillee niinku ohjailee ja lentelet sitten sillä. sillee ne äijjät ennen vanhaan lens. voit tulla hakee siiven tästä krunikasta, maksat sitten omantunnon mukaan, ok?

        Mikäli alkuperäinen liitelijäksi itse oppiva vielä on hengissä ja ostaa siipesi...


      • Yhteiskunta säästää?
        grtweghf kirjoitti:

        harmita, jos joku on niin kyvykäs tai onnekas, että selviää tuollaisista kokeiluista.
        Todennäköisempää kuitenkin on se, että et ole niin kyvykäs tai onnekas kuin luulet. Harva itseään noin ylistävä on sanojensa veroinen.

        Se mikä harmittaa oikeasti on se, että kun se todennäköisempi, eli se, että kyvykkyytesi tai onnesi ei kuitenkaan riitä, tapahtuu siitä seuraa monenlaista harmia.
        1. Suoria kuluja, yhteiskunnalle=veronmaksajille, koska sinulla ei voi olla mitään vakuutusta, joka kattaisi kuluja tuollaisessa tapauksessa.
        2. Turhaa työtä pelastuslaitokselle, sairaankuljetukselle ja poliisille (joka tutkii onnettomuuden) ja mahdollisesti sairaalapaikan vieminen ehkä joltakulta, joka tarvitsisi sitä ilman omaa tyhmyyttään.
        3. Mahdollisia pitkäaikaisia kustannuksia samoille veronmaksajille koska on suuri mahdollisuus, että vammaudut pysyvästi tai kuolet. Verotulojen menetystä, hukkaan mennyttä koulutusta, hoitokuluja, keksi loput itse.
        4. Turhaa huonoa mainetta asialliselle ja turvalliselle ilmailulle, koska suurin osa ihmisistä, jotka tällaisista onnettomuuksista keltaisesta lehdistöstä lukevat, eivät kuitenkaan osaa erottaa kaltaisiasi asennevammaisia oikeasti vastuullisista ilmailijoista saati, että lehdistö edes siitä osaisi oikein uutisoida.

        Nämä ovat niitä asioita, jotka potentiaalisesti harmittavat. Ei se, että ehkä saattaisit olla onnekas ja selviytyä eikä myöskään se (jos unohdetaan nuo siitä seuraavat haittavaikutukset), että sinä loukkaannut tai kuolet.

        Pointtisi oli siis se että ilmailun turvallisuuden ylihinnoittelu tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Itse kävin aikanaan ilmaisen teoriajakson purjelennossa, eikä lupakirjan hintakaan ollut älytön( 3000 mummoa ). Nykyään näistä kaikesta rahastetaan kovaa ja luotetaan että köyhät pysyvät kyykyssä eivätkä kaipaa vapautta.


      • 7u6yhtgb
        Yhteiskunta säästää? kirjoitti:

        Pointtisi oli siis se että ilmailun turvallisuuden ylihinnoittelu tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Itse kävin aikanaan ilmaisen teoriajakson purjelennossa, eikä lupakirjan hintakaan ollut älytön( 3000 mummoa ). Nykyään näistä kaikesta rahastetaan kovaa ja luotetaan että köyhät pysyvät kyykyssä eivätkä kaipaa vapautta.

        Löysit 2,5 vuotta vanhan ketjun....

        Nojoo, palataan aiheeseen.

        Eli olet sitä mieltä, että kouluttavien tahojen pitäisi polkea hintoja jotta idiootit kouluttautuisivat mielummin kuin tappaisivat itsensä? Ei tuolla aloittajallakaan hinta ole ainoa syy, kysymys on periaatteesta: hän on "liian älykäs ja pätevä" ottaakseen vastaan opastusta ja "selvittää asiat mielummin itse".

        "Nykyään näistä kaikesta rahastetaan kovaa ja luotetaan että köyhät pysyvät kyykyssä eivätkä kaipaa vapautta. "

        Niin, noin tietenkin voi asiaa kuvailla, jos ei ole normaalin ilmailuyhdistyksen taloudesta mitään hajua. Luuletko todella, että esimerkiksi koulutuskalusto on ilmaista?

        Omassa lajissani yksi koulutuskalustopaketti voi maksaa 10 000 euroa ja niitä on rivissä vähän toistakymmentä. Vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat huomattavia ja seuraavien hankintahintakin pitää jollain kerätä.
        Sieltä ne "älyttömät" hinnat tulevat, mutta hölmömpi tietysti kuvittelee, että se oppilaan kirjallinen materiaali on ainoa kuluerä.

        Mitä muuten maksoit lentotunneista jos kerran teoriat sait ilmaiseksi? Enkä kyllä ole kuullut, että monestakaan harrasteilmailun lupakirjasta veloitettaisiin 3000 markkaa. Omani tuli liiton jäsenyyden hinnalla, enkä usko, että varjoliidon kohdalla asia on toisin.

        Tietysti käytännön opetuksesta veloitetaan, mutta sen kuluja tulikin jo valotettua.


      • 5y4tgf kirjoitti:

        lentäjien jälkeen tuonne ilmatilaan on tullut muutama muukin käyttäjä ja koko joukko kaikkia sitovia pelisääntöjä on sovittu sen jälkeen. Itsekin liikun siellä samassa ilmatilassa toisenlaisella lentolaitteella ja olen kovin tyytyväinen, että ne muutkin tuntevat samat säännöt ja ovat taidoiltaan sitä luokkaa, että ei tarvitse suuremmin pelätä hölmöilijöitä.
        Vai meinaatko, että koska ensimmäisten autojen tullessa ei kenenkään tarvinnut suorittaa mitään ajokoulutusta niin nykyäänkin voi läheä liikenteen sekaan ajelemaan kunhan joku kaveri vähän vinkkaa, että mikä on kaasu ja mikä jarru?
        Ensimmäiset lentolaitteetkin olivat tietysti suorituskyvyltään ihan samaa luokkaa kuin tämänpäiväiset ihan kuten ensimmäiset autotkin liikkuivat ihan samalla tavalla kuin nykyautot?
        Tosissasiko vertaat lentämisen alkuaikojen pioneerien oloja tämänpäivän ilmailuun? Olet vieläkin typerämpi kuin alkuun vaikutti.
        Tiedätkö muuten mikä on ollut onnettomuusprosentti noilla ihailemillasi "ensimmäisillä lentäjillä, jotka eivät tarvinneet kenenkään opastusta"? Ei päättynyt kovin moni lento onnelliseen laskeutumiseen lentolaite ja lentäjä ehjänä.
        Ei sillä nyt tietysti sinällään suoranaisesti ole väliä jos sinä hölmöilet itsesi rikki, mutta välillisiä vaikutuksia kuten esimerkiksi veroeurojen hukkaamista siitä tulee.

        Kerrohan muuten sitten kun olet ensilentosi lentänyt että mistä löysit sen tarpeeksi typerän liitäjän, joka sinua opetti vaadittavien koulutusorganisaatioiden ja -ohjelmien ulkopuolella. Pidetään huoli, että menettää itse lupakirjansa.

        Joukossa tyhmyys tiivistyy!
        Terveisin yksin kulkeva ei ketään satuta!


      • Anonyymi
        gtfdvc kirjoitti:

        keskenkasvuinen pelle kotiin kasvamaan ja karvoittumaan vielä muutamaksi vuodeksi.

        Sen jälkeen, jos aihe vielä kiinnostaa, hanki asianmukainen koulutus niin et ole vaaraksi itsellesi ja mikä tärkeintä muille ilmailijoille.

        Niin, jos et tiennyt, varjoliito lasketaan ilmailuksi ja sitä säätelee koko joukko lakeja ja viranomaisen määräyksiä. Se ei todellakaan ole mikään leikkikenttä itse"oppineille" koheltajille.

        Onneksi yhdellekään lentopaikalle koheltamaan ei ole asiaa kouluttamattomilla asennevammaisilla apinoilla.

        Tykkäätkös karvasista pojista? Muuten et noin kiihoontus tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tykkäätkös karvasista pojista? Muuten et noin kiihoontus tästä.

        Tykkään. Mulla rupee stondaan. Hii haa.

        T: gtfdvc


      • Anonyymi
        Liitäväksi haluava kirjoitti:

        Hei...jos sen on oppinut joku muukin ilman kouluttajaa, niin mitä vittu a sinä tulet tänne saenevammasta jauhamaan. Luuletko,että ensimmäisillä lentäjillä on ollut minkäälaisia opettajia tai kouluttajia.??!! Sen vo opetella itsekin jos haluaa. Taidat itse olla melkoinen apina!

        Varjoliito on sinänsä hienoa hommaa mutta mikä siinä on kun mistään ei voida keskustella rakentavasti. Heti mennään henkilökohtaisuuksiin ja joka asiaan on vankkumaton mielipide ja muut ovat apinoita tai pellejä . Pitäkää varjonne ja liidelkää päin mäntyjä, pääasia että olette oikeassa! Mitähän uskaltaisi seuraavaksi yrittää kokeilla ettei tule heti turpaan.


      • Anonyymi
        Varjoliitoilua kirjoitti:

        Jumalauta jos jostain rinteestä haluaa itsenäisesti kokeilla kiitämistä, niin olenm sen verran oma-aloitteinen ja älykäs, etten tarvitse alkeellisia neuvoja. Itse ehkä olet tarvinnut opetusta varjoliidossa, jos olet niin vajaavainen.

        Mulkku


    • ATPL®

      Ettet vain nyt sotkisi jonkin laitteen perässä vedettävään vetovarjoon, koska varjoliito aivan eri asia. Varjoliidin hinataan jopa muutaman sadan metrin korkeuteen ja sitten nostoissa korkeutta keräten voidaan tehdä pitkiäkin matkalentoja, jolloin osattava ja tiedettävä mm. ilmailumääräyksistä ja monesta muustakin asiasta joita tuolla kurssilla nimenomaan oppii.

      Toivottavasti et tuolla asenteella ja ilman kursseja koskaan tule samaan ilmatilaan kanssani !

      • tää on paras kohta:

