kotityöt kesällä palkkaa vastaan?

äiti *

olen 14 vuotiaan tytön äiti ja nyt kun loma on aluillaan olen puhunut tytölle,että kesäloman aikana hän tekisi ikäänkuin töitä kotona.ruohonleikkuu, esim;pyykkien ulos kuivumaan vienti ja pienempien katsominen tarvittaessa olisi niitä tehtäviä joista hän sitten saisi palkan.nyt kun asiasta on keskusteltu väittää neiti että kenenkään hänen kavereidensa ei kuulemma tarvitse tällaisia asioita kotonaan hoitaa vaan rahaa tulee tekemättä mitään??!joten arvon vanhemmat.kertokaa pyydänkö liikaa ja onko teidänkin lapsenne kenties loman ajan vain pyytämässä teiltä jotain,mutta ei antamassa omaa panostaan vastineeksi.asumme isossa ok talossa jossa pihaa piisaa,mies on 14h päivässä töissä ja on 2 alle 7 vuotiasta poikaa.tein neidille selväksi että rahaa en anna koko kesänä mihinkään jos hän ei osallistu kanssani kotihommiin,olenko liian jyrkkä?

15

1575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mia

      Mielestäni et tosiaankaan ole liian jyrkkä. Muistan itse olleeni saman ikäinen kun isäni ilmoitti että rahantulo loppuu jollei kotityöt ala maistua. Ensin sitä tietty vänkäsi vastaan mutta nopeasti huomasi että on mukavaa ansaita omat rahat. Hyvä se on hyvissä ajoin oppia että rahaa ei tule tekemättä mitään ja vastuu täytyisi kantaa ilman palkkaakin mutts minusta ideasi on hyvä. Nykyään liian herkästi ajatellaan että ollaan liian ankaria. "kun ei ne muutkaan..." Sanot että muilla tehdään toisin ja meillä näin! Itse tekisin ihan samoin!
      Mukavaa kesää kaikille :)

    • Tiina

      aiotaan tehdä aivan samoin. Meillä esikoinen täyttää 14-v. syksyllä ja nuorempia lapsia on 3 kpl. Nimenomaan siivous on neidille puun makuista. Ja ajattelin, että rahan tienaaminen pistäis vähän puhtia.

      Puitteet on meilläkin hyvin samankaltaiset. Töitä riittää. Onhan se sitten kaikkien hyöty. Ajattelin imurointia, pölyjen pyyhintää, ruuanlaittoa, ikkunoiden pesua yms. "normaalia".

      Tsemppiä vaan kasvatukseen!

    • Kuuden äiti

      Meillä myös 14-vuotias tyttö joka tekee osansa kotitöistä, enkä minä edes aio hänelle siitä maksaa (kuukausirahansa hän saa ilman ehtoja). Tyttö pesee pyykkiä, tekee ruokaa, siivoaa, hoitaa nuorempia sisarruksia yms.
      Vastineeksi minä kustannan hänet ratsastusleirille, Linnanmäelle ja luultavasti hän tahtoo elokuviinkin (täältä kaikki em. edellyttää myös kuljetusta).
      Käytäntö on pelannut hyvin jo aikaa, tyttö tietää, että palvelu ei pelaa jos hän alkaa kovin pistää hanttiin.

    • itse 14v

      itse joudun joka päivä tekemään kotitöitä esim. laittaan pyykit kuivamaan, tiskikoneen hoitomaan ym.. Enkä saa siitä yhtään palkkaa joten et todellakaan ole liian jyrkkä, pistä vaan likalles vastaan!

    • girl13

      Oon 13-vuotias tyttö ja mulla on sellanen kesähomma että hoidan mun 1,5v pikkuveljee. Tunnissa saan 3-4-euroa. (tietystä syystä)

      • SAHasas

        Siis hoidat koko kesän alle 2 vuotiasta sisarustasi, hän ei siis mene kesäksi hoitoon. Jännä ajatus sinänsä, mutta olet vielä liian nuori saamaan tuollaisen vastuun. Muistaakseni suomen laki sanoo, että alle 15- vuotiasta ei saa jättää hoitamaan alle 3- vuotiasta lasta. En nyt yritä manipuloida rahantuloasi, mutta ihan vaan turvallisuuden kannalta :)


    • Poison

      Kotihommiin voi pyytää osallistumaan, mutta kiristämisellä ei pääse mihinkään. Siis ei pidä ottaa oikeuksia pois ja kiristää tyyliin "sinä et X jos et Y", vaan enemmänkin kehoittaa että "voisit X jos Y". Kotitöitä ei pitäisi joutua kokemaan minään vittumaisena pakkopullana, vaan asiana jonka tekee ihan mielellään. Ei myöskään kannata vaatia liikaa kotitöiden tekemistä vaan antaa nauttia myös lomasta, mutta toki on itsestään selvää että pieniä kotitöitä joutuu tekemään kuten pyykkien ulos kuivumaan vieminen jne. Et ole liian jyrkkä, vaan mielestäni on normaalia että jokainen perheen jäsen osallistuu kotitöihin, mutta älä tee asiasta liian inhottavan kuuloista, teini-ikäiset ovat hieman herkkiä tuollaiselle. :)

    • Nita 15.v

      Mä joudun siivoamaan, peseen pyykkiä, käymään kaupassa, tiskaamaan ym. päivittäin ja en saa siitä ees rahaa!!!!!!!!!

      Vanhemmat vaan sanoo, että jokaisen on osallistuttava taloustöihin ketkä kotona aikoo asua piste.

      Saan mä sit viikkorahaa 15 € perjantaisin, mut sillon mun täytyy suunnilleen lattiasta kattoon jynssätä talo puhtaax!!!

      Välillä mua kyl ottaa päähän, kun kaverit saa vaan pyytämällä rahaa vanhemmiltaan, mut toiseaalta tiedän, että ei vanhematkaan niitä rahoja oo ilman saanu.

      • mä vaan

        Asennetta löytyy!
        Olet ihan oikeassa kun mietit asiaa vanhempiesikin kannalta. Olet aarre. zemppiä.

        Itsekin kasvattajana olen joutunut nuorilleni myös muistuttamaan ettei vapaamatkustajia ole meidän huushollissa. Kyllähän nuo vähän puhisee mutta tekeevät sovitut työt niinkuin on sovittu!


      • äityliini

        Hyvä tyttö, noin sitä pitää olet tajunnut olennaisen että ei se raha puussa kasva! Olet fiksu tyttö


    • äiti

      Musta lasten on osallistuttava kotitöihin, eikä niistä tavallisista töistä makseta palkkaa.Pienempien hoitamisesta on ok maksaa, kun se ei ole tytön velvollisuus.
      Muuten annan vain viikkorahaa.Eikä tietenkään mitään orjapiiskuri hommaa.Mutta kotityöt jaetaan, iän mukaan mitä tulee tehdä.
      Minusta et ole ankara, joten kun sopii teille,niin tottakai.Parempi kuin pelkkää murrosikäsen lorvintaa...

    • äiskä

      tietyt peruskotityöt pitäisi hoitaa muutenkin ilman palkkaa kuten roskien vieminen, tiskaushommat, ainakin oman huoneen siivoaminen ja pihalta nurtsin leikkaus.

      On se kumma kun nykynuoria ei saa tekemään mitään pyyteettömästi mutta raha kyllä kelpaa...

      • rosa

        Itse en enää asu vanhempieni luona, mutta 16-vuotias pikkuveljeni asuu. Ärsyttää suunnattomasti äitini puolesta, ettei veli tee "mitään" viikkorahansa eteen. En tiedä paljonko hän sitä rahaa saa, mutta jotain kuitenkin. Joka kerta kun olen siellä käymässä, tulee esille jokin asia mistä jätkä nyrpistelee nenäänsä tai kertakaikkiaan kieltäytyy. On se sitten roskien vieminen, tiskikoneen tyhjennys tai likaisten vaatteiden vieminen pesukoppaan (ei hänen siis tarvitse edes mitään "isoja" juttuja tehdä, kuten pestä pyykkiä tai leikata nurmikkoa). Olen sanonut äidilleni monesti, että pistä vähän kuria siihen jätkään, mutta en tiedä miksi se ei onnistu. En väitä, ettäkö itse olisin tehnyt sen ikäisenä kaikkia kotihommia pyytämättä, mutta tuollainen lusmuilu kuitenkin jo kohta täysi-ikäiseltä on törkeää.


    • äityliini

      Mielestäni et ole ollenkaan jyrkkä.Meillä toimii homma nykyisin niin että tyttö tekee myös osansa.Siivoaa,tiskaa vie roskat jne.Ilman palkkaa! Napinaa kuuluu aika ajoin,mutta en anna sen häiritä.Vanhemman tytön kanssa tein myös aikoinan saman asian selväksi,että niin kauan kun on jalat saman pöydän alla niin kaikki osallistuu kotitöihin.Kaverit ei kuulemma joudu tekemään ja jos joutuu niin saavat palkkaa.Minusta se on väärin.Omat lapset tekevät kyllä joskus naapureille pikkuhommia mistä saavat omaa rahaa.Nostan heille hattua siitä että ovat ahkeria.Minä hoidan ruuan pöytään ja vaatteet heille ja harrastukset kustannan se riittäköön.Sori tuli vähän pitkä kirjoitus mutta voisin jatkaa aiheesta enemmänkin...

    • mami

      Meillä systeemi toimii hyvin niin, että lupasin lapsille mielestäni (ja myös heidän mielestään) hyvän viikkorahan, jos he sitten myös osallistuvat kotitöihin. Siis ei tyyliin, että rahaa et saa jos et tee sitä ja tätä, vaan käänteisesti; olisiko x euroa hyvä viikkoraha, jos sitten teet vähän (sopikaa toki mitä) hommia kotonakin? Siis anna nuoren tavallaan päättää asia itse, ei tule sitä pakottamisen tunnetta. Luulisin myös, että harvat nuoret saavat rahaa tuutin täydeltä tekemättä mitään, ehkä jotkut harvat vanhemmat ostavat lapsensa rahalla jos esim. eivät ole ikinä kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      2001
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      276
      1531
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1315
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1107
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      73
      1098
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      81
      1041
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      183
      1018
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      868
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe