Vapaa kuvaus

https://www.kirjamaa.fi/kulttuurierot-viidakon-viettelys-ja-henkinen-matka/

"ehdottomasti lukemisen arvoinen. Uskon vahvasti, että Vega-Brandt on onnistunut tarjoamaan lukijalle sellaista tietoa ja tarinaa, jota ei muualta voi löytää, kuin kokeilemalla itse Kolumbian syvien viidakoiden samoamista, alkuperäiskansan kanssa elämistä ja vaihtoehtohoitojen vaikutusta. Tarina on sisältönsä vuoksi ainutlaatuinen."

Julkinen kirjasivuni löytyy Facebookista nimellä Lempeät tuulet Gentle Winds. Siellä kerron kirjoistani, kirjoittamisesta, kirjatapaamisistani.

Boomerien juttuklubihttps://www.facebook.com/groups/863479157651489suljettu keskusteluryhmä "ilman sarvia ja hampaita"Kirjablogini;https://taruajatotta01.blogspot.com/https://taruajatotta01.blogspot.com/2023/10/ensimmainen-blogiarvostelu.html

Valkohaikara on saanut erinomaisia arvosteluja (kulttuurijulkaisu Liekissä, kirjablogissa ja lukijoilta)
Viimeisin:
"Kun pyysin sunnuntaina kirjoittajakurssilaisilta kirjasuosituksia, sai Valkohaikara-kirjasi suuret kehut ja kuvauksen sisällöstä: maagisuus, värikkyys, monipuolisuus, eksotiikka ...."

Puumerkkini valkoinen kyyhky, jos kirjoitan tabletiltani ilman kirjautumista.

Aloituksia

214

Kommenttia

6454

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Huomenta ja hyvää mieltä alkavaan viikkoon!
    Kyllä se vaan niin on että pienikin hyväntuulen ja kiitollisuuden ilmaisu saa vastakaikua runsaasti palstalla. Ei ehkä sitä mitä olisi toivonut, mutta jospa olisi koettava positiivisena se että"vielä se valittaa; on se elossa".

Konnat ovat olleet liikkeellä somessa; FB-tililleni oli ilmestynyt uusi omistaja joka vaihtoi kielen heti turkiksi ja väännettiin kättä muutama tunti eillen kene tili tää nyt on: vaihdoin salasanaa ainakinkaksikymmentä kertaa ja hän vaihtoi takaisin. Lopulta sain tilin oman hallintaani ja poistin epäilyttävän uuden ystäväprofiilin. Olen myös kiristänyt tilini turvallisuutta ja tarkoituksena on olla lentämättä lankaan uudelleen, kun lapsuudenystävä kysyy mesessä puhelinnumeroa. No se vielä, mutta kun alkaa tulemaan linkkejä ja onnenpyöriä ja seuraavaksi kysymys missä pankissa on tilisi, että voimme panna voittosummasi 5000 euroa sinne niin kaikki punaiset lamput syttyivät. Että jos joku minun FB-kavereistani oli saanut kysymyksen puhelinnumerosta tai linkin whats appiin, niin ei muuta kuin roskikseen.
    Tänään on Mikonpäivä, eli Mikkelinmessu ja perinteinen sadonkorjuukauden päätöspäivä meidän pohjoisilla leveysasteillamme. Meillä tosin peruna vielä osittain maassa ja saa olla kunnse maahan tulee routaa. Punajuuret, porkkanat ja sipulit, sekä ne vähät kurpitsat hain sisään tänä aamuna, mutta mies kääntää varmaan viikolla kasvimaan, niin kyllä niitä vielä löytyy mullan kätköstä. Mitään taloudellista hyötyähänei tällaisesta harrasteluviljelystä ole, mutta on se niinmukavaa pureskella oman maan porkkanaa/
    Maaruskaakaan ei ole tarvinnut lähteä etsimään kaukaa: pihamännyn alla pensasmustikat ovat saaneet upean syysasun.
    Uusi kirjoitusprojekti on lähtenyt käyntiin, mutta tämä ei ole ny mikään lonkalta kirjoitettu satu, vaan sukukronikka joka pohjautuu suvumme naisten selviytymiseen maahanmuutosta ja sopeutumiseen uuteen kieli-ja kulttuuriympäristöön. Ei sitä tarvitse kenenkään lukea, omaksi ilokseni sen kirjoitan.
  2. Kiitos tuosta tietoiskusta mitä tulee kirjojen kustantamiseen ja kustannusalan viime vuosikymmenillä tapahtuneeseen kehitykseen. Ja tietenkin, tuestasi. Asiahan on juuri niin kuin kuvailit: myös se että kirjojen markkinointi ja mainostaminen tapahtuu nykyisin paitsi perinteisillä kustantamojen rahoittamilla metodeilla nimenomaan somessa: Facebook ja Instagram ovat aivan täynnä tunnettujen kirjailijoiden omia sivuja, minäkin seuraan mm. Isabel Allendea, Sofi Oksasta, Anneli Kantoa jne ja olen mukana monessa kirjoittaja/kirjailijaryhmässä.

Omakustanne sopii erittäin hyvin juuri ikääntyneelle kirjoittajalle, koska se antaa kirjoittajalle vapauden suunnitella omat kirjojensa markkinointi-ja esittelytilaisuudet, omien voimavarojensa mukaan. Apurahoja ei ikääntyneet kirjailijat useinkaan saa, koska ne halutaan jakaa ensisijaisesti nuorille, kirjoittamisella toimeentulonsa saaville kirjailijoille. Se että saa apurahaa tai että on päässyt jonkun perinteisen kustantamon listoille ei takaa kirjoituksen laatua. Ei ole mitenkään harvinaista myöskään että esim. WSOY, Gummerus, Tammi jne. kustantavat yhden kirjailijan kirjan koska se sopii heidän kustannusohjelmaansa, mutta ei enää seuraavaa, etenkään jos siitä ei tullut best selleriä.
    Kirjan laadun takaa hyvä oikoluku, ammattimainen editointi, lay out , kustannustoimitus ja ne kaikki voi ostaa erikseen omakustanteeseen. Loppu onkin sitten lukijan hallussa "kauneus on katsojan silmässä".

Minä kirjoitan romaaneja lähinnä omaksi ilokseni ja pienelle, mutta uskolliselle lukijakunnalleni. Jokainen positiivinen palaute antaa minulle suurta iloa, virtaa akkuuni. Tekee aamulla sängystä nousemisen merkitykselliseksi asiaksi. Muitakin tärkeitä asioita elämässäni toki on, etusijallakin kirjoittamiseen verrattuna, mutta kirjoittaminen on olennaista päivieni kimallukselle.
  3. En minä etsi mitään "suoisiota" täällä. Suosioni on "oikeassa elämässä" riittävän suuri että minun tarvitsisi sitä kompensoida. Toinen kommenttisi taas oli niin ala-arvoinen että en viitsi siihen edes vastata.
  4. Tuota minäkin olen ihmetellyt että miten me yleensäkin selvittiin hengissä ja pärjättiin ennen älykännyköitä ja nettiä, whats appia ja meseä, kun ei tiedetty edes missä mennään ja kuka mitäkin puuhaa ja missä puolella maailmaa huitelee.

Whats app ryhmän, johon kuuluu lähin perhe ja sitten tarpeen mukaan muitakin aktivoimme päivää ennen kuin porukat lähtevät matkalle; seuraamme reaaliajassa matkustajien elämää jo ennen lentokentälle lähtöä Sitten seuraa muutaman tunnin uutispimennys, ellei ole välilaskuja ja sitten valokuvat hotellihuoneesta, aamiaislautasesta, katuelämää, ostoksia jne mitä nyt milloinkin matkustajat tekevät lomamatkallaan ja sitten taas kotiinlähtö ja paluu turvallisesti. Ne jotka ovat jääneet kotiin kertovat väliin kotimaan kuulumiset, sään ja mitä haluavat tuliaisiksi. Meidän nuoruudessamme ei mitään raportoitu, mentiin vain ja sitten kerrottiin, kun joskus tultiin kotiin ja tavattiin .
    Aika hienoa, mutta vähän hektistä myös.

Nyt minultakin on askel vähän hidastunut, mutta yritän pysyä mukana, Katselen valokuvia ja kuvaan itsekin mielelläni muidenottamia kuvia, mutta mitään himoa pitemmille matkoille ei ole enää. Olen kyllä sitä mieltä että vanha ihminen kaipaa muutakin kuin rauhaa, siis vaihtelua, virikkeitä ja viihtyisiä hetkiä rakkaiden ja ystävien parissa, muttaennen kaikkea mielenrauhaa. Itselleni taas ei tunnu kaaos enää sopivan, kaipaan ennakolta odotettua, rutiineja, järjestystä ja turvallisuutta.