        3 JOHTOPÄÄTÖKSET
        3.1 Toteamukset
        1. Hinaajalla ja ohjaajalla ei ollut vaadittavia kelpoisuuksia.
        2. Hinaaja oli selvittänyt ennen onnettomuutta Lentoturvallisuushallinnosta, että silloisen
        tulkinnan mukaan varjoliitimen hinausta ei pidetty ilmailuna, jos liidintä ei ollut
        tarkoitus irrottaa. Hänelle oli kerrottu myös, että lentotoimintaan liitimellä vaaditaan
        koulutus ja kelpoisuustodistus.
        3. Hinaaja ja ohjaaja tulkitsivat toteamuksessa 2 kuvatun tilanteen siten, että laki ei
        estänyt heidän omatoimista varjoliitokokeiluaan.
        4. Suomen Ilmailuliitto r.y.:n hyväksymässä varjoliitokoulutusohjeessa hinaustoiminta
        varjoliitimellä on varjoliitoa ja vaatii koulutuksen.
        5. Kokenut liitäjä oli myynyt varjoliitimen hinaajalle, jolla ei ollut varjoliitotoimintaan
        vaadittavia kelpuutuksia. Myyjä oli maininnut, että liidin ei sovellu lentotoimintaan,
        vaan ainoastaan maakäsittelyyn.
        6. Hinaaja ja ohjaaja olivat tehneet vaarallisia muutoksia liitimeen. Etuviilekkeitä oli lyhennetty.
        Laukaisulaite oli vääränlainen, ja se oli kiinnitetty väärin.
        7. Osa välineistä oli puutteellisia ja osa vääränlaisia.
        8. Liidintä hinattiin väärin. Hinausköysi oli autossa kiinteästi kiinni, hinausnopeus oli liian
        suuri, ohjaaja teki korkeuden muutokset. Koulutuksen alkuvaiheessa hinausnaru
        on opettajan käsissä, jolloin opettaja voi säätää vetopainetta käsillä ja luistattaa tai
        päästää narun irti tarvittaessa. Myöhemmin vetopainetta seurataan hinauskytkimessä
        olevalla vetopainemittarilla. Vetopaineen noustessa liian suureksi kytkin voidaan
        laukaista auki.
        9. Ohjaaja on jarruttanut liikaa nostaakseen liitimen korkeammalle, jolloin liidin on
        melkein sakannut ja kallistunut oikealle.
        10. Liidin on joutunut lock-out-tilaan ohjausvirheen takia.
        11. Liidin iskeytyi jäähän suurella nopeudella, jolloin lentäjä loukkaantui vakavasti.
        12. Lentoturvallisuushallinto tarkensi tutkinnan aikana toteamuksessa 2 mainittua tulkintaa
        varjoliitotoiminnasta siten, että toimintaa pidetään ilmailuna, jos sitä harjoitetaan
        ilmailuun tarkoitetulla laitteella.


      • 4redf
        tää on paras kohta: kirjoitti:

        3 JOHTOPÄÄTÖKSET
        3.1 Toteamukset
        1. Hinaajalla ja ohjaajalla ei ollut vaadittavia kelpoisuuksia.
        2. Hinaaja oli selvittänyt ennen onnettomuutta Lentoturvallisuushallinnosta, että silloisen
        tulkinnan mukaan varjoliitimen hinausta ei pidetty ilmailuna, jos liidintä ei ollut
        tarkoitus irrottaa. Hänelle oli kerrottu myös, että lentotoimintaan liitimellä vaaditaan
        koulutus ja kelpoisuustodistus.
        3. Hinaaja ja ohjaaja tulkitsivat toteamuksessa 2 kuvatun tilanteen siten, että laki ei
        estänyt heidän omatoimista varjoliitokokeiluaan.
        4. Suomen Ilmailuliitto r.y.:n hyväksymässä varjoliitokoulutusohjeessa hinaustoiminta
        varjoliitimellä on varjoliitoa ja vaatii koulutuksen.
        5. Kokenut liitäjä oli myynyt varjoliitimen hinaajalle, jolla ei ollut varjoliitotoimintaan
        vaadittavia kelpuutuksia. Myyjä oli maininnut, että liidin ei sovellu lentotoimintaan,
        vaan ainoastaan maakäsittelyyn.
        6. Hinaaja ja ohjaaja olivat tehneet vaarallisia muutoksia liitimeen. Etuviilekkeitä oli lyhennetty.
        Laukaisulaite oli vääränlainen, ja se oli kiinnitetty väärin.
        7. Osa välineistä oli puutteellisia ja osa vääränlaisia.
        8. Liidintä hinattiin väärin. Hinausköysi oli autossa kiinteästi kiinni, hinausnopeus oli liian
        suuri, ohjaaja teki korkeuden muutokset. Koulutuksen alkuvaiheessa hinausnaru
        on opettajan käsissä, jolloin opettaja voi säätää vetopainetta käsillä ja luistattaa tai
        päästää narun irti tarvittaessa. Myöhemmin vetopainetta seurataan hinauskytkimessä
        olevalla vetopainemittarilla. Vetopaineen noustessa liian suureksi kytkin voidaan
        laukaista auki.
        9. Ohjaaja on jarruttanut liikaa nostaakseen liitimen korkeammalle, jolloin liidin on
        melkein sakannut ja kallistunut oikealle.
        10. Liidin on joutunut lock-out-tilaan ohjausvirheen takia.
        11. Liidin iskeytyi jäähän suurella nopeudella, jolloin lentäjä loukkaantui vakavasti.
        12. Lentoturvallisuushallinto tarkensi tutkinnan aikana toteamuksessa 2 mainittua tulkintaa
        varjoliitotoiminnasta siten, että toimintaa pidetään ilmailuna, jos sitä harjoitetaan
        ilmailuun tarkoitetulla laitteella.

        nämäkin kaverit uskoivat tosissaan, että:

        "Sitä pystyy lentämään ilman opetustakin, jos on vähänkin tietoa asiasta."
        "Sen vo opetella itsekin jos haluaa."
        "jos jostain rinteestä haluaa itsenäisesti kokeilla kiitämistä, niin olenm sen verran oma-aloitteinen ja älykäs, etten tarvitse alkeellisia neuvoja."
        "En ole yli-ihminen, mutta kenties sinua parempi."
        "olen hieman itsenäisempi oppimaan tämän lajin."
        "Saman asian voi opetella itse ja on paljon mielenkiintoisempaa kuin jonkun opettajan valvonnassa"

        Kuulostaako kenestäkään yhtään tutulta?
        Löytyykö mitään yhtäläisyyksiä noiden lainausten ja tuon onnettomuusselosteen välillä?


      • ex-lumilautailija
        4redf kirjoitti:

        nämäkin kaverit uskoivat tosissaan, että:

        "Sitä pystyy lentämään ilman opetustakin, jos on vähänkin tietoa asiasta."
        "Sen vo opetella itsekin jos haluaa."
        "jos jostain rinteestä haluaa itsenäisesti kokeilla kiitämistä, niin olenm sen verran oma-aloitteinen ja älykäs, etten tarvitse alkeellisia neuvoja."
        "En ole yli-ihminen, mutta kenties sinua parempi."
        "olen hieman itsenäisempi oppimaan tämän lajin."
        "Saman asian voi opetella itse ja on paljon mielenkiintoisempaa kuin jonkun opettajan valvonnassa"

        Kuulostaako kenestäkään yhtään tutulta?
        Löytyykö mitään yhtäläisyyksiä noiden lainausten ja tuon onnettomuusselosteen välillä?

        Muistan joskus ylä-aste ikäisenä kun aloittelin lumilautailuharrastustani, joka oli siihen aikaan juuri tullut muotiin (siinä vuosituhannen vaihteessa). Olin harrastanut laskettelua aiemmin suksilla ja tein temppuja hyppyreistä. Laudalla päätin kokeilla temppujen tekemistä ja onnistuin mainiosti niissä helpoimmissa. Sitten tietysti päätin kokeilla jotain vaikeampaa, koska kuvittelin että olen jo vanha-tekijä. Kokeilin muistaakseni backflip tyyppistä temppua, jossa hypätään voltti takaperin kierrähtäen. Muistan kun lensin ilmassa, mutta kokemattomuuttani olin ottanut varmuuden vuoksi vähemmän vauhtia, joka kostautui siten että pääsin voltin puoliväliin. Päädyin alas n. 4 metrin korkeudelta niskat edellä ja kaikki varmasti arvaa että sattui aivan saaaatan...sti!
        Tiesin kyllä ennen yritystäni, että saattaisi sattua pahastikin. Sen talven laskut oli sitten laskettu, mutta onneksi niska ja selkä eivät vaurioituneet pysyvästi. Hassua että ihmiset eivät koskaan opi mitään toisten virheistä.


    • utelias ilmailija

      Mielenkiintoinen viestiketju syntyi tästä kirjoituksesta? Oliko se provo vai aito tiedustelu? Jos ei ollut provo, miten menee? Onko "liitovarjo" löytynyt? Onko laji nyt hanskassa? Onnettomuustutkintaraporttien yhteenvedoissa mainitaan muuten joskus "huono ilmailuasenne".

      • nii i

        ostin tässä hetki sitte kaverilta päissään käytetyn firebirdin liitovarjon 100e hintaan valjaineen kaikkineen, naruaki tuli 600m mukaa!
        Sitä ei oo tarkastettu 20 vuotee mut kattelin et ehjä se on! :D

        Ei voi muuta sanoa kun että helvetin hieno harrastus, mahtavat näkymät!


      • g5ewt
        nii i kirjoitti:

        ostin tässä hetki sitte kaverilta päissään käytetyn firebirdin liitovarjon 100e hintaan valjaineen kaikkineen, naruaki tuli 600m mukaa!
        Sitä ei oo tarkastettu 20 vuotee mut kattelin et ehjä se on! :D

        Ei voi muuta sanoa kun että helvetin hieno harrastus, mahtavat näkymät!

        Olet siis katsellut youtubesta pari hienoa liitelyvideota ja ihastellut maisemia.
        Kirjoituksesi paljastaa provoksi monikin asia.

        Noh, oletetaanpas hetki, että olet tosissasi. Puhutaan hetki ensilennostasi
        Mistäs lähdit liikkeelle ja miten?
        Kuinka korkealle pääsit?
        Kauanko lentosi kesti?

        Pistähän vastaus noihin niin keskustellaan lisää.


      • Kiva harrastus
        g5ewt kirjoitti:

        Olet siis katsellut youtubesta pari hienoa liitelyvideota ja ihastellut maisemia.
        Kirjoituksesi paljastaa provoksi monikin asia.

        Noh, oletetaanpas hetki, että olet tosissasi. Puhutaan hetki ensilennostasi
        Mistäs lähdit liikkeelle ja miten?
        Kuinka korkealle pääsit?
        Kauanko lentosi kesti?

        Pistähän vastaus noihin niin keskustellaan lisää.

        Olen huomannut, että harrateilmailun parissa on kaikista uskotteluista huolimatta asennevammaisia sanoisin jopa luonnehäiriöisiä henkilöitä eli ylimielistä asennetta turvallisuusasioihin ja erilaisiin sääntöihin. Jotkut naamioivat asennevammansa eli ihmettelevät suureen ääneen muiden virheitä, mutta samalla rikkovat itse ilman omantunnontuskia ilmailun sääntöjä. Mutta täytyy todeta, että tälläiset henkilöt ovat harvinaisuuksia. Itse aikoinani aloittaessani ilmailun harrastamisen oletin tälläisten luonnehäiriöisten osuuden suuremmaksi, mutta osoittautui, että pelottomat voimakkaita "kiksejä" hakevat persoonallisuushäiriöiset ovatkin verraten harvinaisia lajin parissa.


      • pp4movo
        g5ewt kirjoitti:

        Olet siis katsellut youtubesta pari hienoa liitelyvideota ja ihastellut maisemia.
        Kirjoituksesi paljastaa provoksi monikin asia.

        Noh, oletetaanpas hetki, että olet tosissasi. Puhutaan hetki ensilennostasi
        Mistäs lähdit liikkeelle ja miten?
        Kuinka korkealle pääsit?
        Kauanko lentosi kesti?

        Pistähän vastaus noihin niin keskustellaan lisää.

        tainnu wannabeliitelijä poistua muonavahvuudesta opettelun seurauksena, kun ei kommenttia ole kuulunut...


      • gtrfvc
        pp4movo kirjoitti:

        tainnu wannabeliitelijä poistua muonavahvuudesta opettelun seurauksena, kun ei kommenttia ole kuulunut...

        Tai sitten on törmännyt noihin yllämainittuihin ongelmiin, eli kukaan täysjärkinen ei ole suostunut kalustoa luovuttamaan.


