Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. "Loogisesti+tältä+pohjalta+voitaisiin+tehdä+laki,+jossa+avioituminen+vain+sinisilmäisten+kanssa+olisi+mahdollista.+Laki+ei+estäisi+ketään+menemästä+naimisiin+sinisilmäisen+kanssa+ja+siinä+mielessä+kohtelisi+kaikkia+suuntauksia+tasapuolisesti.+Mutta+ei+taida+ihan+toimia?"Kiitos+kommentistasi.+En+nyt+heti+näe+loogisuutta,+kun+vertaa+sinisilmäisyyttä+ja+homoseksuaalisuutta.+Silmien+väri+ei+ole+erityisen+kiellon+kohteena+Raamatussa.+Siitä+ei+anneta+Vanhassa+Testamentissa+kuolemanrangaistusta+eikä+Uudessa+Testamentissa+sinisilmäisyys+estä+perimästä+Jumalan+valtakuntaa.+Jos+oletat,+että+homoseksuaalisuus+on+perinnöllinen+tai+synnynnäinen+ja+että+siitä+seuraa+vastaansanomattomasti+se,+että+ihmisellä+on+automaattinen+oikeus+harrastaa+seksiä+ja+toteuttaa+halujaan+saman+sukupuolen+kanssa,+niin+Raamattu+on+siinäkin+asiassa+varsin+yksiselitteinen.+Se+nyt+vaan+ei+ole+Jumalan+tahdon+mukaista+ja+meidät+kaikki+on+kutsuttu+toteuttamaan+Jumalan+tahtoa,+ei+tieten+tahtoen+toimimaan+sitä+vastaan.Ei+pidä+unohtaa,+että+kirjoitat+luterilaisuus-palstalle,+Täällä+saa+perustella+asioita+myös+Raamatulla.+:)
  2. "+MITÄ+Suomen+homoseksuaalisille+ja+seksuaalivähemmistöjä+edustaville+ihmisille+pitäisi+tehdä,+että+olisitte+tyytyväisiä?+"Tämä+on+hyvä+kysymys+ja+ajankohtainenkin.+Kiitos+siitä.+Esittämäsi+erilliset+kysymykset+ovat+sitten+jo+hiukan+hassuja.+Nehän+perustuvat+johonkin+ennakko-oletukseen,+jonka+mukaan+uskovaiset+olisivat+niitä+kaikkia+vaatimassa.+Eli+kysymykset+ovat+hieman+tarkoitushakuisia+ja+mustavalkoisuudessaan+hieman+liian+kärjistäviä.+Minulle+riittäisi+ihan+vain+pari+pientä+muutosta.+Avioliittolaki+pitäisi+palauttaa+siihen,+mitä+se+oli+ennen.+Eli+että+avioliittoon+saisi+mennä+vain+vastakkaisen+sukupuolen+kanssa.+Sehän+olisi+aivan+tasa-arvoista,+koska+laki+ei+estäisi+ketään+menemästä+naimisiin+vastakkaisen+sukupuolen+kanssa+ja+siinä+mielessä+se+kohtelisi+kaikkia+niin+sanottuja+suuntauksia+tasapuolisesti.+Tämä+olisi+myös+Raamatun+ja+Jeesuksen+avioliitto-opetuksen+mukaista.+Ei+niissäkään+tehdä+erottelua+eri+sukupuolisiin+suuntauksiin,+vaan+seksi+ja+halut+saman+sukupuolen+kesken+on+aina+kiellettyjä,+ja+avioliitto+on+vain+miehen+ja+naisen+välinen+asia.+Se+nyt+on+itsestäänselvää,+että+vaatimukset+kirkkohäistä+pitäisi+lopettaa.+Ja+olisihan+se+kiva,+että+liberaalit+papit+ja+muut+tajuaisivat+vain+alistua+Jumalan+tahtoon+tässä+asiassa+ja+lopettaa+vihkimästä+samaa+sukupuolta+olevia+pareja.+Jos+sama+meno+jatkuu,+heidät+tulisi+erottaa+kirkosta+vedoten+Raamatullisiin+perusteisiin.Homoseksuaalit+voisivat+halutessaan+mennä+rekisteröityyn+parisuhdeliittoon.+Mielestäni+tämä+olisi+hyvin+kohtuullinen+ja+järkevä+kompromissi.+Kyllä+nyt+sen+verran+voi+periksi+antaa+ihan+jo+armon+ja+lähimmäisen+rakastamisen+velvoittamana.+Mutta+jos+tämä+kompromissi+alkaa+johtamaan+avioliittovaatimuksiin,+sitten+rekisteröity+parisuhdekin+pitäisi+perua.+Joku+kohtuullisuus+pitää+sentään+olla,+vaikka+liberaalisti+ajatellaankin.Homoja+ei+tarvitse+kivittää+kuoliaaksi+eikä+sen+sairausluokitusta+tarvitse+palauttaa+eikä+homoutta+tarvitse+määritellä+rikokseksi.+Homoushan+on+jo+rikos+Jumalaa+vastaan+ja+se+riittää.Tämän+pitäisi+vastata+melkein+kaikkiin+varsinaisiin+kysymyksiin.+Ainoa+mikä+jää+vähän+ilmaan+on+"Estää+sukupuolen+vaihdokset?"+Ja+siihen+vastaisin,+että+translakiin+tehty+viimeisin+muutos+pitäisi+perua.+Edes+aikuinen+ihminen+ei+voi+itse+päättää+omaa+sukupuoltaan.+Tämän+asian+voi+perustella+Luomiskertomuksella:+Jumala+loi+ihmisen+mieheksi+ja+naiseksi.+Siis+jommaksi+kummaksi.+Ei+Luojan+luomaa+parane+ihminen+korjailla+niin+äärimmäisillä+tavoilla+kuin+leikkaukset+tai+hormonihoidot.+Nekin+pitäisi+kieltää.+Terapiaan+saa+kyllä+ohjata.+Eli+estäisin+sukupuolen+vaihdokset.Toivottavasti+tämä+selvensi+asiaa+kaikille.+Hyvää+päivänjatkoa.
  3. "+Kaikki+te+uskottekin+-+ihminen+ennen+kuolemaansa+käskisi+syödä+ruumistaan+ja+juoda+vertaan?!+"Kiitos+kommentistasi.+Kyse+on+ihan+yksinkertaisesti+Pyhästä+Ehtoollisesta.+"Ja+tämä+ihminen+olisi+henkinen,+viisas+ja+Pyhä+ihminen?!"En+tiedä+kuinka+viisaita+ja+Pyhiä+ne+ihmiset+ovat,+jotka+ehtoollisella+käyvät.+Mutta+ikuinen+elämä+kuitenkin+on+olemassa.+Ja+siitähän+tässä+oli+kyse+edellisessä+viestissäni+jota+siteerasit.+MrMorden+väitti,+ettei+ikuista+elämää+ole+olemassakaan.+Raamatun+mukaan+on."+Tuohon+ei+pysty+edes+saatananpalvoja+viimeisenä+hetkenään+oman+ruumiinsa+ihmissyöntiriittiin,+vaikka+väittäisi+olevansa+itse+Jumala+(jota+Jeesus+ei+eläessään+ole+väittänyt).+"Kyllä+Jeesuksen+Jumaluudelle+on+ihan+kunnon+perusteet+Raamatussa.+Enemmän+sille+on+perusteita+kuin+samaa+sukupuolta+olevien+parien+kirkkovihkimisille.+Jeesushan+sanoi,+vahvistaessaan+Luomiskertomuksen,+että+avioliitto+on+vain+miehen+ja+naisen+välinen+asia."+KARMEAA,+BRUTAALIA,+JÄRJETÖNTÄ,+ja+tämä+on+todella+todiste+siitä,+että+miten+järki+ja+viisaus+on+sammunut+ja+miten+sielu+on+leikkaantunut+Pyhän+hengen+voimasta+irti.+Käsittämätöntä.+"Sielu+on+leikkaantunut+Pyhän+Hengen+voimasta+irti?+En+edelleenkään+ymmärrä+mihin+Raamatun+jakeeseen+viittaat.+Mutta+ei+oteta+siitä+stressiä.+Kyllä+me+pärjäillään+ilmankin."+Paavali+sanoo+Raamatussa+antaneensa+itse+nuo+ehtoollisen+asetussanat,+ja+tästä+tietää,+että+ne+on+jälkikäteen+laitettu+Jeesuksen+suuhun,+mutta+että+ne+vielä+uskookin.+"Pyhä+Ehtoollinen+ei+ole+ainoastaan+jotain+joka+on+uskottu,+vaan+se+on+vieläpä+Pyhä+Sakramentti+niin+luterilaisuudessa+kuin+myös+katolisuudessakin.+Ihan+peruskauraa+siis."+Kaikki+kunnia+Raamatun+kirjoittajille,+ovat+sentään+pitäneet+siellä+totuuden+paikallan,+joten+suoranaisesta+valehtelusta+en+syytä,+mutta+järky+on+tosiaan+pitänyt+saada+sammumaan."Niin.+Monet+ihmiset+eivät+ymmärrä+näitä+uskon+asioita.+Se+on+kyllä+ihan+totta.+Ehkä+sinunkin+pitäisi+rukoilla+ja+pyytää+Jumalalta+ymmärrystä+tai+ainakin+jotain,+joka+rauhoittaisi+sinun+mielesi+ja+kielesi.Tässä+sinulle+vielä+mutusteltavaksi+toinenkin+Raamatun+kohta.+Siinäkin+mainitaan+ikuinen+elämä,+mutta+tällä+kertaa+ei+puhuta+mitään+mistään+saatananpalvojien+kannibalismista:"Sillä,+joka+uskoo+Poikaan,+on+ikuinen+elämä,+mutta+joka+ei+tottele+Poikaa,+se+ei+pääse+näkemään+elämää,+vaan+Jumalan+viha+pysyy+hänen+yllään.+"+(+John+3:36+)
  4. "Niinkö?+Oletko+TÄYSIN+varma,+että+Raamatun+näkemyksissä+asiasta+ei+vaikuta+taustalla+juutalaisten+kulttuuri?+"Olen+täysin+varma,+että+esittämäni+on+edelleenkin+voimassa+riippumatta+oletetusta+juutalaisen+kulttuurin+vaikutuksesta.+Jumala+ei+ole+julma,+vaan+Jumala+on+rakkaus.+Jumala+ei+tuomitse+homoja+ja+lesboja+ikuiseen+yksinäisyyteen,+vaan+Hän+on+kutsunut+heidät+ikuiseen+elämään+nyt+ja+tulevaisuudessa+Hänen+yhteydessään.+Jumala+ei+tuomitse+heitä+elämään+ilman+rakkautta.+Jumala+on+rakkaus+ja+elämä+Hänen+kanssaan+on+täynnä+ystävyyttä+ja+rakkautta:+"Silloin+puuttui+Pietari+puheeseen+ja+kysyi:+"Entä+me?+Me+olemme+luopuneet+kaikesta+ja+seuranneet+sinua."+Jeesus+vastasi:+"Totisesti:+kuka+ikinä+minun+tähteni+ja+evankeliumin+tähden+on+luopunut+talostaan,+veljistään+tai+sisaristaan,+äidistään,+isästään+tai+lapsistaan+tai+pelloistaan,+hän+saa+satakertaisesti:+nyt,+tässä+maailmanajassa,+taloja,+veljiä+ja+sisaria,+äitejä+ja+lapsia+ja+peltoja+--+tosin+myös+vainoa+--+ja+tulevassa+ajassa+hän+saa+iankaikkisen+elämän."+(+Markus+10:28-30+)Minun+korviini+tuo+voisi+tarkoittaa,+että+jos+homoseksuaalina+itsenään+pitävän+ihmiset+luopuvat+homouden+synnistä,+ja+jopa+omasta+samaa+sukupuolta+olevasta+puolisostaan,+ja+seuraavat+Jeesusta,+he+eivät+ole+koskaan+yksinäisiä+tai+ilman+rakkautta.+Se+rakkaus+ei+vain+ole+homorakkautta,+vaan+parempaa,+kristillistä+ja+jumalaista+rakkautta.+Älä+tee+niin+kuin+itse+tahdot.+Tee+niin+kuin+Jumala+tahtoo.+En+osaa+sanoa+kuinka+helppoa+tai+vaikeaa+se+kullekin+on,+se+riippuu+yksilöstä,+mutta+se+ei+suinkaan+voi+olla+mahdotonta.+Ei+edes+ns.+homoseksuaaleille.
  5. "+Kuule,+Jumala+loi+ihmisen+omaksi+kuvakseen+ihan+sellaisena+kuin+me+kaikki+ihmiset+olemme,+ja+olet+melko+röyhkeä+arvostellessasi+Jumalan+luomusta,+mutta+on+sinulla+kanttia+puhua+Jumalankin+suulla,"Kiitos+paljon+kommentistasi.+Jos+lukee+Raamattua,+huomaa+helposti,+että+ensin+luotiin+mies+ja+nainen+toisilleen.+Sitten+annetaan+perusteet+miehen+ja+naisen+väliselle+avioliitolla+ja+heti+sen+jälkeen+tuli+syntiinlankeemus.+Ensimmäiset+homoseksuaalisuuteen+viittaavat+kohdat+löytyvät+vasta+kertomuksesta+Sodomasta,+luvussa+19+ja+varsinainen+homoseksiin+viittaava+ensimmäinen+käsky+löytyy+vasta+3.Mooseksen+kirjasta+luvusta+18.+Tämän+mukaan+homot+ja+lesbot+ovat+vain+ihmisiä,+jotka+on+alunperin+luotu+toisiaan+varten,+kuten+mies+ja+nainen,+mutta+syntiinlankeemuksen+jälkeen+he+vain+ovat+tykästyneet+synnin+tekemiseen.+Joten+on+hiukan+vääristävä+yleistys+väittää,+että+Jumala+olisi+luonut+kaikki+ihmiset+sellaiseksi+kuin+ovat,+tai+vaatia+samaa+sukupuolta+olevielle+pareille+kirkkohäitä.+Eihän+ihminen+välttämättä+itse+edes+tiedä+millainen+hän+on,+mutta+Jumala+tietää:+"+...sillä+Herra+tutkii+kaikki+sydämet+ja+ymmärtää+kaikki+ajatukset+ja+aivoitukset.+Jos+häntä+etsit,+niin+sinä+löydät+hänet,+mutta+jos+luovut+hänestä,+niin+hän+hylkää+sinut+iankaikkisesti."+(33/38+1+Aikak.+28:9)En+minä+Jumalan+luomistyötä+arvostele,+vaan+seksiä+ja+haluja+saman+sukupuolen+kesken,+aivan+kuten+Raamattukin.+Puhun+mielelläni+Jumalan+suulla,+koska+minä+olen+samaa+mieltä+hänen+kanssaan.+Sen+sijaan+en+ole+ollenkaan+varma,+millä+suulla+suvaitsevaiset+puhuvat.+En+ole+kuullut+suoraan+heiltä,+että+heidän+tulkinnat+ovat+vain+heidän+mielipiteitä,+joista+ei+siis+tarvitse+välittää.+Ja+siksi+mieti,+millä+perusteilla+ne+pitäisi+arvostaa+niin+korkeiksi,+että+jopa+evlut-kirkon+pitäisi+muuttua+niiden+mukaisiksi."+Mutta+en+minä+muuta+paavalilaisilta+Aabrahamin+Jumalaan+uskovilta+kyllä+odotakaan.+"Paavali+ja+Aabraham+ovat+Raamatussa.+En+näe+tässä+mitään+suurta+ongelmaa."+Ja+vaikka+olisit+kuinka+katkera+ja+purkaisit+vihaasi+täällä,+niin+te+hävisitte+jo+arkkienkeli+Mikaelin+joukoille,+joten,+sorry.+"Olen+hieman+hämmentynyt+reaktiostasi.+Omasta+mielestäni+minä+nimenomaan+pyrin+käyttämään+asiallista+ja+toteavaa+tyyliä.+Sanon+vain+miten+asiat+ovat.+Ilmeisesti+siis+loukkaannut+esittämääni+ajatukseen,+et+esittämistapaan.+Muuta+ajattelutapaasi+ja+loukkaannut+vähemmän.+Minä+en+loukkaannu+suvaitsevaisten+ajatuksista,+vaan+koitan+ymmärtää+niitä.
  6. Kiitos+kommentistasi.+Et+ehkä+ole+huomannut,+mutta+minulle+on+taas+tullut+aika+paljon+kommentteja+ja+kysymyksiä.+Olen+nyt+istunut+sisällä+kaksi+tuntia+ja+vain+vastaillut+niihin,+samalla+kun+kuuntelen+Radio+Deitä.Minä+en+ole+koskaan+pyytänyt+yhtään+yksittäistä+kommenttia+poistoon.+Olen+pyytänyt+joitain+aloituksia+poistoon,+jos+ne+ovat+käsitelleet+vain+politiikkaa+tai+kohdistuneet+negatiivisesti+johonkin+yksittäiseen+nimimerkkiin,+oli+tämä+nimimerkki+sitten+uskovainen,+usko.vainen+tai+ateisti.+Olen+sitä+mieltä,+että+jos+aikani+antaisi+myöten,+minusta+voisi+aivan+hyvin+tulla+tämän+palstan+moderaattori.+Poistaisin+vähemmän+viestejä+kuin+mitä+nyt+poistetaan.Niin,+että+ymmärrät+varmaan,+että+minä+en+yksinkertaisesti+ehdi+vastaamaan+kaikkiin+viesteihin+saman+tien.+Yksi+toinen+juttu,+ja+tämä+on+aika+tärkeä.+On+hyvin+helppo+esittää+sata+vaikeaa+kysymystä.+Niihin+on+kuitenkin+aikaavievää+vastata.+Ole+siis+kohtuullinen,+hyvä+mies.+Olisiko+parempi,+että+antaa+omiin+kysymyksiinsa+ensin+omat+perustelut?+Se+nimittäin+vähentäisi+kysymysten+määrää+huomattavasti,+koska+kysyjä+itse+tajuaisi,+että+omien+perusteluiden+kirjoittamisessa+menee+koko+päivä.Sellainen+tapa+keskustella,+että+esittää+vain+ison+määrän+kysymyksiä+on+siis+kohtuuton,+epäreilu+ja+vähän+aggressiivinenkin.+Sen+takia+varmaan+se+viesti+poistettiin+alunperikin.+Moderaattori+tajusi,+että+se+ei+ollut+asiallisen+keskustelutavan+mukainen.+Katsotaan+nyt+ehdinkö+tänään+vastaamaan.+Olisi+minulla+tärkeämpääkin+tekemistä.
  7. "+Siinä+on+sinulla+uskontosi+Jumalan+siunaus+kaiken+kauhituksen+tekemiseen.+Ja+se+on+kyllä+huomatta,+että+tämä+toimii.+Kiitos+teille+Jumalan+kuoleman,+jota+lakkaamatta+julistatte+ehtoollisella!+"Kiitos+paljon+kommentistasi.+On+hienoa+nähdä,+että+joku+näkee+vaivaa,+esittää+asiansa+selvästi+ja+siteeraa+vielä+Raamattua,+eikä+vain+kopioi+yhtä+ja+samaa+viestiään+jokaikiseen+vastaukseensa,+kuten+tuossa+muutama+päivä+yksi+anonyymi+teki+minun+kanssa+"keskustellessaan".Huomasin,+että+olet+jättänyt+monia+jakeita+pois,+samoin+kuin+tiedon,+että+siteeraat+Roomalaiskirjettä.+Pois+jäi+siis+jakeita,+joissa+sanottiin:"12+Laki+itse+on+silti+pyhä,+ja+käsky+on+pyhä,+oikea+ja+hyvä."+ja++"22+Sisimmässäni+minä+iloiten+hyväksyn+Jumalan+lain,+23+mutta+siinä,+mitä+teen,+näen+toteutuvan+toisen+lain,+joka+sotii+sisimpäni+lakia+vastaan.+Näin+olen+ruumiissani+vaikuttavan+synnin+lain+vanki."+(+Room.+7:12,+22-23+)Mielestäni+homouden+hyväksyjät+eivät+ajattele,+että+Jumalan+laki+on+pyhä,+oikea+ja+hyvä.+Tai+että+he+ja+homot+olisivat+synnin+lain+vanki.+Tai+että+he+hyväksyisivät+sisimmässään+Jumalan+lain.He+ajattelevat+juuri+päinvastoin:+Jumalan+laki+on+sidoksissa+aikaansa,+joten+sen+voi+muuttaa,+jos+enemmistö+niin+päättää.+Laissa+ei+ole+mitään+pyhää,+ei+mitään+oikeaa+tai+hyvää.+He+nimenomaan+eivät+hyväksy+Jumalan+lakia+sisimmässään,+vaan+ajattelevat,+että+homous+ei+ole+synti.+Homouden+hyväksyjät+ja+homot+itse+kaikki+ovat+täynnä+uskollisuutta+ja+rakkautta,+joka+jotenkin+oikeuttaa+kumoamaan+Raamatun+käskyt.+Uskollisuus+ja+rakkaus+ei+kuitenkaan+heillä+kohdistu+Jumalaan,+vaan+heihin+itseensä.+Se+on+jo+vähän+vakavampi+teologinen+ongelma.+Ne+ihmiset,+jotka+eivät+usko+Jeesukseen,+voivat+tietenkin+ehdotella+kirkkohäitä.+Heille+vain+ei+asia+oikeastaan+kuulu.+Mutta+jos+joku+suvaitsevainen+uskovainen+vaatii+kirkkohäitä,+hän+ei+ehkä+tajua,+että+hän+samalla+väheksyy+ja+vähentää+Jeesuksen+ristikuoleman+absoluuttista+arvoa.+Jeesus+kuoli+ihmisten+syntien+takia,+vaan+miksi+hän+kuoli+homojen+ja+lesbojen+takia,+jos+kerran+me+voimme+päättää+keskenämme,+että+homous+ei+olekaan+synti.
  8. "+Tietenkin+on.+Meillä+on+myös+nuo+KHO:n+ja+KKO:n+päätökset+jotka+määrittelevät+sellaisen+vastustuksen+joka+konkretisoituu+syrjintänä+rikokseksi.+Se+on+siis+lain+vastaista.+"Kiitos+kommentistasi.+Ilmeisesti+se+ei+kuitenkaan+ole+kovin+vakava+rikos,+koska+se+saa+vapaasti+jatkua.+Naispappeuden+kieltäminen+ei+pitäisi+olla+mikään+ongelma,+koska+kirkkoon+kuuluminen+on+vapaaehtoista.+En+minäkään+ilmoittaudu+ensin+Miss+Suomi+kisaan+ja+sitten+sano,+että+minua+sorretaan,+kun+en+pääse+mukaan.+"+Meillä+on+myös+hallinto-oikeuden+päätös+joka+katsoo+ettei+kirkon+"homohäiden"+vastustaminen+ole+asia+joka+oikeuttaisi+samaa+sukupuolta+olevia+pareja+vihkivien+pappien+rankaisutoimiin.+Heihin+ei+siis+saa+kohdistaa+toimenpiteitä+sen+vuoksi,+että+vastustaa+"homohäitä"+koska+vihkivä+pappi+toimii+kuitenkin+Suomen+lain+mukaan.+"Eikös+tuo+asia+ole+vielä+kesken?Sitäpaitsi+maalliset+lait+muuttuvat.+Ne+voivat+muuttua+myös+homokriittiseen+suuntaan.+Ja+luultavasti+tulevatkin+muuttumaan.+Jumalan+lait+sen+sijaan+ovat+ne+kaikkein+tärkeimmät+ja+niitä+meidän+uskovien+tulee+noudattaa,+vaikka+ne+olisivatkin+maallisen+lain+vastaisia.+Myös+monikulttuurisuuden+suosiminen+luulisi+pitävän+sisällään+sen,+että+näin+kiistanalaisista+asioista+saisi+olla+eri+mieltä.+Sehän+juuri+on+sitä+monikulttuurisuutta,+ei+se+että+kaikenlaisin+juriidisteknisin+keinoin+koitetaan+tasapäistää+kaikki+ainutlaatuiset+ja+ihanan+moninaiset+yksilöt,+jotka+vain+haluavat+rakastaa+Jumalaa+ja+lähimmäistään+kieltämällä+naispappeuden+ja+samaa+sukupuolta+olevien+kirkkohäät.+Uskonnovapaus+on+sentään+tärkeämpi+asia+kuin+joku+heikosti+perusteltu+ja+ideologinen+tasa-arvokäsitys.+Ei+kai+nyt+yhteiskunta+voi+uskontojen+sisältöä+voi+alkaa+määrittelemään.+Siihen+sillä+ei+ole+asiantuntemusta+eikä+oikeuttakaan.