sosionomiksi?

kiinnostusta olisi vaan onk...

Valmistun tässä kohta puolin lähihoitajaksi ja haluaisin kovasti jatkaa amk-puolella sosionomiksi. Kertokaahan te jotka olette jo valmiit tai opiskelette juuri parasta aikaa sosionomiksi, mikä pääsykokeissa mielestänne ratkaisee/ratkaisi eniten sisään pääsyssä? Vai onko se vaan "tuuria" kuka pääsee ja kuka ei? Kiitos vastauksista etukäteen!!

63

34528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mona

      hae sinne...jos rahkeet riittää niin hae mieluummin yliopistoon lukemaan sosiaalitieteitä...noi amk sosionomit on aika turha juttu...tai tee vaikka lähärin hommia, nekin on fiksumpia! En oikeesti tajuu mihin noita sosionomeja muka tarvitaan... Entäs sairaanhoitaja? Eikö se kiinnosta? No tottakai saat hakee minne haluut..oon vaan lähipiiristä huomannu et sosionomi on aika huu haata.. Meinasin itsekin sinne joskus vuosia sitten hakea, mutta onneksi tulin järkiini. Nyt olen kohta valmis kätilö..ja onnellinen hyvästä valinnasta :) Joo mut tosiaan tsemiä sulle, päädytpä nyt minne tahansa!!

      • joko

        hevosen piä!


      • mitte

        Miksi yliopistoon kun palkka tulisi olemaan kuitenkin sama? Siis yliopisto-opinnot, mutta palkka sama kuin sosionomilla. Ja sosionomilla työt samat kuin lähihoitajalla. Ja senkin lähihoitajan palkka taitaa olla samaa luokkaa eli summasummarum...ei kannata valmistua kuin lähihoitajaksi tuolla alalla. Sossujen palkka on peestä ja sosiaalitieteitä lukeva (tai sos.työtä) ei voita kuin tutkinnossa, ei muussa. Voi vain leuhkia että on käynyt yliopiston...


      • Dornbeast

        Huh? Ai mihin sosionomeja tarvitaan. Oletpa tosi itsesi herra ja luulet että kaikki selviää yhteiskunnassa. Näin lyhyesti avuntarvitsijoita...
        -Vankilastavapautuvat
        -Maahanmuuttajat
        -Päihdeongelmaiset
        -Mielenterveysongelmaiset
        -Perheettömät lapset
        Jne...pitäisikö heidät jättää kadulle omanonnensa nojaan?


      • Dornbeast

        Niin sinusta teoria on tärkeämpää kuin käytäntö...Itse pidän sosionomin ammattia tärkeämpänä kuin linssit huurussa kirjassa kiinni olevaa teoreettikkoa. Mitähyötyä on jakaa tietoa intellektuelli piireissä, kun asiakkaat on syrjäytettyjä...


      • kans

        Hakekaa sosionomiksi ja varsinki diakin puolelle, koska siellä on paljon käytännön harjoittelua. Työpaikka opiskelun jälkeen 99% varma. Tietysti se on paljon ihmisestä kiinni ja aktiiviisuudesta :) Töitä riittää myös opiskeluajalla..
        Peukkuja kaikille!!


      • tsekkaahan tilastot
        mitte kirjoitti:

        Miksi yliopistoon kun palkka tulisi olemaan kuitenkin sama? Siis yliopisto-opinnot, mutta palkka sama kuin sosionomilla. Ja sosionomilla työt samat kuin lähihoitajalla. Ja senkin lähihoitajan palkka taitaa olla samaa luokkaa eli summasummarum...ei kannata valmistua kuin lähihoitajaksi tuolla alalla. Sossujen palkka on peestä ja sosiaalitieteitä lukeva (tai sos.työtä) ei voita kuin tutkinnossa, ei muussa. Voi vain leuhkia että on käynyt yliopiston...

        Sosionomi (amk) tienaa keskimäärin huomattavasti paremmin kuin yliopistosta valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteri. Sosionomi (amk) -tutkinnolla on myös huomattavasti paremmat työllistyminen.


    • hoo

      Valinta oli vaihtaa linjaa. Sosionomiksi opiskelu vaihtuu terveydenhoitajaksi, toivottavasti. Mulla lähäripohja ja th-puoli tuntuu paaaaljon mielenkiintoisemmalta. Kantsii toden teolla miettiä jos haluat sossumeininkiä.

      • khvälhsoth

        Sama täällä!


    • minä

      kylläpä on sosionomeja halventavia nuo kirjoitukset! itse valmistun lähiaikoina sosionomiksi ja on ollu hyvä koulu! sitä en osaa sanoa, että mikä siinä kouluun pääsyssä ratkaisi, mutta kuitenkin... olen itse usein opiskelujen aikaan pohtinut, että lähihoitajapohja olis hyvä juttu sosionomilla! Ite oon lukiopohjalla ja usein miettiny, että olispa tullu ensin luettua lähikseksi... tottakai lukiopohjastakin on hyötyy, mutta lähikset ovat jo tehneet esim harjottaluissaan käytännönjuttuja! mutta lähispohjalla muista sitten kun valmistus sosionomiksi, että olet sosionomi ja menet sen koulyutuksen hommiin ja sosionomin palkalla!

      • ????

        tavalla sosionomin ja lähiksen työt eroo toisistaan?


      • kyllästynyt
        ???? kirjoitti:

        tavalla sosionomin ja lähiksen työt eroo toisistaan?

        Riippuu titenkin työkuvasta!


      • turha sosionomi
        ???? kirjoitti:

        tavalla sosionomin ja lähiksen työt eroo toisistaan?

        Lähihoitajilla on paljon enemmän kysyntää ja työmahdollisuuksia kuin sosionomilla. Lähihoitajilla kun on sitä terveydenhuoltopuolta.
        Sosionomit on väliinputoajia. He eivät kelpaa vanhainkoteihin, koska puuttuu terveydenhuollollinen kokemus. Päiväkoteihin he eivät kelpaa lastentarhaopettajiksi muutoin kuin että suorittaa lisäksi 20 ov esi-ja alkuopetuksen opinnot. Sosionomeille ei ole koulutusta vastaavaa työtä yksinkertaisesti. Suurin osa tutuistani työskentelee alemmissa hommissa mihin koulutus alunperin tarkoitettiin(4h kotipalvelussa, koulunkäyntiavustajana, lastenhoitajana). Samaan hommaan pääsee lähihoitajan papereilla ja heillä kansainvälinen työllistyminen on vielä aivan eri luokkaa kuin sosionomilla. Ruotsissa, Norjasa lähäreille riittäis työtä vaikka kuin paljon. Meepä sosionomina kyseleen niin näyttävät punasta valoa.
        Itse opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi, on monipuolisemmat työllistymismahdollisuudet, heti on muuten parempia työtarjouksia ilmaantunut:)
        Uskomatonta ja hullua! Koko sosionomi touhu on suurta kusetusta, ei voi ymmärtää...näin meitä ahkeria nuoria naisia huijataan. Opiskelu ei tosiaan näy palkkapussissa.


      • turha sosionomi
        turha sosionomi kirjoitti:

        Lähihoitajilla on paljon enemmän kysyntää ja työmahdollisuuksia kuin sosionomilla. Lähihoitajilla kun on sitä terveydenhuoltopuolta.
        Sosionomit on väliinputoajia. He eivät kelpaa vanhainkoteihin, koska puuttuu terveydenhuollollinen kokemus. Päiväkoteihin he eivät kelpaa lastentarhaopettajiksi muutoin kuin että suorittaa lisäksi 20 ov esi-ja alkuopetuksen opinnot. Sosionomeille ei ole koulutusta vastaavaa työtä yksinkertaisesti. Suurin osa tutuistani työskentelee alemmissa hommissa mihin koulutus alunperin tarkoitettiin(4h kotipalvelussa, koulunkäyntiavustajana, lastenhoitajana). Samaan hommaan pääsee lähihoitajan papereilla ja heillä kansainvälinen työllistyminen on vielä aivan eri luokkaa kuin sosionomilla. Ruotsissa, Norjasa lähäreille riittäis työtä vaikka kuin paljon. Meepä sosionomina kyseleen niin näyttävät punasta valoa.
        Itse opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi, on monipuolisemmat työllistymismahdollisuudet, heti on muuten parempia työtarjouksia ilmaantunut:)
        Uskomatonta ja hullua! Koko sosionomi touhu on suurta kusetusta, ei voi ymmärtää...näin meitä ahkeria nuoria naisia huijataan. Opiskelu ei tosiaan näy palkkapussissa.

        joka opiskelee lähihoitajaksi, jos se jäi epäselväksi. En siis lähihoitaja joka haukkuu sosionomeja vaan kummajainen joka opiskelee "korkeammasta" tutkinnosta alemmaksi parempien työllistymismahdollisuuksien takia.(sairaanhoitajaksi nyt en sentään halua)
        Harmittaa, kun aikoinaan olin niin tyhmä, kun kuvittelin, että sosionomikoulutus takaisi hyvänkin työpaikan. Suosittelen jokaiselle sosionomille lähihoitaja taustaa, sitten niitä töitä irtoaa hyvin;)


      • turha sosionomi
        turha sosionomi kirjoitti:

        joka opiskelee lähihoitajaksi, jos se jäi epäselväksi. En siis lähihoitaja joka haukkuu sosionomeja vaan kummajainen joka opiskelee "korkeammasta" tutkinnosta alemmaksi parempien työllistymismahdollisuuksien takia.(sairaanhoitajaksi nyt en sentään halua)
        Harmittaa, kun aikoinaan olin niin tyhmä, kun kuvittelin, että sosionomikoulutus takaisi hyvänkin työpaikan. Suosittelen jokaiselle sosionomille lähihoitaja taustaa, sitten niitä töitä irtoaa hyvin;)

        Mutta totuus on se, että sosionomien työmarkkina-asema ei ole niitä parhaita mahdollisia. Kannattaa suhtautua kriittisesti koulutukseensa, vaaleanpunaisten lasien läpi jos katsoo tulee pahemman kerran pettymään. Sosionomien työttömyys on 14%, samaan aikaan puhutaan kuinka kova hoitajapula maassamme on.....
        Sosionomiksi opiskelu on hyvinkin mielenkiintoista, mutta työelämä ei tunne sosionomeja kovin hyvin eikä heille oikein tunnu löytyvän sopivaa rakoa sieltä, ainakaan koulutusta vastaavaa.


      • turha sosionomi
        turha sosionomi kirjoitti:

        Mutta totuus on se, että sosionomien työmarkkina-asema ei ole niitä parhaita mahdollisia. Kannattaa suhtautua kriittisesti koulutukseensa, vaaleanpunaisten lasien läpi jos katsoo tulee pahemman kerran pettymään. Sosionomien työttömyys on 14%, samaan aikaan puhutaan kuinka kova hoitajapula maassamme on.....
        Sosionomiksi opiskelu on hyvinkin mielenkiintoista, mutta työelämä ei tunne sosionomeja kovin hyvin eikä heille oikein tunnu löytyvän sopivaa rakoa sieltä, ainakaan koulutusta vastaavaa.

        opiskelkaa enemmin toimintaterapeuteiksi, fysioterapeuteiksi, hammashoitajiksi, lähihoitajiksi, sairaanhoitajiksi, kätilöiksi, optikoiksi, sosiaalityöntekijöiksi, lastentarhaopettajiksi yms. koko amk-sosiaalitouhu on täyttä pa...kaaa, ikävää mutta niin harvinaisen totta!


      • anniina
        turha sosionomi kirjoitti:

        opiskelkaa enemmin toimintaterapeuteiksi, fysioterapeuteiksi, hammashoitajiksi, lähihoitajiksi, sairaanhoitajiksi, kätilöiksi, optikoiksi, sosiaalityöntekijöiksi, lastentarhaopettajiksi yms. koko amk-sosiaalitouhu on täyttä pa...kaaa, ikävää mutta niin harvinaisen totta!

        Sosionomien työttömyys on vain 14 % niin sehän on HYVÄ, siis jos työttöminä on tuon verran, työtilannehan on mahtava (mistähän muuten löysit moisen, kuulostaa uskomattoman hyvältä) taisit tajuta väärin lukemasi??
        Ja sosiaalialalla on tunnetusti matalat palkat, sosiaalityöntekijän (yliopisto koulutus) palkka on aivan samaa luokkaa kuin sosionomin, tää on fakta.


      • th-opisk.
        turha sosionomi kirjoitti:

        opiskelkaa enemmin toimintaterapeuteiksi, fysioterapeuteiksi, hammashoitajiksi, lähihoitajiksi, sairaanhoitajiksi, kätilöiksi, optikoiksi, sosiaalityöntekijöiksi, lastentarhaopettajiksi yms. koko amk-sosiaalitouhu on täyttä pa...kaaa, ikävää mutta niin harvinaisen totta!

        jos se hoitoala ei kiinnosta. Ite opiskelen terkaks, muta hain yhteishaus sossukouluu, koska sosiaalipuolenasiat kiinnostaa enemmän. Mä inhoon niitä piikkejä, letkuja yms. voin hyvin kuvitella itteni istumassa sosiaalitoimistossa ja käsittelemäs toimeentulotukipapereita. Eli turha tuputtaa kaikille sitä sairaanhoitajaa tai muutaka sellasta jos hoitotyö ei kiinnosta!


      • th-opisk.
        anniina kirjoitti:

        Sosionomien työttömyys on vain 14 % niin sehän on HYVÄ, siis jos työttöminä on tuon verran, työtilannehan on mahtava (mistähän muuten löysit moisen, kuulostaa uskomattoman hyvältä) taisit tajuta väärin lukemasi??
        Ja sosiaalialalla on tunnetusti matalat palkat, sosiaalityöntekijän (yliopisto koulutus) palkka on aivan samaa luokkaa kuin sosionomin, tää on fakta.

        ei olluu tarkotettu sulle anniina vaan tälle "turhalle sosionomille"


      • th-opisk.
        turha sosionomi kirjoitti:

        opiskelkaa enemmin toimintaterapeuteiksi, fysioterapeuteiksi, hammashoitajiksi, lähihoitajiksi, sairaanhoitajiksi, kätilöiksi, optikoiksi, sosiaalityöntekijöiksi, lastentarhaopettajiksi yms. koko amk-sosiaalitouhu on täyttä pa...kaaa, ikävää mutta niin harvinaisen totta!

        Älä viitti haukkuu tota sosionomijuttua jos ite oot siihe kyllästyny ja siinä sivussa tuputtaa hoitotyötä muille. Täällä on kuule varmaa paljo enemmän sellasia ihmisiä, jotka on nimenomaan tohon hoitotyöhön kyllästyny. Lukekoon kukin sen ammatin miltä itestää tuntuu.


      • ...
        anniina kirjoitti:

        Sosionomien työttömyys on vain 14 % niin sehän on HYVÄ, siis jos työttöminä on tuon verran, työtilannehan on mahtava (mistähän muuten löysit moisen, kuulostaa uskomattoman hyvältä) taisit tajuta väärin lukemasi??
        Ja sosiaalialalla on tunnetusti matalat palkat, sosiaalityöntekijän (yliopisto koulutus) palkka on aivan samaa luokkaa kuin sosionomin, tää on fakta.

        Onhan sosionomin ja sosiaalityöntekijän palkassa parhaimmillaan tai pahimmillaan 400 euroakin eroa. Mun mielestä se on ainakin suht iso ero.


      • turha sosionomi
        anniina kirjoitti:

        Sosionomien työttömyys on vain 14 % niin sehän on HYVÄ, siis jos työttöminä on tuon verran, työtilannehan on mahtava (mistähän muuten löysit moisen, kuulostaa uskomattoman hyvältä) taisit tajuta väärin lukemasi??
        Ja sosiaalialalla on tunnetusti matalat palkat, sosiaalityöntekijän (yliopisto koulutus) palkka on aivan samaa luokkaa kuin sosionomin, tää on fakta.

        http://www.stakes.fi/dialogi/02/dia20025/4.htm

        toivon parempaa tulevaisuutta teille myöhemmin valmistuville:)


      • Salla
        th-opisk. kirjoitti:

        Älä viitti haukkuu tota sosionomijuttua jos ite oot siihe kyllästyny ja siinä sivussa tuputtaa hoitotyötä muille. Täällä on kuule varmaa paljo enemmän sellasia ihmisiä, jotka on nimenomaan tohon hoitotyöhön kyllästyny. Lukekoon kukin sen ammatin miltä itestää tuntuu.

        Itse sosionomina en haluaisi tehdä ns. hoitotyötä, paljon enemmän minua kiinnostaa kaikenlainen toiminnanohjaus ja laitoksissa johtotyö tms. Sellaisiin töihin olen pätevä, toisin kuin lähihoitaja. Itse suunnittelen työkseni erilaisia terapia-ja toimintomuotoja, ohjaan kaikenlaista toimintaa musiikkiin, taiteeseen ja käsitöihin liittyvää ja aion suorittaa myös hallinolliseen pätevyyteen liittyviä opintoja enemmän ja keskittyä johtotehtäviin. Ei nämä sosionomiopinnot suinkaan ole turhia olleet, yksikään lähihoitaja ei pystyisi tekemään niitä töitä mitä itse tällä hetkellä teen.