    • KortitonLentäjä

      voisi sitä vaikka autolla ajaa ilman koulutusta ja korttia. kunhan ei jää kiinni XD

    • §§§

      Juuri näistä itseoppineista "KortitonLentäjä" -tyypeistä sitten luetaan lehdistä kun luonto karsii typerimpiä pois. Valitettavasti vain usein samalla sivullisetkin saavat osansa...

      • Sohvatiikeri2

        Hyvin sanottu... paitsi ei ole lehdissä näkynyt. En muista Suomessa yhtään onnettomuutta sattuneen lupakirjattomalle, kouluttamattomalle maallikolle. Oppilaita on ollut, vanhentuneella lupakirjalla lentäviä ja sellaisia, joiden lupakirja ei oikeuta lentämään huonossa säässä, johon kumminkin on puskettu.

        Kuuluisimmalle lupakirjattomalle lentäjälle, Sanginjoen pojalle, ei ole sattunut ainakaan kovin suurta vahinkoa.

        Kai ihmisillä yleensä on sen verran järkeä että eivät yritäkään ilman koulutusta. Olen samaa mieltä siinä mielessä että onnettomuuksia varmasti tapahtuisi, jos ihmiset lentelisivät kouluttamatta.


      • j6w32FSDFR
        Sohvatiikeri2 kirjoitti:

        Hyvin sanottu... paitsi ei ole lehdissä näkynyt. En muista Suomessa yhtään onnettomuutta sattuneen lupakirjattomalle, kouluttamattomalle maallikolle. Oppilaita on ollut, vanhentuneella lupakirjalla lentäviä ja sellaisia, joiden lupakirja ei oikeuta lentämään huonossa säässä, johon kumminkin on puskettu.

        Kuuluisimmalle lupakirjattomalle lentäjälle, Sanginjoen pojalle, ei ole sattunut ainakaan kovin suurta vahinkoa.

        Kai ihmisillä yleensä on sen verran järkeä että eivät yritäkään ilman koulutusta. Olen samaa mieltä siinä mielessä että onnettomuuksia varmasti tapahtuisi, jos ihmiset lentelisivät kouluttamatta.

        Tälläkin palstalla on jo kerrottu tällaisista tapauksista. Kannattaa lukea koko ketjju ennen kommentointia.


        Ja se, että media ei ole uutisoinut, tai että sinä et ole niitä huomannut tai muuten muista sellaisia tapauksia ei suinkaan millään tapaa todista, etteikö sellaisia ole sattunut.


    • lentämään

      jotta tulis oikeetakin tietoa lajista niin kerrottakoon että varjoliito ei vaadi lupakirjaa ja sitä voi lentää myöskin itseopiskeltuna kun tietää ilmatila rajat, mutta toki siinä säästyy joiltakin mustelmilta kun kysyy neuvoja lentämiseen sellaiselta joka tietää asiasta, ja tämä on ollut mahdollista nyt reilun vuoden.

      • j6w32FSDFR

        Asia ei lopulta tarkalleen ottaen ole ihan noin yksinkertainen luin "lentämään" antaa ymmärtää.

        OPS M2-9 antaa melkoisen joukon vaatimuksia siitä, miten koulutusta voi ja saa järjestää. Ja viranomaismääräyksenä se on yleissitova toisin kuin esimerkiksi ilmailuliiton koulutusohjelma tai toiminnalliset ohjeet.

        Sinällään "lentämään" on oikeassa siinä, että muodollista lupakirjaa ei vaadita sen paremmin itsenäiseen liitämiseen kuin sen opettamiseenkaan.

        Silti niin varjoliidossa, kuin esimerkiksi laskuvarjohyppäämisessä ja riippuliidossakin alalla vallitseva yleinen käytäntö on edelleen ilmailuliiton lajikohtaiset koulutusohjelmat ja toimintaohjeet.

        Asialla on merkitystä sitten kun jotain sattuu, ja asiaa tarkastellaan rikosoikeudellisen vastuun, oman vakuutusyhtiön maksamien korvausten ja kolmannen osapuolen vahinkojen korvausvastuun kannalta. Eli onko vahingon aiheuttaja ollut riittävän huolellinen vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tässä asiassa tarkastellaan aina paitsi velvoittavia määräyksiä (lait, asetukset, viranomaismääräykset), myös ns. yleistä käytäntöä.

        Esimerkkinä käyköön parin vuoden takainen tuomio, jossa varjoliito-opettajat tuomittiin kuolemantuottamuksesta kun oppilas oli päästetty liian aikaisin yksinlentämiseen.


    • Neppi1

      Oisko kellään kiinnostusta ostaa käytettyä liitovarjoa? Lojuu vain käyttämättömänä kellarissa niin voisin siitä luopua.
      Paljollako olisitte valmiit ostamaan varjon?

      • nhfbgvd

        Minäminä. Mikä merkki ja malli? DOM? Onko käyttökuntoinen? Paljonko hyppyjä? Milloin viimeinen tarkastus? Milloin on punokset vaihdettu?

        Entä miksi myyt liitovarjoa varjoliidosta käytävässä keskustelussa? Lienisi jokin laskuvarjohyppäämistä koskeva keskustelu oikeampi...

        Tarjoan 10 euroa näkemättä ja ilman mitään tietoja edellyttäen, että on 2000-luvulla valmistettu ja kangas on ehjä.


    • Omalupa

      Ilmeisesti on totta, että varjoliito ei vaadi lupakirjaa. Kun kukaan ei kiistä asiaa. Eli on niinkuin laitesukellus, joka myöskään ei vaadi lupakirjaa.

      Tosin kummankin lajin aloittaminen ilman asianmukaista koulutusta on aikamoista itsemurhahommaa.

      Onko kellään heittää lakipykäliä/faktoja asiasta?

      • Omatupa

        j6w32FSDFR:n kommentti ylempänä on edelleen ihan validi. Vertailu laitesukeltamiseen on epäkelpo. Urheilusukellus laitteilla ei ole edes viranomaismääräyksellä säänneltyä toimintaa.


    • Anonyymi

      Vajaavaltaisten touhuja.

    • Anonyymi

      Se on ihan yksinkertaista touhua. Jotkut määräyksiä rakastavat mitättömyydet vaan yrittää tehdä ittensä tärkeeks säätelemällä simppeliä hommaa.
      Liitovarjossa on kaksi narua, mistä ohjaillaan. Ninkus hevoista. Oikeesta oikeelle, vasemmasta vasemmalle, molemmista yhtäaikaa ni pysähtyy. Ei tartte ees sanoo "ptruuu" ninkus hevoiselle.
      Valjaat päälle, kankas levälleen sinne taakse, ja ilmaan. Joko korkeelta paikalta tai auton vetämänä. Siinä mitään lupakirjoi tarvi.
      Mie oon tehny tätä jo viis vuotta tääl Ilomantsin kulmil. Kivaa ollu.

      Terv. Mauno Metsuri, Ilomantsi

      • Anonyymi

        Heleppoo hommaa. Taivaalle vaan. Meillä hinataan peltipailakalla talavisin järven jäältä. Turvallista ja kivaa, lapsetkin sen osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heleppoo hommaa. Taivaalle vaan. Meillä hinataan peltipailakalla talavisin järven jäältä. Turvallista ja kivaa, lapsetkin sen osaa.

        Pärssiisiin kaikki ilmailumääräykset. Tuu tarkastaja tänne P-Karjalaan, juodaan viinaa ja liidellään. Se on ihmisoikeusasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärssiisiin kaikki ilmailumääräykset. Tuu tarkastaja tänne P-Karjalaan, juodaan viinaa ja liidellään. Se on ihmisoikeusasia.

        Myö Reiskan kaa otetaa pullo ponuu, ja jouluna liito varjoillaan. Ilomantsis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myö Reiskan kaa otetaa pullo ponuu, ja jouluna liito varjoillaan. Ilomantsis.

        Stana. Reiskalta murtus taka jalka kum se veti Liitovarjolla vähä kovenpaa tohon ravintelin pihaan. Mut ei mittää. Kipsiä vaan, ja tiskille tuplat tillaamaan. Siitä saa sankaripisteitä, ehkä.

        Otetaan sille, ja kohta taas liidellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stana. Reiskalta murtus taka jalka kum se veti Liitovarjolla vähä kovenpaa tohon ravintelin pihaan. Mut ei mittää. Kipsiä vaan, ja tiskille tuplat tillaamaan. Siitä saa sankaripisteitä, ehkä.

        Otetaan sille, ja kohta taas liidellään.

        Myö uotellaa vuoren vaihretta ja sitte amputaan raketilla liito varjo alas taivaalta. Saisko Trafin tulen johtajaks?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myö uotellaa vuoren vaihretta ja sitte amputaan raketilla liito varjo alas taivaalta. Saisko Trafin tulen johtajaks?

        Nymmeni narut solmuun, eikä saada sitä selviteltyy. Mitäs ny pitäs tehrä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nymmeni narut solmuun, eikä saada sitä selviteltyy. Mitäs ny pitäs tehrä?

        Ostim viimeviikol kela-rahoil mopon, ja ny lähen hakeen kepardii kaupasta kun kello tullee yheksän. Jos ne narut vaiks selkiäis pikku pöllyssä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostim viimeviikol kela-rahoil mopon, ja ny lähen hakeen kepardii kaupasta kun kello tullee yheksän. Jos ne narut vaiks selkiäis pikku pöllyssä?

        Ei aukee. Lisää kaliaa. Kyä lähtee. Huomenna taivaalle.


      • Anonyymi

        Sä oot niitä harvoja jotka ovat ymmärtänyt tämän harrastuksen oikein!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä oot niitä harvoja jotka ovat ymmärtänyt tämän harrastuksen oikein!

        Mulla rupes käpy palaan noitten narujen kaa. Kuin joku tommosta nippuu selvittää? Laitoin siis koko rätin naruineen saunan uuniin, ja ostan huomenna Simpalta uuden. Stana.

        Ja sitte taas liidellään. Mut nyt tulee rajotuksii tähän sirkukseen. Alle kahen romillen känissä ei oo mittää asiaa ilimaan. Ku om se koronakin... Ja narui ette stana sotke sittes.

        Ilomantsin Battler Britton


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla rupes käpy palaan noitten narujen kaa. Kuin joku tommosta nippuu selvittää? Laitoin siis koko rätin naruineen saunan uuniin, ja ostan huomenna Simpalta uuden. Stana.

        Ja sitte taas liidellään. Mut nyt tulee rajotuksii tähän sirkukseen. Alle kahen romillen känissä ei oo mittää asiaa ilimaan. Ku om se koronakin... Ja narui ette stana sotke sittes.

        Ilomantsin Battler Britton

        Nysse om poltettu. Mistä saan uuden? Vai ostanko kaksmotoorisen turpiinikoneen? Ny lähtee. Eikä mee narut solmuun. Oottakaas vaan. Ohjaamomiehitys Sanginjoelta.
        Hii haa

        Ilomantsin kolminkertanen ritari. Kolome maavoittoo; Vaimo, tytär 8v, ja naapurin koera. Kyä ny om. Kuivana kakoseen.

        Siinä lähtee Neuvostoliiton poikulit, kum juoksen työkalu handussa amokia kentällä.

        Nih.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nysse om poltettu. Mistä saan uuden? Vai ostanko kaksmotoorisen turpiinikoneen? Ny lähtee. Eikä mee narut solmuun. Oottakaas vaan. Ohjaamomiehitys Sanginjoelta.
        Hii haa

        Ilomantsin kolminkertanen ritari. Kolome maavoittoo; Vaimo, tytär 8v, ja naapurin koera. Kyä ny om. Kuivana kakoseen.

        Siinä lähtee Neuvostoliiton poikulit, kum juoksen työkalu handussa amokia kentällä.

        Nih.

        Ei me mihinkään sua karkuun juosta, meil on isompi työkalu. Vaimoskin tykkäs siitä. Ja nelimoottorisii turbiinikoneitakin kentät väärällään. Olispa vielä bensaa niihin...

        T: JurriKakariini


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myö Reiskan kaa otetaa pullo ponuu, ja jouluna liito varjoillaan. Ilomantsis.

        Voi tziisus tätä keskustelun tasoa!


    • Anonyymi

      Onko teillä Ilo Mantsissa niitä liitelyvarjokurssei? Oon 16v tyttö Kitteeltä, ja karvankasvukin namussa on jo alkanu. Pääsiskö kurssille, kun karkasin just lastenkodista, ja nyt tartten jonkun uskottavan syyn pyörii vanhojen äijien kanssa. Ne maksaa hyvin.

      Pliide, auttakaa lasta hädässä.

      Pilde-Inkeri 16v

      • Anonyymi

        Ei tartte enää. Oon jo paksuna. Ny sitte kotiäiteenä vaan. Ostin mopoauton.

        Paksu-Inkeri 17v


    • Anonyymi

      Toi on ihan pelleilyy. Jos haluut liidellä varjolla, mee lentokoneeseen ja hyppää sieltä varjon varaan. Siinä sulle liitelyy. Jos et uskalla, mee naistenvessaan vempulle. Noi varjoliitelyt on homojen hommii.

      T: Ilomantsin Skyydiveri

      • Anonyymi

        "Noi varjoliitelyt on homojen hommii."

        Uskaltaisin ihan tilastollisesti ajatella, että laskuvarjolla hyppäävien joukossa on prosentuaalisesti suunnilleen yhtä paljon homoseksuaaleja kun väestössä keskimäärin ... sikäli kun joku aivan välttämättä tuolle "argumenttien" asteelle itsensä haluaa alentaa.

        Mutta aikuisemmin, ilmailu on laaja toiminta-alue ja jokainen valitsee sen itselleen ja kukkarolleen sopivan lajin ja osa useammankin.

        - https://www.gettyimages.fr/photos/parapente-montagne

        - https://www.altitude.news/top5/2021/05/28/meilleurs-spots-decouverte-parapente-montagne-france/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Noi varjoliitelyt on homojen hommii."

        Uskaltaisin ihan tilastollisesti ajatella, että laskuvarjolla hyppäävien joukossa on prosentuaalisesti suunnilleen yhtä paljon homoseksuaaleja kun väestössä keskimäärin ... sikäli kun joku aivan välttämättä tuolle "argumenttien" asteelle itsensä haluaa alentaa.

        Mutta aikuisemmin, ilmailu on laaja toiminta-alue ja jokainen valitsee sen itselleen ja kukkarolleen sopivan lajin ja osa useammankin.

        - https://www.gettyimages.fr/photos/parapente-montagne

        - https://www.altitude.news/top5/2021/05/28/meilleurs-spots-decouverte-parapente-montagne-france/

        Ja noin occamilaisittain tarkastellen tuo säikeen aloitus ei ollut kenenkään skydiverin tekemä. Ilomantsista on useampi sata kilometriä lähimpään laskuvarjokerhoon.


    • Anonyymi

      Nih.

      • Anonyymi

        Turhaa pelleilyy narujen ja rättien kaa. Ostakaa oikee lemkone ja ruvetkaa piluuteiks. Jos teist on siihen. Tääl Sokkajärvel tarvitaan hyvii lentäjii lisää. Meit on jo muutama, mut vielä mahtus. Toi Pilde-Inkerikin on taas vapaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaa pelleilyy narujen ja rättien kaa. Ostakaa oikee lemkone ja ruvetkaa piluuteiks. Jos teist on siihen. Tääl Sokkajärvel tarvitaan hyvii lentäjii lisää. Meit on jo muutama, mut vielä mahtus. Toi Pilde-Inkerikin on taas vapaana.

        " Tääl Sokkajärvel tarvitaan hyvii lentäjii lisää. Meit on jo muutama, mut vielä mahtus. "

        No, millaista lentoa ja millä kalustolla harrastatte ja paljonko tulee tiimaa per vuosi ja per nenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Tääl Sokkajärvel tarvitaan hyvii lentäjii lisää. Meit on jo muutama, mut vielä mahtus. "

        No, millaista lentoa ja millä kalustolla harrastatte ja paljonko tulee tiimaa per vuosi ja per nenä?

        Meil om Piiper Senneka se PA-34 kolmimoottorisena ja seittenpaikkasena versiona. Punanen. Paanaa kuluu vähäs enämpi, mut Pilde-Inkeri om lennonjohtelija. Osaa se muitaki juttui.
        Tervetuloo Sokkajärvelle ilmailun paratiisiin. Halpaa 100LL pensaa (pöllitty Joensuusta), ni ei kulu viinarahaa pensoihin.
        Verin just Sennekakalla tosta seittemääsataa mökin yli. Jälkipoltin huusi hoosiannaa. Mahtos niitä vituttaa?

        T: Pilde-Inkerin hoito 49v lenkkeiliä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meil om Piiper Senneka se PA-34 kolmimoottorisena ja seittenpaikkasena versiona. Punanen. Paanaa kuluu vähäs enämpi, mut Pilde-Inkeri om lennonjohtelija. Osaa se muitaki juttui.
        Tervetuloo Sokkajärvelle ilmailun paratiisiin. Halpaa 100LL pensaa (pöllitty Joensuusta), ni ei kulu viinarahaa pensoihin.
        Verin just Sennekakalla tosta seittemääsataa mökin yli. Jälkipoltin huusi hoosiannaa. Mahtos niitä vituttaa?

