Vapaa kuvaus

Ateisti, humanisti ja vastuullisuuteen pyrkivä hedonisti.

Aloituksia

18

Kommenttia

2759

1. Miksi+piispojen+pitää+saada+yritysjohtajan+palkkaa+vaikka+heillä+ei+ole+mitään+vastuuta+eikä+pelkoa+potkuista+jos+tulokset+ovat+huonoja.+Teemu+Laajasalo+johti+kirkkoherrana+Suomen+ensimmäistä+seurakuntaa,+jonka+"markkinaosuus"+laski+alle+50%:n+omalla+alueellaan.+Tästä+hänet+palkittiin+piispanviralla.+Ja+kun+hänen+hiippakuntansa+"markkinaosuus"+tippuu+alle+50%:iin+niin+hänelle+kertyvät+ikälisät+palkkaan+kuin+manulle+illallinen.Miksi+piispojen+palkat+eivät+ole+osoitus+ahneudesta?
  2. <<En+ole+havainnut+ateistien+täällä+juuri+myönnelleen+tietämättömyyttään>>Se+on+sinun+tulkintasi.+Minusta+monen+ateistin+sanoman+ydin+on+se,+että+se+mitä+tiedetään+tiedetään+ja+se+mitä+ei+tiedetä+sitä+ei+ole+perustetta+uskoa+todeksi.Esimerkiksi+evoluutioteoria+on+tyhjentävä+ja+täydellisesti+kaikkiin+tehtyihin+havaintoihin+yhteensopiva+selitys+maapallon+biodiversiteetin+synnytlle.+Toisaalta+yhdenkään+jumalan+olemassaololle+ei+ole+kriittisen+tarkastelun+kestäviä+perusteluja.<<...kerrottu+muille+heidän+olevan+tietämättömiä.>>On+perusteltua+väittää,+että+tämän+ketjun+avaaja+on+tietämätön+ja+sivistymätön,+kun+väittää,+ettää+ihmisen+kantamuoto+oli+tieteen+käsityksen+mukaan+80+miljoonaa+vuotta+sitten+elänyt+sammakkoeläin.+Toinen+vaihtoehto+tietenkin+on,+että+hän+valehtelee+tahallaan.+Kumpi+sitten+on+pahempi?<<Edelleen+ihmettelen+tuota,+kuinka+joka+välissä+toistelet+sanaa+omahyväisyys.+>>Kokemuksellinen+tieto+kelpaa+teille+uskoville+ilmeisesti+vain+silloun+kun+se+tukee+teidän+omia+ennakkoluulojanne.+Yksi+keskeinen+ennakkoluulonne+on+se,+että+te+uskovaisena+ette+voi+olla+omahyväisiä.+Minun+omakohtainen+kokemukseni+uskovaisena+olosta+kertoo+muuta.<<Sinua+siis+kovastikin+haittaa+se,+että+jotkut+toiset+eivät+koe+samoja+asioita+merkittäviksi+kuin+sinä+...>>Tuo+on+täysin+perätöntä.+Arvostelen+perättömien+/+perustelemattomien+väitteiden+esittämistä+tosina.+Arvostelen+myös+asiantuntijoiden+ja+tieteentekijöiden+työn+halveksumista.+Minua+ei+haittaa+arvostukset+vaan+älyllisen+rehellisyyden+puute.<<Onko+sinunkin+taustasi+jossain+voimakkaasti+uskonnollisessa+kodissa,+jossa+maailmankäsitystäsi+on+ehdollistettu?>>Kotini+oli+tapakristillinen+eikä+erityisen+uskonnollinen+enkä+ole+koskaan+mitenkään+"traumatisoitunut"+uskonnosta.
  3. Tieteentekijät+eivät+ole+yli-ihmisiä,+mutta+he+ovat+ammattilaisia.+He+ovat+käyttäneet+parhaimmillaan+vuosikymmeniä+oman+alansa+opiskeluun+ja+tutkimiseen.+Heidän+tietonsa+ei+perustu+pariin+blogi-tekstiin+ja+muutamaan+FB-keskusteluun.Toiseksi+tieteen+tulokset+eivät+ole+koskaan+yhden+yhden+tieteentekijän+työn+tulos,+vaan+kyse+on+aina+tiedeyhteisön+tuloksesta.+Tulokset+asetetaan+aina+alttiiksi+kriittiselle+arviolle.+Kaikki+tietää,+että+suhteellisuusteoria+on+Einsteinin+luomus,+mutta+sillä+ei+olisi+sitä+asemaa,+joka+sillä+on+jos+ei+kymmenet,+sadat+tai+ehkä+jopa+tuhannet+tieteentekijät+olisi+varmistaneet+teorian+ennusteita+omilla+testeillään+ja+havainnoillaan.+Suhteellisuusteoria+kesti+kriittisen+arvioinnin,+mutta+joku+päivä+sitäkin+tullaan+täydentämään+ja+tarkentamaan+-+ellei+peräti+korjaamaan.TIede+on+myös+jatkuvia+kiistoja+ja+erimielisyyksiä.+Tiede+elää+kritiikistä.+Tiede+on+vapaata+mikä+tarkoittaa,+että+vain+argumenttien+paremmuus+ratkaisee.+Aikanaan+fysiikan+suurin+ikoni+oli+Isaac+Newton,+tieteellisten+ansioittensa+tähden+aateloitu+nero.+Kuka+osoitti+mikä+hänen+teoriassaan+oli+puutteellista?+Patenttitoimistossa+työskennellyt+fysiikan+jatko-opiskelija,+joka+ei+ollut+saanut+töitä+yliopistolta+liian+huonon+opiskelumenestyksen+takia.++Tuo+jatko-opistkelija+oli+tietenkin+Albert+Einstein.+Tiede+ei+usko+auktoriteetteihin+vaan+argumentteihin.Tiede+ei+ole+täydellistä+eikä+sen+tulokset+ole+lähtökohtaisesti+ehdottomia+lopullisia+totuuksia.+Tiede+tarjoaa+kuitenkin+parhaiten+perusteltuja+käsityksiä+joita+meillä+on+käytettävissä.+On+järjestöntä+arroganssia+kiistää+ne+vain+koska+"musta+nyt+tuntuu,+että+ei+ne+pidä+paikkaansa".
  4. Ei+ateistin+elämä+ole+yhtään+vähemmän+kokemuksellista,+tunteellista+tai+intohimoista+kuin+jonkun+uskovaisenkaan+elämä.+Elämä+on+ihmeellistä,+ainutkertaista+ja+maailma+avara+ja+"ihmeitä"+täynnä.+Itselleni+erityisesti+luonto+on+jatkuva+sykähdyttävien+kokemusten+lähde.+On+oikeastaan+loukkaavaa+väittää,+että+ihminen+ei+ole+ihminen+jos+ei+ole+hurahtanut+johonkin+uskoon.Kuten++Jane+Austenin+romaanin+otsikko+"Järki+ja+tunteet"+osuvasti+kertoo,+niin+ihmisessä+toimii+nämä+molemmat.+Kumpaakin+tarvitaan.+Tunteitaan+ei+voi+alistaa+järjelle,+mutta+loogista+ajatteluaan+ei+pidä+myöskään+antaa+tunteiden+terrorisoitavaksi.+Yksinkertaistttuksena+loogisuus+ja+tunteet+on+sijoitettu+eri+aivonpuoliskoihin.+Kannattaa+käyttää+koko+päätään+eikä+tyytyä+puolikkaaseen.
  5. Ateismi+on+nöyrä+johtopäätös+siitä,+että+mitään+kunnolla+perusteltua+syytä+uskoa+jumaliin+ei+ole.Minulla+on+tästä+"kokemuksellista+tietoa",+koska+teininä+uskoin+näin+jälikäteenkin+ajateltuna+hyvin+aidosti+Jumalaan.+Ehkä+uskoni+ei+ollut+ihan+oikeaoppista+kristinuskoa,+mutta+siihen+se+pohjautui+ja+mukana+oli+itämaista+"monta+tietä+voi+viedä+samaan+päämäärään"+-tyyppistä+avointa+suhtautumista+myös+muihin+uskontoihin.Sitten+kun+tutuistun+uskontoihin+ja+erityisesti+kristinuskoon+paremmin+huomasin,+että+se+mitä+uskoin+oli+oikeastaan+jotain+minkä+toivoin+olevan+totta+-+kuten+"Olemassaololla+täytyy+olla+jokin+syvempi+tarkoitus".+Eli+universumin+pitäisi+toimia+niinkuin+minä+halusin+ja+toivoin+-+ja+mikä+olisi+minusta+tuntunut+oikeialta.+Kun+asiaa+yritti+tarkastella+ulkopuolelta+alkoi+vaikuttaa+aika+lapsellisen+arrogantilta,+että+kuvittelin+kaikkeuden+olevan+sellainen,+kuin+minusta+tuntui+hyvältä,+vaikka+minulla+ei+ollut+mitään+oikeita+perusteluja+sille,+että+olin+oikeassa.Syvempi+tutustuminen+eri+uskontoihin+myös+paljasti+että+niissä+ei+ollut+kyse+"monesta+tiestä+samaan+päämäärään",+vaan+on+aidosti+ja+syvästi+erisisältöisiä+uskontoja,+joiden+käsitykset+ovat+sovittamattomassa+ristiriidassa+keskenään.+Ja+kuitenkin+eri+uskontoihin+uskottiin+yhtä+täydellisen+vilpittömästi+kuin+minäkin+olin+uskonut+omiin+käsityksiin.+Miksi+minun+vilpitön+usko+olisi+oikea+ja+muiden+väärä,+kun+kyse+on+pohjimmiltaan+perustelemattomista+väittteistä.Sitten+luin+Raamatun+vielä+kerran+kannesta+kanteen+jo+vähän+kriittisemmin+ja+se+vieroitti+minut+kristinuskosta+ja+uskonnoista+ylipäätään+aika+perusteellisesti.+"Kokemuksellisesti"+matka+uskosta+ateismiin+on+matka+lapsellisesta+ja+omahyväisestä+besserwisseröinnistä+sen+tunnustamiseen+että+universumi+ei+piittaa+siitä+millainen+minä+toivoisin+sen+olevan,+ja+tietämättömyytensä+myöntämiseen.+Mitä+en+tiedä+niin+sitä+en+tiedä+ja+vain+hyvä,+objektiivisuutta+tavoitteleva+argumentointi+voi+olla+peruste+uskoa+mihinkään+väitteeseen.