Epäjumalienkieltäjä

Epäjumalienkieltäjä profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Ateisti, humanisti ja vastuullisuuteen pyrkivä hedonisti.

Liittynyt 8v sitten
18 aloitusta · 2759 kommenttia
Sinun+on+turha+kiukutella.+Ei+ollut+kyse+minun+mielipiteestäni,+vaan+kerroin,+että+sinä+et+osaa+selittää+miksi+käytännössä+koko+elokehä+lisääntyy+suvullisesti.+Sitä+ei+voi+selittää+"älykkääksi"+kreatinismiin+perustuen.
Todellisuus,+havainto+ja+tulkinta+ovat+kolme+eri+asiaa,+joita+ei+pidä+sekoittaa+ja+joiden+suhde+ei+ole+suoraviivainen.+Tulkinnassa+voi+vielä+erottaa+rationaalisen+tulkinnan+(tuo+talon+harjalla+istuva+lintu+on+kanahaukka)+ja+arvottamisen+(tuolla+istuu+upea+petolintu).Vaikka+tulkinnat+hyvin+samanlaisesta+havainnosta+vaihtelevat+ja+vaikka+samasta+kohteesta+voi+tehdä+hyvin+erilaisia+havaintoja,+niin+se+ei+tarkoita,+etteikö+objektiivista+todellisuutta+olisi.+Linnun+voi+tunnistaa+väärin+varpushaukaksi,+mutta+geneettisesti+se+on+edelleen+kanahaukka.Tulkinta+voi+rikastaa+tai+latistaa+havaintoa.+Epämääräinen+pieniä+luita+sisältävä+möykky+talon+seinustalla+saa+enemmän+merkitystä,+kun+sen+tunnistaa+(jos+tulkinta+on+oikea)+kanahaukan+oksennuspalloksi.+Toisaalta+jos+sen+kategorisoi+"likaiseksi+roskaksi",+niin+paikallisesta+eläimistöstä+kertova+havainto+latistuu+hygieniseksi+ongelmaksi.Myöskään+havainnon+"aitous"+ei+ole+niin+yksiselitteistä.+Esimerkiksi+delfiinit+havainnoivat+ympäristöään+pitkälti+itse+tuottamiensa+äänien+kaikuina.+Tätä+voisi+pitää+jo+aika+kaukana+"objektiivisesta+havainnosta",+koska+jo+havainnon+perusmekanismi+(ääni)+on+eläimen+itse+tuottama+ja+teoriassa+vaikuttaa+myös+havaittavaan+kohteeseen.+Useat+tutkijat+ovat+kuitenkin+tulleet+siihen+johtopäätökseen,+että+delfiinit+luovat+ympäristöstään+hyvin+tarkan+3D-ultraäänikuvan,+jonka+ansiosta+ne+voivat+nähdä+jopa+lajitovereidensa+vatsalaukun+sisällön+ja+myös+sen+kohdussa+olevan+sikiön.+Delfiinin+aivoissaan+luoma+"keinotodellisuus"+onkin+siis+itse+asiassa+hyvin+tarkka+(ja+"objektiivinen")+havainto+niiden+ympäristöstä.
<<Mediatiivinen+tila+jossa+kehollisuus+ja+siihen+liittyvät+asiat+pyritään+saammaan+'taka-vasemmalle'+voi+johtaa+tilaan+jossa+oivallukset+ja+tietoisuus+nousee+jostain+muusta+kuin+inhimillisestä+pohjasta>>Tuo+on+perin+outo+tulkinta+meditaatiosta.+Meditaatiohan+johtaa+parhaimmillaan+keskittyneeseen+ja+tietoiseen+läsnäolon+tilaan.+Se,+mikä+jää+"takavasemmalle"+on+mennyt,+tuleva,+arvottaminen+ja+tulkinta.+Tietoisen+ja+tarkkaavaisen+läsnäolon+tilassa+myös+oman+kehonsa+tuntemukset,+jännitykset,+kivut+jne+voi+kokea+tulkitsematta+ja+suodattamatta.+Niistä+voi+parhaimmillaan+myös+päästää+irti.+Samoin+kuin+ajatuksista+ja+tunteista.Käsitteellinen+kieli,+jolla+paitsi+viestimme+myös+ajattelemme+on+enimmäksen+siunaus,+mutta+osaltaan+myös+kirous.+Kielen+käsitteet+ovat+aina+todellisuuden+tulkintaa+ja+latistamista.+Kieli+on+todellinen+hyvän+ja+pahantiedon+hedelmä.+Se+"muu+kuin+inhimillinen+pohja",+joka+nousee+meditoitaessa+parhaimmillaan+esille+on+pilkahdus+"esi-inhimillisestä"+tietoisuudesta,+jossa+hetken+voi+kokea+ilman+käsitteellistämistä+ja+kielellistämistä.+Ääni+on+vain+ääntä+eikä+diesel-moottorin+käyntiääni,+moottoripyörä+tai+linkoavasta+pesukoneesta+tulevaa+jyskytystä.