        T: Pilde-Inkerin hoito 49v lenkkeiliä

        Sitäpaittes ne Waltherin turpiinit on tehty sotakäyttöön ja LET-412 sta. Kyä Senneka saa kyytii vaiks 10 ruhoo ois ruumassa.

        T: Lenkkeiliä-hoito


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitäpaittes ne Waltherin turpiinit on tehty sotakäyttöön ja LET-412 sta. Kyä Senneka saa kyytii vaiks 10 ruhoo ois ruumassa.

        T: Lenkkeiliä-hoito

        Ne Waltterit pyörii oikes hyvin myös tupaöljyllä. Tulee halavemmaks lentää reuhottaa. Pilde-Inkeri ei haista eroo JET A1 ja tupaöljyn välillä. Senneka liihottaa puolilimaseks ku menee lämmityskustannusten osastoon kunnantalon kirjanpidossa.
        Kaiks heti Sokkajärvelle. Sennekalla kaksmoottoritiimaa n. 100€ / timma, NDB-lähestymisii voi harjotella paikallisen radioaseman mastoon, matalalentoharjotuksii minkkitarhojen päällä, mopopojille pelottelua tosi matalalla, Pilde-Inkeri rakastaa teit kaikkii. Mut se omki karjakko peruskoulutukseltansa, sittemmin merkantti.

        Kylä lähtee.

        Paikallinen Scandic-hotelli tarjoaa ilmailijoille 2hh 47€ / vrk. Sisältää aamupalan ja ilmaisen viinan. Sittes viäl ilimasta turistityttöö tanssilattijalla (jos sattuu oleen hetero).
        Varaukset tiedätte kyllä mistä.

        Kom kom hit.

        Sokkajärvi International

        EFPI (ei ole Piikajärvi, vaan tulee Pilde-Inkeristä). Jos epäselvää, ota riski.

        T: Pilde-Inkerin hoito


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne Waltterit pyörii oikes hyvin myös tupaöljyllä. Tulee halavemmaks lentää reuhottaa. Pilde-Inkeri ei haista eroo JET A1 ja tupaöljyn välillä. Senneka liihottaa puolilimaseks ku menee lämmityskustannusten osastoon kunnantalon kirjanpidossa.
        Kaiks heti Sokkajärvelle. Sennekalla kaksmoottoritiimaa n. 100€ / timma, NDB-lähestymisii voi harjotella paikallisen radioaseman mastoon, matalalentoharjotuksii minkkitarhojen päällä, mopopojille pelottelua tosi matalalla, Pilde-Inkeri rakastaa teit kaikkii. Mut se omki karjakko peruskoulutukseltansa, sittemmin merkantti.

        Kylä lähtee.

        Paikallinen Scandic-hotelli tarjoaa ilmailijoille 2hh 47€ / vrk. Sisältää aamupalan ja ilmaisen viinan. Sittes viäl ilimasta turistityttöö tanssilattijalla (jos sattuu oleen hetero).
        Varaukset tiedätte kyllä mistä.

        Kom kom hit.

        Sokkajärvi International

        EFPI (ei ole Piikajärvi, vaan tulee Pilde-Inkeristä). Jos epäselvää, ota riski.

        T: Pilde-Inkerin hoito

        Onko syyskuussa paljon varauksia, jos tulisin viikonlopuksi sinne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko syyskuussa paljon varauksia, jos tulisin viikonlopuksi sinne?

        On. Älä tule. Senneka paskana (laskutelineet), Pilde-Inkeri katkasuhoidossa. Oli vauhdikas kesä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On. Älä tule. Senneka paskana (laskutelineet), Pilde-Inkeri katkasuhoidossa. Oli vauhdikas kesä.

        Pilde-Inkeri löysi itelleen maajussin. Ukrainalainen voimanostaja, naisten 140kg sarjan Krimin mestari vuodelta 1985, reidet paksummat kun Sennekan laskutelineet, viikset, perskarvoilla polttais ukkoloihetkin. Kenttä on ny u/s, palataan juttuun kun Pilde-Inkerin lempi väljähtyy. Jos se ei pamahda paksuks?

        T: Pilde-Inkerin ex-hoito, Senneka-piluutti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pilde-Inkeri löysi itelleen maajussin. Ukrainalainen voimanostaja, naisten 140kg sarjan Krimin mestari vuodelta 1985, reidet paksummat kun Sennekan laskutelineet, viikset, perskarvoilla polttais ukkoloihetkin. Kenttä on ny u/s, palataan juttuun kun Pilde-Inkerin lempi väljähtyy. Jos se ei pamahda paksuks?

        T: Pilde-Inkerin ex-hoito, Senneka-piluutti

        Nymmä oon mustis.

        Kesna-piluutti


    • Anonyymi

      Mulla rupee stondaan.

    • Anonyymi

      Siinä meni mun viimenenkis pildemahku.

      Kesna-pilluutti

    • Anonyymi

      Mites ne liitelyvarjot jakselee?

    • Anonyymi

      Pilde-Inkeri om kuallu. Jäi kolome eriväristä mulkunkuulaa, KELA elättää kyä.

      Voimia omaisille.

      Seneca on myyty Tselentskille bordelliks Kiovaan. Jutikalla voi olla käyttöä sille.

    • Anonyymi

      Nysse apina haluu vielä F-16 koneita.

      Huh huh

    • Anonyymi

      Pilde-Inkerin mulukunkuula on sekarotunen. Kuka tunnustaa isyytensä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe