Vapaa kuvaus

Ateisti, humanisti ja vastuullisuuteen pyrkivä hedonisti.

Aloituksia

18

Kommenttia

2759

1. Olen+samaa+mieltä.+Ajatus+älykkäästi+"kerralla+valmiiksi"+suunnitellusta+genomista+on+älytön+eikä+toimi.+Se+on+kuitenkin+kreationistien+ajatus.Immuunijärjestelmä+on+varmasti+yksi+tärkeimmistä+syistä+miksi+elokehässä+on+voimakas+tendenssi+välttää+sisäsiittoisuutta.+Immuunijärjestelmän+monimuotoisuus+on+hyödyllistä+paitsi+yksilön,+niin+myös+populaation+kannalta.
  2. Koko+kristinusko+on+käännös,+joten+on+aika+vaikea+keskustella+josko+käännös+on+udelleen+käännettäessä+lähentynyt+vai+etääntynyt+"alkuperäisestä",+jos+mitään+alkuperäistä+edes+oli.Jeesus+saarnasi+tarinan+mukaan+arameaksi,+mutta+kristinuskon+tekstit+kirjoitettiin+(Jeesuksen+jälkeen)+kreikaksi.+Kristinuskon+"ensimmäinen+teologi"+Paavali+ei+edes+tarinoiden+mukaan+koskaan+kuullut+itse+Jeesusta.+Hän+vain+sattui+tietämään+mikä+Jeesuksen+opetuksessa+oli+ollut+oleellista+ja+mikä+ei.+Paavalin+seuraajat+eivät+osanneet+ilmeisesti+lukea+arameaa.+Osasiko+edes+Paavali+itse?Erilaisia+Jeesuksen+elämästä+kertoneita+evankeliumeja+oli+liikkeellä+about+25+ja+ennen+kanonisointia+niistäkin+vähän+erilaisia+versioita.+Niistä+ilmeisesti+kolme+varhaista+evankeliumia+(Ebioniittien+evankeliumi,+Heprealaisten+evankeliumi+ja+Nasarealaisten+evankeliumi)+oli+kirjoitettu+arameaksi.+Ei+tiedetä+onko+kyseessä+kolme+erillistä+evankeliumia+vai+vain+vähän+erilaista+versiota+yhdestä+ja+samasta+aramealaisesta+tekstistä.+Se+tiedetään,+että+ebioniittien+evankeliumi+tuomittiin+harhaoppiseksi+eikä+yksikään+näistä+arameankilisistä+kirjoista+päässyt+kanonisoituun+Uuteen+Testamenttiin.+Käännökset+olivat+ilmeisesti+parempia?
  3. Todellisuus,+havainto+ja+tulkinta+ovat+kolme+eri+asiaa,+joita+ei+pidä+sekoittaa+ja+joiden+suhde+ei+ole+suoraviivainen.+Tulkinnassa+voi+vielä+erottaa+rationaalisen+tulkinnan+(tuo+talon+harjalla+istuva+lintu+on+kanahaukka)+ja+arvottamisen+(tuolla+istuu+upea+petolintu).Vaikka+tulkinnat+hyvin+samanlaisesta+havainnosta+vaihtelevat+ja+vaikka+samasta+kohteesta+voi+tehdä+hyvin+erilaisia+havaintoja,+niin+se+ei+tarkoita,+etteikö+objektiivista+todellisuutta+olisi.+Linnun+voi+tunnistaa+väärin+varpushaukaksi,+mutta+geneettisesti+se+on+edelleen+kanahaukka.Tulkinta+voi+rikastaa+tai+latistaa+havaintoa.+Epämääräinen+pieniä+luita+sisältävä+möykky+talon+seinustalla+saa+enemmän+merkitystä,+kun+sen+tunnistaa+(jos+tulkinta+on+oikea)+kanahaukan+oksennuspalloksi.+Toisaalta+jos+sen+kategorisoi+"likaiseksi+roskaksi",+niin+paikallisesta+eläimistöstä+kertova+havainto+latistuu+hygieniseksi+ongelmaksi.Myöskään+havainnon+"aitous"+ei+ole+niin+yksiselitteistä.+Esimerkiksi+delfiinit+havainnoivat+ympäristöään+pitkälti+itse+tuottamiensa+äänien+kaikuina.+Tätä+voisi+pitää+jo+aika+kaukana+"objektiivisesta+havainnosta",+koska+jo+havainnon+perusmekanismi+(ääni)+on+eläimen+itse+tuottama+ja+teoriassa+vaikuttaa+myös+havaittavaan+kohteeseen.+Useat+tutkijat+ovat+kuitenkin+tulleet+siihen+johtopäätökseen,+että+delfiinit+luovat+ympäristöstään+hyvin+tarkan+3D-ultraäänikuvan,+jonka+ansiosta+ne+voivat+nähdä+jopa+lajitovereidensa+vatsalaukun+sisällön+ja+myös+sen+kohdussa+olevan+sikiön.+Delfiinin+aivoissaan+luoma+"keinotodellisuus"+onkin+siis+itse+asiassa+hyvin+tarkka+(ja+"objektiivinen")+havainto+niiden+ympäristöstä.