      • äippä
        Salla kirjoitti:

        Itse sosionomina en haluaisi tehdä ns. hoitotyötä, paljon enemmän minua kiinnostaa kaikenlainen toiminnanohjaus ja laitoksissa johtotyö tms. Sellaisiin töihin olen pätevä, toisin kuin lähihoitaja. Itse suunnittelen työkseni erilaisia terapia-ja toimintomuotoja, ohjaan kaikenlaista toimintaa musiikkiin, taiteeseen ja käsitöihin liittyvää ja aion suorittaa myös hallinolliseen pätevyyteen liittyviä opintoja enemmän ja keskittyä johtotehtäviin. Ei nämä sosionomiopinnot suinkaan ole turhia olleet, yksikään lähihoitaja ei pystyisi tekemään niitä töitä mitä itse tällä hetkellä teen.

        Kerrankin joku puhuu asiaa! Ilen itse Sairaanhoitajaksi opiskellut ja alaa vaihtanut pian valmis sosionomi... Ei paljoa jaksanut innostaa hoitoalan työt. Aina sai juosta kieli vyön alla ja tuskin pitää minkäänlaista ruokataukoa. Vanhusten määrän lisääntyessä myös ns. likaista työtä joutuu tekemään paljon eli siivota p----a... Fyysisesti työ on myös todella raskasta ja selkä onkin todella kovilla.
        Samaa mieltä olen myös siitä, että lähihoitajan paukut eivät todellakaan riitä siihen kaikkeen, mihin sosionomin koulutus antaa valmiudet. Kaiken työnhän oppii vasta käytännössä! Sama pätee myös mm.sairaanhoitajiin! Ja nyt voisi loppua tuo lähäreiden ylistys, tarpeellinen ammattiryhmä, mutta aikalailla suppea on koulutus verrattuna s-hoitajiin ja sosionomeihin!


      • tidrik
        äippä kirjoitti:

        Kerrankin joku puhuu asiaa! Ilen itse Sairaanhoitajaksi opiskellut ja alaa vaihtanut pian valmis sosionomi... Ei paljoa jaksanut innostaa hoitoalan työt. Aina sai juosta kieli vyön alla ja tuskin pitää minkäänlaista ruokataukoa. Vanhusten määrän lisääntyessä myös ns. likaista työtä joutuu tekemään paljon eli siivota p----a... Fyysisesti työ on myös todella raskasta ja selkä onkin todella kovilla.
        Samaa mieltä olen myös siitä, että lähihoitajan paukut eivät todellakaan riitä siihen kaikkeen, mihin sosionomin koulutus antaa valmiudet. Kaiken työnhän oppii vasta käytännössä! Sama pätee myös mm.sairaanhoitajiin! Ja nyt voisi loppua tuo lähäreiden ylistys, tarpeellinen ammattiryhmä, mutta aikalailla suppea on koulutus verrattuna s-hoitajiin ja sosionomeihin!

        Olen 10 vuotta työskennellyt päivähoitajana, ja nyt omien lasten kasvettua isommiksi olen kovasti ajatellut siirtyä koulun penkille, ja mielessä olisi aikuisopiskelu pohjainen sosionomin koulutus.Mitä olette koulutuksesta mieltä? Kertokaa kokemuksia?Kamalaa luettavaa nuo aikaisemmat "morkkaukset" sosionomien työn turhuudesta/opiskelusta...Itellä mielessä esimiestehtävät,onko muita teitä päästä helpommalla etenemään päivähoitajasta muun sosiaalialan "pomoksi"?Ala kun kiinnostaa, ja selkä ei kestä hoitsujen hommia...


      • eräs opiskelija
        turha sosionomi kirjoitti:

        Lähihoitajilla on paljon enemmän kysyntää ja työmahdollisuuksia kuin sosionomilla. Lähihoitajilla kun on sitä terveydenhuoltopuolta.
        Sosionomit on väliinputoajia. He eivät kelpaa vanhainkoteihin, koska puuttuu terveydenhuollollinen kokemus. Päiväkoteihin he eivät kelpaa lastentarhaopettajiksi muutoin kuin että suorittaa lisäksi 20 ov esi-ja alkuopetuksen opinnot. Sosionomeille ei ole koulutusta vastaavaa työtä yksinkertaisesti. Suurin osa tutuistani työskentelee alemmissa hommissa mihin koulutus alunperin tarkoitettiin(4h kotipalvelussa, koulunkäyntiavustajana, lastenhoitajana). Samaan hommaan pääsee lähihoitajan papereilla ja heillä kansainvälinen työllistyminen on vielä aivan eri luokkaa kuin sosionomilla. Ruotsissa, Norjasa lähäreille riittäis työtä vaikka kuin paljon. Meepä sosionomina kyseleen niin näyttävät punasta valoa.
        Itse opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi, on monipuolisemmat työllistymismahdollisuudet, heti on muuten parempia työtarjouksia ilmaantunut:)
        Uskomatonta ja hullua! Koko sosionomi touhu on suurta kusetusta, ei voi ymmärtää...näin meitä ahkeria nuoria naisia huijataan. Opiskelu ei tosiaan näy palkkapussissa.

        Nyt en ollenkaan tajua miksi lähihoitajat ja sosionomit sekotetaan keskenään? Nehän tekee aivan eri työtä. Sosionomin paperit on erittäin hyödylliset kun haetaan töitä lastenkodista, vastaanottokeskuksesta tms. Noihin ei pääse lähihoitajat. Lisäksi sosionomin papereilla voi hakea hallinnollisia tehtäviä. Niihinkään ei pääse lähihoitajat. Siis toisinsanoen lähihoitajat tekee ihan erilaisia töitä.
        On hyvä olla jonkinmoinen pohjakoulutus ennen kuin hakee alkaa opiskella sosionomiksi kuten lähihoitaja tai nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja

        Näin on


      • jos kerran sosionomi olet
        turha sosionomi kirjoitti:

        opiskelkaa enemmin toimintaterapeuteiksi, fysioterapeuteiksi, hammashoitajiksi, lähihoitajiksi, sairaanhoitajiksi, kätilöiksi, optikoiksi, sosiaalityöntekijöiksi, lastentarhaopettajiksi yms. koko amk-sosiaalitouhu on täyttä pa...kaaa, ikävää mutta niin harvinaisen totta!

        sosiaalityöntekijätkin ovat koulutukseltaan sosionomeja, heillä ei kaikilla ole yliopistotutkintoa..


      • kyllä jämpti on näin
        turha sosionomi kirjoitti:

        opiskelkaa enemmin toimintaterapeuteiksi, fysioterapeuteiksi, hammashoitajiksi, lähihoitajiksi, sairaanhoitajiksi, kätilöiksi, optikoiksi, sosiaalityöntekijöiksi, lastentarhaopettajiksi yms. koko amk-sosiaalitouhu on täyttä pa...kaaa, ikävää mutta niin harvinaisen totta!

        Älkää uskoko tämän 'trha sosionomi' tyypin juttuja. Sosionomit revitään kouluista duuneihin jopa ennen valmistumista, koska tarve on niin suuri ja kasvaa päivä päivältä. Sosionomi voi työskennellä virastoissa, lasten ja nuorten kanssa, vammaisten kanssa, vanhusten kanssa, lastensuojelussa, huumepuolella, kunnan tehtävissä, perhepäivähoitajana, terapeuttina and list goes on! Sosionomin kuukausipalkka on n. TUHAT euroa enemmän kuin lähihoitajan keskimääräisesti. En tiedä kuinka tampio tuon kirjoittajan on täytynyt olla kun päästelee suustaan tuollaista täyttä väärää tietoa. Sosiaaliala on tulevaisuuden varmin ala. Lukekaa mitä tahansa tutkimusta työllistymisestä ja tulevaisuuden näkymistä työmarkkinoilla niin huomaatte. Epäilenpä, että tuo kirjoittaja on koulussaan epäonnistunut katkera valittaja, joka turhaan pelottelee nuoria pois alalta, jolla on aivan mielettömän laajat mahdollisuudet. Väittäisinpä, että sosionomin koulutus antaa Suomen laajimmat vaihtoehdot mitä tulee työpaikan valintaan.


      • 12345sos
        turha sosionomi kirjoitti:

        Lähihoitajilla on paljon enemmän kysyntää ja työmahdollisuuksia kuin sosionomilla. Lähihoitajilla kun on sitä terveydenhuoltopuolta.
        Sosionomit on väliinputoajia. He eivät kelpaa vanhainkoteihin, koska puuttuu terveydenhuollollinen kokemus. Päiväkoteihin he eivät kelpaa lastentarhaopettajiksi muutoin kuin että suorittaa lisäksi 20 ov esi-ja alkuopetuksen opinnot. Sosionomeille ei ole koulutusta vastaavaa työtä yksinkertaisesti. Suurin osa tutuistani työskentelee alemmissa hommissa mihin koulutus alunperin tarkoitettiin(4h kotipalvelussa, koulunkäyntiavustajana, lastenhoitajana). Samaan hommaan pääsee lähihoitajan papereilla ja heillä kansainvälinen työllistyminen on vielä aivan eri luokkaa kuin sosionomilla. Ruotsissa, Norjasa lähäreille riittäis työtä vaikka kuin paljon. Meepä sosionomina kyseleen niin näyttävät punasta valoa.
        Itse opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi, on monipuolisemmat työllistymismahdollisuudet, heti on muuten parempia työtarjouksia ilmaantunut:)
        Uskomatonta ja hullua! Koko sosionomi touhu on suurta kusetusta, ei voi ymmärtää...näin meitä ahkeria nuoria naisia huijataan. Opiskelu ei tosiaan näy palkkapussissa.

        Sosionomeja valitaan esim. lastensuojelun ohjaajaksi ja perhetyöntekijäksi - lähihoitajien kelpoisuus ei siis riitä ainakaan pääkaupunkiseudulla. Lähihoitajia palkataan ns. perushoidollisiin tehtäviin pienemmällä alkupalkalla.


    • lähihoitajaksi opiskelemaan...

      "Aina sai juosta kieli vyön alla ja tuskin pitää minkäänlaista ruokataukoa. Vanhusten määrän lisääntyessä myös ns. likaista työtä joutuu tekemään paljon eli siivota p----a... Fyysisesti työ on myös todella raskasta ja selkä onkin todella kovilla.
      Samaa mieltä olen myös siitä, että lähihoitajan paukut eivät todellakaan riitä siihen kaikkeen, mihin sosionomin koulutus antaa valmiudet. Kaiken työnhän oppii vasta käytännössä! Sama pätee myös mm.sairaanhoitajiin! Ja nyt voisi loppua tuo lähäreiden ylistys, tarpeellinen ammattiryhmä, mutta aikalailla suppea on koulutus verrattuna s-hoitajiin ja sosionomeihin!"
      Yhdyn edelliseen, vaikkakin...:
      Ylläolevaan huomauttaisin, että tässä taidetaan nähdä lähihoitajan työt vain vanhustyönä, mitä se ei suinkaan ole, jos olet erikoistunut esim. lapsiin, tai vaikkapa vammaistyöhön (mukaan luetaan siis myös näkö-ja kuulovammaiset)! Itse olen pian valmistuva lähihoitaja, enkä todellakaan lähtisi vanhustyöhön. Harkitsen myös mahdollisia sosionomin opintoja.

      Erona, oleellisena sellaisena, sosionomin ja lähihoitajan välillä näen seuraavan esimerkin: Lähihoitajat useimmiten ovat niitä, jotka ovat esim. kehitysvammaisten hoitokodeissa/tuetuissa asumisyksiköissä tms. töissä, sosionomit puolestaan ovat heitä, jotka työskentelevät ohjaajina ja vetäjinä kehitysvammaisten päivätoimintakeskuksissa.

      Kuten sanottua, harkitsen itse sosionomin opiskeluja, sillä olen kiinnostunut toimimaan ja saamaan valmiudet toimimaan ohjaajana, en arjen toimien (pesut, ruoat, pukemiset) avustaja niinkään, vaikka siinäkin on omat ilonsa:).
      ...........Ja palaten ketjun ensimmäiseen viestiin:

      "Kertokaahan te jotka olette jo valmiit tai opiskelette juuri parasta aikaa sosionomiksi, mikä pääsykokeissa mielestänne ratkaisee/ratkaisi eniten sisään pääsyssä?" ??????????????

      • wtf..

        Itse olen käynyt lukion ja ollut töissä nuorisohommissa. EI MUKA OLE TÖITÄ!? Joensuussa on ainaskin pula työntekijöistä sosionomeista ainakin. Töitä löytyy aina, kun vaan jaksaa olla sisukas.

        Kysymys kuitenkin oli, mikä siellä pääsykokeissa ratkaisee? Vastaus: Asenne, hain ensimmäistä kertaa ja sisälle pääsin. Menin sinne kokeeseen sillä asenteella, että sisään mennään, TÄMÄ on se juttu mitä todella haluan tehdä. Pitää vaan olla oma itsensä.


      • Tuleva sosionomi :)
        wtf.. kirjoitti:

        Itse olen käynyt lukion ja ollut töissä nuorisohommissa. EI MUKA OLE TÖITÄ!? Joensuussa on ainaskin pula työntekijöistä sosionomeista ainakin. Töitä löytyy aina, kun vaan jaksaa olla sisukas.

        Kysymys kuitenkin oli, mikä siellä pääsykokeissa ratkaisee? Vastaus: Asenne, hain ensimmäistä kertaa ja sisälle pääsin. Menin sinne kokeeseen sillä asenteella, että sisään mennään, TÄMÄ on se juttu mitä todella haluan tehdä. Pitää vaan olla oma itsensä.

        Ja viestiketjuhan oli aloitettu jo nelisen vuotta sitten...

        Aloitan ens viikolla sosionomiopinnot ja asenne se tosiaan taitaa olla jolla sisään päästiin :) Pääsykokeessa on tosin myös psykologiset testit joten kai niistäkin jotain päätellään...?!


      • Sosionomiopiskelija
        Tuleva sosionomi :) kirjoitti:

        Ja viestiketjuhan oli aloitettu jo nelisen vuotta sitten...

        Aloitan ens viikolla sosionomiopinnot ja asenne se tosiaan taitaa olla jolla sisään päästiin :) Pääsykokeessa on tosin myös psykologiset testit joten kai niistäkin jotain päätellään...?!

        Olen perushoitaja ja opiskelen parhaillaan Sosionomiksi. Hoitoalan ammatista on paljon hyötyä harjoitteluissa ja teoria-opinnoissa. Käytännön työskentely lisää oikeata ymmärrystä lähimmäisistä, jotka tarvitsevat apuasi.
        Sosionomikoulutukseen pääsykokeissa sisään pääsee, kun on kiinnostunut alasta ja realistiset mahdollisuudet selvitä koulutuksesta ja tulevasta työstä.
        Sosionomin pitäisi olla sellainen, joka uskoo jokaisen ihmisen tasa-arvoon ja itsemääräämisoikeuteen.
        Työtä on vielä paljon sosiaalipuolella.


      • 2 vuoden päästä
        Tuleva sosionomi :) kirjoitti:

        Ja viestiketjuhan oli aloitettu jo nelisen vuotta sitten...

        Aloitan ens viikolla sosionomiopinnot ja asenne se tosiaan taitaa olla jolla sisään päästiin :) Pääsykokeessa on tosin myös psykologiset testit joten kai niistäkin jotain päätellään...?!

        oletko valmistunut?


    • Tuleva Sossuilija

      Aloitin viime tammikuussa sosionomiopinnot. Pääsykokeissa, missä kävin (Piramk, nykyinen TAMK) oli essee annetun materiaalin pohjalta, ryhmätilanne jota psykologit valvoivat ja opettajan haastattelu. 9 pisteen päähän jäi pääsy, mutta pääsinkin sitten ihan kevyesti hieman pienemmälle paikkakunnalle niillä pisteillä :) Hain oikeastaan hetken mielijohteesta, mutta olen kyllä tykännyt! Ennen kiinnosti enemmän hoitopuolen hommat, mutta nyt olen sitä mieltä, että sosiaalipuoli taitaa olla enemmän se mun juttu (nimim. verikammoinen). Töitä pitäisi riittää sosiaalipuolella, ja sosionomi-nimikekkin taidetaan nykyisin tuntea paremmin työkentillä.

      • tuleva opiskelija

        kertoisitko vähän, minkäläinen opiskelu on?


      • Tuleva sossuilija
        tuleva opiskelija kirjoitti:

        kertoisitko vähän, minkäläinen opiskelu on?

        Meillä on ollut ryhmätöitä, luentoja, paritöitä, yksilötöitä, draamaa, käsitöitä... Olemme opiskelleet tähän mennessä mm. äidinkieltä, terveysasioita (erilaisia fyysisiä sairauksia, mielenterveys), sosiaalisia ongelmia (köyhyys, syrjäytyminen jne), psykologiaa, sosiologiaa, eri tutkimusmenetelmiä, jonkin verran myös ollaan pintapuolisesti käyty sosiaalityön perusteita. Jonkin verran on ollut vierailijoita ja vierailuita eri paikkoihin. Vapaapäiviä oli keväällä aika paljon, mutta osa meni kirjallisten töiden tekemiseen. Tenttejä ei ole ollut paljoa, ja kaikki tentit mitä on ollut, ovat olleet melko helppoja, jos on yhtään lukenut. Aika helppolla tuntuu saavan hyviä numeroita, esimerkiksi 4:sen eteen ei tarvitse erityisemmin raataa, eikä kyllä 5:kaan. Näin opiskelujen alussa on aika paljon ns. perusopintoja, jotka saattavat maistuvat välillä täysin puulta. Onneksi pian on enemmän myös niitä varsinaisia "ammattiopintoja".
        Opiskelumenetelmät, ja mitä painotetaan, vaihtelevat varmasti eri koulujen välillä.
        Kysy vaan lisää, jos tulee jotain mieleen.


      • tuleva opiskelija
        Tuleva sossuilija kirjoitti:

        Meillä on ollut ryhmätöitä, luentoja, paritöitä, yksilötöitä, draamaa, käsitöitä... Olemme opiskelleet tähän mennessä mm. äidinkieltä, terveysasioita (erilaisia fyysisiä sairauksia, mielenterveys), sosiaalisia ongelmia (köyhyys, syrjäytyminen jne), psykologiaa, sosiologiaa, eri tutkimusmenetelmiä, jonkin verran myös ollaan pintapuolisesti käyty sosiaalityön perusteita. Jonkin verran on ollut vierailijoita ja vierailuita eri paikkoihin. Vapaapäiviä oli keväällä aika paljon, mutta osa meni kirjallisten töiden tekemiseen. Tenttejä ei ole ollut paljoa, ja kaikki tentit mitä on ollut, ovat olleet melko helppoja, jos on yhtään lukenut. Aika helppolla tuntuu saavan hyviä numeroita, esimerkiksi 4:sen eteen ei tarvitse erityisemmin raataa, eikä kyllä 5:kaan. Näin opiskelujen alussa on aika paljon ns. perusopintoja, jotka saattavat maistuvat välillä täysin puulta. Onneksi pian on enemmän myös niitä varsinaisia "ammattiopintoja".
        Opiskelumenetelmät, ja mitä painotetaan, vaihtelevat varmasti eri koulujen välillä.
        Kysy vaan lisää, jos tulee jotain mieleen.

        kiitos vastauksesta. oletko nuorten vai aikuisten puolella? onko kokemuksia aikuislinjalla opiskelusta?


      • Tuleva sossuilija
        tuleva opiskelija kirjoitti:

        kiitos vastauksesta. oletko nuorten vai aikuisten puolella? onko kokemuksia aikuislinjalla opiskelusta?

        Nuorten puolella opiskelen, en tiedä aikuispuolen käytännöistä.


      • amkxx
        Tuleva sossuilija kirjoitti:

        Nuorten puolella opiskelen, en tiedä aikuispuolen käytännöistä.

        Saako lukiokursseista jotain hyväksilukuja? Voikohan jotain kursseja opiskella virtuaalisesti jo ekana vuotena? Pitääkö esim. äidinkielen ja ruotsin tunneilla olla läsnä vaikka on lukiossa niitä jo opiskellut?


      • petruliii
        amkxx kirjoitti:

        Saako lukiokursseista jotain hyväksilukuja? Voikohan jotain kursseja opiskella virtuaalisesti jo ekana vuotena? Pitääkö esim. äidinkielen ja ruotsin tunneilla olla läsnä vaikka on lukiossa niitä jo opiskellut?

        lukiokursseista ei saa mitään hyväksiluettua!..ei oo korkeakouluopintoja.
        Lähihoitajat saa ensiavun ja perushoitotyön kurssin hyväksiluettua ainakin.


      • miiiii
        petruliii kirjoitti:

        lukiokursseista ei saa mitään hyväksiluettua!..ei oo korkeakouluopintoja.
        Lähihoitajat saa ensiavun ja perushoitotyön kurssin hyväksiluettua ainakin.

        Itse valmistuin sosionomiksi vuosi sitten. Mun tuttu ilmoitti mut pääsykokeeseen ja pääsi sisään...ja heittämällä sieltä myös valmistuu. Ihan pilipalia ja helppoa kuin heinänteko. Mutta palkkauksessahan se kiitos ja arvostus sitten seisookin, LOL.

        Siis oikeesti, kannataa todella harkita ja siis miettiä onko ala niin sanottu kutsumusammatti, koska sitä sen nyt vaan pitää olla että tällä alalla jaksaa pysyä. Itselläni se ei todellakaan sitä ole; siltä alkoi tuntua jo opiskelujen puolivälissä kun muutama harjoittelu oli takana. Toisaalta amk:ssa on hyvä puoli kun on noita harjotteluita niin pääsee kokeilemaan mitä se työ sitten oikeesti on. Itsellä on kuitenkin jotenki sellainen periaate että kun on kerta jotain jo alottanu niin vedetään sitten loppuun asti. Halusin paperit ulos etten turhaan oo niillä kursseilla istunu (vaikken mä kyllä kauheeti luennoilla läsnäolollani loistanu ;D ) Itse kun menin Diakonia-ammattikorkeakouluun en kyllä tienny mitä sosionomit tekee tai mitä itse haluasin tehdä...luulin että haluan tehdä työtä lasten ja nuorten kanssa, mutta mieli muuttui äkkiä kun olin harjoittelussa lastensuojelussa....yak.

        Ja kyllähän sosionomeja niinkun tradenomejakin valmistuu ihan liikaa. Vaikka töitä on tietyillä sektoreilla niin miettikää ny jos joka vuosi valmistuu yli 1200 sosionomia niin miten kaikille riittäisi töitä? Itsellä on kyllä ollu töitä koko ajan ja nyt myös vakkarityösuhde, mutta mä oonki hyvä tyyppi ;)

        Sossun työssä joudut aina kuuntelmaan valitusta, jurputusta ja uhkailua, riippuen vähän missä olet töissä...päihde ja mielenterveyspuolella kuuntelet narkkien ja alkkareiden sössötystä ja katot kun ne repsahtaa aina uudestaan ja sossussa kuuntelet valivalivali-nauhaa ja uhkailua, koska sillon sä olet se joka päättää niiden ihmisten rahoista, lasten harrastusmenoista yms. yms. ja mikään ei ikinä riitä. Lastenkodeissa ja vastaanottokodeissa otat sitten vastaan muiden vituralleen kasvatettujen, traumatisoituneiden lasten aggressiot. Yritä siinä sitten tehdä niistä ihmisiä. Ai niin ja vanhuspuolella joudut todennäköisimmin sosionomina tekemään käytänössä samoja hommia kuin hoitsut eli vaipanvaihtoa, pukemista, syöttämistä ja lääkkeitäkin tod. näkösesti joudut kiireen ja henkilöstöpulan takia antamaan vaikket saisi.

        Että sellasta namia on sosionomin työ. Itse vaihdan alaa.


      • ??
        miiiii kirjoitti:

        Itse valmistuin sosionomiksi vuosi sitten. Mun tuttu ilmoitti mut pääsykokeeseen ja pääsi sisään...ja heittämällä sieltä myös valmistuu. Ihan pilipalia ja helppoa kuin heinänteko. Mutta palkkauksessahan se kiitos ja arvostus sitten seisookin, LOL.

        Siis oikeesti, kannataa todella harkita ja siis miettiä onko ala niin sanottu kutsumusammatti, koska sitä sen nyt vaan pitää olla että tällä alalla jaksaa pysyä. Itselläni se ei todellakaan sitä ole; siltä alkoi tuntua jo opiskelujen puolivälissä kun muutama harjoittelu oli takana. Toisaalta amk:ssa on hyvä puoli kun on noita harjotteluita niin pääsee kokeilemaan mitä se työ sitten oikeesti on. Itsellä on kuitenkin jotenki sellainen periaate että kun on kerta jotain jo alottanu niin vedetään sitten loppuun asti. Halusin paperit ulos etten turhaan oo niillä kursseilla istunu (vaikken mä kyllä kauheeti luennoilla läsnäolollani loistanu ;D ) Itse kun menin Diakonia-ammattikorkeakouluun en kyllä tienny mitä sosionomit tekee tai mitä itse haluasin tehdä...luulin että haluan tehdä työtä lasten ja nuorten kanssa, mutta mieli muuttui äkkiä kun olin harjoittelussa lastensuojelussa....yak.

        Ja kyllähän sosionomeja niinkun tradenomejakin valmistuu ihan liikaa. Vaikka töitä on tietyillä sektoreilla niin miettikää ny jos joka vuosi valmistuu yli 1200 sosionomia niin miten kaikille riittäisi töitä? Itsellä on kyllä ollu töitä koko ajan ja nyt myös vakkarityösuhde, mutta mä oonki hyvä tyyppi ;)

        Sossun työssä joudut aina kuuntelmaan valitusta, jurputusta ja uhkailua, riippuen vähän missä olet töissä...päihde ja mielenterveyspuolella kuuntelet narkkien ja alkkareiden sössötystä ja katot kun ne repsahtaa aina uudestaan ja sossussa kuuntelet valivalivali-nauhaa ja uhkailua, koska sillon sä olet se joka päättää niiden ihmisten rahoista, lasten harrastusmenoista yms. yms. ja mikään ei ikinä riitä. Lastenkodeissa ja vastaanottokodeissa otat sitten vastaan muiden vituralleen kasvatettujen, traumatisoituneiden lasten aggressiot. Yritä siinä sitten tehdä niistä ihmisiä. Ai niin ja vanhuspuolella joudut todennäköisimmin sosionomina tekemään käytänössä samoja hommia kuin hoitsut eli vaipanvaihtoa, pukemista, syöttämistä ja lääkkeitäkin tod. näkösesti joudut kiireen ja henkilöstöpulan takia antamaan vaikket saisi.

        Että sellasta namia on sosionomin työ. Itse vaihdan alaa.

        Saakohan kasvatustieteen perusopinnoista jotain hyväksilukuja??


      • sandelsi
        ?? kirjoitti:

        Saakohan kasvatustieteen perusopinnoista jotain hyväksilukuja??

        Kasvatustieteen perusopinnot (avoin yo?) saa aika varmasti hyväksiluettua, koska perusopintoihin kuuluu kasvatustieteen kurssi.


      • ??
        sandelsi kirjoitti:

        Kasvatustieteen perusopinnot (avoin yo?) saa aika varmasti hyväksiluettua, koska perusopintoihin kuuluu kasvatustieteen kurssi.

        Jos kasvatustieteen perusopinnot hyväksiluetaan, voinko silti käyttää ne "uudelleen" jos joskus jatkan yliopistossa kasvatustieteen lukemista?


      • e__
        ?? kirjoitti:

        Jos kasvatustieteen perusopinnot hyväksiluetaan, voinko silti käyttää ne "uudelleen" jos joskus jatkan yliopistossa kasvatustieteen lukemista?

        "Ai niin ja vanhuspuolella joudut todennäköisimmin sosionomina tekemään käytänössä samoja hommia kuin hoitsut eli vaipanvaihtoa, pukemista, syöttämistä ja lääkkeitäkin tod. näkösesti joudut kiireen ja henkilöstöpulan takia antamaan vaikket saisi."

        Eipä mene näin. Itse toimin esimiestyössä/palveluohjaajana mikä on siistiä toimistotyötä. Lisäksi palkka sosionomin mittakaavassa erittäin hyvä, hippasen yli 2600 eur/kk.. :) Plussaa myös se, että työ on kokopäivätyötä ja viikonloput vapaata.


      • Viihtynyt
        miiiii kirjoitti:

        Itse valmistuin sosionomiksi vuosi sitten. Mun tuttu ilmoitti mut pääsykokeeseen ja pääsi sisään...ja heittämällä sieltä myös valmistuu. Ihan pilipalia ja helppoa kuin heinänteko. Mutta palkkauksessahan se kiitos ja arvostus sitten seisookin, LOL.

        Siis oikeesti, kannataa todella harkita ja siis miettiä onko ala niin sanottu kutsumusammatti, koska sitä sen nyt vaan pitää olla että tällä alalla jaksaa pysyä. Itselläni se ei todellakaan sitä ole; siltä alkoi tuntua jo opiskelujen puolivälissä kun muutama harjoittelu oli takana. Toisaalta amk:ssa on hyvä puoli kun on noita harjotteluita niin pääsee kokeilemaan mitä se työ sitten oikeesti on. Itsellä on kuitenkin jotenki sellainen periaate että kun on kerta jotain jo alottanu niin vedetään sitten loppuun asti. Halusin paperit ulos etten turhaan oo niillä kursseilla istunu (vaikken mä kyllä kauheeti luennoilla läsnäolollani loistanu ;D ) Itse kun menin Diakonia-ammattikorkeakouluun en kyllä tienny mitä sosionomit tekee tai mitä itse haluasin tehdä...luulin että haluan tehdä työtä lasten ja nuorten kanssa, mutta mieli muuttui äkkiä kun olin harjoittelussa lastensuojelussa....yak.

        Ja kyllähän sosionomeja niinkun tradenomejakin valmistuu ihan liikaa. Vaikka töitä on tietyillä sektoreilla niin miettikää ny jos joka vuosi valmistuu yli 1200 sosionomia niin miten kaikille riittäisi töitä? Itsellä on kyllä ollu töitä koko ajan ja nyt myös vakkarityösuhde, mutta mä oonki hyvä tyyppi ;)

        Sossun työssä joudut aina kuuntelmaan valitusta, jurputusta ja uhkailua, riippuen vähän missä olet töissä...päihde ja mielenterveyspuolella kuuntelet narkkien ja alkkareiden sössötystä ja katot kun ne repsahtaa aina uudestaan ja sossussa kuuntelet valivalivali-nauhaa ja uhkailua, koska sillon sä olet se joka päättää niiden ihmisten rahoista, lasten harrastusmenoista yms. yms. ja mikään ei ikinä riitä. Lastenkodeissa ja vastaanottokodeissa otat sitten vastaan muiden vituralleen kasvatettujen, traumatisoituneiden lasten aggressiot. Yritä siinä sitten tehdä niistä ihmisiä. Ai niin ja vanhuspuolella joudut todennäköisimmin sosionomina tekemään käytänössä samoja hommia kuin hoitsut eli vaipanvaihtoa, pukemista, syöttämistä ja lääkkeitäkin tod. näkösesti joudut kiireen ja henkilöstöpulan takia antamaan vaikket saisi.

        Että sellasta namia on sosionomin työ. Itse vaihdan alaa.

        Selvästikin olet väärällä alalla.Ikävää että koet mielenterveys-ja päihdetyön tuollaiseksi.Kovin oli muutenkin ankea tuo katselmuksesi alasta!!!Itse vuosia työtä tehnyt ja kokenut suuria riemunhetkiä niin päihde-ja mielenterveyspuolella kuin vammaispuolellakin,kaikki lähtee sinusta,työmahdollisuuksia on paljon.

        Yleisesti puhuen kannattaa harkita tarkkaan onko henkisesti pätevä alalle,koska suurin kuormitus tulee muualta kuin fyysisestä työstä.

        Ja mitä tulee tuohon Tantan viestiin,sosionomit jakavat lääkkeitä jos ovat lääkeluvat suorittaneet!!Ei muuten.


    • Porcellus

      Kyllä sosionomeille töitä löytyy ja palkkaan vaikuttaa se, missä työskentelee. Hyvä ja tärkeä työ. Itse pääsin 1. yrittämällä Turkuun opiskelemaan ja antoisaa on ollut. Suosittelen lämpimästi.

    • lisää tietoo :)

      Olen abivuodella lukiossa ja itsekkin olen kiinnostunut sosionomin (AMK) koulutuksesta. Ihmettelen, että ihmiset sanoo sosionomien olevan väliinputoajia ilman koulutusta vastaavia töitä. Onko se tosiaan niin, vaikka meillä yhteiskunta pursuaa tietyissä asioissa apua tarvitsevia ihmisiä?
      Mitä mieltä olette siitä, että kirjoittaisin kokonaisuudessaan psykologian, äidinkielen, englannin ja ruotsin? Olen toki miettinyt myös lyhyen matikan kirjoittamista, mutten tykkää kyseisestä aineesta enkä ole kuullut sosionominkoulutuksen vaativan erityisesti matematiikan kirjoittamista.
      Millaista on sosionomi-opiskelijan arki? Kuinka koulumaista ja kuinka rankkaa suhteessa esim lukioon? Millaisia ovat opiskelutyylit ja kuinka pitkiä ovat harjoittelujaksot ja kuinka usein/minkä mittaisia ne ovat? Millaisia tehtäviä käytännössä? Tuntuuko opiskelu tarkoituksenmukaisemmalta kuin lukio joka on harmaassa massassa uimista (kaikkea tylsää ja turhaa joutuu lukemaan). Entä onko työntekeminen kuinka mahdollista suhteessa lukioon?
      Kyselisin myös sitä, että millaisiin töihin olette päätyneet ja minkä ajan kuluttua valmistumisesta? Ja syntyikö jo opintojen aikana hyviä suhteita mahdollisiin työpaikkoihin? Millainen on palkka missäkin tehtävässä?


      Kiitos jo etukäteen niille, jotka voivat selventää ja kertoa kokemuksistaan! :)

    • pimpelipompelipomps

      Ilkeästi sanottuna sosionomin koulutusta tarvitaan "oireilevien lasten" kanssa työskentelyyn. Pelkällä lähäri ko. lanulla et esim. lastenkotiin pääse työntekijäksi. Suurin osa näistä paikoista täytetään sosionomi /vanhankansan sosiaalikasvattajan toimilla.. Palkassa on pääkaupunkiseudulla noin 200 - 500 euron heitto peruslähärin palkkaan ilman lisiä, paikasta riippuen. Jos intoa riittää, opiskelkaa sosionomeiksi. Sosionomin papereilla pääset töihin lähes minne tahansa perushoivaa tarjoaviinkin paikkoihin, mutta lähärinä tuskin sosionomin töitä saat tehdäksesi.

      Älkää vääntäkö jos ette asioista mitään tiedä. Menee järki. Ja hei! Suosittelen oikeasti tietoa kaipaavia vaihtamaan pois suomi24 keskusteluista, koska paikka on tunnettu onnettomista, elämiinsä tylsistyneistä ihmisistä, jotka saavat päivittäisne ilonsa muiden lyttäämisestä.

    • opiskeleva

      Voin jotain kertoa omista sosionomi-opiskelijan kokemuksista.
      Lukioon verrattuna tämä on ollut minulle huomattavasti mielenkiintoisempaa, koska kurssien aiheet ovat oikeasti kiinnostavia. Toki löytyy niitäkin opintojaksoja, joiden sisällöt ei herätä mitään mielenkiintoa, mutta kyllä ne läpi tulee kahlattua, makuasioita.
      Itse olen käynyt sekä lukion että amiksen. Lukio antoi paremmat eväät tehtävistä suoriutumiseen kirjallisesti. Amis (sosiaalialan tutkinto sielläkin) sen sijaan tiedollisesti ja harjoitteluihin. Kukaan tuskin voi kieltää että sosionomi-koulutus mikään helppo on. Läsnäolopakko on käytänössä lähes kaikilla tunneilla ja poissaoloja sitten korvataan ylimääräisillä tehtävillä (riippuu toki opettajasta). Töitä koulun eteen saa tehdä päivittäin ja usein vielä öisinkin, mutta on se antoisaakin. Lähes kaikki tehtävät on esseen tapaisia ja aikaa tehdä niitä oon usein vähintään kuukauden verran, eli oman aikataulun suunnittelu helpottaa kummasti opiskelua. Myös ryhmätyöt tulee tutuksi, niin hyvässä kuin pahassa. Tenttejä on ainakin meillä suht vähän, ei läheskään joka kurssista, mutta jos on niin lukemista sellaiseen on noin 200 sivua/tentti. Töitä olen ainakin minä pystynyt tekemään sen verran kun on talous vaatinut, pitää vaan osata aikatauluttaa tarkasti ja ottaa itseä niskasta kiinni että tehtävät tulee sitten tehtyä ajallaan.
      Harjoittelua on PALJON. 1.vuonna 5 vko, 2.vuonna 7 vkoa, 3.vuonna 14 vkoa ja 4.vuonna 6 vkoa. Ja mukavasti ainakin minä oon saanut joka harjoittelupaikasta harkan loputtua sijaisuuksia. Eli jalkaa kyllä saa ovenväliin, mutta saa nähdä miten sitten käy kun valmistuu ja pitäisi se oikea työpaikka saada.

      • valitseoikein;)

        Raskaus ja tehtävämäärä riippuu täysin koulusta. Meillä ei ole läsnäolopakkoa ollut kuin kielissä, tehtäviä on aika harvakseltaan ja tenttejä sitäkin vähemmän. On ollut todella rentoa, tälläkin viikolla meillä oli vain yksi täysi päivä, loput on joko 9-12 tai 13-16. Maailman ihaninta ja helpointa on ollut, joskin tietenkin aiheet ja tulevan työn henkinen raskaus ovat sitten vaikeammasta päästä. Mutta noin ymmärtämisen kannalta tai vaikeuden kannalta ei ole paha, ei myöskään niille, joilla on "vain" amistausta.

        Tervetuloa Tampereelle nääs.


    • kiittiii

      oon merkonomi koulutukseltani ja miettiny kauan sosionomiks lukemista, mutta ku näitä viestejä lukee nii menee iha täysin mielenkiinto lukea sosionomiks, että kiitti vaa

      • moikka4

        Ei varmaan ole sulle kutsumusammatti, jos s24:n viestit saa luovuttamaan.


    • turhautunut.

      Sosionomin työ on alana mielenkiintoinen, ja hyvin laaja-alainen sekä moniverkostoinen yhteistyökummpaneineen kaikkineen. Opiskelen itse alaa, valmistumiseni olisi muutamasta kk enää kiinni, jos Luoja suo. Suosittelen kuitenkin hakemaan opiskelemaan jonnekin, melkeimpä ihan mihin tahansa muualle, kuin Iisalmen savonia amk:n. Toiminta siellä ei ihan toimi, paljon joudutte työtä tekemään, perhe-elämä kärsii huomattavasti ja kaikki muut sosiaalisuhteet siinä sivussa. Käytännön ja työelämän liitoskohdiksi opinnoista ei suurtakaan hyötyä tunnu olevan. Ensimmäinen puoli vuotta opeteltiin oppimaan, jota käytännössä jatkui koko ensimmäisen opiskeluvuoden. . ettäkö turhauttavaa ihmisille, jotka ovat jo tarhaiän kuitenkin ylittäneet ja lukionkin saattaneet käydä, luulis siinä jo omat oppimistapansa tuntevan.

    • varo etukäteen

      Äläkä hae monimuotoon, se on mainostemppu, jolla säästetään opettajien työpanosta eli opetusta et saa, vain tehtäviä....

      • just jut.

        Harmittaa, kun nämä ketjut ovat näin pitkiä. Jos hakee jotakin tiettyä asiaa, niin ei jaksaisi selata jotain haukkumaviestiketjua yhtään...

        Itseäni lähinnä askarruttaa se, millaista työtä sosionomin työ käytännössä on. Aikuistyössä. Erilaisten elämänhallintaongelmien kanssa painivien ihmisten avustamista ratkaisujen ja selviytymiskeinojen löytämisessä? Mitä se työ on käytännössä mitä sosionomit tekevät?

        No, tuskin minä sinne koulutukseen pääsisin, jos nyt amk-haussa hakisin. Jotain kuitenkin pitäisi keksiä... yliopistoon olen liian vanha jo, taidan olla amk-opintoihinkin. Toki, olen kuullut että amk-tutkinnosta saa pelkkänä tutkintona lisää eläkettä.


      • sfesfdsf
        just jut. kirjoitti:

        Harmittaa, kun nämä ketjut ovat näin pitkiä. Jos hakee jotakin tiettyä asiaa, niin ei jaksaisi selata jotain haukkumaviestiketjua yhtään...

        Itseäni lähinnä askarruttaa se, millaista työtä sosionomin työ käytännössä on. Aikuistyössä. Erilaisten elämänhallintaongelmien kanssa painivien ihmisten avustamista ratkaisujen ja selviytymiskeinojen löytämisessä? Mitä se työ on käytännössä mitä sosionomit tekevät?

        No, tuskin minä sinne koulutukseen pääsisin, jos nyt amk-haussa hakisin. Jotain kuitenkin pitäisi keksiä... yliopistoon olen liian vanha jo, taidan olla amk-opintoihinkin. Toki, olen kuullut että amk-tutkinnosta saa pelkkänä tutkintona lisää eläkettä.

        Vastaankin itselleni: Ehkä kannattaisi keskittyä vain hakemaan kaupungin vuokra-asuntoa, ja elellä siellä loppuikänsä työmarkkinatuella ja lopulta kansaneläkkeellä. Turha enää yrittää mitään.


      • ei saa valvoa!
        sfesfdsf kirjoitti:

        Vastaankin itselleni: Ehkä kannattaisi keskittyä vain hakemaan kaupungin vuokra-asuntoa, ja elellä siellä loppuikänsä työmarkkinatuella ja lopulta kansaneläkkeellä. Turha enää yrittää mitään.

        Työmarkkinatuella kaupungin vuokrakämpässä? Kuulostaa namilta!

        Opiskelen ensimmäsitä vuotta sosionomi AMK tutkintoa ja olen tykännyt. Oli ala mikä tahansa, täytyy olla motivaatiota ja muutenkin kiinnostusta opiskeltaviin asioihin, ei se muuten kanna.

        Tässä mun oli tarkoitus tehdä kouluun yhtä tehtävää ja googlettelin sosionomin kompetensseja mutta hupsis eksyin viihdyttämään itseäni näillä teidän aivan mainioilla viesteillä :D

        Täällä kyselee joku että mitä sosionomit tekevät. Kaikkea, riippuen työpaikasta. Itse olen hylännyt kokonaan ajatukset tuosta lto-pätevyydestä, ei kiinnosta. Vammais- , nuoriso- , mielenterveys ja päihdetyö tuntuu kiinnostavalta. Näen itseni toivottavasti joskus työssä, jossa voin olla asiakkaan tukena ohjaten ja myötäeläen, sekä nähdä konkreettisesti työni tulokset. Eniten tulevassa työssä pelottaa turhautuminen asioiden muuttumattomuuteen.

        Eteenpäin mummo jotain lumessa! -> nukkumaan että pääsee aamulla sinne väliinputoajien kouluun :D


    • Sitä vain vielä

      "Sosiaalialan korkeakoulututkinnon suorittaneet työllistyvät ammattijärjestö Talentian Urapolut-selvityksen mukaan hyvin ja varsin nopeasti. Työttömyys vastavalmistuneiden keskuudessa on vain 2 %. " http://www.talentia.fi/tyoelamassa/sosiaaliala/sijoittuminen_tyoelamaan Mielestäni tilanne siis vaikuttaa oikein mukavalta.

      Itse pääsin toisella yrittämällä opiskelemaan ja suurin syy tässä lienee ihan omassa asenteessani. Ensimmäisen haun aikana en ollut vielä varma, mihin todella haluan, olin lukion jälkeen väsynyt, eikä äitini juuri saama sydäninfarkti vireyttä parantanut. Ryhmähaastattelussa olin ujo, enkä päässyt parhaaseen tulokseen. Seuraavana vuonna tiesin, mitä halusin ja vaikka aamulla onnistuin vielä migreenikohtauksen saamaan ja oksentelemaan kirjallisen osuuden ja parihaastattelun välillä pääsin silti sisään ja suurin syy lienee juurikin siinä, että haastattelussa uskalsin olla itseni ja puhua rehellisesti/rohkeasti ajatuksiani. Nyt huippupisteillä sisään Laureaan.

    • dff2

      "Lähihoitajilla on paljon enemmän kysyntää ja työmahdollisuuksia kuin sosionomilla. Lähihoitajilla kun on sitä terveydenhuoltopuolta.
      Sosionomit on väliinputoajia. He eivät kelpaa vanhainkoteihin, koska puuttuu terveydenhuollollinen kokemus. Päiväkoteihin he eivät kelpaa lastentarhaopettajiksi muutoin kuin että suorittaa lisäksi 20 ov esi-ja alkuopetuksen opinnot. Sosionomeille ei ole koulutusta vastaavaa työtä yksinkertaisesti. Suurin osa tutuistani työskentelee alemmissa hommissa mihin koulutus alunperin tarkoitettiin(4h kotipalvelussa, koulunkäyntiavustajana, lastenhoitajana). Samaan hommaan pääsee lähihoitajan papereilla ja heillä kansainvälinen työllistyminen on vielä aivan eri luokkaa kuin sosionomilla. Ruotsissa, Norjasa lähäreille riittäis työtä vaikka kuin paljon. Meepä sosionomina kyseleen niin näyttävät punasta valoa.
      Itse opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi, on monipuolisemmat työllistymismahdollisuudet, heti on muuten parempia työtarjouksia ilmaantunut:)
      Uskomatonta ja hullua! Koko sosionomi touhu on suurta kusetusta, ei voi ymmärtää...näin meitä ahkeria nuoria naisia huijataan. Opiskelu ei tosiaan näy palkkapussissa. "

      Aikamoista halveksuntaa sulta kyllä tuo teksti. Itse oon lähihoitaja, tein hoitsun hommii muutaman vuoden ja kyllästyin perusteellisesti jatkuvaan kiireeseen ja paineeseen ja siihen, et sitä duunii ei arvosteta missään. Ei arvosta asiakkaat eikä itse työntekijät. Ja ihan sairaan rankkaa ja huonopalkkaista hommaa, ei oo todellakaan mun heiniä!

      Oon aina sosionomiksi halunnut ja vuosi sitten kouluun pääsin, nyt ekalla vuodella ja oon erittäin tyytyväinen opintojen etenemiseen, monipuolisuuteen ja laatuun. En ikinä vaihtais pois. Työllistyminenkin on erittäin hyvä sosionomeilla, ainakin siellä missä itse asun. Myönnän et lähihoitajan ammatista on ollu mun koulus paljon hyötyy, se on oikeasti hyvä POHJA ja LÄHTÖKOHTA sosiaalialalle. Muuta hyötyy siitä ei mulle ole ollut, pahan mielen ja masennuksen vaan saa siitä työstä jos siihe jämähtää. Suurin osa mun kavereista on kanssa lähihoitajia, ja ovat myöskin lopen kyllästyneet siihen työhön, miettivät kovasti alan vaihtoo tai etenemistä.
      Ja muahan ei se vanhuspuolen homma kiinnosta vähääkään, vaikka siellä töitä on tietty pilvin pimein. Mitäpä järkee sellasta ois tehä jos ei kiinnosta. Harmillisen paljon sielläkin on niitå hoitajia, jotka tekevät sitä hoitotyötä hampaat irvessä... (Miutta onneksi on niitäkin jotak oikeasti siitä tykkäävät. )
      Ooon vaan itse kokenut sen työelämässä karvaasti, että lähihoitajat tekee joka paikassa ne "paskahommat", oli mikä oli ja sanoi mitä sanoi. Oon siis itse sen nähnyt, päiväkodeista palvelutaloihin ja päiväkeskuksiin jne. Lähihoitajalla ei ole mun mielestä varaa vaikuttaa työnsä tekemiseen.

      Sosionomin hommat kiinnostaa, tää sosionomi koulutus vaan antaa niiiin paljon paremmat ja laajemmat valmiudet tonne työelämään, ihan eri tehtäviin kuin lähihoitaja, enemmän vastuuta ja enemmän vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön, monipuolisiin ja monitasoisiin työtehtäviin jatkuvasti muuttuvilla työmarkkinoilla ja siellä käytännön kentällä. Teoreettisia valmiuksia saa huimasti enemmän kuin amiksesta, mikä taas tukee sitä käytännön työtä mitä AMK tarjoaa myöskin työharjoitteluiden kautta. Mammattikorkeissakin on eroja mut se mis mä opiskelen tarjoaa kyllä laatu koulutusta.

      Ja mikä parasta, on tässä mun AMK:ssa erityisesti keskitytty siihen keitä me ihmisinä ollaan, sillä tätä työtä tehdään sillä OMALLA persoonalla ja oman ammatillisen identiteetin kautta minkä kehittämiseen ja rakentamiseen tässä koulutuksessa keskitytään olennaisesti. Lähihoitajan koulutuksessa ei ollut ammatillisesta identiteetistä mitään opetusta. kerta kaikkiaan. Pinnallista vain kaikki. Olennaisin tietty se, mikä kutakin kiinnostaa. Mua ei lh hommat kiinnosta, ei ne anna mulle mitään. Sosionomi(AMK) hommat on se mun sydämen asia.

      t, tuleva sosionomi ja ylpee siitä!

    • 11122244455

      Missä opiskelet dff2? Itse olen lähihoitaja ja unelmoin opiskelemaan pääsystä sosionomiksi. Jotenki sun teksti anto voimaa uskoa tähän unelmaan! :)

    • Ida111

      Sekä lähihoitajien että sairaanhoitajien työ on ihan samaa osastolla, perseiden pesemistä, iänikuista paskashowta.. Mitoitukset alakanttiin laitettu ja nokkimista ja kiusaamista joka paikassa. Sosionomina voit tehdä siistimpää työtä ja silti auttaa ihmisiä ja ehkä siellä on sofistikoituneempaa porukkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe