Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rypsiöljy myrkkyäkö lapsille?

penttikamberg

Minulla on rypsiallergia.
Se ilmenee kutina ja suun limakalvojen ärtymisenä.
Tauti tuli ilmi maalla rypsiä viljellessä, jolloin puinnin yhteydessä syntyi rajuja kutina kohtauksia. Minulla oli mehiläisiä, joilta hunajaa ottaessani söin vahanpaloja, joissa oli hunajaa, suu tuli aivan kuin palaneeksi. Hunaja oli rypsihunajaa.

Monet äidit ihmettelevät lastensa iho ja vatsa ongelmia, käydään lääkäreissä ja kokeillaan maitokorvikkeita ja kaikkea.

Eräs tuttavani valitti, että 4 vuotiaan tyttären kaikki suupielet ja taipeet olivat rikki, ja lääkärit olivat tutkineet kaikki allergia, atooppiihottuma vain ei lähtenyt. Lapsi kärsi ja hänen hoitonsa oli jatkuva kiusa.

Kysyin äidiltä, että onko hellan reunalla oleva 2 litran rypsiöljypullo ainoaa öljyä talossa. Vastaus oli myönteinen, .Rpsiallergisena neuvoin hiettämään öljyn mäkeen ja ostamaan muuta öljyä paistamiseen ja käytämään puhdasta voita lapsen muuhun ruokaan.
Kummallista kyllä ihottumat ja vaivat olivat kadonneet kuukauden päästä.

Tutkein netistä rypsiallergia juttuja. Monet vanhemmat ongelmoi tätä ihottuma ongelmaa ja monia muitakin.
Silti eräs seikka ihmetytti, rypsiöljystä oltiin valmit luopumaan ja käyttämään jotain muuta öljyä, mutta ei voita.

Onko nykyihmisillä jokin voi inho, nimittäin voi on eläinrasvatuote, joka ei allergisoi, se on puhdasta energiaa lapselle.
Ei ole olemassa voiallergisia.
Jos voi on huonosti tehtyä ja siinä on maitoaineita mukana, vaikuttaa kyllä niihin joilla on ongelmia maidon kanssa.

Vaikka voi on eläinrasva, se on terveellistä ja puhdasta luonnontuotetta.
Kaikkien emojen maidossa on paljon eläinrasvaa jälkeläisten kasvun turvaamseksi, sitä on myös äidinmaidon rasva, joka on siis saman tyyppistä kuin voi rasva.
Kavuikäiset tarvitsevat rajusti energiaa, siksi luonto on kehittänyt maitorasvat, vaikka voi on kiinteää ei se aiheuta lapsille vaaraa kolestorolista ja muusta sellaisesta.

Vasta aikuisella voidaan pohtia sydän vaikutuksia ym.

Tampereen yliopistossa tehtiin väitöskirja, jossa todettin, että rypsiöljy aiheuttaa atooppia ihottumaa. Väitteen kumosi tiukasti elintarvike teollisuuden edustaja Raisio yhtymän äänitorvi.

Tiesittekö, että Raision rypsiöljy yhtiön isoin omistaja on MTK-maataluostuottajien keskusliitto, ent. Maatalousministeri Haaviston perhe sekä isoinpana Suomen valtio.

Puhutaan miljardi bisneksestä, siksi rypsiöljy on kevyt vaihtoehto, vaikka siinä on tasan tuhat grammaa rasvaa kilossa, kuten on voissa ja läskissäkin.

Kuluttajat teitä vedätetään ja rajusti. Lapsienne terveys vaarannetaan pelkän liikevoiton takia.

Hakekaan netistä tietoa rypsin allegia vaikutuksista, sitä löytyy.

Pentti Kamberg, rypsiallerginen.

5

2204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DrLassi

      Maitoproteiiniallergiselle voi ei käy. Voissa on runsaasti epätervellistä kovaa rasvaa. Jos on allerginen rypsille, pitää käyttää esimerkiksi oliiviöljyä.

    • afasd

      Kukapa kertoisi totuuden mikä rasva on epäterveellistä ja mikä ei. Paras teoria minkä olen tähän mennessä kuullut on se, että siemenistä puristetut rasvat hapettuu todella helposti, jolloin niistä tulee elimistölle haitallisia. Voi, eläinrasvat ja kookos ei hapetu, ja moni rypsistä pois siirtynyt kehuu niitä hyvinkin paljon.
      Moni ravintoon liittyvä asia paukutetaan ihmisten mieliin siltä kannalta mikä on rahan teolle olennaista, ei välttämättä niinkään ihmiselle olennaista, saati terveellistä. Monenlaisia totuuksia näistä asioista kuulee. Kannattaa itse kokeilla minkälaisilla ruoka-aineilla ja valioilla voi hyvin. Itselle rypsi aiheutti paljon ongelmia, samoin kuin gluteiiniviljat ja maito. Elämästä tuli paljon siedettävämpää kun alkoi kuuntelemaan omaa kehoa viranomaisten sijaan.

    • niimpäniinpäpppä

      Minun tytöllä oli(ehkä vieläkin lievä) rypsiallergia. Kaikki vauvanmaitokorvikkeet, myös apteekin(paitsi Profylac rapsia, joka lopulta sopi tytölle) sisältää rypsiöljyä!! Pieni vauva oli ihan täynnä ärtynyttä punaista varmasti kivuliasta ihottumaa:(
      Lääkärit kehottivat lisäämään vauvansoseisiin reilusti rypsiöljyä että vauva saisi tarpeeksi energiaa. Kaikki soseet tulivat oksennuksena takaisin, kun en tajunnut että rypsistähän se johtuu. Onneksi sinnikkään pohtimisen jälkeen löysin allergianaiheuttajan, sen jälkeen ihottumat hävisivät PÄIVÄSSÄ! Samoin muut 'allergiat' kuten kaura, maito, lihat, monet kasvikset ym.

      Muuten Piltti ja Bona ruuatkin on kaikki 'rikastettu' rypsiöljyllä. Ei ihme että niin moni pikkuinen kärsii ihottumista.

      Ihmettelen kyllä ihmisten ja erityisesti lääkäreiden epätietoisuutta tuohon rypsiasiaan. Mekin kävimme yksityisellä suositulla lastenallergologilla joka ei kyllä osannut auttaa yhtään meitä allergioiden hoidossa. Kirjoitti vain reseptejä apteekinmaitoihin, joista yksi maksoi vaivaiset 30e/litra!!!

    • Kultsikka2

      Tähän kohtaan on pakko kertoa oma pieni tarina:

      Minulla oli rypsiöljypullo, iso sellainen. Olin ostanut kun oli tarjouksessa. Yleensä käytän oliiviöljyä ja voita. Noh, totesin ettei rypsiöljy ole minun juttu ja ajattelin taloudellisena ihmisenä, etten voi sitä heittää hukkaan. Siispä laitoin pienen lurauksen koiranruokaan joka päivä.

      Kuinka kävikään. Parin viikon kuluttua huomasin koiran korvia puhdistaessani, että ne olivat aivan punaiset! Aloin tutkia koiran vatsannahkaa ja muualtakin, missä vain nahka oli näkyvillä... Aivan punaista laikkua täynnä!

      Rypsioljy oli ainoa, mikä oli uusi asia koiran ruokavaliossa ja kun sen jätin pois, kahden päivän päästä laikut olivat poissa.

      Öjypullo lensi samoin tein roskiin ja saavat olla rypsit ja rapsit kaupan hyllyllä aivan rauhassa....

    • hdfj

      Minulla tulee kauheita, kipeitä aknepalluroita rypsiöljystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe